De proefrit
Gisteren heb ik de proefrit in de P4 gedaan. Ik had een dubbelslot geboekt (op aanraden van Polestar zelf) om goed te kunnen wennen aan de binnenspiegel. Het was bij de Mall of the Netherlands, en tot mijn grote verrassing zag ik dat ze allemaal gloednieuwe polestars hadden staan. Zowel de 2 de 3 als de 4 hadden nieuwe wagens gekregen (alle kentekens beginnende met HSJ-* ).
Hoewel ik hoopte op een 2026 model, bleek het een 2025 versie te zijn in de kleur Electron. Ik snap het ook wel, polestar wil waarschijnlijk vanaf nu zo veel mogelijk 2026 modellen uitleveren, dus zetten ze de '25 modellen op testlocaties
Als P2 Launch Edition rijder ben ik bekend met kinderziektes en was dus erg op mijn hoede. Zeker gezien de verhalen hier op GoT maakte dat ik met lage verwachtingen naar de proefrit ging. Goed om daarbij te zeggen is dat ik 3 wk terug de P3 had gereden, en dat was écht een maandag-morgen versie, want die was echt riddled met bugs. Infotainment systeem was traag, waarbij de top view en andere camera views tegen het onwerkbare aanzaten (zelfs mn p2 deed dat beter(!)).
Met nog geen 400km op de teller van deze P4 was het in ieder geval duidelijk dat hij erg nieuw was. De dame die met de sleutels aankwam wist mij ook te vertellen dat deze auto's afgelopen week binnen waren gekomen.
Mijn eerste indrukken:
Interieur
Heeft erg veel overeenkomst met de p3 qua interieur. Hij zit erg ruim en hoewel hij wéér een middenconsole heeft waar je met je knie tegenaan komt (net als in de p2), merkte ik dat het in ieder geval niet meer hard plastic is waar je tegenaan zit. Evenals dat er iets meer ruimte is, waardoor je sowieso een stuk relaxter zit.
De deur en de sluiting bij/van de ramen lette ik extra op. Maar ervaarde erg solide (vergeleken met een Tesla Model S uit 2019 is het stukken beter!). Ook vond ik de auto verrassend stil. Ik had geen last van windgeruis (zoals in het topic genoemd wordt) en had in het algemeen het gevoel dat hij stiller is dan de P2.
Infotainment en cameras
Het infotainment systeem was erg responsive (wat een verademing ten opzichte van de P2!) en hoewel de top-view en side-views op het infotainment systeem een lichte vertraging heeft werkte dat prima. Ook met het inparkeren in een smalle straat was goed te doen.
De midden-'spiegel' was natuurlijk een zorgenpuntje. Het eerste kwartier was het focussen inderdaad een probleem. Kijk je in de spiegel, en zie je dubbel omdat je áchter het scherm focust. Maar als je je echter realiseert dat je ook prima kunt focussen tusssen ver weg kijken en je dashboard, realiseer je je al snel dat dat met zo'n scherm als spiegel ook moet kunnen. Na zo'n 30 minuten rijden was het gebruik van de spiegel al vele malen minder erg. En richting het einde van de rit had ik er zo goed als geen problemen meer mee (saillant detail: toen ik in mn P2 stapte, had ik daar de eerste 5 minuten weer dat ik dubbel zag, omdat ik op de spiegel focuste ipv op het verkeer

). Wat ik heel fijn vond is dat de spiegel wél real-time is (terwijl de top/zij/etc.-views een 'verwerkte' stream is die een delay heeft van, ik denk 200 tot 300ms). Dat is wel echt belangrijk. Wat je ziet is ook ruim voldoende en werkt naar behoren. Interessant is dat als er iemand achterin zit en de zon ongunstig staat, dat het glas van schermpje van de spiegel gaat reflecteren. Ofwel ik zie niet wat er achter de auto gebeurt, maar wel wat er op de achterbank gebeurt. Het scherm werkt dan gewoon als een spiegel. Je zou er bijna een mat-folie overheen willen doen.
Touch-knoppen en dashboard
De touch controlls op het stuur zijn inderdaad hinderlijk, maar vond het niet onoverkomelijk. Zeker de instant feedback op je display zorgt er voor dat je het prima kunt gebruiken. Ik zou echter wel fysieke knoppen willen als dat kan
Het HUD vond ik erg relaxt. Dat vond ik met de P3 ook al. In deze P4 had ik het gevoel dat hij net ietsje anders was en ik had wat focusproblemen die ik bij de P3 niet had. Maar dat kon toeval zijn geweest.
Heel hinderlijk vind ik dat je de TA en TM getallen van je verbruik (zover ik kon zien) niet in het stuur-dashboard kunt zetten zoals bij de P2. Die had ik dus snel op een tile in het infotainment systeem gezet.
Specifieke ervaring met in topic genoemde (zorgen)punten
De ervaring met de airco was bovengemiddeld goed! Hij koelde goed, en ook in de 'eco'-stand gaf hij behoorlijk wat koude licht. Een flink contrast met de P2 (en ook irt de in dit topic genoemde issues er mee). Helaas geen ventilated stoelen in deze P4 (wat ik wel zou willen).
Ervaring met ACC en Pilot Assist was ook goed. Ik vond het gedrag redelijk gelijkend aan de P2. Ik rij veel met ACC en PA aan, dus dat deed ik hier ook. Het meest hinderlijke vond ik het cyclen door de verschillende standen. Ik had soms dat ik dacht dat het aan stond, maar het uiteindelijk niet zo was. Lane changing assist heb ik 1x succesvol kunnen gebruiken (het indicatortje dat je het kunt gebruiken, en hoe je dat dan moet doen is erg subtiel). Ik heb een keer of 5 gehad dat hij afgebroken was.
Het schokkerige/nerveuse gedrag (die ik ook bij de P2 in verschillende softwareversies had ervaren) in de Pilot Assist heb ik niet kunnen bemerken. Het voelde erg solide en gelijkend aan hoe het in de P2 was.
De attention detection is erg aanwezig. En vrij snel qua ingrijpen. Ik heb tot 2x toe gehad dat hij vond dat ik niet goed genoeg oplette, waarna hij een flinke melding gaf evenals dat hij de airco 2 graden kouder zette én harder liet blazen. In 1 situatie gaf hij ook aan dat hij wilde gaan afremmen (wat ik gelukkig wel kon onderbreken).
Ga(s)pedaal
Het pedaal gedrag (ik heb creep uit, one pedal driving uit) vind ik wel een dingetje. Bij de P2 zit er een behoorlijk lang bereik in het lage stuk. Druk je 1mm in dan gebeurt er vrij weing, druk je 1cm in dan gebeurt er een beetje wat, bij 5cm wat meer en vanaf 10cm gaat hij echt luisteren. Daarmee kan je heel gedoseerd, accuraat maar bovendien ook RUSTIG (als je dat wilt) wegrijden. De P4 was heeel kniftig. Bij 1mm gebeurt niets en bij 2 mm gaat ie al aardig aan de gang en ga je direct naar 5mm dan rij je al met een flinke schok weg (zelfs met deze single motor). Ofwel je hebt echt een fluwelen voetje nodig! Terug in de P2 zorgde het er voor dat ik daar de auto amper opgang kreeg omdat ik echt een stuk dieper moest intrappen voor hij ging (en dat is echt gewoon een launch edition met dual motor, dus die kan het echt wel).
Comfort en interieur
Stoelen zitten ook erg goed! Een stuk beter dan de P2. En achterin is inderdaad de ruimte net zo goed als (misschien ietsje minder dan) de Polestar 3.
Bagaruimte in de achterbak viel me een klein beetje tegen. Misschien dat het optisch was, maar het voelde aan alsof het minder was dan de P2. Of misschien iets minder praktisch. Het was absoluut niet weinig, dus ik denk dat het vooral zit in het feit dat ik meer verwachtte voor het type auto.
Voorlopige conclusie
Al met al laat
deze P4 een erg solide indruk achter. Ik zit sterk te denken om hem te nemen als vervanger van de P2. De levertijden beginnen echter al te schuiven en zag al "december/januari" staan terwijl afgelopen week er nog "november/december" stond.
Ik ga dus nog even met mn LM in conclaaf wat ik moet doen. Ik wil bij voorkeur een LR/SM met Prime Pack en geventileerde stoelen in de kleur magnesium of storm (Electron vond ik erg fraai, maar ben bang dat hij op termijn niet tijdloos genoeg is). Afhankelijk van de levertijden en 'garanties' die gegeven kunnen worden betekent het dat ik her en der misschien moet inboeten.