Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 47 Laatste
Acties:
  • 464.899 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:58
WouteruitTB schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:06:
Sta nu op 3.10, maar hele ochtend + middag dlb gehad, schat 5 a 10% verlies als ik kijk naar jullie bedragen
Is de app dan gewoon zo slecht? (Via homewizzard ook gezien dat vanaf 9 tot 16.00 uur tijdens dlb ook niet veel kon/werd (ont)laden.
No offense, maar je maakt jezelf te druk ;)
Hier twee euro met een paar dlb's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ-PQ4T1EXS7rAt6LjkAFC6p9XY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UmjckYE1DAHdqZxsHqdIy4Cs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCMp8LwDDJY7KreP_JnXfMSYxKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AL61gNZRN6NrDejS6oqbCu6p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:47
OxyDrokz schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Non taken,
Ben alleen bezig met een vernietiging van verkoop omdat het apparaat niet goed functioneerd en meer alleen nu blijkt hij toch redelijke doen wat hoort alleen dlb te pas en ten onpas op de app (+ andere vage dingen als 0.5 kw laden bij halfvolle batterij en meer.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

WouteruitTB schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:20:
[...]

Non taken,
Ben alleen bezig met een vernietiging van verkoop omdat het apparaat niet goed functioneerd en meer alleen nu blijkt hij toch redelijke doen wat hoort alleen dlb te pas en ten onpas op de app (+ andere vage dingen als 0.5 kw laden bij halfvolle batterij en meer.)
Het is hier al wel vaker gemeld, maar wat je in de app ziet is bepaald niet real-time. Als jij een DLB icoontje ziet kan dat iets van enkele minuten geleden zijn en iets dat in werkelijkheid misschien maar een aantal seconden echt actief is.

Je hebt vergeleken met de rest zo'n 50ct tot 1 EUR minder opbrengst als ik het zo zie. Ik denk niet dat je nu ineens een waardeloos apparaat thuis hebt staan, hopelijk kun je met wat finetuning in je groepenkast en over je fases het nog wat verbeteren maar qua opbrengst zit je echt nog wel prima denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52
Ik had vandaag ook wat DLB (waarschijnlijk door laden auto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s_IZuX6ccIJpF_SQlcDFDFn-Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zVZg8Lvgfp1jWierlGVVhef7.png?f=user_large

3.35 vandaag, dus ik geloof het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:02
Vandaag 4 uur auto geladen en €3,81 nu, die DLB maakt niets uit als er geen pieken zijn op een dag want dan valt er toch niet veel te verdienen. Ik spaar zo zelfs wat kostbare cycles die toch weinig opbrengen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:49
OxyDrokz schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:11:
[...]

[Afbeelding]
Die voltage per fase; heb je daar een extra meter voor laten plaatsen, of komt die van de Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 18:26

_PM

Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Die voltage per fase; heb je daar een extra meter voor laten plaatsen, of komt die van de Nexus?
Ik weet niet hoe Oxy dit opgelost heeft een mijn Nexus moet nog komen. Maar je kan dit in ieder geval ook uitlezen via de P1 aansluiting van je slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Deze is van de Shelly 3EM die ik er bij heb gezet.
M'n P1 meter geeft deze ook weer trouwens.
Hij komt niet uit de Nexus.

[ Voor 18% gewijzigd door OxyDrokz op 27-05-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:13
ik zie in de foto nergens DLB.....hier is de accu gewoon " aan het rusten"

bij DLB staat er DLB in het rondje, toch? :?

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_PM schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Ik weet niet hoe Oxy dit opgelost heeft een mijn Nexus moet nog komen. Maar je kan dit in ieder geval ook uitlezen via de P1 aansluiting van je slimme meter.
Ligt wel aan type meter die je hebt. Homewizard heeft dat recent toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
_PM schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Klopt

[ Voor 30% gewijzigd door OxyDrokz op 27-05-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:11

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Bij mij beginnen ze as maandag voor de accu. Nu heb ik de luxe dat ik destijds afgezekerd ben met 35A ipv 25. Dit omdat volgens de Enexis monteur bij mij geen 25 in de kast kon. Op papier staat echter 3x25. Is het mogelijk, en verstandig, om de accu te laten instellen om gewoon vol die 35A te belasten? Op deze manier kan ik mijn PV ook gewoon zonder problemen door laten draaien. Ik weet niet of Enexis dit op gaat merken, aangezien ik over de 25A heen zal gaan per fase.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste optie zou een SAP kunnen zijn in jouw geval omdat je 1. een contract van 3 jaar nog hebt en hier ook niet zomaar vanaf kan volgens mij. 2. Verder zou je last kunnen hebben van DLB wat hier vaak in het topic is genoemd en dan werkt je batterij niet optimaal.
Vraag is of dit het allemaal waard is.
Mijn verwachting is niet dat die ene thuisbatterij het voltage in de wijk verlaagd waardoor de zonnepanelen (wrs. op fase 1 omdat hier alle compensatie omvormers zijn aangesloten) niet meer afslaan. (verder is het dus ook niet zo dat de zonnepanelen nu niet gaan afslaan met deze thuisbatterij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
master_viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:32:
Bij mij beginnen ze as maandag voor de accu. Nu heb ik de luxe dat ik destijds afgezekerd ben met 35A ipv 25. Dit omdat volgens de Enexis monteur bij mij geen 25 in de kast kon. Op papier staat echter 3x25. Is het mogelijk, en verstandig, om de accu te laten instellen om gewoon vol die 35A te belasten? Op deze manier kan ik mijn PV ook gewoon zonder problemen door laten draaien. Ik weet niet of Enexis dit op gaat merken, aangezien ik over de 25A heen zal gaan per fase.
Bij Zonneplan moet je dan 3x35A aangeven, en ik neem aan dat hun load balancing hier rekening mee houdt.

Of Enexis merkt dat je over 25A heen gaat lijkt mij niet relevant, aangezien je 35A hebt.

Je kunt trouwens veel geld (~500 euro per jaar besparen) door gewoon te eisen dat ze 3x25A afzekeren of in ieder geval aan te geven dat je niet wil betalen voor 3x35A.

Ik draai hier zonder problemen al maanden met EV+Warmtepomp+10k watpiek+ nexus op 3x25A

Even opgezocht voor enexis (kosten per jaar)
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A (**) € 1.783,13

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 27-05-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Bij Zonneplan moet je dan 3x35A aangeven, en ik neem aan dat hun load balancing hier rekening mee houdt.

Of Enexis merkt dat je over 25A heen gaat lijkt mij niet relevant, aangezien je 35A hebt.

Je kunt trouwens veel geld (~500 euro per jaar besparen) door gewoon te eisen dat ze 3x25A afzekeren of in ieder geval aan te geven dat je niet wil betalen voor 3x35A.

Ik draai hier zonder problemen al maanden met EV+Warmtepomp+10k watpiek+ nexus op 3x25A

Even opgezocht voor enexis (kosten per jaar)
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A (**) € 1.783,13
Ik begrijp het, echter betaal ik voor 3 x 25A. Echter zei de monteur dat hij deze zekeringen niet bij zich had/niet past. Daarom heeft 35A erin gedaan. Dit is niet genoteerd, bij Enexis weet men niet beter dan dat het 25 is. Aangezien ik 2 losse PV omvormers heb op 2 aparte fasen wil ik LB zoveel mogelijk voorkomen, vrij gebruik van de 35A zou hierin de snelste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
master_viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik begrijp het, echter betaal ik voor 3 x 25A. Echter zei de monteur dat hij deze zekeringen niet bij zich had/niet past. Daarom heeft 35A erin gedaan. Dit is niet genoteerd, bij Enexis weet men niet beter dan dat het 25 is. Aangezien ik 2 losse PV omvormers heb op 2 aparte fasen wil ik LB zoveel mogelijk voorkomen, vrij gebruik van de 35A zou hierin de snelste oplossing zijn.
Dan inderdaad niks veranderen in de meterkast, en in de app van Zonneplan de 3x35A selecteren, dan zal de DLB pas inschakkelen bij de 35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Dan inderdaad niks veranderen in de meterkast, en in de app van Zonneplan de 3x35A selecteren, dan zal de DLB pas inschakkelen bij de 35A.
Dat is uberhaupt wrs. een slimme zet om 'op proef' de aansluitwaarde in de app van Zonneplan op 3x35A te zetten bij mensen die veel last hebben van DLB.
Ik zou dan natuurlijk verder een aparte P1-meter (zoals homewizard) erbij zetten zodat je realtime de stroomsterkte in de gaten kan houden (en evt. in kan grijpen als het langere tijd boven de 25A loopt).
Je kan het altijd terugzetten..
(zelf nu ook omgezet naar 3x35A)

[ Voor 4% gewijzigd door _Richie_ op 27-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Zoals hierboven genoemd, alleen in de app doorgeven en verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
  • Laatst online: 03-05 00:18
Ik hou met een HW SDM630 de Nexus in de gaten (alleen al vanwege het feit dat ZP niet transparant is over de import en export stroomkosten/opbrengst) Ik verbaas me echt dagelijks over hoe slecht het balansalgo is. Nu net ook weer, de afnameprijs was even negatief. Pas 4 minuten nadat de prijs weer positief was stopte de batterij met laden. Resultaat; de winst van de negatieve minuten ervoor zijn volledig in rook opgegaan.

Ik vraag me af of het algo zo slecht is of dat de aansturing verschrikkelijk traag is. Als de verwachtte opbrengst 1700 eu is met deze manier van werken dan is de helft extra nog wel mogelijk als ze aansturing wél optijd is. Dit zijn geen incidenten namelijk, dagelijks diverse keren. Heb ergens gelezen dat je van Tennet een bepaalde juistheidstarget moet halen om dit spel te mogen blijven spelen. Stel nu dat ze structureel ernaast blijven zitten en onze balansbatterijen straks uit het systeem gegooid worden...

[ Voor 19% gewijzigd door E63s op 27-05-2024 10:07 ]

SmartESS dynamisch handelen & (on)balansen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Van 10:13 tot 10:20 deed de batterij niets, 7 negatieve minuten gemist... en vanaf 10:20 is de prijs weer positief, al die tijd bleef de batterij niets doen. Zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
_Richie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Dat is uberhaupt wrs. een slimme zet om 'op proef' de aansluitwaarde in de app van Zonneplan op 3x35A te zetten bij mensen die veel last hebben van DLB.
Ik zou dan natuurlijk verder een aparte P1-meter (zoals homewizard) erbij zetten zodat je realtime de stroomsterkte in de gaten kan houden (en evt. in kan grijpen als het langere tijd boven de 25A loopt).
Wat kan er in het ergste geval gebeuren bij omzetten naar 3x35? Hoofdzekering klapt eruit? ( en deze moet je dan door enexis oid laten vervangen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:23:
Van 10:13 tot 10:20 deed de batterij niets, 7 negatieve minuten gemist... en vanaf 10:20 is de prijs weer positief, al die tijd bleef de batterij niets doen. Zonde
Ik weet niet waar jij kijkt maar in die periode was er nauwelijks onbalans? Het heeft mij insziens pas echt zin om volgas te laden of ontladen bij pieken boven of onder de 200 EUR per MWh. Daaronder is het de moeite niet waard qua opbrengsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

_Richie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Volgens de monteur destijds kunnen die zekering vrij veel over hun aangegeven waarde heen, zonder dat ze stuk gaan. Weet niet precies wat de limiet is, maar 26A moet geen probleem zijn.

Edit; je hebt ook wat marge bij Enexis:
'Naast het onderhouden van het energienet, lossen we ook storingen op. Bijvoorbeeld als een hoofdzekering kapot gaat. Wij vervangen een doorgebrande hoofdzekering 2 keer gratis. Daarna kost het u geld. Om kosten te voorkomen hebben we enkele tips voor u.'

[ Voor 16% gewijzigd door master_viper op 27-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
kazuka schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ik weet niet waar jij kijkt maar in die periode was er nauwelijks onbalans? Het heeft mij insziens pas echt zin om volgas te laden of ontladen bij pieken boven of onder de 200 EUR per MWh. Daaronder is het de moeite niet waard qua opbrengsten.
Pieken boven de 200 euro negatief komen 2-4 keer per (normale)dag (gisteren 2x) voor en dan voor enkele minuten, daar gaan we de oorlog niet mee winnen. Elk negatief bedrag kun je laden want het is gratis. Als je kunt laden voor rond de 40 euro negatief en ontladen voor 80 euro positief een kwartier later (wat tussen 10:30 en 10:38 bijna realiteit was), zie ik een prijsverschil van richting de 100-120 euro wat de moeite waard is. Alleen balansen op hoge pieken of diepe dalen schiet echt niet op op normale dagen.

Wat pas echt geen zin heeft is laden als er positieve prijzen zijn van 50-80 euro voor afname, wat ik dus heel vaak zie gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door E63s op 27-05-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
master_viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Volgens de monteur destijds kunnen die zekering vrij veel over hun aangegeven waarde heen, zonder dat ze stuk gaan. Weet niet precies wat de limiet is, maar 26A moet geen probleem zijn.
Een automatische zekering kan voor zoveel minuten iets meer dan zijn max aan. Daarna vliegt ie er alsnog uit. Kosten zijn er niet want een automatische zekering zet je zelf weer omhoog. Die kosten zijn voor de oude smeltzekeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:43:
[...]
Een automatische zekering kan voor zoveel minuten iets meer dan zijn max aan. Daarna vliegt ie er alsnog uit. Kosten zijn er niet want een automatische zekering zet je zelf weer omhoog. Die kosten zijn voor de oude smeltzekeringen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6yEqKQX21PSb1F-Q8ajBimU4g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxchFPcFVdh02DQdn3PW5XAJ.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval de onderste set (met rood) of moet ik dan toch enexis erbij halen voor het onderste gedeelte wat ook vergrendeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:37
WouteruitTB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]

In mijn geval de onderste set (met rood) of moet ik dan toch enexis erbij halen voor het onderste gedeelte wat ook vergrendeling is?
Deze hoofdzekering kun je niet zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Peterhardenberg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Deze hoofdzekering kun je gewoon zelf herstellen.
Eh, je mag niet bij de afgesloten kast. Deze is verzegeld en mag alleen door Enexis / erkende monteurs worden geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Verkeerd gezien, is idd hoofdschakelaar geen zekering

[ Voor 89% gewijzigd door Peterhardenberg op 27-05-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08

Bravo

Second Best

[...]

[Afbeelding]

Dat ding met rood is de hoofdschakelaar, om je installatie stroomloos te maken.
De hoofdzekeringen zitten in het onderste afgesloten gedeelte, die kun je niet zelf herstellen.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Conclusie, als die knalt bij3x35A dan moet je wachten op Enexis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08

Bravo

Second Best

WouteruitTB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:17:
Conclusie, als die knalt bij3x35A dan moet je wachten op Enexis?
Yup,
Gelukkig heb je drie fasen, dus kun je creatief zijn met de andere twee fase waarvan de zekering waarschijnlijk niet geklapt is. Alleen je drie fasenapparatuur zal het niet meer doen.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:05:
Ik hou met een HW SDM630 de Nexus in de gaten (alleen al vanwege het feit dat ZP niet transparant is over de import en export stroomkosten/opbrengst) Ik verbaas me echt dagelijks over hoe slecht het balansalgo is. Nu net ook weer, de afnameprijs was even negatief. Pas 4 minuten nadat de prijs weer positief was stopte de batterij met laden. Resultaat; de winst van de negatieve minuten ervoor zijn volledig in rook opgegaan.

Ik vraag me af of het algo zo slecht is of dat de aansturing verschrikkelijk traag is. Als de verwachtte opbrengst 1700 eu is met deze manier van werken dan is de helft extra nog wel mogelijk als ze aansturing wél optijd is. Dit zijn geen incidenten namelijk, dagelijks diverse keren. Heb ergens gelezen dat je van Tennet een bepaalde juistheidstarget moet halen om dit spel te mogen blijven spelen. Stel nu dat ze structureel ernaast blijven zitten en onze balansbatterijen straks uit het systeem gegooid worden...
@E63s
Je hebt een Afname/levering kWh meter geplaatst wil je hier delen hoeveel omvorm verliezen de Nexus echt geeft.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Peterhardenberg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:22:
[...]

@E63s
Je hebt een Afname/levering kWh meter geplaatst wil je hier delen hoeveel omvorm verliezen de Nexus echt geeft.

Alvast bedankt.
Voor 1 van de 3 fasen ziet het er zo uit:
Batterij is nu 88% vol
Afgenomen: 188 kWh
Teruggeleverd: 163 kWh
Voor de 20 kWh variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMUVeSVCQF5wCPYRYuRP9gqO4w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjSYhFLwNuCEY6zXsvLsBneg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
[...]

[Afbeelding]

Oh, bijzonder. Bij Liander aansluitingen zitten de hoofdzekeringen gewoon in beeld. Schakelaar omhoog en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
Peterhardenberg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:22:
[...]

@E63s

Alvast bedankt.
Incl de standbyverliezen rond de 16%, t.o.v Victron omvormers valt me dit mee. Die zit zonder standby al op 20%

[ Voor 10% gewijzigd door E63s op 27-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouteruitTB
Bravo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Yup,
Gelukkig heb je drie fasen, dus kun je creatief zijn met de andere twee fase waarvan de zekering waarschijnlijk niet geklapt is. Alleen je drie fasenapparatuur zal het niet meer doen.
Ik wou het bijna gaan testen maar bedacht me dat je naast hoofdzekering knallen natuurlijk ook meer warmte/vermogen gaat stoppen in alle kabels met risico van smelten en/of brand.. ik denk helaas geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Smeltzekeringen kunnen veel langer hogere stroomsterkten aan (heeft daarom soms ook de voorkeur) en we hebben het hier over dat de DLB wat te 'streng' is ipv dat het daadwerkelijk wrs. nodig is toch?
Je zou eerst eens meten hoeveel stroom geconsumeerd / teruggeleverd wordt (maximaal) zonder de batterij. (dus wanneer DLB 'aan' staat). Als dit < 5000W is hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. (met je HomeWizard heb je dat goed inzichtelijk).
Als ik zo de meterkast zie (en de hoeveelheid groepen) verbaast het me trouwens dat DLB telkens aanslaat).
Maar goed, elk huis is natuurlijk anders.

Smeltzekering zou je ook zelf kunnen vervangen hoor, zegel moet dan verbroken worden inderdaad (maar zie bij Enexis: Wat als het nog eens gebeurt?
Wij vervangen een doorgebrande hoofdzekering 2 keer gratis. Ongeacht of het buiten onze reguliere werktijden is. Brandt uw hoofdzekering nogmaals door? Dan komen we niet meer gratis bij u langs.)

[ Voor 15% gewijzigd door _Richie_ op 27-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Wat pas echt geen zin heeft is laden als er positieve prijzen zijn van 50-80 euro voor afname, wat ik dus heel vaak zie gebeuren.
Ik denk dat dat tegenvalt, zeker bij zulke korte pieken. Juist van die hogere uitschieters moet je het hebben. Ik denk ook dat het de levensduur van de accu niet ten goede komt als ie bij zulke kleine onbalans momenten elke keer gaat laden en ontladen. Dat er ruimte is voor verbetering van het algoritme ben ik overigens wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19
Eerder was er wat discussie over het geluid wat de Nexus maakt. Persoonlijk vind ik dat het geluid wel iets hinderlijk is als je er naast staat. Ik hoor bij op en ontladen een hoog piep geluid. Op het moment dat ik de deur dichtdoen van de kamer is het geluid wel direct weg maar ik zou niet naast de Nexus willen slapen/werken maar wellicht wen je er ook wel aan. Het viel mij dus een klein beetje tegen ten opzichte van eerdere verhalen.

[ Voor 9% gewijzigd door sven4474 op 27-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-05 00:55
Ik overweeg als grasgroene newbie de Nexus 20kwh. Als ik het goed begrijp leiden de DLB’s alleen maar tot uitval van de Nexus, toch? Of worden dan andere apparaten ook uitgeschakeld? Ik heb nu al geen leven als de wifi het ook maar even niet doet - laat staan kookplaat of wasmachine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
IonniUnique schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:04:
Ik overweeg als grasgroene newbie de Nexus 20kwh. Als ik het goed begrijp leiden de DLB’s alleen maar tot uitval van de Nexus, toch? Of worden dan andere apparaten ook uitgeschakeld? Ik heb nu al geen leven als de wifi het ook maar even niet doet - laat staan kookplaat of wasmachine :)
Alleen de nexus gaat dan in de DLB-modus inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-05 00:55
Top dank je. Andere vraagje:

De meegeleverde omvormer is de solis s6. Is dat deze: https://www.solisinverter...t%20overdag%20de,aan%20de ?

Ik begrijp dat het bij deze omvormer af fabriek technisch mogelijk is om vier strings met zonnepanelen aan te sluiten van in totaal 10.000 wp. Zonneplan zal dat denk ik niet toestaan, toch? Heeft Zonneplan deze ingangen erop laten zitten zodat je ze later na afscheid van Zonneplan ze toch kunt gebruiken of zijn ze uitgeschakeld dan wel onklaar gemaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IonniUnique schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:33:
Top dank je. Andere vraagje:

De meegeleverde omvormer is de solis s6. Is dat deze: https://www.solisinverter...t%20overdag%20de,aan%20de ?

Ik begrijp dat het bij deze omvormer af fabriek technisch mogelijk is om vier strings met zonnepanelen aan te sluiten van in totaal 10.000 wp. Zonneplan zal dat denk ik niet toestaan, toch? Heeft Zonneplan deze ingangen erop laten zitten zodat je ze later na afscheid van Zonneplan ze toch kunt gebruiken of zijn ze uitgeschakeld dan wel onklaar gemaak?
Dat staat toch al in het topic. Zoek op Solis en je ziet de info + foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
kazuka schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat dat tegenvalt, zeker bij zulke korte pieken. Juist van die hogere uitschieters moet je het hebben. Ik denk ook dat het de levensduur van de accu niet ten goede komt als ie bij zulke kleine onbalans momenten elke keer gaat laden en ontladen.
Zeker die hoge uitschieters moet je óók meenemen maar alleen daarop sturen gaat hem niet worden want daar zijn er simpelweg te weinig momenten van. Dat doet ZP nu gelukkig ook al niet. LFP cellen kunnen overigens prima tegen continu geladen en ontladen te worden tussen de 5 en 100%. Een laadcycle is immers elke 100% lading, of dat nou in 10x10% gebeurd of in 1x naar de 100% maakt niets uit. Om te balanceren is soms naar de 100% wel prettig
kazuka schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]Dat er ruimte is voor verbetering van het algoritme ben ik overigens wel met je eens.
Ik ben er zelf druk mee bezig overigens :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxuylVhjhEaPsiUM4apMxuIHXJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whcUXrtsb4ZsrZmKG0XTN97Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door E63s op 27-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56
Sneller cycles burnen onder weinig marge is niet een heel slimme instelling mijns inziens.
Het algoritme is momenteel overduidelijk niet heel agressief afgesteld. Dat zal logischerwijs expres zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
_Richie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Smeltzekeringen kunnen veel langer hogere stroomsterkten aan (heeft daarom soms ook de voorkeur) en we hebben het hier over dat de DLB wat te 'streng' is ipv dat het daadwerkelijk wrs. nodig is toch?
Je zou eerst eens meten hoeveel stroom geconsumeerd / teruggeleverd wordt (maximaal) zonder de batterij. (dus wanneer DLB 'aan' staat). Als dit < 5000W is hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. (met je HomeWizard heb je dat goed inzichtelijk).
Als ik zo de meterkast zie (en de hoeveelheid groepen) verbaast het me trouwens dat DLB telkens aanslaat).
Maar goed, elk huis is natuurlijk anders.

Smeltzekering zou je ook zelf kunnen vervangen hoor, zegel moet dan verbroken worden inderdaad (maar zie bij Enexis: Wat als het nog eens gebeurt?
Wij vervangen een doorgebrande hoofdzekering 2 keer gratis. Ongeacht of het buiten onze reguliere werktijden is. Brandt uw hoofdzekering nogmaals door? Dan komen we niet meer gratis bij u langs.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TNpZm75U6f7FEono6xxpnZScnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeDWqr20WeIfOdW0OkwX6skx.jpg?f=fotoalbum_large

1 kabel gaat naar de loods en daar gebeurt een hoop.
Verbruik is max 10.000w verdeeld over 3 fases dus dat durf ik wel aan dan, maar ik krijg begin middag 12.000w binnen over 3 fases waarvan 1 iets meer krijgt dan de andere 2 en soms pieken van 14/15.000w dus dat is al spannender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E63s
SidewalkSuper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:58:
Sneller cycles burnen onder weinig marge is niet een heel slimme instelling mijns inziens.
Het algoritme is momenteel overduidelijk niet heel agressief afgesteld. Dat zal logischerwijs expres zijn.
Hij is vandaag ook al de hele dag bezig met laden en ontladen voor welgeteld 0€ marge want hij staat rond hetzelfde bedrag als om 10:00 vanmorgen. Dat zijn nutteloze cycles iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:39:
[...]
Hij is vandaag ook al de hele dag bezig met laden en ontladen voor welgeteld 0€ marge want hij staat rond hetzelfde bedrag als om 10:00 vanmorgen. Dat zijn nutteloze cycles iig
Ja, dit hebben we al vaker gezien. Bij van die dagen met afwisselend kleine ups en downs in prijzen word de Nexus telkens getriggered echter zonder echt fatsoenlijke beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
WouteruitTB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]

1 kabel gaat naar de loods en daar gebeurt een hoop.
Verbruik is max 10.000w verdeeld over 3 fases dus dat durf ik wel aan dan, maar ik krijg begin middag 12.000w binnen over 3 fases waarvan 1 iets meer krijgt dan de andere 2 en soms pieken van 14/15.000w dus dat is al spannender.
Kijk dat geeft toch weer wat meer duidelijkheid, veel zonnepanelen. Het is natuurlijk wel logisch dat als er veel zon beschikbaar is dat de batterij ook niet nog meer energie uit de batterij 'erbij gaat pompen' maar natuurlijk niet uitgesloten (je zou dan op 25kW uitkomen).
De instelling 3x35A in de app is natuurlijk niet hetzelfde als DLB uitzetten, dus je zou het natuurlijk alsnog kunnen uitproberen >:) , maar ik begrijp wel dat je meer last hebt van DLB en met name in de zonnige uren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag kreeg ik een enquete van ZP over de Nexus. Heb een aantal verbeterpunten aangedragen:

- verbetering app: data is niet bepaald real-time. Duidelijkere scheiding tussen eigen vs Nexus verbruik.
- Mogelijkheid tot verbinden van Nexus met Wifi voor meer real-time inzichten.
- Verbetering Powerplay algoritme en af en toe vreemde laad/ontlaad acties t.o.v. de onbalansmarkt
- Duidelijker communiceren van eenmalige forfait kosten bij aanschafprijs van Nexus.
- Onduidelijkheid over wanneer BTW teruggave verwacht kan worden.
- Duidelijker communiceren over impact van Powerplay opbrengsten na definitief afschaffen salderingsregeling.
- Minder agressieve DLB, eventueel instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24
siberianli schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:12:
[...]

Deze dagopbrengsten (van Maurice) komen goed overeen met die van het ZP demo systeem, zie onder (oranje = ZP demo, blauw = Maurice). De gemiddelde dagopbrengst over 22 dagen is 5.0 euro v.s. 5.2 van het demo systeem, dus maar 4% lager.

[Afbeelding]
Heb jij toevallig de stand van 1 mei ook nog ergens staan in je archieven? Dus de demo installatie tot en met 30 april? _/-\o_

Of iemand anders...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Ja, dit hebben we al vaker gezien. Bij van die dagen met afwisselend kleine ups en downs in prijzen word de Nexus telkens getriggered echter zonder echt fatsoenlijke beloning.
Dit heeft die 80 cent gekost vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rt0e44PG_pQfLu5UoHGRXr0xgqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY5MqzYwHJpLURypjwfuhOhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 12:22
Ik heb niet de stand van 1 mei.
Maar wel van 7 mei. Misschien heeft u daar iets aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOa1JPX9OKqeCmHms4j6gDvLE14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O8y9UiePQRBw6pPjpOmh1hXg.png?f=fotoalbum_large
Biet80 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Heb jij toevallig de stand van 1 mei ook nog ergens staan in je archieven? Dus de demo installatie tot en met 30 april? _/-\o_

Of iemand anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
R van Lune schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:47:
Ik heb niet de stand van 1 mei.
Maar wel van 7 mei. Misschien heeft u daar iets aan?

[Afbeelding]

[...]
Niet echt... In de app kun je de totaalvergoeding voor deze maand zien, ik ben benieuwd of het veel afwijkt van het demo systeem. En natuurlijk met nog 4 dagen te gaan, waar de winactie ongeveer uit gaat komen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:38
[...]

Of iemand anders...
Deze screenshot is gemaakt op 2 mei 18;44. Probeer de nexus zelf ook te winnen maar denk dat ik te laag zit met de opbrengst. In de eerste 2 weken had hij gemiddeld minder opbrengst dan de laatste 2 weken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXLqgrwVAGE2-SvrM4IU7ChGN_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5DaB50zqrjIVZwjKyi5wmw6O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
Biet80 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Niet echt... In de app kun je de totaalvergoeding voor deze maand zien, ik ben benieuwd of het veel afwijkt van het demo systeem. En natuurlijk met nog 4 dagen te gaan, waar de winactie ongeveer uit gaat komen. :9
Ik heb een 3x 63A aansluiting, mijn Nexus vliegt nooit in de DLB modus. Staat er sinds 6 mei, ben benieuwd of die DLB modus nog veel vergoeding laat missen. Zit nu op 126 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb een 3x 63A aansluiting, mijn Nexus vliegt nooit in de DLB modus. Staat er sinds 6 mei, ben benieuwd of die DLB modus nog veel vergoeding laat missen. Zit nu op 126 euro
Bij mij staat de Nexus ook vanaf 6 mei.
Hier wel wat DLB gehad, maar zit nu ook op €126. Dus lijkt tot nu toe mee te vallen met het missen van inkomsten.
Ik zou na de zomer wel eens willen vergelijken, ik verwacht best wel wat DLB zodra het echt zonnig word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Bij mij staat de Nexus ook vanaf 6 mei.
Hier wel wat DLB gehad, maar zit nu ook op €126. Dus lijkt tot nu toe mee te vallen met het missen van inkomsten.
Ik zou na de zomer wel eens willen vergelijken, ik verwacht best wel wat DLB zodra het echt zonnig word.
DLB ligt aan je huisinstallatie, als jij een flinke kwekerij hebt thuis kan ie snel in DLB vliegen. Als je alleen de koelkast hebt draaien zal het wel meevallen. Heeft niks met zonnig zijn of niet te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:55:
[...]
DLB ligt aan je huisinstallatie, als jij een flinke kwekerij hebt thuis kan ie snel in DLB vliegen. Als je alleen de koelkast hebt draaien zal het wel meevallen. Heeft niks met zonnig zijn of niet te maken
Jawel hoor, 90% van de DLB hier komt door het terugleveren van stroom van m’n zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Twanroy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Jawel hoor, 90% van de DLB hier komt door het terugleveren van stroom van m’n zonnepanelen.
Sorry, ik was onvolledig en te snel. Ik doelde op het laden, met ontladen en zonnepanelen kan het uiteraard wel dat ie in DLB vliegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:22
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Zeker die hoge uitschieters moet je óók meenemen maar alleen daarop sturen gaat hem niet worden want daar zijn er simpelweg te weinig momenten van. Dat doet ZP nu gelukkig ook al niet. LFP cellen kunnen overigens prima tegen continu geladen en ontladen te worden tussen de 5 en 100%. Een laadcycle is immers elke 100% lading, of dat nou in 10x10% gebeurd of in 1x naar de 100% maakt niets uit. Om te balanceren is soms naar de 100% wel prettig

[...]
Ik ben er zelf druk mee bezig overigens :) [Afbeelding]
En hoe ziet dat jouw algoritme er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:25
Hierbij de gewenste 1mei stand.

[ Voor 84% gewijzigd door MacPhil op 27-05-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:25
Biet80 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPyb0MP7stugCH_m34R5QR6uxqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNTalqRMmszGTrZwjy03iQvg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:43
Hier niet meer, precies 25A en dit werkt perfect.
Is de batterij klaar met ontladen gaat PV opwek terug naar 3640W 👌🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsC7h9tn8272NVIqHQnkj9Yc_58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BD43FLpyx2QuK6DXtmaFKh5.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:59
E63s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:44:
[...]
Bij ons is de Nexus ook op 6 mei geplaatst, maar pas dinsdagavond de 7de begon de monitoring (was een storing). Wij staan nu op 110,64 en gemiddeld qua opbrengsten zitten we op ongeveer 5 euro per dag dus dan hebben we ongeveer 10 euro gemist deze maand in vergelijking met jou.

We hebben redelijk wat DLB momenten dankzij een setje panelen op 1 fase en een 3 fasen laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Schiet mij maar lek... Mijn systeem (20kWh systeem in zwolle) heeft beter gedraaid dan het demo-systeem. :+

Heb wel een paar keer DLB gehad (op een paar handen te tellen) maar dat lijkt dus allemaal wel mee te vallen.

Het demo-model heeft € 143,99 gedraaid tot en met gisteren.
Op het moment van schrijven heeft mijn accu €148,86 gedraaid, inclusief de €1,17 van vandaag.

Mijn accu staat op 74% en het demo-model op 79%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
Bij mij ging vandaag de batterij bij het opladen in dlb terwijl ik niets aan had staan, behalve dan de normale dinden als een wekker, koelkast en diepvries.
Onnavolgbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7PU3QVqipWZHo7HgiJmoLxWiP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl0BItf7Nc1BViPdfp2udL9T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
mathijshooi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:41:
[...]

En hoe ziet dat jouw algoritme er uit?
Wat is de vraag precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aimabel schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:07:
Bij mij ging vandaag de batterij bij het opladen in dlb terwijl ik niets aan had staan, behalve dan de normale dinden als een wekker, koelkast en diepvries.
Onnavolgbaar.
[Afbeelding]
Mss handig om er ook een uitdraai van je P1 stroom per fase erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Biet80 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Schiet mij maar lek... Mijn systeem (20kWh systeem in zwolle) heeft beter gedraaid dan het demo-systeem. :+

Heb wel een paar keer DLB gehad (op een paar handen te tellen) maar dat lijkt dus allemaal wel mee te vallen.

Het demo-model heeft € 143,99 gedraaid tot en met gisteren.
Op het moment van schrijven heeft mijn accu €148,86 gedraaid, inclusief de €1,17 van vandaag.

Mijn accu staat op 74% en het demo-model op 79%.
DLB kan ook gunstig voor je uitpakken als daardoor je accu bijvoorbeeld leger is dan de bedoeling was, dan kan hij daarna het laden langer volhouden als dat gunstig is :) nadruk op kan, onderaan de streep zal het nadelig zijn natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TKroon op 28-05-2024 08:18 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
E63s schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 00:26:
[...]
Wat is de vraag precies?
Wat zijn bijvoorbeeld je input parameters? GitHub link mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
mathijshooi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Wat zijn bijvoorbeeld je input parameters? GitHub link mag ook.
Dat hou ik voor mezelf if you don’t mind :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Ik zie de accu nu andere dan 0 of 10kW vermogen doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PMWHCfAW6Di_cAJZWPD8dtpI0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WdNfgbe19U8JCGNBuhcuumFZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x4RFlnrDCy4kzXexBmrjMWEw8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XEBkk8usGbLcGiwFhG2MdXg.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 28-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:04

GaMbiNo

1337

Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:52:

[Afbeelding]
Zou het een verbeterde load balancing kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Bij mij laadt de accu langzamer op omdat hij >85% vol is helaas.
Gemiste kans dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, helaas geen verbeterde DLB,dit doet ie als de Nexus meer dan 90% vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Vandaag een beetje de omgekeerde wereld voor wat betreft onbalans verdiensten hier.

Heb Zonneplan+Nexus met Powerplay op de PAP en Tibber+Easee met Grid Rewards op de SAP. Normaal is de verhouding €5,- Powerplay, €1,- Grid Rewards, maar met alle neerwaartse pieken vandaag was de Nexus al redelijk vroeg vol of met laag vermogen aan het laden waar de auto nog wat capaciteit had om op te laden. Resultaat vandaag tot nu is €1,64 Powerplay en €4,80 Grid Rewards. Ik klaag niet 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 13:21
bokkow schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:43:
Vandaag een beetje de omgekeerde wereld voor wat betreft onbalans verdiensten hier.

Heb Zonneplan+Nexus met Powerplay op de PAP en Tibber+Easee met Grid Rewards op de SAP. Normaal is de verhouding €5,- Powerplay, €1,- Grid Rewards, maar met alle neerwaartse pieken vandaag was de Nexus al redelijk vroeg vol of met laag vermogen aan het laden waar de auto nog wat capaciteit had om op te laden. Resultaat vandaag tot nu is €1,64 Powerplay en €4,80 Grid Rewards. Ik klaag niet 😂
Powerplay zonnepanelen maken het een klein beetje goed 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsWm6Ld8_9grVRgBr3ewyCoH2XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJ16id7Ytz1LdcfWGmd6kaWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:16
Ik zie hier aardig wat mooie rendementen langskomen van > 5 euro per dag door onbalanshandel. Dan is zo'n accu snel terugverdiend.

Wat ik mij nu afvraag is hoe houdbaar dit is. Bedrijfsmatig zou je door schaalvergroting toch een veel hoger rendement kunnen halen? Wat als deze bedrijven opstaan en die onbalansmarkt flink in elkaar zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:35
Kanoet schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:50:
Ik zie hier aardig wat mooie rendementen langskomen van > 5 euro per dag door onbalanshandel. Dan is zo'n accu snel terugverdiend.

Wat ik mij nu afvraag is hoe houdbaar dit is. Bedrijfsmatig zou je door schaalvergroting toch een veel hoger rendement kunnen halen? Wat als deze bedrijven opstaan en die onbalansmarkt flink in elkaar zakt?
Groter dan de huidige nexus batterijen inkopen qua capaciteit betekend ook hogere investeringen. Als het super rendabel zou zijn zouden bedrijven zoals een tata steel dit al lang gedaan hebben.

Ik zie nog wel subsidies komen voor opslag van eigen energie voor bedrijven, alleen niet voor onbalans systemen, dat lijkt mij lastiger voor de boekhouder.

[ Voor 11% gewijzigd door DustPhyte op 28-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:35

https://giga-storage.com/projecten/rhino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Die mogelijkheden zijn er al, zie o.a. https://eddygrid.com

Ik denk echter dat dit een druppel op een gloeiende plaat is momenteel. Zolang de energietransitie en toename van groene stroom (wind/zon) ook door blijft gaan, zal de onbalansmarkt ook niet van de een op de andere dag verzadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow

Ik weet van een tuinder met een 1MWh batterij en 500kW aansluiting die handelt op onbalans. Dat kan zeker lucratief zijn maar dan heb je het ook over een investering van rond de 1 miljoen euro, onder de streep zal het rendement niet heel veel verschillen, de bedragen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bokkow schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:17:
[...]

Ik weet van een tuinder met een 1MWh batterij en 500kW aansluiting die handelt op onbalans. Dat kan zeker lucratief zijn maar dan heb je het ook over een investering van rond de 1 miljoen euro, onder de streep zal het rendement niet heel veel verschillen, de bedragen wel.
Dan had ie beter 50 20kWh Nexus’ kunnen kopen (=450k)….. lijkt me toch dat dit op schaal goedkoper zou moeten worden ipv 2x duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Een 500kW aansluiting, en dito krachtige omvormers en conditionering van de batterijcontainer heeft een iets ander prijskaartje dan de 17,25kW aansluitingen bij ons thuis met passief gekoelde consumenten batterijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 23-04 16:40
bbbrumbrum schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:20:
[...]

Mss handig om er ook een uitdraai van je P1 stroom per fase erbij te zetten.
Ik heb geen mogelijkheid om stroom per fase weer te geven.
Maar ook vandaag weer (voor mij) rare acties. De zonnepanelen gingen op afstand uit en de batterij leverde tegelijkertijd stroom. De schermafdrukken zijn nagenoeg gelijktijdig gemaakt. Ik heb er geen vrrklaring voor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNG1aYd97634GcDB1EnTeU7KX6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StWXPuWFWD6S4oWgJL6s32Ys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpFMZJgIYbDhzf5yJzUjMLAVxis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt7IeLQtBIWITFZVTdFGW10L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbrrr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Hi!

Ik heb sinds een poosje de Zonneplan thuisbatterij (20kwh) en ik ben heel blij met de opbrengsten. Maar ik heb niet de indruk dat de batterij ontlaad als ik wasmachine of vaatwasser laat draaien. Klopt dat?
Goedkoop tarief dan neemt hij van het net af (logisch), maar bij een duur tarief neemt hij ook altijd van het net af. Batterij leeg of vol, ontladen, opladen of in balans, maakt allemaal geen verschil, de batterij blijft altijd zn eigen ding doen.

Ik dacht dat de batterij er ook voor was om op een duur moment de goedkope stroom uit de batterij te kunnen halen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Je kijkt dan alleen naar de verkeerde markt ;) Als je de Enius app download krijg je er waarschijnlijk meer zicht op. De Nexus staat verder compleet los (voorlopig) met wat er verder in huis gebeurt; verbruikers of opwekkers, trekt ie zich niks van aan. Is puur gestuurd op verdiensten op basis van onbalans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hermanbrrr schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:16:
Hi!

Ik heb sinds een poosje de Zonneplan thuisbatterij (20kwh) en ik ben heel blij met de opbrengsten. Maar ik heb niet de indruk dat de batterij ontlaad als ik wasmachine of vaatwasser laat draaien. Klopt dat?
Goedkoop tarief dan neemt hij van het net af (logisch), maar bij een duur tarief neemt hij ook altijd van het net af. Batterij leeg of vol, ontladen, opladen of in balans, maakt allemaal geen verschil, de batterij blijft altijd zn eigen ding doen.

Ik dacht dat de batterij er ook voor was om op een duur moment de goedkope stroom uit de batterij te kunnen halen...?
Waarom dacht je dat?

Je stelt nl. gewoon een fysieke plek beschikbaar voor de accu die volledig bestuurd wordt door Zonneplan. Zij bepalen wanneer er wordt geladen en ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-01 14:01
[...]

Of iemand anders...
Ja hoor, ik heb het vanaf 28 februari 2024. Je moet alleen even kijken of het 1 dag is verschoven. Ik registreer de opbrengst een dag later.

Datum ZP ZP 1d
28-2-2024 584,88
29-2-2024 594,32 9,44
1-3-2024 603,52 9,20
2-3-2024 619,76 16,24
3-3-2024 622,89 3,13
4-3-2024 625,25 2,36
5-3-2024 633,54 8,29
6-3-2024 633,96 0,42
7-3-2024 634,94 0,98
8-3-2024 637,09 2,15
9-3-2024 646,32 9,23
10-3-2024 649,59 3,27
11-3-2024 647,58 2,01
12-3-2024 648,57 0,99
13-3-2024 648,28 0,29
14-3-2024 652,95 4,67
15-3-2024 658,76 5,81
16-3-2024 660,15 1,39
17-3-2024 671,19 11,04
18-3-2024 674,36 3,17
19-3-2024 679,54 5,18
20-3-2024 679,84 0,30
21-3-2024 680,54 0,70
22-3-2024 686,33 5,79
23-3-2024 688,98 2,65
24-3-2024 707,71 18,73
25-3-2024 709,52 1,81
26-3-2024 723,34 13,82
27-3-2024 737,89 14,55
28-3-2024 750,12 12,23
29-3-2024 778,09 27,97
30-3-2024 790,20 12,11
31-3-2024 800,83 10,63
1-4-2024 830,04 29,21
2-4-2024 836,36 6,32
3-4-2024 849,35 12,99
4-4-2024 852,49 3,14
5-4-2024 859,42 6,93
6-4-2024 885,34 25,92
7-4-2024 889,65 4,31
8-4-2024 927,90 38,25
9-4-2024 943,37 15,47
10-4-2024 957,42 14,05
11-4-2024 963,06 5,64
12-4-2024 969,24 6,18
13-4-2024 973,52 4,28
14-4-2024 974,85 1,33
15-4-2024 978,26 3,41
16-4-2024 982,36 4,10
17-4-2024 986,75 4,39
18-4-2024 990,49 3,74
19-4-2024 992,39 1,90
20-4-2024 996,10 3,71
21-4-2024 997,03 0,93
22-4-2024 999,79 2,76
23-4-2024 1.003,90 4,20
24-4-2024 1.010,20 6,30
25-4-2024 1.012,80 2,56
19-4-2024 992,39 1,90
20-4-2024 996,10 3,71
21-4-2024 997,03 0,93
22-4-2024 999,79 2,76
23-4-2024 1.003,99 4,20
24-4-2024 1.010,29 6,30
25-4-2024 1.012,85 2,56
26-4-2024 1.016,00 3,15
27-4-2024 1.019,31 3,31
28-4-2024 1.021,72 2,41
29-4-2024 1.027,44 5,72
30-4-2024 1.030,90 3,46
1-5-2024 1.038,61 7,71
2-5-2024 1.049,19 10,58
3-5-2024 1.052,17 2,98
4-5-2024 1.056,21 4,04
5-5-2024 1.058,47 2,26
6-5-2024 1.060,23 1,76
7-5-2024 1.067,00 6,77
8-5-2024 1.067,91 0,91
9-5-2024 1.071,25 3,34
10-5-2024 1.074,56 3,31
11-5-2024 1.078,74 4,18
12-5-2024 1.085,51 6,77
13-5-2024 1.091,55 6,04
14-5-2024 1.098,28 6,73
15-5-2024 1.107,89 9,61
16-5-2024 1.118,95 11,06
17-5-2024 1.125,68 6,73
18-5-2024 1.129,02 3,34
19-5-2024 1.131,25 2,23
20-5-2024 1.135,79 4,54
21-5-2024 1.138,70 2,91
22-5-2024 1.144,54 5,84
23-5-2024 1.150,30 5,76
24-5-2024 1.165,13 14,83
25-5-2024 1.172,79 7,66
26-5-2024 1.177,34 4,55
27-5-2024 1.182,56 5,22
28-5-2024 1.184,82 2,26

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
siberianli schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Ja hoor, ik heb het vanaf 28 februari 2024. Je moet alleen even kijken of het 1 dag is verschoven. Ik registreer de opbrengst een dag later.
Tnx. Het is inderdaad de eindstand om middernacht.
1-5-2024 1.038,61 is dus de strand die ik zocht.

Wat leuk dat je dit al zo lang bijhoudt. Mijn accu staat er toevallig sinds 29 februari. Nu zie ik dat over de looptijd van 3 maand maar €3,20 achterloop op het rendement van het demo model. Misschien heb ik me wel te druk gemaakt over DLB. Hoe ziet dat er bij jou uit?

Ik neig er steeds meer naar dat de status in de app niet te vertrouwen omdat deze weergave ver van realtime is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
E63s schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Dat hou ik voor mezelf if you don’t mind :-)
GitHub link, maar hint op de methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Biet80 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Tnx. Het is inderdaad de eindstand om middernacht.
1-5-2024 1.038,61 is dus de strand die ik zocht.

Wat leuk dat je dit al zo lang bijhoudt. Mijn accu staat er toevallig sinds 29 februari. Nu zie ik dat over de looptijd van 3 maand maar €3,20 achterloop op het rendement van het demo model. Misschien heb ik me wel te druk gemaakt over DLB. Hoe ziet dat er bij jou uit?

Ik neig er steeds meer naar dat de status in de app niet te vertrouwen omdat deze weergave ver van realtime is.
En? Hoe ver zit je nog van je gokje voor de maand mei? 😁
Niets menselijks is mij vreemd; ik heb gegokt op €154,46, zit er nu €8,01 van af maar het moet gek lopen in de komende 3 dagen wil daar niet met een paar euro overheen gegaan worden.

Verschil tussen mijn Nexus en de demo opstelling is 0,44 voor de maand mei 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 15:35
hermanbrrr schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:16:
...
Nexus werkt op onbalans tarieven. Indien er echter geen onbalans is dan liggen deze dicht tegen de uurtarieven aan.
Mijn gemiddelde tarief voor de afgenomen kWh is deze maand 7,6 cent en voor teruglevering 8,8 cent.
In deze zonnige maand een hoger tarief voor teruglevering betekend voor mij dat de accu wel degelijk meer laad op lage tarieven en ontlaad op de hoge. In het gedrag zie ik echter niet vol opladen bij minimum tarief en vol ontladen op hoog tarief. Het is vermengd met onbalans acties.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:13
Ik heb het forum doorgeworsteld, maar ik kom er maar niet uit. Hoe zit het nu?
Volgens Kiki: "De opgeslagen energie kan worden gebruikt om je huis van stroom te voorzien wanneer dat nodig is."
Volgens een aantal reacties op dit forum lijkt het erop, dat je de Nexus niet (gedeeltelijk) kunt gebruiken voor eigen gebruik en dat de Nexus dus uitsluitend en alleen ingezet wordt om de onbalansmarkt te bedienen.
Interpreteer ik de forumreacties nu onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
[...]

Of iemand anders...
Ik heb de stand opgeschreven: 1038,87 op 1 mei dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piwakawaka schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:34:
Volgens Kiki: "De opgeslagen energie kan worden gebruikt om je huis van stroom te voorzien wanneer dat nodig is."
Volgens een aantal reacties op dit forum lijkt het erop, dat je de Nexus niet (gedeeltelijk) kunt gebruiken voor eigen gebruik en dat de Nexus dus uitsluitend en alleen ingezet wordt om de onbalansmarkt te bedienen.
Nexus zet je in op onbalansmarkt. Zover ik heb begrepen gaat de Nexus in een normale stand als je hem niet meer laat aansturen door Zonneplan mbv Powerplay. Of je dan zelf e.a. kunt besturen?

Kiki zou ik niet te serieus nemen. Vaker op forum al gezegd. Kletst onzin regelmatig. Ligt er maar net aan hoe je je vraag stelt. Ik zou Zonneplan dan even bellen als ik jouw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
De batterij hier heeft nog geen seconde rekening gehouden met de productie/consumptie van het huishouden.
Op een incidentele dynamic load balancing actie na, hetgeen hem juist alleen beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De Nexus handelt wél met/op:
  • De onbalansmarkt
En niet op:
  • De day ahead markt
  • Op basis van zonnestroom
  • Verbruik/behoeften van het huishouden
Er is dus geen enkele interactie met het huishouden op een eventuele Dynamic Load Balancing actie na als er grote verbruikers/opwekkers actief zijn, om daarmee de netaansluiting te beschermen.

Mocht je ooit bij Zonneplan weggaan, dan schijnt het zo te zijn dat je een en ander zelf in beheer kunt nemen, maar daar zijn nog geen goede voorbeelden van en dat vereist dan sowieso scripten en programmeren, er is geen kant en klaar appje voor waarmee je dat even snel regelt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 30 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.