CStam schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:10:
@
Toke_gt Het is niet de bedoeling dat ik mensen tegen hun zere been schop. Alleen kan ik geen jurisprudentie vinden en zoek echt wat wettelijk het verschil is. Uiteraard heb ik het meeste gelezen maar kan de wettelijke omschrijving gewoonweg niet vinden. Het is naar mijn optiek nog grijs gebied, vandaar dat ik hulp vraag en ik ben enorm blij met alle hulp die ik krijg. Ik ken ook mensen die in een Tinywoning wonen maar ze weten ook niet precies hoe dat wettelijk zit. Dus ik gooi her en der een balletje op ook via deze weg. Maar zoals ik vorige keer ook aangaf, dat dit misschien niet mijn platform is. Ik had nog een keer willen proberen omdat ik er zelf niet uitkom ondanks veel linkjes en speurwerk. Een woonwagen moet net als een verrijdbare tinywoning aan bepaalde maten voldoen ivm wegtransport. Bij een woonwagen mag er eventueel ook aangebouwd worden, echter gebeurd dit ook met tinywoningen. In dit geval worden de tinywoningen ook op de nutsvoorzieningen aangesloten.
Wat anderen ook aangeven: dat wettelijke verschil ga je niet vinden, want dat is er niet op de manier die je zoekt. Er is geen wet waarin tinyhouses anders worden omschreven dan woonwagens. Wat wel een belangrijk verschil is, zijn die standplaatsen. Je mag geen woonwagens plaatsen anders dan op een officiële standplaats voor woonwagens, voorzien van elektra en water. Gemeenten moeten een beleid hebben voor inventarisatie van de behoefte aan en toewijzing van standplaatsen
Zie hier het beleid. Voor TH geldt dat niet. Daar gelden andere eisen en die vind je op de site die ik je al noemde.
Terug naar jouw situatie:
Als je buurman het heeft over 6 huurTH van 35m2 en 5 koopTH van 50m2 dan heeft hij het ook over tiny houses en niet over woonwagens. Die verkoop je namelijk niet, die nemen woonwagenbewoners doorgaans zelf mee/bouwen ze ter plekke op, en die zijn veel groter dan 35/50 m2. Zou het om een woonwagenkamp gaan, dan was het een aanvraag voor 11 standplaatsen geweest.
Blijkbaar wil hij die plek inrichten met 11 kleine huisjes. Wie daar komen te wonen, bepaalt hij zelf, want hij verhuurt en verkoopt ze. Jij kunt dus alleen bezwaar maken tegen de komst van die huisjes. Dat bezwaar moet je niet zoeken in de hoogspanningslijnen (die maken de komst in mijn overtuiging sowieso al heel bedenkelijk), maar bijvoorbeeld geluids- en verkeersoverlast. Stel die bewoners moeten allemaal pal langs jouw huis of er komen centrale voorzieningen die aan jouw tuin grenzen. Of het is een kunstenaarsdorp met mensen die tot diep in de nacht werkzaamheden verrichten en daarmee geluid veroorzaken. Ik noem maar wat.
Kans lijkt me vrij groot dat er relatief jonge 1-2 persoons huishoudens komen, die zich bewust zijn van hun footprint en met zo min mogelijk milieuimpact ergens willen wonen. Lijken me prettige buren, je kunt het veel slechter treffen.