UTP langs stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 13:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-07 21:43

allure

Titaan fase 2/3

Ja dit kan makkelijk...
Bij toepassingen die krachtstroom gebruiken zou ik dit wel afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:16:
Ik zit met de volgende vraag. Ik zou graag een internet draadverbinding aanleggen naar de zolderverdieping. Alleen sta ik daar voor een probleem. In het gehele huis zijn loze leidingen aangelegd. Zo ook naar de zolder. Echter is er daar maar een op de hele verdieping. En die zit verstopt met een ander snoer. Mijn vraag nu, kan ik ook gewoon langs de 220 een UTP kabel leggen zonder dat hier storing zal ontstaan?
Hebben wij ook gedaan en gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Technisch is het mogelijk, ook omdat het wel in een buis past. Maar...

Als je met een trekveer aan de slag moet moet je heel goed uitkijken dat je de isolatie van de bestaande bedrading niet beschadigd. Helaas kun je dat van buitenaf niet zien. Beste oplossing (als in: veilig) is in dit geval de bestaande bedrading meteen te vervangen én er een UTP bij in te trekken, dus max 4 draden vermoed ik. Dit is prima te doen, mits de installatiebuizen netjes aan elkaar zijn gezet zonder flexibele stukken er tussen. (ooit een keer een trekveer kapotgetrokken op UTP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
zoe gewoon moeten kunnen en verder sluit ik me aan bij sypie.
anders is er nog een oplossing namelijk: er zijn adaptors te krijgen die je internet over het stroomnet laten gaan (devolo's) als je niet de goedkope belkin troep koopt schijnt dit nog best aardig te werken.

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:26:
Ik heb vroeger te horen gekregen dat het Unshielded Twisted Pair niet in de buurt van hoge spanningen getrokken kon worden. Vandaar de onzekerheid. Maar bedankt voor de reacties. Binnenkort de trekveer maar weer ns uit de kast halen.
Dan pak je toch Shielded TP?
Ik heb zowel UTP als STP gebruikt en het werkt in de praktijk gewoon prima. Ook door 2 x 4 aders te gebruiken voor 2 connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Begrijp ik het nu goed dat je UTP en installatiedraad door één dezelfde buis wilt trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-08 22:02
heb ik ook gedaan: 2x utp + geel/groen, bruin en blauw door een 3/8" ! 8)7
Was even invetten en maximaal aan de trekveer hangen, maar dan heb je ook wat :)
[edit] trekveer aan stroomdraad geknoopt, NIET aan UTP...

[ Voor 18% gewijzigd door 0siris op 05-01-2012 19:22 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij is je verzekeraar er niet blij mee als je laagspanning naast hoogspanning legt i.v.m brandgevaar.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:24:
Volgens mij is je verzekeraar er niet blij mee als je laagspanning naast hoogspanning legt i.v.m brandgevaar.
Hoe kan dit nou brandgevaar zijn? En er staat in princiepe geen spanning op de UTP kabels, tenzij je PoE gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik acht de kans dat brand ontstaat in een leiding in een stenen muur erg klein.
En ja, officieel hoort het niet, maar als consument maak ik me hier niet zo'n zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-07 14:58

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Is het ook niet handig om een FTP kabel te leggen anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Megamind schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:25:
[...]

Hoe kan dit nou brandgevaar zijn? En er staat in princiepe geen spanning op de UTP kabels, tenzij je PoE gebruikt.
Iets met NEN1010 norm. Hier vind je ook nog wel wat info UTP langs spanningskabel .
Samenvatting: alleen prutsers doen het op deze manier.
RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:26:
[...]

Ik acht de kans dat brand ontstaat in een leiding in een stenen muur erg klein.
Zo kan je alles wel bagatelliseren.
En ja, officieel hoort het niet, maar als consument maak ik me hier niet zo'n zorgen om.
Misschien je buren wel :z

[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 05-01-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Kijk, het is heel simpel.

Of je daarvoor kiest wel of niet om netwerkkabels te combineren met 230 volt in één dezelfde buis, moet
iedereen in principe zelf weten.
Wat we wel weten is dat dit verboden is. En met goede redenen.
Zulke vragen zijn al vaker voorbijgekomen op GoT en met steeds hetzelfde advies van amateurs (ik bv) en van professionals: Nooit doen! Gunner geeft al een link waar alles in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53

Perkouw

Moderator General Chat
Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:33:
[...]

Iets met NEN1010 norm. Hier vind je ook nog wel wat info UTP langs spanningskabel .
Samenvatting: alleen prutsers doen het op deze manier.
NEN 1010 - Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties - is de norm voor de elektrotechnische installatiebranche. Deze norm bevat de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. Bron

Nu kan ik zelf niet zo snel vinden of een UTP kabel echt verboden is zoals cornfed99111 zegt en/of dit dus de norm schend. Ik wil verder niemand op zijn/haar woorden pakken of iets maar ik ben erg benieuwd hoe dit nu in (feitelijk) in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:05:
Of je daarvoor kiest wel of niet om netwerkkabels te combineren met 230 volt in één dezelfde buis, moet iedereen in principe zelf weten.
Niet helemaal mee eens. Je zal maar zo'n prutser naast je hebben wonen en jouw huis brand ook af door zo'n geintje. Ben je mooi de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Wij zijn geen politie.
En we kunnen niets afdwingen.
Wij moeten erop vertrouwen dat men het gezond verstand gebruikt.
Dat wil ik daar mee zeggen.

Het enige wat mij zorgen maakt, is dat er simpelweg onveilig advies wordt gegeven.
Zo van "Ach, zal wel niets gebeuren" en dergelijke. Dat kan er bij mij niet in.

Als ik het correct herinner, beschrijft de NEN norm niet dat UTP verboden is in een elektrabuis, maar
dat er niets gemixed mag zitten in een elektrabuis. Dus als er 230 volt door loopt, kan daar geen 400 volt door lopen of 12 volt leiding of zoiets.
Maar het maakt niet uit, want het effect is hetzelfde. Verboden dus.

Ik heb ook UTP en telefoondraad door elektrobuizen lopen in mijn huis, maar dat is nooit samen met 230 volt.

[ Voor 41% gewijzigd door cornfed99111 op 05-01-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:18:
Wij zijn geen politie.

Het enige wat mij zorgen maakt, is dat er simpelweg onveilig advies wordt gegeven.

Als ik het correct herinner, beschrijft de NEN norm niet dat UTP verboden is in een elektrabuis, maar
dat er niets gemixed mag zitten in een elektrabuis. Dus als er 230 volt door loopt, kan daar geen 400 volt door lopen of 12 volt leiding of zoiets.

Ik heb ook UTP en telefoondraad door elektrobuizen lopen in mijn huis, maar dat is nooit samen met 230 volt.
Onveilig advies? Er word gevraagd of er storing zal optreden - In de meeste gevallen niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Daarom ook mijn eerste vraag of TS bedoelt om UTP langs een elektrobuis te leggen of in een elektrobuis te leggen.
Daarna kwam her en der het advies dat in de elektrobuis geen kwaad kon.
En daar was mijn tweede reactie weer op gebaseerd.
Er is dus door mij geen oordeel of advies gegeven over eventuele storingen.
Wel over slecht advies, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:38

Onbekend

...

Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:16:
Ik zit met de volgende vraag. Ik zou graag een internet draadverbinding aanleggen naar de zolderverdieping. Alleen sta ik daar voor een probleem. In het gehele huis zijn loze leidingen aangelegd. Zo ook naar de zolder. Echter is er daar maar een op de hele verdieping. En die zit verstopt met een ander snoer. Mijn vraag nu, kan ik ook gewoon langs de 220 een UTP kabel leggen zonder dat hier storing zal ontstaan?
Je hebt kans dat er storing optreedt. Vooral als er door die stroomkabel grote stromen of onregelmatige stromen gaan (zoals die van een tl-balk). De verbinding zal misschien wel werken, maar veel datapakketjes worden corrupt en de effectieve snelheid gaat dan naar beneden.
In dat geval zou ik een STP-kabel aanraden, waarmee de kans op storing een stuk kleiner is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Juist wel. ik zou als verzekeraar alle schade op jouw verhalen wanneer er iets mis ging in die pijp
ik heb op werk ook utp langs dikke kadavers (in een goot) van voedingskabels gehad never een centje pijn

220 en utp in een buis zal vaak best werken. maar ik zal het iedereen afraden om ook te doen

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 05-01-2012 21:45 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
fish schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:42:
[...]

Juist wel. ik zou als verzekeraar alle schade op jouw verhalen wanneer er iets mis ging in die pijp
ik heb op werk ook utp langs dikke kadavers (in een goot) van voedingskabels gehad never een centje pijn

220 en utp in een buis zal vaak best werken. maar ik zal het iedereen afraden om ook te doen
Ahh man, je zet me toch niet aan het nadenken om m'n huis opnieuw te bekabelen hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

itsalwaysme

Graast voor DB

Wij zijn geen politie.

Dat dat in de NEN norm staat heeft meer te maken met de veiligheid van de personen die er aan/mee gaan werken. Had (dacht ik) iets te maken met onder spanning werken en dan is er een kans dat je de verkeerde pakt. Natuurlijk staat er ook in dat je dubbel moet meten etc, maar toch. De NEN norm is er juist om (bijna)ongevallen voorkomen.

Dat het verboden is, weet ik zo net niet. Het is niet zo dat opeens de politie op je stoep staat, die alle kabels komt controleren en je dan mee neemt als het niet goed is. Het is wel zo dat als zulke dingen in bijvoorbeeld fabrieken gebeuren, ze niet de certificaten krijgen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

brederodekater schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:51:
[...]

Ahh man, je zet me toch niet aan het nadenken om m'n huis opnieuw te bekabelen hè :)
Daarom heb ik mijn huis ook opnieuw bekabeld voordat ik er in ging
Ik ben 3 dagen bezig geweest puur en alleen met elektra (gem3 man).

dat ging natuurlijk om meer dan 2 utp kabels ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:21:
[...]

Niet helemaal mee eens. Je zal maar zo'n prutser naast je hebben wonen en jouw huis brand ook af door zo'n geintje. Ben je mooi de lul.
Is er ooit een huis hierdoor afgebrand? Ik kan het me niet voorstellen. Vergelijk dat met de vele branden door diverse andere oorzaken...
Als dit het ergste is wat m'n buren doen ben ik heel gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:23:
[...]

Is er ooit een huis hierdoor afgebrand? Ik kan het me niet voorstellen. Vergelijk dat met de vele branden door diverse andere oorzaken...
Elke brand/schade die veroorzaakt wordt door geknoei is er 1 teveel. Je hoeft het niet te vergelijken met andere oorzaken. het feit dat je kennelijk vervelende buren hebt hoeft geen standaard voor iedereen te zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 05-01-2012 22:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 17:19
Stel even dat de kabels beschadigen en tegen elkaar komen, je hebt dan kans dat er ineens op een netwerkkabel teveel stroom komt te staan. Nog even afgezien van brand kan je dus ook andere problemen krijgen. Je netwerk werkt niet meer, pakt een utp kabel vast, etc. De UTP connectoren schermen de aders immers niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
Er was toch ooit een topic op GoT welke specifiek over thuis LAN-bekabeling ging? Ik heb net lopen zoeken, maar ik kan het maar niet vinden.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 17:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
[...]

Doet er niet toe of de brand hierdoor wordt veroorzaakt. Als je huis afbrandt kan dat de verzekeraar heel veel pegels kosten. Deze zal dan ook zeker een onderzoek uitvoeren. Als daaruit blijkt dat jij de bouwvoorschriften aan je laars lapt zullen ze dat aangrijpen om veel minder tot niets uit te betalen. Ongeacht de oorzaak van de brand.

Ik ben het hier volledig met Gunner en Fish eens: niet doen. Frees een extra sleuf en laat daarna een stucadoor komen voor een paar honderd Euro. Dan heb je het netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Dus als jij het je niet kan voorstellen is het ook geen probleem? Vreemd dat je dit geen probleem vind. Normaal ben je wel van de regeltjes. Nofi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23
Er staat alleen in de NEN norm dat als je mixt, de isolatie van alle kabels voldoende moet zijn voor de max spanning van de kabel met de hoogste spanning.
Mixen van 220v en 12v (of een netwerkkabel) is dus toegestaan mits de 12v leiding of netwerkkabel daar geschikt voor is.
Anders zou je bv nooit achteraf een KNX-systeem kunnen maken :)

Uiteraard moet je wel letten op de volheid van je buis, 1x netwerk en 3x2,5mm is wel de max in een 16mm buisje, een 19mm kan iets voller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Nee het hoort dus niet, is ook niet netjes. Werkt wel prima.

Is het veilig?
De kans dat (wat ik bovenstaand voor scenario's lees) in elektropijp de aders van de elektra op een mysterieuze wijze in contact zouden kunnen komen met de aders van de UTP kabel is nihil. Dan zou de isolatie van de installatiedraad af zijn, ook de dubbele isolatie van de UTP, op dezelfde hoogte èn contact met elkaar maken. Dat kan misschien als je een boormachine in je elektropijp zet, maar dat merk je dan snel genoeg. Dus het idee dat nu je huis spontaan afbrand kunnen we wel laten varen. :z

NEN geeft aan hoe het hoort. Maar soms kan het gewoon niet anders. Mijn loodgieter heeft de buizen ook niet zoals beschreven aangelegd, maar het past niet anders. Als je maar gezond verstand gebruikt, er geen zooitje van maakt en realiseert waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:38

Onbekend

...

darkmage schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:23:
Er staat alleen in de NEN norm dat als je mixt, de isolatie van alle kabels voldoende moet zijn voor de max spanning van de kabel met de hoogste spanning.
Mixen van 220v en 12v (of een netwerkkabel) is dus toegestaan mits de 12v leiding of netwerkkabel daar geschikt voor is.
Hoe zat dat ook alweer met metalen wandgoten? Moest daarin tussen de netwerkkabel en de 230V-kabel een ook tussenschot zitten, of was dat juist niet verplicht?
waterwolf schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:48:
NEN geeft aan hoe het hoort. Maar soms kan het gewoon niet anders. Mijn loodgieter heeft de buizen ook niet zoals beschreven aangelegd, maar het past niet anders. Als je maar gezond verstand gebruikt, er geen zooitje van maakt en realiseert waar je mee bezig bent.
Helemaal mee eens. Deze week was er een man en die zei dat zijn lampen op halve kracht brandden. Hij dacht dat hij misschien de aarde met de nul ergens had doorverbonden. 8)7

Ik vraag mij af of ze wel goed een stekker aan een draad kunnen verbinden:
- Isolatie niet te ver afstrippen, en het koper goed vastgedraaid.
- De lengte van de aardedraad langer houden dan die van de andere 2.
- De buitenisolatie goed onder de trekontlasting vast zetten, en ver genoeg afstrippen zodat als de trekontlasting los laat, de aders er in blijven zitten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1