Glasvezelkabel naast stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourNightmar3
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik zie op het Tweakers forum veel oude discussies over UTP naast stroomkabels in een huis, bijvoorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1486605
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1377534
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2174436

Nu is mijn conclusie hieruit:
  • Een laagpsanningskabel mag niet naast een hoogspanningskabel in dezelfde pijp. Dit is verboden volgens bepaalde standaarden en kan problemen opleveren met de verzekering.
  • Als dit wel wordt gedaan, trek dan ook gelijk de spanningskabel opnieuw, want anders is er kans dat je met de trekveer de spanningskabel beschadigd en er zo brandgevaar ontstaat.
Nu mijn vraag: Wat nu als ik dit met een glasvezelkabel wil doen? Een glasvezel kabel bevat geen spanning, en geleid ook geen stroom. Stel ik vervang de stroomkabel en trek hier tegelijk een glasvezel kabel langs voor mijn interne netwerk, mag dit dan? Dit kan dan niet meer onder de laagspanning naast hoogspanning regeling vallen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yep, is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 21:01

Zorian

What the fox?

Glas bevat geen koper (oftewel geleid niks) dus die hele discussie is niet van toepassing daarop. Wees wel voorzichtig met het trekken aangezien glasvezel vrij kwetsbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:56
240V is laagspanning, geen hoogspanning. Maar goed, je hoort ook laagspanning niet te combineren met een datakabel. Glasvezel is geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door hcQd op 01-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:28
Zorian schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:04:
Glas bevat geen koper (oftewel geleid niks) dus die hele discussie is niet van toepassing daarop. Wees wel voorzichtig met het trekken aangezien glasvezel vrij kwetsbaar is.
Is niet meer zo kwetsbaar als vroeger. De kevlar beschermd de vezels goed hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Grootste gevaar bij glasvezel trekken m.b.t. kwetsbaarheid is als je haakse bochten hebt (90 graden), dat gaat hem niet worden doorgaans. De buigradius die je mag maken is beperkt. Als het rechte stukken zijn is het geen issue.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 02-01-2024 10:01 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:42

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Rare vraag wellicht, maar warmteontwikkeling? Stel je trekt continu 3600 watt?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
hcQd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:06:
240V is laagspanning, geen hoogspanning. Maar goed, je hoort ook laagspanning niet te combineren met een datakabel. Glasvezel is geen probleem.
Hoogspanning word gezien als tussen de 380 tot 220 kilovolt. En lokale hoogspanning is 150,110 en 50 kilovolt. Dan krijg je middenspanning dat is 3 tot 25 kilovolt. En dan laagspanning is 230v en lager.
Maar in huis spreekt men in de volksmond ook van hoogspanning en laagspanning en daar is hoogspanning 220v of 230v en laagspanning is lager dan 220 of 230v

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YourNightmar3
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb dit dus ook op Reddit gevraagd (maar wou het hier ook even vragen omdat dit natuurlijk Nederlands is en mensen hier misschien meer over de lokale regelgeving weten) en daar waarschuwen ze vooral voor:
  • Het feit dat de elektriciteitsbuizen gemaakt zijn met een bepaalde diameter en deze vaak niet helemaal tot de maximuim vol gepropt mogen worden (er wordt max 60% genoemd maar ik weet niet waar dit vandaan komt). Toch zou ik denken dat zo'n glasvezel kabel zo dun is dat dit in de meeste gevallen geen probleem moet kunnen opleveren. Maar als ik dit zou doen zou ik een professionele elektricien laten komen, ik ga niet zelf aan de slag met de elektriciteitskabels in mijn appartement.
  • Het feit dat de shielding om de glasvezelkabel misschien wel vlambaar is (Ik weet niet of dit echt zo is)
Ik weet nog niet zeker of dit echt de route is die ik wil gaan nemen, maar ik ben voor nu vooral de opties aan het onderzoeken om toch een bedraad netwerk te krijgen in mijn 1980 appartement. De meest voor de hand liggende opties voor nu zijn:
  • Moeilijk doen en kijken of ik ergens in de hoek van een plafond een kabelgootje kan vastmaken en zo een UTP kabel rond kan krijgen. Maar dit zal niet de mooiste oplossing zijn, en dit zal door bijna heel het appartement moeten gaan.
  • Holle plinten kopen en daar een kabel doorheen halen, maar dit is ook erg moeilijk wanneer je een deur tegenkomt, dan moet de vloer ook open, weet niet of ik hier erg blij van word.
  • Glasvezel naast de elektriciteitskabels trekken (Glasvezel puur omdat UTP niet mag). Dit is wat duurder want dan moet de glasvezel ook weer worden terug gevonvert naar UTP en dit kan ook nog een uitdaging worden met de hoeken die je dan tegenkomt in die buizen, maar behalve dat lijkt dit wel een aantrekkelijke optie.
Als dit allemaal niets blijkt te zijn dan is een fallback optie om van die PowerLine adapters te gebruiken, maar die vermijd ik liever, of hele goede Wifi 6E apparatuur kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door YourNightmar3 op 02-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Wifi kunt je gewoon heel normale apparatuur voor gebruiken heb je niet speciaals "heel goede" voor nodig en het is altijd beter dan die powerline dingen

Holle plint is een prima oplossing en de meeste deurdrempels zijn hol daar kun je dus prima U/UTP kabel door trekken.

En het is hier mode om gauw glasvezel te roepen maar het is niet echt handig zoals je zelf al beschrijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:20
NeFoRcE schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:23:
Rare vraag wellicht, maar warmteontwikkeling? Stel je trekt continu 3600 watt?
Dat is helmaal geen rare vraag. Om die rede wordt er in de NEN 1010 gesproken over een maximale buis vulling.

Dus afhankelijk van de gebruikte diameter van je glasvezel levert dat beperkingen op voor de overige draden die gezamelijk in een leiding worden toegepast.

Om die rede is het vaak al niet handig om dat in een zelfde leiding te doen en is er wua diameter al geen rekening gehouden met extra vulling.

Je zou dan eventueel nog wel kunnen kijken of je op een enkele glasvezel kan belichten, bijvoorbeeld met Bidi's dat scheelt je weer een ader.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1