Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
Beste mensen,

Fijn als jullie eens meedenken over het volgende.

Onze CV ketel is al wat op leeftijd.
Ik vind dit een mooi moment om serieus te gaan bedenken of we:
- de oude CV ketel houden en deze gaan koppelen aan een hybride warmtepomp
of
- dat we overstappen naar een all electric warmtepomp
of
- dat we de oude CV ketel houden en er enkele multi split airco's bij plaatsen.

De twijfels zitten hier:
- Ik schrik van sommige prijzen van een full electric wp (L/W) maar ik hoor ook dat je inclusief subsidie voor 3.000 euro klaar bent.
- Hybride wp wordt van alle kanten afgeraden. Je houdt o.a. kosten voor de gasaansluiting.
- Hybride wp leek mij juist een goed idee: 80% met de wp en als het een paar dagen vriest de CV erbij zetten.
- Koelen met een hybride wp schijnt lastig te zijn, hoor ik.
- Mogelijkheid tot koelen is een must ivm (ooit) verdwijnen van de salderingsregeling.
- Multisplit airco's zijn niet erg mooi en je hebt er binnenshuis iets herrie van.

Het gaat om een vrijstaande woning van circa 500 m3.
De woning heeft energielabel A.
Er zit een 26 jaar oude WTW in.
De begane grond heeft vloerverwarming (als bijverwarming). Leidingen vermoedelijk 20 cm hart op hart.
De vloerverwarming hebben we de hele winter uit staan.
Ik kan de (T11 en T22) radiatoren vervangen door T33.
De radiatoren hebben ventilatoren.
Er liggen 21 zonnepanelen op het dak (7.000 kW/jaar). Ik neem in de overweging mee dat de salderingsregeling ophoudt te bestaan.
Koken doen we op inductie.
De keuken heeft een inbouwboiler.

Het is een vrijstaande woning maar in de verbruiksoverzichten van energieleverancier zitten we meestal tussen de categorieën 'appartement' en ‘rijtjeshuis’ in.

Historisch gasverbruik
2019-2020: 1532 m³/jaar
2020-2021: 1799 m³/jaar
2021-2022: 1195 m³/jaar
2022-2023: 1150 m³/jaar

Afgiftesysteem:
Ik hou er rekening mee dat ik de huidige radiatoren moet vervangen. Eventueel zelfs door LTV radiatoren. Die zijn meer geschikt voor een wp.
- 80 m² vloerverwarming, slangen 20 cm HoH, 4 groepen. De groepen kan ik afzonderlijk regelen dus er staan geen groepen altijd open.
- begane grond: 3 radiatoren in woonkamer, totale afgifte bij 40 graden circa 1.4 kW met ventilator (vv niet meegerekend), waterinhoud in totaal ??? liter.
1x T22, 110 x 40 cm (LxH). 40/35/20: 337 W (525 W (met ventilator)
1x T11, 180 x 40 cm (LxH). 40/35/20: 326 W (509 W (met ventilator)
1x T11, 60 x 90 cm (LxH). 40/35/20: 228 W (356 W (met ventilator)
Er is nog 1 radiator-aansluiting vrij op de begane grond.

- 1e etage: 4 slaapkamers en 1 badkamer. Totale afgifte bij 40 graden circa 2 kW met ventilator, waterinhoud in totaal ??? liter.
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 1). 40/35/20: 196 W (305 W (met ventilator)
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 2). 40/35/20: 196 W (305 W (met ventilator)
1x T11, 180 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 3). 40/35/20: 392 W (611 W (met ventilator)
1x T21, 140 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 4). 40/35/20: 396 W (618 W (met ventilator)
1x handdoekradiator 60 x 130 cm (LxH) (badkamer)

SWW:
- de boiler kan op zolder of direct naast de wp.
- inhoud van de boiler: 100 tot 150 liter.
- er is geen douche WTW aanwezig.
- de keuken heeft een inbouwboiler.

Warmtepompvoorkeur:
Ik heb een voorkeur voor L/W hybride of full electric wp. Optie voor split airco’s heeft niet mijn voorkeur (lelijk/herrie). W/W vind ik te duur.
Een niet al te hoge aanschafprijs en lage operationele kosten zijn belangrijk.
Ook belangrijk: DIY/tweakersvriendelijk.

Wie gaat het installeren?
Ik wil zoveel mogelijk zelf installeren. Want leuk en voordelig.
Maar ik wil ook maximale subsidie en geen wetten aan m'n laars lappen.

Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
De apparatuur kan op zolder of op de 1e verdieping.
Eventueel zelfs in de garage.

De CV ketel staat nu op de eerste verdieping.
Rondom het huis heb ik voldoende plaats voor een buiten-unit.
Mono-block kan eventueel ook zonder problemen.

Eventueel kan ik de verdeler van de vloerverwarming vervangen. Als succes mogelijk is zonder vloerverwarming, vind ik dat het overwegen waard. De vloerverwarming is 26 jaar oud en de leidingen hebben niet het eeuwige leven.

Alvast bedankt weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkZ4rDvs9jNcOGEMUeqNemeCKnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zybfbWWW6ldP804XEGBeGDI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aKqCLPs.jpeg

[ Voor 8% gewijzigd door Elsdeniep op 23-02-2024 12:38 . Reden: Schematische afbeelding gewijzigd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
Ik zie in bovenstaande geen enkele reden waarom je niet full electric kan gaan. Als je het zelf kan doen moet je grofweg rekenen tussen de 6k en 9k en dan gaat er nog zo'n 3k subsidie vanaf.
Met WP zou ik denk ik de vvw als basisverwarming gaan gebruiken, die dus altijd aan (die pomp moet er tussenuit). Dat je de boel nu al met 40 graden warm houd is een goede start, ik denk dat je niet vooral al aan die afgifte hoeft te gaan werken maar eerst die WP er maar in zetten en dan zien of je afgifte te kort komt.

Monoblock is m.i. 't eenvoudigste voor DHZ installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Had een beetje over die 26 jaar oude vvw heengelezen. Ik kan daar niet zoveel over zeggen, geen ervaring mee. Mogelijk betekent dat dat ze niet volledig dicht zijn en 't water dus altijd wat zuurstofrijk blijft. Of was dat van nog veel eerder? Maar of dat echt een probleem is of dat je dat kan ondervangen: geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 15-02-2024 12:35 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Elsdeniep
Dank @blb4 !

Krijg ik wel subsidie als we zelf installeren? Dat is goed nieuws.

Ik hou alles nu warm met 70 graden zonder vvw(!). De template vraagt het vermogen bij 40 graden. Vandaar.

Edit: De vvw is 26 jaar oud. Ik zou liever grotere/betere radiatoren plaatsen en de vvw als bijverwarming houden (zolang deze nog niet gaat lekken). Vvw lekt nu dus nog niet. Er is destijds blijkbaar al een betere kwaliteit gebruikt. Vroeg of laat gaat het natuurlijk wel gebeuren. Dan koppel ik 'm af.

Blijft je advies hetzelfde?

[ Voor 17% gewijzigd door Elsdeniep op 15-02-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:41
niet om te antwoorden voor de vorige reactie, maar toch een opmerking: de vvw is zelfs als bijverwarming heel belangrijk. in de ruimte die je wilt verwarmen moet je je juist alles open zetten qua afgifte. dan kan het systeem de warmte gemakkelijker kwijt en kan de aanvoertemperatuur dalen. (Stel dat je alles met 1 kleine T21 probeert te verwarmen, dan moet dat ding enorm heet worden om het voor elkaar te krijgen, maar vele handen maken licht werk).

en ja over de subsidie:voor 2019? kreeg je ook subsidie als je zelf installeerde, maar nu niet meer. eventueel kun je een bedrijf vragen of ze je willen helpen met inbedrijfstelling en daar een factuur voor sturen. Ik denk dat je het dan wellicht wel voor elkaar krijgt.

100 - 150 liter boiler is prima als ie op 70 graden staat, maar een door een warmtepomp gevoede boiler laat je liever op 45 graden staan (en evt zo nu en dan een legionella run). Dan heeft ie nog een goede cop en is ie zuinig, warmer hoef je toch niet. je mengt dan dus nauwelijks nog koud water bij en dus kun je er veel korter mee douchen. alle water komt dan zo ongeveer van de boiler en soms is dan de waterleidingdiameter aan de kleine kant voor voldoende water. (liefst groter dan 15mm). Dus wellicht de boiler een slagje groter, maar ik weet natuurlijk niet hoe veel en vaak je warm water gebruikt. met een boiler is het een keer op en het duurt gauw meer dan een uur en soms wel 3 voor hij weer klaar voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:35:
Dank @blb4 !

Ik hou alles nu warm met 70 graden zonder vvw(!). De template vraagt het vermogen bij 40 graden. Vandaar.

De vvw is 26 jaar oud. Ik zou liever grotere/betere radiatoren plaatsen en de vvw als bijverwarming houden (zolang deze nog niet gaat lekken).

Er is in diverse topics veel geschreven over susbsidieaanvraag, je moet zorgen dat je voldoet aan de regels voor de aanvraag maar dat verbied niet dat je heel veel zelf kan doen.
aha, 70 graden is wat anders, komt er dus waarschijnlijk wel op neer dat je aardig wat aan je afgifte moet doen.

vvw heeft over 't algemeen de voorkeur bij een WP, ik zou dus voldoende advies zien te krijgen of 't wel of niet mogelijk is deze vvw nog de nodige jaren te gebruiken. Je kan die vloer dan dus als basis gebruiken.
Vervolgens zal je voor de overige afgifteelementen idd moeten bepalen wat ze doen bij ~35 graden en da's dan waarschijnlijk niet al te veel.

Weet je wat jou gasverbruik was per dag op die koudere dagen in januari (9, 10 & 11 januari)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:35:
Dank @blb4 !

Edit: De vvw is 26 jaar oud. Ik zou liever grotere/betere radiatoren plaatsen en de vvw als bijverwarming houden (zolang deze nog niet gaat lekken). Vvw lekt nu dus nog niet. Er is destijds blijkbaar al een betere kwaliteit gebruikt. Vroeg of laat gaat het natuurlijk wel gebeuren. Dan koppel ik 'm af.

70 graden is een no go. Eerst afgifte verbeteren. Als je dan toch bezig bent wellicht fancoils ivm optimale koeling, 70 graden is met een HR Ketel al een drama wbt verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2024 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Elsdeniep Er is geen reden dat vloerverwarming zou gaan lekken. Eens met de eerdere opmerkingen over het belang van de vloerverwarming.

Waar je even naar kan kijken is of het diffusiedichte vloerverwarming is. Kun je iets van tekst zien staan op 1 van de slangen? Daar kun je het mogelijk vandaan halen.

Als voorbeeld (zie m'n onderschrift): Ik heb 3 groepen vloerverwarming van 28j oud (h.o.h. van 20cm). Die vloerverwarming neemt ongeveer de 52m² van de vloer (begane grond) voor z'n rekening. het totale vloeroppervlak op de begane grond is 90m².
"Totaal nutteloos", zou je geneigd zijn te zeggen. Toch nemen die 3 groepen vloerverwarming 2,8kW aan afgifte voor hun rekening bij 35°C. Dat zijn een behoorlijke hoop radiatoren in vergelijking.

reken jouw afgifte hier uit:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
of hier:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Kijk ook even naar het huidige leidingwerk. Wat zijn de primaire diameters daar van?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Weet je wat jou gasverbruik was per dag op die koudere dagen in januari (9, 10 & 11 januari)?
Dat is wel een goed idee van je.
Op de koudste dag (11-01-2024) was het verbruik 9 m3.
Kun je daar iets mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
Oh, en inderdaad: er staat in het Duits op dat de slangen luchtdicht zijn.

• Elsdeniep
70 graden is een no go. Eerst afgifte verbeteren. Als je dan toch bezig bent wellicht fancoils ivm optimale koeling, 70 graden is met een HR Ketel al een drama wbt verbruik.
@MotorBeast het mooie van dit forum is dat het altijd nieuwe inzichten oplevert.
Uit nieuwsgierigheid: waarom is 70 graden een drama met een HR ketel? Moet het meer zijn? Minder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:26:
[...]

@MotorBeast het mooie van dit forum is dat het altijd nieuwe inzichten oplevert.
Uit nieuwsgierigheid: waarom is 70 graden een drama met een HR ketel? Moet het meer zijn? Minder?
Nee, veel minder. Een HR Ketel heeft een condensatiegebied ivm warmtewinning hieruit. Onder de 60 graden begint dat pas. https://sdwaterland.nl/20...ketel-efficienter-werken/
Voor jouw beeldvorming, ik stook hier met max 45 graden met rads, ook bij dikke vorst. Ik kan dus ook wel aan de WP. Offerte is onderweg.

Met 70 graden wil je echt niet aan de WP beginnen want dan stook je je gewoon arm. Cop wordt dan echt dramatisch slecht. Bij 45 graden zal het bij mij bij vorst al geen feest worden met wp.

• Elsdeniep
@Coolmint heel nuttige info, die je daar geeft. Dank!
@verkeerslicht ook dank richting jou: goede info/gedachten/links.
Kijk ook even naar het huidige leidingwerk. Wat zijn de primaire diameters daar van?
Als primaire diameter de diameter is van aanvoer en retour op de ketel: 22 mm.
De radiatoren hebben witte leidingen: 16 mm.

• Elsdeniep
Met 70 graden wil je echt niet aan de WP beginnen want dan stook je je gewoon arm.
@MotorBeast ik zal de vvw open zetten (heb ik altijd dicht) en de temperatuur van de ketel eens op 60 graden instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:37:
[...]

@MotorBeast ik zal de vvw open zetten (heb ik altijd dicht) en de temperatuur van de ketel eens op 60 graden instellen.
Max 50. Ellende is... het is niet koud meer om te testen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2024 13:38 ]

• Elsdeniep
OK. Ik zet 'm op 50.
Jammer idd dat het niet koud meer wordt...

Op 50 graden gezet.
Ik ga kijken of het hele huis daarmee op 20 graden komt en wat het verschil in verbruik is.
Ik meld het morgen of overmorgen.

[ Voor 53% gewijzigd door Elsdeniep op 15-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Als primaire diameter de diameter is van aanvoer en retour op de ketel: 22 mm.
De radiatoren hebben witte leidingen: 16 mm.
Aftakkingen naar de radiatoren zijn prima (al hangt dit ook nog ietsje af van de afstand)
Die 22mm is wat krap.

Even uitgaand van je hoogste verbruik (1799 kuub) heb je en warmtepomp nodig van 8 a 9kW:
1799*8/1660

Dan heb je toch wel het liefst leidingen van 32mm meerlaags of 28mm CV-buis.

Ik denk dat jouw situatie redelijk vergelijkbaar is met de mijne. Ik heb ook ongeveer 500m³ vrijstaand ( matig geisoleerd 1973), beetje vloerverwarming, en de radiatoren vervangen voor T33's enz, 2 fancoils enz.

Mijn warmtepomp is effectief 8,11kW bij -7°C (bij aanvoer op 34°C), en dat lijkt heel goed te kloppen qua dimensionering.

Let er trouwens op dat het aantal kW's in de naamgeving vaak geënt zijn op +7°C. Dat is een instinker omdat veel warmtepompen het vermogen uit de naamgeving niet meer halen bij -7 of -10°C

[ Voor 32% gewijzigd door verkeerslicht op 15-02-2024 13:57 ]

• Elsdeniep
Het is geen optie om nieuwe leidingen met een grotere diameter aan te leggen.
Ik hou er wel rekening mee dat ik nieuwe radiatoren moet plaatsen met de grootst mogelijke opbrengst.

Een wp van 8 of 9 kW is nog redelijk betaalbaar.

Mijn huis is van 1998 en goed geisoleerd (label A).
Ik vermoed dat mijn woning dus net iets beter scoort.
Heb jij ook een wtw?

Dank voor je tip bij vorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Dat is wel een goed idee van je.
Op de koudste dag (11-01-2024) was het verbruik 9 m3.
Kun je daar iets mee?
Dat is netjes, vast niet ‘t hele huis gestookt?
9 x 9 x 90% (want geen HR werking op 70 graden) geeft 73 kWh warmte in 24h. Bij die buitentemp heb je dus 73 kWh/ 18h (dan hou je tijd over voor ww) = 4 kW nodig. Bij - 10 kom je dan op 28 / 21 x 4 = 5,4 kW uit. Afgerond naar boven ~ 7 kW modelletje. Dit past wel bij je verbruik van ‘t laatste jaar, @verkeerslicht gebruikte ‘t hoogste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:17:
Ik hou er wel rekening mee dat ik nieuwe radiatoren moet plaatsen met de grootst mogelijke opbrengst.

Heb jij ook een wtw?

WTW help een hoop!
7 kW met 22 mm kan nog wel maar je moet ook gewoon ff goed bestuderen waar je de WP kan inkoppelen op je huidige systeem. Vaak is ‘t mogelijk een plek te vinden waar bv direct een splitsing zit en dan verdeelt ‘t vermogen zich al over 2 (of meer) richtingen.

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 15-02-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank @blb4. Er begint een redelijk positief beeld te ontstaan.
Je hebt gelijk: we verwarmen tegenwoordig per ruimte.
Daarom heb ik vanaf vandaag de verwarming overal in het huis aangezet en de ketel op 50 graden.
En dan maar kijken hoe het verbruik is.

Ik heb van meerdere kanten gehoord dat je met een wp eigenlijk het hele huis moet verwarmen en niet per ruimte moet gaan verwarmen.
Ik geloof dat dat een goed advies is: de ruimtes die we het minst stoken krijgen snel last van schimmel.

Blij met de mededeling over de wtw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:17:

Heb jij ook een wtw?

Dan scoort jouw woning veel beter. Ik heb ook geen WTW. Dan is het hoogste verbruik wellicht ook niet relevant (al vraag ik me af waarom deze dan zo hoog was ;))

Met 22mm leidingen is er wel een aannemelijke kans op leidingruis. Dan zou ik in ieder geval een warmtepomp kiezen waarvan de je de maximale flow kunt beperken. Kan je iets efficientie kosten, maar dan heb je wel een manier om leidingruis te beperken. (opmerking van @blb4 om op een logische plek in te haken op het leidingwerk is een goede)

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 15-02-2024 16:34 ]

• Elsdeniep
Is 9 m3 een hoog verbruik? Weer wat geleerd.
Leidingruis: goed dat je het noemt. Met ventilatoren onder de radiatoren zal dat misschien minder storend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:34:
Leidingruis: goed dat je het noemt. Met ventilatoren onder de radiatoren zal dat misschien minder storend zijn.
9m³ max is helemaal niet verkeerd (als het huis behagelijk was)
haha, t' is maar net hoe erg je je eraan stoort uiteraard. Ventilatoren op een zacht pitje hoor je haast niet hoor.

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:32:
Dank @blb4. Er begint een redelijk positief beeld te ontstaan.
Je hebt gelijk: we verwarmen tegenwoordig per ruimte.
Daarom heb ik vanaf vandaag de verwarming overal in het huis aangezet en de ketel op 50 graden.
En dan maar kijken hoe het verbruik is.

Ik heb van meerdere kanten gehoord dat je met een wp eigenlijk het hele huis moet verwarmen en niet per ruimte moet gaan verwarmen.
Ik geloof dat dat een goed advies is: de ruimtes die we het minst stoken krijgen snel last van schimmel.

Blij met de mededeling over de wtw.
Die opmerking over WTW is dus vooral omdat dat je warmteverlies enorm verminderd, een goed geisoleerde woning zonder WTW (jawel, ze worden nog steeds zo gebouwd) is meer dan de helft van 't energieverlies veroorzaakt door ventilatie.

Als je last van schimmel hebt is dat idd wel een indicatie dat je waarschijnlijk te lage temperatuur hebt en daardoor hoge luchtvochtigheid in combinatie met koude muren.

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:34:
9m3 voor een 500 m3 vrijstaand jaren 90 huis bij -3 is denk ik vrij netjes. Kan altijd beter maar zeer zeker ook veel slechter. Zonder WTW was 't snel 30% meer geweest.
Over geluid: je wil natuurlijk dat je daar gewoon geen of minimaal last van hebt. Dat geldt voor de buitenunit, leidinggeruis en geluid van boosterventilatoren. Dat is ook allemaal goed te krijgen maar verdiend wel aandacht.

[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 15-02-2024 16:44 ]

• Elsdeniep
... meer dan de helft van 't energieverlies veroorzaakt door ventilatie
Dat is heel veel, zeg.
Enigszins off topic: het bevestigt mijn vermoeden dat de afzuigkap met een afvoer naar buiten dus nogal onzuinig is in de winter. Op warme dagen in de zomer is het dan weer wel handig.

• blb4
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Dat is heel veel, zeg.
Enigszins off topic: het bevestigt mijn vermoeden dat de afzuigkap met een afvoer naar buiten dus nogal onzuinig is in de winter. Op warme dagen in de zomer is het dan weer wel handig.
Vroeger waren die % lager, de huizen waren slecht geïsoleerd en zo lek als een mandje. Ventilatieverlies was dus maar een klein extra aandeel. Tegenwoordig is er veel aandacht voor goede isolatie en goede kierdichting en dan is een ventilatiesysteem type C (dus zonder WTW), zeker als 't niet CO2 gestuurd is, het grootste warmteverlies.

Dat over die afzuigkap klopt, dat is ook de reden dat wij nu een recirculatiekap hebben maar je moet daar ook weer niet te veel blind op staren. Tenminste, dat hangt natuurlijk ook af van hoelang dat ding aanstaat. Als je uren per dag achter 't fornuis staat met die kap aan dan kan 't natuurlijk toch nog hard gaan. Wel interessant waar die afzuigkap dan z'n lucht vandaan haalt, zit er ergens een spuiopening van buiten (zodat als de kap aanstaat er buitenlucht naar binnen kan komen) of is 't dan toch gewoon door de diverse kieren in huis waar de lucht vandaan komt?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:37

Jan2023

KISS

blb4 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:41:
[...]

9m3 voor een 500 m3 vrijstaand jaren 90 huis bij -3 is denk ik vrij netjes. Kan altijd beter maar zeer zeker ook veel slechter.
Als je leest dat ze per ruimte stookt vraag ik mij af wat dat gegeven waard is.
En last van schimmel in diverse ruimtes.

Zet de watertemp van de cv eens op 45 graden en ga daar een seizoen mee stoken.
En gewoon de vloerverwarming 24/7 altijd volledig open.

Dan weet je na de volgende winter meer.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• blb4
Jan2023 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Als je leest dat ze per ruimte stookt vraag ik mij af wat dat gegeven waard is.
En last van schimmel in diverse ruimtes.
Als 't de bedoeling is om op dezelfde manier te blijven stoken dan kan 't wel als uitgangspunt gebruikt worden. Wel moet er dan sowieso rekening worden gehouden dat je 't minimale vermogen van de WP een beetje redelijk kwijt kan, meestal is dat bij 7 kW+ modellen zo'n 2500W of zelfs nog wat meer.

Als het echter inhoud dat er nu 1 ruimte 19 graden is en de rest 15 graden en je wil na de installatie overal altijd 21 graden kunnen hebben dan moet je daarvoor (behoorlijk) compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Jan2023 en @blb4 jullie hebben allebei een punt.
Ik kreeg vandaag de tip om de CV op 50 graden te zetten. Heb ik gedaan.
Ook heb ik de radiatoren in alle ruimtes nu open gezet.

Het verschil in verbruik zal ik bekijken en hier posten.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
Elsdeniep schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:39:
@Jan2023 en @blb4 jullie hebben allebei een punt.
Ik kreeg vandaag de tip om de CV op 50 graden te zetten. Heb ik gedaan.
Ook heb ik de radiatoren in alle ruimtes nu open gezet.

Het verschil in verbruik zal ik bekijken en hier posten.
Goede stappen. Wat is je stookgedrag verder?
Dag en nacht hetzelfde lijkt me nu het beste, want dat doe je straks met een WP ook.

Eventueel kun je nog met 1 graad nachtverlaging werken maar voor deze test weken even gewoon dezelfde temperatuur dag en nacht (behalve misschien je slaapkamer die je wellicht liever op 18C hebt).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Elsdeniep
Ik heb de laatste paar dagen de temperatuur in alle ruimtes dag en nacht op 21 gehouden.
De ketel staat nu op 50 graden.

De woning blijft netjes 21 graden (met de huidige kleine radiatoren).
Buitentemperatuur was natuurlijk wel relatief hoog.

Het gasverbruik is in de laatste paar dagen wel iets toegenomen omdat we nu alle ruimtes verwarmen i.p.v. alleen de ruimtes die we gebruiken.

Op basis van jullie meningen en adviezen, wil ik een 9 kW monoblock wp kopen.
Ik denk aan deze:
https://klimatime.com/nl-...0Heat%20Pump&gad_source=1

Vragen:
- Suggesties voor een alternatieve monoblock zijn welkom.
- de leidingen naar de radiatoren zijn van wit kunststof, diameter 15 mm. Is er grote kans op ruis?
- de leidingen bij de verdeler van de vvw zijn 22 mm. Afstand tot wp is circa 11 meter. Zal ik de wp op die leidingen aansluiten of helemaal boven i.p.v. de ketel?
- ik wil op 40 graden gaan verwarmen met een pomploze verdeler (met extra ventiel om eventueel naar 50 graden te kunnen). Goed idee?
- buffervat: liever zonder. De Panasonic kan -20 graden aan. Goed idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkZ4rDvs9jNcOGEMUeqNemeCKnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zybfbWWW6ldP804XEGBeGDI1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Elsdeniep op 23-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik wil een Caleffi 671 verdeler gaan aanschaffen.
Als ik er 9 fancoils en 3 groepen vvw op aan ga sluiten, is het dan dom om te denken dat de Caleffi met 6 groepen een geschikte keuze is? M.a.w. is het gebruikelijk om bijvoorbeeld de groepen van de vvw gecombineerd aan te sluiten op de Caleffi? En datzelfde te doen met de radiatoren op de 1e etage?

Configuratie die wij in gedachten hebben:
- 4 fancoils begane grond. Geen ringleiding; dus allemaal aparte leiding (32mm) naar de verdeler.
- 3 groepen vvw op begane grond.
- 5 fancoils op 1e etage. Bestaande kunststof leidingen (16 mm) gebruiken.

En nog een noob vraag:
Waarom zie ik bij deze aanbieder alleen een verschil in prijs maar geen verschil in product(-omschrijving)?:
https://www.wolf-online-s...1-DN25-1-4-HK::27963.html
https://www.wolf-online-s...1-DN25-1-11-H::27962.html

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Elsdeniep HK zal voor Heizkreis staan: verwarmingscircuit/"groep".
Dus een 4-HK heeft 4 groepen en een 7-HK zeven. Voor het gemak zetten ze er dezelfde foto bij.

In jouw geval lijkt me een 7 groeps op de BG en een 5 groeps op de 1e het meest voor de hand liggend.
32mm naar elke fancoil lijkt me wat overgedimensioneerd. De flowmeters zijn maar afleesbaar tot 4 liter/minuut dus als je meer dan dat nodig hebt, dan kan je beter een andere oplossing kiezen.
4l/min gaat, tot redelijke lengtes, ook door 20mm pex.
Vloerverwarmingsslang is dunner en zo'n circuit heeft veel meer lengte.

Volgens mij (=leek) zou je zelfs de fancoils ook met vloerverwarmingsslang aan kunnen sluiten. Dan kan je beter een euroconus-verdeler kiezen dan een 3/4" variant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dus een 4-HK heeft 4 groepen en een 7-HK zeven
@Proton_ dat zou het verschil in prijs wel verklaren.

De leiding-diameter van 32 had ik op het oog omdat ik wil voorkomen dat er ruis in de leiding te horen is.
Daar staat tegenover dat @flippy het ook over euroconus had.
Voor de aanvoer van wp naar de verdelers gebruik ik dan nog steeds wel een grotere diameter.

Uit nieuwsgierigheid: je hebt mijn vraag verplaatst. Waarom? Mijn redenering was: ik zoek in alle fora naar "Caleffi 671" en stel in één van die fora mijn vraag omdat de kans daar groter is dat mijn vraag gelezen wordt en relevant is. Niet goed gedacht?

[ Voor 7% gewijzigd door Elsdeniep op 10-06-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Elsdeniep
Die 32mm is belangrijk voor de hoofdleiding. De stroomsnelheid per indivuduele leiding naar een afgever zal een stuk lager liggen, en zul je qua ruis geen last van hebben. Men heeft immers ook geen vloerlussen van 32mm dik.

De flowmeters van de verdeler zijn gaatjes van inwendig een paar milimeter per uitgang. Je kunt wel aanvoelen dat vervolgens weer over-gaan op 32mm niet zinvol is.

Om nog terug te komen op je oorspronkelijke vraag: Hoe bedoel je precies: 6 groepen? Wilde je afgevers gecombineerd aansluiten op 1 groep? Want daar lijkt het een beetje op, en zou ik afraden.
Kies per afgever/lus één groep. Dan heb je dus zoveel groepen nodig als je afgevers + lussen hebt, en dat is 12 stuks
Zoals @Proton_ aangaf, zou je dus met twee losse verdelers het mooiste wegkomen.

p.s. Die Caleffi 671 is echt een hele mooie verdeler (is mijn n=1 ervaring). Alles zit erop: flowmeters, afsluiters, kranen, ontluchters. En je merkt aan alles dat het kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:14:
Ik heb de laatste paar dagen de temperatuur in alle ruimtes dag en nacht op 21 gehouden.
De ketel staat nu op 50 graden.

De woning blijft netjes 21 graden (met de huidige kleine radiatoren).
Buitentemperatuur was natuurlijk wel relatief hoog.

Het gasverbruik is in de laatste paar dagen wel iets toegenomen omdat we nu alle ruimtes verwarmen i.p.v. alleen de ruimtes die we gebruiken.
Hoeveel % is het gasverbruik daarvan toegenomen? is daar met enige zekerheid iets van te zeggen?
Puur uit interesse, omdat veel mensen ruimtes uit spaarzaamheid ruimtes onverwarmd laten ten koste van een stuk comfort. Ik heb dit zelf nooit getest, maar ben benieuwd naar de praktijkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:18:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: je hebt mijn vraag verplaatst. Waarom? Mijn redenering was: ik zoek in alle fora naar "Caleffi 671" en stel in één van die fora mijn vraag omdat de kans daar groter is dat mijn vraag gelezen wordt en relevant is. Niet goed gedacht?
Het topic (= onderwerp) waar je in postte was verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren" wat niet de Caleffi als onderwerp heeft, maar de installatie van de topicstarter.

Jouw installatie heeft ook al een mooi topic met overwegingen en plaatjes: dit topic :)
Beide topics staan in het Duurzame energie en Installaties subforum, we hebben de ervaring dat elke installatie maatwerk is dus nieuwe situaties vereisen al snel persoonlijke antwoorden op doorvragen en dan is een apart topic al snel nodig om overzicht te houden.
Dit is subforum-specifiek beleid.
Ik begrijp je angst om minder aanloop of geen antwoorden te krijgen, in de praktijk valt dat wel mee en anders kun je na een paar dagen in een generiek topic (bv het L/W of vloerverwarming topic) een link naar je post laten vallen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank @Proton_ . Goed om te weten. Volgende keer zal ik het zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank @verkeerslicht voor dit top-antwoord. In één keer verschillende vragen beantwoord én weer wat inzicht gekregen.
Hoeveel % is het gasverbruik daarvan toegenomen? is daar met enige zekerheid iets van te zeggen?
Het gasverbruik nam ongeveer 20% toe op dag-basis. Daar kan ik geen conclusies aan verbinden omdat ik het verbruik niet kon vergelijken met dagen met een vergelijkbare (veel lagere) temperatuur.
Bovendien moesten de ruimtes die we langere tijd niet verwarmd hadden, helemaal opnieuw opgewarmd worden. Dat kost natuurlijk wat meer energie.

Mijn ervaring met het niet verwarmen van ongebruikte ruimtes is dat het weliswaar aanzienlijk scheelt op de stookkosten maar dat het ook een aantal nadelen met zich meebrengt:
- schimmelvorming (ongezond en zie er maar eens vanaf te komen).
- vocht is niet best voor het houtwerk. Kan op termijn voor hoge kosten zorgen.
- risico op bijv. huisstofmijt.
- niet comfortabel.

Met de full electric wp gaan we comfortabel het hele huis op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@verkeerslicht nieuw inzicht levert vaak ook weer een nieuwe vraag op.
Ik heb overwogen om voor het aansluiten van 4 radiatoren/fancoils op de begane grond, een ringleiding te maken. Die leiding zou ik dan een grotere diameter geven.
Uit jouw antwoord maak ik op dat een grotere diameter (logischerwijs) niet zoveel zin heeft.
Is het dus af te raden een ringleiding te gebruiken?
Dus beter: elke radiator/fancoil een eigen aansluiting op de verdeler geven?

Overigens 1: op de eerste verdieping moet ik de bestaande leidingen gebruiken voor 5 radiatoren en dat is in totaal dan één groep op de verdeler.

Overigens 2: Begane grond heeft vvw als bijverwarming. Circa 80 m2.

Het idee van een tweede, aparte verdeler zal ik bespreken met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:13:
@verkeerslicht nieuw inzicht levert vaak ook weer een nieuwe vraag op.
Ik heb overwogen om voor het aansluiten van 4 radiatoren/fancoils op de begane grond, een ringleiding te maken. Die leiding zou ik dan een grotere diameter geven.
Uit jouw antwoord maak ik op dat een grotere diameter (logischerwijs) niet zoveel zin heeft.
Is het dus af te raden een ringleiding te gebruiken?
Dus beter: elke radiator/fancoil een eigen aansluiting op de verdeler geven?

Overigens 1: op de eerste verdieping moet ik de bestaande leidingen gebruiken voor 5 radiatoren en dat is in totaal dan één groep op de verdeler.

Overigens 2: Begane grond heeft vvw als bijverwarming. Circa 80 m2.

Het idee van een tweede, aparte verdeler zal ik bespreken met de installateur.
Om spraakverwarring te voorkomen: Je bedoelt met ringleiding een 2pijps circuit, dus een gangbaar circuit waar de afgevers parallel op zitten aangesloten?

Het is een goed idee om een los circuit te gebruiken als de situatie zich daarvoor leent, maar die moet je niet als groep op de verdeler aansluiten.

Wat je kunt doen is een aftakking maken op de hoofdleiding op een geschikte plek, en dan van daaruit met 32mm (of wellicht 25mm, als het maar een paar afgevers zijn) een los circuit maken.

Dus in antwoord op jouw vragen:
Een ringleiding (parallel 2 pijps) is niet af te raden, maar alleen niet als groep op de verdeler.
Als je niet een los circuit voor de radiatoren / fancoils gebruikt, dan inderdaad -> 1 radiator of 1 fancoil per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik was aan het typen toen je reactie binnen. kwam. Excuus.
Je bedoelt met ringleiding een 2pijps circuit
Ja, dat bedoel ik.
Het is een goed idee om een los circuit te gebruiken als de situatie zich daarvoor leent, maar die moet je niet als groep op de verdeler aansluiten.
Snap wat je bedoelt (denk ik): elke fancoil/radiator een eigen aanvoer/retour is prima. Maar afvoer/retour van twee of meer radiatoren niet combineren.
Wat je kunt doen is een aftakking maken op de hoofdleiding op een geschikte plek, en dan van daaruit met 32mm (of wellicht 25mm, als het maar een paar afgevers zijn) een los circuit maken.
Dit vertaal ik naar: 2-pijps circuit (diam. 32 of 25 mm) als 1 groep aansluiten op de verdeler is OK. Parallel aftakken naar 4 radiatoren met (smallere, gewone) vvw buis. Klopt?

[ Voor 167% gewijzigd door Elsdeniep op 11-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:42:
Dank @verkeerslicht voor dit top-antwoord. In één keer verschillende vragen beantwoord én weer wat inzicht gekregen.

[...]

Het gasverbruik nam ongeveer 20% toe op dag-basis. Daar kan ik geen conclusies aan verbinden omdat ik het verbruik niet kon vergelijken met dagen met een vergelijkbare (veel lagere) temperatuur.
Bovendien moesten de ruimtes die we langere tijd niet verwarmd hadden, helemaal opnieuw opgewarmd worden. Dat kost natuurlijk wat meer energie.

Mijn ervaring met het niet verwarmen van ongebruikte ruimtes is dat het weliswaar aanzienlijk scheelt op de stookkosten maar dat het ook een aantal nadelen met zich meebrengt:
- schimmelvorming (ongezond en zie er maar eens vanaf te komen).
- vocht is niet best voor het houtwerk. Kan op termijn voor hoge kosten zorgen.
- risico op bijv. huisstofmijt.
- niet comfortabel.

Met de full electric wp gaan we comfortabel het hele huis op temperatuur houden.
Dank voor de analyse. De opsomming van voordelen sta ik helemaal achter. Hier bijvoorbeeld geen klemmende deuren meer a.g.v. een te hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:19:
Ik was aan het typen toen je reactie binnen. kwam. Excuus.
@verkeerslicht ik heb even op jouw topic gekeken: Monoblock warmtepomp zelf installeren
Klopt het dat jij met een ringleiding werkt? Is het mogelijk dat je me vertelt waarom je voor een ringleiding kiest en niet elke radiator een eigen aansluiting geeft op de Caleffi?
Klopt. Dat is voor onze situatie het meest praktisch. De vloerverwarmingverdeler zit het meest ver verwijderd van de warmtepomp, dus onderweg naar de warmtepomp toe (via de kruipruimte) tak ik af naar de radiatoren.

Als ik in plaats daarvan vanaf de verdeler weer terug zou moeten gaan naar alle radiatoren heb ik een heel netwerk aan lange leidingen nodig naar elke afgever. Dan zou ik veel meer leidingwerk nodig hebben, en ook veel meer werk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
De vloerverwarmingverdeler zit het meest ver verwijderd van de warmtepomp, dus onderweg naar de warmtepomp toe (via de kruipruimte) tak ik af naar de radiatoren.
Dan ga ik dat ook zo doen.
Ik kan in jouw tekeningen zo snel niet zien of je voor de hoofdleidingen van elk circuit overal 22mm gebruikt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:19:

[...]

Snap wat je bedoelt (denk ik): elke fancoil/radiator een eigen aanvoer/retour is prima. Maar afvoer/retour van twee of meer radiatoren niet combineren.
(y)
[...]

Dit vertaal ik naar: 2-pijps circuit (diam. 32 of 25 mm) als 1 groep aansluiten op de verdeler is OK. Parallel aftakken naar 4 radiatoren met (smallere, gewone) vvw buis. Klopt?
Ik weet niet helemaal of ik dit goed begrijp ;) maar:
2-pijps circuit (diam. 32 of 25 mm) als 1 groep aansluiten op de verdeler is niet OK. Dat circuit tak je af van de hoofdleiding (los van de verdeler)
Parallel aftakken naar 4 radiatoren doe je niet met vvw-buis, maar met bijvoorbeeld meerlaags 25mm, of met 22mm CV-buis (waarbij de eerste de voorkeur geniet als het niet in het zicht zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Dan ga ik dat ook zo doen.
Ik kan in jouw tekeningen zo snel niet zien of je voor de hoofdleidingen van elk circuit overal 22mm gebruikt hebt.
Ik heb op de begane grond overal 32mm gebruikt. Aftakkingen naar de individuele radiatoren/fancoils zijn 16mm, en naar de 1e verdieping toe heb ik de bestaande 22mm CV-buis die er reeds zat laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
2-pijps circuit (diam. 32 of 25 mm) als 1 groep aansluiten op de verdeler is niet OK. Dat circuit tak je af van de hoofdleiding (los van de verdeler)
Nu snap ik 'm @verkeerslicht: Dit circuit komt direct van de wp (dus niet van de verdeler).

(Klopt het dat jouw verdeler dan nog slechts drie groepen heeft?
Antw.: ja. Staat ook in de beschrijving.)

[ Voor 17% gewijzigd door Elsdeniep op 11-06-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Parallel aftakken naar 4 radiatoren doe je niet met vvw-buis, maar met bijvoorbeeld meerlaags 25mm, of met 22mm cv-buis (waarbij de eerste de voorkeur geniet als het niet in het zicht zit)
Ik lees over nadelen van meerlagig. Moet ik over nadenken.
En ook: op de fancoils kun je euroconus direct aansluiten. Dat is 16 mm vvw-buis, toch? Niet aan te bevelen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Nu snap ik 'm @verkeerslicht: Dit circuit komt direct van de wp (dus niet van de verdeler).

Klopt het dat jouw verdeler dan nog slechts drie groepen heeft?
Dat klopt. Is slechts een beperkte bijverwarming.

Als ik het overnieuw mocht doen had ik bij aanschaf van het huis alles eruit gemikt en in alle vloeren een mooie vloerverwarming laten neerleggen. Maar tja, da's achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Elsdeniep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:34:
[...]

Ik lees over nadelen van meerlagig. Moet ik over nadenken.
En ook: op de fancoils kun je euroconus direct aansluiten. Dat is 16 mm vvw-buis, toch? Niet aan te bevelen dus?
Euroconus zegt niet iets over de leiding, maar over de fitting. Zowel staal als meerlaags kun je met euroconus aansluiten, en dat geldt ook voor vloerverwarmingsbuis. Alleen die laatste gebruik je hooguit als je de fancoils op de verdeler aansluit. Echter, doe je dat vanaf de ringleiding, dan zal het gewoon meerlaags of staal of koper zijn.

Meerlaags heeft voornamelijk voordelen (het is alleen niet mooi, en dus voor zichtwerk minder wenselijk). Andere belangrijke reden om niet voor meerlaags te gaan is dat het sneller degradeert bij hoge temperatuurverwarming, maar daar heb je met een warmtepomp geen last van.

belangrijk voordeel van meerlaags is dat het niet roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@verkeerslicht ik ga een onbescheiden vraag stellen. Mag ik een keer komen kijken hoe jij je installatie hebt gedaan?
Volgens mij is mijn situatie namelijk tamelijk vergelijkbaar met de jouwe.
Ik woon in Bergen op Zoom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Vandaag heb ik jullie hulp nodig bij de installatie van de Explorer V4 wp boiler van 200 liter.
In de bouwtekening van de woning staat een maximale belasting van de zoldervloer van 70 kg/m2.

In de handleiding van de Exporer 200 liter boiler staat:
De vloer moet een last van minstens 400 kg kunnen dragen (oppervlak onder de waterverwarmer).
De vloer moet dus verstevigd worden. Klopt?
Dat wil ik doen door een stalen frame te lassen of door stalen klampen aan de bestaande houten balken te maken.

En dan nu het probleem:
Ik vind de oplegging van de balklaag van de zoldervloer aan de magere kant. Met andere woorden: Ik kan de balken wel verstevigen, maar als de oplegging niet sterk genoeg is, lost dat mijn probleem niet op.

Wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie?

Aanvullende info:
- de balken liggen op een stalen z-profiel dat in de scharnierkap is ingefreesd. Het profiel heeft een afmeting van 5x5x5 cm. Het staal is 3 mm dik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W49ZVWpgiGoBhsMNfdhTdJOj2mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nKPrMPQ591t26X8kGrsYJTk.jpg?f=fotoalbum_large
- De oplegging van de balk op het profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6seoOtjDIRihpF7tHNPKewyb2p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9gntpj8CuYwI5UInfWmg7R7.jpg?f=fotoalbum_large
- Afmeting balk is 20 x 6 x 360 cm. De balken liggen hoh op 45 cm. Overspanning is 360 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krQiSJNu9AlY9jSRU2IoopXgE90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3asD906QMmjEK5p2IYNswN11.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Elsdeniep dat is een goede vraag en behoorlijk diep bouwkundig, ik verwacht dat dat buiten de kennis van de gemiddelde DEI-bezoeker valt.
Heb ik je net overtuigd het in dit topic te houden, krijg je weer te horen dat je het beter elders kunt vragen :)
Ik denk dat een crosspost in Bouwen&Klussen in dit geval een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Proton_ dank voor je input!
Heb ik je net overtuigd het in dit topic te houden, krijg je weer te horen dat je het beter elders kunt vragen :)
Dat is precies zoals ik je vorige advies heb geinterpreteerd: eerst in dit topic vragen en als er weinig (waardevolle) reactie komt, elders vragen.
Laat ik het nog maar eens herhalen: Ik ben superblij met alle Tweakers-input!

Edit: done. Zie: Balkoplegging in scharnierkap verstevigen?

[ Voor 9% gewijzigd door Elsdeniep op 15-06-2024 14:43 ]

Pagina: 1