Deeltijdopleiding ICT bekostigen zonder uitkering?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
wheel schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:49:
Dus lang verhaal kort, samengevat:

[list]
• Je hebt een irrelevante wo-master en 6 jaar werkervaring opgedaan bij een werkgever die niet al te hoge eisen stelde (Nederlands spreken was het belangrijkst, 'kleine poel om in te vissen').
• Het lukt al sinds maart niet om een baan te krijgen (of zelfs maar op 2e gesprek te komen). Je leeft sinds die tijd van spaargeld en het eind komt in zicht.
Nee hoor heb wel vaker 2e gesprekken.

"Irrelevant " voor wat precies ?

"Niet al te hoge eisen " mwah, we hebben het wel over een groot Amerikaans IT bedrijf hoor. Wat versta je onder niet al te hoog ? Het was inderdaad moeilijk voor ze om een Nederlander te vinden in Ierland want er zijn er maar een paar honderd , maar dat betekent nou ook weer niet dat ze een 18 jarige net van de middelbare school aangenomen zouden hebben he.
• Je hebt kennelijk de afgelopen 6 jaar weinig aan je eigen (!) employability gedaan door naast ervaring opdoen ook nuttige certificering te halen of relevante cursussen of opleidingen te volgen. Die hadden gewoon op je cv kunnen staan.
Ik heb wel e e a aan certificaten, meer kan natuurlijk altijd.

Ik heb ook wel cursussen gedaan voor bepaalde certificaten die ik moeilijk vond en na diverse keren herkansen niet heb gehaald. Die staan dan dus niet op mijn CV maar ik weet er iets van.
• Je wilt nu een hbo-opleiding doen maar iemand anders moet die betalen.
[/list]

Al met al klinkt het me niet echt als een luxe-positie, maar:
Ik wil het wel deels financieren maar het is nogal een dure grap he. Zeker als je al een studieschuld hebt van je eerste studie
[list]
• Je hebt eigenlijk niet echt scherp waar het precies aan schort, want hebt in al die tijd nog niet om feedback gevraagd (en als je het kreeg, bleef het bij onvoldoende ervaring)
• Je wilt (nog) geen ongeschoold werk doen om in je onderhoud te voorzien.
Ik ben toch geschoold? Lijkt me een beetje een vreemde carrièreswitch om dan achter de kassa van de action te gaan zitten.

Verder , als jij een magazijn runt wil je echt veel liever een ander dan ik. Bij fysieke werkzaamheden werk ik vaak traag en slordig. Ook heb ik bepaalde medische problemen (ik kan bijvoorbeeld geen auto rijden dus wil je mij dan op de heftruck zetten ?). Ik heb tijdens mijn studententijd vaak genoeg dat soort werk gedaan als bijbaantje en steevast was dat de feedback. Te trage handelingssnelheid, of niet goed schoongemaakt in de Albert Heijn bijvoorbeeld. Mijn baas bij de Albert Heijn zei dat al tegen mij toen ik nog thuis woonde, jij werkt met je hoofd he. Toen zette hij me op een minimaal rooster van 5 uur per week meer uit goodwill naar mijn ouders toe zodat ik toch wat kon doen (kleine gemeenschap he).
• Je wilt ook niet teveel inleveren ten opzichte van je oude salaris (dat misschien wel wat aan de hoge kans was voor je ervaring/skillset).
[/list]

Klopt het zo een beetje?
Mwah ik vind een halvering van salaris best wel een flinke mokerslag eigenlijk, jij niet ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
wheel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:04:
[...]

Bellen bij geen reactie kán ertoe leiden dat je alsnog uitgenodigd wordt. Bellen na een afwijzing kan leiden tot bruikbare feedback en is (primair) niet bedoeld om alsnog de baan te krijgen.
DIT!!

1 van mijn beste banen heb ik zo beland. Gebeld met het bedrijf dat ik nog geen reactie had, vervolgens bericht gekregen "ooh sorry desbetreffende manager is enorm druk, maar belt je terug" en maand later daar aan de slag omdat ik erachter aan zat.

Overigens kijk ook kritisch naar je CV en laat andere die ook reviewen. Met een goed ogende CV die recruiters nieuwsgierig maakt moet het lukken.

Edit
lees net andere reacties van TS... GAST!! 8)7

-Je bent niet te oud voor een traineeship, ik heb mijn ONBETAALDE 6maanden traineeship gedaan op mijn 29ste en pas 9 maanden later had ik er iets aan verdient. Je bent niet te oud je bent te laks
-"Onder je niveau" werk uitvoeren hoeft niet perse winkel te zijn. Je kunt ook data entry of wat dan ook doen via uitzendbureau's. Stil zitten en jezelf zielig vinden is alleen achteruit gaan.

Enige wat mij te binnen schiet is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL1hJBsqu4IiDrG-fdjW47C3jv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDUpL5cWr0QoAGLOseous2nK.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Dwizz op 09-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
sirdanilot schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:47:
[...]

Mwah ik vind een halvering van salaris best wel een flinke mokerslag eigenlijk, jij niet ?
Als je tijdelijk "ongeschoold" werk zou gaan doen bijv. PostNL orderpicker oid. dan is het niet direct een halvering. Nu vedien je helemaal niks. Met een halvering kun je dan nog iets langer teren op je spaargeld terwijl je op zoek gaat naar een "geschoolde' baan in je richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Dat, beter iets dan niets lijkt me, zeker als het einde van je buffer in zicht komt. Voor wat betreft doorgroeimogelijkheden; kijk eens naar de vakkenvullers & veel kassamedewerkers; allemaal studenten die daar niet gaan blijven. Zij overbruggen de tijd/financiën totdat zij hun droombaan vinden.

Dat kun jij ook, je komt onder de mensen, wie weet levert het contacten op. Als je niets doet verandert er niets. Tuurlijk is het wennen en het helpt niet voor je trots, maar des te meer trots kun je zijn als je weer helemaal 'op de rit bent'.

In Zuid Holland zit zóveel op allerlei vlakken, het personeelstekort is zó hoog op dit moment, de omstandigheden worden niet beter dan dit . . .

Edit; voor wat betreft je opmerking 'hoe denkt mijn linkedin netwerk erover'; waarom zou je het posten? Er is niemand die dat eist. Op je CV kun je zetten 'werkzoekende / baantjes om de rekeningen te betalen'. Zie de mogelijkheden in plaats van redenen om het niet te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 09-11-2023 16:13 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:12:
Dat, beter iets dan niets lijkt me, zeker als het einde van je buffer in zicht komt. Voor wat betreft doorgroeimogelijkheden; kijk eens naar de vakkenvullers & veel kassamedewerkers; allemaal studenten die daar niet gaan blijven. Zij overbruggen de tijd/financiën totdat zij hun droombaan vinden.

Dat kun jij ook, je komt onder de mensen, wie weet levert het contacten op. Als je niets doet verandert er niets. Tuurlijk is het wennen en het helpt niet voor je trots, maar des te meer trots kun je zijn als je weer helemaal 'op de rit bent'.

In Zuid Holland zit zóveel op allerlei vlakken, het personeelstekort is zó hoog op dit moment, de omstandigheden worden niet beter dan dit . . .

Edit; voor wat betreft je opmerking 'hoe denkt mijn linkedin netwerk erover'; waarom zou je het posten? Er is niemand die dat eist. Op je CV kun je zetten 'werkzoekende / baantjes om de rekeningen te betalen'. Zie de mogelijkheden in plaats van redenen om het niet te doen.
Baantje om de rekeningen te betalen dat vind ik nog best wel een goede tip ook eigenlijk.

Ik kan op dit geld nog wel tot diep in volgend jaar teren. Als ik daar mijn studieschuld echter van aftrek (ik wil dat bedrag hebben staan als buffer) is het bijna op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sirdanilot schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:49:
[...]

Baantje om de rekeningen te betalen dat vind ik nog best wel een goede tip ook eigenlijk.

Ik kan op dit geld nog wel tot diep in volgend jaar teren. Als ik daar mijn studieschuld echter van aftrek (ik wil dat bedrag hebben staan als buffer) is het bijna op.
Dit is nu precies wat al die mensen die hier eerder reageerden probeerden te zeggen met suggesties als de Action of McDonald's. Ik ben oprecht blij dat het kwartje is gevallen!

En dan nog een tip, als je medische problemen hebt kan het zijn dat je recht hebt op hulp van het UWV. Bel die ook eens op om te informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dwizz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:56:
-Je bent niet te oud voor een traineeship,
With ^, ik wilde op latere leeftijd (ben 36 inmiddels) ook wel een traineeship doen in de hoop daarmee een baan te kunnen krijgen, alleen was het niet mijn leeftijd dat een probleem bleek te zijn. Blijkbaar zijn er werkgevers (de Belastingdienst bijv.) die bij sollicitaties op traineeships en duaal ICT trajecten het doorstaan van een persoonlijkheidsvragen- en intelligentietest vereisen. Het 2e is geen probleem, zit volgens zo'n soort test op academisch niveau, de eerste daarentegen is met ASS niet haalbaar met voor de werkgever bevredigende resultaten :/
Frieda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:39:
En dan nog een tip, als je medische problemen hebt kan het zijn dat je recht hebt op hulp van het UWV. Bel die ook eens op om te informeren.
Die had hier een behoorlijk gulle bui, na op late leeftijd havo en vwo op mijn 33e gehaald te hebben, heb ik op kosten van 't UWV de ICT-beveiligingstechnicus opleiding gevolgd bij ITvitae (particulier onderwijs). Dat had ik zelf niet kunnen betalen, de reiskosten alleen waren al behoorlijk prijzig :X Particulier onderwijs omdat regulier geen optie was, duurt voor UWV te lang en geen baangarantie. Overigens geen werk overgehouden aan die opleiding.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
Raven schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:58:
[...]

With ^, ik wilde op latere leeftijd (ben 36 inmiddels) ook wel een traineeship doen in de hoop daarmee een baan te kunnen krijgen, alleen was het niet mijn leeftijd dat een probleem bleek te zijn. Blijkbaar zijn er werkgevers (de Belastingdienst bijv.) die bij sollicitaties op traineeships en duaal ICT trajecten het doorstaan van een persoonlijkheidsvragen- en intelligentietest vereisen. Het 2e is geen probleem, zit volgens zo'n soort test op academisch niveau, de eerste daarentegen is met ASS niet haalbaar met voor de werkgever bevredigende resultaten :/

[...]
Op naar volgende traineeship! Ik heb zelf ADD en zit ook op het spectrum maar wel met hoog begaafdheid. Er zijn opties zat. Het is alleen een kwestie van niet op willen geven en natuurlijk ook voldoende budget hebben om risico's te kunnen/durven nemen.
Overigens is het een kwestie van tijd voordat dit soort persoonlijkheidstests achterhaald zijn, vooral in de IT. Bij voldoende bedrijven zitten er mensen die op het spectrum zitten alleen zijn die meestal via de traditionele wijze naar binnen gekomen (Uni -> diploma -> Jr positie).

Ik heb alleen mijzelf om te bekostigen en geen gezin of iets dergelijks, daar ben ik mij wel van bewust dat dit niet voor een ieder geld.

Overigens is het je wel gelukt om voet tussen de deur te krijgen?? Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Frieda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:39:
[...]

Dit is nu precies wat al die mensen die hier eerder reageerden probeerden te zeggen met suggesties als de Action of McDonald's. Ik ben oprecht blij dat het kwartje is gevallen!

Wat voor hulp ?

Ik heb al contact met het RMT maar ik kom helemaal niet in aanmerking voor een uitkering van het uwv. Ze hebben inderdaad ook een Werkplein maar daarvoor kan je beter terecht bij het RMT hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:10:
[...]

Wat voor hulp ?

Ik heb al contact met het RMT maar ik kom helemaal niet in aanmerking voor een uitkering van het uwv. Ze hebben inderdaad ook een Werkplein maar daarvoor kan je beter terecht bij het RMT hoor
Dat hangt af van de aard van je medische problemen en wanneer je die opliep. Ook als je niet in aanmerking komt voor WW kun je recht hebben op hulp vanuit andere potjes. Dat kan bijvoorbeeld financieel zijn (betalen van een opleiding, zoals iemand ook hierboven heeft gepost) maar ook bijvoorbeeld het toekennen van voorzieningen als jij die nodig hebt om je werk te doen of hulp bij het vinden van gepast werk.

Bel ze en vraag ernaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tyr4el
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 12:56
sirdanilot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:54:
[...]

6 maanden geen inkomen gaat niet. Hebben ze geen deeltijd ofzo?

Want ik had toevallig bij die toko gesolliciteerd laatst (vóór ik dit topic opende) :D

Verder zijn héél veel (nee niet álle) IT traineeships echt énkel voor pas afgestudeerden, die willen vaak jongeren hebben. Ik ben al 30 en dat is dan al te oud. Dus de spoeling is ook wat dat betreft dun gezaaid. Maar een keer voor op gesprek geweest maar toen heb ik helaas het IT assessment niet gehaald.
Nou dit klopt niet. Ik ken die club via mijn werk en ook daar zitten zat mensen die kiezen voor een carriereswitch. Daar zitten ook pas afgestudeerden maar die zijn in de minderheid. De meeste mensen die daar starten hebben al een carriere erop zitten en willen om verscheidene redenen een carriereswitch.

Ik herken jou situatie wel want ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik heb ook lang in het buitenland gewoond (was actief in een andere sector) en ben toen ook naar NL teruggekeerd. Ik kon toen wel werk vinden maar vond de sector niet meer leuk waardoor ik de overstap heb gemaakt naar de IT.

Heb toen ik die switch maakte gewoon dom werk gedaan want er moest brood op de plank komen en de huur is verschikkelijk duur in de randstad. Sommigen hier vinden dat je je rug moet breken en koffers moet sjouwen bij Schiphol. Nou snap ik dat je daar geen trek in hebt. Ikzelf zou dat ook niet doen. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zijn. Ikzelf heb o.a. bij PostNL gewerkt, moest contracten nakijken. Lekker thuiswerken en kon daar de huur + eten van betalen. Ik heb ook als tester in de teststraat gestaan tijdens corona. Was ook leuk, zo kom je met allerlei mensen in contact en de studentjes waren chill 8). Plus uiteraard ook weer geld voor huur + eten.

Ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit. Je denkt: ik heb buitenlandervaring en heb gewerkt voor een internationaal bedrijf, dat mag wel iets betekenen voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat dacht ik toen ook maar dat is helemaal niet zo. Je moet je carriere weer opnieuw opbouwen en zeker mentaal is dat gewoon een dingetje. Het kan een pijnlijk proces zijn en ook al zo lang geen werk hebben terwijl je nog relatief jong bent, bevorderd het zelfvertrouwen ook niet.

Je kunt een aantal dingen doen:
- werken als eerste lijns in de ICT helpdesk. Denk dat je die banen wel kunt krijgen. Van daaruit kun je ook doorgroeien en wellicht kun je daar certificaten behalen die je werkgever dan voor je financieert. Zelfs als dat laatste niet zo is, is dat een goede sprinkplank om vanuit die baan verder te solliciteren. En je hebt iig geld voor huur en eten.
- Je kunt je laten omscholen. Of via zo'n Calco, Make IT Work, er zijn er zat. 6-8 maanden zonder salaris is te doen. Heb dat zelf ook gedaan en het was zwaar maar niet onrealistisch. En ik had een hoge huur en echt niet veel spaargeld.
- Je kunt jezelf omscholen. Bijvoorbeeld je Cisco CCNA betalen. Examen is een paar honderd dollar ofzo en leerboeken zijn te vinden op Amazon. Of beter: RHCSA (Red Hat Certified System Administrator) halen. Examen is 500 dollar en boek is 30 dollar. Dan kom je gegarandeerd wel bij een detacheerder als junior. Misschien is er ook wel wat m.b.t. virtualisatie (VMWare)? Wat houd je tegen? Je hebt nu toch alle tijd van de wereld. Geld is geen probleem want je kunt je studiefinanciering stop zetten voor enkele jaren (terwijl maar een paar maanden nodig is) en ik hoorde je ook zeggen dat je tot diep volgend jaar nog wel goed zit kwa spaargeld.

Wat ik niet zou doen:
- Wachten / hopen tot de ideale baan voorbij komt met het salaris wat je gewend bent. Dat gaat niet gebeuren, denk dat je dat echt wel mag concluderen.
- Teveel vertrouwen op recruiters. De meesten zeggen ook maar wat en zijn en worden betaald door een werkgever dus houden het belang van hun opdrachtgever in het oog. Plus de meesten weten niet zo veel.

Succes met je keuze man d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik zal later op de posts reageren maar even een update

Gesprek bij een traineeship (niet echt ICT gerelateerd dus echt een switch) ging wel goed en ze gaan kijken of ik als medior kan starten ipv junior trainee. Ik wacht op een aanbod hopelijk gaat dat niet op het laatste moment mis.

Bij een ICT traineeship moest ik zo'n IQ test doen. Komt er tot mijn verbazing uit dat ik geen HBO niveau zou hebben. Dan vind ik het toch wel knap dat ik een WO Masterdiploma heb? Dat aangegeven zeiden ze oh dan mag je hem opnieuw doen.... Van die cijferreeksen en plaatjes die draaien. Niet heel happig op eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:50:
Ik zal later op de posts reageren maar even een update

Gesprek bij een traineeship (niet echt ICT gerelateerd dus echt een switch) ging wel goed en ze gaan kijken of ik als medior kan starten ipv junior trainee. Ik wacht op een aanbod hopelijk gaat dat niet op het laatste moment mis.

Bij een ICT traineeship moest ik zo'n IQ test doen. Komt er tot mijn verbazing uit dat ik geen HBO niveau zou hebben. Dan vind ik het toch wel knap dat ik een WO Masterdiploma heb? Dat aangegeven zeiden ze oh dan mag je hem opnieuw doen.... Van die cijferreeksen en plaatjes die draaien. Niet heel happig op eerlijk gezegd.
Wow, ik vind het wel bizar dat ze mensen met een masterdiploma nog willen onderwerpen aan een IQ-test. Als ze bang zijn dat je inzicht mist, dan moeten ze je dat maar bijbrengen, daar is het toch een traineeship voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:54

Agent47

I always close my contracts.

Is dit dezelfde TS als toen op Forum.Fok ? Met zijn luxe leven in Thailand?

Is werken via een IT detacheerder niks voor je? Auto van de zaak. Af en toe beetje hoppen qua project.

[ Voor 41% gewijzigd door Agent47 op 10-11-2023 14:33 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:43
Kurkentrekker schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:26:
[...]

Wow, ik vind het wel bizar dat ze mensen met een masterdiploma nog willen onderwerpen aan een IQ-test. Als ze bang zijn dat je inzicht mist, dan moeten ze je dat maar bijbrengen, daar is het toch een traineeship voor?
Zo raar is dat niet hoor. Het is ook niet echt een IQ test om je intelligentie te trainen. Meer een test of je een beetje feeling hebt met hetgeen wat wordt gevraagd voor de baan / traineeship. Gebeurt vaker bij functies waar mensen op solliciteren die geen conrete achtergrond hebben met hetgeen waar de functie voor is. Zoek bijvoorbeeld maar eens op een technisch inzicht test.

En ja, een traineeship is er om mensen te leren hoe ze een functie moeten doen. Maar snap wel dat ze in ieder geval iets van potentie zoeken bij de kandidaten. Anders zou je iedereen aan kunnen nemen zonder sollicitatie procedure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat is gebruikelijk in de ICT, en al helemaal als de Master totaal niet aansluit bij exacte wetenschappen. Prima manier om te peilen hoe 'exact' jouw brein is. Het is namelijk helemaal geen IQ test maar een capaciteitentest. Om te kijken of je aansluit bij het werk wat je straks moet gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:24:
[...]

Dat is gebruikelijk in de ICT, en al helemaal als de Master totaal niet aansluit bij exacte wetenschappen. Prima manier om te peilen hoe 'exact' jouw brein is. Het is namelijk helemaal geen IQ test maar een capaciteitentest. Om te kijken of je aansluit bij het werk wat je straks moet gaan doen.
Aha, maar TS had het specifiek een IQ-test, vandaar mijn verbazing. Dat je inderdaad even kijkt of iemand wel technisch is aangelegd snap ik helemaal, zeker als iemand een master heeft in Keltische kleikunst of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:29:
[...]

Aha, maar TS had het specifiek een IQ-test, vandaar mijn verbazing. Dat je inderdaad even kijkt of iemand wel technisch is aangelegd snap ik helemaal, zeker als iemand een master heeft in Keltische kleikunst of iets dergelijks.
En daarna over cijferreeksen, wat kenmerkend is voor een capaciteitentest. Dus ik gok dat het niet opeens gebruikelijk is om IQ testen af te nemen maar dat hij de verkeerde conclusie trekt. Gebaseerd op het verleden lijkt me dat de meest aannemelijke optie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dwizz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:40:
[...]

Op naar volgende traineeship! Ik heb zelf ADD en zit ook op het spectrum maar wel met hoog begaafdheid. Er zijn opties zat.
Niet in het verre oosten ;) , ITvitae was al bijna 2u enkele reis van deur tot deur en de Belastingdienst was 1 stad minder ver maar ook verre van om de hoek. Heb dus al in omliggende provincies gekeken maar verder geen andere opties gevonden.
Dwizz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:40:
Overigens is het je wel gelukt om voet tussen de deur te krijgen?? Zoja, hoe?
Bij de werkgever waar ITvitae na de opleiding mee aankwam bedoel je? De werkzaamheden bleken beperkt tot het aan de muur/plafond schroeven van voetjes voor rookmelders/sirenes/etc en hang/sluitwerk vervangen (beveiligingstechniek dus), collega's hadden al vrij snel door dat ik ver onder mijn niveau zat te werken. Nog gezocht naar alternatieven (zowel binnen als buiten dat bedrijf) maar zonder succes.

Daarna in overleg met UWV bij https://www.visie-groep.nl/ beland, via waar ik bij een elektronica bedrijf terecht ben gekomen en sinds een aantal maanden als tester aan de gang ben, met behoud van wajong.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
[...]

Ik denk zelf gewoon dat hun specifieke iq test ruk is.

Ik had even snel een screenshotje gemaakt van een vande vragen en die aan wat mensen laten zien (die dus ruimschoots meer dan 20 seconden hebben voor zo een vraag ) en er kwamen allemaal verschillende antwoorden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
NACrat schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:59:
[...]

Zo raar is dat niet hoor. Het is ook niet echt een IQ test om je intelligentie te trainen. Meer een test of je een beetje feeling hebt met hetgeen wat wordt gevraagd voor de baan / traineeship. Gebeurt vaker bij functies waar mensen op solliciteren die geen conrete achtergrond hebben met hetgeen waar de functie voor is. Zoek bijvoorbeeld maar eens op een technisch inzicht test.

En ja, een traineeship is er om mensen te leren hoe ze een functie moeten doen. Maar snap wel dat ze in ieder geval iets van potentie zoeken bij de kandidaten. Anders zou je iedereen aan kunnen nemen zonder sollicitatie procedure :)
Dat laatste kan ook gewoon, iemand aannemen zonder sollicitatiegesprek. Indien iemand niet functioneert kan je ze er tijdens de proeftijd uitgooien. En er zijn een aantal bedrijven in Amerika die voor deze strategie kiezen. Nu is het in Amerika ook wel gemakkelijker om iemand te ontslaan, maar ook in NL zou dit tijdens de proeftijd gewoon kunnen.

Lijkt mij best wel een grote kostenbesparing voor een bedrijf ook. Geen recruiters. Geen tijd verspild door HR en management aan sollicitaties. Geen cvs scannen.

Er was een term voor deze strategie. Nohire of zoiets ben hem even vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Agent47 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:31:
Is dit dezelfde TS als toen op Forum.Fok ? Met zijn luxe leven in Thailand?

Is werken via een IT detacheerder niks voor je? Auto van de zaak. Af en toe beetje hoppen qua project.
Ik ben wel in gesprek met verschillende detacheerders etc. maar vooralsnog nog lang niet geplaatst.

Auto van de zaak? Die staat heel erg mooi voor de deur van mijn galerijflatje. Helaas ben ik door het CBR afgekeurd voor rijbewijs B dus als jij dan even langs wil komen om me even rond te rijden in de buurt dan is dat welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 10:54
Sorry hoor maar ik lees WO werk denk niveau
Zou makkelijk een baan in de IT als Systeem beheerder coordinator of werk voorbereider moeten kunnen vinden.
Werkgebied heel Nederland of de grote stad.Brabant en Zeeland ook niets te vinden ?
Gemeentes overheid heeft ook niets voor jouw ?
Soms moet je via netwerken een ingang proberen te regelen.

Is niet altijd wat je kan of wat je gestudeerd heb.
Weet zat mensen die met LTS diploma die nu meer al 100k verdienen.
(een eigen bedrijf ander werkt voor Amerikaans bedrijf)
Maar wie je kent en als je jezelf kan bewijzen maakt het weinig uit.

Mocht je nog wat zoeken pm me ken wat mensen in detacheering die jouw vast goed kunnen gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Raoul.TLS op 13-11-2023 12:03 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Net weer een belletje gekregen.

Na 2e sollicitatiegesprek (notabene ook nog eens op locatie dus 2x helemaal daarheen gereisd) afgwezen want ik zou niet genoeg ervaring hebben als medior maar teveel als junior. Nog even gevraagd of dat echt daadwerkelijk de reden was en ja hoor, waarom ik dan überhaupt op het tweede gesprek werd uitgenodigd was dan omdat de directeur ernaar moest kijken etc.

Ik vind het niet netjes en ook geen goede reden. Mijn ervaring was al duidelijk na het eerste gesprek en mijn CV, daarvoor hoef je een kandidaat niet extra te laten opdraven of doe het dan even via Teams. Had nogal wat zelfbeheersing nodig om ze niet zwart te maken op linkedin, maar ja daar heb je uiteindelijk enkel jezelf mee dus dat heb ik maar niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:33
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:19:

Na 2e sollicitatiegesprek (notabene ook nog eens op locatie dus 2x helemaal daarheen gereisd) afgwezen want ik zou niet genoeg ervaring hebben als medior maar teveel als junior. Nog even gevraagd of dat echt daadwerkelijk de reden was en ja hoor, waarom ik dan überhaupt op het tweede gesprek werd uitgenodigd was dan omdat de directeur ernaar moest kijken etc.

Ik vind het niet netjes en ook geen goede reden. Mijn ervaring was al duidelijk na het eerste gesprek en mijn CV, daarvoor hoef je een kandidaat niet extra te laten opdraven of doe het dan even via Teams. Had nogal wat zelfbeheersing nodig om ze niet zwart te maken op linkedin, maar ja daar heb je uiteindelijk enkel jezelf mee dus dat heb ik maar niet gedaan.
Je moet soms ook even tussen de regels doorlezen. Dat ze je wel uitnodigen voor een 2e gesprek is omdat ze je CV voldoende vonden, anders gaan ze je echt geen 2e keer uitnodigen. Echter is de directeur niet overtuigd geraakt waardoor ze dit nu als reden opgeven, maar zoals je zelf ook al zegt, ervaring konden ze op je CV ook wel zien.

Ik doe even een aanname op basis van je bericht: [aanname] met een boze reactie [/aanname] ga je het echte antwoord niet boventafel krijgen. Zij schieten dan in verdediging als jij in de aanval gaat. Als je moeite hebt om emotie uit live gesprekken te houden kan je het per e-mail uitvragen zonder emotie, geef daarbij aan dat je graag toch nog wat toelichting wil, mede omdat ervaring al op je CV was aangegeven.

Daarnaast kan het scenario natuurlijk ook nog zijn dat je het wat te mooi omschrijft in CV/Motivatie en dat het toch tegenvalt tijdens een gesprek. Maar blijf graven, als je zovaak wordt afgewezen dan gaat er iets mis en doorgaan op deze manier zal deze afwijzingen mogelijk ook in stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

Seraphin

Meep?

sirdanilot schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ik denk zelf gewoon dat hun specifieke iq test ruk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcZ1UjLOJs9t6kOVg_IhcMF3r88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5QpYSxM3sEayscBtwTLA66pH.png?f=user_large

Het komt op mij heel normaal over dat, als je twijfelt of een sollicitant het gevraagde niveau waar kan maken, je het gesprek aan gaat om de sollicitant de kans te geven je te overtuigen.

In jouw geval was je een "tussen wal en schip" geval, en heb je dus onvoldoende kunnen overtuigen om als medior aangenomen te worden.

Ik snap daarbij niet waarom je bij herhaling in dit topic zo verontwaardigd reageert op het in persoon (moeten) voeren van sollicitatiegesprekken. Het geeft beide partijen de kans om een beter beeld te krijgen bij de solliciant én het bedrijf. Ageren tegen de daarmee gepaard gaande kosten en inspanning levert bij mij het beeld op van iemand met slechte motivatie en nog slechter doorzettingsvermogen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SirMemeAlot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:29:
[...]

Je moet soms ook even tussen de regels doorlezen. Dat ze je wel uitnodigen voor een 2e gesprek is omdat ze je CV voldoende vonden, anders gaan ze je echt geen 2e keer uitnodigen. Echter is de directeur niet overtuigd geraakt waardoor ze dit nu als reden opgeven, maar zoals je zelf ook al zegt, ervaring konden ze op je CV ook wel zien.

Ik doe even een aanname op basis van je bericht: [aanname] met een boze reactie [/aanname] ga je het echte antwoord niet boventafel krijgen. Zij schieten dan in verdediging als jij in de aanval gaat. Als je moeite hebt om emotie uit live gesprekken te houden kan je het per e-mail uitvragen zonder emotie, geef daarbij aan dat je graag toch nog wat toelichting wil, mede omdat ervaring al op je CV was aangegeven.

Daarnaast kan het scenario natuurlijk ook nog zijn dat je het wat te mooi omschrijft in CV/Motivatie en dat het toch tegenvalt tijdens een gesprek. Maar blijf graven, als je zovaak wordt afgewezen dan gaat er iets mis en doorgaan op deze manier zal deze afwijzingen mogelijk ook in stand.
Dus je denkt dat ik wel voldoende ervaring had maar dat ik om een andere reden ben afgewezen en ik moet ze mailen?

Dan ga ik dat maar doen. Maar eh, die baan krijg ik er niet meer mee he. Dat weet je zelf ook. Het is dat het weinig moeite kost om ze nogmaals te mailen, dan mail ik dus wel precies dezelfde persoon als die ik net aan de lijn had. Ik vraag wel om een toelichting vanuit de directeur dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Seraphin schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Het komt op mij heel normaal over dat, als je twijfelt of een sollicitant het gevraagde niveau waar kan maken, je het gesprek aan gaat om de sollicitant de kans te geven je te overtuigen.

In jouw geval was je een "tussen wal en schip" geval, en heb je dus onvoldoende kunnen overtuigen om als medior aangenomen te worden.

Ik snap daarbij niet waarom je bij herhaling in dit topic zo verontwaardigd reageert op het in persoon (moeten) voeren van sollicitatiegesprekken. Het geeft beide partijen de kans om een beter beeld te krijgen bij de solliciant én het bedrijf. Ageren tegen de daarmee gepaard gaande kosten en inspanning levert bij mij het beeld op van iemand met slechte motivatie en nog slechter doorzettingsvermogen.
Ik zit op dit moment zonder inkomen en ik heb geen recht op een uitkering omdat ik in het buitenland heb gewoond. Ik zit dus niet te wachten op een nodeloos retourtje utrecht à 30 euro en dat soort reisjes soms meerdere keren per week, als er geen concrete kans is op een daadwerkelijke baan. Blijkbaar betekent dat dat ik volgens jou een slechte motivatie en doorzettingsvermogen heb. Nou dan weet ik dat ik jou niet als baas wil hebben in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:52:
[...]

Dus je denkt dat ik wel voldoende ervaring had maar dat ik om een andere reden ben afgewezen en ik moet ze mailen?

Dan ga ik dat maar doen. Maar eh, die baan krijg ik er niet meer mee he. Dat weet je zelf ook. Het is dat het weinig moeite kost om ze nogmaals te mailen, dan mail ik dus wel precies dezelfde persoon als die ik net aan de lijn had. Ik vraag wel om een toelichting vanuit de directeur dan.
Of het veel opschiet erachteraan te gaan (als je begon voor junior baan kan je alsnog stellen dat je daar interesse in hebt) weet ik niet. Maar tussen junior en senior in kan ik me voorstellen. Maar een gat tussen junior en medior? Dat vind ik iig een kut reden.
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:54:
[...]

Ik zit op dit moment zonder inkomen en ik heb geen recht op een uitkering omdat ik in het buitenland heb gewoond. Ik zit dus niet te wachten op een nodeloos retourtje utrecht à 30 euro en dat soort reisjes soms meerdere keren per week, als er geen concrete kans is op een daadwerkelijke baan. Blijkbaar betekent dat dat ik volgens jou een slechte motivatie en doorzettingsvermogen heb. Nou dan weet ik dat ik jou niet als baas wil hebben in ieder geval.
Kortingskaart kan handig zijn. Maar ik snap vanuit jouw oogpunt, en nutteloos een kandidaat laten komen is verre van netjes. Tegelijk kunnen ze soms ook denken: We verwachten dat het niks wordt, maar we geven hem een eerlijke kans. En dan gaan ze ervan uit dat je dat liever hebt als een eerdere afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sissors schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:04:
[...]

Of het veel opschiet erachteraan te gaan (als je begon voor junior baan kan je alsnog stellen dat je daar interesse in hebt) weet ik niet. Maar tussen junior en senior in kan ik me voorstellen. Maar een gat tussen junior en medior? Dat vind ik iig een kut reden.

[...]

Kortingskaart kan handig zijn. Maar ik snap vanuit jouw oogpunt, en nutteloos een kandidaat laten komen is verre van netjes. Tegelijk kunnen ze soms ook denken: We verwachten dat het niks wordt, maar we geven hem een eerlijke kans. En dan gaan ze ervan uit dat je dat liever hebt als een eerdere afwijzing.
In eerste instantie had ik gewoon gesolliciteerd op een juniorfunctie, die directeur kwam er notabene zelf mee dat ik meer medior ben.

Blij dat anderen dit ook een kulreden vinden. Wel vermoed ik dat ze absoluut niet gaan reageren op mijn mail (waarom zouden ze, het hiring process is al afgerond). Zal ik er dan een post aan vuilmaken op linkedin? Misschien via twitter? Geen idee wat ik verder nog kan doen maar ik ben bang dat het erg weinig zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:52:
[...]

Je vraagt het niet na om de baan alsnog te krijgen maar om iets te leren waardoor je een volgende keer meer kans maakt. Je doet jezelf tekort door telkens een "ja maar" houding aan te nemen.

Wat de reiskosten betreft: Ik begrijp dat je daarop wilt besparen maar het is een kleine investering om een inkomen te verdienen. Doe je het niet, dan weet je zeker dat het niet lukt. En je kunt altijd vragen of je een tegemoetkoming in de reiskosten kunt krijgen: De werkgever wil jou tenslotte ook graag spreken en wil wellicht zelfs je reiskosten daarvoor vergoeden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Inmiddels zijn we wederom 5 pagina's verder en TS zit wederom te janken.
Terwijl er toch tips genoeg voorbij zijn gekomen maar ja, er lopen inmiddels, naast beren, ook wolven op de weg......
Nog een paar maanden en er komt een topic: "Mag ik nog bijverdienen met een bijstandsuitkering?".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:54:
[...]

De overheid en veel (grotere) bedrijven vergoeden reiskosten voor sollicitanten. Vraag er eens naar bij de recruiter van het betreffende bedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Frieda schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:28:
[...]

De overheid en veel (grotere) bedrijven vergoeden reiskosten voor sollicitanten. Vraag er eens naar bij de recruiter van het betreffende bedrijf!
Vanaf wanneer hebben we het over 'grotere bedrijven'? Die 40 euro of zo zijn wel welkom ja, maar wettelijk gezien zijn ze mij helemaal niets verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:28:
Inmiddels zijn we wederom 5 pagina's verder en TS zit wederom te janken.
Terwijl er toch tips genoeg voorbij zijn gekomen maar ja, er lopen inmiddels, naast beren, ook wolven op de weg......
Nog een paar maanden en er komt een topic: "Mag ik nog bijverdienen met een bijstandsuitkering?".
In deze post zie ik anders geen tips staan. Als je nog een tip hebt anders dan 'neem een baan als kassemedewerker bij de Action' hoor ik het overigens graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:27:
[...]

Je vraagt het niet na om de baan alsnog te krijgen maar om iets te leren waardoor je een volgende keer meer kans maakt. Je doet jezelf tekort door telkens een "ja maar" houding aan te nemen.

Wat de reiskosten betreft: Ik begrijp dat je daarop wilt besparen maar het is een kleine investering om een inkomen te verdienen. Doe je het niet, dan weet je zeker dat het niet lukt. En je kunt altijd vragen of je een tegemoetkoming in de reiskosten kunt krijgen: De werkgever wil jou tenslotte ook graag spreken en wil wellicht zelfs je reiskosten daarvoor vergoeden.
Ik heb ze al gemaild hoor. Maar wat als ze helemaal niet reageert? Als ik in haar schoenen stond, zou ik namelijk niet reageren.

Je bedoelt het bedrijf vragen om de reiskosten van de sollicitatie te vergoeden vóór het gesprek überhaupt plaatsvindt? Vraag je dat zelf ook als je ergens solliciteert? Ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk. Nadien vragen, allez

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:39:
[...]In deze post zie ik anders geen tips staan. Als je nog een tip hebt anders dan 'neem een baan als kassemedewerker bij de Action' hoor ik het overigens graag.
Als jij zo goed bent in 'Sales' dan moet je jezelf gaan verkopen.
Stap op de fiets, ga langs bij bedrijven in de buurt, vraag of je even HR mag spreken en doe daar een Elevator Pitch, laat je fysieke visitekaartje achter en door naar het volgende bedrijf.
En zo 10 (werk)dagen door en minstens 5 bedrijven per dag. De avonden gebruik je om via internet de bedrijven waar je langs gaat te leren kennen.
Daar moet je NU mee beginnen en dan lees ik graag over 14 dagen wat de resultaten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:40:
[...]

Ik heb ze al gemaild hoor. Maar wat als ze helemaal niet reageert? Als ik in haar schoenen stond, zou ik namelijk niet reageren.
Ja, doe de juiste dingen voor jezelf en wijs niet steeds met het vingertje naar anderen. Wie weet reageert ze wél....
Je bedoelt het bedrijf vragen om de reiskosten van de sollicitatie te vergoeden vóór het gesprek überhaupt plaatsvindt? Vraag je dat zelf ook als je ergens solliciteert? Ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk. Nadien vragen, allez
Ja, (beleefd) vragen mag altijd en ze zullen je daar echt niet op afwijzen. Het antwoord kan ja of nee zijn. In het verleden heb ik wel eens zonder dat ik er om vroeg een reiskostenvergoeding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:49:
[...]

Als jij zo goed bent in 'Sales' dan moet je jezelf gaan verkopen.
Stap op de fiets, ga langs bij bedrijven in de buurt, vraag of je even HR mag spreken en doe daar een Elevator Pitch, laat je fysieke visitekaartje achter en door naar het volgende bedrijf.
Deze tip werkte in 1970, als je tegenwoordig willekeurig aan komt kakken bij bedrijven zonder eerst even te bellen wordt security gebeld en word je verwijderd.

Als je tips hebt die ook in 2023 relevant zijn op de arbeidsmarkt, dan hoor ik dat graag. Wel erg bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:50:
[...]

Ja, doe de juiste dingen voor jezelf en wijs niet steeds met het vingertje naar anderen. Wie weet reageert ze wél....

[...]

Ja, (beleefd) vragen mag altijd en ze zullen je daar echt niet op afwijzen. Het antwoord kan ja of nee zijn. In het verleden heb ik wel eens zonder dat ik er om vroeg een reiskostenvergoeding gekregen.
Allez goed dan vraag ik bij de eerstvolgende sollicitatie om een reiskostenvergoeding voor gesprek op locatie. Ik vind dat wel een beetje gek en heb er nog nooit eerder van gehoord, maar waarom ook niet.

Nee ik denk niet dat ze nog op de mail gaat reageren, doet ze dat wel zal ik d'r nog vragen om een reiskostenvergoeding voor het sollicitatiegesprek. De reden dat ik denk dat ze niet meer gaat reageren is: vanuit hun oogpunt is het hiring proces reeds afgerond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 17:09
Heb je al sollicitatie training gevolgd?
Als je wel op gesprekken uitgenodigd wordt dan is gespreks training misschien iets dat kan helpen.

Mogelijk geeft het UWV dergelijke trainingen?

Jaren geleden op de universiteit heb ik ooit een workshop solliciteren gevolgd. Hierin heb ik geleerd hoe je een goede motivatie brief schrijft en hoe je je CV moet opbouwen zodat hij beter aansluit bij de vacature. 10 jaar later nog steeds profijt van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
frankyfn126 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:57:
Heb je al sollicitatie training gevolgd?
Als je wel op gesprekken uitgenodigd wordt dan is gespreks training misschien iets dat kan helpen.

Mogelijk geeft het UWV dergelijke trainingen?

Jaren geleden op de universiteit heb ik ooit een workshop solliciteren gevolgd. Hierin heb ik geleerd hoe je een goede motivatie brief schrijft en hoe je je CV moet opbouwen zodat hij beter aansluit bij de vacature. 10 jaar later nog steeds profijt van .
Als mijn CV en eventuele sollicitatiebrief niet goed zouden zijn, dan zou ik toch helemaal niet worden uitgenodigd voor gesprekken?

UWV is voor uitkeringsgerechtigden of voor mensen met een beperking die een passende functie zoeken, ik sta niet als zodanig geregistreerd. Wel bestaat er het zogeheten RMT (Regionaal Mobiliteitsteam) dat werkzoekenden zoals ik kan helpen, ik moet hier nog contact mee hebben. Ze zouden me terugbellen maar dat is nog niet gebeurd ik moet er nog achteraan. Ik vraag me overigens af hoeveel ze kunnen betekenen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• frankyfn126
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:00:
[...]

Als mijn CV en eventuele sollicitatiebrief niet goed zouden zijn, dan zou ik toch helemaal niet worden uitgenodigd voor gesprekken?

UWV is voor uitkeringsgerechtigden of voor mensen met een beperking die een passende functie zoeken, ik sta niet als zodanig geregistreerd. Wel bestaat er het zogeheten RMT (Regionaal Mobiliteitsteam) dat werkzoekenden zoals ik kan helpen, ik moet hier nog contact mee hebben. Ze zouden me terugbellen maar dat is nog niet gebeurd ik moet er nog achteraan. Ik vraag me overigens af hoeveel ze kunnen betekenen.
Lees mijn comment nog een keer rustig door. Lees jouw reactie hier op nog een keer rustig door
Lees mijn comment dan morgen nog een keer rustig door.

Evalueer dan je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
frankyfn126 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:05:
[...]

Lees mijn comment nog een keer rustig door. Lees jouw reactie hier op nog een keer rustig door
Lees mijn comment dan morgen nog een keer rustig door.

Evalueer dan je reactie.
Je hebt het over een gesprekstraining

Ik heb wel een sessie gehad daarover een paar maanden terug toen ik nog in Ierland woonde ja. Daar wordt gezegd dat je met voorbeelden moet komen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ging nog kijken naar STAP budget maar blijkbaar hebben ze dat afgeschaft.

Dus het valt wel mee met het tekort op de arbeidsmarkt zo te zien?
Het STAP-budget is vergeven.
Er volgt geen nieuwe aanvraagperiode, omdat besloten is te stoppen met de subsidieregeling STAP-budget.
Iemand nog andere opties voor gedeeltelijke financiering van een opleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:12:

[...]

Een bijbaan op instapniveau schijnt populair te zijn onder de studenten in mijn stad. Maar….

Edit: ik heb ook gewoon gewerkt in mijn studententijd om rond te komen hoor. Staat niet op m’n cv, maar heb er wel een netwerk aan overgehouden waar ik later nog profijt van heb.
Kan gewoon…

[ Voor 24% gewijzigd door Kurkentrekker op 15-11-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:15:
[...]

Een bijbaan op instapniveau schijnt populair te zijn onder de studenten in mijn stad. Maar….
Het blijft altijd weer terugkomen op 'kassa bij de action' he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:04
Edit: lees ook mijn post hier iets verder naar onderen… nu ik ontdek dat je al een WO hebt.

Een studie bekostigen voor het eerste jaar is niet duur.. als je deeltijd wilt doen en tijdens het studeren een baan in de sector gaat zoeken hoef je maar een beetje gespaard te hebben voor de eerste maanden. Zelfs het hele eerste jaar is te doen. Daarna heb je een aardig inkomen. Bijvoorbeeld bij de HvA weet ik dat je niet direct een baan hoeft te hebben maar deze binnen aanzienlijke tijd moet vinden anders moet je van de opleiding af. Tenminste, dit is wel zo geweest. Vraag het eens na bij de deeltijd-coordinator van je hogeschool naar keuze.

Die eerste maanden of zelfs het hele eerste jaar kun je makkelijk bekostigen van een minimum-loon baantje voor maximaal twee maanden. Een maand zou al moeten lukken. Met twee maanden kun je heel wat collegegeld én de reiskosten bekostigen. En twee maanden zijn idioot snel voorbij.

Ik bedoel, ben zelf inmiddels ook (jaar of vijf) afgestuurd van een deeltijd IT opleiding en heb een hele goede baan. Die brains had ik voor de opleiding ook al en ik was toen al ruim volwassen, maar ja.. toen had ik nog geen diploma. Die opleiding (en mijn huur, boodschappen, kleding, ja ik moest zuunig leven), heb ik toch ook echt moeten bekostigen door daarvoor ver onder mijn niveau in de doppendraai-fabriek te werken. Zo’n plek waar ze iedereen aannemen zegmaar ;) hoef je je ook geen zorgen te maken over de reiskosten.

Ruim in het eerste jaar van mijn studie, toen ik eenmaal kon bewijzen dat ik die vakken tot dan toe prima kon halen, heb ik een IT-werkgever gevonden waar ik verder kon werken (moet ook bij deeltijd opleiding).

Eventueel kun je een constructie afspreken met je toekomstige werkgever dat die de kosten overneemt. Zit vaak wel een je-zit-3-tot-X-jaar-aan-ons-vast-constructie bij maar als je dat niet erg vind.. maar als je een inkomen van alleen al 32u p/w hebt is dat maandelijkse collegegeld peanuts. Ik raad zo’n zo’n wurgcontract niet aan maargoed.. het kán.

Ik heb het precies zo gedaan dus het is 100% zeker weten een optie. Een stap achteruit straks 10 stappen vooruit. Is een minimale opoffering voor korte tijd.

Als dit allemaal geen optie is (dat is het wel.. maargoed.. als het in jouw perceptie geen optie is) waarom leen je dan niet wat geld? Je hoeft heus niet je hele studie te lenen.. ik neem toch wel aan dat je ergens in de komende drie of vier jaar een baan vind..

En ga alsjeblieft geen LOI of NCOI hbo-opleiding doen. Werkgevers gaan dat echt als minder zien dan die van gevestigde hogescholen. Bij deeltijd hoef je echt niet super vaak naar de locatie en je kunt heel wat leren van je collega-studenten en docenten. + het netwerk wat je daar opbouwt is ook heel wat waard.. misschien vind je via collega-studenten wel een baan.. en dat netwerk kan je later ook vaak aan nieuwe banen helpen.

Ik herhaal. Ik heb het zelf gedaan.. het kan zéker weten. Je hoeft maar heel eventjes onder je niveau te werken om straks op jouw gewenste niveau te werken. It is what it is.. als je beneden staat loop je maar op een manier de ladder (met van die hele brede gaten waardoor je er niet een kan overslaan) op en dat is op de eerste trede beginnen. Hoe lang je op die trede blijft is aan jou.. dat hoeft niet lang te zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:17:
[...]Het blijft altijd weer terugkomen op 'kassa bij de action' he.
Hier, een voorbeeldbrief voor een open sollicitatie.
Hou er rekening mee dat heel veel banen worden ingevuld zonder dat er ooit een vacature bekend is gemaakt.

Doe er Uw voordeel mee:

[Jouw naam][Jouw adresgegevens][Jouw telefoonnummer][Jouw privé e-mailadres]

[Bedrijfsnaam][Naam afdeling, departement of dienst][Naam HR-manager of corporate recruiter][Postadres]

Datum: [datum van vandaag]
Onderwerp: open sollicitatie

Beste [naam contactpersoon],

[Jouw persoonlijke, originele, aandachttrekkende openingszin waarin je aangeeft dat het om een open sollicitatie gaat].

[Eerste alinea met beknopte informatie over jezelf en de link tussen jou en de organisatie. Bijvoorbeeld:]
Mijn naam is [jouw naam] en ik werk momenteel als [functietitel] bij [naam van je huidige werkgever]. Jullie recente LinkedIn post over [onderwerp] inspireerde mij. Ik ben ook een groot voorstander van […]. 

[Tweede alinea waarin je uitlegt waarom jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor de organisatie. Vertel waarom jij past bij het bedrijf, in welke rol en op basis van welke vaardigheden. Bijvoorbeeld:]
Momenteel ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn vaardigheden te vergroten en nieuwe ervaringen op te doen. Ik zou [naam organisatie] graag helpen bij het [verbeteren/uitbreiden/vergroten/versterken] van [relevant onderwerp] door het inzetten van mijn [een vaardigheid waarin jij uitblinkt].

[Derde alinea met daarin jouw verzoek om de mogelijkheden te bespreken.]
Zou u ervoor openstaan om in gesprek te gaan over wat ik voor [naam organisatie] kan betekenen? Ik kijk met belangstelling uit naar uw reactie.

Hartelijk dank dat u de tijd heeft genomen mijn open sollicitatie te lezen.

Met vriendelijke groet,

[Jouw voor- en achternaam]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:27
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:12:
Ging nog kijken naar STAP budget maar blijkbaar hebben ze dat afgeschaft.

Dus het valt wel mee met het tekort op de arbeidsmarkt zo te zien?

[...]

Veelal hebben gemeentes en/of provincies hier potjes voor; heb je daar gekeken, of contact op genomen om te vragen of ze een idee waar jij aan kan kloppen?

Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel tijdens sollicitatie gesprekken en als ik dit topic door lees zou ik niet bijzonder enthousiast worden van jou als kandidaat (om 't maar lekker direct te houden zoals we gewend zijn hier in Nederland)

De meeste mensen die een beetje affiniteit hebben met techniek kan je wel leren programmeren en wil ik daar ook wel voor aannemen, maar de soft-skills zijn veel lastiger aan te leren.
De kans dat ik iemand aan neem waarvan de technische skills ondermaats zijn maar met goede soft-skills is vele malen hoger dan wanneer je soft-skills niet in orde zijn.
Ik wil niet zeggen dat dit overal zo geldt, maar dat is nu voor het bedrijf waar ik werk wel het geval.

Aan jouw CV/motivatie brief kan ik vermoedelijk niet zien hoe jouw soft-skills zijn, en dan zou ik je dus best willen uitnodigen als je technische skills in orde zijn.
Maar als je dan tegenover me zit tijdens een sollicitatie gesprek en constant zo defensief bent als dat je hier in dit topic lijkt te zijn dan zou ik grote vraagtekens zetten bij je soft-skills.

Helaas is het bij veel bedrijven gebruikelijk om niet al te veel feedback mee te geven aan kandidaten, behalve als daar expliciet om gevraagd wordt. En dan kan je in het door mij geschetste scenario best een afwijzing krijgen met de mededeling dat je niet in het team past.

Als ik twijfel over je technische kennis kan ik dat "testen" door je portfolio te bekijken of je te vragen een opdracht voor ons te maken (om een paar opties te noemen), als ik je soft-skills verder wil beoordelen zal ik je moeten uitnodigen voor een tweede gesprek en is het erg belangrijk dat dit face-to-face is om dit zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.
Vanuit mijn oogpunt is de uitnodiging dan ook bedoelt om iemand een tweede kans te geven, hopelijk iets minder zenuwachtig omdat die persoon al een keer kennis gemaakt heeft met ons en al een keer op kantoor langs is gekomen.

Onderschat niet wat de directe en indirecte kosten zijn van sollicitaties voor de werkgever, als wij geen kans zien dat we je gaan aannemen zouden wij ons geld niet "verspillen" door je een tweede keer uit te nodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:53

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik zit met enige verbazing dit topic te lezen. Misschien ligt het aan de bedrijven waar ik gewerkt heb, of waar ik momenteel werk, misschien ligt het aan de regio waar je woont. Maar hier in de randstad is zo verschrikkelijk veel werk. Wij hebben grote moeite om mensen te krijgen. Niet te vinden. Ook juniors.
In de logistiek, MKB, ICT echt overal is een baan te krijgen.

Beste advies wat ik je kan geven, Ga beginnen met werken, Ga onder de mensen, ga ondertussen leren en verder solliciteren. Te weinig salaris? Zoek dan wat anders. Maar ga werken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
milo526 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:25:
[...]
De meeste mensen die een beetje affiniteit hebben met techniek kan je wel leren programmeren en wil ik daar ook wel voor aannemen, maar de soft-skills zijn veel lastiger aan te leren.
Hire for attitude, train for skill.
https://hbr.org/2011/02/hire-for-attitude-train-for-sk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Dat maak jij ervan. Zat studenten die andere dingen doen, maar dat is niet zo belangrijk. Neem nou eens iets aan:
- je hebt 40 uur per week te besteden
- je wil deeltijd studeren, dat kost geld
- je hebt dus nog de andere helft van je tijd over om te werken, en in die tijd moet je proberen je studiekosten en zo veel mogelijk van je levensonderhoud betalen
- ga dus ergens werken tegen 16 euro per uur, 20 uur per week en betaal van die 1300 euro je huur en boodschappen. De rest financier je van je spaargeld en over een jaar neem je een baan die meer past bij wat je aan het leren bent.

“Maar dat is onder mijn niveau”

Nee, thuis zitten, dat is lekker op niveau…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:37:
[...]

Dat maak jij ervan. Zat studenten die andere dingen doen, maar dat is niet zo belangrijk. Neem nou eens iets aan:
- je hebt 40 uur per week te besteden
- je wil deeltijd studeren, dat kost geld
- je hebt dus nog de andere helft van je tijd over om te werken, en in die tijd moet je proberen je studiekosten en zo veel mogelijk van je levensonderhoud betalen
- ga dus ergens werken tegen 16 euro per uur, 20 uur per week en betaal van die 1300 euro je huur en boodschappen. De rest financier je van je spaargeld en over een jaar neem je een baan die meer past bij wat je aan het leren bent.

“Maar dat is onder mijn niveau”

Nee, thuis zitten, dat is lekker op niveau…
Ik ben 30 jaar oud en ik heb al een WO opleiding afgerond, was je daarvan op de hoogte?

Deeltijdopleiding: goede tip en ik zoek naar een manier om dit te financieren. Dat je er ook een bijbaantje naast zou kunnen nemen had ik zelf ook al bedacht, als student heb ik namelijk veel van dit soort bijbaantjes gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
BeyondThunder schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:33:
k. Wij hebben grote moeite om mensen te krijgen. Niet te vinden. Ook juniors.
In de logistiek, MKB, ICT echt overal is een baan te krijgen.
Wie is 'wij'? PBs zijn welkom dan stuur ik je mijn C.V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poumelie
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:43:
[...]

Ik ben 30 jaar oud en ik heb al een WO opleiding afgerond, was je daarvan op de hoogte?

Deeltijdopleiding: goede tip en ik zoek naar een manier om dit te financieren. Dat je er ook een bijbaantje naast zou kunnen nemen had ik zelf ook al bedacht, als student heb ik namelijk veel van dit soort bijbaantjes gedaan ;)
Als je een WO opleiding hebt, waarom doe je dan niet dit? Dit klinkt perfect voor jou. Is een hele goede aangeschreven opleiding. Make IT work, opgericht bij/van de Hogeschool van Amsterdam.

https://it-omscholing.nl/

Als je al een WO hebt zou ik 100% niet een hele nieuwe HBO doen maar dit.. binnen zes manden zit je gegarandeerd bij een werkgever. Ik weet bijna zeker dat als je je meld bij deeltijd hbo-ICT ze je alsnog hierheen doorsturen.
In 2015 startte de Hogeschool van Amsterdam (HvA) dit initiatief. Dit deed de HvA met steun van de Amsterdam Economic Board, de Metropoolregio Amsterdam en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In 2018 bestempelt de Europese Commissie Make IT Work als modelproject voor het aanleren van digitale vaardigheden. In datzelfde jaar wint Make IT Work de Pro-Motor Award. Die award is de jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee waarbij kwaliteit wordt beloond en innovatie wordt gestimuleerd.

Make IT Work 2023

Vandaag de dag zijn verschillende hogescholen in Nederland aangesloten bij Make IT Work. Dit succesvolle omscholingstraject wordt nu uitgevoerd door HAN, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam – Hilversum, en IT Academy Noord-Nederland. Wie weet welke hogescholen zich in de toekomst nog meer aansluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
milo526 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:25:
[...]

Veelal hebben gemeentes en/of provincies hier potjes voor; heb je daar gekeken, of contact op genomen om te vragen of ze een idee waar jij aan kan kloppen?

Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel tijdens sollicitatie gesprekken en als ik dit topic door lees zou ik niet bijzonder enthousiast worden van jou als kandidaat (om 't maar lekker direct te houden zoals we gewend zijn hier in Nederland)

De kans dat ik iemand aan neem waarvan de technische skills ondermaats zijn maar met goede soft-skills is vele malen hoger dan wanneer je soft-skills niet in orde zijn.
Ik wil niet zeggen dat dit overal zo geldt, maar dat is nu voor het bedrijf waar ik werk wel het geval.

Aan jouw CV/motivatie brief kan ik vermoedelijk niet zien hoe jouw soft-skills zijn, en dan zou ik je dus best willen uitnodigen als je technische skills in orde zijn.
Maar als je dan tegenover me zit tijdens een sollicitatie gesprek en constant zo defensief bent als dat je hier in dit topic lijkt te zijn dan zou ik grote vraagtekens zetten bij je soft-skills.

Helaas is het bij veel bedrijven gebruikelijk om niet al te veel feedback mee te geven aan kandidaten, behalve als daar expliciet om gevraagd wordt. En dan kan je in het door mij geschetste scenario best een afwijzing krijgen met de mededeling dat je niet in het team past.

Als ik twijfel over je technische kennis kan ik dat "testen" door je portfolio te bekijken of je te vragen een opdracht voor ons te maken (om een paar opties te noemen), als ik je soft-skills verder wil beoordelen zal ik je moeten uitnodigen voor een tweede gesprek en is het erg belangrijk dat dit face-to-face is om dit zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.
Vanuit mijn oogpunt is de uitnodiging dan ook bedoelt om iemand een tweede kans te geven, hopelijk iets minder zenuwachtig omdat die persoon al een keer kennis gemaakt heeft met ons en al een keer op kantoor langs is gekomen.

Onderschat niet wat de directe en indirecte kosten zijn van sollicitaties voor de werkgever, als wij geen kans zien dat we je gaan aannemen zouden wij ons geld niet "verspillen" door je een tweede keer uit te nodigen.
Jouw kritiek op mij is dat ik 'defensief' ben. En blijkbaar is dat geen goede eigenschap. Daarom dus aan jou de volgende vragen:

1. Waaruit blijkt dat ik 'defensief' ben, en kan je dit begrip nader duiden en waarom dit slecht zou zijn?

2. Hoe test jij tijdens sollicitatiegesprekken of een kandidaat 'defensief' is? Dan kan ik namelijk leren om minder 'defensief' over te komen bij een volgende sollicitatiegesprek.

3. Zou jij mij sneller aannemen als ik momenteel een kassabaantje bij de action had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:47:
[...]

Als je een WO opleiding hebt, waarom doe je dan niet dit? Dit klinkt perfect voor jou. Is een hele goede aangeschreven opleiding. Make IT work, opgericht bij/van de Hogeschool van Amsterdam

https://it-omscholing.nl/
Ben ik (mede nav dit topic) al mee aan het praten dat soort organisaties en waaronder ook deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:43:
[...]

Ja. Maar doet dat ertoe voor je vraag? Je wil zonder inkomen én zonder uitkering een opleiding bekostigen. Als je gratis geld wegstreept dan is het antwoord dus: ga werken op het hoogste niveau waarop je een baan kunt vinden. Als dat geen WO niveau is, dan wordt het dus lager. Je geeft er geen blijk van dergelijke banen te kunnen vinden, dus vind je het vreemd dat mensen dan uiteindelijk bij ongeschoold of entry level werk uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:50:
[...]

Ben ik (mede nav dit topic) al mee aan het praten dat soort organisaties en waaronder ook deze.
Ik kan het je van harte aanraden. Ken een aantal van de docenten persoonlijk en heb de opstart van een afstandje kunnen aanschouwen..
Tot aan dat het een groot succes bleek. het is echt een topclub. Heel wat prijzen gewonnen en goede vermeldingen gehad, die opleiding.

Je hebt ze ook die niet aan hogescholen gekoppeld zijn. Dat zou ik persoonlijk niet doen.

Het is maar 1000 euro. Dat is een super lage investering. Dat kun je MAKKELIJK bekostigen door nu een maandje kranten te bezorgen of in de supermarkt of bij de bloemenman te werken. Of doppen te draaien. Ik noem maar wat. Een plek waar elke idioot je aanneemt. Voor maar een maandje!! Of leen het geld desnoods als je dit allemaal niet wilt.. dat je het geld over een jaar mag terugbetalen.. die rente kun je dan ook wel behappen want je hebt dan gegarandeerd een baan.
EASY. Uitroepteken!!! Dit is toch een no-brainer??

Topic kan gesloten worden hoor. Oplossing is gevonden.

[ Voor 33% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:50:
[...]

Ja. Maar doet dat ertoe voor je vraag? Je wil zonder inkomen én zonder uitkering een opleiding bekostigen. Als je gratis geld wegstreept
Waarom streep je dat weg dan? Wellicht zijn er behalve het STAP budget (wat nu is afgeschaft) nog wel meer opties. Daar hoor ik je helaas niet over, dat vind ik jammer. Anderen hebben het daar gelukkig wel over.

Contact met de gemeente loopt hier via de regionale organisatie en ik moet nog contact hebben met het RMT hierover. UWV heeft een werkplein maar is volgens mij voor uitkeringsgerechtigden. Een eventuele bijstandsuitkering loopt ook via de regionale organisatie hier (ik woon in een heel kleine gemeente).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:39:
[...]

In deze post zie ik anders geen tips staan. Als je nog een tip hebt anders dan 'neem een baan als kassemedewerker bij de Action' hoor ik het overigens graag.
Kerel, werkgevers willen geen personeel dat alles in twijfel trekt en overal tegenin gaat. Dat is wel jouw houding en dan maakt het geen reet uit wat jouw ervaring is. Heb je te weinig ervaring maar wel de juiste instelling? Dan zou het in de huidige markt geen enkel probleem moeten zijn om een baan te krijgen. Wat is dan de juiste instelling? Kunnen samenwerken, bereid zijn te leren en niet te beroerd zijn een stapje lager te beginnen dan je had gewild. Als je echt uit het juiste hout gesneden bent kom je uiteindelijk toch wel waar je wilt.

En wat het terugkerend onderwerp "kassamedewerker bij de Action" betreft: Ik heb een winkel (nee, geen Action) en ik heb personeel in dienst en in dienst gehad met een master opleiding of andere WO studie achter de kiezen. We weten allebei dat het geen baan voor het leven is maar het geeft wel stabiliteit, een vast ritme en een basisinkomen, niet vergeten persoonlijke groei, en ja ook ontwikkeling van competenties/soft skills. Een heleboel waar je ook in een volgende baan wat aan hebt. En mocht je er echt ongelukkig van worden dan kun je altijd weg maar heb je het in ieder geval.geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
[...]

Waarom streep je dat weg dan? Wellicht zijn er behalve het STAP budget (wat nu is afgeschaft) nog wel meer opties. Daar hoor ik je helaas niet over, dat vind ik jammer. Anderen hebben het daar gelukkig wel over.
Waarom ik gratis geld wegstreep? Omdat ik die opties niet ken. Dat wat anderen hier noemen zijn allemaal opties die wél geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:00:
[...]

Waarom ik gratis geld wegstreep? Omdat ik die opties niet ken. Dat wat anderen hier noemen zijn allemaal opties die wél geld kosten.
Waarom moet het gratis zijn?
Als je zo redeneert… elke maand die TS nu langer wacht met starten kost meer geld dan een maandje onder niveau werken zodat TS ergens kan starten. Want eerder starten = eerder veel geld verdienen.. dus elke dag dat TS zoekt naar een gratis optie kost eigenlijk geld..

[ Voor 3% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bszz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
[...]

Kerel, werkgevers willen geen personeel dat alles in twijfel trekt en overal tegenin gaat. Dat is wel jouw houding en dan maakt het geen reet uit wat jouw ervaring is.
Daar herken ik mezelf wel in ja, inderdaad. Wat voor functies denk jij dat er goed passen bij iemand met mijn karakter?
Heb je te weinig ervaring maar wel de juiste instelling? Dan zou het in de huidige markt geen enkel probleem moeten zijn om een baan te krijgen. Wat is dan de juiste instelling? Kunnen samenwerken, bereid zijn te leren en niet te beroerd zijn een stapje lager te beginnen dan je had gewild. Als je echt uit het juiste hout gesneden bent kom je uiteindelijk toch wel waar je wilt.
Bij het vorige gesprek (waarvoor ik dus afgewezen was want niet medior genoeg en ook niet junior genoeg :') ) ging het ook over stapje terug doen en bijleren en ik heb mijns inziens afdoende laten zien dat ik dat stapje terug voor die baan wil doen en ook kan en wil bijleren, en samenwerken is met bijna alles ook bij mijn laatste functie. Helaas toch afgewezen dus tsja dan weet ik het ook niet meer.
En wat het terugkerend onderwerp "kassamedewerker bij de Action" betreft: Ik heb een winkel (nee, geen Action) en ik heb personeel in dienst en in dienst gehad met een master opleiding of andere WO studie achter de kiezen. We weten allebei dat het geen baan voor het leven is maar het geeft wel stabiliteit, een vast ritme en een basisinkomen, niet vergeten persoonlijke groei, en ja ook ontwikkeling van competenties/soft skills. Een heleboel waar je ook in een volgende baan wat aan hebt. En mocht je er echt ongelukkig van worden dan kun je altijd weg maar heb je het in ieder geval.geprobeerd.
Mijns inziens heb ik soft skills voldoende ontwikkeld tijdens mijn bijbaantjes naast mijn studie destijds en ook tijdens mijn eerste jaren werkervaring als eerstelijns (en later tweedelijns) supportmedewerker bij een callcenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:01:
[...]

Als je zo redeneert… elke maand die TS nu langer wacht met starten kost meer geld dan een maandje onder niveau werken zodat TS ergens kan starten. Want eerder starten = eerder veel geld verdienen.. dus elke dag dat TS zoekt naar een gratis optie kost eigenlijk geld..
Ja exact! Ik zei ook niet dat het gratis moet zijn, ik vind juist dat je moet gaan werken om je opleiding te bekostigen. Dan heb je zo veel meer mogelijkheden, maar die wijst TS allemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:01:
[...]

Als je zo redeneert… elke maand die je nu langer wacht met starten kost je meer geld dan een maandje onder je niveau werken zodat je ergens kunt starten. Want eerder starten = eerder veel geld verdienen.. dus elke dag dat je nu zoekt naar een gratis optie kost je eigenlijk geld..
Gratis hoeft niet, wel deels vergoed ivm de hoge kosten voor dit soort scholing.

Dat het geld kost om te wachten met een opleiding: je hebt natuurlijk vaak ook te maken met bepaalde startmomenten he, je kan meestal niet zomaar morgen beginnen. Ik ben vooral huiverig over een opleiding omdat ik daarmee:

1. mijn studieschuld weer groter maak, ik was nu juist begonnen met afbetalen
2. zodra ik de opleiding vind en ik vind wél een goede passende fulltime baan moet ik die afzeggen omdat ik dan al met de opleiding ben begonnen
3. een opleiding is geen garantie op een goede baan, ik heb dat zelf meegemaakt met mijn WO master in de geesteswetenschappen. Een WO master in de geesteswetenschappen is geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. Werd er gezegd dat je wel wat kan vinden in de academische wereld, maar dat is een heel klein veld waar je alleen tussenkomt als je cum laude slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:53:
[...]

Ik kan het je van harte aanraden. Ken een aantal van de docenten persoonlijk en heb de opstart van een afstandje kunnen aanschouwen..
Tot aan dat het een groot succes bleek. het is echt een topclub. Heel wat prijzen gewonnen en goede vermeldingen gehad, die opleiding.

Je hebt ze ook die niet aan hogescholen gekoppeld zijn. Dat zou ik persoonlijk niet doen.

Het is maar 1000 euro. Dat is een super lage investering. Dat kun je MAKKELIJK bekostigen door nu een maandje kranten te bezorgen of in de supermarkt of bij de bloemenman te werken. Of doppen te draaien. Ik noem maar wat. Een plek waar elke idioot je aanneemt. Voor maar een maandje!! Of leen het geld desnoods als je dit allemaal niet wilt.. dat je het geld over een jaar mag terugbetalen.. die rente kun je dan ook wel behappen want je hebt dan gegarandeerd een baan.
EASY. Uitroepteken!!! Dit is toch een no-brainer??

Topic kan gesloten worden hoor. Oplossing is gevonden.
Heb je het over make IT work of een andere nu ben ik even in de war (dit mag ook via PB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:06:
[...]

Gratis hoeft niet, wel deels vergoed ivm de hoge kosten voor dit soort scholing.

Dat het geld kost om te wachten met een opleiding: je hebt natuurlijk vaak ook te maken met bepaalde startmomenten he, je kan meestal niet zomaar morgen beginnen. Ik ben vooral huiverig over een opleiding omdat ik daarmee:

2. zodra ik de opleiding vind en ik vind wél een goede passende fulltime baan moet ik die afzeggen omdat ik dan al met de opleiding ben begonnen
3. een opleiding is geen garantie op een goede baan, ik heb dat zelf meegemaakt met mijn WO master in de geesteswetenschappen. Een WO master in de geesteswetenschappen is geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. Werd er gezegd dat je wel wat kan vinden in de academische wereld, maar dat is een heel klein veld waar je alleen tussenkomt als je cum laude slaagt.
In dat geval kun je beter je studieschuld langzaam afbetalen zodat je zo weinig mogelijk kwijt bent, wachten tot je een uitkering gaat ontvangen en vanuit daar een opleiding volgen. Dan wordt het deels voor je gefinancierd. En het mooie is, je hebt dan meteen een motivatie, want als je dan je opleiding niet haalt dan moet je gewoon aan de slag voor de gemeente.

Waarom zeg ik dit: zoals je nu redeneert heb je al alle mogelijkheden dicht gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
[...]

Najah in principe is deze discussie afgesloten toch.

Make IT work heeft baangarantie, na vijf maanden al. Je krijgt een contract van zes maanden. Die 1000 euro verdien je makkelijk in die zes maanden.. dus desnoods leen je het nu als kortlopend krediet voor die eerste vijf maanden en je eerste maand in die baan betaal je het af. Of.. zoals ik al zei.. je doet nu een maand een onder-je-niveau baan en dan heb je die 1000 euro bij elkaar.

Als je een gewone opleiding doet hoef je je je baan niet op te zeggen. Je kunt deeltijd doen. Of stoppen met de opleiding. Over deeltijd en hoe je dat kan aanpakken heb ik al gepost.
IT-omscholing in 11 maanden

Tijdens de eerste vijf maanden volg je de fulltime – vijf dagen per week – opleiding van in totaal achttien lesweken bij de hogeschool van jouw keuze. Na succesvolle afronding van deze vijf maanden krijg je een arbeidscontract van zes maanden bij een van de deelnemende werkgevers en verdien je meteen een salaris. Gedurende die zes maanden krijg je scholing tijdens een aantal terugkomavonden bij de hogeschool waar je het omscholingstraject doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:12:
[...]

Heb je het over make IT work of een andere nu ben ik even in de war (dit mag ook via PB)
Ik heb het over Make IT work (ook ervaring met deeltijd van de HvA maar omdat jij al een WO hebt zou ik niet nu een hele deeltijd hbo doen. Je hebt al WO. Omscholing is voldoende).

Heel simpel:

Jonge mensen zonder ervaring en zonder opleiding na middelbare school die nog weinig geld nodig hebben zou ik een voltijd hbo-ICT aanraden.

Mensen zonder hbo of hoger zou ik deeltijd hbo-ICT aanraden.

Mensen met hbo of hoger zou ik Make IT Work aanraden. De investering is peanuts, het onderwijs van goede kwaliteit, de docenten hebben veel ervaring én je hebt baangarantie. Als ik nu geen diploma had in de IT maar wel een hbo of hoger zou ik het doen.

Ik heb totaal geen belang bij die opleiding, ik vind het oprecht een briljante constructie..

Deeltijd hbo-ICT ken ik omdat ik het zelf gedaan heb. Maar nogmaals in jouw geval vind ík dat zonde van je tijd… die vijf maanden Make IT Work zijn zo voorbij en dan zit je er warmpjes bij (wel kneiterhard je best doen die eerste vijf maanden, ook daarna natuurlijk).

Als je die vijf maanden als probleem ziet. Leen er geld voor wat je in de zes maanden erna meteen terugbetaalt. En daarna kun je rest van je studieschuld afbetalen met je mooie IT baan.

Of of of (ik zeg het nu voor de miljoenste keer) doe nu een (volgens jou) onder je niveau baan voor een kleine buffer en gaannnn met die banaan

[ Voor 65% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:02:
[...]

Daar herken ik mezelf wel in ja, inderdaad. Wat voor functies denk jij dat er goed passen bij iemand met mijn karakter?
Ehh, nee, je kunt niet verwachting dat jouw omgeving zich aanpast aan jouw "karakter". Jij zult je aan moeten passen als je verandering wilt.

[...]
Bij het vorige gesprek (waarvoor ik dus afgewezen was want niet medior genoeg en ook niet junior genoeg :') ) ging het ook over stapje terug doen en bijleren en ik heb mijns inziens afdoende laten zien dat ik dat stapje terug voor die baan wil doen en ook kan en wil bijleren, en samenwerken is met bijna alles ook bij mijn laatste functie. Helaas toch afgewezen dus tsja dan weet ik het ook niet meer.
Sta op, leer van deze ervaring en gebruik de geleerde lessen bij je volgende sollicitatie. Voorwaarde: een gezond vermogen tot zelfreflectie. Al heb je 20 pogingen nodig.
[...]

Mijns inziens heb ik soft skills voldoende ontwikkeld tijdens mijn bijbaantjes naast mijn studie destijds en ook tijdens mijn eerste jaren werkervaring als eerstelijns (en later tweedelijns) supportmedewerker bij een callcenter.
Nee, Je kunt altijd meer leren en jezelf ontwikkelen. Als je daar anders over denkt sta je stil en kom je geen stap verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Gratis hoeft niet, wel deels vergoed ivm de hoge kosten voor dit soort scholing.
En flikker maar weer een aantal beren op de weg, het worden er steeds meer.
Maar goed, je kan altijd nog rattenvanger worden in die kleine gemeente waar je woont.
Dan ben je lekker buiten, veel beweging, goed voor je gezondheid, redelijk salaris, geen contact met lastige mensen die het beste met je voor hebben en bovenal, geen last van beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:20:
[...]

En flikker maar weer een aantal beren op de weg, het worden er steeds meer.
Maar goed, je kan altijd nog rattenvanger worden in die kleine gemeente waar je woont.
Dan ben je lekker buiten, veel beweging, goed voor je gezondheid, redelijk salaris, geen contact met lastige mensen die het beste met je voor hebben en bovenal, geen last van beren op de weg.
Als ZZP'er ongediertebestrijding kan je inderdaad vrij goed verdienen, maar ik denk niet dat dit geschikt voor mij is omdat ik geen auto mag rijden en dan wordt het dus wel moeilijk om bij klanten te komen denk ik. Verder moet je om met bijvoorbeeld rattengif te werken, een opleiding Bestrijdingstechnicus volgen. Vanwege het gevaar van deze gifstoffen mag niet zo maar jan en alleman hiermee aan de slag.

Ik vind een verhaal van een overstapper die dit is gaan doen en jawel hoor: zijn vader had al een ongediertebestrijdingsbedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poumelie
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:24:
[...]

Als ZZP'er ongediertebestrijding kan je inderdaad vrij goed verdienen, maar ik denk niet dat dit geschikt voor mij is omdat ik geen auto mag rijden en dan wordt het dus wel moeilijk om bij klanten te komen denk ik. Verder moet je om met bijvoorbeeld rattengif te werken, een opleiding Bestrijdingstechnicus volgen. Vanwege het gevaar van deze gifstoffen mag niet zo maar jan en alleman hiermee aan de slag.

Ik vind een verhaal van een overstapper die dit is gaan doen en jawel hoor: zijn vader had al een ongediertebestrijdingsbedrijf.
Ben je nou serieus? Ga je nou serieus in op rattenvanger? Je snapt dat het een voorbeeld was toch.
Ga pizza’s bezorgen. Dan krijg je een fiets. Of op je eigen barrel. Who cares
Wordt een paar maanden vuilnisman. Je kan zo instappen bij de wagen.. je hoeft niet zelf te rijden.

Ga vakken vullen. Ga onkruid wieden, ga bij de snackbar werken. Bij de zeepfabriek.
OF
Ga geld lenen. Een klein beetje maar. Voor het eerste jaar. Of die 1000 euro.
Ik geef het op 😭😭😭😭ik heb letterlijk alle realistische opties gegeven.

Jij kunt 1000000% zeker aan de slag met een opleiding en straks in de IT. Maar vergeet de optie dat je het gratis kunt gaan doen nu. Alle andere opties zijn super easy en realistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:13:
[...]

Najah in principe is deze discussie afgesloten toch.

Make IT work heeft baangarantie, na vijf maanden al. Je krijgt een contract van zes maanden. Die 1000 euro verdien je makkelijk in die zes maanden.. dus desnoods leen je het nu als kortlopend krediet voor die eerste vijf maanden en je eerste maand in die baan betaal je het af. Of.. zoals ik al zei.. je doet nu een maand een onder-je-niveau baan en dan heb je die 1000 euro bij elkaar.

Als je een gewone opleiding doet hoef je je je baan niet op te zeggen. Je kunt deeltijd doen. Of stoppen met de opleiding. Over deeltijd en hoe je dat kan aanpakken heb ik al gepost.

[...]
Ik had me al aangemeld bij make IT work. Uit hun IQ test komt dat ik beneden HBO niveau zou scoren qua denkniveau. Dit terwijl ik al een WO masteropleiding heb afgerond. Ze vroegen of ik hem opnieuw wilde maken.

Mijns inziens heeft dit geen zin, als hun IQ test dusdanig moeilijk afgesteld staat dat een WO opgeleide geen HBO niveau scoort met die test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poumelie
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:29:
[...]

Ik had me al aangemeld bij make IT work. Uit hun IQ test komt dat ik beneden HBO niveau zou scoren qua denkniveau. Dit terwijl ik al een WO masteropleiding heb afgerond. Ze vroegen of ik hem opnieuw wilde maken.

Mijns inziens heeft dit geen zin, als hun IQ test dusdanig moeilijk afgesteld staat dat een WO opgeleide geen HBO niveau scoort met die test.
Als ik jouw redenering zo zie binnen dit topic geloof ik wel dat je die IQ test niet gehaald hebt en ben ik heeeeel benieuwd hoe je aan die master komt.

But then again… geesteswetenschappen.. daar heb je wel een ander IQ voor nodig dan keihard logica knallen in de IT.. of moet je op hele andere punten goed scoren. Misschien heb je de test niet gehaald op de punten die je voor IT nodig hebt.

Nogmaals.. met jouw kromme redeneringen her en der snap ik waar het fout gegaan kan zijn.

Ik meld me af van toevoegingen aan deze discussie. Joehhhhh

[ Voor 16% gewijzigd door Poumelie op 15-11-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Poumelie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:31:
[...]

Als ik jou redenering zo zie binnen dit topic geloof ik wel dat je die IQ test niet gehaald hebt en ben ik heeeeel benieuwd hoe je aan die master komt.

But then again… geesteswetenschappen.. daar heb je wel een ander IQ voor nodig dan keihard logica knallen in de IT.. of moet je op hele andere punten goed scoren. Misschien heb je de test niet gehaald op de punten die je voor IT nodig hebt.

Nogmaals.. met jouw kromme redeneringen her en der snap ik waar het fout gegaan kan zijn.

Ik meld me ad van toevoegingen aan deze discussie. Joehhhhh
Een WO masterdiploma behaal je ook niet zomaar, ook voor een opleiding in de geesteswetenschappen gelden eisen zoals het BSA, beoordelingscriteria voor de masterscriptie, minimale aantallen studiepunten etc.

Dat mijn vardigheden niet zouden aansluiten bij bepaalde aspecten van de IT zou kunnen.

Hier posten hoeft niet, maar mag. Dat is natuurlijk jouw eigen keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Maar in al die tijd dat je hier nu antwoorden zit te verzinnen had je ook al 20 open sollicitatiebrieven kunnen schrijven (ook voor baantjes die niet exact in jouw richting liggen) naar bedrijven op fietsafstand in jouw buurt. En als je die gehad hebt ga je kijken naar alle bedrijven die je met het OV kunt bereiken en ga je die aanschrijven. En wanneer je die allemaal hebt gehad dan moet het raar lopen dat je hier dan moet melden dat geen enkel bedrijf in jouw wijde omgeving iets voor je heeft.
Maar ga iets doen, elke maand wordt het gat in je arbeidsverleden groter, dat staat niet zo mooi op je CV.
Desnoods vrijwilligerswerk, bouw je ook een netwerk mee op en je bent onder de mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo526
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:49:
[...]

Jouw kritiek op mij is dat ik 'defensief' ben. En blijkbaar is dat geen goede eigenschap. Daarom dus aan jou de volgende vragen:

1. Waaruit blijkt dat ik 'defensief' ben, en kan je dit begrip nader duiden en waarom dit slecht zou zijn?

2. Hoe test jij tijdens sollicitatiegesprekken of een kandidaat 'defensief' is? Dan kan ik namelijk leren om minder 'defensief' over te komen bij een volgende sollicitatiegesprek.

3. Zou jij mij sneller aannemen als ik momenteel een kassabaantje bij de action had?
Allereerst, hier reageren met de vraag om verduidelijking is een goed punt (y) Dat toont initiatief en je geeft aan van deze feedback te willen leren.

De volgende regel is getypt nadat de rest van het bericht getypt is, maar is belangrijk om mee te nemen tijdens het lezen van de rest.
Het is heel makkelijk om kwade bedoelingen aan te nemen. Vooral in situaties, zoals in dit topic, waar je veel feedback/kritiek te verduren krijgt. Mijn oprechte bedoeling van dit bericht is om jou te helpen en mijn standpunten duidelijk te maken, probeer het te lezen met die intentie in je achterhoofd.
En vanaf hier weer terug naar de rest van mijn bericht.

De inhoud van jouw reactie op mij is daarom goed, de manier waarop je het brengt vind ik niet ideaal. Natuurlijk gaat via alle vormen van geschreven media heel veel context en nuance verloren (vandaar dat face-to-face afspreken zo fijn is O-) ) maar neem nu bijvoorbeeld de door jou getypte bijzin
En blijkbaar is dat geen goede eigenschap.
Het is zo ontzettend makkelijk voor mij om dat in de context van dit topic op te pakken als "zie je wel, hij snapt niet hoe hij overkomt", en dat was ook mijn eerste gevoel toen ik dit las, nogmaals een groot deel hiervan is toe te weiden aan hoe ik de rest van dit topic interpreteer.

Als we die hele eerste zin vervangen door
Jouw kritiek op mij is dat ik 'defensief' ben. En hoe ik je begrijp is dat geen goede eigenschap, zou je mij kunnen uitleggen waarom/hoe/wat...
verandert voor mij de hele toon van het bericht.

Je maakt direct duidelijk dat jij open staat om nieuwe dingen te horen, om kritiek te ontvangen, om "beter" te worden.

Het woord "blijkbaar" voelt voor mij in deze toon erg beladen, alsof ik iets anders had moeten typen en duidelijk had moeten maken wat ik bedoel.
Daarom dus aan jou de volgende vragen
Mijn eerste gedachten "Ja hallo, ik ben jou niks verschuldigd, je mag blij zijn dat ik überhaupt op je reageer", ik krijg heel erg het gevoel dat je nu jouw "problemen" op mij af aan het schuiven bent. Als of jij alles goed doet en de hele grote wereld tegen jou is.
En met het risico om in de herhaling te blijven vallen, ik weet niet hoe jij dit bedoelt, ik weet niet hoe jij je voelt,
maar dit geeft je wel de schijn tegen.
Wat ik bedoel met defensief is lastig concreet onder woorden te brengen, het is een samenvatting van gevoel en daarmee een heel abstract iets.
Dingen die ik onder 'defensief' schaar die ik in dit topic herken;
  • Altijd direct reageren op kritiek
  • Goed bedoelde hulp weg wuiven met (mijn inziens) irrelevante argumenten (waarmee ik bijvoorbeeld doel op het "ik ga niet bij de action werken want dat is onder mijn niveau" argument waar al tig keer over gezegd is dat iets beter is dan niets als het gaat om geld verdienen, en waar ik in het antwoord op je 3e vraag op terug kom)
  • Het ogenschijnlijke gevoel dat we hier allemaal reageren maar je niet willen helpen.
Neem een seconde om adem te halen voor je reageert (heb ik ook gedaan voordat ik dit typte omdat mijn eerste reacties op jouw bericht ook niet goed waren). Probeer het van een ander perspectief te bekijken. Ga uit van het goede van de mens.
Herhalend wat ik hierboven gezegd hebt, ik test hier niet voor, dit is een algeheel gevoel. Dingen die ik vaak hoor tijdens sollicitatie gesprekken die mij het gevoel geven dat iemand erg "defensief" is.
  • Negatief praten over vorige werkgevers. Natuurlijk mag je kritiek geven, maar doe dit in balans. Er is een groot verschil tussen "Mijn vorige werkgever kon mij niet de ondersteuning bieden die ik nodig had" en "Er was nooit iemand om mijn vragen te beantwoorden". De eerste reactie deelt de verantwoordelijkheid, je geeft aan dat je zelf hulp nodig had maar dat die er niet altijd kwam. De tweede reactie lijkt de schuld volledig bij de werkgever neer te leggen.
  • "Alles wat ik niet ken is niet nuttig." Mensen die een programmeertaal/framework niet kennen en het dan maar afdoen als niet nuttig. Bijvoorbeeld mensen die nooit automatische software tests geschreven hebben en dat toedoen aan het feit dat ze veel meer tijd kosten dan dat ze opleveren. Als er naar gevraagd wordt zal daar vast een reden voor zijn, probeer uit te zoeken waarom ze hier naar vragen en sta open voor nieuwe inzichten.
  • "Dit is mijn x-te sollicitatie en niemand wil mij hebben." Als je al zo veel sollicitaties hebt gedaan zonder resultaat ga ik op zoek naar de reden waarom alle andere mensen je hebben afgewezen in plaats van dat ik ga zoeken naar je sterke punten
Daar kan ik je geen zwart-wit antwoord op geven.

Als er een goed verhaal is waarom je bij de action werkt (ik had na mijn immigratie moeite met werk vinden en heb de geboden kansen aangepakt om te voorzien in mijn levensonderhoud) dan is dat een pluspunt voor je.
Als er een gat van wie-weet-hoe-lang in je CV is en je aan geeft dat je behoefte had aan rust, bent wezen reizen, een opleiding hebt gevolgd, meer tijd met je familie door wou brengen, of een andere duidelijke reden die je niet "lui" doet lijken (waarmee ik niet de suggestie wil wekken dat jij die indruk nu wekt) dan is dat ook prima.
Als er gereageerd wordt dat je bij de action hebt gewerkt omdat wat rando's van Tweakers dat suggereerde vind ik dat niet een punt in je voordeel.
Als je er gezegd wordt dat je geen baan kon vinden omdat niemand tegenwoordig meer mensen aanneemt en dat het waardeloos is om te moeten solliciteren in deze tijd, wordt het probleem weer bij andere mensen neer gelegd en spreekt dat niet in iemands voordeel.

Samenvattend, zo veel van hetgeen wat in dit topic besproken wordt is ontzettend makkelijk om verkeerd op te vatten. Het is makkelijk om slechte intenties aan te nemen. En als dat de toon is die door een persoon (aan welke kant van de tafel dan ook) wordt ingezet, is het heel lastig een positieve draai te geven aan de sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:37:
Maar in al die tijd dat je hier nu antwoorden zit te verzinnen had je ook al 20 open sollicitatiebrieven kunnen schrijven (ook voor baantjes die niet exact in jouw richting liggen) naar bedrijven op fietsafstand in jouw buurt. En als je die gehad hebt ga je kijken naar alle bedrijven die je met het OV kunt bereiken en ga je die aanschrijven. En wanneer je die allemaal hebt gehad dan moet het raar lopen dat je hier dan moet melden dat geen enkel bedrijf in jouw wijde omgeving iets voor je heeft.
Maar ga iets doen, elke maand wordt het gat in je arbeidsverleden groter, dat staat niet zo mooi op je CV.
Desnoods vrijwilligerswerk, bouw je ook een netwerk mee op en je bent onder de mensen.
Ik doe al vrijwilligerswerk als taalcoach voor anderstaligen die Nederlands aan het leren zijn.

Open sollicitaties heb ik nog niet geprobeerd en dat kan ik inderdaad wel doen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aanpak.

Ik ben verder nou ook weer niet zo bekend hier dat ik alle bedrijven ken en wat ze doen, ik weet niet zo goed hoe ik daar mee moet beginnen eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:40:
[...]Ik doe al vrijwilligerswerk als taalcoach voor anderstaligen die Nederlands aan het leren zijn.
Open sollicitaties heb ik nog niet geprobeerd en dat kan ik inderdaad wel doen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aanpak.
Ik ben verder nou ook weer niet zo bekend hier dat ik alle bedrijven ken en wat ze doen, ik weet niet zo goed hoe ik daar mee moet beginnen eigenlijk.
Een uurtje praten met iemand van de sociale dienst in jouw gemeente en dan krijg je als het goed is genoeg advies EN schoppen onder je hol om als de wiedeweerga aan de slag te kunnen.
Want ze helpen liever iemand aan werk als dat ze die persoon straks een bijstandsuitkering moeten verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
milo526 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:38:
[...]

Allereerst, hier reageren met de vraag om verduidelijking is een goed punt (y) Dat toont initiatief en je geeft aan van deze feedback te willen leren.

De volgende regel is getypt nadat de rest van het bericht getypt is, maar is belangrijk om mee te nemen tijdens het lezen van de rest.
Het is heel makkelijk om kwade bedoelingen aan te nemen. Vooral in situaties, zoals in dit topic, waar je veel feedback/kritiek te verduren krijgt. Mijn oprechte bedoeling van dit bericht is om jou te helpen en mijn standpunten duidelijk te maken, probeer het te lezen met die intentie in je achterhoofd.
En vanaf hier weer terug naar de rest van mijn bericht.

De inhoud van jouw reactie op mij is daarom goed, de manier waarop je het brengt vind ik niet ideaal. Natuurlijk gaat via alle vormen van geschreven media heel veel context en nuance verloren (vandaar dat face-to-face afspreken zo fijn is O-) ) maar neem nu bijvoorbeeld de door jou getypte bijzin

[...]

Het is zo ontzettend makkelijk voor mij om dat in de context van dit topic op te pakken als "zie je wel, hij snapt niet hoe hij overkomt", en dat was ook mijn eerste gevoel toen ik dit las, nogmaals een groot deel hiervan is toe te weiden aan hoe ik de rest van dit topic interpreteer.

Als we die hele eerste zin vervangen door

[...]

verandert voor mij de hele toon van het bericht.

Je maakt direct duidelijk dat jij open staat om nieuwe dingen te horen, om kritiek te ontvangen, om "beter" te worden.

Het woord "blijkbaar" voelt voor mij in deze toon erg beladen, alsof ik iets anders had moeten typen en duidelijk had moeten maken wat ik bedoel.
Dit soort kritiek op geschreven communicatie kreeg ik vooral veel toen ik nog in Ierland werkte waar men wat minder direct is. Ik schrijf gewoon kort en bondig op wat ik bedoel, men verwachte daar veel meer aankleding. Ik heb dat dus wel tot op zekere hoogte aangepast maar aangezien dit voor mij niet natuurlijk is zal mijn geschreven communicatie over het algemeen nog altijd een beetje bot overkomen en dan is deze dus al 'afgezwakt'.
[...]

Mijn eerste gedachten "Ja hallo, ik ben jou niks verschuldigd, je mag blij zijn dat ik überhaupt op je reageer", ik krijg heel erg het gevoel dat je nu jouw "problemen" op mij af aan het schuiven bent. Als of jij alles goed doet en de hele grote wereld tegen jou is.
En met het risico om in de herhaling te blijven vallen, ik weet niet hoe jij dit bedoelt, ik weet niet hoe jij je voelt,
maar dit geeft je wel de schijn tegen.

[...]

Wat ik bedoel met defensief is lastig concreet onder woorden te brengen, het is een samenvatting van gevoel en daarmee een heel abstract iets.
Dingen die ik onder 'defensief' schaar die ik in dit topic herken;
  • Altijd direct reageren op kritiek
  • Goed bedoelde hulp weg wuiven met (mijn inziens) irrelevante argumenten (waarmee ik bijvoorbeeld doel op het "ik ga niet bij de action werken want dat is onder mijn niveau" argument waar al tig keer over gezegd is dat iets beter is dan niets als het gaat om geld verdienen, en waar ik in het antwoord op je 3e vraag op terug kom)
  • Het ogenschijnlijke gevoel dat we hier allemaal reageren maar je niet willen helpen.
Allereerst: reageren mag altijd maar hoeft niet. Als ik geen zinvolle tip heb reageer ik ook niet op de carrièreperikelen van iemand anders hier op Tweakers.

Indien ik kritiek krijg dan verwerk ik deze ook. Zo kreeg ik bij het eerste sollicitatiegesprek (voor die functie waar ik té junior en té medior voor zou zijn geweest) de feedback dat ik onvoldoende formeel gekleed was (overigens een vreemde opmerking ik had een mooi jasje aan maar goed). Dus ik heb mijn zondagse kleren aangetrokken en ben volledig in pak met das naar het tweede gesprek gegaan.

Wat jij als irrelevant argument beschouwt (b.v. dat bij de Action werken onder mijn niveau zou zijn) is misschien voor mij niet zo irrelevant. Ik zoek namelijk een baan die aansluit bij mijn vorige ervaring, die doorgroeimogelijkheden biedt en die een goede stap is voor mijn carrière. Als het enkel ging om de huur te betalen had ik het gratis krantje hier wel bezorgd (ja, ik heb een briefje liggen waarop een telefoonnummer staat dat ze nog krantenbezorgers zoeken voor het gratis krantje in het dorp). Mijn hulpvraag is niet 'hoe betaal ik de huur', ik stel echt een vraag die gericht is op mijn loopbaan en carrière.

Ik denk dat er veel mensen zijn hier die mij wel willen helpen, maar vaak met nogal verouderde zaken komen aanzetten zoals 'fiets langs bij bedrijven en geef ze je CV'. Ja dat deed ik inderdaad toen ik 15 was en een bijbaantje zocht, tegenwoordig werkt het niet meer zo. Ook wordt er te veel gekeken naar mijn inkomen op de korte termijn, terwijl ik op zoek ben naar carrièreadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:51:
[...]

Een uurtje praten met iemand van de sociale dienst in jouw gemeente en dan krijg je als het goed is genoeg advies EN schoppen onder je hol om als de wiedeweerga aan de slag te kunnen.
Want ze helpen liever iemand aan werk als dat ze die persoon straks een bijstandsuitkering moeten verstrekken.
Er staat niet eens een formulier online om een bijstandsuitkering aan te vragen. Daarvoor moet je verplicht aanwezig zijn bij een workshop over banen vinden etc. Ik heb toch te veel spaargeld om dat aan te vragen dus dat is voorlopig niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:53:
Ik denk dat er veel mensen zijn hier die mij wel willen helpen, maar vaak met nogal verouderde zaken komen aanzetten zoals 'fiets langs bij bedrijven en geef ze je CV'. Ja dat deed ik inderdaad toen ik 15 was en een bijbaantje zocht, tegenwoordig werkt het niet meer zo.
Of ze zeggen: "Kijk, dat is iemand die er echt voor wil gaan, laten we daar eens een gesprek mee gaan voeren".
Punt is, wanneer je niks zelf probeert dan gebeurd er ook niks. Het is niet dat het je komt aanwaaien of zo omdat je ooit ergens een Masters hebt behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
[...]

Of ze zeggen: "Kijk, dat is iemand die er echt voor wil gaan, laten we daar eens een gesprek mee gaan voeren".
Punt is, wanneer je niks zelf probeert dan gebeurd er ook niks. Het is niet dat het je komt aanwaaien of zo omdat je ooit ergens een Masters hebt behaald.
Denk je dat nou echt , anno 2023, dat je als sollicitant, zonder eerst van te voren een afspraak te hebben gemaakt, gewoon naar een kantoor kan fietsen, daar aan de balie kan vragen 'hallo ik zoek een baan zou ik HR kunnen spreken' en dat Jantine van de receptie dan zegt 'ja hoor neemt u even plaats, wat heeft u in uw koffie?' en dat Johan de HR manager zijn werk onderbreekt om naar beneden te komen en je dan een hand geeft en zegt van 'Kijk dat is nou iemand die er echt voor wil gaan, welkom bij X B.V. ! Even je C.V. doornemen hoor... ah kijk ik heb wel wat voor je ! Volgende week maandag gesprek hier op kantoor met de directeur !'

Denk je nou echt dat dat anno 2023 nog altijd zo gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:55:
[...]Er staat niet eens een formulier online om een bijstandsuitkering aan te vragen. Daarvoor moet je verplicht aanwezig zijn bij een workshop over banen vinden etc. Ik heb toch te veel spaargeld om dat aan te vragen dus dat is voorlopig niet aan de orde.
Je ontwijkt mijn punt (en dat doe je opvallend vaak, ook in de vorige topics die je geopend hebt).
De sociale dienst is er niet alleen voor een uitkering, ze kunnen je ook op weg helpen bij het vinden van werk. Alles wat je hoeft te doen is een afspraak maken bij het lokale loket van hun.
Dan krijg je een intake gesprek en waarschijnlijk nog een aantal vervolggesprekken waar ze je verder helpen. Het zijn allemaal hele lieve, behulpzame mensen daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kelin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-07 18:04
Begin met een LinkedIn post.

Beschrijf je avontuur in Ierland, het werk dat je hebt gedaan en wat je daarin zo trok. Vervolgens kondig je aan dat je op zoek bent naar een gelijkaardige baan in Nederland en dat je dolblij bent als iemand de gouden tip heeft.

Wat betreft open sollicitaties. Er is in dit topic een aardige template geschreven. Verder zijn er goede stappenplannen op veel websites. Maak een geografische afbakening (reistijd is belangrijk!) en zoek naar bedrijven die in jouw gebied opereren. Schrijf ze aan, je hebt niets te verliezen en alles te winnen. Geen bedrijf beschouwd een open sollicitatie als iets slechts/belastend. Het toont initiatief.

Lees je kort in op het bedrijf. Zij hebben vaak een marketing praatje op hun website in de vorm van missie/statement. Wat spreekt jou aan? En verder, je bent geëmigreerd, gewerkt in een vreemd land in een sector buiten je comfortzone. Je kan daar een aardig verhaal van maken waarin je aantoont dat je leergierig en flexibel bent. Dan is het een kwestie van kwantiteit. HR afdelingen zijn vaak stroperig, het is een kwestie van veel proberen en een keer erdoorheen komen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar je hebt een hoop te winnen.

En vacatures blijven de moeite waard. Probeer meerdere kanalen. Zeker kleinere bedrijven zijn soms slecht zichtbaar via de grote vacaturebanken, maar wel zichtbaar via LinkedIn bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo526
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:53:
[...]

Dit soort kritiek op geschreven communicatie kreeg ik vooral veel toen ik nog in Ierland werkte waar men wat minder direct is. Ik schrijf gewoon kort en bondig op wat ik bedoel, men verwachte daar veel meer aankleding. Ik heb dat dus wel tot op zekere hoogte aangepast maar aangezien dit voor mij niet natuurlijk is zal mijn geschreven communicatie over het algemeen nog altijd een beetje bot overkomen en dan is deze dus al 'afgezwakt'.

[...]

Allereerst: reageren mag altijd maar hoeft niet. Als ik geen zinvolle tip heb reageer ik ook niet op de carrièreperikelen van iemand anders hier op Tweakers.

Indien ik kritiek krijg dan verwerk ik deze ook. Zo kreeg ik bij het eerste sollicitatiegesprek (voor die functie waar ik té junior en té medior voor zou zijn geweest) de feedback dat ik onvoldoende formeel gekleed was (overigens een vreemde opmerking ik had een mooi jasje aan maar goed). Dus ik heb mijn zondagse kleren aangetrokken en ben volledig in pak met das naar het tweede gesprek gegaan.

Wat jij als irrelevant argument beschouwt (b.v. dat bij de Action werken onder mijn niveau zou zijn) is misschien voor mij niet zo irrelevant. Ik zoek namelijk een baan die aansluit bij mijn vorige ervaring, die doorgroeimogelijkheden biedt en die een goede stap is voor mijn carrière. Als het enkel ging om de huur te betalen had ik het gratis krantje hier wel bezorgd (ja, ik heb een briefje liggen waarop een telefoonnummer staat dat ze nog krantenbezorgers zoeken voor het gratis krantje in het dorp). Mijn hulpvraag is niet 'hoe betaal ik de huur', ik stel echt een vraag die gericht is op mijn loopbaan en carrière.

Ik denk dat er veel mensen zijn hier die mij wel willen helpen, maar vaak met nogal verouderde zaken komen aanzetten zoals 'fiets langs bij bedrijven en geef ze je CV'. Ja dat deed ik inderdaad toen ik 15 was en een bijbaantje zocht, tegenwoordig werkt het niet meer zo. Ook wordt er te veel gekeken naar mijn inkomen op de korte termijn, terwijl ik op zoek ben naar carrièreadvies.
Je mag kiezen uit een van de volgende opmerkingen waarmee mijn reactie zou moeten beginnen:
  1. Ik weet echt niet waarom ik eigenlijk nog reageer, je lijkt het niet te willen begrijpen
  2. Schijnbaar was mijn vorige reactie niet geheel duidelijk
Je schiet direct weer in de verdediging, m'n schijfstijl is bot want..., ik verwerk kritiek echt wel, wat jij irrelevant noemt is voor mij wel relevant.

Inhoudelijk kan ik je echt wel volgen, je brengt terechte punten aan. Maar de manier waarop je dat doet vind ik geen goede manier om jezelf te verkopen.
Als jij ook zo reageert op vragen van de persoon waarbij je solliciteert snap ik waarom je afgewezen wordt.

Mensen houden ervan om gelijk te krijgen, mensen houden ervan om bevestiging te krijgen, mensen houden ervan om bedankt te worden en complimentjes te krijgen.
Ik wil echt niet suggereren dat je altijd maar ja en amen moet zeggen maar een vriendelijkere en socialere houding zou je echt helpen.
Een sollicitatie is een verkoop praatje van jezelf. Je zult je in onze wereld moeten aanpassen aan andere mensen, vooral als je iets van ze nodig hebt.

Je blijft het advies om een baan (zoals dat hier genoemd wordt) "onder je niveau" te zoeken negeren. Niemand suggereert dat je de rest van je leven bij de action moet werken. Er wordt bedoelt dat een baan bij de action je nu kan helpen een opleiding te bekostigen zodat je daarna je carrière weer kan oppakken.
Een van de problemen die meerdere keren in dit topic benoemt worden zijn de kosten van een opleiding, je kan dat niet los zien van het advies om op korte termijn aan je financiën te werken.

Het klinkt oprecht alsof je, zonder je eigen bewuste toedoen, in een nare situatie beland bent. Een punt waar je niet wilt zijn in je carrière, en waar je ogenschijnlijk lastig uit komt.
Maar we leven niet (meer?) in een maatschappij waar mensen je aan je handje gaan houden om uit deze situatie te komen. Natuurlijk wil je de beste oplossing voor jezelf, maar het klinkt alsof je op een punt bent waar je niet moet blijven zoeken naar de "beste" oplossing, maar een acceptabele oplossing moet nemen en vanaf daar door gaan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:08
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:09:
[...]

Je hebt het over een gesprekstraining

Ik heb wel een sessie gehad daarover een paar maanden terug toen ik nog in Ierland woonde ja. Daar wordt gezegd dat je met voorbeelden moet komen bijvoorbeeld.
Wat in Ierland aangeraden wordt, is niet noodzakelijk van toepassing in Nederland. De markt in Ierland is compleet anders dan hier.

Je probeert gewoon weer excuses te zoeken. :F
[...]

Niet noodzakelijk. Ik heb bij een lokaal museum gewerkt tijdens mijn studententijd. En daarvoor ook als studentenassistent.
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:01:
[...]

Dat weet je niet, als je het niet probeert. Ik heb in mijn studententijd nog vaak zat van medestudenten gehoord dat ze gewoon bij bedrijven of horeca langs zijn gegaan op zoek naar een bijbaantje. En de meesten vonden er ook eentje op deze manier. Dat was wel 6-10 jaar geleden, maar dan nog.

[ Voor 45% gewijzigd door Sir_Lion op 15-11-2023 21:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:37
pfff...... ik weet niet of mijn wenkbrauwen nog hoger kunnen fronsen tijdens het lezen van dit topic, maar goed.

Ik zal wel bij voorbaat aangeven dat ik, gebaseerd op je vorige reacties niet in ga op wat praktisch of mogelijk zou zijn voor je persoonlijke financiele situatie. Die ken ik niet en is ook verder niet relevant volgens jou. Helemaal prima, oordeel ik niet over en laat ik erbuiten. Ik zal puur en alleen op carriere gebied kijken.

Zelf werk ik nu al een aantal jaar in de IT, in de detachering op het gebied van infra, netwerk en security. Heb bij grote en kleine klanten gezeten, meerdere tegelijk gedaan. Denk aan semiconductors, financiele instellingen, overheid en nog een aantal andere branches. Ook nog aardig wat met andere detacheerders en IT bedrijven te maken gehad, dus ik ken het wereldje wel aardig. Vat trouwens ook niks op als een aanval, dit is echt bedoeld op waar ik denk dat de pijnpunten zitten.

- Je geeft aan een Sales Engineer te zijn geweest. Dit is bij voorbaat al een beladen functie. De meeste interviewers kunnen hier niet helemaal uithalen of deze functie meer sales of technisch is. Iedereen interpreteert het op hun eigen manier, onthou dit bij elke sollicitatie en pas je CV aan op wat gezocht wordt. Kennelijk is sales niet je sterktste punt, gezien je niet auto rijdt (kunt dus al niet bij de klant komen), moeite hebt met je passend kleden (als je eerst wordt beticht van te makklelijk kleden en vervolgens helemaal naar het andere uiterste doorschiet) en je nogal negatief uitlaat vaker (afgaand op dit topic). Dit is allemaal niet erg, genoeg collega's die slecht zijn in sales, genoeg die goed zijn in sales. Iedereen heeft zijn eigen bijdrage. Maar kennelijk heb je ook moeite met het technisch gedeelte als het je al niet gelukt is om voor sommige van je certificerings examen te slagen.
Mijn tip hiervoor zou in ieder geval zijn om bij elke functie goed na te denken over wat ze zoeken, zoeken ze meer een technisch iemand, zorg dat je dat gedeelte zo dik mogelijk aanprijst op je cv en vice versa. Benoem met welke tools/systemen/methodes je gewerkt hebt, wat voor projecten je gedaan hebt als sales engineer, wat voor klanten je contact mee gehad hebt.

- Je blijft kennelijk door gaan over je vorige salaris en doorgroeimogelijkheden tov wat je had. Ik hoop echt echt echt dat je niet tijdens een sollicitatie hierover begint. Wat je in Ierland verdiende in een functie waar ik een redelijk goed beeld bij kan schetsen is echt niet relevant mbt wat je hier zoekt. De markt daar is heel anders dan wat er hier is. Bedrijven staan te springen om mensen, maar onthou ook dat ze meestal goed voor mensen zorgen. Dat stukje waardering willen ze ook zien. Als je binnen bent zul je echt niet snel eruit gegooid worden door reorganisaties zoals je in ierland mee kan maken. Dus, kort gezegd, begin bij 1e lijn, 2e lijn of whatever ook gezocht wordt. Onder of gelijk aan je niveau. Op het moment dat je binnen bent, dan pas begint de groei. Zodra je weer meedraait met zaken, dan kun je weer gaan opbouwen en als je je best doet gaat dat opbouwen best snel.

- Als je geen auto rijdt, gaat detachering niks worden. Dat kan ik je helaas al bij voorbaat vertellen :(

I dunno, hopelijk kun je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Muismat1991 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:15:
pfff...... ik weet niet of mijn wenkbrauwen nog hoger kunnen fronsen tijdens het lezen van dit topic, maar goed.

Ik zal wel bij voorbaat aangeven dat ik, gebaseerd op je vorige reacties niet in ga op wat praktisch of mogelijk zou zijn voor je persoonlijke financiele situatie. Die ken ik niet en is ook verder niet relevant volgens jou. Helemaal prima, oordeel ik niet over en laat ik erbuiten. Ik zal puur en alleen op carriere gebied kijken.

Zelf werk ik nu al een aantal jaar in de IT, in de detachering op het gebied van infra, netwerk en security. Heb bij grote en kleine klanten gezeten, meerdere tegelijk gedaan. Denk aan semiconductors, financiele instellingen, overheid en nog een aantal andere branches. Ook nog aardig wat met andere detacheerders en IT bedrijven te maken gehad, dus ik ken het wereldje wel aardig. Vat trouwens ook niks op als een aanval, dit is echt bedoeld op waar ik denk dat de pijnpunten zitten.

- Je geeft aan een Sales Engineer te zijn geweest. Dit is bij voorbaat al een beladen functie. De meeste interviewers kunnen hier niet helemaal uithalen of deze functie meer sales of technisch is. Iedereen interpreteert het op hun eigen manier, onthou dit bij elke sollicitatie en pas je CV aan op wat gezocht wordt. Kennelijk is sales niet je sterktste punt, gezien je niet auto rijdt (kunt dus al niet bij de klant komen), moeite hebt met je passend kleden (als je eerst wordt beticht van te makklelijk kleden en vervolgens helemaal naar het andere uiterste doorschiet) en je nogal negatief uitlaat vaker (afgaand op dit topic). Dit is allemaal niet erg, genoeg collega's die slecht zijn in sales, genoeg die goed zijn in sales. Iedereen heeft zijn eigen bijdrage. Maar kennelijk heb je ook moeite met het technisch gedeelte als het je al niet gelukt is om voor sommige van je certificerings examen te slagen.
Mijn tip hiervoor zou in ieder geval zijn om bij elke functie goed na te denken over wat ze zoeken, zoeken ze meer een technisch iemand, zorg dat je dat gedeelte zo dik mogelijk aanprijst op je cv en vice versa. Benoem met welke tools/systemen/methodes je gewerkt hebt, wat voor projecten je gedaan hebt als sales engineer, wat voor klanten je contact mee gehad hebt.
Dit klopt ik denk dat ik wel degelijk kan bijdragen aan een salesproces maar dat ik hier meer een adviserende dan een sturende rol in aanneem ook vanuit mijn vorige functie. Om daadwerkelijk sturend sales te closen zou een nieuwe uitdaging zijn. Het gebrek aan vervoer is inderdaad een belemmering en ik vind het best wel moeilijk om mij daaroverheen te zetten want het komt bij zoveel dingen om de hoek kijken.

Ik vind thuiswerken erg prettig en doe dit het liefst. Maar mede omdat ik net terug in het land ben vind ik het niet erg om naar kantoor te gaan om daar mensen te ontmoeten.

De laatste organisatie was positief jegens mensen zonder auto en daarom vond ik de afwijzing jammer. Gewoon huppekee NS business card.
- Je blijft kennelijk door gaan over je vorige salaris en doorgroeimogelijkheden tov wat je had. Ik hoop echt echt echt dat je niet tijdens een sollicitatie hierover begint. Wat je in Ierland verdiende in een functie waar ik een redelijk goed beeld bij kan schetsen is echt niet relevant mbt wat je hier zoekt. De markt daar is heel anders dan wat er hier is. Bedrijven staan te springen om mensen, maar onthou ook dat ze meestal goed voor mensen zorgen. Dat stukje waardering willen ze ook zien. Als je binnen bent zul je echt niet snel eruit gegooid worden door reorganisaties zoals je in ierland mee kan maken. Dus, kort gezegd, begin bij 1e lijn, 2e lijn of whatever ook gezocht wordt. Onder of gelijk aan je niveau. Op het moment dat je binnen bent, dan pas begint de groei. Zodra je weer meedraait met zaken, dan kun je weer gaan opbouwen en als je je best doet gaat dat opbouwen best snel.

- Als je geen auto rijdt, gaat detachering niks worden. Dat kan ik je helaas al bij voorbaat vertellen :(

I dunno, hopelijk kun je er wat mee.
Detachering niks is gek genoeg de beste tip die ik krijg. Dat betekent gewoon dat ik gerichter kan zoeken.

Ik wil je allereerst heel erg bedanken voor deze post want duidelijker dan dit gaat het niet worden.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:01:
[...]

Denk je dat nou echt , anno 2023, dat je als sollicitant, zonder eerst van te voren een afspraak te hebben gemaakt, gewoon naar een kantoor kan fietsen, daar aan de balie kan vragen 'hallo ik zoek een baan zou ik HR kunnen spreken' en dat Jantine van de receptie dan zegt 'ja hoor neemt u even plaats, wat heeft u in uw koffie?' en dat Johan de HR manager zijn werk onderbreekt om naar beneden te komen en je dan een hand geeft en zegt van 'Kijk dat is nou iemand die er echt voor wil gaan, welkom bij X B.V. ! Even je C.V. doornemen hoor... ah kijk ik heb wel wat voor je ! Volgende week maandag gesprek hier op kantoor met de directeur !'

Je hoeft niet meteen op gesprek te komen. Eerst je brief afleveren, stap 1 :)

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:43
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:29:
[...]

Je hebt het hier weer over een IQ test. Maar is dit echt een IQ test of de al eerder genoemde capaciteiten test? Waarin ze kijken hoe je scoort op bepaalde essentiele punten voor de baan? Want als ik de website van make IT work zo eens bekijk dan is het dus dat laatste. Staat namelijk benoemd:

'Het assessment bestaat uit een analytische test en een vragenlijst naar persoonlijkheidskenmerken. Als je een goede uitslag hebt van het assessment, nodigen we je uit voor de (online) werkgeversmarkt en de bijbehorende voorbereidingsdag. Tijdens de voorbereidingsdag, het woord zegt het al, bereiden we je voor op de werkgeversmarkt'

Ik denk dat jij gewoon veel minder affiniteit hebt met IT dan je zelf denkt. En dat je dus op die punten gewoon minder scoort dan iemand met een relevante HBO opleiding en dus onder HBO niveau zit. Ik bedoel knap dat je een WO hebt afgerond, maar dat betekend niet dat je ineens alle HBO functies aankan. En kijkend naar je WO geesteswettenschappen en een IT functie zie ik maar weinig raakvlakken. Waarom wil je eigenlijk persé die kant op (excuses als ik daarover heen heb gelezen).

• sirdanilot
NACrat schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:20:
[...]

Je hebt het hier weer over een IQ test. Maar is dit echt een IQ test of de al eerder genoemde capaciteiten test? Waarin ze kijken hoe je scoort op bepaalde essentiele punten voor de baan? Want als ik de website van make IT work zo eens bekijk dan is het dus dat laatste. Staat namelijk benoemd:

'Het assessment bestaat uit een analytische test en een vragenlijst naar persoonlijkheidskenmerken. Als je een goede uitslag hebt van het assessment, nodigen we je uit voor de (online) werkgeversmarkt en de bijbehorende voorbereidingsdag. Tijdens de voorbereidingsdag, het woord zegt het al, bereiden we je voor op de werkgeversmarkt'

Ik denk dat jij gewoon veel minder affiniteit hebt met IT dan je zelf denkt. En dat je dus op die punten gewoon minder scoort dan iemand met een relevante HBO opleiding en dus onder HBO niveau zit. Ik bedoel knap dat je een WO hebt afgerond, maar dat betekend niet dat je ineens alle HBO functies aankan. En kijkend naar je WO geesteswettenschappen en een IT functie zie ik maar weinig raakvlakken. Waarom wil je eigenlijk persé die kant op (excuses als ik daarover heen heb gelezen).
Ik heb al ervaring opgedaan in de IT vandaar dat dit mij zinvoller lijkt dan overstappen naar een compleet nieuwe sector waar ik totaal geen ervaring mee heb.

Wat suggereer je dan voor sector ? Met de voetjes op de bank voor de 65 inch smart tv Netflix kijken en bijstand trekken ?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als bedrijven vage afwijzingen geven, heeft het bedrijf gewoon een beter passende kandidaad gevonden, maar men wil jou niet 'minder dan die ander' laten voelen. Teveel ervaring als junior, maar te weinig om medior te zijn bestaat natuurlijk niet. Het is het een of het ander, daar zit wmb geen speling tussen. Bij dit soort bedrijven zou ik niet eens de moeite nemen om feedback te halen, is jouw energie niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 16-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

souljah1h schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:47:
[...]

Je hoeft niet meteen op gesprek te komen. Eerst je brief afleveren, stap 1 :)
Zitten jullie nou serieus en met droge ogen te beweren dat TS zijn cv moet printen en een motivatiebrief moet schrijven, en die met z'n fietsje bij de receptie van alle lokale bedrijven moet gaan droppen?

Vertel dat je al twintig jaar niet gesolliciteerd hebt zonder te zeggen dat je al twintig jaar niet gesolliciteerd hebt.

"Uhm... Meneer... We hebben een paperless office, we hebben een website met een sollicitatieformulier. En u kwam voor een IT-functie...?"

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 16-11-2023 09:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:37
CH4OS schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:58:
[...]

Als bedrijven vage afwijzingen geven, heeft het bedrijf gewoon een beter passende kandidaad gevonden, maar men wil jou niet 'minder dan die ander' laten voelen. Teveel ervaring als junior, maar te weinig om medior te zijn bestaat natuurlijk niet. Het is het een of het ander, daar zit wmb geen speling tussen. Bij dit soort bedrijven zou ik niet eens de moeite nemen om feedback te halen, is jouw energie niet waard.
Eeh, zou ook kunnen dat TS zich echt heeft opgesteld als medior functie willende maar toch de ervaring/skillset oid van een junior heeft. Kan zijn dat het bedrijf zich ook een beetje vastgezet voelt met een kandidaat die niet met minder genoegen wilt nemen.

Maarrrr, kan ook dat ze een beter passende kandidaat hebben gevonden. Het is allemaal mogelijk.

• Dwizz
sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:02:
[...]

[...]

- Misschien business coach influencer worden. Die weten het toch altijd beter en zijn defensief van nature.

-Callcenter is goed voor je basis communicatie skills. Echte soft skill leer je door jarenlang te werken in verschillende omgevingen. Denk bijv. aan zelfreflectie, je bent er niet bewust van dat je defensief bent en een "Ja maar" mentaliteit hebt. Vervang elke keer dat je zegt "Ja maar" door keihard "Nee!" te zeggen en dan zul je vanzelf bij stilstaan.

Overigens heb ik in hetzelfde schuitje als jou gezeten paar jaar geleden. Alleen zonder WO opleiding en enkel een MBO 3. Nu werk ik op WO niveau en verdien ik meer dan gemiddelde WO'er.
Hoe? Door keihard op m'n bek te vallen en mijn mindset/attitude aan te passen. Als je ergens niet mee eens bent of niet goed vind, klaag er dan niet over maar kom met oplossingen. Doe dit in het bedrijfsleven dan kun je met jou karakter ook aan de slag.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

sirdanilot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:51:
[...]

Deze tip werkte in 1970, als je tegenwoordig willekeurig aan komt kakken bij bedrijven zonder eerst even te bellen wordt security gebeld en word je verwijderd.

Als je tips hebt die ook in 2023 relevant zijn op de arbeidsmarkt, dan hoor ik dat graag. Wel erg bedankt voor de moeite.
Dit soort horkerige opmerkingen helpen helemaal niet. Anno 2023 is dit namelijk nog steeds een methode die werkt (alleen mogelijk niet overal).

En omdat het niet de eerste keer is dat je je zo horkerig opstelt en de adviezen in de wind slaat, komt ook hier een einde aan je topic. Mijn persoonlijke tip (niet zo zeer als moderator) is investeer ook in je zelfreflectie.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.