Beste ISP: geef mij een modem ipv een modem/router combi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 09:46
Goed internet in mijn hele huis en tuin is voor mij en ik denk voor veel mensen erg belangrijk.
Hiervoor wil ik mijn eigen router kunnen kiezen en instellen, met op meerdere punten in mijn huis (bedrade) wifi (mesh) punten en RJ45 aansluitingen.

In veel discussies zie ik focus op eigen modems en dat snap ik niet.
Het voelt alsof Internet Service Providers (ISP) de discussie deze kant opduwen...
Ook de hele bridge mode functie die blijkbaar moeilijk werkt op glasvezel PON netwerken is een non-discussie!

Zijn er meer tweakers die gewoon een los modem van en beheerd door hun ISP willen (alleen een internet signaal) en zelf de baas te zijn over hun thuisnetwerk?

Volgens de ACM hebben wij als consument hier gewoon recht op:

https://www.acm.nl/nl/ond...dem-router-decoder-kiezen

De ACM zegt dat ik mijn eigen modem, router OF decoder kiezen!
Dus geef mij een los modem (dat doet mijn ISP wel bij zakelijke klanten) en stop met de smoes dat hun modem/router niet in bridge mode kan vanwege het XGS-PON netwerk!

Xbeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat je nu precies vraagt; GoT heeft meerdere verzameltopics waarbij we al jaren (ook voooor de modemkeuze) al eigen apparatuur inzetten.

Heb je specifieke voorbeelden of vragen die jouw startpost verduidelijken? Er is hier op GoT al een grote groep die Asus-apparatuur heeft ingezet ipv de geleverde apparatuur van KPN of Odido, als voorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
Ik zal mijn situatie uiteenzetten:

Ik heb glasvezelinternet van Delta met een Nokia XS-2426G-B modem/router.
Deze kan niet niet in bridgemode worden gezet.
Ik wil gebruik maken van mijn eigen Asus aimesh netwerk.

Voor zakelijke klanten gebruikt Delta wel een Nokia modem-only optie (beheerd door Delta).
Als particulier krijg ik alleen de mededeling dat ik mijn eigen router niet kan gebruiken en dat ik zelf maar moet gaan zoeken naar een eigen modem...

Het punt is: ik wil geen eigen modem, ik wil een eigen router en netwerk!
Een eigen modem, kan ik niet updaten etc.
Volgens mij moet een ISP mij een internet aansluiting leveren waarop ik mijn eigen router kan gebruiken.

Xbeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Xbeek Verdiep je eerst in de techniek en die is momenteel steeds aan verandering onderhevig. Alleen bij DSL en VDSL heb je het nog over een Modem. Bij kabel is er ook nog iets, maar Ziggo kan je in bridge laten zetten dus geen probleem.
Bij glasvezel heb je momenteel denk ik 3 soorten PtP kan je makkelijk je eigen apparatuur direct op de glasvezel aansluiten, PON advies is om de converter van de ISP te gebruiken kan je via UTP vervolgens je eigen router aansluiten, XGS-PON is nog heel erg nieuw maar zijn ook opties voor.

Je moet je wel realiseren dat het zelf beheren en instellen van een router niet altijd simpel is volgens mij heb je alle vrijheid om te kiezen wat je wilt. Alleen is het iets minder simpel dan jij verwacht of zou willen.

Je kan ook altijd gewoon de wifi van je router uitzetten en je eigen AP's in het netwerk hangen. Dat sommige producten in de markt niet zo simpel werken kan je niet de ISP aanrekenen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ehm misschien snap je het concept modem niet helemaal.. Een modem bestaat niet in een XGS-PON netwerk aangezien en geen signalen gemoduleerd hoeven te worden. Bij XDSL en COAX is dit een ander verhaal.
In de glasvezel installaties die ik heb gezien wordt er normaal een FTU/media converter geplaatst hier achter wordt door de ISP wel een router geleverd maar niets staat jou in de weg hier een andere router te plaatsen. Een SFP module (direct) in de eigen apparatuur kan soms (gedoe!!) maar meestal de moeite niet waard IMO.
Let wel een media converter is een dom apparaat wat eigenlijk niks doet behalve een fiber-koper conversie.

Deze post voelt een beetje als een tirade, maak eens een foto van jouw FTU/media converters/routers en omschrijf jouw daadwerkelijke probleem dan kan iedereen je van passend advies voorzien.
Waarschijnlijk kan jij gewoon zonder problemen een eigen router plaatsen en/of access points waar jouw ISP niks mee te schaften heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door MasterL op 05-01-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
LEes dit topic hoe je je eigen apparatuur op Delta kan gebruiken:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Heb je daar geen zin in? Laat die Nokia staan en zet je eigen apparatuur er achter. Ja dan doe je dubbel nat maar dat is vooral vervelend als je porten gaat mappen. Als je dat niet doet, dan merk je het niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
LEes dit topic hoe je je eigen apparatuur op Delta kan gebruiken.
Dat heb ik uiteraard gedaan en is precies wat ik bedoel!
Daar staat letterlijk:
Nadeel aan deze apparaten is dat deze (nog) niet in bridge modus kunnen. Als je je eigen router wenst te gebruiken, dan is dit min of meer toch wel een vereiste.
De zin daarna is het punt: er is een alternatief beschikbaar, die Delta al gebruikt voor zakelijke klanten en niet voor consumenten beschikbaar stelt:
Al lange tijd zijn er geruchten dat Delta de Nokia XS-010X-Q ONT beschikbaar gaat stellen voor klanten die bridge modus willen maar tot op heden is dit nog niet beschikaar voor consument klanten.

Xbeek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Tsja... Jij wilt iets wat niet aangeboden wordt. En Delta hoeft dat ook niet aan te bieden.

Jij hebt het recht én de mogelijkheid om je eigen apparatuur te gebruiken. Dat zul je ook volledig je eigen apparatuur moeten gebruiken. Wil je dat niet dan biedt Delta een fiber-router aan.

Ofwel: Delta geeft je alles wat je nodig hebt en geeft je de mogelijkheid om je eigen apparatuur neer te zetten. Jij wilt half/half en dat is niet beschikbaar. Live with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Nu online

MasterL

Eens met @Croga er is geen issue jij wilt meer? Prima. Het topic waar jij naar linkt geeft zelfs opties voor ONT modellen waaronder de Huawei HN8010Ts die aangeboden wordt hier op Tweakers:
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Huawei+HN8010Ts

Koop dan zo een ONT, en plaats een eigen router erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Xbeek

De acm website zegt
U mag uw eigen modem, router of decoder kiezen
De aanbieder mag u niet verplichten om een bepaald merk of model van modem, router of decoder te gebruiken. Maar hij mag u wel een merk en model aanraden. Wilt u uw eigen apparaat kiezen? Dan moet de aanbieder die aansluiten op het netwerk. Zolang die voldoet aan dezelfde eisen als het apparaat van de aanbieder. Bent u niet handig met computernetwerken? Dan is het verstandig om het aanbevolen apparaat te gebruiken.
Nou dat doen ze, je kunt prima eigen router aansluiten.
Daar staat niet "Delta moet een router leven die ook in bridge mode kan".
En dat laatste zoek jij. Dat hoeven ze helemaal niet.

Ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen. Als je eigen spul wilt gebruiken, dan wil je dat delta ding (ook al in bridge) er toch ook tussenuit halen? Kost alleen stroom
Xbeek schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:28:
Ik zal mijn situatie uiteenzetten:

Ik heb glasvezelinternet van Delta met een Nokia XS-2426G-B modem/router.
Deze kan niet niet in bridgemode worden gezet.
Klopt
Ik wil gebruik maken van mijn eigen Asus aimesh netwerk.
AiMesh netwerk gaat over wifi toch? Dat staat los van de gebruikte router.
Voor zakelijke klanten gebruikt Delta wel een Nokia modem-only optie (beheerd door Delta).
Als particulier krijg ik alleen de mededeling dat ik mijn eigen router niet kan gebruiken en dat ik zelf maar moet gaan zoeken naar een eigen modem...
Modems bestaan niet bij glasvezel. Ze hebben een optie die wel in bridge kan
Een eigen modem, kan ik niet updaten etc.
Volgens mij moet een ISP mij een internet aansluiting leveren waarop ik mijn eigen router kan gebruiken.
Doen ze ook? Je hebt alleen wel bepaalde apparatuur nodig

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Xbeek schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:28:
Hoe zie je dat voor je dan? Je router moet met het internet kunnen verbinden, daarvoor heb je een 'modem' nodig.
Dat doen ze ook, zoals je zelf al aangeeft. Je hebt alleen ook verbinding met de ISP-kant van je internetverbinding nodig.

Een ASUS-router zonder modemfunctionaliteit kan gewoon geen modem/router combi vervangen, want die heeft niet de WAN-kant ingebouwd. Losse modems worden bijna niet meer gemaakt, maar er zijn genoeg modem/router opties waar je prima je eigen AiMesh-netwerkje achter kan hangen. Als je tevreden bent met AiMesh win je er zo goed als niks mee om routerfunctionaliteit in je ASUS-router te zetten, die moet je gewoon lekker als access point houden.

Ik heb hier zelf nu een Fritz!box 7590 router, die dingen zijn zo degelijk en zo snel dat je er echt geen andere router meer achter hoeft te hangen. Ze kunnen ook alles van je WAN-verbinding tot VOIP-telefonie en het hosten van een VPN-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
@Oon
Hoe zie je dat voor je dan? Je router moet met het internet kunnen verbinden, daarvoor heb je een 'modem' nodig.
Klopt en modem was verkeerd door mij gekozen, dit moet in mijn geval ONT zijn.

Iets verder zeg je:
Losse modems worden bijna niet meer gemaakt
Dat is dus het punt: Delta gebruikt zakelijk al "losse ONT's zonder router functie" (bijvoorbeeld de Nokia XS-010X-Q, maar er zijn er meer) voor zakelijke klanten en dan kunnen die wel een eigen router aansluiten.

Het punt is dat een ISP volgens de Europese wetgeving en verwoord in het ACM artikel een router die voldoet moet aansluiten op hun netwerk.

De tweede zin van het ACM artikel zegt:
U hebt routervrijheid.
en een alinea verder staat:
Wilt u uw eigen apparaat kiezen? Dan moet de aanbieder die aansluiten op het netwerk.
Hoe ze dat doen staat niet gespecificeerd, dus dat kan zijn bridge mode of een losse ONT zonder router functie, of anders...
De Bridge mode is voor de Nokia XS-2426G-B niet beschikbaar, dus moet Delta het op een andere manier faciliteren, mogelijk met een ONT zonder router functie, maar andere manier is ook goed.

Het is dus niet de consument die zelf een ONT moet kopen (en firmware/beveiliging moet onderhouden, waar je niet bij kunt) en aansluiten, om een eigen router te gebruiken, maar de ISP die moet zorgen dat de consument een eigen router kan aansluiten op hun netwerk!

Ik snap niet dat zoveel mensen zo "aan de kant van de provider" staan...
Volgens mij is vrije router keuze een goede zaak en kan dit relatief eenvoudig (met een ONT zonder router) prima gefaciliteerd worden door ISP's!

Bronnen:

https://www.acm.nl/nl/ond...dem-router-decoder-kiezen

Xbeek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik snap er nog steeds niet van...

Met vrije router keuze mag je dus alles achter de aansluiting zelf bepalen, dat is inclusief ONT.
Dat is toch gewoon mogelijk?
Wat doen ze precies verkeerd in jouw ogen?

Bij glasvezel heb je een glasvezel. Daar moet je dus zelf iets voor kopen om er ethernet van te maken voor je asus.
Bij kabel-internet heb je coax. Daar moet je dus zelf een doscis modem voor kopen om er ethernet van te maken voor je asus.

Het lijkt erop dat je met vrije keuze denkt recht te hebben op een ethernet verbinding waar je zelf spullen aan kunt hangen. Dat is niet zo

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Xbeek schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:11:
Ik snap niet dat zoveel mensen zo "aan de kant van de provider" staan...
Volgens mij is vrije router keuze een goede zaak en kan dit relatief eenvoudig (met een ONT zonder router) prima gefaciliteerd worden door ISP's!
Ik denk dat je het anders moet zien. Wij staan niet aan de kant van de ISP, mar proberen jou te helpen in het overbruggen van wat een provider verplicht is t.o.v. wat jij wil.

Vrije modem/routerkeuze is verplicht, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar alles aan hun netwerk mag hangen. De apparatuur die ze verplicht zijn toe te staan moet alsnog wel de functie vervullen waarvoor die bedoeld is, en daar zitten ook weer enkele keurmerken aan verbonden.
De vrije keuze houdt vooral in dat ze verplicht zijn om bepaalde gegevens te verstrekken en jou niet mogen verbieden om een technisch geschikt apparaat in te zetten.

Dat betekent dus ook niet dat ze verplicht zijn om jou hun zakelijke oplossing aan te bieden, maar als jij erachter kunt komen welk apparaat daar wordt ingezet en dat apparaat geschikt is voor jouw toepassing dan mogen ze je niet weigeren als je die zelf aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
@Oon
Ik denk dat hoe je het beschrijft, precies is hoe IPS's de wet willen lezen en interpreteren.

Ik denk dat de geest van de wet anders is.
Vrije router keuze (zonder modem/ONT verstrengeling) = vrije router keuze.
Naar mijn mening is het verdedigbaar hier te lezen dat de wet zegt dat een ISP een eigen router moet aansluiten op hun netwerk.

Ik denk niet dat een moderne high-end Asus router, of een andere gerenommeerde router zomaar kunt weigeren als niet geschikt.

Ik had gehoopt dat er meer tweakers zouden zijn die "gewoon" een RJ45 kabeltje van een hun internet aansluiting in hun eigen router zouden willen steken. Eventueel met een belletje om modem/ONT of wat dan ook van de IPS in bridge te zetten oid...

Xbeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Xbeek schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:31:
@Oon
Ik denk dat hoe je het beschrijft, precies is hoe IPS's de wet willen lezen en interpreteren.

Naar mijn mening is het verdedigbaar hier te lezen dat de wet zegt dat een ISP een eigen router moet aansluiten op hun netwerk.

Ik denk niet dat een moderne high-end Asus router, of een andere gerenommeerde router zomaar kunt weigeren als niet geschikt.

Ik had gehoopt dat er meer tweakers zouden zijn die "gewoon" een RJ45 kabeltje van een hun internet aansluiting in hun eigen router zouden willen steken. Eventueel met een belletje om modem/ONT of wat dan ook van de IPS in bridge te zetten oid...
Als je 'high-end Asus router' niet de functionaliteit bevat die nodig is om de WAN-verbinding naar een LAN-verbinding om te zetten is dat exact de reden waarom ze 'm kunnen weigeren. Dat gaat gewoon niet werken.

Ik snap dat je veel geld hebt uitgegeven aan je router en die graag als startpunt wil gebruiken, maar je zult toch op z'n minst die eerste stap moeten vervangen die je router overslaat. Of het een high-end of gerenommeerd model is maakt daarbij helemaal niks uit, dat is puur emotioneel. Zelfs een of ander brak Chinees apparaat moet gewoon worden toegestaan als het aan de technische eisen voldoet.

Dat jij de geest van de wet anders inschat dan anderen wil overigens niet zeggen dat we tegen jou zijn, maar de situatie die jij voor ogen hebt is gewoon niet realistisch. Een gewone router gaat gewoon niet werken hier, je hebt op z'n minst die modemfunctionaliteit nodig om überhaupt met de buitenwereld te kunnen communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dit heeft helemaal niets met weigeren of "geest van de wet" te maken. Je apparaat is gewoon niet technisch geschikt. Vrije keuze gaat natuurlijk of apparaten die technisch wel compatibel zijn.

Maar ik zou het jezelf niet zo moelijk maken en gewoon die Delta laten hangen en een kabeltje tussen het Delta apparaat en je Asus leggen. Aan jou de keus of je je asus dan in AP of Router mode wilt draaien

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Nu online

MasterL

@Oon

Stop eens met die "bridge" onzin. Bridge is alleen een optie als je de router van jouw ISP wil gebruiken
dat wil je niet toch? Je hebt twee opties.
1: Sluit de ONT op je eigen router aan (geen bridge niks).
2: Gebruik de router van de ISP.....nou punt.

Je kunt een eigen router aansluiten, fix een supported ONT en klaar?
Asus is niet "high end" het is een simpel consumenten routertje. Hoezo zou een ISP ondersteuning moeten geven op z'n product, moeten ze dan ook support leveren op een TP link?

Waarom Tweakers niet aan jouw kant staan? Simpel omdat je geen gelijkt hebt. Je bent vrij om wat voor apparatuur dan ook te gebruiken. Vraag ons dan... Hoe kan ik mijn doel bereiken dan wil iedereen jou met liefde helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door MasterL op 05-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:49
Je zou het ook zo op kunnen lossen?

Kan het mis hebben maar een "simpele" switch met 1 fibre port zou het moeten kunnen doorzetten via UTP naar je Asus router.

Of koop lekker een asus router waar een SFP poort in zit zodat je daar direct je glas op aan kan sluiten ben je ook van het "gezeur" af.

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1044897/

[ Voor 68% gewijzigd door tdm850ed op 05-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
@tdm850ed
Dat ligt iets complexer, helemaal met XGS-PON. Vroeger met glasvezel werkte dat wel zo makkelijk. Heb destijds ook redelijk makkelijk direct de fiber in mn edgerouter-x-sfp aan de praat gekregen.

Gelukkig leveren de meeste providers een losse media converter (ONT) en een losse router.
Dan kun je gewoon de ONT van de provider blijven gebruiken en is het vaak kwestie van vlan instellen en gaan.

Delta levert dit alleen in 1 apparaat waardoor als je het nokia modem weghaalt, je een fiber verbinding hebt ipv ethernet. Dan moet je dus extra hardware kopen om van glas ethernet te maken. wat best complex is met profielen/technische eigenschappen.

Mijn glasprovider leverde gelukkig losse huwaei media converter met daarachter fritzbox. Ik denk dat de TS dat het liefste zou zien, snap ik maar dat hoeven ze wettelijk niet.

@Xbeek
In het beleid van het ACM staat dit ook , onder hoofdstuk 2

Overigens wel vreemd dat ze dit document niet linken op de samenvatting pagina. In het beleid document staat het een stuk duidelijker uitgelegd
2.1 Positie van het vaste netwerkaansluitpunt
De locatie van het netwerkaansluitpunt heeft invloed op de vraag of een (radio)apparaat deel uitmaakt
van het openbare netwerk of van de telecommunicatie-eindapparatuur. Er zijn drie mogelijkheden
waar het netwerkaansluitpunt kan liggen, bezien vanuit het netwerk;
a. aan het einde van de kabel die de aanbieder op locatie van de eindgebruiker binnen heeft
gebracht. Eindgebruikers kunnen dan daarop een eigen modem, router en/of mediabox aansluiten;
b. na de modem. Eindgebruikers kunnen een eigen router en/of mediabox op het modem aansluiten;
of
c. na de router en/of mediabox. Eindgebruikers kunnen overige eigen eindapparaten aansluiten op
de router en/of de mediabox.11
De drie mogelijkheden worden hierna respectievelijk punt a), b) en c) genoemd.
en dan
2.1.4 Vaststelling van de positie van het netwerkaansluitpunt door de ACM
Gelet op de drie punten die hiervoor zijn uitgewerkt en waar de ACM rekening mee dient te
houden bij het bepalen van de positie van het netwerkaansluitpunt, is de ACM van oordeel dat het
netwerkaansluitpunt zich bevindt op punt a).

De ACM vindt het belangrijk, in lijn met het Besluit eindapparaten en met inachtneming van de
BEREC-richtlijn, dat er keuze is voor eindgebruikers en dat er concurrentie is op de markt van
eindapparaten. Indien de modem en router onderdeel van het domein vrij te kiezen eindapparaten
zijn dan kan de eindgebruiker beslissen welke eindapparaten hij wil gebruiken, mits deze geschikt
zijn om op dat netwerk aangesloten te worden. Innovatie, keuze en concurrentie op de markt van
eindapparaten is het grootst – zoals BEREC dat ook concludeert – bij de vaststelling van de positie
van het netwerkaansluitpunt op punt a). De ACM volgt die conclusie van BEREC. De ACM neemt bij het
vaststellen van de positie van het netwerkaansluitpunt op punt a) ook de objectieve technologische
noodzaak in acht. Deze worden nader uitgewerkt en gemotiveerd in hoofdstuk 3. De ACM ziet geen
objectieve technologische noodzaak om af te wijken van punt a).
Het thuisnetwerk begint op punt a). Indien de eindgebruiker de eindapparatuur kiest van de
aanbieder, dan beheert de aanbieder voor een deel het thuisnetwerk van de eindgebruiker.
Het netwerkaansluitpunt begint hierdoor niet op punt b) of c)
De term modem wordt hier een kleine beetje misbruikt. Technische gezien is een ONT geen modem maar praktisch gezien moet je dat wel zo lezen. Als het aansluitpunt b) zou zijn dan had je een punt en zouden ze een ont/bridge modem moeten leveren. Het aansluitpunt volgens het beleid is echter a) en dan hoeven ze dat niet

[ Voor 81% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeek
@laurens0619

Bedankt voor jouw heldere uitleg, dit helpt mij zeer!

In jouw laatste alinea zeg je terecht een ONT is geen modem.
Dus kun je stellen dat je op het aansluitpunt volgens het beleid a): Eindgebruikers kunnen dan daarop een eigen modem, router en/of mediabox aansluiten

Omdat een modem niet relevant is voor een XGS-PON netwerkaansluiting, moet ik dus volgens het beleid a) over de positie van het vaste netwerkaansluitpunt een eigen router kunnen aansluiten.

Nogmaals bedankt voor deze heldere uiteenzetting!

Xbeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Xbeek schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:12:
@laurens0619

Bedankt voor jouw heldere uitleg, dit helpt mij zeer!

In jouw laatste alinea zeg je terecht een ONT is geen modem.
Dus kun je stellen dat je op het aansluitpunt volgens het beleid a): Eindgebruikers kunnen dan daarop een eigen modem, router en/of mediabox aansluiten

Omdat een modem niet relevant is voor een XGS-PON netwerkaansluiting, moet ik dus volgens het beleid a) over de positie van het vaste netwerkaansluitpunt een eigen router kunnen aansluiten.

Nogmaals bedankt voor deze heldere uiteenzetting!
ONT is technisch gezien geen modem maar het document van ACM moet je zo lezen alsof dat wel zo is.
Ze hebben het ook over "Glasmodems". Is ook meer semantische discussie, iedereen begrijpt dat een ONT onder het begrip (glas) modem valt.

Als je eigen router een compatible SFP poort heeft zeker. Alleen dat heeft je Asus denk ik niet
Het gaat om alles na het passieve aansluitpunt. De "glasmodem" is dus ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van de ISP

Voor jou, en andere consumenten, was het denk ik makkelijker geweest als vrije modem vanaf punt b) was. Dan had je bij coax een kabelmodem in bridge gekregen en bij fiber een ONT. Echter ACM heeft voor a gekozen, waar veel tweakers weer blij mee zijn :)

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Gefeliciteerd. Je zit in de geavanceerdere wereld van netwerken. Zoals je al eerder is aangegeven, heb je bij glas geen modem meer. Afhankelijk van wát voor glas je hebt (PON, XGS-PON, etc...) heb je namelijk enkel een mediaconverter nodig. Want los van het feit of het glas is of niet, het ís al gewoon ethernet. Zei het met een bepaalde vorm modulatie en frequentie in het optisch verhaal, maar newsflash: eigenlijk kan je als je het écht wilt alles wat nu in je woning CAT5/CAT6/CAT7 is (etc.) ook optisch maken. Er is gelukkig een standaard om glas (wat natuurlijk niet elektrisch is) ín een router/switch/netwerkkaart te steken, en SFP is een veelvoorkomende vorm om glas naar een elektrisch apparaat te sturen.

Natuurlijk is er (het is immers geen koperen ethernetkabel, en er zit een securitylaagje omheen) wat beveiliging, en dat dien je goed in te stellen, maar de meeste ISP's zijn hier vrij open over. Je zou in principe in een PC gewoon een netwerkkaart in deze categorie kunnen inbouwen:

categorie: Netwerkadapters

en met een mediaconverter (gebruik die van je ISP bij voorkeur) je PC rechtstreeks zonder router op je internet aansluiten. Heck, vroege is dit doorgaans hoe we zelfs DOCSYS internet op onze PC zette, en bij DialUp was dit ook dé manier: je PC kreeg rechtstreeks een publiek IP adres. Heerlijk. Vroeger kon je, mocht je meer machines hebben ipv "de" familiecomputer, dan ook gewoon meer IP-adressen bij je ISP aanvragen (bij Essent, voorloper van Ziggo, werd IP uitgedeeld op basis van hostname, dus door een -A, of -B achter je hostname te zetten kreeg je meer adressen).

IPV4 is bijna op, of zelfs helemaal op, dus simpel gezegd krijgen we er maar één per adres nu.

Je zult dus een tweetal functies moeten toevoegen: een NAT, en een Router/gateway. Geweldig. NAT kan vrij simpel "interne" IP adressen vertalen naar externe verzoeken. Interne IP adressen hebben de volgende CIDR-notities:

10.0.0.0/8 (255.0.0.0)
172.16.0.0/12 (255.240.0.0)
192.168.0.0/16 (255.255.0.0)

Bij voorkeur wil je ook wat meer veiligheid, dus een firewall, en misschien ook wat in de zaak van "voorkom dat iemand met linux torrents voorkomt dat de verbinding qua jitter/latency/bandbreedte helemaal volzet" aan QOS. Daarnaast wil je niet met de hand er voor zorgen dat interne IP adressen moeten worden geregeld, dus eigenlijk wil je ook een DHCP server draaien.

WiFi gaf je al aan dat je het niet in je meterkast wil (gelukkig, die dingen hebben branddeuren, meterkast is werkelijk de domste plek om je WiFi vanuit te zenden), maar goed. In principe heb je dan alle componenten dien onderdeel zijn van wat iemand dan een "router" noemt. Het zijn echter zó veel meer apparaten in één. Om het makkelijk te maken zijn er gelukkig OS-en die dat 'makkelijk' maken, zoals OPNsense:

download: OPNsense 23.7.10

Of PFSense. Mocht dat je smaak zijn. Zijn zat mensen die je voor zijn gegaan met een zelfbouw router: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Mocht dit je duizelen, tsja, zoals je nu al snapt is "bridge" eigenlijk iets wat niet meer in een modemloze wereld bestaat. Mocht je het simpel willen: een basis switch met een SFP poort die VLAN's ondersteund en een generieke ARM-based-met-kant-en-klare-firmware-of-WRT-alles-in-één-router kan een goede tussenweg zijn; met een goede mediaconverter/ONT kan je elk apparaat wat ethernet "in" slikt gebruiken.

M'n ouders zijn (puur vanwege het gemak en de betrouwbaarheid) de Ubiquiti route in gegaan, die heeft ook gewoon een ethernet WAN-poort, andere mediaconverter gebruikt, maar de Dream Machine pro (met SFP poort) had ook gekund. Zelf doe ik het wat... energie zuipender zoals relaas hierboven mogelijk al aangaf.

Maar je topictitel is eigenlijk een aanfluiting van foute assumpties, die waarschijnlijk is ontstaan door een oversimplificatie van het taalgebruik door onze ISP's. Jammer, maar het is wat het is. Alles wat wifi uitzend heet nu router. Of modem. En elke modem is een router, en elke router is een modem. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Dit is wat KPN, Odido en andere ISP's ook doen, gewoon een mediaconverter of ONT ophangen die ethernet over glas of welke PON variant dan ook omzet in standaard koper ethernet. Ik ben hier nog nooit tegenaan gelopen, ik heb in oud Reggefiber gebied eigenlijk niets anders gezien als ISP's die een mediaconverter of ONT ophangen waar je gewoon je eigen apparatuur aan mag hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:14:
[...]

ONT is technisch gezien geen modem maar het document van ACM moet je zo lezen alsof dat wel zo is.
Ze hebben het ook over "Glasmodems". Is ook meer semantische discussie, iedereen begrijpt dat een ONT onder het begrip (glas) modem valt.

Als je eigen router een compatible SFP poort heeft zeker. Alleen dat heeft je Asus denk ik niet
Het gaat om alles na het passieve aansluitpunt. De "glasmodem" is dus ook jouw verantwoordelijkheid en niet die van de ISP
Dat.

De ACM definieert nadrukkelijk het passieve aansluitpunt. Jouw recht zelf meuk aan te sluiten gaat om dat punt. Bij glas is dat een ONT, bij DSL is dat een DSL modem, bij DOCIS een kabelmodem. De provider moet specificaties publiceren waar jouw apparaat aan moet voldoen, en is verplicht om elk apparaat dat jij aansluit dat voldoet aan die specificaties toegang te verschaffen tot het internet via hun netwerk. Niet meer en niet minder.

Jij wilt een eigen router aansluiten? Prima, maar dan moet je dus ook zorgen voor een eigen ONT in deze situatie. Is die niet/slecht verkrijgbaar? Dan wil je iets waar blijkbaar geen markt voor is en moet je proberen een fabrikant te overtuigen wel dat soort apparaat te verkopen. Dat is niet het probleem van je provider.
Voor jou, en andere consumenten, was het denk ik makkelijker geweest als vrije modem vanaf punt b) was. Dan had je bij coax een kabelmodem in bridge gekregen en bij fiber een ONT. Echter ACM heeft voor a gekozen, waar veel tweakers weer blij mee zijn :)
Mooiste is dat de providers zelf juist ingezet hadden op wat je hier beschrijft - het definiteren van een actieve layer 3 overnamepunt. Dat zou netwerktechnisch makkelijker geweest zijn en bovendien voor de eindgebruiker makkelijker. Maar - zoals te lezen is in de stukken van ACM over totstandkoming van de richtlijn - dat is door ACM afgeschoten omdat je dan alsnog afhankelijk bent van layer 2 apparatuur van de provider en dus geen volledige vrijheid zou bestaan. Dus we hebben volledige vrijheid gekregen - maar met die vrijheid komt verantwoordelijkheid om zelf meer te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat mij betreft verkeerde keuze van ACM.

Het is zelden goed om voor maximaal vanuit 1 element te gaan (in dit geval vrijheid). Optimale vrijheid, met scenario b), waar ook naar andere aspecten werd gekeken was denk ik een stuk nuttiger geweest voor iedereen.

Tuurlijk zijn er tweakers die blij zijn dat ze nu zelf XSG-PON ONT kunnen vervangen maar ik denk dat er een grotere groep blij was gemaakt met scenario b (los van het feit dat ik denk dat de groep die vrije modemkeuze gebruikt sowieso erg klein is)

- Glas: ONT met ethernet public ip
- Coax: CoaxModem met ethernet public ip
- DSL: DSL Modem met ethernet public ip

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2024 15:42 ]

Pagina: 1