Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Maar ga dan naar de fabrikant met je verhaal. Die maken schijnbaar troep, dan spreek je de bron aan en vind ik al een stuk redelijker (plus minder schadelijk)

De verkoper heeft aan zijn plichten voldaan. Dat jij
later ben gestart met gebruik maakt het niet opeens dat je garantie bij die winkel hebt. Anders kun je vakanties er ook wel aftrekken ;)
Garantie is gewoon verlopen. Je idee met afschrijvingtabel js creatief maar staat er los van. Dat iets na x jaar nog waarde heeft maakt niet dat je garantie dezelfde x jaar moet zijn.

Maar je hebt wet en redelijkheid. In dit geval zie ik kan ik je in beide punten niet vinden…
maar eens worden we het toch niet dus ik laat het erbij. Hopelijk shoppen we niet bij dezelfde webshops

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2023 00:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:13
laurens0619 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:01:
Maar ga dan naar de fabrikant met je verhaal. Die maken schijnbaar troep, dan spreek je de bron aan en vind ik al een stuk redelijker (plus minder schadelijk)
[/quote
Je hebt een overeenkomst met de winkel niet de fabrikant. Er was ooit een tijd dat winkels achter hun producten stonden en hun kwaliteit. Vandaag de dag niet meer blijkbaar.
[...]
Daar zijn de meningen over verdeeld. Waarom denk jij dat een muis dat zich als extreem durable presenteert na 2 jaar en 3 maanden defect raakt voldoet aan de verwachting?
Dat jij later ben gestart met gebruik maakt het niet opeens dat je garantie bij die winkel hebt. Anders kun je vakanties er ook wel aftrekken ;)
[/quote]
Dat vraagt hij ook helemaal niet.. maar wel er aan een conformiteit gehouden wordt en dat is ook volgens de AV afgesproken.
Garantie is gewoon verlopen. Je idee met afschrijvingtabel js creatief maar staat er los van. Dat iets na x jaar nog waarde heeft maakt niet dat je garantie dezelfde x jaar moet zijn.
Maar conformiteit is niet zomaar verlopen.
Maar je hebt wet en redelijkheid. In dit geval zie ik kan ik je in beide punten niet vinden…
En daar verschillen we(en ook TS en winkel)dus van mening. En daarom kan je een rechter vragen wie er gelijk heeft. Mooi he een land waar dat kan. Tevens gaat het om non conformiteit. Redelijkheid en billijkheid is net iets anders.
maar eens worden we het toch niet dus ik laat het erbij.
Wat heeft je hele verhaal dan voor nut?
Hopelijk shoppen we niet bij dezelfde webshops
Want? Ben je bang dat een klagende klant er voor zorgt dat je meer moet betalen?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48
loki504 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:43:
[...]

Want? Ben je bang dat een klagende klant er voor zorgt dat je meer moet betalen?
Lijkt me logiach toch? Ik snap nu ook waarom dat mijn rechtsbijstandsverzekering elk jaar zo bizar veel duurder word. :)

• loki504
stylezzz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:21:
[...]

Lijkt me logiach toch? Ik snap nu ook waarom dat mijn rechtsbijstandsverzekering elk jaar zo bizar veel duurder word. :)
Rechtsbijstand staat toch van waar iemand shopt. En ja als jouw rechtsbijstand alles blijft afkopen zal de premie inderdaad elke jaar duurder worden. Daar kiezen ze zelf voor.

• stylezzz
loki504 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:39:
[...]

Rechtsbijstand staat toch van waar iemand shopt. En ja als jouw rechtsbijstand alles blijft afkopen zal de premie inderdaad elke jaar duurder worden. Daar kiezen ze zelf voor.
Gelukkig is daar wel enig relativeringsvermogen inderdaad. Mag hopen dat het nooit zover komt dat de rechtbanken des lands overstroomt worden met futiliteiten van 50 euro.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:22
De webshop staat mijn inziens compleet in zijn recht, je hebt geen poot om op te staan als je het mij vraagt. Je zult het zelf misschien anders zien, maar misschien moet je je afvragen of je gewenste oplossing wel realistisch is, ik mag toch hopen dat je zelf inziet dat dit het niet is.

Wil je je echt zo druk maken voor een paar tientjes? Als je zo in het leven staat, dan hou ik mijn hart vast als er echte problemen op je pad komen.

Let it go...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-07 12:49
@Danielson Als je het topic helemaal had gelezen dan had je geweten dat dit geen geld kwestie is, maar een principe kwestie. TS staat in principe in zijn recht, gezien dit product niet aan de conformiteit voldoet die een consument ervan moet verwachten. Hierbij zou garantie van de webshop er buiten moeten staan.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
[...]

Gelukkig is daar wel enig relativeringsvermogen inderdaad. Mag hopen dat het nooit zover komt dat de rechtbanken des lands overstroomt worden met futiliteiten van 50 euro.
Dus we moeten bedrijven diende wet overtreden maar oke vinden want stel je voor dat de rechtbank overstroomt met zulke claims.... Ze leren het snel genoeg als ze elke keer voor de rechter komen. Dat doen ze misschien 1 keer een 2 de keer misschien maar daarna is het wel klaar en leren ze er van.

Verwijderd

1 op de hoeveel claims gaan naar de rechter? En dan praat je over een paar honderd euro? Denk dwt voor bedrijven die commercieel kijken het gewoon een afweging is.

En een scrollwiel is veel meer slijtage gevoelig dan een muisknop. Als blijkt dat het wiel x miljoen omwentelingen gedaan heeft en is ingesleten op zijn draaipunt dan kan dat wel degelijk als slijtage worden gezien. Zeker als ts bovenmatig veel scrolled.

Maar nogmaals ik zou de fabrikant eens benaderen en zien hoe die reageert mogelijk ben je dan veel sneller bij een oplossing. Een rechtszaak kleven gewoon risicos aan. Ik heb ooit ook een rechtszaak verloren door een rechter die gewoon compleet chauvanistisch was het europese wetboek van tafel veegde en al ons bewijs als niet onafhankelijk bestempelde maar het bewijs van de tegenpartij uit eigen land wat niet meer dan een foldertje was van de fabrikant als volledige waarheid aannam. Sta je daar dan met een uitspraak en 35k lichter terwijl 3 nederlandse advocaten alle 3 flabber guested waren want de zaak was zo klaar als een klontje.

• stylezzz
loki504 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:27:
[...]

Dus we moeten bedrijven diende wet overtreden maar oke vinden want stel je voor dat de rechtbank overstroomt met zulke claims.... Ze leren het snel genoeg als ze elke keer voor de rechter komen. Dat doen ze misschien 1 keer een 2 de keer misschien maar daarna is het wel klaar en leren ze er van.
Ik heb liever dat de rechtbanken zich buigen over serieuze zaken als dit soort dingen inderdaad. Een aantal jaar geleden gingen dit soort topics over TV's van 2000 euro. Nu over muizen van 50 euro.... Wat gaat het volgende topic worden? Mijn USB stick van 9,90 valt niet onder garantie? Hoe kan ik mijn rechtsbijstandverzekering in gebreke stellen dat hun een rechtzaak moeten beginnen voor 10 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-07 09:33
@True
Gevoelsmatig zou ik nog 1 poging doen, en SteelSeries benaderen of ze met een oplossing kunnen komen. Hier kan je dan ook goed hun eigen marketingtermen gebruiken. Mooiste oplossing zou zijn dat je een nieuwe muis krijgt voor een mooie prijs.

Mijn eigen ervaring met muizen is dat het soms hit or miss is.
Heb jaren een Logitech v700 gehad die het nu nog steeds doet. Maar mijn Logitech G500 begon na 2 jaar kuren te vertonen met klikken, nieuwe gekregen van Logitech en die muis heeft het ook maar 2 jaar uitgehouden. Blijkbaar gewoon een component wat niet lekker werkte.
Daarna begonnen met de MX serie. Alle MX-en (MX1, 2, 2S en 3) deden en doen het nog prima. Behalve de 3s, die is nu in het garantieproces.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:07:
[...]

Ik heb liever dat de rechtbanken zich buigen over serieuze zaken als dit soort dingen inderdaad. Een aantal jaar geleden gingen dit soort topics over TV's van 2000 euro. Nu over muizen van 50 euro.... Wat gaat het volgende topic worden? Mijn USB stick van 9,90 valt niet onder garantie? Hoe kan ik mijn rechtsbijstandverzekering in gebreke stellen dat hun een rechtzaak moeten beginnen voor 10 euro?
Ik heb dat liever ook maar zolang winkel te beroerd zijn ook maar iets te proberen denk ik wel dat het noodzakelijk is. Keuze ligt helemaal bij de webshops die er een puinhoop van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:22
stylezzz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:07:
[...]

Eigenlijk zou het niet erg zijn eens wat meer jurisprudentie te krijgen op dit punt. Want waarom denk je dat winkels vrijwel altijd direct inschikken zodra er een (concept) dagvaarding is, dat is niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in hun zaak. Echter zolang maar een paar consumenten actie onderneemt is en blijft het voor winkeliers goedkoper om massaal onze wetgeving te negeren en klanten af te schepen, want de meeste consumenten laten zich toch wel afwimpelen, en dan alleen de paar die doorzetten geven waar ze wettelijk recht op hebben.

Laat de verkoper maar een paar keer op hun gezicht gaan en daardoor voortaan gewoon direct het juiste te doen richting de consument.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 14-12-2023 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En als de koper op zijn gezicht gaat dan is het janken? Rechtszaak is geen 100% zekere zaak dat ts die wint.

• stylezzz
Dennism schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:49:
[...]

Eigenlijk zou het niet erg zijn eens wat meer jurisprudentie te krijgen op dit punt. Want waarom denk je dat winkels vrijwel altijd direct inschikken zodra er een (concept) dagvaarding is, dat is niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in hun zaak. Echter zolang maar een paar consumenten actie onderneemt is en blijft het voor winkeliers goedkoper om massaal onze wetgeving te negeren en klanten af te schepen, want de meeste consumenten laten zich toch wel afwimpelen, en dan alleen de paar die doorzetten geven waar ze wettelijk recht op hebben.

Laat de verkoper maar een paar keer op hun gezicht gaan en daardoor voortaan gewoon direct het juiste te doen richting de consument.
Waarom dat ze dan direct schikken? Simpel, die webshop snapt ook wel dat het nooit rendabel is om een of ander juridisch traject in te te gaan. Dat men alhier het ziet als een soort verkapte schuldbekentenis lijkt me iets anders. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkoper neemt zelf het risico door onwetende consumenten met een kluitje het riet in te sturen.
Vandaag is het een muis van 50,-, en morgen een TV van 1500,- waar zgn maar 2j garantie op zit.
Iedereen die hier komt om TS aan te vallen die juridisch advies vraagt, kan beter wegblijven. Deze sectie is er juist voor juridische hulp, niet om mensen aan te vallen. Koop toch nieuw, loop niet te zeuren etc.

Wacht met smart tot één van hen zelf een geschil heeft (met een videokaart van 1000,-) en hulp nodig heeft. het gaat immers niet om het bedrag, maar conformiteitsvereiste(wat je mag verwachten van gekocht goed) wat geldt voor consument kopers.

Wettelijke Garantie staat buiten fabrieks- of verkopergarantie

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-09-01

Kortom mag je van een muis van 15,- van Trust minder verwachten als de specificaties gelijk zijn, dan van een muis van Logitech van 50,-

De hier genoemde muis is ook van premium merk met premium prijs van 65,-
uitvoering: Steelseries Sensei 310

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:54:

Een rechtszaak kleven gewoon risicos aan. Ik heb ooit ook een rechtszaak verloren door een rechter die gewoon compleet chauvanistisch was het europese wetboek van tafel veegde en al ons bewijs als niet onafhankelijk bestempelde maar het bewijs van de tegenpartij uit eigen land wat niet meer dan een foldertje was van de fabrikant als volledige waarheid aannam. Sta je daar dan met een uitspraak en 35k lichter terwijl 3 nederlandse advocaten alle 3 flabber guested waren want de zaak was zo klaar als een klontje.
In mijn ervaring worden 4 van de 5 zaken zoals deze geschikt, en als een zaak als deze bij de rechter komt, ordeelt de rechter in 4 van de 5 zaken niets onverwachts. Er is dus wel een risico, maar dat risico is beperkt.
Je moet bij wetten.overheid.nl af en toe de datum uit de url halen. Zo te zien heb je dat al een jaar of zeven niet meer gedaan :P

Beschermheer van het consumentenrecht

• stylezzz
Hackus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:29:
Deze sectie is er juist voor juridische hulp, niet om mensen aan te vallen. Koop toch nieuw, loop niet te zeuren etc.
Even kijken bovenaan de pagina....

"Shopping forum
De plek voor discussies over alles wat komt kijken bij het online aanschaffen van producten en diensten. Denk hierbij aan ervaringen, problemen, de Wet koop op afstand en consumentenrecht."

Kunnen we het beter omdopen tot 'Fopjurist juridisch hulphoekje'? Als dat volgens jou beter de lading dekt?

[ Voor 45% gewijzigd door stylezzz op 14-12-2023 14:53 ]

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:52:
[...]

Even kijken bovenaan de pagina....

"Shopping forum
De plek voor discussies over alles wat komt kijken bij het online aanschaffen van producten en diensten. Denk hierbij aan ervaringen, problemen, de Wet koop op afstand en consumentenrecht."

Kunnen we het beter omdopen tot 'Fopjurist juridisch hulphoekje'? Als dat volgens jou beter de lading dekt?
Juridische sectie wouden ze helaas niet aan beginnen dan waren we van al die onnozele reacties af..... Maar helaas.
Sectie 'Juridische vraagstukken'

• NicoHF
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:42:
[...]

Je moet bij wetten.overheid.nl af en toe de datum uit de url halen. Zo te zien heb je dat al een jaar of zeven niet meer gedaan :P
Handig! Zo komt die automatisch bij de nieuwste versie uit:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-07-01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:29:
Verkoper neemt zelf het risico door onwetende consumenten met een kluitje het riet in te sturen.
Vandaag is het een muis van 50,-, en morgen een TV van 1500,- waar zgn maar 2j garantie op zit.
Iedereen die hier komt om TS aan te vallen die juridisch advies vraagt, kan beter wegblijven. Deze sectie is er juist voor juridische hulp, niet om mensen aan te vallen. Koop toch nieuw, loop niet te zeuren etc.

Wacht met smart tot één van hen zelf een geschil heeft (met een videokaart van 1000,-) en hulp nodig heeft. het gaat immers niet om het bedrag, maar conformiteitsvereiste(wat je mag verwachten van gekocht goed) wat geldt voor consument kopers.

Wettelijke Garantie staat buiten fabrieks- of verkopergarantie

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-09-01

Kortom mag je van een muis van 15,- van Trust minder verwachten als de specificaties gelijk zijn, dan van een muis van Logitech van 50,-

De hier genoemde muis is ook van premium merk met premium prijs van 65,-
uitvoering: Steelseries Sensei 310
Helemaal mee eens, mijn eerdere reactie werd verwijderd omdat het onder feedback geschaad werd, dus had een nieuwe reactie gepost bij feedback.
Laat je vooral daar horen, hoe meer het ermee eens zijn hoe groter de kans dat ze er iets aan gaan/willen doen:

NicoHF in "Shopping Forum - Feedbacktopic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
En als de koper op zijn gezicht gaat dan is het janken? Rechtszaak is geen 100% zekere zaak dat ts die wint.
Vaak voldoet een ingebrekestelling al tot wonderbaarlijke medewerking, anders dagvaarding.
Veel zaken komen niet eens voor een rechter, dus geen belasting van de rechterlijke macht. Zodat anderen hun bezwaar tegen 18km/u te hard voor mogen leggen aan kantongerecht.

Je moet opkomen voor je rechten, je wordt al genoegd genaaid.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
loki504 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik vrees vooral dat de prijzen gigantisch zullen gaan stijgen door al dit soort juridische gedoe. Want dan moet een verkoper dus rekening houden dat hij na 5 jaar nog kan worden gedwongen een klant te compenseren, waardoor de verkoper voortaan geen 80 euro voor de muis gaat vragen maar 150 euro...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:22
President schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:38:
[...]

Ik vrees vooral dat de prijzen gigantisch zullen gaan stijgen door al dit soort juridische gedoe. Want dan moet een verkoper dus rekening houden dat hij na 5 jaar nog kan worden gedwongen een klant te compenseren, waardoor de verkoper voortaan geen 80 euro voor de muis gaat vragen maar 150 euro...
Maar dat moet ie nu ook al, dus dat zou allang verdisconteerd moeten zijn in de huidige prijzen. Dit principe zit immers al een flinke periode verwerkt in onze wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals eerder ook gevraagd werd, kunnen we weer door met reageren op de inhoud? Ik zie hier nu (weer/nog een hoop randzaken bijgehaald worden die er niets toe doen in de discussie.

Dit mag achterwege blijven, gezien ze TS niet verder helpen met zijn probleem. Dit soort reacties zullen dan ook niet meer geknipt worden, maar zonder pardon de Trashcan in verdwijnen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ondanks dat ik juridisch gezien niets van doen heb met de fabrikant heb ik omdat ik graag een oplossing wil contact opgenomen met de fabrikant om te kijken wat zij hierin kunnen betekenen. Het lijkt erop dat zij ook hun poot stijf houden en zeggen 'buiten garantie' ze zijn ook niet gevoelig voor hun eigen marketingpraat en willen kijken naar triage. Dat ga ik nog even aankijken, maar ik verwacht: 'heb je de firmware geüpdatet?' (kan alleen via Windows .. en ja dat heb ik) en 'heb je het probleem ook op een ander device?' als vragen en advies.

Mijn vraag:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het antwoord van Steelseries:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:46:
Dat ga ik nog even aankijken, maar ik verwacht: 'heb je de firmware geüpdatet?' (kan alleen via Windows .. en ja dat heb ik) en 'heb je het probleem ook op een ander device?' als vragen en advies.
Dat is een goed idee. Als er een oplossing komt dan is dat mooi, als er geen oplossing komt dan kun je in je dagvaarding vermelden dat de fabrikant ook heeft geconcludeerd dat de muis niet goed meer werkt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:28
*knip* Zie modbreak een paar posts hierboven.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 15-12-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:04

ViezeVis

Sample Text

@True Het is al weer ff geleden, maar is er een update uiteindelijk?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1 2 Laatste