Op vrijdag 07 september 2001 17:12 schreef Anders het volgende:
Da's waar, maar als je geen opdrachten hebt, zit je zonder werk. Ik ben zelf freelance webdesigner, ben - als ik zo onbescheiden mag zijn - goed in mijn werk maar heb helaas een slecht netwerk, en heb nu de grootst mogelijke moeite om brood op de plank te krijgen. En dan kun je best wel weken hebben waarin je voor 7500,- factureerbare uren maakt, maar dat geld wat je dan verdient moet je wel wegstrepen tegen niet-factureerbare uren.
Wat het geld wat je verdient betreft, dat hangt niet alleen af van je opleiding en je vaardigheden, maar ook van het bedrijf. Een klein bedrijfje van een man of 6 met MKB-klanten zal je over het algemeen aanmerkelijk minder (kunnen) betalen dan een bedrijf van 100 man die de top van het zakenleven in zijn klantenbestand heeft. Ik ga overigens per 1 november voor 5000 bruto aan de slag bij een bedrijf. Tot die tijd moet ik ernstig op een houtje bijten tenzij er een opdracht binnenkomt.
Inderdaad, als je geen opdrachten heb, heb je geen geld.

Precies, het hangt er vanaf hoe goed je bent en ervaringen... wat betreft prijs.
Nou als je goed in je werkt bent krijg je heus wel opdrachten, en je MAG zelfvertrouwen hebben, dus je mag best zeggen dat je goed bent.

Nou als je opdrachten wilt, het enige wat je hoeft te doen is een ijzersterk portfolio online zetten toch?
Ik ging ook stressen toen ik een toelatingsgesprek moest doen voor de kunstacademie, maar ik zei tegen mezelf: "Ik heb de lot in mijn eigen handen, ik ga in de tijd die ik heb een KILLER portfolio maken, en dan kunnen ze mij echt NIET weigeren. En ja, ik werd toegelaten. (vorige week begonnen, het is cool!

)