Mogelijk tot aankoop nieuwe auto inzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:05
Dan nog, je huurt een sociale huurwoning wegens laag inkomen, telefoon op afbetaling, auto op afbetaling...
Vakantie van 3 weken...

Zou je niet liever wat sparen en dan die vakantie besteden aan auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 19:57

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Van der Berg schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:55:
Aandelen, ja dat herinner ik mij goed. Ik zou in 2000-2002 World Online kopen t.w.v 5000 gulden (€2.500). Op aanraden van mijn vaders collega. Ik heb toen besloten om niet mee te doen en binnen 1 tot paar dagen was zijn inzet naar €0 bij World Online. Toen kwam Nina Brink directeur World Online haar excuses maken.

Ik had meer dan 10 jaar geleden sparen via veilig beleggen van mijn ouders gekregen met meer dan €4.000 erin. Ik moest iedere maand €50 inzetten. Het waren aandelen van Fortis. Uiteindelijk verloor ik opeens €2.000 en de bank vertelde dat het zelfs naar €0 kon. Ik heb toen alles opgenomen voor de veiligheid.
Je wilt je geld daarom ook spreiden over heel veel aandelen, en niet maar één (dat is gokken).

Als ik het goed begrijp wil je nu geen €2500, of €4000 euro stoppen in iets wat mogelijk meer waard wordt (zoals een aandeel), maar wel €30.000 in een auto die gegarandeerd mínder waard wordt?

Ik sta ook achter het advies om even door te rijden in de huidige auto (zeg 2 jaar), die €500 per maand lekker te sparen (na 2 jaar zeker €12.000 op de rekening erbij). En daarna jouw droomauto als jong tweedehandsje te kopen - win win toch? Geld op de bank én een mooie wagen.

Edit Ik snap trouwens de kriebel van het 'willen hebben' heel goed. Vaak is als je het eenmaal hebt het veel te snel 'normaal'...

Edit2 misschien heel naïef, maar voor de helft heb je de vorige versie zie ik: https://www.louwman.nl/aa...brio_automaat/2019/zr232p

Maar wat een geld voor een kleine benzineauto, voor 15k kocht ik een paar maanden geleden mijn elektrische IONiQ met open dak, stoel en stuur verwarming en Android auto...

[ Voor 14% gewijzigd door Scatman_II op 27-02-2024 22:33 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:44
Het financieren of zelf betalen van een auto is een keuze die je zelf moet maken. Als je het kan dragen en er geen issues bij komen dan vooral doen.

Maar in mijn mening nooit aan een Aygo, hoe nieuw dan ook. Een 10 jaar oude Lexus zal nog altijd een betere, degelijke auto zijn en waarschijnlijk ook luxer qua features. Ook hogere maandlasten maar dat valt allemaal wel mee op de TCO aan het einde van de rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:47
99ruud99 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:02:
Dan nog, je huurt een sociale huurwoning wegens laag inkomen, telefoon op afbetaling, auto op afbetaling...
Vakantie van 3 weken...

Zou je niet liever wat sparen en dan die vakantie besteden aan auto?
Ik heb een vaste baan met onbepaalde tijd. Ik werk hier Fulltime en ik werk er al 6 jaar. Ik woon hier al sinds 2010 nieuwbouw toen. Maar goed een sociale huurwoning zegt niks over hoe laag of hoog je inkomen is. Althans nu kunnen ze er niks meer aan doen. Ik heb een contract van onbepaalde tijd voor mijn huur sinds 2010.

Mijn vrouw (vriendin) woont sinds 2014 met mij samen. Ze heeft een goede baan fulltime en helpt ook mee. Huur staat enkel op mijn naam en wij zijn niet officieel getrouwd of hebben geen geregistreerde partnerschap en geen samenlevingscontract en geen kinderen samen.

Ze wil niet mee doen aan mijn financiering (ze heeft geen rijbewijs) bij deze auto en de lening zou enkel op mijn naam komen te staan.

Ik denk ook dat de financieringsmaatschappij niet akkoord zou zijn gegaan als ik nog leningen had en niet genoeg zou verdienen.

Ik heb mijn telefoon S24 Ultra niet op afbetaling gekocht maar in een keer afbetaald via Samsung. Verder heb ik geen andere leningen of schulden

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 28-02-2024 00:44 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Scatman_II schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Je wilt je geld daarom ook spreiden over heel veel aandelen, en niet maar één (dat is gokken).

Als ik het goed begrijp wil je nu geen €2500, of €4000 euro stoppen in iets wat mogelijk meer waard wordt (zoals een aandeel), maar wel €30.000 in een auto die gegarandeerd mínder waard wordt?

Ik sta ook achter het advies om even door te rijden in de huidige auto (zeg 2 jaar), die €500 per maand lekker te sparen (na 2 jaar zeker €12.000 op de rekening erbij). En daarna jouw droomauto als jong tweedehandsje te kopen - win win toch? Geld op de bank én een mooie wagen.

Edit Ik snap trouwens de kriebel van het 'willen hebben' heel goed. Vaak is als je het eenmaal hebt het veel te snel 'normaal'...

Edit2 misschien heel naïef, maar voor de helft heb je de vorige versie zie ik: https://www.louwman.nl/aa...brio_automaat/2019/zr232p

Maar wat een geld voor een kleine benzineauto, voor 15k kocht ik een paar maanden geleden mijn elektrische IONiQ met open dak, stoel en stuur verwarming en Android auto...
toon volledige bericht
Bedankt ten eerste voor het mee denken. Ik heb vorige week woensdag een proefritje gemaakt om ook de tweedehands markt te vergelijken. Een Aygo bouwjaar 2021 €12.700 met 38.000 KM en mijn eigen wilde die garage voor €750. Mijn collega was mee gekomen. Proefrit in orde. Maar ik vond €750 te laag en daarnaast had die auto kleine krasjes en de passagiers stoel was een beetje gescheurd en er zaten opeens andere doppen aan de wielen. Mijn collega zei me, als ik jou was zou ik deze niet kopen.

Ik denk straks, waarom ben ik niet voor de Aygo X gegaan.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
sigmundfreund schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:14:
Het financieren of zelf betalen van een auto is een keuze die je zelf moet maken. Als je het kan dragen en er geen issues bij komen dan vooral doen.

Maar in mijn mening nooit aan een Aygo, hoe nieuw dan ook. Een 10 jaar oude Lexus zal nog altijd een betere, degelijke auto zijn en waarschijnlijk ook luxer qua features. Ook hogere maandlasten maar dat valt allemaal wel mee op de TCO aan het einde van de rit.
Een Aygo is een serieuze auto. Ik rij er met plezier mee. De Aygo X is gebaseerd op en gebouwd op de Yaris Cross platform en de Aygo X is ook degelijke auto. Ik ga voor de Premium uitvoering en deze heeft alle denkbare opties erbij zoals de Lexus en een cabrio met mijn uitvoering neem ik.

Op de Aygo X Premium uitvoering zelfs met 18-inch banden. Premium Audio JBL speakers met subwoofer 300W

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 28-02-2024 02:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:47
lol, hoe kun je denken dat de financieringsclub jouw belang in het vizier heeft? je komt over als iemand die gewoon graag heel veel geld op de meest dure manier aan een nieuwe wagen wil uitgeven en dat allang rechtgepraat heeft. Prima.

maar argumenten als 'de financieringsmaatachappij heeft het gecheckt en zij hebben me goedgekeurd' slaan als een tang op. een varken. Hun belang is autos verkopen. Punt. En ze rekenen je er ook nog eens 9% (!!!!) rente voor dit 'privilege'. Tussen wat mag van sommige financierders en wat verstandig is om te doen zit een wereld van verschil. Je kunt jezelf redelijk klem financieren in NL als je wilt. Dat iemand jou wel een bedrag wil lenen is ABSOLUUT geen maatstaf voor of dat verstandig is of bij je situatie past.

Gezien alles wat je beschrijft (zeer goedkope huurwoning, 2 mensen met prima inkomen) begrijp ik totaal niet waarom het geld om een wagen te kopen er niet gewoon is (door sparen etc). Dat is op z'n minst een oranje vlag qua financiele gewoontes en doelstellingen die niet overeenkomt met 'ja nee ik koop ff een nieuwe wagen van 30k'. Je eerder genoemde spaarbedrag van 1000 eur/mnd gaat ruimschoots halveren voor de komende 5 jaar. Als je het over pensioen enzo hebt dan betekent deze keuze ook gewoon minimaal 2 jaar langer werken heh ;-) je moet t maar willen, zeker voor een auto die 100% nice to have is (je huidige rijdt gewoon toch? )

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 28-02-2024 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:00
Aan welke inruilwaarde denk jezelf?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:34
Dit is wel weer een typisch geval van cognitieve dissonantie. Een topic openen om alleen maar bevestiging te zoeken. En als je dat niet krijgt, selectief reageren en argumenten verdraaien.

TS moet het vooral zelf weten. Veel plezier met je nieuwe Toyota Aygo X!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK2ELOG7Y-o88c51wtgsRhKQKXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lY9fRGYbUownk9D3IEpPAs6J.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 09-08 21:32
t14wo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:22:
Je moet het vooral zelf weten. Maar je komt niet heel financieel kundig over eerlijk gezegd. Hoewel je heel zuinig leeft en veel spaart, maak je erg onverstandige keuzes.
en
Van der Berg schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:55:
Aandelen, ja dat herinner ik mij goed. Ik zou in 2000-2002 World Online kopen t.w.v 5000 gulden (€2.500). Op aanraden van mijn vaders collega. Ik heb toen besloten om niet mee te doen en binnen 1 tot paar dagen was zijn inzet naar €0 bij World Online. Toen kwam Nina Brink directeur World Online haar excuses maken.

Ik had meer dan 10 jaar geleden sparen via veilig beleggen van mijn ouders gekregen met meer dan €4.000 erin. Ik moest iedere maand €50 inzetten. Het waren aandelen van Fortis. Uiteindelijk verloor ik opeens €2.000 en de bank vertelde dat het zelfs naar €0 kon. Ik heb toen alles opgenomen voor de veiligheid.
bevestigt je vermoeden. @Van der Berg als je nog een goede buffer overhoudt zou ik die Aygo lekker van je spaargeld halen. Zo niet, nog even doorsparen of wachten tot ze tweedehands op de markt komen. Toyota biedt toch 10 jaar garantie en ik gok dat een 'dikke' Aygo X nog wel aardig afschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:18:
Waarom “leen” je het niet van jezelf tegen 0% rente?

Dus gewoon 25k van de spaarrekening trekken en dan een automatische maandelijkse overboeking van 520 euro 48 maanden lang…

Of heb je daar de discipline niet voor?
Ligt natuurlijk wel deels aan de totale buffer / spaargeld dat je hebt, is dat beperkt tot 30k en voel je je niet comfortabel om daar maar 5k van over te houden is dat wellicht niet de ideale keuze. Is dat significant meer is dat een goedkopere en wellicht logischere keuze.

Zelfs als je dat niet volledig zo wil doen kan je dat voor een deel van het geld doen waardoor je de financieringskosten drukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Van der Berg schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:14:

Mijn vrouw (vriendin) woont sinds 2014 met mij samen. Ze heeft een goede baan fulltime en helpt ook mee. Huur staat enkel op mijn naam en wij zijn niet officieel getrouwd of hebben geen geregistreerde partnerschap en geen samenlevingscontract en geen kinderen samen.
Off topic: zijn jullie ervan bewust dat de keuze om jouw vriendin niet bij de woningbouw aan te melden als medehuurder én geen geregistreerd partnerschap aan te gaan er voor zorgt dat zij bij jouw overlijden direct op straat staat? Just a thought...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08 10:36
Vreemd verhaal maar de eerste Aygo X cabrio's staan al op marktplaats: https://www.marktplaats.n...da-4ecd-b71e-ceb3bee8f04c

Tik hem met je spaargeld af en rij voor 20.000euro de showroom uit bespaar je zelf 10.000euro = 33% korting!

Heb je ooit wel eens in een ander auto dan een aygo gereden? Ik hoop dat je beseft dat je voor 24K heel veel andere Autos kan rijden. Ik heb vorig jaar voor dat bedrag een Mercedes CLA shooting brake gekocht 8)7

Om maar eens wat te noemen:

Jong gebruikte BMW 1 serie, Seat ibiza, T-roc, Mazda cx3, ford focus, golf , polo.

[ Voor 35% gewijzigd door mdoos op 28-02-2024 09:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:39
@Van der Berg
Veel is al gezegd over het wel/niet moeten lenen voor een auto als je ook (een deel van) je spaargeld kunt inzetten. Die afweging heb je inmiddels wel kunnen maken.

Iets wat ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen, is wat eventueel nog meer kan meespelen:

1: je woont sinds 2010 in een sociale huurwoning, dat is nu nog lekker goedkoop maar ik meen dat die huur in komende jaren behoorlijk gaat stijgen als je een ‘scheefwoner’ bent

2: je woont samen met je vriendin/vrouw, niet getrouwd/geregistreerd partnerschap of notarieel samenlevingscontract

De volgende dingen wil ik je even meegeven om in je besluitvorming mee te nemen:

1: Wat zijn jullie toekomstplannen mbt wonen:

A: Blijven huren op de plek waar je nu zit?
B: Een andere huurwoning?
C: Een koopwoning?

Met name bij optie C gaat de persoonlijke lening die je aangaat een enorme hap nemen uit jouw maximale leencapaciteit. Het is al lastig als starter op de woningmarkt en dit zou je wel eens serieus in de weg kunnen zitten. Mogelijk ben je dan alsnog je spaargeld aan het inzetten om (boetevrij hopelijk) die lening af te lossen. Maar in dat scenario moet je dat spaargeld dan ook wel daarvoor aan blijven houden. Ondertussen heb je meer rente betaald op de lening dan je aan spaarrente hebt ontvangen (maar dit is al eerder genoemd)

2: Wat zijn jullie ‘persoonlijke’ toekomstplannen?
A: trouwen/geregistreerd partnerschap?
B: notarieel samenlevingscontract?

Even vooraf: als scenario 1C realistisch wordt dan is 2B wel het minimum wat je met elkaar wil aangaan (icm testamenten), om elkaar te beschermen igv overlijden (huis en pensioen naar partner, etc)

Dat geldt nog meer als jullie kinderen zouden willen.

Wat heeft dit nu met die auto te maken? Niet direct met de auto, maar wél met de wijze waarop je die financiert in combinatie met de manier waarop je je aan elkaar verbindt.

Wat ik bedoel: als jij een lening aan je hebt hangen van 28k en je gaat trouwen, dan ben je (als je niks anders regelt) getrouwd in een beperkte gemeenschap van goederen. Dus jouw bezittingen én schulden van vóór het huwelijk hangen aan jou en niet aan je partner.

Dat klinkt allemaal leuk:
Maar hoe gaat het er in de praktijk uit zien als jij je inkomen zou verliezen?
Ga jij dan zover dat je stopt met afbetalen, want bij jou valt niks meer te halen (je spaargeld is ergens anders aan besteedt) tot je als wanbetaler in het BKR komt te staan?

Scenario 1C komt dan ineens wel héél ver weg te staan, zelfs als je ineens weer wel een baan hebt (want BKR registratie blijft wel even aan je hangen)

Het gaat misschien allemaal wat ver in het doordenken, maar ik ben van mening (beetje beroepsdeformatie speelt hier zeker mee) dat je even zou moeten uitzoomen en ‘het grotere plaatje’ bekijken:

1: wat wil ik nou allemaal?

2: wat willen WIJ nou allemaal? (Want je bent toch samen, al is het officieel niks)

Als je dat duidelijk hebt, dan kan je alsnog met volle overtuiging kiezen om je droomauto te kopen, zelfs met een (gedeeltelijke) financiering erop.

Maar denk even een paar stappen vooruit…

Want als je eenmaal in dat scheurijzer wegrijdt, is het zonde als je achteraf een scenario weg hebt gezet, en dit alleen nog maar door de achteruitkijkspiegel kunt zien en niet meer door de voorruit.

Zo, dat was de les financiële levensfilosofie voor vandaag.

Veel wijsheid gewenst! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-08 21:43

Dynazap

Go Hard Or Go Home

mdoos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:
Ik heb vorig jaar voor dat bedrag een Mercedes CLA shooting brake gekocht 8)7
Dit.

Voor het geld wat jij wil gaan neerleggen voor een Aygo 'koekblik' kan je een jong gebruikte en vrij dikke bak rijden.

Daarnaast is 500+ per maand neerleggen voor een Aygo wat mij betreft not-done. Je kan voor dit bedrag ook een mooi aangeklede auto in het B-Segment en zelfs C auto rijden icm Private Lease. Zoals mijn Citroen E C4 voor 530 per maand (20.000km per jaar en maandelijks opzegbaar)

Ik zou nog even wat proefritjes gaan maken in een luxere auto, wel occasion, voor hetzelfde bedrag. Moderne auto's heb je de eerste paar jaar nauwelijks kosten aan.. een nieuwe nieuwe auto kopen is daarom voor een particulier zonde geld c.q. kapitaal vernietiging.

[ Voor 6% gewijzigd door Dynazap op 28-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:41
Ai ai ai…. 30k voor een Aygo willen wegleggen met geld dat je niet hebt. :X

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:10

-tom-562

Oliesjeik

Voor 20k koop je ook een jong gebruikte Lexus IS of CT. Dan rij je toch wel een echte auto. Hou je 10k over wat je bij kan leggen voor de duurdere MRB

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:34
Lekker doen man, als je het kan betalen en jij hebt er vrede mee, DOEN!
Wij Nederlanders hebben altijd een mening en spare dit en spare dat.

Mijn vader had veel geld gespaard, 3 weken geleden overleden, geld kan je niet meenemen.
Geniet van je nieuwe auto.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Jeroenzer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:37:
Lekker doen man, als je het kan betalen en jij hebt er vrede mee, DOEN!
Wij Nederlanders hebben altijd een mening en spare dit en spare dat.

Mijn vader had veel geld gespaard, 3 weken geleden overleden, geld kan je niet meenemen.
Geniet van je nieuwe auto.
Top advies joh! 8)7

Leven alsof elke dag de laatste is. _/-\o_

offtopic:
En huilen als je dan toch blijft leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:34
t14wo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Top advies joh! 8)7

Leven alsof elke dag de laatste is. _/-\o_

offtopic:
En huilen als je dan toch blijft leven.
Begrijpend lezen is ook lastig...
Ik zeg toch als je het kan betalen en er vrede mee hebt dan doen.

Het laatste wat ik zeg is gewoon dat je niet constant op je centen moet zitten.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Jeroenzer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Begrijpend lezen is ook lastig...
Ik zeg toch als je het kan betalen en er vrede mee hebt dan doen.

Het laatste wat ik zeg is gewoon dat je niet constant op je centen moet zitten.
In jouw geval kan je het ook zien dat je vader jou dit advies geeft, inclusief een zak geld. Dat is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 18:35
Ach laat die jongen toch. Hij wil het graag en is er blij mee.. Prima toch. Zo te lezen heeft ie de middelen om het te betalen. Ik zou zeggen: veel rijplezier! Soms mag jejezelf best een keer verwennen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukszoekr schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:23:
Draai het eens om. Als jij elke maand 500 belegt, dan zal je ook ongeveer die 8.9% krijgen. Dan ziet het er zo uit na die 64 maanden.

[Afbeelding]

Dus doe jezelf een lol. Ga nog eens 64 maanden net zo goedkoop rijden als je nu doet, en beleg tegelijkertijd zo'n bedrag. Je toekomstige jouw zal je voor eeuwig dankbaar zijn
Je doet alsof het een gegeven is dat je 8.9% krijgt als je belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-08 15:17
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Je doet alsof het een gegeven is dat je 8.9% krijgt als je belegt.
Het gemiddelde rendement van de S&P index over de afgelopen 30 jaar is 10% per jaar.

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukszoekr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Het gemiddelde rendement van de S&P index over de afgelopen 30 jaar is 10% per jaar.
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst." - Albert Einstein 1948

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:26:
[...]

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst." - Albert Einstein 1948
Dus dan maar geld lenen? Liever de garantie op verlies dan een relatief grote kans op winst?

Ook Albert Einstein “Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn't … pays it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukszoekr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Dus dan maar geld lenen? Liever de garantie op verlies dan een relatief grote kans op winst?
Dat zeg ik toch nergens? Ik reageer op iemand die advies geeft om te beleggen met bijna de garantie dat hij 9% rendement zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Dat zeg ik toch nergens? Ik reageer op iemand die advies geeft om te beleggen met bijna de garantie dat hij 9% rendement zal halen.
Ik geef geen garanties. Ik stel dat je ongeveer dat percentage wel kan verwachten.

Maar ook al pakt het uit op slechts 4% per jaar. Of misschien wel -4%. Dan nog houd je een bak geld over. Het gaat mij meer om de mindset.

In mijn beleving zijn mensen angstig te beleggen omdat er een risico zit. Dus doen ze maar niks, maar dan weet je zeker dat er ook niks opgebouwd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Valorian schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Off topic: zijn jullie ervan bewust dat de keuze om jouw vriendin niet bij de woningbouw aan te melden als medehuurder én geen geregistreerd partnerschap aan te gaan er voor zorgt dat zij bij jouw overlijden direct op straat staat? Just a thought...
Ze staat op mijn adres ingeschreven bij de gemeente. Ik ben de hoofdbewoner en het contract staat op mijn naam. De woningbouw heeft toen mijn verteld dat ik als hoofdbewoner kan blijven. Maar ze zegt dat ze hier niet zal blijven stel dat er iets gebeurt

Ik ga zeer waarschijnlijk niet voor de 8.9%. Mocht ik het doen is dat via Freo 6.4% en ik denk erover toch een deel van mijn spaargeld in te zetten.

Erg goede reacties en ik kom er op terug

[ Voor 26% gewijzigd door Van der Berg op 28-02-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:15:
Ach laat die jongen toch. Hij wil het graag en is er blij mee.. Prima toch. Zo te lezen heeft ie de middelen heeft ie de middelen niet om het te betalen. Ik zou zeggen: veel rijplezier! Soms mag jejezelf best een keer verwennen :)
Fixed that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Als je dan Einstein quote, zoek dan ook even op wat hij het achtste wereldwonder noemt. https://www.morningstar.n...ente-op-rente-effect.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 14:05
Van der Berg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:56:
Ik heb vorige week woensdag een proefritje gemaakt om ook de tweedehands markt te vergelijken. Een Aygo bouwjaar 2021 €12.700 met 38.000 KM en mijn eigen wilde die garage voor €750. Mijn collega was mee gekomen. Proefrit in orde. Maar ik vond €750 te laag en daarnaast had die auto kleine krasjes en de passagiers stoel was een beetje gescheurd en er zaten opeens andere doppen aan de wielen.
Een tweedehandsauto is geen nieuwe auto. Ik weet niet wat voor beschadigingen er op deze auto zijn, maar een paar kleine gebruikskrasjes kan je wellicht gewoon wegpolijsten. Ook kan je overleggen met de dealer om dit soort issues te laten maken. Ik ruil auto's eigenlijk nooit in, maar verkoop ze particulier omdat je er dan meer voor krijgt. Het is wel meer gedoe en als je niet kan handelen, dan moet je er vooral niet aan beginnen.
Mijn collega zei me, als ik jou was zou ik deze niet kopen.
En waarom hecht je daar waarde aan? Jij moet in de auto rijden en moet het een fijne auto vindne. Tenzij jouw collega echt kennis heeft van auto's (iets meer dan even tegen de bandjes trappen en dan bepalen of het een goede auto is ;)), zou ik er niet zo gek veel op uit doen. Overigens verwacht ik dat bij een dealer-onderhouden Aygo bij een betrouwbaar adres met die leeftijd/km-stand niet zo veel mis zal zijn. Je hebt ook gewoon garantie natuurlijk.
Ik denk straks, waarom ben ik niet voor de Aygo X gegaan.
Omdat die 3x zo duur is misschien? Je kan ook andersom denken... Als het nieuwe van de auto af is en het eerste krasje er op zit, kan je ook denken "waarom ben ik niet voor die 3x goedkopere Aygo" gegaan.

Ik heb heel sterk de indruk dat je gewoon je zinnen hebt gezet op een Aygo X en dat je naar bevestiging zoekt. Helemaal prima als je die auto graag wil hebben en als je het geld er voor hebt lekker doen. Maar een nieuwe auto kopen is nooit een rationeel verstandige beslissing...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Van der Berg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:48:
Ik ga zeer waarschijnlijk niet voor de 8.9%. Mocht ik het doen is dat via Freo 6.4% en ik denk erover toch een deel van mijn spaargeld in te zetten.
6,4% rente is elke maand bijna 200 euro betalen aan rente (nog bovenop de aflossing, MRB, verzekering, onderhoud, km-kosten, ...). Als je spaargeld hebt, dan zou ik dat altijd aanspreken. Waarom geld wegzetten tegen 3% terwijl je aan de andere kant meer dan 6.4% betaald? Ik zie de logica niet...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Gelukszoekr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:02:
In mijn beleving zijn mensen angstig te beleggen omdat er een risico zit. Dus doen ze maar niks, maar dan weet je zeker dat er ook niks opgebouwd wordt
Beleggen moet je enkel doen met geld dat je "over" hebt en je een eventueel verlies kan dragen. Kan je dat niet, dan moet je vooral niet gaan beleggen. Dan kan je beter een 1-jaar deposito nemen (via Raisin heb ik daar 4,3% rendement) en dan heb je gegarandeerd rendement met heel weinig risico (als je zorgt dat je onder het deposito garantiestels valt). Maar TS heeft volgens mij niet zoveel geld over. Anders ga je niet lenen tegen dergelijke tarieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszoekr
BugBoy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Beleggen moet je enkel doen met geld dat je "over" hebt en je een eventueel verlies kan dragen. Kan je dat niet, dan moet je vooral niet gaan beleggen. Dan kan je beter een 1-jaar deposito nemen (via Raisin heb ik daar 4,3% rendement) en dan heb je gegarandeerd rendement met heel weinig risico (als je zorgt dat je onder het deposito garantiestels valt). Maar TS heeft volgens mij niet zoveel geld over. Anders ga je niet lenen tegen dergelijke tarieven...
Of je er nu voor kiest om te beleggen of sparen, het is altijd met geld dat over is. Geld in een deposito is al helemaal met geld dat je voorlopig niet nodig hebt, je kan er immers gedurende de looptijd niet meer bij. Het heeft meer te maken met een stukje risicobereidheid.

Anyways, ik wens TS succes met z'n Aygo van de bank :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 18:32

Badderbeest

De enige echte

Ik zou hier niet aan beginnen;

1) Blijkbaar heb je de afgelopen 10 jaar niet voldoende vermogen kunnen opbouwen om de auto te kopen die je nu op het oog hebt. Blijkbaar is de auto die je nu op het oog hebt boven je werkelijke budget.

2) Als je denkt dat je de komende jaren wél genoeg kunt aflossen (plus rente!) op de nieuwe auto strookt dat niet met de uitkomst van de 10 jaar die achter je ligt. Vraag jezelf dan af waarom er nu opeens iets wezenlijks is veranderd.

3) Als er (blijkbaar) iets wezenlijks is veranderd heb je helemaal geen financiering nodig en kun je die duizenden euro's aan rente besparen door te sparen.

4) Niemand heeft een glazen bol. De -verantwoorde- financiering die je nu aangaat kan opeens een verschrikkelijk naar blok aan je been worden. Een auto die je in eigendom hebt kun je in een voorkomend geval (met enig verlies) verkopen waardoor er dan contant geld tot je beschikking komt die je dan helpt om een bepaalde periode te overbruggen. Een gefinancierde auto waarvan je de maandlasten niet meer kunt dragen zul je moeten afkopen waardoor er dan nóg meer financiële malaise optreedt. Juist wanneer het dan "effe niet uitkomt"

5) Niemand heeft een glazen bol. De verplichtingen die je aangaat bij de financier zullen je langdurig elke toegang tot de hypotheekmarkt ontnemen.

Wat is er tegenwoordig toch mis met gewoon even sparen? We glijden steeds meer af richting de Amerikaanse standaard waarbij het brede midden voortdurend diep in de comsumptieve schulden zit. Je leven lang werken voor de woekerwinsten van de geldverstrekkers.

Neen, dank u.

Ga toch even sparen, doe jezelf een groot plezier.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 07:54
BugBoy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:49:
[...] Maar TS heeft volgens mij niet zoveel geld over. Anders ga je niet lenen tegen dergelijke tarieven...
Dat is dus het gekke, als ik de posts van TS goed begrijp heeft hij dat wel, maar wil hij daar niet aankomen.

Los van waar je het voor wil gebruiken, vind ik het een vrij vreemde beslissing om tegen 6% of zelfs 8% te lenen als je het geld in een ander potje gewoon hebt liggen. Natuurlijk wil je niet helemaal zonder buffer komen te zitten, maar dat is nog steeds beter dan met zekerheid honderden euro's per maand onnodig aan rente te betalen. Zeker omdat TS maandelijks best een aardig bedrag spaart (1200 als ik het goed begrijp), dus als z'n wasmachine en vaatwasser dezelfde dag stuk gaan hoeft hij maar één maand niet te sparen en dan kan hij dat gewoon opvangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Lapa op 28-02-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@Lapa
Ik snap het ook niet helemaal. Zelfs als hij al zijn spaargeld in de auto zou stoppen dan zou hij bij problemen alsnog een PL kunnen afsluiten. Dat is beter dan bij voorbaat al een PL om geld "achter de hand" te houden voor eventuele problemen ;)

Maar goed, ik snap wel meer niet. Zoals waarom iemand een Aygo uit 2010 met een restwaarden van +/- 1000 euro nog all-risk heeft verzekerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 07:54
Valorian schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:40:
@Lapa
Ik snap het ook niet helemaal. Zelfs als hij al zijn spaargeld in de auto zou stoppen dan zou hij bij problemen alsnog een PL kunnen afsluiten. Dat is beter dan bij voorbaat al een PL om geld "achter de hand" te houden voor eventuele problemen ;)

Maar goed, ik snap wel meer niet. Zoals waarom iemand een Aygo uit 2010 met een restwaarden van +/- 1000 euro nog all-risk heeft verzekerd...
Dat is inderdaad ook niet heel logisch. Maar dat heb ik zelf ook 8)7
Geen Aygo dan, maar wel een auto met een restwaarde die met veel geluk de 2500 aantikt. Maar all-risk scheelt bij mij letterlijk een paar euro per maand dus heb het toch maar zo gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 17:19
Van der Berg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:56:
en mijn eigen wilde die garage voor €750. Mijn collega was mee gekomen. Proefrit in orde. Maar ik vond €750 te laag
Wat denk je er dan op te krijgen? Bij inruil op een nieuwe gaat dat niet veel meer zijn. Het komt uit de lengte of de breedte.

Als er op die nieuwe €1750 onderhandelingsruimte is voor de verkoper. Dan kunnen ze zeggen dat jij €750 krijgt voor jouw oude auto en €1750 korting of ze zeggen dat jij €1500 krijgt voor de oude auto en €1000 korting. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Als je het maximale eruit wil, dan verkoop je de auto via Autoscout24 ofzo. Daar staan momenteel 15 Aygo's op van 2009-2011 met 200k+ kilometers. Voor de goedkoopste vragen ze 2k en voor de duurste 4k.

Voordeel is dan dat je ook nog eens zonder inruiler aankomt bij de Aygo X dealer, dus op de nieuwe kan je die complete €1750 in je eigen zak steken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Welke meerwaarde heeft een nieuwe AygoX a 25K (excl. financieringskosten) t.o.v. een jong gebruikte compacte auto?

Voor de 10-15K kun je van alles vinden, genoeg A of B segmenters te vinden van een paar jaar oud met weinig kilometers op de klok en genoeg opties erop.

Vuistregel 1: hoe kleiner (en lichter) hoe goedkoper een auto is in gebruik.

Vuistregel 2: groter is comfortabeler.

Vuistregel 3: ga voor een Toyota, Suzuki, Mazda, Kia of Hyundai. Dan heb over het algemeen de kleinste kans op gedonder, tevens vaak langere fabrieksgarantie. Europese auto kan ook, maar die moet je wat kritischer selecteren.

Een nieuwe is leuk, maar na een paar weken is het nieuwe eraf en is het gewoon een gebruiksvoorwerp.

En als laatste, zo’n nieuwe AygoX ziet er leuk uit, maar het blijft een boodschappenauto. Prima als dat een bewuste keuze is en je het geld ervoor (over) hebt. Maar een knettergekke keuze als je er een dure financiering voor moet afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Lapa schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:43:
Dat is dus het gekke, als ik de posts van TS goed begrijp heeft hij dat wel, maar wil hij daar niet aankomen.
Dan maak je hele vreemde financiële keuzes. Het is goed een buffer te hebben, maar die buffer is wel een beetje fictief als je er een PL voor nodig hebt om die aan te houden. Als je tegen 6% leent en je hebt geld voor 3% staan, dan gooi je gewoon 3% weg. Dan kan je nog beter je buffer wegsnoepen en gaan lenen als het echt moet. Dan heb je dat rendementsverlies enkel als je het geld nodig hebt.
Zeker omdat TS maandelijks best een aardig bedrag spaart (1200 als ik het goed begrijp), dus als z'n wasmachine en vaatwasser dezelfde dag stuk gaan hoeft hij maar één maand niet te sparen en dan kan hij dat gewoon opvangen.
Als je maandelijks netto 1.200 euro spaart, dan zou die in 3 jaar de auto bij elkaar gespaard hebben. Als dat werkelijk klopt, dan had hij echt geen PL nodig gehad om de auto te kopen. Ik ken ook mensen die beweren zoveel te sparen, maar die spreken ook maandelijks hun spaargeld aan. Iedereen moet zelf weten wat die met z'n geld doet, maar ik vind de verschillende beweringen van TS niet helemaal met elkaar stroken. Het leest bij mij heel erg om bevestiging te krijgen voor wat die wil doen. Dat snap ik niet. Als je er zelf achter staat moet je het doen en anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
TheBrut3 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:10:
Wat denk je er dan op te krijgen? Bij inruil op een nieuwe gaat dat niet veel meer zijn. Het komt uit de lengte of de breedte.
Heel veel mensen vinden hun auto het pareltje op Marktplaats, omdat ze er zelf nooit wat mee hebben gehad en het een erg betrouwbare auto vinden. Voor de koper is het gewoon een oude auto met een hoge kilometerstand. Je ziet vaak dat verkopers een onrealistisch hoge prijs willen hebben die niet marktconform is. Dat is de auto voor hen waard, maar niet voor een ander.

Een auto met die leeftijd wordt door het systeem gehaald en gaat naar een opkoper. Dat bedrag krijg je en dat zal nooit hoog zijn. De opkoper heeft vaak ook nog kosten aan zo'n auto, want die koopt hem feitelijk ongezien. Dat risico gaat allemaal ten koste van de prijs. Bij die leeftijd kan je beter particulier verkopen, maar dan moet je wel zin hebben aan het "gedoe". Inleveren bij de dealer is ook een stukje comfort en daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Van der Berg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 02:09:
[...]

Een Aygo is een serieuze auto. Ik rij er met plezier mee. De Aygo X is gebaseerd op en gebouwd op de Yaris Cross platform en de Aygo X is ook degelijke auto. Ik ga voor de Premium uitvoering en deze heeft alle denkbare opties erbij zoals de Lexus en een cabrio met mijn uitvoering neem ik.

Op de Aygo X Premium uitvoering zelfs met 18-inch banden. Premium Audio JBL speakers met subwoofer 300W
Er is niks mis met een Aygo X. Denk dat hij in dat segment 1 van de betere auto’s is. Ook 1 van de duurdere trouwens. Maar dat is tegenwoordig ook wel een beetje Toyota eigen. Wat dat betreft is het wel gewoon een serieuze auto in zijn segment. Ik vind hem persoonlijk wel echt te klein. Maar smaken verschillen.

18 inch velgen zou ik overigens niet direct als een voordeel zien. Zelfs onder mijn Jeep Renegade ligt “maar” 17 en dat is niet voor niets. 16 of 17 inch lijkt me meer dan voldoende voor zo’n kleine auto als de Aygo X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Fr33z schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 05:19:

Gezien alles wat je beschrijft (zeer goedkope huurwoning, 2 mensen met prima inkomen) begrijp ik totaal niet waarom het geld om een wagen te kopen er niet gewoon is (door sparen etc).
TS krijgt nog zorgtoeslag. Dan verdien je niet veel, NOFI. Daar past een auto van 28k ook eigenlijk niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Van der Berg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:35:
Ik denk erover, over mijn spaargeld. Maar dat wil ik apart houden. Daarnaast spaar ik al 2 jaar €200 per maand naast €1000 dat ik zelf spaar bij Dela :) voor als ik straks met pensioen ben. Ik heb al een aardig bedrag opgebouwd met 2% netto rente. Die kan ik ook eventueel later misschien inzitten
Als je het geld niet wil aanraken, kijk dan naar een deposito. Dan pak je makkelijk het dubbele rendement met 0 risico. Staat het wel een jaar vast, maar je hebt vast niet je hele buffer ineens nodig. 2% rendement is echt heel laag. Met inflatiecorrectie slinkt het zelfs...

Ik weet niet welk werk je doet, maar 1000 euro per maand aan pensioenpremie is een flink bedrag. Gezien je berichten schat ik je niet in op een erg hoog salaris en 12.000 euro per jaar aan (extra???) pensioen vind ik best stevig. Is dat een eigen keuze of heb je een pensioen laten "aansmeren" door een adviseur die hier een stevige commissie van vangt. Ik weet niet wat je verdient, maar zit je met 12.000 euro niet boven je jaarruimte? Die is afgelopen jaar verruimd, maar je hebt het erover dat je dit al 2 jaar doet. Pensioenpremie afdragen die niet aftrekbaar is lijkt me niet een wijs besluit.

Ik vind dat je hele bijzondere keuzes maakt op financieel gebied. Geld sparen tegen 2% en vervolgens overwegen tegen het viervoudige te lenen. Hoe meer ik lees in dit topic, des te groter mijn verbazing wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Badderbeest schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:32:
..

Wat is er tegenwoordig toch mis met gewoon even sparen? We glijden steeds meer af richting de Amerikaanse standaard waarbij het brede midden voortdurend diep in de comsumptieve schulden zit. Je leven lang werken voor de woekerwinsten van de geldverstrekkers.

Neen, dank u.

Ga toch even sparen, doe jezelf een groot plezier.
Daar zitten we allang. Lenen voor een uitbouw , keuken, dakkapel of zelfs PV is bijna de normaalste zaak van de wereld. En eens, dat zijn dan geen consumptieve goederen maar een lening is een lening en gewoon weer een deuk in je maandelijks vrij te besteden bedrag.

Ik had een collega waar de rentevaste periode afliep van zijn hypotheek, hij ging naar een forse lagere rente . Mijn insteek zou dan zijn om te denken “hey fijn, ik heb straks 200 per maand om extra te sparen”. Maar nee, er werd meteen 50k bijgeleend ervoor een uitbouw en een keuken. Bleef bruto hetzelfde betalen. Maar vanwege de lage rente is hij er netto ook nog op achteruit gegaan… Zo blijf je wel in de schulden ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

BugBoy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:30:
[...]

[...]

Als je maandelijks netto 1.200 euro spaart, dan zou die in 3 jaar de auto bij elkaar gespaard hebben. Als dat werkelijk klopt, dan had hij echt geen PL nodig gehad om de auto te kopen. Ik ken ook mensen die beweren zoveel te sparen, maar die spreken ook maandelijks hun spaargeld aan.
Als je maandelijks 1200 spaart maar in december voor 10k naar Curacao gaat jaarlijks spaar je dus geen 1200 per maand inderdaad.

Maar dat is ook een beetje lastig, eigenlijk moet je dat over een veel langere periode bekijken. Of buffertjes aanleggen per doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

BugBoy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Een auto met die leeftijd wordt door het systeem gehaald en gaat naar een opkoper. Dat bedrag krijg je en dat zal nooit hoog zijn. De opkoper heeft vaak ook nog kosten aan zo'n auto, want die koopt hem feitelijk ongezien. Dat risico gaat allemaal ten koste van de prijs. Bij die leeftijd kan je beter particulier verkopen, maar dan moet je wel zin hebben aan het "gedoe". Inleveren bij de dealer is ook een stukje comfort en daar betaal je voor.
Eens. Ik kreeg maar 8k voor mijn 2015 blueHDI cactus in 2020. Paar dagen later zag ik hem voor 10k staan ergens. Inruilen is gemak maar niet de beste prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 08:56
123RR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:30:
Welke meerwaarde heeft een nieuwe AygoX a 25K (excl. financieringskosten) t.o.v. een jong gebruikte compacte auto?

Voor de 10-15K kun je van alles vinden, genoeg A of B segmenters te vinden van een paar jaar oud met weinig kilometers op de klok en genoeg opties erop.

Vuistregel 1: hoe kleiner (en lichter) hoe goedkoper een auto is in gebruik.

Vuistregel 2: groter is comfortabeler.

Vuistregel 3: ga voor een Toyota, Suzuki, Mazda, Kia of Hyundai. Dan heb over het algemeen de kleinste kans op gedonder, tevens vaak langere fabrieksgarantie. Europese auto kan ook, maar die moet je wat kritischer selecteren.

Een nieuwe is leuk, maar na een paar weken is het nieuwe eraf en is het gewoon een gebruiksvoorwerp.

En als laatste, zo’n nieuwe AygoX ziet er leuk uit, maar het blijft een boodschappenauto. Prima als dat een bewuste keuze is en je het geld ervoor (over) hebt. Maar een knettergekke keuze als je er een dure financiering voor moet afsluiten.
toon volledige bericht
Helemaal mee eens. Hoe mooi, snel, groot, high tech je nieuwe auto ook is, na één maand ben je eraan gewend. En koop altijd een auto voor jezelf en niet voor de buitenwereld, uiteindelijk ben jij het die rekeningen moet betalen. :)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larryfox278
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-03-2024
*knip* spam

[ Voor 116% gewijzigd door twain4me op 02-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben bij Freo doorgekomen door de screenming en alles is goedgekeurd. Ik heb nog niets ondertekend

Alleen bij het aanleveren van de documenten heeft het mij weer in twijfel gebracht, waarom?
Jouw rekeninggegevens. Deze lever je gemakkelijk aan door in te loggen bij jouw bank. Zo wordt er eenmalig een koppeling gemaakt waardoor Freo de bij- en afschrijvingen van alle rekeningen op dezelfde, overzichtelijke manier krijgt aangeleverd. Daardoor hoef je geen rekeningafschriften te downloaden, om deze vervolgens aan Freo door te sturen.
Is dit niet fraude gevoelig? Je geeft ze een koppeling van jouw bank. Kunnen ze er niets mee doen? Je hoort vaak over oplichting op deze manier en geld wordt overgemaakt enzo.

Ook vragen ze:
Jouw inkomensgegevens. Met de Freo Aanlever App lever je gemakkelijk de benodigde documenten bij ons aan. Deze app verzamelt jouw financiële en persoonlijke gegevens direct bij het UWV, de Belastingdienst en Mijnpensioenoverzicht.nl. Zo heb je geen gedoe met losse documenten.
Ik ga het de lening bij Freo nemen met 6.4% vast en niet via Toyota tussenpersoon met 8,9% vast

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 04-03-2024 15:53 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• renegrunn
Van der Berg schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:46:
Ik ben bij Freo doorgekomen door de screenming en alles is goedgekeurd. Ik heb nog niets ondertekend

Alleen bij het aanleveren van de documenten heeft het mij weer in twijfel gebracht, waarom?

[...]

Is dit niet fraude gevoelig? Je geeft ze een koppeling van jouw bank. Kunnen ze er niets mee doen? Je hoort vaak over oplichting op deze manier en geld wordt overgemaakt enzo.

Ook vragen ze:

[...]

Ik ga het de lening bij Freo nemen met 6.4% vast en niet via Toyota tussenpersoon met 8,9% vast
toon volledige bericht
Alleen al op basis van bovenstaande: DOE.HET.NIET.

En nee, dat heeft niets met de oorspronkelijke vraag zelf van doen of Freo, maar alleen op basis van welke vragen je hierboven en eerder terug stelt. Dat is niet erg, maar zoek alsjeblieft financieel advies. En dan bedoel ik niet Tweakers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Galaxis schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:05:
Wat een negativiteit qua financieren zeg. Hij is draagkrachtig genoeg , anders krijgt hij de lening niet bij de bank, dus het inkomen is er naar. Gewoon lekker financieren die handel als hij de spaarcenten er niet voor heeft maar wel financieel draagkrachtig genoeg is.

Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die per jaar maar dan 100K verdienen, er op los leven als god in Frankrijk, 20K op de bank hebben voor nood , de rest allemaal op maken en van het leven genieten. Die financieren gewoon auto's van 60K en tikken dat in 4 jaar af en halen dan weer een andere.

Dat is toch voor iedereen zijn eigen keuze ? Bij ieder topic wat hier weer komt begint dezelfde discussie hier altijd maar weer dat je niet moet financieren en negativiteit alom.

Hij krijgt het van de bank , dus draagkrachtig genoeg. Waarom hij die 25K niet heeft gespaard in die tussentijd , geen idee ? Misschien spaart hij modeltreinen, gaat 4x per week uit eten of 6x per jaar op vakantie. Who cares. Eindeloze discussie hier altijd over dat financieren slecht is.
Ik kon het niet beter zeggen denk ik :). Goed dat mensen zich bewust ervan zijn dat het geld kost, maar het zijn eigen keuzes.

Blijft ook bijzonder dat mensen vaak positief tegenover private lease staan, terwijl een lening uit den boze is

Wel komen de afwegingen van TS een beetje hak-op-de-tak over, dus of ik het de slimste keuze zou vinden daar ga ik niets over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 04-03-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:37
Van der Berg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 02:09:
[...]

Even ter informatie, de Aygo x is nog een stuk kleiner, zeker van binnen, dan de gewone Yaris.

Vergelijk eens de wielbasis en kofferbak. +13cm voor de Yaris.
https://www.carsized.com/...is-2020-5-door-hatchback/

Het verschil tussen de normale Aygo en de Aygo X is kleiner, slechts 9cm wielbasis:
https://www.carsized.com/...-x-2022-5-door-hatchback/

Even de vergelijking met de Yaris X:
https://www.carsized.com/...ota-yaris-cross-2021-suv/

Nu wil deze vergelijking niet alles zeggen maar de Aygo X is en blijft gewoon een A segment auto. Hoe veel luxe snufjes je er ook in stopt.
Hij zal vast heel degelijk zijn, dat is mijn oude Yaris na 20+ jaar ook nog steeds. Zuinig zal ook wel goed zitten (ondanks het hogere gewicht en formaat tov normale Aygo/Yaris).

Vraag is vooral of het een logische keuze is om met een rentepercentage van 6%+ te gaan financieren.

De totale kosten die je voor een A segment auto gaat betalen had je ook een luxe B of C segment tweedehands voor kunnen krijgen. Die schrijven ook veel minder hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 06:30

WhySoSerious

Be the change.

@Van der Berg staat de Aygo X al op de oprit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Nee, zo snel gaat het allemaal niet :D . Ik heb besloten om toch na mijn vakantie dit te doen. Ik heb alles ontvangen van Freo en alles was goedgekeurd. Omdat wij in April 3 weken op vakantie zijn, en dan is het volgens mijn vriendin weer zonde als ik nu de lening zou ontvangen, en al moet beginnen met betalen terwijl wij met vakantie zijn en de auto nog niet hebben. Wat blijkt nu dat de Aygo X Premium cabrio pas over 4 maanden leverbaar is, als wij hem nu zouden bestellen volgens de Toyota dealer en het contract nu zouden tekenen.

Freo heeft mij verder uitgelegd dat het geld direct beschikbaar komt op mijn rekening en ze niet 4 maanden kunnen uitstellen. Dus ik moet pas Freo opnieuw aanvragen tegen de tijd van de levering. Want anders ga ik 4 maanden extra rente over de lening betalen. Wel heeft Freo benadrukt dat de rente misschien hoger of lager kan zijn. Volgens Freo medewerker, als ik de auto bestel en dan 1 maand vooraf de levering van de auto, ik bij Freo opnieuw de lening opnieuw aan te vragen. Ik heb nu mooi de tijd om goed over te denken en na de vakantie de juiste beslissing te nemen.

Leenbedrag klopt ook niet, want de medewerker van de Toyota dealer heeft mij verteld, je krijgt nog de inruilwaarde terug op jouw huidige Aygo en dan is het verstandig om het bedrag daarvan bij Freo aftrekken en betaal je minder rente over.

Ik wil iedereen bedanken met het mee denken met ons! Ik ben jullie dankbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 10-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-08 19:26
Interessant om te lezen hoe iedereen zo over het financeer-stukje valt terwijl de TS eigenlijk vroeg naar ervaringen met de Aygo X ;) Zo ken ik ook heel veel mensen die hun geld gewoon bij de Rabobank hebben gestald tegen zo'n 1.7%. Frustrerend voor de gemiddelde Tweaker maar financieel advies (want dat blijft het toch) wordt niet altijd even gewaardeerd weet ik. Ik wil desondanks nog wel graag opmerken dat Dacia momenteel maar 2.9% vraagt over de helft van het aankoopbedrag (50/50 deals). Desondanks hoop ik dat de TS blij is met de auto en wens hen nog vele veilige kilometers!

Update: woeps niet goed gelezen. ik haal mijn offtopic verhaal even weg :)

[ Voor 53% gewijzigd door Strijpje op 10-03-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Strijpje schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:24:
Desondanks hoop ik dat de TS blij is met de auto en wens hen nog vele veilige kilometers!
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft TS de knoop nog helemaal niet doorgehakt, laat staan een auto besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
De auto is nog niet besteld en ik heb nu ruim de tijd om nogmaals goed over alles te denken. Het voordeel tegenover tweedehands auto's, niet dat dit slecht is maar ik rij dan in een nieuwe auto. Mijn kosten blijven bijna gelijk.

Ik heb een berekening gedaan voor mijn nieuwe Aygo X Premium uitvoering Cabrio en kwam uit met Allrisk verzekerd met Inzittenden + 3 jaar aanschafwaardegarantie kom ik uit op €611 per jaar uit en bij mijn huidige Aygo betaal ik voor Allrisk verzekerd met Inzittenden erbij €430,43 per jaar. Ik betaal per jaar vooruit. Daar ga ik €180 per jaar meer betalen inclusief 10 jaar schade vrije jaren. De rest blijft hetzelfde.

Voor mijn huidige Aygo betaal ik per kwartaal €73 aan wegenbelasting

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 10-03-2024 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Van der Berg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:27:
De auto is nog niet besteld en ik heb nu ruim de tijd om nogmaals goed over alles te denken. Het voordeel tegenover tweedehands auto's, niet dat dit slecht is maar ik rij dan in een nieuwe auto. Mijn kosten blijven bijna gelijk.

Ik heb een berekening gedaan voor mijn nieuwe Aygo X Premium uitvoering Cabrio en kwam uit met Allrisk verzekerd met Inzittenden + 3 jaar aanschafwaardegarantie kom ik uit op €611 per jaar uit en bij mijn huidige Aygo betaal ik voor Allrisk verzekerd met Inzittenden erbij €430,43 per jaar. Ik betaal per jaar vooruit. Daar ga ik €180 per jaar meer betalen inclusief 10 jaar schade vrije jaren. De rest blijft hetzelfde.

Voor mijn huidige Aygo betaal ik per kwartaal €73 aan wegenbelasting
De rest blijft helemaal niet hetzelfde, je gaat er enorm op achteruit omdat je tenminste 200 euro per maand afschrijving moet tellen de eerste paar jaar. En dat met een auto die na 7 jaar niks meer waard is omdat dan iedereen elektrisch wil gaan rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Yaksa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:42:
[...]

De rest blijft helemaal niet hetzelfde, je gaat er enorm op achteruit omdat je tenminste 200 euro per maand afschrijving moet tellen de eerste paar jaar. En dat met een auto die na 7 jaar niks meer waard is omdat dan iedereen elektrisch wil gaan rijden.
Het is nog maar de vraag of dat haalbaar is dat iedereen elektrisch gaat rijden en dat zou knap zijn als dat opeens in 2030 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Dit is de laatste offerte dat ik heb voor de Aygo X Premium uitvoering Cabrio:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iLX4-_WJ4KqT_OZiCY-MzOPBfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaI9eam4ySuZXFy9F1Su1luB.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas Goud/Zwart wat ik in gedachten heb, wordt niet meer geproduceerd.

Hierop de totale bedrag wordt nog in mindering gebracht, het bedrag van de inruilwaarde op mijn huidige Aygo

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 10-03-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Van der Berg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:48:
[...]Het is nog maar de vraag of dat haalbaar is dat iedereen elektrisch gaat rijden en dat zou knap zijn als dat opeens in 2030 is.
Vanaf 2035 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn.
Voor die tijd gaan veel mensen al over op een tweedehands elektrische auto want het zal steeds lastiger worden om nog ergens benzine te kunnen tanken.
De angst die mensen nu hebben dat ze niet op tijd een laadpaal kunnen vinden zal overgaan in het op tijd vinden van een tankstation of de ouderwetsche 10 liter jerrycan met benzine in de achterbak.

En ik zou die waxoyl behandeling laten vervallen, is alleen maar marketing, een emmertje met sop en een flesje wax van een goed merk zijn veel goedkoper. Of je doet gewoon een hotwax in de wasstraat.

[ Voor 13% gewijzigd door Yaksa op 10-03-2024 15:54 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Yaksa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:53:
[...]
Detail: of e-fuel verbrandingsmotor. Maar met de huidige conservatieve wind in Europa schat ik de kans vrij groot dat deze wordt teruggedraaid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 17:19
Voor die tijd gaan veel mensen al over op een tweedehands elektrische auto want het zal steeds lastiger worden om nog ergens benzine te kunnen tanken.
De angst die mensen nu hebben dat ze niet op tijd een laadpaal kunnen vinden zal overgaan in het op tijd vinden van een tankstation of de ouderwetsche 10 liter jerrycan met benzine in de achterbak.
Nou, nou, nou... Wat een angst zeg. Of je hebt een vreemd wereldbeeld of je trapt met blote voeten in die linkse propaganda. De gemiddelde auto in Nederland is 12 jaar oud, er rijden dus ook een hoop auto's rond van +/- 20 jaar oud. Van de auto's die nu en de komende 10 jaar worden verkocht rijden er dus nog een hoop rond in 2040 en zelfs 2050. Er zullen vast benzinestations verdwijnen, maar al verdwijnen er 2 op de 3 dan nog zal er altijd een pompstation in de buurt zijn en benzinestations kunnen ook nog worden omgebouwd naar e-fuel. Genoeg auto's die al op E85 of LPG kunnen rijden, dus die kunnen waarschijnlijk ook op e-fuel rijden.

Al om al eerst ook maar eens zien dat al die plannen doorgaan en de auto industrie zal ook flink moeten innoveren. We zijn nu pas net over van de innovators naar de early adopters en er moet nog veel gebeuren wil je de early majority aanspreken, laat staan de late majority.

TS zal dus echt nog wel 15 en zelfs 20 jaar kunnen rijden in zijn Aygo X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
TheBrut3 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:04:
[...]

Of je hebt een vreemd wereldbeeld of je trapt met blote voeten in die linkse propaganda.
Ach, het is nog altijd een rechtse partij wat voor de doorslag heeft gezorgd ;)

VVD zorgt voor meerderheid om de verbrandingsmotor te verbieden

[ Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

En ik zou die waxoyl behandeling laten vervallen, is alleen maar marketing, een emmertje met sop en een flesje wax van een goed merk zijn veel goedkoper. Of je doet gewoon een hotwax in de wasstraat.
Dat gaat echt wel loslopen met dat tanken. Wel kans dat het tegen die tijd 4 euro/liter is. Maar stroom blijft ook niet zo goedkoop.

Eens over je wax opmerking behalve dan het wasstraat stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is over 11 jaar. Ik zou nu nog met een gerust hart een pure benzine auto durven kopen. Zeker een 2e hands (waar ik toch niet langer dan 8 jaar in wil rijden).

Mijn auto is nu 6 jaar oud. Ik denk dat ik in 2026 of 2027 nog 1 keer een benzine auto koop van pakweg 2 jaar oud en dan zie ik het in 2035 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Dat gaat echt wel loslopen met dat tanken. Wel kans dat het tegen die tijd 4 euro/liter is. Maar stroom blijft ook niet zo goedkoop.
Precies. De schatkist kent een begroting. Of deze nu door accijns op bernzine/diesel of door belasting op elektra wordt aangevuld, die blijft op peil. Linksom of rechtsom.
FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Dat is over 11 jaar. Ik zou nu nog met een gerust hart een pure benzine auto durven kopen. Zeker een 2e hands (waar ik toch niet langer dan 8 jaar in wil rijden).

Mijn auto is nu 6 jaar oud. Ik denk dat ik in 2026 of 2027 nog 1 keer een benzine auto koop van pakweg 2 jaar oud en dan zie ik het in 2035 wel.
Oh zeker, dat lijkt mij geen probleem. Zelf heb ik onlangs een plugin-hybrid aangeschaft. 80km bereik op elektra en een 60l tank, voor nu een ideale combi voor mijzelf.

[ Voor 42% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
11 jaar voor mij tot 2035. Ik verwacht zelfs dat ik dan nog verder mee kan rijden na 2035. Mijn huidige Aygo is met bouwjaar Mei 2010 al 14 jaar oud. Even afkloppen hij rijdt nog steeds zijn problemen. Deze kocht ik op 12 december 2014 met een kilometerstand van 30.000 KM via Toyota dealer voor €7.000. Momenteel zit ik op 230.888 KM totaal.

Ik verwacht als ik de Aygo X heb, waarschijnlijk 10 tot 15 jaar mee kunnen doen of zelfs langer.

Ik verwacht wel dat ik hem kan doorverkopen in de toekomst mocht dat nodig zijn.

Het zijn voorlopig maar voorstellen, volgens mij nog niet definitief over de stap naar verplicht elektrisch rijden

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 10-03-2024 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:27

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Van der Berg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:01:
Dit is de laatste offerte dat ik heb voor de Aygo X Premium uitvoering Cabrio:

[Afbeelding]

Hierop de totale bedrag wordt nog in mindering gebracht, het bedrag van de inruilwaarde op mijn huidige Aygo
Ik zie nergens de korting staan die je krijgt als je niets inruilt.
Meestal kreeg ik minimaal 5-7 % op een nieuwe auto. Dus minimale korting zou €2500 zijn bij jou.

Toyota wil jouw Aigo graag hebben voor zo min mogelijk geld.
Wat biedt de Toyota garage voor inruil ?
Zou minimaal € 2500 moeten zijn en dan hebben ze de Aygo eigenlijk gratis.

Dus advies om je huidige Aigo op Marktplaats of via WijKopenAuto's of zoiets te verkopen. Er is veel vraag naar kleine goedkope auto's . Zal mij niet verbazen als je € 1500-€ 2000 krijgt.

Verder vind ik de goud met zwarte echt veel flitsender dan de beige/zwarte.
Die is echt heel erg saai en wordt jij denk ik uiteindelijk niet blij van.

Wellicht een goede reden om te wachten op een tweedehandse goud / zwarte van 1 of 2 jaar oud die dan ook nog veel voordeliger is.
Verder staat er wellicht bij één van de vele Toyota dealers in NL wel een demo in de door jou gewenste gouden kleur.

Gewoon even informeren: "Wie niet waagt, blijft maagd" :*)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
27k is een hele hoop geld voor een Aygo. Als je wat meer comfort dan de oude Aygo wil en niet al te duur in MRB dan is een tweedehands Yaris hybride (of 4 cilinder) een minder dure keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Offtopic:

Tsja, ik voeg mij bij alle anderen die dit financieel onverstandig vinden. Ik zou het niet doen.

Semi-offtopic:
Er staat voor zover ik zie precies de uitvoering die je wilt (goud/zwart, premium?) bij de dealer die op kruipafstand van ons kantoor zit:

https://occasions.toyota-flakkee.nl/auto/545421581

Als het je droomauto is, koop dan in ieder geval deze! Daar is financieel de kop al af. Scheelt weer een paar duizend. Maar dat is niet wat je vroeg.
Van der Berg schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 02:04:
Zijn er toevallig mensen die een Aygo X al rijden, bijvoorbeeld de Premium uitvoering hoe bevalt deze jullie? Zijn er mensen met een open dakje (cabrio) uitvoering en hoe bevalt deze? Maakt dat veel geluid van buiten af?
Ontopic:

Ik heb de premium zelf niet gezien of gereden, maar een tijdje geleden was ik voor mijn ouders de Aygo X wel tegengekomen in de zoektocht. Hun auto is aan vervanging toe. Heel simpel vind ik het in het hele aanbod van Toyota de minst interessante auto als je 'm nieuw zou moeten kopen. De laadruimte is erg klein. De stoelen achterin zijn er meer voor de show, er normaal in zitten kun je niet. Nu weet ik niet hoe vlot je huidige Aygo is en hoe gevoelig je bent voor (gebrek aan) snelheid maar de Aygo X is objectief bepaald geen snelheidswonder terwijl concurrenten echt een stuk vlotter zijn. Over smaak valt niet te twisten, dus als je de Aygo X een plaatje vindt dan is daar weinig op te zeggen. Desondanks, als je dan graag wat anders wilt adviseer ik je een Yaris te nemen. Stuk meer auto, meer waar voor je geld. Zoiets als dit:

https://occasions.toyota-flakkee.nl/auto/611934855

Maar dan bij een dealer in je buurt, idealiter met meer kilometers erop en een lagere aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:34
[...]

Nee joh voor vrachtwagens gelden die regels niet. Die blijven diesel tanken dus dan is er geen enkele reden om te denken dat benzine niet wordt aangeboden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
sdk1985 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:48:
[...]Nee joh voor vrachtwagens gelden die regels niet. Die blijven diesel tanken dus dan is er geen enkele reden om te denken dat benzine niet wordt aangeboden.
Dat zal dan voor e-fuel als vervanging van benzine moeten worden. Probleem is alleen dat dat nu nog niet op grote schaal gemaakt wordt. Een liter daarvan kost nu nog zo'n 100 euro, de verwachting is wel dat dat goedkoper gaat worden, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheden die de consument gaat afnemen. Buiten dat brandstof voor personenauto's dus lastig (en duur) wordt heb je ook nog te maken met het feit dat steeds meer steden verbrandingsmotoren niet langer toestaan. Moet je alsnog met OV de binnenstad in.
Ook voor vrachtwagens is het streven dat in 2050 minstens 90% van de totale vloot emissie-vrij moet zijn. Die maatregel zou nog wel eens versneld ingevoerd kunnen worden, vanwege verontrustende berichten omtrent de toename van broeikasgassen, zwaar verkeer is op dit moment verantwoordelijk voor een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen van het verkeer in Europa. Bron: EU wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:34
Yaksa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Dat zal dan voor e-fuel als vervanging van benzine moeten worden. Probleem is alleen dat dat nu nog niet op grote schaal gemaakt wordt. Een liter daarvan kost nu nog zo'n 100 euro, de verwachting is wel dat dat goedkoper gaat worden, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheden die de consument gaat afnemen. Buiten dat brandstof voor personenauto's dus lastig (en duur) wordt heb je ook nog te maken met het feit dat steeds meer steden verbrandingsmotoren niet langer toestaan. Moet je alsnog met OV de binnenstad in.
Ook voor vrachtwagens is het streven dat in 2050 minstens 90% van de totale vloot emissie-vrij moet zijn. Die maatregel zou nog wel eens versneld ingevoerd kunnen worden, vanwege verontrustende berichten omtrent de toename van broeikasgassen, zwaar verkeer is op dit moment verantwoordelijk voor een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen van het verkeer in Europa. Bron: EU wetgeving
Je schetste een scenario waarbij vóór 2035 al problemen zijn met beschikbaarheid van benzine. Ik zie niks in het bovenstaande stuk dat dit onderstreept. Natuurlijk kunnen politici en overheden wel uitspreken dat ze bepaalde zaken willen en deze opschrijven in proposels. Echter in de echte wereld zijn we binnen 10 jaar echt niet op het punt dat we in Nederland 9.1 miljoen personen auto's hebben vervangen voor elektrische exemplaren. Daar is het kapitaal niet voor aanwezig bij de inwoners. Dat even los van de infrastructurele uitdaging; er zijn nu 450K EV's en het stroomnet zit vol. Laat staan met 9 miljoen.

Meer ontopic:
Voordelen
Je kan de auto zelf samenstellen (kleur, uitrusting, opties)
Minimaal twee jaar fabrieksgarantie
Vaak veiliger, schoner en zuiniger dan een ouder model
Minder onderhoud
Nadelen
Duurder in aanschaf dan een tweedehands auto
Hogere verzekeringspremie
Hoge(re) afschrijvingskosten
Bij een nieuwe auto weet je in de basis precies waar je aan toe bent. Zowel mbt de configuratie van de auto als mbt de kosten. Defecten vallen onder garantie, verzekeren kan voor de nieuwwaarde en onderhoud kan van te voren worden opgevraagd.

Bij een tweede hands auto wordt de prijs lager en de onzekerheid hoger. Garantie is nog maar gedeeltelijk of helemaal niet meer van toepassing. Garantie bijkopen kan soms wel maar kost weer geld (1500 euro laatste keer dat ik keek) en het punt dat je flinke kosten aan onderhoud gaat krijgen zal dichterbij liggen.

Eindstand gaat het vooral om waar je je fijn bij voelt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enot
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-06 22:29
27 mille voor een Aygo met nog 6.4% rente. Bizzar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Enot schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:38:
27 mille voor een Aygo met nog 6.4% rente. Bizzar.
Als je ziet welke auto's je nog meer voor die prijs (nieuw!!) kunt krijgen en ook nog eens meer ruimte hebt / meer auto hebt.

De afweging ligt echter bij ieder voor zich. TS lijkt de goedbedoelde adviezen in de wind te slaan en stiekem toch al besloten te hebben voor de Aygo te gaan. Doel en nut van dit topic is dus wat onduidelijk. In ieder geval veel plezier met de Aygo @Van der Berg .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Martinez- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Als je ziet welke auto's je nog meer voor die prijs (nieuw!!) kunt krijgen en ook nog eens meer ruimte hebt / meer auto hebt.

De afweging ligt echter bij ieder voor zich. TS lijkt de goedbedoelde adviezen in de wind te slaan en stiekem toch al besloten te hebben voor de Aygo te gaan. Doel en nut van dit topic is dus wat onduidelijk. In ieder geval veel plezier met de Aygo @Van der Berg .
Ik lees alle reacties met alle aandacht en het is niet dat ik er niks mee doe want ik denk erover na. Ik denk overna bij elke reacties en mijn dank is groot. Het is uiteraard vrijblijvend en dat geldt niet alleen in deze topic maar ook in elk ander topic. Dat jullie in iedergeval mee denken is al een grote pluspunt voor mij

Ik heb nog niet definitief besluit genomen en ben nog steeds over aan het denken. Ik wil ook geen haastige beslissingen nemen.

Ik wil langs deze weg iedereen maar ook iedereen bedanken voor zijn of haar inzet en bijdragen

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 17-03-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb zelf vroeger een aygo gehad, een paar jaartjes mee gereden maar hij viel langzaam uit elkaar. bouwkwaliteit vond ik echt zeer slecht. Om de zoveel tijd lekte het bij de deuren en de achterbak, en steeds meer technische problemen die erbij kwamen. Op het laatst was de versnellingsbak ook helemaal kapot terwijl er altijd rustig mee is gereden. En het was een vrij nieuwe auto.

En daarnaast wordt je weggeblazen op de snelweg als het een beetje waait, en je kan elkaar in de auto niet verstaan omdat het zo'n herrie maakt (zowel de motor+wind). En elke keer als je iemand wil inhalen moet je 'm op de staart trappen omdat ie het vermogen mist (bij de X is dit misschien anders?)

Nee, ik zou never nooit meer een aygo kopen. Was wel goedkoop in de wegenbelasting, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58

BeaM-R

Powerrrrr

Van der Berg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:01:

Wij hebben toevallig vorige week een Aygo X besteld in de kleur Ginger Beige, is nog gewoon leverbaar hoor.
Begrijp ook niet waarom je perse de allerduurste versie wil. Neem gewoon de Pure (een na goedkoopste), die zit ook al aardig in zijn spullen en je houdt 5k in je zak.

[ Voor 21% gewijzigd door BeaM-R op 20-03-2024 22:09 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Van der Berg
De zoektocht is na mijn vakantie is doorgegaan. Tijdens de vakantie in de VS heb ik rustig kunnen denken wat ik wil hebben. Ik heb samen met mijn vriendin de zoektocht na ons vakantie voortgezet. Wij hebben een zeer aantrekkelijke aanbod gevonden en één zeer jonge leeftijd en één zeer lage kilometerstand. Gisteren officieel getekend voor een:

TOYOTA AYGO 1.0 VVT-i x-play
Bouwjaar: Juni 2020
Kilometerstand: 11.971 KM

Ik dacht ik laat zo'n kans niet liggen, bijna 4 jaar oud en zo jong en een zeer lage kilometerstand.

Als extra optie heb ik er één Cruise Control erbij genomen t.w.v €718, er zat standaard al een begrenzer op. Daarnaast wilde ik nog een inbouw navigatie Europa van Toyota erbij kiezen t.w.v €500. De medewerker van Toyota raadde dit mij sterk af en ik kan gewoon mijn smartphone aansluiten op de auto via een kabeltje en TomTom GO app werkt gewoon op het scherm van de auto. Per jaar €19,99 voor TomTom GO. Uiteindelijk de inbouw navigatie er niet bij genomen.

Bij de inbouw navigatie zou ik geen files live ontvangen geen fileherkenning.

Op mijn oude Aygo met bouwjaar 2010 kreeg ik €1.600 op terug met iets meer dan 233.000 kilometer op de teller. Gekocht met 30.000 kilometer op 12 december 2014.

Ik heb €200 korting gekregen op de nieuwe Aygo.

Totaal prijs inclusief BTW, inruil en Cruise Control en de korting: €12.563

Het contract heb ik gisteren getekend en over 14-dagen krijg ik mijn nieuwe auto in ontvangst. Met nieuwe APK erop en alle punten nagekeken. Bij de officiële Toyota dealer.

Foto's volgen nog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Klinkt goed! Alvast veel plezier ermee!

Edit, groot gelijk dat je er geen Toyota navigatie erbij hebt gekocht, er zit Apple CarPlay / Android auto op zie ik.

[ Voor 60% gewijzigd door renegrunn op 09-05-2024 18:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:40
Vind dit persoonlijk een stuk slimmer dan wat je eerst overwoog. Als de eerste verliefdheid een beetje weg is, dan heb je nu iig geen steen in je maag vanwege een dure lening voor een auto die ook nog eens snel afschrijft. (Want nieuw) ;)

Veel rijplezier alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door AreVeeDee op 09-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

TomTom go heb je ook niet nodig joh.

Gewoon Google Maps of Waze.

De keuze lijkt me financieel verstandig.

En die Aygo X Envy kun je over 4 jaar ook kopen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt allemaal! De proefrit is erg goed gegaan. Wij waren erg onder de indruk. De nieuwe Aygo reageert ook erg vlot op alles. Hij is nog eens heel jong van leeftijd.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
renegrunn schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:25:
Klinkt goed! Alvast veel plezier ermee!

Edit, groot gelijk dat je er geen Toyota navigatie erbij hebt gekocht, er zit Apple CarPlay / Android auto op zie ik.
Met ern kabeltje werkt het perfect inderdaad. Bedankt nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
FreakNL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:45:
TomTom go heb je ook niet nodig joh.

Gewoon Google Maps of Waze.

De keuze lijkt me financieel verstandig.

En die Aygo X Envy kun je over 4 jaar ook kopen hè.
Klopt inderdaad. Ik ga dat ook uitgebreid testen wat jij hebt aangegeven. Je hebt gelijk over een aantal jaartjes weer de mogelijkheid tot zeer waarschijnlijk de X uitvoering.

Ik denk dat ik weer waarschijnlijk 9 jaar op vooruit kan, net als de huidige auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
AreVeeDee schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:41:
Vind dit persoonlijk een stuk slimmer dan wat je eerst overwoog. Als de eerste verliefdheid een beetje weg is, dan heb je nu iig geen steen in je maag vanwege een dure lening voor een auto die ook nog eens snel afschrijft. (Want nieuw) ;)

Veel rijplezier alvast!
Bedankt. Het is ook een erg goede aanbod inderdaad en veel beter dan ik inderdaad voor nieuw zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik gebruik nu al 2 jaar standaard TomTom GO app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik wil graag jullie allemaal bedanken namens mij en mijn vriendin voor het mee denken. Wij vonden de hele topic waardevol met goede tips

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 09-05-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb als extra optie gekozen voor Cruise Control, want dit leek mij erg gaaf. Ik verwacht dat het veel zuiniger is dan wanneer je gaspedaal blijft indrukken?

Helaas bij deze Aygo is Adaptive niet mogelijk

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 09-05-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn nieuwe auto is nog steeds niet af. Ze wachten op de Cruise Control dat blijkbaar nog niet binnen is. Ik had mij zo op verheugd en 1 dag voor levering deze week voor de inruil auto werd ik gebeld. Duurt dat zo lang en ik heb 2 weken geleden het contract getekend. Je zou denken dat die onderdeel Cruise Control meteen wordt besteld?

Ze hebben mijn nieuwe Aygo met nieuwe APK uitgevoerd tot juni 2026

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 24-05-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:27

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Moet denk ik uit Japan komen.
Met de boot duurt dat zeker 6 weken....
Met vrachtvliegtuig gaat het sneller.

Maar ze kunnen de auto toch al afleveren zonder cruise control. Auto kan prima zonder dat ding rijden.
Dan installeren ze die maar een keer als onderdeel binnen is en jij tijd hebt .
Is geen probleem toch om aantal weken zonder CC te rijden. Heb ik tientallen jaren gedaan :*) en gebruik het nu alleen op autosnelwegen in buitenland waar minder verkeer is.

[ Voor 80% gewijzigd door 964C2 op 24-05-2024 12:44 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Dat zou denk ik kunnen. Ze hebben mij gezegd waarschijnlijk loop van volgende week. Ik wil dit eerst hebben. Want stel dat ik later weer terug moet gaan, heb ik weer geen andere auto tot mijn beschikking. Ik rij momenteel nog in mijn oude Aygo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Van der Berg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:31:
Dat zou denk ik kunnen. Ze hebben mij gezegd waarschijnlijk loop van volgende week. Ik wil dit eerst hebben. Want stel dat ik later weer terug moet gaan, heb ik weer geen andere auto tot mijn beschikking. Ik rij momenteel nog in mijn oude Aygo
Inbouwen is waarschijnlijk één werkdag, dan regel je voor die dag dat je de auto niet nodig hebt óf je regelt vervangend vervoer. Dat is waarschijnlijk nog wel te onderhandelen dat dat gratis is voor je voor deze ene keer.

Vergeet niet dat je tot 10 jr (leeftijd) garantie krijgt als je 'm jaarlijks bij de Toyota dealer in onderhoud laat, dat kan een kosten/baten overweging zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Inbouwen is waarschijnlijk één werkdag, dan regel je voor die dag dat je de auto niet nodig hebt óf je regelt vervangend vervoer. Dat is waarschijnlijk nog wel te onderhandelen dat dat gratis is voor je voor deze ene keer.

Vergeet niet dat je tot 10 jr (leeftijd) garantie krijgt als je 'm jaarlijks bij de Toyota dealer in onderhoud laat, dat kan een kosten/baten overweging zijn.
Ik heb mijn huidige Aygo altijd bij Toyota onderhouden en APK. De verkoper was heel blij en waardeert enorm dat mijn huidige Aygo altijd Toyota dealer onderhouden en APK is geweest. Dat ga ik bij de nieuwe ook doen bij de officiële dealer.

Dat hoorde ik 10 jaar garantie krijg mits mijn auto blijven onderhouden bij de Toyota

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb mijn nieuwe auto van de week opgehaald en afscheid genomen van mijn trouwe Aygo. Het is nu definitief rond.

Met mijn oude Aygo bouwjaar 2010 heb ik er zelf 205.451 kilometer totaal meegereden sinds 12 december 2014. Gekocht met een kilometerstand van 30.000 op de teller.

Met mijn oude Aygo had ik veel herinneringen:
Ik ging het meest door Nederland, België en Duitsland. Vakantie:

• Polen
• Oostenrijk
• Duitsland
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg
• België

Mee geweest

Mijn nieuwe Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY:
Bouwjaar juni 2020
Gekocht met 11.971 kilometer
Eigenaar voor mij: 1
Extra optie: Cruise Control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKNegr3ocDaCkKazJt1R__sfHxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDSUnpV62qvzGNaEV7VJOTtm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een verschil merk ik op! Tussen 2010 naar 2020. Hij is veel beter bij het zitten en rijervaring. Cruise Control erg handig ik hoef geen gas te geven of de gaspedaal in te druk. Boordcomputer gaf zelfs een gemiddelde aan van 3.4L per 100 KM

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 31-05-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Van der Berg schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:55:
Ik heb mijn nieuwe auto van de week opgehaald en afscheid genomen van mijn trouwe Aygo. Het is nu definitief rond.

Met mijn oude Aygo bouwjaar 2010 heb ik er zelf 205.451 kilometer totaal meegereden sinds 12 december 2014. Gekocht met een kilometerstand van 30.000 op de teller.

Met mijn oude Aygo had ik veel herinneringen:
Ik ging het meest door Nederland, België en Duitsland. Vakantie:

• Polen
• Oostenrijk
• Duitsland
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg
• België

Mee geweest

Mijn nieuwe Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY:
Bouwjaar juni 2020
Gekocht met 11.971 kilometer
Extra optie: Cruise Control

[Afbeelding]

Wat een verschil merk ik op! Tussen 2010 naar 2020. Hij is veel beter bij het zitten en rijervaring. Cruise Control erg handig ik hoef geen gas te geven of de gaspedaal in te druk. Boordcomputer gaf zelfs aan 3.4L per 100 KM
toon volledige bericht
Veel rijplezier!
Pagina: 1 2 3 Laatste