Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
In mijn vorige topic had ik gepost dat ik na een 3e gesprek niets had gehoord, dit bleek geen discussiewaarde te hebben. Het betreft een sollicitatie voor de functie technische sales.

Nou heb ik kort daarna alsnog een mail ontvangen, en blijkbaar is mijn technische kennis goed maar is mijn 'commerciële mindset' onvoldoende. Echter ontbrak er echt een goede motivatie of feedback bij waaruit dit blijkt.

Ik heb namelijk 3 jaar lang ervaring als sales engineer dus dan vind ik technische sales een passende functie, en in beide functies ging het om de afdeling sales, ik werd ook beoordeel op hoeveel duizend $ ik bij betrokken was e.d.

Ik vroeg mij dus af wat je kan doen voor een grotere zogeheten 'commerciële mindset' want ik vind dat dit nogal vaag klinkt. Ik kan nou zo 1 2 3 niet bedenken wat ik tijdens dat gesprek verkeerd heb gezegd wat niet commerciëel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Inkoppertje: kun je ze vragen wat ze daaronder verstaan? Feedback uit een sollicitatiegesprek is handig, tenzij ze een BS reden zochten om je te dumpen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:47:
Nou heb ik kort daarna alsnog een mail ontvangen, en blijkbaar is mijn technische kennis goed maar is mijn 'commerciële mindset' onvoldoende. Echter ontbrak er echt een goede motivatie of feedback bij waaruit dit blijkt.
sorry, maar toen ik zag dat je je hier kwam afvragen waarom je nog niet gebeld was door dat bedrijf, had ik precies hetzelfde idee doordat je er niet achteraan bent gegaan en hier je vraag kwam stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Farabi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:54:
[...]

sorry, maar toen ik zag dat je je hier kwam afvragen waarom je nog niet gebeld was door dat bedrijf, had ik precies hetzelfde idee doordat je er niet achteraan bent gegaan en hier je vraag kwam stellen.
Ok maar heb je dan ook nog tips of is dit het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
DaWizza schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:52:
Inkoppertje: kun je ze vragen wat ze daaronder verstaan? Feedback uit een sollicitatiegesprek is handig, tenzij ze een BS reden zochten om je te dumpen.
Ik kan het ze vragen, maar ik krijg waarschijnlijk gewoon weer hetzelfde antwoord terug.

Dat is namelijk mijn eerdere ervaring bij het navragen na ontvangen van feedback na een afwijzing.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Nouwja, gebaseerd op je vorige topic kan ik eigenlijk maar 1 misschien wat crue reactie bedenken:

Je moet jezelf op dit moment letterlijk en figuurlijk verkopen aan een werkgever, en dat doe je niet door afwachtend te blijven zitten totdat jij gebeld word. Dat doe je toch ook niet bij (potentiële) klanten? Wachten totdat zij jouw bellen?

Hoe zou je dat kunnen verbeteren? Ik heb geen idee, zit niet in het sales wereldje, maar een proactieve houding is overal nuttig. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:59:
[...]

Ik kan het ze vragen, maar ik krijg waarschijnlijk gewoon weer hetzelfde antwoord terug.

Dat is namelijk mijn eerdere ervaring bij het navragen na ontvangen van feedback na een afwijzing.
Ik zou er niet van uitgaan dat je hetzelfde antwoord krijgt. Wat houd je tegen om te bellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
D4NG3R schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:00:
Nouwja, gebaseerd op je vorige topic kan ik eigenlijk maar 1 misschien wat crue reactie bedenken:

Je moet jezelf op dit moment letterlijk en figuurlijk verkopen aan een werkgever, en dat doe je niet door afwachtend te blijven zitten totdat jij gebeld word. Dat doe je toch ook niet bij (potentiële) klanten? Wachten totdat zij jouw bellen?
Bij potentiële klanten ga je gewoon eens in de zoveel tijd je lijst af voor calldown.
Hoe zou je dat kunnen verbeteren? Ik heb geen idee, zit niet in het sales wereldje, maar een proactieve houding is overal nuttig. :)
Op het gesprek had ik al gevraagd over die trialdag en die afwijzing is voor mij dan ook een verrassing. Wel ben ik blij dat ik niet voor niks naar eindhoven moet want dat is ook een dure grap met de trein. Maar de reden van afwijzing is mij niet duidelijk nee en ik denk niet dat dit komt omdat ik vandaag heb gemaild van komt er nog feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
W1ck1e schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:03:
[...]

Ik zou er niet van uitgaan dat je hetzelfde antwoord krijgt. Wat houd je tegen om te bellen ?
Het is al 's avonds, en ik heb geen direct telefoonnummer van de recruiter.
Ik zou morgen dat bedrijf kunnen bellen en vragen naar de naam van de recruiter. Kans zit er dik in dat ze me niet doorverbinden en wat doe ik dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:09:
Ik zou morgen dat bedrijf kunnen bellen en vragen naar de naam van de recruiter. Kans zit er dik in dat ze me niet doorverbinden en wat doe ik dan?
Dat zijn zo maar alvast twee aannames (waarschijnlijk..., kans zit er dik in, en dan...)

You know what they say about assumptions?

Vraag om die feedback, bel er achteraan. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik ben zelf ook niet zo'n beller, maar ik zal dan ook niet snel op een commerciele functie solliciteren.

Heel kort door de bocht zijn er volgens mij twee dingen belangrijk in een onderhandeling: "nee" betekent "misschien" en je moet bereid zijn weg te lopen als de tegenpartij je niet genoeg tegemoet komt.

Opgeven omdat je misschien geen bevredigend antwoord krijgt kan natuurlijk ook, maar dat is in ieder geval geen commerciele mindset (wilt u deze auto kopen? ik weet het niet zeker. Ok, dan niet) en het geeft ook geen blijk van doorzettingsvermogen (wat me dan weer wel onderdeel van een comerciele instelling lijkt te zijn).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Het voelt een beetje alsof je alles heel letterlijk opneemt; je kan dus ook morgen bellen. Of overmorgen.

Ik vind het echter zorgelijk (als je dat zo zou zeggen) dat je je via via een recruiter ergens een sollicitatie laat aansmeren maar dan geen idee hebt wie de contactpersoon is en/of hoe men iemand kan bereiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
[...]

Ik bel een potentiele klant en die zegt nee, wat moet ik dan? Je bent toch die sales dude die alles voor elkaar krijgt ;) Dus verkoop je zelf en regel de juiste info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Dan hang je op :+

Eerst doen, dan conclusies trekken.
Van te voren beren op de weg zien en antwoorden voor anderen invullen is geen handige gedachtegang.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:07:
[...]

Bij potentiële klanten ga je gewoon eens in de zoveel tijd je lijst af voor calldown.
Ahuum... Misschien toch een andere positie overwegen? Niet lullig bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Phyrozi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:18:
[...]

Ahuum... Misschien toch een andere positie overwegen? Niet lullig bedoeld.
Dit soort dingen hoor ik wel vaker (ook eerder bij een salesfunctie afgewezen) maar mijn vraag is dan vervolgens: heb je ook suggesties of is dit het?

Die andere zou 'nog gaan kijken' (niks meer van gehoord natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:25:
[...]

Dit soort dingen hoor ik wel vaker (ook eerder bij een salesfunctie afgewezen) maar mijn vraag is dan vervolgens: heb je ook suggesties of is dit het?

uit beide topics komt bij mij een beeld van iemand die bij de pakken blijft zitten, in plaats van van aanpakken te weten.
Wacht niet af, ga er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Dido schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:16:
[...]

[...]

Dat zijn zo maar alvast twee aannames (waarschijnlijk..., kans zit er dik in, en dan...)

You know what they say about assumptions?

Vraag om die feedback, bel er achteraan. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik ben zelf ook niet zo'n beller, maar ik zal dan ook niet snel op een commerciele functie solliciteren.

Heel kort door de bocht zijn er volgens mij twee dingen belangrijk in een onderhandeling: "nee" betekent "misschien" en je moet bereid zijn weg te lopen als de tegenpartij je niet genoeg tegemoet komt.

Opgeven omdat je misschien geen bevredigend antwoord krijgt kan natuurlijk ook, maar dat is in ieder geval geen commerciele mindset (wilt u deze auto kopen? ik weet het niet zeker. Ok, dan niet) en het geeft ook geen blijk van doorzettingsvermogen (wat me dan weer wel onderdeel van een comerciele instelling lijkt te zijn).
Nee betekent misschien? Als men mij misschien wil aannemen, waarom mij dan niet naar die trialdag laten komen (4e gesprek)?

Ik denk namelijk dat nee gewoonweg 'nee' betekent in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kheos schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:27:
[...]

uit beide topics komt bij mij een beeld van iemand die bij de pakken blijft zitten, in plaats van van aanpakken te weten.
Wacht niet af, ga er achteraan.
Ok ik zal de recruiter een berichtje op linkedin sturen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:27:
[...]

Nee betekent misschien? Als men mij misschien wil aannemen, waarom mij dan niet naar die trialdag laten komen (4e gesprek)?
Als iemand na 3 (goede) gesprekken wordt afgewezen uiteindelijk, houdt dat voor mij vaak in dat er een overschot aan betere kandidaten is en/of dat het laatste gesprek wat jammerlijk verlopen is.

Blijkbaar is de potentiele werkgever voldoende geinteresseerd geweest om 3 gesprekken met je aan te gaan en daarna een (gedegen) besluit te nemen om je af te wijzen.

Andersom: als iemand met een sales-achtergrond in 3 gesprekken niet zelf kan achterhalen of er (aanwijsbare) redenen zijn dat je alsnog afgewezen wordt; luister je dan wel voldoende naar de gesprekspartner ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@sirdanilot
Beste advies wat ik je kan geven is niet om te vragen waarom jij niet geschikt was. Vaak hebben ze niet echt scherp omdat ze zich concentreren op de kandidaat die ze wel willen hebben.
Dus je kunt beter vragen waarom de gekozen kandidaat het is geworden. Dat kunnen ze vaak veel beter uitleggen (zonder privacy gevoelige info te geven). Jij kan dan zelf wel zien waarom jij het niet bent geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Waarschijnlijk omdat de kandidaten die wél door zijn, zelf proactief er achter aan hebben gebeld. Ja, dat is ook een aanname ;)

Uit je topics en vraagstelling blijkt nou niet echt dat jij die salestijger bent die ze wellicht zoeken. Als je iets gedaan wilt krijgen, dan bel je, of beter nog, sta je op de stoep. Een berichtje op LinkedIn sturen kan uiteraard ook, maar dat heeft al aan dat je niet proactief genoeg bent, en dat alles is mijn mening.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

N = 1. Je kan het gewoon vragen. Je hebt niks te verliezen en niets beters te doen, dus reageer op dat mailtje met de vraag of ze kunnen verduidelijken wat ze ermee bedoelen en tips hebben voor je.

Ja kom maar wéér met de zoveelste 'wat al's of 'ja maar'. Ga het nou gewoon eens doen zonder al die beren op de weg te verzinnen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
chrisborst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:55:
@sirdanilot
Beste advies wat ik je kan geven is niet om te vragen waarom jij niet geschikt was. Vaak hebben ze niet echt scherp omdat ze zich concentreren op de kandidaat die ze wel willen hebben.
Dus je kunt beter vragen waarom de gekozen kandidaat het is geworden. Dat kunnen ze vaak veel beter uitleggen (zonder privacy gevoelige info te geven). Jij kan dan zelf wel zien waarom jij het niet bent geworden.
Hmm daar heb ik nog niet over nagedacht eigenlijk iets vragen over een andere kandidaat.

Wel vraag ik tijdens de gesprekken altijd wat ze belangrijk vinden bij een kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SmurfLink schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:05:
[...]

N = 1. Je kan het gewoon vragen. Je hebt niks te verliezen en niets beters te doen, dus reageer op dat mailtje met de vraag of ze kunnen verduidelijken wat ze ermee bedoelen en tips hebben voor je.

Ja kom maar wéér met de zoveelste 'wat al's of 'ja maar'. Ga het nou gewoon eens doen zonder al die beren op de weg te verzinnen.
Ik heb toch ergens haar nummer gevonden. Ze zei dat ze deze afwijzing ook raar vindt en ze ziet in de feedback staan dat ze iemand zoeken met "more fast paced conversation ". Dus ik praat te langzaam blijkbaar ...? Dan moeten ze maar een Spanjaard aannemen als je iemand wil die aan een stuk door ratelt.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:15:
[...]

Ik heb toch ergens haar nummer gevonden. Ze zei dat ze deze afwijzing ook raar vindt en ze ziet in de feedback staan dat ze iemand zoeken met "more fast paced conversation ". Dus ik praat te langzaam blijkbaar ...? Dan moeten ze maar een Spanjaard aannemen als je iemand wil die aan een stuk door ratelt.
Ik vermoed dat ze dan niet letterlijk snel praten benoemen maar meer snel van begrip, het kost je in dit topic namelijk ook heel veel doorvragen om de feedback te begrijpen. Het valt me op dat je veel letterlijk neemt, en ik twijfel of je de feedback die is gegeven echt hebt begrepen. En vervolgens lijk je ook nogal geneigd om dat wat boosachtig te reageren en de schuld bij de ander te leggen, niet echt de ideale werknemer.
Ze zoeken vast iemand die aan een half woord genoeg heeft en daarmee proactief aan de slag kan en niet iemand die blijft doorvragen wat er nou precies wordt verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Citroentjuh op 05-12-2023 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Mjah het is wel allemaal erg zwart wit zoals je conclusies trekt. Dat lijkt mij voor een sales functie niet echt heel handig :) Trouwens...ook nee niet zonder meer accepteren lijkt mij handig voor een sales functie.

Anyhoe. Til er niet te zwaar aan allemaal. Er kunnen tal van redenen zijn waarom je niet doorgaan. Soms rationeel, soms niet. En soms heb je gewoon geen click met mensen. Of raak je een of andere irritatie bij je gesprekspartner, zoals dit wellicht. Het is zoals het is. Denk er eens over na en als je denkt, misschien hebben ze toch een punt, vraag eens na in je netwerk of mensen deze feedback herkennen. Misschien vinden mensen ook wel dat je traag praat of traag tot een punt komt, dan kun je er nog eens iets mee. Hoef je echt geen spaans voor te leren.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Ik heb toch ergens haar nummer gevonden. Ze zei dat ze deze afwijzing ook raar vindt en ze ziet in de feedback staan dat ze iemand zoeken met "more fast paced conversation ". Dus ik praat te langzaam blijkbaar ...? Dan moeten ze maar een Spanjaard aannemen als je iemand wil die aan een stuk door ratelt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel pagina's je het kan rekken alvorens dit topic op slot gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:51:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel pagina's je het kan rekken alvorens dit topic op slot gaat.
Dit soort reacties helpen daar natuurlijk niet echt bij.

Ontopic: wat doet een sales engineer nu eigenlijk precies en waaruit blijkt dat jij dit goed kunt? Ik stel de vraag niet omdat ik het antwoord wil weten, maar probeer eens heel kort en bondig te formuleren waarom jij dé persoon bent voor zo’n functie. En niet ‘omdat ik x jaar ervaring heb als sales engineer’, want dat zegt natuurlijk niet of jij een goeie was.

Zelf zit ik niet in de sales maar ik kan zo vijf redenen opdreunen waaruit blijkt dat ik goed ben in mijn vak, en die me zouden kunnen onderscheiden van de concurrentie. Oefen dat ook eens voor jezelf, zodat je dat op een vlotte manier kunt verkopen aan je gesprekspartner in een sollicitatie.

Beetje liegen of de wereld iets mooier voorstellen da hij is mag daarbij ook. Sterker nog: het moet! Ik ken gen enkele succesvolle verkoper die dat niet doet. (En iedere verkoper die zegt dat hij dat niet doet, die liegt of hij gelooft in zijn eigen salespraatjes, en dat zijn over het algemeen niet de slimsten).

Leer dus hoe je jezelf kunt pitchen en in 30 seconden kunt uitleggen waarom jij de beste keuze bent.

Nog een tip: niet afwachten. Als jij afwacht heeft je concurrent de deal al gesloten. Dus maak concrete afspraken, vraag door en maak het concreet waar je gesprekspartner vaag wil blijven. Wanneer is het volgende gesprek? Wat hebben jullie nog nodig om te beslissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:04
De reden gegeven hoeft natuurlijk niet de werkelijke reden te zijn ;)

En heb je het al hetzelfde eens terug horen komen van meerdere onafhankelijke bronnen? Ik zou het alleen in zo'n situatie geloven.

Een observatie van een werkgever is slechts een stem in de menigte, maar wordt wel belangrijk wanneer meerdere mensen in de menigte hetzelfde gaan roepen.

Bel ze op of mail ze en vraag om verduidelijking door gerichte vragen te stellen. Wat bedoelen ze met een "commerciële mindset"? Wat nemen ze waar in je gedragingen waarom je volgens hen niet voldoet aan een "commerciële mindset"?

Je kan de hele dag bedenken wat het zou kunnen zijn, maar die zekerheid zal je dan nooit krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43

TeeDee

CQB 241

[...]
"more fast paced conversation ". Dus ik praat te langzaam blijkbaar ...?
Of je praat heel veel, maar zegt heel weinig :?
Dan moeten ze maar een Spanjaard aannemen als je iemand wil die aan een stuk door ratelt.
Hoe vind je zelf dat dit over kan komen bij mensen?

Puntje bij paaltje, in al je topics is het defaitisme af te lezen... Alleen maar beren op de weg.
En ik parafraseer: "Ik stuur 'r wel een berichtje op linkedin." Nee, dat gaat lekker werken in een sales rol. Ik moet de sales mensen in mijn bedrijf nog zien die dat willen/durven doen.

Het lijkt alsof de nood hoog is, doe er dan verdimme wat aan. Bel, schrijf, fax, rij langs (taxi, leen een auto, OV => is dat te duur op dit moment? Bel en leg het uit... ).

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Vat dit niet verkeerd op, maar mijn onderkaak ligt soms bijna op de grond wanneer ik jouw topics lees.

Je kan ambitie hebben, je kan nog willen leren, allemaal perfect, maar je laat keer op keer zien dat je geen verkoper bent en die ambities ook niet lijkt te hebben.

Is het niet tijd om eens iets anders te gaan zoeken en te accepteren dat die 3 jaar aan ervaring je niet hebben geholpen om naar de middenmoot te klimmen qua verkoopskills?

Het klinkt misschien hard, maar maak er wat van nu het financieel nog kan ipv dat je straks op een houtje moet bijten en dan het probleem bij iedereen behalve jezelf neerlegt.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
offtopic:
Jij ook hier? Nog steeds op de vlucht voor je studiefinanciering? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:28:
De reden gegeven hoeft natuurlijk niet de werkelijke reden te zijn ;)

En heb je het al hetzelfde eens terug horen komen van meerdere onafhankelijke bronnen? Ik zou het alleen in zo'n situatie geloven.

Een observatie van een werkgever is slechts een stem in de menigte, maar wordt wel belangrijk wanneer meerdere mensen in de menigte hetzelfde gaan roepen.

Bel ze op of mail ze en vraag om verduidelijking door gerichte vragen te stellen. Wat bedoelen ze met een "commerciële mindset"? Wat nemen ze waar in je gedragingen waarom je volgens hen niet voldoet aan een "commerciële mindset"?

Je kan de hele dag bedenken wat het zou kunnen zijn, maar die zekerheid zal je dan nooit krijgen.
Ik heb ze dus gebeld gisteren en nog altijd is het mij niet duidelijk. Ook de recruiter geeft aan dat ze de afwijzing raar vindt en zou nog overleggen met degene die dit besloten heeft.

Ze gaf ook nog aan onvoldoende ervaring binnen de logistieke sector. Tsja daar hadden ze toch geen 3 gesprekken voor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Stukfruit schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:34:
[...]

Vat dit niet verkeerd op, maar mijn onderkaak ligt soms bijna op de grond wanneer ik jouw topics lees.

Je kan ambitie hebben, je kan nog willen leren, allemaal perfect, maar je laat keer op keer zien dat je geen verkoper bent en die ambities ook niet lijkt te hebben.

Is het niet tijd om eens iets anders te gaan zoeken en te accepteren dat die 3 jaar aan ervaring je niet hebben geholpen om naar de middenmoot te klimmen qua verkoopskills?

Het klinkt misschien hard, maar maak er wat van nu het financieel nog kan ipv dat je straks op een houtje moet bijten en dan het probleem bij iedereen behalve jezelf neerlegt.
Ok dus je zegt dat ik moet solliciteren op niet sales functies. Dat is een valide punt en heb ik al die tijd ook gedaan naast het solliciteren op sales functies en nog altijd geen succes.

Maak er wat van , ik ben al aan het solliciteren sinds voordat ik überhaupt ontslagen ben maar lukken wil het niet . Nog altijd geen enkel baan aanbod ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TeeDee schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:50:
[...]

Of je praat heel veel, maar zegt heel weinig :?

[...]

Hoe vind je zelf dat dit over kan komen bij mensen?

Puntje bij paaltje, in al je topics is het defaitisme af te lezen... Alleen maar beren op de weg.
En ik parafraseer: "Ik stuur 'r wel een berichtje op linkedin." Nee, dat gaat lekker werken in een sales rol. Ik moet de sales mensen in mijn bedrijf nog zien die dat willen/durven doen.

Het lijkt alsof de nood hoog is, doe er dan verdimme wat aan. Bel, schrijf, fax, rij langs (taxi, leen een auto, OV => is dat te duur op dit moment? Bel en leg het uit... ).
Wie moet ik bellen precies ... ?

En fax bestaat niet meer. Auto kan niet want ik heb geen rijbewijs, ik ben medisch afgekeurd door het cbr.

OV gebruik ik al (en ja dat is duur maar benzine ook hoor ) bijvoorbeeld om naar een sollicitatiegesprek te gaan als men mij daarvoor uitnodigt. Dus wat is nu precies het punt dat ik zou moeten verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik hoor salesmensen altijd gniffelen dat het pas bij een 'nee' begint. Daar denk je blijkbaar anders over, dus daar heb je dan ook gelijk het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:18:
[...]

En fax bestaat niet meer. Auto kan niet want ik heb geen rijbewijs, ik ben medisch afgekeurd door het cbr.

OV gebruik ik al (en ja dat is duur maar benzine ook hoor ) bijvoorbeeld om naar een sollicitatiegesprek te gaan als men mij daarvoor uitnodigt.
Dat is helaas jouw probleem. Niet dat van ons. Jij wil die deal closen, dus dan zul je dat uit moeten zoeken. "Whatever it takes", zoals men zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Word kwaliteitscontroleur of auditor. Dan wordt je tenminste nog betaald om de negatieve punten te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yucon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:40:
[...]

Word kwaliteitscontroleur of auditor. Dan wordt je tenminste nog betaald om de negatieve punten te benoemen.
Ik had eerder gesolliciteerd voor iets richting auditing en compliance en toen kreeg ik te horen dat ik te veel ervaring had voor een junior traineeship en te weinig ervaring voor een medior functie . Met die feedback kon ik dus niks. Ook op doorgevraagd en ze blijven bij dit lulverhaal sorry voor de krachtterm.

Dus blijkbaar ben ik daar dan ook niet geschikt voor ? Wat wordt het dan , bijstand ? Liever niet namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:30:
[...]

Ik had eerder gesolliciteerd voor iets richting auditing en compliance en toen kreeg ik te horen dat ik te veel ervaring had voor een junior traineeship en te weinig ervaring voor een medior functie . Met die feedback kon ik dus niks. Ook op doorgevraagd en ze blijven bij dit lulverhaal sorry voor de krachtterm.

Dus blijkbaar ben ik daar dan ook niet geschikt voor ? Wat wordt het dan , bijstand ? Liever niet namelijk.
Verkeerde conclusie. Blijkbaar had dit bedrijf geen baan voor je, want betere kandidaat, verkeerde eerste indruk, chagrijnige manager, you name it. Niet na een afwijzing stoppen met solliciteren in de hele bedrijfstak!

Maar wat voor baan zou je echt blij van worden? Wat maakt dat jij met plezier naar je werk gaat? Want als je dat uitstraalt bij een sollicitatie dan zijn je kansen om aangenomen te worden al vele malen groter. Gepassioneerd en geïnteresseerd overkomen, positief ingesteld, enthousiast over de baan en het bedrijf (en je hebt dan dus even een uurtje research gedaan). Dat helpt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
[...]

Mja, sales kenmerkt toch wel een beetje doorbijten en niet die aanname vantevoren doen.

Je weet niet of je hetzelfde antwoord krijgt en als je dat krijgt vraag je verder.
Dat het vorige keer zo ging zegt niets over nu.

Ik denk dat ik ze wel begrijp.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Patroon: je vraagt om tips, je krijgt de perfecte tip (ga er proactiever achteraan). Dan krijg je het perfecte antwoord (more fast paced conversation). Wat wil je nog meer?

In plaats van dat je blijdschap/trots/dank uitstraalt omdat je deze schijnbaar moeilijke zet, en de info gebruikt om jezelf te veranderen (communicatietraining?) ga je wild om je heen slaan, anderen de maat nemen, de schuld zoeken buiten jezelf en muggenziften op allerlei onbelangrijke spreekwoordelijke details van mensen die je proberen te helpen. Als je dit gedrag vertoont in sollicitatiegesprekken vind ik het niet vreemd dat je nog geen baan hebt. Recruiters zijn namelijk getraind om dit te herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:30:
[...]

Dat een bedrijf geen passende functie heeft wil toch niet zeggen dat je niet geschikt bent voor het vak? Hele rare gedachte. Als dat iets is wat je leuk vindt, dan zoek je naar wél een passende functie. Bijvoorbeeld een medior functie bij een kleiner bedrijf (waar ze dus andere eisen hebben).

Vooralsnog lijk je helemaal niet te weten wat je kan en wat je leuk vindt. Heb je dat al voldoende onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:37:
[...]

Verkeerde conclusie. Blijkbaar had dit bedrijf geen baan voor je, want betere kandidaat, verkeerde eerste indruk, chagrijnige manager, you name it. Niet na een afwijzing stoppen met solliciteren in de hele bedrijfstak!
Ok nou het bedrijf dat met dat lulverhaal kwam van zowel te veel als te weinig ervaring tegelijkertijd heet *knip*. Ja ik ga ze nu gewoon bij naam noemen want ze lieten me 2x op eigen kosten naar Utrecht reizen en dan vervolgens dat soort feedback dat ik zowel te veel als te weinig ervaring heb (ik ben er kwaad om ja). Als jij een partij in die sector kent anders dan *knip* laat het me dan even weten. Ik heb ook helemaal geen opleiding richting accountancy oid gedaan.

Ik vind zelf op basis van die afwijzing dat ik in die hele sector weinig zin meer heb want blijkbaar is het dan dus normaal om zo met potentiële werknemers om te gaan.
Maar wat voor baan zou je echt blij van worden? Wat maakt dat jij met plezier naar je werk gaat? Want als je dat uitstraalt bij een sollicitatie dan zijn je kansen om aangenomen te worden al vele malen groter. Gepassioneerd en geïnteresseerd overkomen, positief ingesteld, enthousiast over de baan en het bedrijf (en je hebt dan dus even een uurtje research gedaan). Dat helpt allemaal.
Mijn wensenlijst voor een baan :

- Iets dat aansluit op mijn bestaande werkervaring .
- Iets met doorgroeimogelijkheden
- Liefst op fietsafstand of anders volledig thuiswerken. Dat dat niet gaat snap ik ook wel ik zit nou bijvoorbeeld in de trein naar Eindhoven dat is 2 uur reizen enkele reis. Beetje gortig he ?
- geen rijbewijs B vereist
- iets waarbij ik wat leer bijvoorbeeld ICT
- iets wat niet dusdanig weinig verdient ten opzichte van mijn vorige loon dat ik voor de eerste dag al totaal geen motivatie meer heb
- Iets wat ik op LinkedIn kan zetten zonder me te schamen dat ik die functie heb en voor dat bedrijf werk

Zijn er specifiek werkzaamheden die me leuk lijken ? Eigenlijk niet nee. Zelfs als iets een hobby van me is betekent dat niet dat ik dat als werk wil doen. Ik houd bijvoorbeeld van koken maar in een restaurant betekent dat 4 uur lang aardappelen schillen in bulk. Ja dat hoort ook bij koken maar vind ik dus niet leuk. Muziek spelen als beroep lijkt me leuk maar ik ben er helaas niet goed genoeg voor. De buurvrouw klaagt continu :D

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 06-12-2023 08:54 . Reden: Bedrijfsnaam voegt niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
De Cheetah schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:53:
Patroon: je vraagt om tips, je krijgt de perfecte tip (ga er proactiever achteraan). Dan krijg je het perfecte antwoord (more fast paced conversation). Wat wil je nog meer?

In plaats van dat je blijdschap/trots/dank uitstraalt omdat je deze schijnbaar moeilijke zet, en de info gebruikt om jezelf te veranderen (communicatietraining?) ga je wild om je heen slaan, anderen de maat nemen, de schuld zoeken buiten jezelf en muggenziften op allerlei onbelangrijke spreekwoordelijke details van mensen die je proberen te helpen. Als je dit gedrag vertoont in sollicitatiegesprekken vind ik het niet vreemd dat je nog geen baan hebt. Recruiters zijn namelijk getraind om dit te herkennen.
Ik kan niks met de feedback dat de conversation niet fast paced is. Ik neem namelijk de tijd om naar de ander te luisteren ipv dat ik erdoorheen loop te tetteren.

Dus als je daadwerkelijk suggereert dat ik sneller moet praten dan is mijn reactie daarop dat dat niet gaat. Ik ben gewoonweg niet zo iemand die continu door mensen heen tettert. Wat voor functie past er dan beter bij mij denk je ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:57:
- iets wat niet dusdanig weinig verdient ten opzichte van mijn vorige loon dat ik voor de eerste dag al totaal geen motivatie meer heb
Hou toch eens op over je vorige loon, dat is echt totaal irrelevant in jouw geval want 1. Je verdient nu niets dus daarmee moet je het vergelijken en 2. Dat vorige loon was totaal onrealistisch en gebaseerd op de situatie waarin je toen zat.
De buurvrouw klaagt continu :D
Nou dan zijn jullie voor elkaar gemaakt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:18:
[...]

OV gebruik ik al (en ja dat is duur maar benzine ook hoor ) bijvoorbeeld om naar een sollicitatiegesprek te gaan als men mij daarvoor uitnodigt. Dus wat is nu precies het punt dat ik zou moeten verbeteren?
Serieus: heb je echt geen idee wat hiermee bedoeld wordt?

Sluit aan met een andere Tweaker die het ook al opviel dat je niet tussen de regels door kan lezen.

Dan snap ik de feedback wel, maar dan hebben ze dat wel lief verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

[...]

Ik vind zelf op basis van die afwijzing dat ik in die hele sector weinig zin meer heb want blijkbaar is het dan dus normaal om zo met potentiële werknemers om te gaan.

[...]

- Liefst op fietsafstand of anders volledig thuiswerken. Dat dat niet gaat snap ik ook wel ik zit nou bijvoorbeeld in de trein naar Eindhoven dat is 2 uur reizen enkele reis. Beetje gortig he ?
- Iets wat ik op LinkedIn kan zetten zonder me te schamen dat ik die functie heb en voor dat bedrijf werk
Dat je een hele sector uitsluit op basis van een bedrijf gaat je kansen niet vergroten. Het is heel goed mogelijk dat ze pas na de gesprekken kunnen bepalen dat de twee functies die ze hebben allebei niet voor jou geschikt zijn. Dat je daar haatdragend van wordt richting een bedrijf of bedrijfstak is toch echt jouw probleem.

Ik las ook nog even je andere topic, want dit lijkt eigenlijk een zelfde vraag te worden, maar daar is het ook al hard gezegd. Eigenlijk heb je geen relevante skills en werkervaring, dus zal je toch echt water bij de wijn moeten doen met betrekking tot je eisen. Net als in Ierland lijken je kansen te zitten in ergens laag instromen en dan doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ojjorz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:54:
[...]

Dat een bedrijf geen passende functie heeft wil toch niet zeggen dat je niet geschikt bent voor het vak? Hele rare gedachte. Als dat iets is wat je leuk vindt, dan zoek je naar wél een passende functie. Bijvoorbeeld een medior functie bij een kleiner bedrijf (waar ze dus andere eisen hebben).

Vooralsnog lijk je helemaal niet te weten wat je kan en wat je leuk vindt. Heb je dat al voldoende onderzocht?
Wat kan ik ?

- wat ervaring richting ict klantenservice en sales

Wat vind ik leuk ?
- qua werkzaamheden kan ik niks bedenken waarvan ik nou denk van "dat lijkt me nou écht leuk", nee. Zelfs zaken die te maken hebben met mijn hobby's (koken bijvoorbeeld ) lijken me als werk niet leuk om te doen.

Wel geef ik nu als vrijwilliger lessen Nederlands. Dat vind ik wel leuk. Ik moet echter een opleiding NT2 doen om dit als werk te kunnen doen, das dus een dure grap en de lonen in deze sector liggen laag en er zijn geen doorgroeimogelijkheden. Je bent leraar Nederlands tweede taal en dat blijf je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zie dat ik al in je " terug uit Ierland" topic heb gereageerd, maar die reden dan je niet mag autorijden kan ik niet vinden/kan niet meer herinneren, maar zit er wellicht ook een psychische component aan, qua reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ojjorz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:11:
[...]

Dat je een hele sector uitsluit op basis van een bedrijf gaat je kansen niet vergroten. Het is heel goed mogelijk dat ze pas na de gesprekken kunnen bepalen dat de twee functies die ze hebben allebei niet voor jou geschikt zijn. Dat je daar haatdragend van wordt richting een bedrijf of bedrijfstak is toch echt jouw probleem.

Ik las ook nog even je andere topic, want dit lijkt eigenlijk een zelfde vraag te worden, maar daar is het ook al hard gezegd. Eigenlijk heb je geen relevante skills en werkervaring, dus zal je toch echt water bij de wijn moeten doen met betrekking tot je eisen. Net als in Ierland lijken je kansen te zitten in ergens laag instromen en dan doorgroeien.
Maar ik heb toch echt al 6 jaar werkervaring vind je het dan passend om weer in bijvoorbeeld een eerstelijns callcenter te beginnen voor de helft van mijn laatste loon ?

Ik vind dat niet passend namelijk. Dat ik niet exact hetzelfde ga verdienen allez maar ik vind helemaal niks wat in de richting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:16:
Ik zie dat ik al in je " terug uit Ierland" topic heb gereageerd, maar die reden dan je niet mag autorijden kan ik niet vinden/kan niet meer herinneren, maar zit er wellicht ook een psychische component aan, qua reden?
Waarom wil je dat precies weten eigenlijk?

Ik ben nergens geregistreerd als arbeidsongeschikt of doelgroepen register dit omdat ik geen WW uitkering heb. Dus in dezen is mijn medische aandoening irrelevant ik moet gewoon werken voor mijn centen en kom momenteel niet in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De aard van de aandoening maakt dus niet uit, enkel de gevolgen en dat is dat ik geen rijbewijs B mag halen en dus niet mag autorijden voor een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:17:
[...]

Maar ik heb toch echt al 6 jaar werkervaring vind je het dan passend om weer in bijvoorbeeld een eerstelijns callcenter te beginnen voor de helft van mijn laatste loon ?

Ik vind dat niet passend namelijk. Dat ik niet exact hetzelfde ga verdienen allez maar ik vind helemaal niks wat in de richting komt.
Theoretisch heb je gelijk, maar dan moet die werkervaring wel relevant zijn. Er moet dus iemand zijn die daar op zit te wachten. Jij lijkt niet helemaal duidelijk te kunnen maken wat jouw ervaring waard is en waar dat aansluit bij de wensen van een werkgever.

Als dat er niet is, of jij stelt teveel eisen, dan zit er wat mij betreft toch maar 1 ding op. Flinke stappen terug, ergens weer opnieuw je waarde laten zien en dan doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:19:
[...]

Ik ben nergens geregistreerd als arbeidsongeschikt of doelgroepen register dit omdat ik geen WW uitkering heb. Dus in dezen is mijn medische aandoening irrelevant ik moet gewoon werken voor mijn centen en kom momenteel niet in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De aard van de aandoening maakt dus niet uit, enkel de gevolgen en dat is dat ik geen rijbewijs B mag halen en dus niet mag autorijden voor een baan.
Als je dit al niet lijkt te begrijpen denk ik dat we redelijk tot de kern komen.

Ik vroeg het omdat je zaken heel letterlijk lijkt op te vatten. Dus mijn vraag was om voorzichtig af te tasten of je wellicht niet een niet aangeboren hersenletsel hebt.

Of wellicht een vorm van autisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ojjorz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:21:
[...]

Theoretisch heb je gelijk, maar dan moet die werkervaring wel relevant zijn. Er moet dus iemand zijn die daar op zit te wachten. Jij lijkt niet helemaal duidelijk te kunnen maken wat jouw ervaring waard is en waar dat aansluit bij de wensen van een werkgever.

Als dat er niet is, of jij stelt teveel eisen, dan zit er wat mij betreft toch maar 1 ding op. Flinke stappen terug, ergens weer opnieuw je waarde laten zien en dan doorgroeien.
Ik had een open sollicitatie verstuurd naar de verffabriek hier op het dorp maar die hadden wel een heel simpel callcenter baantje dus misschien daar dan maar gericht op solliciteren dan.

Maar dan is mijn volgende vraag : deze functie heeft waarschijnlijk een laag salaris en motiveert mij ook niet echt qua uitdaging (heb immers al veel klantenservice werk gedaan ). Hoe kom ik dan toch gemotiveerd over op het sollicitatiegesprek als ik bij voorbaat al niet gemotiveerd ben voor deze functie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:30:
[...]

Als je dit al niet lijkt te begrijpen denk ik dat we redelijk tot de kern komen.

Ik vroeg het omdat je zaken heel letterlijk lijkt op te vatten. Dus mijn vraag was om voorzichtig af te tasten of je wellicht niet een niet aangeboren hersenletsel hebt.

Of wellicht een vorm van autisme.
En wat als je een van die zaken hebt? Je moet alsnog werken he. Wat maakt dit dan uit bij het vinden van werk ?

Als je doelt op het "doelgroepenregister": daar sta je ofwel in of niet. En ik sta er niet in, want ik ben niet uitkeringsgerechtigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:33:
[...]

En wat als je een van die zaken hebt? Je moet alsnog werken he. Wat maakt dit dan uit bij het vinden van werk ?

Als je doelt op het "doelgroepenregister": daar sta je ofwel in of niet. En ik sta er niet in, want ik ben niet uitkeringsgerechtigd.
Nou het kan helpen om je gerichter te kunnen helpen.

Iemand die niet goed tussen de regels door kan lezen is niet perse een probleem voor bepaalde functies. Maar functies waar communicatie een groot deel uitmaakt van de rol wellicht wel.

En als dit boven komt drijven in je sollicitatiegesprekken zonder dat men weet wat er achter zit, krijg je feedback als gekregen. Wat een eufemistische uitleg is van: het was een wat raar gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:33
Ik lees in dit topic veel constructieve feedback van mensen die je willen helpen, maar jouw reactie is steevast negatief met beren op de weg.

Als voorbeeld je post waarin je jouw wensen stelt. Hoeveel punten heb je daar met een positieve insteek opgeschreven? In welke wensen lees je kansen en in welke een beperking? Is het glas halfvol of halfleeg?

Goed dat je wilt werken, maar met een dergelijke instelling zou ik je niet aannemen, en al zeker niet voor een relatiegerichte functie zoals sales. De reden die als feedback bij een sollicitatie wordt gegeven is over het algemeen een van de kernpunten, maar het oordeel of je geschikt bent of niet is een optelsom waar dat kernpunt er maar 1 van was. Het hele plaatje moet kloppen.

Tip, ga eens praten met de huisarts en/of maatschappelijk werker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Barrycade schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:43:
[...]

Nou het kan helpen om je gerichter te kunnen helpen.

Iemand die niet goed tussen de regels door kan lezen is niet perse een probleem voor bepaalde functies. Maar functies waar communicatie een groot deel uitmaakt van de rol wellicht wel.

En als dit boven komt drijven in je sollicitatiegesprekken zonder dat men weet wat er achter zit, krijg je feedback als gekregen. Wat een eufemistische uitleg is van: het was een wat raar gesprek.
Awel en wat voor soort functies zijn hier geschikter voor dan ? Daarbij graag iets wat aansluit op mijn ervaring etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Nilvo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:46:
Ik lees in dit topic veel constructieve feedback van mensen die je willen helpen, maar jouw reactie is steevast negatief met beren op de weg.

Als voorbeeld je post waarin je jouw wensen stelt. Hoeveel punten heb je daar met een positieve insteek opgeschreven? In welke wensen lees je kansen en in welke een beperking? Is het glas halfvol of halfleeg?

Goed dat je wilt werken, maar met een dergelijke instelling zou ik je niet aannemen, en al zeker niet voor een relatiegerichte functie zoals sales. De reden die als feedback bij een sollicitatie wordt gegeven is over het algemeen een van de kernpunten, maar het oordeel of je geschikt bent of niet is een optelsom waar dat kernpunt er maar 1 van was. Het hele plaatje moet kloppen.

Tip, ga eens praten met de huisarts en/of maatschappelijk werker.
Wat moet ik vragen aan de huisarts ? "Weet u wat voor werk ik zou kunnen doen ?" Ik denk dat de huisarts dan zegt dat hij een dokter is en niet het UWV.

UWV wil me niet helpen, want ik ben niet uitkeringsgerechtigd.

Ze verwijzen me door naar het werkcafé. Dan moet ik daar morgen heen fietsen maar er is dus niks via de telefoon of online mogelijk. Nogal slecht geregeld vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Lees die laatste reactie nu eens terug. Is het werkcafe een kans of er heen fietsen een beperking? Waar focus je op? Welke van deze 2 gedachtes overheerst bij het bepalen van de volgende stap?

Beantwoord deze vragend eens letterlijk tegen jezelf voor de spiegel. Ik hoop dat je jezelf kan motiveren toch even op de fiets te springen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:50:
[...]

Awel en wat voor soort functies zijn hier geschikter voor dan ? Daarbij graag iets wat aansluit op mijn ervaring etc.
Merk dat ik iets te lief was en dus niet aansluit bij je communicatie style; jij zou heel goed productiewerk kunnen doen. Schroef schroefje A in gaatje B.

Is er geen gaatje B zal jij aan de bel trekken.

Functies waarbij je klanten of interne stakeholders moet spreken zou ik in jouw geval links laten liggen.

Aansluitend bij je ervaring, tja denk dat je geluk hebt gehad in Ierland dat je niet native was en je communicatie style niet opviel.
Dat zou wellicht een ingang kunnen zijn. Solliciteer naar een functie waar men niet Nederlands als voertaal heeft. Dan valt je communicatie manier niet meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:11:
[...]

Ik heb ze dus gebeld gisteren en nog altijd is het mij niet duidelijk. Ook de recruiter geeft aan dat ze de afwijzing raar vindt en zou nog overleggen met degene die dit besloten heeft.

Ze gaf ook nog aan onvoldoende ervaring binnen de logistieke sector. Tsja daar hadden ze toch geen 3 gesprekken voor nodig ?
Tja... Dan moet je jezelf afvragen of dat wel het bedrijf is waar je wil werken. Als ze je jou blijkbaar niet de waarheid durven te geven, dan lijkt me dat dit niet beter op de werkvloer zal zijn.

Simpelweg kan het ook gewoon zijn dat ze iemand hebben gevonden die toch net beter aansluit op de vacature.

Ook een aantal keer meegemaakt. Paar gesprekken en wat reiskosten om te horen dat ze al iemand hebben gevonden of het gewoon geen match is.

Bij dat laatste komen ze dan meestal met een generieke reden, maar als je dan ziet dat de vacature van de website is verdwenen, dan weet je al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien jouw achtergrond, is het redelijk waarschijnlijk dat enige functies waarbij je qua loon op redelijk vergelijkbaar met je vorige loon is, functies iets in een sales richting zijn. Immers dat is waar je ervaring hebt. Maar het probleem bij jou zijn je sollicitatiegesprekken, je wordt vaak genoeg uitgenodigd, maar je komt er nooit doorheen (ook niet bij niet-sales functies). Dus daar lijkt mij dat het fout gaat. Dus daar zal je aan moeten werken. Wij kunnen vanaf hier natuurlijk niet bepalen waarom het fout gaat, al kunnen we wel een redelijke gok doen. Jij zal jezelf beter moeten verkopen, dus niet sacherijnig en glas is leeg daar zitten. En je zou verwachten dat iemand met jaren sales ervaring daar iig een heel eind mee komt. Gezien dat niet zo is, kom ik toch uit weer op sollicitatietraining oid. En ik kan zo snel terugvinden dat in één ouder topic iemand dat ook al eerder heeft genoemd, maar alleen wat reactie over UWV terug was, terwijl er natuurlijk ook andere zijn die dit aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:42
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:14:
[...]

Hmm daar heb ik nog niet over nagedacht eigenlijk iets vragen over een andere kandidaat.

Wel vraag ik tijdens de gesprekken altijd wat ze belangrijk vinden bij een kandidaat.
Als eerste vind ik dit persoonlijk niet zo'n sterke vraag. Als ik dan als werkgever zo'n vraag krijg, dan zou ik toch het gevoel krijgen dat een potentiele kandidaat zijn antwoorden gaat afstemmen op die belangrijke punten. Maar dat is een persoonlijke mening.

Wat ik me oprecht afvraag. Jij stelt die vraag dus tijdens het gesprek. En het antwoord van je gesprekspartner was geweest, een 'fast paced conversation' type. Is dan jouw antwoord / reactie dan 'ow praat ik te langzaam?' of 'ja maar ik ben geen Spanjaard'? Of geef je dan een ander antwoord?

Ik heb al vaker in oudere topics gereageerd en alles gelezen en twijfel of je af en toe aan het trollen bent of niet. Je neemt dingen zo letterlijk. Alsof je opzichtig bedoelde figuurlijke uitspraken er niet uit kan filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De topics zijn veelal hetzelfde en een vorm van herhaling.

Als een supportfunctie onder je kunnen is, kun je misschien wel een supportfunctie nemen bij een bedrijf waar andere mogelijkheden liggen. Als je eenmaal binnen bent, kun je je kwaliteiten tonen en doorgroeien. Dit vereist motivatie en inzet.

Zelf ben ik ook doorgegroeid vanuit een support IT functie. Het was misschien wel “onder mijn kunnen” maar ik mag nu niet klagen. Als je dit doet bij een lokaal bedrijfje met 30 man, schiet dit niet op, maar bij grotere bedrijven kun je weer intern solliciteren.
Blijkbaar heb je moeite met door sollicitaties komen en de toon en gebrek aan energie in je reacties zouden mij als manager ook niet aanspreken, dus ik mag hopen dat dat tijdens sollicitaties niet zo is.

Sprekend voorbeeld is wel het werkcafe: “Ja, dan moet ik helemaal op de fiets daar heen” Hey, het is niet dat je een volle planning hebt.. Alles klinkt als veel moeite, terwijl je mentaliteit moet zijn: “En als ik daar geweest ben, waar kan ik dan heen?” Je komt over als iemand die meegetrokken moet worden ipv iemand die zelf gaat en duwt.

Ik heb als manager verschillende mensen meegemaakt en vooral de mensen die altijd problemen zien en uiten, die kosten je als manager zoveel energie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:06:
[...]

Ik kan niks met de feedback dat de conversation niet fast paced is. Ik neem namelijk de tijd om naar de ander te luisteren ipv dat ik erdoorheen loop te tetteren.

Dus als je daadwerkelijk suggereert dat ik sneller moet praten dan is mijn reactie daarop dat dat niet gaat. Ik ben gewoonweg niet zo iemand die continu door mensen heen tettert. Wat voor functie past er dan beter bij mij denk je ?
Alles blijft zwart wit. Niks er tussen. Alsof de enige manier om "fast paces" te communiceren door elkaar heen praten is...of tetteren als een spanjaard. Wat dacht je om gewoon eens te je eigen communicatiestijl te onderzoeken of daar verbetering in te halen valt, ipv meteen de deur dicht te gooien met "zo ben ik nou eenmaal". Alsof mensen niks kunnen leren.....

En die slachtofferhouding helpt ook niet echt mee. Dat je op eigen kosten moet reizen om te solliciteren is toch helemaal niet raar. Deal with it. De organisatie moet ook tijd maken om met jou te praten, dat kost ook geld.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NACrat schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:
[...]

Als eerste vind ik dit persoonlijk niet zo'n sterke vraag. Als ik dan als werkgever zo'n vraag krijg, dan zou ik toch het gevoel krijgen dat een potentiele kandidaat zijn antwoorden gaat afstemmen op die belangrijke punten. Maar dat is een persoonlijke mening.
Mwah niet mee eens. Wat uiteindelijk is een sollicitatiegesprek twee kanten op: Het bedrijf moet je willen, maar jij moet het bedrijf ook willen. Dus dan vragen waar ze naar zoeken vind ik geen slechte vraag. En daar kan je dan inderdaad vertellen waarom jij nu aan die eisen voldoet.

En vraag blijft natuurlijk hoe TS ooit een sales functie heeft gekregen, want gebaseerd op zijn posts hier, vraag ik me af of hij daar nou echt goed in past. Maar bij elke andere functie zal hij onderop moeten beginnen, zeker gezien hij zegt dat zijn opleiding geen aanknopingspunten geeft voort een baan.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 06-12-2023 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:53:
[...]

Wat moet ik vragen aan de huisarts ? "Weet u wat voor werk ik zou kunnen doen ?" Ik denk dat de huisarts dan zegt dat hij een dokter is en niet het UWV.

UWV wil me niet helpen, want ik ben niet uitkeringsgerechtigd.

Ze verwijzen me door naar het werkcafé. Dan moet ik daar morgen heen fietsen maar er is dus niks via de telefoon of online mogelijk. Nogal slecht geregeld vind ik.
Ik denk dat ik niet voldoende duidelijk was. Je instelling, zelfreflectie, begrijpend lezen en zelfkennis deugen niet. Zoek professionele hulp om daaraan te werken. Met jouw insteek en instelling ga je geen passend werk vinden.

En ja dat bedoel ik met de beste intenties en niet als persoonlijke aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Hann1BaL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:
De topics zijn veelal hetzelfde en een vorm van herhaling.

Als een supportfunctie onder je kunnen is, kun je misschien wel een supportfunctie nemen bij een bedrijf waar andere mogelijkheden liggen. Als je eenmaal binnen bent, kun je je kwaliteiten tonen en doorgroeien. Dit vereist motivatie en inzet.

Zelf ben ik ook doorgegroeid vanuit een support IT functie. Het was misschien wel “onder mijn kunnen” maar ik mag nu niet klagen. Als je dit doet bij een lokaal bedrijfje met 30 man, schiet dit niet op, maar bij grotere bedrijven kun je weer intern solliciteren.
Blijkbaar heb je moeite met door sollicitaties komen en de toon en gebrek aan energie in je reacties zouden mij als manager ook niet aanspreken, dus ik mag hopen dat dat tijdens sollicitaties niet zo is.

Sprekend voorbeeld is wel het werkcafe: “Ja, dan moet ik helemaal op de fiets daar heen” Hey, het is niet dat je een volle planning hebt.. Alles klinkt als veel moeite, terwijl je mentaliteit moet zijn: “En als ik daar geweest ben, waar kan ik dan heen?” Je komt over als iemand die meegetrokken moet worden ipv iemand die zelf gaat en duwt.

Ik heb als manager verschillende mensen meegemaakt en vooral de mensen die altijd problemen zien en uiten, die kosten je als manager zoveel energie..
Het werk cafe is 12 km fietsen ongeveer enkele reis. Ik had ze liever even gebeld maar dat doen ze niet. Ik heb geen autorijbewijs en een bus is er niet naar dat dorp ook dus is het dan zo gek dat ik daar niet op zit te wachten ?

En ok valide punt dat je als manager wil dat mensen nergens problemen benoemen . Dat maakt het voor jou als manager immers gemakkelijk. Maar wil je dan liever via de belasting mijn bijstand betalen of denk je wel dat er voor dit soort type mensen andere , geschiktere functies zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Nilvo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:23:
[...]

Ik denk dat ik niet voldoende duidelijk was. Je instelling, zelfreflectie, begrijpend lezen en zelfkennis deugen niet. Zoek professionele hulp om daaraan te werken. Met jouw insteek en instelling ga je geen passend werk vinden.

En ja dat bedoel ik met de beste intenties en niet als persoonlijke aanval.
Professionele hulp. Wat voor hulp precies ? Want het UWV wil mij bijvoorbeeld niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:19:
[...]

dit is wel belangrijk om te weten in deze topic. dan kunnen we onze reacties erop aanpassen. waarschijnlijk reageren we te bot omdat we je achtergrond niet weten. ik denk zelfs dat het een hoop zal verklaren in deze situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:24:
[...]

Het werk cafe is 12 km fietsen ongeveer enkele reis. Ik had ze liever even gebeld maar dat doen ze niet. Ik heb geen autorijbewijs en een bus is er niet naar dat dorp ook dus is het dan zo gek dat ik daar niet op zit te wachten ?

En ok valide punt dat je als manager wil dat mensen nergens problemen benoemen . Dat maakt het voor jou als manager immers gemakkelijk. Maar wil je dan liever via de belasting mijn bijstand betalen of denk je wel dat er voor dit soort type mensen andere , geschiktere functies zijn ?
Je laatste vraag is echt tenenkrommend!!! ARGH
Nee, als manager maak ik niet de keuze om een energievampier in het team te houden OF bijstand te betalen, maar om iemand te vertellen dat hij naast het benoemen van problemen ZELF met oplossingen moet komen. Dat kan niet altijd, maar het gaat om de “can do” mentaliteit, die ik bij jou niet zie.
Als manager is het je taak om een goed functionerend team te hebben en ga je je niet bezig houden met de vraag of kandidaten anders in de bijstand terecht komen. Dat is niet mijn probleem als manager.

Een manager moet sturen, maar niet aan een dood paard trekken. De persoon moet zelf gaan en problemen benoemen is zelfs goed, maar niet stoppen bij het benoemen van de problemen.

Je gaat straal voorbij aan mijn belangrijkere bijdrage: Ga eens kijken naar een eenvoudigere functie en doe dat bij bedrijven waar er groeimogelijkheden zijn.
Sinds je sinds maart werkloos bent is er eigenlijk vrijwel niets wat onder de noemen “onderbetaald” valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met dit soort dingen moet je niet afwachten en op je handen zitten. Zet je beste beentje voor, bel even, hoe zit het, etc. Al denk ik dat je nu misschien wel te laat bent. Helemaal als je in de sales zit, ik zit maar in de accountancy..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:25:
[...]

Professionele hulp. Wat voor hulp precies ? Want het UWV wil mij bijvoorbeeld niet helpen.
Je hebt toch spaargeld? Wat dacht je ervan om eens in jezelf te investeren v.w.b. soft skills? En/of een vak te leren? Met een WO achtergrond zou je verwachten dat iemand zichzelf kan helpen ipv naar UWV te wijzen.
Je komt over als iemand die denkt vanwege een irrelevante WO opleiding en een mazzeltje bij je vorige werkgever een godsgeschenk te zijn voor een arbeidsmarkt die jou niet snapt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ga naar de huisarts en vertel die het volgende:
- ik heb problemen in de communicatie met mensen omdat ik volgens hen dingen te letterlijk opvat
- andere mensen vinden dat ik een erg negatieve insteek heb in het leven
- deze problemen hinderen me in het vinden van een baan en het vinden van motivatie om dingen te doen

De huisarts heeft ook inzage in je medisch dossier, waar mogelijk nog andere aanknopingspunten in staan, die je hier niet met ons wilt delen.

Grote kans dat de huisarts je nog wat vragen stelt en daarna doorverwijst naar de praktijkondersteuner. De praktijkondersteuner zal je vermoedelijk na 1 of meerdere gesprekken met jou een doorverwijzing geven naar een professional die jou kan helpen aan jezelf te werken, om daarna beter te functioneren in de wereld om je heen.

En voor je met tegenwerpingen komt: pak eerst even de telefoon en bel je huisarts voor een afspraak. Daarna kun je weer verder zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:24:
[...]

[knip]
Ja! Dat is heel gek; je zit wel bijna dag en nacht hier op het forum om je frustraties van je af te typen maar bent te beroerd om 12 km op de fiets te springen om naar het werkcafe te gaan. En als je écht niet kunt of wilt fietsen, bestaan er taxis of zijn er misschien wel vrienden die even met je mee willen.

Als je zelf niet door hebt dat je nu een concrete, behulpzame tip compleet naast je neer legt omdat je je alleen maar focust op alle moeite die jij moet doen, dan denk ik dat je het nooit gaat snappen. Voor niks gaat de zon op, voor de rest zul je toch écht zelf moeite moeten doen. Dat moet iedereen.

/edit: Toch nog even een toevoeging, je zegt ook 'ik wil ze bellen maar dat doen ze niet.' Weet je ook waaróm ze dat niet doen? Ik weet het namelijk wél, ze willen iemands lichaamshouding en -taal ook zien. Menig communicatiespecialist zal je vertellen dat communiceren 20% verbaal en 80% lichaamstaal is. Maar jij schijnt het ontzettend moeilijk te vinden om je in andermans situatie te verplaatsen, jouw mening is de enige die er toe lijkt te doen en die mening vorm je dan ook nog eens op basis van hypothetische gevallen en aannames. Stop daar mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 06-12-2023 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:27:
[...]

Ok ik zal de recruiter een berichtje op linkedin sturen
nee geen 'berichtje' maar hem bellen/stalken proberen in person te bereiken en jezelf te verkopen.

dát is wat er ontbreekt aan je, de wil om te jagen, te scoren, het geld binnen te halen, de kans te pakken

een mailtje of appje sturen is veel te passief (en makkelijk)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Laatst online: 19:11
Solliciteren is voor zowel werkgever als werknemer doorgaans een moeilijke en onzekere procedure. In korte gesprekken moet potentiele werknemer voor zichzelf een goed beeld krijgen van de feitelijke functie inhoud. Werkgever moet een eerlijk en goed beeld krijgen van de potentiele werknemer, waarbij deze zich vaak ook nog beter voordoet dan de werkelijkheid.

Soms heeft een werkgever een goede reden om iemand niet aan te nemen, die mogelijk voor juridisch gezeur kan zorgen. Deze 'angst' komt vaak uit horrorverhalen over andere sollicitatieprocedures. Voor de meeste werknemers die de sollicitatiegesprekken voeren is het geen dagelijkse kost, nog iets wat ze leuk vinden, maar pure noodzaak om een leuke geschikte nieuwe collega te vinden. Ze willen dan geen risico lopen om onbedoeld een verkeerde/niet geldige/discutabele afwijzingsreden op te geven die voor potentieel gezeur zorgt. En geven daarom een wat vagere 'bullshit' reden. Kun je wat van vinden, maar het zijn ook gewoon mensen.
Daarnaast berust een belangrijk deel van de beoordeling op een subjectief gevoel wat je krijgt bij een kandidaat. Misschien trigger je een onbedoeld negatieve associatie, waardoor de interviewer zonder specifieke reden, puur op subjectief gevoel, besluit niet door te gaan met de kandidaat.

Solliciteren is doorgaans niet leuk, niet makkelijk, tijdrovend en stressvol voor zowel werkgever als werknemer, en gaat daardoor vaak ook niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
[...]

Afhankelijk van je situatie kan je in aanmerking komen voor een indicatie banenafspraak, als je bijvoorbeeld arbeidsbeperkt bent en een afstand tot de arbeidsmarkt hebt.

Denk dan bijvoorbeeld aan mensen met psychische, fysieke en/of mentale problemen die niet in staat zijn om het minimumloon te kunnen maken of die niet in staat zijn om werk te kunnen vinden.

Ze kunnen dan wel zelfstandig werken, maar hebben moeite op bepaalde vlakken. Voor werkgevers is het aantrekkelijk, want zij krijgen een vetpot aan voordelen en de gemeente/UWV kan je dan ook begeleiding geven vanuit een job coach.

Je zit er niet volledig aan vast en je kan de banenafspraak altijd weer opzeggen. En niemand zal je op je salaris inkorten, dat kan alleen bij een wajong en daar heb je geen recht op.

Edit: Neem dit voor jezelf in achtneming, het gaat verder hier niemand wat aan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 06-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Vroeg of laat zul je zelf toch íets moeten gaan ondernemen, de bijstand is ook geen gratis geld he? Ook daar is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat, en dat gaat de gemeente echt niet allemaal zelf voor je regelen - daar heb je zelf ook wat in te doen.

Kortom, pak de fiets, ga naar het werkcafe en kijk waar het toe leidt. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het één leidt tot het ander en waarom ook eigenlijk niet? Het enige dat het je kost is wat tijd en energie. Laten die nou gratis zijn; iedereen krijgt automagisch 24 uren per dag, elke dag weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
...

Zijn er specifiek werkzaamheden die me leuk lijken ? Eigenlijk niet nee. Zelfs als iets een hobby van me is betekent dat niet dat ik dat als werk wil doen. Ik houd bijvoorbeeld van koken maar in een restaurant betekent dat 4 uur lang aardappelen schillen in bulk. Ja dat hoort ook bij koken maar vind ik dus niet leuk.
...
Salaris is de vergoeding voor het feit dat je niet kunt doen wat je wilt. Als je 4 uren per dag aardappelen moet schillen heb je nog 4 uur voor de afwas, of misschien iets wat je wel leuk vindt. Weinig restaurant medewerkers beginnen met de mooiste functie en gaan later in hun carriere schillen en afwassen. Gewoon onderaan beginnen en opklimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Barrycade schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:02:
[...]

Merk dat ik iets te lief was en dus niet aansluit bij je communicatie style; jij zou heel goed productiewerk kunnen doen. Schroef schroefje A in gaatje B.

Is er geen gaatje B zal jij aan de bel trekken.

Functies waarbij je klanten of interne stakeholders moet spreken zou ik in jouw geval links laten liggen.

Aansluitend bij je ervaring, tja denk dat je geluk hebt gehad in Ierland dat je niet native was en je communicatie style niet opviel.
Dat zou wellicht een ingang kunnen zijn. Solliciteer naar een functie waar men niet Nederlands als voertaal heeft. Dan valt je communicatie manier niet meteen op.
Ja, dit eigenlijk.

Ik zie ook dat je nu vrijwilliger bij het taalcafe bent, tof, zo ben ik ook begonnen.

Maar ik denk oprecht dat NT2 docent worden niks voor je is.

De vrijwilligers mogen praktisch doen en laten wat ze willen, zat van mijn collega's daar hebben 0 people skills en ik zou gillend wegrennen als dat mijn docent zou zijn. Maar, door de zeer informele setting en het feit dat ze het 1,5 uur per week doen, is het goed genoeg.

Maar, wil je daadwerkelijk NT2 docent worden, op een school of voor jezelf, dan heb je echt een lading softskills nodig. Richting je collega's en richting je leerlingen. Sowieso is docentje spelen echt niet voor iedereen, laat staan voor iemand die, niet lullig bedoelt, best veel moeite lijkt te hebben met communicatie.

Het valt je leerlingen in het taalcafe waarschijnlijk niet op door de setting en, tja, wat weten zij nou van communicatie in Nederland? Maar in een professionele setting zal het gewoon niet werken.

Dus ik ben het volledig eens met Barrycade hier, iets van "productiewerk", of misschien beter gezegd: Taakgericht werk, met relatief weinig "open" communicatie met werknemers of klanten. En dat is echt niet alleen fabriekswerk, in de IT kun je dit soort werk ook wel vinden, en bedrijven hebben ook gewoon mensen nodig voor bijvoorbeeld administratieve taken.

Tja, misschien geen extreem spannend beroep waar je dijken van doorgroeimogelijkheden hebt, maar het is iig. iets, en je kan altijd jobhoppen als je daar klaar voor bent.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sirdanilot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:58:
[...]

Zoek een andere functie. Iets meer technisch van aard in de back office.

Als je jezelf nog niet eens kunt verkopen, hoe ga je dan ooit een product verkopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2023 11:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zwelgje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:17:
[...]

nee geen 'berichtje' maar hem bellen/stalken proberen in person te bereiken en jezelf te verkopen.

dát is wat er ontbreekt aan je, de wil om te jagen, te scoren, het geld binnen te halen, de kans te pakken

een mailtje of appje sturen is veel te passief (en makkelijk)
Precies dat. Maar wat er niet in zit komt er ook niet uit, snap ook niet echt wat te per se in de sales wil doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Voor een sales functie is een rijbewijs best een dingetje, je wilt toch regelmatig bij je klanten langs gaan?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
hoevenpe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:51:
Voor een sales functie is een rijbewijs best een dingetje, je wilt toch regelmatig bij je klanten langs gaan?
Inderdaad is dat een "dingetje "
Lees : ik kom voor veel functies bij voorbaat al niet in aanmerking en solliciteer daar dus ook niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sport_Life schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:31:
[...]

Zoek een andere functie. Iets meer technisch van aard in de back office.

Als je jezelf nog niet eens kunt verkopen, hoe ga je dan ooit een product verkopen?
Voor technische functies word ik vaak afgewezen ivm gebrek ervaring. Ook na meerdere gesprekken etc. nog niks gevonden.

Ook al bezit ik zeker de capaciteit om de vaardigheden in Kwestie te leren word ik steeds afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Anakha schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:45:
[...]

- ik heb problemen in de communicatie met mensen omdat ik volgens hen dingen te letterlijk opvat
- deze problemen hinderen me in het vinden van een baan en het vinden van motivatie om dingen te doen

De huisarts heeft ook inzage in je medisch dossier, waar mogelijk nog andere aanknopingspunten in staan, die je hier niet met ons wilt delen.

Grote kans dat de huisarts je nog wat vragen stelt en daarna doorverwijst naar de praktijkondersteuner. De praktijkondersteuner zal je vermoedelijk na 1 of meerdere gesprekken met jou een doorverwijzing geven naar een professional die jou kan helpen aan jezelf te werken, om daarna beter te functioneren in de wereld om je heen.

En voor je met tegenwerpingen komt: pak eerst even de telefoon en bel je huisarts voor een afspraak. Daarna kun je weer verder zien.
Ik heb allang een diagnose. Allez praktijkondersteuner kan, maar dat neemt niet weg dat ik nú een baan nodig heb he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:31:
Ik heb allang een diagnose. Allez praktijkondersteuner kan, maar dat neemt niet weg dat ik nú een baan nodig heb he.
Als je nu een baan nodig hebt, waarom niet beginnen in een ondersteundende functie in een ICT of vergelijkbare organisatie? Wellicht een stap terug maar wel een basis om vanuit door te groeien, ervaring op te doen en gewoon brood op de plank te krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
W1ck1e schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:57:
[...]
Salaris is de vergoeding voor het feit dat je niet kunt doen wat je wilt. Als je 4 uren per dag aardappelen moet schillen heb je nog 4 uur voor de afwas, of misschien iets wat je wel leuk vindt. Weinig restaurant medewerkers beginnen met de mooiste functie en gaan later in hun carriere schillen en afwassen. Gewoon onderaan beginnen en opklimmen.
Ja dat kan maar vind je afwasser in een restaurant qua carrière een goede opvolging na een functie als Sales Engineer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
hoevenpe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:33:
[...]

Als je nu een baan nodig hebt, waarom niet beginnen in een ondersteundende functie in een ICT of vergelijkbare organisatie? Wellicht een stap terug maar wel een basis om vanuit door te groeien, ervaring op te doen en gewoon brood op de plank te krijgen.
Functies in de ict probeer ik maar steevast blijft de feedback te weinig ervaring. Ook als het zaken betreft waar ik wel degelijk ervaring mee heb. Dan wordt er gezegd we hebben geen tijd om je in te werken.

Sta ook bij verschillende detacheringsbureaus geregistreerd, ook daar is vooralsnog niks uitgekomen. En ik heb ook echt wel gesprekken op locatie gehad etc.

En het betreft hier zeker geen senior functies, ik ga ook als ik een van deze banen zou krijgen best flink terug in salaris dus ik mik niet te "hoog" heb ik het idee anders nodigen ze me namelijk niet eens uit op een gesprek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 19:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:35:
[...]

Ja dat kan maar vind je afwasser in een restaurant qua carrière een goede opvolging na een functie als Sales Engineer ?
Als ik CVs screen geeft mij dan het gevoel dat je aanpakt in plaats van gaten van maanden tussen jobs. Dat geeft al snel het gevoel dat je kieskeurig bent of zodanige reserves hebt dat je er niet om zit te springen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Icephase schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:30:
Vroeg of laat zul je zelf toch íets moeten gaan ondernemen, de bijstand is ook geen gratis geld he? Ook daar is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat, en dat gaat de gemeente echt niet allemaal zelf voor je regelen - daar heb je zelf ook wat in te doen.

Kortom, pak de fiets, ga naar het werkcafe en kijk waar het toe leidt. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het één leidt tot het ander en waarom ook eigenlijk niet? Het enige dat het je kost is wat tijd en energie. Laten die nou gratis zijn; iedereen krijgt automagisch 24 uren per dag, elke dag weer!
Ik ga erheen hoor maar ik moet dat hele end fietsen en heb alsnog absoluut geen garantie dat ik daar passend werk mee vind of de begeleiding krijg die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:19:
[...]

Afhankelijk van je situatie kan je in aanmerking komen voor een indicatie banenafspraak, als je bijvoorbeeld arbeidsbeperkt bent en een afstand tot de arbeidsmarkt hebt.

Denk dan bijvoorbeeld aan mensen met psychische, fysieke en/of mentale problemen die niet in staat zijn om het minimumloon te kunnen maken of die niet in staat zijn om werk te kunnen vinden.

Ze kunnen dan wel zelfstandig werken, maar hebben moeite op bepaalde vlakken. Voor werkgevers is het aantrekkelijk, want zij krijgen een vetpot aan voordelen en de gemeente/UWV kan je dan ook begeleiding geven vanuit een job coach.

Je zit er niet volledig aan vast en je kan de banenafspraak altijd weer opzeggen. En niemand zal je op je salaris inkorten, dat kan alleen bij een wajong en daar heb je geen recht op.

Edit: Neem dit voor jezelf in achtneming, het gaat verder hier niemand wat aan ;)
Als men dan naar mijn arbeidsverleden kijkt zien ze "die verdiende tot maart dit jaar 60 k Bruto per jaar" en dan lijkt het me niet aannemelijk dat ik een dusdanige arbeidsbeperking heb dat ik niet zelfstandig het minimumloon kan verdienen.

Of ik moet zaken gaan verzwijgen en liegen wat alleen maar tot nog meer problemen gaat leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
@sirdanilot
Heb je onderstaande al gedaan?
Anakha schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:45:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Coach4All schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:38:
[...]

Als ik CVs screen geeft mij dan het gevoel dat je aanpakt in plaats van gaten van maanden tussen jobs. Dat geeft al snel het gevoel dat je kieskeurig bent of zodanige reserves hebt dat je er niet om zit te springen.
Ok leuk maar als ik morgen zou beginnen als afwasser zou ik alsnog al een gat op mn cv hebben staan dus dat is nu te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Nilvo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:42:
@sirdanilot
Heb je onderstaande al gedaan?

[...]
Ik heb allang een diagnose.

Aangezien ik een arbeidsverleden heb en geen recht op een ww uitkering kom ik niet in het doelgroepenregister als je daar op doelt tenzij ik de boel ga lopen flessen (en dat lijkt me geen goed idee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 21:03
Yucon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:40:
[...]

Dit dus, en om er op voort te borduren, waarom niet tester in de IT? En wellicht nog meer soortgelijke banen. En de eisen van TS zijn te hoog lijkt me.

Ps. Know Your Client KYC bij een bank is/was ook veel gevraagd.

[ Voor 8% gewijzigd door proef op 06-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Icephase schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:02:
[...]

Ja! Dat is heel gek; je zit wel bijna dag en nacht hier op het forum om je frustraties van je af te typen maar bent te beroerd om 12 km op de fiets te springen om naar het werkcafe te gaan. En als je écht niet kunt of wilt fietsen, bestaan er taxis of zijn er misschien wel vrienden die even met je mee willen.

Als je zelf niet door hebt dat je nu een concrete, behulpzame tip compleet naast je neer legt omdat je je alleen maar focust op alle moeite die jij moet doen, dan denk ik dat je het nooit gaat snappen. Voor niks gaat de zon op, voor de rest zul je toch écht zelf moeite moeten doen. Dat moet iedereen.

/edit: Toch nog even een toevoeging, je zegt ook 'ik wil ze bellen maar dat doen ze niet.' Weet je ook waaróm ze dat niet doen? Ik weet het namelijk wél, ze willen iemands lichaamshouding en -taal ook zien. Menig communicatiespecialist zal je vertellen dat communiceren 20% verbaal en 80% lichaamstaal is. Maar jij schijnt het ontzettend moeilijk te vinden om je in andermans situatie te verplaatsen, jouw mening is de enige die er toe lijkt te doen en die mening vorm je dan ook nog eens op basis van hypothetische gevallen en aannames. Stop daar mee.
Ik heb toch niet gezegd dat ik er niet heen ga ? Maar waarom moet het in een dorp 12 kilometer verderop. Er is niks in mijn dorp en dat is ook geen gehucht meer dan 25 duizend inwoners en geen werkcafé geen niks. Ik vind het ongelooflijk slecht geregeld.

Enige alternatief is in het dorp hiernaast maar dan moet ik tot volgende week wachten.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.