Webwinkel beweert andere smartphone te hebben ontvangen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Via de website
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
kan je gebruikte smartphones kopen maar ook verkopen.

Op 18 januari heb ik via de website een verkoop order gemaakt voor een Samsung S23 Ultra 512GB Groen. Alle stappen doorlopen op de website en aangegeven dat het toestel in volledige nieuwstaat + compleet is. Het aanbod zou, indien correct, € 853,83 + € 68,31 bonus = € 922,14 in totaal worden.

Op 25 januari het pakket bij UPS aangeboden met het door de webwinkel aangeleverde label, hier had ik geen keuze in. Ik heb het pakket extreem zorgvuldig ingepakt met alles erbij en voldoende bescherming.

Op 30 januari van webwinkel mail ontvangen dat het pakket in goede orde is ontvangen. Er stond vermeld dat ze waarschijnlijk de telefoon voor 2 februari wel gecontroleerd zouden hebben.

Op 1 februari mailen ze dat er vertraging is met het verwerken van de bestelling. "Op basis van onze berekeningen ontvang je de uitbetaling op 7 feb. 2024."

Nu op 2 februari onvang ik de volgende conclusie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aANZNMGfcJrR4FP4esPHw7_yyoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtazAT3lY00tquCQNgONSisn.png?f=fotoalbum_large

Ik was al wat huiverig om deze dienst te gebruiken en dit is exact de reden waarom. Heb een als nieuw uitziende Samsung S23 Ultra opgestuurd en nu beweert de webwinkel dat er een totaal ander toestel in de doos zit. Ze hebben het over een Samsung A32 5G met zware gebruikssporen, een voor mij echt totaal onbekend apparaat.

Ze zijn telefonisch niet bereikbaar. Het nummer werkt wel, maar bandje meldt dat ze telefonisch nooit bereikbaar zijn en dat je moet mailen.

Waarschijnlijk ben ik de sjaak en kan ik nooit aantonen dat ik het juiste toestel heb opgestuurd. Maar wat is raandzaam om te doen? Ik heb via Thuiswinkel waarborg een klacht ingediend, maar dat zal weinig uithalen verwacht ik.

De mail eindigt met:
Let op. Mochten we tot 16 feb 2024 geen beslissing ontvangen, zullen we op basis van onze alemene voorwaarden alle items aan je terugsturen
Daar ga ik uiteraard niet mee akkoord.

(Heeft @fopjurist wellicht handige tips?)

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 02-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Lastig je zou moeten bewijzen dat je echt de S23 gestuurd hebt en zij moeten bewijzen dat je een andere toegezonden hebt.
Dit wordt vrees ik een welles nietes spelletje

Kan je verder er niet bij helpen

Ik volg dit wel aandachtig mee ben erg benieuwd.
Wou zelf ook een tel naar ze toesturen maar had ook sterke twijfels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Is het pakket gewogen? S23 ultra weegt 234gram een a32 weegt 184gram zal een gewicht verpakking moeten zijn

[ Voor 60% gewijzigd door 42dpi op 02-02-2024 22:09 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:02:
Lastig je zou moeten bewijzen dat je echt de S23 gestuurd hebt en zij moeten bewijzen dat je een andere toegezonden hebt.
Dit wordt vrees ik een welles nietes spelletje

Kan je verder er niet bij helpen

Ik volg dit wel aandachtig mee ben erg benieuwd.
Wou zelf ook een tel naar ze toesturen maar had ook sterke twijfels
Ik weet niet hoe ik dit kan bewijzen, dat is vrijwel onmogelijk. Net als dat zij elke willekeurige telefoon op de foto kunnen zetten en zeggen 'Kijk, deze was het'.

Ik heb alleen vooraf 3 foto's gemaakt omdat ik bang was dat ze 1. een mindere staat zouden beweren en 2. wellicht fratsen uithalen met een ander IMEI nummer ofzo:

< KNIP privacy fotos>

Dit was 5 minuten voor het inpakken.

[ Voor 43% gewijzigd door stin00 op 06-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In de shopreviews geven de kopers 3 of 4 sterren en de verkopers 1 ster:
Members only:

Lijkt me idd wel duidelijk waar ze de winst pakken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:07:
Is het pakket gewogen? S23 ultra weegt 234gram een a32 weegt 184gram zal een gewicht verpakking moeten zijn
UPS meldt in dit geval echt bijzonder weinig specifieke gegevens:

Service
UPS Standard®

Gewicht
2.00 KGS

Zendingcategorie
Pakket

Het was een relatief compacte doos met daarin:
- S23 Ultra + USB-C kabel met boekjes etc in originele doos
- Spigen hoesje in originele doos
- Allerlei opvulmateriaal voor veilig versturen

De doos had ik heel goed dichtgetaped, ook met wat zwarte ductape zodat het pakket niet zomaar te openen is. Daarnaast ook het verzendlabel volledig met tape op de doos geplakt zodat er echt niks mee kan gebeuren..

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Je wordt actief en opzettelijk opgelicht, zie de reviews. Klantenservice route heeft geen zin. Ik zou gelijk de juiste juridische weg inslaan.

Divide and conquer.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:27
Je koopt hem nieuw voor 1180 euro bij de Mediamarkt, ik vind het moeilijk om te geloven dat een shop hem voor 922 euro zou inkopen om het vervolgens ook nog eens met winst te verkopen... Met alle risico's en garanties erbij.

Hoe ni verder? Lastig! Want jij kan niet bewijzen dat het goede artikel is geleverd en zij kunnen niet bewijzen dat jij het verkeerde artikel hebt opgestuurd. Dan eindig je al snel in een welles en nietes spel, waarbij je juridische stappen zal moeten ondernemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:27
Members only:

Dezelfde situatie als jij...

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 09:04 . Reden: Link in mo-tags gezet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 20:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vraag ze om een foto van de doos waaruit ze de telefoon genomen hebben.

Als ze die niet hebben, zou ik stellen dat, als ze niet eens weten uit welke doos de telefoon komt die ze voor zich hebben, hoe ze dan denken te beargumenteren dat jij de verkeerde telefoon opgestuurd hebt.

Daarnaast, stellen dat het onmogelijk is voor hen om te bewijzen dat jij de verkeerde telefoon opgestuurd hebt, omdat dat niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
President schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:24:
Je koopt hem nieuw voor 1180 euro bij de Mediamarkt, ik vind het moeilijk om te geloven dat een shop hem voor 922 euro zou inkopen om het vervolgens ook nog eens met winst te verkopen... Met alle risico's en garanties erbij.

Hoe ni verder? Lastig! Want jij kan niet bewijzen dat het goede artikel is geleverd en zij kunnen niet bewijzen dat jij het verkeerde artikel hebt opgestuurd. Dan eindig je al snel in een welles en nietes spel, waarbij je juridische stappen zal moeten ondernemen...
Ik vond het ook bijzonder, maar getuige
Members only:
betalen ze wel degelijk die forse bedragen uit. Wilde het proberen, maar ben dus direct de sjaak..

Ik ga ze mailen dat ik niet akkoord ga en het beloofde bod verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 11:58
Tja. Als ik nu een S23U 512gb in zgan bij ze aanbiedt krijg ik een prijsvoorstel van 310 euro.

Er zal dus wel iets foutgegaan zijn en ipv dat rechtzetten wordt je opgelicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Heb je foto's of gegevens van de s23ultra ik zou dan aangifte doen van vermissing imei nummer laten registeren en dit vermelden aan webwinkel .

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:37:
Heb je foto's of gegevens van de s23ultra ik zou dan aangifte doen van vermissing imei nummer laten registeren en dit vermelden aan webwinkel .
Ja heb ik - zie stin00 in "Webwinkel beweert andere smartphone te hebben ontvangen" . Je kan zelfs als je in de foto inzoomt op de sticker op de telefoon de 2 IMEI nummers zien.. die komen overeen met de doos die ik ook op de foto heb gezet. Verder heb ik een Tele2 hardware factuur waar hetzelfde IMEI nummer in staat.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:43
*knip* Offtopic. Dit is niet de plek om eigen ervaringen / shopreviews te plaatsen.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:49
Stino, ik zou fotos vragen van jouw pakket + pakket sticker .

Heb jij toevallig foto van ingepakt pakket? Dat zou ongeveer zelfde eruit moeten zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32

paQ

99ruud99 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:44:
Stino, ik zou fotos vragen van jouw pakket + pakket sticker .
welk bedrijf maakt foto's van binnengekomen dozen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:49
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:34:
[...]

Bedrijven die garantie kwesties via post regelen.
Dit bedrijf koopt aan lopende band smartphones in en heeft dus bewijsmateriaal nodig van de pakketten.
Meestal gewicht code en foto buitenzijde met t&t code. Daarna fotos inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 16:06
XelaRetak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:34:
Tja. Als ik nu een S23U 512gb in zgan bij ze aanbiedt krijg ik een prijsvoorstel van 310 euro.

Er zal dus wel iets foutgegaan zijn en ipv dat rechtzetten wordt je opgelicht.
Ik vermoed dat de prijs die TS gekregen is gebaseerd op een Samsung voorverkoop deal, daar zat iets van 500 tot 600 euro extra inruil voordeel, dan kom je al redelijk dicht bij de prijs die TS ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00
Ik ben ook altijd huiverig voor dit soort handelaren. Jammer natuurlijk voor diegene die het wél goed doen.

Gelet op de review van deze toko zou ik nog geen Nokia 3310 aanbieden. Ook veel vergelijkbare verhalen over andere hardware die zou zijn ontvangen.

Tel daarbij op; Geen fatsoenlijke tot het compleet uitblijven van reacties en niet bereikbaar zijn.

In het beste geval zijn ze compleet incompetent en maken ze er een zooitje van. In het slechtste geval lichten ze iedereen aan de lopende band op zolang het ze niet te heet onder de voeten wordt.

Ik zou rechtsbijstand erop knallen in hoop van zege maar mijn verlies alvast incalculeren.

PS: Marktplaats/ Vraag & Aanbod e.d. en rechtstreeks zaken doen met een particulier (of inkoper) die vooraf of bij afhalen betaald klinkt opeens een stuk veiliger! Kost wat meer moeite aan de voorkant maar voorkomt wel dit soort praktijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 03-02-2024 08:50 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Thalaron schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:48:
Ik ben ook altijd huiverig voor dit soort handelaren. Jammer natuurlijk voor diegene die het wél goed doen.

Gelet op de review van deze toko zou ik nog geen Nokia 3310 aanbieden. Ook veel vergelijkbare verhalen over andere hardware die zou zijn ontvangen.
Zijn die reviews zo schokkend dan? Misschien dat ik verkeerd kijk, maar ik zie 15 reviews hier bij Tweakers over een vrij lange periode (niet eens allemaal negatief), van een bedrijf dat schijnbaar al sinds 2005 actief is, en dan sinds 2009? in Nederland, en dat verwacht ik, minimaal tientallen transacties per dag doet (alleen in Nederland), als het er niet (veel)meer zijn (ze claimen meer dan 100.000 per dag, maar dat zal denk ik de hele groep zijn, verdeeld over meerdere landen). Tel daarbij op dat mensen met een negatieve ervaring veel sneller een review zullen plaatsen dan mensen met een positieve ervaring en dan vraag ik me echt af of die paar negatieve reviews over in ieder geval de laatste 3-4 jaar nu echt zo negatief overkomen, bij het volume aan transacties dat ik verwacht bij een bedrijf als dit, en het over het algemeen meer bekend zijn bij (*en gebruikt worden door) Tweakers van dit soort sites, zeker in de pre-order topics voor zo'n beetje iedere telefoon zou ik juist op Tweakers veer meer klachten verwachten dan dat ik nu zie zou het echt een zooitje zijn bij zo'n bedrijf.

In het Samsung S24 topic werd er bijvoorbeeld veelal positief gesproken over webwinkel als ze ter sprake kwamen van mensen die al een of meerdere toestellen aan ze verkocht hadden, volgens mij geen negative comment over webwinkel tijdens de gehele pre-order periode en bij behorende discussies over de beste deals.

Moet wel zeggen dat ik wel het gevoel heb dat review sites meer en meer verliezen aan relevantie, zowel zakelijk als prive lees ik ze wel eens om een indruk te krijgen van 'de markt', maar 9 van de 10 keer komen mijn eigen ervaringen totaal niet meer overeen met het geklaag, geen idee of het een juist gevoel is, maar ik krijg ook steeds met het gevoel bij de grotere 'review' sites, dat er mogelijk gebot bijvoorbeeld. Een boel van die klachten daar, hier bij Tweakers zie je dat veel minder, zijn soms zo ongeloof waardig dat je echt het gevoel krijgt van klopt dit wel?

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00
@Dennism Alle positieve reviews zijn op basis van aankopen. De rest (ook nog een enkele over een aankoop) zijn allemaal negatief.

Zijn het véél reviews? Nee. Maar ze geven allemaal in grote lijnen gelijke problemen en ellende aan. Daarbij hecht ik meer waarde aan reviews op Tweakers dan op andere plekken.

Ook nog even op Trustpilot gekeken. Hoewel de algehele score prima groen is, zie ik ook veel problemen. Ook problemen die overeenkomen met wat ik op Tweakers voorbij zie komen. Ook heb ik een review gezien waarbij het product niet compleet was geleverd. Als je dan een reactie krijgt met ja.. we hebben niet aangegeven dat het erbij zit. Tsja... Je verwacht dat ze het vermelden als iets NIET compleet is, niet andersom...

Ik heb geen tijd om alles na te lopen maar ik heb een vermoeden dat de grote hoeveelheid goede beoordelingen ook daar op basis zijn van aanschaf.

Probleem is hoe dan ook dat je mega zwak staat bij dergelijke partijen wanneer het niet goed loopt. Zie maar eens te bewijzen dat je een iPhone 15 Pro Max 1TB heb opgestuurd i.p.v. een Samsung A50...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
42dpi schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:37:
Heb je foto's of gegevens van de s23ultra ik zou dan aangifte doen van vermissing imei nummer laten registeren en dit vermelden aan webwinkel.
Zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt: aangifte doen van verduistering/oplichting en zoals het ook hoort bij een aangifte, het IMEI-nummer opgeven van de S23U. Het toestel is immers niet vermist, want jij zegt het opgestuurd te hebben en het bedrijf zegt iets anders ontvangen te hebben. Aangifte van vermissing doe je bij de gemeente en niet bij de politie. Bij een vermissing wordt er behalve registratie niets gedaan.
Met een beetje geluk investeert de politie hierin, wordt het IMEI getapt en wordt de zaak alsnog opgehelderd, maar daar zou ik niet te veel op rekenen.
Bewijzen dat je gelijk hebt, kun je niet, want zelfs de verzendcode is geen bewijs dat je de S23U opgestuurd hebt en geen A32. Je kunt de zaak evt. nog bij je rechtsbijstandverzekering aankaarten, maar ook zij zullen zeggen dat "Wie eist, bewijst".

[ Voor 13% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik ben vooral op zoek naar wat (juridische) tips over wat ik kan doen om deze situatie op te lossen. Het enige, voor mij, relevante aan de reviews discussie is dat er een aantal vergelijkbare ervaringen zijn. Het komt dus vaker voor.

Verder lijken mensen te suggereren dat ik een rechtsbijstand­verzekering heb, maar die heb ik niet. Uiteraard ga ik er voor 99% vanuit dat ik verneukt ben en het geld + toestel kwijt ben. Ze lijken geen Nederlands adres te hebben, het geadverteerde telefoonnummer werkt niet en ze vragen of je via de site een contactformulier wil invullen. Ik heb met veel moeite 3 emailadressen gevonden:

Members only:

Ik heb dus daar maar een email heen gestuurd met foto's van m'n toestel en de IMEI/serienummer details. Aangegeven dat ze een fout hebben gemaakt met de verwerking van mijn toestel en ik het oorspronkelijk beloofde bedrag verwacht.

Je kan een aantal scenario's bedenken:

1. Tijdens transport is mijn verzenddoos opengemaakt en het toestel verwisselt door een onbekend persoon. Vervolgens is de doos met mijn UPS tracking code bij webwinkel aangekomen en zat er dus een ander toestel in.

2. Mijn toestel is per abuis verwisseld met een andere klant. Maar dan krijgt een andere klant ineens een riant extra bedrag omdat er een gloednieuwe S23U in de doos zat ipv een half kapotte Samsung A32 :+

3. webwinkel verneukt me moedwillig en heeft m'n toestel zelf expres omgewisseld met een andere. Vervolgens gaan ze m'n S23U via hun site verkopen ergens in Duitsland en hoor je er nooit meer wat van.

Zojuist maar aangifte gedaan van internetoplichting en daar het IMEI + serienummer ingevuld.

Heeft iemand ervaring met https://www.degeschillencommissie.nl/ ? webwinkel zou daar bij aangesloten zijn. Het kost wel geld om een geschil aan te maken.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:53 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt: aangifte doen van verduistering/oplichting en zoals het ook hoort bij een aangifte, het IMEI-nummer opgeven van de S23U. Het toestel is immers niet vermist, want jij zegt het opgestuurd te hebben en het bedrijf zegt iets anders ontvangen te hebben. Aangifte van vermissing doe je bij de gemeente en niet bij de politie. Bij een vermissing wordt er behalve registratie niets gedaan.
Met een beetje geluk investeert de politie hierin, wordt het IMEI getapt en wordt de zaak alsnog opgehelderd, maar daar zou ik niet te veel op rekenen.
Bewijzen dat je gelijk hebt, kun je niet, want zelfs de verzendcode is geen bewijs dat je de S23U opgestuurd hebt en geen A32. Je kunt de zaak evt. nog bij je rechtsbijstandverzekering aankaarten, maar ook zij zullen zeggen dat "Wie eist, bewijst".
Prima diefstal ipv vermissing of oplichting ts zegt s23u te hebben opgestuurd en die is hem nu afgenomen, telefoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:13:
Ik ben vooral op zoek naar wat (juridische) tips over wat ik kan doen om deze situatie op te lossen. Het enige, voor mij, relevante aan de reviews discussie is dat er een aantal vergelijkbare ervaringen zijn. Het komt dus vaker voor.

Verder lijken mensen te suggereren dat ik een rechtsbijstand­verzekering heb, maar die heb ik niet. Uiteraard ga ik er voor 99% vanuit dat ik verneukt ben en het geld + toestel kwijt ben. Ze lijken geen Nederlands adres te hebben, het geadverteerde telefoonnummer werkt niet en ze vragen of je via de site een contactformulier wil invullen. Ik heb met veel moeite 3 emailadressen gevonden:

***members only***

Ik heb dus daar maar een email heen gestuurd met foto's van m'n toestel en de IMEI/serienummer details. Aangegeven dat ze een fout hebben gemaakt met de verwerking van mijn toestel en ik het oorspronkelijk beloofde bedrag verwacht.

Je kan een aantal scenario's bedenken:

1. Tijdens transport is mijn verzenddoos opengemaakt en het toestel verwisselt door een onbekend persoon. Vervolgens is de doos met mijn UPS tracking code bij webwinkel aangekomen en zat er dus een ander toestel in.

2. Mijn toestel is per abuis verwisseld met een andere klant. Maar dan krijgt een andere klant ineens een riant extra bedrag omdat er een gloednieuwe S23U in de doos zat ipv een half kapotte Samsung A32 :+

3. webwinkel verneukt me moedwillig en heeft m'n toestel zelf expres omgewisseld met een andere. Vervolgens gaan ze m'n S23U via hun site verkopen ergens in Duitsland en hoor je er nooit meer wat van.

Zojuist maar aangifte gedaan van internetoplichting en daar het IMEI + serienummer ingevuld.

Heeft iemand ervaring met https://www.degeschillencommissie.nl/ ? webwinkel zou daar bij aangesloten zijn. Het kost wel geld om een geschil aan te maken.
webwinkel maakt foto's van ontvangen pakketten, mogelijk dat ze die opsturen, maar het blijft lastig te bewijzen wie hier nu gelijk heeft. Het prijsvoorstel dat ze gedaan hadden, was aan de andere kan ook onrealistisch hoog, maar dat doet niets af, aan het geschil dat je met dat bedrijf hebt.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik vraag me wel af of een aangifte van meer dan vermissing zin heeft. Voor zowel verduistering, diefstal als oplichting moet er opzet in het spel zijn. Die zie ik hier niet nog niet aangetoond eigenlijk. Ik ben ook wel benieuwd of de politie hier iets mee zou doen, of dat het al snel wordt afgedaan als 'civiel geschil', waar ik op basis van de beschikbare informatie eigenlijk wel een beetje bang voor ben.

@stin00 bij welke geschillencommissie zijn ze aangesloten? 'de geschillencommissie' is namelijk een verzameling van verschillende commissies, met allemaal andere ervaringen :) Zie ook: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/

Mogelijk wel een heel lastige dit, voor beide partijen zal het lastig zijn hun stellingname onomstotelijk te 'bewijzen', wie hier dan zijn zaak het meest aannemelijk kan maken is mogelijk best een gok. Misschien dat @fopjurist of @Real een juridisch, voor zover het mogelijk is op basis van de info hier, sluitende oplossing heeft voor TS.

@Peatsmoke Hoog was het bod wel, onrealistisch weet ik niet, diverse Tweakers in het 'aankoop topic' voor de S24 serie gaven vergelijkbare biedingen aan van webwinkel (in het topic tussen de €700 (met defecte camera) tot zelfs 1000+ voor een 1TB model zag ik langskomen), en volgens mij hebben meerdere ook al de bevestiging ontvangen dat het geld onderweg is, of mogelijk zelfs al ontvangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:24:
[...]

webwinkel maakt foto's van ontvangen pakketten, mogelijk dat ze die opsturen, maar het blijft lastig te bewijzen wie hier nu gelijk heeft. Het prijsvoorstel dat ze gedaan hadden, was aan de andere kan ook onrealistisch hoog, maar dat doet niets af, aan het geschil dat je met dat bedrijf hebt.
Dan ben ik benieuwd naar de foto's. Het prijsvoorstel was inderdaad hoog, maar in het tweakers webwinkel topic hebben meerdere mensen daadwerkelijk een vergelijkbaar bedrag gekregen (800 tot 900 euro). Daarnaast inderdaad irrelevant voor de kwestie.
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:30:
Ik vraag me wel af of een aangifte van meer dan vermissing zin heeft. Voor zowel verduistering, diefstal als oplichting moet er opzet in het spel zijn. Die zie ik hier niet nog niet aangetoond eigenlijk. Ik ben ook wel benieuwd of de politie hier iets mee zou doen, of dat het al snel wordt afgedaan als 'civiel geschil', waar ik op basis van de beschikbare informatie eigenlijk wel een beetje bang voor ben.

@stin00 bij welke geschillencommissie zijn ze aangesloten? 'de geschillencommissie' is namelijk een verzameling van verschillende commissies, met allemaal andere ervaringen :) Zie ook: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/

Mogelijk wel een heel lastige dit, voor beide partijen zal het lastig zijn hun stellingname onomstotelijk te 'bewijzen', wie hier dan zijn zaak het meest aannemelijk kan maken is mogelijk best een gok. Misschien dat @fopjurist of @Real een juridisch, voor zover het mogelijk is op basis van de info hier, sluitende oplossing heeft voor TS.
Volgens hun voorwaarden
Members only:
kan je een klacht indienen via Thuiswinkel. Dat heb ik gratis gedaan via de website van Thuiswinkel waarborg zelf, niet betaald via degeschillencommissie.

Zou inderdaad graag advies hebben van iemand met een juridische achtergrond. Ook gewoon uit interesse hoe zoiets nou werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:30:
Die kan is erg groot, maar je kunt het online altijd proberen.
stin00 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar de foto's. Het prijsvoorstel was inderdaad hoog, maar in het tweakers webwinkel topic hebben meerdere mensen daadwerkelijk een vergelijkbaar bedrag gekregen (800 tot 900 euro). Daarnaast inderdaad irrelevant voor de kwestie.

[...]

Volgens hun voorwaarden
Members only:
kan je een klacht indienen via Thuiswinkel. Dat heb ik gratis gedaan via de website van Thuiswinkel waarborg zelf, niet betaald via degeschillencommissie.

Zou inderdaad graag advies hebben van iemand met een juridische achtergrond. Ook gewoon uit interesse hoe zoiets nou werkt :)
Dat is wat ik las bij Tros Radar. Ik heb zelf onlangs een iPhone via Sobby verkocht en die transactie verliep prima.

Wellicht zijn er anderen uit het [Samsung Galaxy S24-serie] Levertijd & Prijzen topic die hun ervaringen kunnen delen. Als die ook zulke ervaringen hebben, zou je misschien gezamenlijk actie kunnen ondernemen, maar anders wordt het (zonder rechtsbijstand zoals je al schreef) waarschijnlijk "Helaas pindakaas".

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Het begon zo goed met de naam van de winkel in mo-tags in dit topic, maar de laatste posts zie ik de naam weer rondslingeren. Deze heb ik dan ook uit meerdere reacties verwijderd en mag in volgende posts ook achterwege blijven óf in mo-tags geplaatst worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Thalaron schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:04:
@Dennism Alle positieve reviews zijn op basis van aankopen. De rest (ook nog een enkele over een aankoop) zijn allemaal negatief.

Zijn het véél reviews? Nee. Maar ze geven allemaal in grote lijnen gelijke problemen en ellende aan. Daarbij hecht ik meer waarde aan reviews op Tweakers dan op andere plekken.
Maar dat is juist ook een beetje mijn punt, ik zou ook meer waarde hechten aan Tweakers reviews, dan aan laten we zeggen Trustpilot omdat ik juist verwacht dat gemiddeld genomen Tweakers bezoekers deze opkoper vaker zullen kennen dan de gemiddelde Nederlander, maar ook sneller van dit soort diensten gebruik zullen maken dan die gemiddelde Nederlander

Als voorbeeld, bij zo'n beetje iedere telefoon release van de 'grote merken' komt deze opkoper hier constant ter sprake met inruil deals en Tweakers die aangeven daar van gebruik te maken, juist omdat het goede deals lijken te zijn.

Als bij deze opkoper dan enorm veel zou fout gaan, of als het georganiseerde oplichting zou zijn, zou je veel meer negarieve reviews verwachten op basis van het aantal transacties die zo'n firma doet dan die 2-3 klachten die je nu gemiddeld ziet per jaar hier op Tweakers. Juist dat schijnbaar zeer lage volume aan klachten, terwijl je zou verwachten dat juist Tweakers en bovengemiddeld deel van de klantenkring is procentueel gezien zou ik eerder als positief zien dan als negatief op basis van de beschikbare informatie.

Klachten zul je immers altijd hebben, waar gehakt wordt vallen spaanders en dus waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Zeer vervelend voor de direct betrokkenen, maar een paar klachten laat niet direct een dramatische bedrijfsvoering zien. Dan had je als het goed wel een veel groter volume gezien aan negative reviews, maar ook veel meer waarschuwingen in de aankoop advies topics, waar dit bedrijf regelmatig aangeprezen wordt zelfs, terwijl het aantal negatieve comments ook daar laag lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Even als advocaat vd duivel: het percentage oplichters of fraudeurs dat actief is op Tweakers, is minimaal gelijk aan de rest van de maatschappij. Nee ik wil hier echt niet mee zeggen dat de TS de boel heeft proberen te bezeiken, maar dat is natuurlijk ook iets waar een opkoper als
Members only:
, ook veelvuldig mee te maken krijgt.
Je hoeft hier verschillende topics, maar na te lopen, dan zie je hoe vaak er tips en trucs voor fraude worden gegeven. Gelukkig worden die vrij snel weg gemodereerd, maar het toont wel aan, dat de doorsnee Tweaker niet eerlijker of betrouwbaarder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:21:
Even als advocaat vd duivel: het percentage oplichters of fraudeurs dat actief is op Tweakers, is minimaal gelijk aan de rest van de maatschappij. Nee ik wil hier echt niet mee zeggen dat de TS de boel heeft proberen te bezeiken, maar dat is natuurlijk ook iets waar een opkoper als
***members only***
, ook veelvuldig mee te maken krijgt.
Je hoeft hier verschillende topics, maar na te lopen, dan zie je hoe vaak er tips en trucs voor fraude worden gegeven. Gelukkig worden die vrij snel weg gemodereerd, maar het toont wel aan, dat de doorsnee Tweaker niet eerlijker of betrouwbaarder is.
En voor bijdrage heeft dit aan dit topic? Het lijkt er namelijk sterk op dat de winkel hier de boel oplicht.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Wie zegt dat het de webwinkel is die de boel bezeikt en niet de transporteur of dat er een fout gemaakt is en het toestel alsnog opduikt? Kijk even in de topics op andere websites, daar hebben mensen het over opengesneden en dicht geplakte pakketjes.
Het was trouwens een reactie op @Dennism die vond dat de ervaringen op Tweakers betrouwbaarder zijn dan bij Trustpilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ruzor schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:25:
[...]

En voor bijdrage heeft dit aan dit topic? Het lijkt er namelijk sterk op dat de winkel hier de boel oplicht.
Dat heb ik dus niet, op basis van de bekende informatie over deze partij achter ik dat gegeven juist vrij klein.

Kijkende naar de scenario's die TS in deze post uiteenzet: stin00 in "Webwinkel beweert andere smartphone te hebben ontvangen"

Zou ik 2 het meest waarschijnlijk achten, en daarna 1, 3 acht ik juist het meest onwaarschijnlijk. Dan zou het management van de webwinkel immers vooraf de intentie gehad moeten hebben om TS op te lichten.

@Peatsmoke Ook over die stelling heb ik wel wat twijfels, de moderatie is hier inderdaad vrij goed, en ik kom hier al sinds 'spreekwoordelijk' dag 1, en ben op redelijk wat forums actief. En Tweakers is daarvan wel een van de netste communites voor zover ik het kan beoordelen, neemt niet weg dat het zeker hier gebeurt, de weggemodeerde voorbeelden zie ik ook, maar op andere forums (o.a Fok! bijvoorbeeld, zie ik vaker zulk commentaar dan hier), en daar kom ik ook sinds dag 1.

Maar dit gaat wel wat ver offtopic nu denk ik :) Dus misschien een beetje agree to disagree :)

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 03-02-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
TS post al tijdje in “[Samsung Galaxy S24-series]” topic over aankomst van nieuwe telefoon en in … topic over ervaringen en over de oude S23 telefoon.

Dus laten we deze discussie gewoon houden waar die hoort. Hoe kan TS bewijzen dat deze telefoon ook echt verstuurd is.

Vind vooral erg jammer dat de dienst die ze gebruiken niet nauwkeurig het product weegt, terwijl PostNL dat wel doet. Dat voelt ook beetje, bijzonder.

Denk dat de PostNL case, die persoon geluk had dat deze het eigenwijs(?) via PostNL verstuurd had en dus kon bewijzen aan gewicht?

[ Voor 34% gewijzigd door graceful op 03-02-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Daar waren we het al over eens: dat kan hij niet. <punt>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
*knip* Offtopic. Dit topic is niet bedoeld voor shopreviews van andere winkels.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 11:59 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
graceful schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:

Vind vooral erg jammer dat de dienst die ze gebruiken niet nauwkeurig het product weegt, terwijl PostNL dat wel doet. Dat voelt ook beetje, bijzonder.
Eens, ik zou denk ik eigenlijk verzending van dit soort zaken liever ook helemaal zelf willen regelen. Kost je wat van je rendement, dat snap ik, maar je kan dan wel met een transpost partij in zee waar je zelf alle vertrouwen in hebt, ook al is dat natuurlijk geen garantie dat ook niet daar een rotte appel tussen zit. Die mogelijk heel goed door heeft dat rondom een launch van een nieuw model gemiddeld genomen pakketjes voor webwinkel wel eens een extra waardevolle inhoud kunnen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 19-02-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Ik vond het ook bijzonder, maar getuige
***members only***
betalen ze wel degelijk die forse bedragen uit. Wilde het proberen, maar ben dus direct de sjaak..

Ik ga ze mailen dat ik niet akkoord ga en het beloofde bod verwacht
Wat denk je, dat ze wel ineens je S23 U terugsturen ?

Verkoop van Smartphones kun je nog het beste in V&A doen, aan vertrouwd lid.
Ik snap niet hoe mensen bij de gedachte komen een zo duur toestel klakkeloos op te sturen. via MP durft men vaak niet vanwege mogelijke driehoeksoplichting od, maar wel zomaar online zonder eerst geld te hebben ontvangen.

De kans is erg klein dat jij gelijk gaat krijgen hoe of wat. Zij zullen aanhouden dat je een ander toestel hebben ontvangen, en jij dat je een S23U hebt verzonden. Welles nietes wordt het dan.

Iemand kan alleen bewijzen als je een video maakt van het inpakken. (ja dit wordt voor de rechtbank als bewijs gezien. of er moet duidelijk bewijs zijn dat de verkoper de boel oplicht)

Wel triest dat je dus niets meer kunt vertrouwen tegenwoordig, net als ander topic met schade aan velgen na bandenwissel...:sad:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Hackus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:44:

Iemand kan alleen bewijzen als je een video maakt van het inpakken. (ja dit wordt voor de rechtbank als bewijs gezien. of er moet duidelijk bewijs zijn dat de verkoper de boel oplicht)
Uit belangstelling, heb je daar de rechtsspraak link van? Ik heb altijd geleerd dat dit soort 'filmpjes' geen enkel bewijs zijn, want na het stoppen van het filmen kan je gewoon van alles doen met het pakket en het dus eigenlijk niets aantoont of aannemelijk maakt, dus ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar over overwegingen van de rechter in een zaak waar zoiets daarwerkelijk als bewijs ingebracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
graceful schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:34:
TS post al tijdje in “[Samsung Galaxy S24-series]” topic over aankomst van nieuwe telefoon en in … topic over ervaringen en over de oude S23 telefoon.

Dus laten we deze discussie gewoon houden waar die hoort. Hoe kan TS bewijzen dat deze telefoon ook echt verstuurd is.

Denk dat de PostNL case, die persoon geluk had dat deze het eigenwijs(?) via PostNL verstuurd had en dus kon bewijzen aan gewicht?
Daar heb je niet zoveel aan. Als je een mud aardappelen verstuurd, zegt het gewicht nog wel iets, maar bij zo'n telefoon komt verpakking, bescherming en dan zit je zo twee of drie honderd gram boven de telefoon. Als je dan nog de boel wilt bezeiken doe je een stuk hout met dat gewicht in de doos. Je wilt niet weten wat mensen allemaal verzinnen.
Het systeem is gewoon niet waterdicht en verzekerde verzending stelt eigenlijk geen hol voor, want ook daarvoor moet je weer bewijzen...

knip

[ Voor 37% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De speculatie en theorieën mogen wel stoppen, het voegt voor m'n topic niks meer toe. Alles is op dat vlak wel gezegd.

Zou graag weten hoe het nu juridisch in elkaar steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:53:
De speculatie en theorieën mogen wel stoppen, het voegt voor m'n topic niks meer toe. Alles is op dat vlak wel gezegd.

Hoewel ik geen jurist ben, heb ik redelijk veel te maken gehad met dit soort zaken.

Jij zal moeten aantonen dat de opkoper ongelijk heeft.
Je bent akkoord gegaan met hun voorwaarden en hoewel ik die niet heb nagelezen, ga ik er vanuit dat ze dit soort geschillen dichtgetimmerd hebben.
Je kunt hun aanbod accepteren of het item retour laten sturen.

Tot slot kun je een geschil starten bij de geschillencommissie.

[ Voor 10% gewijzigd door Peatsmoke op 03-02-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Hoewel ik geen jurist ben, heb ik redelijk veel te maken gehad met dit soort zaken.

Je bent akkoord gegaan met hun voorwaarden en hoewel ik die niet heb nagelezen, ga ik er vanuit dat ze dit soort geschillen dichtgetimmerd hebben.

Hoe kan je zoiets aantonen en waarom geef je vervolgens maar twee opties dat die het kan accepteren en of item retour kan laten sturen?

Laten we er vanuit gaan dat TS 100% de waarheid spreekt dan kan het toch niet zo zijn dat zo een shop hiermee weg kan komen, dit is dan pure oplichting/diefstal.

Stel de telefoon zou tijdens transport verwisseld zijn dan moet de shop dat toch aantonen, TS heeft geen enkel zicht op de ontvangen item/doos en bovendien ligt het verzendrisico bij de shop als ik het goed heb, zij verzorgen namelijk het label en vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Lees even het topic terug, alles is al gezegd en gesteld.
Je kunt klacht doen bij de opkoper, die zal er weinig mee doen dan de twee opties voor stellen die ik geef.
Voor de rest, kun je je gelijk proberen te halen via een geschillencommissie, maar je zult bewijzen moeten als eiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
--Was al opgemerkt zie ik net

[ Voor 96% gewijzigd door jeroenkb op 03-02-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:39
Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Gelukkig ben jij geen jurist.

De geschillencommissie is een slecht advies, daarnaast zijn er voldoende ervaringen/ reviews te vinden die de zaak van TS sterker maken bij een eventuele ingebrekestelling of dagvaarding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12

Aiii

何これ

Ten eerste, geef de webwinkel eerst even de gelegenheid te reageren. Waar mensen werken worden fouten gemaakt en de kans is best aanwezig dat hier gewoon een medewerker in zijn haast twee toestellen verwisseld heeft. Naar alle waarschijnlijkheid hebben zij gewoon een S23 met jouw serienummer/IMEI in hun systeem staan en er is best een kans dat ze volgende week gewoon hun fout corrigeren. Goed dat je foto’s heb gemaakt van al deze gegevens en het toestel.

Ik begrijp volkomen dat de paniek en irritatie toeslaat in deze, maar vooralsnog is er nog geen aanleiding aan te nemen dat je opgelicht wordt en dat het bedrijf niet gewoon een menselijke fout door een medewerker gemaakt heeft die het niet wil herstellen. Dus mijn advies zou zijn eerst het antwoord van het bedrijf af te wachten.

Members only: Klachtenafhandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:58
Aiii schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:19:
Ten eerste, geef de webwinkel eerst even de gelegenheid te reageren...
***members only***
Ondertussen heeft de TS wel al een review achtergelaten op Trustpilot met Opgelicht erin.. Dat helpt dan vast ook niet mee.

Ik snap het, lijkt mij ook vervelend zo, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoyden op 03-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Ik zou eisen mijn toestel terug te krijgen en alles te ontbinden, en dat jij dan enige reviews verwijderd.

En daarna weer post.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
NicoHF schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:45:

Laten we er vanuit gaan dat TS 100% de waarheid spreekt dan kan het toch niet zo zijn dat zo een shop hiermee weg kan komen, dit is dan pure oplichting/diefstal.
Dat is maar zeer de vraag, voor verduistering, diefstal of oplichting moet er vooraf een intentie zijn om TS te benadelen. Als er bijvoorbeeld slechts iets fout gegaan is in het sorteringsproces en 2 telefoons zijn verwisseld heeft TS nog steeds gewoon het probleem van een vermist toestel, en moet de winkel hem daar mogelijk in compenseren, maar is van diefstal of oplichting geen sprake
Stel de telefoon zou tijdens transport verwisseld zijn dan moet de shop dat toch aantonen, TS heeft geen enkel zicht op de ontvangen item/doos en bovendien ligt het verzendrisico bij de shop als ik het goed heb, zij verzorgen namelijk het label en vervoerder.
Dat is iets waar nog altijd, zelfs onder juristen discussie over is, en lijkt volgens mij dus nog altijd geen uitgemaakte zaak te zijn. Zijn zelfs hier op het forum uitgebreide threads over geweest waar volgens mij nooit 100% juridisch uitsluitsel is gekomen.

Volgens Thuiswinkel ligt er zelfs een vonnis dat zou aangeven dat het risico niet overgaat op de verstrekker van het label, iemand bekend met dit vonnis? https://www.thuiswinkel.o...-risico-van-retoursturen/

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 03-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:51:
Lees even het topic terug, alles is al gezegd en gesteld.
Je kunt klacht doen bij de opkoper, die zal er weinig mee doen dan de twee opties voor stellen die ik geef.
Voor de rest, kun je je gelijk proberen te halen via een geschillencommissie, maar je zult bewijzen moeten als eiser.
Dit topic volg ik op de voet en ben het totaal niet met jou eens en gelukkig de wetgeving ook niet met de foutieve telefoon retour of dat bedrag accepteren.
Wat is dat van advies zonder ook maar enigsinds een onderbouwing en waarom kan TS alleen naar de geschillencommissie toe?

En bovenal ben ik vooral benieuwd naar het feit dat TS zou moeten bewijzen dat de juiste telefoon is toegestuurd en is er geen tegenbewijs van de shop nodig, waaruit blijkt dat?
Zie ook mijn eerdere reactie mbt de verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Dat is volgens mij wel een nadeel van het via een geschillencommissie spelen. Zo'n uitspraak levert volgens mij geen executoriale titel op, waardoor je zelfs met een bindend advies alsnog langs de rechter moet voor nakoming als er na uitspraak toch niet meegewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
NicoHF schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:38:

Wat is dat van advies zonder ook maar enigsinds een onderbouwing en waarom kan TS alleen naar de geschillencommissie toe?
Als het bedrijf niet vanzelf meewerkt omdat ze van mening zijn dat de fout niet bij hun ligt is een stap naar een geschillenbeslechter, of mogelijk beter, direct naar de rechtbank vaak wel de enige manier om je gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Dat is maar zeer de vraag, voor verduistering, diefstal of oplichting moet er vooraf een intentie zijn om TS te benadelen. Als er bijvoorbeeld slechts iets fout gegaan is in het sorteringsproces en 2 telefoons zijn verwisseld heeft TS nog steeds gewoon het probleem van een vermist toestel, en moet de winkel hem daar mogelijk in compenseren, maar is van diefstal of oplichting geen sprake
Verduistering zou wel kunnen als het goed in bezit gekomen was van de shop en er spraken was van opzet

Tweede Boek. Misdrijven
Titel XXIV. Verduistering
Artikel 321
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Dat is volgens mij wel een nadeel van het via een geschillencommissie spelen. Zo'n uitspraak levert volgens mij geen executoriale titel op, waardoor je zelfs met een bindend advies alsnog langs de rechter moet voor nakoming als er na uitspraak toch niet meegewerkt wordt.
Naar de rechtbank gaan heeft ook een prijs, zeker met de uurtarieven van juristen laat staan een advocaat. Dan is het nog maar de vraag of je de zaak gaat winnen of niet meer geld kwijt bent, dan nu.
Tenzij je natuurlijk een advocaat van onvermogen kunt krijgen met een zeer geringe bijdrage, maar dan koop je meestal niet even een S24U voor de lol.

[ Voor 36% gewijzigd door Peatsmoke op 03-02-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
NicoHF schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Verduistering zou wel kunnen als het goed in bezit gekomen was van de shop en er spraken was van opzet

Tweede Boek. Misdrijven
Titel XXIV. Verduistering
Artikel 321
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Voor ieder misdrijf is, in tegenstelling tot een overtreding, opzet een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:53:

Jij zult moeten bewijzen dat jij de S23 U hebt verzonden. adhv alle negatieve ervaringen van andere verkopers sta je sterker. Dat is geen speculatietheorie. Bij dit soort verkopen moet je ook het risico overwegen, én waar zijn ze ingeschreven ?
Je zult een brief én e-mail moeten sturen waarin je jouw gelijk aangeeft. Ook zou ik aangifte doen en melding bij ACM en Europese consumenten commissie. Dit versterkt je verhaal alleen maar ook als het voor de rechter gaat komen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Peatsmoke schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
Naar de rechtbank gaan heeft ook een prijs, zeker met de uurtarieven van juristen laat staan een advocaat. Dan is het nog maar de vraag of je de zaak gaat winnen of niet meer geld kwijt bent, dan nu.
Tenzij je natuurlijk een advocaat van onvermogen kunt krijgen met een zeer geringe bijdrage, maar dan koop je meestal niet even een S24U voor de lol.
Klopt, maar als het bedrijf zoals TS aangeeft in zijn eerdere post uitspraken van de geschillencommissie negeert, heeft het gaan naar een geschillencommissie in dat geval ook niet veel waarde. Als je dan toch je gelijk wil halen, met alle risico's van dien, zal je dan normaliter langs de rechter moeten. Bij dit bedragen is daar in de basis geen jurist / advocaat voor nodig, maar dan moet je natuurlijk wel zelf sterk in je schoenen staan, want inderdaad, zelfs al win je, krijg je als je wel een dure advocaat neemt vrijwel zeker niet alles vergoed. Hou je de kosten laag kan dat wel (grotendeels) het geval zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 03-02-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Uit belangstelling, heb je daar de rechtsspraak link van? Ik heb altijd geleerd dat dit soort 'filmpjes' geen enkel bewijs zijn, want na het stoppen van het filmen kan je gewoon van alles doen met het pakket en het dus eigenlijk niets aantoont of aannemelijk maakt, dus ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar over overwegingen van de rechter in een zaak waar zoiets daarwerkelijk als bewijs ingebracht is.
Je speculeert direct op oplichting, dat had ik al aangegeven. Oa Mr: Groos heeft dit openlijk op tv al uitgesproken. Men gaat in 1e instantie uit dat de verkoper niet oplicht. Dit is ook wat TS bedoelt met speculeren. Waar je niks aan hebt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Klopt, maar als het bedrijf zoals TS aangeeft in zijn eerdere post uitspraken van de geschillencommissie negeert, heeft het gaan naar een geschillencommissie in dat geval ook niet veel waarde. Als je dan toch je gelijk wil halen, met alles risico's van dien, zal je dan normaliter langs de rechter moeten. Bij dit bedragen is daar in de basis geen jurist / advocaat voor nodig, maar dan moet je natuurlijk wel zelf sterk in je schoenen staan, want inderdaad, zelfs al win je, krijg je als je wel een dure advocaat neemt vrijwel zeker niet alles vergoed.
Vandaar dat ik ook al de hele tijd zeg, dat je praktisch gezien weinig kunt ondernemen. Je kunt misschien wel 10 mensen vinden die hetzelfde is overkomen, maar de advocaat van Rebuy komt dan met de vele duizenden transacties die gewoon goed verlopen zijn.
In je recht staan en het recht aan je zijde krijgen is nogal een verschil. Als je juridisch redelijk onderlegd bent, kun je het zelf gaan doen, brieven van internet plukken enz. enz. Maar daar moet je veel tijd en energie voor hebben.
Zoals eerder aangegeven kun je nog proberen via een klacht binnen het bedrijf iets te bereiken, maar daarna houdt het praktisch gezien imo redelijk snel op.
TS kan gewoon niet bewijzen dat de telefoon die hij op foto gezet heeft ook de telefoon is die Rebuy gekregen heeft. Tenzij uit foto's van de doos blijkt dat er mee geknoeid is en Rebuy of het IMEI niet in de systemen heeft staan, is het praktisch gezien jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hackus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:06:
[...]

Je speculeert direct op oplichting, dat had ik al aangegeven. Oa Mr: Groos heeft dit openlijk op tv al uitgesproken. Men gaat in 1e instantie uit dat de verkoper niet oplicht. Dit is ook wat TS bedoelt met speculeren. Waar je niks aan hebt !
Als je mijn posts leest in dit topic ga ik juist niet uit van oplichting, maar dat er simpelweg hoogstwaarschlijk een sorteringsfout de meest logische uitleg is hier, waar een boel anderen dat wel doen ;) Jij geeft echter aan dat de rechter zo'n flimpje als bewijs aanneemt, terwijl ik altijd geleerd heb dat zo'n filmpje niets doet qua bewijsvoering, omdat het niet sluitend te krijgen is. Ik ben dan ook benieuwd naar het vonnis waar jij dat uitgehaald, want dat zou mijn inziens wel een gamechanger zijn (ik zou dan zelf ook altijd zo'n filmje gaan maken, waar ik dat nu niet doe).

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 03-02-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In tegenstelling tot wat hier geschreven wordt heb je bij een civiele zaak niet waterdicht bewijs nodig. Het is geen strafzaak waar dat wel geldt. Je moet wel aannemelijk maken dat je de juiste telefoon hebt opgestuurd. Natuurlijk heb je uitgebreid foto's genomen van hetgeen je ingepakt en opgestuurd hebt. Je hebt verder alle bewijsstukken zoals het bewijs van aankoop, verzenden en bezorgen.

Je kan er een rechtszaak van maken. Dat kost je € 218 aan griffierechten (voor bedragen van € 500 tot € 1500) en de kosten van een dagvaarding á € 136.

Deze kosten kun je in de zaak terugvorderen. Een advocaat is niet verplicht. Maar je moet je wel verdiepen in hoe dit werkt. De kosten van advocaat of jurist kun je gedeeltelijk terugvorderen.

Ook anders dan men hier schrijft zijn de algemene voorwaarden van het bedrijf niet per se bindend. Als die onredelijk zijn voor de zwakke partij (de particuliere verkoper) kan de rechter die terzijde schuiven.

Ook met een Nederlandse gerechtelijke uitspraak die je in het gelijk stelt ben je er niet. Je zult het bedrijf moeten bewegen te betalen. Als dat bedrijf in het buitenland zit kan het een stuk moeilijker worden. Dan heb je buitenlandse juridische kennis en hulp nodig. In Nederland kan je een gerechtsdeurwaarder inschakelen. De kosten daarvan komen in ieder geval deels bovenop de te vorderen bedragen.

In Duitsland bijvoorbeeld is van belang om de naam van het bedrijf volledig en juist te benoemen. Een naam met "Co." of "KG" of "GmbH" kan zo maar wijzen naar verschillende bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:10
President schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:26:
***members only***

Dezelfde situatie als jij...
"...Poolse IMEI"

Zou er iemand een scam onderweg hebben. Telefoons wisselen die naar die shop gedtuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik ben inderdaad bang dat ik weinig kan doen. Heb het volgende gedaan:

1. Bellen, maar de Nederlandse klantenservice is niet telefonisch bereikbaar.
2. Email gestuurd naar 3 van hun emailadressen met foto's en uitleg.
3. Melding Thuiswinkel Waarborg
4. Melding ACM
5. Aangifte politie

Het probleem is dat ik nooit sluitend kan bewijzen dat ik het toestel heb opgestuurd. Daarnaast is een advocaat voor een zaak van <1000 euro naar mijn mening gekkenwerk. Ik zou het graag willen hoor en wil er ook best tijd en toewijding aan besteden, maar de kosten zullen te snel oplopen.

Dit zal daarom gewoon aflopen in een teleurstelling met dure telefoon weg, geen geld en ze retourneren een waardeloze Samsung A32 met gebruikssporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Haal, als het kan die reviews offline, je kunt altijd nog je gal spuwen. Voor de rest zou ik de tip van @Aiii eens opvolgen. Kijken wat daar uitkomt en dan zien we verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:24:
[...]

"...Poolse IMEI"

Zou er iemand een scam onderweg hebben. Telefoons wisselen die naar die shop gedtuurd worden.
Als ik rechter was, zou ik dat onaannemelijk vinden. Niet iedere pakjestransporteur/bezorger heeft zo maar een voorraad gebruikte telefoons die én goedkoper én uit dezelfde serie is en door pakjes heen kan kijken. Verwisseling na ontvangst lijkt mij wel aannemelijk. Ook crimineel gedrag van werknemer(s) of bedrijf ligt eerder voor de hand dan onderschepping vóór bezorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Eigen ervaringen mogen achterwege blijven hier. Dit is geen ervaringentopic en helpen TS ook niet verder met z'n probleem.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Als je mijn posts leest in dit topic ga ik juist niet uit van oplichting, maar dat er simpelweg hoogstwaarschlijk een sorteringsfout de meest logische uitleg is hier, waar een boel anderen dat wel doen ;) Jij geeft echter aan dat de rechter zo'n flimpje als bewijs aanneemt, terwijl ik altijd geleerd heb dat zo'n filmpje niets doet qua bewijsvoering, omdat het niet sluitend te krijgen is. Ik ben dan ook benieuwd naar het vonnis waar jij dat uitgehaald, want dat zou mijn inziens wel een gamechanger zijn (ik zou dan zelf ook altijd zo'n filmje gaan maken, waar ik dat nu niet doe).
Zie ook de reactie van mrmr.
Als je aangifte doet en voldoende aannemelijk bewijs hebt van het juiste hebben verzonden is dat voldoende. Waar je het hebt geleerd wat jouw insteek is weet ik ook niet.
Want dat riekt al naar oplichting van de verkoper, als je dus bewust iets verzend wat je niet bent overeengekomen. TS heeft zich netjes aan de overeenkomst gehouden, en wat jij speculeert gaat over wat iemand MOGELIJK zou hebben gedaan, wat dus oplichting is.
Als jij zegt dat foto of video niet voldoende is, want je kunt nadien wat anders opsturen is dat dus oplichting van TS als verkoper. Want je zegt duidelijk dat foto’s eo video niets toevoegt aan je gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:27:
Ik ben inderdaad bang dat ik weinig kan doen. Heb het volgende gedaan:

1. Bellen, maar de Nederlandse klantenservice is niet telefonisch bereikbaar.
2. Email gestuurd naar 3 van hun emailadressen met foto's en uitleg.
3. Melding Thuiswinkel Waarborg
4. Melding ACM
5. Aangifte politie

Het probleem is dat ik nooit sluitend kan bewijzen dat ik het toestel heb opgestuurd. Daarnaast is een advocaat voor een zaak van <1000 euro naar mijn mening gekkenwerk. Ik zou het graag willen hoor en wil er ook best tijd en toewijding aan besteden, maar de kosten zullen te snel oplopen.

Dit zal daarom gewoon aflopen in een teleurstelling met dure telefoon weg, geen geld en ze retourneren een waardeloze Samsung A32 met gebruikssporen.
Even afwachten wat er nu gebeurt aan reactie, meer kun je nu niet.
Het lijkt er op dat deze firma vaker dit soort praktijken heeft, wat blijkt uit meer reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
*knip* Offtopic.

[ Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Als het bedrijf niet vanzelf meewerkt omdat ze van mening zijn dat de fout niet bij hun ligt is een stap naar een geschillenbeslechter, of mogelijk beter, direct naar de rechtbank vaak wel de enige manier om je gelijk te halen.
Dat is uiteraard zo maar mijn reactie waarop ik reageerde in dat stukje ging over het volgende wat je misschien gemist had

Tot slot kun je een geschil starten bij de .

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In wezen is het heel simpel: jij beweert dat je een S23U hebt opgestuurd, dus op jou rust de bewijslast dat je dat ook daadwerkelijk hebt gedaan. Je hebt foto's gemaakt waarop de telefoon en het serienummer zijn te zien, je hebt aangifte gedaan, en er zijn andere klanten geweest met vergelijkbare problemen. Daarmee maak je voldoende aannemelijk dat je de juiste telefoon hebt opgestuurd. Of je kans maakt - als je er een zaak van maakt - zal afhangen van hoe de processen bij de verkoper zijn ingericht. Wordt het moment van uitpakken bijvoorbeeld gefilmd? Hoe worden verwisselingen voorkomen? Het komt dan aan op een afweging van het bewijs, waarbij jij 1-0 achter staat omdat jij de bewijslast draagt, maar je maakt een goede kans als de winkel alleen een foto van een A32 kan tonen zonder verdere context.

In de algemene voorwaarden verbinden ze zich ertoe dat ze een product onmiddellijk na ontvangst controleren. Dat is niet gebeurd, er zat minimaal 3 dagen tussen. Is het pakketje op 30 januari afgeleverd, of al daarvoor? De trackinginformatie is over een paar maanden niet meer beschikbaar, dus maak een screenshot en probeer het ook via een dienst als web.archive.org of archive.is vast te leggen.

Om te beginnen zou ik via het contactformulier het volgende sturen:
Members only:

Voordat je op versturen klikt, maak je even een screenshot.

Uiteindelijk kun je naar de Geschillencommissie, maar je kunt ook een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen starten. Hier zie je hoe dat laatste in zijn werk gaat.
Je kunt hem wijzen op de nakomingsgarantie van de Geschillencommissie Thuiswinkel. Deze wordt genoemd in artikel 18 van de voorwaarden van de opkoper.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:06
*knip* Offtopic.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 11:57
Contacteer andere slachtoffers van deze oplichting en benader boos.

https://npo.nl/npo3/boos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:43
*knip* Offtopic. Dit topic is niet bedoeld voor eigen shopervaringen zoals eerder gemeld.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik wacht wel even op een reactie van het bedrijf op m'n contactformulier en email pogingen. De automatische berichten beloven ~48 uur voordat ze reageren. Minus het weekend hoop ik woensdag een reactie te hebben, we gaan het zien.

Iedereen bedankt voor de tips, het meedenken en gedeelde ervaringen.

[ Voor 51% gewijzigd door stin00 op 03-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
*knip* Offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 03-02-2024 22:36 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
fopjurist schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:37:
In wezen is het heel simpel: jij beweert dat je een S23U hebt opgestuurd, dus op jou rust de bewijslast dat je dat ook daadwerkelijk hebt gedaan. Je hebt foto's gemaakt waarop de telefoon en het serienummer zijn te zien, je hebt aangifte gedaan, en er zijn andere klanten geweest met vergelijkbare problemen. Daarmee maak je voldoende aannemelijk dat je de juiste telefoon hebt opgestuurd.
En het gekke is, hiermee leg je eigenlijk de weg volledig open voor kwade trouw. Een ieder zou in feite nu een S23 kunnen aanmelden bij dit bedrijf, een oude Nokia opsturen en het voorgelegde stappenplan kunnen uitvoeren. Die paar honderd euro griffierecht en dagvaarding kan maar zo het risico waard zijn.

Ik vraag me werkelijk af wat een KR in deze zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:15:
[...]

En het gekke is, hiermee leg je eigenlijk de weg volledig open voor kwade trouw. Een ieder zou in feite nu een S23 kunnen aanmelden bij dit bedrijf, een oude Nokia opsturen en het voorgelegde stappenplan kunnen uitvoeren. Die paar honderd euro griffierecht en dagvaarding kan maar zo het risico waard zijn.

Nee, zo simpel is zulke fraude niet. Je moet wel de bewijsstukken hebben zoals een rekening van aankoop van die dure telefoon. De ervaring (volgens verzekeringsmaatschappijen met frauderende klanten) leert dat die er niet zijn of vervalst zijn. Een beetje doorvragen is vaak al afdoende om dit soort criminaliteit te ontmaskeren. Deze TS geeft aan die bewijsstukken wel te hebben.

Bij een gebruikt toestel kun je technisch/forensisch achterhalen waar het is gebruikt, bijvoorbeeld welke masten aangestraald zijn. Als dat bijvoorbeeld in een gebied is waar een fraudeur woont of woonde, dan is dat ook voldoende duidelijk. Telefoons lenen zich bij uitstek voor dit soort onderzoek, mits je de medewerking van politie, OM en telefoonmaatschappijen hebt.

Overigens is er hier sprake van een duidelijk motief van het bedrijf. Ze boden een (te) hoog bedrag en het zou ze goed uitkomen als ze dat bedrag niet hoeven uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

paQ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:34:
[...]

Mediamarkt :)

Wij kregen een akkoord toegezonden inclusief foto's dat het product goed was aangekomen in hun magazijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip* Zie eerdere modbreaks. Eigen ervaringen mogen in een shopreview, niet hier.

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 04-02-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar, als het zo ver zou komen.
mrmrmr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 04:57:
[...]

Nee, zo simpel is zulke fraude niet. Je moet wel de bewijsstukken hebben zoals een rekening van aankoop van die dure telefoon. De ervaring (volgens verzekeringsmaatschappijen met frauderende klanten) leert dat die er niet zijn of vervalst zijn. Een beetje doorvragen is vaak al afdoende om dit soort criminaliteit te ontmaskeren. Deze TS geeft aan die bewijsstukken wel te hebben.

Bij een gebruikt toestel kun je technisch/forensisch achterhalen waar het is gebruikt, bijvoorbeeld welke masten aangestraald zijn. Als dat bijvoorbeeld in een gebied is waar een fraudeur woont of woonde, dan is dat ook voldoende duidelijk. Telefoons lenen zich bij uitstek voor dit soort onderzoek, mits je de medewerking van politie, OM en telefoonmaatschappijen hebt.

Overigens is er hier sprake van een duidelijk motief van het bedrijf. Ze boden een (te) hoog bedrag en het zou ze goed uitkomen als ze dat bedrag niet hoeven uit te betalen.
Als er al een IMEI-tap komt, is dat maar een bepaalde tijd en blijft die niet tot in de lengte van dagen en daarvoor is zeker een strafbaar feit nodig waar meer dan 4 jaar gevangenisstraf staat. Bij een vermissing van een telefoon komt er zeker geen tap, hooguit een onderzoek van de verzekering, maar dat zal ook niet erg diepgaand zijn.

Gezien ale bovenstaande reacties die ik gegeven heb en ook de reactie van @ouweklimgeit is dit voor mij een casus die ik zal blijven volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een valse aangifte doen is gewoon strafbaar. Zoals eerder gezegd is speculeren op fraude niet van belang hier. Als je aankoopfactuur hebt, foto/video van inpakken en verzendbewijs voldoet dat als bewijs. Het recht gaat in 1e instantie uit van "handelend vanuit zuivere motieven". volgens mij zijn het ook de regels hier op GoT.
Je moet wel erg dom zijn als je aangifte doet, terwijl je zelf donders goed weet dat je fout zit. wat oa door een camerabeelden van ontvanger bevestigt kan worden. steeds meer bedrijven beveiligen hun afdelingen met meer camera's. Is ook normaal natuurlijk, want ze moeten zichzelf dus 'beveiligen' tegen mensen die een RX6400 terugsturen in doos van 7900XTX !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar, als het zo ver zou komen.

[...]

Als er al een IMEI-tap komt
Het gaat om het verleden. Daar is geen tap voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip* Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator toe.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 04-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Het gaat om het verleden. Daar is geen tap voor nodig.
Wie het toestel in het verleden had, is wel duidelijk (TS), wie het toestel nu in gebruik heeft of gaat nemen is relevanter, maar vooral ook, hoe die persoon aan het toestel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Peatsmoke schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Wie het toestel in het verleden had, is wel duidelijk (TS), wie het toestel nu in gebruik heeft of gaat nemen is relevanter, maar vooral ook, hoe die persoon aan het toestel komt.
Het gaat om het gebruikte toestel waarvan de koper (de ontvanger) beweert dat het de opgestuurde telefoon is. Daarvan kan technisch eenvoudig worden aangetoond aan de hand van loggegevens dat het de verkoper niet was die dat toestel heeft gebruikt. In de praktijk is dat niet zo makkelijk zoals ik al aangaf, het vergt de medewerking van politie, justitie en/of telefoniemaatschappijen.

Waar het ingeleverde (dure) toestel nu is, is een andere kwestie, maar van minder belang. Als de koper het nog heeft, kan het worden opgelost door het toestel in dezelfde staat terug te sturen. Is het verkocht, dan blijft de koper aansprakelijk voor de financiële schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Wat als dat een toestel is dat een jaar in een lade heeft gelegen of uit het buitenland komt?
De gegevens vh toestel dat in handen is van het bedrijf, zijn niet relevant, de grote vraag is: waar is de S23U gebleven. Waar zit de schakel die een S23 verwisseld heeft met een A32.
Members only:
is een international bedrijf dat in het buitenland gevestigd is, en koopt uit heel de EU, spullen op.
Voor medewerking is een aangifte nodig, dan moet Justitie nog een opsporingsonderzoek willen starten en voor dit feit een machtiging afgeven. Wat technisch mogelijk is, is me wel bekend, maar dat er tactische en beleidsmatige keuzes gemaakt worden met de krappe opsporingscapaciteit, ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik heb vandaag een reactie gekregen vanuit NL support. Ze gaan nergens op in, hebben geen bewijsfoto's gestuurd en vragen alleen om de originele aankoopfactuur met IMEI:
Members only:

Ik heb deze maar braaf gemaild, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Ik vind dat in elk geval het teken dat ze er serieus mee aan de slag lijken te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Goed dat ze er mee bezig lijken te zijn. Volgens de reviews kan het dus vriezen en dooien bij deze webshop. Ik hoop op een goede afloop.

Al die negatieve reviews zijn natuurlijk deels terecht, mits het fraude blijkt te zijn. Maar wat nu als deze betreffende webshopmedewerker je morgen een mailtje stuurt met "ah, gevonden. Uw order is per ongeluk verwisselt met XYZ. We gaan het in orde maken hoor"

Dan heb jij allemaal reviews online gegooid met 'opgelicht' en weet ik veel wat voor krachttermen. Terwijl het mogelijk slechts simpelweg een foutje betrof wat de webshop spoedig heeft opgelost.

Geef die webshop gewoon één kans om het op te lossen. Als ze dan inderdaad nergens op reageren of heel ontwijkend reageren, plaats dán een review.

Je ontvangt op vrijdag een email. Het is vandaag maandag. We zijn grofweg één werkdag verder? Doe ff rustig joh.

En over die aangifte: nu snap ik wel dat de politie geen tijd meer heeft. Als we al bij elk foutje aangifte gaan doen... Kom op zeg?

Ik zeg niet dat je frauderende webshops een hand boven het hoofd moet houden, integendeel. Maar weet dan wel eerst even héél zeker dat het ook fraude betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:07:
Goed dat ze er mee bezig lijken te zijn. Volgens de reviews kan het dus vriezen en dooien bij deze webshop. Ik hoop op een goede afloop.

Al die negatieve reviews zijn natuurlijk deels terecht, mits het fraude blijkt te zijn. Maar wat nu als deze betreffende webshopmedewerker je morgen een mailtje stuurt met "ah, gevonden. Uw order is per ongeluk verwisselt met XYZ. We gaan het in orde maken hoor"

Dan heb jij allemaal reviews online gegooid met 'opgelicht' en weet ik veel wat voor krachttermen. Terwijl het mogelijk slechts simpelweg een foutje betrof wat de webshop spoedig heeft opgelost.

Geef die webshop gewoon één kans om het op te lossen. Als ze dan inderdaad nergens op reageren of heel ontwijkend reageren, plaats dán een review.

Je ontvangt op vrijdag een email. Het is vandaag maandag. We zijn grofweg één werkdag verder? Doe ff rustig joh.

En over die aangifte: nu snap ik wel dat de politie geen tijd meer heeft. Als we al bij elk foutje aangifte gaan doen... Kom op zeg?

Ik zeg niet dat je frauderende webshops een hand boven het hoofd moet houden, integendeel. Maar weet dan wel eerst even héél zeker dat het ook fraude betreft.
Een aantal valide punten hoor, ik loop ook wel erg hard van stapel. Ik heb de reviews wat afgezwakt.

Ik vind het alleen een vreemde gang van zaken omdat ik via een geautomatiseerd mailtje een 'nieuw aanbod heb gekregen, want ander toestel ingeleverd'. Ze hebben geen contact proberen te leggen of foto's gestuurd of iets uitgelegd. Gewoon: je hebt X dagen de tijd om dit 780 euro lagere aanbod te accepteren of we sturen automatisch een half kapotte Samsung terug. Deze timer begint ook direct te lopen.

Zij gaan er dus (ook) zonder enige vragen of contact automatisch vanuit dat ik de boel bedonder. Dat schiet dan in het verkeerde keelgat en dan neemt de emotie het deels van de ratio over. Dat is dan mijn fout inderdaad en niet erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
stin00 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Een aantal valide punten hoor, ik loop ook wel erg hard van stapel. Ik heb de reviews wat afgezwakt.

Ik vind het alleen een vreemde gang van zaken omdat ik via een geautomatiseerd mailtje een 'nieuw aanbod heb gekregen, want ander toestel ingeleverd'. Ze hebben geen contact proberen te leggen of foto's gestuurd of iets uitgelegd. Gewoon: je hebt X dagen de tijd om dit 780 euro lagere aanbod te accepteren of we sturen automatisch een half kapotte Samsung terug. Deze timer begint ook direct te lopen.

Zij gaan er dus (ook) zonder enige vragen of contact automatisch vanuit dat ik de boel bedonder. Dat schiet dan in het verkeerde keelgat en dan neemt de emotie het deels van de ratio over. Dat is dan mijn fout inderdaad en niet erg netjes.
Heel goed.
"Zij gaan er dus (ook) zonder enige vragen of contact automatisch vanuit dat ik de boel bedonder."
Dat doen ze nergens. Sterker nog, jij doet dit: jij gaat ervan uit dat ZIJ degene zijn die de boel bedonderen. Direct ga je over tot review(s), sterke woorden in een topic en zelfs aangifte. Enkel op basis van een verkeerd aanbod. Practice what you preach zou ik zeggen.

My 2 cents:

Die mailtjes zijn zeer hoogstwaarschijnlijk een geautomatiseerd proces, volgende op de input van de intakemedewerker. Die heeft een verkeerde telefoon aan jouw bestelnummer gekoppeld. Of, vice versa, jouw bestelnummer per abuis aan een andere telefoon gekoppeld. De rest van de dominosteentjes, oftewel de emails met het nieuwe aanbod, vallen daar vervolgens achteraan.

Nogmaals, als de webwinkel nu opeens begint met 'ja deze goedkope telefoon is wat je hebt opgestuurd, zoek 't lekker uit' of 'ja foutje meneer, we gaan u betalen - en je dan nooit betalen', dán heb je een punt. Maar dat punt hebben we nog niet bereikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 05-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mr. Stom schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:47:
Die mailtjes zijn zeer hoogstwaarschijnlijk een geautomatiseerd proces, volgende op de input van de intakemedewerker. Die heeft een verkeerde telefoon aan jouw bestelnummer gekoppeld. Of, vice versa, jouw bestelnummer per abuis aan een andere telefoon gekoppeld. De rest van de dominosteentjes, oftewel de emails met het nieuwe aanbod, vallen daar vervolgens achteraan.
Maar wat ik dan wel vreemd vind is dat er heel gemakkelijk een nieuw aanbod wordt gedaan

"we hadden een galaxy super duper verwacht maar hebben een knakending ontvangen. Geen probleem knakending is <knakenbedrag> waard, ga je akkoord?"

Wat voor waarde heeft het het vooraf aanmelden dan nog eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 05-02-2024 13:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:47:
Dat doen ze nergens. Sterker nog, jij doet dit: jij gaat ervan uit dat ZIJ degene zijn die de boel bedonderen. Direct ga je over tot review(s), sterke woorden in een topic en zelfs aangifte. Enkel op basis van een verkeerd aanbod. Practice what you preach zou ik zeggen.
Daar verschillen we dan van mening over. Ik heb op hun site netjes aangegeven dat ik toestel X opstuur en vervolgens concluderen zijn dat het toestel Y is. Vervolgens wordt er niet gevraagd van "Goh meneer, wij hebben een ander toestel aangetroffen dan u heeft aangegeven.. heeft u per abuis het verkeerde toestel opgestuurd? Of het foute toestel aangevinkt? Wat gaat hier mis? Dit wordt daarom voor nu ons nieuwe aanbod. We horen graag van u".

Dat dit allemaal via geautomatiseerde processen/emails gebeurt snap ik, maar daar heb ik geen boodschap aan als klant. Er wordt verder op geen enkele manier contact gelegd. Zij doen een handmatige aanpassing aan mijn verkooporder door het ontvangen toestel aan te passen waardoor er een extreem verschil in het verkooporder komt. Maar ze sturen vervolgens niet een handmatige email met uitleg. Dan is het nog niet eens relevant wat er daadwerkelijk wel met het toestel is gebeurt, de informatievoorziening is gewoon ondermaats.

Maargoed, ik wacht verder af waar ze mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
mrc4nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Maar wat ik dan wel vreemd vind is dat er heel gemakkelijk een nieuw aanbod wordt gedaan

"we hadden een galaxy super duper verwacht maar hebben een knakending ontvangen. Geen probleem knakending is <knakenbedrag> waard ga je akkoord?

Omdat het ergens in het intakeproces lijkt te zijn misgegaan. Verkeerd toestel aan het verkeerde klantnummer gekoppeld. De rest valt er automatisch achteraan.

Dat er geen failsafe in het proces zit bij dit soort zaken is inderdaad wel bijzonder. Maar dan nog heeft zo'n intake wel zin: je wilt natuurlijk pas je toestel opsturen als je weet wat je daar potentieel voor terugkrijgt.

Ik heb toevallig zakelijk een aantal keer met dit soort intake-bedrijven gewerkt. Niet in dezelfde business, maar zij verwerkten de intake van garantiezaken voor een aantal electronicamerken.

Voor klein grut, zoals telefoons, krijgt zo'n intakemedewerker - vaak een minimumloonkracht - een vast tijdslot waarbinnen hij de retour moet verwerken. In het magazijn waar ik op bezoek was ging dat om twee minuten:
- Digitaal klantdossier openen
- Doos op foto
- Doos openen
- Inhoud op foto
- In systeem opschrijven welke items in de doos waren aangetroffen
- Beschadigingen beschrijven + close-up vastleggen
- Digitaal dossier opslaan
- Items in plastic bak leggen, klaar voor verdere verwerking

Nergens stonden prijzen bij, zodat men niet direct kan zien welke waarde ze in de zak kunnen steken.

In de praktijk bleken deze medewerkers vaak nogal ongemotiveerd. De strikte procedures namen ze niet altijd even nauw en het gros sprak niet eens dezelfde taal. Geregeld wat arbeidsrechtelijke probleempjes die ik mocht oplossen, laat ik het zo zeggen.

Als zo'n medewerker met een half oog het verkeerde dossier opent en daar de intake van een A32 gaat verwerken. Ja, dan gaat dat verderop in de keten mis. Want de assumptie was dat de intakemedewerker z'n werk goed heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12

Aiii

何これ

mrc4nl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]

"we hadden een galaxy super duper verwacht maar hebben een knakending ontvangen. Geen probleem knakending is <knakenbedrag> waard, ga je akkoord?"

Het zal vast vaker voorkomen dat mensen een toestel verkeerd aangeven, zeker bij budgettoestellen kan ik mij goed voorstellen dat mensen het verschil tussen een S23 of A23 of B23 of C23 niet snappen en zichzelf rijk rekenen.

Maar in dit geval komt er waarschijnlijk gewoon een toestel binnen, geeft de intake-medewerker een typenummer door en heeft deze zelf helemaal geen prijs of iets dergelijks gezien. De rest is gewoon automatisch gegenereerd spul.

Het is koffiedik kijken hoe het proces precies gaat, maar ik ga er even vanuit dat een medewerker wellicht meerdere orders tegelijk verwerkt omdat toestellen aan laders moeten, moeten opstarten e.d. en de medewerker in kwestie heeft hier gewoon een toestel verkeerd opgepakt of neergelegd en de toestellen zo per abuis door elkaar gehaald.

Zo te zien heeft de TS inmiddels zijn factuur opgestuurd, dus lijkt het er op dat de fout hersteld gaat worden. Zoals ik al eerder zij, zal in het systeem de telefoon met bijbehorende IMEI waarschijnlijk wel aanwezig zijn en is het een kwestie van de koppeling corrigeren.

Jammer wel voor de persoon met de A23 die dacht honderden Euro’s extra te krijgen voor hun budgettoestel.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
• De naam van de winkel mag achterwege blijven, zie Shopping Forum Beleid
• Dit is geen ervaringentopic. Eigen ervaringen horen hier dus niet thuis.