Plugin hybride alleen op benzine rijden = goedkoper?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Ik zat hier met een vergelijkbare puzzel.
Alle laadpalen in de buurt (de hele stad) zijn 0.35 euro per kWh, zonder btw. Oftewel ongeveer 0,42 incl. btw.

Start tarief reken ik nog niet eens mee (of een goedkoop abonnement, of Vattenfall palen met bijbehorende gratis pas, etc... Is altijd wel iets op te vinden).

Mijn auto heeft naar het zeggen (nog te weinig praktijkervaring) een gemiddeld elektrisch gebruik van 21.5 kWh / 100 km.

Als ik hiermee een beetje ga rekenen kom ik er ongeveer op uit dat met de huidige benzine prijs van 2.03 aan de pomp hier, ik 1:19 ongeveer moet verbruiken om dat te matchen.

Dus ik ben goedkoper uit als ik op benzine 1:19 of slechter rijdt. Ik ben goedkoper uit met benzine als ik beter dan 1:19 weet te doen.

Ik weet niet wat mijn verbruik zal zijn zonder laden. Maar voor de kleine stukjes zou dat misschien wel haalbaar zijn ook. (Een b8 facelift Passat GTE). Ik lees veel dat boven de 1:20 haalbaar moet zijn, zelfs voor onzuinige rijders... Maar dat is nog steeds met een beetje bijladen denk ik, niet 'nooit bijladen' gok ik zo.

Mijn huidige stroomprijs voor thuis is 0,20 euro per kWh. Maar ik geloof dat daar de netbeheerder kosten per kWh nog niet bijzitten.
(Kale marktprijs, inkoopvergoeding, energiebelasting en btw... Volgens de app van Frank Energie).

En ik heb best wat panelen op het dak.

Maar dus geen mogelijkheid voor eigen laadpaal.

Tussen mijn voordeur en de auto is geen stoep, maar wel het einde van een doodlopende straat (fietsers kunnen wel door). Ik denk toch dat een goede haspel uitrollen niet mag van de gemeente.

Maar dat zou uiteraard wel het kostenplaatje heel erg veranderen. Maar op dit moment lijkt er ook bij mij best weinig verschil tussen elektrisch rijden en als hybride rijden (en dus niet bijladen).

Ik heb geen kristallen bol, maar de benzine zie ik niet snel goedkoper worden. En ik weet het tarief nog niet van laadpalen bij de zaak.
Elke cent per kWh minder maakt het moeilijker en moeilijker om benzine vergelijkbaar te houden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
@dipje2 Ik heb al een voorbeelden gezien waarbij een (PH-)EV voertuig wordt geladen via een "granny charger". De kabel zelf wordt dan door een zwart/gele kabeldrempel geleid, zodat het valgevaar een stuk kleiner is.

voorbeeld in plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/q5z4zoRv3Vo7/YKjyMY/550x394.jpg

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Ja, persoonlijk vind ik het geen probleem. Maar ja, persoonlijke mening telt hier niet echt :).

We hebben parkeerplekken direct aan de overkant van het straatje. Dus dat is 5m of zo? Nog een paar meter naar de voordeur. Stopcontact met bijna ongebruikte groep zit daar.

Persoonlijk zou ik hem graag (helemaal lente / zomer) 2x per week voor een paar uur in mijn doodgewone stopcontact steken.

Kabel onder een mat of onder zo'n drempel en het lijkt me best netjes. Dan kan niemand er achter blijven haken of zoiets. Maar struikelen over de drempel kan nog steeds natuurlijk.
En. Het mag officieel vast niet.

(Met die drempels zoals je aangaf, mag het zeker weten niet over een stoep heen bijvoorbeeld).

Maar openbare laadpaal kan dus wel degelijk duurder zijn dan benzine op dit moment. Zit precies op het omslagpunt heb ik het idee.

Voorlopig is het voor mij een grote, ruime zware bak die zuiniger rijdt dan mijn inie-mini hatchback en maar een heeeel klein beetje meer wegenbelasting vraagt... Nu tenminste. Dus het haalt de economische en ecologische minpunten van een grotere zware bak best weg. 90% van de auto is voor korte stukjes. We rijden niet veel. Maar ik wil wel zonder te veel gedoe gewoon met het gezin op vakantie kunnen en een kofferbak voor de camping uitrusting (plus de troep die kleine jongere kinderen mee moeten).

We huurden altijd een grotere auto voor grotere trips, maar dat is ook veel gedoe.

Ik ben nu blij er mee. Als elektrisch v.s. benzine beter wordt pak ik er hopelijk de vruchten van.

Maar ik ben dus ook een beetje gevallen voor 'elektrisch is veel goedkoper' wat ik hoorde, zonder het even te checken.

Mijn eco-schuld-gevoel is wel minder als we 90% van het jaar elektrisch weten te rijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Zelf ook al maanden aan het rekenen, en ook ik kom er momenteel niet uit wat nu handig is.

Ik heb een grote auto (Ford Galaxy) en dat is handig als ik ga klussen of met vakanties.
Eigenlijk heb ik buiten die tijden zat aan een kleiner model, als het maar een hoge instap heeft.

Als ik nu ICE zou kopen weet ik wat het tarief is en waarschijnlijk ook zal blijven.
Voor een Hybride of EV weet ik dat niet. Stroomprijs is dus idd erg onvoorspelbaar maar de wegenbelasting, als die wel naar 100% gaat, is dan gewoon bizar.

Ik zou dan voor een vergelijkbare auto van 273 naar 380 p/m gaan.
De Galaxy bestaat niet meer, maar dan is een Hyundai Santa Fe of Kia Sorento ook een goede optie als PHEV.

Een EV zie ik niet zitten, maar dat is meer dat in het buitenland de laadpalen er veel te weinig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
D_Jeff schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:55:
@dipje2 Ik heb al een voorbeelden gezien waarbij een (PH-)EV voertuig wordt geladen via een "granny charger". De kabel zelf wordt dan door een zwart/gele kabeldrempel geleid, zodat het valgevaar een stuk kleiner is.

voorbeeld in plaatje:
[Afbeelding]
Ik dacht even dat ik mijn recente bestelling zag :P Vorige week ook exact zo'n ding gekocht, werkt prima. Ik moet een metertje over een stoep waar nauwelijks iemand voorbijkomt (zeg 2 personen per dag of zo). Maar zomaar over de stoep leggen wou ik ook niet doen. Het mag vast sowieso niet, maar ik ga er van uit dat als je aantoont moeite te hebben gedaan (zo'n ding kopen) dat de wijkagent toegeeflijker zal zijn. Maar ik ga er van uit dat ik geen reacties krijg.

Ik wou in elk geval niet een heup of zo moeten betalen voor een slechtziende bejaarde die over mijn kabel struikelt.

Het ding is trouwens van een zwaar soort rubber, dus gaat zeker niet waaien of schuiven en is aangenaam om over te lopen. 40 euro voor een 1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
UPDATE !

Ik heb nu wat KM's gemaakt met de auto en heb "praktijk" berekeningen gemaakt.

In deze berekening neem ik aan dat benzine meer verbruikt & neem alsnog duurdere benzine. Dus ik kan erg makkelijk bezuinigen op benzine als ik dat wil. In EV modus kan dit dus totaal niet.
Vergeet ook niet dat de EV modus meer gaat verbruiken tijdens koude winter tijden.

In deze vergelijking geef ik dus stiekem de EV voordeel van twijfel.

Ik rijd 500km per maand / 4x weken = 125km per week

=> Benzine (€2.1 per L)
= 1L kan 15km x 8.3 = 125km ||||| €2.1 x 8.3 = €17.43 pw x 4 = €69.72 pm

=> Tijdelijk goedkoop tarief - EV Mode (Flux)
= 1 volle charge kan 40km x 3.1 = 125km ||||| €4.1 x 3.1 = €12.71 pw x 4 = €50.84 pm

=> Normale tarief - EV Mode (Alle andere aanbieders)
= 1 volle charge kan 40km x 3.1 = 125km ||||| €6.7 x 3.1 = €20.77 pw x 4 = €83.08 pm

Toevallig is er 1 laadplek in mijn wijk die 11kwh per uur kan laden inplaats van 22kwh zoals alle andere. Bij deze laadpaal zijn er (nog) 1\2 aanbieders die nog 0.35 aanbied. Waarschijnlijk is dit tijdelijk want alle laadpalen worden vervangen door 22khw.

Dus benzine is niet alleen zuiniger...maar benzine kan nog zuiniger omdat ik het als 1 op 15 bereken + met een €2.1 liter prijs.

Ik heb ook naar abbonementen voor een laadpas gekeken. Hiermee ben ik wellicht 1 euro per maand goedkoper uit 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Atsiz op 15-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Maar het is toch niet een of/of situatie? Ik neem aan dat wanneer je accu vol zit, je aanzienlijk minder verbruikt op benzine, omdat de elektromotor gaat ondersteunen. Ik bedoel, accelereren kost het meeste energie, daar zal de elektromotor toch gaan ondersteunen verwacht ik (en daarmee dus significant besparen op je benzinekosten).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
-tom-562 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:39:
Maar het is toch niet een of/of situatie? Ik neem aan dat wanneer je accu vol zit, je aanzienlijk minder verbruikt op benzine, omdat de elektromotor gaat ondersteunen. Ik bedoel, accelereren kost het meeste energie, daar zal de elektromotor toch gaan ondersteunen verwacht ik (en daarmee dus significant besparen op je benzinekosten).
Dat klopt!

Wat ik heb berekend is alleen "alleen stroom vs alleen benzine".

Eigenlijk zou het door de hybride stand ergens tussenin moeten zitten?

Maar wat mij opvalt is dat de auto alleen op stroom rijdt (in comfort stand). Omdat ik op 30/50/70km wegen rijd richting me werk.

De benzine motor merk ik pas vanaf +100km.

Of de benzinemotor werkt erg stil op de 50/70km wegen maar ik merk er niks van. Ik zie ook niks op de gauge clauster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Atsiz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Dat klopt!

Wat ik heb berekend is alleen "alleen stroom vs alleen benzine".

Eigenlijk zou het door de hybride stand ergens tussenin moeten zitten?

Maar wat mij opvalt is dat de auto alleen op stroom rijdt (in comfort stand). Omdat ik op 30/50/70km wegen rijd richting me werk.

De benzine motor merk ik pas vanaf +100km.

Of de benzinemotor werkt erg stil op de 50/70km wegen maar ik merk er niks van. Ik zie ook niks op de gauge clauster.
Ik zou het gewoon testen/bijhouden. In principe zou je elektromotor ook gewoon moeten ondersteunen en zou je benzineverbruik een stuk lager moeten zijn dan alleen puur op benzine rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
-tom-562 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik zou het gewoon testen/bijhouden. In principe zou je elektromotor ook gewoon moeten ondersteunen en zou je benzineverbruik een stuk lager moeten zijn dan alleen puur op benzine rijden
Dat werd mij lastig omdat de benzine prijs-ratio goedkoper is (ook in verbruik) dan stroom.
Maar de combinatie??? We shall see.

Ik ga het maandelijks in de gaten houden.

Want bij mijn vorige auto tankte ik 1 keer per maand. Dus ik kan de gemiddelde lasten van vorig jaar makkelijk inzien.

Nu is het een kwestie van paar maanden met de huidige auto rijden om een verschil te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@Atsiz
Volgens mij heb je nu precies ervaren waarom een plug-in hybride niet voor iedereen geschikt is en niet dé oplossing is. Je mist namelijk de voordelen voor volledig elektrisch (geen verbrandingsmotor en het onderhoud erbij) en je sleept extra gewicht mee.

Je hebt wel geprofiteerd van een luxere uitvoering. Persoonlijk zou dat voor mij een belangrijke reden zijn geweest.

Wil je echt zuiniger rijden, dan moet je de juiste situatie hebben: Thuis kunnen opladen (het liefst met zonnestroom) of voordelig op je werk. Veel ritjes maken die vallen in de range van je accu. Dus met lange ritten en duur opladen vallen de voordelen al snel weg en blijft enkel de luxe uitrusting over.

PS: zelf rij ik ook circa 5000/6000 km per jaar. Als je gaat rekenen kom je toch tot de conclusie dat brandstofkosten maar een beperkte invloed heeft tussen verschillende auto's. Ik kwam uit op vaak maar een verschil van enkele tientjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:49
Interessant topic.

Weet iemand ook of het niet laden van je batterij ook nadelige gevolgen kan hebben?

Ik ga van de zomer voor het eerst op vakantie.

Wat is nu de slimste aanpak voor de zuinigste rit?

Eerst batterij leegrijden? En daarna benzine leegrijden? Dus eerst volledig EV en daarna volledig benzine.

Of een hybride stand waarbij de auto “zelf” wisselt tussen de systemen.

En dan wanneer beide leeg ergens tanken en dan direct aan de laadpaal?

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
Alekz87 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:14:
Interessant topic.

Weet iemand ook of het niet laden van je batterij ook nadelige gevolgen kan hebben?

Ik ga van de zomer voor het eerst op vakantie.

Wat is nu de slimste aanpak voor de zuinigste rit?

Eerst batterij leegrijden? En daarna benzine leegrijden? Dus eerst volledig EV en daarna volledig benzine.

Of een hybride stand waarbij de auto “zelf” wisselt tussen de systemen.

En dan wanneer beide leeg ergens tanken en dan direct aan de laadpaal?
Wat rij je? Slechts een zeer beperkt aantal PHEV's kan ook snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
Mijn passat rijdt 1:15 met een lege accu en met een volle accu kan ik een goede 1:25 neerzetten. Maar bij een lange rit, de accu is na een tijdje op natuurlijk, ook op 'bepaal het zelf maar stand'. Dus na +/- 300km is de accu leeg, en rij je dus altijd 1:15. Als ik puur op de accu rij, ben ik blij 45km te halen.

Dus voor lange ritjes scheelt het om met een volle accu te starten en hem op hybrid te zetten. Helemaal als je hem thuis vol laadt.

Of ik de moeite zou nemen om hem bij de laden onderweg, nee. Te veel gedoe en snelweg laden is altijd duur.

Bij aankomst of voor vertrek terug? Als het een optie is dan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
nooberke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Wat rij je? Slechts een zeer beperkt aantal PHEV's kan ook snelladen.
Snelladen kan ik niet.

Skoda Octavia iv 2021

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
dipje2 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:35:
Mijn passat rijdt 1:15 met een lege accu en met een volle accu kan ik een goede 1:25 neerzetten. Maar bij een lange rit, de accu is na een tijdje op natuurlijk, ook op 'bepaal het zelf maar stand'. Dus na +/- 300km is de accu leeg, en rij je dus altijd 1:15. Als ik puur op de accu rij, ben ik blij 45km te halen.

Dus voor lange ritjes scheelt het om met een volle accu te starten en hem op hybrid te zetten. Helemaal als je hem thuis vol laadt.

Of ik de moeite zou nemen om hem bij de laden onderweg, nee. Te veel gedoe en snelweg laden is altijd duur.

Bij aankomst of voor vertrek terug? Als het een optie is dan zeker.
M’n auto wint ook lading terug door energie om te zetten. Vraag me allen af of dat juist weer meer verbranding kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
Alekz87 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:41:
[...]

M’n auto wint ook lading terug door energie om te zetten. Vraag me allen af of dat juist weer meer verbranding kost.
Jouw Skoda IV is als twee druppels water met m'n VW GTE. Zelfde motor zelfde systeem denk ik (in elk geval met in vergelijking met de Superb IV).

Ja, natuurlijk win je wat terug bij remmen en hij pakt wat 'left overs' van de motor, en dergelijke. Maar je batterij raakt leger. Als ik zeg dat ik batterij niveau wil behouden dan kost het meer benzine, simpel as that.

Ik zie het redelijk makkelijk terug in m'n rithistorie. Als ik een kleine 10 kWh / 100km gebruik aan stroom, rij ik 1:25 qua benzine. Als ik 5 kWh / 100 km gebruik aan stroom rij ik 1:20 qua benzine. Als ik geen stroom heb rij ik 1:15. En als ik dan zeg 'ga maar bijladen', of ik zet de GTE mode aan, of ik ga 150 rijden dan wordt het snel 1:12.5.

Waar hijg oed in is, is het toerental van de motor laag houden, zodat de turbo niet gelijk veel brandstof verbruikt. Je zal ook merken dat heel vaak het toerental constant blijft net onder de 2000rpm ergens, terwijl je wel aan het accelereren of afremmen bent. De motor speelt dan generator voor de elektromotor. Pas als je meer wil komen de toeren tot leven (en de turbo als je even wil laten zien dat je ook snel kan rijden).

Dus elke keer dat je remt, blijft het toerental constant en gaat de stroom naar de accu, en ondertussen wekken de remmen zelf ook wat stroom op. Elke keer als je iemand inhaalt - en je doet het rustig - zal het toerental constant blijven en zal daar wat stroom voor worden gebruikt. Etc....

Maar je accu wordt leger en leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
dipje2 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Jouw Skoda IV is als twee druppels water met m'n VW GTE. Zelfde motor zelfde systeem denk ik (in elk geval met in vergelijking met de Superb IV).

Ja, natuurlijk win je wat terug bij remmen en hij pakt wat 'left overs' van de motor, en dergelijke. Maar je batterij raakt leger. Als ik zeg dat ik batterij niveau wil behouden dan kost het meer benzine, simpel as that.

Ik zie het redelijk makkelijk terug in m'n rithistorie. Als ik een kleine 10 kWh / 100km gebruik aan stroom, rij ik 1:25 qua benzine. Als ik 5 kWh / 100 km gebruik aan stroom rij ik 1:20 qua benzine. Als ik geen stroom heb rij ik 1:15. En als ik dan zeg 'ga maar bijladen', of ik zet de GTE mode aan, of ik ga 150 rijden dan wordt het snel 1:12.5.

Waar hijg oed in is, is het toerental van de motor laag houden, zodat de turbo niet gelijk veel brandstof verbruikt. Je zal ook merken dat heel vaak het toerental constant blijft net onder de 2000rpm ergens, terwijl je wel aan het accelereren of afremmen bent. De motor speelt dan generator voor de elektromotor. Pas als je meer wil komen de toeren tot leven (en de turbo als je even wil laten zien dat je ook snel kan rijden).

Dus elke keer dat je remt, blijft het toerental constant en gaat de stroom naar de accu, en ondertussen wekken de remmen zelf ook wat stroom op. Elke keer als je iemand inhaalt - en je doet het rustig - zal het toerental constant blijven en zal daar wat stroom voor worden gebruikt. Etc....

Maar je accu wordt leger en leger.
Klopt. Zit idd zelfde systeem is als de GTE. Denk ook 245pk dus?

Ik ga het ervaren. Ik vind het leuk om zo zuinig mogelijk te rijden op momenten dat het er toe doet. Lange afstanden.

Ik maak ook regelmatig korte ritjes. De auto reset zichzelf constant wel naar volledig EV. Ik weet nog niet of dit dan het beste is. Ben echt total noob nog met dat laden en pak ook niet de goedkoopste tarieven. M’n straat rekent 50c kWh. Geen thuislader en die grannylader trekt m’n stopcontact krom, dus klapt er steeds uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
Grannycharger gaat hier goed, zelfs met verlengkabel van 20 meter (maar goed, wat heb jij daar aan).

Hij gebruikt niet meer dan 2000 watt als het dezelfde is als die van mij. Dat moet een normaal stopcontact makkelijk moeten hebben...
.. maar misschien niet het stopcontact pakken waar een waterkoker, koffiezetapparaat of wasdroger op zit of zo :).

Ik heb wel ergens verstopt een optie zitten om het stroomgebruik te beperken van het laden, dan doet hij er dus langer over maar trekt ie minder stroom. Misschien nog een leuk om eens te proberen.

Hier in Utrecht waren de prijzen tot voor kort nog +/- 40ct in de straat, en dan zijn er best wat palen. Dan wil ik hem er wel eens aan zetten omdat elektrisch toch fijner rijdt, en ik het wel een fijn idee vind om niet in de wijk te rijden voor korte stukjes met een motor aan.

Maar met de winter gaat er geen grannycharger + verlengkabel meer door het keukenraampje hoor. Dus als laden ook maar een beetje irritant is, dan lekker op de tank. En genieten van de kleine momentjes dat een hybride wel fijn is :).
Ben wel aan het zoeken of ik platte stekkers kan vinden waarmee ik de huidige kabel door de brievenbus kan krijgen, terwijl het nog steeds 16A-rated is. In theorie zou 10A genoeg zijn, maar ik doe liever meer. Gek genoeg kom je dan op de stekkers uit van computers, de C13/C14 dingen, maar zelfs daar is een korte 16A vinden maar moeilijk.

(Mijn werk heeft betaalbare laadpalen, dat is wel fijn, en is hij ook lekker warm als ik in stap op het einde van de dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Granny charger met verlengkabel van 10 meter gaat hier goed.Kabel is wel 2.5 dik.
Kabel past net onder de schuurdeur door, dus geen open ramen :-)
Moet wel 6 uur laden om 10-11kwh accu te vullen. Snel is het niet maar goed, wel goedkoopste manier.
Er zijn maar weinig 1 fase laadpalen die goed vermogen leveren. Meesten zijn 'geknepen'.
Ook de laadplekken op kantoor zijn geknepen op 10Amp op 1 fase. behalve de 4 gastenplekken, die zijn wel vol 16Amp.

Wat mijn ervaring op laadpalen wel is, is dat als de accu vol zit, de paal op een soort standby gaat. Als ik dus op kantoor zit, en de laadsessie afgelopen is, dan start het ook niet opnieuw als ik stroom verbruik door voor te verwarmen. Als ik dus vertrek is er nog maar 80-85% acculading over. Je zou verwachten dat de laadpaal gewoon weer bij gaat laden, maar dat is dus niet zo.
Die Granny charger doet dat wel.

Stadsverkeer doe ik op accu, zodra ik N of A wegen op ga dan is de benzinemotor weer goedkoper in gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door reinier68 op 01-02-2025 23:20 ]

Pagina: 1 2 Laatste