ppl schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:36:
[...]
Daar klopt absoluut niets van. De nummer 1 oorzaak van brand is apparatuur dat op standby staat. Een voorbeeld van zo'n apparaat die op standby staat is je tv maar ook je digitale tv ontvanger. Doordat ze standby staan staat er dus altijd stroom op en stroom plus stof is de combinatie die uiteindelijk voor brand zorgt. Daarom is de brandweer zo druk met adverteren van standby killers. Van die veel te dure dingen voor iets wat een schakelknop ook kan of wat je zelf kunt doen door de stekker uit het stopcontact te trekken.
[...]
Beetje een flauwekul verhaal omdat dit voor heel veel meer dingen op zal gaan. Een kabel met een beschadigde mantel is altijd fout en is altijd een risico. Of dat nou een stroomkabel of een netwerkkabel is maakt dan echt niets uit. Als men dat kan aanduiden als oorzaak van de brand ben je sowieso het haasje.
Wat een verzekering in feite doet is kijken hoe zij onder hun betalingsverplichting uit kunnen komen. Met andere woorden ze zullen gaan zoeken naar de oorzaak en in hoeverre dit aan user abuse toe te schuiven valt. Als je dan al druk gaat maken om mantels en kabels die dicht naast elkaar liggen (wat overigens in de gemiddelde officiële professionele kabelgoot geen enkel probleem is; iets anders kun je niet eens krijgen...) zou ik toch eens ernstig naar de rest van je woning kijken. Ik durf te wedden dat menigeen hier geen rookmelders en brandblusapparatuur in huis heeft staan, laat staan dat de stekker van dingen als de tv en ontvanger eruit gaan als men naar bed gaat.
Je vergeet hierbij nog even dat er in een TV een hoogspanningsnetje aanwezig is. Die kilovolts die er doorheen gejast worden trekken ontzettend veel stof aan. Enig apparaat dat het wint van de klassieke" tv is de stofzuiger. (ok en sommige pc ventilatoren).
Bij een "tv-brand" gebeurt het volgende. Er zitten behoorlijk wat zware componenten (denk aan de trafo bijvoorbeeld) in een tv. Die belasten de printsporen en soldeercontacten redelijk zwaar, mede door veelvuldig opwarmen en afkoelen. Dan krijg je op den duur breukjes en dat geeft vonkjes. Combineer dat het met stof en je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb tijdens mijn stage heel wat tv's gerepareerd, inclusief een toestel waar daadwerkelijk een vlam en rook uit was gekomen. Oorzaak, stofdeeltjes in de fik gevlogen. Godzijdank keken de mensen ernaar, dus ze hebben de stekker eruit getrokken, en een emmer water erover geflikkerd. Jammer van de tv, maar huis staat er nog. TV was uiteraard rijp voor de sloop.
Een laagspanningsapparaat vangt dat op een andere manier af. Doordat de trafo in een geheel gescheiden, meestal gesealed blokje is opgebouwd, hoeft het device veel minder beveiligd te zijn tegen brand. Daarnaast loopt er ook maar een fractie van de stroom bij een lagere spanning door het ding. Vonkvorming zal dus bijna nooit voorkomen. Alleen oververhitting door slechte componenten/productiefouten, maar dat komt veel en veel minder voor. Het is ook nog eens voordeliger om een apart voedingsblokje te gebruiken want dan hoeft het device geen zware keuring voor toelating op de markt te doorlopen.
Mijn zwager werkt bij de brandweer, dus daar hoor ik ook nogal eens verhalen over.
Concluderend nogmaals; risico's zijn er altijd. Ook in een huis dat keurig volgens de voorschriften is gebouwd. Daarom is het nog meer zaak om dus niet nog meer bekende risico's in je huis toe te laten, helemaal niet als die gewoon verboden zijn volgens de norm.
Daarnaast hang je inderdaad brandblussers op. Bij ons paste er precies een 6KG exemplaar in de meterkast, en eentje op de slaapkamer achter de kast, van 2KG. (En een branddeken, en 3 rooksensors.)
Maar goed; back on topic
Coax is inderdaad laagspanning, daar ligt hier bij ons ook de UTP langs. Samen met telefonie, en een draadje van de alarminstallatie. Paste precies. En dat mag dus wel