Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht om mijn Ducobox Energy Premium (400-2ZH-L) wat beter aan te kunnen sturen dan alleen de CO2 sensor die beneden hangt. Mega bedankt iedereen voor de info in dit topic en @
BiG-GuY voor het maken van de integratie

. Gelukkig had ik al vanaf het begin het communicatie board in de Duco zitten, dus ik kon al veel uitlezen via een oude HA integratie of via de local webpage.
jorritsmit schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:34:
[...]
Ik heb geen sensoren dus de auto stand draait altijd op de minimale snelheid. Nu kun je die minimale snelheid instellen op de box (in percentages) die heb ik nu dus op 70 procent gezet en dan kan ik schakelen tussen stand 2, auto en stand 3 voor respectievelijk 50 70 en 100 procent
Het is een workaround die genoeg voor me werkt maar het is wel echt mega knudde dat er zo weinig mogelijk is (waarschijnlijk zodat je die dure sensors van ze koopt)
Ik heb bij Ikea de Alpstuga sensoren (
https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-50604187/) gehaald en die op de slaapkamers en werkkamers geplaatst. Deze vervolgens via de Home Assistant Connect ZBT-2 Zigbee/Thread (
https://www.hashop.nl/Home-Assistant-Connect-ZBT-2) via Matter/Thread in Home Assistant aangesloten. Op basis van die sensoren heb ik een mooi dashboad gemaakt zodat ik het een beetje in de gaten kan houden. Nu wil ik nog een stap verder gaan en de box ook slimmer aansturen, b.v. als op 1 van de kamers de Co2 boven de 1100 komt.
In totaal zijn de kosten voor 5 Co2 sensoren en de hardware voor de Matter integratie ongeveer 250 euro. De Ikea sensoren hebben namelijk geen kabel of stroomadapter, dus die moeten er nog bij. Maar dat is ongeveer 7-10 euro (of misschien heb je die nog wel liggen)
Op basis van de HA integratie (
https://github.com/danielpetrovic/ha-ducobox) heb ik kunnen vinden dat ik ook de fanspeed aan kan sturen. Ik heb nu een simpele automation gemaakt die kijkt of 1 van de sensoren boven de 1100 komt, en dan de speed met 5% verhoogt. Na 10 min checked hij of de Co2 weer onder de 900 en dan zet hij hem terug naar AUTO. Is het nog te hoog, gooit hij er 5% bij tot een max van 90%. Moet hem nog testen, maar met een beetje vibe coding kwam dit er uit.
Dit is de Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| alias: "Duco Fan: Smart Multi-Room CO2 Control with Safety"
description: Dynamic speed increase (5% steps) capped at 90%
triggers:
- entity_id:
- sensor.co2_1_carbon_dioxide
- sensor.co2_2_carbon_dioxide
- sensor.co2_3_carbon_dioxide
- sensor.co2_4_dioxide
above: 1100
id: high_co2
trigger: numeric_state
- entity_id:
- sensor.co2_1_carbon_dioxide
- sensor.co2_2_carbon_dioxide
- sensor.co2_3_carbon_dioxide
- sensor.co2_4_dioxide
below: 900
for:
minutes: 5
id: low_co2
trigger: numeric_state
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
id: high_co2
sequence:
- repeat:
while:
- condition: template
value_template: "{{ states(trigger.entity_id) | float > 1050 }}"
- condition: numeric_state
entity_id: fan.ducobox_ventilation
attribute: percentage
below: 90
sequence:
- action: fan.set_percentage
target:
data:
percentage: >
{% set current = state_attr('fan.ducobox_ventilation',
'percentage') | int(0) %} {{ [current + 5, 90] | min }}
- delay:
minutes: 10
- conditions:
- condition: trigger
id: low_co2
- condition: template
value_template: "{{ states(trigger.entity_id) | float < 900 }}"
sequence:
- action: fan.set_preset_mode
target:
data:
preset_mode: Auto
- action: notify.mobile_app
data:
title: Ventilation Reset
{{ state_attr(trigger.entity_id, 'friendly_name') }} cleared.
Returning to Auto.
mode: restart |
Op dit moment kan de integratie alleen de fan speed aansturen, maar ik vroeg mij af of je ook niet de zone sturing kan gebruiken. Dan kan je ook per zone de toevoer gaan sturen. In de (local) webinterface kan je de verschillende nodes aan klikken (67&68 zijn de zone kleppen) en dan daar ook waardes zetten en dus de box aan sturen.
Nodes:
/f/image/SUNGKvcRydKQpU85okvyn9ep.png?f=fotoalbum_large)
Nodes details
@
BiG-GuY, is dit nog iets wat toegevoegd zou kunnen worden aan de integratie denk je? Dat zou echt heel vet zijn. Ik ga nog kijken met iemand of we betere aansturing kunnen bedenken ipv met stapje van 5%. Als de zonesturing er ook is dan kan je hem helemaal slim maken.