edit: had even wat verwerkingstijd nodig.
[ Voor 94% gewijzigd door Sunri5e op 26-02-2024 21:16 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Sunri5e op 26-02-2024 21:16 ]
In bedrijf stellen is een kwestie van aansluitigen controleren en wat standaardinstellingen meegeven. Snel geld verdienen in onze kapitalistische maatschappij is belangrijker dan duurzaam opleveren. Waterzijdig inregelen idem.Sunri5e schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:56:
[...]
Bedankt voor je post! Er is na de installatie iemand van de leverancier langs geweest om hem in bedrijf te stellen. Ik "neem aan" dat deze toen ook waterzijdig is ingeregeld. Waarom er destijds door de leverancier gekozen is voor een 150 liter buffer weet ik niet. Deze vraag ga ik bij ze neerleggen. Als ik op internet wat speur kom ik voor een 6kW wp met naregeling idd uit op een buffer van circa 50 liter.
Ik heb het even gecheckt en ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die BT6 en BT7 sensor. Die lijken verkeert om te zitten. Daarnaast valt mij na inspectie van het boilervat ook op dat de (waarschijnlijk verkeert geplaatste BT6 en BT7 sensoren beide boven in de 1/3 van het boilervat zijn geplaatst. Dus het verschil in 2/3 van het vat wordt niet gemeten???? Zie deze tekening:
[Afbeelding]
Welke start en stop temperaturen zou jij aanhouden? Bij mij staan ze nu op 45 en 50 graden.
Mijn P1 poort is bezet door mijn loadbalancing van de laadpaal. Ik neem aan dat ik deze kan splitten met een splitter? Ik zal eens zo Home Wizzard bestellen.
Dat is een goede inbedrijfsteller geweest als deze fout over het hoofd is gezienSunri5e schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:37:
@G-addict Ik heb zojuist de sensoren omgedraaid en nu zie je idd dat het nu wel klopt. Ik heb de temperaturen van start-stop van 45-50 aangepast naar 40-45 graden. Ik ben benieuwd wat het doet.
[Afbeelding]
Ik heb nu de sensoren wat lager gezet. Daarnaast heb ik de temperatuur van start en stop beide met 5 graden verlaagd (naar 40 - 45). Vanmorgen hebben twee mensen gedouched (om 07:15 uur) en dat ging prima. Hier het overzicht van gisteravond tot nu wat betreft. De lijnen zijn veel minder grillig dan voorheen. Ik denk dat de warmptepomp een heel grillig stookgedrag heeft gehad omdat hij verkeerde waardes heeft gemeten 2,5 jaar lang......G-addict schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:09:
[...]
In bedrijf stellen is een kwestie van aansluitigen controleren en wat standaardinstellingen meegeven. Snel geld verdienen in onze kapitalistische maatschappij is belangrijker dan duurzaam opleveren. Waterzijdig inregelen idem.
Zitten er geen meetbuisjes lager in het sww vat, halverwege? Dan zou je bt6 daar kunnen plaatsen.
Ik zou beginnen met 40 en 45 graden. Als dit voldoet elke paar dagen iets naar beneden bijstellen totdat je merkt dat je tekort komt en dan een graad terug omhoog 😉. Let wel, als het mogelijk is om bt6 lager te plaatsen, krijg je natuurlijk veel meer warm water.
P1 splitter moet lukken ja.
Het element staat idd op 0kW ingesteld. Dit lijkt mij niet juist te zijn. En dit lijkt mij dan ook het probleem te kunnen zijn van het niet halen van de temperatuur van de legionella run?Knowbody schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:01:
[...]
Nee hoor het zijn relatieve graadminuten.
Dus het element zal inkomen op -500 in dit geval.
En staat het op 0 kW of geblokkeerd dan weet ik niet wat er gebeurt. De GM blijven dan mogelijk hangen op -500 en de berekende Ta gaat steeds verder omhoog.
Ik hoop alleen BT6 iets lager, BT7 moet zo hoog mogelijk. Ik denk dat vanmorgen om 7.15 de sensoren nog erg dicht bij elkaar zaten? Je temperatuur bij BT6 zakt flink onderuit ondanks dat je een 400L vat hebt. Of douche je met een 25L/min stortdouche?Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Ik heb nu de sensoren wat lager gezet. Daarnaast heb ik de temperatuur van start en stop beide met 5 graden verlaagd (naar 40 - 45). Vanmorgen hebben twee mensen gedouched (om 07:15 uur) en dat ging prima. Hier het overzicht van gisteravond tot nu wat betreft. De lijnen zijn veel minder grillig dan voorheen. Ik denk dat de warmptepomp een heel grillig stookgedrag heeft gehad omdat hij verkeerde waardes heeft gemeten 2,5 jaar lang......
[Afbeelding]
Echter lijkt hij het vat wel warmer te stoken dan de ingestelde 40-45 graden.
We hebben een rainshower van 12 liter per minuut. Ik sta er zelf vaak een minuut of 10 wel onder. Vanmorgen zaten de sensoren al verder uit elkaar. Ik heb even een foto gemaakt:G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Ik hoop alleen BT6 iets lager, BT7 moet zo hoog mogelijk. Ik denk dat vanmorgen om 7.15 de sensoren nog erg dicht bij elkaar zaten? Je temperatuur bij BT6 zakt flink onderuit ondanks dat je een 400L vat hebt. Of douche je met een 25L/min stortdouche?
[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 27-02-2024 14:12 ]
Voorheen zaten bt6 en 7 in hetzelfde buisje?Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:44:
[...]
We hebben een rainshower van 12 liter per minuut. Ik sta er zelf vaak een minuut of 10 wel onder. Vanmorgen zaten de sensoren al verder uit elkaar. Ik heb even een foto gemaakt:
[Afbeelding]
De BT7 zit nu op 56cm van de bovenkant van het vat. Deze zou ook nog op 26 cm van de bovenkant geplaats kunnen worden. De BT6 zit op 33 cm van de onderkant van het vat. Tussen de BT7 en BT6 zit nu 73cm.
Edit: die BT7 kan touwens niet omhoog want als ik dat doe meet hij niet precies de temperatuur in het vat want dan komt deze er niet ver genoeg in.
12L/min is voor een regendouche niet schokkend, maar je snapt zelf ook wel dat het veel warm water kost.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:44:
[...]
We hebben een rainshower van 12 liter per minuut. Ik sta er zelf vaak een minuut of 10 wel onder. Vanmorgen zaten de sensoren al verder uit elkaar. Ik heb even een foto gemaakt:
[Afbeelding]
De BT7 zit nu op 56cm van de bovenkant van het vat. Deze zou ook nog op 26 cm van de bovenkant geplaats kunnen worden. De BT6 zit op 33 cm van de onderkant van het vat. Tussen de BT7 en BT6 zit nu 73cm.
Edit: die BT7 kan trouwens niet omhoog want als ik dat doe meet hij niet precies de temperatuur in het vat want dan komt deze er niet ver genoeg in.
Nee de BT7 (wat dus de 6 was omdat die verkeert zat) zat tussen het vat en de aan-afvoer van het water geduwd. Dat ging dus niet goed want dan warmte fluctueerde.G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Voorheen zaten bt6 en 7 in hetzelfde buisje?
Gewoon het meest geschikte meetpunt opzoekenSunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Edit: die BT7 kan touwens niet omhoog want als ik dat doe meet hij niet precies de temperatuur in het vat want dan komt deze er niet ver genoeg in.
Wat ik nog wel vreemd vind is dat mijn start - stop temperatuur op 40 en 45 graden staat maar dat mijn BT7 en BT6 momenteel 49.2 en 46.6 graden meten. Dat is dan toch te hoog? Of moet ik het systeem even met rust laten en kijken wat het morgen doet?G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:30:
[...]
Gewoon het meest geschikte meetpunt opzoeken
De wp start als bt6 40 graden heeft bereikt en stopt in principe als bt6 45 meet. Ik heb vaak ook een overshoot van 1-1,5 graden. Bt7 is enkel een meetwaarde, daar stuurt de wp niet op zover ik weet.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Wat ik nog wel vreemd vind is dat mijn start - stop temperatuur op 40 en 45 graden staat maar dat mijn BT7 en BT6 momenteel 49.2 en 46.6 graden meten. Dat is dan toch te hoog? Of moet ik het systeem even met rust laten en kijken wat het morgen doet?
Oke. Dan ga ik die waardes van 40 en 45 graden eens naar 38 en 43 schroeven. Kijken wat hij dan doet.G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:06:
[...]
De wp start als bt6 40 graden heeft bereikt en stopt in principe als bt6 45 meet. Ik heb vaak ook een overshoot van 1-1,5 graden. Bt7 is enkel een meetwaarde, daar stuurt de wp niet op zover ik weet.
Dat hangt ervan af waar BT6 zich bevindt.G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Ik hoop alleen BT6 iets lager, BT7 moet zo hoog mogelijk. Ik denk dat vanmorgen om 7.15 de sensoren nog erg dicht bij elkaar zaten? Je temperatuur bij BT6 zakt flink onderuit ondanks dat je een 400L vat hebt. Of douche je met een 25L/min stortdouche?
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 27-02-2024 19:25 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Mijn boiler heeft 2 buisjes. Dus veel keus heb ik niet.Knowbody schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:23:
[...]
Dat hangt ervan af waar BT6 zich bevindt.
In de boilers met 2 spiralen zitten 3 meetbuisjes. Je kunt BT6 dan in de middelste stoppen ipv in de onderste. Maar dan is het vat ook eerder "warm" want je meet niet het volledige spectrum.
Heeft dat ding geen typenummer dan weet je het.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Mijn boiler heeft 2 buisjes. Dus veel keus heb ik niet.
Wel bijzonder dat ik er in dit topic (met een andere vraag) achter kom dat al 2,5 jaar de BT6 en BT7 omgewisseld zitten.
Ik nog wel erg benieuwd hoe het nou zit met mijn bijverwarming. Die staat dus op maximaal 0,0 kW ingesteld terwijl ik deze ook op 3,6 of 9 kW kan zetten.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Veel.Sunri5e schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:37:
@G-addict Ik heb zojuist de sensoren omgedraaid en nu zie je idd dat het nu wel klopt. Ik heb de temperaturen van start-stop van 45-50 aangepast naar 40-45 graden. Ik ben benieuwd wat het doet.
[Afbeelding]
Toeval wilde dat ik vandaag ook goed bij de boiler kon (wasmachine van de plaats gehaald om andere reden) en op mijn bucketlist stond nog altijd 'sensoren met heat paste insmeren en inwikkelen in alu folie en daar omheen weer heat paste'Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:28:
[...]
Nee de BT7 (wat dus de 6 was omdat die verkeert zat) zat tussen het vat en de aan-afvoer van het water geduwd. Dat ging dus niet goed want dan warmte fluctueerde.
Die 38 kan gerust naar 20. Misschien 43 dan naar 46 ofzo.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:11:
[...]
Oke. Dan ga ik die waardes van 40 en 45 graden eens naar 38 en 43 schroeven. Kijken wat hij dan doet.
Je elektrisch verbruik doet vermoeden dat de bijverwarming toch wel eens wat doet.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:33:
[...]
Mijn boiler heeft 2 buisjes. Dus veel keus heb ik niet.
Wel bijzonder dat ik er in dit topic (met een andere vraag) achter kom dat al 2,5 jaar de BT6 en BT7 omgewisseld zitten.
Ik nog wel erg benieuwd hoe het nou zit met mijn bijverwarming. Die staat dus op maximaal 0,0 kW ingesteld terwijl ik deze ook op 3,6 of 9 kW kan zetten.
Tsja. Maar wie zegt dat dit niet aan die verkeert geïnstalleerde sensors heeft gelegen? 😅G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Je elektrisch verbruik doet vermoeden dat de bijverwarming toch wel eens wat doet.
Ik denk dat ik daar niet voldoende technisch ben onderlegd om dat te checken. Wellicht toch beter om de fabrikant er maar weer bij te halen.Knowbody schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
[...]
Heeft dat ding geen typenummer dan weet je het.
En ja, men kan het aantal stappen in de SMO wel instellen, maar is het ook zo aangesloten door de installateur? De relais in de SMO spelen voor bruggetjes. Dan moet de brug die in de heater zit wel verwijderd worden.
Mijn installateur wist bijvoorbeeld niet dat er een brug in de bijverwarming zat waardoor hij altijd naar 3 en later 6 kW gaat ongeacht wat de SMO wil. "Hij doet het toch?". Zucht. ZZP'ers.
Ik las je post daarover ook al in het Nibe optimalisatie topic. Mijn BT6 zit op 33 cm van de onderkant boiler. 20 graden is dus goed te doen met 400 liter? @G-addict houdt voor zijn opstelling weer hoger aan (37 graden) maar die heeft dan ook een kleinere boiler (180 liter).Knowbody schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
[...]
Die 38 kan gerust naar 20. Misschien 43 dan naar 46 ofzo.
Je kunt wel nagaan, die BT6 zit vrij laag bij het punt waar 10 graden leidingwater binnenkomt. BT6 zakt dan ook vrij snel in temperatuur terwijl er nog een paar honderd liter warm water boven dat punt zit.
Ik begrijp de factory settings niet zo goed qua temperaturen (ja dat is om klachten te voorkomen, uiteraard). Met die settings zou het vat hier na elke douchebeurt (of tijdens al) opnieuw volledig verwarmd worden.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Ik las je post daarover ook al in het Nibe optimalisatie topic. Mijn BT6 zit op 33 cm van de onderkant boiler. 20 graden is dus goed te doen met 400 liter? @G-addict houdt voor zijn opstelling weer hoger aan (37 graden) maar die heeft dan ook een kleinere boiler (180 liter).
[ Voor 22% gewijzigd door Knowbody op 28-02-2024 11:56 ]
Mijn sensor BT6 zit ook niet onderin het vat, maar halverwege. Wellicht is 37⁰C aan de veilige kant, maar elke dag een run van een half uurtje vind ik acceptabel. De instellingen zijn voor iedereen anders, afhankelijk van de grootte van de het sww vat, positie sensoren en warmwaterverbruik.Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Ik las je post daarover ook al in het Nibe optimalisatie topic. Mijn BT6 zit op 33 cm van de onderkant boiler. 20 graden is dus goed te doen met 400 liter? @G-addict houdt voor zijn opstelling weer hoger aan (37 graden) maar die heeft dan ook een kleinere boiler (180 liter).
Ik probeer al even te begrijpen waarom die sensor zit hoe hij zit. Als hij halverwege zit dan lijkt de onderste helft mij altijd koud, onderin krijg je het door jou genoemde probleem.Knowbody schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik ga nu overwegen of ik BT6 in het middelste gat, dus halverwege in het boilervat, ga steken. Je ziet aan de temperaturen dat BT6 al snel een lage waarde meet terwijl er nog genoeg warm douchewater aanwezig is.
Ja, het stoken van het boilervat voor warm water gaat al veel rustiger dan dat het was toen de twee sensoren verkeert om in het vat zaten. Voorheen ging de WP soms 11 keer per dag het boilervat verwarmen en vandaag is hij bijvoorbeeld nog geen een keer aan geweest om hem op te warmen. Nog niet kijken of ik er met het elektrische bijverwarmen uit ga komen hoe ik dat oplos.G-addict schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:52:
@Sunri5e , heb je nog vorderingen gemaakt met je wp?
G-addict schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:55:
Dat elektrisch bijverwarmrn doet ie nog steeds?
[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 07-03-2024 21:40 ]
Al weet ik dat ik niet tot je door ga dringen. Ik herhaal mezelf en anderen toch nog maar een keertje.Sunri5e schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:40:
Ik heb inmiddels een reactie van de leverancier. Ze hebben voor de berekening van mijn pomp een bèta factor van 0.7 gebruikt. Met als opmerking dat er een mono-energetische installatie is geïnstalleerd (dus met elektrisch element). Ja, dat wist ik ook al. Daarom verbruikt hij in de wintermaanden zo extreem veel kwh's....
Dit zouden ze gedaan hebben om pendelen te voorkomen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq