Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik denk dat vooral belangrijk is om doelen te stellen.
Zelf zou ik er aan denken om eerst jaar 10k af te lossen, jaar daarop 9k, enz. Zodat je zeg maar als beloning van je zelf elk jaar minder hoeft af te betalen totdat je er bent .

Het eten, ik doe vooral mijn boodschappen bij de Lidl en ik zit gemiddeld ook op zo 45 euro per maand moet per week zijn. Boodschappen zijn eenmaal duurder geworden. En de ene persoon eet meer dan een andere.

Wat ik je wel kunt raden too good to go. Andere optie als je aandurft. Gezien de schulden die je hebt zou misschien ook wel bij een voedselbank terecht kunnen. Daarnaast kan je ook nog informeren of bij je gemeente kwijtschelding kunt krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 08-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:01

Managelorian

“This is the workflow.”

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:38:
Is Dirk goedkoper dan LIDL? Als het echt scheelt dan ga ik daarheen voortaan
Deze vraag is echt totaal irrelevant. Je hebt een gedragsprobleem waardoor je vorig jaar ruim 20k aan overbodige luxe hebt uitgegeven en je vraagt je af of Dirk je misschien 10 euro per week (= +/- 500 euro per jaar) kan helpen besparen.

Werk aan je gat-in-je-hand-mentaliteit, want dat is het echte probleem. Dirk vs. LIDL is gerommel in de marge.

Toevoeging: besef dat je gat-in-je-hand-mentaliteit eigenlijk een mild excuus is om te zeggen dat je je schulden eigenlijk nog niet zo'n heel groot probleem vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door Managelorian op 07-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:38

LankHoar

Langharig tuig

@Huizenberg ik kan je van harte het Financial Peace University programma van Dave Ramsey aanraden. Het is Amerikaans, maar de principes zijn hetzelfde, en enkel details over pensioen e.d. zijn natuurlijk anders in Nederland. Het heeft al heel veel mensen geholpen om hun financiën onder controle te krijgen, en mijn vrouw en ik maken er ook blij gebruik van :)

Info over de 7 baby steps (basis van dat programma) en meer zijn hier te vinden: https://www.ramseysolutions.com/dave-ramsey-7-baby-steps/

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 07-01-2024 19:19 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:46

Rmg

Anoniem: 36835 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:14:
Huis verkopen, al je schulden aflossen. Nieuw huis kopen met nieuwe hypotheek, moet prima kunnen met jouw inkomen. Houd je nog 92700,- euro overwaarde over, waarmee je je nieuwe hypotheek omlaag gaat krijgen.

Binnen een half jaar van al je schulden af.
Duurste manier van schulden aflossen.

Die 61k euro aflossen kost je na het verkopen en aankopen van een huis met gemak 15k extra (kk en verhuizen 2x), en dan ga je er qua huis ook nog eens op achteruit waarschijnlijk.

En dan drukt het ook nog eens de HRA omdat je overwaarde niet in je nieuwe huis steekt.

Je moet dan ook nog eens eerst je huis verkopen, schulden aflossen, van het overgebleven geld tijdelijk huren, want met 61k hypotheek afsluiten, vergeet t maar. Dus tijdelijk huren? Vreet weer je overwaarde op.

Dan heb je straks 90k overwaarde verbruikt om 61k schuld af te lossen en ben je qua wonen slechter af.

Hij heeft nu een hypotheek waar ie 600 euro voor betaalt, dat krijgt ie nooit weer terug, je woont goedkoop daar wil je juist niet aan klooien.

De 'probleemschulden" zijn binnen een jaar af te lossen.

Begin met de CC of roodstand, waar de rente maar hoger is.

Dan de persoonlijke lening.

Daarna een goeie spaarbuffer aanmaken.

En maak dan eens een plan voor DUO en vraag jezelf eens af of je die wel versneld wil aflossen. sterker nog als je nog aflosvrije periode hebt kan je die zelfs nog inzetten om sneller de dure leningen te betalen. Met 0% rente is dat nog "gratis".

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 07-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:49:
Gezien de schulden die je hebt zou misschien ook wel bij een voedselbank terecht kunnen. Daarnaast kan je ook nog informeren of bij je gemeente kwijtschelding kunt krijgen.
Met 4k netto salaris per maand???? 8)7

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
@Huizenberg goed dat je bezig bent met geld maar ik zie een groot gebrek aan realisme/wensdenken. Jij hebt echt geen 2000 euro per maand over om af te lossen, en dat wel. denken gaat je alleen maar teleurstellen. Kijk maar je gedrag vorige maanden en jaren, dat is de beste voorspeller voor wat realistisch is.

Ja je kunt bijsturen waar je geld naartoe gaat maar je moet echt vooral eerlijk naar jezelf en je vriendin zijn dan. En echt kijken waar het geld heen gaat en hoeveel je daar realistisch kan bijsturen. Ook dingen als die maand vakantie kun je dus eigenlijk niet betalen maar je gaat wel 'want tickets al betaald'. Dat is gewoon meer geld uitgeven dat je blijkbaar (nog) niet hebt. Als je niet eerst gaat sparen en dan pas uitgeeft wordt het gat alleen maar dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:49
Ik zie het probleem niet zo: met 4k netto per maand is de rood stand en creditcard schuld zo weggewerkt, de rest heeft geen urgentie.

DUO wordt sowieso kwijtgescholden als je maar lang genoeg weet te rekken, een hypotheek heb je toch al.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:55:
[...]

De reden van de opgebouwde schulden is simpel: gat in mijn hand en een gokverslaving.

Gokverslaving is verholpen, gat in mijn hand nog niet helemaal.
Belangrijkste is dat je een strategie hebt die bij dit gedrag past. Roodstand en creditcard aflossen is puur rationeel het beste, maar die schulden kan je ook zo weer opnieuw aan gaan. Ik zou daarom juist niet daar op focussen, maar juist op de persoonlijke lening en DUO. Als je daar iets op aflost kan je het namelijk niet zomaar opnieuw opnemen en kom je dus niet zo snel in de verleiding het toch weer uit te geven.

Kort gezegd, zorg dus dat het geld zo snel mogelijk weg is naar waar je er niet meer bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40
Morty schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Belangrijkste is dat je een strategie hebt die bij dit gedrag past. Roodstand en creditcard aflossen is puur rationeel het beste, maar die schulden kan je ook zo weer opnieuw aan gaan. Ik zou daarom juist niet daar op focussen, maar juist op de persoonlijke lening en DUO. Als je daar iets op aflost kan je het namelijk niet zomaar opnieuw opnemen en kom je dus niet zo snel in de verleiding het toch weer uit te geven.

Kort gezegd, zorg dus dat het geld zo snel mogelijk weg is naar waar je er niet meer bij kan.
Daarom ook na het aflossen van cc en roodstand deze opties wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:10
@Morty Roodstand kost 10% (volgens mij)
PL kost 3,6%
Credit Card weet ik even niet, maar zal niet 0% zijn.
Dus DUO : laagste prioriteit.
Je moet ook weerstand opbouwen tegen verleidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Ik heb vele grotere schulden, maar ik doe daar investeringen mee waardoor het geen probleem is (juist een bewuste keuze).
Het bedrag van je schuld is peanuts ten opzichte van het inkomen, maar met deze instelling kom je er niet.

TS heeft een serieus probleem met omgaan met geld. Dat geldt eigenlijk voor iedereen die een creditcard schuld heeft en daarnaast ook nog rood staan op de bank. Red flag.

Oplossing is natuurlijk doodsimpel : discipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

W1ck1e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:43:
@Morty Roodstand kost 10% (volgens mij)
PL kost 3,6%
Credit Card weet ik even niet, maar zal niet 0% zijn.
Dus DUO : laagste prioriteit.
Je moet ook weerstand opbouwen tegen verleidingen.
DUO word komend jaar 2.56% of net geen 2.96% afhankelijk van de regeling waar je onder valt. Creditcard hangt af van wie hem levert, maar ICS is de leverancieer van veel die kaarten en die rekent 10%.

Ik zou roodstand en credit card dus zeker prioriteren, omdat dat de schulden zijn waarmee de schuld het snelste vergroot, en ook schulden zijn die bij het BKR wegen (wat DUO bijvoorbeeld niet doet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Gropah schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:00:
[...]

DUO word komend jaar 2.56%
Staat echter telkens 5 jaar vast. Dus ik zelf bijvoorbeeld heb nog 3,5 jaar 0 procent rente.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:59
Wat een waanzinnig topic. Je salaris is royaal, lage hypotheek en je hebt deze schulden?
Trek even die slachtofferrol stekker er uit en man up. Stop met etentjes, stop met gokken/gat in je hand en betaal die roodstand en CC eerst af. Lening komt daarna, betaal 300 euro per maand en fix je leven.

En als je echt serieus advies wil: WEG met die vakanties zolang je een f****ng lening hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Discipline inderdaad om eerst eens te sparen voordat het geld wordt uitgegeven.

Want de reden van de PL komt niet helemaal naar voren. Maar zal wellicht een auto zijn. Als het voor een reisje was snap ik m niet.

Maar alle keuzes snap ik niet in dit verhaal.

Ook niet mensen die denken dat je een bijstandsmoeder verhaal op deze casus kan neerleggen. Voedselbank, en kwijtschelden terwijl TS voor 500 euro in de maand uitjes en uiteten zit weg te tikken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crip.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 08:04
- Neem allereerst iemand in je omgeving in vertrouwen die het wel goed op de regel heeft
- Indien je echt serieus wilt zijn hierin: spreek voor jezelf (SAMEN!) een besteedbaar budget af en open een rekening met een pinpas hiervoor
- Verwijder je bankapp die je nu hebt en/of kom er niet aan.
- Spreek eens in de week danwel periodiek af dat je samen met die persoon naar de rekeningen kijkt.

Bij voorkeur relatie en/of ouders.
Poets in 1 maand je CC schuld weg.
Daarna snel je roodstand
Parkeer je DUO
Ik denk 1500 euro per maand naar je andere schuld? Gaat je vaatwasser stuk ga je afwassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Crip. op 07-01-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Andere mogelijkheid: misschien wil je werkgever helpen, je schulden aflossen en het inhouden op je salaris. Dan kán je niet eens de mist meer in gaan.
Dat doet me aan iets denken voor later:

Zo snel mogelijk:
Los je Creditcard schuld af en ruil hem in voor een Debit card.
Zorg dat je op je betaalrekening niet meer rood kan staan.
Dan merk je het meteen als je geld op is en moet je echt moeite gaan doen als je dan nog iets wil doen.

En val je werkgever niet lastig met je schuld, je moet zelf discipline aanleren.

Maar er zijn veel werkgevers waar je wel je salaris naar verschillende rekenningen kan laten storten. Op het moment dat je de schulden onder controle hebt en flink afgelost (bijvoorbneeld alleen nog de studieschuld over). Kijk of je de werkgever een deel van jouw salaris direct op een spaarrekening kan laten storten!

Als het nooit op de betaalrekening staat is de verleiding wellicht ook wat minder groot.

Het klinkt raar in deze tijd, maar ik houd de controle op mijn uitgaven voor boodschappen e.d. door begin van de maand bij de geld automaat cash te halen voor de boodschappen. Ik zie dan meteen hoeveel ik nog heb te besteden bij iedere aankoop.

Zo ben ik van 1000 euro sparen in de maand naar bijna 3000 gegaan en ik mis echt helemaal niets, want wat ik kocht was echt totaal overbodige zaken, gewoon omdat ik er zin in had. Volgende maand los ik mijn laatste stukje hypotheek af en dan is dat spaargeld ook echt allemaal voor mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 07-01-2024 20:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

hoevenpe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:32:
Ik zie het probleem niet zo: met 4k netto per maand is de rood stand en creditcard schuld zo weggewerkt, de rest heeft geen urgentie.

DUO wordt sowieso kwijtgescholden als je maar lang genoeg weet te rekken, een hypotheek heb je toch al.
Off topic:
Wordt dat helemaal kwijtgescholden? Dan worden de veelleners die ervan op vakantie gingen of ermee in de aandelen gingen beloond. En degene die zichzelf een slag in de rondte hebben gewerkt met (bij) baantjes om zo min mogelijke schuld te hebben na hun studie hier niet voor beloond. Sure, ze hebben werkervaring opgedaan maar ze hadden veelal ook liever wat meer tijd gehad voor zichzelf en hun studie. Had een hoop stress gescheeld...

On topic:
Met zo'n loon ben er er zo bovenop. Als je wat neer controle zou hebben over dat gat in je hand. Zoek een coach die je kan helpen. Je bent van je verslaving af! Knap! Wellicht heeft degene die je daarmee heeft geholpen tips en kent hij iemand die je kan helpen?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik snap dit topic niet zo goed: 4k netto zonder dure kinderen en een kleine hypotheek. Dan is die 4100 euro zo weggewerkt toch? De rest is al geregeld, dat loopt vanzelf af (en kan je naar wens extra aflossen).

Grootste uitdaging voor TS lijkt me het voorkomen van nieuwe gokverslaving, beetje rustig aan doen en die schulden lossen vanzelf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Het probleem is dus juist dat de TS 4k per maand verdient en dan nog deze schulden heeft. Geld dat binnenkomt is niet het probleem. Geld uitgeven aan de verkeerde dingen is dat duidelijk wel... prioriteiten enzo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Punkrocker schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:16:
Off topic:
Wordt dat helemaal kwijtgescholden? Dan worden de veelleners die ervan op vakantie gingen of ermee in de aandelen gingen beloond. En degene die zichzelf een slag in de rondte hebben gewerkt met (bij) baantjes om zo min mogelijke schuld te hebben na hun studie hier niet voor beloond. Sure, ze hebben werkervaring opgedaan maar ze hadden veelal ook liever wat meer tijd gehad voor zichzelf en hun studie. Had een hoop stress gescheeld...
Oude stelsel alles wat na 15 jaar resteert, nieuwe stelsel is 35 jaar. Zie ook dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:16
Misschien is het belangrijkste nog wel om eens met een kundig iemand te praten over dat 'gat in de hand'. Dat lijkt nog verre van opgelost te zijn - zoek hulp (zeg ik met alle respect).

In 2023 voor bijna 20k aan reizen, uitjes, kleding, ... uitgegeven. Prima, maar dat is wel bijna de gehele persoonlijke lening en om en nabij 42% van de netto inkomsten..

Prioriteiten stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 07-01-2024 20:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Huizenberg
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01-2024
Heel veel goede adviezen hier, dank.

Reden dat ik dit topic heb aangemaakt is omdat 2024 het jaar moet worden dat ik serieuze stappen ga zetten hierin.

Ik heb mij lang genoeg onvolwassen gedragen voor een volwassen man. Tijd om hier iets aan te doen.
Doel eind 2024: roodstand en cc schuld weg, 5k spaarsaldo en 12k van de PL weggewerkt. 10k over nog eind 2024.

Tegen die tijd is Duo ook weer 3600 lager.

En vooral een doel hebben voor elke euro die ik uitgeef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
eric.1 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:22:
In 2023 voor bijna 20k aan reizen, uitjes, kleding, ... uitgegeven.
Dat red ik met een heel gezin niet eens, moet je echt je best voor doen. Bijzonder inderdaad, die 4100 euro is dus peanuts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:24:
En vooral een doel hebben voor elke euro die ik uitgeef
En vergeet jezelf soms niet te belonen als het lukt, relatief kleine dingen om je bereikte mijlpalen te vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je hebt best een hoog netto inkomen, ik kan dat niet helemaal rijmen met de manier hoe je hier reageert cq met geld om gaat (gokverslaving, grote reis terwijl je flinke schulden hebt ..).

Is je basis salaris hoog of krijg je allerlei dubbele uren uitbetaald (avonddiensten , overuren, etc die niet meetellen voor pensioen). In het tweede geval zou ik ook eens kijken om je pensioen wat aan te vullen. Zo niet dan ga je straks hard zakken in inkomen en dat is lastig als je gewend bent aan relatief veel uitgaven ;).

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2024 20:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 23:08

mwa

onzinpost.

[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 07-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:08
Sport_Life schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:29:
Je hebt best een hoog netto inkomen, ik kan dat niet helemaal rijmen met de manier hoe je hier reageert cq met geld om gaat (gokverslaving, grote reis terwijl je flinke schulden hebt ..).
Je denkt dat er een verband is tussen inkomen en hoe goed mensen met geld om kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
@Huizenberg
Je hebt bij de DUO de optie om maximaal 5 jaar het afbetalen te pauzeren. Aangezien je nu nog 0% rente betaald kan je dat straffeloos doen. Wat je dan niet aflost bij de DUO kan je dan gebruiken om andere schulden af te lossen en als dat gedaan is, om te sparen. Je krijgt op een gemiddelde spaarrekening al gemakkelijk 2.5% dus dat is verstandiger dan aflossen bij de DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Huizenberg val je bij DUO onder het oude of nieuwe regime? In het eerste geval grote kans dat (met pauzeren) een groot deel uiteindelijk kwijtgescholden wordt.

Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:08
hoevenpe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:38:
@Huizenberg val je bij DUO onder het oude of nieuwe regime? In het eerste geval grote kans dat (met pauzeren) een groot deel uiteindelijk kwijtgescholden wordt.
Hoe zou dat moeten zijn? Enerzijds zal een aflosvrije periode ook gewoon de einddatum opschuiven (wijzigt dus niets). Anderzijds zul je met 4k netto/maand meer dan genoeg draagkracht hebben om een flinke studieschuld af te kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg

Oud. En ik heb nog maar 6 maanden vrij van de pauze. Meeste al gebruikt afgelopen jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 00:32
@Huizenberg

Heb je je vriendin meegenomen in je voornemen? Ik ben er ook niet van overtuigd dat je direct alles moet annuleren en als een krent moet gaan leven, maar maak je vriendin wel duidelijk dat de vakantie achteraf bezien geen goed idee was gezien je schulden en dat je in 2025 voor max €1500 aan vakantie wilt uitgeven (inclusief besteding ter plekke). Daarnaast dit jaar de hand op de knip. Dat ze alvast weet dat die gouden hanger van €800 dit jaar het niet gaat worden.

Gezien je inkomen en het feit dat je van je gokverslaving af bent, heb je een heel goede kans binnen 3 jaar schuldenvrij te zijn als je er werk van maakt.

Overigens zou ik inderdaad focussen op de creditcard en roodstand, vanwege de hoge kosten die daarvoor in rekening worden gebracht. Daarna de roodstand blokkeren of verminderen tot max €250 (heb ik ook). Tevens je creditcard omzetten zodat je deze maandelijks moet aflossen en de limiet op €1000 zetten. Als ik mijn CC rekening niet maandelijks betaal (ICS) wordt de kast geblokkeerd...

Daarna een goed buffer opbouwen zodat je tegenvallers kan opvangen en maximaal inzetten op de aflossing van je PL. Hoewel de rente zeer meevalt, blijft het een consumptieve lening. De aflossing van de schuld bij DUO zou ik vervolgens verhogen. Misschien naar €1000pm? Van de overige €800 die resteert wellicht €500 sparen en €300 beleggen in een ETF. Met jouw achtergrond zou ik niet actief gaan beleggen! In elk geval niet nu...

Belangrijkste is dat je het eerdergenoemde sneeuwbaleffect zo lang mogelijk in stand houdt. Ga het bedrag dat je gebruikt voor aflossing pas weer zien als je eigen geld als je schuldenvrij bent. Kortom die €1800 moet je de komende 3 jaar vergeten. Ben je eenmaal schuldenvrij? Dan zou ik van die €1000 in het hierboven genoemde voorbeeld nog eens €600 extra gaan beleggen/sparen en de overige €400 aan het maandelijks budget toevoegen indien nodig. Dan ga je een mooie toekomst tegemoet!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeN schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:42:
Hoe zou dat moeten zijn? Enerzijds zal een aflosvrije periode ook gewoon de einddatum opschuiven (wijzigt dus niets). Anderzijds zul je met 4k netto/maand meer dan genoeg draagkracht hebben om een flinke studieschuld af te kunnen lossen.
Heb hier geen ervaring mee, als de aflossingsvrije periode de einddatum opschuift is het inderdaad anders. In ieder geval iets voor TS om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:58
hoevenpe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Heb hier geen ervaring mee, als de aflossingsvrije periode de einddatum opschuift is het inderdaad anders. In ieder geval iets voor TS om uit te zoeken.
Je linkte net naar de LSVB, die geven al aan dat de einddatum dan opschuift, maar voor de volledigheid de DUO zelf (https://duo.nl/particulie...en/aflosvrije-periode.jsp ):
De maximale terugbetalingsperiode (15 of 35 jaar) wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@B-Bandit Sparen, niet beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-06 10:03
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:54:
De schuld bij DUO heeft voor mij overigens geen prio, de andere schulden wel.

Schuld bij DUO wil ik best tegen het minimum aflossen elke maand, en het bedrag ipv aflossen bij DUO, sparen en beleggen. Is dat verstandig?
Dat is nu nog niet aan de orde. Pas als je al je anderen schulden onder controle hebt. Je gaat niet een paar duizend euro wegzetten voor DUO en dat beleggen terwijl je die andere nog open hebt staan.

Beleggen doe je met geld dat je kun missen.

Ikzelfs heb DUO gepauseerd totdat ik rente ga betalen en pas dan ga ik aflossen. Dat geld beleg ik ondertussen of staat op een spaarrekening met veel rente. Maar dat is dan ook mijn enige schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huizenberg
Ik kijk met op de duo website en zie dat mijn rente sinds 1 januari niet 0% is, maar 2,95%.

Hier was ik mij even niet van bewust. Dit veranderd de zaak, 3% op 35k is 1000 euro rente per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:
Ik kijk met op de duo website en zie dat mijn rente sinds 1 januari niet 0% is, maar 2,95%.

Hier was ik mij even niet van bewust. Dit veranderd de zaak, 3% op 35k is 1000 euro rente per jaar
Maar nog steeds lager dan de andere schulden, dus DUO moet je nog steeds als laatste doen. Het verandert ook niet heel veel voor de eerste periode, namelijk als eerste de CC en rood staan aflossen en uitzetten en dan een buffer opbouwen, daarna moet je gaan kijken hoe je de verdeling gaat maken tussen sparen/buffer bouwen, aflossen van PL en DUO en geld opzij zetten voor leuke dingen. Het enige dat verandert is dat het in die laatste groep de DUO er bij komt omdat de rente meer richting die van de PL gaat (PL is nog steeds hoger dus moet je nog steeds voor de DUO doen), en dat je daardoor misschien de pot voor aflossen wat groter moet maken ten koste van de pot voor leuke dingen, maar verder verandert het eigenlijk niets.

Wel geeft dit "even niet van bewust" aan dat je nog geen grip hebt op je financiën, dat is wel zorgelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Transportman op 07-01-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crip.
Hoe ben je van je gokverslaving afgekomen? GGZ? Therapie? Een coach? Wellicht bieden ze een vorm van nazorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 10:32
Stap 1. Geen cent meer uitgeven totdat je roodstand en de CC-schuld is aflost. Uitzonderingen: uitgaven om je te voorkomen dat je doodgaat van de honger, je blote niksie naar buiten moet en je verplichtingen ivm andere schulden betalen.

Stap 2. Bank bellen en mogelijkheid tot roodstand op betaalrekening en CC opheffen. Sparen totdat je één netto-maandsalaris op je spaarekening hebt. Heel misschien kun je je gedurende deze tijd de luxe permitteren om af en toe een biertje te drinken in een bar (de boog kan immers niet altijd gespannen staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
appel001 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Klinkt alsof er een nieuwe topic moet komen, mbt hoe kook je een lekkere maaltijd voor 1-2 euro
Vind ik wel een goede!
Is er al niet toevallig zo een topic anders kunnen we er misschien wel een aanmaken denk dat er een hoop wat aan hebben voor inspiratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:49:
Ik denk dat vooral belangrijk is om doelen te stellen.
Zelf zou ik er aan denken om eerst jaar 10k af te lossen, jaar daarop 9k, enz. Zodat je zeg maar als beloning van je zelf elk jaar minder hoeft af te betalen totdat je er bent .

Het eten, ik doe vooral mijn boodschappen bij de Lidl en ik zit gemiddeld ook op zo 45 euro per maand. Boodschappen zijn eenmaal duurder geworden. En de ene persoon eet meer dan een andere.

Wat ik je wel kunt raden too good to go. Andere optie als je aandurft. Gezien de schulden die je hebt zou misschien ook wel bij een voedselbank terecht kunnen. Daarnaast kan je ook nog informeren of bij je gemeente kwijtschelding kunt krijgen.
€45 euro voor een hele maand boodschappen? Sorry hoor maar dat klinkt echt ongeloofwaardig heb je een foutje gemaakt?

Mocht het wel kloppen wat eet je dan de hele maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:47
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Vind ik wel een goede!
Is er al niet toevallig zo een topic anders kunnen we er misschien wel een aanmaken denk dat er een hoop wat aan hebben voor inspiratie
Hier staan wel een aantal nuttige tips: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1467393/0

Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huizenberg
Crip. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:05:
Hoe ben je van je gokverslaving afgekomen? GGZ? Therapie? Een coach? Wellicht bieden ze een vorm van nazorg.
Op eigen houtje en via een aantal zelfhulpboeken. En compleet verbod aangevraagd. Heb nu 0 behoefte meer om te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Op eigen houtje en via een aantal zelfhulpboeken. En compleet verbod aangevraagd. Heb nu 0 behoefte meer om te gokken.
Wil je dit ook op eigen houtje doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Hier staan wel een aantal nuttige tips: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1467393/0

Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
Dat is meer voor hoeveel je uitgeeft volgens mij niet om echt serieus te besparen en goedkoop te koken.
Maar kan het mis hebben had een beetje de laatste pagina's doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:28
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Vakanties ( in 2023 ongeveer 8k in totaal)
Uitgaan en uiteten (in 2023 ongeveer 6k)
Kleding (in 2023 ongeveer 3k)
Meubels (in 2023 ongeveer 2k)
PS5 (ongeveer 500)

En ik zal nog wel iets vergeten, maar dit is mijn gat in hand.
Kijk je mag best leven maar hier kan je wel snijden natuurlijk. Makkelijkste is enkelvoud te maken van vakanties en dan meteen ook een beetje op de afstand te letten, scheelt al enorm in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

hoevenpe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Die datum schuift evenredig op, dus je hebt er niks aan inderdaad. Verder zijn de betalingen die je moet doen zodanig ingericht dat je met 4k per maand aan inkomen gewoon het geheel af kan (en moet) lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Wellicht de 2 euro pp recepten even aan de kant? TS heeft een dik inkomen en hoeft echt niet op een houtje te bijten zelfs niet met deze schuld.

Zelfs de boodschappen zijn wellicht wat ruim met 360-400 per maand maar das maar 10% van wat er binnenkomt.

Grootste besparingen zijn al genoemd, meeste besparingen zijn te halen in de categorie diensten en reizen. En je kan ook wel komend jaar iets minder kleding kopen met 300 per maand afgelopen jaar loop je er dit jaar heus niet als sloeber bij.

Dus komend jaar eens kijken of je 500 per maand stuk moet slaan in de horeca of niet en of je echt een nieuwe Candian Goose nodig hebt.

Ook na je reisje (ik hoop dat die 4k inclusief de tickets is) hand op de knip dus qua reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 10:32
Stap 3. Je PL aflossen, net iets sneller dan "moet". Je verdient aardig, dus 100 euro/maand extra zou moeten lukken. Van wat je dan nog overhoudt kun je af en toe een weekendje uitwaaien op Terschelling, of alvast kunnen besteden aan stap 4 (zie verder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crip.
Snap niet dat langzaam aflossen geadviseerd wordt. Zsm weg maakt. Iedere maand langer is een maand langer de molensteen om de nek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Het bleef aan me knagen, dus ik heb het voor mijzelf eens op een rijtje gezet.

Jouw grootste probleem is echt dat gat in je hand. De schulden zijn met jouw salaris echt oplosbaar en ook vlot.

Ik heb even jouw vaste lasten gepakt, daar voor voedsel maandelijks 225 bij opgeteld en voor kleding 100. Dat moet echt makkelijk haalbaar zijn. Is meer dan ik uitgeef aan eten en ik ben inmiddels aan het dieten omdat ik teveel at.

Dan kom ik inderdaad op ca 2k per maand beschikbaar voor sparen en aflossen. Daarnaast eenmalig 3k (bonus) in april en 4k (vakantiegeld) in mei. Ik neem aan dat je die bonus al zeker weet?

In mei moet je ook 4k hebben voor een vakantie, ik neem aan dat je hier al kosten voor hebt gemaakt en dat je deze daarom door wil laten gaan.

Januari even vergeten dan kan je bijvoorbeeld:
Februari:
  • 1500 euro op je betaalrekening laten staan om roodstaan grotendeels op te heffen
  • 500 euro sparen
Maart:
  • 500 euro aflossen CC
  • 1000 euro + rente op de betaalrekening (roodstaan is weg)
  • 500 euro sparen
April:
  • 1000 (plus rente) aflossen op CC (schuld is weg)
  • 2000 opzij voor de vakantie
  • ca 1800 sparen
Mei:
  • 2000 euro opzij voor de vakantie
  • 4000 euro sparen
Eind Mei zijn je roodstaan en CC schuld weg en is de vakantie gefinancieerd.
Daarnaast zou je bijna 7000 op de spaarrekening moeten hebben staan.

De overige 7 maanden van het jaar los je € 1.500/maand af op de PL en spaar je € 300/maand en € 200/maand in een potje leuke dingen.

Dan heb je eind dit jaar ca € 10.000 spaargeld (waarvan € 1.400 voor leuke dingen apart staat) en ca € 13.000 rest schuld op de PL.

Volgend jaar iets minder op een houtje bijten en iets normalere vakantie en je bent in twee jaar van de PL.
Hoe ziet 2025 er dan uit?

Elke maand 1200 euro aflossen plus rente aan de PL, dat zou hem helemaal moeten aflossen.
Elke maand 500 sparen
Elke maand 300 euro in potje voor leuke dingen

Geen bonus (nooit geld uitgeven wat je nog niet hebt)
4000 vakantiegeld -> ga je lekker van op vakantie

Eind van dat jaar 2025 heb je
  • alleen nog een DUO schuld
  • Ca 14.500 euro spaargeld
  • € 5.000 minus wat je hebt uitgegeven voor leuke dingen
Twee jaar werken aan je gat in de hand en rijker leven als iemand met een modaal inkomen kan doen. Dat moet je lukken!

Na die twee jaar moet je een plan trekken hoe je DUO af gaat lossen. Maar zelfs als je daarvoor maar de helft per jaar doet van wat je voor hierboven voor de PL aflost doe je dat al netjes en heb je weer meer geld.

Waarbij het motto naar de toekomst natuurlijk moet zijn: eerst sparen dan uitgeven.

Als het je wel lukt om het roer deze maand al om te gooien schuift alles natuurlijk een maand naar voren. Als je het serieus neemt moet dat kunnen! Ik neem aan dat je net als de meeste nederlanders eind van de maand betaalt krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 07-01-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Crip. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:28:
Snap niet dat langzaam aflossen geadviseerd wordt. Zsm weg maakt. Iedere maand langer is een maand langer de molensteen om de nek.
Probleem is dat TS momenteel 0 buffer heeft, dan kan TS beter nu eerst aan een verstandige buffer werken en daarna pas de persoonlijke lening aflossen, zodat bij een tegenvaller niet een nieuwe persoonlijke lening nodig is, die een hogere rente zal hebben en die TS mogelijk niet eens zal krijgen. Dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe zijn BKR registratie nu is, zolang alles netjes op tijd is betaald zal dat wel lukken, maar met een historie van gokverslaving, gat in de hand en zoals uit een eerdere reactie blijkt geen goed overzicht van de financiën (DUO rente die opeens toch niet 0 was), acht ik de kans op een negatieve registratie vrij groot, dan wordt een nieuwe lening bij een tegenslag wel heel lastig en is de buffer des te belangrijker om die tegenslagen op te kunnen vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54

J-P

Syntax erro....

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:

En zelf dan nog wil je niet afwijken van je vakantieplannen?
Zelfs niet onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de tickets om te boeken en de reis later te ondernemen (dus je voorbereiding is dan niet voor niets)?

Overigens gooi je geen geld weg als je niet gaat of omboekt. Dat geld ben je al kwijt. De vraag is nu wat je allemaal nog meer gaat uitgeven om deze actie goed te praten.

Je zegt zelf dat je je probleem nu als een volwassene wilt oplossen, doe dat dan.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04
Hoewel de adviezen in dit topic ongetwijfeld allemaal goedbedoeld zijn :) er zitten er toch weer een hoop tussen met "denk gewoon beter na" ofwel "nou dat zijn dure boodschappen zeg". Ja ja, dat klopt allemaal wel, maar is in feite natuurlijk niet het probleem en ook niet iets wat TS zelf nog niet weet. En die paar tientjes op de boodschappen zijn gezien andere uitgaven echt niet waar het daadwerkelijke issue mee kan worden opgelost.

Ik denk vooral dat @Huizenberg z'n mindset moet aanpassen, en als ik zo zijn posts hier lees is dat denk ik een stuk meer de vraag achter de eigenlijke vraag. Vandaar het volgende, ook al klinkt het misschien vergezocht: zorg dat je voldoening krijgt van gezonde financiën :)

Het moet echt een #1 doel zijn, en vooral ook blijven. Niet om 'ik moet hier even vanaf'... Het moet iets structureels worden. Probeer de lol er van in te zien dat je ergens op bespaart, dat je shit goed verkoopt, of dat je ook een gave vakantie kan boeken met een Ryanair vlucht van 2 tientjes.
Het moet uiteindelijk vanzelf gaan.

Stel haalbare doelen. Maak het jezelf ook niet te moeilijk, en geef jezelf een klein beetje ruimte. Houd rekening met jaarlijkse afschrijvingen (als je nu als doel stelt €2000 te sparen, maar ondertussen valt deze maand je rioolheffing etc op de mat, dan ga je het direct niet halen) en houd rekening met onvoorziene uitgaven (verjaardagscadeautje etc).

Over de volgorde is denk ik iedereen het wel eens, roodstaan en creditcard zijn echt kneiterduur en moet je ASAP vanaf. Daarna zou ik zelf met de bank lening aan de slag gaan. Maar zelfs dat zou niet de kern van het verhaal moeten zijn. Zorg er vooral voor dat je aan het einde van elke maand meer centjes over hebt dan de maand ervoor ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik vind dat er hier vrij hard wordt geoordeeld over TS. Eigenlijk heeft hij het best goed voor elkaar: eigen huis met lage woonlasten, opleiding, goede baan. Wat schuld, maar tegen een betrekkelijk lage rente (3.6% voor een PL is erg laag; er zijn spaarekeningen waar je een hogere rente op krijgt op dit moment...). Er is ruim voldoende salaris om de schulden af te betalen. TS is van z'n gokverslaving af. Chapeau!

TS betaalt iets van €2000 per jaar aan rente op de leningen (duo&PL). Zo snel mogelijk aflossen is natuurlijk het voordeligst, maar TS kan die €2000 met zijn salaris makkelijk opbrengen, dus als hij rustiger aan wil aflossen dan kan dat financiëel gezien ook. Kost wat meer aan rente uiteindelijk, maar dat kan hij makkelijk missen. De boodschappen zijn het probleem niet.

TS: het is vooral belangrijk dat je niet terugvalt in de gokverslaving. Denk verder ook na wat je gaat doen ná het aflossen: het is niet verstandig om dan gelijk weer op grote voet te gaan leven. Met jouw salaris zou je (flink) moeten kunnen sparen. Tot je een flinke buffer hebt (en het zal een paar jaar duren die op te bouwen), zou ik nadat de schulden zijn afgelost maandelijks toch wel minimaal €1000-1500 opzij zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

J-P schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:03:
[...]

En zelf dan nog wil je niet afwijken van je vakantieplannen?
Zelfs niet onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de tickets om te boeken en de reis later te ondernemen (dus je voorbereiding is dan niet voor niets)?

Overigens gooi je geen geld weg als je niet gaat of omboekt. Dat geld ben je al kwijt. De vraag is nu wat je allemaal nog meer gaat uitgeven om deze actie goed te praten.
Sunk cost inderdaad, maar met het inkomen en de bonus en vakantie geld van de TS is er gewoon geen noodzaak om die kosten af te schrijven. We moeten wel realistisch blijven.

Als TS een tegenvaller heeft hoeft hij niet te lenen, maar kan hij of alsnog de vakantie afzeggen, of twee maanden niet extra aflossen en hij heeft 4000 euro. De kans dat je een strop duurder dan dat hebt is miniem en dan zou hij sowieso een probleem hebben.

Ik heb hier boven een schema gezet waarmee hij eind mei de ergste (lees duurste) schulden heeft weggewerkt, een buffertje heeft opgebouwd en op vakantie kan. Wat hij doet is aan hem, maar laten we niet meteen in paniek raken.

@Richh Eens hoor, alhoewel de kleding er wel flink inhakt, zeker als TS een buffertje wil opbouwen en van de ergste schulden af wil. Zelfs de uitgaven van het afgelopen jaar zouden geen probleem hoeven te zijn als je de duurste schulden niet meer hebt en een buffer.

Het grootste risico van TS is namelijk niet een tegenvaller in de kosten, maar het risico dat hij zijn baan verliest.
Hij krijgt dan de maximale WW en houdt flink minder over. Zonder buffer en met die CC en PL schulden is dat namelijk gegarandeerd een faillisement als hij niemand heeft die helpt!

Lost hij die schulden af en een 10k buffer, dan kan hij ook van een maximale WW rond komen zonder zijn huis kwijt te raken of nieuwe schulden te hoeven maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 07-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04

Enigszins offtopic, maar: das war einmal :P
Dit is echt al decennialang niet meer zo, en dus niet relevant voor TS.

Van kwijtschelding is alleen maar sprake als je inkomen eigenlijk onrealistisch laag ligt, wat praktisch eigenlijk alleen zal gebeuren als je arbeidsongeschikt bent geraakt. Van uitstel komt geen afstel, je betaalverplichting blijft gewoon staan en de terugverdienperiode rekt gewoon verder uit.

Het klopt dat "eventuele restschulden na 15 jaar worden afgelost" in het oude stelsel. Punt is: het maandbedrag van DUO wordt zo bepaald dat je nooit zonder restschuld door die 15 jaar heen kan komen. Tenzij je natuurlijk te weinig verdient om die aflossing te dragen, maar dat is weinig realistisch, zeker niet voor TS.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 07-01-2024 23:50 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 20:44
Geloof geen snars van dit hele verhaal.

Als je een serieuze verslaving hebt gehad, kick je niet zomaar even af met wat boekjes. Dat vereist twee dingen:

1. Motivatie (om te beginnen)
2. Discipline (om vol te blijven houden)

Als je dat had gehad dan had je nu ook niet die problemen gehad rondom je geld. Maar nee, mijnheer opent een topic over 'hoe hij zijn schulden weg kan werken'. En tussen neus en lippen door blijkt dat hij het afgelopen jaar weet-ik-het hoeveel duizenden euro's heeft verkwanseld aan de meest onzinnige dingen.

En dan heb je 7 pagina's aan adviezen over hoe die schulden afgelost kunnen worden. Maar nee, die reis over 5 maanden moet wel gemaakt worden. Wederom ter waarde van duizenden euro's.

Klassiek verslaafden gedrag, de angst voor wat er aan zit te komen en wat je misschien dan niet betalen kunt, door je verslaving. Dus er is iets van motivatie, er moet wat gebeuren want anders moet ik misschien weer lenen, of liegen, of schuld bekennen. Maar als het probleem voorbij is (je wint toevallig of je krijgt een onverwachte meevaller) dan komt het verslaafde gedrag weer terug. Hier nogal laconiek aangeduid met 'een gat in de hand'. Dan zou er discipline moeten zijn om vol te houden maar ja, het verslaafde gedrag is ook een fijne verdovende wereld.

Zoek professionele hulp. Dat is de enige oplossing. En zolang je geen consequenties aanvaard en zo laconiek blijft doen denk ik dat zonder die professionele hulp alle adviezen verder vrij nutteloos zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door KaiseRRuby op 07-01-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-06 16:53
Ik vind veel reacties wat overdreven. TS moet inderdaad werk maken van de duurste schulden, maar zo hoog is het nou ook weer niet. Die tickets voor de reis niet benutten is ook wel erg zonde. Lekker gaan, maar wel op de kleintjes letten en de rest van het jaar zoveel mogelijk aflossen en buffertje opbouwen.

Natuurlijk niet weer zo’n reis gaan boeken dit jaar en het gat in de hand onder controle zien te krijgen.

Zou het misschien mogelijk zijn de hypotheek te verhogen om de PL af te lossen? Als dit goedkoper is, wellicht een goed idee.

Sowieso zou ik nooit de creditcard gebruiken voor krediet. Ik heb een CC, maar zorg dat ik altijd positief saldo heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
KaiseRRuby schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:48:
En tussen neus en lippen door blijkt dat hij het afgelopen jaar weet-ik-het hoeveel duizenden euro's heeft verkwanseld aan de meest onzinnige dingen.
Dat kan ook een generatie ding zijn: hoorde net op BNR dat millennials gemiddeld 2200 euro per jaar in de horeca uitgegeven, tegen iets meer dan 400 euro voor oudere generaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Dat kan ook een generatie ding zijn: hoorde net op BNR dat millennials gemiddeld 2200 euro per jaar in de horeca uitgegeven, tegen iets meer dan 400 euro voor oudere generaties.
Dat zal allemaal best, maar dat heeft hier mijns inziens niks mee te maken. Als je net uit een zware verslaving komt waar je echt tot de bodem bent gegaan dan zit je met tranen in je ogen te omschrijven wat er is gebeurt, niet zo laconiek.

En vervolgens maak je wel echt serieus werk van het oplossen van je schuld, want je beseft dat het onderdeel is van het grotere probleem, en je bent bezig met dat op te lossen, als je écht niet meer verslaafd bent.

Daarom moet-ie hulp zoeken. Want is de gokverslaving wel het probleem of zitten er andere verslavingen achter, of zit er juist iets achter dat hij zijn impulsen niet kan beheersen en daar moet de oplossing voor gevonden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:17:
Als je net uit een zware verslaving komt waar je echt tot de bodem bent gegaan dan zit je met tranen in je ogen te omschrijven wat er is gebeurt, niet zo laconiek.
Als hij werkelijk zijn verslaving onder controle heeft is de benodigde aanpassing van het uitgavenpatroon minimaal. Creditcard en roodstand in een paar maanden wegwerken en verder met het leven, die PL en DUO zijn met dit netto inkomen geen probleem.

TS komt op mij juist neutraal en gedreven over: 'te geforceerd' focus op snel aflossen waardoor ik me ook afvraag wat er werkelijk onder zit. Gokverslaving ben je niet makkelijk vanaf, het risico op terugval levensgroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Als hij werkelijk zijn verslaving onder controle heeft is de benodigde aanpassing van het uitgavenpatroon minimaal. Creditcard en roodstand in een paar maanden wegwerken en verder met het leven, die PL en DUO zijn met dit netto inkomen geen probleem.

TS komt op mij juist neutraal en gedreven over: 'te geforceerd' focus op snel aflossen waardoor ik me ook afvraag wat er werkelijk onder zit. Gokverslaving ben je niet makkelijk vanaf, het risico op terugval levensgroot.
Ja, daarom geeft hij afgelopen jaar nog even 15k aan onzin uit? En wat zou zijn motivatie zijn geweest om te stoppen met gokken? Ik neem aan dat dit iets met het geld te maken heeft gehad, waar hij vervolgens rustig door mee is gegaan qua uitgaven.

[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 08-01-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:50:
Ja, daarom geeft hij afgelopen jaar nog even 15k aan onzin uit?
Toch heeft TS met deze discutabele 15k uitgaven 'slechts' 4100 euro roodstand en creditcard schuld, budget technisch geen structureel probleem dus. Een beetje kritisch naar incidentele uitgaven kijken zou genoeg moeten zijn.

Mijn aanname daarbij is dat de PL al langer loopt en gokverslaving gerelateerd is, het relatief lage rentepercentage lijkt daarop te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Toch heeft TS met deze discutabele 15k uitgaven 'slechts' 4100 euro roodstand en creditcard schuld, budget technisch geen structureel probleem dus. Een beetje kritisch naar incidentele uitgaven kijken zou genoeg moeten zijn.

Mijn aanname daarbij is dat de PL al langer loopt en gokverslaving gerelateerd is, het relatief lage rentepercentage lijkt daarop te duiden.
Prima hoor, jij jouw mening en ik de mijne. Ik sta er heel anders in, zie veel signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:16:
Prima hoor, jij jouw mening en ik de mijne. Ik sta er heel anders in, zie veel signalen.
Heb in mijn jonge jaren iets vergelijkbaars gehad, herken de behoefte om tegen elke prijs in zo kort mogelijke tijd schoon schip te maken.

TS heeft een relatie, denk dat het goed is dat hij zijn bezuinigingsplannen eerst met haar doorspreekt. Zij heeft hier niet om gevraagd, geen vakanties en/of horecabezoek raakt haar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Dat zal allemaal best, maar dat heeft hier mijns inziens niks mee te maken. Als je net uit een zware verslaving komt waar je echt tot de bodem bent gegaan dan zit je met tranen in je ogen te omschrijven wat er is gebeurt, niet zo laconiek.

En vervolgens maak je wel echt serieus werk van het oplossen van je schuld, want je beseft dat het onderdeel is van het grotere probleem, en je bent bezig met dat op te lossen, als je écht niet meer verslaafd bent.

Daarom moet-ie hulp zoeken. Want is de gokverslaving wel het probleem of zitten er andere verslavingen achter, of zit er juist iets achter dat hij zijn impulsen niet kan beheersen en daar moet de oplossing voor gevonden worden.
Wie zegt dat het zo heftig was? Misschien is verslaving wel een groot woord maar had TS een probleem met gokken. Het inkomen corrigeert namelijk flink. Het gokprobleem is nu echter opgelost met een schuldenprobleem. Gezien het eerste succesvol aangepakt is zie ik niet waarom hij dit niet ook zou kunnen doen. Nogmaals, in verhouding tot het inkomen valt het reuze mee.

Verder heeft niemand de TS gedwongen om hier te posten. Vervolgens volgt er veel jaloezie over hoe je zulke schulden kan maken met z'n inkomen maar dat is totaal irrelevant. Een bank leent niet aan iemand die het niet terug kan betalen. Arme mensen zijn vaak gedwongen duur te lenen via de creditcard of roodstand. Een persoonlijk krediet is aan veel strenger regels gebonden (ik kreeg destijds al 1000 roodstand omdat ik zorgtoeslag kreeg). Een persoonlijke lening is aan strengere wetten gebonden.

Tot slot moet het hele plan wel haalbaar zijn. De vakantie als beloning voor het wegwerken van de creditcard, roodstand en een maandsalaris buffer is misschien wel net de motivatie die nodig is. Enkel besparen wordt je ook moe van en je kan ook niet zo maar je volledige sociale leven stil leggen. Als je omgeving een andere mentaliteit hebt stap je daar niet zo maar uit en zoek je een groep nieuwe vrienden. Wanneer de TS merkt dat het een haalbaar plan is die persoonlijke lening ook zo weg, mag die daarna weer op vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Ja, daarom geeft hij afgelopen jaar nog even 15k aan onzin uit?
Ik denk dat je een beetje mist dat je met het inkomen van de TS gerust 15K per jaar uit kan geven aan leuke dingen, maar alleen niet zolang je gebukt gaat onder dure schulden. De TS kan prima eind volgend jaar van alle schulden bevalve de DUO af zijn, en dan heb je met een dubbelmodaal inkomen, een goedkoop huis en geen kinderen best veel te besteden. Zoals iemand anders al zei, dit is geen bijstandmoeder verhaal waarbij je alle euros moeten omgedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RagingPenguin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat je een beetje mist dat je met het inkomen van de TS gerust 15K per jaar uit kan geven aan leuke dingen, maar alleen niet zolang je gebukt gaat onder dure schulden. De TS kan prima eind volgend jaar van alle schulden bevalve de DUO af zijn, en dan heb je met een dubbelmodaal inkomen, een goedkoop huis en geen kinderen best veel te besteden. Zoals iemand anders al zei, dit is geen bijstandmoeder verhaal waarbij je alle euros moeten omgedraaid worden.
Dat mis ik helemaal niet, het is juist precies wat ik bedoel. Eind volgend jaar van schulden af zijn lukt alleen als het roer drastisch om gaat en zo ziet het er nu niet uit. Zijn opmerkingen (vakantie, beleggen met geld van DUO) zeggen genoeg.

En aan iedereen die zegt: wie zegt dat het gokken zo heftig was? Hij noemt het zelf een verslaving, niet: 'ik heb wat geld verbrast met wat gokjes'. Als je het zelf al een verslaving noemt ben je een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
Er zijn nu 7 pagina's aan adviezen gegeven dus ik denk dat de TS wel alle mogelijke combinaties van oplossingen langs heeft zien komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 23:08

mwa

Wren schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:01:
Er zijn nu 7 pagina's aan adviezen gegeven dus ik denk dat de TS wel alle mogelijke combinaties van oplossingen langs heeft zien komen?
Dit is zo een lekker tweakers topic waarop iedereen kan inbeuken, adviezen spuwen en vervolgens met elkaar in discussie gaan en het onderwerp geheel offtopic raakt. En ondertussen vertrekt de TS met de noorderzon.
Over enkele maanden gaan de topics weer over buren overlast (kinderen, roken, bbq, muziek of een groot niet-westers gezin) en gaan we weer opnieuw los O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
mwa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Dit is zo een lekker tweakers topic waarop iedereen kan inbeuken, adviezen spuwen en vervolgens met elkaar in discussie gaan en het onderwerp geheel offtopic raakt. En ondertussen vertrekt de TS met de noorderzon.
Over enkele maanden gaan de topics weer over buren overlast (kinderen, roken, bbq, muziek of een groot niet-westers gezin) en gaan we weer opnieuw los O-)
Wat is je punt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Persoonlijk zou ik even (twee jaar?) zuinig leven en zo veel mogelijk terug betalen (dat gaat vrij snel als je zo veel geld over houdt na vaste lasten). Als je daar mee klaar bent zul je dan ook vrij snel sparen omdat je gewend bent weinig uit te geven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Dat mis ik helemaal niet, het is juist precies wat ik bedoel. Eind volgend jaar van schulden af zijn lukt alleen als het roer drastisch om gaat en zo ziet het er nu niet uit. Zijn opmerkingen (vakantie, beleggen met geld van DUO) zeggen genoeg.

En aan iedereen die zegt: wie zegt dat het gokken zo heftig was? Hij noemt het zelf een verslaving, niet: 'ik heb wat geld verbrast met wat gokjes'. Als je het zelf al een verslaving noemt ben je een stap verder.
En de TS zegt ook dat die daar al anderhalf jaar vanaf is. Er is geen enkele reden om hier de amateur psycholoog uit te hangen en allerlei overhaaste conclusies aan wat forumpost te hangen.
Dat het digitale-ramptoerisme-factor in dit topic de inhoudelijke nuttige reacties enigsinds overschaduwen (denk ik, was niet mijn opmerken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:30
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Ik ben het met je eens dat een verslaving (dat is iets anders dan: een paar onverstandige dingen doen) niet is opgelost met enkel wat goede bedoelingen. Het inkomen maakt dat de schulden oplosbaar zijn. Maar met een serieuze verslaving kun je je ook weer in no-time diep in de nesten werken.

Dus @Huizenberg: goed dat je een draai in je leven maakt. Je eerste vraag moet niet zijn 'hoe kom ik van mijn schulden af' (dat weet je best wel), maar 'hoe kom ik van mijn verslaving af'. Een verslaving wordt veroorzaakt door een gedragsprobleem (bv standaard als dagstart online gokken en daarbij niet nadenken over je budget) of een dieper liggend probleem waar je van probeert te ontsnappen (bv foute relatie met ouders of ernstig trauma). Verslaving oplossen vraagt moed om jezelf onder ogen te komen, eerlijkheid naar jezelf en je omgeving (dus niet een anoniem forum) en een langdurige aanpak. En het besef dat een verslaving een permanente zwakke plek geeft (heeft te maken met fysieke verandering in je hersenen) en dat het dus nodig is om blijvend alert te zijn en dat je veiligheidskleppen met mensen om je heen moet organiseren. Zet 'm op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RagingPenguin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:18:
[...]

En de TS zegt ook dat die daar al anderhalf jaar vanaf is. Er is geen enkele reden om hier de amateur psycholoog uit te hangen en allerlei overhaaste conclusies aan wat forumpost te hangen.

[...]

Dat het digitale-ramptoerisme-factor in dit topic de inhoudelijke nuttige reacties enigsinds overschaduwen (denk ik, was niet mijn opmerken)
Jij zal jouw redenen hebben om te denken wat je denkt. Ik heb mijn redenen om te denken en te zeggen wat ik zeg. Dit zijn ze:

1. Herkenning
2. Ervaring

Ik heb er verder niet zoveel over te zeggen, mijn gevoel blijft hetzelfde bij TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
  • Laatst online: 26-06 21:21
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Is het een bedrijf of persoon? Dus nee, niet kort door de bocht sorry.
Noch te kort door de bocht. Beleggen wanneer je rood staat, cc schuld hebt of een persoonlijke lening is inderdaad niet verstandig, maar wanneer je alleen een schuld bij DUO hebt kan dit geen kwaad. Sterker nog, OP zou zichzelf er goed mee doen, mits hij ingelezen (advies?) en een plan heeft.

Beleggen is niet voor iedereen weggelegd, maar als je je geld beter wilt benutten is het voor iedereen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Quepasa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Noch te kort door de bocht. Beleggen wanneer je rood staat, cc schuld hebt of een persoonlijke lening is inderdaad niet verstandig, maar wanneer je alleen een schuld bij DUO hebt kan dit geen kwaad. Sterker nog, OP zou zichzelf er goed mee doen, mits hij ingelezen (advies?) en een plan heeft.

Beleggen is niet voor iedereen weggelegd, maar als je je geld beter wilt benutten is het voor iedereen mogelijk.
Beleggen is naar mijn mening ook iets van gokken. En daar is @Huizenberg mee in de problemen gekomen. Op dit moment heeft hij anderhalf jaar niet meer gegokt. Dat is heel goed !. Beleggen is iets dat je doet met geld dat je lange tijd (of voor altijd) kunt missen. Dat is dus niet het geld dat bij duo nog open staat. Sparen is een veel betere optie dan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Jij zal jouw redenen hebben om te denken wat je denkt. Ik heb mijn redenen om te denken en te zeggen wat ik zeg. Dit zijn ze:

1. Herkenning
2. Ervaring

Ik heb er verder niet zoveel over te zeggen, mijn gevoel blijft hetzelfde bij TS.
Natuurlijk heb je gelijk! Op basis van wat gevoelens weet je natuurlijk exact wat er in het hoofd van de TS om gaat!

/s

Je kan prima allerlei gevoelens en vermoedens hebben, maar op het moment dat je ze hier als feiten neerpent in tegenstrijding van wat de TS zelf verteld dan neem je je gevoelens toch net iets te serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Sparen is een veel betere optie dan beleggen.
Niet mee eens. Sparen doe je met een doel. Zonder doel verlies je in principe altijd koopkracht met sparen en met een achtergrond zoals de TS zou ik echter wel eerst de schuld bij DUO aflossen. Zelfs de hypotheek aflossen vind ik in dit scenario verstandig dan sparen, geld in stenen geef je niet zo maar uit. Echter ook met een hypotheekschuld kan je prima gaan beleggen in een passief en brede ETF(onds) met lage kosten zoals bijvoorbeeld van Meesman.

Met 6000+ bedrijven over de hele wereld volg je bij wijze van spreke gewoon de wereld economie. Het gaat altijd wel ergens slecht, maar ook goed. Zolang je blind maandelijks ingelegd groeit het kapitaal vanzelf. Zo haal je elk gok-element uit je beleggingen en statistisch outperformen overleden beleggers de levende voor een reden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 08-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Deveon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Niet mee eens. Sparen doe je met een doel. Zonder doel verlies je in principe altijd koopkracht met sparen en met een achtergrond zoals de TS zou ik echter wel eerst de schuld bij DUO aflossen. ...
Ik heb het over de keuze tussen sparen en beleggen zolang de duo lening niet is afgelost. Zolang de rente op de spaarrekening hoger is dan die op de duo lening niet meer aflossen dan nodig. Anders/daarna aflossen wat je kan en wil (wel een buffer aanhouden).
De context is die van TS met een voormalig gokprobleem. Ik schrijf niet dat sparen altijd beter is dan beleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 08-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

KaiseRRuby schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:48:
Geloof geen snars van dit hele verhaal.

Als je een serieuze verslaving hebt gehad, kick je niet zomaar even af met wat boekjes. Dat vereist twee dingen:

1. Motivatie (om te beginnen)
2. Discipline (om vol te blijven houden)

Als je dat had gehad dan had je nu ook niet die problemen gehad rondom je geld. Maar nee, mijnheer opent een topic over 'hoe hij zijn schulden weg kan werken'. En tussen neus en lippen door blijkt dat hij het afgelopen jaar weet-ik-het hoeveel duizenden euro's heeft verkwanseld aan de meest onzinnige dingen.

En dan heb je 7 pagina's aan adviezen over hoe die schulden afgelost kunnen worden. Maar nee, die reis over 5 maanden moet wel gemaakt worden. Wederom ter waarde van duizenden euro's.

Klassiek verslaafden gedrag, de angst voor wat er aan zit te komen en wat je misschien dan niet betalen kunt, door je verslaving. Dus er is iets van motivatie, er moet wat gebeuren want anders moet ik misschien weer lenen, of liegen, of schuld bekennen. Maar als het probleem voorbij is (je wint toevallig of je krijgt een onverwachte meevaller) dan komt het verslaafde gedrag weer terug. Hier nogal laconiek aangeduid met 'een gat in de hand'. Dan zou er discipline moeten zijn om vol te houden maar ja, het verslaafde gedrag is ook een fijne verdovende wereld.

Zoek professionele hulp. Dat is de enige oplossing. En zolang je geen consequenties aanvaard en zo laconiek blijft doen denk ik dat zonder die professionele hulp alle adviezen verder vrij nutteloos zijn.
Ik wil niet beweren dat ik er niets van geloof. Maar verder ben ik het wel volledig met je eens.

Ik zie hier regelmatig: "TS is van zijn gokverslaving af!"
Als het zo makkelijk was, waren er ook veel minder verslaafden. De verslaafden in mijn omgeving (het zijn er gelukkig niet veel), blijven verslaafd. Levenslang.
Misschien kunnen ze die verslaving in bedwang houden. Maar dat is wél wat anders!
En het mooie is: degenen die dat met succes weten te onderdrukken, zijn degenen die zichzelf voor blijven houden dat ze verslaafd zijn. Degenen die verslaafd waren hebben zelf niet in de gaten dat ze inmiddels al weer teruggevallen zijn. Dát is het verschil in mindset.

Paar voorbeeldjes:
Een persoon heeft 3 weken in een ontwenningskliniek gezeten. Nu is hij volledig van zijn verslaving af, dus een jointje op zijn tijd kan best. Iedere week. Joh, hoe zou hij ermee zijn begonnen? ;)

Ik heb ook 2 alcoholisten gekend. Ze zijn inmiddels allebei overleden, waarvan één daadwerkelijk aan de gevolgen van de alcohol. Die laatste "functioneerde prima" met 2 flessen port per dag. ;) De andere was zwaar alcoholist zei hij, maar ik heb hem nooit een druppel zien drinken. Degenen die hem dronken hebben meegemaakt konden dat overigens beamen. Hij dronk ook niet meer, maar wist wel dat hij in no-time kon terugvallen.

kortom, eens met @KaiseRRuby:
Puur financieel gezien moet het met die inkomsten redelijk eenvoudig mogelijk zijn om op korte termijn om schuldenvrij te zijn. Maar daar hebben er al genoeg aan gerekend hier.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Ik heb het over keuze tussen sparen en beleggen zolang de duo lening niet is afgelost. Zolang de rente op de spaarrekening hoger is dan die op de duo lening niet meer aflossen dan nodig. Anders/daarna aflossen wat je kan en wil (wel een buffer aanhouden).
Dat is net als een alcoholist een drankje aanbieden, één kan toch geen kwaad? Als de TS een terugval krijgt is een gevulde spaarrekening niet verantwoord, gewoon aflossen en elke maand winst. De TS hoeft niet te optimaliseren om een maand eerder van zijn schuld af te komen. Gezien het inkomen is de prioriteit dan hij het vol houd. Mensen die veel gokken en/of uitgeven zijn meestal niet geduldig genoeg om lange termijn plannen uit te voeren.

Niet voor niets kijkt Ramsey in zijn methode niet eens naar de rentepercentages. Het psychische effect van de kleinste schuld eerst aflossen is belangrijker om zo momentum te creëren. Ben je financieel verantwoord met een hoge studieschuld en een eigen huis dan ben ik het met je eens. Lekker op je gemakje aflossen, geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Deveon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Dat is net als een alcoholist een drankje aanbieden, één kan toch geen kwaad? Als de TS een terugval krijgt is een gevulde spaarrekening niet verantwoord, gewoon aflossen en elke maand winst. ...
In dat geval is aflossen dus wel nodig. Het gaat om de keuze beleggen of sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RagingPenguin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Natuurlijk heb je gelijk! Op basis van wat gevoelens weet je natuurlijk exact wat er in het hoofd van de TS om gaat!

/s

Je kan prima allerlei gevoelens en vermoedens hebben, maar op het moment dat je ze hier als feiten neerpent in tegenstrijding van wat de TS zelf verteld dan neem je je gevoelens toch net iets te serieus.
Ik vind je onprettig reageren dus ik laat het hier bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-06 22:20
Allereerst ben je goede stappen aan het maken. Sommige acties (bv de komende vakantie e.d.) vind ik discutabel maar laten we het erop houden dat er meerdere wegen naar Rome zijn ;)

Wat ik in het topic nog niet voorbij heb zien komen, maar wel impactvol kan zijn als het gebeurt; heeft @Huizenberg erover nagedacht wat de impact is als je onverhoopt je baan verliest en niet meer 4000+ netto aan inkomsten hebt?
De kans is klein maar niet onrealistisch. Daarmee wil ik zeggen dat de vakantie leuk is, maar als je over 2023 8K uitgeeft aan vakantie(s) dan zou ik bepaalde prioriteiten anders invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-06 21:58
@Huizenberg
even een positief bericht tussen de anderen.

Wat goed dat je nu de knop omgezet hebt om te beginnen je financiën op orde te krijgen! Dat is de eerste stap. Er zijn al wat tips langsgekomen die je hebt gekregen. Nog een andere tip met praktische zaken is de website van porterenee.nl Zij had zelf ook een torenhoge schuld nadat huis met verlies verkocht was. En dit heeft ze ook omgedraaid in nu een goed vermogen. Zij bieden ook allerlei cursussen aan, dus dat kan misschien ook wat voor je zijn.

Voor nu, ik zou zeggen dat 1900 p maand aflossen teveel is om in 1 klap te doen. Je kan het vast betalen, maar dan hou je het niet vol. (het is net als een crash dieet). Probeer eerst eens 500 euro per maand, dat is al flink zat.

Daarnaast is het natuurlijk de eerste stap om alle uitgaven die je doet per maand inzichtelijk te maken. Hoe je het doet maakt niet uit, of het nou een excel is of 1 of ander programma. Zodra je dat hebt kan je zelf nadenken over welke uitgaves je het belangrijkste vind en welke je op kan bezuinigen.
Inzichten zijn:
- vaste lasten (zowel per maand als sommige lasten die per jaar zijn),
- variabele lasten (lasten die je wel nodig hebt om van te leven, zoals boodschappen, kleding, auto benzine),
- extra variabele lasten (uitgaves die als je niks hebt ook kan overslaan, zoals verre vakanties, uit eten, gadgets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-06 22:20
missTweakers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:52:
@Huizenberg
even een positief bericht tussen de anderen.

Wat goed dat je nu de knop omgezet hebt om te beginnen je financiën op orde te krijgen! Dat is de eerste stap. Er zijn al wat tips langsgekomen die je hebt gekregen. Nog een andere tip met praktische zaken is de website van porterenee.nl Zij had zelf ook een torenhoge schuld nadat huis met verlies verkocht was. En dit heeft ze ook omgedraaid in nu een goed vermogen. Zij bieden ook allerlei cursussen aan, dus dat kan misschien ook wat voor je zijn.

Voor nu, ik zou zeggen dat 1900 p maand aflossen teveel is om in 1 klap te doen. Je kan het vast betalen, maar dan hou je het niet vol. (het is net als een crash dieet). Probeer eerst eens 500 euro per maand, dat is al flink zat.

Daarnaast is het natuurlijk de eerste stap om alle uitgaven die je doet per maand inzichtelijk te maken. Hoe je het doet maakt niet uit, of het nou een excel is of 1 of ander programma. Zodra je dat hebt kan je zelf nadenken over welke uitgaves je het belangrijkste vind en welke je op kan bezuinigen.
Inzichten zijn:
- vaste lasten (zowel per maand als sommige lasten die per jaar zijn),
- variabele lasten (lasten die je wel nodig hebt om van te leven, zoals boodschappen, kleding, auto benzine),
- extra variabele lasten (uitgaves die als je niks hebt ook kan overslaan, zoals verre vakanties, uit eten, gadgets).
Hierop inhakend weet ik dat sommige banken een inzicht/overzicht aanbieden.
ABN had Grip (onlangs uitgefasseerd, nu in de bankapp?)
ING heeft MijnInzicht
etc.

Wellicht dat bovenstaande je nog kan helpen. Wil je het overzicht zelf in elkaar knutselen met bv Docker dan kan je ook onderstaande overwegen. De ontwikkelaar is actief op Tweakers en er is ook een topic aanwezig op Tweakers over dit onderwerp.

Firefly III - Budgetmanager

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:46:
Graag advies over het volgende:

Ik heb een relatief hoge schuld opgebouwd, ondanks dat ik een goed inkomen en flinke overwaarde heb.

Schuld per vandaag: 61k (hypotheek niet meegerekend)

Dit bestaat uit het volgende:

34.700 = DUO (0% rente)
22.200 = persoonlijke lening bank (297 p.m aflossing en rente. 3,6% op jaarbasis).
1.600 = creditcard schuld
2500 = roodstand bank

Mijn plan is om eerst de CC schuld en roodstand weg te werken. Daarna 1 maand aan spaargeld opbouwen en daarna alles in de persoonlijke lening stoppen.

Inkomen / vermogen:

Woning (Resterende hypotheekschuld = 156.300. Waarde woning = 310.000
Inkomsten: 4220 (netto). Obv een vast dienstverband (40 uur per week).

Vaste lasten:1.778 EUR
Posten:
-610 hypotheek
-300 DUO
-297 Freo
-185 VVE
-150 Energie
-103 Zorg
-71 Fitness en overig sport
-27 Ziggo TV
-15 Tel abbo
-20 Water

Na aftrek vaste lasten houd ik 2.442 over per maand. Ik doe voor ongeveer 80-100 euro aan boodschappen per week. Af en toe koop ik nieuwe kleding.

Ik schat in dat ik tussen de 1.900 en 2.000 kan aflossen per maand.Op basis van 1.900 per maand, doe ik er 32 maanden over om de volledige 61k af te lossen. Dat is 2 jaar en 8 maanden. Ik krijg in Mei ook vakantiegeld en in April een bonus van ongeveer 3k netto. Hier houdt ik geen rekening mee, maar zijn nog wel additionele inkomsten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Waar moet ik mij op focussen?
Hi Huizenberg, wat een vervelende situatie en goed dat je hier actief mee aan de slag gaat.

Veel adviezen zijn denk ik al gegeven (heb niet alles doorgelezen). Ik heb vroeger ook schulden gehad door een gat in de hand en dat heb ik goed onder controle gekregen. Mijn tips:

- Maak een inzicht in al je inkomsten en uitgaven in bv een Excel. Dit geeft je inzicht in je bestedingsgedrag en de oorzaak. Pak vervolgens die oorzaak aan.
- Voor al je uitgaven altijd bedenken of je het ook echt nodig hebt. Ik deed veel uitgaven die ik simpelweg niet nodig had (nice-haves) en dat is eigenlijk bijna altijd prima.

Zorg dat je in controle komt over je eigen uitgaven. Betalen voor aflossen betekent feitelijk dat je niet zelf meer de controle hebt dus daar wil je vanaf.

1900 per maand aflossen is ambitieus maar aan de hoge kant. Het is als een crashdieet en dat ga je niet volhouden. Maak potjes en zorg dat je iets hebt om een leuk leven te leiden. Voor mij is dat 200 per maand. En zorg ook voor een potje voor onverwachtse uitgaven (wasmachine, oven, etc).

Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt, ik wil je graag wat advies geven.

[ Voor 5% gewijzigd door SURFivor op 08-01-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
@Huizenberg Goed bezig! Even mijn versie; na mijn studie paar duizend studieschuld. Tegelijk kwam er een paar duizend belastinggeld retour.

Die paar duizend belastinggeld in aandelen geïnvesteerd. Na 2 jaar is door een overnamebod dat bedrag in aandelen verviervoudigd. Toen ineens alles afgelost en een leuke auto gekocht.

In jouw geval zou ik t verdelen. Deel versneld aflossen en deel investeren. En alle overige kredieten als eerste aanpakken. Die zijn het duurste.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

SkiFan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:32:
@Huizenberg Goed bezig! Even mijn versie; na mijn studie paar duizend studieschuld. Tegelijk kwam er een paar duizend belastinggeld retour.

Die paar duizend belastinggeld in aandelen geïnvesteerd. Na 2 jaar is door een overnamebod dat bedrag in aandelen verviervoudigd. Toen ineens alles afgelost en een leuke auto gekocht.
Mooi succesverhaal. En voor ieder van deze verhalen is er minstens 1 "Na 2 jaar waren die niets meer waard en bleef ik met de schuld zitten". Aandelen zijn een zero-sum game; iedere winnaar betekend ook een net zo grote verliezer.
In jouw geval zou ik t verdelen. Deel versneld aflossen en deel investeren. En alle overige kredieten als eerste aanpakken. Die zijn het duurste.
Ik niet. Hij is gokverslaafd en jij adviseert hem opnieuw te gaan gokken. Lijkt me een serieus oerdom idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Snap de hele discussie niet of TS van zijn verslaving af is ja of nee.
TS komt hier met de vraag hoe het beste te handelen met de schulden, wat het handigst is en hoe dat aan te pakken.

Dat speculeren over hoe de schulden zijn ontstaan of TS nog verslaafd is doet helemaal niet ten zaken, hij geeft tenslotte al aan dat die daar vanaf is en graag weer schuldenvrij wilt zijn.
Mocht die daarover liegen dan heeft die alleen zichzelf ermee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 06:07
Ben ik de enige die dit topic wel erg overeen vindt komen met een topic uit 2022: Slecht in werk, schulden en het plan om eruit te komen

Ts is dan 1 jaar verder en niet echt opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:52

FreakNL

Well do ya punk?

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Vakanties ( in 2023 ongeveer 8k in totaal)
Uitgaan en uiteten (in 2023 ongeveer 6k)
Kleding (in 2023 ongeveer 3k)
Meubels (in 2023 ongeveer 2k)
PS5 (ongeveer 500)

En ik zal nog wel iets vergeten, maar dit is mijn gat in hand.
Dit valt met jouw inkomen nog best mee.

Hou je eraan vast dat als je straks schuldenvrij bent het bovenstaande rijtje met gemak kunt uitgeven en je alsnog ruimte hebt om te sparen.

Nu kan het echter even niet. Lekker twee jaar op een houtje bijten voorlopig.

Als je schulden weg zijn hou je 3k per maand over. Daar doe je dan 1k van sparen (direct de dag na salaris-storting) en de rest is yolo. Je hebt het eigenlijk hartstikke goed met een hoog salaris en weinig lasten

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Huizenberg
Ik heb inderdaad nooit aangegeven dat mijn verslaving "heftig" was. Hoe kom je hier bij?

Ik wel wel veel meer dan had gemoeten uitgegeven aan gokken in de loop van ongeveer 10 jaar. Hierdoor is de PL ook grotendeels ontstaan.

Omdat ik altijd relatief veel verdiende en mijn huis precies in de goede tijd kon kopen, dacht ik dat ik financieel alles aankon.

Hierdoor ben ik in de problemen geraakt. Maar zo heftig was mijn verslaving ook weer niet, hooguit dom gedrag. Maar het is niet zoals jij aangeeft dat ik sochtends begin met gokken en niet meer kon stoppen.

Maar ik ga hier uitkomen. Gokken dus al 1,5 jaar helemaal niks. Nu grip krijgen op mijn geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
Croga schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Mooi succesverhaal. En voor ieder van deze verhalen is er minstens 1 "Na 2 jaar waren die niets meer waard en bleef ik met de schuld zitten". Aandelen zijn een zero-sum game; iedere winnaar betekend ook een net zo grote verliezer.

[...]

Ik niet. Hij is gokverslaafd en jij adviseert hem opnieuw te gaan gokken. Lijkt me een serieus oerdom idee.
Beleggen is geen zero sum game. Aandelen zijn essentieel anders dan opties waar dit wel het geval is.

Beleggen is niet hetzelfde als gokken. Ik haal al jaren op rij een veel hoger rendement dan ik met geld op de bank zou hebben gehaald.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:10:
[...]

€45 euro voor een hele maand boodschappen? Sorry hoor maar dat klinkt echt ongeloofwaardig heb je een foutje gemaakt?

Mocht het wel kloppen wat eet je dan de hele maand?
Sorry, bedoel per week :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Nu kan het echter even niet. Lekker twee jaar op een houtje bijten voorlopig.
Op een houtje bijten hoeft niet eens.
Stel hij lost iets minder af en doet daardoor een jaartje langer erover dan is het nog goed en kan die ook nog lekker gaan leven
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.