Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
ocf81 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Het is inderdaad zo dat je van een filter zonder indicator niet kan zien wanneer de nuttige levensduur van een filter is verstreken.
Je zou zo'n meetapparaat dat VOC's meet bij de uitlaat kunnen plaatsen. Maar ja...wat zijn betrouwbare metertjes? Dat onderwerp is ook al gepasseerd. Die dingen van Ali van een tientje zijn volgens mij gewoon slecht. Sowieso heb je dat al met CO2 meters voor in huis. Die dingen moeten gecalibreerd worden. Hoe doe je dat thuis? Hoe vaak moet je dat doen? En als het daarvoor geldt, geldt dat dubbel voor VOC's. Dat is nog een stukje complexer denk ik.

Maarja...wie gaan €4600 uitgeven voor zo'n kast?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Je zou zo'n meetapparaat dat VOC's meet bij de uitlaat kunnen plaatsen. Maar ja...wat zijn betrouwbare metertjes? Dat onderwerp is ook al gepasseerd. Die dingen van Ali van een tientje zijn volgens mij gewoon slecht. Sowieso heb je dat al met CO2 meters voor in huis. Die dingen moeten gecalibreerd worden. Hoe doe je dat thuis? Hoe vaak moet je dat doen? En als het daarvoor geldt, geldt dat dubbel voor VOC's. Dat is nog een stukje complexer denk ik.

Maarja...wie gaan €4600 uitgeven voor zo'n kast?
Dat lijkt mij ook nogal overdreven.

Een koolstoffilter doet qua VOC's het eigenlijke werk. Daarmee lijkt het mij ook wel aannemelijk dat een Nevermore in een dichte kast waarschijnlijk afdoende is. Dat HEPA filter is leuk voor het tegengaan van koolstofsfof dat van het koolstoffilter af zou kunnen komen, en daar zou een goed HEPA filter na de koolstoftrap van een filtersysteem al goed genoeg voor moeten zijn, denk ik. Welke graad dat filter zou moeten zijn, dat weet ik niet, maar ik zou het ook niet overdrijven.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb maar eens uitgerekend wat een kast zou kosten als je die uit 12mm MDF maakt.
Het ontwerp behelst een doos van 100 x 60 x 60 cm met planken die middels zwaluwstaartverbindingen met kit aan elkaar zitten, een voorzetdeur van acryl en rubbertegels op de bodem met actieve filtering en verlicbting.
#onderdeelprijsaantalsubtotaal
1volle plaat MDF 12mm€ 24.501€ 24.5
2zaagsneden€ 0.507€ 3.50
3montagekit€ 14.001€ 14.00
4acrylplaat 1x1m€ 27.501€ 27.50
5isolatiestrip€ 5.501€ 5.50
6rubber tegel 40 x 40 cm€ 8.003€ 24.00
7120mm ventilator 24v€ 17.502€ 35.00
8HEPA filter 12x12€ 12.001€ 12.00
924v PSU€ 20.001€ 20.00
10Draad€ 1.5010€ 15.00
11schakelaars€ 5.001€ 5.00
12LED strip€ 10.001€ 10.00
13C14 plug€ 6.001€ 6.00
14Rol ABS€ 20.001€ 20.00
15Stoomgeactiveerde koolstof€ 23.501€ 23.50
totaal€ € 245.50

Toch iets duurder dan ik dacht, maar nog steeds een stuk goedkoper dan een labkast.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 10:13
Heb nu Nevermore in combinatie met de Voron 2.4.
Nevermore werkt goed maar toch ruik ik nog iets en daarom wil ik toch kijken naar een 2de afzuiging.
Zoals https://www.printables.co...g-air-filter-for-3d-print wat hier ook besproken is.

Nevermore werkt nog steeds goed alleen wel opletten welke korrels je koopt anders heb je kans op oxidatie zoals hier https://github.com/neverm...e-proper-acid-free-carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 13:28
https://gathering.tweaker...message/78283494#78283494

^ In dit topic had ik al de vraag gesteld, maar ik ben op zoek naar een commerciële filterkast (recirculatie) voor 3D printers (Bambu X1 carbon of vergelijkbaar). We zoeken als bedrijf een firma die dit levert en eventueel onderhoud kan doen. Zelf bouwen is een optie, maar we zoeken een plug-and-play oplossing. Zijn er kant en klare filters die hier specifiek geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:02
Thomaatje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:28:
https://gathering.tweaker...message/78283494#78283494

^ In dit topic had ik al de vraag gesteld, maar ik ben op zoek naar een commerciële filterkast (recirculatie) voor 3D printers (Bambu X1 carbon of vergelijkbaar). We zoeken als bedrijf een firma die dit levert en eventueel onderhoud kan doen. Zelf bouwen is een optie, maar we zoeken een plug-and-play oplossing. Zijn er kant en klare filters die hier specifiek geschikt voor zijn?
Een firma die dergelijke kasten levert had ik al gelinkt hier, misschien dat je er overheen gelezen hebt.
Link
Je komt dan al snel op zoiets uit, deze filteren gasvormige vervuilende stoffen en/of vaste deeltjes/aerosolen uit het werkgebied. Filters kunnen aangepast worden aan de te verwijderen stoffen. Apparaat geeft zelf aan wanneer de filters vervangen moeten worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
Ik had de link gezien en website bekeken, maar het lijkt me meer geschikt voor labinrichting en chemicaliën. Al twijfel ik er niet aan dat dit hetzelfde effect heeft, het oogt nogal overkill (zeker voor 4K).

Eigenlijk is dit een beetje wat ik zoek (misschien had ik iets scherper moeten googelen):

https://www.alveo3d.com/e...ase-enclosure-3d-printer/

Een complete set met vervangbare filters en timers, op maat gemaakt voor 3D Printen met bijpassend onderzoek. Het zou mooi zijn als er dergelijks in Nederland verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Thomaatje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:44:
Eigenlijk is dit een beetje wat ik zoek (misschien had ik iets scherper moeten googelen):

https://www.alveo3d.com/e...ase-enclosure-3d-printer/

Een complete set met vervangbare filters en timers, op maat gemaakt voor 3D Printen met bijpassend onderzoek. Het zou mooi zijn als er dergelijks in Nederland verkrijgbaar is.
Het grote verschil met de labversie is dat de labversie zelf aangeeft wanneer de filters verwisseld moeten worden. En volgens mij waarschuwt ie ook of de kast veilig is om te openen, met andere woorden: hij meet wat voor ongein er in de kast aanwezig is en geeft de kast pas vrij als er voldoende is gefilterd.

De kast die jij linkt, kun je net zo goed zelf maken. Koop wat plexiglas, wat hout of alumium extrusions en zet zo'n ding in elkaar. Je kunt een beetje afkijken van de Voron bouwplannen hoe zo'n enclosure eruit ziet. Dat filter kun je ook zelf bouwen, daar zijn al diverse varianten van in omloop. Is wat werk, maar ik denk dat je voor minder dan €700 wel klaar bent.
Dan heb je dezelfde functionaliteit als die Alveo kast.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
mphilipp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Het grote verschil met de labversie is dat de labversie zelf aangeeft wanneer de filters verwisseld moeten worden. En volgens mij waarschuwt ie ook of de kast veilig is om te openen, met andere woorden: hij meet wat voor ongein er in de kast aanwezig is en geeft de kast pas vrij als er voldoende is gefilterd.

De kast die jij linkt, kun je net zo goed zelf maken. Koop wat plexiglas, wat hout of alumium extrusions en zet zo'n ding in elkaar. Je kunt een beetje afkijken van de Voron bouwplannen hoe zo'n enclosure eruit ziet. Dat filter kun je ook zelf bouwen, daar zijn al diverse varianten van in omloop. Is wat werk, maar ik denk dat je voor minder dan €700 wel klaar bent.
Dan heb je dezelfde functionaliteit als die Alveo kast.
Snap ik, maar zoals ik al aangaf gaat om een professioneel gebruik. Als medetweaker sleutel ik ook wat graag aan machines en zou ik het zelf willen bouwen begrijp me niet verkeerd. Maar binnen het bedrijf wil ik me bezig houden met prototyping en product ontwikkeling, en niet dat de printer en afzuiging blijft werken. Downtime met machines is niet echt waar we op zitten te wachten, m'n chef kijkt mij namelijk aan als we niet verder kunnen omdat de geknutselde kast niet goed afzuigt :/.

Ik zie bijdewee een goede markt en vraag voor een commerciële kant-en klare oplossing voor een goede prijs. Wellicht een mooi zij-projectje om te ontwerpen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Dit is ook een mooi design dat in principe alle vakjes aanvinkt:

Het staat ook op Printables inclusief de CAD files, dus je kunt er zelf nog mee aan de gang ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueznl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-07-2024
Voor hen die activated carbon gebruiken... waar haal je dat in Nederland? Wat ik zoal vind is OF onduidelijk of het al dan niet acid washed is, of het is behoorlijk stevig aan de prijs.

Heeft iemand een goede link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

blueznl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:48:
Voor hen die activated carbon gebruiken... waar haal je dat in Nederland? Wat ik zoal vind is OF onduidelijk of het al dan niet acid washed is, of het is behoorlijk stevig aan de prijs.

Je moet wat internationaler denken ;) ik heb een stel zakken Nevermore in Duitsland besteld. Zie deze git pagina voor meer adressen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueznl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-07-2024
Yeah, daar kwam ik ook terecht.

Een alternatief zou zijn Clean Carbon 24. Maar... die reageren niet op vragen, en dat is meestal geen goed teken...

Uit Duitsland dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
blueznl schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:10:
Yeah, daar kwam ik ook terecht.

Een alternatief zou zijn Clean Carbon 24. Maar... die reageren niet op vragen, en dat is meestal geen goed teken...

Uit Duitsland dan maar...
Je bedoelt deze lui?
Ik heb een zakje via Amazon gehaald en bij de productomschrijving staat dit:
The entire production is done without chemical additives. Not treated with acid, so no oxidation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:43

virus.elektro

profesionele monitor sloper

https://zeeaquarium-winke...b-actief-kokos-filterkool

hierzo, geen idee hoe ik er ben gekommen toen. Waarschijnlijk op coco-carb gezocht

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Is zoiets dan niet nog goedkoper? Is ook aktieve kool en volgens mij dus chemisch gezien hetzelfde als al die kleine verpakkingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:55:
Is zoiets dan niet nog goedkoper? Is ook aktieve kool en volgens mij dus chemisch gezien hetzelfde als al die kleine verpakkingen.
Je zou zeggen dat het hetzelfde is. Maar je wil heel graag weten of het met zuren is behandeld. Ik denk voor aquariumgebruik niet, want dat is denk ik niet zo goed voor Nemo... Maar aannames maken doe ik niet graag. Als dat spul toevallig wél met zuur behandeld is, staat je printer weg te roesten.

Als iemand kan verklaren dat aquariumspul altijd absoluut zuurvrij is, dan weten we meteen meer. Ik heb 0 verstand van dat spul. Maar 25 kg is wel een voorraad voor 25 jaar denk ik. Of langer. Als ik zie wat er in mijn Bento Box voor de X1C gaat....ik heb een kilo gekocht en dat is voorlopig voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
mphilipp schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:05:
[...]Maar 25 kg is wel een voorraad voor 25 jaar denk ik. Of langer. Als ik zie wat er in mijn Bento Box voor de X1C gaat....ik heb een kilo gekocht en dat is voorlopig voldoende.
Ze leveren ook kleinere hoeveelheden hoor, een kilo voor 8 euro bijvoorbeeld.
Ik maak, op een ander vlak (restaureren), wel vaker mee dat handelaren produkten die ze ze goedkoop in bulk inkopen gewoon omverpakken naar kleine hoeveelheden en vervolgens de klant de hoofdprijs laten betalen. Wanneer je weet wat de actieve, werkzame stof is dan kun je zelf veel goedkoper inkopen.
Deze firma adverteert met: 'Bijzonder geschikt voor het uitfilteren van residuen na medicatie behandeling.
Lijkt mij gewoon actieve koolstof waar verder niks mee gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De bepalende factor is de zuurgraad. Helaas wordt daar nooit mee geadverteerd. Ik heb nu zelf 4 kg Nevermore in de kast staan, maar als deze aquariumproducten goed werken ben ik daar wel voor te porren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdek
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 11:57

Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
2,5 liter voor 20 euro. Van Clean Carbon.

Het staat nu al zo'n beetje een half jaar in m'n printer (enclosed) en geen enkel probleem met corrosie etc.

Het is niet dat ik dom ben. Jij bent gewoon zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
Tijdens de bambulab sale heb ik een P1S gekocht, kort daarna kwam ik dit topic tegen en ben gelijk begonnen met een bentobox te printen.
Sinds een aantal dagen heb ik ook een IKEA VINDRIKTNING boven op mijn printer gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgax-S7sI0Q8SRT4daEdpXUauGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Iqsm07NOAS0I4CCVqHbypS5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik meerdere prints gedraait met pla van 6 uur plus en de sensor heeft nooit iets anders dan groen aan gegeven. De deur en het raam van de kamer waar de printer in staat waren de hele tijd dicht.

Voor wat ik gezien en gelezen heb op internet weet ik zeker dat bij het printen van pla VOCs en andere deeltjes vrij komen.
Ik had gehoopt deze sensor te kunnen gebruiken om een lucht filter aan te sturen tijdens het printen. Maar het lijkt erop dat dat niet gaat werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
RvRijn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:53:
Sinds een aantal dagen heb ik ook een IKEA VINDRIKTNING boven op mijn printer gezet.
Volghens mij meet die sensor alleen maar deeltjes in de omgeving, en geen VOC's. Daarvoor heeft Ikea deze meter bedacht, en die kan wel een (Ikea) luchtreiniger aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nathan Builds Robots over veilig printen:
[Video: https://invidious.jing.rocks/watch?v=XlXNTQoyRBs]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RvRijn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:53:
Voor wat ik gezien en gelezen heb op internet weet ik zeker dat bij het printen van pla VOCs en andere deeltjes vrij komen.
Ik had gehoopt deze sensor te kunnen gebruiken om een lucht filter aan te sturen tijdens het printen. Maar het lijkt erop dat dat niet gaat werken
Ik heb ook een vindriktning en die geeft ook nooit anders dan groen aan, ik gebruik het ingebouwde filter van de bambulab.

Maar als je een vindstyrka koopt, kan je die uitlezen via home assistant (via zigbee). Dat kan ik heel erg aanraden. https://www.ikea.com/es/e...ty-sensor-smart-00498231/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
ocf81 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:16:
En Ome Tom is er ook in gedoken:
[Video]
Zou leuk zijn als ie een video maakt over het maken van die snifferbox. Voor de niet zo handige medemens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 15:57
Llopigat schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:32:
[...]

Ik heb ook een vindriktning en die geeft ook nooit anders dan groen aan, ik gebruik het ingebouwde filter van de bambulab.

Maar als je een vindstyrka koopt, kan je die uitlezen via home assistant (via zigbee). Dat kan ik heel erg aanraden. https://www.ikea.com/es/e...ty-sensor-smart-00498231/
of in Homey ;-)

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ja technisch gezien kan je het zelfs helemaal zonder HA of Homey doen. Via Zigbee2MQTT en dan de MQTT berichten afvangen natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 14:48
Ik ben de afgelopen weken hier ook mee in de weer geweest.
Een Temtop in huis gehaald. En nog een aantal meters, maar voor een ander doel (zie post hieronder).

Ik heb een Bambu Lab X1C staan in een IKEA Platsa kast in m'n kantoor. Alles dicht met PETG, deurtjes op een kier open met PLA. PLA ruik je sterker. Ligt ook nog erg aan het merk.

Afijn, metingen gedaan. Waar ik zit, ongeveer 2m van de kast vandaan, geen enkel noemanswaardig resultaat, schone lucht zelfs (voor zover dat kan in Rotterdam). De AHQI metingen worden zelfs slechter als ik m'n raam open zet, waarbij VOC's omlaag gaan, maar PM2.5 weer omhoog (fijnstof). Rondom de printer zie je wel iets verhoging, maar niet schokkend ofzo. In de printer zelf valt het zelfs ook nog best mee. Je ziet dan eerder een enorme piek van een isopropynol spray en een lichte piek bij het laden van een filament.

Ik denk, laat ik de woonkamer eens meten. Potver3, gewoon nog slechtere lucht dan in de printer. We hebben een open keuken die open is naar de 2e verdieping en wat ik inmiddels wel door heb is dat wat er uit de keuken komt met koken veeeeelen malen erger is dan de uitstoot van de printer. En dat blijft dan lekker hangen, dus die afvoer daar is belangrijker dan de printer voor nu iig ;) En we koken geheel pfas vrij, althans, op incidenteel bakpapier of de airfryer/oven na dan.

Ik heb nu een Levoit air prufier getest, deze, en dat maakt een groot verschil. Goeie app erbij. Stond ik van te kijken, dus daar ga ik sowieso in investeren voor allerlei ruimtes. Want ik heb in ieder geval geleerd dat die kwaliteit een stuk beter kan ;-)

Nu meet die Temtop niet alles natuurlijk. Geen gassen of zelfs nog kleinere microdeeltjes e.d.
Ik neem zo aan dat het vast niet helemaal gezond is, ik bedoel, je smelt idd plastic, dat kan nooit echt gezond zijn. Maar op basis van wat ik wel kon meten viel het me allemaal reuze mee. Als het 15+ graden is zet ik het raam open, maar voor de winter is dat een ander verhaal.
Afvoer aanleggen wordt dan zo'n enorm project. Ik denk wel dat ik een Air Purifier in/naast de kast zet, kan nooit kwaad. En dan nog maar 's blijven testen, kijken wat er gebeurt.

Ik heb zelf nog nooit luchtweg klachten gehad van de printer. Maarja, wat de lange termijn effecten zijn, niemand die dat nog echt weet. Ik ben iig gestopt met roken - dat zal meer impact hebben ;)

Tot zover mijn ervaringen. Ik heb ook zo'n mod geprint voor actieve koolstof + een micro aico filter die op maat te knippen is. Ik heb deze koolstof gekocht, kon niet zien of het ontzuurt is.
Maar dit zit nog niet in de printer, dus de tests zijn met een vanilla Bambu Lab, wel met een fan muffler achterop.

Ik vind dat veel van die wetenschappelijke onderzoeken die dan de alarmbellen doen rinkelen, altijd erg bij de test blijven en het niet relativeren aan andere situaties, zoals bijv. koken of stofzuigen waarbij je ook veel meer meuk in je bakkes krijgt dan een 3D printer, maar bijv. ook gemiddelde fijnstof in de lucht e.d. om dat wat meer context te geven. En als ik dan zo'n bak actieve koolstof in m'n filter gooi en al dat losse stof zie denk ik ook van ... is dat niet precies de stof die je ook niet in je longen wilt hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door xs4me op 01-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xs4me
Naast de Temtop, die ik toch als meest betrouwbaar beschouw met hun apparatuur in de professionele sector, duurdere sensors en blijkbaar altijd door een lab test gaan. heb ik ook deze cheap-ass meters en Hygrometers in huis gehaald om de luchtvochtigheid te meten en te vergelijken hoe betrouwbaar die dingen zijn.

Luchtkwaliteitsmeters:
- Oniisy
Vergeleken met de Temtop zo'n absurde afwijking dat je hier echt niks aan hebt. TVOC & PM2.5 zit er ruim 2x vandaan en HCHO en PM10 ongeveer 1,5x. AQI 500 ipv 48 op de Temtop. Temp/vocht zit er ook zo'n 25% naast.

- Donkivvy (nog niet in huis)
Update ik later.

Hygrometers:
- ThermoPro TP357 (smart)
Het wisselt steeds een beetje, soms zijn ze redelijk spot-on, maar soms zitten ze er toch ook ineens 10% vandaan. Met genoeg tijd komen ze echter wel tot op dezelfde waardes uit als de Temtop. Best indrukwekkend.
Handig is dat ze makkelijk neer te zetten zijn met uitklapbaar standaard en een magneetje aan de achterkant. Bovendien komen ze met een app die goed werkt. Dus zo kun je makkelijker meerdere plekken uitlezen vanaf je telefoon, ook als je ze afgesloten plaatst. Ze zijn ook in voordelige 3-packs beschikbaar, best wel aan te raden.

- Difcul (rond)
Dit is een beetje een lastige. Ze lijken, net als de Thermpro, wat traag te zijn voor ze op de juiste waardes komen (zeg maar gerust 2 uur). Als ik ze in de afgesloten AMS van de Bambu lab zet samen met deze Silica gel upgrade en dan die Thermpro erbij zet, dan zit de temp er gerust 10 graden vanaf en de vochtigheid soms wel met 20 verschil, komt neer op zo'n 50% afwijking. Daarbij komt nog dat ze onderling ook nog afwijken. Qua temp zijn ze redelijk consistent, maar qua vochtigheid zit er ook zo 10~20% onderling verschil tussen.
Nu heb ik nog meer van deze ronde gekocht van een ander vaag merk om te zien of daar dan onderling nog verschil in zit. Er zijn wel 3 model type met andere clips op de achterkant, dus er zijn verschillen.

Het gekke is wel, als ik ze dan allemaal op m'n bureau zet in een open ruimte dat de afwijkingen met deze ronde units een stuk kleiner zijn. Dan wijken ze met de andere, maar ook onderling ze nog wel zo'n +-10% af, maar dat is al een stuk schappelijker. Gek genoeg in deze setting dan weer nauwkeuriger dan de Thermpro, al doen ze er wel lang over om er te komen.

Bijzondere Air quality update:
Ik doe altijd wel een meting als ik dan smorgens op m'n kantoortje kom. Die was tot op heden eigenlijk best goed steeds, los van dat het hele huis beter kan, maar vandaag was het "unhealthy" met de hoogste VOC meting in m'n kantoor tot nu toe. Best bijzonder want het was de eerste dag dat ik niet 's-nachts geprint had. En er is ook niet gekookt gisteren.
Dus nu begin ik bijna te denken dat de fan van de printer die dan afzuigt door de koolstof filter wellicht wel meer werkt als een air purifier dan als een vervuiler? Maargoed, best een statement, veel te voorbarig natuurlijk, maar het blijft toch een onnavolgbare puzzel soms, 's kijken of we daar de komende tijd wijzer van kunnen worden :-)

[ Voor 16% gewijzigd door xs4me op 02-11-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xs4me
Kon post niet meer editen dus maar even zo.
xs4me schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:38:
- Donkivvy (nog niet in huis)
Update ik later.
Dit is ook een waardeloos ding. Je kunt 'm wel koppelen aan een app. Dat is leuk. Gecalibreerd zoals aangegeven, maar de waardes zijn zo onbetrouwbaar en bovendien is het gebruik ook heel irritant met een scherm wat steeds uit gaat en ondanks dat een enorm slechte batterijduur heeft.
Hygrometers:
- Difcul (rond)
.... Nu heb ik nog meer van deze ronde gekocht van een ander vaag merk om te zien of daar dan onderling nog verschil in zit. Er zijn wel 3 model type met andere clips op de achterkant, dus er zijn verschillen ...
Ik heb inmiddels vergelijkbare modellen in huis van Ali, deze. En zowaar zijn die ook echt anders in meetresultaten. Sterker nog, die zitten met een afwijking van 0 ~ 5% met de Temtop gewoon echt behoorlijk spot on. Onderling hebben ze wel een hele kleine afwijking, maar dan heb je 't echt over 51% luchtvochtigheid vs 50%, waar de Temtop dan 50.3% aangeeft. Ze zien er verder identiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2024
Hallo mede 3D-printfanaten,

Ik volg dit forum al een tijdje en ben benieuwd naar jullie ervaring tot dusver.

Ik gebruik een Bambu P1S om onderdelen voor meubels te printen in PLA. Deze printer staat in een ruimte van 10m x 6m x 5m waar ik ook meerdere uren per dag werk. De printer draait eigenlijk de hele dag door.

Nu het weer kouder begint te worden, houd ik de ramen dicht en merk ik dat ik de printer begin te ruiken. Voor mij een trigger om iets te willen doen aan de luchtkwaliteit. Helaas is het niet mogelijk om een afvoer naar buiten te plaatsen.

Ik overweeg nu de volgende opties (of wellicht een combi):Waar ik vooral benieuwd naar ben, is waar ik me precies tegen moet beschermen. Ik lees over VOC's en nano-particles, maar wat is precies de aanbevolen HEPA-klasse? En bestaat het risico dat ik het probleem erger maak als de luchtreiniger de nano-particles niet volledig tegenhoudt en ze juist meer verspreidt in de ruimte?

Kosten zijn overigens minder belangrijk; gezondheid boven alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
Eigenlijk zoals door meerdere tweakers al opgenoemd, de risico's en effecten zijn nog redelijk onbekend. In het geval van een nieuwe techniek: beter safe than sorry. Bij voorkeur zuig je een printer af, net als dat je dat bij een resinprinter/laser/soldeerbout/frituurpan zou moeten doen. Het filteren van de lucht is gewoon minder goed dan de lucht afvoeren. Bij voorkeur werk je gewoon niet in dezelfde ruimte, of zorg je dat de printer 's nachts het werk doet en dat je er niet constant bij zit.

Zelf staat mijn prusa mini in een enclosure van Prusa zelf in de schuur, met afzuiging en filter naar buiten. Ik zie dat in de enclosure een dun laagje stof ligt, wat toch echt van het printen zelf komt. Ik print voornamelijk PLA en heel soms PETG. Als kosten minder belangrijk zijn zou je kunnen overwegen een andere ruimte te gebruiken of te huren als je gelijktijdig wilt werken en printen (ik gok dat je zakelijke opdrachten hebt aan het volume dat je print).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xs4me
@Bryan88
Wel een interessante optie ook zo'n soldeerafzuiger. Wordt idd wel afgeraden door Bambu.

Wat ik inmiddels te weten ben gekomen met m'n tests is dat er soms best pieken zijn met VOC's. Met PETG lijkt dit wat hoger dan met PLA. Alleen heel consequent zijn die resultaten niet. Soms print ik de hele dag zonder enige noemenswaardige impact op de metingen. Het lijkt er zelfs sterk op dat als de printer een tijdje uit staat en ik een tijdje weg ben geweest dat die piek dan ontstaat. En mijn interpretatie is dat dan het stof gedaald is en als ik dan binnen kom opwaait in een soort geconcentreerde wolk van fijnstof en VOC's. Wat vervolgens weer snel wegtrekt als ik dan de Air purifier aangooi.

Overigens is die "vervuiling" sinds de Levoit Air purifier echt van een AQI van 50 ~ 100 naar 0 ~ 20 gegaan, echt een enorme verbetering dus.

Omdat er tijdens het printen verder weinig meetbaar negatiefs gebeurt en ook daarna opvallend weinig heb ik gewoon sterk de indruk dat de ingebouwde afzuiging met koolstof filter gewoon erg goed z'n werk doet. Je kunt je dan afvragen wat een extra afvoer hierop dan nog gaat uitmaken behalve potentieel de boel slopen. Je zou hier evt. een hepa filter aan de exhaust aan toe kunnen voegen, die weer andere dingen filtert dan koolstof, zijn verschillende mods voor te vinden.

Wat misschien nog een idee is, maar dat ligt aan je situatie, ik kijk dus even naar die van mij (staat in een IKEA Platsa kast) om dan een actieve afvoer van het kast compartiment te maken met bijv. zo'n soldeerafzuiger. Dan is die fan niet direct op de afvoer van de Bambu aan het trekken.
Alleen met PLA zet ik de kast open voor een beetje extra koeling, omdat ik soms merk dat dit anders een probleem wordt met minder mooie resultaten (ligt beetje aan de print). En met PETG met alles gesloten heb ik al een paar keer gehad dat de print was gestopt omdat de motor oververhit was geraakt. Dus dan werkt zo'n oplossing alweer minder.

Die Bentobox ga ik misschien nog 's proberen als ik daar 's zin in krijgt. Bouw ik 'm wel zelf ipv op Etsy te kopen, maar die schijnt best wel wat geluid te maken en daar heb ik ook niet zo'n zin in. Zeker niet omdat ik niet echt aantoonbaar kan maken dat het echt nodig is. Die Air Purifier lijkt qua metingen al m'n problemen al op te lossen, en zit meteen verbonden aan m'n domotica setup voor meer controle.

Om het relatief te maken. Als ik stofzuig, zeker met zo'n Dyson type steelstofzuiger, dan krijg je echt vele malen meer ellende in je bakkes dan met de printer. Met m'n Miele traditionele stofzuiger met Hepa filter en stofzakken is dat veel minder.
Idem tijdens het koken en het uur erna (ligt aan hoe goed je afvoer is). Want hoewel de printer in m'n kantoor staat heb ik op m'n werkplek zo'n 2m er vanaf eigenlijk geen noemenswaardige effecten gemeten. En als je dan naar de duur van uren in je kantoor zitten kijkt vs de korte tijd tijdens het stofzuigen, dan nog denk ik dat de ellende die je binnenkrijgt met stofzuigen hoger is. Maar dat is geen wetenschappelijke onderbouwing natuurlijk :-) En bovendien is het altijd nog EN EN en niet OF OF. Dus het is wel extra op je dagelijke bezigheden. Overigens is regelmatig stofzuigen van de ruimte wss sws geen slecht idee ... maar dan beter dus niet met zo'n steelstofzuiger ;-)

Let erop dat het hier echt om VOC's gaat ... en niet fijnstof (PM2.5) bijv, want die vind je meer als je naar buiten gaat in de buitenlucht dan bij jou binnen wss. Dus dan kun je beter niet meer naar buiten gaan als dat je zorg is :-)

Uiteraard houdt m'n meter geen rekening met gassen verder. Dus daar kan ik weinig over zeggen.

Ik zit eraan te denken om Airgradient One in huis te halen voor de metingen. Die Temtop is wat onhandig voor ongoing monitoring en logt ook niks met een app oid. Die Airgradient kan ik aan Home Assistant hangen bijv. en is ook upgradebaar.

De Apollo Air-1 is ook wel interessant. Nog betere sensors, maar je levert er wel weer gebruiksgemak en snel inzicht voor in. Deze heeft ook gas sensors aan boord, al schijnt dat nog redelijk onbetrouwbaar te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door xs4me op 07-11-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaatje
@xs4me Je onderzoek is zeer waardevol aangezien het internet all-over-the-place is omtrent wat er nou wel of niet word uitgestoten. De vergelijking met de stofzuigen/koken klinkt logisch, maar dat doe je niet 8 uur per dag. Het voorbeeld van @Bryan88 gaat denk ik meer over langdurige blootstelling, hoe goed ook gefilterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xs4me
Thanks. Volgens mij geef ik die context ook?
... bovendien is het altijd nog EN EN en niet OF OF. Dus het is wel extra op je dagelijkse bezigheden.
Maar als ik niks bijzonders meet, als we 't over VOC's en PM's hebben, dan kan ik niet wat anders vertellen.

Ik denk dat m'n punt is: begrijp ook dat je non-stop aan deze zaken wordt blootgesteld. Bijv m'n woonkamer die verbonden is met de keuken en wat mindere ventilatie heeft is zonder 3D printer meetbaar ongezonder dan m'n kantoor met 3D printer, ook 8 uur na enige kook actie. Dan zit je dus ook gerust 8 uur of langer in ongezonde lucht zonder erbij na te denken. Sterker nog, ik leef er al bijna 10 jaar in. Maar, zet je er een Air Purifier bij dan ga je serieus naar 0.01 HCHO en 0.06 VOC waarde ... dat is dus niks en gezonder dan de buitenlucht. En datzelfde geld voor m'n printruimte.

Als je 't over langdurige effecten hebt op basis van iets wat we nog niet weten, dan moeten we nog lang wachten ben ik bang ;) Als iemand dat al wist, dan was dat inmiddels wel bekend geworden. Ik doe deze tests om dezelfde reden als Bryan hoor ;) Dan zou 't vooral om gassen gaan. Zie de TS voor metingen die gedaan zijn. Dus uit voorzorg afzuigen is natuurlijk altijd een goed idee, vandaar dat ik ook meedenk in wat zou kunnen werken. Alleen als je geen afzuiging naar buiten hebt, en het is te koud voor het raam open, waar zuig je 't dan in af? Veel verder dan een filter komen we dan niet en daar vang je die giftige gassen niet mee op. Je printer verhuizen naar een plek waar je wel kunt afzuigen/ventileren, niet de hele dag zit of ermee stoppen komt het dan op neer.

Ik zit weleens aan de schuur te denken. Niet super praktisch, maarja ... het is dit, dat of stoppen. Dan vraag ik me wel af, is zo'n vochtige condens ruimte wel zo lekker voor je printer. Ik denk 't niet. En zeker niet als je daar je filament gaat bewaren. En dan loop (ik althans) elke keer een paar verdiepingen op en neer voor een print. Wat op zich wel weer extra gezond is ;) Keuzes ...

[ Voor 179% gewijzigd door xs4me op 09-11-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 18:05
Ik kwam een post tegen op het prusa blog, deed me weer denken aan dit forumthread
https://blog.prusa3d.com/...enguard-certified_101657/

Ze linken weer door naar deze certificering en dan deze specifiek voor 3D Printers
Heb zelf nog niet alles doorgelezen maar misschien alvast interessant voor verdere verdieping :)
Pagina: 1 2 Laatste