-
[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:19 ]
Hebben wij ook gedaan en gaat prima.Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:16:
Ik zit met de volgende vraag. Ik zou graag een internet draadverbinding aanleggen naar de zolderverdieping. Alleen sta ik daar voor een probleem. In het gehele huis zijn loze leidingen aangelegd. Zo ook naar de zolder. Echter is er daar maar een op de hele verdieping. En die zit verstopt met een ander snoer. Mijn vraag nu, kan ik ook gewoon langs de 220 een UTP kabel leggen zonder dat hier storing zal ontstaan?
They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.
Dan pak je toch Shielded TP?Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:26:
Ik heb vroeger te horen gekregen dat het Unshielded Twisted Pair niet in de buurt van hoge spanningen getrokken kon worden. Vandaar de onzekerheid. Maar bedankt voor de reacties. Binnenkort de trekveer maar weer ns uit de kast halen.
[ Voor 18% gewijzigd door 0siris op 05-01-2012 19:22 ]
ach...in een volgend leven lach je er om!
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hoe kan dit nou brandgevaar zijn? En er staat in princiepe geen spanning op de UTP kabels, tenzij je PoE gebruikt.Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:24:
Volgens mij is je verzekeraar er niet blij mee als je laagspanning naast hoogspanning legt i.v.m brandgevaar.
Ik acht de kans dat brand ontstaat in een leiding in een stenen muur erg klein.Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:24:
Volgens mij is je verzekeraar er niet blij mee als je laagspanning naast hoogspanning legt i.v.m brandgevaar.
Iets met NEN1010 norm. Hier vind je ook nog wel wat info UTP langs spanningskabel .Megamind schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:25:
[...]
Hoe kan dit nou brandgevaar zijn? En er staat in princiepe geen spanning op de UTP kabels, tenzij je PoE gebruikt.
Zo kan je alles wel bagatelliseren.RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:26:
[...]
Ik acht de kans dat brand ontstaat in een leiding in een stenen muur erg klein.
Misschien je buren welEn ja, officieel hoort het niet, maar als consument maak ik me hier niet zo'n zorgen om.
[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 05-01-2012 19:36 ]
NEN 1010 - Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties - is de norm voor de elektrotechnische installatiebranche. Deze norm bevat de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. BronGunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:33:
[...]
Iets met NEN1010 norm. Hier vind je ook nog wel wat info UTP langs spanningskabel .
Samenvatting: alleen prutsers doen het op deze manier.
Niet helemaal mee eens. Je zal maar zo'n prutser naast je hebben wonen en jouw huis brand ook af door zo'n geintje. Ben je mooi de lul.cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:05:
Of je daarvoor kiest wel of niet om netwerkkabels te combineren met 230 volt in één dezelfde buis, moet iedereen in principe zelf weten.
[ Voor 41% gewijzigd door cornfed99111 op 05-01-2012 21:27 ]
Onveilig advies? Er word gevraagd of er storing zal optreden - In de meeste gevallen niet dus.cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:18:
Wij zijn geen politie.
En we kunnen niets afdwingen.
Wij moeten erop vertrouwen dat men het gezond verstand gebruikt.
Dat wil ik daar mee zeggen.
Het enige wat mij zorgen maakt, is dat er simpelweg onveilig advies wordt gegeven.
Zo van "Ach, zal wel niets gebeuren" en dergelijke. Dat kan er bij mij niet in.
Als ik het correct herinner, beschrijft de NEN norm niet dat UTP verboden is in een elektrabuis, maar
dat er niets gemixed mag zitten in een elektrabuis. Dus als er 230 volt door loopt, kan daar geen 400 volt door lopen of 12 volt leiding of zoiets.
Maar het maakt niet uit, want het effect is hetzelfde. Verboden dus.
Ik heb ook UTP en telefoondraad door elektrobuizen lopen in mijn huis, maar dat is nooit samen met 230 volt.
Je hebt kans dat er storing optreedt. Vooral als er door die stroomkabel grote stromen of onregelmatige stromen gaan (zoals die van een tl-balk). De verbinding zal misschien wel werken, maar veel datapakketjes worden corrupt en de effectieve snelheid gaat dan naar beneden.Stevanov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:16:
Ik zit met de volgende vraag. Ik zou graag een internet draadverbinding aanleggen naar de zolderverdieping. Alleen sta ik daar voor een probleem. In het gehele huis zijn loze leidingen aangelegd. Zo ook naar de zolder. Echter is er daar maar een op de hele verdieping. En die zit verstopt met een ander snoer. Mijn vraag nu, kan ik ook gewoon langs de 220 een UTP kabel leggen zonder dat hier storing zal ontstaan?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Juist wel. ik zou als verzekeraar alle schade op jouw verhalen wanneer er iets mis ging in die pijpGunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:24:
[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 05-01-2012 21:45 ]
Ahh man, je zet me toch niet aan het nadenken om m'n huis opnieuw te bekabelen hèfish schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:42:
[...]
Juist wel. ik zou als verzekeraar alle schade op jouw verhalen wanneer er iets mis ging in die pijp
ik heb op werk ook utp langs dikke kadavers (in een goot) van voedingskabels gehad never een centje pijn
220 en utp in een buis zal vaak best werken. maar ik zal het iedereen afraden om ook te doen
Dat dat in de NEN norm staat heeft meer te maken met de veiligheid van de personen die er aan/mee gaan werken. Had (dacht ik) iets te maken met onder spanning werken en dan is er een kans dat je de verkeerde pakt. Natuurlijk staat er ook in dat je dubbel moet meten etc, maar toch. De NEN norm is er juist om (bijna)ongevallen voorkomen.cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:18:
Wij zijn geen politie.
En we kunnen niets afdwingen.
Wij moeten erop vertrouwen dat men het gezond verstand gebruikt.
Dat wil ik daar mee zeggen.
Het enige wat mij zorgen maakt, is dat er simpelweg onveilig advies wordt gegeven.
Zo van "Ach, zal wel niets gebeuren" en dergelijke. Dat kan er bij mij niet in.
Als ik het correct herinner, beschrijft de NEN norm niet dat UTP verboden is in een elektrabuis, maar
dat er niets gemixed mag zitten in een elektrabuis. Dus als er 230 volt door loopt, kan daar geen 400 volt door lopen of 12 volt leiding of zoiets.
Ik heb ook UTP en telefoondraad door elektrobuizen lopen in mijn huis, maar dat is nooit samen met 230 volt.
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
Daarom heb ik mijn huis ook opnieuw bekabeld voordat ik er in gingbrederodekater schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:51:
[...]
Ahh man, je zet me toch niet aan het nadenken om m'n huis opnieuw te bekabelen hè
Is er ooit een huis hierdoor afgebrand? Ik kan het me niet voorstellen. Vergelijk dat met de vele branden door diverse andere oorzaken...Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:21:
[...]
Niet helemaal mee eens. Je zal maar zo'n prutser naast je hebben wonen en jouw huis brand ook af door zo'n geintje. Ben je mooi de lul.
Elke brand/schade die veroorzaakt wordt door geknoei is er 1 teveel. Je hoeft het niet te vergelijken met andere oorzaken. het feit dat je kennelijk vervelende buren hebt hoeft geen standaard voor iedereen te zijnRemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:23:
[...]
Is er ooit een huis hierdoor afgebrand? Ik kan het me niet voorstellen. Vergelijk dat met de vele branden door diverse andere oorzaken...
Als dit het ergste is wat m'n buren doen ben ik heel gelukkig!
[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 05-01-2012 22:40 ]
Doet er niet toe of de brand hierdoor wordt veroorzaakt. Als je huis afbrandt kan dat de verzekeraar heel veel pegels kosten. Deze zal dan ook zeker een onderzoek uitvoeren. Als daaruit blijkt dat jij de bouwvoorschriften aan je laars lapt zullen ze dat aangrijpen om veel minder tot niets uit te betalen. Ongeacht de oorzaak van de brand.RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:23:
[...]
Is er ooit een huis hierdoor afgebrand? Ik kan het me niet voorstellen. Vergelijk dat met de vele branden door diverse andere oorzaken...
Dus als jij het je niet kan voorstellen is het ook geen probleem? Vreemd dat je dit geen probleem vind. Normaal ben je wel van de regeltjes. Nofi.RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:23:
[...]
[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:20 ]
Er staat alleen in de NEN norm dat als je mixt, de isolatie van alle kabels voldoende moet zijn voor de max spanning van de kabel met de hoogste spanning.cornfed99111 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:18:
Hoe zat dat ook alweer met metalen wandgoten? Moest daarin tussen de netwerkkabel en de 230V-kabel een ook tussenschot zitten, of was dat juist niet verplicht?darkmage schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:23:
Er staat alleen in de NEN norm dat als je mixt, de isolatie van alle kabels voldoende moet zijn voor de max spanning van de kabel met de hoogste spanning.
Mixen van 220v en 12v (of een netwerkkabel) is dus toegestaan mits de 12v leiding of netwerkkabel daar geschikt voor is.
Helemaal mee eens. Deze week was er een man en die zei dat zijn lampen op halve kracht brandden. Hij dacht dat hij misschien de aarde met de nul ergens had doorverbonden.waterwolf schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:48:
NEN geeft aan hoe het hoort. Maar soms kan het gewoon niet anders. Mijn loodgieter heeft de buizen ook niet zoals beschreven aangelegd, maar het past niet anders. Als je maar gezond verstand gebruikt, er geen zooitje van maakt en realiseert waar je mee bezig bent.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq