Ter informatie: Ik had het probleem dat Espresense niet wilde werken op mijn ESP32's. Ze connecten niet met wifi, of reconnecten niet meer na de eerste reboot. Vreemd genoeg met ESP32's die al maandenlang goed werkten en temperatuurmetingen leverden via DS18B20-sensoren aan mijn MQTT-broker. Toen ik echter Espresense erop zette, wilden de meesten niet meer (opnieuw) verbinding maken met wifi.
Ik had geen van deze problemen toen ik de ESP32-DS18B20-MQTT-code van Random Nerder Tutorials gebruikte.
Ik heb meerdere dagen/weken besteed aan het oplossen van het probleem. Omdat ik ook iets las over foutieve ontwerpen met de ch340 serieel naar usb-converter, heb ik vijf nieuwe esp32's besteld met de CP2102 USB naar serieel converter in plaats van ch340 en tevens een wat duurdere versie, op Aliexpress.
Ik heb zojuist Espresense op alle vijf geïnstalleerd en alle vijf werken perfect, ook nadat ik ze meerdere keren opnieuw heb opgestart.
De vorige maakten helemaal geen verbinding of maakten na de eerste reboot geen verbinding meer.
Ik had ook zowel micro-usb als usb-c versies van ESP32. Het leek erop dat het probleem vooral in de usb-c versies zat. Ik denk dat dat verklaard kan worden doordat de versies die ik had bijna allemaal de ch340 converter gebruikten in plaats van de CP2102.
Bermuda is voor mij geen optie omdat ik Domoticz gebruik met de Espresense plug-in en ik weet niet hoe ESPhome werkt, werk alleen met de Arduino IDE.
Afijn, als mensen zoeken op Espresense en wifi dan komen ze wellicht deze post tegen en hebben ze er hopelijk iets aan.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh