Mogelijk tot aankoop nieuwe auto inzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Gisteren vrijdag 23 Februari 2024 heb ik een proefrit gemaakt met de Aygo X Envy. Mijn eigen Toyota Ago met bouwjaar 2010 wil ik met pensioen laten gaan. Ik wil wel de tijd ervoor nemen en in de tussentijd over denken. Mijn huidige Aygo zit al op 230.000 KM (gekocht bij Toyota met 30.000 KM op de teller) op 12 december 2014, toen het voordeel in een keer afbetaald en mijn eerste echte auto op mijn naam.

Ik heb een financiering aangevraagd via Toyota voor de Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje (cabrio) en handgeschakeld. Kleur wordt waarschijnlijk Goud/Zwart. De financiering heeft mij vandaag opgebeld en alles is door hun goedgekeurd en ik moest zelfs mijn bankrekening doorgeven. De medewerker heeft mij verteld dat de bank het bedrag zal overmaken op mijn eigen rekening en daarmee zou ik dan de Aygo X Premium mee kunnen betalen en bestellen. Ik krijg alles zwart op wit op papier en rente is vast gedurende de looptijd. Ik mag altijd extra en boete en rente vrij bijbetalen of alles in een keer aflossen. Gaat dit echt zo op deze manier? Ik dacht dat altijd, dat ze direct aan Toyota zelf betaalde en niet aan mij? Dit wordt waarschijnlijk mijn tweede auto dat ik ga kopen. Dit gaat om een geheel nieuwe auto 0 KM. Heel spannend voor mij.

De Premium uitvoering heeft alle denkbare opties aan boord. Ik heb mijn omgeving nog niet het nieuws gebracht, wil eerst zeker van mijn zaak zijn en of ik het echt krijg.

Mijn neef die een Toyota CH-R rijdt vind dat ik voor dat bedrag beter een CH-R of een tweede hands maar dan net nieuw kan kopen. Zijn CH-R even duur als mijn nieuwe Aygo X Premium uitvoering. Bouwjaar 2021 van zijn CH-R en had 14.000 KM op de teller.

Ik denk zo, ik heb straks een gloednieuwe auto en met alle opties erop en JBL uitvoering van de speakers en 18-inch banden, open dakje met verwarmde stoelen en nog veel meer opties. Ik denk, ik kan weer waarschijnlijk 14 jaar mee vooruit zoals bij mijn huidige Aygo. Eigenlijk is Aygo altijd mijn droomauto geweest en ik zal qua kosten ook niet veel meer kwijt zijn dan mijn huidige Aygo.

Mijn huidige Aygo heeft goede betrouwbare dienst bewezen en nog steeds zonder problemen en geen grote reparaties gehad. Ik heb veel herinneringen gehad: Landen dat ik met mijn Aygo ben geweest: Duitsland, Polen, Oostenrijk en Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Altijd dealer onderhouden bij de Toyota.

Ik ben nu aan het afwachten wat de volgende stap is en ik zal dan terugkoppeling van de bank krijgen. Ik ben eveneens benieuwd hoeveel ik op mijn huidige Aygo zal krijgen. Afscheid gaat lastig worden als het zover komt. Zoals ik al aangaf het is niet 100% zeker.

Zijn er toevallig mensen die een Aygo X al rijden, bijvoorbeeld de Premium uitvoering hoe bevalt deze jullie? Zijn er mensen met een open dakje (cabrio) uitvoering en hoe bevalt deze? Maakt dat veel geluid van buiten af?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36

FreakNL

Well do ya punk?

Financieren is eigenlijk nooit echt slim.

Je hebt 10 jaar in deze goedkope auto gereden, dan had je die 25k wat deze nieuwe kost ook kunnen opsparen.

Wat gaat de rente zijn en hoeveel rente ga je over de gehele looptijd betalen? Volgens mij staat de rente best hoog momenteel.

Als je moet gaan lenen voor een auto is die auto eigenlijk te duur (IMO). Je bent tegen PL maar dit vind je wel okay?

Afhankelijk van je financiële situatie zou ik je doelen bijstellen. Dus deze gewoon aftikken en anders eentje waar de kop af is. Zeker bij Toyota zou ik dat wel gewoon aandurven.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 24-02-2024 03:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:35

WhySoSerious

Be the change.

Financiering a 7,85% variabel... De auto kost 24K, als je 'm volledig financiert kost ie uiteindelijk 29K. Ik weet niet of je je dat realiseert?

Als je huidige auto zo betrouwbaar en goedkoop is, dan zou je er verstandig aan gedaan hebben om het volledige bedrag zelf bij elkaar te sparen, nu kost het je 5K. Dure Aygo.

Ik zou even sterk je neiging tot nieuwe dingen willen hebben in de koelkast zetten en hier eens 2 weken over na te denken, vaak is dat voldoende om van die prikkel af te geraken.

En in de tussentijd blijven rijden in je huidige auto, niets mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Als je weer 15 jaar met een Aygo wil doen, dan hoeft dit natuurlijk geen verkeerde keuze te zijn. Je bent alleen inderdaad wat meer geld kwijt. Op zich is een Aygo wel betrouwbaar, zuinig en laag in gewicht, dus je maandelijkse lasten zijn wel laag.

Je zou ook een jong gebruikt model kunnen pakken en financiering zelf aanvragen (ik zie nu al rentepercentages van 6,4% met 3 seconde zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:27
Als... Dan.... Als je rekening had gehouden met de afschrijving had je nu alvast 10k of meer om de auto te vervangen. Dan heb je daarna nog de keuze om spaargeld bij te leggen, maar is de financiële klap niet zo groot. Daar heb je nu niet veel aan behalve dat je nu een nieuwe kans krijgt om de afschrijving opzij te zetten.

(Zo ben ik ook van Ford Ka naar een Opel Corsa naar een nieuwe Corrola gegaan, en onderweg hebben we er nog een 108 bijgetoverd).

Qua zuinigheid: de Yaris hybride is zuiniger dan de Aygo, de Aygo x juist weer minder zuinig. En ik geloof dat er ook een vernieuwde Yaris op de markt kwam dit jaar. Daar zou ik zeker naar kijken.
FreakNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 03:42:

Als je moet gaan lenen voor een auto is die auto eigenlijk te duur (IMO). Je bent tegen PL maar dit vind je wel okay?
Als je een grotere auto op de occasion markt koopt omdat je hem nieuw niet kan betalen dan geldt IMO hetzelfde....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

Cheezus

Luiaard

Lothlórien schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:40:

[...]

Als je een grotere auto op de occasion markt koopt omdat je hem nieuw niet kan betalen dan geldt IMO hetzelfde....
Dus als je geen nieuwe auto van 50k kunt kopen moet je die ook maar niet 2e hands kopen voor de helft van dat geld? Wat zou daar mis mee moeten zijn?

Voor TS eens met de rest van het topic, de afgelopen jaren dat je goedkoop met je Aygo reed had je kunnen sparen voor een nieuwe. Ik zou zeker geen lening aangaan voor een auto, ik lees dat het vooral een luxe is en geen noodzaak (oude is nog betrouwbaar).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Lothlórien schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:40:
Een auto kopen met lening omdat je het anders niet kunt betalen is geld weg gooien.
Een tweedehands auto kopen omdat je de nieuwe niet kunt betalen is geld besparen.
De twee zijn niet hetzelfde, ze zijn elkaars tegenovergestelde.

Aan @Van der Berg: Nieuwe auto zelf kopen voelt mischien leuk maar is economisch gezien altijd een slechte keuze. Hem dan ook nog met een lening kopen is nóg slechter. Als je persé nieuw wilt rijden, kijk dan eens naar private lease. Als je persé wilt bezitten dan zou ik sterk adviseren om voor tweedehands te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
25k of na meerekenen van de rente 29k voor een aygo is gewoon bizar. Ja, deze generatie is een slagje groter, maar voor de helft koop je gewoon een prima betrouwbare b-segmented met misschien 50k op de teller. Daar kan je (met 20k km per jaar) rustig weer 10 jaar mee vooruit.

Een Kia rio of Hyundai i20 ofzo? Ook betrouwbaar, luxe uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 15:44
@WhySoSerious Je kunt je geld dat je niet uitgeeft op de bank zetten of aandelen fonds zetten. Dan verdien je een deel terug. Voordeel je hebt nog geld op de bank. Nadeel als je binnen 5 jaar huis koopt, je krijgt minder hypotheek.

Bankrekening: 14k, 5 jaar a 4% = 3k rente. (Trade replubic)
Iets meer risico beurs S&p 500 gemiddeld 10%, laat ik 7% pakken. 14k, 5 jaar a 7% S&P 500 = 5k rente.

[ Voor 4% gewijzigd door enermax op 24-02-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Cheezus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Dus als je geen nieuwe auto van 50k kunt kopen moet je die ook maar niet 2e hands kopen voor de helft van dat geld? Wat zou daar mis mee moeten zijn?
De dealer (verkoper) heeft een marge waardoor de eerste afschrijving hier ook groot is. Dat bleek wel toen we een occassion na een aantal maanden weer door wilden verkopen, maar de echte redenen om dan een auto met een cataloguswaarde van 25k te kopen zijn dat alle kosten stijgen zodra je er één van 50k koopt.

Denk daarbij aan afschrijving, MRB, brandstof, onderhoud én verzekering.

Bovendien gaan de onderhoudskosten sowieso omhoog na een aantal jaar, uiteraard niet zoveel als de afschrijving in de eerste jaren maar aanschaf van een occassion is dus niet zonder meer geld besparen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En daarom moet je op de sweet-spot kopen. Ik kocht in 2020 voor 24k een auto die anderhalf jaar oud was (7k op de teller) waar de eerste eigenaar 36k voor neergelegd had.

Die 36k had ik ook prima zelf kunnen betalen maar waarom zou ik.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 24-02-2024 08:37 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
30.000 euro betalen voor een Aygo, wat een geld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eLScha schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:40:
Auto’s zijn sowieso duurder geworden he.

Ik vind 24k ook al veel voor een auto die vroeger 10k kostte. Nu is de X wel groter geworden.

Als ik de TS was zou ik doorsparen en dan ondertussen de occasion-markt afstruinen;
https://www.autotrack.nl/...o-x-benzine-2023-55142139

Heb je meteen 10k bespaard ongeveer

Het heeft bij mij ook 6 maanden geduurd voordat ik mijn auto gevonden heb. Had een aantal specifieke wensen en ik rij niet in een Polo waarvan er per dag 100 op de occasionmarkt komen.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 24-02-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 07:20
Los van de vraag of financieren verstandig is, die kun je alleen voor jezelf beantwoorden, zou ik ook nooit een nieuwe auto aanschaffen. Het is de meerprijs letterlijk niet waard.

Voorbeeldje na 1 minuut zoeken: https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Jaartje jong, nog geen 20k/km gereden en er is al 3k van de nieuwprijs af. Oftewel, een afschrijving van 250 per maand in het eerste jaar…

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 20:31
Uiteraard mag iedereen zijn eigen financiële- en leefkeuzes maken, maar als ik elke keer toch weer lees dat je de verwarming op 15 graden hebt en je met een emmer water wast, dan vraag ik me af of lenen voor een nieuwe auto heel verstandig is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

enermax schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:07:
@WhySoSerious Je kunt je geld dat je niet uitgeeft op de bank zetten of aandelen fonds zetten. Dan verdien je een deel terug. Voordeel je hebt nog geld op de bank. Nadeel als je binnen 5 jaar huis koopt, je krijgt minder hypotheek.

Bankrekening: 14k, 5 jaar a 4% = 3k rente. (Trade replubic)
Iets meer risico beurs S&p 500 gemiddeld 10%, laat ik 7% pakken. 14k, 5 jaar a 7% S&P 500 = 5k rente.
Deze TS belegt niet. En een lening van bijna 8% zou ik gegarandeerd aflossen, en daarna pas beleggen aangezien het langjarig rendement van de aandelenmarkten rond de 7,5% ligt. Gegarandeerd 5K rente tegen mogelijk +/- 5K rendement (korte termijn is dat tricky...) reken ik niet tot een financieel verstandige beslissing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

renegrunn schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:52:
Los van de vraag of financieren verstandig is, die kun je alleen voor jezelf beantwoorden, zou ik ook nooit een nieuwe auto aanschaffen. Het is de meerprijs letterlijk niet waard.

Voorbeeldje na 1 minuut zoeken: https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Jaartje jong, nog geen 20k/km gereden en er is al 3k van de nieuwprijs af. Oftewel, een afschrijving van 250 per maand in het eerste jaar…
Dat valt reuze mee. Meestal is de afschrijving nog veel hoger de eerste jaren.
t14wo schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:01:
Uiteraard mag iedereen zijn eigen financiële- en leefkeuzes maken, maar als ik elke keer toch weer lees dat je de verwarming op 15 graden hebt en je met een emmer water wast, dan vraag ik me af of lenen voor een nieuwe auto heel verstandig is. :+
Ohja dit is die user die deed sparen via zijn energieleverancier… Waar is dat geld gebleven dan :+

Ik meen me ook te herinneren dat hij in een appartement woont. Als daar geen garage bij zit zou ik al helemaal nooit een nieuwe auto kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 24-02-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucon

*broem*

Ik mis eigenlijk de vraag of die auto je het geld waard is. Dat lijkt me de eerste afweging.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
Op tweakers vragen of het verstandig is om een nieuwe auto te kopen, is niet zo handig. Dan krijg je alleen maar het advies om het niet te doen vanwege de hoge afschrijving.

Echter is er meer in het leven dan geld. Als jij hier heel gelukkig van wordt en het is voor jezelf financieel gezien verantwoord om een financiering te nemen voor deze auto, waarom niet?

Mensen, er is meer in het leven dan alleen maar de financieel meest verantwoorde keuze maken. Als je de lasten goed kunt dragen en je wil het graag, wat is dan het probleem? Je leeft maar 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Een auto kopen met lening omdat je het anders niet kunt betalen is geld weg gooien.
Rente is de opslag voor tijdswinst en soms toegevoegd comfort. Dat kun je bestempelen als weggooien, ik vind dat de waarheid wel enigszins geweld aan doen.
Een tweedehands auto kopen omdat je de nieuwe niet kunt betalen is geld besparen.
Mits de tweedehands auto goedkoper is dan ;)
De twee zijn niet hetzelfde, ze zijn elkaars tegenovergestelde.
Dat zijn ze natuurlijk niet. Je geeft in beide gevallen geld uit, in het eerste geval betaal je een opslag. In het tweede geval niet. Dan is er ook nog de mogelijkheid een voordeliger auto te kopen, maar ook dat kan met geleend geld. Ergo, je moet wel appels met appels vergelijken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:28
Volgens mij ging de vraag over ervaringen met de Aygo, niet om TS de les te lezen over de financiering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:11

LankHoar

Langharig tuig

aljooge schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:26:
Volgens mij ging de vraag over ervaringen met de Aygo, niet om TS de les te lezen over de financiering.
En dus? Als we iemand kunnen wijzen op inconsistenties in keuzes, en behoeden voor een mogelijk onhandige keuze, dan doen we daar goed aan volgens mij.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dacht meteen hetzelfde. Bizar eigenlijk.

Overigens maakt het de auto niet in eens goedkoper, dus volgens mij een prima optie als je er plezier van zult hebben.

Persoonlijk zou ik het nooit 25k betalen voor een Aygo. Voor dat bedrag heb je zoveel keus tweedehands. Zeker als je naar EV’s kijkt. Hoe nieuw een Aygo ook is, een oude Model 3 bijvoorbeeld rijdt gewoon veel en veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Denk in elk geval goed na over de keuze die je uiteindelijk maakt en rij voor de gein ook even een rondje in de nieuwe Yaris hybride. Zou persoonlijk eerder voor een jonge full option Yaris gaan (automaat, zuiniger, ruimer, betere zit) dan een hele nieuwe aygo X en heb dit uiteindelijk dus ook gedaan. Inmiddels een jaar in bezit en het blijft een leuke en fijne auto.

Een auto is gewoon geen goede investering, maar als de auto je een goed gevoel geeft why nut? We leven maar één keer en niemand weet hoelang dus geniet ervan en vele veilige kilometers alvast!

Edit: Ik heb trouwens proef gereden in een handbak met open dak destijds (aygo x) en vond de auto vrij snel reageren op spoorvorming in de weg en gehorig door het dakje en dunne deurpanelen zonder isolatie. Die staat in Arnhem bij Toyota, heb je zelf nog niet proefgereden met de uitvoering die je wilt bestellen?

[ Voor 21% gewijzigd door MrXzombie op 24-02-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 20:10

-tom-562

Oliesjeik

Voor dat geld zou ik een jong gebruikte Yaris/Yaris Cross of zelfs een CHR overwegen. 30k voor een boodschappenautotje is echt belachelijk veel geld

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:03
Waarom financieren en een produkt dat steeds minder waard wordt betalen met geleend geld? Je betaalt straks 2.000,- per jaar aan rente. Rijdt nog een paar jaar door met je huidige auto, zet elk jaar 2.000,- op de bank (tegen > 3%) en koop over 3-5 jaar iets anders. Je huidige Toyota heeft nog een flinke tijd te gaan.

Houd je ook rekening met de extra verzekeringskosten van je nieuwe auto? Cabrio is diefstalgevoeliger, nieuwe auto moet je all-risk verzekeren - let op dat je wel een verzekering neemt die (minimaal) 3 jaar nieuw/aankoopwaarde uitkeert. En daar komt het probleem van financieren: Als jij je auto tegen een ander aan "parkeert" is de auto weg maar de lening/schuld niet.

Ik zie in je signature dat je best van gadgets houd. Ik weet niet of je ook die financiert, maar als je aan het kopen bent met geleend geld neem je een risico. Sla eens een nieuwste-van-het nieuwste over, ga sparen en koop dan iets van geld dat je zelf hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48

inhico

pw

Het is me niet duidelijk waarom je twijfelt. Als jij graag deze auto wil en het geld ervoor over hebt: doen!

Geneuzel dat je beter 10 jaar geleden had kunnen beginnen met sparen is niet relevant. Dat anderen het zonde vinden van het geld: niet relevant.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:41
Of je moet lenen voor een auto of niet is jouw keuze, leuk dat een groot deel van Tweakers altijd gelijk hierover valt en gelijk levenslessen geeft. Als je ervan gaat genieten en je kunt het maandbedrag betalen, gewoon doen. Realiseer je wel dat de rente behoorlijk hoog wordt.

Ik zou wel willen vragen waarom je zoveel betaalt voor een Aygo. Niet dat ik de Aygo slecht vind, jarenlang zijn het goede auto's geweest, maar dat bedrag is behoorlijk voor een Aygo. Moet het nieuw zijn? Is het een bucket list ding ("een keer in mijn leven een nieuwe auto"), of is er een ander reden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als de ts echt graag die auto nieuw wil hebben met alles erop en eraan dan moet hij dat doen.

Als je goed in overweging neemt wat je uiteindelijk betaald voor dat geluksmoment en daar geen problemen mee hebt go for it!

Ik vind het alleen wat moeilijk te rijmen met je andere bespaar acties die je in diverse andere topics laat zien.
Maar zoals gezegd het is jouw feestje maar ik zou er nog een nachtje over slapen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 02-06 21:18
Ik zou eerder een auto financieren dan private lease. Het grote nadeel van private lease vind ik dat je kilometrage vast staat en meer/minder is altijd financieel nadelig (dat is een deel van het verdienmodel). Ook is de prijs aan het einde van de looptijd vrij hoog, waardoor veel mensen maar weer een nieuwe private lease aan gaan, terwijl de auto nog prima wat jaren mee kan.

"Bezit van de zaak is het einde van het vermaak" is een passend spreekwoord. Ik kan ook eindeloos auto's configureren, maar als ik dan echt ga nadenken of ik er zoveel geld voor over heb, dan is de conclusie toch vaak dat ik niet gelukkiger wordt in een nieuwe auto.

Ik heb hele dure auto's gehad en hele goedkope en -ondanks dat ik een groot autoliefhebber ben- was ik niet gelukkiger in een nieuwe dure auto. Sterker nog, ik ben juist altijd trots geweest als een 30-jaar oude auto mij weer probleemloos door Europa lootste. Die auto die ik ook op een druk parkeerterrein zonder stress tussen twee gebutste auto's durfde te parkeren. Met een gloednieuwe auto reed ik eerst 3 rondjes over het parkeerterrein om die vervolgens op een verlaten plekje te parkeren. Uiteindelijk was ik bij de nieuwe auto best wel zuur toen ik hem na 5 jaar verkocht en dat die nog geen 40% van de nieuwwaarde waard was.

Geld kan je maar één keer uitgeven en als je ervoor moet lenen geef je al wel aan dat je nu blijkbaar niet de financiële middelen hebt om dit te doen en niet er iets anders voor hoeft te laten. Zo'n open dakje is lekker en zou ik ook doen (het is niet te vergelijken met een echte cabriolet). Ik vind 28K erg veel geld voor een A-segmenter met 3-cilinders en nog geen 75pk, dus de afschrijving zal flink zijn. Ik zou in dat segment altijd voor een handbak gaan. Rijdt leuker, betrouwbaarder en ook goedkoper in onderhoud.

Het gevoel van een nieuwe auto duurt maar even, maar de kosten blijven. Als het echt je droom is geweest en je word er gelukkig van, dan moet je het lekker doen. Je moet alleen heel goed beseffen of je over 2 jaar nog zo blij wordt van je auto of dat je dan wel begint te balen van de kosten. Misschien word je op termijn wel veel blijer als je de 20 jaar weet te halen met je huidige auto. Ik vind oudere auto's vaak mooier, dan de nieuwe auto's en ze zijn lekker basic. Echt autorijden i.p.v. het afstandelijke gevoel van moderne auto's.

Tenzij je echt persé nieuw wilt rijden, zou ik gaan kijken voor een leuke tweedehands. De vorige generatie is ook leverbaar met open dakje (wij hebben een 108 Roland Garros en is best een fijne auto). Qua rijden vind ik overigens de Kia Picanto in dat segment de best rijdende auto. Wellicht dat de Aygo X tegenwoordig ook een stuk beter is. De vorige generatie is echt wel een "boodschappenauto".

Als je echt cabrio wilt rijden (en het hoeft niet praktisch te zijn), dan een oudere MX-5. Is ook een leuke rijdersauto, betrouwbaar en met operationele kosten die te zijn overzien. Die auto's schrijven ook minder hard af en dat is toch wel fijn als je na een paar jaar besluit dat je toch wat anders wilt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Croga schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Aan @Van der Berg: Nieuwe auto zelf kopen voelt mischien leuk maar is economisch gezien altijd een slechte keuze. Hem dan ook nog met een lening kopen is nóg slechter. Als je persé nieuw wilt rijden, kijk dan eens naar private lease. Als je persé wilt bezitten dan zou ik sterk adviseren om voor tweedehands te gaan.
Ik vind het altijd grappig wanneer mensen dan maar een lease constructtie aanbevelen. Dan betaal je nog altijd een wagen af, net als bij een lening, maar heb je op het einde van de rit niets in handen, want je hebt een ander zijn auto afbetaald.

En ja, zo spijtig dat zovele Tweakers altijd direct tegengas geven en willen oordelen over hoe slecht het wel niet is om geld te gaan lenen voor een (nieuwe) wagen. Er is niets mis met het waarschuwen van mensen voor de eventuele risico's, maar het blijft een persoonlijke afweging of die risico's het waard zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 08:05
Als je het niet in één keer kan aftikken zou ik voor een goedkopere auto gaan en geen lening afsluiten. Kijk eens naar een Aziatisch merk bijvoorbeeld. En ik zou persoonlijk altijd een occasion kopen en geen nieuwe auto. Als je de garage uit rijdt is hij al in waarde verminderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat een negativiteit qua financieren zeg. Hij is draagkrachtig genoeg , anders krijgt hij de lening niet bij de bank, dus het inkomen is er naar. Gewoon lekker financieren die handel als hij de spaarcenten er niet voor heeft maar wel financieel draagkrachtig genoeg is.

Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die per jaar maar dan 100K verdienen, er op los leven als god in Frankrijk, 20K op de bank hebben voor nood , de rest allemaal op maken en van het leven genieten. Die financieren gewoon auto's van 60K en tikken dat in 4 jaar af en halen dan weer een andere.

Dat is toch voor iedereen zijn eigen keuze ? Bij ieder topic wat hier weer komt begint dezelfde discussie hier altijd maar weer dat je niet moet financieren en negativiteit alom.

Hij krijgt het van de bank , dus draagkrachtig genoeg. Waarom hij die 25K niet heeft gespaard in die tussentijd , geen idee ? Misschien spaart hij modeltreinen, gaat 4x per week uit eten of 6x per jaar op vakantie. Who cares. Eindeloze discussie hier altijd over dat financieren slecht is.

Zo einde rant. Nu ontopic .

Als jij die Aygo graag wil hebben , je kan de maandelijkse kosten missen als kiespijn van de lening zou ik dat lekker doen. Zelf geen ervaring met de Aygo , maar je hebt al een proefrit gemaakt, is dat bevallen ? Zo ja, dan goed nadenken of je hem gaat kopen. Niet bevallen ? Dan opzoek naar wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Van der Berg schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 02:04:

Ik ben nu aan het afwachten wat de volgende stap is en ik zal dan terugkoppeling van de bank krijgen. Ik ben eveneens benieuwd hoeveel ik op mijn huidige Aygo zal krijgen. Afscheid gaat lastig worden als het zover komt. Zoals ik al aangaf het is niet 100% zeker.

Zijn er toevallig mensen die een Aygo X al rijden, bijvoorbeeld de Premium uitvoering hoe bevalt deze jullie? Zijn er mensen met een open dakje (cabrio) uitvoering en hoe bevalt deze? Maakt dat veel geluid van buiten af?
Heb je zelf nog geen proefrit gemaakt in die auto?

En in een eerder topic gaf je aan geen telefoon meer te willen financieren wegens een BKR-registratie en een eventuele hypotheek. Krijg je bij het afsluiten van een lening voor een auto geen BKR-registratie tegenwoordig?

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:05
Tussen de regels door bespeur ik dat je keuze voornamelijk wordt gebaseerd op gevoel en emotie (spannend, omgeving nog niet ingelicht, droomauto etc.). Op zich niets mis mee natuurlijk, ieder heeft zo zijn voorkeur voor een bepaalde auto. Echter als het aankomt op hoe de auto gefinancieerd moet gaan worden, zou ik de emotie parkeren en met je volle verstand de keuze goed (her)overwegen.

Ja, Toyota is betrouwbaar maar blijft een stuk techniek dat kan falen. Erg zuur als je straks met een defecte auto of hoge onvoorziene reparatiekosten zit terwijl elke maand een bedrag teruggebetaald mag worden. De afschrijving is in de eerste jaren / kilometers flink en betaal je er ook nog rente voor.

Ik raad het ten zeerste af. Gezien de weinige grote reparaties zou ik er nog 60K bij opzetten of afrijden en flink sparen. Wij willen ook iets nieuws (Avensis '07 met 245K en Aygo '10 met 180K), ze willen echter maar niet stuk. Goedkoper dan nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door Picaroon op 24-02-2024 17:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk, ik kan weer waarschijnlijk 14 jaar mee vooruit zoals bij mijn huidige Aygo.
Plot dit ook even op de verwachtingen rondom elektrisch rijden, rekening rijden en eventuele relaties e.d.

Ik vind 14 jaar vooruit plannen op dit moment nogal fors. Volgend jaar komen de eerste zero emission zones, een stad als Eindhoven gaat vanaf 2030 alles weren binnen de ring wat niet zero emission is.
Dubbel check dat je niet al sneller dan gepland je auto moet gaan vervangen. Misschien dat je over 5 jaar liever een (nieuwe) BEV haalt omdat je dan 'normaal' naar je werk kunt rijden.

O ja, ik heb tijden een Citroën C1 gereden, maar ik vind de nieuwste Toyota Aygo X erg duur. Vroeger was deze klasse goedkoop rijden, maar ik twijfel of dat bij deze modellen nog geld.
Als je dadelijk per km oid moet betalen kan het zijn dat een Aygo praktisch even duur wordt als een veel grotere auto. De waarde vastheid kan dan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:29:Ik vind het altijd grappig wanneer mensen dan maar een lease constructtie aanbevelen. Dan betaal je nog altijd een wagen af, net als bij een lening, maar heb je op het einde van de rit niets in handen, want je hebt een ander zijn auto afbetaald.
Het verschil is alleen
- Het is veel goedkoper. Voor een auto van 30k betaal je minder dan €500 per maand all-in terwijl je bij een lening minstens €600 per maand betaald en dan moet je nog verzekering en wegenbelasting regelen én alle andere kosten aan de auto
- Het is een beperkte verantwoordelijkheid. In sommige gevallen zelfs na een jaar per maand opzegbaar.

Ofwel: De financiele hit is veel kleiner, de verantwoordelijkheid is kleiner en de flexibiliteit is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ik denk zo, ik heb straks een gloednieuwe auto en met alle opties erop en JBL uitvoering van de speakers en 18-inch banden, open dakje met verwarmde stoelen en nog veel meer opties. Ik denk, ik kan weer waarschijnlijk 14 jaar mee vooruit zoals bij mijn huidige Aygo. Eigenlijk is Aygo altijd mijn droomauto geweest en ik zal qua kosten ook niet veel meer kwijt zijn dan mijn huidige Aygo.
Nou ik denk wel dat je meer kwijt bent aan de verzekering je gaat van een 15 jaar oude auto die waarschijnlijk alleen WA verzekerd is naar WA+ alles omdat de wagen nieuw is.

Daarnaast als je een jonge tweedehands hebt kan je ook 14 jaar vooruit, als je een tweedehands koopt van 2 jaar oud heb je vaak nog fabrieksgarantie ook, net als een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren vrijdag 23 Februari 2024 heb ik een proefrit gemaakt met de Aygo X Envy. Mijn eigen Toyota Ago met bouwjaar 2010 wil ik met pensioen laten gaan. Ik wil wel de tijd ervoor nemen en in de tussentijd over denken. Mijn huidige Aygo zit al op 230.000 KM (gekocht bij Toyota met 30.000 KM op de teller) op 12 december 2014, toen het voordeel in een keer afbetaald en mijn eerste echte auto op mijn naam.

Ik heb een financiering aangevraagd via Toyota voor de Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje (cabrio) en handgeschakeld. Kleur wordt waarschijnlijk Goud/Zwart. De financiering heeft mij vandaag opgebeld en alles is door hun goedgekeurd en ik moest zelfs mijn bankrekening doorgeven. De medewerker heeft mij verteld dat de bank het bedrag zal overmaken op mijn eigen rekening en daarmee zou ik dan de Aygo X Premium mee kunnen betalen en bestellen. Ik krijg alles zwart op wit op papier en rente is vast gedurende de looptijd. Ik mag altijd extra en boete en rente vrij bijbetalen of alles in een keer aflossen. Gaat dit echt zo op deze manier? Ik dacht dat altijd, dat ze direct aan Toyota zelf betaalde en niet aan mij? Dit wordt waarschijnlijk mijn tweede auto dat ik ga kopen. Dit gaat om een geheel nieuwe auto 0 KM. Heel spannend voor mij.

De Premium uitvoering heeft alle denkbare opties aan boord. Ik heb mijn omgeving nog niet het nieuws gebracht, wil eerst zeker van mijn zaak zijn en of ik het echt krijg.

Mijn neef die een Toyota CH-R rijdt vind dat ik voor dat bedrag beter een CH-R of een tweede hands maar dan net nieuw kan kopen. Zijn CH-R even duur als mijn nieuwe Aygo X Premium uitvoering. Bouwjaar 2021 van zijn CH-R en had 14.000 KM op de teller.

Mijn huidige Aygo heeft goede betrouwbare dienst bewezen en nog steeds zonder problemen en geen grote reparaties gehad. Ik heb veel herinneringen gehad: Landen dat ik met mijn Aygo ben geweest: Duitsland, Polen, Oostenrijk en Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Altijd dealer onderhouden bij de Toyota.

toon volledige bericht
Als het je droomauto is ( :+ ) en je kunt het betalen, gewoon doen.

Natuurlijk zijn er grotere/veiligere/goedkopere modellen, maar auto is ook emotie ..

Houd er alleen wel rekening mee dat een woning kopen lastig(er) gaat zijn met een hoge lening.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:18
Ik vind het belachelijk veel geld voor zo’n klein autootje.

Ik zou dan liever voor een jonge Yaris gaan. Nét iets meer auto in mijn beleving en zal qua kosten niet zoveel schelen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Even een realitycheck;

Je wil een huis gaan kopen en je nakomen is ook niet denderend. Daar past geen aankoop van een auto van 25k bij en zeker geen financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
*knip* zo op de persoon is nergens voor nodig

[ Voor 86% gewijzigd door Touchdomex op 24-02-2024 19:00 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als het jouw droomauto is en je hebt geld ervoor, dan vooral doen!
Zorg voor jezelf wel dat je het financiële plaatje helemaal compleet hebt, zeker voor de tijd dat de lening loopt. Deze auto heeft een stuk hogere nieuwwaarde en de verzekering is ineens all-risk, dus dat gaat ook omhoog vergeleken met nu. Ik neem aan dat een Aygo X tegenwoordig ook iets zwaarder is, zeker met een cabrio dak. De wegenbelasting zal dus ook wat omhoog gaan.

Verder is Toyota oerdegelijk, dus de eerste 5 jaar hoef je geen gekke kosten te verwachten. Ik neem aan dat je een proefrit al hebt gemaakt? Zou zonde zijn als die tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Croga schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:34:
Het verschil is alleen
- Het is veel goedkoper. Voor een auto van 30k betaal je minder dan €500 per maand all-in terwijl je bij een lening minstens €600 per maand betaald en dan moet je nog verzekering en wegenbelasting regelen én alle andere kosten aan de auto
- Het is een beperkte verantwoordelijkheid. In sommige gevallen zelfs na een jaar per maand opzegbaar.

Ofwel: De financiele hit is veel kleiner, de verantwoordelijkheid is kleiner en de flexibiliteit is groter.
Bij een private lease betaal je rente (over nieuwwaarde), afschrijving en verzekering/mrb. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en is dus ook het onderpand. Bij een lening betaal je enkel een lening over het aankoopbedrag en dus rente en aflossing. Omdat de aflossing over de hele waarde is zijn je maandelijkse lasten hoger. Maar na afloop van de lening is de auto dus ook van jou. Bij een private lease sta je na afloop met lege handen.

Jij vindt de flexibiliteit groter bij private lease. Dat ben ik niet met je eens, want looptijd en kilometrage staan vast bij het aangaan van het contract. Dat aanpassen is vaak duur. Als je na de looptijd de auto wilt overnemen, dan is de overnameprijs vaak relatief hoog. Je bouwt niets op en door de maandelijkse lasten heb je niet kunnen sparen. Het gevolg is dan meestal weer private lease en zo blijf je rente betalen.

Ik zie private lease gewoon als huren met een lange looptijd. Ik zou het enkel doen als er geen andere optie is en je moet echt een (betrouwbare) auto hebben.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
Picaroon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:19:
Wij willen ook iets nieuws (Avensis '07 met 245K en Aygo '10 met 180K), ze willen echter maar niet stuk. Goedkoper dan nieuw.
Haha, hier ook. 4 jaar geleden al eens tegen de kinderen gezegd dat het binnenkort waarschijnlijk een nieuwere auto wordt, maar inmiddels in onze Avensis van '06 al op de 375k en rijdt nog als een zonnetje:)

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou als ik TS was een cursus volgen voor budgetteren in plaats een lening aan te gaan om een auto te kopen. Als je al 10 jaar met je huidige auto doet, dan had je in die 10 jaar genoeg opzij kunnen leggen om een nieuwere auto te kunnen financieren.

[ Voor 39% gewijzigd door GioStyle op 24-02-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

BugBoy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Bij een private lease betaal je rente (over nieuwwaarde), afschrijving en verzekering/mrb. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en is dus ook het onderpand. Bij een lening betaal je enkel een lening over het aankoopbedrag en dus rente en aflossing. Omdat de aflossing over de hele waarde is zijn je maandelijkse lasten hoger. Maar na afloop van de lening is de auto dus ook van jou. Bij een private lease sta je na afloop met lege handen.

Jij vindt de flexibiliteit groter bij private lease. Dat ben ik niet met je eens, want looptijd en kilometrage staan vast bij het aangaan van het contract. Dat aanpassen is vaak duur. Als je na de looptijd de auto wilt overnemen, dan is de overnameprijs vaak relatief hoog. Je bouwt niets op en door de maandelijkse lasten heb je niet kunnen sparen. Het gevolg is dan meestal weer private lease en zo blijf je rente betalen.

Ik zie private lease gewoon als huren met een lange looptijd. Ik zou het enkel doen als er geen andere optie is en je moet echt een (betrouwbare) auto hebben.
Mwa, of gewoon een goede aanbieding afwachten. Van Mossel had laatst een aanbieding, een MG4 (een EV) voor 289 euro (subsidie is er dan al af), flexlease contract van 5 jaar, na een jaar kosteloos opzegbaar (dus je loopt geen risico verder). Voor dat geld kan je geen relatief jonge middenklasser rijden, laat staan een nieuwe auto. En het wordt alleen nog maar gunstiger als je een overschot hebt op je zonnepanelen.
Ik stond er ook in zoals jou, maar toen ik die aanbieding zag ben ik goed gaan rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat het een extreem goede aanbieding was. Er staat er hier dus ook eentje op de oprit :P
Maar gedeeltelijk met je eens, normaal gesproken is PL wel echt duur.

Overigens vind ik gezien de post geschiedenis van de TS het een redelijke rare vraag. Aan de ene kant lijkt het alsof hij ok de meest aparte manieren wilt (be)sparen (zie het verhaal van het "sparen" van de energieleverancier), maar blijkbaar is het dan weer geen probleem om 30k stuk te slaan op een Aygo, waarvan een hoop geld gewoon rente is...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik denk dat de ts het even op zijn heupen had midlifecrisis oid.
En ik vermoed dat hij na dit topic van de aanschaf af ziet.
Het is gewoon in vergelijk tot al zijn eerdere topics niet in de lijn van zijn doen en laten.
Dus ik gok erop dat hij inmiddels ook tot dat inzicht is gekomen.

Maar ik ben uiteraard wel heel benieuwd naar zijn beslissing.

@Van der Berg ik zie graag een reactie tegemoet op al die berichten die inmiddels de revu zijn gepasseerd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
-tom-562 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:47:
Mwa, of gewoon een goede aanbieding afwachten. Van Mossel had laatst een aanbieding, een MG4 (een EV) voor 289 euro (subsidie is er dan al af), flexlease contract van 5 jaar, na een jaar kosteloos opzegbaar (dus je loopt geen risico verder).
Als een merk marktaandeel wil kopen, dan doen ze dat idd vaak met lage private lease tarieven of lage rente op de financiering. Dan kan je inderdaad soms een erg scherpe deal krijgen. Maar zoiets hoef je niet te verwachten op een populair merk/type (waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede auto hoeft te zijn). Kostenloos inleveren na 1 jaar is wel prettig. Als de auto niet bevalt, dan kan je er zonder gezeur vanaf. Vooral bij een nieuwe merk (met onbekende afschrijving) wel een stukje comfort idd...

Ik heb 5 jaar een Model S gereden en als je veel rijdt, dan is een EV relatief goedkoop rijden. Rationeel is een EV de beste keuze en ik zou zo weer een nieuwe Model 3 kopen. Ik werk vrijwel enkel nog vanuit huis, dus maak nog maar weinig kilometers. Daarom heb ik een YOLO auto gekocht en maak ik me wat minder druk over kosten/km. Als ik weer veel moet rijden, dan komt er zeker weer een EV. Ik zou niet meer zo snel een gloednieuwe ICE kopen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
BugBoy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:32:

Ik heb 5 jaar een Model S gereden en als je veel rijdt, dan is een EV relatief goedkoop rijden. Rationeel is een EV de beste keuze en ik zou zo weer een nieuwe Model 3 kopen. Ik werk vrijwel enkel nog vanuit huis, dus maak nog maar weinig kilometers. Daarom heb ik een YOLO auto gekocht en maak ik me wat minder druk over kosten/km. Als ik weer veel moet rijden, dan komt er zeker weer een EV. Ik zou niet meer zo snel een gloednieuwe ICE kopen op dit moment.
Hoe kan je in deze tijd rationeel een EV kopen waarbij je een aantal kosten niet in je berekening kan meenemen? Denk aan de hoogte van motorrijtuigenbelasting? Denk aan afschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
GioStyle schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:41:
Hoe kan je in deze tijd rationeel een EV kopen waarbij je een aantal kosten niet in je berekening kan meenemen? Denk aan de hoogte van motorrijtuigenbelasting? Denk aan afschrijving?
Een Tesla Model 3/Y kost nieuw ongeveer 41.000 euro (met SEPP subsidie) en daarvoor heb je een zeer capabele en ruime auto. Een vergelijkbare ICE is duurder en heeft veel hogere operationele kosten. Afschrijving is een ding, maar de enige reden waarom een ICE relatief minder afschrijft is omdat ze nieuw zo duur zijn geworden (EV juist goedkoper). Naarmate EV's gangbaarder worden zullen ICE minder gewild worden en ook harder afschrijven.

Dit jaar betaal je nog geen MRB en volgend jaar kwarttarief. Ik verwacht dat EV's niet heel veel duurder gaan worden, want dan wordt de doelstelling van meer EV's op de weg helemaal niet meer gehaald. Maar zelfs met een hogere MRB maak je veel goed qua laadkosten en onderhoud.

Vergelijk een VW Golf met een Model 3 of Y en je zal zien dat de laatste goedkoper is als je een beetje kilometers maakt. De auto is ruimer, comfortabeler, sneller, betere audio, ... Nu nog een nieuwe ICE kopen begrijp ik echt niet, tenzij je niet-rationele overwegingen hebt (zoals beleving).

TS verwacht nog 10+ jaar in een nieuwe ICE te rijden. Ik geloof daar niet zo in. Dat wordt straks onbetaalbaar. Net als met gas zal de overheid de accijns zo verhogen dat je wel om wilt naar electriciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik geloof er niks van dat het zo’n vaart zal lopen.

Tevens vergeet je even de hoge onderhoudskosten van een Tesla.

Dat gezegd hebbende; ik zou ook geen nieuwe ICE kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

GioStyle schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Het ligt er ook maar net aan hoe hard de brandstofprijzen stijgen, ik zag vanmiddag al weer bedragen van >2 euro voor een litertje... Verder geloof ik nooit dat je met een EV de volle mep MRB moet gaan betalen. Gaat dat wel gebeuren dan is het een prima manier om de EV markt de nek om te draaien in Nederland.
Afschrijving ben ik met je eens, alhoewel dat meer een gevolg is van onbekend overheidsbeleid

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:23:
Ik geloof er niks van dat het zo’n vaart zal lopen.

Tevens vergeet je even de hoge onderhoudskosten van een Tesla.

Dat gezegd hebbende; ik zou ook geen nieuwe ICE kopen.
Onderhoudskosten, waar heb je het over ?
Als je brokken maakt is het duurder dan bij andere autos (alles aluminium), maar qua onderhoud is het eigenlijk alleen banden en ruitenwisservloeistof. Die remmen gebeurt niks mee, alleen beetje gangbaar houden omdat ze nauwelijks gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
Lollercopter schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:34:
[...]

Onderhoudskosten, waar heb je het over ?
Als je brokken maakt is het duurder dan bij andere autos (alles aluminium), maar qua onderhoud is het eigenlijk alleen banden en ruitenwisservloeistof. Die remmen gebeurt niks mee, alleen beetje gangbaar houden omdat ze nauwelijks gebruikt worden
Eh, nee. Hardnekkig misverstand. Het enige onderhoud dat een EV niet heeft ten opzichte van een ICE zijn alle motorische zaken, zoals motorolie, bougies, distributieriem, versnellingsbak en in mindere mate slijtage aan remsysteem.

Maar als je fatsoenlijk onderhoud wil plegen, moet je regelmatig remvloeistof verversen (eens in de 2 jaar en nee weinig remmen telt niet. Remvloeistof wordt slechter in de tijd omdat het vocht aantrekt. 8 jaar lang met dezelfde remvloeistof rijden is levensgevaarlijk). Daarnaast zijn zaken als wielophanging, wiellagers, 12V accu’s, interieurfilters etc gewoon net zo snel aan vervanging toe bij een EV als bij een ICE.

Minder onderhoud bij een EV? Jazeker. Alleen ruitenwissers en banden? Nee, onverantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Naafkap schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:05:
[...]

Eh, nee. Hardnekkig misverstand. Het enige onderhoud dat een EV niet heeft ten opzichte van een ICE zijn alle motorische zaken, zoals motorolie, bougies, distributieriem, versnellingsbak en in mindere mate slijtage aan remsysteem.

Maar als je fatsoenlijk onderhoud wil plegen, moet je regelmatig remvloeistof verversen (eens in de 2 jaar en nee weinig remmen telt niet. Remvloeistof wordt slechter in de tijd omdat het vocht aantrekt. 8 jaar lang met dezelfde remvloeistof rijden is levensgevaarlijk). Daarnaast zijn zaken als wielophanging, wiellagers, 12V accu’s, interieurfilters etc gewoon net zo snel aan vervanging toe bij een EV als bij een ICE.

Minder onderhoud bij een EV? Jazeker. Alleen ruitenwissers en banden? Nee, onverantwoord.
Ik chargeer een beetje, je moet natuuurlijk gewoon de service manual volgen met de intervallen die er in staan.

https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Tesla geeft op: check conditie remvloeistof elke 4 jaar, zo nodig vervangen. De remzuigers elke 20k kilometer weer gangbaar maken bij zout op wegdek etc.

Maar wielophanging en lagers is voor na 100k kilometers pas een issue en vervang je pas als er wat mis mee is, is geen preventief onderhoud. Dus even samenvatten heb je eigenlijk alleen banden, remmen en interieurfilter, de rest wat je noemt is niet relevant. Dat is dus 3 x niks t.o.v een ICE auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:56:
Ik denk dat de ts het even op zijn heupen had midlifecrisis oid.
En ik vermoed dat hij na dit topic van de aanschaf af ziet.
Het is gewoon in vergelijk tot al zijn eerdere topics niet in de lijn van zijn doen en laten.
Dus ik gok erop dat hij inmiddels ook tot dat inzicht is gekomen.

Maar ik ben uiteraard wel heel benieuwd naar zijn beslissing.

@Van der Berg ik zie graag een reactie tegemoet op al die berichten die inmiddels de revu zijn gepasseerd.
Midlifecrisis en een AYGO X. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Excuses voordat ik niet instaat ben geweest om eerder te reageren. Ik ben net pas thuis aangekomen na een dagje opstap met mijn vrouw samen, van ochtends shoppen in Oberhausen Centro en ik was de hele dag op stap. Ik had onderweg reactie gelezen en ga mij verder in verdiepen. Ik ben erg moe momenteel om uit gebreid te reageren. Mijn dank en jullie inzet is groot en dankbaar voordat jullie mee denken. Ik waardeer elke reactie en dat jullie positief mee denken.

Ik kreeg vandaag nog een sms dat de financiering rond is en ik ze moet bellen is mij gevraagd. Ik wil nog laten bezinken.

Ik kom erop terug.

Ik wilde nog kwijt, alles wat ik bezit is financiering vrij. Van mijn smartphone S24 Ultra tot mijn tablet en TV, computer. Ik heb momenteel geen verdere leningen lopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2024 02:06 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

-tom-562 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:32:
[...]

Het ligt er ook maar net aan hoe hard de brandstofprijzen stijgen, ik zag vanmiddag al weer bedragen van >2 euro voor een litertje... Verder geloof ik nooit dat je met een EV de volle mep MRB moet gaan betalen. Gaat dat wel gebeuren dan is het een prima manier om de EV markt de nek om te draaien in Nederland.
Afschrijving ben ik met je eens, alhoewel dat meer een gevolg is van onbekend overheidsbeleid
Als we maar genoeg EV rondrijdt wordt het vanzelf meer belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaroon
Zolang je maar beseft dat je met dit plan elke maand minimaal EUR 550,- moet aflossen ervan uitgaande dat de lening van EUR 30.000,- uitgesmeerd wordt over 60 maanden met een inruil van EUR 2000,- en restwaarde 0,-.

Daarnaast is de volgende voorwaarde van Toyota van toepassing:
Je dient minimaal een WA Casco autoverzekering af te sluiten. Wij adviseren een Allrisk Toyota autoverzekering. Wanneer je jouw gefinancierde auto total loss rijdt, moet je de volledige lening in één keer aflossen. Met een allrisk autoverzekering voorkom je dat je het bedrag met eigen geld moet betalen.

Tenslotte heb je een BKR-registratie, dus wellicht wordt een hypotheekaanvraag problematisch.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar persoonlijk zou bovenstaand een enorm blok aan mijn been voelen en is een lening voor iets wat alleen maar minder waard wordt een no-go.

Succes met de keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Weigeren BKR registratie te verwijderen na belangenafweging

Je koopt vaker op afkoop en hebt er zelfs problemen van gehad. (Grotendeels eigen schuld helaas).

Wil je zo graag jezelf aan te wennen op grotere voet te leven dan je eigenlijk kan dragen?

Ik zou toch echt adviseren om NIET nog eens te gaan lenen voor auto of mobiel, het kost je een hoop geld en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
FreakNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:36:
En daarom moet je op de sweet-spot kopen. Ik kocht in 2020 voor 24k een auto die anderhalf jaar oud was (7k op de teller) waar de eerste eigenaar 36k voor neergelegd had.

Die 36k had ik ook prima zelf kunnen betalen maar waarom zou ik.
Daar kan ik het wel mee eens zijn, maar dat is dan ook een andere situatie omdat je in feite niet "boven je budget" koopt.
Het is dan ook geen Aygo, maar een Aygo x. Een crossover en een B-segmenter, terwijl de Aygo een goedkope, relatief basale, A-segmenter was.

In dit segment is de Yaris naar mijn mening wel de betere auto en niet eens heel veel duurder, alhoewel je waarschijnlijk wel een beter aangeklede Aygo x kunt kopen voor het bedrag van een Yaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
FreakNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:23:
Ik geloof er niks van dat het zo’n vaart zal lopen. Tevens vergeet je even de hoge onderhoudskosten van een Tesla.
Ik heb 5 jaar een Tesla Model S gehad (bijna 110.000km) en de onderhoudskosten waren 300 euro voor een onderhoudsbeurt en 2x 800 euro voor nieuwe banden. De auto was bij teruggave weer toe aan een beurt, maar die zou beperkt zijn tot controle van de remblokken/-schijven (vrijwel zeker niet nodig om te vervangen vanwege regenereren) en een remvloeistofwissel. Zou denk ik ook niet boven de 300 euro zijn uitgekomen.

Dat is dus nog geen 2000 euro over ruim 100.000km. Ik rijd nu een ICE (Audi A5) en die is echt factoren duurder in onderhoud. Tesla's hebben relatief veel mankementen, maar de meeste worden onder garantie al wel verholpen. Na het verlopen van de garantie heb ik geen problemen meer gehad.

Mijn ervaring (N=1) is dat regulier onderhoud van een ICE veel duurder is dan van een EV. Je moet alleen een beetje rustig aan doen, want anders vreet een Tesla banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn huidige Aygo kocht ik op 12 december 2014 met kilometerstand van 30.000 KM toen voor €7.000 1 eigenaar voor mij via de Toyota dealer. Dat heb ik toen in een keer afbetaald. Bouwjaar Mei 2010. De prijzen zijn het afgelopen jaar omhoog gegaan.

Mijn huidige auto is nog steeds Allrisk verzekerd + Inzittenden via de ANWB. Ik ben begin januari 2024 overgestapt naar de ANWB, en ik betaal op jaarbasis in een keer geheel vooruit €430,43. Sinds de aankoop altijd Allrisk gehad met Inzittenden. Ik heb inmiddels al 10 vrije schade jaren.

Misschien dat ik een klein beetje moet bijbetalen voor de Aygo X. Ik neem zeker 3 jaar waarde aankoop erbij.

De Aygo X die ik wil is de Premium uitvoering met een open dakje (cabrio). De Aygo X is gebouwd op een Yaris Cross maar dan beperkt. Is een B segment.

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik zag ook in de showroom een Tesla model S staan. Maar had meer dan 100.000 KM op de teller. Voor €31.500 uit mijn hoofd gezegd. Maandlasten waren €511 per maand. Maar moet dan steeds opladen. Ik vind dat ook leuk maar liever rij ik helemaal nieuw en mijn favoriete auto de Aygo X

Ik heb Yaris gezien en ook de Cross. Maar de Yaris Cross kaal zonder opties bijna hetzelfde prijs, en bij de Aygo X rij ik in een Premium uitvoering met cabrio en alle denkbare opties erop. Wij hebben met de Yaris Cross proefrit gemaakt van €38.000 deze is met opties maar nog niet alle opties erop.

Mijn ouders rijden een Toyota Yaris Hybriden 1.5 met alle opties nieuw gekocht toen bouwjaar 2013. Laatste heeft mijn vader de accu's van de Hybriden vervangen door nieuwe accu bij de Toyota dealer. Ik hoorde met arbeid rond de €2.700

Ze ruilde toen hun Audi A4 2.0 met alle opties in voor een Toyota Yaris Hybriden met alle opties uit de garage bij de Toyota dealer.

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoeveel spaargeld leg je zelf in en hoeveel ga je lenen tegen welke rente? Persoonlijk zou ik nooit een nieuwe auto kopen omdat het een bizar slechte investering is. Met geleend geld is het al helemaal geld verbranden. Maarja als je héél veel auto rijdt en je wordt er 10 jaar lang echt dolgelukkig van..

Maar het gedrag matcht gewoon niet bij wat @t14wo aangeeft. Je doucht met een emmer en zet de verwarming niet aan in je huur appartement, maar je wil wel 30k geleend geld stukslaan op een splinternieuwe benzine auto. Je toewijding om de komende 6 jaar krom te liggen voor een nieuwe auto is bewonderingswaardig.

Vrijdag proefgereden en nu al een OK op de lening ontvangen. Volgens mij is dit topic zinloos en ga je komende week over tot aankoop :+ Hopelijk is het allemaal weloverwogen en veel rijplezier gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
stin00 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:58:
Hoeveel spaargeld leg je zelf in en hoeveel ga je lenen tegen welke rente? Persoonlijk zou ik nooit een nieuwe auto kopen omdat het een bizar slechte investering is. Met geleend geld is het al helemaal geld verbranden. Maarja als je héél veel auto rijdt en je wordt er 10 jaar lang echt dolgelukkig van..

Maar het gedrag matcht gewoon niet bij wat @t14wo aangeeft. Je doucht met een emmer en zet de verwarming niet aan in je huur appartement, maar je wil wel 30k geleend geld stukslaan op een splinternieuwe benzine auto. Je toewijding om de komende 6 jaar krom te liggen voor een nieuwe auto is bewonderingswaardig.

Vrijdag proefgereden en nu al een OK op de lening ontvangen. Volgens mij is dit topic zinloos en ga je komende week over tot aankoop :+ Hopelijk is het allemaal weloverwogen en veel rijplezier gewenst.
Ik douch tegenwoordig niet meer via de emmer :) daar ben ik mee gestopt. Ik wilde besparen inderdaad op gas en toen werd op TV en de radio steeds benadrukt op reclames wij kunnen allemaal op gas besparen.

Verder doen wij inderdaad nooit aan stoken, omdat wij het nooit echt koud hebben. Wij wonen in een nieuwe aparatment van 65m2. Ik woon hier al sinds de bouw van 2010. Alles is goed geïsoleerd en ik woon op 4 hoog van de 7 verdiepingen en precies in het midden. Met naast mij buren om mij heen.

Ik heb nog spaargeld dat ik heb gespaard. Daar wil ik niet aanzitten. Ik spaar €1000 per maand. Ik dacht als ik daar een deel van geeft. Rij ik er met plezier al in rond dan over 2 jaar.

Klopt vrijdag had ik proefrit in de ochtend gemaakt en ik werd al vrijdagmiddag gebeld door de financieringsbedrijf en was telefonisch besproken en goedgekeurd en gisteren al de sms gekregen met goed nieuws

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:23:
Mijn huidige Aygo kocht ik op 12 december 2014 met kilometerstand van 30.000 KM toen voor €7.000 1 eigenaar voor mij via de Toyota dealer. Dat heb ik toen in een keer afbetaald. Bouwjaar Mei 2010. De prijzen zijn het afgelopen jaar omhoog gegaan.

Mijn huidige auto is nog steeds Allrisk verzekerd + Inzittenden via de ANWB. Ik ben begin januari 2024 overgestapt naar de ANWB, en ik betaal op jaarbasis in een keer geheel vooruit €430,43. Sinds de aankoop altijd Allrisk gehad met Inzittenden. Ik heb inmiddels al 10 vrije schade jaren.

Misschien dat ik een klein beetje moet bijbetalen voor de Aygo X. Ik neem zeker 3 jaar waarde aankoop erbij.

De Aygo X die ik wil is de Premium uitvoering met een open dakje (cabrio). De Aygo X is gebouwd op een Yaris Cross maar dan beperkt. Is een B segment.
Een splinternieuwe auto all risk verzekeren is wel een stukje dan een auto van 14 jaar oud.
Overigens snap ik de vergelijking niet met een Tesla Model S. Er is ook nog een middenweg...

Overigens heeft Direvtlease (een onderdeel van Van Mossel) weer een scherpe MG4 deal
https://www.directleaseprivate.nl/alle-merken/mg/mg4/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS maakt eerst de financiering rond en vraagt daarna hier om advies. Elk advies komt in mijn beleving te laat: hij krijgt het geld gestort en zal zich moeten beroepen op ontbindende voorwaarden om het terug te mogen storten en financieringscontract te beëindigen.
zeer onwaarschijnlijk IMHO dat hij de auto niet zal kopen waar de lening voor is aangegaan.
het doel van het topic lijkt daarmee op het zoeken naar rechtvaardigende argumenten voor de gemaakte keuze en niet: de keuze baseren op ingewonnen advies naast de eigen mening en voorkeur (emotie).

[ Voor 52% gewijzigd door JJ Le Funk op 25-02-2024 12:32 . Reden: TS kan nog wel onder de financiering uitkomen. ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
JJ Le Funk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:18:
TS maakt eerst de financiering rond en vraagt daarna hier om advies. Elk advies komt dus te laat: hij krijgt het geld al en kan dat niet even terugstorten en zal dus de auto kopen waar de lening voor is aangegaan.
Voor alle duidelijkheid ik heb het geld nog niet ontvangen. Ik heb gehoord ik mag nog van afzien en ik zit er nog niet aanvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
-tom-562 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Een splinternieuwe auto all risk verzekeren is wel een stukje dan een auto van 14 jaar oud.
Overigens snap ik de vergelijking niet met een Tesla Model S. Er is ook nog een middenweg...

Overigens heeft Direvtlease (een onderdeel van Van Mossel) weer een scherpe MG4 deal
https://www.directleaseprivate.nl/alle-merken/mg/mg4/
Maar Private leasen wordt toch nooit mijn eigen auto? Ik ben dan ook beperkt qua kilometers en vaak in het eigen bezit goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Voor alle duidelijkheid ik heb het geld nog niet ontvangen. Ik heb gehoord ik mag nog van afzien en ik zit er nog niet aanvast
Excuus, ik heb mijn post geüpdate.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb nog spaargeld dat ik heb gespaard. Daar wil ik niet aanzitten. Ik spaar €1000 per maand. Ik dacht als ik daar een deel van geeft. Rij ik er met plezier al in rond dan over 2 jaar.
Volgens mij ben je zo ver dat de koop + financiering 99,9% rond is, ga genieten van je nieuwe auto maar realiseer dat je veel geld weggeeft (rente) aan de grote geldverstrekkers. Als je 1000 euri per maand spaart en dat vol kan houden zou ik dan ook 500 elke maand extra aflossen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picaroon
[...]
Of je rijdt nog een paar jaar in je huidige auto en spaart het benodigd bedrag voor de Aygo X. Dit zie ik persoonlijk als een win-win situatie: geen lening met hoge rentetarieven en je bouwt een flinke pot met geld op. Je keuze is nu gebaseerd op de aanname dat je je inkomen behoudt, ben je zo zeker van je baan?
Klopt vrijdag had ik proefrit in de ochtend gemaakt en ik werd al vrijdagmiddag gebeld door de financieringsbedrijf en was telefonisch besproken en goedgekeurd en gisteren al de sms gekregen met goed nieuws
Uiteraard, ze verwelkomen je dolgraag als nieuwe klant.

Echt man, koop geen spullen met geld dat je niet hebt. Toch heb ik het sterke vermoeden dat je de keuze al had gemaakt voordat dit topic überhaupt bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Maar Private leasen wordt toch nooit mijn eigen auto? Ik ben dan ook beperkt qua kilometers en vaak in het eigen bezit goedkoper
Het wordt idd niet jou bezit. Het is gewoon een rekensommetje wat je moet maken, met alle cijfers dus.. Onderhoud, afschrijving, verzekering etc., dan zul je zien dat dit een hele scherpe aanbieding is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Groot nadeel is dan nog steeds dat je vastzit aan je contractuele kilometrage. Verandering in privé omstandigheden of op je werk kan ervoor zorgen dat je genoodzaakt bent daar structureel overheen te gaan en dan zul je naar het schijnt ook flink bij moeten betalen. Dat het nooit je eigen bezit wordt is ook een nadeel, eigen bezit betekent dat je meer keuzevrijheid hebt m.b.t schadeherstel. En hoe zit het eigenlijk met die 10 opgebouwde schadevrije jaren bij private lease?

Het is een scherpe aanbieding, zeker voor degene die niet nieuw kunnen betalen. Alleen zitten er ook wel nadelen aan private lease.

Maar private lease is niet het onderwerp niet van dit topic.
Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:35:
Ik zag ook in de showroom een Tesla model S staan. Maar had meer dan 100.000 KM op de teller. Voor €31.500 uit mijn hoofd gezegd. Maandlasten waren €511 per maand. Maar moet dan steeds opladen. Ik vind dat ook leuk maar liever rij ik helemaal nieuw en mijn favoriete auto de Aygo X

Ik heb Yaris gezien en ook de Cross. Maar de Yaris Cross kaal zonder opties bijna hetzelfde prijs, en bij de Aygo X rij ik in een Premium uitvoering met cabrio en alle denkbare opties erop. Wij hebben met de Yaris Cross proefrit gemaakt van €38.000 deze is met opties maar nog niet alle opties erop.

Mijn ouders rijden een Toyota Yaris Hybriden 1.5 met alle opties nieuw gekocht toen bouwjaar 2013. Laatste heeft mijn vader de accu's van de Hybriden vervangen door nieuwe accu bij de Toyota dealer. Ik hoorde met arbeid rond de €2.700

Ze ruilde toen hun Audi A4 2.0 met alle opties in voor een Toyota Yaris Hybriden met alle opties uit de garage bij de Toyota dealer.
Staar je niet blind op het begrip "alle opties erop", zoals je aangeeft is de Aygo X standaard al veel basaler, en misschien zelf wel minder goed afgewerkt dan een Yaris waardoor een Yaris al snel luxer aanvoelt dan een Aygo x.

€2700 voor een nieuwe HV accu kan ik best geloven, maar ik dacht zelf dat het een paar honderd euro goedkoper was. Tegenwoordig is de kans kleiner dat je het zelf moet betalen omdat Toyota daar 10 jaar, of tot 200.000 km, garantie over geeft, mits je ieder jaar onderhoud + hybridecheck doet bij de dealer.
En zelfs mocht je het zelf moeten betalen: als ik de 3 kostbaarste beurten aan mijn 108 in de afgelopen 5 jaar bij elkaar optel kom ik tot ook tot €2900 en dan hebben we het dus over het Aygo zusje uit 2018.

ik heb ooit proefgereden in de Yaris 2013, maar had meer het gevoel dat het een soort solex onder de auto´s was (ICE + hulpmotor dus), dat is niet meer te vergelijken met de 4e generatie hybride aandrijving in de huidige yaris of de 5e generatie in de nieuwe Yaris of Yaris Cross.
stin00 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:58:
..

Niet iedereen bespaart energie om goedkoper uit te zijn. Sommigen besparen energie omdat ze er een sport inzien of simpelweg omdat ze ervan overtuigt zijn dat je niet meer energie moet verbruiken (+CO2 uitstoot) dan je eigenlijk nodig hebt. Als dat laatste het geval is zou ik niet direct een conventionele ICE kopen met een notoir slecht rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Ik douch tegenwoordig niet meer via de emmer :) daar ben ik mee gestopt. Ik wilde besparen inderdaad op gas en toen werd op TV en de radio steeds benadrukt op reclames wij kunnen allemaal op gas besparen.

Verder doen wij inderdaad nooit aan stoken, omdat wij het nooit echt koud hebben. Wij wonen in een nieuwe aparatment van 65m2. Ik woon hier al sinds de bouw van 2010. Alles is goed geïsoleerd en ik woon op 4 hoog van de 7 verdiepingen en precies in het midden. Met naast mij buren om mij heen.

toon volledige bericht
Waarom zou je (een deel van) je spaargeld niet gebruiken? Dat scheelt gewoon rente die je moet betalen over de lening.

Daarnaast is all risk verzekeren van een 14 jaar oude aygo wel echt bizar. Die auto is nu misschien nog 1,5k waard en jij betaald 500€ per jaar voor de verzekering?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Smobbo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Waarom zou je (een deel van) je spaargeld niet gebruiken? Dat scheelt gewoon rente die je moet betalen over de lening.

Daarnaast is all risk verzekeren van een 14 jaar oude aygo wel echt bizar. Die auto is nu misschien nog 1,5k waard en jij betaald 500€ per jaar voor de verzekering?!
Ja ik heb nog steeds Allrisk verzekerd met Inzittenden erbij op mijn huidige Aygo. Dit is de beste dekking voor het geval en ik krijg nog iets bij total loss.

Ik denk erover, over mijn spaargeld. Maar dat wil ik apart houden. Daarnaast spaar ik al 2 jaar €200 per maand naast €1000 dat ik zelf spaar bij Dela :) voor als ik straks met pensioen ben. Ik heb al een aardig bedrag opgebouwd met 2% netto rente. Die kan ik ook eventueel later misschien inzitten

[ Voor 20% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2024 17:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smobbo
Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Ja ik heb nog steeds Allrisk verzekerd met Inzittenden erbij op mijn huidige Aygo. Dit is de beste dekking voor het geval en ik krijg nog iets bij total loss.
‘De beste dekking’? Hoezo? In geval van Total löss krijg je misschien 1-2k? Terwijl je daar nu elk jaar 500€ voor betaald, dus alleen al over de periode dat die auto al meer dan 10 jaar oud is heb je al meer betaald dan je uitgekeerd gaat krijgen. Dat is dus geen slim gebruik van je geld…
Ik denk erover, over mijn spaargeld. Maar dat wil ik apart houden. Daarnaast spaar ik al 2 jaar €200 per maand naast €1000 dat ik zelf spaar bij Dela :) voor als ik straks met pensioen ben. Ik heb al een aardig bedrag opgebouwd met 2% netto rente. Die kan ik ook eventueel later misschien inzitten
2% rente krijgen en tegelijkertijd 7% rente gaan betalen. Dat is toch niet slim…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Smobbo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:13:
[...]
2% rente krijgen en tegelijkertijd 7% rente gaan betalen. Dat is toch niet slim…?
Dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik bedoelde als ik met Dela zou stoppen kan ik dan weer inzetten voor de lening. Ik wil eigen niet aan mijn spaargeld zitten maar ik ga daarover denken. Ik heb wel gehoord dat ik altijd boete vrij en rente vrij extra kan aflossen.

Beste dekking. Mocht er iets gebeuren, dus ik hen niks aan Allrisk verzekerd te zijn? Ik snap jullie uitleg. Maar ik ging ervan uit dat Allrisk de beste is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:12:
Ik bedoelde als ik met Dela zou stoppen kan ik dan weer inzetten voor de lening. Ik wil eigen niet aan mijn spaargeld zitten maar ik ga daarover denken. Ik heb wel gehoord dat ik altijd boete vrij en rente vrij extra kan aflossen.
Gevalletje van 'you can't have your cake and eat it'.

Ik wil 't liefst ook geen cent uitgeven, maar wel een nieuwe auto, maar dat werkt helaas niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel spaargeld heb je eigenlijk. Het is voor iedereen anders maar ik vind 35/40% uitgeven van je direct beschikbare gelden eigenlijk wel de max wat ik aan een auto wil uitgeven.

Ik zou nooit 25k aan een auto gaan uitgeven als ik maar 35k op de bank heb staan

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 25-02-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ikzelf rij een CHR en die heb ik aangekocht ook onder financiering in 2019, er was toen een actie vanuit Toyota dat de rente maar 2% was. Een jaar later heb ik hem helemaal afbetaald, omdat ik een hypotheek wilde.

Het originele financieringscontract, was 39K voor de auto.
60X50 euro allrisk verzekering = 3000
onderhoud en apk = 3500 (alleen banden en ruitenwisser vervangen na 90K)
60x65 euro wegenbelasting = 3900
Dus na 5 jaar ongeveer 50K gekost en restwaarde is ongeveer 22-25K
Private lease was in mijn uitvoering en opties en kilometers 750 euro per maand, dus 45K en aan het einde van de streep heb je niks. Dat was mijn overweegreden om te financieren tegenover private lease en ook dat het echt mijn auto is, ik heb er verschillende dingen aan gedaan en dat mag niet bij private lease.
Ik kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken, dus doe ik dat ook niet.

Toevallig zijn mijn vriendin en ik wezen kijken voor een auto voor erbij en haar oog was in eerste instantie gevallen op de Aygo X.
We hebben de auto een paar uur meegekregen, maar uiteindelijk hebben we hem niet gekozen, We zijn voor een hyundai i10 gegaan.
Ik rij dus een hybrid 1.8 CHR en die staan bekend om hetgeen dat ze wat geluid kunnen maken bij goed accelereren, dat vind ik niet storend. Nu de Aygo gereden en die is alles behalve rustig, ik vond hem erg rumoerig.
Hij staat idd op het Yaris platform, dat maakt hem iets groter en dat merk je wel ietsjes, maar wij vonden het de prijs niet waard, dan kan je zeker beter een 2dehandse CHR nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Het blijft een Aygo, voor dat geld heb je zoveel meer auto op de jonge occassion markt. Een Aygo is letterlijk een blik op wielen.*knip* dit soort generalisaties mogen in 1950 blijven

[ Voor 23% gewijzigd door Touchdomex op 26-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ja, maar die jonge occasion mag je niet zelf configureren. Ik snap het wel dat je dit wilt.
Als je aan het begin van de carrière staat en verwacht nog flink te groeien dan maakt dat de situatie ook anders. Aan de andere kant ben je dus wel in staat om 1000 euro per maand te sparen, dan zou je hem in 2 jaar ook bijelkaar kunnen sparen.

Het idee dat je nu een hoop cash kan krijgen en uit kan geven is aantrekkelijk, maar het kost je wel een deel van je inkomen de komende jaren. Het kost zelfs een hap meer dan wanneer je eerst spaart en dat bespaarde geld kun je ook gebruiken om je portemonnee dik te houden en/of om leuke dingen mee te doen.

Persoonlijk vond ik de C1/Aygo/107/108 klasse altijd charmant omdat het kleine, betaalbare, basale wagentjes waren. Dat is er nu echt wel af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb zojuist gesproken met de financieringsbedrijf. Alles is rond en ik mag het geld lenen totaal €27.700. Het gaat om een vaste rente gedurende de looptijd van 8.9% vast op jaarbasis en kan dan niet meer omhoog gaan. Het is een persoonlijke lening. Ik kan het geld al binnen paar dagen hebben. Ik heb ook een bedenktijd van 2 weken zonder rente, dat is wettelijk verplicht.

Ik bedacht mij en had er niet meer aangedacht. Omdat ik in April 2024, 3 weken met vakantie ben heb ik besloten om even te wachten en begin Mei te starten. Dit geeft mij weer de mogelijkheid om nog beter en goed over alles te denken. Want de Aygo X zou pas eind April geleverd worden. Mijn vrouw zegt ook dat het beter is, na de vakantie een besluit te nemen.

Op 1 Mei word ik opnieuw gebeld door de financieringsbedrijf is afgesproken. Hij benadrukte wel weer dat de rentes misschien lager of hoger kan zijn in begin Mei. Hij zei kan alle kanten op. Dat is dus voorlopig wat ik heb besloten.

Ik kom erop terug.

Ik wil langs deze weg iedereen bedanken voor zijn of haar inzet en met mij mee te denken. Ik waardeer het en heeft me op denken gezet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:42

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Rente van 8,9 % is echt serieus hoog.
Eerste hit op Google geeft rente van 6,4 % voor bedrag van 25K bij Freo = Rabobankdochter volgens mij.
Dat scheelt veel geld per maand/jaar.
De reden van die hogere rente is dat jouw garage een dikke provisie krijgt van alle afgesloten leningen van de financieringsmaatschappij.
Rechtstreeks aanvragen is daarom voordeliger.

Nog verstandiger is om helemaal niets te lenen voor een auto die direct na verlaten van de garage al 20% in waarde is gedaald.
Liever eerst sparen of je DELA spaargeld gebruiken als je toch die auto wilt.

Als je overlijdt en je hebt geen DELA verzekering of DELA spaargeld, betaalt de Gemeente de crematie :S

[ Voor 28% gewijzigd door 964C2 op 26-02-2024 13:30 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
964C2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:15:
Rente van 8,9 % is echt serieus hoog.
Eerste hit op Google geeft rente van 6,4 % voor bedrag van 25K bij Freo = Rabobankdochter volgens mij.
Dat scheelt veel geld per maand/jaar.
De reden van die hogere rente is dat jouw garage een dikke provisie krijgt van alle afgesloten leningen van de financieringsmaatschappij.
Rechtstreeks aanvragen is daarom voordeliger.

Nog verstandiger is om helemaal niets te lenen voor een auto die direct na verlaten van de garage al 20% in waarde is gedaald.
Liever eerst sparen of je DELA spaargeld gebruiken als je toch die auto wilt.

Als je overlijdt en je hebt geen DELA verzekering of DELA spaargeld, betaalt de Gemeente de crematie :S
Dat is waar. Ik heb zelf ook spaargeld naast dela. Maar daar wil ik niet aanzitten eveneens de dela. Mijn spaargeld kan flink helpen met het verlagen. Maar stel ik zet ern deel van mijn spaargeld in dat ik maandelijks opspaar bij de ABN. De rente blijft staan op 8,9%.

Die Freo moet ik dus zelf benaderen?

Ik heb gekeken en het scheelt inderdaad:

Deze 6.4% is dat vast of variabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sclXJb5w224Tp-1YMusc1vj_ALc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DHxBsF6IoxIPAAqY58CTqrT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 26-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:42

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Van der Berg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Dat is waar. Ik heb zelf ook spaargeld naast dela. Maar daar wil ik niet aanzitten eveneens de dela. Mijn spaargeld kan flink helpen met het verlagen. Maar stel ik zet ern deel van mijn spaargeld in dat ik maandelijks opspaar bij de ABN. De rente blijft staan op 8,9%.

Die Freo moet ik dus zelf benaderen?

Ik heb gekeken en het scheelt inderdaad:

Deze 6.4% is dat vast of variabel?
[Afbeelding]
Ja , je moet Freo ( dochter Rabo ) zelf benaderen online of met je telefoon.
Heb geen belang of band met die club.
Dan spaar je in ieder geval de provisie van de financieringsmaatschappij aan je vriendelijke Toyota garage al uit.

Ik weet niet of het vast of variabel is, want gelukkig geen eigen ervaringen met persoonlijke leningen of doorlopend krediet. Heb gehoord dat die laatste vaak nog lager rentepercentage heeft.

Succes met je struggle

Een 964 C2 is een betere keuze als dreamcar, die stijgen in waarde :w

[ Voor 3% gewijzigd door 964C2 op 26-02-2024 15:44 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
Van der Berg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:35:
Ik heb zojuist gesproken met de financieringsbedrijf. Alles is rond en ik mag het geld lenen totaal €27.700. Het gaat om een vaste rente gedurende de looptijd van 8.9% vast op jaarbasis en kan dan niet meer omhoog gaan. Het is een persoonlijke lening. Ik kan het geld al binnen paar dagen hebben. Ik heb ook een bedenktijd van 2 weken zonder rente, dat is wettelijk verplicht.

Ik bedacht mij en had er niet meer aangedacht. Omdat ik in April 2024, 3 weken met vakantie ben heb ik besloten om even te wachten en begin Mei te starten. Dit geeft mij weer de mogelijkheid om nog beter en goed over alles te denken. Want de Aygo X zou pas eind April geleverd worden. Mijn vrouw zegt ook dat het beter is, na de vakantie een besluit te nemen.

Op 1 Mei word ik opnieuw gebeld door de financieringsbedrijf is afgesproken. Hij benadrukte wel weer dat de rentes misschien lager of hoger kan zijn in begin Mei. Hij zei kan alle kanten op. Dat is dus voorlopig wat ik heb besloten.

Ik kom erop terug.

Ik wil langs deze weg iedereen bedanken voor zijn of haar inzet en met mij mee te denken. Ik waardeer het en heeft me op denken gezet
Je mag het geld lenen? Euh, je betaald hun er dik voor hè...
8.9% rente is gewoon hoog en dan te bedenken dat de totale prijs van een met alle respect opgehoogde Aygo in de buurt van de 35k gaat komen, dat is toch gekke werk?!

Je zegt dat de Aygo X je droom auto is, dus misschien dat je daarom nog steeds serieus hier mee bezig bent, maar er is eigenlijk geen rationele reden om hier mee door te gaan. Dit is gewoon 15-20k over de balk smijten omdat je graag een (te) dure auto wil rijden. Prima, maar geef dan ook gewoon ruiterlijk toe dat je dit doet omdat je het heeeel leuk vindt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 20:31
Je moet het vooral zelf weten. Maar je komt niet heel financieel kundig over eerlijk gezegd. Hoewel je heel zuinig leeft en veel spaart, maak je erg onverstandige keuzes.

Waarom in hemelsnaam zou je 30 duizend euro gaan lenen tegen dik 8% rente als je gewoon spaargeld hebt? Dat spaargeld ligt weg te rotten tegen 2%. Je beseft dat als je 30k leent tegen 8% en je spaart tegen 2%, je jezelf aan het naaien bent voor 6%? :)

Als je het spannend vindt om je spaargeld in te zetten voor je nieuwe auto, moet je geen nieuwe auto kopen. En al helemaal niet met een lening. Het is niet alsof het dan geen geld kost. Sterker nog, je betaalt duizende euro’s meer.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

8.9% _O-

Je mag het bij mij komen lenen voor 7,5%

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
t14wo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:22:
Je moet het vooral zelf weten. Maar je komt niet heel financieel kundig over eerlijk gezegd. Hoewel je heel zuinig leeft en veel spaart, maak je erg onverstandige keuzes.

Waarom in hemelsnaam zou je 30 duizend euro gaan lenen tegen dik 8% rente als je gewoon spaargeld hebt? Dat spaargeld ligt weg te rotten tegen 2%. Je beseft dat als je 30k leent tegen 8% en je spaart tegen 2%, je jezelf aan het naaien bent voor 6%? :)

Als je het spannend vindt om je spaargeld in te zetten voor je nieuwe auto, moet je geen nieuwe auto kopen. En al helemaal niet met een lening. Het is niet alsof het dan geen geld kost. Sterker nog, je betaalt duizende euro’s meer.
Volgens mij is het denkbeeld van TS als volgt: straks heeft hij spaargeld en een nieuwe auto. Dan voelt ie zich rijk en denkt ie het goed voor elkaar te hebben. In realiteit heeft ie dan spaargeld, een nieuwe auto en een persoonlijke lening, maar dat laatste is niet zo erg, toch? Zo doet iedereen het, toch? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55
Kan zijn dat ik er overheen lees, maar heb je wel eens nagedacht om gewoon je eigen geld te gebruiken in plaats van te lenen?

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik denk dat je ervan staat te kijken hoeveel mensen een auto financieren, lening dan wel (private) lease.

Edit: Ongeveer 30% leent om te kopen volgens deze bron, daar zit lease dus niet eens bij.
https://www.autoweek.nl/a...02022%20op%2029%20procent.

En het gaat gemiddeld om 14k volgens deze bron:
https://www.autoweek.nl/a...e14-000-voor-andere-auto/

[ Voor 45% gewijzigd door TheBrut3 op 26-02-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 07:20
TheBrut3 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Ik denk dat je ervan staat te kijken hoeveel mensen een auto financieren, lening dan wel (private) lease.
Tot niet gek lang geleden werden auto’s fijn mee gefinancierd in de hypotheek :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55
Draai het eens om. Als jij elke maand 500 belegt, dan zal je ook ongeveer die 8.9% krijgen. Dan ziet het er zo uit na die 64 maanden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sX614yZY/425wgdgwg.png

Dus doe jezelf een lol. Ga nog eens 64 maanden net zo goedkoop rijden als je nu doet, en beleg tegelijkertijd zo'n bedrag. Je toekomstige jouw zal je voor eeuwig dankbaar zijn

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom “leen” je het niet van jezelf tegen 0% rente?

Dus gewoon 25k van de spaarrekening trekken en dan een automatische maandelijkse overboeking van 520 euro 48 maanden lang…

Of heb je daar de discipline niet voor?

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Aandelen, ja dat herinner ik mij goed. Ik zou in 2000-2002 World Online kopen t.w.v 5000 gulden (€2.500). Op aanraden van mijn vaders collega. Ik heb toen besloten om niet mee te doen en binnen 1 tot paar dagen was zijn inzet naar €0 bij World Online. Toen kwam Nina Brink directeur World Online haar excuses maken.

Ik had meer dan 10 jaar geleden sparen via veilig beleggen van mijn ouders gekregen met meer dan €4.000 erin. Ik moest iedere maand €50 inzetten. Het waren aandelen van Fortis. Uiteindelijk verloor ik opeens €2.000 en de bank vertelde dat het zelfs naar €0 kon. Ik heb toen alles opgenomen voor de veiligheid.

Pagina: 1 2 3 Laatste