Het bleef aan me knagen, dus ik heb het voor mijzelf eens op een rijtje gezet.
Jouw grootste probleem is echt dat gat in je hand. De schulden zijn met jouw salaris echt oplosbaar en ook vlot.
Ik heb even jouw vaste lasten gepakt, daar voor voedsel maandelijks 225 bij opgeteld en voor kleding 100. Dat moet echt makkelijk haalbaar zijn. Is meer dan ik uitgeef aan eten en ik ben inmiddels aan het dieten omdat ik teveel at.
Dan kom ik inderdaad op ca 2k per maand beschikbaar voor sparen en aflossen. Daarnaast eenmalig 3k (bonus) in april en 4k (vakantiegeld) in mei.
Ik neem aan dat je die bonus al zeker weet?
In mei moet je ook 4k hebben voor een vakantie, ik neem aan dat je hier al kosten voor hebt gemaakt en dat je deze daarom door wil laten gaan.
Januari even vergeten dan kan je bijvoorbeeld:
Februari:- 1500 euro op je betaalrekening laten staan om roodstaan grotendeels op te heffen
- 500 euro sparen
Maart:
- 500 euro aflossen CC
- 1000 euro + rente op de betaalrekening (roodstaan is weg)
- 500 euro sparen
April:- 1000 (plus rente) aflossen op CC (schuld is weg)
- 2000 opzij voor de vakantie
- ca 1800 sparen
Mei:- 2000 euro opzij voor de vakantie
- 4000 euro sparen
Eind Mei zijn je roodstaan en CC schuld weg en is de vakantie gefinancieerd.
Daarnaast zou je bijna 7000 op de spaarrekening moeten hebben staan.
De overige 7 maanden van het jaar los je € 1.500/maand af op de PL en spaar je € 300/maand en € 200/maand in een potje leuke dingen.
Dan heb je eind dit jaar ca € 10.000 spaargeld (waarvan € 1.400 voor leuke dingen apart staat) en ca € 13.000 rest schuld op de PL.
Volgend jaar iets minder op een houtje bijten en iets normalere vakantie en je bent in twee jaar van de PL.
Hoe ziet 2025 er dan uit?
Elke maand 1200 euro aflossen plus rente aan de PL, dat zou hem helemaal moeten aflossen.
Elke maand 500 sparen
Elke maand 300 euro in potje voor leuke dingen
Geen bonus (nooit geld uitgeven wat je nog niet hebt)
4000 vakantiegeld -> ga je lekker van op vakantie
Eind van dat jaar 2025 heb je
- alleen nog een DUO schuld
- Ca 14.500 euro spaargeld
- € 5.000 minus wat je hebt uitgegeven voor leuke dingen
Twee jaar werken aan je gat in de hand en rijker leven als iemand met een modaal inkomen kan doen. Dat moet je lukken!
Na die twee jaar moet je een plan trekken hoe je DUO af gaat lossen. Maar zelfs als je daarvoor maar de helft per jaar doet van wat je voor hierboven voor de PL aflost doe je dat al netjes en heb je weer meer geld.
Waarbij het motto naar de toekomst natuurlijk moet zijn: eerst sparen dan uitgeven.
Als het je wel lukt om het roer deze maand al om te gooien schuift alles natuurlijk een maand naar voren. Als je het serieus neemt moet dat kunnen! Ik neem aan dat je net als de meeste nederlanders eind van de maand betaalt krijgt.
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 63072 op 07-01-2024 22:51
]