Interessant. Recent is mijn Miele stuk gegaan uit de jaren 80.
En ik wist dat deze veel kon gebruiken, 2-6kWh afhankelijk van programma's e.d. maar dat maakt de was ook zeer schoon (door het water verbruik).
Nu een bosch staan. En ik zie het stroomverbruik niet eens terug in mijn dagverbruik (door wp, wp-boiler, airco op achtergrond).
Een 60 graden ECO programma verbruikte maar 0,45kWh! Dit was met een heel twee persoons dekbed (dun katoen, gok 4-5kg).
Dingen welke mij opvielen:
- het programma duurt 4 uur. ok. er wordt minder warm water gebruikt dus er moet langer gewassen worden.
- de trommel is absoluut geen 60 graden, het glas voelde meer aan als 40 graden. Ga eens met de FLIR aan de slag.
- er was geen water zichtbaar in de trommel, dit baart mij op lange termijn wel zorgen voor aanslag. Ik ga registreren hoeveel liter water bij verbruikt per wasbeurt.
- de trommel draaien kost ca 100w (maar dit zijn pieken en ik kan alleen in het moment aflezen). Hier kan ik helaas niet aan meten zonder investering.
sommige dingen zijn dus terecht:
- Hier op het forum, collega's en ikzelf merk dat de temperatuur niet de daadwerkelijk temperatuur is.
Dat is zeer ongewenst wat mij betreft! Maar dit zal vast in de handleiding staan welke ik fysiek niet heb

.
- Altijd met gereduceerd water de machine programmeren zorgt voor een onaangename geur in de wasmachine, aanslag op de rubbers en vermoedelijk ook het verwarmingselement.
Ik ga het ook eens beter bijhouden!
Iets wat ik zelf nadelig vind, is dat er zoveel sop achter blijft in de was door het ECO programma.
Ik heb ook onthard water, dus moet daar dubbel mijn zeepverbruik op aanpassen merk ik.
Weet jij exact hoeveel water je wasmachine gebruikt?
Absoluut relatief, relatief absoluut.