Plugin hybride alleen op benzine rijden = goedkoper?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Ik heb vorige week een plugin hybride auto gekocht (als consument).

Ik twijfel om het te laden.
Mijn idee is om alleen benzine te rijden.
Reden is simpel. Het is goedkoper(?).

Zijn er ook anderen die dit doen? Ik heb geen eigen prive oprit, garage etc. dus laden moet buiten bij een publieke laadpaal. Ook niet mogelijk bij de werkgever etc.

Reden?
1-) Vanmiddag auto van 0% tot 100% geladen en mijn totale lasten waren 6.70 euro.
=> Kan hiermee circa 40/50km mee doen volgens Google\ervaring van anderen

2-) Benzine (niet eens de goedkoopste) is 2 euro per liter in mijn buurt.
=> Met 3 liter (6 euro) kan ik circa 45km rijden. Als ik van het slechtse uit ga dat is 1 op 15. Lijkt me sterk dat het zo onzuinig rijdt alleen door een accu motor er bij als gewicht.

Waarom heb je uberhaupt een hybride gekocht dan?
*Plugin hybride was net zo duur als de benzine variant
*Veel meer opties aanwezig
*Ik dacht elektrisch is goedkoper,hoe dan ook...tja 8)7

Disclaimer: Ik vind elektrisch of gecombineerd met benzine rijden wel heerlijk(lekker vlot). Dus zal het toch wel opladen voor nu het nog leuk is. Maar vond het gek dat elektrisch rijden voor de consument duurder is dan benzine rijden. Of ik bereken iets heel verkeerd :o

Edit: Stroom is van Shell Recharge en benzine ook bij een Shell tankstation. Dus Shell benzine is goedkoper dan Shell stroom? :+

Edit 2: Andere laadpassen \ leveranciers lijken zelfs duurder. Wat een trieste situatie als consument.

Edit 3: Meer dan 10 leveranciers...websites & apps bekeken. Ik kan echt niet goedkoper laden. Ligt ook niet aan het laadpunt. Heb ook meer dan 10 laadpalen bekeken in de wijk.

In andere woorden. Benzine rijden is echt zuiniger(voor je portmenee) dan elektrisch te rijden.

============================================================================

Edit 4 (laatste update):

Ik heb nu wat KM's gemaakt met de auto en heb "praktijk" berekeningen gemaakt.

In deze berekening neem ik aan dat benzine meer verbruikt & neem alsnog duurdere benzine. Dus ik kan erg makkelijk bezuinigen op benzine als ik dat wil. In EV modus kan dit dus totaal niet.
Vergeet ook niet dat de EV modus meer gaat verbruiken tijdens koude winter tijden.

In deze vergelijking geef ik dus stiekem de EV voordeel van twijfel.

Ik rijd 500km per maand / 4x weken = 125km per week

=> Benzine (€2.1 per L)
= 1L kan 15km x 8.3 = 125km ||||| €2.1 x 8.3 = €17.43 pw x 4 = €69.72 pm

=> Tijdelijk goedkoop tarief - EV Mode (Flux)
= 1 volle charge kan 40km x 3.1 = 125km ||||| €4.1 x 3.1 = €12.71 pw x 4 = €50.84 pm

=> Normale tarief - EV Mode (Alle andere aanbieders)
= 1 volle charge kan 40km x 3.1 = 125km ||||| €6.7 x 3.1 = €20.77 pw x 4 = €83.08 pm

Toevallig is er 1 laadplek in mijn wijk die 11kwh per uur kan laden inplaats van 22kwh zoals alle andere. Bij deze laadpaal zijn er (nog) 1\2 aanbieders die nog 0.35 aanbied. Waarschijnlijk is dit tijdelijk want alle laadpalen worden vervangen door 22khw.

Dus benzine is niet alleen zuiniger...maar benzine kan nog zuiniger omdat ik het als 1 op 15 bereken + met een €2.1 liter prijs.

Ik heb ook naar abbonementen voor een laadpas gekeken. Hiermee ben ik wellicht 1 euro per maand goedkoper uit 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Atsiz op 15-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Welke auto is het? Hoeveel kwh is de accu en hoe duur is je stroom?

Ik gooi mijn Lynk en Co vol met stroom, +- 15 kwh, en dat bij 24 cent per kwh. Kost me dus 3,60 euro. Daar rijdt ik tussen de 60 en 70 kilometer mee, en is dus een stuk goedkoper dan benzine.
Hij rijdt ongeveer 1/14 op benzine, dus dat is omgerekend zo’n 9 euro voor 60 tot 70 km

[ Voor 74% gewijzigd door Gumball op 03-03-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Gumball schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:05:
Welke auto is het? Hoeveel kwh is de accu en hoe duur is je stroom?
Auto: Mercedes A250e
Accu: 15,6 kwh

Stroomkosten: 0.53 eurocent per kwh (en 0.29 eurocent aan startkosten)

Kan de stroomkosten wat goedkoper? Ja ietsjes bij vage buitenlandse bedrijven die ik niet ken.
Maar de benzine die ik afneem kan ook nog veel goedkoper. Dat doe ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
De meeste hybrides met dat bereik hebben een accu van zo'n 11kWh, dan is het afhankelijk van je stroomkosten wat je voor een volle accu betaalt. Maar los van de volgeladen accu, zit er ook een stuk techniek in de auto waardoor de accu opgeladen wordt tijdens het remmen e.d. waardoor je vaak nog een paar extra km eruit perst.

Het gewicht van een hybride is vaak wel een stuk forser, mede door de (zware) accu en de motor. Daardoor betaal je natuurlijk ook meer wegenbelasting.

Maar als je 6,70 betaalt voor het opladen, waar heb je dat dan gedaan? Aan huis of aan een (dure) laadpaal? Bij ons in de wijk betalen we aan een publieke laadpaal 35 cent, dat zou 19 kwh zijn, daarmee kom je zeker verder dan 40 a 50 km.

Maar iets meer info over de auto die je hebt gekocht, de grootte van de accu, waar je oplaadt, zou dus welkom zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Je stroomkosten zijn gewoon erg hoog waardoor je kosten/baten inderdaad anders werken. Laad je aan een publieke paal? Gaat het om Nederland of België?

Wij hebben ook gekeken naar hybride maar gingen wel uit van 30 cent per km, een mix van thuis en publiek. Dat leverde qua brandstofverbruik voldoende op maar icm hogere wegenbelasting scheelde het amper wat.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Arjan90 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:10:
De meeste hybrides met dat bereik hebben een accu van zo'n 11kWh, dan is het afhankelijk van je stroomkosten wat je voor een volle accu betaalt. Maar los van de volgeladen accu, zit er ook een stuk techniek in de auto waardoor de accu opgeladen wordt tijdens het remmen e.d. waardoor je vaak nog een paar extra km eruit perst.

Het gewicht van een hybride is vaak wel een stuk forser, mede door de (zware) accu en de motor. Daardoor betaal je natuurlijk ook meer wegenbelasting.

Maar als je 6,70 betaalt voor het opladen, waar heb je dat dan gedaan? Aan huis of aan een (dure) laadpaal? Bij ons in de wijk betalen we aan een publieke laadpaal 35 cent, dat zou 19 kwh zijn, daarmee kom je zeker verder dan 40 a 50 km.

Maar iets meer info over de auto die je hebt gekocht, de grootte van de accu, waar je oplaadt, zou dus welkom zijn.

Nederland(Rotterdam) bij een reguliere publieke paal waar iedereen z'n auto laad.

Of Shell Recharge is veel duurder geworden? Of stroom is gewoon duurder dan benzine geworden?

Maar is alsnog grappig dat ik mijn benzine ook bij de Shell tank.

Dus Shell benzine is goedkoper dan Shell stroom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Lastig, je lijkt een beetje appels met peren te vergelijken. Alle berichten die ik lees komen 55-75 km elektrisch (35-45 miles).

Heb je het al geprobeerd? En dan inderdaad de allerduurste provider voor stroom kiezen helpt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Het bereik valt me tegen, mijn Passat GTE ging makkelijk 40km op de snelweg (100kmpu) met een kleinere accu, 11 kWh geloof ik. En die auto is zwaarder dan de Mercedes verwacht ik.

Ik zou even kijken in de regio of er alternatieven zijn. Publieke laadpalen in de wijk, ipv bijv Shell Recharge, zijn zeker goedkoper verwacht ik. Via Chargemap kun je de tarieven vaak wel redelijk zien, maar misschien dat anderen een alternatief hebben.

Maar zowel voor elektrisch als hybride geldt dat thuisladen het uitgangspunt is om te bepalen of het goedkoper is. Wij zouden persoonlijk geen elektrische auto hebben gekocht als we afhankelijk waren van publiek laden, dat kost je zo 10 cent meer. Dan heb je het dus over 35 cent ipv 25 cent, dat scheelt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Kan de stroomkosten wat goedkoper? Ja ietsjes bij vage buitenlandse bedrijven die ik niet ken.
Denk dat je even naar je laadpas-aanbieder moet kijken. De palen in Rotterdam kosten 35 cent per kilowatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Het is even uitzoeken welke laadpas het goedkoopste is bij de palen in je wijk.

Waar het bij de tanken nog kan uitmaken wat ze erin gooien is de stroom overal toch hetzelfde ongeacht de laadpas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Zoek eerst eens een goedkope laadpaal. Ik betaal ~28ct/kWh hier in de buurt. Vattenfall is hier in de regio de goedkoopste (en volgens mij op de meeste plekken in Nederland), die is buitenlands, maar niet klein en vaag ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 13:25
Sinds alle laadpalen in mijn omgeving van 38 cent naar 58 of meer cent per kWh zijn gegaan, laad ik ook niet meer (Lynk&Co). Laden is duurder dan benzine erin gooien

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
-tom-562 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:29:
Zoek eerst eens een goedkope laadpaal. Ik betaal ~28ct/kWh hier in de buurt. Vattenfall is hier in de regio de goedkoopste (en volgens mij op de meeste plekken in Nederland), die is buitenlands, maar niet klein en vaag ;)
Zojuist Vattenfal gecheckt. Die is zelfs nog duurder dan Shell.
0.5687 per kwh en ook 0.35 startkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:51
Je data klopt alleen niet helemaal waardoor alles duurder lijkt dan het is: ja je hebt een 15kwh accu erin zitten echter is hier maar ~10kwh bruikbaar van. Hiermee is de wlpt 70km maar die haal je niet maar 55-60 moet je hier wel mee halen.
Als je 55 pakt als range heb je een breakeven point van ongeveer 73 cent/kwh(uitgaande van 15km/l met 2 euro per liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Nederland(Rotterdam) bij een reguliere publieke paal waar iedereen z'n auto laad.

Of Shell Recharge is veel duurder geworden? Of stroom is gewoon duurder dan benzine geworden?

Maar is alsnog grappig dat ik mijn benzine ook bij de Shell tank.

Dus Shell benzine is goedkoper dan Shell stroom :P
Je tankt en laadt dus te duur.

Opzich moet je dat natuurlijk zelf weten. Veel merken zijn blij met zulke klanten, want het betekent dat ze kunnen vragen wat ze willen. Shell ken je, en dus gebruik je hen. Al het andere zijn voor jou blijkbaar "vage buitenlandse bedrijfjes".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
remielowik schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:41:
Je data klopt alleen niet helemaal waardoor alles duurder lijkt dan het is: ja je hebt een 15kwh accu erin zitten echter is hier maar ~10kwh bruikbaar van. Hiermee is de wlpt 70km maar die haal je niet maar 55-60 moet je hier wel mee halen.
Als je 55 pakt als range heb je een breakeven point van ongeveer 73 cent(uitgaande van 15km/l met 2 euro per liter)
Laten we van 60km uit gaan.
Dan is benzine alsnog goedkoper?

Je berekend dan beste scenario elektrisch. Terwijl het meestal slechter is in dit soort weer omstandigheden of winter.

En benzine kan ik ook goedkoper tanken als ik echt zou willen, vandaar dat ik op deze sommen ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Jeroenneman schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Je tankt en laadt dus te duur.

Opzich moet je dat natuurlijk zelf weten. Veel merken zijn blij met zulke klanten, want het betekent dat ze kunnen vragen wat ze willen. Shell ken je, en dus gebruik je hen. Al het andere zijn voor jou blijkbaar "vage buitenlandse bedrijfjes".
Ik ging even googelen maar kom alleen e-Flux tegen die wat goedkoper is. De rest is allemaal duurder.
Dus Shell stroom is blijkbaar ook een van de goedkopere.

Er is ook geen duidelijk overzicht om de laadkosten echt naast elkaar te zien.

Ja sommige websites hebben een top 5 of top 10 maar is allemaal out of date.
En toevallig zegt ieder website ook wat anders.
En op het moment dat ik de laadleverancier zoek zijn de prijzen opeens ook veel hoger.

Alsof de stroomkosten letterlijk verdubbeld is in de afgelopen jaren.

Edit: e-Flux is nog duurder dan Shell. De prijzen wat op de website kloppen niet. De app van e-Flux geeft hogere tarieven aan dan hun eigen website

[ Voor 7% gewijzigd door Atsiz op 03-03-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Laten we van 60km uit gaan.
Dan is benzine alsnog goedkoper?

Je berekend dan beste scenario elektrisch. Terwijl het meestal slechter is in dit soort weer omstandigheden of winter.

En benzine kan ik ook goedkoper tanken als ik echt zou willen, vandaar dat ik op deze sommen ben gekomen.
Nee, je kwh mag 73 cent kosten, alles daar onder is elektrisch rijden goedkoper, verder haal je die 55 wel hoor, mijn pa heeft heel toevallig in december ook dezelfde auto gekocht en hij kon prima die 55km rijden elektrisch(doet ie regelmatig op grotendeels 100 weg) ook in de koudere tijden.
Verder heb ik zelf een elektrische auto en snap niet hoe je überhaupt op 50+ c/kwh komt voor laden want als je de juiste pas hebt voor de paal die veel gebruikt dan moet je daar makkelijk onder komen. Zelf tank ik het meest voor 23c/kwh op een openbare paal maar als ik ergens anders moet tanken is het niet boven de 45 cent.
Edit:
Zie dat je de a250e hebt, mijn pa heeft de gla250e, maar sinds dit een suv is zou hier het verbruik slechter moeten zijn(meer frontaal oppervlakte)

[ Voor 7% gewijzigd door remielowik op 03-03-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:52
Zonde... want je sleept wel continue het extra gewicht mee van het accupakket.
Zelf heb ik deze week mijn A250E uit 2022 geruild voor een A180 2020. Beide W177 model.

Ik heb dit keer bewust gekozen voor een benzine model om de volgende redenen:
- Ik was er een beetje klaar mee om de auto steeds aan de laadpaal te hangen. Als ik naar de supermarkt ging verloor ik al zoveel range dat hij weer aan de lader moest om echt te kunnen profiteren van het elektrisch rijden. (Ik kwam ongeveer 50km ver met de huidige weersomstandigheden, in de zomer 60-65km haalbaar)
- Ik merk ook dat het steeds drukker wordt aan de publieke laadpaal. Ik was daarvan afhankelijk en kon daardoor soms niet laden.
- Ik heb al een keer een grote storing gehad waarbij ik de auto niet meer kon laden. Er bleek een regeleenheid (computer) defect.
- Wij hebben naast de A250E ook een Golf GTE gehad en die had toevallig ook een defecte computer, alleen dan in het accupakket. Geen goedkope reparatie kan ik je vertellen. Deze hebben we ook weg gedaan en hiervoor is in de plaats een Golf 1.5TSI teruggekomen. Geen PHEV meer voor ons dus:-)

De tips die ik je kan geven:
- De Golf GTE die wij hadden kende een charge stand waarbij de accu volledig opgeladen kon worden tijdens het rijden. De A250E laad maar beperkt bij tijdens het rijden. Om bij te laden (heb tot max 11km erbij gehaald) moet er in sport stand gereden worden.
- De Mercedes kent echt veel leuke verborgen functies. Ik kan je aanraden om het YouTube kanaal van Nick O’Leary te bekijken en de handleiding te lezen.

Als je niet gaat laden had je denk ik beter een benzine model kunnen kopen. De tank van de A250E is zo leeg omdat deze een stuk kleiner is dan die van de benzine modellen. Besluit je toch te laden kan je mooie cijfers halen met deze auto.
Mijn verbruik:
Elektrisch gereden: 32810
Totaal gereden: 54458
Verbruik benzine: 2.8l/100km
Verbruik elektrisch: 10.8kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
remielowik schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Nee, je kwh mag 73 cent kosten, alles daar onder is elektrisch rijden goedkoper, verder haal je die 55 wel hoor, mijn pa heeft heel toevallig in december ook dezelfde auto gekocht en hij kon prima die 55km rijden elektrisch(doet ie regelmatig op grotendeels 100 weg) ook in de koudere tijden.
Verder heb ik zelf een elektrische auto en snap niet hoe je überhaupt op 50+ c/kwh komt voor laden want als je de juiste pas hebt voor de paal die veel gebruikt dan moet je daar makkelijk onder komen. Zelf tank ik het meest voor 23c/kwh op een openbare paal maar als ik ergens anders moet tanken is het niet boven de 45 cent.
Kan jij een aanbieder vinden die goedkoper is dan 50 cent? Ik heb meerdere ge'googeled.
Als het goedkoper is dan 50 cent zijn er verborgen kosten aan vast. Denk aan een maandelijkse abo etc.

Dus ookal gaat deze hybride 60km mee is benzine alsnog goedkoper.

Ik heb nu inmiddels meer dan 5 leveranciers bekeken (Shell,Vattenval, e-Flux, Green caravan, Eneco, Anwb etc). Allemaal boven de 50 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
BluRay schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:52:
Zonde... want je sleept wel continue het extra gewicht mee van het accupakket.
Zelf heb ik deze week mijn A250E uit 2022 geruild voor een A180 2020. Beide W177 model.

Ik heb dit keer bewust gekozen voor een benzine model om de volgende redenen:
- Ik was er een beetje klaar mee om de auto steeds aan de laadpaal te hangen. Als ik naar de supermarkt ging verloor ik al zoveel range dat hij weer aan de lader moest om echt te kunnen profiteren van het elektrisch rijden. (Ik kwam ongeveer 50km ver met de huidige weersomstandigheden, in de zomer 60-65km haalbaar)
- Ik merk ook dat het steeds drukker wordt aan de publieke laadpaal. Ik was daarvan afhankelijk en kon daardoor soms niet laden.
- Ik heb al een keer een grote storing gehad waarbij ik de auto niet meer kon laden. Er bleek een regeleenheid (computer) defect.
- Wij hebben naast de A250E ook een Golf GTE gehad en die had toevallig ook een defecte computer, alleen dan in het accupakket. Geen goedkope reparatie kan ik je vertellen. Deze hebben we ook weg gedaan en hiervoor is in de plaats een Golf 1.5TSI teruggekomen. Geen PHEV meer voor ons dus:-)

De tips die ik je kan geven:
- De Golf GTE die wij hadden kende een charge stand waarbij de accu volledig opgeladen kon worden tijdens het rijden. De A250E laad maar beperkt bij tijdens het rijden. Om bij te laden (heb tot max 11km erbij gehaald) moet er in sport stand gereden worden.
- De Mercedes kent echt veel leuke verborgen functies. Ik kan je aanraden om het YouTube kanaal van Nick O’Leary te bekijken en de handleiding te lezen.

Als je niet gaat laden had je denk ik beter een benzine model kunnen kopen. De tank van de A250E is zo leeg omdat deze een stuk kleiner is dan die van de benzine modellen. Besluit je toch te laden kan je mooie cijfers halen met deze auto.
Mijn verbruik:
Ik wou eigenlijk een A220 of A250 (benzine) kopen maar dat zijn voornamelijk importwagens.
Net zo duur als de A250e. De benzinebakken zitten ook boven de ton meestal gelopen km's.

En de A250e heeft meestal veeeeel meer opties.

Heb wel spijt van m'n aankoop eigenlijk.
Enige leuke aan de bak is dat ik het lekker vind rijden door het elektrische.

Mja daar betaal ik dus nu extra voor. Om elektrisch te rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:48
volgens je. eigen berekening is het ongeveer even duur, dus om dan stellig te zeggen 'elektrisch is duurder' gaat wat ver. Ook ga je verder kunnen rijden op die 12 kwh EN zit je blijkbaar bij dure laadpalen. Kom. eerst eens met specs zoals hoeveel kWh heb je nu echt geladen bij die shell-paal en hoe ver kun je daar zelf. op. rijden? ik. zou het dramatisch vinden als. je niet minimaal 55km op 12 kwh kunt doen namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Zojuist Vattenfal gecheckt. Die is zelfs nog duurder dan Shell.
0.5687 per kwh en ook 0.35 startkosten.
Kijk anders eens in de Go-Charge app, daar kan je per laadpaal zien welke laadpas het goedkoopste is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:52
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Ik wou eigenlijk een A220 of A250 (benzine) kopen maar dat zijn voornamelijk importwagens.
Net zo duur als de A250e. De benzinebakken zitten ook boven de ton meestal gelopen km's.

Weet dat de A220 en A250 niet probleemloos zijn. https://mbworld.org/forum...gine-cylinder-issues.html

Ik denk dat je een mooie auto hebt gekocht, de power is heerlijk en hij rijd lekker soepel met zijn 8traps automaat. (de power ga ik zeker missen)
Kijk anders hier even: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Lekker aan de lader gooien en gaan genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Fr33z schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:02:
volgens je. eigen berekening is het ongeveer even duur, dus om dan stellig te zeggen 'elektrisch is duurder' gaat wat ver. Ook ga je verder kunnen rijden op die 12 kwh EN zit je blijkbaar bij dure laadpalen. Kom. eerst eens met specs zoals hoeveel kWh heb je nu echt geladen bij die shell-paal en hoe ver kun je daar zelf. op. rijden? ik. zou het dramatisch vinden als. je niet minimaal 55km op 12 kwh kunt doen namelijk...
Mensen zeggen hier "ga goedkoper laden!" ja waar dan??? alles is net zo duur. Boven de 0.50 cent.
En benzine kan ik makkelijk goedkoper tanken als ik dat wil.

Ik kijk naar de Shell afschrift. Wat de laadbeurt mij in totaal heeft gekost. Een laadbeurt van 0% naar 100%.
Dus ik heb geen theorie berekening gedaan. Maar een praktijk situatie waardoor ik de lasten daadwerkelijk zie.

Alle laadpalen (meer dan 10 palen gecheckt) in mijn hele wijk zijn boven de 0.50 cent. Ik heb meerdere apps\websites inmiddels bekeken. Ook van de leveranciers zelf.

En ookal zou ik 60km halen...dan is het toch niet goedkoper?

Want benzine tanken kan makkelijk goedkoper. Laden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
-tom-562 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Kijk anders eens in de Go-Charge app, daar kan je per laadpaal zien welke laadpas het goedkoopste is
Handig appje. niet dus

Volgens Go-Charge is Eneco het goedkoopst.

0.51 cent per kwh en 0.39 cent startkosten.
Shell (de mijne) staat op nummer 4 goedkoopste.

Shell hanteert 0.55 kwh en 0.35 starting fee.

Wat ook niet klopt. Want volgens de Shell app is het juist 0.53 kwh en 0.29 starting fee.

Dus de app klopt ook niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:26
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Mensen zeggen hier "ga goedkoper laden!" ja waar dan??? alles is net zo duur. Boven de 0.50 cent.

Ik kijk naar de Shell afschrift. Wat de laadbeurt mij in totaal heeft gekost. Een laadbeurt van 0% naar 100%.
Dus ik heb geen theorie berekening gedaan. Maar een praktijk situatie waardoor ik de lasten daadwerkelijk zie.

Alle laadpalen (meer dan 10 palen gecheckt) in mijn hele wijk zijn boven de 0.50 cent. Ik heb meerdere apps\websites inmiddels bekeken. Ook van de leveranciers zelf.

Stroom is nu idioot duur geef het een paar jaar wellicht dat het settled. Zou voor die reden nu niet gaan laden mits er een goedkope paal in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Puddi Puddin schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Stroom is nu idioot duur geef het een paar jaar wellicht dat het settled. Zou voor die reden nu niet gaan laden mits er een goedkope paal in de buurt komt.
"EV rijden in Nederland neemt toe"

Eigenlijk is dit 1 groot leugen? Want het is allemaal zakelijk.

Want geen een consument gaat toch elektrisch rijden als benzine juist goedkoper is :+

En ookal kost het hetzelfde ben je alsnog niet slim bezig omdat je dagelijks de auto van de stekker weer uit moet trekken vervolgens weer in een normale parkeer vlak moet plaatsen :X
(en dan heb ik het niet eens over de laad drukte hierzo. Het is een gekke huis).

Achja het rijdt heerlijk en ik wou meer pk's. Is ook mijn eigen fout. Had wellicht eerder hiermee moeten komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Atsiz op 03-03-2024 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:26:
Want geen een consument gaat toch elektrisch rijden als benzine juist goedkoper is :+
Je vergeet dat het voornamelijk voor mensen met een eigen laadpaal (en helemaal met zonnepanelen) aanzienlijk goedkoper is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
Hou aub eens op met zeggen dat benzine rijden duurder is als elektrische. Misschien in jou buurt dat je net pech hebt met dure laadpalen maar elders in Nederland is elektra gewoon veel goedkoper als benzine. Verder zijn echt niet alleen maar zakelijke rijders met elektrische auto's hoor, met de komst van de elektrische b klasse 2 jaar geleden is het prima betaalbaar voor normale consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Keuzes zijn een menselijke beslissing, wat ik nu opmaak uit je tekst is dat is ondanks vele tips niet blij bent.
Dat gaat niets veranderen aan je beslissing en hoe je kijkt naar het advies hier.

Wij hebben sinds Woensdag een PHEV en laden via E-Flux per beurt of thuis. (Die laatste tel ik even niet mee)
Per beurt is het momenteel 32ct start tarief en per paal verschilt het qua kWh.
In de buurt van huis is het 45ct, vandaag in centrum Utrecht : 45ct

Helaas een Tesla aso die z'n auto liet staan en we op brandstof terug moesten.
Heenweg was nu 1 lading (8kWh : 3,60) en 1L (1,90)
Terug liep het wel in de papieren ondanks de "Hybrid Hold" : 3,0L (5,70)
Verschil is 20ct in het voordeel van PHEV, geladen met een paal.

Gelukkig laden we grotendeels thuis, dat scheelt in de kosten, al is het wel origami om te laden.
Voordeel van onze (prive) PHEV is het briljante onderstel en dan komen we van 2 klasses hoger qua (lease)auto....
Ik ben blij met mijn keuze :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

Reinier

\o/

@Atsiz best onhandig dat je de prijzen een factor 100 verkeerd noteert (bijv. 0.51 cent per kwh en 0.39 cent startkosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
De aanschafwaarde is waar consumenten logischerwijs het meest tegenaan hikken. Maar in verbruikskosten is het interessant mits je goedkoop kan laden door een goedkope publieke laadpaal, of door een laadpaal aan huis wat echt aanzienlijk scheelt in veel gevallen zeker met zonnepanelen.

En persoonlijk vinden wij het rijcomfort heerlijk. Waarbij een hybride benzine het dichtste bij komt qua comfort. Houd er voor je hybride rekening mee dat de wegenbelasting vanaf volgend jaar wel omhoog gaat naar 100%, je betaalt nu uit mijn hoofd 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
Verder je eigen voorbeelden: 51cent x 11 kwh + 39 cent = 6 euro = 10,9 cent/km.
Auto die 1:15 haalt met 1,80 per liter = 180/15= 12 cent/km
Ala elektrische is goedkoper zelfs in jou dure buurt.
Verder als jij maar 40 km op 1 lading haalt ga je never nooit 15/l halen, dan heb je gewoon echt een te zware rechtervoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Atsiz Heb je trouwens ervaring met het rijden met een hybride? Zoals de Toyota Corolla, Yaris of andere hybrides die deels elektrisch kunnen rijden (niet de mild hybrides dus). Want je rijstijl, qua lift en coast, kan enorm schelen in het bereik. En in de stad bijv. rij je dan een stuk verder zonder langzamer te rijden. Door anders te rijden is mijn ervaring dat je een stuk verder komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
In regio Rotterdam zijn de prijzen op dit moment gewoon sky high. Laden onder de € 0,58 per kWh gaat hier gewoon nauwelijks lukken.

Dat er lieden zijn die publiek laden voor onder 30 cent is mooi, maar in regio Rotterdam nagenoeg onmogelijk op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:47
Naafkap schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:23:
In regio Rotterdam zijn de prijzen op dit moment gewoon sky high. Laden onder de € 0,58 per kWh gaat hier gewoon nauwelijks lukken.

Dat er lieden zijn die publiek laden voor onder 30 cent is mooi, maar in regio Rotterdam nagenoeg onmogelijk op dit moment.
Precies,die beweringen dat het in Rotterdam nog voor rond de 0.30c kan, zeggen maar wat, bij mij alle 5 de palen op 0.53c.
Bij mijn vriendin in Breda via Vattenval voor 0.37c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 09:54
Ik snap je helemaal TS. Paar weken geleden ook mijn ervaring gedeeld op elektronisch rijden topic. Ik heb een c 350e met pakweg 5kwh aan accu vermogen. Ik kan daarmee pakweg 15 km mee rijden. Opladen aan publieke laadpaal ben ik mee gestopt. Ik laad m’n nog wel eens thuis op wanneer de zon schijnt met een granny lader omdat ik ook geen oprit heb (wel zonnepanelen) terwijl dit officieel niet mag.

Het is dat ik geen goedkoper c klasse kan vinden met dezelfde of meer vermogen (net geen 300 pk). Mijn phev was ook goedkoper dan de normale benzine varianten. Mn volgende auto word wel alleen benzine.

Weet dat; ookal laad je niet op. Je accu gaat toch langzaam weer vol met het remmen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Ik weet niet zoveel van plug-in hybride dus misschíen zit ik er helemaal naast, maar: is het niet gewoon ook veel beter voor je auto om alle korte stadsritjes met het elektrische rijden te doen? Juist die ritjes zorgen voor relatief veel slijtage. Op lange termijn zou je denken dat het dan misschien alsnóg goedkoper is om in ieder geval alle boodschappenritjes, kinder-naar-voetbal-ritjes, etc toch elektrisch te rijden (nog even los van dat het de luchtkwaliteit in de stad ten goede komt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Valorian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:53:
Ik weet niet zoveel van plug-in hybride dus misschíen zit ik er helemaal naast, maar: is het niet gewoon ook veel beter voor je auto om alle korte stadsritjes met het elektrische rijden te doen? Juist die ritjes zorgen voor relatief veel slijtage. Op lange termijn zou je denken dat het dan misschien alsnóg goedkoper is om in ieder geval alle boodschappenritjes, kinder-naar-voetbal-ritjes, etc toch elektrisch te rijden (nog even los van dat het de luchtkwaliteit in de stad ten goede komt)?
Dat doe ik ook. Maximaal 50km per uur rijden.
Zoveel mogelijk gaspedaal los laten...langzaam remmen voor charge.

En alsnog is benzine goedkoper & zuiniger voor de consument zonder eigen oprit\garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Arjan90 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:44:
@Atsiz Heb je trouwens ervaring met het rijden met een hybride? Zoals de Toyota Corolla, Yaris of andere hybrides die deels elektrisch kunnen rijden (niet de mild hybrides dus). Want je rijstijl, qua lift en coast, kan enorm schelen in het bereik. En in de stad bijv. rij je dan een stuk verder zonder langzamer te rijden. Door anders te rijden is mijn ervaring dat je een stuk verder komt.
Dit was ook een optie geweest.
Jammer genoeg zit ik qua smaak bij de Duiters.
En dat zijn allemaal plugin hybrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
FireBladeX schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:04:
Ik snap je helemaal TS. Paar weken geleden ook mijn ervaring gedeeld op elektronisch rijden topic. Ik heb een c 350e met pakweg 5kwh aan accu vermogen. Ik kan daarmee pakweg 15 km mee rijden. Opladen aan publieke laadpaal ben ik mee gestopt. Ik laad m’n nog wel eens thuis op wanneer de zon schijnt met een granny lader omdat ik ook geen oprit heb (wel zonnepanelen) terwijl dit officieel niet mag.

Het is dat ik geen goedkoper c klasse kan vinden met dezelfde of meer vermogen (net geen 300 pk). Mijn phev was ook goedkoper dan de normale benzine varianten. Mn volgende auto word wel alleen benzine.

Weet dat; ookal laad je niet op. Je accu gaat toch langzaam weer vol met het remmen enzo.
Volgende keer dus een volledig benzine auto.

1-) Goedkoper
2-) Zuiniger
3-) Hoef niet om de 2\3 dagen aan de stekker & weer een ander parkeerplek zoeken (gemak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
ramrodwillem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:47:
[...]

Precies,die beweringen dat het in Rotterdam nog voor rond de 0.30c kan, zeggen maar wat, bij mij alle 5 de palen op 0.53c.
Leuk om men zo te stimuleren om elektrisch \ hybride te gaan rijden.

Toevallig heeft een buurman van mij zijn plugin hybride ook hierdoor weg gedaan.
Vervolgens een volledig benzine bak (2 liter motor) gekocht.

En deze blijkt ook eens zuiniger te zijn dan een hybride\EV auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
remielowik schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:41:
Verder je eigen voorbeelden: 51cent x 11 kwh + 39 cent = 6 euro = 10,9 cent/km.
Auto die 1:15 haalt met 1,80 per liter = 180/15= 12 cent/km
Ala elektrische is goedkoper zelfs in jou dure buurt.
Verder als jij maar 40 km op 1 lading haalt ga je never nooit 15/l halen, dan heb je gewoon echt een te zware rechtervoet
Ik heb nu een nog betere voorbeeld van vanochtend.

ELEKTRISCH:
Ik ben van mijn huis naar werk gegaan. Enorm rustig ermee gereden. In de bebouwde kom 50km per uur.
Rit van 10km. Mijn accu is van 100% naar 79% gegaan (laten we 80% zeggen).

Ik kan dus 5 keer naar mijn werk\huis (enkelt rit). Dat is dus 50km.

50km praktijk range = volledige accu = 6.70 eurocent

BENZINE:
En als ik 1 op 18 zou rijden (lijkt me sterk dat het zo onzuinig is, maar goed)
18 x 3 = 54km
3 liter x 2 euro per liter = 6

En dit is als de auto erg onzuinig zou rijden. En dure benzine erin zou gooien.
Want het is wel mogelijk om de benzine goedkoper te tanken. En stroom helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Ik heb nu een nog betere voorbeeld van vanochtend.

ELEKTRISCH:
Ik ben van mijn huis naar werk gegaan. Enorm rustig ermee gereden. In de bebouwde kom 50km per uur.
Rit van 10km. Mijn accu is van 100% naar 79% gegaan (laten we 80% zeggen).

Ik kan dus 5 keer naar mijn werk\huis (enkelt rit). Dat is dus 50km.

50km praktijk range = volledige accu = 6.70 eurocent

BENZINE:
18 x 3 = 54km

En dit is als de auto erg onzuinig zou rijden. En dure benzine erin zou gooien.
Want het is wel mogelijk om de benzine goedkoper te tanken. En stroom helaas niet.
Nogmaals, je laadpas is niet de juiste. Je betaalt veel te veel voor je stroom. Een abonnementje zijn geen “verborgen kosten” zoals je ze zelf noemt, maar de inkomsten voor de laadpasaanbieder.

De passen zonder abonnement zijn interessant voor de incidentele publieke lader. Niet voor iemand de structureel publiek moet laden.

[ Voor 12% gewijzigd door eLScha op 04-03-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
remielowik schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:35:
Hou aub eens op met zeggen dat benzine rijden duurder is als elektrische. Misschien in jou buurt dat je net pech hebt met dure laadpalen maar elders in Nederland is elektra gewoon veel goedkoper als benzine. Verder zijn echt niet alleen maar zakelijke rijders met elektrische auto's hoor, met de komst van de elektrische b klasse 2 jaar geleden is het prima betaalbaar voor normale consument.
(niet verkeerd begrijpen aub)

Je doet alsof de gemiddelde consument in een weiland woont met eigen oprit...zonnepanelen en bakken met geld heeft voor een occasion.

Ik woon in een groot stad. Rotterdam. En ligt niet aan mijn buurt of de palen hier.
Heel de stad is zo.

Dus iedereen die in een stad woont moet benzine rijden? Zou juist andersom moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
nee jongens dat maakt allemaal niks uit. TS houdt van conclusies trekken op basis van 1 situatie, namelijk takkeduur elektrisch laden bij openbare laadpalen EN een plugin-hybride (matigste van 2 werelden dus...) die niet heel zuinig kan rijden. Ja zo kan ik het ook.

conclusie: ja in geval van TS met zo'n auto en openbaar laden op een dure plek kan het zijn dat het iets duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
eLScha schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Nogmaals, je laadpas is niet de juiste. Je betaalt veel te veel voor je stroom.
Kan jij een goedkoper laadpas vinden dan? Ik heb heel googele nagelopen.
Er zijn geen goedkopere opties.

De prijzen in het praktijk zijn veel hoger dan wat de vergelijking sites zeggen.

Ze zeggen vanaf 0.30 cent per kwh. Als ik de app eenmaal download zie ik bedragen vanaf 0.60 cent per kwh.

En ik heb inmiddels meer dan 8 leveranciers gecheckt (websites, apps etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Daarom hebben hybride auto's geen zin.
Het is/was een tussenoplossing.

Mijn zusje heeft sinds 2018 een BMW 530e. 9kWh laden en iets van 30km bereik.
Zelfs bij 40c per kWh haal je er geen winst uit. 40x9= 3,60.
Daarmee kon de auto zonder batterij (100kg lichter) echt wel 35km rijden.

Wat je wel zou kunnen overwegen is Elec2Go.
Die vraagt de standaard laadpaalprijzen + 2 euro per maand abonnement. Als Shell 35c vraagt per keer heb je het binnen 6x terug.
Gezien je toch altijd wel wilt laden, is het beter om dan zo vaak mogelijk te laden (als de laadpaaloptie er is)

Voor nu zijn hybrides en EV's alleen handig voor mensen die een eigen oprit hebben met zonnepanelen.
Persoonlijk ben ik dus gemiddeld rond de 23/24c per kWh kwijt. Dan is het uiteraard een stuk goedkoper dan een benzine auto. Maarja, als ik thuis een benzinepomp had (als dat kon)....was ik ook goedkoper uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fr33z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:18:
nee jongens dat maakt allemaal niks uit. TS houdt van conclusies trekken op basis van 1 situatie, namelijk takkeduur elektrisch laden bij openbare laadpalen EN een plugin-hybride (matigste van 2 werelden dus...) die niet heel zuinig kan rijden. Ja zo kan ik het ook.

conclusie: ja in geval van TS met zo'n auto en openbaar laden op een dure plek kan het zijn dat het iets duurder is.
Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, maar de TS kan blijkbaar niet goedkoper laden in zijn buurt. Hij probeert die punten wel te vinden, maar ze lijken er gewoon niet te zijn.

De 'je laadt te duur roepers' lijken daar op een of andere manier doof voor te zijn. En dan lezen ze niet, en gaan ze weer herhalen dat hij te duur laadt.. :X

Mijn ervaringen hier in Hoofddorp zijn overigens soortgelijk qua laadkosten. Maar, wij mogen sinds een aantal maanden wel thuis laden met een mat over de laadkabel. Ik ga binnenkort een stopcontact in mijn tuin plaatsen zodat ik kan laden via de granny lader :)

Overigens is het in mijn geval lease, maar ik vind het alsnog asociaal duur die elektriciteit. Thuis is veel goedkoper. Mijn werkgever gun ik dan ook een deel van het voordeel :P

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 04-03-2024 09:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, maar de TS kan blijkbaar niet goedkoper laden in zijn buurt. Hij probeert die punten wel te vinden, maar ze lijken er gewoon niet te zijn.

De 'je laadt te duur roepers' lijken daar op een of andere manier doof voor te zijn. En dan lezen ze niet, en gaan ze weer herhalen dat hij te duur laadt.. :X
De palen zijn er wel, maar de pas van TS rekent die hoge tarieven. TS wil blijkbaar ook geen abonnementje van een paar euro om voor lage tarieven te laden. Ja, dan kun je blijven roepen dat het zo ontzettend duur is, maar dat is dan wel een keuze.

Er is een enorm topic over laden en laadpassen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Eh, juist, de benzine bij de Tinq of iets dergelijks gaat je net zo ver brengen als de Shell variant. Datzelfde geld voor stroom. Als je publiek zou laden bij een Tesla supercharger betaal je nog rond de 40c/kwh wat al aanzienlijk minder is.

11kwh opladen zou je dan dus 4,40 kosten en als jij 50km kunt rijden met die 11kwh betaal je dus ongeveer een dikke 11 cent per kilometer.

Als jij 1 op 15 haalt met dat ding moet je al meer dan 3 liter benzine aanspreken voor diezelfde afstand en dus betaal je daar meer voor dan aan stroom.

Misschien is het toch wel de moeite waard een abonnement af te sluiten bij deze of gene om goedkoper te laden, of gewoon kijken naar een laadpaal optie thuis? Desnoods een 2ehands modelletje.

Maar goed, als je bij Shell tankt en laad omdat de prijs je toch niet zoveel doet, vraag ik me af waar je je uberhaupt druk om maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
plug-in hybride is inderdaad onzin en de moeite niet waard. had ook zo'n auto, meteen ingewisseld voor een volledige benzine-auto. Je haalt gewoon dezelfde range met wat extra liters benzine en zelfde geld + je hoeft niet te klooien met een kabel en een uur te wachten.

je moet of volledig elektrisch gaan of helemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 04-03-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:04
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Leuk om men zo te stimuleren om elektrisch \ hybride te gaan rijden.

Toevallig heeft een buurman van mij zijn plugin hybride ook hierdoor weg gedaan.
Vervolgens een volledig benzine bak (2 liter motor) gekocht.

En deze blijkt ook eens zuiniger te zijn dan een hybride\EV auto.
Moet je naar een mild hybride kijken (niet plug-in dus). Een beetje fatsoenlijke is nog zuiniger omdat die wel energie terugwint bij het remmen, maar door de kleine accu niet veel zwaarder is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Dat doe ik ook. Maximaal 50km per uur rijden.
Zoveel mogelijk gaspedaal los laten...langzaam remmen voor charge.

En alsnog is benzine goedkoper & zuiniger voor de consument zonder eigen oprit\garage.
*Zuiniger in jouw geval, met jouw auto (niet de beste hybride), jouw elektra prijzen, jouw vooroordelen.
Je presenteert nu iets als een feit, terwijl het voor veel auto's en andere regio's heel anders zal liggen.

Eigenlijk heb je simpelweg de verkeerde auto gekocht. Als je daar blij mee bent omdat er een ster op staat, dan helemaal top. Als je een goede bruikbare hybride wilde, dan had je beter elders kunnen kijken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Ik vind dit wel een mooie discussie want dit is wel de realiteit bij het privégebruik van hybride auto's, zeker als je niet thuis kunt laden. De voordelen zoals geen of weinig wegenbelasting en goedkope brandstof verdwijnen steeds meer waardoor hybride lang niet altijd de beste oplossing is.

Ik rij privé ook een Passat GTE (hybride). Hele fijne auto, maar vooral door het thuisladen in combinatie met voldoende zonnepanelen is dit nog steeds interessant. Er is simpelweg niet 1 oplossing die voor iedereen geschikt is, daarom is mijn advies; bekijk je persoonlijke (huidige en toekomstige) situatie en neem op basis daarvan de juiste beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

heb alles gelezen. Maar mijn conclusie is vooral ook dat TS er nu achter komt dat plugin-hybride een onhandig oplossing kan zijn. Dat hij/zij alleen maar duur kan laden is ook vervelend inderdaad, maar betekent ook dat het voor sommigen wel geld en voor sommigen niet. Dus simpelweg:

kun je niet thuis laden maar alleen openbaar --> dan stroom wat aan de dure kant
heb je een plugin hybride die EN niet het wegenbelasting-voordeel heeft EN niet heel ver kan rijden op 1 kWh --> dan is het gebruik aan de dure kant

heb je beide dan kan het inderaad zijn dat benzine goedkoper is, maar dat laat vooral zien dat het een vervelende combinatie van dingen is. NIet de monolithische conclusies die TS steeds neerlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
-En4Cer- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:48:
Ik vind dit wel een mooie discussie want dit is wel de realiteit bij het privégebruik van hybride auto's, zeker als je niet thuis kunt laden. De voordelen zoals geen of weinig wegenbelasting en goedkope brandstof verdwijnen steeds meer waardoor hybride lang niet altijd de beste oplossing is.

Ik rij privé ook een Passat GTE (hybride). Hele fijne auto, maar vooral door het thuisladen in combinatie met voldoende zonnepanelen is dit nog steeds interessant. Er is simpelweg niet 1 oplossing die voor iedereen geschikt is, daarom is mijn advies; bekijk je persoonlijke (huidige en toekomstige) situatie en neem op basis daarvan de juiste beslissing.
En dat is ook mijn doel met dit topic. Om een gezonde gesprek hierover te hebben.
Ik blijf het interessant vinden. Ik kom over als iemand die van benzine houdt. Maar dat is niet zo. Ik ben gewoon een gemiddelde consument die kijkt naar zijn geld & gemak.

EV \ Hybride rijden is niet altijd of voor iedereen voordeliger, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Kan jij een goedkoper laadpas vinden dan? Ik heb heel googele nagelopen.
Er zijn geen goedkopere opties.

De prijzen in het praktijk zijn veel hoger dan wat de vergelijking sites zeggen.

Ze zeggen vanaf 0.30 cent per kwh. Als ik de app eenmaal download zie ik bedragen vanaf 0.60 cent per kwh.

En ik heb inmiddels meer dan 8 leveranciers gecheckt (websites, apps etc).
Ik heb mijn app van Elec2go bijgepakt. Ik zie toch echt prijzen van 31c in Rotterdam (Nesselanden).
Geen idee of ik dat ook betaal aangezien ik daar nooit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:04
Fr33z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:52:
[...]

heb alles gelezen. Maar mijn conclusie is vooral ook dat TS er nu achter komt dat plugin-hybride een onhandig oplossing kan zijn. Dat hij/zij alleen maar duur kan laden is ook vervelend inderdaad, maar betekent ook dat het voor sommigen wel geld en voor sommigen niet. Dus simpelweg:

kun je niet thuis laden maar alleen openbaar --> dan stroom wat aan de dure kant
heb je een plugin hybride die EN niet het wegenbelasting-voordeel heeft EN niet heel ver kan rijden op 1 kWh --> dan is het gebruik aan de dure kant
Als je 1kWh hebt dan heb je geen plug-in hybride en gooi je er alleen benzine in. Meestal rijden ze een stuk zuiniger dan hun ICE-variant.
heb je beide dan kan het inderaad zijn dat benzine goedkoper is, maar dat laat vooral zien dat het een vervelende combinatie van dingen is. NIet de monolithische conclusies die TS steeds neerlegt.
Zodra je niet thuis kunt laden zijn de kosten van EV/PHEV al snel vergelijkbaar of zelfs hoger met een ICE. Helaas zit daar met de huidige electra-prijzen de winst niet meer in. Kun je wel zelf thuisladen en heb je bij voorkeur ook zonnepanelen dan is een EV/PHEV wel al snel een stuk voordeliger.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
kx22 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb mijn app van Elec2go bijgepakt. Ik zie toch echt prijzen van 31c in Rotterdam (Nesselanden).
Geen idee of ik dat ook betaal aangezien ik daar nooit ben.
Ik heb de app erbij gepakt maar zie de bedragen niet 123.
Op het moment dat ik een transactie wil starten zie ik wel 31c.
Dat is bijzonder.

Ik ga deze in ieder geval testen!

Ik woon toevallig ook in de buurt van Rotterdam (Nesselanden).

Dit zou een oplossing zijn voor mij. Nog niet voor de gemiddelde consument wantja...wie kent Elec2go. En zijn zij de enige die zo goedkoop zijn?

Ben benieuwd of er geen andere kosten\abo erbij komt kijken. Over 2 dagen ga ik weer stekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
Tja, de situatie van TS (geen mogelijkheid tot goedkoop laden) is gewoon uitermate ongunstig, al denk ik dat hij de cijfers qua kosten en verbruik wel wat naar zijn mening toe rekent in zijn sommetjes.

Als je werk maar 10km ver is, zou ik als kosten zo'n ding voor je is gewoon lekker de fiets (of eBike) pakken, in het centrum van Rdam nog sneller ook ;)

Ik heb hier diverse collega's met PHEV's die de hele week op goedkope stroom op en neer rijden naar hun werk en alleen in de weekenden benzine verbruiken, dus het kan wel voor veel mensen. De stelling "benzine is goedkoper" is gebaseerd op n=1 hier natuurlijk.. Laden mogen we hier op het werk voor 40 ct per KWH trouwens, scheelt ook. Kan TS niet gewoon een kabel over zn stoep rollen? Doen zoveel mensen en wordt meestal wel gedoogd.. Kan me trouwens goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt voor die paar euro.

Moet wel lachen om mensen die 1 op 15 onzuinig vinden, ik voel me net een fossiel met mijn oude benzinestoker die 1 op 9 rijdt zo.. Ik lees dat die Benz bijna even snel is als mijn auto en dat met een superzuinig verbruik, count your blessings :P

Toevallig pas in de Infinity Q50s van een vriend van me gereden, dat hybrid deel is natuurlijk een lachertje icm die 360pk V6, maar het is inderdaad comfortabel om met lage snelheiden electrisch weg te zoeven en het gekke ding is met 1 op 11 heel zuinig voor zoveel power.

Sidenote: zelf wil ik op termijn overstappen naar volledig EV, maar ik ben er pas achter hoe extreem hoog het verbruik van die dignen wordt boven de 130km/h.. ik rij nogal eens 's nachts lange afstanden en heb totaal geen zin om dat met 100km/h te gaan doen om extra laad stops te voorkomen. Zal er een apart topic over openen.

[ Voor 16% gewijzigd door _Anvil_ op 04-03-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ja, al is dan de conclusie van TS dat elektrisch rijden alleen uit kan voor mensen die in een weiland wonen, wat ook wel weer redelijk naar een ander extreme kant gooien is.

Wat ik van mijn collega's mee krijg met elektrische auto's: Het is ideaal qua laden en gebruik, zolang je een eigen oprit hebt, of iig gewoon thuis kan laden. Dan is het goedkoper (helemaal met salderen natuurlijk en zonnepanelen), dan hoef je bijna nooit onderweg op te laden, etc.

Heb je dat niet, ja dan ga je gedoe krijgen dat je moet hopen dat er in de buurt een openbare laadpaal is. Of gezien het primair Teslas zijn bij ons kunnen ze bij lokale supercharger staan, maar ook daar ben je gewoon veel langer aan het laden als bij de pomp hem volgooien.

Overigens ook oneens met degene die zeggen dat een plugin eigenlijk nooit zin heeft. Ik heb inderdaad ook collega's die toch een behoorlijk gedeelte gewoon volledig elektrisch rijden met hun plugin. Je moet natuurlijk wel vaker laden met een kleine accu, dus nog meer dan bij een gewone elektrische auto hangt het er erg vanaf hoe makkelijk je kan laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 04-03-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb om uit te proberen een peugeot 2008e voor 1 jaar via PL nu sinds 2 weken, rijden prima maar dat laden, geen thuislaad mogelijkheid, gaat denk ik het grootste struikelblok zijn om eventueel definitief voor elektrisch rijden te kiezen samen met prijzen aan de oplaadpunten en wegenbelasting per 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
Rotterdam Nesselande is Equans net zoals hier in Gouda...daar moet je heel goed opletten er zijn oude "goedkope" palen en nieuwe "dure" palen....Aan twee kanten van mijn straat een setje laadpalen...Met E-flux is de "oude" paal 31 cent en de nieuwe 58 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 20:04
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:04:

In andere woorden. Benzine rijden is echt zuiniger(voor je portmenee) dan elektrisch te rijden.
Als je zoveel betaalt per kwh, dan is het inderdaad niet echt voordelig. Overigens kom je volgens mij op ongeveer hetzelfde uit met benzine zoals je zelf al voorrekent. 1/15 lijkt me vrij realistisch bij die auto. Overigens is 45km op 15kwh wel erg beperkt. Ik denk dat als je niet verder komt dan dat, dat je ook geen 1/15 rijdt.

Bij mij in de gemeente zijn de publieke palen bijna 2x zo goedkoop als in Rotterdam.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 11:31 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 13:10
Fr33z schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:18:
namelijk takkeduur elektrisch laden bij openbare laadpalen
Kan jij je voorstellen dat er in Nederland mensen zijn zonder laadpaal en zonnepanelen aan huis? Die mensen wonen misschien wel in van die op elkaar gestapelde blokkendozen, echt totaal bizar. Wie gaat daar nou in wonen? Je wilt toch gewoon een oprit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 11:49
nooberke schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:54:
Rotterdam Nesselande is Equans net zoals hier in Gouda...daar moet je heel goed opletten er zijn oude "goedkope" palen en nieuwe "dure" palen....Aan twee kanten van mijn straat een setje laadpalen...Met E-flux is de "oude" paal 31 cent en de nieuwe 58 cent
Ja klopt, dit is per 1/1/2024 flink omhoog gegaan, zie ook: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Dus wat je het beste kan doen is een Engie pas (oh nee, 50five tegenwoordig ;) https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland) pas aanvragen en alleen de sgzh 1 palen gebruiken. Dan is het idd nog steeds ~0.40 cent in Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 20:04
ramrodwillem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:47:
[...]

Maar @Atsiz beweert dat je nergens goedkoop kan laden. Hij doet alsof de prijzen die hij betaalt een soort landelijk zijn en zijn gekoppeld aan de aanbieder. Hij parkeert z'n auto maar lekker bij mij, ook randstad, 30 cent per kwh.
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:13:
[...]
BENZINE:
18 x 3 = 54km
Als jij op zo'n kort ritje met koud weer 1/18 rijdt met die auto vind ik het gewoon knap. Noem je dat nou nog onzuinig ook? Dat is gewoon zuinig. Je zegt nu dus dat je mercedes een waardeloos inefficiente electromotor hebt en een superefficiente benzinemotor. Tja, dat zou natuurlijk kunnen.

Maar volgens mij ben je gewoon aan het trollen. Ik betwijfel dat je uberhaupt een auto hebt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Als je voordelig wil rijden, zeker als je nu een auto hebt die 1/15 rijd, kan je beter een niet al te zware LPG gaan rijden. Tank je een stuk voordeliger, in wegenbelasting nauwelijks duurder (en bij de lichtste klasse zelfs even duur als benzine).

Wilde zelf ook electrisch, maar aanschaftechnisch te duur.... Geen overschot op de zonnepanelen.... En LPG is gewoon best goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Makkelijk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Maar @Atsiz beweert dat je nergens goedkoop kan laden. Hij doet alsof de prijzen die hij betaalt een soort landelijk zijn en zijn gekoppeld aan de aanbieder. Hij parkeert z'n auto maar lekker bij mij, ook randstad, 30 cent per kwh.

[...]
Onzin natuurlijk om bij jou in te pluggen, je plugt in in je eigen buurt en gaat er niet een x aantal km voor om rijden. Zoals gezegd bij mij ook overal in de wijk +/- 53c. Ik ga hem niet 2 wijken verderop zetten, lekker handig dan dat elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Waah schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:45:
Als je voordelig wil rijden, zeker als je nu een auto hebt die 1/15 rijd, kan je beter een niet al te zware LPG gaan rijden. Tank je een stuk voordeliger, in wegenbelasting nauwelijks duurder (en bij de lichtste klasse zelfs even duur als benzine).

Wilde zelf ook electrisch, maar aanschaftechnisch te duur.... Geen overschot op de zonnepanelen.... En LPG is gewoon best goedkoop.
Alleen rij je niet "gewoon" even op lpg.

laten inbouwen in de bestaande auto is best duur. (je moet veel rijden voordat je de investering eruit hebt) en 2e hands is het aanbod niet zo groot.

lpg is goedkoper, maar het is voor mij niet meer de moeite waard om nu nog lpg te laten inbouwen. Ik heb lang op lpg gereden, deed iets van 1:12.5. Maar nu rij ik een ct200h en rij ~1:22 op benzine. Met dat verschil ga ik niet eens meer de moeite voor doen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Dat is bijzonder.

Dit zou een oplossing zijn voor mij. Nog niet voor de gemiddelde consument wantja...wie kent Elec2go. En zijn zij de enige die zo goedkoop zijn?

Ben benieuwd of er geen andere kosten\abo erbij komt kijken. Over 2 dagen ga ik weer stekkeren.
kan je anders wat palen geven waar je zou willen laden, dan kunnen we met je mee kijken? Wat ik bij de shell pas weet is dat het tarief vrijwel altijd gelijk is ongeacht de 'paal leverancier' hierdoor ben je gemiddeld volgens mij wel goedkoper uit maar met een andere pas zou je mogelijk goedkoper kunnen laden.
Bij mij op kantoor; shell-pas: 0.55 er kWh, 0.05 blokkeringskosten en 0.29 starten.
e-flux pas: (niet schrikken) 1.13 per kWh en 2.12 per sessie :+ geen blokkeringstarief.
hier kies ik dus voor de shell pas.
10 min lopen vanaf kantoor:
shell pas: 0.53 per kWh, verder geen kosten.
e-flux pas: 0.45 per kWh verder geen kosten
hier gaat de e-flux pas er tegen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Oid op 04-03-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Makkelijk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Als je zoveel betaalt per kwh, dan is het inderdaad niet echt voordelig. Overigens kom je volgens mij op ongeveer hetzelfde uit met benzine zoals je zelf al voorrekent. 1/15 lijkt me vrij realistisch bij die auto. Overigens is 45km op 15kwh wel erg beperkt. Ik denk dat als je niet verder komt dan dat, dat je ook geen 1/15 rijdt.

Bij mij in de gemeente zijn de publieke palen bijna 2x zo goedkoop als in Rotterdam.
Ik rij 100% elektrisch en zelfs als ik zonder abo tegen .69 euro per kwh laad via Fastned onderweg (gewoon uit gemak omdat ik niks hoef te doen met autocharge) ben ik nog goedkoper uit, maar mijn auto is ook vele malen efficienter met energie dan een hybride auto en ik heb nog de winst dat ik thuis met een 100% accu wegga (die tegen daltarief danwel met eigen zonnestroom is opgeladen). Ik kom dus altijd goedkoper uit dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
ex87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Ja klopt, dit is per 1/1/2024 flink omhoog gegaan, zie ook: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Dus wat je het beste kan doen is een Engie pas (oh nee, 50five tegenwoordig ;) https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland) pas aanvragen en alleen de sgzh 1 palen gebruiken. Dan is het idd nog steeds ~0.40 cent in Rotterdam
Account aangemaakt en in de app gekeken en ik kom op 0.62 cent per kwh bij 50five.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Account aangemaakt en in de app gekeken en ik kom op 0.62 cent per kwh bij 50five.
Bij welke paal? Met welke pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
BluRay schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:52:

Mijn verbruik:
Deze snap ik niet helemaal, dus je verbruik elektrisch is 10,8 kWh per 100 km.

Dus als je altijd volledig elektrisch zou rijden, dan haal je een beter verbruik dan 99% van alle pure EV's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

maharens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Dus als je altijd volledig elektrisch zou rijden, dan haal je een beter verbruik dan 99% van alle pure EV's?
Misschien is dit een % van totaal aan km?

dus 100km verbruikt gemiddeld 2.8L benzine èn 10.8 KW?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
ex87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Bij welke paal? Met welke pas?
Paal leverancier: LastMileSolutions
Pas: Allemaal. Letterlijk ieder pas provider is boven de 0.50 cent
(alleen Elec2Go zou 0.3 zijn, te mooi om waar te zijn als enige? we gaan het zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Dat is bijzonder.

ja zoals ik al zei, kost het je 2 euro per maand als abbo. Dat heb je dus met 6x per maand laden eruit.
Maar als het klopt wat de rest zegt betreft nieuwe en oude laadprijzen...ja dan is het minder interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
[...]

Kijk ook even naar zijn benzine stats. niet eens 3 liter per 100km.
Denk dat er toch iets fout gaat in zijn auto qua berekeningen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:20:
[...]

(alleen Elec2Go zou 0.3 zijn, te mooi om waar te zijn als enige? we gaan het zien)
Je moet op zoek naar een pas die de daadwerkelijke laadprijzen doorberekend. Er zijn er meerdere, maar Elec2Go heb ik al bijna 3 jaar en ze hebben nog steeds de laadpaalprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Atsiz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Je moet dus een sgzh 1.0 hebben van Engie met een Engie zuid-holland pas.

https://nl.chargemap.com/networks/equans-sgzh-10

[ Voor 7% gewijzigd door ex87 op 04-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

mjl

Ugh

eLScha schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Nogmaals, je laadpas is niet de juiste. Je betaalt veel te veel voor je stroom. Een abonnementje zijn geen “verborgen kosten” zoals je ze zelf noemt, maar de inkomsten voor de laadpasaanbieder.

De passen zonder abonnement zijn interessant voor de incidentele publieke lader. Niet voor iemand de structureel publiek moet laden.
Je moet inderdaad goed kijken welke pas je gebruikt. Ik heb ecotap, kost 1ct per kw bovenop de laadpaal kosten. Voor mijn plug-in is dat 6 a 7 kwu dus altijd goedkoper dan een pas met alleen een starttarief van 35 ct. verder is Shell recharge een hele slechte, je betaald overal hetzelfde ook als de kwu prijs lager is..

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft die Mercedes niet een soort zelflaad hybride modus, zodat ie bij het remmen bijlaadt? Of heeft dat door de grotere accu en gewicht geen zin?

Ik heb zelf een Renault full hybrid (geen PHEV, maar HEV) als leaseauto.Ook een EV of PHEV overwogen, maar ik heb geen eigen oprit en zag dan toch teveel nadelen zoals bijv. de weinige laadpalen hier in de buurt die dan aldoor bezet zijn als jij wilt laden. En dan heb ik vanwege de leaseauto met tankpas nog niet eens het probleem van hoge laadkosten (dus ook geen drang om zuiniger/goedkoper te rijden). Ik voorzag vnl. dat ik een PHEV ws. nooit zou gaan opladen en dan is het een beetje zonde van het extra gewicht dat je meesleept en de bagageruimte die je inlevert vanwege de accu.
Met mijn full hybrid heb ik wel het soepele elektrische wegrijden, maar geen gedoe met publieke laadpalen. En alle energie die je bij een gewone verbrandingsmotorauto verliest bij het remmen kun je nu opslaan in de accu. Vind het wel een goede tussenoplossing. PHEV zou ik alleen doen als je een eigen oprit hebt, zonnepanelen en je de energie-/brandstofkosten zelf moet betalen (dan kun je met zonnepanelen en veel elektrisch rijden echt wel voordeliger uit zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 10:26
Is dit enkel van toepassing bij publieke laadpalen?
Indien je een eigen oprit hebt en een laadpaal laat aanleggen, dan geld neem ik aan je eigen tarief en kun je de auto voor +/- 3 euro opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
mrc4nl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:03:
[...]

Alleen rij je niet "gewoon" even op lpg.

laten inbouwen in de bestaande auto is best duur. (je moet veel rijden voordat je de investering eruit hebt) en 2e hands is het aanbod niet zo groot.

lpg is goedkoper, maar het is voor mij niet meer de moeite waard om nu nog lpg te laten inbouwen. Ik heb lang op lpg gereden, deed iets van 1:12.5. Maar nu rij ik een ct200h en rij ~1:22 op benzine. Met dat verschil ga ik niet eens meer de moeite voor doen.
Komt bij dat er plannen zijn om de G3 regeling vanaf 2026 te laten vallen. Een LPG G3 auto wordt dan in de wegenbelasting duurder dan een diesel uit dezelfde gewichtsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
glaerox schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:57:
Is dit enkel van toepassing bij publieke laadpalen?
Indien je een eigen oprit hebt en een laadpaal laat aanleggen, dan geld neem ik aan je eigen tarief en kun je de auto voor +/- 3 euro opladen?
Heeft die niet, staat ook in zijn openingspost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
_JGC_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Komt bij dat er plannen zijn om de G3 regeling vanaf 2026 te laten vallen. Een LPG G3 auto wordt dan in de wegenbelasting duurder dan een diesel uit dezelfde gewichtsklasse.
Auto's blijven een melkkoe voor onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
kx22 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Heeft die niet, staat ook in zijn openingspost
Dat heb ik gelezen ja.
Ik ben enkel benieuwd of het publiekelijk laden zo veel duurder is dan wanneer je privé een paal hebt aangesloten in je eigen groepenkast.
ik had namelijk verwacht dat elektrisch rijden minstens een keer goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
glaerox schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Dat heb ik gelezen ja.
Ik ben enkel benieuwd of het publiekelijk laden zo veel duurder is dan wanneer je privé een paal hebt aangesloten in je eigen groepenkast.
ik had namelijk verwacht dat elektrisch rijden minstens een keer goedkoper zou zijn.
Dat dacht ik ook.
Mja je kan echt niet goedkoper laden dan 0.53 cent per khw (en nog startkosten er boven op).
Ligt niet aan mijn pas. Heb inmiddels meer dan 10 aanbieders bekeken.

In theorie zou je goedkoper kunnen. Maar zodra je de app gedownload hebt van de leverancier + account hebt aangemaakt zie je opeens de prijzen verdubbelen.

Ik ga me nog verdiepen in abbonementen. Ookal ben ik hier zeer tegen. Vooral omdat ik weinig rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Succes Atsiz! Ik hoop dat je een passende oplossing vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
glaerox schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:28:
Succes Atsiz! Ik hoop dat je een passende oplossing vind.
Dank! :)

Ik kwam een beetje over als iemand die geen moeite wil doen of anti-EV is...
Maar het is alles behalve makkelijk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Atsiz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Dat dacht ik ook.
Mja je kan echt niet goedkoper laden dan 0.53 cent per khw (en nog startkosten er boven op).
Ligt niet aan mijn pas. Heb inmiddels meer dan 10 aanbieders bekeken.

In theorie zou je goedkoper kunnen. Maar zodra je de app gedownload hebt van de leverancier + account hebt aangemaakt zie je opeens de prijzen verdubbelen.

Ik ga me nog verdiepen in abbonementen. Ookal ben ik hier zeer tegen. Vooral omdat ik weinig rijd.
Heb je tesla bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
Atsiz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Dank! :)

Ik kwam een beetje over als iemand die geen moeite wil doen of anti-EV is...
Maar het is alles behalve makkelijk, helaas.
Voor mij niet hoor.
Wat zou ik graag een EV (een BMW I3 of straks een Renault 5) willen hebben voor woon-werk (100km per dag). Het rijdt heerlijk. En dat terwijl ik een echte petrol-head ben.
Maar het kan gewoon niet uit nu. We hebben een groot gezien (6) dus zijn aangewezen op een 7-zitter (Mazda 5) en hebben een auto voor woon-werk (Mazda 2).
Een elektrische 7-zitter is voor ons onbetaalbaar en de Mazda 2 oprijden is economisch veel interessanter dan vervangen voor elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
[...]

Geen verstand van hybrides, maar ik dacht dat ze vooral elektrisch werken op lage snelheid, en op hoge snelheid op de ICE of een combinatie van elektra en ICE.

En aangezien een ICE dan dus op zijn zuinigste is (lage snelheid) of samen werkt met... Is het niet vreemd dat het dan zuiniger uit de bus komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb zelf ook al jaren een hybride (Golf).

Voornaamste redenen:
- 1600kg + 1600kg trekgewicht valt net binnen B rijbewijs.
- Het rijd oneindig veel beter als een handschakel ding, helemaal nu hij 300pk heeft.
- Je kunt er zuinig mee rijden, het kan ook niet. (1:45 gecombineerd naar Amsterdam achter een vrachtwagen, of 1:14 als je door rijd.)
- Gratis stroom jatten op plekken waar het kan.
- File rijden (wat 90% van de tijd is), is ineens efficient i.p.v. dat je een gigantische rookwolk aan het produceren bent.

Toen de stroomprijs nog 12cent was, tuurlijk ging je hem dan opladen. Vorig jaar was de stroomprijs 1.05. (Ik had een heel leuk vast contract).
Tuurlijk ging je hem dan niet opladen.

De keuze opladen aan een publieke paal bij mij is niet eens financieel, maar meer:

Is het asociaal om hem aan een publieke laadpaal te hangen? Ligt er aan. Als ik hem vol laad, kan ik netjes de stad uit rijden zonder uitstoot te produceren en hoeft de benzine motor pas weer op de snelweg aan.

Aan de andere kant houd je wel een plek bezet voor mensen die een BEV hebben... dus dat is misschien wat minder ideaal.

Bij 100km/h uur op de snelweg is het 200Wh/km of 50ml E10/km.

2 Euro voor 20km op benzine = 10 cent/km.
Dan is het dus simpel, als de stroom minder dan 50 cent kost... kan je opladen. Anders... niet.

Pas nu er zonnepaneel boetes zijn, en de teruglevering 5 cent is wordt het weer echt leuk om op stroom te gaan rijden. Als ik overdag weet op te laden kost het me op het moment -1 cent per km om elektrisch te gaan rijden.

Ja. Hoe meer ik rijd, hoe minder boete ik betaal.

Dat is hoe het nu is.

Als de "Hoe gaatie met de formatie?" afgelopen is, over 9 maanden, is het misschien weer anders... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Infant op 06-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:04:

Voor BEV is het break even punt/omslagpunt ongeveer 50-60 cent/kWh, voor een gemiddelde berline (2000kg) en een benzineprijs aan 1.7 euro/L en een equivalent verbruik van 7L/100km (zo even uit het hoofd, ik heb dat ooit in excel getypt zodat je een beetje met de waardes kan spelen en kijken waar je uitkomt)

Puur op verbruik, los van TCO/onderhoud, en alle andere kosten al dan niet met BEV versus ICE.

Voor hybride vind ik het echt moeilijker om er een zicht op te hebben. Het hangt er sterk vanaf hoe de auto zelf rijdt en z'n energiemix kiest ifv snelheid/traject. En dat is me op de websites NOOIT duidelijk hoe dat werkt. Je moet er echt al een paar weken mee rijden om het hele plaatje te zien, en dat kan dus nooit in een testrit.

Ik weet het een en ander over een bmw 530e bijvoorbeeld. Als je via de werkgever tankt/laadt, maakt het voor jou persoonlijk allemaal niets uit, en de persoon met die 530e ging 'm dan overal (publiek) laden omwille van het rijcomfort op elektrisch. Voor die magere 40-50km range.

De range is voor de batterij die er in zit hoe dan ook karig, want allemaal niet zo efficient. En als je dan puur ICE rijdt in een PHEV, dan sleep je dat gewicht (200kg minimum) ook nog eens mee. In die 530e werd toch steeds geklaagd over het hoge verbruik in puur ICE (richting de 10l/100km bij vlot rijden).

Persoonlijk vind ik dat er in het huidige landschap, met sterk variërende stroomprijzen, lage EV-range, persoonsgebonden misschien geen toegang tot prive laden, povere infra, toch zeker een argument is voor (P)HEV. Als in 'best of both worlds'.

Heel lang zat ik rond te kijken voor PHEV. Maar na alles wat ik er van begrijp, denk ik dat HEV of wat ze mild hybrid noemen eigenlijk nog de beste middenweg is. Ja, je hebt geen zuiver elektrische range, zelfs geen 5km, maar je gebruikt wel een goedkoop en efficient 40V elektrische motor om aan 'peak-shaving' te doen, en remenergie terug te winnen.

Ik denk dat alles welbeschouwd dit nog het beste compromis is. Je krijgt toch een kleine bonus naar vebruik, het elektrisch systeem is niet super complex, neemt weinig plaats in, en is niet buitenproportioneel zwaar, voor de relatief kleine voordelen die je uit een PHEV haalt. Het spaart ook de ICE motor, wat de levensduur ten goede komt.

De echte PHEV met hoge EV range is echt een compromis product. Ik was zelfs stilletjes richting een mercedes C klasse PHEV aan het bewegen, omdat ik ergens die fixatie had dat als je dan toch PHEV gaat, dan liefst die met de hoogste EV only range en de grootste batterij. Maar dat lijkt me nu volledig de verkeerde redenering. Die mercedes wordt dan ook zeer slecht ontvangen door eigenaars. Veel minder plaats in de koffer, zwaar en complex.

Wellicht is een 2024 prius, ook al is 'ie PHEV, nog steeds de beste keuze, zoals steeds. De nieuwe is echt mooi, niet zo duur, en heb je geen omkijken naar.

Ik wou dat de mild hybrid nog wat extra zou ontwikkeld worden in elk geval. Nu rijd ik BEV via de werkgever, maar prive is mild hybrid toch zeker een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Atsiz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Ook al zou je er voor kiezen om deze PHEV alleen als HEV te gebruiken, heb je alsnog een leukere rijervaring dan alleen de brandstofvariant.
->>Volgas? Alles helpt mee, ook al is de accu maar 1% geladen
->> Relaxt rollend de rotonde over? Kan gewoon, het EV-gedeelte zorgt hiervoor
->> Je volledige remsysteem 2x zo lang laten meegaan? Kan gewoon (en dit bespaart serieus geld. Bij Merc kost de slijtage delen rondom al makkelijk 1k+ EUR)

Het enige wat ik van de Merc (A& B klasse) jammer vind zijn de 1.3/1.4/1.5 renault motoren (tegen een premium Duitse prijs)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Ik verbaas me vooral over de enorme verschillen in prijzen, en laten we wel zijn: de elektrische laadpaal markt is een cowboy markt. Ik vind echt dat ze verplicht een metertje op de laadpaal moeten zetten met het tarief. Óf een vast tarief wat iedereen betaalt, of je moet het tarief bevestigen voordat je gaat laden (dus je legt je pas ertegenaan en het tarief wordt zichtbaar).

Bij ons in de gemeente wordt samengewerkt met Vattenfall, daar betaal ik met een InCharge pas € 0,2943 / kWh. Mijn vrouw betaalt met een andere pas iets van 35 cent op hetzelfde punt. Dat is maar 6 cent, maar als je het relatief bekijkt is dat gewoon 20% duurder. Even verderop bij het zwembad staat een EVbox oplaadpunt en die rekent € 0,605 / kWh en dan heb ik ook nog € 0,35 starttarief. Het is dus echt even zoeken naar de beste oplossing en de goedkoopste prijzen.

Maar voor mijn elektrische auto kan ik in principe thuisladen, als dat niet lukt zet ik hem aan de laadpaal in de wijk voor net iets minder dan 30 cent. En onderweg kan ik altijd laden met Fastned. Dus op die manier heb ik gelukkig niet teveel passen nodig.

Edit: Ook even gekeken op ons vakantieadres: een EVbox voor 60 cent per kWh (3.7kW lader), via ChargeMap 75 cent (!). Het is een jungle 8)7 Ik kan me de frustratie van TS daarmee ook goed voorstellen, zelfs als er een goedkopere oplossing is, vindt die dan maar eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan90 op 10-03-2024 12:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste