Ik weet de winkel niet meer, maar was een paar jaar terug. Waren aan het kijken voor tv meubel, kast en eethoek. Die set die ze hadden begon op 8000 of zo, deze week natuurlijk net een actie, maar als we nu zouden beslissen zou hij nog wat met de prijs kunnen doen. Geloof dat we 'm dan echt voor 3500 mee hadden kunnen nemen... Dat soort gedrag vind ik dus echt kut. Ik heb echt een superhekel aan kortingen als je nu beslist en dat soort ellende. Zorg gewoon dat je prijs eerlijk is. Ik hoef geen korting als je prijs gewoon goed is. Maar zodra er ergens iets komt van, nu beslissen en je krijgt extra korting, dan weet je gewoon: ik wordt genaaid. Aan alle kanten.
Ik denk inderdaad dat zodra je bij lokale zaken komt (of in ieder geval, niet bij een zaak met een keten van tientallen filialen die je bij elke 'woonmall' wel tegenkomt) de kans groter is dat je gewoon een prijs krijgt die reëel is. Natuurlijk is een paar euro korting dan wellicht nog mogelijk zonder dat je genaaid wordt, maar dat zit dan meer in het mooi afronden, als ze gratis bezorging hebben en je komt zelf met een bus, is een stukje korting natuurlijk wel eigenlijk korting die je zelf betaald doordat je zelf met de bus komt). Of een ander product er gratis bij krijgt (vergeet niet, misschien ten overvloede, dat op sommige home-artikelen natuurlijk wel serieuze marge zit, en dan is een groot dienblad voor 100 euro verkoopprijs, natuurlijk geen 100 euro kosten voor het bedrijf).
Kwaliteit is trouwens ook wel een ding. Je kunt een hoekbank bij de Seat en Sofa kopen voor 700 euro, of een Leolux van 12000. Kun je wel zeggen, het is beiden een hoekbank.... maar zo gaat die vergelijking natuurlijk niet op. De kans dat je binnen 2 jaar bij zo'n goedkope er doorheen zakt, dat zittingen uitlubberen en slecht worden, etc, is wel flink groter dan bij een degelijk merk. Die ook nog eens garantie geeft en ook gewoon op lokatie langskomt om iets te repareren. Je kunt dus niet zeggen dat je bij winkel 1 een bank ziet, en bij winkel 2 "ook zoiets" maar dan veel goedkoper of duurder, tenzij het letterlijk hetzelfde merk en type is maar dat is meestal juist niet zo. Dat maakt het voor een consument ook weer lastiger om goed te vergelijken, want je kunt met een half uurtje op de bank zitten terwijl je alle opties doorneemt niet echt zien hoe het op langere termijn blijft zitten.
Als je weggeleid wordt van de bank om ergens aan een bureau een folder te bekijken voor alle opties: ook een no-go... Blijkbaar willen ze dan niet dat je te lang op de bank blijft zitten. Wat een vlag kan zijn dat de kwaliteit dus niet zo super is. Laatste bank die ik kocht hebben we bijna een uur op die bank gezeten, eerst gewoon even zitten, verkoper erbij, wat opties doornemen. We hadden ergens anders 1 of ander bijzet tafeltje gezien, die is zij gaan halen met alle papieren over alle opties. Alleen voor de echte offerte moesten we even naar een computer en een bureau, maar toen hadden we al zolang gezeten dat het ook wel tijd was om de benen te strekken.
Ok, beetje afgedwaald