Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Helaas is het mij tot nu toe niet gelukt om een baan te vinden sinds ik terug ben verhuisd naar Nederland. Ook heb ik geen aanbod gekregen n.a.v. een sollicitatie. Helemaal niks nog. Ook traineeships lukken niet helaas. Qua lopende sollicitaties heb ik er nou maar 1 of 2 die misschien nog wat kunnen worden.

Heb op veel plekken gesolliciteerd van traineeships tot aan banen die meer te maken hebben met mijn ervaring. Ik heb 6 jaar in Ierland gewoond en gewerkt en ik heb ervaring met serverhardware, desktopvirtualisatie etc. Hierbij gaat het bij vrijwel alle banen waar ik op heb gesolliciteerd om een baan met een (veel) lager inkomen dan ik tot nu toe verdiende. Helaas heb ik nog altijd geen baanaanbod binnen. Bij het grootste deel van mijn sollicitaties wordt er niet eens teruggebeld of volgt een standaardafwijzing via email. Bij een klein deel is er wel een initieel telefoongesprek maar volgt er geen uitnodiging voor een daadwerkelijk sollicitatiegesprek. Bij maar een paar heb ik echt een sollicitatie gedaan op locatie (duur zo zonder NS abonnement en inkomen) of via teams.

Nu vroeg ik mij dus af of ik niet deels een opleiding vergoed kan krijgen richting de ICT. Ik denk namelijk dat men mij niet moet hebben omdat ik wel wat ervaring heb maar niet heel veel en geen opleiding heb afgerond richting de ICT (ik heb enkel een WO master in de richting geesteswetenschappen die niet aansluit op een functie in het bedrijfsleven).

Als je al langer in Nederland woont kan je bijvoorbeeld via het STAP budget een opleiding doen, maar de kans is groot dat ik hier niet voor in aanmerking kom omdat ik nog maar net terug in Nederland woon. Dus ik denk niet dat die mogelijkheid wat wordt eigenlijk.

Er bestaat wel een zogeheten levenlanglerenkrediet via DUO, maar ik heb momenteel geen inkomen. Ik kom niet in aanmerking voor WW want ik woonde eerst in het buitenland, en ik kom niet in aanmerking voor bijstand want ik heb (nog) te veel spaargeld. Een opleiding starten zonder huidig inkomen wat al mijn spaargeld gaat kosten vind ik financieel dus te riskant.

Zijn er nog andere potjes die ik kan aanspreken om een extra opleiding te doen waar ik niet aan gedacht heb behalve STAP en levenlanglerenkrediet? Ik vrees namelijk dat ik zonder extra opleiding ofwel geen baan vind en uiteindelijk in de bijstandsuitkering beland zodra mijn spaargeld op is, ofwel een baan vind die zeer weinig betaalt en die niet uitdagend en motiverend voor mij is. Dat laatste is weliswaar beter dan niks (denk aan bagage sjouwen op Schiphol of een klantenservicefunctie beneden mijn niveau qua opleidingsniveau en werkervaring) maar dan verdien ik dus de helft van mijn laatste inkomen en dat staat niet goed op mijn CV. Ook is het dan nog lastiger om te solliciteren omdat je dan vaak moeilijk vrij kan vragen.

De opleiding hoeft niet 100 procent gratis te zijn maar het moet wel echt een certificaat of diploma hebben. Er bestaan b.v. gratis cursussen programmeren online maar daar behaal ik ook geen betere baan mee want die geven geen certificatie. Het hoeft dus geen volledige HBO opleiding te zijn maar dat mag wel.

Beste antwoord (via sirdanilot op 15-11-2023 22:25)

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:37
pfff...... ik weet niet of mijn wenkbrauwen nog hoger kunnen fronsen tijdens het lezen van dit topic, maar goed.

Ik zal wel bij voorbaat aangeven dat ik, gebaseerd op je vorige reacties niet in ga op wat praktisch of mogelijk zou zijn voor je persoonlijke financiele situatie. Die ken ik niet en is ook verder niet relevant volgens jou. Helemaal prima, oordeel ik niet over en laat ik erbuiten. Ik zal puur en alleen op carriere gebied kijken.

Zelf werk ik nu al een aantal jaar in de IT, in de detachering op het gebied van infra, netwerk en security. Heb bij grote en kleine klanten gezeten, meerdere tegelijk gedaan. Denk aan semiconductors, financiele instellingen, overheid en nog een aantal andere branches. Ook nog aardig wat met andere detacheerders en IT bedrijven te maken gehad, dus ik ken het wereldje wel aardig. Vat trouwens ook niks op als een aanval, dit is echt bedoeld op waar ik denk dat de pijnpunten zitten.

- Je geeft aan een Sales Engineer te zijn geweest. Dit is bij voorbaat al een beladen functie. De meeste interviewers kunnen hier niet helemaal uithalen of deze functie meer sales of technisch is. Iedereen interpreteert het op hun eigen manier, onthou dit bij elke sollicitatie en pas je CV aan op wat gezocht wordt. Kennelijk is sales niet je sterktste punt, gezien je niet auto rijdt (kunt dus al niet bij de klant komen), moeite hebt met je passend kleden (als je eerst wordt beticht van te makklelijk kleden en vervolgens helemaal naar het andere uiterste doorschiet) en je nogal negatief uitlaat vaker (afgaand op dit topic). Dit is allemaal niet erg, genoeg collega's die slecht zijn in sales, genoeg die goed zijn in sales. Iedereen heeft zijn eigen bijdrage. Maar kennelijk heb je ook moeite met het technisch gedeelte als het je al niet gelukt is om voor sommige van je certificerings examen te slagen.
Mijn tip hiervoor zou in ieder geval zijn om bij elke functie goed na te denken over wat ze zoeken, zoeken ze meer een technisch iemand, zorg dat je dat gedeelte zo dik mogelijk aanprijst op je cv en vice versa. Benoem met welke tools/systemen/methodes je gewerkt hebt, wat voor projecten je gedaan hebt als sales engineer, wat voor klanten je contact mee gehad hebt.

- Je blijft kennelijk door gaan over je vorige salaris en doorgroeimogelijkheden tov wat je had. Ik hoop echt echt echt dat je niet tijdens een sollicitatie hierover begint. Wat je in Ierland verdiende in een functie waar ik een redelijk goed beeld bij kan schetsen is echt niet relevant mbt wat je hier zoekt. De markt daar is heel anders dan wat er hier is. Bedrijven staan te springen om mensen, maar onthou ook dat ze meestal goed voor mensen zorgen. Dat stukje waardering willen ze ook zien. Als je binnen bent zul je echt niet snel eruit gegooid worden door reorganisaties zoals je in ierland mee kan maken. Dus, kort gezegd, begin bij 1e lijn, 2e lijn of whatever ook gezocht wordt. Onder of gelijk aan je niveau. Op het moment dat je binnen bent, dan pas begint de groei. Zodra je weer meedraait met zaken, dan kun je weer gaan opbouwen en als je je best doet gaat dat opbouwen best snel.

- Als je geen auto rijdt, gaat detachering niks worden. Dat kan ik je helaas al bij voorbaat vertellen :(

I dunno, hopelijk kun je er wat mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:17
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:49:
Als je al langer in Nederland woont kan je bijvoorbeeld via het STAP budget een opleiding doen, maar de kans is groot dat ik hier niet voor in aanmerking kom omdat ik nog maar net terug in Nederland woon. Dus ik denk niet dat die mogelijkheid wat wordt eigenlijk.
Volgens de voorwaarden op https://www.rijksoverheid...le-regelingen/stap-budget is x-tijd in Nederland wonen niet één van de voorwaarden.
Zijn er nog andere potjes die ik kan aanspreken om een extra opleiding te doen waar ik niet aan gedacht heb
Zeker:
want ik heb (nog) te veel spaargeld
Dat laatste is weliswaar beter dan niks (denk aan bagage sjouwen op Schiphol of een klantenservicefunctie beneden mijn niveau qua opleidingsniveau en werkervaring) maar dan verdien ik dus de helft van mijn laatste inkomen en dat staat niet goed op mijn CV.
Me dunkt dat iets aanpakken voor veel mensen beter op je cv staat dan niks.

[ Voor 31% gewijzigd door wheel op 07-11-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:58:
[...]

Volgens de voorwaarden op https://www.rijksoverheid...le-regelingen/stap-budget is x-tijd in Nederland wonen niet één van de voorwaarden.
Ik zal het proberen aan te vragen op 15 november, dan komt dit vrij. Maar ik zag ergens staan (niet op deze pagina maar als je verder doorklikt) dat je wel minstens X tijd in NL moet wonen hiervoor.
[...]

Zeker:

[...]

[...]

Me dunkt dat iets aanpakken voor veel mensen beter op je cv staat dan niks.
Nou en daarom solliciteer ik nou dus ook op banen die veel minder verdienen, zoals bijvoorbeeld een traineeship. Maar helaas heb ik nog altijd geen baanaanbod. Voor banen die aansluiten op mijn werkervaring is de kritiek meestal: onvoldoende jaren werkervaring of onvoldoende technische kennis over product X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik kijk nu bij die STAP opleidingen trouwens. Dat is ook niet zo goedkoop.

Een HBO opleiding bij LOI kost bijvoorbeeld 11 duizend euro, met stap kan je daar 1000 euro korting op krijgen. Dat is dus helaas nog altijd niet betaalbaar voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Voor een stapbudget komen weinig mensen in aanmerking omdat de werking daarvan slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Berlinetta schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:10:
Voor een stapbudget komen weinig mensen in aanmerking omdat de werking daarvan slecht is.
Wat voor andere mogelijkheden heb ik dan voor een (deeltijd)opleiding op volwassen leeftijd?

Dit 100% zelf betalen gaat alleen als ik al een baan heb gevonden, en dan ook niet als dit een slecht betalende functie betreft want dan blijft er aan het einde van de maand ook niet genoeg over. En die 10% korting op een opleiding via STAP is leuk maar als de opleiding meer dan 10 duizend euro kost houdt het ook op. Ik denk aan een maximum zelf uit te geven bedrag van 5000 euro eigenlijk en dan moet ik daar wel echt een officieel papiertje mee behalen, niet gewoon een online IT gerelateerde cursus zonder certificaat.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Allereerst, want dit deed je in je vorige topics ook, stop eens met het neerbuigend doen naar mensen die op de bagageafhandeling o.i.d. werken. Want die mensen zijn namelijk wél aan het werk, en doen wel hun best er iets van te maken.

Je hebt schijnbaar zes jaar relevante werkervaring in Ierland op gedaan en krijgt het hier niet voor elkaar om eenzelfde soort baan te vinden. Nu zit ik zelf niet in de ICT (dus correct me if I'm wrong), maar daar gaat een extra opleiding niet bij helpen. Met 6 jaar ervaring hoef je bij ons echt je diploma's niet meer te laten zien. Dan mag je onderbouwen wat je op je CV hebt staan en proberen we een indruk te krijgen hoe je bij ons past.

En ik denk dat daar ook de schoen wringt bij jou. Puur op basis hoe jij je opstelt in je topics denk ik dat jou probleem vooral ligt bij hoe je jezelf 'verkoopt'. Als je bij de gesprekken die je mag voeren eenzelfde indruk opwekt als hier op Tweakers dan snap ik ergens wel dat je niet aan de bak komt.

En je krijgt geen terugkoppeling schrijf je. Heb je zelf al wel eens nagebeld om om feedback te vragen? Een beetje pro actieve houding kan nooit kwaad.

En als laatste, salaris. Je had een luxe salaris. Leuk, maar zet dat lekker uit je hoofd. Met de huidige progressie koers je keihard op de bijstand af. En dat is helemaal geen vetpot. Kan beter nu even 2 stappen terug doen qua salaris en dan weer gaan opwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door NACrat op 07-11-2023 19:02 . Reden: Tikfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:19
NACrat schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:42:
Allereerst, want dit deed je in je vorige topics ook. Stop eens met het neerbuigend doen naar mensen die op de bagageafhandeling o.i.d. werken. Want die mensen zijn namelijk wél aan het werk, en doen wel hun best er iets van te maken.
Doel je op het hier onder geciteerde deel? Ik lees daar geen enkel woord over andere mensen, enkel hoe de TS tegenover het zelf doen van bepaalde functies staat.
Met de nadruk op "wél" interpreteer ik dit dat je bedoelt dat de TS er niet zijn best doet om er iets van te maken. Hij is werkloos en is aan het solliciteren op gepast werk. Ik zie niet in waarom dat niet valt onder je best doen om er iets van te maken.
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:49: Ik vrees namelijk dat ik zonder extra opleiding ofwel geen baan vind en uiteindelijk in de bijstandsuitkering beland zodra mijn spaargeld op is, ofwel een baan vind die zeer weinig betaalt en die niet uitdagend en motiverend voor mij is. Dat laatste is weliswaar beter dan niks (denk aan bagage sjouwen op Schiphol of een klantenservicefunctie beneden mijn niveau qua opleidingsniveau en werkervaring) maar dan verdien ik dus de helft van mijn laatste inkomen en dat staat niet goed op mijn CV. Ook is het dan nog lastiger om te solliciteren omdat je dan vaak moeilijk vrij kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46
Er bestaat wel een zogeheten levenlanglerenkrediet via DUO, maar ik heb momenteel geen inkomen. Ik kom niet in aanmerking voor WW want ik woonde eerst in het buitenland, en ik kom niet in aanmerking voor bijstand want ik heb (nog) te veel spaargeld. Een opleiding starten zonder huidig inkomen wat al mijn spaargeld gaat kosten vind ik financieel dus te riskant.
Weet je zeker dat je niet in aanmerking komt voor WW? Over het algemeen kan je dat binnen de EU meeverhuizen, zolang je maar wel in Ierland onder een vergelijkbaar stelsel viel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-06 14:36
Ik zou kijken naar zoiets als Make IT Work, gratis 6-maandse opleiding met baangarantie. Er zijn nog andere soortgelijke trajecten geloof ik, moet je googlen.

[ Voor 6% gewijzigd door proef op 07-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 14:35
proef schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:17:
Ik zou kijken naar zoiets als Make IT Work, gratis 6-maandse opleiding met baangarantie. Er zijn nog andere soortgelijke trajecten geloof ik, moet je googlen.
Let wel dat is 6 maanden geen inkomen. En het begint maar paar keer per jaar, waarbij je nog wel een klik met een werkgever moet hebben. Startsalaris zal rond de 2500 liggen, dat is voor te ook een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:16

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

pieter.a schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:10:
[...]

Doel je op het hier onder geciteerde deel? Ik lees daar geen enkel woord over andere mensen, enkel hoe de TS tegenover het zelf doen van bepaalde functies staat.
Met de nadruk op "wél" interpreteer ik dit dat je bedoelt dat de TS er niet zijn best doet om er iets van te maken. Hij is werkloos en is aan het solliciteren op gepast werk. Ik zie niet in waarom dat niet valt onder je best doen om er iets van te maken.

[...]
Lees zijn oude topics maar eens terug.
Heel veel 'Ja, maar..' en neerbuigende teksten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:19
m-vw schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:47:
[...]
Lees zijn oude topics maar eens terug.
Heel veel 'Ja, maar..' en neerbuigende teksten.
Wat voegt dat toe? Ik zie niet dat hij NU een neerbuigend bericht plaatst en vervolgens wordt er gezegd dat hij moet stoppen met neerbuigende berichten te plaatsen. Hij doet het nu toch niet?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Ah, weer een nieuw topic. Ben benieuwd welke redenen er nu weer worden aangedragen om alle goedbedoelde adviezen af te slaan en toch een eigen plan te trekken. Totdat er weer een slotje op komt en er over een maand weer een nieuw topic komt.

TS, misschien moet je toch eens wat gaan doen met alle goedbedoelde adviezen in plaats van elke keer een nieuw topic aanmaken.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
NACrat schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:42:
Allereerst, want dit deed je in je vorige topics ook, stop eens met het neerbuigend doen naar mensen die op de bagageafhandeling o.i.d. werken. Want die mensen zijn namelijk wél aan het werk, en doen wel hun best er iets van te maken.
Ik ben daar helemaal niet neerbuigend naar toe, maar je hebt mijn vorige topic gelezen. Hoe vind je zelf dan dat een functie als bagagemedewerker op schiphol o.i.d. aansluit op mijn vorige ervaring? Vind je dat dan een goede carrièrestap? Ik namelijk niet.
Je hebt schijnbaar zes jaar relevante werkervaring in Ierland op gedaan en krijgt het hier niet voor elkaar om eenzelfde soort baan te vinden. Nu zit ik zelf niet in de ICT (dus correct me if I'm wrong), maar daar gaat een extra opleiding niet bij helpen. Met 6 jaar ervaring hoef je bij ons echt je diploma's niet meer te laten zien. Dan mag je onderbouwen wat je op je CV hebt staan en proberen we een indruk te krijgen hoe je bij ons past.
Opleiding misschien niet, maar wel certificaten etc.
En ik denk dat daar ook de schoen wringt bij jou. Puur op basis hoe jij je opstelt in je topics denk ik dat jou probleem vooral ligt bij hoe je jezelf 'verkoopt'. Als je bij de gesprekken die je mag voeren eenzelfde indruk opwekt als hier op Tweakers dan snap ik ergens wel dat je niet aan de bak komt.
Ik heb toen ik nog in Ierland woonde een sollicitatiecursusje gedaan (was gratis via mijn oude werk nog). Dat er e.e.a. zou kunnen worden verbeterd aan mijn sollicitatiegesprekken zal best maar er kwam uit dat cursusje naar mijn idee nou ook weer niet uit dat het echt absoluut slecht is hoor. Over het algemeen beschouw ik mijzelf gewoon als gemiddeld. En dat komt bijvoorbeeld ook uit een IQ test: score gemiddeld tot licht bovengemiddeld.
En je krijgt geen terugkoppeling schrijf je. Heb je zelf al wel eens nagebeld om om feedback te vragen? Een beetje pro actieve houding kan nooit kwaad.
Als ik helemaal niks terughoor bel ik niet na, nee. Denk je dat er dan een kans is dat ik de baan alsnog krijg dan?
Bij de overheid bijvoorbeeld echt heel veel gesolliciteerd, altijd eenzelfde standaardafwijzingsmail. Tsja krijg ik dan die baan opeens wel als ik nabel? Er staat in de afwijzingsmail gewoon te weinig ervaring, past niet in het profiel etc. Krijg ik dan wat anders te horen als ik nabel?

Als het echt tot een gesprek komt (op locatie of via teams) dan krijg ik wel terugkoppeling. Wat die ik laatst heb ontvangen:

- Te weinig ervaring met een specifiek onderdeel
- Te laag gescoord op test voor een IT traineeship programmeren

Voor maar één baan ga ik naar de volgende ronde, dit betreft een traineeship maar dan niet in de IT. Die kan ik dus misschien doen maar dan blijft het probleem dat het loon echt de helft is van wat ik eerst verdiende. Tsja, wat moet dat moet maar ik vind het nogal een achteruitgang en zie dit echt als een backup optie eigenlijk.
En als laatste, salaris. Je had een luxe salaris. Leuk, maar zet dat lekker uit je hoofd. Met de huidige progressie koers je keihard op de bijstand af. En dat is helemaal geen vetpot. Kan beter nu even 2 stappen terug doen qua salaris en dan weer gaan opwerken.
Maar hoe kan het dat ik, toen ik in 2020 solliciteerde, gemakkelijk een hoog salaris kon krijgen (en kort daarna heb ik zelfs nog loonsverhoging gehad) en nu solliciteer ik in 2023 en lukt het totaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
-CJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:28:
Ah, weer een nieuw topic. Ben benieuwd welke redenen er nu weer worden aangedragen om alle goedbedoelde adviezen af te slaan en toch een eigen plan te trekken. Totdat er weer een slotje op komt en er over een maand weer een nieuw topic komt.

TS, misschien moet je toch eens wat gaan doen met alle goedbedoelde adviezen in plaats van elke keer een nieuw topic aanmaken.
Dat doe ik ook, verschillende bedrijven en mogelijkheden die in de topics zijn genoemd heb ik bijvoorbeeld al op gesolliciteerd of bekeken. Helaas doet de moderator het topic dicht omdat er bepaalde users komen trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kist schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:38:
[...]

Let wel dat is 6 maanden geen inkomen. En het begint maar paar keer per jaar, waarbij je nog wel een klik met een werkgever moet hebben. Startsalaris zal rond de 2500 liggen, dat is voor te ook een ding.
6 maanden geen inkomen gaat niet. Hebben ze geen deeltijd ofzo?

Want ik had toevallig bij die toko gesolliciteerd laatst (vóór ik dit topic opende) :D

Verder zijn héél veel (nee niet álle) IT traineeships echt énkel voor pas afgestudeerden, die willen vaak jongeren hebben. Ik ben al 30 en dat is dan al te oud. Dus de spoeling is ook wat dat betreft dun gezaaid. Maar een keer voor op gesprek geweest maar toen heb ik helaas het IT assessment niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:15:
[...]

Weet je zeker dat je niet in aanmerking komt voor WW? Over het algemeen kan je dat binnen de EU meeverhuizen, zolang je maar wel in Ierland onder een vergelijkbaar stelsel viel.
Ik had een ierse jobseeker's uitkering, maar die is al máánden verlopen.

Die uitkering was 210 euro per week handje contantje ophalen bij het postkantoor. Dus nog veel minder dan een NL bijstandsuitkering. Vandaar ook dat ik niet langer in Ierland kon wonen (wilde dat ook niet) en terug ben gegaan want dat was minder dan mijn huur daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Begin gewoon met werken, maakt niet uit wat. Je spaargeld gaat ook een keer op. Als je eenmaal werk hebt gevonden kun je vervolgens iets zoeken wat wel bij je past? Of doorgroeien daar, connecties met mensen leggen. Meeste baantjes heb ik via-via gevonden.

Als je over 6 maanden nog geen werk hebt gevonden, is je spaargeld waarschijnlijk op en kun je de uitkering in. Ook geen prettig vooruitzicht toch?

[ Voor 50% gewijzigd door souljah1h op 07-11-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Helaas is het mij tot nu toe niet gelukt om een baan te vinden sinds ik terug ben verhuisd naar Nederland. Ook heb ik geen aanbod gekregen n.a.v. een sollicitatie. Helemaal niks nog. Ook traineeships lukken niet helaas. Qua lopende sollicitaties heb ik er nou maar 1 of 2 die misschien nog wat kunnen worden.

Heb op veel plekken gesolliciteerd van traineeships tot aan banen die meer te maken hebben met mijn ervaring. Ik heb 6 jaar in Ierland gewoond en gewerkt en ik heb ervaring met serverhardware, desktopvirtualisatie etc. Hierbij gaat het bij vrijwel alle banen waar ik op heb gesolliciteerd om een baan met een (veel) lager inkomen dan ik tot nu toe verdiende. Helaas heb ik nog altijd geen baanaanbod binnen. Bij het grootste deel van mijn sollicitaties wordt er niet eens teruggebeld of volgt een standaardafwijzing via email. Bij een klein deel is er wel een initieel telefoongesprek maar volgt er geen uitnodiging voor een daadwerkelijk sollicitatiegesprek. Bij maar een paar heb ik echt een sollicitatie gedaan op locatie (duur zo zonder NS abonnement en inkomen) of via teams.

Nu vroeg ik mij dus af of ik niet deels een opleiding vergoed kan krijgen richting de ICT. Ik denk namelijk dat men mij niet moet hebben omdat ik wel wat ervaring heb maar niet heel veel en geen opleiding heb afgerond richting de ICT (ik heb enkel een WO master in de richting geesteswetenschappen die niet aansluit op een functie in het bedrijfsleven).

Zijn er nog andere potjes die ik kan aanspreken om een extra opleiding te doen waar ik niet aan gedacht heb behalve STAP en levenlanglerenkrediet? Ik vrees namelijk dat ik zonder extra opleiding ofwel geen baan vind en uiteindelijk in de bijstandsuitkering beland zodra mijn spaargeld op is, ofwel een baan vind die zeer weinig betaalt en die niet uitdagend en motiverend voor mij is. Dat laatste is weliswaar beter dan niks (denk aan bagage sjouwen op Schiphol of een klantenservicefunctie beneden mijn niveau qua opleidingsniveau en werkervaring) maar dan verdien ik dus de helft van mijn laatste inkomen en dat staat niet goed op mijn CV. Ook is het dan nog lastiger om te solliciteren omdat je dan vaak moeilijk vrij kan vragen.

De opleiding hoeft niet 100 procent gratis te zijn maar het moet wel echt een certificaat of diploma hebben. Er bestaan b.v. gratis cursussen programmeren online maar daar behaal ik ook geen betere baan mee want die geven geen certificatie. Het hoeft dus geen volledige HBO opleiding te zijn maar dat mag wel.
Even een tip, kijk eens op Udemy, Coursera e.d. er staan daar vaak ontzettend goede cursussen tussen voor heel weinig. Ik heb via die weg de volgende certificaten gehaald:

Google Cloud Professional Cloud Architect
Google Professional Cloud Developer
Google Associate Cloud Engineer
AWS Certified Solutions Architect
AWS Certified Developer
Professional Scrum Master™ I (PSM I)
Certified Kubernetes Administrator
Certified Kubernetes Application Developer
LFS158: Introduction to Kubernetes (Certified)

Je moet alleen goed zoeken en reviews van de cursussen online zoeken, vooral van mensen die de cursus gedaan hebben en het examen.

Alles cursussen + examens hebben mij ongeveer 1200,- gekost en heel veel tijd..

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheel
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:51:
Als ik helemaal niks terughoor bel ik niet na, nee. Denk je dat er dan een kans is dat ik de baan alsnog krijg dan?
Bellen bij geen reactie kán ertoe leiden dat je alsnog uitgenodigd wordt. Bellen na een afwijzing kan leiden tot bruikbare feedback en is (primair) niet bedoeld om alsnog de baan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:04:
[...]

Bellen bij geen reactie kán ertoe leiden dat je alsnog uitgenodigd wordt. Bellen na een afwijzing kan leiden tot bruikbare feedback en is niet bedoeld om alsnog om de baan te krijgen.
Ik heb op die manier ooit wel de baan gekregen. Iemand had iets wat ik op m'n cv had staan niet helemaal in de juiste context geïnterpreteerd, (of ik had het niet goed omschreven), maar na een belletje en wat schriftelijke motivatie kon ik alsnog op gesprek komen, en werd ik hoger ingeschaald dan beoogd. Kan dus gewoon hoor, je moet alleen wel een proactieve houding aannemen.

---

@sirdanilot Een diploma halen voor minder dan 5k, ik weet niet of je het dan over een bachelor-opleiding hebt? Want voor dat bedrag kun je alles in die richting denk ik wel wegstrepen, als je het instellingscollegegeld moet betalen. Welk diploma zou voor jou nu voldoende zijn, of waar zou je waarde aan hechten?

[ Voor 19% gewijzigd door Kurkentrekker op 07-11-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Kurkentrekker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb op die manier ooit wel de baan gekregen. Iemand had iets wat ik op m'n cv had staan niet helemaal in de juiste context geïnterpreteerd, (of ik had het niet goed omschreven), maar na een belletje en wat schriftelijke motivatie kon ik alsnog op gesprek komen, en werd ik hoger ingeschaald dan beoogd. Kan dus gewoon hoor, je moet alleen wel een proactieve houding aannemen.

---

@sirdanilot Een diploma halen voor minder dan 5k, ik weet niet of je het dan over een bachelor-opleiding hebt? Want voor dat bedrag kun je alles in die richting denk ik wel wegstrepen, als je het instellingscollegegeld moet betalen. Welk diploma zou voor jou nu voldoende zijn, of waar zou je waarde aan hechten?
Dat onderschrijft mijn punt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:15:
[...]

Dat onderschrijft mijn punt toch?
Je schreef: bellen na afwijzing (...) is niet bedoeld om alsnog om de baan te krijgen. Ik belde na een afwijzing, om juist wél de baan te krijgen en dat lukte. Maar ik snap je punt hoor, gewoon doen in ieder geval, want feedback is ook nuttig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb toen ik nog in Ierland woonde een sollicitatiecursusje gedaan (was gratis via mijn oude werk nog). Dat er e.e.a. zou kunnen worden verbeterd aan mijn sollicitatiegesprekken zal best maar er kwam uit dat cursusje naar mijn idee nou ook weer niet uit dat het echt absoluut slecht is hoor. Over het algemeen beschouw ik mijzelf gewoon als gemiddeld. En dat komt bijvoorbeeld ook uit een IQ test: score gemiddeld tot licht bovengemiddeld.
In je vorige topic had je toch geschreven dat je niet een glas half leeg persoon bent, maar een glas helemaal leeg persoon, en dat je gewoon jezelf was tijdens sollicitatiegesprekken?

Qua opleidingen zullen andere je beter kunnen helpen, maar gezien je al redelijke tijd op zoek bent, is het echt een probleem een voltijd 6 maanden opleiding te doen? Deeltijd heeft alleen een voordeel als je daarnaast een baan hebt. En die opleiding wil je doen omdat je geen baan hebt. Verder ga je al snel op certificaten halen uitkomen, maar ik betwijfel iig of gebrek aan certificaten jouw probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
souljah1h schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:58:
Begin gewoon met werken, maakt niet uit wat.
Dat dacht ik te doen via die traineeships maar die willen me dus ook vaak niet hebben. Ik denk ook dat je 'begin gewoon met werken' een beetje onderschat. Want zelfs als ik hier naar de supermarkt ga (waar overal grote borden staan met personeel gezocht) zou het me niet verbazen als ze me niet aannemen. Reden: ik kost ook bij minimumloon meer dan iemand die nog geen 18 is en jeugdminimumloon verdient.
Je spaargeld gaat ook een keer op. Als je eenmaal werk hebt gevonden kun je vervolgens iets zoeken wat wel bij je past? Of doorgroeien daar, connecties met mensen leggen. Meeste baantjes heb ik via-via gevonden.
Doorgroeien bij een supermarkt of McDonalds ofzo zal niet gaan. Vanuit zo een traineeship die ik nu probeer wel, maar helaas ook na máánden zoeken nog niets gevonden.
Als je over 6 maanden nog geen werk hebt gevonden, is je spaargeld waarschijnlijk op en kun je de uitkering in. Ook geen prettig vooruitzicht toch?
Dat klopt, daarom zoek ik nu dus ook passend werk, daaronder vallen ook traineeships.

Ik vind supermarkt of mcdonalds o.i.d. geen passend werk gezien mijn ervaring. Ook een startersfunctie klantenservicemedewerker vind ik geen passend werk, dat is namelijk wat ik 6 jaar geleden deed en staat dus niet goed op mijn CV.

Niet-passend werk zal ik moeten doen als het enige alternatief bijstandsuitkering is. Tot die tijd zoek ik toch echt een passende functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
[...]

Bellen bij geen reactie kán ertoe leiden dat je alsnog uitgenodigd wordt. Bellen na een afwijzing kan leiden tot bruikbare feedback en is niet bedoeld om alsnog om de baan te krijgen.
Dan zou ik echt een lijst moeten maken waar ik allemaal op solliciteer en die bellen.

Ik heb het tot nog toe nog niet geprobeerd omdat ik altijd wel 1 of 2 sollicitaties heb lopen simpelweg doordat ik zo ongelooflijk veel solliciteer. Heb inmiddels op half Nederland gesolliciteerd....

Meestal geen enkele reactie. Soms kán nabellen niet eens omdat er geen telefoonnummer bijstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 14:35
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:54:
[...]

Want ik had toevallig bij die toko gesolliciteerd laatst (vóór ik dit topic opende) :D

Verder zijn héél veel (nee niet álle) IT traineeships echt énkel voor pas afgestudeerden, die willen vaak jongeren hebben. Ik ben al 30 en dat is dan al te oud. Dus de spoeling is ook wat dat betreft dun gezaaid. Maar een keer voor op gesprek geweest maar toen heb ik helaas het IT assessment niet gehaald.
Ik ben een jaar of twee geleden bij een informatie bijeenkomst van hun geweest, en toen werd heel duidelijk gezegd, dat het in principe altijd de eerste 6 maanden onbetaald is. Die 6 maanden zijn gewoon full time in de schoolbanken.

Het in principe is omdat het in theorie mogelijk is dat een werkgever daarvan afwijkt. Maar dat is in de praktijk nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:35:
[...]

Dan zou ik echt een lijst moeten maken waar ik allemaal op solliciteer en die bellen.

Ik heb het tot nog toe nog niet geprobeerd omdat ik altijd wel 1 of 2 sollicitaties heb lopen simpelweg doordat ik zo ongelooflijk veel solliciteer. Heb inmiddels op half Nederland gesolliciteerd....

Meestal geen enkele reactie. Soms kán nabellen niet eens omdat er geen telefoonnummer bijstaat.
Mwah, begin maar eens met de laatste 5. En op zich moet het op basis van je ongetwijfeld bewaarde sollicitatiebrieven niet heel moeilijk zijn om die (of de hele lijst) op een rijtje te krijgen. En je hebt vast ook Google, dus als er geen telefoonnummer in de vacature staat, zoek je het telefoonnummer of je belt het algemene nummer en vraagt naar persoon x. Het is niet moeilijk, als je maar wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:33:
[...]
zou het me niet verbazen als ze me niet aannemen. Reden: ik kost ook bij minimumloon meer dan iemand die nog geen 18 is en jeugdminimumloon verdient.
Aannames... Heb je het al geprobeerd? Je kunt altijd nog nee zeggen als je echt een contract onder je neus krijgt he...
[...]

Doorgroeien bij een supermarkt of McDonalds ofzo zal niet gaan.
Maar geen uitkering hoeven ontvangen is dan ook wel weer handig.
Ik vind supermarkt of mcdonalds o.i.d. geen passend werk gezien mijn ervaring. Ook een startersfunctie klantenservicemedewerker vind ik geen passend werk, dat is namelijk wat ik 6 jaar geleden deed en staat dus niet goed op mijn CV.

Niet-passend werk zal ik moeten doen als het enige alternatief bijstandsuitkering is. Tot die tijd zoek ik toch echt een passende functie.
Het kan ook een opstapje zijn. Je laat op die manier wel in je cv zien dat je nu iets aan het doen bent en niet thuiszit, en al een jaar lang elke dag tot 10:00 in je nest ligt. Want die laatste aanname gaan mensen nogal snel doen op basis van je cv, en dan ga je inderdaad niet worden uitgenodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:42:
[...]

Mwah, begin maar eens met de laatste 5. En op zich moet het op basis van je ongetwijfeld bewaarde sollicitatiebrieven niet heer moeilijk zijn om die (of de hele lijst) op een rijtje te krijgen. En je hebt vast ook Google, dus als er geen telefoonnummer in de vacature staat, zoek je het telefoonnummer of je belt het algemene nummer en vraagt naar persoon x. Het is niet moeilijk, als je maar wilt.
Nee soms staat er ook geen contactpersoon bij de vacature hoor, dus nabellen kan niet áltijd. Maar váák kan het wel ja.

Wat betreft sollicitatiebrieven: ik schrijf lang niet voor iedere functie een motivatiebrief, zeker niet als de functie mij minder passend lijkt. Als het een heel passende functie is, schrijf ik er wel een.

Als je me nu zou zeggen noem de laatste 5 bedrijven/functies waar je op hebt gesolliciteerd op, dan heb ik al moeite daarmee. Ik kan er een paar noemen ja. Meestal is het gewoon online je CV (en eventuele motivatiebrief) insturen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:44:
[...]

Aannames... Heb je het al geprobeerd? Je kunt altijd nog nee zeggen als je echt een contract onder je neus krijgt he...
Nee, ik zoek vooralsnog naar passend werk. Op basis van mijn ervaring ( die je in het vorige topic hebt gelezen, voor wie wil kan ik dit ook wel kopieren en plakken hier) vind ik een functie als kassamedewerker of bij de McDonalds niet passend bij mijn eerdere ervaring en geeft ook onvoldoende doorgroeimogelijkheden.

Zodra ik echt op bijstandsniveau zit zal ik wel moeten ja.
[...]

Maar geen uitkering hoeven ontvangen is dan ook wel weer handig.
Die ontvang ik nu ook niet.
[...]

Het kan ook een opstapje zijn. Je laat op die manier wel in je cv zien dat je nu iets aan het doen bent en niet thuiszit, en al een jaar lang elke dag tot 10:00 in je nest ligt. Want die laatste aanname gaan mensen nogal snel doen op basis van je cv, en dan ga je inderdaad niet worden uitgenodigd.
Die aanname kunnen ze ook nu al doen op basis van mijn CV want ik ben sinds maart al werkloos.

En ik denk dat ze echt wel wat gaan vragen als ik eerst sales engineer was bij een groot IT bedrijf en toen kassamedewerker bij de Action, en dan zal dat niet zijn van hoe ik hen kan inspireren maar vooral wat er in godsnaam met mijn carrière is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:49:
[...]

Nee, ik zoek vooralsnog naar passend werk. Op basis van mijn ervaring ( die je in het vorige topic hebt gelezen, voor wie wil kan ik dit ook wel kopieren en plakken hier) vind ik een functie als kassamedewerker of bij de McDonalds niet passend bij mijn eerdere ervaring en geeft ook onvoldoende doorgroeimogelijkheden.

[...]

Die ontvang ik nu ook niet.

[...]

Die aanname kunnen ze ook nu al doen op basis van mijn CV want ik ben sinds maart al werkloos.

En ik denk dat ze echt wel wat gaan vragen als ik eerst sales engineer was bij een groot IT bedrijf en toen kassamedewerker bij de Action, en dan zal dat niet zijn van hoe ik hen kan inspireren maar vooral wat er in godsnaam met mijn carrière is gebeurd.
En wat zeg je nu op die vraag, nu je bijna een jaar werkloos bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:52:
[...]

En wat zeg je nu op die vraag, nu je bijna een jaar werkloos bent?
Bijna een jaar? Ik ben sinds maart werkloos.

Verder vragen ze me ook nooit letterlijk 'wat doe je nu dan nu je werkloos bent'. Tenminste die vraag heb ik nog nooit gehad van een werkgever. Ze vragen me alleen wanneer ik beschikbaar ben voor de nieuwe functie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:49:
[...]

Met deze houding kom je daar vrij snel. Ik weet niet hoeveel spaargeld je nog hebt, maar je gaat op deze manier geen baan vinden, en dan zit je straks alsnog met zo'n functie waar jij op neerkijkt, én zonder spaargeld. Kies maar.

Ja, alsof ze dat niet nu ook afvragen? 8 maanden werkloos in de IT, dan heb je ook echt wel iets uit te leggen. En 'ik vond bepaalde banen niet bij mijn niveau passen' is ALTIJD een verkeerde uitleg, en zeker minder dan 'ik heb dit maar tijdelijk aangepakt om toch iets te kunnen doen voor mijn centen'. Dat laatste zou ik niemand op aankijken, maar dat eerste is zeker een rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:54:
[...]

Bijna een jaar? Ik ben sinds maart werkloos.

Verder vragen ze me ook nooit letterlijk 'wat doe je nu dan nu je werkloos bent'. Tenminste die vraag heb ik nog nooit gehad van een werkgever. Ze vragen me alleen wanneer ik beschikbaar ben voor de nieuwe functie.
Ok, ik overdreef wat, maar het is zo weer maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:56:
[...]

Met deze houding kom je daar vrij snel. Ik weet niet hoeveel spaargeld je nog hebt, maar je gaat op deze manier geen baan vinden, en dan zit je straks alsnog met zo'n functie waar jij op neerkijkt, én zonder spaargeld. Kies maar.

[...]

Ja, alsof ze dat niet nu ook afvragen? 8 maanden werkloos in de IT, dan heb je ook echt wel iets uit te leggen. En 'ik vond bepaalde banen niet bij mijn niveau passen' is ALTIJD een verkeerde uitleg, en zeker minder dan 'ik heb dit maar tijdelijk aangepakt om toch iets te kunnen doen voor mijn centen'. Dat laatste zou ik niemand op aankijken, maar dat eerste is zeker een rode vlag.
Het gaat mij er niet om dat ik niet achter de kassa wil zitten of biertjes inschenken op het terras hè. Ik heb zeker in mijn studententijd genoeg van dat soort werk gedaan. Het gaat mij erom dat dit geen logische vervolgstap is in mijn carrière. Graag zou ik dan ook willen dat het topic gaat over relevante (al dan niet ICT gerelateerde) deeltijdopleidingen, leerwerktrajecten, traineeships etc. En minder over 'ga lekker achter de kassa zitten bij de action' want die boodschap heb je reeds meerdere malen overgebracht en wij verschillen daar dus van mening over.

'Je hebt wat uit te leggen want je bent al 8 maanden werkloos' toch heeft geen enkele werkgever mij dit gevraagd. Ze vragen naar mijn vorige ervaring en wanneer ik beschikbaar ben. Het zou kunnen dat er werkgevers tussen zitten die mij helemaal geen afwijzing sturen, die mijn CV hebben bekeken en hebben bedacht 'die is te lang werkloos, doei'. Tsja dat weet ik niet want ik heb die feedback nog niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:57:
[...]

Ok, ik overdreef wat, maar het is zo weer maart.
Vanaf april kan ik, gek genoeg, weer solliciteren bij mijn voormalige werkgever. Ik moest bij mijn ontslag iets ondertekenen dat ik er het komende jaar niet meer mag werken (deel van de voorwaarden voor mijn ontslagvergoeding waar ik nu van leef). Maar ja ik hoopte eigenlijk nou al een baan te hebben en zeker ver vóór maart. En dan wil ik dus wel graag dat dit een bij mijn CV passende baan is of iets met goede doorgroeimogelijkheden zoals een traineeship.

Als ik nou een leuke deeltijdopleiding vind o.i.d. wil ik daarnáást nog wel een parrttimefunctie doen bijvoorbeeld achter de kassa, maar ik vind dat zoiets geen perspectief biedt op mijn CV momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:03:
[...]
Het gaat mij er niet om dat ik niet achter de kassa wil zitten of biertjes inschenken op het terras hè. Ik heb zeker in mijn studententijd genoeg van dat soort werk gedaan. Het gaat mij erom dat dit geen logische vervolgstap is in mijn carrière. Graag zou ik dan ook willen dat het topic gaat over relevante (al dan niet ICT gerelateerde) deeltijdopleidingen, leerwerktrajecten, traineeships etc. En minder over 'ga lekker achter de kassa zitten bij de action' want die boodschap heb je reeds meerdere malen overgebracht en wij verschillen daar dus van mening over.
Ja, als je hier linkjes wil naar opleidingen waarin jij voor minder dan 5k een IT-diploma kunt behalen binnen een paar maanden, dan ga je van een koude kermis thuiskomen denk ik. En mensen, waaronder ik, interpreteren ook de onderliggende boodschap: je wil volgens mij geen diploma, maar een baan. En hoe kom je daar het gemakkelijkste? Niet door nu de schoolbanken in te gaan en je spaargeld op te maken, maar eerder door alles aan te pakken wat je kunt vinden, en vanuit een werkende positie te solliciteren op banen die je echt wat lijken om verder in te groeien. Dan kun je ondertussen je skillset wat uitbreiden met dingen als udemy, wat je ook al meerdere malen is geadviseerd.
'Je hebt wat uit te leggen want je bent al 8 maanden werkloos' toch heeft geen enkele werkgever mij dit gevraagd. Ze vragen naar mijn vorige ervaring en wanneer ik beschikbaar ben. Het zou kunnen dat er werkgevers tussen zitten die mij helemaal geen afwijzing sturen, die mijn CV hebben bekeken en hebben bedacht 'die is te lang werkloos, doei'. Tsja dat weet ik niet want ik heb die feedback nog niet ontvangen.
Nee, ze zeggen het niet want ze sturen je een standaard afwijzingsmail en je geeft er zelf geen opvolging aan. Als je ook aangeeft gewoon je cv te droppen en soms een motivatiebrief te schrijven, maar niet te kunnen herinneren waar je precies hebt gesolliciteerd, dan geeft dat ook aan dat je jezelf weinig hebt verdiept in je doel. Als je ook op die manier met sales omgaat, dan ga je nog veel meer afwijzingen krijgen.

Maar goed, je komt hier om advies vragen, en dat krijg je dan. Als je dan iets hoort wat je niet bevalt moet je niet direct daar tegenin gaan, maar proberen te onderzoeken of er niet een kern van waarheid in zit. Je bent hier niet om mij te overtuigen van je gelijk, of van het feit dat het echt niet jouw schuld is dat je geen werk hebt. Je bent hier om te kijken hoe je aan een baan kunt komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:10:
[...]

Ja, als je hier linkjes wil naar opleidingen waarin jij voor minder dan 5k een IT-diploma kunt behalen binnen een paar maanden, dan ga je van een koude kermis thuiskomen denk ik. En mensen, waaronder ik, interpreteren ook de onderliggende boodschap: je wil volgens mij geen diploma, maar een baan. En hoe kom je daar het gemakkelijkste? Niet door nu de schoolbanken in te gaan en je spaargeld op te maken, maar eerder door alles aan te pakken wat je kunt vinden, en vanuit een werkende positie te solliciteren op banen die je echt wat lijken om verder in te groeien. Dan kun je ondertussen je skillset wat uitbreiden met dingen als udemy, wat je ook al meerdere malen is geadviseerd.

[...]

Nee, ze zeggen het niet want ze sturen je een standaard afwijzingsmail en je geeft er zelf geen opvolging aan. Als je ook aangeeft gewoon je cv te droppen en soms een motivatiebrief te schrijven, maar niet te kunnen herinneren waar je precies hebt gesolliciteerd, dan geeft dat ook aan dat je jezelf weinig hebt verdiept in je doel. Als je ook op die manier met sales omgaat, dan ga je nog veel meer afwijzingen krijgen.

Maar goed, je komt hier om advies vragen, en dat krijg je dan. Als je dan iets hoort wat je niet bevalt moet je niet direct daar tegenin gaan, maar proberen te onderzoeken of er niet een kern van waarheid in zit. Je bent hier niet om mij te overtuigen van je gelijk, of van het feit dat het echt niet jouw schuld is dat je geen werk hebt. Je bent hier om te kijken hoe je aan een baan kunt komen, toch?
Ik wil inderdaad vanuit een werkende positie solliciteren maar dan wil ik wel werken in een functie die aansluit bij mijn eerdere ervaring of die mij goede doorgroeimogelijkheden biedt. Niet een functie die totáál niet aansluit op mijn eerdere ervaring én geen doorgroeimogelijkheden geeft.

Een diploma is inderdaad niet het doel want ik heb al een WO opleiding afgerond, wel kan dit een middel zijn om dit doel te bereiken.

Wat betreft Udemy en andere gratis online opleidingen, ja die kan ik doen, maar omdat deze ook geen startkwalificaties geven voor een baan heb ik dat nog niet gedaan. Ik was ooit begonnen met zoiets voor web developer maar ik dacht na één dag eigenlijk al van 'als ik een website wil bouwen gebruik ik wel 4square of zoiets en voor ingewikkelde dingen laat ik het in India doen, wat voegt deze opleiding toe?' en toen was mijn motivatie eigenlijk al gezakt.

Verder zie ik in de laatste post 'schuld'. Tsja, het enige wat ik daarover kan zeggen is: ik ben niet-verwijtbaar werkloos i.v.m. een reorganisatie. Ik ben dus niet ontslagen i.v.m. slecht functioneren bij mijn vorige baan. Dat ik nu geen passende baan kan vinden, tsja is dat mijn 'schuld'? Ik kijk liever naar hoe ik wél die passende baan vind, dan blijven hangen in de vraag wiens 'schuld' deze situatie is. Ik vind dat hele 'schuld' niet zo relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:30:
[...]

Wat betreft Udemy en andere gratis online opleidingen, ja die kan ik doen, maar omdat deze ook geen startkwalificaties geven voor een baan heb ik dat nog niet gedaan. Ik was ooit begonnen met zoiets voor web developer maar ik dacht na één dag eigenlijk al van 'als ik een website wil bouwen gebruik ik wel 4square of zoiets en voor ingewikkelde dingen laat ik het in India doen, wat voegt deze opleiding toe?' en toen was mijn motivatie eigenlijk al gezakt.
Waarom wil je dan überhaupt in de IT werken als je er zo over denkt? Wat vind je er leuk aan dan? En wat zou jou motiveren om wel iets in die richting te leren, en af te maken? (En ja, met leren moet je bij de basis beginnen, ze laten je niet meteen het systeem van de belastingdienst refactoren tot iets werkbaars)
Verder zie ik in de laatste post 'schuld'. Tsja, het enige wat ik daarover kan zeggen is: ik ben niet-verwijtbaar werkloos i.v.m. een reorganisatie. Ik ben dus niet ontslagen i.v.m. slecht functioneren bij mijn vorige baan. Dat ik nu geen passende baan kan vinden, tsja is dat mijn 'schuld'? Ik kijk liever naar hoe ik wél die passende baan vind, dan blijven hangen in de vraag wiens 'schuld' deze situatie is. Ik vind dat hele 'schuld' niet zo relevant.
Werkgevers wel, dus je zult moeten uitleggen waarom je niet verwijtbaar al bijna een jaar zonder werk zit. Als je bij mij solliciteert met een master op zak, werkervaring, en een gat van 8 maanden op je cv dan moet je dat uitleggen. Bij voorkeur al in je motivatiebrief, want als je alleen een cv dumpt nodig ik je niet eens uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:42
Ik weet niet of je al een MBO/HBO-diploma of vergelijkbaar diploma hebt, maar ik weet dat HU in samenwerking met een stichting een duaaltraject heeft waar je in vierjaar een HBO-diploma in de IT Cloud kan halen. Als dat iets is wat je zoekt, dan zou je dat pad kunnen bewandelen. Zie link voor meer informatie:

https://cita.academy/

Kan me herinneren dat dit mij ooit werd aangeboden. Heb het niet gedaan hoor, maar dit kan een optie zijn. Je zit eerste jaar met kosten, maar als je het haalt wordt het vergoed. Is wel meer dan vier jaar geleden voor mij waar een hoop veranderd kan zijn, dus wel goed informeren.

Opmerking: Grappig, in mijn tijd was de cloud variant er alleen. Nu dus ook de software development variant blijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFrames op 07-11-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:41:
[...]

Waarom wil je dan überhaupt in de IT werken als je er zo over denkt? Wat vind je er leuk aan dan?
Ik hoef niet per se in de IT te werken, ik ben er ingerold en heb daar nu reeds enkele jaren ervaring mee vandaar dat dit het meest voor de hand ligt in mijn carrière.

Ik wil ook best in het onderwijs werken bijvoorbeeld. Maar ik heb geen lerarenopleiding afgerond. Ik heb gekeken naar zijinstromertrajecten maar dat is toch nogal lastig zonder een heel specifieke opleiding afgerond te hebben (bijvoorbeeld een studie Nederlands en dan kan je wel zijinstromen als docent Nederlands in het middelbaar onderwijs). Dus ik heb nog niet gesolliciteerd voor een baan in die sector.

Wel traineeships ook een beetje buiten de IT bekeken, tot nog toe heb ik maar één sollicitatietraject lopen dat nog enige kans van slagen heeft.

Inmiddels doe ik ook wel vrijwilligerswerk waarbij ik iemand Nederlandse les geef (NL tweede taal). Dat vind ik leuk, maar ook hier geldt weer dat ik geen lerarenopleiding heb afgerond in de richting NT2 (Nederlands tweede taal). Verder: ik ken iemand die dit als beroep heeft gedaan en die is juist in de IT gaan werken omdat hij leraar NT2 niet een baan vond met doorgroeimogelijkheden: je bent en blijft leraar NT2 en er is verder geen groei mogelijk.
En wat zou jou motiveren om wel iets in die richting te leren, en af te maken? (En ja, met leren moet je bij de basis beginnen, ze laten je niet meteen het systeem van de belastingdienst refactoren tot iets werkbaars)
Zaken die mij daartoe zouden kunnen motiveren:

- De opleiding vindt plaats in combinatie met een betaalde baan. Dit hoeft dan ook geen goed betaalde baan te zijn, ik doe zelfs graag voor minimumloon een traineeship waarbij ik ook een opleiding afrond hoor. Tot nu toe helaas nog niet gevonden.
- De opleiding wordt voor het grootste deel vergoed door ofwel een overheidsinstantie ofwel een werkgever. Zelfs dan, als het een fulltime opleiding is moet ik wel in mijn levensonderhoud kunnen voorzien tijdens deze opleiding.
- De opleiding kost minder dan 5000 euro en heeft aantoonbaar zeer goede baankansen. Dan nog geldt dat ik wel in mijn levensonderhoud moet kunnen voorzien als ik zoiets ga doen.
[...]

Werkgevers wel, dus je zult moeten uitleggen waarom je niet verwijtbaar al bijna een jaar zonder werk zit. Als je bij mij solliciteert met een master op zak, werkervaring, en een gat van 8 maanden op je cv dan moet je dat uitleggen. Bij voorkeur al in je motivatiebrief, want als je alleen een cv dumpt nodig ik je niet eens uit.
Ze hebben dat nog nooit op die manier aan mij gevraagd. Denk je dat ze gewoon impliciet denken van 'laat maar, die is te lang werkloos, doei'?

Wat betreft 'zonder brief nodig ik je niet uit', ook mét brief nodigen ze mij vaak niet uit en soms nodigen ze me juist zonder brief wél uit. Ik zie geen correlatie tussen waar ik voor uitgenodigd word en of ik een brief heb toegevoegd aan de sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:59:
Ik weet niet of je al een MBO/HBO-diploma of vergelijkbaar diploma hebt, maar ik weet dat HU in samenwerking met een stichting een duaaltraject heeft waar je in vierjaar een HBO-diploma in de IT Cloud kan halen. Als dat iets is wat je zoekt, dan zou je dat pad kunnen bewandelen. Zie link voor meer informatie:

https://cita.academy/

Kan me herinneren dat dit mij ooit werd aangeboden. Heb het niet gedaan hoor, maar dit kan een optie zijn. Je zit eerste jaar met kosten, maar als je het haalt wordt het vergoed. Is wel meer dan vier jaar geleden voor mij waar een hoop veranderd kan zijn, dus wel goed informeren.
Ik heb een WO masterdiploma maar dit is in de geesteswetenschappen in een heel specifieke richting (zo specifiek dat ik dit hier niet kan delen ivm privacy) die enkel voor de academische wereld kansen biedt en verder eigenlijk niks.

Ik zou dus best deze duale opleiding willen doen. Ik moet dan echter minstens één jaar fulltime studeren + stage, volgens die site. Dat betekent dus één jaar zonder dat ik fulltime kan werken, ondertussen lopen mijn maandlasten wel door. Hoe ga ik dat precies betalen? Volgens mij kan je soms zelfs wel wat lenen bij DUO voor een tweede opleiding maar dan gaat mijn studieschuld nóg verder omhoog.

Ik zoek eigenlijk zoiets als dit waarbij het vanaf dag één al duaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:06:
[...]

Ik heb een WO masterdiploma maar dit is in de geesteswetenschappen in een heel specifieke richting (zo specifiek dat ik dit hier niet kan delen ivm privacy) die enkel voor de academische wereld kansen biedt en verder eigenlijk niks.

Ik zou dus best deze duale opleiding willen doen. Ik moet dan echter minstens één jaar fulltime studeren + stage, volgens die site. Dat betekent dus één jaar zonder dat ik fulltime kan werken, ondertussen lopen mijn maandlasten wel door. Hoe ga ik dat precies betalen? Volgens mij kan je soms zelfs wel wat lenen bij DUO voor een tweede opleiding maar dan gaat mijn studieschuld nóg verder omhoog.

Ik zoek eigenlijk zoiets als dit waarbij het vanaf dag één al duaal is.
Aha, WO-master. Qua niveau moet het dan wel goedkomen, dat is meer dan voldoende. MBO-4 is de drempel en volgens mij ook moet je ook wel wat IT-ervaring hebben, maar wat ik uit je post haal is dat ook geen probleem. Ik kan niet zeggen natuurlijk of je er binnenkomt, maar dat zal je met de organisatie moeten bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:12:
[...]

Aha, WO-master. Qua niveau moet het dan wel goedkomen, dat is meer dan voldoende. MBO-4 is de drempel en volgens mij ook moet je ook wel wat IT-ervaring hebben, maar wat ik uit je post haal is dat ook geen probleem. Ik kan niet zeggen natuurlijk of je er binnenkomt, maar dat zal je met de organisatie moeten bespreken.
Ik zou vast worden toegelaten voor deze HBO opleiding maar ik kan hem helaas niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:14:
[...]

Ik zou vast worden toegelaten voor deze HBO opleiding maar ik kan hem helaas niet betalen.
Volgens mij krijg je gewoon een vast salaris hoor. Duaal = werken en studeren, dus je ontvangt een salaris voor drie dagen. Staat ook in de beschrijving vermeld. Je hebt gewoon een contract en studeert daarnaast. Je moet niet rekenen op een hoofdprijs natuurlijk, maar informeren kan zeker geen kwaad.

[ Voor 15% gewijzigd door TheFrames op 07-11-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:17:
[...]

Volgens mij krijg je gewoon een vast salaris hoor. Duaal = werken en studeren, dus je ontvangt een salaris voor drie dagen. Staat ook in de beschrijving vermeld.
Ja heb even doorgelezen en dat klopt ik zal ze contacteren dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
[...]

Ik ben daar helemaal niet neerbuigend naar toe, maar je hebt mijn vorige topic gelezen. Hoe vind je zelf dan dat een functie als bagagemedewerker op schiphol o.i.d. aansluit op mijn vorige ervaring? Vind je dat dan een goede carrièrestap? Ik namelijk niet.
Dat vind ik in ieder geval een betere stap dan maanden niks doen, op het rondsturen van talloze sollicitaties na, en mijn spaargeld op eten. Want iemand met zo'n hoge opleiding als jou gaat toch zeker geen bagage dragen? Nee lekker je handje op gaan houden bij de overheid over een paar maanden.
[...]

Opleiding misschien niet, maar wel certificaten etc.

[...]
Dus je solliciteert op eenzelfde soort functie als dat je in Ierland had, en daarvoor heb je nu ineens certificaten nodig? Dat lijkt me sterk toch?

[...]
Dat het volgens jouw allemaal wel meeviel zegt toch helemaal niks. Heb je geen eindresultaat / feedback gehad van de cursusleider? Ik bedoel dat je standaard wordt afgewezen en niet eens op gesprek mag bij het grootste gedeelte zou mij zeggen dat er nog wel wat te winnen valt in hoe je je CV + motivatie opstuurt. En dat je een gemiddeld IQ hebt voegt wat mij betreft 0.0 toe.
Bij de overheid bijvoorbeeld echt heel veel gesolliciteerd, altijd eenzelfde standaardafwijzingsmail. Tsja krijg ik dan die baan opeens wel als ik nabel? Er staat in de afwijzingsmail gewoon te weinig ervaring, past niet in het profiel etc. Krijg ik dan wat anders te horen als ik nabel?

Als het echt tot een gesprek komt (op locatie of via teams) dan krijg ik wel terugkoppeling. Wat die ik laatst heb ontvangen:

- Te weinig ervaring met een specifiek onderdeel
- Te laag gescoord op test voor een IT traineeship programmeren

Voor maar één baan ga ik naar de volgende ronde, dit betreft een traineeship maar dan niet in de IT. Die kan ik dus misschien doen maar dan blijft het probleem dat het loon echt de helft is van wat ik eerst verdiende. Tsja, wat moet dat moet maar ik vind het nogal een achteruitgang en zie dit echt als een backup optie eigenlijk.
Je hoeft niet te bellen in de hoop alsnog de baan te krijgen. Maar je kan dan toch vragen om wat onderbouwing waarom je niet bent aangenomen / uitgenodigd bent? Kan je meenemen naar een volgende sollicitatie.

En als je te laag scoort op een intro test voor een traineeship dan is dat toch kennis die je middels een gratis Udemy cursus o.i.d. wat kan opkrikken zodat je bij een volgende test wél die basiskennis hebt.
[...]

Maar hoe kan het dat ik, toen ik in 2020 solliciteerde, gemakkelijk een hoog salaris kon krijgen (en kort daarna heb ik zelfs nog loonsverhoging gehad) en nu solliciteer ik in 2023 en lukt het totaal niet?
Ik zou het niet weten. Hoe kan het dat ik tientallen Sales Engineer vacatures zie en jij het niet voor elkaar krijgt om met 6 jaar ervaring in ieder geval op gesprek te mogen? Zoals ik al eerder heb gezegd. Puur op de indruk die ik van jou krijg op dit forum (dus misschien in real life ben je heel anders) denk ik echt dat het aan jouw communicatie en uitstraling ligt. Sorry dat ik het zeg, maar je komt een beetje over als iemand die verwacht met echt minimale inzet het maximale te halen. Een keer mazzel gehad met een hoog salaris en de hoop houdt dat er weer een werkgever langs gaat komen die hetzelfde bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
Modbreak:Laten we met z'n allen even stoppen over de eerdere topics van TS en de interactie tussen TS en andere gebruikers in die topics.

Concrete vraag is nu: terug in NL, geen inkomen, wat te doen?

[...]

Tip voor TS: zie de korte en langere termijn apart van elkaar. Je zult nu iets nodig hebben en je hebt loopbaandoelen, als alle sterren op 1 lijn moeten staan maak je de opties minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:43
Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en verwacht niet dat anderen dat doen. Dat betekent: nu je eigen broek op houden. Er is werk zat. Wellicht niet jouw ideale baan, maar je hoeft het ook de rest van je leven niet te doen. Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet maar als je solliciteert is het voor een werkgever wel fijn als hij kan zien dat je je handen uit de mouwen wilt steken. Voor jezelf wordt je perspectief dan ook beter.

En o ja: salaris krijg je niet... Salaris moet je verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:24:
Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en verwacht niet dat anderen dat doen. Dat betekent: nu je eigen broek op houden. Er is werk zat. Wellicht niet jouw ideale baan, maar je hoeft het ook de rest van je leven niet te doen. Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet maar als je solliciteert is het voor een werkgever wel fijn als hij kan zien dat je je handen uit de mouwen wilt steken. Voor jezelf wordt je perspectief dan ook beter.

En o ja: salaris krijg je niet... Salaris moet je verdienen.
Dus stel ik solliciteer nu bij bedrijf A en op mijn cv staat niet dat ik momenteel ergens werk, recruiter gooit hem zo op de standaardafwijzingstapel. En dan ga ik maandag beginnen als kassamedewerker bij de action en solliciteer ik nog nogmaals voor bedrijf A en dan willen ze me ineens wel ? Werkt dat zo ?

Ik heb namelijk een beetje het idee dat dit een beetje verouderd is, deze zienswijze. Geen enkele werkgever heeft mij namelijk verteld dat ze me hebben afgewezen omdat ik momenteel niet al een baan heb of dat mijn laatste baan te lang geleden was.

Ben je toevallig van vóór 1970 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
t_captain schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:14:
[modbreak]
Laten we met z'n allen even stoppen over de eerdere topics van TS en de interactie tussen TS en andere gebruikers in die topics.

[/modbreak]

[...]

Tip voor TS: zie de korte en langere termijn apart van elkaar. Je zult nu iets nodig hebben en je hebt loopbaandoelen, als alle sterren op 1 lijn moeten staan maak je de opties minder.
Dat klopt vandaar ook dat ik ook heb gekeken naar een traineeship buiten mijn vakgebied en voor een veel lager loon, simpelweg omdat het beter is dan niks (geen inkomen ). Deze functie lijkt me wel leuk. Ondanks dat dit een beetje buiten mijn vakgebied valt heeft het wel iets meer raakvlakken dan echt handmatig werk zonder vereiste startkwalificatie

Maar vooralsnog helaas nog geen aanbod en zit nog altijd zonder inkomen en werk. Met dat personeelstekort valt het volgens mij best mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
[...]

Dus stel ik solliciteer nu bij bedrijf A en op mijn cv staat niet dat ik momenteel ergens werk, recruiter gooit hem zo op de standaardafwijzingstapel. En dan ga ik maandag beginnen als kassamedewerker bij de action en solliciteer ik nog nogmaals voor bedrijf A en dan willen ze me ineens wel ? Werkt dat zo ?

Ik heb namelijk een beetje het idee dat dit een beetje verouderd is, deze zienswijze. Geen enkele werkgever heeft mij namelijk verteld dat ze me hebben afgewezen omdat ik momenteel niet al een baan heb of dat mijn laatste baan te lang geleden was.

Ik ben inderdaad van vóór 1970 en ik ben werkgever. Een werkgever zal je wellicht niet expliciet hier op afwijzen naar het speelt wel degelijk een rol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Weet niet of dit al gezegd is, want heb enkel de openingspost gelezen. Maar ga je niet te snel de conclusie trekken dat dit aan opleiding ligt? Als in, heb je eens gebeld naar de bedrijven waar je gesprekken hebt gehad/een sollicitatie hebt ingeleverd met de vraag waarom ze je afwijzen. Opleiding is een goede starter, maar dat is ervaring van 6 jaar vaak ook. Wellicht weet je dat nog niet goed genoeg te verkopen en kan je met wat zoeken op tips voor motivatie of CV geholpen zijn. Dat scheelt alweer behoorlijk wat geld en tijd op een hele opleiding te volgen, wat je ook altijd simultaan kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben na 1970 maar je te goed voelen om te werken tijdens je zoektocht of geen motivatie hebben om basis dingen te leren wat mensen in India goedkoper kunnen uitvoeren zijn een beetje red flags. In de IT moet je bijblijven ook als je het uiteindelijk niet uitvoerend gaat toepassen. Ook hoeft niet al je werk perse op je CV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

Ik wil je gewoon iets meegeven. Ik hoor heel veel "Ik wil", maar volgens mij kijk je niet "wat kan " of zelfs "wat moet". Je MOET eerst gewoon inkomsten hebben. Wat context, ik ben nu gezegend met een heel goed inkomen bij een groot internationaal bedrijf. Ik heb ook inmiddels ruim 19 jaar werk ervaring. Ongeveer 13 jaar geleden (ik had toen 6 jaar ervaring) werkte ik als test engineer toen ik weg gesaneerd werd. Dat raakte mij hard en na 1 maand solliciteren waar niets uit kwam vond ik een reclamefolder voor een postbezorger. Ik heb uiteindelijk ruim 8 maanden post bezorgd. Ik verdiende minder dan de helft van mijn voorgaande salaris, maar een uitkering was mijn laatste optie.

Ondertussen ben ik blijven solliciteren en regelmatig had ik zelfs interviews waarvoor ik nette kleding meenam naar werk en op het toilet om ging kleding onder werktijd, naar mijn gesprekken (soms in andere steden) daarna weer terug omkleden en aan het werk. Regelmatig was ik pas om 20:00-21:00 pas klaar met werk ipv 17:00-18:00.

Dus als je echt vooruit wilt, pak werk gewoon aan. Bagage medewerker of post bezorger is beter dan een lege cv. En misschien kun je je CV eens laten reviewen. Of inderdaad feedback vragen op een sollicitatie waarom je bent afgewezen.

Ik denk dat mijn vraag aan jou is, wat is je prioriteit: Omhoog/vertikaal (proberen te) solliciteren of inkomsten hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Praetextatus op 08-11-2023 09:50 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
[...]

Wat een onzin. Ik ben van ver na 1970 en zie het nog precies hetzelfde.

Als jij bij de Action werkt geeft dat aan dat je graag bezig bent, je eigen geld wil verdienen en je zeker niet te goed voelt om aan te pakken.

Terwijl jij je nu te goed voelt voor dat soort banen en dus liever thuis blijft zitten afwachten dan wat nuttigs te doen.

Hoe denk jij dat deze twee houdingen overkomen op toekomstige werkgevers? Wil jij liever iemand die proactief is en van aanpakken weet, of iemand die afwacht tot de perfecte kans voorbij komt en verder geen reet uitvoert?

Dat niemand jou vertelt dat je daarom bent afgewezen is logisch als je zelf al zegt dat je nagenoeg niks terughoort of algemene afwijzingen krijgt. En je zelf ook niet achter die feedback aangaat. Je bent laks. Ontzettend laks en passief. Maar het is absoluut geen argument voor je zaak.

Zelfde als in het vorige topic. Ga wat doen. Boeit niet of het bij je carriére past, boeit niet of je salaris minder is dan die 5k (dat gaat het HOE DAN OOK zijn), maar GA WAT DOEN. Ga werken. Ga andere ervaringen op doen, weer de omgang met collega's hebben, en ga van daaruit verder solliciteren naar een passende baan. Maar thuis zitten en op je spaargeld teren is in geen enkel opzichte beter dan vakkenvuller zijn in de supermarkt of bij de action werken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SmurfLink schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:51:
[...]

Wat een onzin. Ik ben van ver na 1970 en zie het nog precies hetzelfde.

Als jij bij de Action werkt geeft dat aan dat je graag bezig bent, je eigen geld wil verdienen en je zeker niet te goed voelt om aan te pakken.

Terwijl jij je nu te goed voelt voor dat soort banen en dus liever thuis blijft zitten afwachten dan wat nuttigs te doen.

Hoe denk jij dat deze twee houdingen overkomen op toekomstige werkgevers? Wil jij liever iemand die proactief is en van aanpakken weet, of iemand die afwacht tot de perfecte kans voorbij komt en verder geen reet uitvoert?

Dat niemand jou vertelt dat je daarom bent afgewezen is logisch als je zelf al zegt dat je nagenoeg niks terughoort of algemene afwijzingen krijgt. En je zelf ook niet achter die feedback aangaat. Je bent laks. Ontzettend laks en passief. Maar het is absoluut geen argument voor je zaak.

Zelfde als in het vorige topic. Ga wat doen. Boeit niet of het bij je carriére past, boeit niet of je salaris minder is dan die 5k (dat gaat het HOE DAN OOK zijn), maar GA WAT DOEN. Ga werken. Ga andere ervaringen op doen, weer de omgang met collega's hebben, en ga van daaruit verder solliciteren naar een passende baan. Maar thuis zitten en op je spaargeld teren is in geen enkel opzichte beter dan vakkenvuller zijn in de supermarkt of bij de action werken.
En moet ik dat dan ook op linkedin zetten of hoeft dat niet als je bijvoorbeeld kassamedewerker bij de action wordt (ik noem maar een voorbeeld he hoeft niet per se de action te zijn)? Want ik ben dan bang dat er nogal schamper naar mij gekeken wordt door mijn linkedin netwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:58:
[...]

En moet ik dat dan ook op linkedin zetten of hoeft dat niet als je bijvoorbeeld kassamedewerker bij de action wordt (ik noem maar een voorbeeld he hoeft niet per se de action te zijn)? Want ik ben dan bang dat er nogal schamper naar mij gekeken wordt door mijn linkedin netwerk.
Wat boeit het? Niemand verplicht jou alles wat je uitvreet op Linkedin te zetten. En het zal vrij weinig mensen kunnen schelen wat je daar opzet. Het feit dat je je hier druk over maakt geeft alleen maar meer aan hoe zeer je neerkijkt op ander werk. Stap eens uit die bubbel. Ga wat doen. Maak je druk om dat je van je spaargeld leeft, niet om hoe een andere baan op Linkedin zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SirMemeAlot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:33:
Weet niet of dit al gezegd is, want heb enkel de openingspost gelezen. Maar ga je niet te snel de conclusie trekken dat dit aan opleiding ligt? Als in, heb je eens gebeld naar de bedrijven waar je gesprekken hebt gehad/een sollicitatie hebt ingeleverd met de vraag waarom ze je afwijzen. Opleiding is een goede starter, maar dat is ervaring van 6 jaar vaak ook. Wellicht weet je dat nog niet goed genoeg te verkopen en kan je met wat zoeken op tips voor motivatie of CV geholpen zijn. Dat scheelt alweer behoorlijk wat geld en tijd op een hele opleiding te volgen, wat je ook altijd simultaan kan doen.
Ik krijg van sommige recruiters feedback op mijn CV die willen dan dat per se de functietitel van de gevraagde functie op het CV staat ook al heb ik dat helemaal nooit gedaan. Soms wordt er ook gezegd 'plaats ervaring met product X wat prominenter op het CV'. Verder eigenlijk geen negatieve feedback op gehad. Kortom het lijkt er dus vooral op dat het CV naar de functie moet worden aangepast en niet dat het CV op zichzelf echt helemaal fout is.

Wat betreft feedback op sollicitatiegesprekken: Laatste gesprek kwam ik in mijn mooie jasje maar zonder das. Toen kreeg ik de feedback dat er verwacht werd in vol ornaat te komen, dus morgen voor het tweede gesprek trek ik maar mijn zondagse kleren aan mét das. Gut moet ik het ook nog strijken want dat kan ik niet eens, ik heb niet eens een strijkbout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SmurfLink schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
[...]

Wat boeit het? Niemand verplicht jou alles wat je uitvreet op Linkedin te zetten. En het zal vrij weinig mensen kunnen schelen wat je daar opzet. Het feit dat je je hier druk over maakt geeft alleen maar meer aan hoe zeer je neerkijkt op ander werk. Stap eens uit die bubbel. Ga wat doen. Maak je druk om dat je van je spaargeld leeft, niet om hoe een andere baan op Linkedin zou staan.
Waar heb ik precies geplaatst dat ik neerkijk op mensen die achter de kassa zitten? Natuurlijk moeten er mensen schoonmaken of achter de kassa zitten en dit soort werk heb ik dan ook zat gedaan als bijbaantje tijdens mijn studententijd, op dit moment zoek ik echter naar een functie die wat beter bij mijn ervaring past. Ik vind kassamedewerker/schoonmaker etc. op dit moment geen goede uitbreiding van mijn CV en werkervaring, ik denk niet dat ik hier met plezier naar mijn werk ga en voldoening uit ga halen, ik denk ook niet dat dit goede doorgroeimogelijkheden biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je geen strijkbout hebt dan zul je ook wel geen overhemden hebben of dragen? Daar is niets mis mee, maar in de sales verwacht men soms nog wel een beetje representatief voorkomen. Misschien niet overal, maar het is wel handig als je het in ieder geval in huis hebt voor als je een keer naar een klant moet die wel kijkt naar hoe je je kleedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:22:
[...]

Waar heb ik precies geplaatst dat ik neerkijk op mensen die achter de kassa zitten? Natuurlijk moeten er mensen schoonmaken of achter de kassa zitten en dit soort werk heb ik dan ook zat gedaan als bijbaantje tijdens mijn studententijd, op dit moment zoek ik echter naar een functie die wat beter bij mijn ervaring past. Ik vind kassamedewerker/schoonmaker etc. op dit moment geen goede uitbreiding van mijn CV en werkervaring, ik denk niet dat ik hier met plezier naar mijn werk ga en voldoening uit ga halen, ik denk ook niet dat dit goede doorgroeimogelijkheden biedt.
Door wat je zegt.
Want ik ben dan bang dat er nogal schamper naar mij gekeken wordt door mijn linkedin netwerk.
Waarom zou iemand schamper naar jou kijken vanwege je werk?
Natuurlijk moeten er mensen schoonmaken of achter de kassa zitten en dit soort werk heb ik dan ook zat gedaan als bijbaantje tijdens mijn studententijd,
Dus toen het 'maar' een bijbaantje was vond je het prima. Maar nu ben je er te goed voor.

Je zoekt naar iets wat bij je ervaring past, maar na 7 maanden heb je dat nog niet gevonden. Ga dan lekker zoeken terwijl je bij de Action werkt of achter de kassa staat. Dan doe je tenminste nog wat ipv op je spaargeld interen en straks een uitkering krjigen. Ik vind het een flink betere uitbreiding van je CV dan dat er zo op staat dat je een jaar lang niets doet. Plezier, voldoening en doorgroeimogelijkheden zijn van secundair belang. Het is tijdelijk werk om geld binnen te halen. Niemand zegt dat je dit voor de rest van je leven moet doen. Ik hoor alleen maar nog meer excusen om niet te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 449435

[...]

Waar heb ik precies geplaatst dat ik neerkijk op mensen die achter de kassa zitten?
Hier:
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:58:
[...]

-CJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:28:

@-CJ Doe mij ook zo'n kristallen bol.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 449435 op 08-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:27:
Als je geen strijkbout hebt dan zul je ook wel geen overhemden hebben of dragen? Daar is niets mis mee, maar in de sales verwacht men soms nog wel een beetje representatief voorkomen. Misschien niet overal, maar het is wel handig als je het in ieder geval in huis hebt voor als je een keer naar een klant moet die wel kijkt naar hoe je je kleedt.
Natuurlijk heb ik zondagse kleren maar ik strijk niet. Misschien dat ik er vandaag nog eentje koop als het niet te duur is bij de action.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bszz
[...]

Ik vind kassamedewerker/schoonmaker etc. op dit moment geen goede uitbreiding van mijn CV en werkervaring, ik denk niet dat ik hier met plezier naar mijn werk ga en voldoening uit ga halen, ik denk ook niet dat dit goede doorgroeimogelijkheden biedt.
Je wilt "alles of niets" en je krijgt met deze houding echt alleen maar niets. Dit zegt zoveel over je werkhouding dat er denk ik geen werkgever is die hier z'n vingers aan wil branden. Het grootste probleem is op dit moment echt niet je CV, je opleiding of je werkervaring maar je hele houding en de arbeidsmoraal die je (niet) laat zien.
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:39:
[...]

Natuurlijk heb ik zondagse kleren maar ik strijk niet. Misschien dat ik er vandaag nog eentje koop als het niet te duur is bij de action.
Neem gelijk even je CV mee... ;(

[ Voor 17% gewijzigd door bszz op 08-11-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik snap niet hoe je daaruit opmaakt dat ik neerkijk op entry level functies zoals kassamedewerkers. Een progressie van Sales Engineer binnen de IT naar kassamedewerker is gewoon geen goede carrièreprogressie. De functie kassamedewerker (of dit soort functies zonder vereiste startkwalificatie) sluit niet goed aan op mijn vorige functie, biedt ook geen doorgroeimogelijkheden t.o.v. mijn vorige functie, en biedt geen goed carrièreperspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:40:
[...]

Je wilt "alles of niets" en je krijgt met deze houding echt alleen maar niets. Dit zegt zoveel over je werkhouding dat er denk ik geen werkgever is die hier z'n vingers aan wil branden. Het grootste probleem is op dit moment echt niet je CV, je opleiding of je werkervaring maar je hele houding en de arbeidsmoraal die je (niet) laat zien.
Ok stel jij bent teamleider bij de Albert Heijn voor de vulploegmedewerkers, als iemand dan bij jou solliciteert, zit jij dan te wachten op iemand die daar alleen maar gaat solliciteren om een basisinkomen te verdienen en verder totaal geen interesse heeft in de functie, de functie biedt ook geen doorgroeimogelijkheden voor die persoon en de functie sluit niet aan op de vorige functie van de kandidaat?

Misschien dat het personeelstekort dusdanig is dat je deze persoon wel móet aannemen, maar is dat dan van harte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:43:
[...]

Ok stel jij bent teamleider bij de Albert Heijn voor de vulploegmedewerkers, als iemand dan bij jou solliciteert, zit jij dan te wachten op iemand die daar alleen maar gaat solliciteren om een basisinkomen te verdienen en verder totaal geen interesse heeft in de functie, de functie biedt ook geen doorgroeimogelijkheden voor die persoon en de functie sluit niet aan op de vorige functie van de kandidaat?

Misschien dat het personeelstekort dusdanig is dat je deze persoon wel móet aannemen, maar is dat dan van harte?
Als je een beetje positieve houding hebt krijg je de baan meteen, ook al weet ik dat ik op termijn jouw ambities niet kan matchen. Maar met deze houding gaat geen enkele werkgever je aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:53:
[...]

Als je een beetje positieve houding hebt krijg je de baan meteen, ook al weet ik dat ik op termijn jouw ambities niet kan matchen. Maar met deze houding gaat geen enkele werkgever je aannemen.
Nou ja momenteel verlaag ik iedere keer stapje voor stapje mijn eisen voordat ik bij dit punt aanbeland maar daar zijn we momenteel nog niet. Want precies wat je zegt heb ik ook bij bepaalde banen waar ik tot dusver op heb gesolliciteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06 15:19
Ik lees (deels) dit topic met enige verbazing. De IT wereld staat de schreeuwen om mensen, ik heb van alles aangenomen zien worden, van mensen die totaal niks met IT gedaan hebben maar wel ambitie hebben tot de veteranen.

Maar om de een of ander reden lukt het jou niet om verder te komen dan fase 1 van de sollicitatie.

Wellicht dat je regio hier grote invloed op heeft (zuid-west zeeland, zuid-oost limburg wellicht?).
Heb je je CV op werk.nl gezet met direct inzetbaar?

6 jaar ervaring in de IT, ongeacht vanuit welk land, zou toch wel een magnetisch effect moeten hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 449435

sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:41:
[...]

Ik snap niet hoe je daaruit opmaakt dat ik neerkijk op entry level functies zoals kassamedewerkers. Een progressie van Sales Engineer binnen de IT naar kassamedewerker is gewoon geen goede carrièreprogressie. De functie kassamedewerker (of dit soort functies zonder vereiste startkwalificatie) sluit niet goed aan op mijn vorige functie, biedt ook geen doorgroeimogelijkheden t.o.v. mijn vorige functie, en biedt geen goed carrièreperspectief.
OK, laatste reactie vanuit mij:

Ik ga even heel eerlijk zijn:
Jij lijkt op zoek naar progressie en het vinden van een baan op 'hetzelfde of beter' niveau volgens een ordening van de wereld in jouw hoofd en een daarbij bijbedacht carrierepad/-richting.

Op basis van wat je hier en in vorige topics schrijft, doe ik de volgende aanname: Ik heb het idee dat je "geluk hebt gehad" bij je eerdere Sales Engineer-functie, en zit je qua ("zachte") vaardigheden niet op dat niveau. Je blijft op zoek naar een zelfde niveau baan (volgens een jouw persoonlijke definitie), wat niet werkt in de buitenwereld omdat je daar qua ontwikkeling nog niet bent. Dit zorgt voor frustratie bij jou en vertraging in het proces, wat het steeds moeilijker maakt om succesvol te solliciteren in de toekomst.

Je trots zit je in de weg, en meerdere malen zie ik dat als een andere forumgebruiker je erop wijst, je ontkennend/ontwijkend reageert (waaronder waarschijnlijk zometeen weer). HET grote verbeterpunt voor jou is m.i. je houding, en juist bij een entry level baan kun je je daarin sterk ontwikkelen.

Hopelijk kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Duke of Savage schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:00:
Ik lees (deels) dit topic met enige verbazing. De IT wereld staat de schreeuwen om mensen, ik heb van alles aangenomen zien worden, van mensen die totaal niks met IT gedaan hebben maar wel ambitie hebben tot de veteranen.

Maar om de een of ander reden lukt het jou niet om verder te komen dan fase 1 van de sollicitatie.

Wellicht dat je regio hier grote invloed op heeft (zuid-west zeeland, zuid-oost limburg wellicht?).
Heb je je CV op werk.nl gezet met direct inzetbaar?

6 jaar ervaring in de IT, ongeacht vanuit welk land, zou toch wel een magnetisch effect moeten hebben.
Nee regio is Zuid Holland Noord. Hier zit genoeg maar het wil mij niet lukken.

Werk.nl ga ik nu meteen naar kijken.

Ik deel jouw verbazing. Ik dacht dat ik binnen niet al te lange tijd wel een leuke functie zou hebben gevonden na mijn terugkeer, dit valt vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Anoniem: 449435 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:11:
[...]

OK, laatste reactie vanuit mij:

Ik ga even heel eerlijk zijn:
Jij lijkt op zoek naar progressie en het vinden van een baan op 'hetzelfde of beter' niveau volgens een ordening van de wereld in jouw hoofd en een daarbij bijbedacht carrierepad/-richting.

Op basis van wat je hier en in vorige topics schrijft, doe ik de volgende aanname: Ik heb het idee dat je "geluk hebt gehad" bij je eerdere Sales Engineer-functie, en zit je qua ("zachte") vaardigheden niet op dat niveau. Je blijft op zoek naar een zelfde niveau baan (volgens een jouw persoonlijke definitie), wat niet werkt in de buitenwereld omdat je daar qua ontwikkeling nog niet bent. Dit zorgt voor frustratie bij jou en vertraging in het proces, wat het steeds moeilijker maakt om succesvol te solliciteren in de toekomst.

Je trots zit je in de weg, en meerdere malen zie ik dat als een andere forumgebruiker je erop wijst, je ontkennend/ontwijkend reageert (waaronder waarschijnlijk zometeen weer). HET grote verbeterpunt voor jou is m.i. je houding, en juist bij een entry level baan kun je je daarin sterk ontwikkelen.

Hopelijk kun je er iets mee.
Dus je zegt dat mijn soft skills niet van het niveau zijn van Sales Engineer, als dat zo is waarom ben ik dan niet eerder ontslagen wegens slecht functioneren? Ik vloog er pas na dik 3 jaar uit bij een reorganisatie (waarbij er ook collega's uitvlogen met veel meer ervaring dan ik). Ik verwacht dat als er een 'skill gap' is tussen werknemer (slechte soft skills) en vereiste functie (Sales Engineer in dit geval), er tijdens de proeftijd wel al aan de bel getrokken zou worden dat dit niet werkt. De proeftijd is in Ierland, anders dan in NL, ook 6 maanden, dus ruimschoots de tijd om dit te beoordelen lijkt me.

Verder zeg je dat ik enkel dingen in precies deze richting zoek, nou dat is niet het geval. Ik zoek bijvoorbeeld ook op diverse traineeships, ook dat wil vooralsnog helaas nog niet vlotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het wel met TS eens dat achter de kassa bij de Action zitten weinig voordeel gaat opleveren voor zijn kansen om aangenomen te worden bij een functie op zijn niveau. Natuurlijk het kan als positief gezien worden dat hij wel gewoon wat doet, maar overheersend gaat blijven (net als nu overigens): Waarom heb je die tijd geen functie op niveau gehad?

Tegelijk zijn het wel inkomsten, en niemand verplicht je het op je LinkedIn te zetten. Ik zou het zelf niet doen vermoed ik, en als bij een sollicitatie ernaar gevraagd wordt, kan je het wel gewoon zeggen.
t_captain schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:14:
[modbreak]
Laten we met z'n allen even stoppen over de eerdere topics van TS en de interactie tussen TS en andere gebruikers in die topics.

[/modbreak]
Voor de mod, is dat de concrete vraag, of is het specifiek over welke goedkope deeltijdopleiding ICT er is (waarbij mijn eerdere vraag, waarom deeltijd als je toch geen werk hebt?) met een diploma.

Want als het de eerste is komen we wel weer erop terug: Gebaseerd op eerdere topics, denk ik niet dat dat zijn probleem gaat oplossen. Dat probleem lijkt meer te zijn dat hij een glas compleet leeg persoon is, en hij graag zichzelf is bij een sollicitatiegesprek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06 15:19
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:18:
[...]

Nee regio is Zuid Holland Noord. Hier zit genoeg maar het wil mij niet lukken.

Werk.nl ga ik nu meteen naar kijken.

Ik deel jouw verbazing. Ik dacht dat ik binnen niet al te lange tijd wel een leuke functie zou hebben gevonden na mijn terugkeer, dit valt vies tegen.
Werk.nl is best goed, veel werkgevers zoeken daar naar mensen.

Ik wil je wel even een 'maar' geven.

Ik lees her en der in je reacties dat je een logische keuze voor een baan wilt maken ivm met je carriere. Echter, heb je op dit moment geen carriere. Je zit sinds maart op de bank, dat is nu 7 a 8 maanden.

Ik adviseer je op 1ste lijn werk aan te nemen, voeg altijd een motivatie brief toe. Je hoeft deze niet voor elke sollicitatie opnieuw te schrijven, maak er een template van en pas die aan per sollicatie. Bedrijven lezen graag hun eigen naam terug daarin. Je kan aangeven dat je 6 jaar in Ierland hebt gewoont en er gewerkt hebt en dat je sinds je terug komst in Nederland moeite hebt om een aansluitende baan te vinden. Dit verteld dat je lef en moed hebt, eerlijk en open bent.

Je motivatie en ambitie om verder te gaan is sterk en aanwezig, gebruik dit om aan te geven dat je vanuit de 1ste lijn graag wilt doorgroeien naar 2de lijn of richting een specialisme, het is belangrijk dat je bij een bedrijf binnen komt, eenmaal binnen gaan andere deuren open. Hoe dan ook zul je even 'onderaan' de lader weer even moeten beginnen, ook om de bedrijfs cultuur van Nederland (opnieuw) te leren kennen.

Kijk ook bij detacheerders als InWork (Amsterdam) en Hello Professionals (Naarden).

Ik weet dat het kut is om weer 'onderaan' te beginnen, maar je zult toch ergens weer moeten beginnen. Ik denk dat het 2 jaar gaat duren voordat je weer bent waar je was in Ierland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:21:
[...]

Dus je zegt dat mijn soft skills niet van het niveau zijn van Sales Engineer, als dat zo is waarom ben ik dan niet eerder ontslagen wegens slecht functioneren? Ik vloog er pas na dik 3 jaar uit bij een reorganisatie (waarbij er ook collega's uitvlogen met veel meer ervaring dan ik). Ik verwacht dat als er een 'skill gap' is tussen werknemer (slechte soft skills) en vereiste functie (Sales Engineer in dit geval), er tijdens de proeftijd wel al aan de bel getrokken zou worden dat dit niet werkt. De proeftijd is in Ierland, anders dan in NL, ook 6 maanden, dus ruimschoots de tijd om dit te beoordelen lijkt me.
Ok, wat wil je dan horen? Het ligt niet aan je soft skills? Blijkbaar ook niet aan je hard skills, want je hebt een master en een paar jaar werkervaring.

Misschien ligt het aan je sollicitatie skills? Of je indruk die je daar wekt, die blijkbaar voor je vorige werkgever overkomelijk was, maar nu toch een struikelblok is. We weten het hier niet, maar zo lang je iedereen tegenspreekt en blijft hameren dat het niet aan jou ligt krijg je niet de hulp die je nodig hebt, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sissors schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:23:
Ik ben het wel met TS eens dat achter de kassa bij de Action zitten weinig voordeel gaat opleveren voor zijn kansen om aangenomen te worden bij een functie op zijn niveau. Natuurlijk het kan als positief gezien worden dat hij wel gewoon wat doet, maar overheersend gaat blijven (net als nu overigens): Waarom heb je die tijd geen functie op niveau gehad?

Tegelijk zijn het wel inkomsten, en niemand verplicht je het op je LinkedIn te zetten. Ik zou het zelf niet doen vermoed ik, en als bij een sollicitatie ernaar gevraagd wordt, kan je het wel gewoon zeggen.

[...]

Voor de mod, is dat de concrete vraag, of is het specifiek over welke goedkope deeltijdopleiding ICT er is (waarbij mijn eerdere vraag, waarom deeltijd als je toch geen werk hebt?) met een diploma.

Want als het de eerste is komen we wel weer erop terug: Gebaseerd op eerdere topics, denk ik niet dat dat zijn probleem gaat oplossen. Dat probleem lijkt meer te zijn dat hij een glas compleet leeg persoon is, en hij graag zichzelf is bij een sollicitatiegesprek.
Ik heb nu wel de tijd voor een fulltime opleiding, maar iemand moet dat ook betalen he en dat gaat een beetje lastig zonder baan zo. Vandaar dat ik keek naar deeltijd.

Het ging hier vooral om de opleidingen maar de rest van de discussie is ook prima hoor zolang dit niet weer ontaardt in getroll vind ik dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:57:
[...]

Ok, wat wil je dan horen? Het ligt niet aan je soft skills? Blijkbaar ook niet aan je hard skills, want je hebt een master en een paar jaar werkervaring.
Natuurlijk ligt het wel aan dat laatste. Vaak krijg ik te horen dat er toch meer ervaring vereist is.
Misschien ligt het aan je sollicitatie skills? Of je indruk die je daar wekt, die blijkbaar voor je vorige werkgever overkomelijk was, maar nu toch een struikelblok is.
Vorige werknemer kon in Ierland nauwelijks Nederlandstaligen vinden dus had een kleinere poel om uit te kiezen (dat wisten ik en de andere NLers in Ierland allang ;) daarom gingen wij daar ook ooit heen). Ik heb voordat ik terug ben verhuisd ook nog even daar gesolliciteerd, tegenwoordig hoeven bedrijven geen Nederlandstalige medewerkers meer behalve bij echt consumenten klantcontact lijkt het wel. Dan boks je dus op tegen meer concurrentie en lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Duke of Savage schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:28:
[...]

Werk.nl is best goed, veel werkgevers zoeken daar naar mensen.

Ik wil je wel even een 'maar' geven.

Ik lees her en der in je reacties dat je een logische keuze voor een baan wilt maken ivm met je carriere. Echter, heb je op dit moment geen carriere. Je zit sinds maart op de bank, dat is nu 7 a 8 maanden.

Ik adviseer je op 1ste lijn werk aan te nemen, voeg altijd een motivatie brief toe. Je hoeft deze niet voor elke sollicitatie opnieuw te schrijven, maak er een template van en pas die aan per sollicatie. Bedrijven lezen graag hun eigen naam terug daarin. Je kan aangeven dat je 6 jaar in Ierland hebt gewoont en er gewerkt hebt en dat je sinds je terug komst in Nederland moeite hebt om een aansluitende baan te vinden. Dit verteld dat je lef en moed hebt, eerlijk en open bent.

Je motivatie en ambitie om verder te gaan is sterk en aanwezig, gebruik dit om aan te geven dat je vanuit de 1ste lijn graag wilt doorgroeien naar 2de lijn of richting een specialisme, het is belangrijk dat je bij een bedrijf binnen komt, eenmaal binnen gaan andere deuren open. Hoe dan ook zul je even 'onderaan' de lader weer even moeten beginnen, ook om de bedrijfs cultuur van Nederland (opnieuw) te leren kennen.

Kijk ook bij detacheerders als InWork (Amsterdam) en Hello Professionals (Naarden).

Ik weet dat het kut is om weer 'onderaan' te beginnen, maar je zult toch ergens weer moeten beginnen. Ik denk dat het 2 jaar gaat duren voordat je weer bent waar je was in Ierland.
Dank voor je comment. Detachering is tot nog toe ook niks gebleken maar ik zal bij die twee kijken.

'1e lijn beginnen' dat kan wel maar dan moet het dus wel een bedrijf met doorgroeimogelijkheden zijn. Ik zie bij entry level werkzaamheden zoals in de winkel/horeca/schoonmaak niet die doorgroeimogelijkheden voor me. Wel bij bijvoorbeeld een traineeship. Helaas wil het tot nog toe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:02:
[...]

Natuurlijk ligt het wel aan dat laatste. Vaak krijg ik te horen dat er toch meer ervaring vereist is.
Dus je krijgt wél feedback bij afwijzingen? En vraag je dan ook door? Als er in een vacature staat dat je 5 jaar werkervaring nodig hebt, en jij hebt dat, dan neem je toch niet zomaar meer genoegen met het bericht dat je toch te weinig ervaring hebt? Als je in de sales werkt dan laat je je daar toch niet mee afschepen?

En als je echt structureel hoort dat je hard skills niet in orde zijn voor de banen waarop je reageert, tsja, dan moet je daar dus iets aan gaan doen. Als je de IT in wil dan zijn er in deze thread echt voldoende online courses aangeraden (die je vervolgens afdeed omdat je geen webdeveloper wilde worden en de complexe dingen naar India dacht te kunnen outsourcen).

Als skills je probleem zijn, bepaal dan welke dat zijn en leer jezelf die aan. Als je geen geld hebt om een onderwijsinstelling daarvoor te betalen, doe het dan met het materiaal wat je online kunt vinden. En neem er ondertussen een baan bij om inkomen en sociaal contact te hebben. Beetje reality check is ook wel goed af en toe.

En een baan voor nu hoeft heus geen kassawerk bij de action te zijn. Zeker als je een beetje kunt praten en adviseren (sales toch?) dan kun je ook in winkels werken waar je iets inhoudelijker met klanten moet praten, in plaats van alleen maar afrekenen. Media Markt al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:18:
[...]

Dus je krijgt wél feedback bij afwijzingen? En vraag je dan ook door? Als er in een vacature staat dat je 5 jaar werkervaring nodig hebt, en jij hebt dat, dan neem je toch niet zomaar meer genoegen met het bericht dat je toch te weinig ervaring hebt? Als je in de sales werkt dan laat je je daar toch niet mee afschepen?
Bijvoorbeeld een functie als IT support engineer. Gesprekken gedaan met de externe recruiter. Daarna helemaal daarheen gegaan voor een sollicitatiegesprek op locatie, en een week nadien volgt dan dat ik toch te weinig ervaring had met iets IT gerelateerds. (waarom ze mij dan überhaupt kosten hebben laten maken om daar helemaal heen te reizen is mij overigens niet bekend)

Tsja dan zeg ik van ok laat maar weten als er iets anders voorbijkomt. De keuze is blijkbaar al gemaakt. Wat zou ik volgens jou daar dan nog op moeten zeggen?
En als je echt structureel hoort dat je hard skills niet in orde zijn voor de banen waarop je reageert, tsja, dan moet je daar dus iets aan gaan doen. Als je de IT in wil dan zijn er in deze thread echt voldoende online courses aangeraden (die je vervolgens afdeed omdat je geen webdeveloper wilde worden en de complexe dingen naar India dacht te kunnen outsourcen).
Ik kan wel een cursus doen maar die staat dan niet op mijn CV en dan volgt er dus weer een afwijzing. Ik zoek dus meer naar een daadwerkelijk erkende opleiding of erkende certificaten die ik ook daadwerkelijk op mijn CV kan zetten.
Als skills je probleem zijn, bepaal dan welke dat zijn en leer jezelf die aan. Als je geen geld hebt om een onderwijsinstelling daarvoor te betalen, doe het dan met het materiaal wat je online kunt vinden. En neem er ondertussen een baan bij om inkomen en sociaal contact te hebben. Beetje reality check is ook wel goed af en toe.

En een baan voor nu hoeft heus geen kassawerk bij de action te zijn. Zeker als je een beetje kunt praten en adviseren (sales toch?) dan kun je ook in winkels werken waar je iets inhoudelijker met klanten moet praten, in plaats van alleen maar afrekenen. Media Markt al geprobeerd?
Ik heb nog niet gekeken naar een functie in een fysieke winkel, wel naar zaken zoals demo'en wat nu nog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:23:
[...]

Bijvoorbeeld een functie als IT support engineer. Gesprekken gedaan met de externe recruiter. Daarna helemaal daarheen gegaan voor een sollicitatiegesprek op locatie, en een week nadien volgt dan dat ik toch te weinig ervaring had met iets IT gerelateerds. (waarom ze mij dan überhaupt kosten hebben laten maken om daar helemaal heen te reizen is mij overigens niet bekend)

Tsja dan zeg ik van ok laat maar weten als er iets anders voorbijkomt. De keuze is blijkbaar al gemaakt. Wat zou ik volgens jou daar dan nog op moeten zeggen?
Bijvoorbeeld: op welke gebieden schiet ik volgens jullie dan tekort? Of 'oh, maar ik leer erg snel, dat heb ik in mijn vorige functie ook laten zien toen ik met een ongerelateerde MA ben begonnen en meteen drie jaar mocht blijven. Is er niet een mogelijkheid om in house een training te volgen in de proefperiode?'. Of 'Zijn er nog tips die je me mee kunt geven in volgende sollicitaties?'. Het maakt natuurlijk wel uit of die ervaring waar ze aan refereren, ook in de vacature stond.
Maar ik was er niet bij, ik schiet nu maar wat uit de heup natuurlijk. In ieder geval niet meteen met 'nee' akkoord gaan als jij denkt dat je echt een geschikte kandidaat bent.
[...]

Ik kan wel een cursus doen maar die staat dan niet op mijn CV en dan volgt er dus weer een afwijzing. Ik zoek dus meer naar een daadwerkelijk erkende opleiding of erkende certificaten die ik ook daadwerkelijk op mijn CV kan zetten.
Waarom kun je cursussen niet op je cv zetten precies? Gewoon doen, als ze relevant zijn voor de functie. Ik heb liever iemand die uit een ander vakgebied komt en zichzelf dingen heeft aangeleerd, dan iemand met nul ervaring en een 'erkende' cursus. Wat dan ook moge zijn.
[...]

Ik heb nog niet gekeken naar een functie in een fysieke winkel, wel naar zaken zoals demo'en wat nu nog loopt.
Het was ook maar een voorbeeld, je kunt ook bij KPN of Ziggo op de helpdesk gaan zitten, of wat dan ook. Niet helemaal ongeschoold werk, je krijgt er geen vieze handen van, en ze zoeken wel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Dus lang verhaal kort, samengevat:
  • Je hebt een irrelevante wo-master en 6 jaar werkervaring opgedaan bij een werkgever die niet al te hoge eisen stelde (Nederlands spreken was het belangrijkst, 'kleine poel om in te vissen').
  • Het lukt al sinds maart niet om een baan te krijgen (of zelfs maar op 2e gesprek te komen). Je leeft sinds die tijd van spaargeld en het eind komt in zicht.
  • Je hebt kennelijk de afgelopen 6 jaar weinig aan je eigen (!) employability gedaan door naast ervaring opdoen ook nuttige certificering te halen of relevante cursussen of opleidingen te volgen. Die hadden gewoon op je cv kunnen staan.
  • Je wilt nu een hbo-opleiding doen maar iemand anders moet die betalen.
Al met al klinkt het me niet echt als een luxe-positie, maar:
  • Je hebt eigenlijk niet echt scherp waar het precies aan schort, want hebt in al die tijd nog niet om feedback gevraagd (en als je het kreeg, bleef het bij onvoldoende ervaring)
  • Je wilt (nog) geen ongeschoold werk doen om in je onderhoud te voorzien.
  • Je wilt ook niet teveel inleveren ten opzichte van je oude salaris (dat misschien wel wat aan de hoge kans was voor je ervaring/skillset).
Klopt het zo een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Nou inmiddels lijkt er iets meer vaart in te komen dat ook een recruiter die actief meedenkt met wat ik allemaal kan met mijn ervaring contact heeft met me. Ook ging het gesprek vandaag goed en wordt er ook wel met mij meegedacht : ze erkennen dat mijn laatste salaris hoog is voor in NL maar dat ik dan bijvoorbeeld wel Medior zou kunnen starten ipv Junior zodat de klap niet te groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:49:
Dus lang verhaal kort, samengevat:

[list]
• Je hebt een irrelevante wo-master en 6 jaar werkervaring opgedaan bij een werkgever die niet al te hoge eisen stelde (Nederlands spreken was het belangrijkst, 'kleine poel om in te vissen').
• Het lukt al sinds maart niet om een baan te krijgen (of zelfs maar op 2e gesprek te komen). Je leeft sinds die tijd van spaargeld en het eind komt in zicht.
Nee hoor heb wel vaker 2e gesprekken.

"Irrelevant " voor wat precies ?

"Niet al te hoge eisen " mwah, we hebben het wel over een groot Amerikaans IT bedrijf hoor. Wat versta je onder niet al te hoog ? Het was inderdaad moeilijk voor ze om een Nederlander te vinden in Ierland want er zijn er maar een paar honderd , maar dat betekent nou ook weer niet dat ze een 18 jarige net van de middelbare school aangenomen zouden hebben he.
• Je hebt kennelijk de afgelopen 6 jaar weinig aan je eigen (!) employability gedaan door naast ervaring opdoen ook nuttige certificering te halen of relevante cursussen of opleidingen te volgen. Die hadden gewoon op je cv kunnen staan.
Ik heb wel e e a aan certificaten, meer kan natuurlijk altijd.

Ik heb ook wel cursussen gedaan voor bepaalde certificaten die ik moeilijk vond en na diverse keren herkansen niet heb gehaald. Die staan dan dus niet op mijn CV maar ik weet er iets van.
• Je wilt nu een hbo-opleiding doen maar iemand anders moet die betalen.
[/list]

Al met al klinkt het me niet echt als een luxe-positie, maar:
Ik wil het wel deels financieren maar het is nogal een dure grap he. Zeker als je al een studieschuld hebt van je eerste studie
[list]
• Je hebt eigenlijk niet echt scherp waar het precies aan schort, want hebt in al die tijd nog niet om feedback gevraagd (en als je het kreeg, bleef het bij onvoldoende ervaring)
• Je wilt (nog) geen ongeschoold werk doen om in je onderhoud te voorzien.
Ik ben toch geschoold? Lijkt me een beetje een vreemde carrièreswitch om dan achter de kassa van de action te gaan zitten.

Verder , als jij een magazijn runt wil je echt veel liever een ander dan ik. Bij fysieke werkzaamheden werk ik vaak traag en slordig. Ook heb ik bepaalde medische problemen (ik kan bijvoorbeeld geen auto rijden dus wil je mij dan op de heftruck zetten ?). Ik heb tijdens mijn studententijd vaak genoeg dat soort werk gedaan als bijbaantje en steevast was dat de feedback. Te trage handelingssnelheid, of niet goed schoongemaakt in de Albert Heijn bijvoorbeeld. Mijn baas bij de Albert Heijn zei dat al tegen mij toen ik nog thuis woonde, jij werkt met je hoofd he. Toen zette hij me op een minimaal rooster van 5 uur per week meer uit goodwill naar mijn ouders toe zodat ik toch wat kon doen (kleine gemeenschap he).
• Je wilt ook niet teveel inleveren ten opzichte van je oude salaris (dat misschien wel wat aan de hoge kans was voor je ervaring/skillset).
[/list]

Klopt het zo een beetje?
Mwah ik vind een halvering van salaris best wel een flinke mokerslag eigenlijk, jij niet ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
[...]

Bellen bij geen reactie kán ertoe leiden dat je alsnog uitgenodigd wordt. Bellen na een afwijzing kan leiden tot bruikbare feedback en is (primair) niet bedoeld om alsnog de baan te krijgen.
DIT!!

1 van mijn beste banen heb ik zo beland. Gebeld met het bedrijf dat ik nog geen reactie had, vervolgens bericht gekregen "ooh sorry desbetreffende manager is enorm druk, maar belt je terug" en maand later daar aan de slag omdat ik erachter aan zat.

Overigens kijk ook kritisch naar je CV en laat andere die ook reviewen. Met een goed ogende CV die recruiters nieuwsgierig maakt moet het lukken.

Edit
lees net andere reacties van TS... GAST!! 8)7

-Je bent niet te oud voor een traineeship, ik heb mijn ONBETAALDE 6maanden traineeship gedaan op mijn 29ste en pas 9 maanden later had ik er iets aan verdient. Je bent niet te oud je bent te laks
-"Onder je niveau" werk uitvoeren hoeft niet perse winkel te zijn. Je kunt ook data entry of wat dan ook doen via uitzendbureau's. Stil zitten en jezelf zielig vinden is alleen achteruit gaan.

Enige wat mij te binnen schiet is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL1hJBsqu4IiDrG-fdjW47C3jv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDUpL5cWr0QoAGLOseous2nK.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Dwizz op 09-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:08
sirdanilot schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:47:
[...]

Mwah ik vind een halvering van salaris best wel een flinke mokerslag eigenlijk, jij niet ?
Als je tijdelijk "ongeschoold" werk zou gaan doen bijv. PostNL orderpicker oid. dan is het niet direct een halvering. Nu vedien je helemaal niks. Met een halvering kun je dan nog iets langer teren op je spaargeld terwijl je op zoek gaat naar een "geschoolde' baan in je richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Dat, beter iets dan niets lijkt me, zeker als het einde van je buffer in zicht komt. Voor wat betreft doorgroeimogelijkheden; kijk eens naar de vakkenvullers & veel kassamedewerkers; allemaal studenten die daar niet gaan blijven. Zij overbruggen de tijd/financiën totdat zij hun droombaan vinden.

Dat kun jij ook, je komt onder de mensen, wie weet levert het contacten op. Als je niets doet verandert er niets. Tuurlijk is het wennen en het helpt niet voor je trots, maar des te meer trots kun je zijn als je weer helemaal 'op de rit bent'.

In Zuid Holland zit zóveel op allerlei vlakken, het personeelstekort is zó hoog op dit moment, de omstandigheden worden niet beter dan dit . . .

Edit; voor wat betreft je opmerking 'hoe denkt mijn linkedin netwerk erover'; waarom zou je het posten? Er is niemand die dat eist. Op je CV kun je zetten 'werkzoekende / baantjes om de rekeningen te betalen'. Zie de mogelijkheden in plaats van redenen om het niet te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 09-11-2023 16:13 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:12:
Dat, beter iets dan niets lijkt me, zeker als het einde van je buffer in zicht komt. Voor wat betreft doorgroeimogelijkheden; kijk eens naar de vakkenvullers & veel kassamedewerkers; allemaal studenten die daar niet gaan blijven. Zij overbruggen de tijd/financiën totdat zij hun droombaan vinden.

Dat kun jij ook, je komt onder de mensen, wie weet levert het contacten op. Als je niets doet verandert er niets. Tuurlijk is het wennen en het helpt niet voor je trots, maar des te meer trots kun je zijn als je weer helemaal 'op de rit bent'.

In Zuid Holland zit zóveel op allerlei vlakken, het personeelstekort is zó hoog op dit moment, de omstandigheden worden niet beter dan dit . . .

Edit; voor wat betreft je opmerking 'hoe denkt mijn linkedin netwerk erover'; waarom zou je het posten? Er is niemand die dat eist. Op je CV kun je zetten 'werkzoekende / baantjes om de rekeningen te betalen'. Zie de mogelijkheden in plaats van redenen om het niet te doen.
Baantje om de rekeningen te betalen dat vind ik nog best wel een goede tip ook eigenlijk.

Ik kan op dit geld nog wel tot diep in volgend jaar teren. Als ik daar mijn studieschuld echter van aftrek (ik wil dat bedrag hebben staan als buffer) is het bijna op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sirdanilot schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:49:
[...]

Baantje om de rekeningen te betalen dat vind ik nog best wel een goede tip ook eigenlijk.

Ik kan op dit geld nog wel tot diep in volgend jaar teren. Als ik daar mijn studieschuld echter van aftrek (ik wil dat bedrag hebben staan als buffer) is het bijna op.
Dit is nu precies wat al die mensen die hier eerder reageerden probeerden te zeggen met suggesties als de Action of McDonald's. Ik ben oprecht blij dat het kwartje is gevallen!

En dan nog een tip, als je medische problemen hebt kan het zijn dat je recht hebt op hulp van het UWV. Bel die ook eens op om te informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dwizz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:56:
-Je bent niet te oud voor een traineeship,
With ^, ik wilde op latere leeftijd (ben 36 inmiddels) ook wel een traineeship doen in de hoop daarmee een baan te kunnen krijgen, alleen was het niet mijn leeftijd dat een probleem bleek te zijn. Blijkbaar zijn er werkgevers (de Belastingdienst bijv.) die bij sollicitaties op traineeships en duaal ICT trajecten het doorstaan van een persoonlijkheidsvragen- en intelligentietest vereisen. Het 2e is geen probleem, zit volgens zo'n soort test op academisch niveau, de eerste daarentegen is met ASS niet haalbaar met voor de werkgever bevredigende resultaten :/
Frieda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:39:
En dan nog een tip, als je medische problemen hebt kan het zijn dat je recht hebt op hulp van het UWV. Bel die ook eens op om te informeren.
Die had hier een behoorlijk gulle bui, na op late leeftijd havo en vwo op mijn 33e gehaald te hebben, heb ik op kosten van 't UWV de ICT-beveiligingstechnicus opleiding gevolgd bij ITvitae (particulier onderwijs). Dat had ik zelf niet kunnen betalen, de reiskosten alleen waren al behoorlijk prijzig :X Particulier onderwijs omdat regulier geen optie was, duurt voor UWV te lang en geen baangarantie. Overigens geen werk overgehouden aan die opleiding.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Raven schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:58:
[...]

With ^, ik wilde op latere leeftijd (ben 36 inmiddels) ook wel een traineeship doen in de hoop daarmee een baan te kunnen krijgen, alleen was het niet mijn leeftijd dat een probleem bleek te zijn. Blijkbaar zijn er werkgevers (de Belastingdienst bijv.) die bij sollicitaties op traineeships en duaal ICT trajecten het doorstaan van een persoonlijkheidsvragen- en intelligentietest vereisen. Het 2e is geen probleem, zit volgens zo'n soort test op academisch niveau, de eerste daarentegen is met ASS niet haalbaar met voor de werkgever bevredigende resultaten :/

[...]
Op naar volgende traineeship! Ik heb zelf ADD en zit ook op het spectrum maar wel met hoog begaafdheid. Er zijn opties zat. Het is alleen een kwestie van niet op willen geven en natuurlijk ook voldoende budget hebben om risico's te kunnen/durven nemen.
Overigens is het een kwestie van tijd voordat dit soort persoonlijkheidstests achterhaald zijn, vooral in de IT. Bij voldoende bedrijven zitten er mensen die op het spectrum zitten alleen zijn die meestal via de traditionele wijze naar binnen gekomen (Uni -> diploma -> Jr positie).

Ik heb alleen mijzelf om te bekostigen en geen gezin of iets dergelijks, daar ben ik mij wel van bewust dat dit niet voor een ieder geld.

Overigens is het je wel gelukt om voet tussen de deur te krijgen?? Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Frieda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:39:
[...]

Dit is nu precies wat al die mensen die hier eerder reageerden probeerden te zeggen met suggesties als de Action of McDonald's. Ik ben oprecht blij dat het kwartje is gevallen!

Wat voor hulp ?

Ik heb al contact met het RMT maar ik kom helemaal niet in aanmerking voor een uitkering van het uwv. Ze hebben inderdaad ook een Werkplein maar daarvoor kan je beter terecht bij het RMT hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:10:
[...]

Wat voor hulp ?

Ik heb al contact met het RMT maar ik kom helemaal niet in aanmerking voor een uitkering van het uwv. Ze hebben inderdaad ook een Werkplein maar daarvoor kan je beter terecht bij het RMT hoor
Dat hangt af van de aard van je medische problemen en wanneer je die opliep. Ook als je niet in aanmerking komt voor WW kun je recht hebben op hulp vanuit andere potjes. Dat kan bijvoorbeeld financieel zijn (betalen van een opleiding, zoals iemand ook hierboven heeft gepost) maar ook bijvoorbeeld het toekennen van voorzieningen als jij die nodig hebt om je werk te doen of hulp bij het vinden van gepast werk.

Bel ze en vraag ernaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:37
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:54:
[...]

Nou dit klopt niet. Ik ken die club via mijn werk en ook daar zitten zat mensen die kiezen voor een carriereswitch. Daar zitten ook pas afgestudeerden maar die zijn in de minderheid. De meeste mensen die daar starten hebben al een carriere erop zitten en willen om verscheidene redenen een carriereswitch.

Ik herken jou situatie wel want ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik heb ook lang in het buitenland gewoond (was actief in een andere sector) en ben toen ook naar NL teruggekeerd. Ik kon toen wel werk vinden maar vond de sector niet meer leuk waardoor ik de overstap heb gemaakt naar de IT.

Heb toen ik die switch maakte gewoon dom werk gedaan want er moest brood op de plank komen en de huur is verschikkelijk duur in de randstad. Sommigen hier vinden dat je je rug moet breken en koffers moet sjouwen bij Schiphol. Nou snap ik dat je daar geen trek in hebt. Ikzelf zou dat ook niet doen. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zijn. Ikzelf heb o.a. bij PostNL gewerkt, moest contracten nakijken. Lekker thuiswerken en kon daar de huur + eten van betalen. Ik heb ook als tester in de teststraat gestaan tijdens corona. Was ook leuk, zo kom je met allerlei mensen in contact en de studentjes waren chill 8). Plus uiteraard ook weer geld voor huur + eten.

Ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit. Je denkt: ik heb buitenlandervaring en heb gewerkt voor een internationaal bedrijf, dat mag wel iets betekenen voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat dacht ik toen ook maar dat is helemaal niet zo. Je moet je carriere weer opnieuw opbouwen en zeker mentaal is dat gewoon een dingetje. Het kan een pijnlijk proces zijn en ook al zo lang geen werk hebben terwijl je nog relatief jong bent, bevorderd het zelfvertrouwen ook niet.

Je kunt een aantal dingen doen:
- werken als eerste lijns in de ICT helpdesk. Denk dat je die banen wel kunt krijgen. Van daaruit kun je ook doorgroeien en wellicht kun je daar certificaten behalen die je werkgever dan voor je financieert. Zelfs als dat laatste niet zo is, is dat een goede sprinkplank om vanuit die baan verder te solliciteren. En je hebt iig geld voor huur en eten.
- Je kunt je laten omscholen. Of via zo'n Calco, Make IT Work, er zijn er zat. 6-8 maanden zonder salaris is te doen. Heb dat zelf ook gedaan en het was zwaar maar niet onrealistisch. En ik had een hoge huur en echt niet veel spaargeld.
- Je kunt jezelf omscholen. Bijvoorbeeld je Cisco CCNA betalen. Examen is een paar honderd dollar ofzo en leerboeken zijn te vinden op Amazon. Of beter: RHCSA (Red Hat Certified System Administrator) halen. Examen is 500 dollar en boek is 30 dollar. Dan kom je gegarandeerd wel bij een detacheerder als junior. Misschien is er ook wel wat m.b.t. virtualisatie (VMWare)? Wat houd je tegen? Je hebt nu toch alle tijd van de wereld. Geld is geen probleem want je kunt je studiefinanciering stop zetten voor enkele jaren (terwijl maar een paar maanden nodig is) en ik hoorde je ook zeggen dat je tot diep volgend jaar nog wel goed zit kwa spaargeld.

Wat ik niet zou doen:
- Wachten / hopen tot de ideale baan voorbij komt met het salaris wat je gewend bent. Dat gaat niet gebeuren, denk dat je dat echt wel mag concluderen.
- Teveel vertrouwen op recruiters. De meesten zeggen ook maar wat en zijn en worden betaald door een werkgever dus houden het belang van hun opdrachtgever in het oog. Plus de meesten weten niet zo veel.

Succes met je keuze man d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik zal later op de posts reageren maar even een update

Gesprek bij een traineeship (niet echt ICT gerelateerd dus echt een switch) ging wel goed en ze gaan kijken of ik als medior kan starten ipv junior trainee. Ik wacht op een aanbod hopelijk gaat dat niet op het laatste moment mis.

Bij een ICT traineeship moest ik zo'n IQ test doen. Komt er tot mijn verbazing uit dat ik geen HBO niveau zou hebben. Dan vind ik het toch wel knap dat ik een WO Masterdiploma heb? Dat aangegeven zeiden ze oh dan mag je hem opnieuw doen.... Van die cijferreeksen en plaatjes die draaien. Niet heel happig op eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:50:
Ik zal later op de posts reageren maar even een update

Gesprek bij een traineeship (niet echt ICT gerelateerd dus echt een switch) ging wel goed en ze gaan kijken of ik als medior kan starten ipv junior trainee. Ik wacht op een aanbod hopelijk gaat dat niet op het laatste moment mis.

Bij een ICT traineeship moest ik zo'n IQ test doen. Komt er tot mijn verbazing uit dat ik geen HBO niveau zou hebben. Dan vind ik het toch wel knap dat ik een WO Masterdiploma heb? Dat aangegeven zeiden ze oh dan mag je hem opnieuw doen.... Van die cijferreeksen en plaatjes die draaien. Niet heel happig op eerlijk gezegd.
Wow, ik vind het wel bizar dat ze mensen met een masterdiploma nog willen onderwerpen aan een IQ-test. Als ze bang zijn dat je inzicht mist, dan moeten ze je dat maar bijbrengen, daar is het toch een traineeship voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:10

Agent47

I always close my contracts.

Is dit dezelfde TS als toen op Forum.Fok ? Met zijn luxe leven in Thailand?

Is werken via een IT detacheerder niks voor je? Auto van de zaak. Af en toe beetje hoppen qua project.

[ Voor 41% gewijzigd door Agent47 op 10-11-2023 14:33 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.