Atlantic Aurea 5 Hybride add-on : COP werkelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
Vooropgesteld dat mijn Atlantic Aurea i.c.m. Remeha Avanta Ace best netjes draait heb ik wel grote twijfels of de Aurea uberhaupt in de buurt komt van zijn fabrieksspecificaties (zie tabel hieronder);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwZNcpRbHOhusQwohs_J9PY4e_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SIroLfhIlU5bb3Bz7HMZ14u8.png?f=user_large

Mijn 'weersafhankelijke stooklijn' kruist het A7W35 ijkpunt exact:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJjU-b3Ie0QeT9OlhDZVhEJ-LM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HUwf5uHBWrAwAst7irF2Tu5E.png?f=user_large

Als ik echter de afgenomen vermogens (HomeWizard MID Energiemeter) afzet tegen de verschillende buitentemperaturen dan kom ik in het beste geval op de COP van W45 terwijl ik W35 draai:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI3h5EJPHTsMCnxEXlBTY15UiCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FD8j7PhJorwGLMHBu2qVaSCk.png?f=user_large

Wat is jullie ervaring?

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 16:21
Hoe heb je deze grafiek gemaakt? Is dat het gemiddelde vermogen over 24 uur? Of alleen tijdens de bedrijfsuren? Ik heb veel data maar is lastig te vergelijken omdat wij allen de kamers verwarmen die we gebruiken. De ene dag verwarmen we het hele huis (thuiswerken) de andere dag alleen de woonkamer en badkamer. Ik moet nog gaan filteren om uit de vermogens gegevens vande Aurea wat nuttigs te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
schjjaap schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:02:
Hoe heb je deze grafiek gemaakt? Is dat het gemiddelde vermogen over 24 uur? Of alleen tijdens de bedrijfsuren? Ik heb veel data maar is lastig te vergelijken omdat wij allen de kamers verwarmen die we gebruiken. De ene dag verwarmen we het hele huis (thuiswerken) de andere dag alleen de woonkamer en badkamer. Ik moet nog gaan filteren om uit de vermogens gegevens vande Aurea wat nuttigs te halen...
@schjjaap, metingen komen vanuit mijn HomeWizard (MID) meter en opnames zijn manueel genomen bij de verschillende buitentemperaturen (checks op meerdere momenten). Grafiek heb ik uiteindelijk in Excel gemaakt, Aurea heeft geen dynamische uitlezing van Warmteafgifte en/of COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:54

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wat kun je verder delen over afgiftesysteem? Vloerverwarming? Verdelers? Leidingen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Erik-1978
Hoe heb je de COP berekend? Ik zie dat je het opgenomen vermogen weet, maar het afgegeven vermogen ontbreekt in je uitleg.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de officele cijfers komen uit "ideale" installaties.

ik heb sterk het vermoeden dat je met wat aandacht aan je afgiftesysteem, instellingen en stookgedrag nog aanzienlijk wat winst te behalen valt. het slaat natuurlijk nergens op om bij 5 graden buiten de WP uit te zetten en op de ketel verder te gaan. kostentechnisch zit dat omslagpunt pas rond de -25 buitentemperatuur of de technische limiet van de machine, niet +5.

met de warmtepomp kan je al rond de 1000 kuub gas compenseren dus de gasketel zou practisch gezien gedegradeerd zijn tot alleen maar douchwater leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 16:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Aardedraadje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:20:
Wat kun je verder delen over afgiftesysteem? Vloerverwarming? Verdelers? Leidingen e.d.?
@Aardedraadje 200m2 vloerverwarming verdeeld over 2 verdelers. 40L Buffervat in Retour. Volledig nieuw (en zeer kort) leidingnet van geisoleerd Uponor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
verkeerslicht schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:29:
@Erik-1978
Hoe heb je de COP berekend? Ik zie dat je het opgenomen vermogen weet, maar het afgegeven vermogen ontbreekt in je uitleg.
@verkeerslicht ik heb in de grafiek niet mijn 'berekende COP' gedeeld, maar enkel het opgenomen vermogen.
Ik heb hem uiteraard wel bereken o.b.v. de fabrieksopgave van afgegeven vermogens (4.600W bij 4gr / 5.300W bij 7gr), ben er gemakshalve vanuit gegaan dat hij daarna 5.300W blijft, zal in werkelijkheid wel iets oplopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7OVlQzheWPvXYPoc3g80WJ5-4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gkceSSbCMzC0JIDKIvJsKmHN.png?f=user_large
In groen kolom berekende COPs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:06:
[...]

@verkeerslicht ik heb in de grafiek niet mijn 'berekende COP' gedeeld, maar enkel het opgenomen vermogen.
Ik heb hem uiteraard wel bereken o.b.v. de fabrieksopgave van afgegeven vermogens (4.600W bij 4gr / 5.300W bij 7gr), ben er gemakshalve vanuit gegaan dat hij daarna 5.300W blijft, zal in werkelijkheid wel iets oplopen.
[Afbeelding]
In groen kolom berekende COPs
Ik vermoed eigenlijk dat dat deellast is wat in de tabellen staat. In werkelijkheid kan er weleens een hoger vermogen geleverd worden en haal je de COP-waarden wel degelijk.

Verder eens met @flippy dat dat kantelpunt voor de voorkeur op gas wel beter ingesteld kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 29-12-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
[quote]flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:37:
de officele cijfers komen uit "ideale" installaties.
/quote]
@flippy Begrijp ik ...maar maar ik draai 24/7 zelfde setpoint, heb volledig vloerverwarming, draai op of onder 35gr aanvoer ...dus welke instellingen en stookgedrag zouden niet ideaal zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:59:
[...]

@Aardedraadje 200m2 vloerverwarming verdeeld over 2 verdelers. 40L Buffervat in Retour. Volledig nieuw (en zeer kort) leidingnet van geisoleerd Uponor.
wacht ff, je hebt alleen maar vloerverwarming en zit vervolgens met die stooklijn te werken? :S

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
verkeerslicht schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:10:
Verder eens met @flippy dat dat kantelpunt voor de voorkeur op gas wel beter ingesteld kan worden.
@verkeerslicht Kantelpunt kun je zelf helaas niet instellen ..of je moet de buitentemperatuur-meting beinvloeden (weerstand plaatsen oid). Ik klaag overigens niet over de omslag van WP naar CV, dat wist ik voordat ik de unit kocht. Het heet niet voor niets een Hybride opstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:13:
wacht ff, je hebt alleen maar vloerverwarming en zit vervolgens met die stooklijn te werken? :S
@flippy klopt, heb bij echt koude periode nog niet kunnen vaststellen of 35gr voldoende is ...het is simpelweg nog niet koud genoeg geweest om verder te testen en stooklijn te verlagen. Let wel, verlaging geldt in dat geval enkel voor CV bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:19:
[...]

@flippy klopt, heb bij echt koude periode nog niet kunnen vaststellen of 35gr voldoende is ...het is simpelweg nog niet koud genoeg geweest om verder te testen en stooklijn te verlagen. Let wel, verlaging geldt in dat geval enkel voor CV bedrijf.
35 graden is wat je meer zou zien als het -10 is buiten, niet +5.

mag ik aannemen dat je vloerverdelers in je huis pompen hebben en je nog ergens een buffervat hebt met een eigen pomp?
Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
[...]

@verkeerslicht Kantelpunt kun je zelf helaas niet instellen ..of je moet de buitentemperatuur-meting beinvloeden (weerstand plaatsen oid). Ik klaag overigens niet over de omslag van WP naar CV, dat wist ik voordat ik de unit kocht. Het heet niet voor niets een Hybride opstelling ;)
als de installatie niet kan draaien zonder gasketel zou ik ernstig overwegen om wat beter passend neer te zetten. er is echt 0 reden voor je om die gasketel erbij te houden. die gasketel kost je nu sloten met geld.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
@flippy Ja beide vloerverdelers hebben eigen pomp, enkel een 40L buffervat in de retour. Statish Buffervat (zonder pomp) doet netjes zijn werk, draai mooi stabiele retourtemp. en onder zowel WP/CV beperkt aantal start/stops.

Het betreft huis van >300m2 / 1.300m2 en ik ben dus eerder positief verrast dat de 5kW WP het primair zelf doet, het kiezen van de Hybride opstelling incl. CV was een pragmatische keuze ...enerzijds was er door de zeer grote verbouwing/verduurzaming onvoldoende zicht op het uiteindelijke verbruik, anderzijds was er beperkte beschikbaarheid van apparatuur begin 2023.

O.b.v. energielabel informatie + historische informatie van vorige bewoner was bijna 2.800m3 Gas het vertrekpunt. Dat ik nu (naar verwachting) uitkom <800m3 incl. Tapwater vind ik prima. Ongeveer 1.000m3 bespaard met Isolatie + 1.000m3 via WP waarbij deze energie volledig uit de PV komt (met salderen uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:35:
@flippy Ja beide vloerverdelers hebben eigen pomp, enkel een 40L buffervat in de retour. Statish Buffervat (zonder pomp) doet netjes zijn werk, draai mooi stabiele retourtemp. en onder zowel WP/CV beperkt aantal start/stops.

Het betreft huis van >300m2 / 1.300m2 en ik ben dus eerder positief verrast dat de 5kW WP het primair zelf doet, het kiezen van de Hybride opstelling incl. CV was een pragmatische keuze ...enerzijds was er door de zeer grote verbouwing/verduurzaming onvoldoende zicht op het uiteindelijke verbruik, anderzijds was er beperkte beschikbaarheid van apparatuur begin 2023.

O.b.v. energielabel informatie + historische informatie van vorige bewoner was bijna 2.800m3 Gas het vertrekpunt. Dat ik nu (naar verwachting) uitkom <800m3 incl. Tapwater vind ik prima. Ongeveer 1.000m3 bespaard met Isolatie + 1.000m3 via WP waarbij deze energie volledig uit de PV komt (met salderen uiteraard).
daar gaat het dus fout.

die vloerverdelers moeten omgebouwd worden naar pomploos en die tank mag ook wel weg dan met zoveel vloer. je vloer is immers de buffer.

als je dat doet en de menging stopt in je verdelers (ergste geval moet je ze vervangen, al kan dat zeker wel de makkelijkste oplossing zijn vaak) zal je zien dat je grofweg 10 graden omlaag kan in je stooklijn. dat bespaart je doodleuk 15~20% op je energiekosten en je WP krijgt het ook ineens een stuk makkeijker.

het formaat van je woning is trouwens geen enkele factor hoor.

gezien je installatie zou ik eigenlijk gewoon het bestaande verhaal gewoon van de muur trekken en 1 9kW machine neerzetten en die alles laten doen, die trekt het als ik het zo lees makkelijk dan. die kost je met subsidie eraf rond de 1000 euro. dat is 4 jaar aan vastrecht voor de gasketel qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
verkeerslicht schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:10:

Ik vermoed eigenlijk dat dat deellast is wat in de tabellen staat. In werkelijkheid kan er weleens een hoger vermogen geleverd worden en haal je de COP-waarden wel degelijk.
@verkeerslicht je "deellast" opmerking is interesant ...de Aurea 5 staat te boek als 5kW unit, terwijl de specs van de unit (originee model = AEYC-0643XU-AT) een 6kW betreft. Ik ging er gemakshalve vanuit dat hij 'begrenst' was op die 5kW ...zou hij mogelijk toch doorlopen naar de 6kW? Dat zou e.e.a. verklaren idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:44:
[...]
die vloerverdelers moeten omgebouwd worden naar pomploos en die tank mag ook wel weg dan met zoveel vloer. je vloer is immers de buffer.
@flippy Verdelers: Als ik 100% zeker weet dat ik ook bij-10gr Buiten het comfort geregeld krijg met Lage Temp / 35gr, dan is dat zeker het idee! Ik heb VTE Composiet verdelers zitten die ik zou kunnen ombouwen.

Op termijn overgaan op volledige Warmtepomp kan zeker, moet ik voor Tapwater nog wat her-organiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:56:
[...]

@flippy Verdelers: Als ik 100% zeker weet dat ik ook bij-10gr Buiten het comfort geregeld krijg met Lage Temp / 35gr, dan is dat zeker het idee! Ik heb VTE Composiet verdelers zitten die ik zou kunnen ombouwen.

Op termijn overgaan op volledige Warmtepomp kan zeker, moet ik voor Tapwater nog wat her-organiseren.
met zoveel oppervlak zal je nog een stevige dobber hebben om uberhaupt die 35 graden te halen.

die 35 haal je alleen als je non stop iets van 15kW of meer in die vloer pompt.

asap die verdelers aanpassen dus. en dan kan die stooklijn ook flink omlaag. je bent nu de warmtepomp zijn eigen warme water weer aan het voeren. fun fact: dat nekt je COP flink.

zou ook alvast investeren in een warmtepompboiler op de zolder. simpele explorer V4 van 270 liter en klaar ermee.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:00:
[...]

met zoveel oppervlak zal je nog een stevige dobber hebben om uberhaupt die 35 graden te halen.
@flippy nu niet jezelf gaan tegenspreken he ;) formaat van de woning deed er toch niet toe ;)
Maar fijn dat je begint in te zien dat mijn afweging en setup nog niet zo gek is gegeven de omstandigheden.

Ik heb ook bij week -3/-4 geen 15kW nodig gehad, 7-8kW (via CV) was voldoende voor deel van de dag.

Aurea draait op delta van 5gr, daarbij heb ik geen afschakelingen door te warme retour. Je doet een hoop aannames .......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:17:
[...]

@flippy nu niet jezelf gaan tegenspreken he ;) formaat van de woning deed er toch niet toe ;)
Maar fijn dat je begint in te zien dat mijn afweging en setup nog niet zo gek is gegeven de omstandigheden.

Ik heb ook bij week -3/-4 geen 15kW nodig gehad, 7-8kW (via CV) was voldoende voor deel van de dag.

Aurea draait op delta van 5gr, daarbij heb ik geen afschakelingen door te warme retour. Je doet een hoop aannames .......
ik spreek mezelf ook niet tegen, het formaat van de woning heeft geen invloed of je "all electric" kan of hybride "moet" nemen. iets wat installateur men graag wilt wijsmaken.

simpele feit is dat je met rondom vloerverwarming altijd een warmtepomp kan nemen en de gasketel gewoon nutteloos is.

dus een 9kW warmtepomp is meer dan zat voor je. dan zal je ook niet eens met je stooklijn in de buurt komen van die 35 graden, je zal dan eerder voor het grootste deel onder de 30 blijven. dus qua efficientie zit het dan wel snor, of baard.

en dat je deltaT rond de 5 zit met zo'n enorm afgiftesysteem icm met de hoge stooklijn geeft juist aan dat er zeer veel menging plaatsvind. die warmtepomp zou zonder die menging niet eens in de buurt van de 30 graden aanvoer komen onder vollast.
dat laatste is trouwens wat je wilt, een zo laag mogelijke temperatuur en toch je volle vermogen kwijt kunnen raken. de lager de temperatuur door een groot afgiftesysteem is het beste wat je kan hebben. COP's van dik boven de 5 zijn dan makkelijk te doen.

kortom: er ligt flink wat winst nog op tafel door het stoppen van de menging en later een warmtepomp met iets meer spierballen of een 2e ernaast.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Erik-1978 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:47:
[...]

@verkeerslicht je "deellast" opmerking is interesant ...de Aurea 5 staat te boek als 5kW unit, terwijl de specs van de unit (originee model = AEYC-0643XU-AT) een 6kW betreft. Ik ging er gemakshalve vanuit dat hij 'begrenst' was op die 5kW ...zou hij mogelijk toch doorlopen naar de 6kW? Dat zou e.e.a. verklaren idd.
Misschien heb ik wel ongelijk hoor bij nader inzien, en is het wel degelijk de max-capaciteit. Wat je wel vaak ziet is dat een WP in aanloop naar z'n setpointtemperatuur wel ver boven z'n nominale vermogen uit kan schieten.

Hier de ERP data om te zien wat de COP zou kunnen zijn bij part-load condities (wel bij lagere stooklijn dan jij nu hanteert):
https://www.heatpumpkeyma...44934936d9fbf34dbcff4fdd8

Bij het bivalentpunt (A-7W34°C) doet de machine nog 4,1kW.

met 200m² aan vvw heb ik een vermoeden dat de machine enorm z'n best aan het doen is om die 35°C te halen (wat niet lukt), en dus constant op vol vermogen aan het werk is. Het verbruik is redelijk fors. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de stooklijn omlaag bijstelt. Je kunt eens beginnen met 5°C omlaag. Pomp van de vvw verdelers zo hard mogelijk laten pompen. Weet niet of het mogelijk is om menging op de verdelers uit te zetten?
Heb je op de verdelers nog zicht op de aanvoer/retour -temperatuur?
Waar ik verder nog benieuwd naar ben is de hoeveelheid aan/uit -cycli. Dit is te zien in je homewizard app. m.a.w. is de thermostaat veel aan/uit aan het schakelen of maakt de machine steeds lange runs?
Als de machine veel aan/uit-schakelt kan dit ook zijn omdat de stooklijn te hoog staat. Pendelen zou ik met 200m2 aan vloerverwarming niet eens over nadenken (behalve als er in de verdelers heel veel bijgemengd wordt, of als er ergens kortsluiting is door bijvoorbeeld een radiator of een onnozele bypass)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
verkeerslicht schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:45:
[...]

Waar ik verder nog benieuwd naar ben is de hoeveelheid aan/uit -cycli. Dit is te zien in je homewizard app. m.a.w. is de thermostaat veel aan/uit aan het schakelen of maakt de machine steeds lange runs?
@verkeerslicht die link geeft interesante data, dank je wel. Wel bijzonder dat ze de unit volledig blokeren onder de 4/5gr buitentemp. aangezien hij defrost programma heeft en ook onder die temp. nog redelijk rendement kan draaien.

De WP draait mooi lange-runs, langste waargenomen run bijna 6 uur aan 1 stuk. Zie image ter info bij buitentemp. tussen 8-10gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8uD_Jp_NwiSMMIHN82RAnLD_Pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GB8iDOw7SISNZGA3u47gVzeW.png?f=user_large

Retourtemp. (zelfde dag) loopt mooi mee en blijft binnen de 5gr delta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbP0qaGMFBdpFn4sBnWoDZiFth8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgi8A0mIHjtArzNa1IVEMW5t.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of ik de menging op de (VTE) verdelers kan beinvloeden. Kan aanvoer/retour temp op verdelers wel uitlezen, maar niet digitaal. Lengte geisoleerd Uponor naar verdeler 1 is ca. 7m en verdeler 2 max 11m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1 modubus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-09 13:38
Goedendag, heb vrij recent de Aurea 5 gekocht was iets dat ik reeds 2 jaar het zoeken ben, is zonder een binnen unit, deze was ook nog redelijk in prijs, heb de nodige vragen met betrekking tot de regelingen, zeer veel geleerd en veel gehad aan jullie bijdragen, zelfde uitdagingen, heb deze tot december 2024 zover gelezen
Ben het wachten op weerstanden om de buitentemperatuur te beïnvloeden, heb inmiddels de meegeleverde bypass zo afgesteld dat deze WP op een DeltaT van 5 grd draait, heb 2 voelers Ni 1000 geplaatst op toevoer en retour, ( Hobby en ZZPer Meet&regel HVAC engineer) WP blijft regelen als Delta t <5 grd blijft ( gelezen in dit forum)
Ben alleen voorstander voor Hybride systeem, mijn doel is niet helemaal van het gas af te gaan, de kosten worden ook hoger met de WP als het rendement voor mij onder een CPO van 2 komt, dan wordt het Aardgas goedkoper, je weet nooit hoe het in de toekomst gaat dus hybride wil ik blijven, wil wel de parallel weerstand zo hebben dat de COP >2 blijft denk dat ik uitkom op 200KOhm parallel 4grd verschuiving, nog even afwachten en proberen, voordeel blijft ook dan de vorst bewaking.
De circulatiepomp hoeft zeker niet te draaien als de buitentemperatuur > dan 0 C is e blijft, zeker als de regeling rekent met de verwachte buitentemperatuur, heb ook een tracing geplaatst, mocht de leidingtemperatuur < worden dan ingesteld gaat de tracing aan, 20w 2 mrt. buiten leiding, deze draait ja bij vorst in zijn eigen water via de bypass, cv ketel draait dan.
Ga zeker de Anna regeling gebruiken maar sluit de regeling niet aan op de cv ketel, de Remeha Calenta ace regel ik via de online thermostaat separaat.
Tot zover, mocht iemand nog iets toevoegen, graag ik leer graag, heb veel gehad aan dit forum.
Zal later iets toevoegen als het een beetje draait of vragen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:43
P1 modubus schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:43:
Ben het wachten op weerstanden om de buitentemperatuur te beïnvloeden
Nog makkelijker is om de voeler los te halen en in het deel van de compressor te hangen. Zo heb ik een tijdje gedraaid ;)
, heb inmiddels de meegeleverde bypass zo afgesteld dat deze WP op een DeltaT van 5 grd draait, heb 2 voelers Ni 1000 geplaatst op toevoer en retour, WP blijft regelen als Delta t <5 grd blijft ( gelezen in dit forum)
Dat is inderdaad een handige manier om de WP aan de gang te houden. Regel je de bypass dan actief?
voordeel blijft ook dan de vorst bewaking.
Er is ook vorstbewaking op basis van de retour watertemperatuur.
Zal later iets toevoegen als het een beetje draait of vragen heb.
Ik denk dat je waardevolle bijdrage meer op z'n plek is in dit draadje: Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on want je heb de COP waar dit draadje over gaat niet aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1 modubus
Prima heb Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on gelezen en zal hier verder op gaan reageren als ik iets nieuws heb.
Waren opvallende delen, zo zag ik dat de Dt ver boven de 5 grd C waren en toch bleef de WP draaien.

De Bypass afstellen heb ik met een EMS2 van DigiControl gedaan, die heb ik reeds jaren en programmeer deze ook zelf, deze nu eenvoudig uitgebreid met 3 eigenlijk 2 temperatuuropnemers op de leiding.

De cv in koude toestand staan, kranen zo normaal mogelijk gezet, zelf bijna alles dicht alleen de beganegrond open staan, 2 decorradiatoren rest vloerverwarming, dan na het inbedrijf zijn van de WP de bypass afgesteld dat deze <5 grd beef.
Dit zal dan altijd zo blijven hoef je niets meer aan te doen, de stroming zal altijd <5 grd blijven, kan wel minder worden, ga ervan uit dat dan de WP moduleert, afwachten WP draait nog niet, nog te koud wacht wel even p de weerstanden.
Het COP is wel op 4 grd en 7 grd weergegeven bij 2 watertemperaturen, het was voor mij makkelijker als deze bij meerder buitentemperaturen weergegeven worden om zo tot een betere afweging te komen E of Gas.
als jullie dit hebben graag.

[ Voor 11% gewijzigd door P1 modubus op 15-02-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Een EMS2 van DigiControl is andere koek dan een Arduino o.i.d. :9~

Waar heb je een COP bij 4oC gevonden? Ik vind die alleen bij 7oC.

Wat ik zelf opmerkelijk mbt tot COP vind, is:
  • In de Aurea handleiding staat een COP van 4.63 bij A7W35 genoemd (5.3 kW warmteafgifte bij 1.1 kw opgenomen vermogen; daar hebben z eene beetje geluk met afronden want is eigenlijk 5.28 kW bij 1.14 kW om aan 4.63 te komen)
  • In een handleiding van Chofu (ik heb een Nederlandse versie maar kan daar geen link van vinden; wel bv. een Duitstalige versie) staat echter een COP van 4.2, ook bij 7oC (droge bol temperatuur) en 35oC watertemperatuur. De genoemde opbrengst is daar 6.0 kW bij 1.43 kW stroomopname
Dus heet Atlantic de buitenunit begrensd om een wat beter COP te krijgen? Ze noemen wel een nominaal vermogen van 6.3 A. Dat geeft dan 6.3 * 230V = 1.4 kW. Dat zijn ze vergeten aan te passen

Ik heb zelf vermogensopnames tot 1710 W (defrost) gezien (niet met gecertificeerde of gecalibreerde meter; moet dat nog eens beter uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1 modubus
Heb een plaatje gemaakt in WebVision daar kan ik het elke seconde volgen, later zet ik het % vermogen van de WP erbij
De COP waarde heb ik van de consumentenbond gehaald deze gaven de WP toen de beste keuze alleen lees;
Verwarmen/rendement
Met de standaardinstellingen schakelt de warmtepomp over naar de cv-ketel als de buitentemperatuur onder 3,5 °C daalt. En zodra de temperatuur boven de 4,3 °C uitkomt, schakelt hij weer terug naar de warmtepomp.
Op jaarbasis doet de warmtepomp zo 62% van het verwarmingswerk. De cv-ketel nog maar 38%. Met het gemeten rendement levert dat flinke besparingen op.
Nu kwam ik er niet meer bij, op een plaatje zie je de afname bij maximaal vermogen 7 Amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 21:38
Weet iemand of je een ww-tapvat/boiler kan verwarmen (mbv driewegklep) met de Aurea 5? Oorspronkelijk wel maar gezien Atlantic er een andere regelmodule tussen heeft zitten weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De hardware van buitenunit kan het, maar met de controlbox van Atlantic is dit kansloos.(*)
Zie ook WackoH in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"

(*) Ik heb het protocol voldoende ontrafeld om de buitenunit met een eigen microcontroller aan te sturen. Zie WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
Het zou dan een kleine moeite om hiermee ook een driewegklep aan te sturen om een voorraadvat op te warmen.Maar dat ben ik niet van plan ;)
Pagina: 1