Naast isolatie benieuwd naar het minimum vermogen en geluid gezien deze volgens het artikel alleen als T-CAP komt. Hiermee lijkt het nog niet direct de opvolger voor de J serie als monobloc.
Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele.shadylog schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:55:
[...]
Dat T-CAP komt voor de L-serie is mooi toch?. Zitten er ook nadelen aan T-CAP ? Bijv moduleert de compressor nog steeds laag genoeg?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dat snap ik dus niet de L lijn is maar 3-9 KW wat gaan ze dan toevoegen aan de L lijn? Zo'n enorme toename in minimum vermogen is toch niet goed?Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
[...]
Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele.
Hé?Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
[...]
Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele.
Das gewoon ruk toch?
Blijft bijzonder dat Panasonic daarmee weg komt. Want de warmtepompen van concurrent Mitsubishi van max 8 - 12 kW hebben een minimum vermogen van slechts zo'n 3.4 kW.Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
Waarom zou de minimum vermogen van de Tcaps zoveel hoger zijn?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vergelijk je dan met een Mitsubishi die Hyper Heating / H2i heeft? Anders moet je vergelijken met een Panasonic zonder T-cap die ook gewoon 3,4 kW als minimum vermogen heeft.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Blijft bijzonder dat Panasonic daarmee weg komt. Want de warmtepompen van concurrent Mitsubishi van max 8 - 12 kW hebben een minimum vermogen van slechts zo'n 3.4 kW.
Waarom zou de minimum vermogen van de Tcaps zoveel hoger zijn?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Jazeker. Bij Mitsubishi zijn dat de Zubadan modellen (met h in het typenummer, dus shwm). Kijk maar naar de tabellen in de TS van Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen.RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:42:
[...]
Vergelijk je dan met een Mitsubishi die Hyper Heating / H2i heeft? Anders moet je vergelijken met een Panasonic zonder T-cap die ook gewoon 3,4 kW als minimum vermogen heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ruk weet ik niet, sommige vinden dat fijn om te doen, ik weet natuurlijk niet zeker wat je ermee bedoeld?
Ter info;
Is hele andere techniek een t-cap. Als je 16kW thermisch vermogen in je afgifte kwijt kan en nodig hebt dan is 5kW minimum vaak geen enkel probleem. Heb je +/- 9kW nodig pak je vooral geen t cap.
Zit je net boven de 9kW behoefte dan zou ik nog voor de 9L gaan ipv een t-cap. Dan maar incidenteel de 3kw backup aanspreken. Dat liever dan te groot minimum vermogen.
Tuurlijk is het leuk om 80% modulatie bereik te hebben alleen het is niet voor niets dat ze dat niet aanbieden. Als wij hier iets niet begrijpen kun je er vanuit gaan dat we gewoon de achterliggende reden niet kennen.
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2024 19:00 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
De 9J haalt maar iets van 7.5 kW bij -7 en -10. Die moet je dus niet kopen als je 9 kW nodig hebt. Als je de Tcap niet wilt, dan kun je beter bij een ander merk gaan shoppen. (Hint: Mitsubishi heeft ook monoblocks, maar dan wel met binnenunits)ErikVers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:44:
Zit je net boven de 9kW behoefte dan zou ik nog voor de 9L gaan ipv een t-cap. Dan maar incidenteel de 3kw backup aanspreken. Dat liever dan te groot minimum vermogen.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2024 20:05 ]
Zal hier echt niet anders zijn. Hoeveel van de mensen hier die het anti buffervat gospel prediken hebben daadwerkelijk ook ervaring met eeen buffervat?flippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:19:
[...]
probleem is dat die site geschreven is door een paar CV ketel installateurs die half niet weten waar ze over praten. die site is al vaker hier besproken.
Zoals Carboy aangeeft is zonder buffer het juiste minimum vermogen belangrijk om in de grootste (milde) periode van het jaar niet te gaan pendelen. Nadeel daarvan is dat bij de niet -t-cap modellen het vermogen bij -7 minder is en dus de backup heater bij zal moeten springen. Gek genoeg hoor je de COP cops daar niet over.
dat is niet wat carboy zegt.Pasghetti schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Zal hier echt niet anders zijn. Hoeveel van de mensen hier die het anti buffervat gospel prediken hebben daadwerkelijk ook ervaring met eeen buffervat?
Zoals Carboy aangeeft is zonder buffer het juiste minimum vermogen belangrijk om in de grootste (milde) periode van het jaar niet te gaan pendelen. Nadeel daarvan is dat bij de niet -t-cap modellen het vermogen bij -7 minder is en dus de backup heater bij zal moeten springen. Gek genoeg hoor je de COP cops daar niet over.
en ik en zovel carboy hebben meer dan genoeg ervaring, al zit hij veel meer in de kleinere installaties en ik in het wat meer commerciele/industriele spul. en de data die hier word gedeeld van individuele eigenaren onderbouwd "ons" standpunt ook volledig. ik zie erg vaak machines die zichzelf de vernieling indraaien juist omdat er een vat aanhangt die niet nodig is en daardoor enorm moet pendelen.
enigste waar je voor moet zorgen is dat je het minumum vermogen kwijt moet kunnen. pas als dat niet kan (door de factoren die carboy benoemt) is een tank noodzakelijk. al is het nog steeds het doel om een tank te voorkomen en het is beter om daar het geld in te steken dan simpelweg een tank erneer te kwakken en klaar ermee.
dat een backup heater aanmoet bij -7 bij "non tcap modellen" mag je wel even toelichten want die logica volg ik even niet, helemaal gezien de hele specifieke situaties waarbij een tcap daadwerkelijk een voordeel bied in nederland.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 31-03-2024 13:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De T Cap is in de meeste gevallen niet geschikt voor ons milde klimaat. Afgelopen jaar heeft mijn backup 6 Kwh verbruikt. Daar lig ik niet wakker van zeker gezien het prijsverschil van de T Cap. Een daggemiddelde van -7 wanneer komt dat nog voor. Hoezo COP killer ?Pasghetti schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Zal hier echt niet anders zijn. Hoeveel van de mensen hier die het anti buffervat gospel prediken hebben daadwerkelijk ook ervaring met eeen buffervat?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
En wat gaat een buffer verbeteren aan het theoretische feit dat je warmtepomp het niet trekt en je een element optioneel laat mee draaien?Pasghetti schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Ik vraag vooral, ik oordeel niet.
Om je alvast wat feitelijke info te delen; reken eens zelf aan hoeveel energie je per liter in alreeds opgewarmd water kan toevoegen. Je zal zien dat je per 100L een 5min kan winnen indien voldoende is afgekoeld. Draait je buffer gewoon mee en is die warm dan heb je veel minder tijd extra.
Groeten COP cop 😋
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 31-03-2024 13:58 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
De 07J heeft bij -7 nog steeds ~7kW beschikbaar met een COP van 2,8.Pasghetti schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Maar dan zit je weer met een hoger minimum vermogen. En de T-cap is hoger dan 1 meter, wat betekent dat je hem niet vergunningsvrij in de voortuin mag zetten.FransvWoerkom schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:29:
[...]
En als je echt denkt bij extreem koud weer een 9kW nodig te hebben, en je hebt een 3x25A aansluiting, en je maakt je zorgen over verdeling over fasen, of een 16B wel groot en selectief genoeg is, neem dan gewoon een MXC09J met maximaal 3X14,7A naar PS1 en 1-fase PS2 voor alleen de tankheater, waar je ook een relais aan kunt hangen dat een 3-fase dompelelemant aanstuurt.
Dat was in ieder geval voor mij de overweging om voor de gewone 9J te gaan. Dan maar de BUH bijschakelen bij extreem weer.
Inderdaad. Die extra 3kW/cop1 een dag per jaar kan je ook de kop niet kosten. En alleen al de aanwezigheid van de bu-heater helpt enorm tegen de vrees dat het ooit zo koud wordt dat de warmtepomp het op de compressor niet aan kan. Ik heb mijn 12H uitgekozen op basis van historisch gasgebruik. Na de bestelling ben ik vrolijk doorgegaan met isoleren en radiatoren vervangen door jaga's. De bu heater heeft de afgelopen 3,5 jaar maar 4 uur gewerkt (op 3 van de 9kW) voor experimenten. Ik zie de pana wel eens 12kW produceren bij opstarten, maar meestal komt hij niet boven de 9kW. Die 12kW geeft me in ieder geval het prettige gevoel dat ik het monumentale trappenhuis en de geïsoleerde zolder nog eens kan verwarmen boven de 16° tot waar die nu soms zakken.Tinkerer84 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:16:
[...]
Maar dan zit je weer met een hoger minimum vermogen. En de T-cap is hoger dan 1 meter, wat betekent dat je hem niet vergunningsvrij in de voortuin mag zetten.
Dat was in ieder geval voor mij de overweging om voor de gewone 9J te gaan. Dan maar de BUH bijschakelen bij extreem weer.
Aanzienlijk hoger minimum vermogen.koksie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:41:
[...]
Waarom is de T-CAP in Nederland minder populair? Zit daar een bepaald nadeel aan?
De laatste 2 dagen zijn zwaar geweest. Tot eergisteren was het steevast op 800w draaien de hele dag tussen 10 en 21, en dat draaide super. Maar gister trok ie dat niet meer en werd het niet echt warmer in huis, op minimum vrogen hield ie precies het huis op temp.Reiziger88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:48:
Hoeveel verbruiken jullie afgelopen 2 dagen? Ik heb een huis van 250m2 uit 2005 en verwarm alles met vloerverwarming en een panasonic 9kw 1 fase. Afgelopen 2 dagen (gisteren en vandaag ongeveer) 16kw per dag. Ik denk dat het wel 23 graden is binnen (war zonder thermostaat). Ben benieuwd naar jullie gebruikscijfers:)
Vandaag heeft de wp vrijwel de hele dag op 12kw energieproductie gedraaid (rond 2kw elektrisch). Gister 12kwh opgenomen vermogen, vandaag maarliefst 18.
(200m2 vvw in 300m2 huis, 12kw t-cap).
Laten we hopen op beter weer, want deze mega hoge luchtvochtigheid en 4 graden zijn niet fijn voor de wp.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Weet iemand wat het minimum vermogen van een M series T-CAP is?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ik heb de 12kw M. Laagste wat ik heb gezien in 880W, normaal rond de 900~910W minimum elektrisch.RaymondD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:22:
Weet iemand wat het minimum vermogen van een M series T-CAP is?
cascade wordt vaak geroepen omdat je een veel lager minimum vermogen hebt. Tevens kan een groot deel van het jaar slechts 1 WP draaien, waarmee de levensduur van de 2e dus fors wordt verlengd.Eisbar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Is cascade (2x9 of 2x12) altijd de betere keuze als het kan? Duurder natuurlijk en meer plaats voor nodig. Hoe zit het in de praktijk met lawaai en onderhoud van 2 warmtepompen? SCOP zou wat beter moeten zijn.
Voor wat betreft minimum vermogen: Zeker als je veel vloerverwarming hebt in een groot huis is dat geen probleem. Ik stamp met 10graden buiten nog makkelijk (het minimum van) 6kW de vloer in zonder pendelen. Enige "nadeel" is dat de temperatuur oploopt, dus je moet wel iets van nachtverlaging toepassen.
Als je het simpel wil houden zou je kunnen kijken naar een 16kW T-CAP. Ik denk dat je je huis daar echt wel warm mee kan houden.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Een T Cap heeft een aanzienlijk minimum vermogen. Met te weinig afgifte is pendelen vaak onontkoombaar. Op de warmtepomp wordt de in te stellen flow geadviseerd. Het leidingdiameter is hierbij belangrijk. Mijn huidige 9 kW Weheat warmtepomp als test case momenteel doet 250 watt stroom verbruik bij 13 graden buiten al 24 uur zonder onderbreking. Ongeveer 1.5 kW dus op radiatoren. Moraal van het verhaal is dat je bij de keuze goed moet analyseren wat je maximale vermogen moet zijn maar niet onbelangrijk ook je minimale vermogen is van belang. Een parallel buffer lost dat vaak niet op.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2025 17:36 ]
Is dat een blackbird of een sparrow? ik zit voor mijn schoonouders te kijken en die hebben een kleiner en beter geïsoleerd huis dan wij, waarbij 1,5kw afgifte vergelijkbaar is met het elektrische radiator kacheltje wat ze de hele dag aan hebben. 9kw hebben ze alleen nodig als het echt heel stevig vriest.Carboy54 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:32:
Een T Cap heeft een aanzienlijk minimum vermogen. Met te weinig afgifte is pendelen vaak onontkoombaar. Op de warmtepomp wordt de in te stellen flow geadviseerd. Het leidingdiameter is hierbij belangrijk. Mijn huidige 9 kW Weheat warmtepomp als test case momenteel doet 250 watt stroom verbruik bij 13 graden buiten al 24 uur zonder onderbreking. Ongeveer 1.5 kW dus op radiatoren. Moraal van het verhaal is dat je bij de keuze goed moet analyseren wat je maximale vermogen moet zijn maar niet onbelangrijk ook je minimale vermogen is van belang. Een parallel buffer lost dat vaak niet op.
Pagina: 1