Is er een A/B test gaande ofzo? Ik open tweakers.net en ineens zit er geen tracker meer aan de linkerkant en zit die ingeklapt rechts. Wat is dit toch weer voor onnodige verandering van de standaard.
Geen enkele manier om dat ding weer standaard uitgeklapt naar de linkerkant te krijgen zónder die extra knoppenbalk. Of het moet weer ergens verstopt zitten in je profielinstellingen (die dingen moeten GELIJK in beeld staan bij de instellingenopties van de tracker). Belabberde UX dit.
Het zal vast wel weer wennen, want er wordt toch nooit geluisterd naar de eindgebruiker. Maar dit is weer een toppunt van een onnodige designaanpassing.
Zo. Uitgeraasd.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:45:
[...] nee, het oude model was niet goed genoeg voor de jongere generatie onder ons. Veel jongeren willen webpagina's ervaren als een homescreen op de telefoon - alle info, notificaties (ook van dingen die je niet per se volgt) en linkjes meteen bereikbaar. Voor die generatie is 'gewoon twee keer doorklikken' een drempel, en ik denk zelf dat dat het dat gegeven is waar men mee aan de slag is gegaan.
Dit is niet denken in belang van de gebruiker, maar in het belang van de website, om zoveel mogelijk clicks te genereren. Om het vervolgens niet aanpasbaar te maken (zonder custom CSS) en daarmee de eindgebruiker tot last te zijn.
Ik meen me te herrineren dat er bij heatmap/clickmap onderzoeken bleek dat bezoekers relatief weinig aan de rechterhelft van het scherm klikken. Met dat gegeven in het achterhoofd lijkt het me ook logisch om de nieuwe balk dan juist daar te plaatsen.
Hoe is het logisch om een balk die altijd links heeft gezeten te gaan verhuizen naar een hoek waar nooit iemand kijkt of klikt? Als het om slijtage van de achtergrond zou gaan kan ik mij voorstellen dat je die evenredig wilt verspreiden. Maar ik denk niet dat er ooit digitale pixels zijn geweest die slijten door gebruik (of het gebrek er aan). Het zou hooguit betekenen dat je ongebruikte 'real estate' hebt, ruimte waar je wat kunt toevoegen of kunt benutten. Die zelfde heatmap zou dat nu voor de linkerkant doen, dus dan gaan we het over een half jaar weer verhuizen?
Feit is wel dat de clicks leidend zijn bij dit soort veranderingen, niet de hoeveelheid (constructieve) feedback in dit topic. Als 200 mensen klagen maar er 25.000 users gebruik maken van de Sidebar, dan is de feature een succes. En met dat soort cijfers in het achterhoofd snap ik wel dat het optioneel maken van deze sidebar geen topprioriteit krijgt. Die feature moet dan immers ook onderhouden worden.
Veel mensen 'accepteren hun lot', 'it is what it is'. Ze krijgen het gewoon onder de neus geschoven en nemen gewoon niet de moeite om er tegenin te gaan. Juist ook omdat die 'nieuwe generatie' niet verder komt dan 2 clicks en dit (of andere) topics over het onderwerp simpelweg niet zien om hun beklag te doen (dan ben je al 3-4 clicks verder). Tevens komt het subfora 'tweakers feedback' volgens mij niet in de actieve topics voorbij (van de sidebar), wat het nóg lastiger maakt om de discussie op gang te brengen.
Een 'vind je deze verandering goed?' knop in de lege ruimte van die sidebar zou dat heel snel kunnen verhelpen. Even wat demografie informatie bij de 'plusjes' en 'minnetjes' (zijn het 'kijkers' of 'gebruikers', en hoe lang zitten ze al op tweakers.net), misschien nog een 200 woorden feedback tekstje kunnen toevoegen en klaar is je onderzoek.
[
Voor 69% gewijzigd door
BLACKfm op 10-02-2024 17:16
]