Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal

Ik ben recent na 6 jaar in Ierland te hebben gewoond en gewerkt terug naar Nederland verhuisd (Zuid Holland). Helaas lukt het niet echt met een passende baan vinden. Ik zal even heel kort een achtergrond geven.

Opleiding:
WO master in een kleine Alfastudie, daarom kan ik de precieze opleiding niet publiekelijk delen hier omdat er maar weinig zijn die dat hebben gedaan. Als het psychologie of zo was geweest had ik dat hier wel neergezet.

Werkervaring :

begonnen in een callcenterfunctie, erg basic. Daar promotie gemaakt naar business to business (moet je je alsnog niet veel bij voorstellen).

Daarna in b2b enterprise server en storage support gaan werken. Dus ik weet e.e.a. af van server- en storagehardware.

Daarna sales engineer geweest op het gebied van virtualisatie, thuiswerkomgevingen, on-prem, hybride en cloud infrastructuur. Technische toerusting van verkoopafdeling, geven van demo's en technische informatie aan klanten bij het verkoopproces, draaien van PoCs. Dit klinkt dus heel erg goed , maar na 3 jaar kwam er een reorganisatie en vloog 20% van de toko eruit. Ik dus ook. Ik werkte voornamelijk remote dus ik heb ook niet zo veel ervaring met face to face bij klanten langsgaan. Al mijn collega's hadden veel meer ervaring bij hetzelfde bedrijf dan ik, ik werd er eigenlijk vooral aangenomen omdat Nederlandstaligen zeldzaam zijn in Ierland waar het regionale hoofdkantoor zat toen. Dat voordeel van de taal is nu dus weg omdat ik weer in Nederland ben gaan wonen.

Nu krijg ik van recruiters dus soms echt heel geavanceerde baanaanboden binnen om hele omgevingen op te zetten maar daarvoor is mijn ervaring toch wat te beperkt. Anderzijds krijg ik soms hele basale baantjes met dito loon, die vaak te ver weg liggen voor mij.

Verdere omstandigheden:

Ik mag geen auto rijden van het CBR. Dat maakt banen waarbij je naar verschillende klanten moet rijden op dezelfde dag dus onmogelijk (zoals field sales manager e.d.). Ook banen die niet aan mijn treinspoor liggen of te ver weg worden al gauw te ver weg zonder auto, gelukkig woon ik relatief centraal nog en niet aan de rand van het land. Den Haag en Amsterdam kunnen dus. Utrecht wordt al wat lastiger maar allez als het een goede baan is kan het net.

Ik heb niet echt een goed netwerk waar ik veel mee kan m.b.t. het vinden van werk. Ik zou wat op LinkedIn kunnen gooien maar ik weet niet zo goed wat.

Ik ben nu al sinds Maart werkloos. Ik vermaak mij prima maar ik moet natuurlijk wel gaan werken om rond te komen. In Ierland wilde het solliciteren ook niet vlotten en omdat ik me er niet meer thuis voelde woon ik nu dus in Nederland.

Wat ik zoek :

Iets richting sales maar wel iets wat te maken heeft met ICT liefst . En ik kan dus niet op één dag naar verschillende klanten rijden zonder auto.

Iets meer technisch in de ICT, maar in mijn ervaring zijn veel banen toch te hoog gegrepen met mijn ervaring.

Iets heel anders maar dan moet ik op de een of andere manier worden ongeschoold en hoe ga ik dat dan betalen ? Leraar of zo lijkt me leuk maar ik bezit geen bevoegdheid.

Opnieuw beginnen in de ICT met een traineeship in een ander vakgebied. Laatst solliciteerde ik voor een traineeship Cybersecurity maar ik kreeg slechts een standaardafwijzingsmailtje. Erg jammer er werd verder op mijn vragen ook niet gereageerd. Ik wil bijvoorbeeld best programmeren maar heb geen enkel idee hoe ik dit voor mekaar krijg.

Wat heb ik geprobeerd :

Sollicitaties gedaan als ik een bericht kreeg op LinkedIn. Vaak waren deze banen toch te hoog gegrepen voor mij. Soms was er een rijbewijs / auto vereist wat ik dus niet mag van het CBR. Heel vaak reageer je dan maar verdwijnt de recruiter opeens en hoor je niks meer.

Gekeken bij uitzendbureaus maar blijkbaar is dat tegenwoordig vooral koffers sjouwen op Schiphol.

Kwaliteiten :

Ik heb eigenlijk weinig kwaliteiten. Mijn manager bij mn laatste baan zei dat ik wel goed demo's kon geven en kon presenteren awel leuk maar wat kan ik daarmee? Ze deed niks toen ik en mijn collega's werden ontslagen.

Ik zou zeggen dat ik redelijk snel nieuwe dingen kan leren. Toen ik met mijn vorige baan begon wist ik niks van virtualisatie, en toen ik bij mijn baan daarvoor begon wist ik nog niks van servers. Ik wist hooguit dat het een grote computer was toen. Maar goed dit kan iedereen zeggen hè.

Dus als iemand weet hoe ik toch iets van een baan kan vinden dan hoor ik het graag. Bijstand aanvragen wil ik niet want dan moet ik bij de plantsoenendienst. Dus nu teer ik in op mijn spaargeld en dat is een keer op en dan moet ik wel. Dat wil ik liever voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij DUO wordt nog veel personeel gezocht, stuur een open sollicitatie..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:53
https://werken.belastingdienst.nl/starters Is misschien iets voor je

Pieter Holtrop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gelet op je posts op FOK! zou je wellicht iets voor het ministerie van o.a. Volkshuisvesting kunnen betekenen. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:53
Je hebt een typische manier van schrijven. Zo valt de zinsopbouw op: "ik mag niet rijden van het CBR". Wat wil je hier nu mee zeggen?
Een kleine alfastudie. Universitair? MBO?
Je geeft aan alfa georiënteerd te zijn, maar hebt in de coronaperiode vooral achter de PC uitgeholpen?

Kleine baantjes voel je je te goed voor, de grote baantjes ben je niet geschikt (geen opleiding, geen vervoer). wat is er mis met de plantsoenendienst? Voel je je te goed?

Ik zou met het UWV gaan praten en vragen om begeleiding. Je hebt overduidelijk sterke capaciteiten echter niet onderbouwd met opleidingen of anderzins. Ga vragen of ze je kunnen helpen met een cursus of opleiding.
Je klinkt richtingsloos, en lijkt tussen 2 zaken in te hangen: mensenmens en begrip van techniek.

En ga daarnaast met "de plantsoenen" aan de gang. Er zijn ZAT banen die je kunt doen zonder rijbewijs, ook in het onderwijs, ICT, callcentra, zorg, horeca, industrie, logistiek en ga zo maar door. En als je recht hebt op een uitkering moet je die gewoon aanvragen. Zo werkt dat in NL. Geen enkele reden om je spaargeld aan te spreken.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Je doet het overkomen alsof het niet hebben van een in NL geldig rijbewijs een vaststaand, onveranderlijk feit is. Klopt dat? (Je hoeft niet uit te wijden over het waarom, maar laten we het benoemen voor wat het is, een behoorlijke beperking gezien de beoogde richting). Maar als ik goed lees, niet het niet per se sales zijn, echter te hard technisch (software engineer bv.) heb je ook de achtergrond en ervaring niet voor, dat voel je vermoedelijk wel goed aan. Maar er is veel daar tussen, zoals aplicatiebeheer of projectmanagement.

Nu ken ik de markt ook niet in detail, dus waarom geen contact zoeken met tussenpersonen die dat wel zijn? Ik ken iemand met ook een WO master in niet-IT die succes had via https://workingtalent.nl/ - je lijkt op het oog te voldoen aan hun basiscriteria, wellicht een belletje waard?

Er zijn vast nog andere vergelijkbare clubs.

Wat ik van hem begreep is dat ze daar wel echt hun best deden om te luisteren en iets passends te vinden, en als ze er niks in zien zul je dat vast ook te horen krijgen.

@wowly , WO master betekent universitair, dus dat is helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Wilke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:21:
Je doet het overkomen alsof het niet hebben van een in NL geldig rijbewijs een vaststaand, onveranderlijk feit is. Klopt dat? (Je hoeft niet uit te wijden over het waarom, maar laten we het benoemen voor wat het is, een behoorlijke beperking gezien de beoogde richting). Maar als ik goed lees, niet het niet per se sales zijn, echter te hard technisch (software engineer bv.) heb je ook de achtergrond en ervaring niet voor, dat voel je vermoedelijk wel goed aan. Maar er is veel daar tussen, zoals aplicatiebeheer of projectmanagement.

Nu ken ik de markt ook niet in detail, dus waarom geen contact zoeken met tussenpersonen die dat wel zijn? Ik ken iemand met ook een WO master in niet-IT die succes had via https://workingtalent.nl/ - je lijkt op het oog te voldoen aan hun basiscriteria, wellicht een belletje waard?

Er zijn vast nog andere vergelijkbare clubs.

Wat ik van hem begreep is dat ze daar wel echt hun best deden om te luisteren en iets passends te vinden, en als ze er niks in zien zul je dat vast ook te horen krijgen.

@wowly , WO master betekent universitair, dus dat is helder.
Workingtalent die ga ik bellen bedankt.

Het CBR heeft mij afgekeurd voor rijbewijs B om medische redenen. Ik kan wel fietsen maar als een recruiter vraagt om eigen vervoer en ik zeg ik kan geen auto rijden maar wel fietsen zeggen ze helaas dat dit niet voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wordt een (software)trainer, daar heb je geen bevoegdheid voor nodig en past volgens mij wel goed bij je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Ernemmer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:54:
Wordt een (software)trainer, daar heb je geen bevoegdheid voor nodig en past volgens mij wel goed bij je.
Welke software zou ik mensen in kunnen trainen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sirdanilot schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Welke software zou ik mensen in kunnen trainen bijvoorbeeld?
De software die je kent of wilt leren om les in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ernemmer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

De software die je kent of wilt leren om les in te geven.
Ik heb meer ervaring met hardware

Wat betreft die virtualisatie die ik heb gedaan, om daar echt een trainer in te worden bijvoorbeeld voor certificaten heb ik echt veel meer ervaring nodig ben ik bang

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:07
Je zou misschien eens bij ziekenhuizen kunnen kijken.
Vaste locatie, veel gebruikers en volop in beweging.
Alle ziekenhuizen in de hele randstad zijn goed bereikbaar

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bedenk wat je wil, niet wat je allemaal niet wil of kunt.
Ga leren solliciteren. En sales? Dat zie ik zo even niet voor me. Dan moet je je schoonmoeder kunnen verkopen en jij hebt al moeite met jezelf verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
netbeheerder zoals Stedin/Liander/Enexis.
Daar nemen ze tegenwoordig bijna iedereen aan :X (no offence).
Daar krijg je veel kansen om aan jezelf te werken en hebben ze in alle lagen van de organisatie zo'n beetje mensen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:17
sirdanilot schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb meer ervaring met hardware

Wat betreft die virtualisatie die ik heb gedaan, om daar echt een trainer in te worden bijvoorbeeld voor certificaten heb ik echt veel meer ervaring nodig ben ik bang
Hoi! Ik begrijp dat je wél een universitaire studie hebt gedaan. Je zou aan de slag kunnen als docent in het MBO. In het beroepsonderwijs is het niet 'raar om als onbevoegde docent te starten en dan, naast je werk, je onderwijsbevoegdheid te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het rijbewijs is denk ik een grote hier: het zou dus een pré zijn als je die zou hebben.
Ik ken de achterliggende redenen niet van het niet mogen rijden:
Is jouw bestaand rijbewijs niet geldig of nooit gehaald? Dan kun je deze misschien alsnog proberen te halen.
Als er redenen zijn om geen rijbewijs te kunnen/mogen halen, is dat gecompliceerder. Maar dat weten we niet (en als je dat niet wilt vertellen: prima, dan is "geen rijbewijs" het gegeven)

Met een WO Master op zak heb je het bewijs op een zeker denkniveau te zitten. Het lijkt me dat je dan bijvoorbeeld -zoals hierboven is aangegeven- op een school (voortgezet, MBO) kunt inleren om lesbevoegdheid te krijgen. Door de personeelstekorten wordt dit vaak zelfs door de werkgever vergoed.
Bijkomend voordeel is dat rondom scholen het OV meestal prima is geregeld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:39
Ik was laatst bij Dell (in Ierland :D ) voor een on site verkoop / test lab praatje. Hier werden dingen gedemo'd aan ons en tegelijk het sales gedeelte gedaan.

Je zou naar zo'n baan kunnen kijken al weet ik niet wat de titel was van de mensen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Genoeg jobcoaches te vinden bij gemeente of UWV. Uiteindelijk willen zij je ook snel uit een uitkering hebben dus als je wil (en je hoeft écht niet bij de plantsoenendienst te gaan werken hoor, dat zijn vaak beschut-werk-plekken) moet dat echt wel gaan lukken.

Interen op je spaargeld zou ik sowieso niet gaan doen. Het is niet voor niks dat ook bijstandsklanten gewoon een stukje spaargeld/vermogen mogen aanhouden. Dat is echt bedoeld voor andere dingen dan levensonderhoud.

Maar, als je op je krent blijft zitten en niks wil of doet, ja dan wordt het een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Dus je hebt een medische oorzaak voor het niet kunnen autorijden. Is dat wellicht ook een reden waarom de sollicitaties niet lopen?

Er zijn toch wel functies in Nederland waar je geen rijbewijs voor nodig hebt, maar als je medische reden ook je beperkt in werk en dat ook vrij snel boven komt drijven zal je dit niet horen als reden, maar zullen de afwijzingen vaag blijven, als in je past niet in het team etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:56:
Dus je hebt een medische oorzaak voor het niet kunnen autorijden. Is dat wellicht ook een reden waarom de sollicitaties niet lopen?
Kan meespelen maar ik ben nooit arbeidsongeschikt verklaard of iets dergelijks. Ik zou dat ook nooit kunnen aanvragen want ik heb in het verleden wel gewerkt. Ik ben alleen ontslagen ivm een reorganisatie, er was geen sprake van slecht functioneren waardoor ik zou zijn ontslagen.

Bijstandsuitkering wil ik niet want dan moet ik gratis gaan werken bij de plantsoenendienst. Tsja bij de plantsoenendienst solliciteren is wel echt een laatste optie ;) ik zit liever binnen.
Er zijn toch wel functies in Nederland waar je geen rijbewijs voor nodig hebt, maar als je medische reden ook je beperkt in werk en dat ook vrij snel boven komt drijven zal je dit niet horen als reden, maar zullen de afwijzingen vaag blijven, als in je past niet in het team etc.
Ik geef geen verklaring omtrent mijn medische situatie aan een potentiële werkgever want dat gaat ze niks aan namelijk. Er zullen wellicht ook potentiële werkgevers meelezen dus ik ga dit hier ook niet plaatsen zo publiekelijk.

Dat het mee kan spelen bij een afwijzing ben ik met je eens maar ik kan dit nou eenmaal niet veranderen. Ook heb ik er niks aan qua uitkering dus tsja wat moet ik dan ? Toch werken. En helaas wil het niet vlotten met werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Waterbeesje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:19:
Het rijbewijs is denk ik een grote hier: het zou dus een pré zijn als je die zou hebben.
Ik ken de achterliggende redenen niet van het niet mogen rijden:
Is jouw bestaand rijbewijs niet geldig of nooit gehaald? Dan kun je deze misschien alsnog proberen te halen.
Als er redenen zijn om geen rijbewijs te kunnen/mogen halen, is dat gecompliceerder. Maar dat weten we niet (en als je dat niet wilt vertellen: prima, dan is "geen rijbewijs" het gegeven)
Ik heb een brief van het cbr waarin staat dat ik ben afgekeurd voor rijbewijs b. Medische verklaring van geschiktheid kan niet worden afgegeven.

Mensen die niet kunnen autorijden worden vaak afgeschilderd als dom/lui. Maar helaas zitten er ook mensen zoals ik tussen die wel willen maar niet mogen.

Heb het overigens vaak genoeg gedaan (rijlesje) en ik kan het prima, maar het mag niet dus dan houdt het op.
Met een WO Master op zak heb je het bewijs op een zeker denkniveau te zitten. Het lijkt me dat je dan bijvoorbeeld -zoals hierboven is aangegeven- op een school (voortgezet, MBO) kunt inleren om lesbevoegdheid te krijgen. Door de personeelstekorten wordt dit vaak zelfs door de werkgever vergoed.
Bijkomend voordeel is dat rondom scholen het OV meestal prima is geregeld.
Waar kan ik zonder lerarenbevoegdheid solliciteren als leerkracht en dan al werkende mijn bevoegdheid halen? Ik zou bijvoorbeeld Nederlands, Engels of informatica kunnen doen. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen want ik heb daar geen opleiding voor gedaan, leraar. Dat is hbo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wellicht dus solliciteren op rollen waarbij reizen helemaal geen issue is. Dus ergens in een grote stad in een kantoor.

Maar je komt voor een WOer wat afwachtend over. Wat zijn je sterke punten naast dat je goed een presentatie kan houden.

Dat je daardoor aan sales denkt, snap ik icm de introverte indruk die je hier geeft niet zo.

Maar wellicht is een sales support functie wat? Zoek eens wat multinationals op, stuur ze eens wat open sollicitaties als je op een rijtje hebt gezet wat je zo'n bedrijf te bieden hebt.

Bijstand is niet overal verplicht alle banen aannemen. Maar wel sollicitatie plicht en soms ook wat hulp in carrière planning. Maar met een WO diploma op zak zou je dat zelf ook wel moeten kunnen uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:12:
Bedenk wat je wil, niet wat je allemaal niet wil of kunt.
Ga leren solliciteren. En sales? Dat zie ik zo even niet voor me. Dan moet je je schoonmoeder kunnen verkopen en jij hebt al moeite met jezelf verkopen.
Leraar lijkt me wel leuk hoor in ieder geval om te proberen

Ik had dus sollicitatiebegeleiding toen ik eruit vloog. Daar heb ik 2x mee gevideobeld. Maar helaas was ik "niet sociaal genoeg " aldus de interviewende manager. Hoe ik socialer most doen tijdens een video interview is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Waar kan ik zonder lerarenbevoegdheid solliciteren als leerkracht en dan al werkende mijn bevoegdheid halen? Ik zou bijvoorbeeld Nederlands, Engels of informatica kunnen doen. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen want ik heb daar geen opleiding voor gedaan, leraar. Dat is hbo.
Nee HBO is pabo en onderbouw, met WO kan je 1 of 2 jaars leraren opleiding doen boven op je opleiding en die isop WO niveau en dan kan je bovenbouw middelbaar lesgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:27:
Wellicht dus solliciteren op rollen waarbij reizen helemaal geen issue is. Dus ergens in een grote stad in een kantoor.
Dat probeer ik maar het wil niet vlotten of er is niks
Maar je komt voor een WOer wat afwachtend over. Wat zijn je sterke punten naast dat je goed een presentatie kan houden.
Ik vind van mezelf niet echt dat ik verder echt sterke punten heb of zo die mij echt onderscheiden van een andere kandidaat, nee. Ik zou zo één-twee-drie niet echt iets kunnen bedenken wat alle andere kandidaten niet ook opnoemen.
Dat je daardoor aan sales denkt, snap ik icm de introverte indruk die je hier geeft niet zo.
Ik heb toch ervaring als sales engineer dan ligt dat toch voor de hand?
Maar wellicht is een sales support functie wat? Zoek eens wat multinationals op, stuur ze eens wat open sollicitaties als je op een rijtje hebt gezet wat je zo'n bedrijf te bieden hebt.
Wel eens op gesolliciteerd , kreeg standaardafwijzing. Maar goed kan er nog wat opzoeken.
Bijstand is niet overal verplicht alle banen aannemen. Maar wel sollicitatie plicht en soms ook wat hulp in carrière planning. Maar met een WO diploma op zak zou je dat zelf ook wel moeten kunnen uitvogelen.
Solliciteren doe ik al, de rest zit ik idd om de door jou genoemde reden niet op te wachten. Mijn angst mbt bijstand is dat ik dan bij de plantsoenendienst moet gaan werken. Ik ken namelijk iemand die bijstand kreeg en dat moest. Tot aan je oksels in de reuzenbereklauw, wespen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-05 12:15
Ik denk dat het vooral handig is om wat linkjes die zijn gelegd proberen te vergeten.

Bijstand -> Plantsoenendienst
Uitzendbureau\s -> Koffers sjouwen op schiphol

Deze 2 bedoel ik daar dan vooral mee. Even los van de discussie of 'gratis' werken bestaat in de bijstand. Maar probeer alternatieven te zoeken. Je mag geen auto rijden, dus probeer te filteren op de grote steden, of ga simpelweg op Maps zoeken waar je makkelijk zou kunnen komen en wat voor bedrijven daar zitten. Of zoek op hybride en/of virtuele vacatures waarbij je niet alle dagen van de week hoeft te reizen. Denk daarbij dus ook out of the box met wat voor werk je op kan solliciteren.

Denk aan de 100.000 mogelijkheden die er zijn (zeker in de randstad) en niet aan de 1% die niet mogelijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Leraar lijkt me wel leuk hoor in ieder geval om te proberen

Ik had dus sollicitatiebegeleiding toen ik eruit vloog. Daar heb ik 2x mee gevideobeld. Maar helaas was ik "niet sociaal genoeg " aldus de interviewende manager. Hoe ik socialer most doen tijdens een video interview is mij niet duidelijk.
Leraar worden even proberen....famous last words, dan zal je na 3 minuten met pek en veren de klas uitgedragen worden op een spoorbiels.

Zeker gezien je tekst er onder. Als je geen mensenmens bent moet je jezelf niet gaan pijnigen door leraar te worden. Die gastjes ruiken dat al voordat je de school instapt.

Maar wat die manager in Ierland niet wat bedekt in haar communicatie? Dus is presenteren wel je sterkste punt? Engelsen zijn erg indirect als het op feedback aankomt. Heb heel wat buitenlandse collega's maar als je ze feedback geeft als in Nederland heb je meteen HR aan je broek omdat je offensief en blunt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 19:02
Met een WO Master diploma kom je opzich wel in aanmerking voor veel traineeships. Je moet zelf even goed kijken wat je het meest trekt binnen IT. Mocht je hulp willen dan kunnen we wel even sparren.

Animu~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:10
...

[ Voor 102% gewijzigd door evmmb op 08-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Leraar worden even proberen....famous last words, dan zal je na 3 minuten met pek en veren de klas uitgedragen worden op een spoorbiels.

Zeker gezien je tekst er onder. Als je geen mensenmens bent moet je jezelf niet gaan pijnigen door leraar te worden. Die gastjes ruiken dat al voordat je de school instapt.

Maar wat die manager in Ierland niet wat bedekt in haar communicatie? Dus is presenteren wel je sterkste punt? Engelsen zijn erg indirect als het op feedback aankomt. Heb heel wat buitenlandse collega's maar als je ze feedback geeft als in Nederland heb je meteen HR aan je broek omdat je offensief en blunt bent.
Dat is een belangrijke reden dat ik mij niet thuis voelde in Ierland inderdaad: ze zijn zo achterbaks als maar zijn kan. Voor mij is het simpel als iets niet goed is zeg ik het gewoon, maar bij mijn manager was het altijd gissen en raden.

Dus zij zei dat ik goed kon presenteren maar of dat dan ook echt het geval is, geen flauw idee. Wat je zegt over Engelsen is bij Ieren nog erger.

Wat betreft met pek en veren de klas uit : ik ben echt niet bang voor een stel tieners hoor. Ik heb tijdens mijn studententijd ook wel bijles gegeven. Zei ik dat ze niet de klas uit mochten liep er eentje stoer de klas uit om koffie te halen. Die kwam terug binnen zei ik dankjewel en dronk ik zijn koffie op. Vervolgens durfde niemand nog de klas uit te lopen want ze zeiden "koffie wordt afgepakt".

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 20:53
Voor een WO-er vind ik je opvallend passief en aannames maken die mijn kinderen ook doen... dit bewust eens te meer dat een WO studie niet garant staat voor intellect. We hebben het niet over een onderwijs organisatie die zich "Universiteit van ..... " noemt ofzo?

Iedereen draagt je van alles aan waar je terughoudend op reageert. Er is een medische status waardoor je niet mag autorijden. Dat is nogal wat. Ik heb daarbij wel enkele ideeën maar goed, die houd jij voor jezelf. Dat houd ook in dat je geen machines mag bedienen, en of mag werken in een baan met gevaarzetting. Ik zou zeggen ga de logistiek of retail in. Het BARST van het werk dus als je solliciteert en je vind niets kan ik me dat niet voorstellen. Of bedoel je te zeggen dat niemand een grafiek met je aan wil?

Enfin, mijn laatste woorden, zoek hulp bij de gemeente of UWV oid of loop helemaal vast als je spaargeld op is....

En zoek je echt een baan in zuidoost Brabant, geef het maar aan dan stuur ik je in. En vang ik een vette premie. Waarschijnlijk voel je je daar te goed voor een loop je hier vooral te trollen.

Ik reageer wat gepikeerd omdat in de zorg er een waanzinnig tekort is aan personeel en we banen te over hebben bij de thuiszorg/poets/ logistiek taken. Niks geen diploma nodig. Zeker geen Alfa WO studie...

Dus gedraag je als een volwassene en lees de VELE goede adviezen die je hier krijgt. Een doe er wat mee. Je leeft maar een keer dus maak er wat van. Anderen doen dat niet voor je. Succes

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
wowly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:27:
Voor een WO-er vind ik je opvallend passief en aannames maken die mijn kinderen ook doen... dit bewust eens te meer dat een WO studie niet garant staat voor intellect. We hebben het niet over een onderwijs organisatie die zich "Universiteit van ..... " noemt ofzo?

Iedereen draagt je van alles aan waar je terughoudend op reageert. Er is een medische status waardoor je niet mag autorijden. Dat is nogal wat. Ik heb daarbij wel enkele ideeën maar goed, die houd jij voor jezelf. Dat houd ook in dat je geen machines mag bedienen, en of mag werken in een baan met gevaarzetting. Ik zou zeggen ga de logistiek of retail in. Het BARST van het werk dus als je solliciteert en je vind niets kan ik me dat niet voorstellen. Of bedoel je te zeggen dat niemand een grafiek met je aan wil?

Enfin, mijn laatste woorden, zoek hulp bij de gemeente of UWV oid of loop helemaal vast als je spaargeld op is....

En zoek je echt een baan in zuidoost Brabant, geef het maar aan dan stuur ik je in. En vang ik een vette premie. Waarschijnlijk voel je je daar te goed voor een loop je hier vooral te trollen.

Ik reageer wat gepikeerd omdat in de zorg er een waanzinnig tekort is aan personeel en we banen te over hebben bij de thuiszorg/poets/ logistiek taken. Niks geen diploma nodig. Zeker geen Alfa WO studie...

Dus gedraag je als een volwassene en lees de VELE goede adviezen die je hier krijgt. Een doe er wat mee. Je leeft maar een keer dus maak er wat van. Anderen doen dat niet voor je. Succes
Zorg ? Ik heb helemaal geen opleiding in de zorg gevolgd.

Thuiszorg is ook vaak een rijbewijs voor vereist.

Zware machines heb ik nooit bediend. Of ik daar een certificaat voor mag halen weet ik dus niet.

Zuidoost Brabant woon ik niet. Ik woon in de buurt van Schiphol.

Vandaag gebeld voor een baan, is het in Naaldwijk. Ook weer bijna 2 uur enkele reis met het OV want Naaldwijk heeft geen station. Met de auto moet je dan overigens langs den Haag dus dat zou ook nogal veel file zijn geweest als ik auto mocht rijden. Ik kan bijna net zo goed fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
evmmb schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:02:
Salesforce?

Hebben (één van) de beste zelfstudie omgevingen die ik ben tegengekomen. https://trailhead.salesforce.com/ waarbij je ook meteen een eigen sandbox krijgt.

Veel verschillende richtingen mogelijk:
https://careers.salesforce.com/en/

Een traineeship functie moet je zonder problemen kunnen vinden, waarbij ook veel vanuit huis mogelijk is.
Hier kan ik wat mee.

Wel moet ik zeggen dat ik lang geleden gesolliciteerd had voor een functie bij Salesforce. Ze zeiden helaas dat ik niet enthousiast genoeg was voor de functie en nog niet genoeg ervaring had. Dat is wel alweer een paar jaar terug overigens. Jongedame kwam nogal Anne-Fleurachtig over tijdens dat gesprek overigens (was ook een Nederlandse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Siefat schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:47:
Met een WO Master diploma kom je opzich wel in aanmerking voor veel traineeships. Je moet zelf even goed kijken wat je het meest trekt binnen IT. Mocht je hulp willen dan kunnen we wel even sparren.
Toch kreeg ik laatst een standaardafwijzingsemail. Daar heb ik nog op gereageerd maar nee hoor niks.

Dat vind ik dan toch erg teleurstellend. Niet eens even gebeld helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 16:02
Ik wilde je alleen even zeggen: je bent niet de enige in een soortgelijke situatie en het komt vast wel goed. Ik denk dat het beste wat je kunt doen is nagaan waar je echt blij van wordt, en daar je met alle energie op richten. Bovenstaand advies is ongetest, dus succes niet gegarandeerd, maar wie weet, veel geluk gewenst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-05 19:51
Je lijkt wat vast te zitten in kan-niet-wil-niet. Dat is weinig productief en als dat ook maar enigszins doorklinkt in je sollicitatiebrieven/-gesprekken, dan is dat een struikelblok.
Ik zou je aanraden om jezelf een schop onder de kont te geven en actief in je huidige vrije tijd wat nieuwe dingen te proberen, om te kijken waar je goed in bent en energie van krijgt. Want niet op kunnen noemen waar je goed in bent - anders dan één opmerking van één persoon kunnen napraten, die je zelf vervolgens in twijfel trekt - op jouw leeftijd*, is zonde. Vooral voor jezelf. Niet goed voor je eigenwaarde.

Wat betreft een autorijbewijs: Ik heb ook ongeveer jouw leeftijd* en heb er ook geen. Het voertuig dat ik wel heb, is een deel van het jaar geen optie, dus ik ben ook gebonden aan het OV.
Staar je daar dus niet op blind. En op andere vlakken heb ik minder dan jij (WO propedeuse is m'n hoogste papiertje) en alsnog heb ik niet zonder baan gezeten.

Houd jezelf dus niet tegen met de focus leggen op redenen waarom het zogenaamd niet kan. Kijk naar wat je wil en kan en ga dat dan vervolgens dóén.
Hup, actie. Dat verdien je :)

*Ik dacht iets gelezen te hebben van ca 30, maar kan het niet zo snel meer terugvinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Mijre op 06-10-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Mijre schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:36:
Je lijkt wat vast te zitten in kan-niet-wil-niet. Dat is weinig productief en als dat ook maar enigszins doorklinkt in je sollicitatiebrieven/-gesprekken, dan is dat een struikelblok.
Ik zou je aanraden om jezelf een schop onder de kont te geven en actief in je huidige vrije tijd wat nieuwe dingen te proberen, om te kijken waar je goed in bent en energie van krijgt.
Wat voor dingen heb je het dan over precies ?

Momenteel ben ik nog de boel hier in huis op orde aan het brengen. Zo heb ik pas sinds vandaag internet dat was een heel gedoe met een monteur die niks bij zich had etc. Urenlang gebeld. Dat vreet energie.

Behalve 2 dagjes strand toen dat nog kon ben ik nog nergens heen geweest.

Een van mijn weinige hobby's is piano spelen en ik heb nog geeneens een piano gekocht, niet aan toegekomen. Kost ook nogal wat geld
Want niet op kunnen noemen waar je goed in bent - anders dan één opmerking van één persoon kunnen napraten, die je zelf vervolgens in twijfel trekt - op jouw leeftijd*, is zonde. Vooral voor jezelf. Niet goed voor je eigenwaarde.
Begin 30 inderdaad en nee ik zou niet echt weten waar ik nou echt goed in ben, nee.
Qua werk is het voor mij heel simpel : de werkgever vertelt mij wat ik moet doen en dan voer ik de gevraagde werkzaamheden uit. Niks geen "winnersmentaliteit " of "carrièretijger" gedoe dat soort termen word ik allergisch van. Dat ging tot aan maart dit jaar dus altijd prima.
Wat betreft een autorijbewijs: Ik heb ook ongeveer jouw leeftijd* en heb er ook geen. Het voertuig dat ik wel heb, is een deel van het jaar geen optie, dus ik ben ook gebonden aan het OV.
Staar je daar dus niet op blind. En op andere vlakken heb ik minder dan jij (WO propedeuse is m'n hoogste papiertje) en alsnog heb ik niet zonder baan gezeten.
Dit is leuk een lotgenoot die geen auto rijdt maar ik heb verder geen idee wat voor baan jij doet dus ik heb er verder weinig aan.
Houd jezelf dus niet tegen met de focus leggen op redenen waarom het zogenaamd niet kan. Kijk naar wat je wil en kan en ga dat dan vervolgens dóén.
Hup, actie. Dat verdien je :)

*Ik dacht iets gelezen te hebben van ca 30, maar kan het niet zo snel meer terugvinden?
Ok maar ik heb in jouw commentaar nog niet echt concrete tips gelezen eigenlijk van waar ik dan met mijn ervaring op zou kunnen solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik heb gekeken voor zij instromers middelbaar onderwijs. Het idee dat ik krijg is dat ze liever iemand willen die al leraar is en dat er "zijinstromers ja" bij staat voor de vorm. Ik kan wel een sollicitatie sturen maar ik ben bang dat het dan een standaard afwijzing wordt.

Heeft er iemand ervaring mee dat zij instromen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom geen werk zoeken op Schiphol? Zat banen te vinden daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:37
Homeland schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:17:
Waarom geen werk zoeken op Schiphol? Zat banen te vinden daar.
*knip* Dit soort reacties mogen achterwege blijven.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zitten rondom Amsterdam een paar hele grote OEM's en cloudproviders; het lijkt me sterk dat die niet op zoek zijn naar iemand die lokaal (dus niet ambulant) beschikbaar is met kennis van of ervaring in storage en servers. Daarnaast wemelt het er van de datacenters, IT-organisaties, etc. en er is een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Zelfs mijn eigen werkgever (net gekeken) heeft vacatures in/ronom Amsterdam; een rijbewijs B staat op de voorkeurslijst maar gezien onze (proactieve) manieren van thuiswerken, ben ikzelf ook eens in de 3 a 4 weken misschien een keer op kantoor (wel met de auto; trein kost me 31 minuten extra). Sinds maart werkloos? Volgens mij is er een aanzienlijke vraag bij "de gemeente", "de handhaving", "het vervoer" en andere grote verweven organisaties in de regio.

Misschien dat ik te snel lees maar nergens staat precies waar je passie ligt of voor welke (droom)baan je morgen een omscholing zou instappen. Het is vooral een beetje afwachtend; benadrukken wat je niet kan / wil of weet te vinden; en weinig concreets over de exacte vacatures die je wel hebt benaderd. Je ziet al beren op de weg met "zal ik wel een sollicitatie sturen"; alsof we hier op Tweakers 100% bevestiging kunnen geven over hoe een potentiele werkgever je wel of niet gaat afwijzen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
sirdanilot schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:08:
Ik heb gekeken voor zij instromers middelbaar onderwijs. Het idee dat ik krijg is dat ze liever iemand willen die al leraar is en dat er "zijinstromers ja" bij staat voor de vorm. Ik kan wel een sollicitatie sturen maar ik ben bang dat het dan een standaard afwijzing wordt.

Heeft er iemand ervaring mee dat zij instromen ?
Uiteraard willen ze het liefst iemand die al leraar is. En dan graag ook een met veel ervaring en uitmuntende prestaties. Want dat is makkelijk.
Met het huidige tekort moeten ze echter een wijder net uitgooien. Er zijn meer leraren nodig en zij-instromers aannemen is een manier op dat gat op te vullen. Het staat er dus niet puur voor de vorm.
Voor zover ik weet kunnen ze ook subsidie aanvragen om de opleiding van zij-instromers te bekostigen. Daarnaast is het volgens mij wel de bedoeling dat je een opleiding hebt die (enigzins) aansluit bij het vak waarin je les wil geven (met een master taalkunde kan je natuurlijk geen wiskunde geven).
Een goede plek voor meer informatie over werken in het onderwijs is het onderwijsloket, als het goed is kan je daar ook contact mee opnemen voor persoonlijk advies.

Verder is het goed om te onthouden dat afwijzing (zonder verdere toelichting of correspondentie) onderdeel is van solliciteren. Laat het je niet teveel tegenhouden.
Veel succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
ybos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:54:
netbeheerder zoals Stedin/Liander/Enexis.
Daar nemen ze tegenwoordig bijna iedereen aan :X (no offence)..
Ligt er aan wat je salaris eis is 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
The Fatal schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Ligt er aan wat je salaris eis is 😂
Niet mijn eis maar in mijn laatste baan zat ik inclusief salescommissie op 5 duizend per maand bruto gemiddeld.

Mag wel wat minder zijn want in Ierland liggen de lonen hoger dan in Nederland (prijzen in de supermarkt etc. liggen ook hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:10
...

[ Voor 98% gewijzigd door evmmb op 08-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 16:26
Veel corporates in grote steden zijn niet eens bereikbaar met de auto of hebben simpelweg het beleid dat iedereen met een kantoorfunctie enkel een NS-business card krijgt (plus een groot gedeelte van de tijd thuiswerken). Dus daar kan het toch niet van afhangen.

Volgens mij hebben alle energiebedrijven, banken, verzekeraars, telco's etc. nog vacatures genoeg.

Dus misschien kan je hulp zoeken bij het uitkiezen van geschikte vacatures en het verkopen van jezelf. Want werk is er genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Hondjeee op 07-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind datgene wat je kunt en datgene wat je wil nu niet echt heel helder over komen. Wellicht een idee om dat eerst eens helderder te maken, vooral voor jezelf.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Hondjeee schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:08:
Veel corporates in grote steden zijn niet eens bereikbaar met de auto of hebben simpelweg het beleid dat iedereen met een kantoorfunctie enkel een NS-business card krijgt (plus een groot gedeelte van de tijd thuiswerken). Dus daar kan het toch niet van afhangen.

Volgens mij hebben alle energiebedrijven, banken, verzekeraars, telco's etc. nog vacatures genoeg.

Dus misschien kan je hulp zoeken bij het uitkiezen van geschikte vacatures en het verkopen van jezelf. Want werk is er genoeg.
Waar kan ik dat soort sollicitatiehulp krijgen ?

Een bijstandsuitkering aanvragen wil ik dus niet omdat iemand die ik ken toen gedwongen bij de plantsoenendienst moest werken toen die dat deed. Kan ik ook zonder uitkering hulp vragen bij het uwv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
FirePuma142 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:20:
Ik vind datgene wat je kunt en datgene wat je wil nu niet echt heel helder over komen. Wellicht een idee om dat eerst eens helderder te maken, vooral voor jezelf.
Wat ik wil is modaal verdienen of iets meer zonder dat ik continu moet overwerken oid

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NewClassic
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:14
Iedereen verdient natuurlijk een kans om geholpen te worden, maar het lijkt vrij nutteloos als ik zijn posts in dit topic op FOK bekijk

@tommy.the.spotter
Canon R6 - EF 100-400L ii - RF 24-105 F4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sirdanilot schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Wat ik wil is modaal verdienen of iets meer zonder dat ik continu moet overwerken oid
Ik vind het niet zo interessant wat je wil verdienen eigenlijk. Welk vak wil je beoefenen? Wat vindt je leuk? Waar zie je een uitdaging? Wat is er voor nodig om daar te komen? Studie, opleiding, ervaring? Combinatie?

Werk zoeken is nu je werk, maar een stuk moeilijker als je of zeer algemeen zoekt of in een kleine niche. Stap één is helder verwoorden wat je wil en wat je kan. En dan niet alleen financieel.

Als je je zo defensief onverschillig opstelt in sollicitaties of intakes maak je het jezelf wel ontzettend moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
FirePuma142 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:57:
[...]

Ik vind het niet zo interessant wat je wil verdienen eigenlijk. Welk vak wil je beoefenen?
Iets wat aansluit op mijn ervaring

Indien niet een traineeship waarbij ik tijdens het werk deze vaardigheden en certificaten behaal

Zonder werk nog een opleiding doen terwijl ik al een universitaire master heb wordt namelijk nogal een dure grap. Ik ga geen extra opleiding doen zonder baangarantie.

Denk hierbij aan leraar voortgezet onderwijs, programmeren, cybersecurity . Geen ervaring in maar lijkt me leuk.
Wat vindt je leuk?
Mensen corrigeren op hun spelling. Het is vind.

Daarnaast : qua werk niks eigenlijk. Ik werk om te leven.
Waar zie je een uitdaging? Wat is er voor nodig om daar te komen? Studie, opleiding, ervaring? Combinatie?
Studie en ervaring. Zo bezit ik helaas geen lerarenbevoegdheid terwijl onderwijs me nog wel wat lijkt.
Werk zoeken is nu je werk, maar een stuk moeilijker als je of zeer algemeen zoekt of in een kleine niche. Stap één is helder verwoorden wat je wil en wat je kan. En dan niet alleen financieel.

Als je je zo defensief onverschillig opstelt in sollicitaties of intakes maak je het jezelf wel ontzettend moeilijk.
Mijn ervaring staat toch vrij helder in mijn eerste post helaas lukt het niet echt qua solliciteren dus vandaar dat ik dit topic heb geopend. Sommigen hebben goede suggesties geplaatst zoals dat working talent , anderen zeggen nutteloze dingen zoals ga werken in de thuiszorg in Zuidoost Brabant terwijl ik ten eerste geen rijbewijs heb en ten tweede niet in Brabant woon en ten derde geen opleiding of ervaring in de zorg heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 01:38:
Ik ga geen extra opleiding doen zonder baangarantie.

Denk hierbij aan leraar voortgezet onderwijs, programmeren, cybersecurity . Geen ervaring in maar lijkt me leuk.
Als ik dit topic zo lees, is leraar echt niets voor je. En nee, niemand gaat je een baan garanderen, je moet het wel kunnen en dwz de opleiding succesvol afronden. Onderwijs is/kan mentaal slopend zijn en is hard werk, al helemaal middelbare school. Ik geef onderwijs aan de universiteit en dat is al zwaar genoeg, en die studenten hebben er voor gekozen, dat kun je van middelbare scholieren niet zeggen. "Het lijkt je wel leuk" suggereert dat je niet weet wat het echt is.

Probeer eerst eens terug te gaan naar het werk wat je deed en wat stabiliteit te krijgen. Daarna kun je gaan nadenken over wat nieuws.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ergens snap ik wel dat het solliciteren niet zo wil lukken, tenminste als je dezelfde uitstraling hebt zoals je die hier in dit topic toont (en op Fok), geef ik je inderdaad weinig kansen. Je hebt geen drive, totaal geen 'uitstraling' en je geeft aan eerder al afgewezen te zijn omdat je niet sociaal overkomt.

De banen waar jij nu aan denkt sales en onderwijs kun je dan zeker vergeten, dat zal geheel niet bij jou passen, maar ook training geven valt daar onder. Daarnaast krijg ik het idee dat je eigenlijk helemaal niet wilt werken, er geen moeite voor wilt doen en zeker geen ambities hebt. Dit concludeer ik alleen uit de tekst van jou uit dit topic, als dit ook zo gaat bij sollicitaties, vrees ik dat je niets zal gaan vinden.

Begin ermee eerst eens mee goed voor jezelf te bepalen wat jij nu echt wilt, neem vervolgens contact op met met het UWV of een jobcoach en ga met die persoon verder een strategie uitdenken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Ik ga geen extra opleiding doen zonder baangarantie.

Denk hierbij aan leraar voortgezet onderwijs, programmeren, cybersecurity. Geen ervaring in maar lijkt me leuk.
Dan kan ik je (net als sommigen hierboven) uit de brand helpen: programmeren is helemaal niet "wel leuk". Zeker in een bedrijfsmatige omgeving.

Het is wél enorm interessant en er zijn leuke resultaten mee te halen, met superinteressante technieken en geweldige collega's, waardoor je snel minstens 12 uur bezig bent binnen dagen die eigenlijk 8 uur moeten duren.

"lijkt me leuk" komt alleen over alsof je er niet de tijd in wil steken om zoiets werkelijk te leren en ervaring in op te doen. En ken je Dunning-Kruger al?

Je zegt ook dat je je op dit moment prima vermaakt. Hoe vul je dat in? Heb je al een IDE geopend of 20 uur achter elkaar foutieve code zitten debuggen (natuurlijk afsluitend met het bekende Eureka-moment en een facepalm omdat het ook in 5 minuten opgelost had kunnen worden :+) om te kijken of het wat voor je is?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
_Dune_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 02:17:
Ergens snap ik wel dat het solliciteren niet zo wil lukken, tenminste als je dezelfde uitstraling hebt zoals je die hier in dit topic toont (en op Fok), geef ik je inderdaad weinig kansen. Je hebt geen drive, totaal geen 'uitstraling' en je geeft aan eerder al afgewezen te zijn omdat je niet sociaal overkomt.

De banen waar jij nu aan denkt sales en onderwijs kun je dan zeker vergeten, dat zal geheel niet bij jou passen, maar ook training geven valt daar onder. Daarnaast krijg ik het idee dat je eigenlijk helemaal niet wilt werken, er geen moeite voor wilt doen en zeker geen ambities hebt. Dit concludeer ik alleen uit de tekst van jou uit dit topic, als dit ook zo gaat bij sollicitaties, vrees ik dat je niets zal gaan vinden.

Begin ermee eerst eens mee goed voor jezelf te bepalen wat jij nu echt wilt, neem vervolgens contact op met met het UWV of een jobcoach en ga met die persoon verder een strategie uitdenken.
Zijn die jobcoaches gratis of kost dat ook geld wat ik dus niet heb omdat ik geen baan heb ?

Ik wil graag een jobcoach maar ik wil niet dmv de Participatiewet worden gedwongen in de plantsoenendienst te gaan werken. Vandaar dat ik geen bijstandsuitkering heb aangevraagd.

Wat betreft ambitie : ik wil gewoon een baan om te overleven. Ik hoef geen ceo van Deloitte te worden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Stukfruit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 03:22:
[...]

Dan kan ik je (net als sommigen hierboven) uit de brand helpen: programmeren is helemaal niet "wel leuk". Zeker in een bedrijfsmatige omgeving.

Het is wél enorm interessant en er zijn leuke resultaten mee te halen, met superinteressante technieken en geweldige collega's, waardoor je snel minstens 12 uur bezig bent binnen dagen die eigenlijk 8 uur moeten duren.

"lijkt me leuk" komt alleen over alsof je er niet de tijd in wil steken om zoiets werkelijk te leren en ervaring in op te doen. En ken je Dunning-Kruger al?

Je zegt ook dat je je op dit moment prima vermaakt. Hoe vul je dat in? Heb je al een IDE geopend of 20 uur achter elkaar foutieve code zitten debuggen (natuurlijk afsluitend met het bekende Eureka-moment en een facepalm omdat het ook in 5 minuten opgelost had kunnen worden :+) om te kijken of het wat voor je is?
Ik ben wel eens begonnen met zo'n gratis cursusje op code Academy. Dat gaat prima hoor.

Ik ben nooit heel ver gekomen met programmeren want ik denk dan al gauw : wat ga ik programmeren? Wat is het doel van bijvoorbeeld python of wat dan ook leren ? Als ik geen duidelijk concreet doel heb dan vind ik het lastiger te leren want dan is het niet concreet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:58:
[...]

Ik ben wel eens begonnen met zo'n gratis cursusje op code Academy. Dat gaat prima hoor.

Ik ben nooit heel ver gekomen met programmeren want ik denk dan al gauw : wat ga ik programmeren? Wat is het doel van bijvoorbeeld python of wat dan ook leren ? Als ik geen duidelijk concreet doel heb dan vind ik het lastiger te leren want dan is het niet concreet
Dan moet je zelf een doel stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:40
Bijstand kun je niet krijgen, zolang je nog aangeeft iets van spaargeld te hebben.

Ik heb dezelfde struggles als TS, maar waarom is bovenmodaal verdienen een eis? Je hebt geen hoge lasten, want sociale huurwoning, geen auto etc, dus dan zou ik zeggen dat je prima rond kunt komen van boodschappen scannen bij de lokale supermarkt.

Daarnaast kun je dan 1 dag per week jezelf ergens gaan inzetten - bijvoorbeeld aan een eigen programmeerproject dat je dan aan je portfolio kunt toevoegen of ergens 1 dag stage lopen om zo ervaring op te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 21:43
Is er een reden dat je zo "gelaten" reageert? Ik heb je FOK-deel niet gelezen, maar op mij kom je nogal vlak over. Daar bedoel ik mee: Je vraagt hulp, maar vervolgens is eigenlijk niets goed. Je geeft aan dat je sociaal niet de meest handige persoon bent, daar ben je echt niet de enige in. Alleen de combinatie van een passieve houding en sociaal terughoudend levert niet de beste kruiwagen op om aangenomen te worden.
Even inhoudelijk: De rijksoverheid zoekt een machtig aantal mensen. Veel in de IT en ook op specialistische plekken. Zelf werk ik voor een organisatie waar je aangenomen wordt op werk- denk niveau en dan intern wordt opgeleid voordat je aan het werk gaat.
Mocht je een medische reden hebben of "afstand tot de arbeidsmarkt" dan kun je bij de overheid ook goed terecht. Er wordt dan begeleiding geregeld en vaak lukt het zelfs om gewoon op niveau en fulltime te werken.
BIj ons is OV de norm voor de meeste functies.
Je woont in de buurt van schiphol, waar genoeg overheidsdiensten zitten, die goed bereikbaar zijn.
Kijk ook verder dan jouw beeld van een organisatie. Zo heeft elke organisatie behoefte aan ondersteunende functies die vaker kantoorgebonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TooTall_NL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:20:
Is er een reden dat je zo "gelaten" reageert? Ik heb je FOK-deel niet gelezen, maar op mij kom je nogal vlak over. Daar bedoel ik mee: Je vraagt hulp, maar vervolgens is eigenlijk niets goed. Je geeft aan dat je sociaal niet de meest handige persoon bent, daar ben je echt niet de enige in. Alleen de combinatie van een passieve houding en sociaal terughoudend levert niet de beste kruiwagen op om aangenomen te worden.
Even inhoudelijk: De rijksoverheid zoekt een machtig aantal mensen. Veel in de IT en ook op specialistische plekken. Zelf werk ik voor een organisatie waar je aangenomen wordt op werk- denk niveau en dan intern wordt opgeleid voordat je aan het werk gaat.
Mocht je een medische reden hebben of "afstand tot de arbeidsmarkt" dan kun je bij de overheid ook goed terecht. Er wordt dan begeleiding geregeld en vaak lukt het zelfs om gewoon op niveau en fulltime te werken.
BIj ons is OV de norm voor de meeste functies.
Je woont in de buurt van schiphol, waar genoeg overheidsdiensten zitten, die goed bereikbaar zijn.
Kijk ook verder dan jouw beeld van een organisatie. Zo heeft elke organisatie behoefte aan ondersteunende functies die vaker kantoorgebonden zijn.
Ja een IT functie bij de rijksoverheid lijkt me leuk.

"Afstand tot de arbeidsmarkt" ik heb hiervoor ook gewoon 5 jaar fulltime gewerkt he. Dus dat valt dan toch wel mee of niet ?

Waarom ik gelaten reageer? Ik kom oorspronkelijk uit Zeeland en zo zijn wij nu eenmaal. Nuchter. Al die carrière termen van "winnaarsmentaliteit", "carrièretijger" daar kunnen we niet zo veel mee. Nu snap ik dat nu dat ik in de Randstad woon dat een beetje anders is maar ik ga ook weer geen toneel spelen want ze zeggen altijd dat je jezelf moet zijn bij sollicitaties. Nou dat valt tot nu toe dus nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
exelletor schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:13:
Bijstand kun je niet krijgen, zolang je nog aangeeft iets van spaargeld te hebben.

Ik heb dezelfde struggles als TS, maar waarom is bovenmodaal verdienen een eis? Je hebt geen hoge lasten, want sociale huurwoning, geen auto etc, dus dan zou ik zeggen dat je prima rond kunt komen van boodschappen scannen bij de lokale supermarkt.

Daarnaast kun je dan 1 dag per week jezelf ergens gaan inzetten - bijvoorbeeld aan een eigen programmeerproject dat je dan aan je portfolio kunt toevoegen of ergens 1 dag stage lopen om zo ervaring op te doen.
Allez ik kan boodschappen gaan scannen maar hoe sluit dat aan op mijn ervaring die beschreven staat in mijn eerste post ? Is toch nogal een carrièreswitch van IT sales naar achter de kassa zitten of niet?

Bovenmodaal is geen eis als ik ook wat leer. Denk daarbij aan een traineeship programmeren , cybersecurity , of al werkende lerarenopleiding doen. Echter kreeg ik tot nu toe standaard afwijzingen ze bellen me niet eens even. Dat vind ik nogal een teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
souljah1h schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Dan moet je zelf een doel stellen.
Als het doel is een baan vinden welke certificaten moet ik dan behalen qua programmeren ?

Gewoon web developer halen ze toch uit India ? Wat kan ik wel wat een veel goedkopere Indiër niet kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik snap niet helemaal waarom het een nadeel zou zijn dat je in Ierland gewerkt hebt. Ik denk dat dit juist een voordeel kan zijn, ik weet niet waar je daar gewerkt hebt maar daar zitten toch de grote IT jongens? Misschien ligt het aan je presentatie bij de sollicitaties?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
@sirdanilot
Het was niet bedoeld als kritiek, maar omdat je niet zoveel informatie geeft is het ook gissen. Er is iets waardoor een baan zoeken nu niet zo lekker loopt. Bij ons lopen trajecten voor medewerkers die van buiten komen en sociaal onhandig zijn, maar dit heeft dan soms een oorzaak die vastgesteld is.
Zou toch kunnen dat dit voor jou ook geldt, maar je in je vorige werk gewoon prima hebt gefunctioneerd, omdat dit gewoon een match was.

Als Zeeuw solliciteren in de regio Amsterdam is misschien ook gewoon cultuurverschil op sommige momenten.
Bij mijn werk, regio Rotterdam, werken trouwens echt genoeg Zeeuwen, die alles behalve stug en nuchter zijn.
Misschien moet je nuchter ook niet verwarren met passief en een wat negatief zelfbeeld. Een wat voorbarige conclusie, ik weet het, maar ik benoem even het beeld dat ik krijg uit je posts.
Er zijn echt wel dingen die jou onderscheiden van iemand die voor jou aan de sollicitatietafel heeft gezeten hoor. Praat vooral jezelf niet naar beneden, je hebt een unieke arbeidservaring op je CV staan, dat is toch al mooi om uit te leggen en trots op te zijn....
Voor de overheid zijn er voldoende sites te vinden, waar de vacatures op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Marzman schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:38:
Ik snap niet helemaal waarom het een nadeel zou zijn dat je in Ierland gewerkt hebt. Ik denk dat dit juist een voordeel kan zijn, ik weet niet waar je daar gewerkt hebt maar daar zitten toch de grote IT jongens? Misschien ligt het aan je presentatie bij de sollicitaties?
Ja ik heb wel het commentaar gekregen dat ik "niet sociaal " ben bij een sollicitatie. De sollicitatie verliep dan via Teams dus hoe je dan socialer moet overkomen is mij onduidelijk.

Ik heb inderdaad bij de grote IT jongens gewerkt dus toch jammer dat het nou niet wil lukken inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:58:
[...]

Daarmee leer je alleen de basis (ook met de advanced tutorials) en niet hoe een volledig programma qua bijvoorbeeld high-level structuur in elkaar wordt gezet, hoe je wensen van een klant kan afkaderen (als je bij een klein bedrijf zit met korte lijnen is dat nuttig om te weten), enz.
Programmeren is maar een stuk gereedschap om bij dat doel (bijvoorbeeld een product of dienst) te komen. De rest is ervaring. Zolang je daar niet doorheen gaat wordt je niet beter dan alle mensen die net van hun studie komen en wordt het nog moeilijker om ergens binnen te komen omdat zij waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Hoe je aan zo'n doel kan komen... uh, hoe creatief ben je? Heb je nooit dat je denkt: "dat spelletje wil ik namaken!" of "ik heb echt een systeem nodig waarmee dit of dat geautomatiseerd wordt"?

En dat heeft weinig te maken met dingen zoals "winnaarsmentaliteit" en "carrièretijger" want dat is inderdaad onzin voor managers die zelf niets kunnen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 08-10-2023 08:49 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Stukfruit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

Daarmee leer je alleen de basis (ook met de advanced tutorials) en niet hoe een volledig programma qua bijvoorbeeld high-level structuur in elkaar wordt gezet, hoe je wensen van een klant kan afkaderen (als je bij een klein bedrijf zit met korte lijnen is dat nuttig om te weten), enz.

[...]

Programmeren is maar een stuk gereedschap om bij dat doel (bijvoorbeeld een product of dienst) te komen. De rest is ervaring. Zolang je daar niet doorheen gaat wordt je niet beter dan alle mensen die net van hun studie komen en wordt het nog moeilijker om ergens binnen te komen omdat zij waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Hoe je aan zo'n doel kan komen... uh, hoe creatief ben je? Heb je nooit dat je denkt: "dat spelletje wil ik namaken!" of "ik heb echt een systeem nodig waarmee dit of dat geautomatiseerd wordt"?

En dat heeft weinig te maken met dingen zoals "winnaarsmentaliteit" en "carrièretijger" want dat is inderdaad onzin voor managers die zelf niets kunnen :+
Oh een spelletje maken ? Dat heb ik wel eens gedaan game maker heette dat. Vooral nocode maar sommige dingen moet je dan wel een stukje programmeren awel dan Google ik hoe je dat doet en dan vogel ik het wel uit hoor.

Nou is game development wel een heel competitief veld want iedere nerd wil dat doen. Ik maak daar echt geen schijn van kans helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Oh een spelletje maken ? Dat heb ik wel eens gedaan game maker heette dat. Vooral nocode maar sommige dingen moet je dan wel een stukje programmeren awel dan Google ik hoe je dat doet en dan vogel ik het wel uit hoor.

Nou is game development wel een heel competitief veld want iedere nerd wil dat doen. Ik maak daar echt geen schijn van kans helaas.
Concreet: Wat verwacht je van ons?
Je hebt veel tips gekregen in dit topic. Hier is voldoende uit te halen. Mijn tip zou zijn om even je eigen posts terug te lezen en probeer dat objectief te doen.
Niemand verwacht dat je gelijk als een topper op je werkgebied binnenkomt. Zeker niet als je niet op een zelfde functie solliciteerd als je eerst had.
Dan moet je het in een gesprek en procedure vooral hebben van de overtuiging dat jij degene bent die zich het werk "eigen" kan maken, een fijne collega is en een beetje de gunfactor heeft.
Volgens mij zijn er genoeg organisaties die nuchter als een kwaliteit zien en die niet perse op zoek zijn naar iemand die over 3 jaar al de directie wil vervangen. Sterker nog ik werk daar zelf ook veel liever mee!

Bekijk vacatures niet perse met waar je nog niet aan voldoet, maar probeer iets te vinden waar je interesse ligt en je het idee hebt dat je daarin kan groeien.
Nuchter Zeeuws: Maak het jezelf niet zo moeilijk door drempels te verzinnen en laat zien dat je aan de slag wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Zoals ik al zei, werk vinden is nu je werk. Kies er eentje, en zet op een rij wat je er voor moet doen, zelf moet doen, om je kansen significant groter te maken. Met alleen de wens uitspreken kom je nergens.
Mensen corrigeren op hun spelling. Het is vind.
Bureauredacteur? Vertaler? Mensen corrigeren moet natuurlijk nimmer het hoofddoel zijn, dat wordt rap vervelend, linksom of rechtsom.
Daarnaast : qua werk niks eigenlijk. Ik werk om te leven.
Je spreekt jezelf tegen. Even hier voor noem je nog enkele opties.
Studie en ervaring. Zo bezit ik helaas geen lerarenbevoegdheid terwijl onderwijs me nog wel wat lijkt.
En naast studie en ervaring? En als je het plaatje compleet hebt, wat ga je dan doen om dat te bereiken? Het voelt een beetje alsof je verwacht dat je iets aangereikt gaat worden, in plaats van zelf meters te maken.
Mijn ervaring staat toch vrij helder in mijn eerste post helaas lukt het niet echt qua solliciteren dus vandaar dat ik dit topic heb geopend.
Ik snap wel een beetje waarom dat qua solliciteren niet echt loopt. Je komt ongemotiveerd en hautain over. Dat is wel een bijzonder slechte combinatie voor een werkgever omdat het elkaar versterkende eigenschappen zijn.

Maak een helder plan voor jezelf, met de weg er naar toe er in. Dat kan dus ook eerst een tussenbaan zijn. Neem daar ook in mee dat je wellicht nog wat persoonlijke ontwikkeling te gaan hebt voor je als een goede kandidaat in sollicitatieprocedures gezien kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:55:
[...]
Ik wil graag een jobcoach maar ik wil niet dmv de Participatiewet worden gedwongen in de plantsoenendienst te gaan werken. Vandaar dat ik geen bijstandsuitkering heb aangevraagd.
Nu is het maar mijn interpretatie, maar het lijkt alsof je ergens in je hoofd denkt een keuze te hebben. As je dit niet fatsoenlijk opgelost krijgt sta je wel degelijk te schoffelen.

Misschien moet dit besef wat harder indalen om iets minder kritisch te filteren en jezelf wat meer voor andere mogelijkheden open te stellen. Ik sluit me namelijk aan bij de rest dat je nogal in 'wil niet/kan niet' lijkt vast te zitten. Het kan zijn dat je nu denkt dat het niet gaat lopen zoals je wil. Mogelijk heb je daarin gelijk, mogelijk ook niet. Het is belangrijk het onderscheid tussen die twee in je hoofd te houden. Maar daarnaast ontkom je er ook niet aan na te denken over wat dan wel mocht je idd gelijk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NewClassic schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:51:
Iedereen verdient natuurlijk een kans om geholpen te worden, maar het lijkt vrij nutteloos als ik zijn posts in dit topic op FOK bekijk
Dank voor de leestip.

Maar als ik dat zo lees... dan vrees ik dat het voor de TS een lastig & moeilijk verhaal gaat worden... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Maar goed. Overheid dus. Reizen per OV en niet teveel last van ambities. Daarmee scheer ik niet alle ambtenaren over een kam want er zijn ook ambitieuze ambtenaren. Maar dat zijn juist degenen die makkelijk opbranden omdat de organisatie er niet op ingericht is.

Het lijkt me in de basis altijd verstandig iets te zoeken dat ook bij je als persoon past en in dit opzicht zie ik wel een goede match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Lijkt me erg leuk helaas is Apeldoorn te ver weg.

Maar ik ga vandaag even bij de overheid kijken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
ehtweak schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Dank voor de leestip.

Maar als ik dat zo lees... dan vrees ik dat het voor de TS een lastig & moeilijk verhaal gaat worden... :|
Dus wat dan, moet ik dan maar bijstand trekken en schoffelen ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Yucon schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:37:
Maar goed. Overheid dus. Reizen per OV en niet teveel last van ambities. Daarmee scheer ik niet alle ambtenaren over een kam want er zijn ook ambitieuze ambtenaren. Maar dat zijn juist degenen die makkelijk opbranden omdat de organisatie er niet op ingericht is.

Het lijkt me in de basis altijd verstandig iets te zoeken dat ook bij je als persoon past en in dit opzicht zie ik wel een goede match.
Nou dan inschat je wellicht iets te veel ambtenaren te laag in. Mijn god wat een bak negativiteit en onvermogen straalt TS uit.

Maar incl topic op Fok ben ik van mening dat TS niet op WO niveau kan acteren, "ik doe wat mijn baas zegt dat ik moet doen" en dat in combinatie met de uitstraling van een natte krant. TS heeft door een gelukje in Ierland veels te veel verdiend imho.

Denk dat het er op neer komt dat TS door zijn spaargeld zal branden en alsnog op zijn best ergens in een magazijn/supermarkt baantje zal belanden.

Banen op WO niveau zijn gewoon niet in reach met zo'n instelling en uitstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Totdat jij een bedrijf kunt overtuigen waarom je 40k+ waard bent lijkt me dat het enige alternatief om legaal aan geld te komen.

Overigens hoef je niet per definitie te schoffelen als je een bijstandsuitkering ontvangt. Maar vind je het echt heel gek dat je je een beetje moet inzetten voor de maatschappij om gratis geld te krijgen omdat je niet wil werken?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Als je zelf op FOK al zegt, quote: "Ik mis het werkende leven absoluut niet. Een mens hoort niet te werken op kantoor of thuis achter laptopje." hiero.
Denk je dan echt dat mensen nog advies willen geven?
Ik denk dat je gewoon een schop onder je kont moet krijgen en moet gaan werken voor je centen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Met tientallen jaren ervaring kan ik je vertellen dat dit in de praktijk zal tegenvallen.
Je kan een onderdeel oppakken omdat het speelveld best groot is. Juist game development zit vol onderdelen waar je prima heel ver in kan komen zonder ooit een spel te maken omdat het een breed pakket met heel verschillende skills omvat. Je hoeft niet eens een (simpele) 3d engine te kunnen maken om er dikke boterhammen mee te verdienen.

Maar als ik je reacties hier en op FOK! mag geloven (en de overdreven reacties op FOK! even achterwege laat) dan valt het enigszins op dat je jezelf ondanks sommige uitspraken behoorlijk overschat en dingen die je eventueel zou kunnen doen juist onderschat.

Dit bedoel ik trouwens niet verkeerd hoor. Ik hoop echt dat je dit soort feedback ter harte neemt. Het ding is alleen dat wat je noemt in de praktijk niet zo werkt.

Om mijn punt te verduidelijken: als ik je bijvoorbeeld zou moeten aannemen en jij zegt dat je goed bent in correct taalgebruik terwijl je binnen je schrijfsels verschillende keren met "ik" begint (taaltechnisch niet netjes en teveel focus op jezelf), geen nette paragrafen neerzet en niet vakkundig omgaat met leestekens, dan zou ik je bij voorbaat al niet aannemen. Als je dat combineert met de redelijk hoge op een paard zittende houding dan duiken de kansen nog verder naar beneden.

TL;DR: Als je niet in plantsoenendienst wil eindigen dan zou ik als de wiedeweerga gaan budgetteren met het geld dat je nog hebt en de studieboeken openslaan.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:23
Zou je concreet kunnen opsommen wat precies je wensen van een baan zijn? Want het klinkt niet alsof je dat zelf helemaal helder hebt.
- moet bereikbaar zijn met OV
- moet binnen eigen vakgebied vallen
- moet niet meer dan 40uur werken zijn

Waarom is Apeldoorn geen optie? Er zijn genoeg huizen rondom Apeldoorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Nee hoor, nog niet. :+
Maar dan zul je nog wel wat moeten doen aan de manier waarop je nu met het geheel omgaat.

Naast de talloze adviezen en tips die alhier voorbijgekomen zijn, dan nog eentje:
Kijk eens op LinkedIn voor mensen die je helpen met solliciteren. Bijvoorbeeld:
https://www.linkedin.com/in/wendygoudzwaard/
of
https://www.linkedin.com/in/judithschoorlemmer/
en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Maar dan zul je wel actie moeten ondernemen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 17:19
sirdanilot schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:06:
[...]

Wat voor dingen heb je het dan over precies ?

Momenteel ben ik nog de boel hier in huis op orde aan het brengen. Zo heb ik pas sinds vandaag internet dat was een heel gedoe met een monteur die niks bij zich had etc. Urenlang gebeld. Dat vreet energie.

Behalve 2 dagjes strand toen dat nog kon ben ik nog nergens heen geweest.

Een van mijn weinige hobby's is piano spelen en ik heb nog geeneens een piano gekocht, niet aan toegekomen. Kost ook nogal wat geld
Iemand schrijft dat je nieuwe dingen moet gaan proberen. Jij noemt vervolgens één ding als hobby en dat je twee dagjes naar het strand bent geweest.
Nou, dan zijn er zo ongeveer een miljoen dingen die je nog kunt gaan proberen om te kijken of het wat voor je is! Ga sporten, word lid van een club, zoek uit hoe je een vast lid van een vereniging kunt worden, kortom; activeer jezelf.
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:55:
[...]

Wat betreft ambitie : ik wil gewoon een baan om te overleven. Ik hoef geen ceo van Deloitte te worden hoor.
Dan kun je bij DHL/PostNL/etc. makkelijk terecht. Lopende band werk is er ook vast wel wat. Dat zijn allemaal banen waar je genoeg verdient om te overleven.

Ik zag je een paar keer schrijven over het onderwijs in gaan.

Docent Nederlands heb je momenteel 0 bevoegdheid voor nodig, daar kun je letterlijk binnen 2 uur een baan in vinden als je zegt dat je geïnteresseerd bent. Echter is het onderwijs geen baan dat mensen doen voor het geld. Ja, het betaalt niet slecht, maar in verhouding tot het werk dat je levert en hoeveel je van jezelf moet geven is het niet evenredig. Docent zijn is veel en lang hard werken buiten de vakanties om, en tijdens de vrije dagen (vakanties, feestdagen) ben je stiekem meestal ook aan het werk. Met een contract van 24 werkuren per week zit je toch al snel tussen de 30-40 uur per week aan je werk omdat er allerlei "randzaken" zoals lesvoorbereidingen, toetsen nakijken, ouderavonden, etc. bijkomen. Dit zou je dan in de vakanties moeten kunnen compenseren maar aangezien je (volgens mij) wettelijk recht hebt op 25 vrije dagen en je in het onderwijs ongeveer 60 dagen vrij hebt, moet je die uren dus gelijk kunnen trekken aan 35 vrije dagen. Dit lukt naar mijn ervaring niet, plus je kunt niet kiezen wanneer je vrij hebt. Daar staat tegenover dat je met Engels en Nederlands goede baankansen hebt.

Om docent te worden moet je uiteindelijk je bevoegdheid halen, wat zelfs met een WO volgens mij nog wel wat jaren betekent als je niet binnen je vakgebied werkt (dan bedoel ik je uitspraak over Nederlands en Engels). Dit is te doen deeltijd (ook versneld) met een baan erbij, maar houd er dan rekening mee dat je maar een aantal jaar binnen dezelfde school mag werken (ze mogen je maximaal 3 tijdelijke contracten geven volgens mij) zolang je onbevoegd bent.

Mensen die het onderwijs "wel leuk lijkt" denken vaak een bevoegdheid te halen omdat ze capaciteiten hebben maar tonen in mijn ervaring meestal alleen goed te zijn in bijvoorbeeld literatuur of taalkunde, maar gaan dan stuk op zaken als didactiek, pedagogiek, of simpelweg de stages. Het voorbeeld dat jij schreef over de student die koffie ging halen kan goed zijn, maar vond ik zelf wel een goede voor wat reflecties: waarom mocht deze student de les verlaten en weer terugkomen terwijl jij zei dat het niet mocht? Was zijn enige consequentie dat jij zijn koffie op dronk? Wat doe je als hij zijn koffie niet af had gestaan? Grijp je warme koffie zomaar uit iemands hand? Waarom mag een student koffie drinken in de les?

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 12:39
Waarom zo denigrerend over de plantsoendienst? Die mensen zetten zich tenminste in voor de maatschappij.

Maar dat je jezelf daar te goed voor voelt, heb je inmiddels duidelijk laten merken.
Je komt erg denigrerend over in je berichten, en veel is te min voor je. Je wil niet eens vermeldden welk diploma je hebt gehaald, behalve de "alfa-studie".
Maar waar je wel goed in bent, is blijkbaar niks. Want je ziet alleen maar drempels en kuilen.

Inkomen uit een vorige baan, in een andere land (en dus: economie) vergelijken met het huidig aanbod in Nederland. en dan jammeren dat je voor banen met "maar"40K inkomen bent afgewezen.

40K gewoon een modaal inkomen in Nederland. Geen starterssalaris.
Dus wil je daar beginnen moet je vaak wat kunnen laten zien. Competenties, diploma's, ervaring, maar bovenal... een proactieve houding.

dat laatste is gezien de vele reacties ver te zoeken. Er staan in Nederland zo'n >427K vacatures open.
Ga spreekwoordelijk gas geven, en minder kieskeurig worden. Ja je gaat afwijzingen krijgen... That's life. Maar hoe je daar tot nu toe mee omgaat, is het probleem.

Wil je socialer worden? ga part-time een "simpele baan" vervullen waarmee je geforceerd met mensen in contact komt. wordt fietsbezorger bij Flink ofzo. Dan moet je wel gaan praten met mensen :+
en is op de fiets te doen, no phun intended. Terwijl je een inkomensbron hebt, en aan jezelf werkt om socialer te worden kan je ondertussen doorzoeken naar een functie die beter bij je past volgens je eigen zelfbeeld.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Yaksa schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:46:
Als je zelf op FOK al zegt, quote: "Ik mis het werkende leven absoluut niet. Een mens hoort niet te werken op kantoor of thuis achter laptopje. hiero.
Denk je dan echt dat mensen nog advies willen geven?
Ik denk dat je gewoon een schop onder je kont moet krijgen en moet gaan werken voor je centen.
Maar daar weet ik wel een oplossing voor. Lekker in de buitenlucht nog wel :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:01

3DDude

I void warranty's

Het maakt niet uit wat je de TS aandraagt, hij vind wel iets om het niets te vinden ... -_-'

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Nou dan inschat je wellicht iets te veel ambtenaren te laag in. Mijn god wat een bak negativiteit en onvermogen straalt TS uit.

Maar incl topic op Fok ben ik van mening dat TS niet op WO niveau kan acteren, "ik doe wat mijn baas zegt dat ik moet doen" en dat in combinatie met de uitstraling van een natte krant. TS heeft door een gelukje in Ierland veels te veel verdiend imho.

Denk dat het er op neer komt dat TS door zijn spaargeld zal branden en alsnog op zijn best ergens in een magazijn/supermarkt baantje zal belanden.

Banen op WO niveau zijn gewoon niet in reach met zo'n instelling en uitstraling.
Hoezo gelukje ? Ik heb daar gewoon gesolliciteerd en toen die baan gekregen en daar 3 jaar gewerkt hoor. Geen loterij gewonnen als je dat soms dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Hoezo gelukje ? Ik heb daar gewoon gesolliciteerd en toen die baan gekregen en daar 3 jaar gewerkt hoor. Geen loterij gewonnen als je dat soms dacht.
Ik vind dit wel de categorie gelukje:
ik werd er eigenlijk vooral aangenomen omdat Nederlandstaligen zeldzaam zijn in Ierland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Eggthud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:48:
Zou je concreet kunnen opsommen wat precies je wensen van een baan zijn? Want het klinkt niet alsof je dat zelf helemaal helder hebt.
- moet bereikbaar zijn met OV
- moet binnen eigen vakgebied vallen
- moet niet meer dan 40uur werken zijn

Waarom is Apeldoorn geen optie? Er zijn genoeg huizen rondom Apeldoorn.
Ik woon in de regio Leiden/Schiphol , niet in Apeldoorn. Ik heb 12 jaar moeten wachten op deze woning dus verhuizen zal niet gaan helaas. Dan moet ik ook 10 jaar wachten bij de woningbouwvereniging namelijk.

-bereikbaar per ov of fiets vanuit mijn woonplaats (regio Leiden / Schiphol) binnen anderhalf uur enkele reis

- geen rijbewijs vereist voor de functie

- Aansluitende op mijn ervaring in mijn eerste post (behalve indien Traineeship)

- Modaal is minimaal , behalve als het een traineeship betreft dat doe ik ook voor minimumloon mits ik daar echt certificaten/ opleiding voor later mee behaal. Bijvoorbeeld programmeren, cybersecurity, leraar middelbaar onderwijs.

- niet continu moeten gaan overwerken zonder daarvoor betaald te krijgen. Reizen voor de functie is prima maar dan zonder auto te moeten rijden. Een zakenreis tel ik niet als overwerken, "standby staan " tel ik wel als overwerken.

Zijn dit echt hele onhaalbare eisen in Nederland in 2023 ? Ik verdiende in Ierland bijna 5 k per maand inclusief sales commissie bij mijn laatste baan vandaar dat ik dit dus niet hele hoge eisen vind eigenlijk. Ik kon in Ierland niet aarden ik vond de mensen er te achterbaks, integratie lukt dan niet vandaar dat ik terug ben gegaan naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
FirePuma142 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ik vind dit wel de categorie gelukje:

[...]
Waarom denk je dat ik naar Ierland ben gegaan indertijd ? Het was bekend dat ze daar veel Nederlandstaligen zochten in die tijd. Geen geluk, gewoon bewust gekozen.

Tegenwoordig is dit wel een stuk minder want er wordt steeds meer Engels in Nederland en dan zijn Nederlandstaligen niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja precies, zoals hierboven. Je kon een kunstje, Nederlands spreken en dat is zelfs geen skill het is omdat je in Nederland bent geboren.

Als je echt goed was geweest had je er gewerkt toch? Want opzich had je je taal mee.

Maar een skill is wel zeker ook gezien de vele pagina's op Fok is dat je wel lekker vastberaden bent en je eigen plan trekt. Of het er een is waarmee je makkelijk een leuk betaalde baan makkelijk kan scoren is geen vraag maar een feit.

Vergeet die 5 k per maand maar. Niveau in Nederland ligt blijkbaar veel hoger dan in Ierland. Gemiddelde HBO afstudeerder hier zal rondjes om je rennen.

Je zal geen netwerk hebben, tenminste dat geef je aan, maar hopelijk heb je iemand die je goed genoeg kent om je eens eerlijk feedback aan te vragen.
Want door je eenzame bestaan denk ik dat je je eigen zwakke punten niet herkend.

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 08-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Lijkt me erg leuk helaas is Apeldoorn te ver weg.

Maar ik ga vandaag even bij de overheid kijken inderdaad.
Teveel aannames. Er zijn veel functies in Apeldoorn die slechts 1 dag aanwezigheid in de week vereisen bijvoorbeeld. Schrijf het niet zo snel af!
Ik heb collega's die in Apeldoorn werken, maar op ruim 2 uur reizen wonen. Daar kan vaak best een mouw aan gepast worden. Zeker omdat er meerdere locaties in NL zijn waar je kunt aanlanden.

Daarnaast zijn er veel plekken in Nederland waar overheid zit, veelal op centrale plekken naast ov. Maar om alleen de overheid te kiezen voor het OV.
Zoals eerder gezegd probeer je eerst te verdiepen in een functie voor hem af te schieten.
Ik werk sinds mijn 18e bij deze organisatie, denk je dat ik destijds precies wist wat ik ging doen en hoe mijn werk eruit ging zien?
Kom op, schouders eronder en gewoon proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:23
Dat zijn inderdaad wel flinke eisen, vooral voor iemand die weer opnieuw moet beginnen zo te horen.

Als het zo gemakkelijk was om bovenmodaal te verdienen had iedereen het gedaan. De meeste mensen die boven modaal verdienen doen iets speciaals of hebben gewoon al heel veel werkervaring.

Nothing in this world that is worth having comes easy.

Dus stop met vragen of mensen je problemen kunnen oplossen en geef jezelf een schop onder je kont. Je komt namelijk vrij denigrerend en of de wereld je iets verschuldigd is over. Ga maar eerst werken voor elke baan die je kunt krijgen, dan vind je misschien daarna wel wat je leuk vind (en tegelijkertijd misschien wat werkethiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Remond_FRL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:26:
Waarom zo denigrerend over de plantsoendienst? Die mensen zetten zich tenminste in voor de maatschappij.

Maar dat je jezelf daar te goed voor voelt, heb je inmiddels duidelijk laten merken.
Je komt erg denigrerend over in je berichten, en veel is te min voor je. Je wil niet eens vermeldden welk diploma je hebt gehaald, behalve de "alfa-studie".
Maar waar je wel goed in bent, is blijkbaar niks. Want je ziet alleen maar drempels en kuilen.

Inkomen uit een vorige baan, in een andere land (en dus: economie) vergelijken met het huidig aanbod in Nederland. en dan jammeren dat je voor banen met "maar"40K inkomen bent afgewezen.

40K gewoon een modaal inkomen in Nederland. Geen starterssalaris.
Dus wil je daar beginnen moet je vaak wat kunnen laten zien. Competenties, diploma's, ervaring, maar bovenal... een proactieve houding.

dat laatste is gezien de vele reacties ver te zoeken. Er staan in Nederland zo'n >427K vacatures open.
Ga spreekwoordelijk gas geven, en minder kieskeurig worden. Ja je gaat afwijzingen krijgen... That's life. Maar hoe je daar tot nu toe mee omgaat, is het probleem.

Wil je socialer worden? ga part-time een "simpele baan" vervullen waarmee je geforceerd met mensen in contact komt. wordt fietsbezorger bij Flink ofzo. Dan moet je wel gaan praten met mensen :+
en is op de fiets te doen, no phun intended. Terwijl je een inkomensbron hebt, en aan jezelf werkt om socialer te worden kan je ondertussen doorzoeken naar een functie die beter bij je past volgens je eigen zelfbeeld.
Fietsbezorgen is nog niet eens zo gek is ook sport. Maar betalen ze dan ook een fiets voor je of moet je die zelf kopen ? Ik heb nu een oud barrel van marktplaats om naar de supermarkt mee te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TooTall_NL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Teveel aannames. Er zijn veel functies in Apeldoorn die slechts 1 dag aanwezigheid in de week vereisen bijvoorbeeld. Schrijf het niet zo snel af!
Ik heb collega's die in Apeldoorn werken, maar op ruim 2 uur reizen wonen. Daar kan vaak best een mouw aan gepast worden. Zeker omdat er meerdere locaties in NL zijn waar je kunt aanlanden.

Daarnaast zijn er veel plekken in Nederland waar overheid zit, veelal op centrale plekken naast ov. Maar om alleen de overheid te kiezen voor het OV.
Zoals eerder gezegd probeer je eerst te verdiepen in een functie voor hem af te schieten.
Ik werk sinds mijn 18e bij deze organisatie, denk je dat ik destijds precies wist wat ik ging doen en hoe mijn werk eruit ging zien?
Kom op, schouders eronder en gewoon proberen!
Ah kijk als het hybride is dan ga ik er solliciteren. Prima. Dagelijks naar Apeldoorn op en neer gaat niet. Zelfs met de auto zou dat een drama worden want bij Amsterdam staat vaak file, met de trein al helemaal een drama. Hybride is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Fietsbezorgen is nog niet eens zo gek is ook sport. Maar betalen ze dan ook een fiets voor je of moet je die zelf kopen ? Ik heb nu een oud barrel van marktplaats om naar de supermarkt mee te fietsen.
Je heb toch spaargeld? :7

Ik bedoel het trouwens niet lullig, maar dit is wel hoe je het moet bekijken. Een maand thuiszitten kost ongeveer evenveel als zo'n fiets kopen zou kosten. Dus of ze die fiets nu wel of niet betalen is eigenlijk niet zo relevant, dus staar je er niet blind op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
Weltschmerz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Iemand schrijft dat je nieuwe dingen moet gaan proberen. Jij noemt vervolgens één ding als hobby en dat je twee dagjes naar het strand bent geweest.
Nou, dan zijn er zo ongeveer een miljoen dingen die je nog kunt gaan proberen om te kijken of het wat voor je is! Ga sporten, word lid van een club, zoek uit hoe je een vast lid van een vereniging kunt worden, kortom; activeer jezelf.

[...]

Dan kun je bij DHL/PostNL/etc. makkelijk terecht. Lopende band werk is er ook vast wel wat. Dat zijn allemaal banen waar je genoeg verdient om te overleven.

Ik zag je een paar keer schrijven over het onderwijs in gaan.

Docent Nederlands heb je momenteel 0 bevoegdheid voor nodig, daar kun je letterlijk binnen 2 uur een baan in vinden als je zegt dat je geïnteresseerd bent. Echter is het onderwijs geen baan dat mensen doen voor het geld. Ja, het betaalt niet slecht, maar in verhouding tot het werk dat je levert en hoeveel je van jezelf moet geven is het niet evenredig. Docent zijn is veel en lang hard werken buiten de vakanties om, en tijdens de vrije dagen (vakanties, feestdagen) ben je stiekem meestal ook aan het werk. Met een contract van 24 werkuren per week zit je toch al snel tussen de 30-40 uur per week aan je werk omdat er allerlei "randzaken" zoals lesvoorbereidingen, toetsen nakijken, ouderavonden, etc. bijkomen. Dit zou je dan in de vakanties moeten kunnen compenseren maar aangezien je (volgens mij) wettelijk recht hebt op 25 vrije dagen en je in het onderwijs ongeveer 60 dagen vrij hebt, moet je die uren dus gelijk kunnen trekken aan 35 vrije dagen. Dit lukt naar mijn ervaring niet, plus je kunt niet kiezen wanneer je vrij hebt. Daar staat tegenover dat je met Engels en Nederlands goede baankansen hebt.

Om docent te worden moet je uiteindelijk je bevoegdheid halen, wat zelfs met een WO volgens mij nog wel wat jaren betekent als je niet binnen je vakgebied werkt (dan bedoel ik je uitspraak over Nederlands en Engels). Dit is te doen deeltijd (ook versneld) met een baan erbij, maar houd er dan rekening mee dat je maar een aantal jaar binnen dezelfde school mag werken (ze mogen je maximaal 3 tijdelijke contracten geven volgens mij) zolang je onbevoegd bent.

Mensen die het onderwijs "wel leuk lijkt" denken vaak een bevoegdheid te halen omdat ze capaciteiten hebben maar tonen in mijn ervaring meestal alleen goed te zijn in bijvoorbeeld literatuur of taalkunde, maar gaan dan stuk op zaken als didactiek, pedagogiek, of simpelweg de stages. Het voorbeeld dat jij schreef over de student die koffie ging halen kan goed zijn, maar vond ik zelf wel een goede voor wat reflecties: waarom mocht deze student de les verlaten en weer terugkomen terwijl jij zei dat het niet mocht? Was zijn enige consequentie dat jij zijn koffie op dronk? Wat doe je als hij zijn koffie niet af had gestaan? Grijp je warme koffie zomaar uit iemands hand? Waarom mag een student koffie drinken in de les?
@sirdanilot Geen reactie hierop?
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

- niet continu moeten gaan overwerken zonder daarvoor betaald te krijgen.

Zijn dit echt hele onhaalbare eisen in Nederland in 2023 ? Ik verdiende in Ierland bijna 5 k per maand inclusief sales commissie bij mijn laatste baan vandaar dat ik dit dus niet hele hoge eisen vind eigenlijk. Ik kon in Ierland niet aarden ik vond de mensen er te achterbaks, integratie lukt dan niet vandaar dat ik terug ben gegaan naar Nederland.
Onderwijs zul je wel echt wat over moeten werken zonder daar direct voor iets terug te krijgen in je loon. Laatst had ik nog een dag van 7:30 tot 21:45 met ongeveer 2,5 uur pauze op de dag. Het onderwijs ziet het gewoon als de norm, want je krijgt die tijd ooit misschien wel terug in je vakantie.

Over je onhaalbare eisen: ja. Je kunt niet weer op 0 beginnen maar denken dat je verder kunt met het salaris dat je had. Je schrijft zelf ook dat de economie anders is in Ierland (boodschappen daar duurder), dus de eis om hier hetzelfde te verdienen is gigantisch krom.

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 12:39
sirdanilot schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

tsja, ga dat eens pro-actief navragen?

maar ik zal je een duwtje de goede kant opgeven: https://riders.goflink.com/nl

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
Remond_FRL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

tsja, ga dat eens pro-actief navragen?

maar ik zal je een duwtje de goede kant opgeven: https://riders.goflink.com/nl
Ach hoef je niet eens pro-actief na te vragen, zeker niet met die link. Ik scroll één keer naar beneden en het staat in de eerste tekst.

Dit is het probleem van de TS. Hij ziet heel veel problemen, maar als er oplossingen of suggesties komen dan komen de vragen in plaats van de houding "Oh ja goed idee, daar ga ik onderzoek naar doen". Dan zelf onderzoek doen en na drie dagen terug komen met vragen: goed. Meteen vragen: slecht.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Weltschmerz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

@sirdanilot Geen reactie hierop?

[...]

Onderwijs zul je wel echt wat over moeten werken zonder daar direct voor iets terug te krijgen in je loon. Laatst had ik nog een dag van 7:30 tot 21:45 met ongeveer 2,5 uur pauze op de dag. Het onderwijs ziet het gewoon als de norm, want je krijgt die tijd ooit misschien wel terug in je vakantie.

Over je onhaalbare eisen: ja. Je kunt niet weer op 0 beginnen maar denken dat je verder kunt met het salaris dat je had. Je schrijft zelf ook dat de economie anders is in Ierland (boodschappen daar duurder), dus de eis om hier hetzelfde te verdienen is gigantisch krom.
Ik heb wel gekeken naar een sport doen maar ivm dezelfde reden dat ik niet kan autorijden valt er vrij veel af hoor.

Ik heb binnenkort wel een gesprek over Nederlands als tweede taal lesgeven, dat is vrijwilligerswerk en dus onbetaald.

Ja ouderavonden en toetsen nakijken in vrije tijd hoort erbij in het onderwijs dat is niet anders. Je hebt inderdaad veel extra vrije tijd in de schoolvakanties.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.