• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:49

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Even een praktische vraag. Ik overweeg een inductieplaat te gaan/laten installeren. We hebben een overschot van 700kWh per jaar gemiddeld en wil dat eigenlijk wat meer verdelen naar elektrische apparaten. Zoals elektrisch koken en mogelijk op termijn nog een airco. Nu lees ik op Milieucentraal dat je met een 40A hoofdzekering van de netbeheerder de boel niet hoeft te verzwaren. Maar we hebben best wel wat stroomverbruikers die ook op hetzelfde moment aan kunnen staan. Willen jullie eens meekijken?

Groepen indeling:
Witte groepen (40A aardlek)
PV-installatie + wasmachine
Groep 0: Leeg (zit niks in)
Groep 1: Berging, slaapkamer 1 en 3
Groep 2: MV-unit
Groep 3: Leeg (uitgeschakelde unit)
Groene groepen (40A aardlek)
Groep 4: Wasdroger
Groep 5: Gang woonkamer, overloop en zolder
Groep 6: Keuken, badkamer, slaapkamer 2
Groep 7: Vaatwasser
Groep 8: Oven

De wasmachine, droger en vaatwasser zijn nieuw. De oven verbruikt een volle 3500w wanneer 'ie aan staat. Nu is mijn intentie om een 2-fasen kookplaat aan te schaffen (max 7,4kWh). Ik zou dan eigenlijk zekering 3 willen verwijderen en dan alles opschuiven zodat ik een 2-fasen naast de PV-zekering kan plaatsen. Deze 2-fasen zijn dan afgezekerd op de witte aardlekgroep. Zou dit dan kunnen? Of zijn er toch nog beren op de weg?

40 x 230 v = 9200w maximaal vermogen. Het komt wel eens voor dat de kookplaat, wasmachine, droger en oven tegelijk aanstaan. Gevoelsmatig lijkt dat krap te worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43wk2fg.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 05-02-2024 22:22 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 09:34
De oven plus volledig vermogen kookplaat zit richting 48A, maar in de praktijk zal je dat zelden tot nooit gebruiken (om de volledige aansluitwaarde van je kookplaat te halen moet je alle zones belasten over het algemeen). Wel kan het met gelijktijdig de wasmachine of -droger krap worden. Je kan er iig niet nog een laadpaal, warmtepomp of airco bij gaan zetten. Dus zou zeker toch overwegen om de boel uiteindelijk naar 3-fase om te laten bouwen. Als eerste stap moet je dan zorgen voor een hoofdschakelaar met 3 fases plus een nul waarna je netbeheerder de meter kan vervangen. Dit kost eenmalig een bedrag maar je vastrecht wordt met 3x25A niet hoger dan met 1x40A.

En dan zou ik de kookplaat vervolgens zeker over 2 fases aansluiten en de oven op de derde.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Eupeodes schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:32:
De oven plus volledig vermogen kookplaat zit richting 48A, maar in de praktijk zal je dat zelden tot nooit gebruiken (om de volledige aansluitwaarde van je kookplaat te halen moet je alle zones belasten over het algemeen). Wel kan het met gelijktijdig de wasmachine of -droger krap worden. Je kan er iig niet nog een laadpaal, warmtepomp of airco bij gaan zetten. Dus zou zeker toch overwegen om de boel uiteindelijk naar 3-fase om te laten bouwen. Als eerste stap moet je dan zorgen voor een hoofdschakelaar met 3 fases plus een nul waarna je netbeheerder de meter kan vervangen. Dit kost eenmalig een bedrag maar je vastrecht wordt met 3x25A niet hoger dan met 1x40A.

En dan zou ik de kookplaat vervolgens zeker over 2 fases aansluiten en de oven op de derde.
Wat mij op dit moment nog weerhoudt is de terugverdientijd van elektrisch koken. Met een gasprijs van ca. €1,45 à 40m3 gas per jaar (~€58) voor alleen koken is de terugverdientijd best wel lang. Behalve een esthetische uitstraling heeft het op dit moment geen direct voordeel om op inductie te koken. Als daar ook eenmalige kosten van de netbeheerder bijkomen duurt het alleen maar langer.
Je bedoelt dus i.p.v. een 2-fasen zekering te kiezen voor een 3-fasen zekering waar je dan direct de kookplaat én oven op aansluit? Dus een kookgroep voor 2 apparaten. Correct?

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Geen garanties, maar wij hebben hier hetzelfde, met als extra nog een Quooker en een extra oven.

Tot nu toe nog nooit mis gegaan en er ook niet over nagedacht.

No signature required.

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-11 08:56
Nee hij bedoeld een 3 fasen hoofdaansluiting. 3x25A ipv 1x40A

Waarom zou je inductie terug moeten verdienen?

Al zou het meer kosten, ik zou niet meer naar gas terug willen. Al zou ik wel een knappe inductieplaat adviseren en niet de aller goedkoopste. (Die pulseren namelijk zo erg).

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Foofur schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:52:
Nee hij bedoeld een 3 fasen hoofdaansluiting. 3x25A ipv 1x40A

Waarom zou je inductie terug moeten verdienen?

Al zou het meer kosten, ik zou niet meer naar gas terug willen. Al zou ik wel een knappe inductieplaat adviseren en niet de aller goedkoopste. (Die pulseren namelijk zo erg).
Ik denk dat @Eupeodes niet de hoofdzekering bedoelt (3x25, waar jij op doelt) maar de oven en inductieplaat aan te sluiten op de 'normale' 3-fasen zekering/kookgroep waarbij de oven en inductieplaat gecombineerd op de automaat aangesloten worden :). Maar ik kan het mis hebben.

Ons hele huis is nog verwarmd op gas. Als ook warmwater. Als ik een intentie heb om van het gas af te stappen dan zou ik een betere reden hebben om een inductie aan te schaffen. Het levert me te weinig op en de investering vind ik vrij 'fors' voor de minimale winsten vooralsnog. Maar het is zo warm en maakt nog eens makkelijk schoon ook. Dat is een nobrainer :)

Zelf wel gecharmeerd van AEG. Hebben ook een AEG afzuigkap. Die werken dan samen met elkaar. Enfin, snap wat je bedoelt met pulseren. Mijn schoonouders hadden een oude Pelgrim die dat deed. Was ook een van de eersten, dacht ik.

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-11 08:56
Die aeg's zijn prima. Ik heb zelf een Siemens en vind het fijner koken dan gas. Geen pulsen merkbaar.

Het ging bij mij niet op de besparing. Meer om het uiterlijk,gemak en extra aanrechtblad.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
ViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:37:
[...]
Wat mij op dit moment nog weerhoudt is de terugverdientijd van elektrisch koken. Met een gasprijs van ca. €1,45 à 40m3 gas per jaar (~€58) voor alleen koken is de terugverdientijd best wel lang. Behalve een esthetische uitstraling heeft het op dit moment geen direct voordeel om op inductie te koken. Als daar ook eenmalige kosten van de netbeheerder bijkomen duurt het alleen maar langer.
Het leven is meer dan alleen terugverdientijd. Koken op inductie heeft meer voordelen:

- makkelijker schoonmaken
- minder schadelijke stoffen in huis (stikstofoxiden, benzeen)
- minder uitstoot van broeikasgassen (naast CO2 komt er ook onverbrand methaan vrij)
- veiliger, een inductiplaat zelf wordt amper heet (en schakelt zichzelf uit)
- gebruiksgemak, een moderne plaat kan vaak handige dingen, zoals pannen op een ingestelde temperatuur houden, communiceren met de afzuigkap (doom draaien :+ )

Regeren is vooruitschuiven

• Eupeodes
Ik zou de oven netjes een eigen groep geven, maar die groep op de fase waar niet de helft van de kookplaat zijn stroom vandaan haalt.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11 14:01
Dit kan makkelijk. De gelijktijdigheid van al deze apparaten is minimaal en de hoofdzekering vliegt er echt niet direct uit als deze "overbelast" wordt. Waar je wel op moet letten is dat de aansluitwaardes van de apparaten niet de 16A overschrijdt, vandaar dat ovens, quookers ed. een eigen groep moeten krijgen.

@T-MOB geeft een lijstje weer met afwegingen die je zelf moet maken voor het overgaan op gas, maar je huidige meterkast lijkt geen showstopper te zijn.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 13:06

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

[...]

[...]

Je bedoelt dus i.p.v. een 2-fasen zekering te kiezen voor een 3-fasen zekering waar je dan direct de kookplaat én oven op aansluit? Dus een kookgroep voor 2 apparaten. Correct?
Dat niet alleen, vergeet ook niet dat je nieuwe pannen nodig hebt. Als je gekookt hebt op gas, kan je die pannen niet meer voor inductie gebruiken (over het algemeen).

Professioneel Heftruck Syndroom

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21
NeFoRcE schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Dat niet alleen, vergeet ook niet dat je nieuwe pannen nodig hebt. Als je gekookt hebt op gas, kan je die pannen niet meer voor inductie gebruiken (over het algemeen).
Hangt er maar zeer vanaf hoe oud de pan is en of je normaal met de pannen om gaat.

Als je bent van alles op grootste pit en vol open dan trekken ze idd krom en heb je er geen drol meer aan.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:35
Eupeodes schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:32:

Hij heeft momenteel nog geen 3-faseaansluiting. Maar al had hij die wel dan nog mag je een kookgroep niet over 2 fasen verdelen. En wordt een kookgroep in een 3-fase installatie sowieso niet aangeraden / verboden.
Zie ook:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983582

Dus bij een 1 fase installatie mag je een kookgroep toepassen, bij een 3 fase installatie ook netjes een 3 fase kookplaat gebruiken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Dracula schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Hangt er maar zeer vanaf hoe oud de pan is en of je normaal met de pannen om gaat.

Als je bent van alles op grootste pit en vol open dan trekken ze idd krom en heb je er geen drol meer aan.
Ik check af en toe de kringloopwinkel voor mooie stalen of gietijzeren pannen. Succes verzekerd - en geen PFAS-laagje er meer in!

Terugverdientijd van een inductieplaat gaat wel ver maar ik snap het wel. Als het echter het laatste is wat je nog op gas doet, heb je het qua vastrecht alleen al vrij snel terugverdiend.

Verwijderd

[...]

[...]

Als je alleen naar geld kijkt en een nog functionered apparaat gaat vervangen door een nieuw apparaat, dan is over het algemeen koken op inductie ook helemaal niet voordelig. Als ik nu een prima gasfornuis zou hebben in een keuken die nog wel een paar jaar meekan.... dan zou ik waarschijnlijk ook niet direct staan te springen om dat ding te gaan vervangen door een inductie fornuis.

Maarja.... als je dan toch 25k stukgooit aan een nieuwe keuken... dan die gasleiding daar meteen maar weg en een Perilex op die plek. Heb destijds ook de gasleidingen naar de schouwen laten verwijderen. Die gaan we toch nooit gebruiken. Loopt nu alleen nog een gasleiding naar de CV.

• Gizz
  • Laatst online: 06:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

T-MOB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:14:
[...]

Het leven is meer dan alleen terugverdientijd. Koken op inductie heeft meer voordelen:

- veiliger, een inductiplaat zelf wordt amper heet (en schakelt zichzelf uit)
- gebruiksgemak, een moderne plaat kan vaak handige dingen, zoals pannen op een ingestelde temperatuur houden, communiceren met de afzuigkap (doom draaien :+ )
Met al je punten helemaal eens.

Qua veiligheid: gasfornuis heeft geen kinderslot. Inductiekookplaat wel.

Als handig ding / gebruiksgemak zou ik nog de timerfunctie willen toevoegen. Een timer die af gaat en meteen je kookzone uitzet is toch handiger dan ergens een losse timer aanzetten (telefoon/kookwekker/oven) en zelf je gasfornuis uit moeten draaien. Die timerfunctie van de inductieplaat gebruiken we in de praktijk veel meer dan ik verwacht had :P

En laten we niet vergeten dat een inductiekookplaat veel meer vermogen in de pan krijgt dan een gemiddeld gasfornuis. Pan water koken gaat op inductie echt sneller dan op een gasfornuis.

Meer ontopic: @ViezeVis een hoofdzekering van 40A betekent niet dat bij 40,1A vermogen je hoofdzekering eruit vliegt. Kijk maar eens naar de curve van een B-automaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFFmZ2fTLiyakt5OIfIaD95ShOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A0GqXarDw9OHXnmzIfXLbNg4.png?f=user_large

Een uur lang op 45,2A (1,13X40A) is geen probleem. Een minuut lang 80A ook niet. Hou daarbij in je achterhoofd dat je verbruikers vrijwel nooit 100% vermogen vragen:
  • Een oven pendelt de hele tijd tussen aan/uit als hij eenmaal op temperatuur is
  • Bij je kookplaat gebruik je waarschijnlijk nooit alle zones op 100%. 1 of 2 zones op max 50% is al aan de hoge kant voor een standaard maaltijd
  • Je wasmachine verbruikt kort veel vermogen om het water op te warmen, het grootste deel van een wasbeurt is het verbruik <100W voor een beetje ronddraaien
Daar komt nog bij dat je PV hebt dus je hoofdzekering overdag juist ontlast wordt.

Net als (honderd)duizenden anderen in Nederland heb ik 1x 35A met daarop (zonder enkel probleem) inductiekookplaat, oven, wasdroger (onzuinig ding, geen warmtepomp), Quooker etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:14:
[...]

- makkelijker schoonmaken
Ook wel veel makkelijker te zien als er nog het kleinste vuiltje op zit.

Edit: En zo vaak zit je niet zoveel op je kookplaat met boost stand te verhitten op maximaal vermogen, terwijl je over ook aan het opwarmen is op maximaal vermogen. Ik zit op 35A zekering en heb nog nooit problemen ermee gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 06-02-2024 10:11 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Exact wat @Gizz zegt, die zekering kan je veel langer en veel harder overbelasten dan je denkt, én je toestellen verbruiken minder vermogen dan je denkt. Hoeveel keer in een jaar ben je 5 pannen vol met water aan de kook aan het brengen (inductie vol vermogen)?

Los daarvan: is een warmtepompboiler geen betere opstoker van overschot van zonne-energie?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:08
Om geld mee te besparen is overstappen van koken op gas naar inductie niet interessant.
En zeker wanneer het salderen er straks af is zul je maar een klein deel van het jaar wat kunnen koken op je eigen PV.
Als koken het enige is wat je nog tegenhoudt om gas de deur uit te doen is het wel een aanrader uiteraard.
Het gezondheidsaspect zou ik wel meewegen, het is een open verbrandingstoestel en dat moet je gewoon niet willen in een woon/leefruimte. Dat is een beter argument dan het financiële.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik ben zelf een fanatiek koker en heb ook een 7,2 kW inductieplaat sinds een jaar. Bewust gekozen ook, een 11 kW plaat is echt een gimmick wat je eigenlijk nooit gebruikt. Ik denk namelijk dat ik nog nooit de volle 7,2 kW heb getrokken, en anders voor maximaal enkele minuten tot dusver.

Toegegeven, ik heb wel een Quooker en hoef daarmee bijna nooit een pan koud water tot koken te brengen. Een Quooker pakt max 2 kW, dus dat middelt je belasting ook weer uit (want een pan water snel laten koken pakt meer dan 2 kW).

Een pan water kokend houden kost vaak maar 600 of 800 W trouwens, om je even een idee te geven. Een koekenpan opwarmen om in te bakken is in enkele seconden gedaan, daarna schroef je die ook terug tot 1,2 kW ofzo, anders ben je je teflon laag aan het verdampen. Dus los van de opwarmfase, trekt een fornuis wat 2 pannen aan de kook houd en een koekenpan waarin je vlees of aardappeltjes bakt zo'n 2,6 kW.

Ook een oven vraagt na de opwarmfase echt niet meer de volle 3,6 kW.

Maar als je je douchewater en je verwarming nog via je CV ketel lopen, is het onzinnig om een inductieplaat aan te schaffen. Je gasvebruik van je gasfornuis is echt te verwaarlozen in het totale plaatje. Als je toch je keuken wilt gaan vernieuwen en je in de toekomst over wilt op full-electric, is het wel te overwegen waard.

Als je trouwens geen afzuiging naar buiten hebt, maar recirculatie toepast, zou ik wel werk maken van het gasfornuis weghalen. De fijnstof, CO2 en waterdamp die daarbij vrij komt wil je liever niet in je woning hebben.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dank jullie wel allemaal voor de zeer inhoudelijke antwoorden. Heel erg blij mee en helpend bij de keuze. Zoals het er nu naar uit ziet kunnen we dus in ieder geval 'proberen' of het goed blijft gaan. En zo niet, dan klapt het er vanzelf wel een keer uit. Verzwaren zou altijd nog wel kunnen, mocht dat echt nodig zijn. En als de hoofdzekering enkele minuten overspanning kan leveren verwacht ik dat er inderdaad al helemaal geen problemen.

Inmiddels spreken we ook al van een nieuwe keuken. Zo gaat dat eenmaal 8)7. En dan komt er sowieso een inductieplaat in. Dus we gaan daar nog even over wikken en wegen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat terugverdientijd niet het enige argument zou moeten zijn :).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:24
Dracula schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Kromme pan is voor inductie geen issue. Bij keramisch wordt de plaat warm en moet de pan contact maken. Bij inductie zorgt een spoel in de plaat voor warmte in de pan. Pan hoeft er alleen maar boven te staan.

Maargoed, als die pan krom genoeg is wordt de afstand tot de spoel te groot en wordt de pan niet meer herkend, dus het moet niet te extreem natuurlijk.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Kromme pan is voor inductie geen issue. Bij keramisch wordt de plaat warm en moet de pan contact maken. Bij inductie zorgt een spoel in de plaat voor warmte in de pan. Pan hoeft er alleen maar boven te staan.

Maargoed, als die pan krom genoeg is wordt de afstand tot de spoel te groot en wordt de pan niet meer herkend, dus het moet niet te extreem natuurlijk.
Misschien is het geen issue voor warmteoverdracht, maar een kromme pan kan gaan piepen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Eupeodes
Logic Lion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Hij heeft momenteel nog geen 3-faseaansluiting. Maar al had hij die wel dan nog mag je een kookgroep niet over 2 fasen verdelen. En wordt een kookgroep in een 3-fase installatie sowieso niet aangeraden / verboden.
Zie ook:

Dus bij een 1 fase installatie mag je een kookgroep toepassen, bij een 3 fase installatie ook netjes een 3 fase kookplaat gebruiken.
De kookgroep is idd voor 3 fase ongeschikt, je belast een fase zwaarder dan nodig, en als je met een alemat werkt klapt het vaker doordat de nullen van de helften van de plaat vaak niet netjes zijn gescheiden. Hier dus een krachtgroep aangelegd voor de kookplaat van 7.2 kw. Wel met maar 2 fases effectief gebruikt voor de kookplaat, en via een andere groep heb ik de oven op de derde fase.
Aantal platen dat echt 3-fase gebruikt is nog altijd vrij beperkt (en die platen zijn voor zover mij bekend vaak 80 cm of breder)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Toch nog even een vraag.

Klopt het dat ik met een 1x40A (1-fase hoofdaansluiting van Enexis) dus wél een fornuisgroep (2x16A / 2P+2N) mag plaatsen en met een 1-fase aansluiting dus géén kookgroep (3x16A+N / 3P+N) mag plaatsen? En betekent dat dus ook dat als ik kies voor een kookgroep van 3 fasen, ik ook een 3-fasen kookplaat moet kiezen en dus niet een 2-fasen kookplaat + oven aansluit op één 3-fasen groep?

Als ik nu een fornuisgroep van 2x16 plaats, kan ik altijd nog kiezen om mijn hoofdaansluiting te laten verzwaren toch? (Zonder dat ik dan de fornuisgroep hoef aan te passen).

/Edit
Maar als ik verzwaar naar 3x25, vanzelfsprekend wel een zwaardere hoofdschakelaar (4polig)

[ Voor 32% gewijzigd door ViezeVis op 19-02-2024 20:03 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ViezeVis die fornuisgroep kun je zien als 1x 32A. Bij een aansluiting van 3x 25A ga je met één groep van 32A dus al flink over de waarde van 25A heen en dat hoort niet.

Kijk even in de vele topics hierover. Bijvoorbeeld Het grote kookplaat aansluiten topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:52:
@ViezeVis die fornuisgroep kun je zien als 1x 32A. Bij een aansluiting van 3x 25A ga je met één groep van 32A dus al flink over de waarde van 25A heen en dat hoort niet.

Kijk even in de vele topics hierover. Bijvoorbeeld Het grote kookplaat aansluiten topic
Aah check. Duidelijk!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
ViezeVis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:00:
en met een 1-fase aansluiting dus géén (3x16A+N / 3P+N) mag plaatsen?
Niet zozeer niet mogen, maar het kan simpelweg niet.
Je krijgt immers maar één fase binnen, dus hoe wil je het überhaupt aansluiten als zijnde 3 Fase + 1x nul?

Het hele idee achter de 3 Fase configuratie is dat je maar één nuldraad (ik zal het technische verhaal waarom dit zo is even achterwege laten) nodig hebt ondanks het hogere vermogen wat je aan het fornuis kunt leveren. Bij een éénfase kookgroep is dit niet zo en heb je daarom ook 2 nuldraden nodig, er moet immers tot 32A via de nuldraden afgevoerd worden.
Als ik nu een fornuisgroep van 2x16 plaats, kan ik altijd nog kiezen om mijn hoofdaansluiting te laten verzwaren toch?
Niet zonder het aanpassen van je kookgroep naar een 3 fase aansluiting omdat je anders 32A over één fase welke maximaal 25A mag hebben kunt vragen. Er zijn op Tweakers helaas genoeg topics waarbij het toch op die manier opgeleverd wordt, maar het is gewoon niet de bedoeling.

Hier ook 1x40 i.c.m. elektrisch koken, past/kan allemaal prima.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je gebruikt de termen dan eigenlijk wel net verkeerd om. De 2P+2N staat juist bekend als DE kookgroep :+

Maar op zich is een 3P+N wel te gebruiken op een 1-fase aansluiting maar dan bekabelt (zowel naar de kookplaat als in de kast) als 2P+2N. Zeker als je in de toekomst nog nadenkt over 3-fase is dat nog slim. Dan heb je de hardware al, moet alleen de bekabeling aangepast worden.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
!mark schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Niet zozeer niet mogen, maar het kan simpelweg niet.
Je krijgt immers maar één fase binnen, dus hoe wil je het überhaupt aansluiten als zijnde 3 Fase + 1x nul?

Het hele idee achter de 3 Fase configuratie is dat je maar één nuldraad (ik zal het technische verhaal waarom dit zo is even achterwege laten) nodig hebt ondanks het hogere vermogen wat je aan het fornuis kunt leveren. Bij een éénfase kookgroep is dit niet zo en heb je daarom ook 2 nuldraden nodig, er moet immers tot 32A via de nuldraden afgevoerd worden.

[...]

Niet zonder het aanpassen van je kookgroep naar een 3 fase aansluiting omdat je anders 32A over één fase welke maximaal 25A mag hebben kunt vragen. Er zijn op Tweakers helaas genoeg topics waarbij het toch op die manier opgeleverd wordt, maar het is gewoon niet de bedoeling.

Hier ook 1x40 i.c.m. elektrisch koken, past/kan allemaal prima.
Dat hele idee van een verzwaring van 3x25 i.c.m. een 2x16 (=32A) zekering was mij nog niet duidelijk en daar werd ik ook terecht op gewezen door @Gizz. Bottom line zou ik in mijn situatie dus met een 1x40A aansluiting een 2-fasen automaat kunnen plaatsen achter een bestaande aarlek. Zonder dat ik daarvoor ook maar heel moeilijk hoef te doen :P

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:16:
Je gebruikt de termen dan eigenlijk wel net verkeerd om. De 2P+2N staat juist bekend als DE kookgroep :+

Maar op zich is een 3P+N wel te gebruiken op een 1-fase aansluiting maar dan bekabelt (zowel naar de kookplaat als in de kast) als 2P+2N. Zeker als je in de toekomst nog nadenkt over 3-fase is dat nog slim. Dan heb je de hardware al, moet alleen de bekabeling aangepast worden.
Het wordt ook op verschillende sites verschillend aangeduid. Elektramat zegt dat de fornuisgroep een 2P+2N is en kookgroep 3P+N. De 3P+N / 2P+2N is veiliger om te hanteren denk ik al :+ .

Om heel eerlijk te zijn heb ik nu geen plannen om te kiezen voor een WP, elektrische auto o.i.d. Dus daarom denk ik dat ik het voorlopig kan laten bij een 1x40A.

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11 09:22
Hier ook een 40A aansluiting. Met daarachter een Bora van 7.4kW, vaatwasser, Quooker, combi oven, espressomachine van 2kW, wasmaschine, wasdroger, vloerverwarming badkamer.

Espressomaschine zit op de groep met de WCD's van de keuken, de rest op een aparte groep.
Dit sinds 1 maand en we zijn niet boven de 6kW uitgekomen.
Bora op een fornuisgroep met 2x L en 2x N, 2x 16A. Dat is dus 1 fase die gesplitst over 2 draden naar de kookplaat gaan.

Het gaat om de gelijktijdigheid van de belasting.
De bovengenoemde apparaten zullen nooit gelijktijdig op vol vermogen draaien.

Zolang ik niet in de buurt van die 9.2kW kom, ga ik gaan 3 fasen laten aanleggen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Als ik kijk naar het aansluitschema dan klopt het dus dat ik de laatste schema moet pakken toch?
2L/2N. En dan gewoon met een ymvk 5-aderig 2,5mm aansluiten op de perilex wcd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/czMa4Ln.png

/Edit
Ik zal dan wel even moeten zoeken welke ABB installatieautomaat ik nodig heb die ook past op een DINrail busboard. Thans, ik dacht dat ik een dinrail had. Zal dat morgen eens ff bekijken. Ik kom namelijk ook van die sites tegen waar het lijkt alsof ze 2x16 automaten aan elkaar maken met een schakelaar die beiden tegelijk uitzet. Maar volgens mij hoort dat niet.

/Edit2
of toch wel? :o
https://abb-elsupport.nl/...t-een-fornuisgroep-eruit/

[ Voor 60% gewijzigd door ViezeVis op 19-02-2024 22:23 ]

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11 09:22
ViezeVis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:10:
Als ik kijk naar het aansluitschema dan klopt het dus dat ik de laatste schema moet pakken toch?
2L/2N. En dan gewoon met een ymvk 5-aderig 2,5mm aansluiten op de perilex wcd.

[Afbeelding]

/Edit
Ik zal dan wel even moeten zoeken welke ABB installatieautomaat ik nodig heb die ook past op een DINrail busboard. Thans, ik dacht dat ik een dinrail had. Zal dat morgen eens ff bekijken. Ik kom namelijk ook van die sites tegen waar het lijkt alsof ze 2x16 automaten aan elkaar maken met een schakelaar die beiden tegelijk uitzet. Maar volgens mij hoort dat niet.

/Edit2
of toch wel? :o
https://abb-elsupport.nl/...t-een-fornuisgroep-eruit/
M.i. Inderdaad het meest rechtse schema. Dus met 2L en 2N. Dan gaat door elke N draad max. 16A lopen.

Een fornuisgroep bestaat inderdaad uit 2 automaten, waarvan de schakelaar is gekoppeld.

Zie ook https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ViezeVis 2P+2N zijn inderdaad gewoon twee gekoppelde automaten. Of ja, gekoppeld, bij de meeste merken zit er alleen een beugeltje op de je ze als gebruiker makkelijk in één handeling uit zet. Ze trippen nog steeds individueel en zijn ook nog individueel te schakelen.

En tenzij je geen automaten hebt of iets anders antiek heeft elke meterkast een DIN-rail. En ook busboard is zelfs dat is gewoon een DIN-rail waar elke automaat op past. Maar op een busboard zou het logisch zijn om de kookgroep met 2x een flexomaat + beugel te maken. Anders doe je het voordeel van het busboard (geen aanvoerkabels) teniet.

En bij 2P+2N, GEEN bruggen op de N plaatsen :)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29

mjl

Ugh

Logic Lion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Zie ook:

De meeste kookplaten (7 kW) zijn maar 2 fase en die kan je prima met 2 fasen aansluiten de derde fase van een krachtgroep doet dan nl helemaal niks op zo’n kookplaat.

In dit geval waar maar 1 fase aanwezig is: prima plan, kijk of je meteen de groepen zo kunt monteren dat overstappen naar een 3 fase aansluiting recht toe recht aan is. Ik las de suggestie al om dan bijv de eerste 2 automaten voor je kookgroep te gebruiken en de derde voor je oven. Goed verdelen van grootverbruikers over de 3 fasen is zeker van belang. Zeker als er ooit nog een EV en warmtepomp bij komt.

-------

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Even een bumpje. We gaan binnenkort het e.e.a. regelen.

- Zo kwam ik erachter dat achter de oven een signaaldraad zit in een lasdoos waar ik bijzonder eenvoudig de 5-aderige kabel doorheen kan voeren. Diameter van zo'n kabel is wel 14mm dus ik moet nog even dubbelchecken of dat ook idd mogelijk is. Anders toch onder de vloer door. Dan kan ik er namelijk ook voor kiezen om een perilex inbouw contactdoos aan te sluiten, in de hoop dat het geheel dan niet dikker wordt dan 2 cm. Dan kom ik in de knel met de oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS95yslxUu-tXZAi2cRgrOC_IOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WmTCpeTUuHXntuRmlpKFwan.jpg?f=fotoalbum_large

- Dan, afgaande op deze foto van de startpost. Klopt het dan dat ik een ABB fornuisgroep flexomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar (abbfg) kan plaatsen? En dan op de automaat de 2 aders voor N en L voor de inductieplaat.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ViezeVis in andere topics wordt vaak de Merten aansluitdoos aangeraden. Dat lijkt me veel platter dan een perilex wcd waar nog een stekker ingestoken wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 08-06-2024 17:20 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:19:
@ViezeVis in andere topics wordt vaak de Merten aansluitdoos aangeraden. Dat lijkt me veel platter dan een perilex wcd waar nog een stekker ingestoken wordt.
Dank, die staat iig nu op de lijst.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:24
ViezeVis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:09:
Even een bumpje. We gaan binnenkort het e.e.a. regelen.

- Zo kwam ik erachter dat achter de oven een signaaldraad zit in een lasdoos waar ik bijzonder eenvoudig de 5-aderige kabel doorheen kan voeren. Diameter van zo'n kabel is wel 14mm dus ik moet nog even dubbelchecken of dat ook idd mogelijk is.
Waarom een kabel en geen losse aders?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:48
devriesjande schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Hoe wil je met losse aders een kookplaat aansluiten?

Ah zo, ik las het anders.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 08-06-2024 17:43 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
GioStyle schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Hoe wil je met losse aders een kookplaat aansluiten?
Dan zou je vanaf de kookplaat gewoon draden kunnen leggen naar de Merten aansluitdoos lijkt mij. Zo bedoelt hij :)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
devriesjande schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Dat kan idd ook. Dan kan ik gewoon een blauw, zwart, bruin, grijs en aardedraad loskopen op een rolletje van 5-10 meter. Dan moet het trekken van de draden natuurlijk ook wel kunnen. En dat is nog even de vraag. Met losse draden is het een stuk eenvoudiger dan een dikke (grond)kabel.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@devriesjande mag ik dan wel met deze losse aders de kookplaat aansluiten? Of moeten de aders tussen de kookplaat en de Marten doos nog beschermd worden?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:48
ViezeVis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Dan zou je vanaf de kookplaat gewoon draden kunnen leggen naar de Merten aansluitdoos lijkt mij. Zo bedoelt hij :)
Nee, vanaf de kookplaat moet je een kabel gebruiken naar perilex of de Merten aansluitdoos. Vanaf perilex/aansluitdoos naar de meterkast kan je vd draden gebruiken.

En tussen perilex/aansluitdoos en meterkast moet wel een buis zitten. Vd draden mogen niet zichtbaar zijn, zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 08-06-2024 17:52 ]

• devriesjande
Uiteraard geen losse aders tussen Perilex en kookplaat. Maar in de buis tussen Perilex en groepenkast.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik zou gewoon 5 wago’s waar ook soepel draad in kan in die lasdoos doen en daar een deksel op waar een elektrabuis in kan. De soepele draad zet je dan met een klem vast op de achterwand.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb nu staan:

1x Merten aansluitdoos
1x bruindraad 10m 2,5mm
1x blauwdraad 10m 2,5mm
1x geelgroendraad 10m 2,5mm
1x zwartdraad 10m 2,5mm
1x grijsdraad 10m 2,5mm
1x YMVK kabel 5 meter (tussen kookplaat en aansluitdoos)

Dan nog de fornuisgroep en kookplaat. Volgens mij kom ik er dan wel :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:20
ymvk tussen de plaat en het aansluitpunt ga je niet prettig vinden bij het verwerken.
Makkelijker is soepel met adereindhulzen of vorken voor in de kookplaat. Als je een perilex kabel had gekocht zat daar ook soepel in.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:35:
ymvk tussen de plaat en het aansluitpunt ga je niet prettig vinden bij het verwerken.
Makkelijker is soepel met adereindhulzen of vorken voor in de kookplaat. Als je een perilex kabel had gekocht zat daar ook soepel in.
Goed punt, zag laatst kant en klare perilex kabels liggen met adereindhulzen. Doe ik idd dat.
Blijkt echter dat de AEG kookplaat waar ik voor kijk maar één nul heeft waar je dan 2 nullen op moet aansluiten. Dat schijnt met niet elke automaat te werken.

Hoe kijken jullie daar tegenaan? Uitwijken naar wat anders?
AEG platen zouden geen geïsoleerde nullen hebben bij oudere modellen.

/edit
nav dit topic, heb ik mijn voorzichtige conclusie getrokken dat het een Siemens gaat worden.
Inductieplaat met maar 1N

[ Voor 19% gewijzigd door ViezeVis op 08-06-2024 21:07 ]

• devriesjande
ViezeVis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:09:
Ik heb nu staan:

1x Merten aansluitdoos
1x bruindraad 10m 2,5mm
1x blauwdraad 10m 2,5mm
1x geelgroendraad 10m 2,5mm
1x zwartdraad 10m 2,5mm
1x grijsdraad 10m 2,5mm
1x YMVK kabel 5 meter (tussen kookplaat en aansluitdoos)

Dan nog de fornuisgroep en kookplaat. Volgens mij kom ik er dan wel :)
Je gaat een inductieplaat aansluiten op een kookgroep. Dan trek je 2 bruine en twee blauwe aders vanaf de groepenkast. Dus geen zwart en grijs.
Pagina: 1