henk_dh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:44:
[...]
De kwaliteit van een netwerk bestaat uit meer dan alleen de beschikbaarheid van n78. Het gaat ook om dekking, responsiviteit. En dat is wat Umlaut allemaal combineert.
Om ongeveer hetzelfde kaartje, maar dan de locaties van masten eens te vergelijken tussen Vodafone en Odido, heb ik de kaarten over elkaar geprobeerd te leggen. Je ziet hierop omcirkeld de gebieden waar de spreiding van Vodafone beter is dan die van Odido. Dekking maar geen n78 = beter dan geen dekking.
Op ditzelfde kaartje zie je ook dat Odido op bepaalde plekken dan ook weer een betere spreiding heeft. De conclusie van de test blijft van ook: Alle Nederlandse netwerken zijn uitstekend, maar er zijn lokaal verschillen.
[Afbeelding]
Mooi plaatje. Maar dit is de realiteit hier dus, Odido en Vodafone…
En op 4G heb ik op 250 meter van een nieuwe mast de snelheid die ik had op VDSL 20 jaar geleden omdat alleen band 20 enabled wordt gedurende 20 uur van de dag. Op 5G zetten ze dus B1 en B32 uit gedurende 20 uur van de dag.
Leuke plaatjes verhullen niet dat op snelheid Vodafone gewoon in grote delen van NL zwaar achterloopt. En of ze dat kunnen verbeteren is de vraag. Financieel gezien zijn ze eigenlijk bankroet (
review: Glasvezelstrijd barst los: waarom KPN en Ziggo nu jagen op Delta en ODF) dus geld om te investeren is er niet.
“… het probleem is dat VodafoneZiggo zoveel schuld heeft dat de aandelen eigenlijk waardeloos zijn. De bedrijfswaarde is dertien miljard euro en dat is ook de waarde van de schuld. De waarde van de aandelen is daardoor effectief nul."
Ik ga er in ieder geval weg.