UTP langs spanningskabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadratius
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-10-2022
Hallo,
kan ik een UTP kabel door de buizen trekken waar al een spanningskabel ligt (als er genoeg ruimte is voor de UTP kabel). Ik heb op dit moment twee stopcontacten naast elkaar voor de televisie-hoek. Daar is sowieso toch al een stekkerdoos gebruikt omdat er niet voldoende stopcontacten aanwezig zijn. Nu wil ik het 2e stopcontact vervangen door een UTP wandcontactdoos. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 17:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan fysiek wel, maar het mag niet volgens officiële regels :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Ik raad dit altijd af. In een buis hoort alleen hoge spanning te zitten of alleen zwakspanning.
Het mag officieel niet en als er dus later brand uitbreekt, keert de verzekering mogelijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cornfed99111 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:04:
Ik raad dit altijd af. In een buis hoort alleen hoge spanning te zitten of alleen zwakspanning.
Het mag officieel niet en als er dus later brand uitbreekt, keert de verzekering mogelijk niet uit.
Dat dus.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik raad het niet aan. Sommige apparaten trekken geen constante stroom, maar steeds pulsjes uit het net. Dit zijn stoorsignalen die het dataverkeer over de UTP-kabel heen kunnen storen. Ook al heb je de kabel in een buis daarnaast lopen kan je nog last hebben van stoorsignalen. Ik raad altijd minimaal 10 cm afstand aan als een UTP-kabel naast een kabel met netspanning moet lopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 23:11
Om antwoord te geven op je vraag, ja het kan en het werkt vaak ook.
Eventueel kun je nog FTP/STP kabels gebruiken om storing tegen te gaan.
Of het slim is, is een heel ander verhaal.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe dan zo'n devolo ding

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-08 20:39
Onbekend schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:12:
Ik raad het niet aan. Sommige apparaten trekken geen constante stroom, maar steeds pulsjes uit het net. Dit zijn stoorsignalen die het dataverkeer over de UTP-kabel heen kunnen storen. Ook al heb je de kabel in een buis daarnaast lopen kan je nog last hebben van stoorsignalen. Ik raad altijd minimaal 10 cm afstand aan als een UTP-kabel naast een kabel met netspanning moet lopen.
Heb je dat ook uitgerekend, of komt dit uit den grote duim der 'intuitie'?

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:18
De verzekering keert natuurlijk gewoon uit als je frituurpan in de brand slaat en daardoor je huis eraan gaat. Met andere woorden als er geen kortsluiting door de UTP kabel ontstaat (de UTP kabel heeft niets met de brand te maken) dan moet er gewoon uitgekeerd worden. Wat de eventuele risico's zijn weet ik niet, maar mijn intuïtieve duim zegt dat dat wel meevalt, tenzij je die UTP kabel voor andere doeleinden dan LAN gaan gebruiken natuurlijk.

Om storing uit te bannen kun je shielded netwerkkabels gebruiken, zoals hierboven ook werd aangeraden.

Maar is een ethernet-over-powerline-ding niet een optie (ook al getipt) of anders "gewoon" wireless? Lijkt mij makkelijker.

[ Voor 0% gewijzigd door S0epkip op 08-11-2009 19:17 . Reden: mierenneukers ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19
Dit zijn nou typisch van die dingen die je niet moet doen thuis. prutswerk is prima, maar hou in godsnaam je huisinstallatie op orde.

Een verzekeraar zal alles uit de kast halen als er een mogelijke reden gevonden is waardoor de brand is ontstaan. Nou wil het geval dat tv's nogal eens de veroorzaker zijn van een brand. Dus in dit geval heel erg dicht bij het prutswerk. In deze crisisperiode zal de verzekering echt niet over zijn/haar hart strijken, ze zullen zeker heel erg moeilijk doen als er dit soort zaken gevonden wordt in de buurt van een brandhaard.

Gewoon NIET aan beginnen, leg een extra buis aan, neem wireless, of zo'n netwerk-over-power apparaatje zoals hierboven al geopperd.

[ Voor 68% gewijzigd door Mistraller op 08-11-2009 01:15 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 23:08
=) waar moet je dan wel prutsen? op je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DrClaw schreef op zondag 08 november 2009 @ 01:17:
=) waar moet je dan wel prutsen? op je werk?
in een andere buis dan waar een stroomgroep loopt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De situatie moet dat maar net toelaten. Op 2 stopcontacten in 1 licht tot matig belastte groep is het geen probleem. Maar zodra het signaal naar een andere groep moet (of je gebruikt een groep die zwaar belast wordt), dan is het een en al ellende.

Vooral als je apparaten gebruikt die geen constante belasting voor het stroomnet vormen, zou ik Devolo zeker afraden. Mijn vader gebruikt het nu ook nog en als hij bepaalde apparaten op 1 van de stroomgroepen, waarover het netwerksignaal loopt, gebruikt dan heeft hij gegarandeerd geen internet. Zet hij dan die apparaten uit, dan is het internet er weer. Hij heeft een van de duurdere Devolo-versies met Noise-Reduction en de hele mikmak erop, maar het werkt in sommige situaties gewoon niet.

Verder zou ik zelf geen UTP-kabel naast de bedrading van de bestaande huisinstallatie leggen. Daarvoor zou ik loze leidingen laten trekken (en inderdaad, dat had je moeten doen toen je in het huis trok) of met een kabelgootje werken (minder fraai natuurlijk). Bij mij thuis heb ik in 1 ruimte UTP en stroom door dezelfde goot lopen, maar dat is geen onderdeel van de vaste huisinstallatie. Dat is gewoon de kabel van een verlengsnoer (degelijke kabel met mantel en er hangt nauwelijks apparatuur aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Boxman schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:59:
[...]

Heb je dat ook uitgerekend, of komt dit uit den grote duim der 'intuitie'?
Uit eigen ervaring. ;)
Mijn computer kon toen geen IP-adres verkrijgen en ik kon maar niet vinden waar het aan lag. Nadat ik die kabel een stukje verder van de 230V had gelegd werkte het ineens.

Overigens heb ik zo'n zelfde situatie ook gehad waarbij die kabels langs een TL-balk liepen. Toen heb ik die kabels uiteindelijk een meter verder gehangen omdat als ze dichterbij hingen ook stoorsignalen oppikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Onbekend schreef op zondag 08 november 2009 @ 10:04:
[...]

Uit eigen ervaring. ;)
Mijn computer kon toen geen IP-adres verkrijgen en ik kon maar niet vinden waar het aan lag. Nadat ik die kabel een stukje verder van de 230V had gelegd werkte het ineens.

Overigens heb ik zo'n zelfde situatie ook gehad waarbij die kabels langs een TL-balk liepen. Toen heb ik die kabels uiteindelijk een meter verder gehangen omdat als ze dichterbij hingen ook stoorsignalen oppikten.
dat klint meer als het negeren van aderparen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volanttantes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik wil ook een utp kabel trekken naar boven. EN heb ook zo'n stopcontact waar ik niks mee doe,... is het echter mogelijk om die kabels daar uit te halen en te vervangen met een UTP kabel in plaats van er simpelweg erbij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 07:14
volanttantes schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:44:
Ik wil ook een utp kabel trekken naar boven. EN heb ook zo'n stopcontact waar ik niks mee doe,... is het echter mogelijk om die kabels daar uit te halen en te vervangen met een UTP kabel in plaats van er simpelweg erbij te doen?
Dit is prima mogelijk je kan dan zelfs met de bestaande bekabeling je UTP kabel door de leiding trekken (wel eerst goed aanelkaar knopen natuurlijk. Dan kan je ook mooi de wantcontactdoos vervangen door een exemplaar met een UTP aansluiting. Indien je meer netwerkaansluitingen nodig hebt kan je er ook nog een 2e UTP kabel doorheentrekken.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

fish schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:28:
[...]

dat klint meer als het negeren van aderparen
Ik neem aan dat er bij een standaard 20-meterkabel uit de winkel met gegoten stekkertjes de aderparen wel netjes zijn toegepast.

Een aderpaar heft grotendeels de storing op, maar niet alles. In de meeste situaties is een standaard UTP-kabel wel goed genoeg, maar in die specifieke situaties werkt het net niet goed genoeg... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:23

silverstorm

tearing me apart

Je kan altijd de draden uit de plastic buis halen, echter lopen de meeste stopcontacten naar 1 centraal punt en zou je dan voor de gehele ruimte de kabels er uit moeten halen.

Het is verboden om UTP naast spanningskabels te leggen. Als de isolatie beschadigd raakt kan er max 16A 230V over een UTP-ader komen. (Hiermee is de voedingsleiding immers afgezekerd.) Hiervoor is een UTP-ader te dun, wat brand tot gevolg kan hebben. Voor je eigen veiligheid (en portomonee bij brand) is het geen goed idee.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volanttantes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ah, ik vind hier, verborgen achter een kast,... een tv contactdoos, die niet gebruikt wordt, daar kan zo'n utp kabel gewoon bij of niet? Hoef ik niet eens die coax kabels van de tv te verwijderen,.. of denk ik nu fout? Bedankt voor de antwoorden alvast! Hoe handig is dat internet hé ?!? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 18:48
Eerst effe miereneuken :P
S0epkip schreef op zondag 08 november 2009 @ 01:08:
Om storing uit te bannen kun je shielded UTP kabels gebruiken, zoals hierboven ook werd aangeraden.
Shielded Unshielded Twisted Pair, da's een aparte variant vind je niet? :P 't is echt UTP/STP/FTP maar geen SUTP :)

On-topic:
Er wordt veel gezegd over storingen als het in de buurt komt van stroomkabels en/of tl buizen veel storing oplevert, wat zeker zo zal zijn; mijn ervaring zegt echter dat het wel meevalt zowel met TL buizen als met stroomkabels. Gelukkig lopen ze niet samen door 1 PVC buis.

In mijn ogen zijn er zoals iedereen eigenlijk al aangeeft 3 oplossingen mogelijk:\
1) Een extra buis regelen voor het netwerk
2) Draadloos internet
3) een stopcontact weghalen, al lijkt me dit niet altijd even handig.

De optie voor de 'powerline' ethernet oplossingen wil ik écht afraden omdat het gewoon te onbetrouwbaar is, ik heb hier helaas veel en veel teveel ervaring mee en ik denk dat onze zuiderburen hier ook wel het nodige van weten. Het is hieronder al aangegeven: het kan zelfs op dezelfde stoppengroep enorme problemen opleveren.

Naast bovenstaande weet ik écht geen oplossingen verzinnen die je verder kunnen helpen; in ieder geval niets wat echt veilig is.

Of toch wel? :P
volanttantes schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:32:
Ah, ik vind hier, verborgen achter een kast,... een tv contactdoos, die niet gebruikt wordt, daar kan zo'n utp kabel gewoon bij of niet? Hoef ik niet eens die coax kabels van de tv te verwijderen,.. of denk ik nu fout? Bedankt voor de antwoorden alvast! Hoe handig is dat internet hé ?!? ;)
Dit zal weer storing opleveren, maar in ieder geval geen 16A / 220v problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 08-11-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volanttantes schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:32:
Ja hoor,

de coax kan wel in de weg gaan zitten, goeie kans dat de coax er even uit moet en weer er in samen met de utp

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 08-11-2009 17:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:18
fish schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:34:
[...]

Ja hoor,

de coax kan wel in de weg gaan zitten, goeie kans dat de coax er even uit moet en weer er in samen met de utp
Of je gebruikte de coax om de utp er doorheen te trekken :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Mistraller schreef op zondag 08 november 2009 @ 01:10:
Nou wil het geval dat tv's nogal eens de veroorzaker zijn van een brand. Dus in dit geval heel erg dicht bij het prutswerk.
Daar klopt absoluut niets van. De nummer 1 oorzaak van brand is apparatuur dat op standby staat. Een voorbeeld van zo'n apparaat die op standby staat is je tv maar ook je digitale tv ontvanger. Doordat ze standby staan staat er dus altijd stroom op en stroom plus stof is de combinatie die uiteindelijk voor brand zorgt. Daarom is de brandweer zo druk met adverteren van standby killers. Van die veel te dure dingen voor iets wat een schakelknop ook kan of wat je zelf kunt doen door de stekker uit het stopcontact te trekken.
silverstorm schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:01:
Je kan altijd de draden uit de plastic buis halen, echter lopen de meeste stopcontacten naar 1 centraal punt en zou je dan voor de gehele ruimte de kabels er uit moeten halen.

Het is verboden om UTP naast spanningskabels te leggen. Als de isolatie beschadigd raakt kan er max 16A 230V over een UTP-ader komen. (Hiermee is de voedingsleiding immers afgezekerd.) Hiervoor is een UTP-ader te dun, wat brand tot gevolg kan hebben. Voor je eigen veiligheid (en portomonee bij brand) is het geen goed idee.
Beetje een flauwekul verhaal omdat dit voor heel veel meer dingen op zal gaan. Een kabel met een beschadigde mantel is altijd fout en is altijd een risico. Of dat nou een stroomkabel of een netwerkkabel is maakt dan echt niets uit. Als men dat kan aanduiden als oorzaak van de brand ben je sowieso het haasje.

Wat een verzekering in feite doet is kijken hoe zij onder hun betalingsverplichting uit kunnen komen. Met andere woorden ze zullen gaan zoeken naar de oorzaak en in hoeverre dit aan user abuse toe te schuiven valt. Als je dan al druk gaat maken om mantels en kabels die dicht naast elkaar liggen (wat overigens in de gemiddelde officiële professionele kabelgoot geen enkel probleem is; iets anders kun je niet eens krijgen...) zou ik toch eens ernstig naar de rest van je woning kijken. Ik durf te wedden dat menigeen hier geen rookmelders en brandblusapparatuur in huis heeft staan, laat staan dat de stekker van dingen als de tv en ontvanger eruit gaan als men naar bed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 18:48
ppl schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:36:

Beetje een flauwekul verhaal omdat dit voor heel veel meer dingen op zal gaan. Een kabel met een beschadigde mantel is altijd fout en is altijd een risico. Of dat nou een stroomkabel of een netwerkkabel is maakt dan echt niets uit. Als men dat kan aanduiden als oorzaak van de brand ben je sowieso het haasje.

Wat een verzekering in feite doet is kijken hoe zij onder hun betalingsverplichting uit kunnen komen. Met andere woorden ze zullen gaan zoeken naar de oorzaak en in hoeverre dit aan user abuse toe te schuiven valt. Als je dan al druk gaat maken om mantels en kabels die dicht naast elkaar liggen (wat overigens in de gemiddelde officiële professionele kabelgoot geen enkel probleem is; iets anders kun je niet eens krijgen...) zou ik toch eens ernstig naar de rest van je woning kijken. Ik durf te wedden dat menigeen hier geen rookmelders en brandblusapparatuur in huis heeft staan, laat staan dat de stekker van dingen als de tv en ontvanger eruit gaan als men naar bed gaat.
Blijkbaar ben k dan redelijk paranoïde aangezien ik voor ik ga slapen altijd m'n laptop / externe HDD / groot deel van m'n opladers / TV / Versterker uittrek, écht uit zet en soms zelfs loskoppel :o 8)7
Om van alles de stekker uit te trekken gaat me net iets te ver, al is het goed mogelijk als ik 't met die gedachte in m'n achterhoofd aan sluit.

Dat het professioneel gebeurt betekend voor mij persoonlijk niet dat ik het ook ga doen, ik gaf eerder al dat het qua storing eigenlijk vrijwel niets uit maakt ; maar het zal maar net die ene keer wel problemen opleveren. Dat het niet brandgevaarlijk is klopt echter niet:
Stel dat (hoewel de kans klein is) je stop niet doorslaat bij 16A en de stroomkabel richting de gefrituurde status gaat, dit neemt dan je netwerkkabel uiteindelijk mee met als resultaat 220v op je switch/router/computer/etc met als logisch effect dat ze op z'n minst toch écht gaan doorbranden, ondanks dat de kans groter is om met een vliegtuig neer te storten is dit voor mij al een reden om het af te raden voor anderen, dat bedrijven het doen is mijn zorg niet, ik slaap namelijk niet in datzelfde gebouw en ik neem aan dat de baas dat ook niet doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19
ppl schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:36:
[...]

Daar klopt absoluut niets van. De nummer 1 oorzaak van brand is apparatuur dat op standby staat. Een voorbeeld van zo'n apparaat die op standby staat is je tv maar ook je digitale tv ontvanger. Doordat ze standby staan staat er dus altijd stroom op en stroom plus stof is de combinatie die uiteindelijk voor brand zorgt. Daarom is de brandweer zo druk met adverteren van standby killers. Van die veel te dure dingen voor iets wat een schakelknop ook kan of wat je zelf kunt doen door de stekker uit het stopcontact te trekken.

[...]

Je vergeet hierbij nog even dat er in een TV een hoogspanningsnetje aanwezig is. Die kilovolts die er doorheen gejast worden trekken ontzettend veel stof aan. Enig apparaat dat het wint van de klassieke" tv is de stofzuiger. (ok en sommige pc ventilatoren).

Bij een "tv-brand" gebeurt het volgende. Er zitten behoorlijk wat zware componenten (denk aan de trafo bijvoorbeeld) in een tv. Die belasten de printsporen en soldeercontacten redelijk zwaar, mede door veelvuldig opwarmen en afkoelen. Dan krijg je op den duur breukjes en dat geeft vonkjes. Combineer dat het met stof en je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb tijdens mijn stage heel wat tv's gerepareerd, inclusief een toestel waar daadwerkelijk een vlam en rook uit was gekomen. Oorzaak, stofdeeltjes in de fik gevlogen. Godzijdank keken de mensen ernaar, dus ze hebben de stekker eruit getrokken, en een emmer water erover geflikkerd. Jammer van de tv, maar huis staat er nog. TV was uiteraard rijp voor de sloop.

Een laagspanningsapparaat vangt dat op een andere manier af. Doordat de trafo in een geheel gescheiden, meestal gesealed blokje is opgebouwd, hoeft het device veel minder beveiligd te zijn tegen brand. Daarnaast loopt er ook maar een fractie van de stroom bij een lagere spanning door het ding. Vonkvorming zal dus bijna nooit voorkomen. Alleen oververhitting door slechte componenten/productiefouten, maar dat komt veel en veel minder voor. Het is ook nog eens voordeliger om een apart voedingsblokje te gebruiken want dan hoeft het device geen zware keuring voor toelating op de markt te doorlopen.

Mijn zwager werkt bij de brandweer, dus daar hoor ik ook nogal eens verhalen over.

Concluderend nogmaals; risico's zijn er altijd. Ook in een huis dat keurig volgens de voorschriften is gebouwd. Daarom is het nog meer zaak om dus niet nog meer bekende risico's in je huis toe te laten, helemaal niet als die gewoon verboden zijn volgens de norm.

Daarnaast hang je inderdaad brandblussers op. Bij ons paste er precies een 6KG exemplaar in de meterkast, en eentje op de slaapkamer achter de kast, van 2KG. (En een branddeken, en 3 rooksensors.)

Maar goed; back on topic :)

Coax is inderdaad laagspanning, daar ligt hier bij ons ook de UTP langs. Samen met telefonie, en een draadje van de alarminstallatie. Paste precies. En dat mag dus wel :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

eXSs schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:33:
Er wordt veel gezegd over storingen als het in de buurt komt van stroomkabels en/of tl buizen veel storing oplevert, wat zeker zo zal zijn; mijn ervaring zegt echter dat het wel meevalt zowel met TL buizen als met stroomkabels. Gelukkig lopen ze niet samen door 1 PVC buis.
Ieder z'n eigen ervaring. :) Daarom zitten we op een forum zodat we dan de ideeën en ervaringen van anderen ook kunnen lezen.

Pagina: 1