Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01-2024
Graag advies over het volgende:

Ik heb een relatief hoge schuld opgebouwd, ondanks dat ik een goed inkomen en flinke overwaarde heb.

Schuld per vandaag: 61k (hypotheek niet meegerekend)

Dit bestaat uit het volgende:

34.700 = DUO (0% rente)
22.200 = persoonlijke lening bank (297 p.m aflossing en rente. 3,6% op jaarbasis).
1.600 = creditcard schuld
2500 = roodstand bank

Mijn plan is om eerst de CC schuld en roodstand weg te werken. Daarna 1 maand aan spaargeld opbouwen en daarna alles in de persoonlijke lening stoppen.

Inkomen / vermogen:

Woning (Resterende hypotheekschuld = 156.300. Waarde woning = 310.000
Inkomsten: 4220 (netto). Obv een vast dienstverband (40 uur per week).

Vaste lasten:1.778 EUR
Posten:
-610 hypotheek
-300 DUO
-297 Freo
-185 VVE
-150 Energie
-103 Zorg
-71 Fitness en overig sport
-27 Ziggo TV
-15 Tel abbo
-20 Water

Na aftrek vaste lasten houd ik 2.442 over per maand. Ik doe voor ongeveer 80-100 euro aan boodschappen per week. Af en toe koop ik nieuwe kleding.

Ik schat in dat ik tussen de 1.900 en 2.000 kan aflossen per maand.Op basis van 1.900 per maand, doe ik er 32 maanden over om de volledige 61k af te lossen. Dat is 2 jaar en 8 maanden. Ik krijg in Mei ook vakantiegeld en in April een bonus van ongeveer 3k netto. Hier houdt ik geen rekening mee, maar zijn nog wel additionele inkomsten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Waar moet ik mij op focussen?

[ Voor 4% gewijzigd door Huizenberg op 07-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Focussen waarom je naast je DUO schulden hebt (gemaakt). Want qua salaris zou dat niet hoeven.

Je creditcard en roodstand kosten je het meeste denk ik dus die zouden dus na 2 maanden weg kunnen zijn.

Denk dat je moet focussen op de niet vaste kosten want 800 per maand aan boodschappen is voor een alleenstaande best fors.
Scheef gekeken Oeps. Maar dan is er helemaal een variabel lek waar 2k verdwijnt.

Dus kijk eens daarna of je kan ontdekken waar het lek zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 07-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je de voornaamste redenen dat je de schulden uberhaupt opgebouwd hebt onder controle? Als ik jouw inkomsten en uitgaven zo zie zou je bij normaal bestedingsgedrag niet zulke schulden opbouwen.

Edit: Haha Barrycade dacht over dezelfde lijn en was me voor. :p

[ Voor 14% gewijzigd door Teknix1982 op 07-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
Is maar 1 simpele oplossing, ALLES wat je kunt betalen aan aflossen besteden. Verder grondig in abo's snijden, en boodschappen bij de Aldi halen. Dure auto weg, geen auto terug, of iets goedkoops of op de fiets. Telefoonabonnementen weg etc. Aanbiedingen voor vast internet opzoeken. En dan alles wat je bespaart naar aflossing.

Als je dan genoemd bedrag of meer kunt aflossen komende jaren, ga je crescendo.

Vervolgens uiteraard nooit meer consumptieve schulden aangaan. Credit card prima, maar wel elke maand volledig aflossen.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huizenberg
De schuld bij DUO heeft voor mij overigens geen prio, de andere schulden wel.

Schuld bij DUO wil ik best tegen het minimum aflossen elke maand, en het bedrag ipv aflossen bij DUO, sparen en beleggen. Is dat verstandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:37

Kek

3flix

Wat is er veranderd dat je deze schulden hebt en nu ineens ze relatief snel kan terug betalen? want de ommezwaai moet natuurlijk wel minstens 3 jaar stand houden. En hoe heb je in de smiezen wat je niet moet doen of wat er niet moet gebeuren zodat je geen nieuwe schulden/verkeerde uitgaven gaat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:39

Honesty

kattenneus!

Teknix1982 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:50:
Heb je de voornaamste redenen dat je de schulden uberhaupt opgebouwd hebt onder controle? Als ik jouw inkomsten en uitgaven zo zie zou je bij normaal bestedingsgedrag niet zulke schulden opbouwen.

Edit: Haha Barrycade dacht over dezelfde lijn en was me voor. :p
Kan toch zijn dat die pl van voor zijn salaris was ofzo.
Eerst aflossen met de meeste rente (dus CC en roodstand) dan de persoonlijke lening maar omdat ik die rente wel vind meevallen zal ik ook proberen een buffertje te gaan sparen zodat je bij een tegenslag niet weer meteen roodstaat of max CC gebruikt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Barrycade schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:50:
Focussen waarom je naast je DUO schulden hebt (gemaakt). Want qua salaris zou dat niet hoeven.

Je creditcard en roodstand kosten je het meeste denk ik dus die zouden dus na 2 maanden weg kunnen zijn.

Denk dat je moet focussen op de niet vaste kosten want 800 per maand aan boodschappen is voor een alleenstaande best fors.

Hoe kom jij aan 800 euro boodschappen in de OP?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pennywiser
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:54:

Schuld bij DUO wil ik best tegen het minimum aflossen elke maand, en het bedrag ipv aflossen bij DUO, sparen en beleggen. Is dat verstandig?
Er zit iets in je hoofd niet in orde als je over beleggen (met geleend geld) begint.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Huizenberg
Barrycade schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:50:

De reden van de opgebouwde schulden is simpel: gat in mijn hand en een gokverslaving.

Gokverslaving is verholpen, gat in mijn hand nog niet helemaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
En na het opheffen van de roodstand ook de mogelijkheid tot roodstaan opheffen bij je bank. Je verdient veel te veel om rood te hoeven staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Er zit iets in je hoofd niet in orde als je over beleggen (met geleend geld) begint.
Niet met geleend geld. Ik bedoel: als ik mijn persoonlijke krediet heb aflost, dan kan ik er ook voor kiezen om ipv 1900 af te lossen aan DUO, maar 300 af te lossen en de rest te sparen en beleggen. Dan heb ik het direct beschikbaar.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• pennywiser
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Niet met geleend geld. Ik bedoel: als ik mijn persoonlijke krediet heb aflost, dan kan ik er ook voor kiezen om ipv 1900 af te lossen aan DUO, maar 300 af te lossen en de rest te sparen en beleggen. Dan heb ik het direct beschikbaar.
Zolang je schulden hebt beleg je met geleend geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wren schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:56:
En na het opheffen van de roodstand ook de mogelijkheid tot roodstaan opheffen bij je bank. Je verdient veel te veel om rood te hoeven staan
Inderdaad, roodstaan is gewoon een doorlopend krediet. Zo staat deze ook aangemerkt bij het BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Als dat mogelijk is zal ik inderdaad duo(nu 300 per maand) proberen lagere aflossing te zetten om de persoonlijke lening sneller af te lossen.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Dat is precies wat de meeste doen wanneer ze hun huis kopen. Een lening afsluiten om iets te kopen wat in waarde stijgt, maar ook kan dalen. Echter met een verslaving geschiedenis zou ik het niet aanraden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Zolang je schulden hebt beleg je met geleend geld.
Dat is wel heel kort door de bocht. Met die redenering zouden bedrijven ook geen lening mogen afsluiten of overeenkomst met investeerders mogen aangaan omdat het groei is met gelend geld.

DUO heeft niet voor niets de structuur om over 35 jaar af te lossen. Niets mis mee om daar gebruik van te maken.
De manier waarop het gespaarde geld gebruikt wordt valt wel over te discussiëren.

[ Voor 8% gewijzigd door michielRB op 07-01-2024 14:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
michielRB schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Met die redenering zouden bedrijven ook geen lening mogen afsluiten of overeenkomst met investeerders mogen aangaan omdat het groei is met gelend geld.

DUO heeft niet voor niets de structuur om over 35 jaar af te lossen. Niets mis mee om daar gebruik van te maken.
Is het een bedrijf of persoon? Dus nee, niet kort door de bocht sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:22
[...]

Deze vraag moet je parkeren tot het zo ver is. Voorlopig ben je nog wel 2/3 jaar bezig en wie weet hoe het er dan uit ziet en wat voor rente je dan over je DUO schuld betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Deveon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Dat is precies wat de meeste doen wanneer ze hun huis kopen. Een lening afsluiten om iets te kopen wat in waarde stijgt, maar ook kan dalen. Echter met een verslaving geschiedenis zou ik het niet aanraden.
In een huis kan je wonen in een aandeel niet.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Honesty schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:01:
[...]

In een huis kan je wonen in een aandeel niet.
Van dividend kan je huur betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Let wel op dat je niet elke Euro die overhoudt gelijk gebruikt om af te lossen. Zorg dat je ook een buffertje hebt / opbouwt voor financiele tegenvallers zoals spoedreperaties aan je huis, kapotte wasmachine etc.

Daarnaast zou ik ook gewoon proberen om dei DUO schuld z.s.m. af te lossen. Dadelijk veranderen ze de regels weer (lees: verhogen de rente nog meer) waardoor het ineens weer een blok aan je been kan worden. Beleggen zou ik pas daarna gaan overwegen. Ook dat kan financieel voor een tegenvaller zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
Ik vraag mij alleen af of 1.900 p.m. realtisch is?

Hoeveel buffer moet ik eerst opbouwen voordat ik dit doe? Want de enig manier waarop ik dit zou kunnen is om direct op Pay-Day de overboeking te maken. Dan is het geld weg en kan ik het niet meer uitgeven aan iets anders.

Verder nog 2 overwegingen:

- In mei ga ik een maand reizen hier heb ik nog ongeveer 4k voor nodig (nog te sparen, maar wel grotendeels vanuit mijn vakantiegeld in Mei betaald).
- Ik heb geen buffer voor zaken in mijn huis. Als mijn vaatwasser of CV ketel kapot gaat, dan heb ik nu geen euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:55:
[...]
De reden van de opgebouwde schulden is simpel: gat in mijn hand en een gokverslaving.

Voor ‘gat in de hand’ helpt het mensen wel eens om echt op papier een kasboek bij te houden waar je alle losse uitgaven in de maand in noteert.
Mensen worden dan veel bewuster van waar ze nu echt geld aan spenderen.

Wel top dat iig de gokverslaving onder controle is d:)b

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• pennywiser
<knip> Trollen doe je maar ergens anders.

[ Voor 104% gewijzigd door Ardana op 08-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:18

g0tanks

Moderator CSA
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:55:
[...]

[...]

Sommige mensen kunnen ook verslaafd raken aan beleggen en daardoor veel geld verliezen met speculeren op de beurs. Jij weet beter dan ik wat een gokverslaving inhoudt, maar ik wil het toch even benoemen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:42

DataGhost

iPL dev

Deveon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Van dividend kan je huur betalen.
Totdat je belegging in elkaar klapt en je geen dividend meer krijgt, en bovendien ook het geld niet meer hebt. Wil je huur kunnen betalen van een dividend moeten je aandelen behoorlijk wat waard zijn en dat zie ik met krap 2k per maand "ruimte" niet gebeuren binnen 10 jaar. Als er zo weinig ruimte qua geld is is het m.i. zeer onverstandig om dat te stoppen in een product waar geen gegarandeerd rendement op zit en een behoorlijke kans op verlies bij zit. Zeker als je geen ervaring hebt met beleggen en waarschijnlijk alle slechtste keuzes achter elkaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huizenberg
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:05:
Haha, ik geef het op, succes verder. Goede reis gewenst. Je lijkt een trol, maar ik vrees dat het serieus is.
Ik snap je punt, maar deze reis staat al 7 maanden gepland. Ik wil serieus iets doen aan mijn schulden te beginnen vanaf vandaag.

Maar deze reis geeft mij zoveel vreugde, en de tickets zijn al betaald. Dus die ga ik niet schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

NACrat schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:04:
Daarnaast zou ik ook gewoon proberen om dei DUO schuld z.s.m. af te lossen. Dadelijk veranderen ze de regels weer (lees: verhogen de rente nog meer) waardoor het ineens weer een blok aan je been kan worden. Beleggen zou ik pas daarna gaan overwegen. Ook dat kan financieel voor een tegenvaller zorgen.
DUO is volgens mij de makkelijkste schuld die je kan hebben. En zolang de rente lager is dan de inflatie ben je min of meer geld aan het verdienen door deze aan te houden, want je schuld wordt minder waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Huis verkopen, al je schulden aflossen. Nieuw huis kopen met nieuwe hypotheek, moet prima kunnen met jouw inkomen. Houd je nog 92700,- euro overwaarde over, waarmee je je nieuwe hypotheek omlaag gaat krijgen.

Binnen een half jaar van al je schulden af.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 07-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:04:

Hoeveel buffer moet ik eerst opbouwen voordat ik dit doe? Want de enig manier waarop ik dit zou kunnen is om direct op Pay-Day de overboeking te maken. Dan is het geld weg en kan ik het niet meer uitgeven aan iets anders.

- In mei ga ik een maand reizen door Zuid -Amerika, hier heb ik nog ongeveer 4k voor nodig (nog te sparen, maar wel grotendeels vanuit mijn vakantiegeld in Mei betaald).
- Ik heb geen buffer voor zaken in mijn huis. Als mijn vaatwasser of CV ketel kapot gaat, dan heb ik nu geen euro.
Of dat realistisch is kan je alleen zelf zien. Volgens mij mis ik nog wel internet en je overige verzekeringen (aansprakelijkheid, inboedel, opstal, enz) en zaken zoals (gemeente)belastingen dus zorg dat je die eerst allemaal in beeld hebt. Maar als je verder echt geen uitgaven hebt buiten wat je genoemd hebt zou dat een prima bedrag kunnen zijn, met inderdaad de kanttekening dat je een kleine buffer wilt houden. Die kan je eventueel ook maandelijks opbouwen met een paar honderd euro. Die kunnen dan naar bijv. je vaatwaser of CV inderdaad, mocht dat nodig zijn.

Je reis zou ik niet doen als je zo snel mogelijk wilt afbetalen en zeker niet als je het geld nog niet bij elkaar hebt. Dat je de vliegtickets al hebt is leuk, maar neigt al snel naar een "sunk cost fallacy". Ga eens uitzoeken of de tickets om te boeken zijn naar een andere locatie dichter bij huis of een kortere reisduur, of volledig te annuleren zijn waarbij je tenminste nog wat geld terugkrijgt. Als dat geen 100% is maar 50% kan dat het nog best waard zijn bijvoorbeeld. En dan bespaar je daarmee direct de rest van die 4k die nog niet in de tickets zit. Tegelijkertijd is persoonlijk geluk ook best wat waard en niet altijd in geld uit te drukken, maar dit is in ieder geval een overweging. Misschien kan je wel meer genieten van diezelfde reis over een paar jaar als je schuldenvrij bent en je jezelf als beloning op die reis trakteert.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 07-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Totdat je belegging in elkaar klapt en je geen dividend meer krijgt, en bovendien ook het geld niet meer hebt. Wil je huur kunnen betalen van een dividend moeten je aandelen behoorlijk wat waard zijn en dat zie ik met krap 2k per maand "ruimte" niet gebeuren binnen 10 jaar. Als er zo weinig ruimte qua geld is is het m.i. zeer onverstandig om dat te stoppen in een product waar geen gegarandeerd rendement op zit en een behoorlijke kans op verlies bij zit. Zeker als je geen ervaring hebt met beleggen en waarschijnlijk alle slechtste keuzes achter elkaar maakt.
Klopt en met een hypotheek kan je zo maar met een verhoging van 1,2 naar 4,2% te maken krijgen of een scheiding. Risico is er altijd, maar niet echt relevant voor de TS. Die kan met zijn geschiedenis beter wegblijven van beleggen zo lang er nog schulden zijn. Hiermee doel ik dan ook niet alleen op DUO maar ook de hypotheek. Beleggen kan een “slippery slope” zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:52:
Is maar 1 simpele oplossing, ALLES wat je kunt betalen aan aflossen besteden. Verder grondig in abo's snijden, en boodschappen bij de Aldi halen. Dure auto weg, geen auto terug, of iets goedkoops of op de fiets. Telefoonabonnementen weg etc. Aanbiedingen voor vast internet opzoeken. En dan alles wat je bespaart naar aflossing.

Vervolgens uiteraard nooit meer consumptieve schulden aangaan. Credit card prima, maar wel elke maand volledig aflossen.

Succes!
Als hij 1900 euro over houdt, dan valt het echt wel mee wat betreft boodschappen. Aldi is sowieso duur. In tegenstelling tot wat de meesten denken.
De Dirk is de goedkoopste en dan de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guntherman
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:04

- In mei ga ik een maand reizen door Zuid -Amerika, hier heb ik nog ongeveer 4k voor nodig (nog te sparen, maar wel grotendeels vanuit mijn vakantiegeld in Mei betaald).
Voor het bepalen van de grote van je buffer kan je de Nibud bufferberekenaar gebruiken https://bufferberekenaar.nibud.nl/introductie.

Om te sparen kan het helpen om jezelf een budget per week / maand te geven. Stap 1: bepaal dit budget. Stap 2: zodra je salaris krijgt stort je het deel boven je budget naar je spaarrekening. Je vast lasten hypotheek en aflossingen die op een vaste datum betaald worden kun je met een periodieke overboeking weer van je spaarrekening halen. Zo is het bedrag op je betaalrekening zo laag mogelijk / staat hier geen geld op wat je niet uit wilt geven. Mocht je ergens in de verleiding komen om het toch uit te geven, zul je het eerst van je spaarrekening moeten halen. Verder helpt het om maandelijks een overzicht van je financiele situatie te maken waarin. Als je je hoeveelheid schulden ziet dalen geeft dit voldoening en inspiratie om verder te gaan.

Extra tip: Maak 1 spaarrekening aan waar je je vaste lasten naar toe stort totdat je deze moet betalen. En 1 voor geld dat per maand overblijft (bedrag op betaalrekening direct na ontvangst loon - budget - vaste lasten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Regel bewindvoering als je er echt en zo snel mogelijk iets aan wil doen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 17:16
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:46:

Mijn plan is om eerst de CC schuld en roodstand weg te werken. Daarna 1 maand aan spaargeld opbouwen en daarna alles in de persoonlijke lening stoppen.
Volgens mij is dit prima. Je schulden zijn best beheersbaar. Binnen een paar maanden kun je van de CC en roodstand afzijn. Voor de rest is met dit inkomen makkelijk 1000 euro per maand te sparen na de aflossing van de studie en PL. Dus heb je eind volgend jaar alleen nog de studieschuld.

De uitdaging is nu vooral even zuinig doen, 50 per werk voor boodschappen is echt ruim genoeg.

Vind de meeste reacties wel een beetje overtrokken. Gezien de lastige geschiedenis ben je best goed bezig en moet een vakantie ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
Arunia schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Als hij 1900 euro over houdt, dan valt het echt wel mee wat betreft boodschappen. Aldi is sowieso duur. In tegenstelling tot wat de meesten denken.
Ik doe overigens al boodschappen bij LIDL. Maar goed koper dan 80 euro per week lukt moeilijk. Inflatie is duidelijk merkbaar (vooral in de supermarkt).

Ik vind 80 euro per week nog wel OK voor boodschappe, tussen de 320 en 360 per maand. Als ik hier binnen blijf, dan moet 1900 aflossen zeker lukken.

Het punt is, ik moet mijzelf dwingen om me te houden aan mijn budget plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:54

- In mei ga ik een maand reizen hier heb ik nog ongeveer 4k voor nodig (nog te sparen, maar wel grotendeels vanuit mijn vakantiegeld in Mei betaald).
Die maand reizen annuleren en je focussen op het aflossen van schulden is verstandiger. Ik vind dit een goed filmpje, deze strategie volgen kan je helpen om vlot van je schulden af te komen: YouTube: Versneld Leningen Aflossen | Sneeuwbaleffect

Ineens je hele leven omgooien en niks meer uitgeven zorgt er voor dat het niet gaat werken. Dan doe je het drie maanden en lukt het niet meer. Reserveer €1000 per maand voor het aflossen van schulden en volg de strategie van het filmpje. Dan ben je er met een paar jaar van af.
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Ik doe overigens al boodschappen bij LIDL. Maar goed koper dan 80 euro per week lukt moeilijk. Inflatie is duidelijk merkbaar (vooral in de supermarkt).

Ik vind 80 euro per week nog wel OK voor boodschappe, tussen de 320 en 360 per maand. Als ik hier binnen blijf, dan moet 1900 aflossen zeker lukken.

Je kunt je er beter aan houden door direct na binnenkomst van het salaris al het geld te verdelen en vaste overboekingen te doen. Dus direct na binnenkomst de extra aflossing op een schuld, een deel van het salaris naar een potje (of aparte rekening) voor de vaste lasten, een potje voor leuke dingen enzovoort.

[ Voor 24% gewijzigd door Insert12 op 07-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 10:50

mwa

[...]

Contant pinnen want je mag uitgeven, en de rest niet aankomen? Pinpas eventueel aan een bekende geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28
[...]

Wat dat betreft doe je het echt wel goed met boodschappen. Denk dat als je 1500 euro per maand al in een schul steekt.
Zelf zou ik kiezen die met de hoogste rente en lager bedrag. Dus rood staan of credit card en dan de andere. Daarna je PL. Je houdt dan steeds meer over en kunt dus steeds meer aflossen. Dan zou je met 3 a 4 maanden die beide weg kunnen hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Ik heb van iemand geleerd dat 'lol maken' ook gewoon gebudgeteerd kan worden. Ik maakte altijd een begroting met alleen vaste en voorspelbare lasten, zonder rekening te houden met dat je af en toe ook wat leuks wil doen.

Het is ook heel verstandig om dat te blijven doen. Als je al je geld naar aflossing stuurt, dan doe je nooit meer wat leuks en heb je straks het gevoel dat je nergens meer voor leeft. Begroot een maandelijks bedrag voor leuke dingen en zet dat opzij, beschouw het als een vaste last. Dan kun je makkelijker iets leuks gaan doen zonder dat het ineens zwaar op de begroting drukt.

In jouw geval zou ik zeggen, laat die reis gewoon staan. Als je al geboekt hebt en de tickets zijn al betaald, dan is het alleen maar heel veel gedoe (en mogelijk ook weer extra kosten) om dat te annuleren. Maar beschouw het voorlopig als de laatste 'grote' reis. Vanaf nu alleen kleine reisjes (als dat je liefhebberij is) tot in ieder geval je roodstand, creditcard en PL weg te werken. In jouw geval zou ik zodra de financiele situatie dat toelaat, de roodstand opzeggen en de creditcard wegdoen, dan kom je niet opnieuw in de verleiding.

En het is altijd verstandig om regelmatig even naar je vaste lasten te kijken. Ik doe dat 1x per jaar. Vraag je bij ELKE vaste last af: Heb ik dit ECHT nodig? Wellicht heb je een abonnement op de sportschool, maar ga je er bijna nooit naartoe. Zeg het op en koop zelf een paar gewichten of ga gewoon buiten hardlopen. Kijk nog eens goed naar je verzekeringen (zijn ze ECHT nodig) en je energie (kun je nergens een goedkoper contract krijgen? Kun je misschien energie besparen?). Volgens mij moet het met zo'n inkomen wel haalbaar zijn om die schuld af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik vind 80 euro per week wel veel zeker als je al aangeeft dat je moeite hebt om je aan dat budget te houden.

Wat ik doe is al mijn geld gaat direct naar de spaarrekening en een dag of wat voor vaste lasten etc er af gaan zet ik het beschikbaar voor de automatische incasso. Ik sta dus eigenlijk altijd op nul.
Dan als ik iets wil kopen moet ik dus actief geld van mijn spaar halen en dat is een goede extra barrière.
Je ziet dan je spaarrekening altijd slinken in plaats van een schouderklopje als je een keer 100 euro over hebt.

Je kijkt dan ook gewoon kritischer naar je vaste lasten omdat je er actief mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:40
Zoek betere professionele hulp voor je gokverslaving, want daar gaat geen schuldaflossingschema of goedbedoelde adviezen van een forum je mee helpen.

Feit dat je nog zoveel schuld hebt, met ~2x modaal, geeft aan dat casino’s en loterijen nog veel aan je verdienen

[ Voor 32% gewijzigd door Mr.D78 op 07-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Huizenberg
Mr.D78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:35:
Zoek betere professionele hulp voor je gokverslaving, want daar gaat geen schuldaflossingschema of goedbedoelde adviezen van een forum je mee helpen.

Feit dat je nog zoveel schuld hebt, met ~2x modaal, geeft aan dat casino’s en loterijen nog veel aan je verdienen
Op dit moment verdienen ze 0 euro van mij. Ik heb sinds anderhalf jaar een gokverbod en gok niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:51
Ok, we houden het simpel

34.700 = DUO (0% rente)
22.200 = persoonlijke lening bank (297 p.m aflossing en rente. 3,6% op jaarbasis).
2500 = roodstand bank

In 2 maanden tijd kan je de roodstand en de creditcard wegwerken.

Ik krijg in Mei ook vakantiegeld en in April een bonus van ongeveer 3k netto. Hier houdt ik geen rekening mee, maar zijn nog wel additionele inkomsten.

De bonus van 3000 is je buffer, Genoeg om wasmachine, droger of klein onderhoud te kunnen betalen.
Is het meer dan heb altijd nog de 2000 van maandelijkse aflossing die beschikbaar is.

Dan de 22.200 = persoonlijke lening bank (297 p.m aflossing en rente. 3,6% op jaarbasis).

Laten we die op 12 maanden zetten dan ben je er vanaf.

34.700 = DUO (0% rente)

Dat is verwaarloosbaar, gewoon minimale aflossing doen.

Ik weet niet wat de rente op je hypotheek is of voor hoelang die nog vaststaat. Maar die is dan aan de bod ipv DUO

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 19:22
Ik heb niet het hele topic in detail doorgenomen, maar wil je in ieder geval nog wijzen op de aflosvrije periode bij DUO. Gezien je daar 0% rente betaalt, kun je die beter aanzetten en dat geld gebruiken voor je overige schulden waar je wel rente op betaalt.

Overigens is dan wel van belang dat je het ook daadwerkelijk daaraan besteedt. Gezien de twijfels die je nog over jezelf hebt, lijkt wat extra hulp zoeken niet per se overbodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.D78
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:41:

Op dit moment verdienen ze 0 euro van mij. Ik heb sinds anderhalf jaar een gokverbod en gok niet meer.
Fijn, echt waar (verslaving is een bitch). Maar, dan heb je al 1,5 jaar schuld af kunnen lossen, hoe kan bijvoorbeeld die creditcardschuld (hoge rente!) dan nog open staan? Dat is 1 maandje “droog brood eten” met jouw inkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.D78 op 07-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 07:46

SeatRider

Hips don't lie

Mr.D78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Fijn, echt waar (verslaving is een bitch). Maar, dan heb je al 1,5 jaar schuld af kunnen lossen, hoe kan die creditcardschuld (hoge rente!) dan nog open staan?
Ik denk dat dat het gat in zijn hand is?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huizenberg
Mr.D78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Fijn, echt waar (verslaving is een bitch). Maar, dan heb je al 1,5 jaar schuld af kunnen lossen, hoe kan die creditcardschuld (hoge rente!) dan nog open staan?
Het gat in mijn hand is aflopen jaar nog niet verdwenen helaas. Gelukkig niet meer gegokt inderdaad, maar ik vond dat ik wel mooie spullen mocht kopen en lekker op vakantie mocht gaan (ik werk immers hard).

Slechte mindset, maar dat is de reden dat de CC schuld nog niet is afgelost. Vorig jaar was deze nog 5.500, dus ik heb wel degelijk afgelost, alleen kon het sneller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:39
Geef de reis aan je ouders, hebben ze verdiend want ook zij zitten met de stress.
De dagen die vrijkomen ga je werken, en de vakantiedagen laat je uitbetalen.
Is ook weer meteen 4000 euro, bonus
Bovendien op vakantie geef je stuk meer uit, uit eten, stadje bezoeken, shoppen, maand lang? 1000 euro.

Met die ene maand je ouders een vakantie gunnen bespaar je jezelf dus 5000 euro!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
Misschien niet leuk om te horen, maar is een curator bewindvoerder (tijdelijk) niet een betere oplossing? Een familielid, goede vriend, of professional?

Intelligentie zegt niets over gokverslaving of niet goed met geld om kunnen gaan. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.D78 op 07-01-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dit valt nog wel te overzien
Niet teveel stressen hierover, met paar jaartjes ben je er van af en is het geschiedenis

Kan je de Duo schuld afbetaling niet flink gaan verlagen? Hoe lager hoe beter omdat daar 0% rente tegenover staat.
Met dat geld wat je daar van overhoud kan je de andere schulden snel mee aanpakken.

Roodstand en CC die moet je echt met spoed aflossen, los degene met de hoogste rente het eerst af en zo snel als kan

Daarna de persoonlijke lening aflossen maar die zou ik iets minder snel gaan aflossen zodat je nog wat ruimte overhoud om een buffer van te sparen.
Weet niet in wat voor staat je woning is maar als je kosten verwacht moet je daar wel voor sparen.
Qua noodbuffer zou ik toch wel minimaal 5k aanhouden.

Als dat achter de rug dan komen we bij het laatste deel aan Duo.
Mocht de rente nog steeds laag zijn tegen die tijd dan zou ik niks of zo min mogelijk aflossen en met dat geld gaan sparen in spaardepositos als de opbrengst hoger is dan de rente kosten of misschien wel een beetje gaan beleggen in wereld Fondsen/etf's maar dat brengt risico's met zich mee en het is de vraag of dat verstandig is.
Gezien je inkomsten mocht dat zo blijven dan zou je dat ook wel weer kunnen opvangen desnoods dus qua risico valt het dan ook wel mee

Woning zou ik niet zo snel verkopen, nieuwe woning kost ook een hoop geld en als je goed zit lekker blijven zitten waar je zit

Hou zo vol los af en alles komt goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zet je maximale lening op je CC steeds lager als je hebt afgelost, zelfde geldt voor je roodstand. Als je er stress van krijgt kun je er altijd geld op bijstorten. Dat geeft je een stok achter de deur. Spaarpotjes op een spaarrekening werken ook erg goed, dan wordt het een sport om zo veel mogelijk opzij te leggen en dan af te lossen. Succes en goed bezig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Budgetteren, alles budgetteren, en niks uitgeven zonder verantwoording.

Ik werk met allemaal potjes bij mijn bank (ASN) Boodschappen, fun, kleding, auto, buffer, etc etc.
Je moet dan ook alle kosten per jaar uitzoeken. Die stop je dan in een bepaald potje, betaal je zo'n jaarlijkse rekening dan komt hij ook uit dat potje, dat je elke maand vult met 1/12de van alle kosten.
Je uitgaven voor boodschappen doe je ook via een maandelijkse pot, de ene week moet je koffie WC papier en nog wat dure dingen hebben, andere weken zijn goedkoper. Als je bij die dure denkt van "ja het moet toch" en vervolgens 120 uitgeeft, maar een week later maar 40 nodig had en dus even mooi wat lekkere dingen haalt omdat je 'geld over' hebt gaat het gewoon weer fout.

Zo moet je je hele uitgavenstructuur aanpakken. Je 'leuk pot' kun je rustig met een mooi bedrag vullen, dat is geen issue, als het maar in het systeem past, en je ook alles daaruit doet. En een beetje bijhoudt waaraan.

Het gaat er niet om zo weinig mogelijk uit te geven. Het gaat erom dat je weet waar alles heen gaat, en dat je beperkt wordt door je oorspronkelijke bedragen. Ga je daar (structureel) overheen ben je zo weer terug bij af.

4 maanden later van je schulden af zijn is minder erg dan 8 maanden later weer nieuwe te hebben ;)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 14:56
Ik mis in de vaste lasten de kosten voor creditcard rente en rood staan.

Bij elke maandelijkse aflossing gaan je maandlasten omlaag, dit geld ook weer gebuiken voor aflossing. Wordt een sneeuwballetje die steeds groter wordt waardoor je ook sneller gaat.

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 14:46

Zenix

BOE!

Mr.D78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:50:
Misschien niet leuk om te horen, maar is een curator (tijdelijk) niet een betere oplossing? Een familielid, goede vriend, of professional?

Intelligentie zegt niets over gokverslaving of niet goed met geld om kunnen gaan. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Curatele is sowieso overdreven, bewindvoering op financiël vlak lijkt mij eerder van toepassing.

Bewindvoering of curatele zou ik dus niet doen, want dat kost ook meer dan 100 euro per maand. Het is een laatste optie, als niks meer werkt. Maar TS heeft geen gokverslaving meer en laat met dit topic zien dat hij stappen heeft gemaakt. De beste les is om dit door te zetten, mocht na een aantal maanden geen progressie zijn met het aflossen, dan is het een goed moment om daarvoor te kiezen.

Een bewindvoerder gaat de onderliggende problemen namelijk niet oplossen, dat moet jezelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
@Zenix
Bewindvoerder, inderdaad. In ieder geval iemand die helpt bij de laatste stappen of waar TS op kan terugvallen als het uitgavenpatroon de verkeerde kant uit gaat (in het casino of elders)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Mr.D78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:02:
@Zenix
Bewindvoerder, inderdaad. In ieder geval iemand die helpt bij de laatste stappen of waar TS op kan terugvallen als het uitgavenpatroon de verkeerde kant uit gaat (in het casino of elders)
Kan ook gewoon vrijwillige budgetcoach of hulp zijn van bijvoorbeeld humanitas, vaak is een klein stokje achter de deur al genoeg om het goede aan te leren en het ook te blijven doen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Beleggen als je een schuld hebt en nauwelijks spaargeld is niet verstandig. Beleggen doe je met geld wat je 'over hebt' en op korte termijn geen risico loopt uit te moeten geven waardoor je gedwongen beleggingen moet verkopen.

Overigens gaf ik vroeger ook zo veel aan boodschappen uit als single. Inmiddels verspil ik ik veel minder en ben ik met 50 euro boodschappen in de week wel klaar. Eigen merk producten zijn prima en schelen een hoop, daarnaast restjes een dag bewaren en goed opletten wat je koopt. Vlees koop ik alleen in de aanbieding en gaat de vriezer in bijvorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Het gat in mijn hand is aflopen jaar nog niet verdwenen helaas. Gelukkig niet meer gegokt inderdaad, maar ik vond dat ik wel mooie spullen mocht kopen en lekker op vakantie mocht gaan (ik werk immers hard).

Slechte mindset, maar dat is de reden dat de CC schuld nog niet is afgelost. Vorig jaar was deze nog 5.500, dus ik heb wel degelijk afgelost, alleen kon het sneller.
No offence, maar iedereen wil mooie spullen kopen, en iedereen werkt "hard" volgens henzelf.

Sparen is gewoon discipline. Dat doet even pijn, maar scheelt op de lange termijn zoveel kopzorgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Zenix schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Curatele is sowieso overdreven, bewindvoering op financiël vlak lijkt mij eerder van toepassing.

Bewindvoering of curatele zou ik dus niet doen, want dat kost ook meer dan 100 euro per maand. Het is een laatste optie, als niks meer werkt. Maar TS heeft geen gokverslaving meer en laat met dit topic zien dat hij stappen heeft gemaakt. De beste les is om dit door te zetten, mocht na een aantal maanden geen progressie zijn met het aflossen, dan is het een goed moment om daarvoor te kiezen.

Een bewindvoerder gaat de onderliggende problemen namelijk niet oplossen, dat moet jezelf doen.
Als familie bewindvoering doet dan kan dat toch eventueel gratis?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Honesty schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Kan ook gewoon vrijwillige budgetcoach of hulp zijn van bijvoorbeeld humanitas, vaak is een klein stokje achter de deur al genoeg om het goede aan te leren en het ook te blijven doen.
Budgetcoach is wel een goed idee inderdaad dan heb je een beetje hulp en diegene kan misschien ook nog verder adviseren en begeleiden
Alleen zo een coach helpt wel meer met uitgavens en aflossen maar is vaak geen finacieel specialist en kijkt dus niet naar rendementen en rentes dus dat is wel een dingetje om in je achterhoofd te houden.
Nou zou daar best wel verschil in zitten maar van wat ik zo hoor van andere is het vrij basis.

Maar een curator of bewindvoerder is wel wat overdreven vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

ArthurMorgan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:58:
Zo moet je je hele uitgavenstructuur aanpakken. Je 'leuk pot' kun je rustig met een mooi bedrag vullen, dat is geen issue, als het maar in het systeem past, en je ook alles daaruit doet. En een beetje bijhoudt waaraan.
Een leuk pot is noodzakelijk, anders houd je het niet vol. Maar ik heb bij een vriend gezien dat als je van die leuk pot gaat gokken het niet bij die pot blijft. Gok verslaving is als alcohol verslaving: als je het hebt kan je het niet matigen. Dus ga voor de leuk pot naar een pretpark of op vakantie, maar gokken houd daar de nul voor aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
De grote vraag is, of je al uit je bestedingspatroon gestapt bent. Je hebt genoeg inkomen, maar als je gedrag niet weet aan te passen dan moet je bewindvoering aanvragen (zus broer pa of ma kan ook bewindvoerder worden). Je hebt een coach nodig die controleert of je niet in je oude patroon terugvalt. Blijf in contact met e.v.t. een hulpinstantie.

[ Voor 22% gewijzigd door Monkeydancer op 07-01-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 05-05 14:46

Zenix

BOE!

Monkeydancer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Als familie bewindvoering doet dan kan dat toch eventueel gratis?
Dat zou ik nooit doen, omdat een familielid niet onafhankelijk kan zijn. Daarnaast kan het spanning geven in de familie.

Ik heb ook een direct familielid die onder bewindvoering staat, terwijl ik genoeg kennis heb om hem te helpen. Maar vanwege de emotionele band is het toch lastiger om hard op te treden indien nodig. Een vreemde heeft daar geen moeite mee en een ervaren bewindvoerder kan dat ook beter. Als de TS bijvoorbeeld een beslissing maakt waar jij het als familielid niet eens mee bent, of hij gaat in de fout, dan moet jij optreden.

Daarnaast is ook de administratie een deel, kan best wat tijd in zitten en je moet verantwoording afleggen. Het is dus even wat anders dan even een rekening beheren en alles aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:00
Allereerst complimenten dat je hier serieus mee aan de slag gaat.

Ik zou sowieso eerst de roodstand en credit card aflossen. En erna gelijk zorgen dat rood staan niet meer mag en CC direct automatisch wordt afgelost. Idealiter gebruik je de CC ook niet meer, enkel in geval het niet anders kan, bijvoorbeeld voor bepaalde diensten. Ook zou ik zorgen voor een paar K buffer, dit geeft gerust gevoel.

PL zou ik versneld proberen af te lossen, maar niet perse volledig daarvoor gaan. Ik zou zelf ervoor kiezen om extra af te lossen én te sparen ipv volledig voor aflossen te gaan.

Overall zou ik zelf nooit voor een super extreem regime gaan, ik zou dat zelf niet volhouden. Dan maar iets minder snel.

En als je straks overal vanaf bent proberen om je uitgavenpatroon in stand te houden, alleen ipv aflossen ga je dan sparen.

Succes!!

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:43

Als je je zorgen maakt om schulden ga je geen maand reizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

@Huizenberg je hebt je gok verslaving dus uitgewisseld met spullen kopen.

Dus je bent van je gokverslaving "af" omdat je een verbod hebt, maar is er echt aan de onderliggende laag gewerkt met wat professionele hulp?

Gezien de progress lijkt het niet echt te helpen en ben je in een compensatie bestedingspatroon gevallen ipv compensatie eten.

Dus waar gaat die 2k per maand naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:00
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2024 16:49 . Reden: Geen hk ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
Barrycade schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:33:
@Huizenberg je hebt je gok verslaving dus uitgewisseld met spullen kopen.

Dus je bent van je gokverslaving "af" omdat je een verbod hebt, maar is er echt aan de onderliggende laag gewerkt met wat professionele hulp?

Gezien de progress lijkt het niet echt te helpen en ben je in een compensatie bestedingspatroon gevallen ipv compensatie eten.

Dus waar gaat die 2k per maand naar toe?
Vakanties ( in 2023 ongeveer 8k in totaal)
Uitgaan en uiteten (in 2023 ongeveer 6k)
Kleding (in 2023 ongeveer 3k)
Meubels (in 2023 ongeveer 2k)
PS5 (ongeveer 500)

En ik zal nog wel iets vergeten, maar dit is mijn gat in hand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:38:
[...]

PS5 (ongeveer 500)

Je kan wel 8k aan vakanties en 6k aan uit eten geven, maar je laat jezelf van raad voorzien op tweakers ipv geld uitgeven aan een budgetcoach. Daar gaat het denk ik al mis.

Ik wens je wel succes, want het is moeilijk om zulke levenstijlen te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:25
[...]

PS5 (ongeveer 500)

Je herkent het probleem, dat is al 50% van de oplossing.

Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar kan je niet je ouders vragen om de duur betaalde leningen af te lossen en dan hen terug betalen met een lagere rente? Scheelt jou wat geld, en het is fijner familie rente te betalen dan de bank of CC maatschappij.
Mogelijk voel je dan ook iets meer "druk" om af te lossen.

Maar als ik naar de uitgaven hierboven kijk mag aflossen geen probleem zijn, als je dat gat weet te dichten.
Wat al eerder aangegeven, alleen maar blind aflossen en jezelf niets meer gunnen werkt niet, geef jezelf elke maand ook een klein budget voor leuke dingen en HOU JE HIERAAN. Wil je wat anders/duurders doen, jammer joh, sparen. Ondanks je schulden leef je nog steeds in weelde, er zijn er zat die elke week moeten kiezen tussen kleding die eigenlijk echt vervangen moet worden of eten. Zorg dat je niet ook zo ver komt.

Andere mogelijkheid: misschien wil je werkgever helpen, je schulden aflossen en het inhouden op je salaris. Dan kán je niet eens de mist meer in gaan.

Succes :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

PS5 (ongeveer 500)

Door het zo op papier te zetten zie je het denk ik zelf ook wel.
Een budgetcoach kan hier zeker helpen.

Probleem zit duidelijk aan de uitgavenkant en niet aan de inkomstenkant.
Dat is nog een groot voordeel.

Verder wel goed stappenplan qua aflossen, denk alleen dat de bedragen qua aflossen wel iets te rooskleurig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 36835 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:14:
Huis verkopen, al je schulden aflossen. Nieuw huis kopen met nieuwe hypotheek, moet prima kunnen met jouw inkomen. Houd je nog 92700,- euro overwaarde over, waarmee je je nieuwe hypotheek omlaag gaat krijgen.

Ik zou kiezen voor een langetermijn strategie, door te beginnen met de leningen die de hoogste rente hebben.

Zijn huidige hypotheek rente is veel minder dan wat de huidige rente is, dan ga je per maand praktisch gezien meer betalen, of je moet je hypotheek mee kunnen nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 07-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:54
[...]

PS5 (ongeveer 500)

Nu je dit zo opsomt heb je zelf al het antwoord gegeven hoe je je plan moet aanpakken. Bij elkaar opgeteld is dit 19.500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Je herkent het probleem, dat is al 50% van de oplossing.

Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar kan je niet je ouders vragen om de duur betaalde leningen af te lossen en dan hen terug betalen met een lagere rente? Scheelt jou wat geld, en het is fijner familie rente te betalen dan de bank of CC maatschappij.
Mogelijk voel je dan ook iets meer "druk" om af te lossen.
Die duurbetaalde leningen kan hij in een maand of twee aflossen. De persoonlijke lening valt mij reuze mee qua rentetarief.

Het probleem van TS lijkt zijn uitgavenpatroon te zijn. Daarom, als leek, vraag ik mij ook af hoe nuttig de ideeën zijn van niks meer doen behalve aflossen, of je huis verkopen, of vergelijkbare dingen. TS verdient zat om redelijk af te kunnen lossen en nog gewoon een normaal leven te hebben met geld voor leuke dingen. Het probleem is dat hij dat wel moet doen. Als hij zijn huis verkoopt en weer op oude voet doorgaat schiet dat heel weinig op. En daar zal hij dan dus ook aan moeten werken, dat uitgavenpatroon. Al dan niet met externe hulp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Monkeydancer
De schuld kan hij zo aflossen, maar als je niet 1 jaar hand op de knip kan houden dan houdt het snel op. Ook heeft hij bij het budgetteren nog een aantal zaken vergeten zoals verzekeringen en meer (Belastingen, afvalstoffenheffingen enz. Geld moet je ook apart leggen voor woning (kozijnen, gevel, dak, CV apparatuur en etc. Dat telt flink op. Met huidige cijfers en bestedingsgedrag houdt hij met zijn huidige bestedingspatroon 9k over jaarbasis. Daarin zijn geen verzekeringen, belastingen, variabele kosten in meegenomen. Een huishouden is veel meer dan alleen de vaste kosten.

Als hij 3 jaar op de knip kan leven dan is hij zo van zijn schulden af. Misschien meer je PS5 aanzetten en minder op vakantie gaan. Lekker gamen thuis, is goedkoper. Als je zeker op vakantie wilt gaan, kan je daarop ook gewoon budgetteren. Maakt vakantie daar niet minder leuker op. Ik heb lui op een cruise zien gaan voor een prikkie met veel luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Misschien is Schuldhulpmaatje iets voor je, @Huizenberg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:52:

Succes!
Nou nou, rustig aan. Wat een ongelofelijk overtrokken reactie. Je doet alsof hij een PL heeft met 19% rente. Er zit maar 3,6% op. Zelfs een spaardeposito heeft een hoger percentage.

En gemist dat meneer dik 4200 NETTO verdient? Die leningen zijn dus zo terugbetaald. En die DUO lening is niks mis mee. Dat is prima en betaal je terug met die 300 in de maand.

Als hij jouw plan volgt moet hij z’n auto met verlies halsoverkop verkopen en op een houtje gaan bijten. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Arunia schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:18:
[...]

... Aldi is sowieso duur. In tegenstelling tot wat de meesten denken.
Bezorgt Dirk ook ?
Die ligt namelijk niet overal "om de hoek".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxZYJqEoK_2lUh4TBS16pPTppfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h0QnqVzLRhW2UunufQdlJmRg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMxugwn2lOe1qQOWAbkYn8-ZBJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9l0gN6jMT1Bv6XJ4ZBDqFC6Z.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik vind 80-100 euro aan boodschappen per week echt schrikbarend veel. Ik koop alleen bij de Albert Heijn en zit rond de 50 per week. Dus ook daar is flink aan te verdienen.

Verder zou ik écht die vakantie afzeggen voor het geval daar nog geld terug te halen is. Als je vorig jaar al aan 6k vakantiegeld zit heb je je prioriteiten echt flink verkeerd met zo'n dure lening. Eerst op de blaren zitten en de boel afbetalen, dan maar een weekje in een huisje op Texel oid ipv 2 maanden Zuid Amerika toeren, dat kan prima later ook wel wanneer je schuldenvrij bent. Die DUO schuld daargelaten, 0% rente kan je nog wel even mee vooruit, maar die PL en CC en roodstaan kan je beter zo snel mogelijk wegwerken.

Zoek een budgetcoach of iemand die je hierin wil helpen. Die je duidelijk kan maken wanneer jij een grote uitgave wil doen die totaal onnodig is dat je dit pas doet nadat je schulden zijn afbetaald.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Bezorgt Dirk ook ?
Die ligt namelijk niet overal "om de hoek".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
waarom toch totáal zinloze OT post plaatsen? Hier heeft toch niemand iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huizenberg
Is Dirk goedkoper dan LIDL? Als het echt scheelt dan ga ik daarheen voortaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Met dit perspectief erbij zou ik toch nogmaals, maar ditmaal wat harder aanraden de geplande vakantie (waar je het geld nog niet voor bij elkaar gespaard hebt) af te blazen. In het slechtste geval ben je alleen de kosten van de tickets kwijt, in een gunstiger geval krijg je er nog wat voor terug of kan je ze omboeken naar een ander jaar of een andere locatie. Al het geld wat je nu nog niet aan de vakantie hebt uitgegeven bespaar je direct en dat is zomaar 15-20% van je uitstaande schulden (behalve DUO).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huizenberg
DataGhost schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Met dit perspectief erbij zou ik toch nogmaals, maar ditmaal wat harder aanraden de geplande vakantie (waar je het geld nog niet voor bij elkaar gespaard hebt) af te blazen. In het slechtste geval ben je alleen de kosten van de tickets kwijt, in een gunstiger geval krijg je er nog wat voor terug of kan je ze omboeken naar een ander jaar of een andere locatie. Al het geld wat je nu nog niet aan de vakantie hebt uitgegeven bespaar je direct en dat is zomaar 15-20% van je uitstaande schulden (behalve DUO).
De tickets waren 1.300 euro p.p. en dit heb ik samen met mijn vriendin gepland. Dit hebben we maanden voorbereid, en ga ik dus niet afblazen.

Tickets zijn non-refundable ook dus 1.300 euro weggooien ga ik niet doen.

Ik ben mij ervan bewust dat dit hierdoor 4.000 minder kan aflossen komend jaar, maar dat heb ik er graag voor over. Juist door dit soort dingen ga ik het aflossen volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:38:
Het ligt er een beetje aan of je in de buurt woont/werkt ;) En je kunt ook bij beide boodschappen doen.
Als je dicht genoeg bij de Duitse grens woont: de drogisterij spullen en bepaalde levensmiddelen zijn daar een stuk goedkoper.
En over "gat in de hand": Waarschijnlijk helpt het bijhouden van je uitgaven in een huishoudboekje heel goed om je gat te dichten. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door W1ck1e op 07-01-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:38:
ik denk dat het elkaar slaat. ene product is bij lidl goedkoper, andere bij dirk.

maar zoiezo is het bij beide geen slechte keus. nettorama is ook goedkoop. en heeft bij veel producten: 2 halen, 10% extra korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:52
Allereerst gefeliciteerd met je eerste stap. Erkennen dat je flink wat schuld hebt, en er actief iets mee gaan doen. Is je doel om zo snel mogelijk schuld vrij te zijn?

34.700 = DUO (0% rente)
2500 = roodstand bank

Na aftrek vaste lasten houd ik 2.442 over per maand

Verder geef je aan nog wat variabele kosten te hebben en 1900 af te kunnen lossen.

Een noodbudget zoals je noemt is niet heel relevant. Leuk, maar je kunt eventueel je credit card en roodstand gebruiken. Dus dit zou ik als eerste maximaal aflossen, en niet meer gebruiken.

De duo lening klinkt erg, net zoals je persoonlijke lening. Maar ik zou verder daar niet direct iets drastisch aan veranderen. Dit omdat je al rente en aflossing hierop betaald. De rente hierop is acceptabel. Daarnaast geef je aan dat je dus ongeveer 1900 per maand over hebt.

Je inkomen is verder goed, en de woning die je bij je inkomen hebt is gewoon passend, en de hypotheek schuld laag.

"Mijn plan is om eerst de CC schuld en roodstand weg te werken. Daarna 1 maand aan spaargeld opbouwen en daarna alles in de persoonlijke lening stoppen." Meestal is roodstand weg werken dan credit card (afhankelijk van de rente die je erop betaald) Dus dit zou je ongeveer in maart wel moeten lukken.

Daarna kun je denken aan een "noodbuffer". Je DUO lening is vanaf 1 januari volgens mij geen 0% meer, dus dat zou je even moeten nakijken.

Dan zou ik de rest na maart gewoon sparen voor je vakantie. En na je vakantie kijken wat logisch is. In Nederland zijn de vangnetten goed. Dus vooral ook kijken waar jij je goed bij voelt. Zo kun je ervoor kiezen om eerst 12k buffer (ongeveer 3 maand netto) op te bouwen. En daarna een jaar lang de persoonlijke lening af te betalen. De DUO lening is echt laag in percentage. Dus dat iets wat je zelf moet overwegen, wil je persoonlijk wat extra financiën opbouwen , dan is dat ook niet verkeerd. Je zou dan kunnen denken aan een spaarrekening of iets waarop je 3 jaar lang 1k netto stort, zodat je de DUO lening kunt afbetalen. Dit geeft je alsnog wat vrijheid om te kiezen voor andere opties. DUO-lening is immers een van de goedkoopst mogelijke leningen die er zijn.

TLDR:
in 3 maand de credit card en roodstand afbetalen
Sparen voor de vakantie
Na de vakantie buffer opbouwen tot einde van het jaar.
Begin 2025 Persoonlijke lening afbetalen
2026-27 Sparen (met als doel DUO af te kunnen betalen), mocht je toch een nieuwe keuken of auto willen kan dat ook, en spaar je daarna weer.

En voor gat in de hand. Gebruik twee rekeningen. Een waarop je salaris binnen komt. En betaal jezelf dan een normaal bedrag uit op je pin rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
appel001 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:55:
...
En voor gat in de hand. Gebruik twee rekeningen. Een waarop je salaris binnen komt. En betaal jezelf dan een normaal bedrag uit op je pin rekening.
Wellicht, maar open zeker een spaarrekening, bij een andere bank die fatsoenlijke rente biedt. Gewoon in Nederland. Kijk in het spaartopic voor tips en ideeen. Geen deposito's openen, maar vrij opneembaar houden. Maak elke salaris periode automatisch geld over naar de spaarrekening. Begin laag en kijk wat je elke maand kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
Anoniem: 36835 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:14:

Interessante gedachte. Alleen vraag ik mij af of de schuld opweegt tegen de kosten van verhuizen.

34.700 = DUO (0% rente)
2500 = roodstand bank

De echte schuld is eigenlijk de roodstand en credit card schuld, 4100 euro. De rest is allemaal lager of vergelijkbaar met de huidige hypotheek rente. En wordt al van het salaris afgelost.

Een huis (ver)kopen is ook niet goedkoop. 2% overdrachtsbelasting, op 300k is ook al 6k aan kosten. En dan de verhuizing er nog bij.
Dus qua kosten zit je zo op meer dan 4100 euro. En gaat beetje afhankelijk van de situatie toch snel richting de 10.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:24:
Ik vind 80-100 euro aan boodschappen per week echt schrikbarend veel. Ik koop alleen bij de Albert Heijn en zit rond de 50 per week. Dus ook daar is flink aan te verdienen.
Hoe redt je dat met €50 per week, Heb je daar dan alles voor?
Ontbijt, lunch en avondeten plus de tussendoortjes?

Als ik al een klein mandje vol heb zit ik al zo op de €50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Hoe redt je dat met €50 per week, Heb je daar dan alles voor?
Ontbijt, lunch en avondeten plus de tussendoortjes?

Als ik al een klein mandje vol heb zit ik al zo op de €50
Veel huismerk en bonus kopen. Voor de inflatie kon ik het met 35 per week af, dat red ik nu zeker niet meer. Maar met 50 is het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Veel huismerk en bonus kopen. Voor de inflatie kon ik het met 35 per week af, dat red ik nu zeker niet meer. Maar met 50 is het goed te doen.
Maar heb je daar dan ook vlees/kip bij en eet je dan gevarieerd of elke paar dagen achter elkaar de bewaarde spaghetti?

Ik vind dat bedrag echt laag, zelf zit ik veel hoger terwijl ik ook wel redelijk kijk naar wat ik haal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

PS5 (ongeveer 500)

Ik denk dat je vergeten bent om uit je slachtofferrol te kruipen. Je kunt heus wel snijden in je uitgaven, maar je wilt het niet doen. Je legt je er bij neer door simpelweg te zeggen dat je een gat in je hand hebt. Bijvoorbeeld een van de grootste kostenpost is je aankomende vakantie, maar ook daar heb je al excuses voor klaarliggen om die door te laten gaan.

Het mooie is dat jouw uitgaven van '23 aardig overeenkomen met die van mij, maar met 1 heel groot verschil. Op mijn hypotheek na ben ik schuldenvrij. Geen studieschuld, geen persoonlijke lening, creditcard wordt automatisch maandelijks afgeschreven etc. etc. Zou ik zo'n grote schuld hebben als jij, dan wist ik wel waar ik het snelst in ging snijden. Je hoeft heus niet gelijk je huis te verkopen, maar je hoeft ook niet op een vakantie van EUR 4000. En je hoeft heus niet EUR 500 per maand te besteden aan uitgaan en uit eten (en dat is nog bovenop je boodschappen).

Normaliter zou ik de laatste zijn die bij anderen wil aangeven waar en hoe ze geld moeten uitgeven. Maar als jij op een forum de vraag stelt hoe je het beste een schuld kan aflossen, en waar je je op moet focussen. Dan is het antwoord m.i. vrij simpel. En ik denk dat jij dat ook wel weet.

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Maar heb je daar dan ook vlees/kip bij en eet je dan gevarieerd of elke paar dagen achter elkaar de bewaarde spaghetti?

Ik vind dat bedrag echt laag, zelf zit ik veel hoger terwijl ik ook wel redelijk kijk naar wat ik haal.
Ik eet niet elke dag vlees maar zo niet dan vleesvervangers, maar die haal ik ook in de bonus. Vaak 2e gratis dingen en die vries ik in. Ik maak inderdaad veel grote porties en die vries ik dan ook in, op dagen dat ik naar kantoor ga kan ik dan snel en makkelijk wat eten. Je hoeft niet elke dag karig te eten om goedkoop te eten, maar je zal wel moeten plannen en veel gebruik moeten maken van voorraden al dan niet in de vriezer. maar zoveel moeite is het echt niet. Op vrijdag kijk ik wat er de week erna in de bonus is, op maandag haal ik m'n weekboodschappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:54
Rizzi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Ik denk dat je vergeten bent om uit je slachtofferrol te kruipen. Je kunt heus wel snijden in je uitgaven, maar je wilt het niet doen. Je legt je er bij neer door simpelweg te zeggen dat je een gat in je hand hebt. Bijvoorbeeld een van de grootste kostenpost is je aankomende vakantie, maar ook daar heb je al excuses voor klaarliggen om die door te laten gaan.

Het mooie is dat jouw uitgaven van '23 aardig overeenkomen met die van mij, maar met 1 heel groot verschil. Op mijn hypotheek na ben ik schuldenvrij. Geen studieschuld, geen persoonlijke lening, creditcard wordt automatisch maandelijks afgeschreven etc. etc. Zou ik zo'n grote schuld hebben als jij, dan wist ik wel waar ik het snelst in ging snijden. Je hoeft heus niet gelijk je huis te verkopen, maar je hoeft ook niet op een vakantie van EUR 4000. En je hoeft heus niet EUR 500 per maand te besteden aan uitgaan en uit eten (en dat is nog bovenop je boodschappen).

Normaliter zou ik de laatste zijn die bij anderen wil aangeven waar en hoe ze geld moeten uitgeven. Maar als jij op een forum de vraag stelt hoe je het beste een schuld kan aflossen, en waar je je op moet focussen. Dan is het antwoord m.i. vrij simpel. En ik denk dat jij dat ook wel weet.
Die vakantie kan er niet af bij TS. Want juist door dit soort dingen te doen gaat hij het besparen volhouden.

Ik denk dat het gewoon simpel is: als TS zo redeneert is onder curatele stellen de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Huizenberg Volgorde/verdeling van aflossen bepalen aan de hand van kosten (rentepercentage) en wat je eventueel moet, mag en kan. Ik denk: eerst roodstand, dan creditcard, dan persoonlijke lening, dan duo (als de rente% meer is dan je rente% op de spaarrekening)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:12
Ik vind dit wat bedragen betreft niet echt problematisch, ik zou inderdaad rood staan en CC zo snel mogelijk aflossen en daarna dichtzetten zodat je niet in de verleiding kan komen om er weer gebruik van te maken.

Daarna is het verstandig een buffer op te bouwen voor noodgevallen, en daarna te kijken naar de PL. Daarin moet je ook wel meenemen dat je niet op korte termijn dat geld weer nodig hebt voor iets anders, je kan beter je noodbuffer aanspreken voor een wasmachine/droger/etc. dan een nieuwe lening aan te moeten gaan. Ook is het afhankelijk van de rentepercentages dan, als je veilig een hoger rendement kan halen via spaarrekeningen/deposito's kan het gunstiger zijn om daar gebruik van te maken in plaats van extra aflossen op de PL.
Huizenberg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:42:
[...]

De tickets waren 1.300 euro p.p. en dit heb ik samen met mijn vriendin gepland. Dit hebben we maanden voorbereid, en ga ik dus niet afblazen.

Tickets zijn non-refundable ook dus 1.300 euro weggooien ga ik niet doen.

Ik ben mij ervan bewust dat dit hierdoor 4.000 minder kan aflossen komend jaar, maar dat heb ik er graag voor over. Juist door dit soort dingen ga ik het aflossen volhouden.
Weet jouw vriendin van deze schulden en steunt ze je wel in de aanpak van deze schuld? Want er is geen buffer maar wel schulden, dus reizen jullie eigenlijk met geld dat jullie niet hebben. Als ik ook kijk naar jouw uitgavestaatje van vorig jaar, vermoed ik dat jouw vriendin daar ook flink van heeft genoten, dus dat betekent dat jouw vriendin of geen weet heeft van de schulden of een ongezonde financiële situatie aan het stimuleren is, wat me beide niet heel wenselijk lijkt. Ook als ze zelf haar deel betaalt blijft het een onwenselijke situatie waar jullie wel met elkaar over in gesprek moeten, want ze dwingt jou dan nog steeds uitgaven te maken die je eigenlijk niet kan dragen.

En niemand zegt dat je niets leuks meer mag doen, maar je moet je wel afvragen of een maand vakantie van 4000 euro wel verstandig is als je dat geld helemaal niet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Klinkt alsof er een nieuwe topic moet komen, mbt hoe kook je een lekkere maaltijd voor 1-2 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Je hebt staan Uitgaan en uiteten (in 2023 ongeveer 6k)
En doet dan alsof je heel zuinig eet met zon 80 euro per week, pak even je getal van 360 per maand erbij.
Dat is dan dus 12x360 = 4320 aan boodschappen dat bedrag zou omhoog gaan als je niet zo vaak en veel uiteten ging dus.

Wat ik opvallend vind is dat je praat over een gat in je hand terwijl ik heel erg creatief boekhouden zie.
ja je vaste lasten zijn laag maar je uitgave patroon is niet oke.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.