The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
*knip*, reactie op geknipte post.
Ja, het is niet feilloos. Maar het resultaat is wel een enorme hoeveelheid groene stroom die wordt opgewekt, en ook nog eens op zo'n manier dat de gemiddelde burger zich betrokken erbij voelt, en zelf in de gaten heeft dat het voordelig is voor de samenleving.[...]
Een regisseur had (met 30 seconden werk) in kaart gebracht dat opwekking, transport en vraag samenhangen, en dat slechts 1 ervan subsidieren ergens anders in de keten op een gegeven moment problemen moet opleveren.
Perfect is de vijand van goed. Dat we nu moeten investeren in het energienet is duidelijk, maar opwekcapaciteit die verloren gaat door net problemen is gerommel in de marge. Vervelend voor degene die er last van hebben, maar meer ook niet.
Iedereen heet voordeel ervan dat daken vol worden gegooid met zonnepanelen. Maar nogmaals, wat is dat njouw alternatief. Ja iedereen kan in 30 seconde opschrijven waarom het huidige systeem niet perfect is. Maar jij bent dus tegen de "pleur het hele dak maar vol" mentaliteit. Dus minder zonnepanelen? En dat gaat beter voor ons allemaal zijn?Daarnaast hadden we een subsidie die leidde tot pleur-het-hele-dak-maar-vol-dan-heb-ik-het-er-lekker-snel-uit soort van incentive. Wat vooral voor mensen die het geld hebben liggen (rijken dus) behelpt. (Je had ook een soort van iedereen krijgt de helft van een gem. huishouden kado oid.) Wat vervolgens het knock-on effect (een vol net) extra verergert (immers, er is overproductie in wijken met rijken). In Belgie is het zo gedaan dat een thuisbatterij bijv vrij interessant is, waarmee je alles lekker lokaal houd.
Thuisbatterijen zijn realistisch gezien lang niet groot genoeg om hier veel tegen te doen. Kan je ook in 30 seconde uitrekenen. Waarvoor het wel kan helpen is piekstromen op het net te verminderen. Tegelijk kan je je afvragen hoe groot dat probleem echt is, want die korte pieken gebeuren toch niet precies tegelijk bij verschillende huizen.
[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 25-01-2024 14:22 ]
Heb je de werkelijke kosten en baten van een paar panelen zelf al eens uitgerekend?Brent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Daarnaast hadden we een subsidie die leidde tot pleur-het-hele-dak-maar-vol-dan-heb-ik-het-er-lekker-snel-uit soort van incentive. Wat vooral voor mensen die het geld hebben liggen (rijken dus) behelpt.
Dat het alleen voor rijken weggelegd is, dat is natuurlijk lariekoek.
Voor 5000 euro heb je al een leuk systeem dat geld oplevert. Of val je bij zo'n bedrag al onder "rijk"? Men moet vaak verder kijken dan de neus lang is. Wat is er mis met een 0% of 1% rente lening die er lang is geweest?
Subsidies zijn bedoeld om een economie draaiende te krijgen en heel veel middeninkomens hebben en zullen hier prima gebruik van kunnen maken. Zeker deze subsidies en maatregelen zijn niet alleen voor "rijken".
Voor velen is het een kwestie van prioriteit. Die comfortabele auto, paar weken met de stacaravan in frankrijk. Die mooie telefoon bij dat tweejarige abonnement. Even vergetende dat als ze dat een korte tijd minderen of laten ze opeens geld gaan overhouden.
Wat de TS al aanhaalde:
Iedereen maar bij het handje nemen? Voor een hele groep mensen is het echt een keus om niet mee te willen gaan. Prima. Kost ook geld.Een andere groep die zich om welke reden dan ook hier niet in kan/wil verdiepen krijgt simpelweg een veel hogere rekening gepresenteerd.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 25-01-2024 14:17 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat is toch exact wat er momenteel gebeurd?99ruud99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:58:
Belast verbruik zwaarder. Dan geef je dezelfde impuls af (koop zonnepanelen, of leeg zuiniger). Ja, dat gaan mensen in hun portemonnee voelen, maar dat is de enige manier om mensen bewust te maken.
Misschien in jouw ogen niet genoeg, maar zie hier hoe hoog de belastingen al zijn:
Stroom:
1 kWh kost deze week gemiddeld (dynamisch) €0,08 /kWh, maar incl. belastingen / BTW komt dit op €0,20+ /kWh
Dat is dus 160% hoger vanwege belastingen.
Gas:
1 m³ gas kost deze week €0,40 /m³, maar incl. belastingen / BTW komt dit uit op €1,10 /m³
Dat is dus 175% hoger vanwege belastingen.
Met de teruggave energiebelasting a €500 wordt dus momenteel de eerste 700 m³ of 4000 kWh aan verbruik vrijgesteld van belastingen, waardoor iedereen die meer verbruikt dan 'nodig' hier die hoge belasting voor betaald.
Ik snap best dat ze met de energietransitie juist (langzaam) willen pushen naar elektrificatie, en hierdoor jaarlijks de belasting op gas iets verhogen en die op stroom iets verlagen. Ook om de belasting per kWh iets meer gelijk te trekken. Maar al met al zijn de belastingen al best hoog.
[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 25-01-2024 14:38 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
En voor een nog grotere groep is het geen keus, omdat hun mentale bandbreedte te beperkt is om vooruit te kunnen denken en plannen.LED-Maniak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Heb je de werkelijke kosten en baten van een paar panelen zelf al eens uitgerekend?
Voor 5000 euro heb je al een leuk systeem dat geld oplevert. Of val je bij zo'n bedrag al onder "rijk"? Men moet vaak verder kijken dan de neus lang is. Wat is er mis met een 0% of 1% rente lening die er lang is geweest?
Subsidies zijn bedoeld om een economie draaiende te krijgen en heel veel middeninkomens hebben en zullen hier prima gebruik van kunnen maken. Zeker deze subsidies en maatregelen zijn niet alleen voor "rijken".
Voor velen is het een kwestie van prioriteit. Die comfortabele auto, paar weken met de stacaravan in frankrijk. Die mooie telefoon bij dat tweejarige abonnement. Even vergetende dat als ze dat een korte tijd minderen of laten ze opeens geld gaan overhouden.
Wat de TS al aanhaalde:
[...]
Iedereen maar bij het handje nemen? Voor een hele groep mensen is het echt een keus om niet mee te willen gaan. Prima. Kost ook geld.
Veel van die mensen kun je helpen bij het aanschaffen van een PV-installatie en het afsluiten van een duurzaamheidslening. Die ondersteuning zou je via buurtprojecten kunnen geven.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ze hinken daar wel op 2 gedachten, want elektrisch thuis je auto opladen willen ze juist weer wel extra belasten, omdat je daar weer niet via de brandstof betaaldSmiGueL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ik snap best dat ze met de energietransitie juist (langzaam) willen pushen naar elektrificatie, en hierdoor jaarlijks de belasting op gas iets verhogen en die op stroom iets verlagen. Ook om de belasting per kWh iets meer gelijk te trekken. Maar al met al zijn de belastingen al best hoog.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit laatste klopt domweg niet. De hele Wet collectieve warmte is zo opgezet dat mensen die gebruik maken van een CV-ketel niet domweg de hakken in het zand kunnen zetten, zoals nu nog wel eens gebeurt. Wellicht is het goed om even het wetsvoorstel en de toelichting te lezen. Een quote uit de toelichting (blz 55):HvdBent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:11:
[...]
Uit de analyse blijkt juist dat het warmtenet goedkoper en beter zal zijn, en met de nieuwe warmtewet moet je aansluiten tenzij je kunt aantonen dat jouw warmtepomp efficiënter is (wat niet zo zal zijn).....
In artikel 2.25 tot en met 2.28 staat niets over de eisen die een gebouweigenaar heeft qua efficiency en duurzaamheid. Voor zover ik het voorstel lees, kun je rustig een pelletkachel of zelfs een olieketel inzetten als je dat wilt, en dat kan zeker voor een warmtepomp. Die is overigens wel vergunningsplichtig wanneer je deze boven de 5 meter of onder de grond plaatst.In een dergelijke wijk of dergelijk gebied wordt vervolgens een collectieve
warmtevoorziening aangelegd en zal op termijn de aardgasvoorziening worden beëindigd. Een
gebouweigenaar heeft in dat geval wel de mogelijkheid om in plaats van aansluiting op de
collectieve warmtevoorziening te kiezen voor een alternatief, bijvoorbeeld een duurzame
individuele warmtevoorziening. Dit zal voor de ene gebouweigenaar aantrekkelijker zijn dan voor
de andere, afhankelijk van de wijk en het type woning. Een gebouweigenaar kan dus zijn eigen
afweging maken en is niet onvoorwaardelijk verplicht om zijn gebouw aan te sluiten op de
collectieve warmtevoorziening. De keuzevrijheid die de gebouweigenaar wordt geboden, vergroot
naar verwachting het maatschappelijk draagvlak voor de collectieve warmtevoorziening. In de
artikelen 2.25 tot en met 2.28 zijn voor deze situatie regels gegeven.
En mocht je zelf bedenken: 3 jaar na aansluiten mag je er weer vanaf.
Ik zou het waarderen als je bronnen plaatst voor dit soort uitspraken, want je stuurt mensen zoals @Plenkske, @HvdBent en @LED-Maniak weer een dwaalroute op wat echt nergens voor nodig is.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Jouw post slaat eigenlijk waar ik vooral op wilde doelen met dit topic.Joris748 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:28:
[...]
En voor een nog grotere groep is het geen keus, omdat hun mentale bandbreedte te beperkt is om vooruit te kunnen denken en plannen.
Veel van die mensen kun je helpen bij het aanschaffen van een PV-installatie en het afsluiten van een duurzaamheidslening. Die ondersteuning zou je via buurtprojecten kunnen geven.
We zien dat dit topic snel best wel technisch en inhoudelijk wordt, echt Tweakers
Hoe gaan we er wel voor zorgen dat dit een succes gaat worden? Hoe krijgen we de mensen die mentaal die bandbreedte hebben wel mee?
Stigma's, vooroordelen, financien, allemaal uitdagingen die spelen. Combineer dat met dynamische energietarieven, ga zo maar door. Het wordt er niet makkelijker op.
Ik geloof zelf veel meer in collectief en niet al te technisch. Vooral dat laatste gaat veel mensen afschrikken. Als het al technisch wordt moeten we heel erg oppassen dat de macht niet te veel bij een select groepje bedrijven komt te liggen die uiteindelijk hun positie gebruiken om winst af te romen.
Energie is een basisbehoefte. Daar mag wat mij betreft winst op worden gemaakt, dat is ook gezond, maar niet extreem.
Een tijdje geleden was er een artikel over een non-profit organisatie die bij de mensen thuis het langhangende fruit al wisten op te pakken (tochtstrips, radiatorfolie, deuren/ramen afstellen, thermostaat beter instellen, etc). Als je eenmaal die vertrouwensband hebt opgebouwd, kun je mensen ook gaan helpen bij de maatregelen met meer impact.Snow_King schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Jouw post slaat eigenlijk waar ik vooral op wilde doelen met dit topic.
We zien dat dit topic snel best wel technisch en inhoudelijk wordt, echt Tweakers![]()
Hoe gaan we er wel voor zorgen dat dit een succes gaat worden? Hoe krijgen we de mensen die mentaal die bandbreedte hebben wel mee?
Stigma's, vooroordelen, financien, allemaal uitdagingen die spelen. Combineer dat met dynamische energietarieven, ga zo maar door. Het wordt er niet makkelijker op.
Ik geloof zelf veel meer in collectief en niet al te technisch. Vooral dat laatste gaat veel mensen afschrikken. Als het al technisch wordt moeten we heel erg oppassen dat de macht niet te veel bij een select groepje bedrijven komt te liggen die uiteindelijk hun positie gebruiken om winst af te romen.
Energie is een basisbehoefte. Daar mag wat mij betreft winst op worden gemaakt, dat is ook gezond, maar niet extreem.
Daarnaast sneed het mes aan twee kanten, omdat de medewerkers van de organisatie veelal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn.
Helaas moeten ze weer stoppen, omdat de gemeente het heeft aanbesteed en zij duurder waren dan een commerciële partij (waarvan het nog maar de vraag is hoe dat uitpakt voor de doelgroep).
Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry... Ik kan niet alle wetvoorstellen etc. lezen en laat me graag informeren door mensen die er meer in zitten. Juist als niet kennen heb ik gemerkt dat deelname aan de klankbordgroep veel oplevert, maar soms juist ook dat we die vragen stellen die de experts helemaal niet bedacht hadden. Maar goed, ik ga ervan uit dat ik over een paar jaar aan een warmtenet hang, al dan niet met bijverwarmen ter plekke. Ik denk zelf dat collectief beter gaat werken dan overal losse warmtepompen.Krisp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Dit laatste klopt domweg niet. De hele Wet collectieve warmte is zo opgezet dat mensen die gebruik maken van een CV-ketel niet domweg de hakken in het zand kunnen zetten, zoals nu nog wel eens gebeurt. Wellicht is het goed om even het wetsvoorstel en de toelichting te lezen. Een quote uit de toelichting (blz 55):
[...]
In artikel 2.25 tot en met 2.28 staat niets over de eisen die een gebouweigenaar heeft qua efficiency en duurzaamheid. Voor zover ik het voorstel lees, kun je rustig een pelletkachel of zelfs een olieketel inzetten als je dat wilt, en dat kan zeker voor een warmtepomp. Die is overigens wel vergunningsplichtig wanneer je deze boven de 5 meter of onder de grond plaatst.
En mocht je zelf bedenken: 3 jaar na aansluiten mag je er weer vanaf.
Ik zou het waarderen als je bronnen plaatst voor dit soort uitspraken, want je stuurt mensen zoals @Plenkske, @HvdBent en @LED-Maniak weer een dwaalroute op wat echt nergens voor nodig is.
[ Voor 99% gewijzigd door HvdBent op 25-01-2024 15:46 ]
De grootste groep zijn mensen die huren/in een appartement/flatgebouw wonen en daardoor voor transitie afhankelijk zijn van woningcorporaties en evt overheid (subsidie voor woningcorporaties tbv transitie). In sommige gevallen zijn het koop-appartementen en die zijn dus ook grotendeels afhankelijk van (een andere vorm van) collectieve aanpak, en een deel daarvan heeft weinig/geen financiële ruimte om de benodigde investering te doen. Dat staat los van mentale capaciteiten.Snow_King schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:12:
Ik ben vooral bang dat er een groep (onbekende grootte) mensen gaat zijn, die niet de capaciteiten hebben om zich hier goed in te verdiepen en daarmee op achterstand gaan raken.
Ik trek jouw standpunt niet in twijfel, maar ik wil er ook nog wel iets aan toevoegen.BadRespawn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:46:
[...]
De grootste groep zijn mensen die huren/in een appartement/flatgebouw wonen en daardoor voor transitie afhankelijk zijn van woningcorporaties en evt overheid (subsidie voor woningcorporaties tbv transitie). In sommige gevallen zijn het koop-appartementen en die zijn dus ook grotendeels afhankelijk van (een andere vorm van) collectieve aanpak, en een deel daarvan heeft weinig/geen financiële ruimte om de benodigde investering te doen. Dat staat los van mentale capaciteiten.
Laatst hoorde ik een mening waar iemand aangaf dat ons collectief eigen woningbezit ook een probleem is. Er van uitgaande dat een woningcorporaties zijn plicht/taak op zich neemt kan deze ineens grote stappen zetten. Die kan ook 25 jaar vooruit budgetteren en afschrijven.
Veel (ik chargeer!) Nederlanders hebben echter een huis gekocht en reseveren daarna veel te weinig geld voor onderhoud en renovatie aan hun huis. De hypotheek is immers al duur genoeg!
Hier zijn de financieële middelen niet aanwezig, maar ook de wil ontbreekt. Bij deze huizen zie je dat er uberhaupt amper onderhoud gepleegd wordt en de boel een beetje op zijn beloop gelaten.
Hoe gaan we deze mensen meekrijgen om te investeren in hun huis?
Ik heb er alleen maar spijt van dat ik twee jaar geleden niet bij het betrekken van mijn nieuwe woning van het warmtenet ben afgestapt. De prijs voor een GJ aan warmte is ridicuul hoog. Godzijdank was er het prijsplafond vorig jaar anders kon ik tegen de €80 per GJ aftikken.HvdBent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry... Ik kan niet alle wetvoorstellen etc. lezen en laat me graag informeren door mensen die er meer in zitten. Juist als niet kennen heb ik gemerkt dat deelname aan de klankbordgroep veel oplevert, maar soms juist ook dat we die vragen stellen die de experts helemaal niet bedacht hadden. Maar goed, ik ga ervan uit dat ik over een paar jaar aan een warmtenet hang, al dan niet met bijverwarmen ter plekke. Ik denk zelf dat collectief beter gaat werken dan overal losse warmtepompen.
De prijs voor de aansluiting is nog ridiculer. €600 per jaar, voor een simpele kraan.
Nu ze zijn overgestapt op slimme meters hebben ze stiekempjes ook nog eens de 'administratieve kosten ten behoeve van verwerking van de meetdata' keer vier gedaan. Eerst was het €8 voor een meterstand verwerken, nu is het €0,0865 per dag. Oftewel €31.57 per jaar. 🤑
Afsluiten bij betrekken van een woning is gratis, maar als ik het nu zou dan zou ik tussen de €300 en €3000 kwijt zijn. Tenzij ze besluiten dat 'het leveren van de service in gevaar komt'. Dan mag ik er helemaal niet meer van af.
Had ik twee jaar geleden overgestapt op een warmtepomp dan was ik voor €12.000 klaar geweest. Vorige maand heb ik een nieuwe set offertes gevraagd en de prijs varieerde van €18.000 tot €23.000. Nou, voor dat geld kan ik ook 20 jaar vastrechtkosten betalen en verwarmen met airco's!*
Ik ben bang dat de overheid gewoon een zak geld richting 'de armen' gaat smijten en daarmee de installatiekosten nog verder gaat opdrijven. Het is nu al abnormaal duur doordat iedereen zich een korting aanrekent door de ISDE subsidies. Nog weer een zak geld gaat dit alleen maar erger maken. Als we dit met subsidie gaan oplossen dan mag er van mij ook een prijsplafond op pompen, boilervatten, installatiekosten, etc. komen want het gaat helemaal nergens meer over.
Als jullie echt willen doorzetten met een soort van coöperatief warmtenet dan moeten er kei- en keiharde afspraken gemaakt worden over de prijs. Want wat er nu gebeurt door de commerciële partijen is grove oplichting.
*Ik verwarm nu ook primair met de airco's en heb daarmee al mooi €1400 aan voorschot teruggekregen. Dit jaar is het voorschot dan ook van €212 naar €93 in de maand gedaald. De extra benodigde elektriciteit is maar een fractie van dit bedrag en wordt sinds april vorig jaar ook nog eens lekker gesaldeerd. Dus ik die investering in airco's heb ik over 1.5 jaar uit in dit tempo.
Zorgen dat zo'n slecht onderhouden woning weinig meer opbrengt bij verkoop.Snow_King schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Ik trek jouw standpunt niet in twijfel, maar ik wil er ook nog wel iets aan toevoegen.
Laatst hoorde ik een mening waar iemand aangaf dat ons collectief eigen woningbezit ook een probleem is. Er van uitgaande dat een woningcorporaties zijn plicht/taak op zich neemt kan deze ineens grote stappen zetten. Die kan ook 25 jaar vooruit budgetteren en afschrijven.
Veel (ik chargeer!) Nederlanders hebben echter een huis gekocht en reseveren daarna veel te weinig geld voor onderhoud en renovatie aan hun huis. De hypotheek is immers al duur genoeg!
Hier zijn de financieële middelen niet aanwezig, maar ook de wil ontbreekt. Bij deze huizen zie je dat er uberhaupt amper onderhoud gepleegd wordt en de boel een beetje op zijn beloop gelaten.
Misschien is het een goed idee om bijvoorbeeld een "renovatiebesluit" op te zetten (naar voorbeeld van bouwbesluit, maar dan voor bestaande woningen). Dan zou de overheid een koper kunnen verplichten om te voldoen aan het verbouwbesluit. Als die verbouwing/renovatie dan bijv. 100.000 EUR kost, zal dat een flinke impact hebben op de verkoopprijs.
5000 EUR en een dak om het op te plaatsen: dan ben je iig niet arm.LED-Maniak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Heb je de werkelijke kosten en baten van een paar panelen zelf al eens uitgerekend?
Het punt is dat de grootste profiteurs van de subsidie de mensen zijn die voor 20k+ laten leggen. Er zit geen maximum aan.
Als jij niet het verschil weet tussen flat tax en progressieve tax, dan moet je dan misschien eerst even bestuderen.Subsidies zijn bedoeld om een economie draaiende te krijgen en heel veel middeninkomens hebben en zullen hier prima gebruik van kunnen maken. Zeker deze subsidies en maatregelen zijn niet alleen voor "rijken".
De vraag is niet of er mensen zijn die slimmer hun geld in kunnen zetten, de vraag is of er een bias zit in de manier waarom we ('de markt' laten) sturen. En dat is eenvoudig aan te tonen.Voor velen is het een kwestie van prioriteit. Die comfortabele auto, paar weken met de stacaravan in frankrijk. Die mooie telefoon bij dat tweejarige abonnement. Even vergetende dat als ze dat een korte tijd minderen of laten ze opeens geld gaan overhouden.
Kennelijk heb jij een beter inzicht dan de nobelprijswinnaar die ik aanhaalde. Bravo.Iedereen maar bij het handje nemen? Voor een hele groep mensen is het echt een keus om niet mee te willen gaan. Prima. Kost ook geld.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De hoge kosten van warmtenetten vertroebelen iedere keer de discussie. Als een warmtenet een nutsvoorziening zou zijn en zonder winstoogmerk wordt geëxploiteerd, zouden de kosten een stuk lager zijn.Nathilion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:04:
[...]
Ik heb er alleen maar spijt van dat ik twee jaar geleden niet bij het betrekken van mijn nieuwe woning van het warmtenet ben afgestapt. De prijs voor een GJ aan warmte is ridicuul hoog. Godzijdank was er het prijsplafond vorig jaar anders kon ik tegen de €80 per GJ aftikken.
De prijs voor de aansluiting is nog ridiculer. €600 per jaar, voor een simpele kraan.
Nu ze zijn overgestapt op slimme meters hebben ze stiekempjes ook nog eens de 'administratieve kosten ten behoeve van verwerking van de meetdata' keer vier gedaan. Eerst was het €8 voor een meterstand verwerken, nu is het €0,0865 per dag. Oftewel €31.57 per jaar. 🤑
Afsluiten bij betrekken van een woning is gratis, maar als ik het nu zou dan zou ik tussen de €300 en €3000 kwijt zijn. Tenzij ze besluiten dat 'het leveren van de service in gevaar komt'. Dan mag ik er helemaal niet meer van af.
Had ik twee jaar geleden overgestapt op een warmtepomp dan was ik voor €12.000 klaar geweest. Vorige maand heb ik een nieuwe set offertes gevraagd en de prijs varieerde van €18.000 tot €23.000. Nou, voor dat geld kan ik ook 20 jaar vastrechtkosten betalen en verwarmen met airco's!*
Ik ben bang dat de overheid gewoon een zak geld richting 'de armen' gaat smijten en daarmee de installatiekosten nog verder gaat opdrijven. Het is nu al abnormaal duur doordat iedereen zich een korting aanrekent door de ISDE subsidies. Nog weer een zak geld gaat dit alleen maar erger maken. Als we dit met subsidie gaan oplossen dan mag er van mij ook een prijsplafond op pompen, boilervatten, installatiekosten, etc. komen want het gaat helemaal nergens meer over.
Als jullie echt willen doorzetten met een soort van coöperatief warmtenet dan moeten er kei- en keiharde afspraken gemaakt worden over de prijs. Want wat er nu gebeurt door de commerciële partijen is grove oplichting.
*Ik verwarm nu ook primair met de airco's en heb daarmee al mooi €1400 aan voorschot teruggekregen. Dit jaar is het voorschot dan ook van €212 naar €93 in de maand gedaald. De extra benodigde elektriciteit is maar een fractie van dit bedrag en wordt sinds april vorig jaar ook nog eens lekker gesaldeerd. Dus ik die investering in airco's heb ik over 1.5 jaar uit in dit tempo.
Zoals ik het begrijp mag de leverancier de prijs koppelen aan de gasprijs. Of dat ook moet, weet ik niet. Dat dat niets met de productiekosten te maken heeft, is evident.Joris748 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:14:
[...]
De hoge kosten van warmtenetten vertroebelen iedere keer de discussie. Als een warmtenet een nutsvoorziening zou zijn en zonder winstoogmerk wordt geëxploiteerd, zouden de kosten een stuk lager zijn.
De enige reden daarvoor is dat men vindt/vond dat stadsverwarming niet goedkoper mag zijn dan verwarmen met een CV-ketel op gas.Brent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Zoals ik het begrijp mag de leverancier de prijs koppelen aan de gasprijs. Of dat ook moet, weet ik niet. Dat dat niets met de productiekosten te maken heeft, is evident.
Blijkbaar is dat met warmtepompen (icm PV-panelen en saldering) geen probleem, maar bij warmtenetten wel.
Doel van de warmtewet is het limiteren van de prijs voor verwarming. Dat mag niet duurder zijn dan verwarmen met een CV-ketel op aardgas.
Helaas wordt de wet misbruikt om maximaal winst te kunnen maken.
[ Voor 16% gewijzigd door Joris748 op 25-01-2024 17:20 ]
Als ik mij even in deze discussie mag mengen gelet dat het bedrijf waar ik voor werk warmtenetten aanlegt weliswaar niet in Nederland.Joris748 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:08:
[...]
De enige reden daarvoor is dat men vindt/vond dat stadsverwarming niet goedkoper mag zijn dan verwarmen met een CV-ketel op gas.
Blijkbaar is dat met warmtepompen (icm PV-panelen en saldering) geen probleem, maar bij warmtenetten wel.
Indien het om restwarmte gaat uit de industrie is onze intresse om huizen te verwarmen eerder onbestaand. Een dergelijk net bouwen en onderhouden kost handenvol geld, de warmtevraag van een naar huidig energiestandaard huis is extreem laag. Je moet dus veel aansluitingen maken en dus veel kosten maken om aan een volume te komen die de moeite is.
Bijkomstig is de capaciteit restwarmte er continu terwijl huizen een zeer wispelturige vraag hebben. Die capaciteit in de zomer verkopen aan een bedrijf en in de winter aan een huis, als je dergelijke bedrijven weet hoor ik het graag.
Er is dus in onze ogen gewoon geen verdienmodel te maken met warmtenetten naar huizen op basis van rest warmte of je moet gaan foefelen in de prijs en in de constructie van de huizen. Immers de energie scores die worden toegekend zijn gebasseerd op nood van fossiele brandstoffen dus als jij mag enkel glas steken en heel het isolatieverhaal achterwege laten, zolang jij uitsluitend groene energie gebruikt om te verwarmen heb jij een A++++ (NL) of een A (BE), merk op dat er een verschil zit want een A+ in BE wilt zeggen dat je woning meer produceert dan het verbruikt wat een stap verder is dan de A++++ uit NL.
Je kan dus isolatie achterwege laten om de vraag te verhogen alsook de prijs opvoeren om je warmtenet toch winstgevend te maken maar dat ben je de huis eigenaren in het zak aan het zetten en is er van een win-win-win geen sprake meer.
Het enigste scenario dat wij zien om huizen aan te sluiten is omdat je naar een grootverbruiker moet waarbij je huizen sowiezo moet passeren en dan nog liefst stedelijke huizen die moeilijk energetisch te renoveren zijn, denk aan beschermde gevels waar isolatie niet (betaalbaar) mogelijk zijn of andere historische gebouwen waar je een vergunning nodig hebt om een nagel in de muur te kloppen, laat staan isolatie aan te brengen.
Echter een gemeenschappelijke verwarming op wijk niveau waarbij je zeg maar 1 grote warmtepomp gebruikt voor 10 huizen bijvoorbeeld, hetzelfde principe als een gemeenschapelijke verwarming in een appartementsgebouw, dat kan wel werken denk ik maar dat beschouw ik niet als een warmtenet.
De prijs van warmte uit een warmtenet is idd altijd gekoppeld aan de gasprijs omdat je ook gas vervangt en aan welke andere prijs moet je ze anders koppelen? Echter de prijs word normaal zo gezet dat die onder de gasprijs blijft alsook afgeremd word mocht die plots sterk stijgen.
Op die manier probeert diegene die warmte afgeeft een correcte prijs te krijgen die ook inflatie volgt terwijl de afnemer goedkoper uitkomt en risico op plotste prijsstijgingen kan uitsluiten.
In het geval van restwarmte van bedrijf A naar bedrijf B, zelfs in die grote volumes en continu kunnen leveren van iets wat eigenlijk afval is voor bedrijf A is vaak alsnog subsidie nodig om de initiele aanleg economisch vatbaar te maken.
Verwijderd
Bij deze,Ronald schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Met alle respect… er bestaat geen subsidie op een inductie plaat… ga geen onzin verkondigen
https://www.gemeenteweste...hulp_van_Duurzaamheidsbon
Verwijderd
Wonen dit soort mensen niet boven hun strand? Zelf heb ik wel moeite mee dat vervolgens deze doel groep massaal allerlei subsidies krijgen ten opzichte van mensen die voor het zelfde bedrag een kleine goed geïsoleerde woning hebben gekocht.Snow_King schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:57:
En houden deze subsidies het ook niet in stand dat oude tochtige boerderijen gewild blijven en de prijzen zo hoog blijven?
Restwarmte is wat het is: warmte die over is en normaal gesproken in de omgeving terecht komt (lucht, water). Dan verdient een bedrijf er ook niets aan.sprankel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:34:
[...]
Als ik mij even in deze discussie mag mengen gelet dat het bedrijf waar ik voor werk warmtenetten aanlegt weliswaar niet in Nederland.
Indien het om restwarmte gaat uit de industrie is onze intresse om huizen te verwarmen eerder onbestaand. Een dergelijk net bouwen en onderhouden kost handenvol geld, de warmtevraag van een naar huidig energiestandaard huis is extreem laag. Je moet dus veel aansluitingen maken en dus veel kosten maken om aan een volume te komen die de moeite is.
Bijkomstig is de capaciteit restwarmte er continu terwijl huizen een zeer wispelturige vraag hebben. Die capaciteit in de zomer verkopen aan een bedrijf en in de winter aan een huis, als je dergelijke bedrijven weet hoor ik het graag.
Er is dus in onze ogen gewoon geen verdienmodel te maken met warmtenetten naar huizen op basis van rest warmte of je moet gaan foefelen in de prijs en in de constructie van de huizen. Immers de energie scores die worden toegekend zijn gebasseerd op nood van fossiele brandstoffen dus als jij mag enkel glas steken en heel het isolatieverhaal achterwege laten, zolang jij uitsluitend groene energie gebruikt om te verwarmen heb jij een A++++ (NL) of een A (BE), merk op dat er een verschil zit want een A+ in BE wilt zeggen dat je woning meer produceert dan het verbruikt wat een stap verder is dan de A++++ uit NL.
Je kan dus isolatie achterwege laten om de vraag te verhogen alsook de prijs opvoeren om je warmtenet toch winstgevend te maken maar dat ben je de huis eigenaren in het zak aan het zetten en is er van een win-win-win geen sprake meer.
Het enigste scenario dat wij zien om huizen aan te sluiten is omdat je naar een grootverbruiker moet waarbij je huizen sowiezo moet passeren en dan nog liefst stedelijke huizen die moeilijk energetisch te renoveren zijn, denk aan beschermde gevels waar isolatie niet (betaalbaar) mogelijk zijn of andere historische gebouwen waar je een vergunning nodig hebt om een nagel in de muur te kloppen, laat staan isolatie aan te brengen.
Echter een gemeenschappelijke verwarming op wijk niveau waarbij je zeg maar 1 grote warmtepomp gebruikt voor 10 huizen bijvoorbeeld, hetzelfde principe als een gemeenschapelijke verwarming in een appartementsgebouw, dat kan wel werken denk ik maar dat beschouw ik niet als een warmtenet.
De prijs van warmte uit een warmtenet is idd altijd gekoppeld aan de gasprijs omdat je ook gas vervangt en aan welke andere prijs moet je ze anders koppelen? Echter de prijs word normaal zo gezet dat die onder de gasprijs blijft alsook afgeremd word mocht die plots sterk stijgen.
Op die manier probeert diegene die warmte afgeeft een correcte prijs te krijgen die ook inflatie volgt terwijl de afnemer goedkoper uitkomt en risico op plotste prijsstijgingen kan uitsluiten.
In het geval van restwarmte van bedrijf A naar bedrijf B, zelfs in die grote volumes en continu kunnen leveren van iets wat eigenlijk afval is voor bedrijf A is vaak alsnog subsidie nodig om de initiele aanleg economisch vatbaar te maken.
Vergeet dus de verdienmodellen en stel die warmte gratis beschikbaar aan een energiecoöperatie. De coöperatie is dan eigenaar van de installatie en kan de warmte over de leden verdelen.
Er is schaarste op de woningmarkt dus veel keuze is er niet. De keuze in "goed geïsoleerd" is nog kleiner.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:32:
[...]
Wonen dit soort mensen niet boven hun strand? Zelf heb ik wel moeite mee dat vervolgens deze doel groep massaal allerlei subsidies krijgen ten opzichte van mensen die voor het zelfde bedrag een kleine goed geïsoleerde woning hebben gekocht.
En houden deze subsidies het ook niet in stand dat oude tochtige boerderijen gewild blijven en de prijzen zo hoog blijven?
De meeste woningen op de woningmarkt zijn gewone gezinswoningen met 3 slaapkamers oid, hele steden die daar vol mee staan, niets bijzonders en een vanzelfsprekende keuze voor een gezin met kinderen. Die gezinnen hebben niets aan een kleine woning en kiezen ook niet snel voor een boerderij, waar er sowieso maar erg weinig van zijn.
En een gewone gezinswoningen is al flink duur; woning prijzen zijn de afgelopen decennia veel meer gestegen dan inflatie en lonen. De meeste mensen die een eigen woning en weinig financiële ruimte hebben, doen echt niet veel bijzonders qua woning waar ze in zitten en geld over de balk smijten. Daar komt bij de ze volgens hypotheekverstrekkers blijkbaar wel voldoende financiële draagkracht hebben.
:strip_exif()/f/image/1OBedyOIHG6T3JquUKwqudlz.jpg?f=fotoalbum_large)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je bekijkt dat nu wel heel hard vanuit theorie, die warmte is toch verloren dus wat valt er te verliezen?Joris748 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Restwarmte is wat het is: warmte die over is en normaal gesproken in de omgeving terecht komt (lucht, water). Dan verdient een bedrijf er ook niets aan.
Vergeet dus de verdienmodellen en stel die warmte gratis beschikbaar aan een energiecoöperatie. De coöperatie is dan eigenaar van de installatie en kan de warmte over de leden verdelen.
Je kan die restwarmte niet zomaar komen aftappen, vaak zal een warmtewisselaar nodig zijn en sowiezo moet je intappen op het productienetwerk van diegene die restwarmte over heeft. Bedrijven gaan niet staan springen om als VZW een dergelijke koppeling op hun productie te laten doen omdat dit hoe je dat ook draait of keert een impact heeft op hun omgeving.
Je wilt ook niet dat je restwarmte geen enkele garantie heeft, dat ze dat vermogen mogen opschalen, verlagen of uitzetten wanneer de opwekker daar 'zin' in heeft want dan kom je als afnemer continu in de problemen. Of je moet al een volledig eigen opwekking hebben staan die hoogtens wat geoptimaliseerd word met restwarmte waar het niet uitmaakt dat de restwarmte uitvalt. Echter ik vrees voor de economische haalbaarheid in dat geval.
Als je een opwekker hebt die met restwarmte zit en waar het de moeite is om een warmtenet aan te leggen dan heeft dit bedrijf ergens een heel hoge warmtebron wat ze ergens nodig hebben in hun productie. Echter op een bepaald moment is die restwarmte niet meer financieel intressant om nog te gebruiken dus doen ze er niets meer mee. Echter dat wilt niet zeggen dat die restwarmte automatisch waardeloos is.
De typische eerste stap is om warmte om te zetten in stoom en dit over een (kleine) turbine te sturen om elektriciteit te maken, na de turbine zit je met water met een restwarmte waar het bedrijf zelf niet meer veel mee kan doen. Die restwarmte is intressant om te verkopen in een warmtenetwerk maar je gaat dat water terugsturen op een veel lagere temperatuur. Echter dat koud water gaan die wel terug opwarmen tot stoom om hun turbine terug aan te drijven welke nu meer energie gaat vragen wat resulteert in minder stoom wat resulteert in hun turbine draait nu minder efficient.
En in de praktijk ga je vaak nog vragen om de bypass van de turbine verder te regelen om meer warmte op dat warmtenetwerk te zetten, dat is intressant omdat je verliezen enorm zijn bij warmte naar elektriciteit en veel lager als je de warmte rechtstreeks kan verkopen maar bij een VZW model krijg je dat niet meer verkocht natuurlijk.
Het enigste wat ik mij kan bedenken is een datacenter, die produceren enkel ongewenste restwarmte welke lokaal niets mee aan te vangen is wegens niet om te zetten naar stoom. Maar omdat je bron daar eerder een koude warmtebron is zullen de kosten om die warmte te verzamelen enorm zijn, in dit geval moet je elke server rechtstreeks gaan waterkoelen en dit via warmtewisselaars verzamelen. Maar dan nog ga je dat datacenter een incentive moeten geven, die gaan niet alle servers gaan waterkoelen, onderhouden en alle ongemakken erbij nemen omdat ze jou graag zien.
Edit: je moet kijken naar de win-win-win, iedereen moet winnen, de opwekker, diegene die transporteert en diegene die afneemt. Als je dat hebt is er geen probleem, wie wil er nu niet goedkoper uit zijn en wie wil nu niet meer verdienen? Als het via zonder oogstwinstmerk moet gaan wilt dat eigenlijk zeggen dat je met een verliezer zit. En mocht je denken dat er mega winsten te behalen zijn, het probleem is altijd al geweest uberhaupt winst draaien en op een aanvaardbare termijn de initiele kost er terug uit te halen. Een zuinigere CV ketel die na 20 jaar zichzelf terug heeft verdient is enkel intressant als een CV ketel met hoge zekerheid minstens 30 jaar meegaat zonder zware kosten (en zekerheid van afname over de hele termijn en zekerheid dat de techniek niet voorbijgestreefd gaat worden door veel gunstigere techniek terwijl jij nog aan je ROI bezig bent).
[ Voor 11% gewijzigd door sprankel op 25-01-2024 23:17 ]
Daar kunnen gewoon afspraken over gemaakt worden. Wie is waar verantwoordelijk voor en wie draagt de kosten van de installatie en het onderhoud.sprankel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:59:
[...]
Je bekijkt dat nu wel heel hard vanuit theorie, die warmte is toch verloren dus wat valt er te verliezen?
Je kan die restwarmte niet zomaar komen aftappen, vaak zal een warmtewisselaar nodig zijn en sowiezo moet je intappen op het productienetwerk van diegene die restwarmte over heeft. Bedrijven gaan niet staan springen om als VZW een dergelijke koppeling op hun productie te laten doen omdat dit hoe je dat ook draait of keert een impact heeft op hun omgeving.
Daarom zal er een backup nodig zijn om het warmtenet van energie te voorzien. Kan prima in de scope van de coöperatie.Je wilt ook niet dat je restwarmte geen enkele garantie heeft, dat ze dat vermogen mogen opschalen, verlagen of uitzetten wanneer de opwekker daar 'zin' in heeft want dan kom je als afnemer continu in de problemen. Of je moet al een volledig eigen opwekking hebben staan die hoogtens wat geoptimaliseerd word met restwarmte waar het niet uitmaakt dat de restwarmte uitvalt. Echter ik vrees voor de economische haalbaarheid in dat geval.
Eerst het proces verder optimaliseren. Zolang niet alle energie zo efficiënt mogelijk gebruikt is, is er wat mij betreft nog geen sprake van restwarmte.Als je een opwekker hebt die met restwarmte zit en waar het de moeite is om een warmtenet aan te leggen dan heeft dit bedrijf ergens een heel hoge warmtebron wat ze ergens nodig hebben in hun productie. Echter op een bepaald moment is die restwarmte niet meer financieel intressant om nog te gebruiken dus doen ze er niets meer mee. Echter dat wilt niet zeggen dat die restwarmte automatisch waardeloos is.
De typische eerste stap is om warmte om te zetten in stoom en dit over een (kleine) turbine te sturen om elektriciteit te maken, na de turbine zit je met water met een restwarmte waar het bedrijf zelf niet meer veel mee kan doen. Die restwarmte is intressant om te verkopen in een warmtenetwerk maar je gaat dat water terugsturen op een veel lagere temperatuur. Echter dat koud water gaan die wel terug opwarmen tot stoom om hun turbine terug aan te drijven welke nu meer energie gaat vragen wat resulteert in minder stoom wat resulteert in hun turbine draait nu minder efficient.
En als je naar de hele keten kijkt? Misschien is het wel efficiënter om de opgewekte electriciteit aan de coöperatie te leveren, die het via een warmtepomp weer omzet. Als het ketenrendement dan alsnog hoger is, heb je een win/win situatie.En in de praktijk ga je vaak nog vragen om de bypass van de turbine verder te regelen om meer warmte op dat warmtenetwerk te zetten, dat is intressant omdat je verliezen enorm zijn bij warmte naar elektriciteit en veel lager als je de warmte rechtstreeks kan verkopen maar bij een VZW model krijg je dat niet meer verkocht natuurlijk.
Perfect. Dit heet denken in mogelijkhedenHet enigste wat ik mij kan bedenken is een datacenter, die produceren enkel ongewenste restwarmte welke lokaal niets mee aan te vangen is wegens niet om te zetten naar stoom. Maar omdat je bron daar eerder een koude warmtebron is zullen de kosten om die warmte te verzamelen enorm zijn, in dit geval moet je elke server rechtstreeks gaan waterkoelen en dit via warmtewisselaars verzamelen. Maar dan nog ga je dat datacenter een incentive moeten geven, die gaan niet alle servers gaan waterkoelen, onderhouden en alle ongemakken erbij nemen omdat ze jou graag zien.
De incentive gaat zijn: restwarmte lever je aan de gemeenschap. Anders mag je je hier niet vestigen.
NIet alle win is in geld uit te drukken. Tenzij we een prijs zetten op 'community service'.Edit: je moet kijken naar de win-win-win, iedereen moet winnen, de opwekker, diegene die transporteert en diegene die afneemt. Als je dat hebt is er geen probleem, wie wil er nu niet goedkoper uit zijn en wie wil nu niet meer verdienen? Als het via zonder oogstwinstmerk moet gaan wilt dat eigenlijk zeggen dat je met een verliezer zit. En mocht je denken dat er mega winsten te behalen zijn, het probleem is altijd al geweest uberhaupt winst draaien en op een aanvaardbare termijn de initiele kost er terug uit te halen. Een zuinigere CV ketel die na 20 jaar zichzelf terug heeft verdient is enkel intressant als een CV ketel met hoge zekerheid minstens 30 jaar meegaat zonder zware kosten (en zekerheid van afname over de hele termijn en zekerheid dat de techniek niet voorbijgestreefd gaat worden door veel gunstigere techniek terwijl jij nog aan je ROI bezig bent).
Grappig, in de Haarlemmermeer zijn ze het juist recent toe gaan staan, laadkabels over de stoep, zolang ze maar bedekt zijn met een matCobb schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
In Lansingerland (een flinke gemeente) is het alleen toegestaan je elektrische auto met eigen stroom te laden als deze op eigen grond kan staan. Deze APV is dit jaar in gegaan, en verschillende laadpalen die mensen zelf hebben aangelegd kunnen niet niet meer gebruikt worden en moeten weer naar de 1 of 2 laadpalen in de straat.
[Afbeelding]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb zelf (nog) geen E-auto maar ik zie in het dorp verscheiden mensen met een eigen laadpaal en een kabel (soms in goot) over de stoep, de afgelopen jaren mocht dit ook, nu dus niet meer. Kapitaal vernietiging.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zo zijn er wel méér gemeenten. En ik snap het wel, het is natuurlijk geen wenselijke situatie. Zelfs als zo'n kabel "veilig" over de stoep ligt, het is natuurlijk niet jouw parkeerplaats, en je gaat allerlei onzinnige discussies krijgen over mensen die niet kunnen laden omdat de verjaardagsvisitie van de buren op "hun" laadplek staat.Cobb schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:40:
In Lansingerland (een flinke gemeente) is het alleen toegestaan je elektrische auto met eigen stroom te laden als deze op eigen grond kan staan. Deze APV is dit jaar in gegaan, en verschillende laadpalen die mensen zelf hebben aangelegd kunnen niet niet meer gebruikt worden en moeten weer naar de 1 of 2 laadpalen in de straat.
Tegelijkertijd zul je zien dat allerlei mensen het toch gaan doen, dus dan moet je een afweging maken tussen handhaven, of faciliteren dat het in ieder geval veilig gebeurt.
Uiteindelijk wil je natuurlijk van het fenomeen "openbare parkeerplaats" af.
Als je het hebt over een inclusieve transitie denk ik dat je daar (1) veel mensen wel een plezier mee doet en het draagvlak voor EV's mee verhoogt en (2) ook zorgt dat een EV voor mensen aantrekkelijk wordt. Het hoeft niet eens een maatregel voor onbeperkte tijd te zijn, het kan ook voor 2-5 jaar zijn met evaluaties daarbinnen. Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige mensen dan de parkeerplek bij hun huis wat sneller opeisen als de hunne, wat natuurlijk niet de bedoeling is.Glashelder schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Grappig, in de Haarlemmermeer zijn ze het juist recent toe gaan staan, laadkabels over de stoep, zolang ze maar bedekt zijn met een mat
Dit stukje deed me denken aan dit artikel, waarbij data centers in kerken worden gepositioneerd. Dat heeft het ook niet gehaald uiteindelijk, omdat de business case niet rond kwam.sprankel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:59:
[...]
Het enigste wat ik mij kan bedenken is een datacenter, die produceren enkel ongewenste restwarmte welke lokaal niets mee aan te vangen is wegens niet om te zetten naar stoom. Maar omdat je bron daar eerder een koude warmtebron is zullen de kosten om die warmte te verzamelen enorm zijn, in dit geval moet je elke server rechtstreeks gaan waterkoelen en dit via warmtewisselaars verzamelen. Maar dan nog ga je dat datacenter een incentive moeten geven, die gaan niet alle servers gaan waterkoelen, onderhouden en alle ongemakken erbij nemen omdat ze jou graag zien.
Ik volg je verhaal overigens helemaal. Door het gebrek aan afname in de zomer en de onzekerheid van afname in de winter, zul je als industrie altijd een alternatieve manier moeten hebben om van die warmte af te komen. Wellicht kun je die oplossing iets kleiner maken (zeker als er met buffers gewerkt kan worden), maar de investeringskosten zijn er alsnog. En andersom: Er bestaat altijd een kans dat (een deel van) de warmteopwek wegens storing/onderhoud niet geleverd kan worden, dus het warmtenetwerk moet ook voorzien worden van een backup. Wederom een investering.
Per saldo worden de capex-kosten voor de industrie niet of nauwelijks lager, en voor het warmtenetwerk ook niet. Het voordeel zit vooral aan de opex-kant, maar die kosten zijn vaak relatief laag. De winst zit hem vooral in de verminderde verspilling. Wellicht zou het helpen als de overheid een belasting zou introduceren op afgevoerde warmte.
Dat wil je niet, want een private parkeerplaats wordt veel minder goed gebruikt (qua bezettingsgraad) dan een openbare parkeerplaats. Doorgaans is het veel efficiënter om zaken te delen. Dat geldt trouwens ook voor auto's.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Uiteindelijk wil je natuurlijk van het fenomeen "openbare parkeerplaats" af.
[ Voor 7% gewijzigd door Krisp op 26-01-2024 13:53 ]
Maar misschien minder inclusief voor mensen in een rolstoel of mensen met kinderwagens. Wie gaat er beoordelen of de gekozen oplossing geen hinder geeft voor die doelgroep?Krisp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Als je het hebt over een inclusieve transitie denk ik dat je daar (1) veel mensen wel een plezier mee doet en het draagvlak voor EV's mee verhoogt en (2) ook zorgt dat een EV voor mensen aantrekkelijk wordt. Het hoeft niet eens een maatregel voor onbeperkte tijd te zijn, het kan ook voor 2-5 jaar zijn met evaluaties daarbinnen. Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige mensen dan de parkeerplek bij hun huis wat sneller opeisen als de hunne, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
*knip*
We rijden veel te veel kilometers in te grote viervoeters voor te kleine afstanden. Even boodschappen doen? Hoppa, even 1000+kg aan massa een kilometertje of twee verplaatsen voor tien kilo aan boodschappen. Er zit meer energie in de opgefikte brandstof dan er in het eten zit dat gehaald wordt!
Even naar het werk? Werk is voor een aanzienlijk deel van de werkenden op fietsafstand (<15km) en kan dus zonder een auto. (CyberBlizzard had in het klimaattopic hier wat mooie grafieken van.)
Even naar opa en oma toe die aan de andere kant van de stad wonen? Hoppa, weer de auto gepakt in plaats van de fiets of de bus.
We zijn verslaafd geraakt aan de auto. Er worden jaarlijks gigajoules aan energie gebruikt voor transport waarvan slechts een fractie voor het daadwerkelijk vervoeren van een mens. En al die energie die daarmee wordt verspilt, nu in de vorm van benzine, in de toekomst in elektrische vorm, moet ook allemaal opgewekt en getransporteerd worden naar die auto's toe. De rest van de energie (en het afval) wordt gedumpt in de atmosfeer.
Je zou kunnen stellen dat de netverzwaring die nodig is voor EVs grotendeels dus onnodig is als we eens zouden beginnen met onszelf efficiënter te gaan verplaatsen. (Elektrische) Fiets/bakfiets/velomobiel/bromfiets, veel kleinere forensenwagentjes. Er zijn zat andere vormen van transport die vele malen efficiënter zijn dan de auto en die nu al beschikbaar zijn en te gebruiken zijn zonder dat we ons netwerk hoeven te gaan verzwaren.
Ga daarnaast werk en voorzieningen weer naar de mensen brengen in plaats van de mens naar het werk. Minimaliseer de transportbewegingen voor werk en je hebt ook weer een minder zwaar netwerk nodig.
En ga zo maar door.
Ik denk zelf richting een dicht netwerk van zelfrijdende busjes voor pakweg een vijftiental personen.
Een deel busjes die vaste trajecten afleggen maar ook een deel die meer op maat kunnen werken.
Het systeem moet natuurlijk wel zodanig goed en goedkoop zijn dat het bezit van eigen auto in vraag wordt gesteld.
Dan hoef je niet meer na te denken over financiering, onderhoud, waar parkeren, waar laden, schoonmaken, verzekering, belastingen,...
Dan moet het gewoon maar eens betaald worden. We offeren in Nederland al heel veel ruimte op aan de heilige koe. En inderdaad, één of twee deelauto's per straat, met een exploitant die gewoon huur betaald om de auto in de straat te stallen. Dat lijkt me een veel wenselijker situatie dan ieder een kabeltje spannen over de stoep.Krisp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:52:
Dat wil je niet, want een private parkeerplaats wordt veel minder goed gebruikt (qua bezettingsgraad) dan een openbare parkeerplaats. Doorgaans is het veel efficiënter om zaken te delen. Dat geldt trouwens ook voor auto's.
Ja, het is een mooi voorbeeld van de inclusiviteit van de energietransitie. De groep die zich een EV kan veroorloven claimt eigenlijk het recht om de stoep onbruikbaar te maken voor de groepen die op de stoep zijn aangewezen.Joris748 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:33:
Maar misschien minder inclusief voor mensen in een rolstoel of mensen met kinderwagens. Wie gaat er beoordelen of de gekozen oplossing geen hinder geeft voor die doelgroep?
Zelfrijdende auto's zijn de kernfusiereactor van de jaren '0. Misschien dat ze er over tien jaar zijn. Maar grote kans dat het over tien jaar nog steeds tien jaar gaat duren. We hebben oplossingen nodig voor de korte termijn.Wozmro schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
Ik denk zelf richting een dicht netwerk van zelfrijdende busjes voor pakweg een vijftiental personen.
Warmtepompen zijn leuk om water van 40 graden te maken maar industrieel ben je daar niets mee en voor een warmtenet is een input van 40 graden waardeloos.Joris748 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:29:
[...]
[...]
En als je naar de hele keten kijkt? Misschien is het wel efficiënter om de opgewekte electriciteit aan de coöperatie te leveren, die het via een warmtepomp weer omzet. Als het ketenrendement dan alsnog hoger is, heb je een win/win situatie.
[...]
Perfect. Dit heet denken in mogelijkheden
De incentive gaat zijn: restwarmte lever je aan de gemeenschap. Anders mag je je hier niet vestigen.
[...]
Voor een warmtenet heb je heet water nodig en voor industriele toepassingen is het zelfs eerder in de vorm van stoom, beide scenario's ben je niets met warmtepompen. Om om te zetten naar elektriciteit heb je tevens stoom nodig. Er zijn praktisch geen toepassingen om restwarmte in de vorm van warm water van pakweg 40 graden industrieel een toepassing te geven of daar elektriciteit mee te produceren op een economisch haalbare manier.
De omzetting van stoom naar elektriciteit is een gigantisch verlies in rendement en ik snap heel het het verhaal niet van elektriciteit aan een coöperatie te leveren en dan warmtepompen te gebruiken. Dan verkoopt het bedrijf die stroom gewoon aan het net en jij neemt het van het net af, wat voegt heel die coöperatie dan nog toe? Er is namelijk geen enkele extra infrstructuur voor nodig.
Merk ook op dat de tijd waarbij industrie zoiets had van hier hebben we restwarmte over, we zouden dat economisch gezien nog kunnen inzetten maar eigenlijk boeit het ons niet echt, al lang voorbij is. Iedereen is op zoek naar antwoorden waarbij industrie, als het economisch intressant is, meteen investeert en daar de banken in meekrijgen. Dat is iets geheel anders dan consumenten die overtuigd moeten worden en je nog moet hopen dat ze ergens wel een spaarboek hebben of andere assets waar ze de bank in kunnen meekrijgen. Of nog erger, de huurders die wel willen maar niet kunnen wegens niet hun eigendom.
Onder de streep ben je vandaag de dag aan het zoeken naar meer efficiëntie. En voor huizen, isoleer, isoleer en isoleer nog eens, dan leg je er zonnepanelen op, dan steek je er een energiemanagement in met thuisbatterij en zet je er een warmtepomp in. Daar is geen usecase voor een warmtenet, uitzondering daar gelaten maar het blijven de uitzonderingen.
Het enigste wat je nog kan doen is gezamelijk in de wijk 6 boringen doen 100 meter diep en geothermische warmtepompen steken, zeker voor rijhuisen lijkt mij dat een goed plan, maar warmtenetten waar 10km afstand op zit, ik en mijn bedrijf zien de usecase er niet van in.
Hoe is de stoep onbruikbaar door een kabeltje die onder een mat ligtCVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Ja, het is een mooi voorbeeld van de inclusiviteit van de energietransitie. De groep die zich een EV kan veroorloven claimt eigenlijk het recht om de stoep onbruikbaar te maken voor de groepen die op de stoep zijn aangewezen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inmiddels kun je wel iets verder, tot 130 graden is ook mogelijk. Heb gelezen dat tot 250 graden moet kunnen, maar hogere temperaturen doen natuurlijk wel iets met de efficiency.sprankel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Warmtepompen zijn leuk om water van 40 graden te maken maar industrieel ben je daar niets mee en voor een warmtenet is een input van 40 graden waardeloos.
Sowieso zijn warmtepompen (of geothermische warmte) ook erg interessant voor wamtenetten, eventueel ondersteund vanuit de industrie (dan gebruik je de bron als buffer en kun ook warmte opslaan in de zomer). Voor het buitengebied zijn warmtenetten sowieso niet interessant, maar vanaf kleine groepen huizen (3-5) is een collectieve bron al snel wel weer interessant omdat de capaciteit niet zo veel uitmaakt als het gaat om de investeringskosten.Het enigste wat je nog kan doen is gezamenlijk in de wijk 6 boringen doen 100 meter diep en geothermische warmtepompen steken, zeker voor rijhuisen lijkt mij dat een goed plan, maar warmtenetten waar 10km afstand op zit, ik en mijn bedrijf zien de usecase er niet van in.
Mensen kunnen er over struikelen in het donker. Straat kabelgoten: idem. Het is een obstakel voor mensen die slecht ter been zijn en onhandig voor mensen in een rolstoel. Matten kunnen ook verschuiven of niet goed geplaatst worden waardoor ze ook risico's hebben. Kinderen die ermee gaan spelen of ze express dubbelvouwen?Glashelder schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Hoe is de stoep onbruikbaar door een kabeltje die onder een mat ligt
En het blijft niet bij één kabel, zodra er één ligt kan je bijna met een stopwatch gaan meten tot buren het ook gaan doen.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Moet hij wel daadwerkelijk onder een mat liggen. Ik heb ook wel eens over een kabel moeten stappen die eigenlijk te kort was een zo'n 20cm boven het trottoir zweefde.Glashelder schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Hoe is de stoep onbruikbaar door een kabeltje die onder een mat ligt
Je altijd de temperatuur opdrijven, eenmaal je op stoom zit kan je die gaan samendrukken tot een hogere druk, de energie die je nodig hebt om samen te drukken eindigt in warmte. Dus je kan evengoed tot 500 graden gaan. En je kan achter warmtepomp 1 warmtepomp 2 steken en zo verder de temperatuur opdrijven.Krisp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:36:
[...]
Inmiddels kun je wel iets verder, tot 130 graden is ook mogelijk. Heb gelezen dat tot 250 graden moet kunnen, maar hogere temperaturen doen natuurlijk wel iets met de efficiency.
[...]
Echter zoals je aanhaalt ben je dan al lang niet meer bezig over effecientie, dit is eerder ik heb echt stoom nodig met een druk van 10 bar en een temperatuur van 200graden en het mag absoluut niet geproduceerd worden met een fossiele brandstof, dan en alleen dan kan je naar dit soort oplossingen beginnen kijken wat heel ver verschilt van residentiele oplossingen.
In een hybride setup (warmtepomp + eboiler) kun je daar best efficiencyvoordeel uit halen, en daardoor kom je mogelijk ook weg met een lagere aansluitcapaciteit. Ik weet echter niet of dat voordeel opweegt tegen de kosten, ik zit aan een andere kant van die tafel, niet bij de industrie.sprankel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:07:
[...]
Je altijd de temperatuur opdrijven, eenmaal je op stoom zit kan je die gaan samendrukken tot een hogere druk, de energie die je nodig hebt om samen te drukken eindigt in warmte. Dus je kan evengoed tot 500 graden gaan. En je kan achter warmtepomp 1 warmtepomp 2 steken en zo verder de temperatuur opdrijven.
Echter zoals je aanhaalt ben je dan al lang niet meer bezig over effecientie, dit is eerder ik heb echt stoom nodig met een druk van 10 bar en een temperatuur van 200graden en het mag absoluut niet geproduceerd worden met een fossiele brandstof, dan en alleen dan kan je naar dit soort oplossingen beginnen kijken wat heel ver verschilt van residentiele oplossingen.
Je ziet lokaal wel mogelijkheden ontstaan, zie bijvoorbeeld Leusden:Cobb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:19:
@Glashelder Misschien moet hier ook maar landelijke wetgeving voor komen, om dit toe te staan (op een nette manier).
Ik heb zelf (nog) geen E-auto maar ik zie in het dorp verscheiden mensen met een eigen laadpaal en een kabel (soms in goot) over de stoep, de afgelopen jaren mocht dit ook, nu dus niet meer. Kapitaal vernietiging.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR674726
dan krijg je dus zo'n oplossing:

Dat is dan (deels) zelf de kosten dragen als bezitter en dan zit je alsnog met de uitdaging dat het alsnog een openbare parkeerplaats blijft. Aansluiting voor private voorzieningen op een publieke parkeerplaatsen, klinkt helaas een beetje als een recept voor conflicten in buurten als je nu al met regelmaat ziet dat men parkeerplaatsen claimt
Zeker waar, maar dat de stoep ‘onbruikbaar’ wordt is wel wat overdreven.Marc H schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Mensen kunnen er over struikelen in het donker. Straat kabelgoten: idem. Het is een obstakel voor mensen die slecht ter been zijn en onhandig voor mensen in een rolstoel. Matten kunnen ook verschuiven of niet goed geplaatst worden waardoor ze ook risico's hebben. Kinderen die ermee gaan spelen of ze express dubbelvouwen?
En het blijft niet bij één kabel, zodra er één ligt kan je bijna met een stopwatch gaan meten tot buren het ook gaan doen.
Het zou toch moeten mogelijk zijn om meer elegante oplossingen te bedenken?
Uiteindelijk lijkt de handeling om een laadkabel in te pluggen in de auto nu nog heel veel op tanken met fossiele brandstof. Zelfde klepje, zelfde plaats op de auto,...
Alles op zijn tijd.. voor nu is dit toch een prima compromis om veel langzame laadpalen te verkrijgen?Wozmro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:28:
Het zou toch moeten mogelijk zijn om meer elegante oplossingen te bedenken?
Als ik niet voor de deur kan parkeren doe ik dat wel 5 plekken verderop en dan laad ik bij hun laadpaal op? Wel met laadpas natuurlijk.
Misschien moeten de kerncentrales dan maar in de woonwijken, dan kun je er meteen een warmtenet aan vast knopenJoris748 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Op dit moment is het net een grotere bottleneck dan het aanbod. Een extra kerncentrales lost de netcongestie niet op
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Gaarna, maar laten we dan eerst het OV "ontkutten".Nathilion schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:38:
Leuk dat hier zo gepraat wordt over het laden van je EV. Maar de echte vraag is niet of iedereen aan de EV moet maar hoe iedereen de auto uit kan gaan. Het is verbazingwekkend om te zien hoe een apparaat dat pas 100 jaar bestaat nu als de enige mogelijkheid wordt gezien voor transport.
We rijden veel te veel kilometers in te grote viervoeters voor te kleine afstanden. Even boodschappen doen? Hoppa, even 1000+kg aan massa een kilometertje of twee verplaatsen voor tien kilo aan boodschappen. Er zit meer energie in de opgefikte brandstof dan er in het eten zit dat gehaald wordt!
Even naar het werk? Werk is voor een aanzienlijk deel van de werkenden op fietsafstand (<15km) en kan dus zonder een auto. (CyberBlizzard had in het klimaattopic hier wat mooie grafieken van.)
Even naar opa en oma toe die aan de andere kant van de stad wonen? Hoppa, weer de auto gepakt in plaats van de fiets of de bus.
We zijn verslaafd geraakt aan de auto. Er worden jaarlijks gigajoules aan energie gebruikt voor transport waarvan slechts een fractie voor het daadwerkelijk vervoeren van een mens. En al die energie die daarmee wordt verspilt, nu in de vorm van benzine, in de toekomst in elektrische vorm, moet ook allemaal opgewekt en getransporteerd worden naar die auto's toe. De rest van de energie (en het afval) wordt gedumpt in de atmosfeer.
Je zou kunnen stellen dat de netverzwaring die nodig is voor EVs grotendeels dus onnodig is als we eens zouden beginnen met onszelf efficiënter te gaan verplaatsen. (Elektrische) Fiets/bakfiets/velomobiel/bromfiets, veel kleinere forensenwagentjes. Er zijn zat andere vormen van transport die vele malen efficiënter zijn dan de auto en die nu al beschikbaar zijn en te gebruiken zijn zonder dat we ons netwerk hoeven te gaan verzwaren.
Ga daarnaast werk en voorzieningen weer naar de mensen brengen in plaats van de mens naar het werk. Minimaliseer de transportbewegingen voor werk en je hebt ook weer een minder zwaar netwerk nodig.
En ga zo maar door.
Iedere keer als ik opzoek of een OV reis te doen is, of enigzins kan concurreren met de auto is het antwoord: hell no.
Treinen rijden niet meer op de tijdstippen dat ik ze nodig heb
Een reis naar Oostenrijk met de trein zou 4x zo duur worden als met de auto (of zoals vorige week, de hele DB ligt een week plat).
Op sommige plekken kom ik überhaupt niet, of ik moet om 9u weg bij een feestje omdat ik anders niet meer thuis kom.
Vroeger vond ik de trein best lekker, maar toen hoefde ik alleen naar en van universiteitssteden, waar het OV goed geregeld is. Nu ik als werkende/privé persoon reis voor andere zaken dan universiteiten, komt het OV er echt bekaaid vanaf.
En tja, dan is een EV toch beter dan een fossiele auto. Don't let good be the enemy of perfect.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dat is zeker één van de zaken waar men aan denkt met het inzetten van Small Modular Reactors. Niet alleen voor electriciteitsopwekking maar ook voor stadswarmte.kockie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:39:
[...]
Misschien moeten de kerncentrales dan maar in de woonwijken, dan kun je er meteen een warmtenet aan vast knopen
Sowieso is een kernreactor inzetten voor lage-temperatuurswarmte een heel stuk makkelijker (dus simpeler, dus veiliger) dan voor stoomopwekking voor elektriciteit. De Finnen hebben plannen om SMRs in te zetten voor CO2 vrije opwekking van warmte.
Dit. Ik ben geheel voorstander voor uit faseren van fossiele brandstoffen en transitie naar elektrisch voor voertuigen. Gepaard met meer deel verbruik, minder privé bezit.Marc H schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Mensen kunnen er over struikelen in het donker. Straat kabelgoten: idem. Het is een obstakel voor mensen die slecht ter been zijn en onhandig voor mensen in een rolstoel. Matten kunnen ook verschuiven of niet goed geplaatst worden waardoor ze ook risico's hebben. Kinderen die ermee gaan spelen of ze express dubbelvouwen?
Maar belangrijk is en blijft wel het werkbaar laten zijn in de wijk. Auto's zijn al extreem dominant aanwezig in de straat. Laten we het daarbij houden, en niet ook nog eens de stoep hierbij gaan claimen. Kabels over de stoep, kunnen voor mij weinig acceptatie verwachten. Mag je geen kabel ingraven, dan is het gewoon pech. Elders laden blijft een optie.
Dit soort inclusies in APV's waarin hard gemaakt wordt dat dit niet toegestaan is, kan ik dan ook alleen maar toejuichen.
Dit omgekeerde beloont onder de streep eigenlijk alleen mensen die zitten in een eigen koopwoning. Indien je hier onderscheid in zou maken, dan zou het werken. Maar zo niet, is het weinig eerlijk. Het is tenslotte niet helemaal fair om te verwachten dat een huurder de isolatie, panelen, etc. gaat bekostigen voor de verhuurder die er op de lange termijn de vruchten van plukt.99ruud99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:58:
Ik ben voorstander van het omgekeerde:
Belast verbruik zwaarder. Dan geef je dezelfde impuls af (koop zonnepanelen, of leeg zuiniger). Ja, dat gaan mensen in hun portemonnee voelen, maar dat is de enige manier om mensen bewust te maken.
Er wordt hier overigens natuurlijk al een verschuiving gemaakt. Maar voelt redelijk dubbel. Zou het liefst aanzienlijk sneller zien gebeuren, maar eigenlijk is het meer een kwestie van had hier graag 10 jaar eerder een start in gezien.
Maar dit ligt eigenlijk een beetje in het verlengde van de krapte op de woningmarkt, ook de duurzaamheid van de beschikbare woningen, zeker binnen de huursector, laat sterk te wensen over. Hoewel duurzaam wonen op zich geen basisbehoefte is, zijn wonen en redelijke leefomstandigheden waarin dat gebeurd uiteraard wel. En afgelopen jaren hebben we hierin kunnen zien hoe de kloof tussen arm en rijk in deze opgelopen is, ten gevolge van een gebrek aan regie vanuit de overheid in deze.
Ik mocht zonnepanelen huren a 1 euro per 430Wp per maand.
De verhuurder komt isoleren,
Ik mag zelf isoleren, en krijg dan helft van bouwmateriaal kosten terug.
Dat de verhuurder er op lange termijn van profiteert is verkeerdom gedacht, de huurder zit er meestal zelf nog tot zijn dood in. Meeste mensen leven nog wel enkele tientallen jaren, tegen dan moet de isolatie opnieuw aangepakt worden...
Anders kan je ook zeggen dat de buurman voordeel heeft aan jouw isolatie, want daardoor blijft jouw woning warmer, dus warmere zijmuur, dus hij hoeft minder te stoken... Dus ik klop bij hem aan om deel van kosten van mijn isolatie?
Zie ook projecten als wocozon, het feit dat alle huurwoningen minimaal C moeten hebben etc etc... Er zijn zat koopwoningen die nog geen C hebben... Dit is ook uit belang van huurder zelf om aan te pakken. Totale woningwaarde gaat nu ook weer niet zo hard omhoog door 5k aan isolatie.
Volgens mij verschilt het sterk per gemeente. Er zijn inderdaad gemeenten waar de sociale woningbouwverenigingen met een goed gevulde oorlogskas de transitie goed kunnen aanpakken. En er zijn gemeenten waar de woningbouwverenigingen (Mitros en Vestia zijn namen die je telkens hoort) het bestand jarenlang hebben laten verkrotten.99ruud99 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 05:48:
Zie ook projecten als wocozon, het feit dat alle huurwoningen minimaal C moeten hebben etc etc... Er zijn zat koopwoningen die nog geen C hebben... Dit is ook uit belang van huurder zelf om aan te pakken. Totale woningwaarde gaat nu ook weer niet zo hard omhoog door 5k aan isolatie.
Verder is het natuurlijk zo ... misschien dat er in een straat 9 huishoudens zijn die geld opzij kunnen leggen voor investeringen: er zal er altijd eentje zijn dat onder bewindvoering staat en echt geen cent te makken heeft.
Hoeveel mensen hebben werkelijk niet de mogelijkheid om hun huis te laten opknappen naar C of beter? Misschien heb ik veel geluk gehad en werden Overvecht en zullen (Utrecht) goed onderhouden... Maar stuk is ook zelf aan slag gaan en aanvragen ... (en de straat genoot ervan mee omdat ze enkel "wij ook" hoefden te zeggen).
En nee, het waren geen paleizen van 1000m2, maar prima huizen voor die prijs. (En tegelijk ben ik heel blij dat ik er weg ben).
[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 31-01-2024 06:58 ]
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel huurwoningen tijdelijk worden bewoond.99ruud99 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 05:48:
de huurder zit er meestal zelf nog tot zijn dood in.
Ik vermoed dat je daar wel een substantieel verschil qua termijn zal zien tussen de sociale en particuliere huur.psychodude schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:22:
[...]
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel huurwoningen tijdelijk worden bewoond.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Op dit moment ben ik bezig met het verduurzamen van ouderlijke woning. Woning dateert uit begin 80. Ik woon zelf in een BENG woning met bodemwarmtepomp, WTW, zonnepanelen (hoogste energielabel). Ik heb daardoor een aardige referentiekader en heb goed vergelijkingsmateriaal.
- Je kan een lening afsluiten bij warmtefonds tegen 0 procent rente als je een lage inkomen hebt. Hier zit een limiet aan (meestal 10k met 15 jaar looptijd tegen 0% rente). Ook al is de rente 0% je moet nog steeds aflossen, dus maandelijks stijgende lasten. Je kan ook een deel e.v.t. extra erbij lenen met rente, maar dat brengt dus extra kosten mee wat het verduurzamen nog duurder maakt.
- Er is een groot tekort in de bouw en een groot tekort aan vakmensen. Een nieuwe geïsoleerde plat dak is met 40 procent gestegen sinds 2 jaar geleden bijvoorbeeld. Het maakt het verduurzamen van woning erg duur. Hetzelfde geldt voor kozijnen en etc. Ik vraag bij bepaalde isolatiemaatregelen überhaupt af of je ooit je investering kan terugverdienen. Het dak kan gelukkig mooi meegenomen worden i.v.m. periodiek onderhoud en afschrijving. Ik heb zowel offertes hier liggen van 2 jaar geleden en actuele offertes.
- Een bestaande woning uit de jaren 80 zal moeite hebben met het behalen van een isolatiewaarde van een moderne BENG nieuwbouwwoning, vanwege ontwerptechnische redenen. Een BENG woning wordt van grond af aan volledig goed geïsoleerd en energiebesparend opgeleverd met de modernste technieken. Een oude woning retrofitten met isolatiemaatregelen en energiebesparende systemen is veel duurder, i.v.m. sloopwerkzaamheden en workaround oplossingen. Ook is het eindresultaat minder.
De drempel ligt financieel heel erg hoog voor mijn ouders. Ze zijn met pensioen, maar om woning te kunnen verduurzamen moet je 60k apart leggen (isolatie, WTW, warmtepomp, kozijnen, gevels). Hypotheek afsluiten zal maandlasten verhogen en leenbedrag warmtefonds is niet toereikend om alle maatregelen te kunnen toepassen.
Leg je dat neer tegen een paar maanden kou per jaar, dan vraag je je af of je niet beter gewoon verwarming beetje lager kan zetten en dan maar de extra kosten voor lief neemt, i.v.m. vreselijk lange terugverdientijd.
Op sommige isolatiemaatregelen moet je ook op afschrijven (WTW systeem, warmtepomp, zonnepanelen). Een warmtepomp kan ook gewoon stuk gaan (Itho daalderop, bodemtwarmtepomp reparatie kostte 4k maar viel binnen garantie/onderhoudscontract).
Mijn ouders willen wel graag meedoen met energietransitie (brengt immers meer comfort en bespaard energiekosten). Maar de kosten zijn inmiddels zo hoog, dat zij het nu meer zien als luxe.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Dat roept wel de vraag op: waarom wil je alle maatregelen toepassen? Zeker als je weet dat de terugverdientijd er niet of nauwelijks is.Monkeydancer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:33:
De drempel ligt financieel heel erg hoog voor mijn ouders. Ze zijn met pensioen, maar om woning te kunnen verduurzamen moet je 60k apart leggen (isolatie, WTW, warmtepomp, kozijnen, gevels). Hypotheek afsluiten zal maandlasten verhogen en leenbedrag warmtefonds is niet toereikend om alle maatregelen te kunnen toepassen.
Afgezien van deze vraag, diverse stappen die je kunt nemen in het verduurzamen is niet alleen voor tijdens de winter of de koude periode. Isolatie houdt warmte binnen, maar zal ook een steentje bijdragen in de warme dagen om warmte buiten de deur te houden (al dan niet icm een WP of Airco). Gasverbruik in de winter zal hoger zijn, maar gas wordt ook gebruikt in andere seizoenen (douchen en koken).CVTTPD2DQ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:53:
[...]
Dat roept wel de vraag op: waarom wil je alle maatregelen toepassen? Zeker als je weet dat de terugverdientijd er niet of nauwelijks is.
Ons eind jaren 70 woning die wij in juli 2022 hebben gekocht hebben wij voor om en nabij de 25K aangepakt om van het gas af te gaan en het huis te verduurzamen:
- vloer- en muurisolatie (laten uitvoeren, subsidie)
- dak isolatie via de binnenkant (zelf gedaan)
- Warmtepompboiler en verwijderen radiatoren/CV (zelf gedaan)
- Airco’s geplaatst in woonkamer en slaapkamer (laten doen)
- spouwmuur gemaakt in keuken en bergzolder (zelf gedaan)
- muren geïmpregneerd (laten doen)
- IR-panelen geplaatst in toilet, keuken, gang, kantoor, kleedkamer en badkamer (zelf gedaan)
- zonnepanelen geplaatst ter vervanging oude panelen (laten doen)
- bodemisolatie in kruipruimtes (zelf gedaan)
De zonnepanelen en het isoleren is grotendeels bekostigd via een verduurzamingshypotheek. De keuken was al voorzien van inductie. Al deze stappen hebben wij genomen binnen 1 jaar en veel zaken heb ik zelf kunnen doen (YouTube en t.net waren echt goede bronnen) en door goed rond te shoppen qua aanbieders als we het moesten laten doen.
Zeker icm onze dynamisch energiecontract merken wij onder de streep al een besparing van minimaal 750 euro per jaar (ijkpunt prijzen energie van juli 2022) simpelweg omdat we geen gas meer gebruiken en we hebben niet ingeleverd op warmte en comfort.
En je zit daarbij waarschijnlijk niet op de helft van het aantal maatregelen dat de @Monkeydancer voor ogen heeft. Maar de vraag is een beetje, wat is de verwachting? De enige harde eis die er ligt is dat een woning zo rond 2050 zonder gas in verwarming kan voorzien. WTW, zonnepanelen, nieuwe kozijnen, dat verzinnen we er allemaal zelf bij. Niet alle bestaande huizen hoeven de BENG-norm te halen. En de BENG-norm zelf is trouwens een uitonderhandeld compromis met bouwers die niet ál te veel moeite wilden doen om een huis écht energiezuinig te maken.nwagenaar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:24:
Ons eind jaren 70 woning die wij in juli 2022 hebben gekocht hebben wij voor om en nabij de 25K aangepakt om van het gas af te gaan en het huis te verduurzamen:
Je moet je afvragen wat de concrete wensen van de ouders zijn. En misschien is de oplossing wel om per hogesnelheidstrein naar de Costa Brava te reizen, 4 maanden per jaar daar te verblijven, en zo op je verwarming (en CO₂-uitstoot) te besparen.
Of misschien is de oplossing om naar een kleiner gelijkvloers appartement te verhuizen; de woning komt dan vrij voor jonge mensen die sowieso wat makkelijker bestaande zaken slopen, én de mogelijkheid hebben om met een hypotheek vanalles te bekostigen.
Of misschien is de oplossing om een aantal zaken nu alvast te doen, die concreet iets (comfort, geld, of beide) opleveren en betaalbaar zijn. Met het begrip dat de volgende eigenaren van het huis de rest zullen moeten doen.
Er is een plan uitgestippeld voor verduurzaming waar alleen het rijkste deel van de samenleving aan mee kan doen. Dat is de fout van de regering; iedereen voelt zich namelijk medeverantwoordelijk voor het klimaatprobleem.
Een groot deel van de bevolking heeft nu wél het schuldgevoel, krijgt wél te maken met de kostenprikkels die de overheid introduceert, maar heeft niet de financiële mogelijkheid om aan het plan deel te nemen, en dat geeft wrokkigheid.
Niet echt een eerlijk ijkpunt wel? Dat was zo ongeveer de piek van de energietarieven.nwagenaar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:24:
een besparing van minimaal 750 euro per jaar (ijkpunt prijzen energie van juli 2022)
Mijn ouders zijn op leeftijd en een slecht geïsoleerde woning wat op lage temperatuur gestookt wordt brengt de nodige problemen met zich mee. Woning heeft nu vochtproblemen, maar ook het binnenklimaat en lucht is slecht i.v.m. slechte ventilatie (je zet ook niet raam zomaar open als je het koud hebt in de winter. Het brengt de nodige gezondheidsrisico's mee (vooral voor ouderen).CVTTPD2DQ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:53:
[...]
Dat roept wel de vraag op: waarom wil je alle maatregelen toepassen? Zeker als je weet dat de terugverdientijd er niet of nauwelijks is.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Een jaren '80-woning is natuurlijk niet heel slecht geisoleerd. Maar dan lijkt het me de voorkeur hebben om de ventilatie in huis aan te pakken. Dat levert nu concreet voordelen op voor je ouders.Monkeydancer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:49:
Mijn ouders zijn op leeftijd en een slecht geïsoleerde woning wat op lage temperatuur gestookt wordt brengt de nodige problemen met zich mee. Woning heeft nu vochtproblemen, maar ook het binnenklimaat en lucht is slecht i.v.m. slechte ventilatie (je zet ook niet raam zomaar open als je het koud hebt in de winter. Het brengt de nodige gezondheidsrisico's mee (vooral voor ouderen).
Aanzienlijk eerlijker dan het 1e kwartaal van 2023, toen hadden we ook nog Essent (variabel) en was het stroom tarief 0,82kwh boven het prijsplafond terwijl we alleen al 700KwH verbruikte in Januari en maar 295KwH werd verrekent tegen het prijsplafond…TheBrut3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:08:
[...]
Niet echt een eerlijk ijkpunt wel? Dat was zo ongeveer de piek van de energietarieven.
Effectief hebben wij in 2022/2023 295m3 verbruikt aan gas (alleen door gebruik van de badkamer) en dat was om en nabij de 900 Euro waarvan 1/3 op ging aan transportkosten, belasting, etc.
De WPB wordt zodanig aangestuurd dat het alleen verwarmt tijdens de laagste tarieven of bij opwekking via onze PV. Als gevolg daarvan hebben wij in juli t/m november en op zonnige dagen zo goed als “gratis” opwarming van het water.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je niets meer moet doen. Aspecten als isolatie, luchtdichtheid,... blijven belangrijk.
Maar ik zou niet volop inzetten op dure actieve verwarmingssystemen zoals grondwarmtepompen.
Waar ik wel voldoende aandacht zou aan besteden is de 'vermogenbandbreedte' van een woning: hoeveel piekvermogen heeft de woning nodig en hoe kan je die zo laag mogelijk krijgen. De netbeheerders hebben liever dat je 24/24 1500W nodig hebt dan dat je 20h per dag 500W nodig hebt en 4h per dag 8000W want dan moeten ze hun net voorzien op die 8000W.
Want ik denk dat de komende jaren in de energiefactuur het deel energie in verhouding veel kleiner zal worden dan de vaste kosten voor een netaansluiting (maar de vaste netkosten zullen nooit zo duur worden dat een 100% offgrid installatie financieel te verantwoorden zal worden)
Er zit natuurlijk redelijk wat overlap in de twee aandachtspunten maar het is belangrijk om beide in de gaten te houden als woningeigenaar.
Daarom ook vol inzetten op het binnen dragen van een (of twee) extra truien/vesten in de winter.Wozmro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:35:
Waar ik wel voldoende aandacht zou aan besteden is de 'vermogenbandbreedte' van een woning: hoeveel piekvermogen heeft de woning nodig en hoe kan je die zo laag mogelijk krijgen. De netbeheerders hebben liever dat je 24/24 1500W nodig hebt dan dat je 20h per dag 500W nodig hebt en 4h per dag 8000W want dan moeten ze hun net voorzien op die 8000W.
Dat scheelt aardig in het piekvermogen en dat breng je dus daarmee omlaag.
Maar wat je ziet in de advertenties van de aanbieders van warmtepompen zijn veelal mensen die in een blouse of T-shirt op de bank zitten. Zo van, dankzij die warmtepomp zit ik er warmpjes bij.....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daar zit wel de complexiteit in als je men in een dikke wintertrui daar laat zitten men dat kan interpreteren als 'met een warmtepomp is het alsnog koud binnen'.Yaksa schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:44:
Maar wat je ziet in de advertenties van de aanbieders van warmtepompen zijn veelal mensen die in een blouse of T-shirt op de bank zitten. Zo van, dankzij die warmtepomp zit ik er warmpjes bij.....
Nou, als je daar dan de tekst (met grafiekje) bij zet: "Mijn verwarmingskosten zijn dankzij de warmtepomp van X zover gedaald dat ik mij nu deze Brunello Cucinelli kan veroorloven"Napo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:05:
[...]Daar zit wel de complexiteit in als je men in een dikke wintertrui daar laat zitten men dat kan interpreteren als 'met een warmtepomp is het alsnog koud binnen'.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Onder de streep natuurlijk altijd een combinatie van. Maar uiteindelijk zit er natuurlijk een kern van waarheid in. Des te gunstiger optimalisatie van de woning, des te meer inzet op temperatuur behoud binnen de woning, des te comfortabeler het 's winters is zonder additionele inzet van hittebronnen als bijvoorbeeld een kachel.Yaksa schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:44:
[...]
Daarom ook vol inzetten op het binnen dragen van een (of twee) extra truien/vesten in de winter.
Dat scheelt aardig in het piekvermogen en dat breng je dus daarmee omlaag.
De komende jaren zullen de verschillen tussen energierekeningen van huishoudens groter worden. Tot die conclusie komt energiemaatschappij Essent op basis van een onderzoek naar de energierekening van 2035. De grootste energiemaatschappij van Nederland, met ruim 2 miljoen klanten, waarschuwt voor de gevolgen voor huishoudens die weinig te besteden hebben.
"Als deze ontwikkeling doorzet wordt het draagvlak voor de energietransitie echt een thema," waarschuwt Becker. Zij roept daarom een nieuwe regering op maatregelen te nemen. "Verlaag de gasbelasting en kijk naar een verlaging van de netbeheerkosten."
Voor minder dan €100 per jaar huur je een 3 m³ propaantank, daar kun je een heel jaar van stoken. Als je een groot erf hebt en weinig verbruikt denk ik dat het zeker in de toekomst wel uit kan. Vaste kosten gas zijn rond de €200 per jaar, bovendien is propaan op dit moment goedkoper dan gas.Wozmro schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:35:
Want ik denk dat de komende jaren in de energiefactuur het deel energie in verhouding veel kleiner zal worden dan de vaste kosten voor een netaansluiting (maar de vaste netkosten zullen nooit zo duur worden dat een 100% offgrid installatie financieel te verantwoorden zal worden)
Offgrid elektra is wel lastig, een 10A aansluiting scheelt ongeveer 75% aan vastrecht, met een kleine thuisaccu
en goede load balancing misschien te doen. In principe is er geen enkel 1-fase apparaat dat meer gebruikt dan 2000 W, maar je kan niet eens een kop thee zetten of je haar drogen terwijl de wasmachine draait.
Ik denk dat je ook juist de armeren spaart als je de kleinste verbruiksschijf goedkoop houd, en misschien ook de indeling eens herziet. Bijna iedereen (met gas) zal in het 500-4000m3 vak vallen, wat betekent dat er dus geen incentive is, op basis van vastrecht althans. Met een hybride pomp lukt het makkelijk <500 te blijven, < 200 ook wel als je doucht met een wpb, en dat is een stuk beter te behappen dan gas er helemaal uit. Waarom dat niet aanmoedingen? Het probleem is mensen die 2000 kuub+ blijven verbruiken, niet mensen die enkel op de koudste dagen wat gas komen tappen.
Ikzelf zit met het probleem dat de zwaardere WPs gewoon nergens op het kleine erf kunnen. Hybride is ook wat dat betreft makkelijker in te passen. De consequentie is dat ik de beslissing voor me uitschuif...
Dat is ook gedaan. Belasting op aardgas is 10 cent omhoog gegaan terwijl die op stroom 1,7 cent omlaag is gegaan (ex BTW).Brent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:07:
Wat is eigenlijk de reden dat de vastrecht gas omhoog gaat? Enkel belasting? Is het niet veel logischer verbruik te ontmoedigen met een hogere kuub-tax?
Belasting op aardgas is nu € 0,05968 /kWh, belasting op stroom € 0,10880 /kWh.
En de reden is om het gebruik van gas te ontmoedigen.
Signatures zijn voor boomers.
VastrechtMaasluip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:30:
[...]
Dat is ook gedaan. Belasting op aardgas is 10 cent omhoog gegaan terwijl die op stroom 1,7 cent omlaag is gegaan (ex BTW).
Belasting op aardgas is nu € 0,05968 /kWh, belasting op stroom € 0,10880 /kWh.
En de reden is om het gebruik van gas te ontmoedigen.
Ja, en dat is ook gedaan, zie mijn uitleg.Brent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:07:
Is het niet veel logischer verbruik te ontmoedigen met een hogere kuub-tax?
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 05-02-2024 10:35 ]
Wat zou kunnen door bijv. de laagste schijf te ontzien (vastrecht, maar misschien zelf ook een variabel tariefschijf).
Ondertussen is het ook een stervend systeem, want we moeten van het gas af willen we dat klimaat dat zo goed bij ons past nog enigszins behouden. Dat zal de kosten van dit netwerk binnen een mensenleven nog vele malen hoger maken, want 2050 is er al over 26 jaar. Niet 260.
Het geld wat hier dan ingestopt wordt, kan dan weer niet in het elektriciteitsnetwerk gestopt worden. Dus vertraging, dus meer kosten voor de overgang.
Terwijl je bezig bent met tussenoplossingen ben je ook nog eens bezig met apparaten te maken die overbodige techniek in zich hebben. En die ook nog eens geen heel lang leven beschoren zijn. Dus meer kosten dan nodig, plus ook nog eens verloren productiecapaciteit voor systemen die wel lang mee kunnen gaan. Wat ook weer betekent dat de nieuwe apparaten duur blijven omdat er meer vraag is dan productie.
Het klinkt zo leuk 'een tussenoplossing', maar ondertussen verbrast de maatschappij in zijn geheel over dezelfde 26 jaar tot 2050 meer geld met deze 'oplossingen' dan één keer door de zure appel heen te bijten.
Is ook wel preken voor eigen parochie dit. Als de overheid een fonds instelt, kunnen de energiemaatschappijen blijven rekenen wat ze willen. Buiten dat, het gros van de energierekening is belasting, dus ook daar is nog de wereld te winnen in de betaalbaarheid van energie.Snow_King schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:02:
Dit artikel wat ik net lees sluit wel aan: https://nos.nl/artikel/25...eningen-waarschuwt-essent
[...]
[...]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Gas de deur uit doen: Gratis!Brent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:07:
Wat is eigenlijk de reden dat de vastrecht gas omhoog gaat? Enkel belasting? Is het niet veel logischer verbruik te ontmoedigen met een hogere kuub-tax?
Iemand moet dit betalen
Ik hoop dat die laatste een fout is en dat het een stijging van 400k is geweest. Anders is het verschil absurd.De vestiging van Nyrstar gebruikt in vol bedrijf net zoveel stroom als de stad Eindhoven. Dat is gelijk aan één procent van het totale elektriciteitsverbruik in Nederland.
De prijs van elektriciteit is de afgelopen jaren gestegen. Door het wegvallen van de zogenoemde indirecte kostencompensatie, betaalt de fabriek van Nyrstar in Budel bijvoorbeeld 40 miljoen euro meer aan energiekosten dan de vestiging van Nyrstar in België, dertig kilometer verderop. Ook in Duitsland en Frankrijk liggen de kosten lager vanwege de kostencompensatie voor energie.
Ook de eigen aansluiting op het hoogspanningsnet is fors duurder geworden. Daarvoor betaalt het bedrijf transportkosten aan landelijk netbeheerder Tennet. De kosten hiervoor zijn dit jaar gestegen van 400.000 euro naar 25 miljoen euro.
Dat is dus eigenlijk iets dat de transitie minder inclusief maakt.HallonRubus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Gas de deur uit doen: Gratis!
Iemand moet dit betalen
Op het NOS journaal werden gisteren die getallen ook genoemd, dus het is niet een typefout.Señor Sjon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:50:
Ondertussen verdwijnt er meer industrie uit NL om elders uit te gaan stoten. Hoe of hoe, we hebben deze producten nodig.
[...]
Ik hoop dat die laatste een fout is en dat het een stijging van 400k is geweest. Anders is het verschil absurd.
De discussie rond industrie is wel interessant, deze zink fabriek gebruikt evenveel stroom als de hele stad Eindhoven. Los van het verlies van banen en belastingen, zou je ook kunnen zeggen dat we wegens capaciteit gebrek geen plek voor dit soort industrie hebben, dat is overigens ook zo voor alle datacentra.
Ligt eraan. Indien je datacentra inzet om een wijk te verwarmen dan gebruik je die verbruikte stroom natuurlijk wel relatief efficiënt, en neemt het een deel van de transitie elders over. Nu zal het niet zo snel handig gaan met enorme units ver buiten de bewoonde wereld. Maar dan kan je er dus ook voor kiezen om wat kleinschaligere datacentra neer te zetten / toe te staan. Alles is een keuze, niet alle stroomverbruikers zijn inherent ongewenst, indien juist ingezet.SiErRa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:27:
[...]
Op het NOS journaal werden gisteren die getallen ook genoemd, dus het is niet een typefout.
De discussie rond industrie is wel interessant, deze zink fabriek gebruikt evenveel stroom als de hele stad Eindhoven. Los van het verlies van banen en belastingen, zou je ook kunnen zeggen dat we wegens capaciteit gebrek geen plek voor dit soort industrie hebben, dat is overigens ook zo voor alle datacentra.
Hier zijn al best wat proeven mee uitgevoerd. Dat is best haalbaar. Datacentra hebben we in deze tijden wel gewoon nodig, dat valt niet te ontkennen. Dan kun je beter nadenken over hoe ze efficient en effectief in te zetten in plaats van ze maar gewoon te weren zodat ze net over de grens inefficient staan te rammelen.
Iedereen die meer dan eens dingen implementeert, kent de wijsheid van liever 20 kleine stappen dan 1 grote. Kleinere stappen zijn beter te nemen juist voor armeren. En het klopt niet dat je dan twee keer bezig bent voor nul winst, nu een hybride ophangen is nu winst. Minder dan een full WP, maar toch. Ook nieuwe 100% WP oplossingen zijn niet voor altijd, ook die moeten elke 10-20 jaar vervangen worden, als het niet wegens de fysieke levensduur is, dan misschien wel omdat over 10 jaar COP=8 apparaten betaalbaar zijn. Elke oplossing is in die zin een tussenoplossing.Nathilion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:07:
Maar wat heb je nu aan tussenoplossingen?
Een hybride module toevoegen kan gasverbruik voor de meeste huizen zo halveren, wat bijdraagt aan enerzijds de inclusiviteit van de transitie (ook lagere inkomens hebben een realistisch pad bij te dragen en te besparen) als behalen klimaatdoelen (van 100% naar 0% gas voor verwarming spreiden we sowieso uit over tijd, en hoe eerder mensen halveren, hoe meer winst we onder het oppervlak kunnen tellen, ook als daar tegenover een langere weg naar 0% gas tegenover staan).
[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 05-02-2024 14:08 ]
Alleen zitten er dus allerlei extra onderdelen op voor de dubbele warmtebron. En is daarnaast het WP gedeelte onderbemeten terwijl je nog steeds plek buiten nodig hebt voor een unit. Ook zal er nog steeds werk moeten gebeuren in de meterkast om de pomp van prik te voorzien. En moet je dezelfde leidingen aanleggen als voor een volwaardige pomp. Plus dat je dan nog steeds niet van je gasafsluiting af bent en daar dus nog steeds jaarlijks voor moet lappen.
In mijn optiek zijn hybrides niks anders dan je reinste geldverspilling voor het gros van de mensen. Dan is een tijdje extra doorsparen wenselijker dan nu investeren in een hybride en een paar jaar later weer geld moeten uitgeven omdat gas toch echt te duur is geworden en het WP gedeelte het allemaal niet meer aankan en mensen in de kou komen te zitten.
Ik zie dit echt als de armen opzadelen met meerdere rondes investeringen. Sam Vimes' Boots theorie in optima forma.
De prijzen van de pompen zelf vallen ook best mee. Het zijn vooral de installatiekosten, en het gebrek een mensen en concurrentie, die de kosten zo hoog maken. Had ik de vaardigheden om het zelf te doen dan had ik mijn stadsverwarming de deur uitgegooid en voor minder dan €7000 een dikke WP met boilervat en toebehoren gehad. Helaas heb ik ze niet en zou ik de vraagprijzen van installateurs moeten betalen. Welke €18-25k durven te vragen! Nou, dan spaar ik wel even door tot men minder waanzinnig over de prijzen doet. En gebruik ik ondertussen mijn airco's wel om de gigajoules van de stadsverwarming flink omlaag te drukken in plaats van dat ik een hybride laat installeren die WP en stadsverwarming combineert.
Op geen enkele manier van toepassing. Alsof klimaat-proofing iets is dat ooit af kan zijn. Weer zo'n prachtig voorbeeld van kleindenkerij van mensen die geen wetenschap bedrijven en zich doodstaren op implementaties.Nathilion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:54:
En zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Haalbare stappen zijn altijd beter dan niet haalbare stappen. En op een haalbare stap kan altijd weer een nieuwe haalbare stap volgen.
Verwijderd
De hybride Inventum Ecolution heeft geen buitenunit.Nathilion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:54:
......
Alleen zitten er dus allerlei extra onderdelen op voor de dubbele warmtebron. En is daarnaast het WP gedeelte onderbemeten terwijl je nog steeds plek buiten nodig hebt voor een unit. Ook zal er nog steeds werk moeten gebeuren in de meterkast om de pomp van prik te voorzien. En moet je dezelfde leidingen aanleggen als voor een volwaardige pomp. Plus dat je dan nog steeds niet van je gasafsluiting af bent en daar dus nog steeds jaarlijks voor moet lappen.
In mijn optiek zijn hybrides niks anders dan je reinste geldverspilling voor het gros van de mensen.
En wat je vergeet zijn de groot verbruikers. De meeste tweakers zijn erg energie bewust. Maar desondanks is het gemiddeld gasverbruik in Nederland voor gezinnen
zo 1.500m3 per jaar. Als je met een hybride systeem 1.100m3 gas kunt vervangen voor (1.100x8/5) 1.760KwH.
1100m3 x 1,13 kost 1.243,-
1760kwh x 0,25 kost 440,-
Besparing van ongeveer 800,- per jaar.
Vooral het gasverbruik verminderen van groot verbruikers is veel interessanter dan honderd 100 euro subsidie om iemand met een gasverbruik van 400m3 naar 0 te krijgen.
En over energie bewust tweakers gesproken. Ik gebruik zo weinig gas (100m3) dat het voor mij goedkoper is om geen gas aansluiting te hebben en simpel die paar KWH enkel simpel cop 1 te verwarmen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2024 00:23 ]
Als die appartementen niet centraal verwarmt worden, hangt er nu toch ook ergens een CV ketel? Het is natuurlijk niet fijn om een kleine vierkante meter woonoppervlak te verliezen, maar "geen" ruimte lijkt mij sterk. (Heb ooit in een studio van 25m2 gewoond, ook daar had het gekund, hing trouwens al een 100L boiler)aljooge schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:56:
Voor al die mensen die vinden dat iedereen maar aan de warmtepomp moet: veel woningen zijn appartementen waar meestal geen ruimte is voor zo’n groot apparaat. Dan houdt het gewoon op met die investering.
Maar om terug te komen op de hoofdvraag, ik vind het ook oneerlijk als je zelf niets aan je verbruik kan doen (als je huurt en enkel glas hebt, en het niet warmer dan x graden stookt) dat je dan ieder jaar meer belasting over gas moet gaan betalen. Ook als je in de bijstand zit zou je niet in de kou moeten hoeven zitten.
Maar wat is dan wel eerlijk? Starters die met een enorme studielening een enorme hypotheek nemen, die moeten vervolgens zich nog verder in de schuld steken om hun huis duurzaam te krijgen?
Het probleem is, dat er te laat is gestart, daardoor kan het nu niet meer pijnloos, ben ik bang.
[ Voor 32% gewijzigd door SiErRa op 06-02-2024 08:56 ]
Uiteraard zijn er meerdere soorten oplossingen nodig. Maar de meeste Nederlanders wonen in rijtjeswoningen last I checked, en dan kan je wel iets. Helaas vaak ook niet veel (de meeste daarvan zijn gebouwd jaren 60/70), maar een relatief kleine ingreep die direct zoden aan de dijk zet moeten we dus niet 'bestraffen' enkel en alleen omdat het niet 0% gas is, imho.aljooge schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:56:
Voor al die mensen die vinden dat iedereen maar aan de warmtepomp moet: veel woningen zijn appartementen waar meestal geen ruimte is voor zo’n groot apparaat. Dan houdt het gewoon op met die investering.
Waarbij de pijn en de lasten wordt neergelegd bij de groep die in kleine kamertjes en appartementen woont en veelal een laag inkomen heeft om dit te bekostigen.SiErRa schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:49:
[...]
Als die appartementen niet centraal verwarmt worden, hangt er nu toch ook ergens een CV ketel? Het is natuurlijk niet fijn om een kleine vierkante meter woonoppervlak te verliezen, maar "geen" ruimte lijkt mij sterk. (Heb ooit in een studio van 25m2 gewoond, ook daar had het gekund, hing trouwens al een 100L boiler)
Maar om terug te komen op de hoofdvraag, ik vind het ook oneerlijk als je zelf niets aan je verbruik kan doen (als je huurt en enkel glas hebt, en het niet warmer dan x graden stookt) dat je dan ieder jaar meer belasting over gas moet gaan betalen. Ook als je in de bijstand zit zou je niet in de kou moeten hoeven zitten.
Maar wat is dan wel eerlijk? Starters die met een enorme studielening een enorme hypotheek nemen, die moeten vervolgens zich nog verder in de schuld steken om hun huis duurzaam te krijgen?
Het probleem is, dat er te laat is gestart, daardoor kan het nu niet meer pijnloos, ben ik bang.
Welk groot apparaat? De buitenunit hangt aan de gevel en het enige dat binnen ruimte inneemt is een boilervat.aljooge schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:56:
Sowieso moet je voor appartementen een gezamenlijke oplossing verzinnen. Het is veel efficienter om minder maar grotere warmtepompen te hebben. Al is het alleen al omdat bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic tot hetzelfde vermogen terugregelt als een 9 kW Panasonic. Dan kun je beter voor twee woningen een 9 kW installeren dan voor beide woningen één.
Maar ja, er is geen one size fits all.
Ja, want blokverwarming is zo'n succesMaasluip schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Sowieso moet je voor appartementen een gezamenlijke oplossing verzinnen. Het is veel efficienter om minder maar grotere warmtepompen te hebben. Al is het alleen al omdat bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic tot hetzelfde vermogen terugregelt als een 9 kW Panasonic. Dan kun je beter voor twee woningen een 9 kW installeren dan voor beide woningen één.
Ook al heb je niet de verliezen van lange leidingen zoals bij blokverwarming, je hebt alsnog het gedoe met eerlijk de kosten verrekenen, en dat voor wat vooral een eenmalige besparing is.
En je krijgt gedoe binnen de VVE’s. Een heleboel eigenaren willen niet meebetalen omdat ze weten dat ze er toch niet lang blijven wonen en ze in een volgende woning nog een keer moeten verduurzamen. Zitten ze twee keer met dikke verbouwing die betaald moet worden.HallonRubus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Ja, want blokverwarming is zo'n succes
Ook al heb je niet de verliezen van lange leidingen zoals bij blokverwarming, je hebt alsnog het gedoe met eerlijk de kosten verrekenen, en dat voor wat vooral een eenmalige besparing is.
Succes het voor elkaar te krijgen in een gemiddelde flat met verhuurders, oude bewoners en instap appartementjes.Maasluip schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Welk groot apparaat? De buitenunit hangt aan de gevel en het enige dat binnen ruimte inneemt is een boilervat.
Maar ja, er is geen one size fits all.
Ik heb eieren voor geld gekozen. Er staat een airco op het balkon en water verwarmen gaat elektrisch in een boiler. De gasaansluiting kan de deur uit en dat bespaart al 600 euro per jaar.
Blokverwarming is tot op heden gigantisch duur. De ketel moet al jaren vervangen worden en zelfs als je niets afneemt betaal je er (flink) aan mee. Alternatief was een warmtepomp op dak of stadsverwarming. Maar wel met behoud van huidige buizensysteem en radiatoren.. Beiden hebben een flink kostenplaatje wat ze er nooit doorheen krijgen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Daar zijn centrale verwarmingssystemen voor, of een stadsverwarming.aljooge schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:56:
Eerst verder lezen van der Bent. Tegenwoordig zijn daar moderne systemen voor die nauwelijks warmteverlies kennen, en lokaal naverwarmen kan ook (van 40 naar 65 graden)
[ Voor 18% gewijzigd door HvdBent op 06-02-2024 12:49 ]
Wetgeving zou hierbij kunnen helpen: VVE's hebben voor energietransities geen unanimiteit meer nodig bijv.aljooge schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:38:
[...]
En je krijgt gedoe binnen de VVE’s. Een heleboel eigenaren willen niet meebetalen omdat ze weten dat ze er toch niet lang blijven wonen en ze in een volgende woning nog een keer moeten verduurzamen. Zitten ze twee keer met dikke verbouwing die betaald moet worden.
Maar units die enkele 'outs' hebben, en die deze gecertificeerd bemeteren, zou een andere innovatie kunnen zijn voor kleine woningen/appartementen: dat je samen 1 WP kunt kopen en je niet hoeft te hannesen over wie hoeveel gebruikt, maar dat het apparaat dat gewoon kan doorgeven.
Uitzonderingen op de geluidsnormen kan zijn een standaardakkoord tussen buren die de machines clusteren aan hun erfgrens (uiteraard met een plaatsingseis dusdanig dat ze mekaar niet tegenwerken) is nog zoiets waarvan ik niet snap dat het er nog niet is.