Toon posts:

Utp kabel naast krachtstroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-03 15:43

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Tussen onze woning en schuur ben ik 4 kabels aan het leggen, de afstand is ~ 55 meter.

Het gaat om:
1x 5x6mm2 YMvK
1x 5x2,5mm2 YMvK
1x 3x2,5mm2 YMvK
1x UTP cat 6 kabel

Tussen de 2 gebouwen heb ik 2x 125mm PVC buis gelegd in de grond. 1 van deze leidingen wil ik geheel vrij houden met een touw erin, mocht ik ooit wat bij willen plaatsen.

Mijn vraag is of ik de Utp kabel naast de (kracht) stroomkabels kan leggen, als ik de UTP kabel in 19mm installatiebuis leg (deze installatiebuis leg ik dus in de 125mm PVC pijp)? Ik doel met name op storingen op de UTP kabel.

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Officieel mag je geen laagspannings kabels in dezelfde leiding als stroomkabels leggen. (iig binenshuis, ik neem aan ook buiten) Dus ik zou hem gewoon lekker in die 2e pijp trekken ?

Of nog beter trek een (paar) glas vezel aders. dan heb je meteen je aarding opgelost, en zit je ook goed bij bliksem inslagen enz.

@Mr_gadget geeft aan dat dit niet geld bij YMvK kabel, wat ik best wil geloven, heb mij Niet al te uitvoerig in de nen nomg verdiept.

[Voor 43% gewijzigd door heuveltje op 16-02-2023 10:37]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:44
Als de UTP in een installatiebuis in de buis ligt, lijkt het me kunnen (want niet in hetzelfde buisje en in je meterkast lopen stroom en data ook vlak naast elkaar, in je wandcontactdozen soms ook).

Pak wel shielded UTP!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
MSXBas schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:32:
Als de UTP in een installatiebuis in de buis ligt, lijkt het me kunnen (want niet in hetzelfde buisje en in je meterkast lopen stroom en data ook vlak naast elkaar, in je wandcontactdozen soms ook).

Pak wel shielded UTP!
Shielded utp? Is dat niet stp? (Of SFTP)

[Voor 80% gewijzigd door dragonhaertt op 15-02-2023 13:34]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
normaal gesproken is het niet wenselijk vanwege inductie van de dc spanning op je ac spanning.
Met STP kabels en/of een appart buisje is het praktische effect verwaarloosbaar.

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:44
shielded = cat 6 S/FTP, ik vind de terminologie wat verwarrend

<nerd>
[ zelf denk ik bij SFTP eerder aan Secure File Transfer Protocol dan aan een kabeltje ]
</nerd>

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 17:36
Beetje oftopic, maar 3x en 5x 2,5mm2 over een lengte van 50 meter? Dat wordt een leuke spanningsval...

Persoonlijk zou ik dan in de schuur aan de 5x6mm2 een extra groepenkastje hangen voor in de schuur en daar weer aftakken.. (tenzij deze voor een autoloader o.i.d. is.)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom leg je niet een meterkastje aan in de schuur met daarin 5x6mm en dan vanaf daar verder verdelen?

Lijkt me een stuk handiger in onderhoud en goedkoper over die 55m

[Voor 25% gewijzigd door BCC op 15-02-2023 13:41]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
De 2e pijp gebruiken maakt het trekken van een extra leiding lastig, dus liever niet.

Het is gewone UTP cat 6 kabel (EMhub UTP CAT6 kabel).

Een andere optie is om de 19mm installatiebuis naast de 2x125mm PVC pijpen te leggen in de grond. Het is echter makkelijk om de installatiebuis aan de 3 YMvK kabels te tapen en door 1 van de 125 mm pijpen te voeren, vandaar mijn vraag.

Off topic: de extra leidingen zijn als backup/tijdelijk, in principe wordt alleen de 5x6mm2 gebruikt en idd vandaaruit verdeeld in de schuur

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb tussen woning en schuur ook circa 50 meter pvc-buis (125mm) waar netwerk en een 5x16mm kabel doorheen lopen. Er ligt Cat 7 S/FTP en een oudere U/UTP-kabel door de buis en beide kabels werken naar behoren op gigabit snelheid.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

heuveltje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:06:
Officieel mag je geen laagspannings kabels in dezelfde leiding als stroomkabels leggen. (iig binenshuis, ik neem aan ook buiten) Dus ik zou hem gewoon lekker in die 2e pijp trekken ?
Daar is hier ook wat discussie over geweest. Als het stroomdraden zijn mag het niet. Maar als het een kabel is (zoals ymvk is) mag het volgens mij wel. Maar ik zie in kabelgoten er vaak een schot tussen zitten. Dus helemaal zeker weet ik het niet..

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36
MSXBas schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:38:
shielded = cat 6 S/FTP, ik vind de terminologie wat verwarrend

<nerd>
[ zelf denk ik bij SFTP eerder aan Secure File Transfer Protocol dan aan een kabeltje ]
</nerd>
Tip: Voor de / is de bescherming rondom alle paren en na de / is om de aderparen zelf.

U/UTP = Unshielded / Unshielded Twisted Pair
S/FTP = Shield / Foiled Twisted Pair
SF/UTP = Shield Foil / Unshielded Twisted Pair

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:23
Met YMVK mag dat volgens mij gewoon, die heeft al een dikkere mantel.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

heuveltje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:06:
"Officieel" is krachtstroom (230/400V) gewoon laagspanning...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
U/UTP cat6 is gewoon te gebruiken en shielded is volkomen onzin.
De twist van de aderparen heft elke storing van buiten op.
Een aderpaar is een gebalanceerde lijn en elke storing op de ene ader komt door de twist ook met tegengestelde polariteit op de andere ader terecht wat een netto storing van nul oplevert.

En zoals @Navi ook zegt, als je een kabel (en dus geen VD draad) gebuikt is het gewoon toegestaan daar iets anders naast te leggen in dezelfde buis.
De mantel van die kabel komt overeen met een buis waar je VD draad in trekt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-03 12:36
Als het beetje rechte lijn is, zonder al te veel bochten, dan kun je ook overwegen een simpele glasvezel patch kabel er doorheen te gooien.
Zoiets:
https://www.fs.com/de-en/products/50147.html
Geen storing door de krachtstroom, en ook nog goedkoper dan koper.
Komt beetje apparatuur bij, maar dat is tegenwoordig ook niet duur meer.

• Ben(V)
Utp heeft ook geen enkel last van storing en heeft geen sfp's nodig en dus veel goedkoper en eenvoudiger te verwerken.

Glas is hobbyen maar verder nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:33
Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:03:
U/UTP cat6 is gewoon te gebruiken en shielded is volkomen onzin.
De twist van de aderparen heft elke storing van buiten op.
Een aderpaar is een gebalanceerde lijn en elke storing op de ene ader komt door de twist ook met tegengestelde polariteit op de andere ader terecht wat een netto storing van nul oplevert.
Even de nerd uithangen:
Op de aderparen staat een gebalanceerd signaal wat betekend dat de wisselspanningssignalen die over de aders van een aderpaar gaan een tegenovergestelde polariteit hebben. De ontvanger meet het verschil tussen beide aderparen en dat is het signaal.

Storing zal op beide aderparen dezelfde invloed hebben (en dus niet een tegenovergestelde invloed!), en aangezien de ontvanger alleen maar het verschil tussen de aderparen ziet heeft de storing dus geen invloed op het signaal. Zo simpel is het.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Ben(V)
Even voor de leek.

Het is een gebalanceerde lijn dus een +(plus) en een -(min) ader.
Het geheel zweeft dus en storingen komen echt niet door.
Stel een stoorpuls induceert een piek op de lijn, dan zal die piek zowel de plus als de min ingang van de ontvanger bereiken en dus netto nul zijn.

De kabel moet twisted zijn om er voor te zorgen dat er geen looptijd verschillen zijn, anders zou het niet werken.

Probeer maar een een netwerk kabel van een meter te maken met niet getwiste kabel, dat pikt elke storing op die maar in de buurt komt.

[Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 15-02-2023 16:31]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
Komt ook nog bij dat de netspanning met 50 Hz werkt wat een frequentie is die in het geheel NIET gebruikt wordt door een UTP verbinding. Een UTP verbinding gebruikt veel hogere frequenties (denk aan een factor 1000 hoger).
In je PC of netwerk switch / router wordt de UTP kabel verbonden met kleine transformatortjes die "niks" doen met 50 Hz omdat die frequentie niet relevant is. De 50 Hz wordt tegengehouden en weggefiltered. Dit soort transformatortjes laten alleen de UTP signalen door en die zijn beginnen bij 100 kHz - 1 MHz.
Merk ook op dat de isolatie van deze transformatortjes ook wordt gespecificeerd en dan wel bij 50 Hz, ze kunnen dan 1500 V aan (dat is dan tussen de UTP kabel en het chassis (ground) van de PC / switch). Die 1500 V is voor onze veiligheid :)

[Voor 9% gewijzigd door peterpv op 15-02-2023 16:38]

• The Third Man
  • Laatst online: 18:28

The Third Man

The Third Jellyfish

Zolang dat niet geaard is gaat zo'n shielding ook niets uitrichten. Hoe vaak ik niet al tegen ben gekomen dat men de duurste CAT 6 fully shielded koopt (want duurder zal wel beter zijn) en vervolgens de normale doorzichtige stekkers erop monteert, in reguliere contactdozen/patchpanels afmonteert en/of een regulier UTP kabeltje voor het laatste deel gebruikt... Dat is gewoonweg geld doneren aan de kabelleverancier zonder dat je er verder wat aan hebt (voor zover shielding je überhaupt gaat helpen).

Of nog leuker: wel alles volledig shielded uitrusten, inclusief de lijnen naar andere gebouwen en daarmee vervolgens een aardlus creëren die nog veel meer storing geeft dan wat je met UTP ooit had kunnen opvangen.

Oftewel kies je voor shielding, dan moet er exact 1 aardpunt gekozen worden waarbij alles aan de aardkant shielded wordt afgemonteerd/bestekkerd en aan alle andere kanten niet. Maar zoals al wordt aangegeven is de noodzaak voor shielding bij simpele zaken als stroomkabels niet evident. Dat zie je eerder bij hoogfrequente stoorzenders zoals radiozendmasten, bovenleiding van trams, flinke elektromotoren in bijvoorbeeld machinekamers etc.

[Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 15-02-2023 16:42]

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• rdfeij
  • Laatst online: 28-03 17:36
peterpv schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:35:
Komt ook nog bij dat de netspanning met 50 Hz werkt wat een frequentie is die in het geheel NIET gebruikt wordt door een UTP verbinding. Een UTP verbinding gebruikt veel hogere frequenties (denk aan een factor 1000 hoger).
In je PC of netwerk switch / router wordt de UTP kabel verbonden met kleine transformatortjes die "niks" doen met 50 Hz omdat die frequentie niet relevant is. De 50 Hz wordt tegengehouden en weggefiltered. Dit soort transformatortjes laten alleen de UTP signalen door en die zijn beginnen bij 100 kHz - 1 MHz.
Merk ook op dat de isolatie van deze transformatortjes ook wordt gespecificeerd en dan wel bij 50 Hz, ze kunnen dan 1500 V aan (dat is dan tussen de UTP kabel en het chassis (ground) van de PC / switch). Die 1500 V is voor onze veiligheid :)
Dat is het probleem ook niet, maar bovenop die 50Hz zitten vele andere frequenties. Denk aan sputteren/ontstoringscircuits van geschakelde voedingen, frequentiergelaars, blokgolven van solar omvormers, etc. etc.

[Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 15-02-2023 16:59. Reden: typo]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16
Ben(V) schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:12:
Utp heeft ook geen enkel last van storing en heeft geen sfp's nodig en dus veel goedkoper en eenvoudiger te verwerken.

Glas is hobbyen maar verder nutteloos.
Ben ik niet met je eens, zeker niet op die afstanden en buiten.

Twee media converters en 55m SC-SC duplex singlemode kost € 95,11 ex BTW. Vergeleken met de YMVK-kabels (alleen de 5x6 kabel is al meer dan 300 euro) valt dat reuze mee. En als je al iets hebt dat een SFP of SFP+-slot heeft dan is het nog goedkoper (SFP is 12 euro).

Je kunt vast goedkoper UTP vinden (STP of S/FTP is lastiger), maar glas is storingsvrij, overleeft bliksem, geen last van potentiaalverschillen door de afstand, etc. Ook het verwerken is erg simpel, je moet alleen een heel klein beetje voorzichtiger zijn dan met UTP, maar als het ligt, ligt het. Ook kan het veel makkelijker 10 GBit aan als OP dat ooit zou willen, dus veel toekomstbestendiger. Wel zou ik een derde buis (50mm of zo) naast/onder die twee van 125 leggen en stroom en netwerk gescheiden houden, al was het maar voor als je ooit iets aan wil passen. YMVK kan veel meer hebben dan UTP of glas.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:08
Hier is het heel mooi uitgelegd vanaf 7minuut 20

YouTube: Testing the LONGEST LOOP OF WIRE!!! to Turn a Lamp On

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Er ligt al een glasvezelkabel tussen de gebouwen. De cat6 kabel wordt alleen geplaatst als backup (het ligt nu toch allemaal open).

Gisteren de 3 YMvK kabels in 1 vd 125mm pvc pijpen getrokken, ging achteraf easy. Denk dat ik de UTP kabel toch maar gewoon in 19mm isolatiebuis leg en deze tussen de 2x 125 pvc pijpen inleg.

De glasvezel van de straat kan ik helaas niet loskoppelen dus ligt netjes naast alles, dit geldt ook voor de extra gasvezelkabel die ik al tussen de gebouwen heb liggen.

Daarna nog een stuk touw in de lege 125mm pijpen leggen en de 32mm tyleen gas en waterleidingen naast alles leggen.

Als jullie nog tips hebben, heel graag. Ales het dicht is, is het dicht namelijk haha

Dank voor alle adviezen zover trouwens :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16
Als er al glas ligt en de nieuwe kabel is ter backup dan zou ik _juist_ glas trekken. De kabel zelf is veel goedkoper, en de apparatuur heb je al. Waar is het een backup voor? Voor als de glaskabel stuk gaat? Als er een SFP stuk gaat? Iets anders?

Het klinkt zakelijk, in dat geval zou ik twee of zelfs vier (duplex) glasvezels trekken, bijvoorbeeld in een trunk. Als de huidige multimode is dan zou ik er reserve multimode trekken en alvast singlemode. Je weet nooit wat de toekomst brengt, en je hebt wel een reserve 125mm buis dus je kunt later nog van alles regelen, maar nu € 200 euro glasvezel trekken verdient zich dubbel terug in doorlooptijd en uurloon in de toekomst.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
De glasvezel kabel heeft al 2 extra kabels als back up bestekkerd (of hoe je dat ook noemt). 1 vd kastjes van glas is al ns stuk gegaan. Netwerk ligt er dan uit, tot ik een nieuwe heb. Koos voor utp om in zon geval toch wat te hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee