3D Printen en onze gezondheid

Pagina: 1
Acties:

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
In het Bambu Lab 3D Printer topic ontstond een discussie over het afvoeren, dan wel filteren van de schadelijke dampen en deeltjes (VOC's) tijdens het printen met een FDM printer.
Hier zijn verschillende manieren voor: er zijn filters die in de printer de lucht zuiveren door middel van een combinatie van HEPA en Active Carbon filters. Een fan perst de lucht in de printer door het filter met als doel de lucht te zuiveren. Een andere manier is het afzuigen van de lucht en die af te voeren naar buiten.

Aangezien de Bambu Lab topic meer over de printer zelf gaat, leek het mij een goed idee om een nieuw topic aan te maken om de informatie te concentreren en de andere topic niet teveel te vervuilen. Bovendien gaat dit niet alleen over Bambu Lab printers.

Ik denk dat we ons in dit topic moeten concentreren op FDM printers. Van resin printers kennen we de risico's inmiddels wel. Deze zijn ook van een andere aard, hoewel er uiteraard ook dampen vrij komen. Maar volgens mij zijn de resin printer mensen inmiddels wel op de hoogte en nemen zij de juiste maatregelen.

Om in deze topicstart maar meteen af te trappen met wat wetenschappelijke onderbouwing: hier een paper met onderzoeksresultaten (Exposure hazards of particles and volatile organic compounds emitted from material extrusion 3D printing: Consolidation of chamber study data).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQFArRCr-F70HOs5TwidbnlAN4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow4dMefWXhFhMawSBj7D8NKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een overzicht van de gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij de verschillende filamenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7WHocuoy5kG9XDI_MYzL9ZGQfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6pPg48yyngYRenheZRnoJ6z.jpg?f=user_large

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Informatief filmpje over de schadelijke stoffen bij FDM printen:

Misschien is het een goed idee om gebruik te maken van apparaten om de lucht te zuiveren (air purifiers). Commercieel verkrijgbare apparaten zijn doorgaans vrij duur, maar er zijn DIY oplossingen. Hier een link naar een onderzoek over de effectiviteit van deze bouwsels.

Dit project is ook interessant: Duct-Taped $70 DIY Air Purifier Outperforms $1,000 IQ Air

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V6CSWqKaR96mcx6o3QVhh18Rzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjdASNAISu67EoZslQST7X7P.jpg?f=user_large

Ikea heeft een relatief goedkope (kleine) air purifier, die iemand op zijn Bambu X1C wil monteren.
Klinkt op zich ook als een oplossing als een soort afzuigkap.

Deze Ikea purifier is ook te modden.

Keep Making heeft een video gemaakt over resin printers en ventilatie. Ik denk dat dit ook bruikbaar is voor FDM printen.

Algemene veiligheidstips voor resin printen:

[ Voor 186% gewijzigd door mphilipp op 15-12-2023 14:04 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2025
Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:01:
Weinigen kunnen direct iets met de bevindingen. Het nut van het artikel zit in het meten van vrij veel dingen. Daar kun je verder mee.

Nergens tref je een concrete conclusie voor gezondheidseffecten aan. Dat is overigens ook logisch al zou een extreme waarde ergens wel een flink statement opleveren.

Wat je nu zou willen is dat een autoriteit of onderzoeker iets verder oppikt.

Zelf kun je er vrij weinig mee behalve niet verblijven waar dat ding actief is en voor ventilatie en eventueel luchtzuivering zorgen.

Anders loop je het risico van cry wolf zoals je recent zag bij een onderzoek naar koken. Daar komt een hele bak aan ongezonde stoffen bij vrij, maar:
- meestal wordt een afzuigkap gebruikt
- ondanks dat veel mensen er dagelijks aan blootgesteld worden worden de meeste mensen best gezond oud :P

Overigens vraag ik me wel af waar dit gepubliceerd is. Op zich ken ik UL als een serieuze organisatie.
Het "probleem" met dit soort onderzoeken is dat het slechts de invalshoek van een (of twee) vakgebieden bevat. 3d printen zit in de hoek van chemie en manufacturing. Daar ontbreekt de kennis over de gezondheidseffecten, om die reden zal je daar niet zo snel conclusies over vinden. Wat ze wel hebben gedaan is de waardes langs luchtkwaliteitsrichtlijnen leggen. Zie figuur 6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBgtuW3ShGwAL-bzIom86_F4vq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnfrVa6XcaIaBQtQCGt6NrLY.png?f=fotoalbum_large

En het onderzoek is trouwens hier gepubliceerd. Volgens mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat dit onderzoek onbetrouwbaar is en foutieve informatie bevat.

• Boris87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://www.youtube.com/watch?v=e_8lk0x9-vc&ab_channel=gator%E2%80%A4am

• Strike_2
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-03 16:37
Kopen vs knutselen
Je kunt die Promethean ook prima zelf printen, het lastigste is dat ze een resin printer aanraden voor de koolstof houder.
Ik heb zelf echter meer geld beschikbaar dan mentale energie, dus ik ben eerder geneigd om die 200 uit te geven aan een voor-gemaakt apparaat.
*als* ik het zelf ga doen, wil ik het ook meteen goed doen en gaan er eerder weken in zitten, dan alleen een middagje knutselen.
Misschien dat ik een proef print doe van die Promethean met een andere oplossing voor koolstof, om te kijken wat-ie doet, ventilatoren genoeg in voorraad.

Misschien dat ik nog een keer goed ga kijken naar een printbaar luchtfilter
Deze ziet er interesant uit om de lucht nog wat meer te filteren, maar met PLA (open dak/deur) heb je daar nog steeds niet veel aan.
Koolstof zelf kost geen drol, dus misschien dat ik het ding sowieso print in plaats van de "ventilator lawaai demper" die nu op de uitgaande ventilator zit.
Of deze, die kan in de plaats van een gekochte luchtfilter, voor de hele kamer.

Er zijn nog meer mensen die hiermee bezig zijn
geventileerde bovenkant
Misschien kun je het design van een raam adapter voor een airco aanpassen naar wat je nodig hebt?
Je kunt hem ook klein printen en bij de bouwmarkt een adapter kopen van het uiteindelijke formaat naar de slang, die je wilt gebruiken.
Dan hoef je "alleen maar" een verhoogd dak design aan te passen naar 5cm hoog en een stuk "er uit te snijden".
Dat zijn dingen waar ik wel een beetje mee kan helpen, zolang het niet mooi hoeft te zijn ;-)

Ik zou het liefste ook afvoeren naar buiten, maar ik woon op een hoek en dan kan de gemeente wel eens klagen als je lucht naar buiten afvoert (was al aan het kijken voor een "echte afzuigkap", daar is dat ook voor nodig.
Het waait hier echter wel enorm hard, dus een overdruikrooster is dan echt nodig.

Met een "zelf gemaakt" filter hoef je technisch niet de kamer *uit* te blazen.
Je kunt warme lucht uit de printer trekken door de ventilator van het filter aan te zetten.
Maar als je de ventilator uit laat, is het technisch "afgesloten".
Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met ventilatie open en dicht doen.

Als je dat wel echt wilt, kun je kijken naar een (printbare) lucht klep.
Elektrisch aangedreven kleppen kosten echter best een hoop geld.
automatiseren
v.w.b. aan en uit zetten: Heb je al eens gekekn naar Home Assistant?
Daar is tegenwoordig een goede Bambu module voor, waarmee je alles kunt volgen.
Als je je ventilatie aansluit via een WiFi stekker schakelaar, kun je met HomeAssistant de status van de printer uitlezen en daar akties aan hangen.
Bij mij gaan nu de fan en (extra) verlichting automatisch aan bij het starten.
Bij het einde gaat het licht meteen uit en blijft de Bento Box nog 20 minuten lopen, voor die ook uit gaat.
Het enige wat mij nog niet lukt is uitlezen welk materiaal er word geprint.
Maar dat kun je evt. afleiden van de ingestelde temperatuur van de printkop, welke wel word gerapporteerd.
metingen
Ik heb mijn printer afgelopen nacht 8u PLA laten printen in een gesloten kamer en de PM2.5 steeg van 20 (wat ik overal tegenkwam, ook in een andere kamer) naar 30 ug/m3.
War ik daar vooral raar aan vind, is dat die om hoog ging voor ik uberhaupt begon met printen o.O.
Die Formaldehyde (VOC?) meting was waarschijnlijk mijn spuitfles isopropanol om te build plate mee schoon te maken.
Die gele bump CO2 is mijn slaapkamer ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00u-vZj18hFJfRNVRocj7kWiMDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUCFjrYRvFBUJYmGCcMZzupP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Strike_2 op 18-01-2024 23:18 . Reden: Nog een luchtfilter. ]

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 19:45
Hoi,

Ik heb een bevriend Daikin dealer het probleem van luchtkwaliteit voorgelegd rondom het 3D printen. Zij voeren een lucht-reinings-apparaat (MCK55WVM) welke geschikt zou zijn voor het reinigen van de lucht die gecreëerd kan worden door een 3D printer.

De Daikin MCK55WVM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpE60dreSM7R8hrgMFDof2IM6cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xmZayQt0ghGgiQkV0bqPpHNw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikQ3IxUJTbKFMcJL097REvQ83eU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8V6RHWFjnz6HZShU39TYsfH7.png?f=fotoalbum_large

Hij heeft er nog een paar liggen waar hij best vanaf zou willen. Deze komen gewoon met garantie van Daikin. Voor 250,- per stuk mocht ik ze aanbieden van hem eventueel hier.

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, PM me maar even.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-03 22:53
Tijdens de bambulab sale heb ik een P1S gekocht, kort daarna kwam ik dit topic tegen en ben gelijk begonnen met een bentobox te printen.
Sinds een aantal dagen heb ik ook een IKEA VINDRIKTNING boven op mijn printer gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgax-S7sI0Q8SRT4daEdpXUauGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Iqsm07NOAS0I4CCVqHbypS5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik meerdere prints gedraait met pla van 6 uur plus en de sensor heeft nooit iets anders dan groen aan gegeven. De deur en het raam van de kamer waar de printer in staat waren de hele tijd dicht.

Voor wat ik gezien en gelezen heb op internet weet ik zeker dat bij het printen van pla VOCs en andere deeltjes vrij komen.
Ik had gehoopt deze sensor te kunnen gebruiken om een lucht filter aan te sturen tijdens het printen. Maar het lijkt erop dat dat niet gaat werken
Pagina: 1