Ik heb een vraag over een esphome integratie in home assistant.
Achtergrond :
Ik draai HA in een docker op een raspberryPi. Werkt prima. Ik draai ESPHome in een docker op een andere machine. Ik upload een sketch naar mijn ESP32C boardje om de modbus van de quatt-warmtepomp uit te lezen. De sketch staat in een fork :
https://github.com/AlfredDelft/Quatt-sniffer/tree/main. In deze fork heb ik alleen wat sensornamen gewijzigd tov het origineel.
Alles werkt prima: de data komt met grote regelmaat HA binnenstromen.
Ik laat de data ook rechtstreeks op mqtt publiceren, in eerste instantie om te onderzoeken hoe dat werkt en wat dat oplevert. Daartoe heb ik de yaml file in ESPHome aangepast :
YAML:
1
2
3
4
| mqtt:
broker: 192.168.178.65
topic_prefix: warmtepomp/modbus/sniffer
log_topic: warmtepomp/modbus/sniffer/log |
Ook dat lijkt goed te lopen want er komt veel data binnen op het genoemde topic. Ook voor de binary_sensors, maar die berichten bevatten geen data maar slechts onderstaand bericht. Dat lijkt op een foutmelding (standaardbericht van HA?). voorbeeld :
code:
1
2
3
4
| Topic: warmtepomp/modbus/sniffer/binary_sensor/hp1_4way_valve/state
{
"test": "default"
} |
De normale sensoren leveren wel data, bv :
code:
1
2
3
| Topic: warmtepomp/modbus/sniffer/sensor/hp1_compressor_frequency_actual/state
30 |
Wat kan de reden zijn dat HA, of ESPHome, dit standaardbericht voor de binary_sensors doorstuurt ?
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht