• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Lees maar even rond in deze thread. Vodafone heeft nauwelijks N78 en schakelt banden uit om energie te besparen. En maar adverteren dat ze een krachtig netwerk hebben. Het is gewoon de slechtste provider.
Ik zit in de randstad en het is hier niet veel beter dan op de Veluwe.

In winkelcentrums en überhaupt winkels bijna tot geen bereik, kennissen moeten altijd op de WiFi, willen ze internet hebben, terwijl ik met Odido altijd minimaal wel drie streepjes heb.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:45
NicoHF schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Ik zit in de randstad en het is hier niet veel beter dan op de Veluwe.

In winkelcentrums en überhaupt winkels bijna tot geen bereik, kennissen moeten altijd op de WiFi, willen ze internet hebben, terwijl ik met Odido altijd minimaal wel drie streepjes heb.
En dan lees je dit: nieuws: Providers beschuldigen elkaar van valsspelen in netwerktest die KPN w... waarbij Vodafone wel de slechtste is maar het ontloopt KPN en Odido weinig. Logisch want ze meten alleen in steden en de Randstad.

Weinig zinvolle test dan.

RIPE Atlas probe: 1005104

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:57
ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:04:
[...]
Logisch want ze meten alleen in steden en de Randstad.
Umlaut test weldegelijk buiten steden en de randstad, dat staat ook in de uitleg van de testmethode. Ik heb het kaartje inclusief legenda uit de bron van het artikel erbij gepakt. De lichtgroene lijntjes zijn de "road drivetest". De donkergroene de "railways". Deze lopen beide deels door de randstad en steden, maar zeker ook (ver) daarbuiten. De blauwe punten zijn "towns". Ook deze vallen buiten de randstad. Er wordt in de testresultaten duidelijk onderscheid gemaakt tussen deze 3 en "cities".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWz1a5EOeN0SLExXpBlvsj-rVvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7hC2pqae4dO7kFLJ5bkxqOr.png?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat Vodafone op gebied van data net iets lager scoort in "Towns drivetest", "Roads drivetest" en "Railways walktest". Maar er zijn geen enorm grote verschillen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spyKnvFC-K6kx0FEbmzaUDvdL-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRhuuB9yJzPYPU1sw4hfjVh2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door henk_dh op 04-03-2026 16:04 ]

• ernstoud
henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Umlaut test weldegelijk buiten steden en de randstad, dat staat ook in de uitleg van de testmethode. Ik heb het kaartje inclusief legenda uit de bron van het artikel erbij gepakt. De lichtgroene lijntjes zijn de "road drivetest". De donkergroene de "railways". Deze lopen beide deels door de randstad en steden, maar zeker ook (ver) daarbuiten. De blauwe punten zijn "towns". Ook deze vallen buiten de randstad. Er wordt in de testresultaten duidelijk onderscheid gemaakt tussen deze 3 en "cities".

[Afbeelding]

Hier is te zien dat Vodafone op gebied van data net iets lager scoort in "Towns drivetest", "Roads drivetest" en "Railways walktest". Maar er zijn geen enorm grote verschillen te zien.

[Afbeelding]
In het artikel op Tweakers staat duidelijk dat ze vooral in dichtbevolkte gebieden testen:

nieuws: Providers beschuldigen elkaar van valsspelen in netwerktest die KPN w...

“Het testen vindt plaats door heel Nederland, maar focust zich op drukkere en dichter bevolkte gebieden.”

Uit het kaartje blijkt dus in oost NL dus vooral langs de snelwegen. En die zijn er in het oosten en noorden wel minder, dus grote witte vlakken op het kaartje. Precies de vlakken waar de dekking van Vodafone 5G met N78 gewoon afwezig is.

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFdKFeWvz9dax6PDUT0AkfVA1eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baLPwaZ4Z9aFV9EKp22keZ9t.jpg?f=fotoalbum_large

• henk_dh
ernstoud schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:08:
Precies de vlakken waar de dekking van Vodafone 5G met N78 gewoon afwezig is.
De kwaliteit van een netwerk bestaat uit meer dan alleen de beschikbaarheid van n78. Het gaat ook om dekking, responsiviteit. En dat is wat Umlaut allemaal combineert.

Om ongeveer hetzelfde kaartje, maar dan de locaties van masten eens te vergelijken tussen Vodafone en Odido, heb ik de kaarten over elkaar geprobeerd te leggen. Je ziet hierop omcirkeld de gebieden waar de spreiding van Vodafone beter is dan die van Odido. Dekking maar geen n78 = beter dan geen dekking.

Op ditzelfde kaartje zie je ook dat Odido op bepaalde plekken dan ook weer een betere spreiding heeft. De conclusie van de test blijft van ook: Alle Nederlandse netwerken zijn uitstekend, maar er zijn lokaal verschillen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG7wnz59FnZJ2hKdhQIwhNYoGMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j7DJ0Qnn1RDKxbAOGUmEJgGV.png?f=fotoalbum_large
Crdits: @jk-5

• ernstoud
henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:44:
[...]

De kwaliteit van een netwerk bestaat uit meer dan alleen de beschikbaarheid van n78. Het gaat ook om dekking, responsiviteit. En dat is wat Umlaut allemaal combineert.

Om ongeveer hetzelfde kaartje, maar dan de locaties van masten eens te vergelijken tussen Vodafone en Odido, heb ik de kaarten over elkaar geprobeerd te leggen. Je ziet hierop omcirkeld de gebieden waar de spreiding van Vodafone beter is dan die van Odido. Dekking maar geen n78 = beter dan geen dekking.

Op ditzelfde kaartje zie je ook dat Odido op bepaalde plekken dan ook weer een betere spreiding heeft. De conclusie van de test blijft van ook: Alle Nederlandse netwerken zijn uitstekend, maar er zijn lokaal verschillen. [Afbeelding]
Mooi plaatje. Maar dit is de realiteit hier dus, Odido en Vodafone…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuiwZag0PrwPOSQqUJsBSxrDZ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjaF7Ne9j80HPvWSv1HeRTqd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFdKFeWvz9dax6PDUT0AkfVA1eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baLPwaZ4Z9aFV9EKp22keZ9t.jpg?f=fotoalbum_large

En op 4G heb ik op 250 meter van een nieuwe mast de snelheid die ik had op VDSL 20 jaar geleden omdat alleen band 20 enabled wordt gedurende 20 uur van de dag. Op 5G zetten ze dus B1 en B32 uit gedurende 20 uur van de dag.

Leuke plaatjes verhullen niet dat op snelheid Vodafone gewoon in grote delen van NL zwaar achterloopt. En of ze dat kunnen verbeteren is de vraag. Financieel gezien zijn ze eigenlijk bankroet (review: Glasvezelstrijd barst los: waarom KPN en Ziggo nu jagen op Delta en ODF) dus geld om te investeren is er niet.

“… het probleem is dat VodafoneZiggo zoveel schuld heeft dat de aandelen eigenlijk waardeloos zijn. De bedrijfswaarde is dertien miljard euro en dat is ook de waarde van de schuld. De waarde van de aandelen is daardoor effectief nul."

Ik ga er in ieder geval weg.

• henk_dh
Zoals ik al zei: de kwaliteit van een mobiel netwerk gaat om meer dan alleen de beschikbaarheid van n78. Umlaut meet dan ook niet alleen n78, maar de algehele kwaliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door henk_dh op 04-03-2026 18:18 ]

• ernstoud
henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:17:
Zoals ik al zei: de kwaliteit van een mobiel netwerk gaat om meer dan alleen de beschikbaarheid van n78. Umlaut meet dan ook niet alleen n78, maar de algehele kwaliteit.
We draaien in een rondje. Vodafone beweert overal dat ze een krachtig netwerk hebben van wel 1 Gbps. Dat hebben ze niet. Dat ik gelegaliseerd liegen.

Ja, de dekking van de drie providers is vergelijkbaar. Maar VDSL snelheid bij VF wordt hun doodssteek.

• henk_dh
We draaien geen rondje. Je toont een kaartje (uit september) van de n78 masten die Vodafone heeft staan in een bepaald gebied en koppelt dat aan een slecht netwerk. Umlaut kijkt (gelukkig) naar meer dan alleen n78.

Of probeer aan te geven dat voordat n78 beschikbaar kwam (juli 2024) alle mobiele netwerken in Nederland kwalitatief slecht waren? Ook dat geloof ik niet.

Snelheid != Kwaliteit

[ Voor 8% gewijzigd door henk_dh op 04-03-2026 18:44 ]

• ernstoud
henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:28:
We draaien geen rondje. Je toont een kaartje van de n78 masten die Vodafone heeft staan in een bepaald gebied en koppelt dat aan een slecht netwerk. Umlaut kijkt (gelukkig) naar meer dan alleen n78.
Dan is het een achterlijke testmethode. Op 5G is juist snelheid de toegevoegde waarde. Dat zeg ik niet alleen, daarmee adverteert Vodafone ook!

En de performance op 5G is nu net dat wat de drie ISP’s onderscheidt. Als je dat anno 2026 met de databehoefte die we hebben, niet meeneemt en doodleuk constateert dat de drie providers vrijwel gelijkwaardig zijn, heeft de hele test geen zin.

• henk_dh
ernstoud schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:46:
Dan is het een achterlijke testmethode. Op 5G is juist snelheid de toegevoegde waarde.
Het is inmiddels wel duidelijk dat je het gehele rapport niet gelezen/begrepen hebt. In de test wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen snelheid, beschikbaarheid, responsiviteit en nog een aantal andere dingen. Deze worden gecombineerd tot 1 getal.

Het is prima dat jij het snelste netwerk ziet als het beste netwerk. Maar als er geen dekking is, of de latency is hoog, dan heb je niks aan de hoogste snelheid.

• ernstoud
henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:50:
[...]
Het is prima dat jij het snelste netwerk ziet als het beste netwerk.
Dat zegt Vodafone zelf! En ik wil dat inderdaad ook.

Gaat niet lukken bij VF dus gaan na contract mijn zakelijk abonnementen bij ze weg.

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29
ernstoud schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:11:
Verbazingwekkend blijft toch wel de marketing van Vodafone met de belofte van een excellent netwerk met wel 1 Gbps. maar dan overdag de B1 en B32 band gewoon uitzetten. Vanwege energiebesparing.

Mast op 250 meter, de pieken zijn als band B1 en B32 het doen, zo ruwweg tussen 14:00 en 18:00 uur, dan rond de 300 Mbps. download, op alle andere tijdstippen de helft daarvan.

Op 5G met B20/N3 gaat het dan nog wel:

[Afbeelding]

Maar gedurende 20 uur van de dag dus niet de optimale dubbele snelheid.

Op mijn oude 4G smartphone heb ik dan een snelheid, omdat alleen B20 dan werkt, vergelijkbaar met VDSL vroeger.

Dus je adverteert met snelheid. Maar omdat je energie wil besparen biedt je die snelheid niet. Marketing, het is gelegaliseerd liegen. Excellent netwerk, my ass.

En ze komen er nog mee weg ook. Mijn zakelijke abonnementen worden dit jaar allemaal opgezegd. Ballentent.
N78 3500 MHz. Dé 5G band was vannacht ook off sir.

• ernstoud
neeecht schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:27:
[...]

N78 3500 MHz. Dé 5G band was vannacht ook off sir.
Ik begrijp je niet. VF heeft hier helemaal geen N78.

• neeecht
ernstoud schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Ik begrijp je niet. VF heeft hier helemaal geen N78.
Ja uiteraard waar aanwezig wordt het uitgeschakeld. :)

• dtn.370
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-03 23:37
ernstoud schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Mijn abonnementen zijn zakelijk. En dus bagger hier in Veluwe Oost. Ik zit 250 meter van een mast. 20 uur van de dag op 4G dan 19 Mbps. download en 12 Mbps upload omdat alleen B20 dan aanstaat. VDSL was hier sneller.

Op 5G is dat gedurende 4 uur per dag 300/50 en daarbuiten 150/50.

Odido met mast op ruim 2.5 km. geeft 280/20 Mbps. Met N78, zoals het hoort.

Vodafone betaalde voor de 5G N78 licentie maar het is weggegooid geld.

Nee, Vodafone raad ik niemand aan.
Dit dus. Ik ben letterlijk maar 100 meter ver weg van een mast met 3500MHz en alsnog laten zij mij verbinden naar een band van 800MHz (n28 :( ), echt onacceptabel.

Ze doen er ook erg lang over om de nieuwe 5G-band te activeren. Tja jammer dan..

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 20:24

The Wizard

Moderator Mobile
dtn.370 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Dit dus. Ik ben letterlijk maar 100 meter ver weg van een mast met 3500MHz en alsnog laten zij mij verbinden naar een band van 800MHz (n28 :( ), echt onacceptabel.

Ze doen er ook erg lang over om de nieuwe 5G-band te activeren. Tja jammer dan..
Kleine correctie, n28 is 700 MHz ;). b20 is 800 MHz.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• neeecht
Vodafone doet in de regio Zaanstad nu NRCA N78.

Site A: connect je mee, zonder N78.
Site B: N78 komt er dan bij vanaf deze andere site, waardoor het alsnog een stuk sneller gaat.

KPN en Odido hadden dit al, Vodafone sinds kort dus ook!

Let op:
Bijna alle KPN sites hebben een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je altijd 1 Gbps kunt halen met N78.

Veel sites van Odido zitten op een 10 Gbps glas aansluiting of een 4 Gbps link verbonden met een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je zeer vaak 1 Gbps kunt halen met N78.
Odido heeft een harde limiet van ~ 1000 Mbps.

Vodafone heeft sommige sites op een 10 Gbps glas aansluiting, maar vele nog op een 1 Gbps glas aansluiting, waardoor je zo'n 700-800 Mbps max kunt halen in de praktijk, met N78.

• ernstoud
neeecht schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 03:06:
Vodafone doet in de regio Zaanstad nu NRCA N78.

Site A: connect je mee, zonder N78.
Site B: N78 komt er dan bij vanaf deze andere site, waardoor het alsnog een stuk sneller gaat.

KPN en Odido hadden dit al, Vodafone sinds kort dus ook!

Let op:
Bijna alle KPN sites hebben een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je altijd 1 Gbps kunt halen met N78.

Veel sites van Odido zitten op een 10 Gbps glas aansluiting of een 4 Gbps link verbonden met een 10 Gbps glas aansluiting, waardoor je zeer vaak 1 Gbps kunt halen met N78.
Odido heeft een harde limiet van ~ 1000 Mbps.

Vodafone heeft sommige sites op een 10 Gbps glas aansluiting, maar vele nog op een 1 Gbps glas aansluiting, waardoor je zo'n 700-800 Mbps max kunt halen in de praktijk, met N78.
Helaas heeft de Odido mast hier een straal verbinding uplink van 300 Mbps. Hopelijk wordt dat een keer glas. Op dezelfde mast zit KPN op glas, dus dat ligt er wel al.

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:06
ernstoud schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Helaas heeft de Odido mast hier een straal verbinding uplink van 300 Mbps. Hopelijk wordt dat een keer glas. Op dezelfde mast zit KPN op glas, dus dat ligt er wel al.
Welke is dat? Ik kan eens kijken of ik toevallig al iets weet. Ik heb diverse publieke bronnen voor aangelegd glas

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• ernstoud
jk-5 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Welke is dat? Ik kan eens kijken of ik toevallig al iets weet. Ik heb diverse publieke bronnen voor aangelegd glas
PB met gegevens verzonden.

• ernstoud
nieuws: Vodafone vertraagt mobiel netwerk tijdens dalmomenten om energie te b...

Ik vraag me eigenlijk af of het huidige afschakelen van banden dat ik met Vodafone ervaar wellicht een configuratie fout van Vodafone is.

Banden B1 en B32 afschakelen gebeurt dus nu tussen 18:00 en 14:00 uur de volgende dag.

Echter, als de netwerk configuratie software AM en PM kent is dat van 6:00 PM - 2:00 AM.

Maar zou het soms dan fout ingevoerd zijn en had het 2:00 AM - 6:00 AM moeten zijn? Dus afschakelen van 02:00 - 06:00 in de nacht? Veel logischer, zo doen KPN en Odido dat ook.

Want banden afschakelen in de ochtend spits en tijdens kantoortijd is waanzinnig.

Zou me niet verbazen als ik het met bovenstaande juist zie.

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 10-03-2026 21:55 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste