FJA schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:52:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de aanschaf van een Duco Energy Comfort (D325 of D225), maar doorslaggevend is of en hoe ik deze kan aansturen in Home Assistant. Ik houd dit topic dus nauwlettend in de gaten, maar word er helaas niet heel hoopvol van. Ook uit de websites en handleidingen van Duco krijg ik het idee dat ze de consument liever dom houden dan dat ze echt alle handvatten geven om de box op je eigen wensen aan te sturen ... maar goed, daar hebben we tweakers voor!
Ik ga er nu even van uit dat dit hele topic draait om het uitlezen van de co2 en luchtvochtigheidssensors van Duco zelf, correct? Misschien een stomme vraag ... maar zou elke DucoBox niet gewoon aangestuurd kunnen worden met HA automations die vertrouwen op externe (zigbee) CO2 en luchtvochtigheidssensors? En nog een aanvullende vraag: kan de add-on van SikerdeBaard het debiet alleen instellen op stand 1, 2 en 3 of kan ook de afwezigheidsstand worden geactiveerd, of misschien zelfs het debiet op precies het gewenste %? Ik ben namelijk alleenstaand in een kleine woning, en ben ook nog eens hele dagen weg van huis, dus ik wil ook de mogelijkheid hebben om het debiet op het absolute minimum in te stellen.
Ja, Duco en vele andere fabrikanten van apparatuur van huis installaties leveren het liefst via de installateur en zijn niet enthousiast over consumenten met vragen over optimalisatie van de installatie. Is in hun ogen alleen maar lastig en kost veel tijd. Ik heb onlangs gelezen, maar kan het niet terugvinden, dat de EU dit jaar nog met wetgeving komt die de fabrikant verplicht de data die men zelf uit de intstallatie haalt ook ter beschikking te stellen aan de consument. Hopelijk geeft dat een boost aan homeautomatisering en optimalisatie van installaties. Dat gezegd hebbende:
Ik heb zelf een Duco Energy Comfor D325 met twee zones met kleppen, CO2 gestuurd. Daarnaast heb ik de D325 met de oude (!) connection print
https://www.123installati...x-connect-print-0000-4251 bekabeld gekoppelt aan mijn netwerk en monitor en bestuur de D325 via REST commands met Homeassistant.
De data die je met rest binnen kan halen zijn oa: alle 4 in en uitgaande temperaturen de echte CO2 waarden, RH en temp waarden van de Duco bedieningssensoren , de relatieve vochtigheid, de in en uitgaande druk, de bypass en de rest tijd van de filters. Best veel dus.
Omdat de eigen Duco sturing van de relatieve vochtigheid RH geen rekening houd met de RH buiten heb ik in homeassistant een automatisering die het setpoint van de RH aanpast afhankelijk van de RH buiten, dit vermijdt onnodig optoeren van de WTW als het mistig is of regend.
Daarnaast stuur ik de WTW hoog als de lamp van het toilet aangaat en via een paar buttons in homassistant kan ik de WTW ook bedienen.
En is er niemand thuis: gaat de WTW op het laagste niveau, is eigenlijk niet nodig omdat de CO2 regeling dat al doet.
En ja, je kan de Duco met niet Duco sensoren via Homeassistant RestCommands aansturen. Ik twijfel wel of je de WTW over een bereik van 0 tot 100% traploos kan aansturen, ik zie in mijn setup alleen drie instellingen voor low, medium en max speed. De Duco regelt zijn ventilatoren wel traploos via zijn eigen CO2 en RH opnemers, en dat doet de D325 eigenlijk heel goed.
Je hebt voor de communicatie met HA wel de
oude connection print nodig, ik heb hem van marktplaats, nieuw is deze niet meer te krijgen. De nieuwe print, de connectivity board, is nutteloos voor homeautomatisering.
In het begin was het even uitzoeken maar over het algemeen ben ik tevreden over de D325: het houdt de CO2 waardes in de twee zones op een goed niveau (instelbaar) en na het douchen is de vochtigheid in de badkamer snel weer op een goed niveau.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant