Maar wel sinds de laatste update geen wastijd verkorting doet . Dit is al 5 maanden het geval. Gisteren weer contact gehad met Miele en zij bevestigden dat de laatste update idd deze functie om zeep heeft geholpen en dat zij er mee bezig zijn .
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het gaat voornamelijk om de stand ECO 40-60 i.c.m. startuitstel. Heb je dit eens vergelijken met dezelfde stand, maar dan direct gestart?backupdevice schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:32:
Hier een WEI875 die eigenlijk wel gewoon zuinig is.
Ik gebruik normaal de eco stand niet eerlijk gezegd .TBTL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Het gaat voornamelijk om de stand ECO 40-60 i.c.m. startuitstel. Heb je dit eens vergelijken met dezelfde stand, maar dan direct gestart?
Vandaag eens geprobeerd, zonder uitgestelde start
60graden, 9KG was , 2:21 uur 0.8kWh
60graden eco , 9KG was , 3.04 uur 0.6kWh
[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2024 18:20 ]
Ter verduidelijking, met "ECO 40-60" bedoel ik niet ECO 40 of ECO 60, maar de instelling waarbij zowel de lampjes 40 als 60 branden. Dit is een programma dat met water van maximaal 40 graden wast. De temperatuur lijkt echter 55 graden te worden, als (en alleen als) je startuitstel gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 25-06-2024 19:33 ]
Mijn WCI870 uit 2023 heeft dan ook last van deze bug. Na een bepaalde update een hele tijd geleden nog maar 1 of 2 keer een programmaverkorting gehad. Mooie boel zeg. Wat een prutsers. Nooit meer een Miele, ook om andere redenen.backupdevice schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:32:
Hier een WEI875 die eigenlijk wel gewoon zuinig is.
Maar wel sinds de laatste update geen wastijd verkorting doet . Dit is al 5 maanden het geval. Gisteren weer contact gehad met Miele en zij bevestigden dat de laatste update idd deze functie om zeep heeft geholpen en dat zij er mee bezig zijn .
Gisteren gaven zij aan er mee bezig te zijn. Maar dat zeiden zij begin dit jaar ookGekkeRipper schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:37:
[...]
Mijn WCI870 uit 2023 heeft dan ook last van deze bug. Na een bepaalde update een hele tijd geleden nog maar 1 of 2 keer een programmaverkorting gehad. Mooie boel zeg. Wat een prutsers. Nooit meer een Miele, ook om andere redenen.
Dit is mijn 2e WEI. Eerste vervangen omdat het twindos systeem gemold was door Miele cartridges … wat een bagger
Ook een Miele vaatwasser die al aan zijn tweede pomp bezig is binnen 3 jaar en deze pomp is ook al weer aan het kapot gaan.( fluittoon & treingeluid )
Ik heb ook klaar met Miele
[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2024 19:57 ]
Als je een van die drie programma's met uitgestelde start draait, dan wordt de watertemperatuur hoger en/of verbruikt de machine meer water (wat ook opgewarmd moet worden). Het gevolg is dat het energieverbruik van zo'n programma met uitgestelde start veel hoger ligt dan hetzelfde programma zonder uitgestelde start. Tot nu toe weten we dat dit speelt bij de WSF363 en de WSA033.
Om te checken of je ook een 'greenwashmachine' hebt (credits aan @Joepla voor deze vondst), kun je kijken naar het energieverbruik en deze benchmarken met de verbruiksgegevens in de handleiding. Die zonder uitgestelde start zullen aardig in de buurt komen, maar met uitgestelde start een factor 2 a 3 hoger liggen. Bij het ECO 40-60 programma kun je daarnaast de temperatuur checken, aangezien die ook opgegeven is in de handleiding. Met uitgestelde start wordt deze bij bovengenoemde modellen zo rond de 55 graden, zonder uitgestelde start gewoon netjes rond de 40. Je kunt dat nagaan door te checken of je de trommel nog kunt bijvullen wanneer het water helemaal opgewarmd is (ongeveer een uur vanaf het moment dat het programma begonnen is). Als dit niet het geval is, dan is de temperatuur volgens de handleiding boven de 55 graden.
@backupdevice, je zou die 60 graden eco eens kunnen herhalen met een uitgestelde start van 30min. Als je significante verschillen ziet in energieverbruik, dan weet je genoeg. Let er wel op dat je steeds dezelfde belading gebruikt (bij voorkeur volle belading). Op basis van jouw gemeten verbruik zonder uitgestelde start, vermoed ik dat de wasmachine een halfvolle belading heeft gedetecteerd, zie oude handleiding op blz. 98. Je kunt ook de check van @TBTL met een enkele handdoek op ECO 40-60 doen. Gespecificeerde verbruik en temperatuur van het ECO 40-60 programma vind je trouwens hier in de nieuwe handleiding op blz 97.
Dan weet je of ze naast het verwijderen van de programmaduurverkorting nog meer hebben lopen prutsen in de software van je wasmachine
De droger van Miele geeft nog wel het energieverbruik aan.
Be small, act BIG.
Welke wasmachine heb jij? Mijn WSF 363 geeft al vanaf het moment dat ik hem kocht 0,0 kWh aan in de app en heb sindsdien ook geen update gehad (helaas..). Aankoopdatum was september 2023.thaMini schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:29:
Kunnen jullie het energieverbruik van Miele nog zien? Bij mijn wasmachine is dat alleen nog maar 0,0 kWh, zowel in Home Assistant als de Miele app. Ik heb het idee dat het er met een update uitgeschreven is maar kan dat niet bevestigen.
Be small, act BIG.
Hoi, ik kan nog wel het verbruik zien bij 'Recent gebruikt'.thaMini schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:29:
Kunnen jullie het energieverbruik van Miele nog zien? Bij mijn wasmachine is dat alleen nog maar 0,0 kWh, zowel in Home Assistant als de Miele app. Ik heb het idee dat het er met een update uitgeschreven is maar kan dat niet bevestigen.
App-versie 4.12.4
Job
Er is vorige maand inderdaad een remote update geweest voor de wasmachine. Ondanks dat ik de release notes nergens kan vinden, verschijnen sindsdien ineens energie- en waterverbruiksgegevens in de app. Dat was voorheen niet. Helaas zijn de ECO-programma's met uitgestelde start nog steeds niet echt eco, maar grappig genoeg laten de verbruiksgegevens in de app dit nu ook zien. Hieronder een tabelletje met wat verbruiksgegevens volgens de app van het ECO 40-60 en ECO 60 programma met directe of uitgestelde start. Wat goed is om te benoemen is dat de app beide ECO-programma's weergeeft als ECO 40-60, wat verwarrend kan zijn. Verder spreken de verbruikswaardes voor zich lijkt me.
/f/image/SQG010dIIduXlEHQgoNxrIKr.png?f=fotoalbum_large)
Wat ook interessant is, is dat het waterverbruik ook inzichtelijk wordt hiermee. Ik heb zelf alleen een energiemeter, dus had hier geen zicht op tot de update. Nu dus wel. Wat opvalt is dat het waterverbruik van het ECO 60 programma ook hoger is dan de specs voorschrijven, zowel voor directe start als uitgestelde start.
Ik heb dit een tijd terug ook proberen aan te kaarten bij de consumentenbond, maar dat ging heel moeizaam. Ik weet nog steeds niet of ze helemaal begrepen wat er nou precies aan de hand is, maar ze gaven mij niet echt de indruk er voor open te staan. Erg jammer, omdat dit duidelijk software gerelateerd is en dus betrekking heeft op veel consumenten.
Heb daarna een melding gedaan bij het NVWA en die pakten het serieuzer op. Die gingen dit in Europees verband bespreken en mogelijk testen dit jaar. Ik heb recent dit tabelletje nog nagestuurd en gevraagd wat de status is, maar helaas nog geen reactie gehad. Maar mochten meer mensen tegen dit probleem aanlopen, dan helpt het om hiervan ook een melding te doen. Dat kan hier.
En nu maar hopen dat het recht ooit zegeviert.
Weet je toevallig op welke manier de wasmachine het waterverbruik meet en of dat nauwkeurig is?
Goeie vraag, dat weet ik eerlijk gezegd nietTBTL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:59:
Weet je toevallig op welke manier de wasmachine het waterverbruik meet en of dat nauwkeurig is?
[ Voor 16% gewijzigd door Niels-C op 06-03-2025 14:25 ]
Ben ook aan het kijken of er mogelijkheden zijn om de apparaten aan te sturen buiten de app. Dan zou ik ze kunnen laten starten afhankelijk van stroomprijs of hoeveelheid zon.
Job