Kopen vs knutselen
Je kunt die Promethean ook prima
zelf printen, het lastigste is dat ze een resin printer aanraden voor de koolstof houder.
Ik heb zelf echter meer geld beschikbaar dan mentale energie, dus ik ben eerder geneigd om die 200 uit te geven aan een voor-gemaakt apparaat.
*als* ik het zelf ga doen, wil ik het ook meteen goed doen en gaan er eerder weken in zitten, dan alleen een middagje knutselen.
Misschien dat ik een proef print doe van die Promethean met een andere oplossing voor koolstof, om te kijken wat-ie doet, ventilatoren genoeg in voorraad.
Misschien dat ik nog een keer goed ga kijken naar een
printbaar luchtfilter
Deze ziet er interesant uit om de lucht nog wat meer te filteren, maar met PLA (open dak/deur) heb je daar nog steeds niet veel aan.
Koolstof zelf kost
geen drol, dus misschien dat ik het ding sowieso print in plaats van de "ventilator lawaai demper" die nu op de uitgaande ventilator zit.
Of
deze, die kan in de plaats van een gekochte luchtfilter, voor de hele kamer.
Er zijn nog
meer mensen die hiermee bezig zijn
geventileerde bovenkant
Misschien kun je het design van een
raam adapter voor een airco aanpassen naar wat je nodig hebt?
Je kunt hem ook klein printen en bij de bouwmarkt een adapter kopen van het uiteindelijke formaat naar de slang, die je wilt gebruiken.
Dan hoef je "alleen maar" een verhoogd dak design aan te passen naar 5cm hoog en een stuk "er uit te snijden".
Dat zijn dingen waar ik wel een beetje mee kan helpen, zolang het niet mooi hoeft te zijn ;-)
Ik zou het liefste ook
afvoeren naar buiten, maar ik woon op een hoek en dan kan de gemeente wel eens klagen als je lucht naar buiten afvoert (was al aan het kijken voor een "echte afzuigkap", daar is dat ook voor nodig.
Het waait hier echter wel enorm hard, dus een
overdruikrooster is dan echt nodig.
Met een "zelf gemaakt" filter hoef je technisch niet de kamer *uit* te blazen.
Je kunt warme lucht uit de printer trekken door de ventilator van het filter aan te zetten.
Maar als je de ventilator uit laat, is het technisch "afgesloten".
Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met ventilatie open en dicht doen.
Als je dat wel echt wilt, kun je kijken naar een (
printbare) lucht klep.
Elektrisch aangedreven kleppen kosten echter best een hoop geld.
automatiseren
v.w.b. aan en uit zetten: Heb je al eens gekekn naar
Home Assistant?
Daar is tegenwoordig een goede
Bambu module voor, waarmee je alles kunt volgen.
Als je je ventilatie aansluit via een WiFi stekker schakelaar, kun je met HomeAssistant de status van de printer uitlezen en daar akties aan hangen.
Bij mij gaan nu de fan en (extra) verlichting automatisch aan bij het starten.
Bij het einde gaat het licht meteen uit en blijft de Bento Box nog 20 minuten lopen, voor die ook uit gaat.
Het enige wat mij nog niet lukt is uitlezen welk materiaal er word geprint.
Maar dat kun je evt. afleiden van de ingestelde temperatuur van de printkop, welke wel word gerapporteerd.
metingen
Ik heb mijn printer afgelopen nacht 8u PLA laten printen in een gesloten kamer en de PM2.5 steeg van 20 (wat ik overal tegenkwam, ook in een andere kamer) naar 30 ug/m3.
War ik daar vooral raar aan vind, is dat die om hoog ging voor ik uberhaupt begon met printen o.O.
Die Formaldehyde (VOC?) meting was waarschijnlijk mijn spuitfles isopropanol om te build plate mee schoon te maken.
Die gele bump CO2 is mijn slaapkamer ;-)
[
Voor 1% gewijzigd door
Strike_2 op 18-01-2024 23:18
. Reden: Nog een luchtfilter. ]