Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal

Net voor de kerst had ik een sollicitatiegesprek voor een supportfunctie (IT). Ik heb voldoende ervaring en kennis om deze functie uit te voeren, dat werd ook bij de feedback aangegeven. Sterker nog ik vind het eigenlijk een laagbetaalde functie, maar ja je moet ergens beginnen. Gesprek ging ook gewoon goed.

Kreeg ik de feedback dat ik te veel ambitie heb en wilde doorgroeien naar bijvoorbeeld een consultancy- of salesfunctie. Ik zei van dat hoeft toch niet binnen een maand? Je kan toch prima na 3 jaar of zelfs meer in een supportrol doorgroeien?

De rest van dat feedbacktelefoongesprek verliep niet erg prettig. Ik kreeg heel erg sterk de indruk dat ze eigenlijk iemand zoeken die z'n muil houdt en het supportwerk gewoon uitvoert.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een soort toneelstukje opvoer tijdens die sollicitatiegesprekken? Want ook bij functies die ik gewoon kan uitvoeren loop ik vaak tegen dit soort afwijzingen aan. Blijkbaar werkt de normale strategie voor sollicitatiegesprekken (zoveel mogelijk jezelf zijn maar af en toe wat aandikken etc.) niet bij mij.

Ik heb altijd al mijn werkzaamheden bij vorige banen gewoon naar tevredenheid uitgevoerd en heb nooit negatieve feedback gekregen, het probleem zit hem in de sollicitatiegesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:55
Tijdens een sollicitatiegesprek kun je het best jezelf verkopen voor de functie die open staat. Daar is men immers naar opzoek, en is dus wat ze nodig hebben. Over het algemeen is het goed om leergierigheid te laten zien, maar betrek dat dan op iets wat binnen de functie past. Als ze na, pak hem beet, een jaar tevreden zijn kun je is een bqlletje opgooien voor een andere functie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:44

-CJ

Not remastered

sirdanilot schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:17:
Hallo allemaal

Net voor de kerst had ik een sollicitatiegesprek voor een supportfunctie (IT). Ik heb voldoende ervaring en kennis om deze functie uit te voeren, dat werd ook bij de feedback aangegeven. Sterker nog ik vind het eigenlijk een laagbetaalde functie, maar ja je moet ergens beginnen. Gesprek ging ook gewoon goed.

Kreeg ik de feedback dat ik te veel ambitie heb en wilde doorgroeien naar bijvoorbeeld een consultancy- of salesfunctie. Ik zei van dat hoeft toch niet binnen een maand? Je kan toch prima na 3 jaar of zelfs meer in een supportrol doorgroeien?

De rest van dat feedbacktelefoongesprek verliep niet erg prettig. Ik kreeg heel erg sterk de indruk dat ze eigenlijk iemand zoeken die z'n muil houdt en het supportwerk gewoon uitvoert.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een soort toneelstukje opvoer tijdens die sollicitatiegesprekken? Want ook bij functies die ik gewoon kan uitvoeren loop ik vaak tegen dit soort afwijzingen aan. Blijkbaar werkt de normale strategie voor sollicitatiegesprekken (zoveel mogelijk jezelf zijn maar af en toe wat aandikken etc.) niet bij mij.

Ik heb altijd al mijn werkzaamheden bij vorige banen gewoon naar tevredenheid uitgevoerd en heb nooit negatieve feedback gekregen, het probleem zit hem in de sollicitatiegesprekken.
Wat hoop je hier te horen dat je niet al 100 keer hebt gehoord in de vorige topics die je hebt geopend over vergelijkbare situaties?

Ik voorzie dat er weer allemaal goedbedoelde adviezen komen, die sla je af, een hoop "ja maar" en vervolgens een slotje omdat het topic in rondjes blijft draaien.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 21:47
het probleem zit hem in de sollicitatiegesprekken
Wat is de algemene feedback geweest bij de sollicitatiegesprekken?

Je geeft aan dat bij het meest recente gesprek er sprake is van 'te veel' ambitie. Wat is de algemene feedback geweest bij de eerdere sollicitatiegesprekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Nieuw jaar, nieuw sirdanilot topic!

Ik vind het vreemd en kan het haast niet geloven dat je wordt afgewezig voor te veel ambitie.
Bijna Iedereen wil toch kunnen doorgroeien vanuit zijn functie? De meeste bedrijven vinden het een pluspunt als je dat wilt, en ze geven ook altijd graag zelf aan als ze doorgroeimogelijkheden bieden.

Misschien dat je ze tijdens het sollicitatie gesprek (onbedoeld) iets te veel heb laten blijken dat je het een laagbetaalde functie vind waar je jezelf te goed voor voelt en zo snel mogelijk wil doorgroeien naar iets wat beter betaald. Mogelijk zijn ze bang dat je daarom te snel op de functie bent uitgekeken en weer vertrekt.

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 17:56
Bijzondere feedback is het wel, teveel ambitie..

Blijkbaar heb je het idee gegeven dat de functie je eigenlijk te min is... En dat je binnen binnen afzienbare tijd toch van plan bent om door te stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43
Als ik dit topic lees en de reacties vraag ik me 1 ding af: Heb je al uberhaupt werkervaring en wat is je opleidingsniveau? Ambitie is goed, ervaring is belangrijker en probeer je in te leven in de gervaagde rol en niet meteen 3 stappen verder te denken. Dat komt wel als je er eenmaal zit, daar zijn programma's voor zeker in de IT sector.

[ Voor 8% gewijzigd door wvkreg op 02-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De rest van dat feedbacktelefoongesprek
Zoals je vorige topics (en ja, het blijft jouw rode draad: kom uit huis en probeer zoveel mogelijk face to face te doen. Maar dat wist ik & jij ook al.
sirdanilot schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:45:
Ik zelf klap stipt om 5 uur 's middags de laptop dicht. Als ik daarna nog een berichtje krijg van een collega negeer ik die gewoon en antwoord ik de volgende dag. Mocht er iets dringens zijn bellen ze maar.
+
Te veel ambitie, afgewezen
Je snapt wel even dat je jezelf in 1 dag tegenspreekt? Teveel ambitie maar wel om 5 uur stipt je snor drukken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
BlacKstaR- schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Wat is de algemene feedback geweest bij de sollicitatiegesprekken?

Je geeft aan dat bij het meest recente gesprek er sprake is van 'te veel' ambitie. Wat is de algemene feedback geweest bij de eerdere sollicitatiegesprekken?
Een greep uit de selectie:

- Helemaal geen feedback ook na herhaald aandringen komt er dan het standaardverhaaltje wat ze dan ook echt oplezen aan de telefoon, dit vooral bij grote bedrijven. Die willen zich natuurlijk indekken, feedback is link.

- Terechte feedback dat ik te weinig ervaring heb. Dan hoor je mij daar ook niet over en bedank ik ze vriendelijk, als dit voor de functie in kwestie inderdaad te weinig ervaring is, zeker als ze me niet helemaal fysiek naar kantoor hebben laten komen.

- Onterechte feedback dat ik te weinig ervaring heb, of ik heb weliswaar te weinig ervaring maar dit kan gewoon gemakkelijk worden opgelost (transferable skills). Bijvoorbeeld bij functies voor systeembeheer heb ik dit gehad. Dat klopt ik heb geen ervaring bij dagelijks beheer, maar wel met projecten.

- Functie zou onvoldoende uitdagend zijn (supportfuncties)

- 'Je past niet in het traineeship', dat betekent dus eigenlijk heel simpel dat ik te oud ben voor bepaalde traineeships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
ReVision. schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:22:
Nieuw jaar, nieuw sirdanilot topic!

Ik vind het vreemd en kan het haast niet geloven dat je wordt afgewezig voor te veel ambitie.
Bijna Iedereen wil toch kunnen doorgroeien vanuit zijn functie? De meeste bedrijven vinden het een pluspunt als je dat wilt, en ze geven ook altijd graag zelf aan als ze doorgroeimogelijkheden bieden.

Misschien dat je ze tijdens het sollicitatie gesprek (onbedoeld) iets te veel heb laten blijken dat je het een laagbetaalde functie vind waar je jezelf te goed voor voelt en zo snel mogelijk wil doorgroeien naar iets wat beter betaald. Mogelijk zijn ze bang dat je daarom te snel op de functie bent uitgekeken en weer vertrekt.
Tijdens het gesprek heb ik het niet gehad over het salaris en zij ook niet. Al betalen ze minimumloon, ik moet toch eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als jij net als in al je andere topics tijdens het gesprek met hetzelfde dedain gesproken hebt over de functie kan ik me voorstellen dat ze je afwijzen onder het mom van teveel ambitie.

Probeer nu eens te doorleven dat je om in Nederland in het arbeidsproces te komen wat lager moet beginnen dat je had gedacht en daar je gedrag en houding op aan te passen.

Voor de rest gaat dit weer een herhaling van zetten worden ben ik bang voor.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Racing-Paradise schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:26:
Bijzondere feedback is het wel, teveel ambitie..

Blijkbaar heb je het idee gegeven dat de functie je eigenlijk te min is... En dat je binnen binnen afzienbare tijd toch van plan bent om door te stromen.
Ik heb niet aangegeven dat de functie te min is tijdens het gesprek, wel is het inderdaad echt wel aan de minimumkant als je naar mijn cv kijkt ja. Maar ik wil het best doen hoor, en ik kan de werkzaamheden ook gewoon uitvoeren. Maar blijkbaar willen ze iemand die z'n mond houdt en zonder ambitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wvkreg schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:29:
Als ik dit topic lees en de reacties vraag ik me 1 ding af: Heb je al uberhaupt werkervaring en wat is je opleidingsniveau? Ambitie is goed, ervaring is belangrijker en probeer je in te leven in de gervaagde rol en niet meteen 3 stappen verder te denken. Dat komt wel als je er eenmaal zit, daar zijn programma's voor zeker in de IT sector.
Ik heb je mijn C.V. gestuurd, dat kan ik uiteraard niet op dit forum zetten publiek maar jij mag het best zien, op basis daarvan kan je dan hier reageren omdat je dan weet wat mijn werkervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MAX3400 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Zoals je vorige topics (en ja, het blijft jouw rode draad: kom uit huis en probeer zoveel mogelijk face to face te doen. Maar dat wist ik & jij ook al.

[...]

+

[...]

Je snapt wel even dat je jezelf in 1 dag tegenspreekt? Teveel ambitie maar wel om 5 uur stipt je snor drukken?
Als men wil dat ik niet om 5 uur naar huis ga, kan men mij toch tot 6 uur betalen? Willen ze iemand die het gratis doet dan moeten ze maar iemand uit India bellen die bijna niks kost.

Wat betreft face to face: het sollicitatiegesprek was face to face, vandaag heb ik ze zelf even gebeld toen ik de afwijzing via LinkedIn binnenkreeg om even te vragen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

We hebben je al eerder erop gewezen dat dit soort topics niet gewenst zijn. Ook in 2024 niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.