Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb eind september 2021 een uitvoering: Steelseries Sensei 310 gekocht.

Extra context:
Deze muis heb ik in de aanbieding als reserve gekocht omdat het een uitlopend product leek te zijn én ik dezelfde muis toen al 2,5 jr in gebruik had. De muis die ik had is uiteindelijk defect geraakt en ik schat in dat ik na 6 maanden de nieuwe muis in gebruik heb genomen.

De muis is recent defect geraakt: het scrolwieltje wilde minder scrollen en detecteert af en toe een scrollactie in tegengestelde richting eveneens bij het stoppen v.h. scrollen waarbij het muiswieltje tot stilstand komt en tussen twee weerstandjes blijft zitten detecteert het scrollwiel nog een onterechte beweging. Dit probleem doet zich in frequentie, de laatste laten we zeggen 6 weken, van niet tot zeer frequent voor. Inmiddels is de muis niet meer te gebruiken op een normale manier en kun je niet meer uitgaan van 1:1 geregisterde scrollacties die je zelf uitvoert.

Hiervoor heb ik eind november telefonisch contact opgenomen en de webwinkel weigerde mij garantie te verlenen en gaf aan dat ik kon mailen maar ze er waarschijnlijk niets mee zouden doen omdat de muis meer dan 2 jr geleden was aangeschaft.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg om te betalen voor kwaliteit, ik snap dat zaken defect raken (ik heb immers ook deze muis gekocht als mogelijke vervanging voor de vorige). Maar ik heb daar wel een verwachting bij, als ik kies voor een relatief duur product van een merk dat zich voordoet als kwaliteit en op een prijspunt zit dat je kwaliteit kunt verwachten ben ik het niet mee eens dat een defect wat het gebruik van een artikel volledig onderuit kan halen net buiten de door de webwinkel gestelde garantie mijn volledige aankoop te niet laat doen. Als ik voor mijzelf (en ik begrijp dat de webwinkel hier geen oren naar heeft) ook nog in mijn achterhoofd heb dat ik de muis maar 1,5jr gebruikt heb vind ik het helemaal niet conform de verwachtingen die ik kan hebben bij zo'n product.

Na het telefonisch contact eind november kwam ik afgelopen week toe aan contact per mail. Ik heb de webwinkel het volgende gemaild:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het antwoord van de webwinkel:
Members only:

M.i. is het geleverde product niet conform mijn verwachtingen, hoe kan ik verder werk van maken?

De webwinkel leverde destijds geen AV of garantievoorwaarden aan per mail en verwijs in de factuur naar hun website:
Members only:

Resumerend: een muis in de prijsklasse 50€ (in de aanbieding, standaardprijs 70€) toont 26 maanden na aanschaf (en <20 mnd na gebruik) defecten die het gebruik in zo'n mate beïnvloeden dat ik van mening ben dat het niet meer fatsoenlijk gebruikt kan worden. De webwinkel schermt met 2 jaar garantie en wil niets doen. Ik ben van mening dat het product niet conform de verwachtingen is, hoe loop ik dit verder op.

Als andere Tweakers van mening zijn dat ik niet moet zeuren hoor ik dit graag, het liefst wel onderbouwt.
Als andere Tweakers weten hoe ik dit pad juridisch kan bewandelen hoor ik dit nog liever :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07 21:40
Moeite niet waard man, laat gaan. Je krijgt nooit een nieuwe, ze maken hem niet en als ze iets geven zal het wettelijk gezien iets van 1/3 of 1/4 van de aanschafprijs zijn. Al die moeite niet waard.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:20:
Moeite niet waard man, laat gaan. Je krijgt nooit een nieuwe, ze maken hem niet en als ze iets geven zal het wettelijk gezien iets van 1/3 of 1/4 van de aanschafprijs zijn. Al die moeite niet waard.
Kun je verwijzen naar een bron dat het wettelijk 1/3 of 1/4 v.d. aanschafprijs zou zijn? Dat is voor mij nl. onbekend.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 13-12-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:22:
[...]

Kun je verwijzen naar een bron dat het wettelijk 1/3 of 1/4 v.d. aanschafprijs zou zijn?
Heb je zelf nog niet gegoogled?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
Nee, je hebt een muis met 2 jaar garantie vanaf levering.
De muis is >2 jaar geleden geleverd, dus geen garantie meer.
De conformiteitstabel voor computermuizen haalt in geen enkel categorie 2 jaar, dus ook daar kan je je niet op beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je moet de binnenkant schoonmaken, niet de buitenkant. Zo'n muis werkt erg nauwkeurig binnenin, een beetje stof zorgt ervoor dat-ie minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:22:
[...]

Ik ga al een tijdje mee, dit heb ik nooit eerder gelezen met een verwijzing naar een bron noch heb ik dit zelf kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:23:
Nee, je hebt een muis met 2 jaar garantie vanaf levering.
De muis is >2 jaar geleden geleverd, dus geen garantie meer.
De conformiteitstabel voor computermuizen haalt in geen enkel categorie 2 jaar, dus ook daar kan je je niet op beroepen.
Verwijs je hierin naar die tabel van Techniek Nederland? In dat geval vind ik dat niet een juiste verwijzing, dat is een tabel gemaakt door de branche voor de branche en die heeft voor zover ik weet geen juridische grondslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
@True
Gevoelsmatig zijn muizen echt een verbruiksartikel, zeker bij intensief gebruik. Persoonlijk gebruik ik al jaren de Logitech MX muizen. Die zijn bij introductie vaak rond de 130 euro en je krijgt 3 jaar garantie.
Mijn ervaring is dat zelfs deze muizen na 3 jaar intensief gebruik redelijk op beginnen te raken.

Dus in jou geval, een muis van rond de 50 euro, valt toch in de middenklasse. Dus ga lekker op zoek naar een nieuwe, betere muis en laat dit rusten. Er zijn genoeg goede muizen te vinden en fabrikanten met een betere garantietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:23:
Je moet de binnenkant schoonmaken, niet de buitenkant. Zo'n muis werkt erg nauwkeurig binnenin, een beetje stof zorgt ervoor dat-ie minder goed werkt.
Dat mag ik niet:

Members only:

Dat gezegd hebbende: ik heb dit als een echte Tweaker betaamd natuurlijk wel gedaan voor de vorige muis, die werkte hierna weer voor een aantal dagen totdat die weer vergelijkbare problemen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
welke tabel heb jij zelf gevonden die je een meer juridische grondslag vindt hebben?
Dit is namelijk een tabel die veel aangehaald wordt, ook in rechtszaken.

Maar, je kan altijd je rechtsbijstand vragen, al gaan die lachen. In uiterste geval geven ze jou gewoon het geld (je hebt al 25 maanden "opgemaakt", dus met veel geluk krijg je 1/4 van je aankoopbedrag terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-07 23:20
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:28:
[...]

Dat mag ik niet:

***members only***

Dat gezegd hebbende: ik heb dit als een echte Tweaker betaamd natuurlijk wel gedaan voor de vorige muis, die werkte hierna weer voor een aantal dagen totdat die weer vergelijkbare problemen had.
Garantie is toch al voorbij dus dat mag je wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat is je verwachting precies? De muis is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft.

We praten over 70 euro. Een afschrijving van 1,45 per maand in 2 jaar tijd.

Dit is echt de moeite niet waard. Alles wat je aan kosten moet gaan maken om hier iets van beweging in te krijgen kost je meer dan wat je evt nog zou krijgen. Een volledig nieuwe muis ga je nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-07 23:40
[...]

Dat mag ik niet:

***members only***

Iets schoonmaken is echter geen verandering aanbrengen. En Schoonmaken wil inderdaad nog wel eens helpen bij issues als dubbelclick of scroll problemen, maar zal inderdaad niet altijd de oplossing zijn.

Daarnaast, wat is naast de periode dat je de muis hebt gebruik de frequentie dat je deze gebruikt. Een muis is immers een verbruiksgoed en aan slijtage onderhevig, zeker de modules die de clicks registreren en het scrollwiel. Een muis die amper gebruikt is mag imho na 2 jaar niet defect zijn, game je echter bij wijze van 8+ uur per dag intensief kan dat een ander verhaal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 13-12-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:11
[...]

Dat mag ik niet:

***members only***

Schoonmaken is geen verandering aanbrengen.

edit:
Oeps, had vorige reactie niet gezien :P
Dennism schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:37:
[...]

Daarnaast, wat is naast de periode dat je de muis hebt gebruik de frequentie dat je deze gebruikt. Een muis is immers een verbruiksgoed en aan slijtage onderhevig, zeker de modules die de clicks registreren en het scrollwiel. Een muis die amper gebruikt is mag imho na 2 jaar niet defect zijn, game je echter bij wijze van 8+ uur per dag intensief kan dat een ander verhaal zijn.
Dat het een ander verhaal is of je iets 700 uur of 7000 uur hebt gebruikt, sure, maar een product als een computermuis moet natuurlijk wel berekend zijn om die 2 jaar in ieder geval voor 8+ uur per dag intensief gebruikt te kunnen worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Hahn op 13-12-2023 10:42 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:04

D4NG3R

kiwi

:)

Behalve dat schoonmaken geen verandering aanbrengen is, mag je als consument je meuk gewoon uit elkaar trekken. Zelfs wanneer er van die leuke 'warranty void' stickertjes op zitten, die kunnen alleen effect hebben op de fabrieksgarantie.

Het nadeel is dan wel weer dat je >6 maanden na aanschaf mag gaan bewijzen dat jouw ontmantelkunsten het probleem niet veroorzaakt hebben. :P

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 13-12-2023 10:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37

Bejit

Svenska Faderland

Ik lees veel onzin in dit topic, van "verbruiksartikel" tot 1/3 of 1/4 van aankoopwaarde.

Je kan je alleen beroepen op non conformiteitsbeginsel, maar een webshop zal kunnen claimen dat een muis niet langer mee hoeft te gaan dan 2 jaar.

Uiteindelijk gaat het om, wat mag je verwachten van het artikel wat je hebt aangeschaft. Als jij van mening bent dat de muis een langere levensduur zonder gebreken heeft dan 2 jaar, dan zal je moeten procederen. Een rechter zal zich hierover moeten buigen.

Kortom, voor die 50 euro is dit het niet waard.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:28:
@True
Gevoelsmatig zijn muizen echt een verbruiksartikel, zeker bij intensief gebruik. Persoonlijk gebruik ik al jaren de Logitech MX muizen. Die zijn bij introductie vaak rond de 130 euro en je krijgt 3 jaar garantie.
Mijn ervaring is dat zelfs deze muizen na 3 jaar intensief gebruik redelijk op beginnen te raken.

Dus in jou geval, een muis van rond de 50 euro, valt toch in de middenklasse. Dus ga lekker op zoek naar een nieuwe, betere muis en laat dit rusten. Er zijn genoeg goede muizen te vinden en fabrikanten met een betere garantietermijn.
In dit geval is het een muis van 70€ die in een aanbieding was omdat het de laatste artikelen waren en die niet meer op voorraad kwam, hij is nu zelfs nog te koop, ook voor 70€. Maar ik snap zeker waar je vandaan komt.
Aan de andere kant, als ik kijk naar vergelijkbare modellen: 8 knoppen, links&rechtshandig geschikt en de prijzen vergelijk: categorie: Muizen kom ik uit op 30 artikelen met 20 artikelen die goedkoper zijn en 9 die duurder zijn, als ik de twee duurste even niet mee neem (de één heeft maar één webwinkel, en de andere lijkt een prijsfout te zijn gezien die jaren te koop is geweest voor ~50€) is het duurdere segment maar 20€ duurder nog even los van eventueel inflatie de afgelopen twee jaar.
Ik ben niet helemaal overtuigd dat de uitvoering: Steelseries Sensei 310 echt middenklasse is voor dit soort muizen, tevens is Steelseries wel een merk dat zich profileert als degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 18:26

odan

The dark side is within all!

"te koop"
Tijdelijk niet op voorraad.
Wij werken er hard aan om onze voorraden weer aan te vullen.
zou best kunnen dat dit al een hele tijd de situatie is.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Snow_King schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:34:
Wat is je verwachting precies? De muis is langer dan 2 jaar geleden aangeschaft.

We praten over 70 euro. Een afschrijving van 1,45 per maand in 2 jaar tijd.

Dit is echt de moeite niet waard. Alles wat je aan kosten moet gaan maken om hier iets van beweging in te krijgen kost je meer dan wat je evt nog zou krijgen. Een volledig nieuwe muis ga je nooit krijgen.
Ik weet niet wat precies mijn verwachting is, maar ik verwacht wel dat een product dat op de markt gezet wordt als degelijk en hoge kwaliteit langer mee gaat dan minder dan 24 maanden gebruik óf net na de 24 garantie waar de webshop mee schermt defecten gaat vertonen die het gebruik in de weg staan. Bij de vorige muis heb ik er na zo'n 3+ jaar ook geen probleem van gemaakt, ik begrijp dat het een gebruiksartikel is en ik begrijp dat die een keer stuk zal gaan.

Ik begrijp dat het de moeite eigenlijk niet waard is, maar het staat mij tegen dat een webshop hiermee wegkomt. Eventueel mijn rechtsbijstand aanspreken zoals 99ruud99 in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" ook noemt ga ik ook niet doen hiervoor die hebben het volledige recht om mijn schade bij mij af te kopen zonder dat de webwinkel hier ook maar iets van merkt.

Overigens even een afschrijvingslijst van een verzekeraar: https://www.centraalbehee...ng/afschrijvingslijst.pdf
'Kantoorartikelen Bureauaccessoires' 10 jr 10%/jr.
'Computer Overige apparatuur' 5 jr 20%/jr.
Ik zie zo snel niet waar een muis anders onder zou vallen. PS bij klaverblad en ABN Amro vind ik ook niet eenduidig waar een muis onder zal vallen anders dan deze twee artikelsoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
In reactie op @Dennism, @Hahn en @D4NG3R m.b.t. het schoonmaken.
Eens, de binnenkant moet schoon gemaakt worden om te zien of dit zou helpen voor dit probleem. Ik heb hier twee problemen mee: a) ik moet 'm openmaken en de binnenkant is redelijk fragiel, het is best mogelijk dat hierdoor iets defect raakt, ik wil de webwinkel geen reden geven om de garantieaanvraag af te slaan en b) de schroefjes zitten onder de anti-slip matjes die voor geen meter meer goed te plakken zijn als ik ze los haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hahn schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:39:

Dat het een ander verhaal is of je iets 700 uur of 7000 uur hebt gebruikt, sure, maar een product als een computermuis moet natuurlijk wel berekend zijn om die 2 jaar in ieder geval voor 8+ uur per dag intensief gebruikt te kunnen worden.
Dat zal dan denk ik ook de discussie zijn, bijvoorbeeld ook wat is 'intensief', dat een muis 2 jaar lang 8 uur lang 'intensief' gebruikt moet kunnen worden op bijvoorbeeld kantoor of voor thuisgebruik lijkt me volkomen logisch. Kijk je echter naar het APM in sommige games op een muis, gecombineerd met het 'geweld' dat soms gepaard gaat met gaming vraag ik me soms wel af of je echt mag verwachten dat een midrange product als dit dat 2 jaar of langer overleeft in zo'n geval. Ik zag laatst bijv. wat E-Sports en hoewel ik zelf ook redelijk fanatiek kan zijn, hadden die lui een APM waarmee ze in een uurtje net zoveel 'clicks' zouden verzamelen verwacht ik als ik in een maand ofzo :D

En daar tussenin zitten dan natuurlijk nog een stuk meer gradaties van 'intensief' gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dennism schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:37:
Hahn schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:39:
Ik vind 40u / wk niet echt buitensporig voor een muis. Een menig Dell, HP of Lenovo muisje bij een workstation haalt die 2 jaar ook als ze niet eerder de prullenbak in gaan omdat ze ronduit smerig worden.

Daarbij vind ik dit ook nog wel relevant via: https://steelseries.com/gaming-mice/sensei-310

"The Sensei 310 features a number of firsts for a gaming mouse. In order to achieve its surprisingly light weight of just 92.1g, every material for the Sensei 310 was careful crafted for functionality, weight reduction and extreme durability."

"Omron 50-million click mechanical switches"

"Silicone Side Grips, Gaming’s first pure silicone side grips for a lifetime of handling."

Marketing werkt twee kanten op, ze zetten dit product op de markt als een duurzame keuze (als in kan tegen veelvuldig en langdurig gebruik) dan mag ik daar als consument ook bepaalde verwachtingen bij hebben. Het is geen 9€ OEM muisje die ook wel die 2 jaar haalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:02:
In reactie op @Dennism, @Hahn en @D4NG3R m.b.t. het schoonmaken.
Eens, de binnenkant moet schoon gemaakt worden om te zien of dit zou helpen voor dit probleem. Ik heb hier twee problemen mee: a) ik moet 'm openmaken en de binnenkant is redelijk fragiel, het is best mogelijk dat hierdoor iets defect raakt, ik wil de webwinkel geen reden geven om de garantieaanvraag af te slaan en b) de schroefjes zitten onder de anti-slip matjes die voor geen meter meer goed te plakken zijn als ik ze los haal.
Lekker standaard; vaak ben je te bang.

De binnenkant is gewoon stevig, genoeg muizen open gehad in alle prijsklassen - het is 1 pot nat qua interne constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw1Vvp5XlOoh9DTD-RP4QMabBXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WWs6qFxxacPN5TubElN2GlZ5.png?f=user_large

Scrollwiel even goed schoonmaken, druppeltje schoonmaakalcohol op de draaisensor en daarbij het scrollwiel flink laten draaien en dan ben je er waarschijnlijk al.

Die antislip matjes haal je zo los door de muis even op te warmen en plakken daarna doorgaans nog prima. Bij ome Ali en Bezos zie ik ook al vervangers voor een paar euro mochten ze niet top meer blijken te plakken.

Heb je er recht op dat de winkel actie onderneemt? Ja waarschijnlijk wel, maar hoe veel mentale energie wil je in een wellus-nietus discussie gaan steken met een webshop over een muis van €50?

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 13-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]

[...]

Ik vind 40u / wk niet echt buitensporig voor een muis. Een menig Dell, HP of Lenovo muisje bij een workstation haalt die 2 jaar ook als ze niet eerder de prullenbak in gaan omdat ze ronduit smerig worden.

Daarbij vind ik dit ook nog wel relevant via: https://steelseries.com/gaming-mice/sensei-310

"The Sensei 310 features a number of firsts for a gaming mouse. In order to achieve its surprisingly light weight of just 92.1g, every material for the Sensei 310 was careful crafted for functionality, weight reduction and extreme durability."

"Silicone Side Grips, Gaming’s first pure silicone side grips for a lifetime of handling."

Marketing werkt twee kanten op, ze zetten dit product op de markt als een duurzame keuze (als in kan tegen veelvuldig en langdurig gebruik) dan mag ik daar als consument ook bepaalde verwachtingen bij hebben. Het is geen 9€ OEM muisje die ook wel die 2 jaar haalt.
toon volledige bericht
Dat is inderdaad wel iets dat je in kan brengen, al zeggen ze niets over het scrollwiel, de algemene uitspraak daar doet wel vermoeden dat de fabrikant deze muis in de markt zet als een muis die grotere levensduur zou moeten hebben dan de gemiddelde muis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even over een andere boeg, heb je bij Steelseries al eens gevraagd of ze wat voor je kunnen/willen betekenen?

Mijn ervaring met fabrikanten van (gaming) randapparatuur is eigenlijk altijd top geweest ook voorbij de 2 jaar fabrieksgarantie. :) (Wel gezegd hebbende dat ik geen ervaring het met de service van Steelseries)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:13
Dit komt op mij over als zeuren om t zeuren. Totale tijdverspilling voor iets wat 50 euro heeft gekost en 2 jaar lang intensief is gebruikt. Als het nou een tv van een paar duizend was, dan zou het een ander verhaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]

Lekker standaard; vaak ben je te bang.

De binnenkant is gewoon stevig, genoeg muizen open gehad in alle prijsklassen - het is 1 pot nat qua interne constructie.

[Afbeelding]

Scrollwiel even goed schoonmaken, druppeltje schoonmaakalcohol op de draaisensor en daarbij het scrollwiel flink laten draaien en dan ben je er waarschijnlijk al.

Die antislip matjes haal je zo los door de muis even op te warmen en plakken daarna doorgaans nog prima. Bij ome Ali en Bezos zie ik ook al vervangers voor een paar euro mochten ze niet top meer blijken te plakken.

Heb je er recht op dat de winkel actie onderneemt? Ja waarschijnlijk wel, maar hoe veel mentale energie wil je in een wellus-nietus discussie gaan steken met een webshop over een muis van €50?
toon volledige bericht
Ik zeg ook niet dat ik het niet kan, sterker nog voor de vorige heb ik dat gedaan zie: True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" maar ik ga dat zeker niet ondernemen totdat ik mij er bij neer gelegd heb dat de webwinkel niets meer voor mij hoeft te betekenen en dat is mij nu nog niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 20:02

slaay

Natuurbeleven.com

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik het niet kan, sterker nog voor de vorige heb ik dat gedaan zie: True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" maar ik ga dat zeker niet ondernemen totdat ik mij er bij neer gelegd heb dat de webwinkel niets meer voor mij hoeft te betekenen en dat is mij nu nog niet duidelijk genoeg.
Sowieso slim dus om volgende keer als je een dergelijk product koopt om bij de verkoper te vragen wat de te verwachten levensduur is.
Dan heb je geen discussie over wel of geen garantie/non-conformiteit.

Nu is het probleem; jij vindt dat de muis langer dan 2 jaar moet kunnen werken zonder gebreken maar de winkel zegt na 2 jaar niks meer te willen doen.
Je zou bij de fabrikant kunnen informeren over wat zij normaal vinden hoe lang de muis in kwestie mee zou moeten gaan. Als zij stellen bijvoorbeeld 3 jaar, dan kun je veel makkelijker bij de verkoper beroepen op non-conformiteit met de onderbouwing van de fabrikant.

Je kan de verkoper nog wel vragen over het zelf herstellen/schoonmaken van de muis en eventueel willen ze je nog tegemoet komen mocht na het schoonmaken van de muis de problemen niet opgelost zijn in de vorm van korting op een nieuwe muis.

[ Voor 9% gewijzigd door slaay op 13-12-2023 11:30 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-07 22:14

Barrycade

Through the...

Dus je wist dat dat ding na bepaalde tijd de geest geeft, koopt alsnog eenzelfde en na ongeveer dezelfde gebruikstijd valt ook deze ook uit elkaar en nu ga je omdat je blijkbaar tijd over hebt en met het verkeerde been uit bed bent gekomen wel garantie claimen?

Volgende vraag is, webshop wil niet meer aan me leveren, wat zijn mijn rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:20:
Even over een andere boeg, heb je bij Steelseries al eens gevraagd of ze wat voor je kunnen/willen betekenen?

Mijn ervaring met fabrikanten van (gaming) randapparatuur is eigenlijk altijd top geweest ook voorbij de 2 jaar fabrieksgarantie. :) (Wel gezegd hebbende dat ik geen ervaring het met de service van Steelseries)
Nee nog niet, mijn eerste aanspreekpunt is de verkoper niet de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
slaay schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:29:
[...]

Sowieso slim dus om volgende keer als je een dergelijk product koopt om bij de verkoper te vragen wat de te verwachten levensduur is.

Nu is het probleem; jij vindt dat de muis langer dan 2 jaar moet kunnen werken zonder gebreken maar de winkel zegt na 2 jaar niks meer te willen doen.
Je zou bij de fabrikant kunnen informeren over wat zij normaal vinden hoe lang de muis in kwestie mee zou moeten gaan. Als zij stellen bijvoorbeeld 3 jaar, dan kun je veel makkelijker bij de verkoper beroepen op non-conformiteit met de onderbouwing van de fabrikant.

Je kan de verkoper nog wel vragen over het zelf herstellen/schoonmaken van de muis en eventueel willen ze je nog tegemoet komen mocht na het schoonmaken van de muis de problemen niet opgelost zijn in de vorm van korting op een nieuwe muis.
Dat lijkt mij overbodig, immers gaat het om verwachte levensduur en niet de vooraf afgesproken levensduur. Maar dan zal elke verkoper, ook die van een TV van 5000€ zeggen: 2 jaar garantie :+ . Een wassen neus lijkt mij dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:31:
[...]

Heel sec gezien is dat natuurlijk, pragmatisch gezien zou ik gewoon een lijntje uitzetten bij de fabrikant na afwijzing van de verkoper. Wijst de fabrikant ook af, kun je daarna altijd je pijlen weer richten op de verkoper. Mogelijk is de fabrikant echter coulant en is je probleem direct opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:49
Hoe lang heb je de nieuwe, maar nu defecte muis in gebruik gehad totdat je het bij de verkoper hebt gemeld?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:33:
[...]

Dat lijkt mij overbodig, immers gaat het om verwachte levensduur en niet de vooraf afgesproken levensduur. Maar dan zal elke verkoper, ook die van een TV van 5000€ zeggen: 2 jaar garantie :+ . Een wassen neus lijkt mij dit.
In de basis hoeft dat geen wassenneus te zijn, wanneer je dit voor aankoop doet kan het zeer nuttig zijn. Immers als de verkoper iets opgeeft dat ook jouw verwachting heeft kan je de verkoper daar laten aan herinneren mocht deze dan ineens wat anders zeggen. Zo'n opgave van de verkoper kan dan ook juridische waarde hebben.

Is de levensduur die de verkoper opgeeft niet in lijn met wat jij verwacht zou je daar verdere vragen over kunnen stellen of dit meenemen in het beslis proces, omdat je dan weet dan je mogelijk later, mocht er iets mis gaan, in een discussie terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:30:
Dus je wist dat dat ding na bepaalde tijd de geest geeft, koopt alsnog eenzelfde en na ongeveer dezelfde gebruikstijd valt ook deze ook uit elkaar en nu ga je omdat je blijkbaar tijd over hebt en met het verkeerde been uit bed bent gekomen wel garantie claimen?

Volgende vraag is, webshop wil niet meer aan me leveren, wat zijn mijn rechten?
Bedankt voor je constructieve opmerking.

Ik weet dat niets een oneindige levensduur heeft, ik heb de muis in kwestie gekocht terwijl de vorige muis (exact hetzelfde model) nog prima functioneerde. Ik heb die zoals ik hier True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" aangaf, gekocht als reserve. De eerste muis heeft zo'n 3 jaar gewerkt totdat die problemen begon te geven de huidige muis zo'n anderhalf jaar.

Ik wil nog wel iets verduidelijken, waarom koop ik een reserve muis: mijn eisen zijn: relatief kleine muis die ambidextreus is en aan beide kanten twee knoppen heeft, die functionaliteit gebruik ik veelvuldig. Als je eenmaal een muis gewend bent is het vervelend om weer aan een nieuw product te wennen mede hierom heb ik toen ik merkte dat de muis minder beschikbaar was gekocht in een uitverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
KilleBladhark schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:36:
Hoe lang heb je de nieuwe, maar nu defecte muis in gebruik gehad totdat je het bij de verkoper hebt gemeld?
In eigendom minder dan 26 maand. In gebruik weet ik niet heel zeker maar dit zal zo'n 18 maand zijn, maar ik heb er alle begrip voor dat de webwinkel met dit tweede niets zal kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:31:
[...]

Contact met de webwinkel hoeft toch ook niet te stoppen terwijl je contact legt met de fabrikant?

Ik ben zelf ook vrij stellig in het halen van m'n rechten, maar in de 1e plaats wil ik vooral het probleem opgelost zien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien heb je hier nog iets aan:

Juiste volgorde reparatie toetsenbord

Topic waarin ik hulp heb gevraagd (en gekregen van experts zoals @fopjurist @Sir_Lion @Hackus ) en uiteindelijk (al heb ik dat niet meer geupdate in het topic) kreeg ik een 50% kortingsbon op een nieuw toetsenbord (nog steeds niet helemaal wat ik wilde, maar het was beter dan de starre "na twee jaar kun je in de stront zakken" die ik had.

Heel veel reacties hier van mensen die roepen "dok gewoon opnieuw 70 euro", "het is maar een euro per maand als je er x maanden mee kunt doen" "geen moeite meer in steken".

Waar trek je de grens dan? Als een fabrikant duidelijk schermt met termen als "extreme durability", dan mag je daar in mijn ogen écht meer van verwachten dan een no-name Dell muisje van een tientje. (Het absurde is dat die OEM meuk vaak wél gewoon tientallen jaren functioneert).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:40:

Topic waarin ik hulp heb gevraagd (en gekregen van experts zoals @fopjurist @Sir_Lion @Hackus ) en uiteindelijk (al heb ik dat niet meer geupdate in het topic) kreeg ik een 50% kortingsbon op een nieuw toetsenbord (nog steeds niet helemaal wat ik wilde, maar het was beter dan de starre "na twee jaar kun je in de stront zakken" die ik had.
Thanks, ik had al gezocht (en ook gevonden), maar wat ik vond waren voornamelijk topics waarbij de verkopers binnen de gestelde garantietermijn toch geen volledige garantie wilden verrichten óf dit enkel tegen betaling wilden doen. Spijtig dat dit relatief gezien zo vaak voorkomt dat topics zoals de jouwe voor mij minder snel vindbaar waren.
Ik ga mij er in verdiepen!
Heel veel reacties hier van mensen die roepen "dok gewoon opnieuw 70 euro", "het is maar een euro per maand als je er x maanden mee kunt doen" "geen moeite meer in steken".

Waar trek je de grens dan? Als een fabrikant duidelijk schermt met termen als "extreme durability", dan mag je daar in mijn ogen écht meer van verwachten dan een no-name Dell muisje van een tientje. (Het absurde is dat die OEM meuk vaak wél gewoon tientallen jaren functioneert).
Dit vind ik ook lastig, juist in dit geval vind ik het een behapbare casus omdat de verkoper zo expliciet zegt niets te willen doen én ik voor mijn gevoel meer mag verwachten van een muis met deze marketingtermen die 70€ moet kosten buiten aanbiedingen om.

[ Voor 27% gewijzigd door True op 13-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:59

OMD

Jeroenneman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:40:

Toetsenbord had wel een heel andeere prijs dan TS zijn muis.
De muis kost 69,99 maar TS heeft het in de aanbieding gekocht. Dat ding is gekocht voor nog geen 5 tientjes.

Dus inderdaad kan je de vraag stellen, waar trek je de grens? Een muis voor 5 euro bij de action ook na meer dan 2 jaar tijd aan verspillen om maar recht te krijgen?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik vond deze post: chrisborst in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" toch wel een interessante gedachtegang, is het door mij aangeschafte product inderdaad van een prijspunt waarvan je bepaalde verwachtingen mag hebben?

Ik was er zelf hier al even kort op in gegaan:
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:43:
[...]

In dit geval is het een muis van 70€ die in een aanbieding was omdat het de laatste artikelen waren en die niet meer op voorraad kwam, hij is nu zelfs nog te koop, ook voor 70€. Maar ik snap zeker waar je vandaan komt.
Aan de andere kant, als ik kijk naar vergelijkbare modellen: 8 knoppen, links&rechtshandig geschikt en de prijzen vergelijk: categorie: Muizen kom ik uit op 30 artikelen met 20 artikelen die goedkoper zijn en 9 die duurder zijn, als ik de twee duurste even niet mee neem (de één heeft maar één webwinkel, en de andere lijkt een prijsfout te zijn gezien die jaren te koop is geweest voor ~50€) is het duurdere segment maar 20€ duurder nog even los van eventueel inflatie de afgelopen twee jaar.
Ik ben niet helemaal overtuigd dat de uitvoering: Steelseries Sensei 310 echt middenklasse is voor dit soort muizen, tevens is Steelseries wel een merk dat zich profileert als degelijk.
Nog even verder gekeken en dan kom ik uit op dit lijstje: categorie: Muizen
Filtering voor:
  • Links & rechtshandig
  • 6k+ dpi
  • Alleen draad
  • Minimaal 8 knoppen
Dan handmatig de producten filteren die maar bij één winkel te koop zijn (die zijn zeer waarschijnlijk niet nauwkeurig qua prijs), dan blijft in het hogere segment nog de Qpad DX700 over en die is in het verleden twee jaar lang rond de 50€ geweest. Dan blijft enkel en alleen de Acer Predator Cestus 335 over (die heeft overigens geen knoppen aan de rechterkant) als duurdere optie dan de Steelseries Sensei 310.

Ik vraag mij dan ten zeerste af of dit wel echt middensegment is, er is geen duurdere muis te vinden met een accurate prijs, 8+ knoppen en links/rechtshandig met minimaal 6k dpi. Of dit 2 jaar geleden ook het geval was, kan ik dan helaas niet zo snel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Lastig is daarin 'wat is highend', 'links en rechtshandig' zie je namelijk niet veel in het high end segment, dat is nu juist een eigenschap je vaker tegenkomt in het midden en lagere segment en, in ieder geval in mijn ervaring maar beperkt in het hogere segment. Door deze beperking haal je nu eigenlijk de hele bovenkant van de markt uit je selectie.

Nu zal dat waarschijnlijk voor jou een belangrijke eigenschap zijn, maar ik zou het niet direct gebruiken om te duiden of een muis in het hogere segment zou zitten. Ik zelf ben in ieder geval blij dat ik als linkshandige met rechts kan muizen (en waar ik alles met links doe, de muis gebruiken kan ik echt alleen met rechts).

categorie: Muizen

Dat gezegd te hebben, steelseries lijkt in de marketing deze muis zoals je al liet zien te positioneren in het hogere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Dennism schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:34:
Lastig is daarin 'wat is highend', 'links en rechtshandig' zie je namelijk niet veel in het high end segment, dat is nu juist een eigenschap je vaker tegenkomt in het midden en lagere segment en, in ieder geval in mijn ervaring maar beperkt in het hogere segment. Door deze beperking haal je nu eigenlijk de hele bovenkant van de markt uit je selectie.

Nu zal dat waarschijnlijk voor jou een belangrijke eigenschap zijn, maar ik zou het niet direct gebruiken om te duiden of een muis in hogere segment zou zitten. Ik zelf ben in ieder geval blij dat ik als linkshandige met rechts kan muizen (en waar ik alles met links doen, de muis gebruiken kan ik echt alleen met rechts).

categorie: Muizen

Dat gezegd te hebben, steelseries lijkt in de marketing deze muis zoals je al liet zien te positioneren in het hogere segment.
Ik denk dat we inderdaad sowieso wel kunnen stellen dat Steelseries haar best doet om in haarzelf in het hogere segment te positioneren.

Als ik jouw lijstje (dus incl. rechtshandig) iets verder filter (prijs minimaal 75€) kom ik uit op 18 muizen. Als ik dan kijk naar artikelen die maar bij één webshop beschikbaar zijn, zijn er nog maar 9 over. Dan hebben we inderdaad die duidelijk high-end
MadCatz-modellen. En daarna valt een gat naar de Qpad DX700 voor 103€ die ook maanden voor 50€ te koop is geweest. Daarna is het een Logitech G502 Hero voor een (gebaseerd op de prijshistorie) redelijke prijs van 90€, maar de zwarte versie is breed beschikbaar voor zo'n 55€. En daarna zitten we al op een muis van 82€.

Dat die MadCatz-modellen high-end zijn, geloof ik direct. Daaronder valt een gat van 100€ ( 8)7 ) voor het model wat daar onder valt. Dit voelt een beetje als vergelijken van een degelijke Skoda met een Ferrari maar de Audi's, Mercedes en BMWs van de wereld even niet mee te nemen.

En ja, wellicht zitten we hier in zo'n niche te zoeken (8+ knoppen?) dat de spoeling gewoon erg dun is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@True

Dat laatste mogelijk zeker, maar je ziet het high end segment bijvoorbeeld ook steeds meer bewegen naar wireless en semi wireless (kan je ook aansluiten met draad), die laatste lijken ook te missen in dit filter.

Ik heb bijvoorbeeld een uitvoering: Razer Naga V2 Pro die in het filter niet voorkomt, maar zowel wireless als bedraad te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
slaay schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:29:
[...]

Dan krijg je gewoon het antwoord dat men conform de fabrieksgarantie 2 (of 3 in het geval van logitech) jaar garantie geeft. Overigens geven veel webshops dit ook aan bij aankoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:20:
Hoe kom je überhaupt bij deze onzin ?

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

@True Beroep je op wettelijke garantie, oftewel conformiteit. Je hebt niets te maken met de onzin die @Artbij aangeeft. Er is ook geen reden om gebruikskostenvergoeding in mindering te brengen, zie oa Quelle-arrest
(als je even goed zoekt met je zoekmachine@Artbij ! )
Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:22:
[...]

Stuur verkoper een ingebrekestelling, men is in verzuim tot het nakomen van wettelijke garantie. van een muis van 70,- mag je meer verwachten dan deze periode van gebruik. het is geen battletron game-muis van 5,- van de Action !

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 13-12-2023 14:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:27:
[...]

@True Beroep je op wettelijke garantie, oftewel conformiteit. Je hebt niets te maken met de onzin die @Artbij aangeeft. Er is ook geen reden om gebruikskostenvergoeding in mindering te brengen, zie oa Quelle-arrest

[...]

Stuur verkoper een ingebrekestelling, men is in verzuim tot het nakomen van wettelijke garantie. van een muis van 70,- mag je meer verwachten dan deze periode van gebruik. het is geen battletron game-muis van 5,- van de Action !
toon volledige bericht
Volgens mij hoef ik geen ingebrekestelling te sturen en kan ik direct overgaan tot ontbinding door hun reactie:
Members only:

Gezien ze hiermee al in verzuim zijn, is dit een correcte aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik lees dat het hier gaat om fabrieks- dan wel verkopersgarantie. zoals ik zei; beroep je op wettelijke garantie.

De verkoper moet deze nakomen, en hoe ze het vergoed krijgen sta jij geheel buiten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:36:
Ik lees dat het hier gaat om fabrieks- dan wel verkopersgarantie. zoals ik zei; beroep je op wettelijke garantie.

De verkoper moet deze nakomen, en hoe ze het vergoed krijgen sta jij geheel buiten.
Voor mij als niet jurist is: 'ik wil een oplossing voor dit probleem' gelijk aan 'ik beroep mij op wettelijke garantie', maar begrijp ik dat ik dit zo scherp in de communicatie moet zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het zijn bijna allemaal schuinsmarcheerders, en willen zwm garantie geven. dus je moet ze duidelijk aangeven dat je je beroept op wettelijke garantie. Dat is een ruimere vorm van garantie als je koopt als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hackus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Heb je de azijnfles helemaal leeg?

Muisje van 5 tientjes gaat max 2 jaar mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:04:
[...]

Muis van 8 euro gaat al 5 jaar mee... En mijn kind is nu niet bepaald de persoon die zuinig met zijn spullen om gaat.

Dus nee een muis van 5 tientjes gaat niet max 2 jaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Artbij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ik heb muizen liggen van Logitech van 15-20,- die het nog prima doen, en dagelijks in gebruik zijn.

Logitech Wireless Mouse M180 (Grijs) review door Hackus

Deze sectie gaat het om TS hulp te bieden. zomaar dingen roepen help je niemand mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Dit is belangrijke informatie en hieruit mag je concluderen dat de muis niet conform is. 50 miljoen klikjes duidt erop dat de muis is ontworpen om minimaal vijf jaar mee te gaan. De andere aanprijzingen wekken ook de gerechtvaardigde verwachting dat de muis veel langer dan twee jaar moet meegaan.
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:34:
[...]

Volgens mij hoef ik geen ingebrekestelling te sturen en kan ik direct overgaan tot ontbinding door hun reactie:

***members only***

Gezien ze hiermee al in verzuim zijn, is dit een correcte aanname?
Het verzuim kan in deze situatie op twee manieren intreden:
1. De verkoper is op de hoogte van het probleem maar laat na om binnen een redelijke termijn te zorgen voor kosteloos herstel of vervanging.
2. Je moet uit een mededeling van de verkoper afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
Als de winkel komt met 'we kunnen niet eindeloos garantie geven' dan zit je in situatie 2.

Wat wil je precies, herstel, vervanging of ontbinding? En wat is nog mogelijk nu deze muis niet meer wordt geproduceerd? Als je deze muis echt wilt houden, is herstel door een derde misschien de beste optie. Je kunt de kosten daarvan op de verkoper verhalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

fopjurist schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:23:
[...]

Dit is belangrijke informatie en hieruit mag je concluderen dat de muis niet conform is. 50 miljoen klikjes duidt erop dat de muis is ontworpen om minimaal vijf jaar mee te gaan. De andere aanprijzingen wekken ook de gerechtvaardigde verwachting dat de muis veel langer dan twee jaar moet meegaan.
Advocaat / duivel: de website die ik nu kan raadplegen van de fabrikant rept met geen woord over het scrollwiel. Wel wordt er expliciet geroemd dat de switches 50M clicks mee moeten of dat de DPI-sensor higher end is. Als ik Google op "sensei 310 scroll wheel", lijkt het echter een vaker voorkomend issue te zijn. De vraag rijst dan bij mij echt wel of er niet bezuinigd/verkeerd gelezen is op de specificaties.

Ik snap dat de perceptie van een dergelijke muis hoogstaand is en dat dat ook zou moeten gelden voor vergelijkbare apparaten in de markt. Maar ook hier is "vergelijking" maar net hoeveel coulance de fabrikant heeft; ik ben al meerdere keren direct naar Logitech gestapt en heb zelfs een nieuwere/betere muis mogen ontvangen omdat mijn mid-tier van 6 tientjes na 3.4 jaar kapot ging.
Als je deze muis echt wilt houden, is herstel door een derde misschien de beste optie. Je kunt de kosten daarvan op de verkoper verhalen.
Je zal vast gelijk hebben maar moet je daar de verkoper niet van op de hoogte stellen wat de verwachte kosten gaan zijn; zodat ze alsnog een kans hebben om ineens wel mee te denken en/of alsnog iets met een garantie te verlenen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MAX3400 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:38:
[...]

Advocaat / duivel: de website die ik nu kan raadplegen van de fabrikant rept met geen woord over het scrollwiel.
Dat is waar, en hetzelfde geldt voor de website zoals die was ten tijde van de koop. Als er niets over het scrollwiel wordt gezegd, gaat het erom of je had moeten betwijfelen dat het scrollwiel ook zeker vijf jaar zou meegaan. Dat denk ik niet. Je hoeft niet actief op zoek te gaan of er een vaker voorkomend issue is.
Je zal vast gelijk hebben maar moet je daar de verkoper niet van op de hoogte stellen wat de verwachte kosten gaan zijn; zodat ze alsnog een kans hebben om ineens wel mee te denken en/of alsnog iets met een garantie te verlenen?
De wet zegt dat je herstel door een derde kunt laten verrichten indien de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan. Nu de verkoper heeft laten weten niets te zullen betekenen, hoef je die termijn niet af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:23:
[...]

[...]

Het verzuim kan in deze situatie op twee manieren intreden:
1. De verkoper is op de hoogte van het probleem maar laat na om binnen een redelijke termijn te zorgen voor kosteloos herstel of vervanging.
2. Je moet uit een mededeling van de verkoper afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
Als de winkel komt met 'we kunnen niet eindeloos garantie geven' dan zit je in situatie 2.

Wat wil je precies, herstel, vervanging of ontbinding? En wat is nog mogelijk nu deze muis niet meer wordt geproduceerd? Als je deze muis echt wilt houden, is herstel door een derde misschien de beste optie. Je kunt de kosten daarvan op de verkoper verhalen.
toon volledige bericht
Ik wil een werkende muis en dat klinkt lekker vaag. Maar herstel of vervanging zijn uitstekende opties voor mij. Ik ga namelijk proberen gewoon weer dezelfde muis te vinden. Ontbinding is in die zin ook een optie gezien ik dan zelf kan gaan zoeken.
Herstel via een derde vind ik prima, maar waar vind ik een bedrijf die 'm wil herstellen én als de webwinkel nu al moeilijk doet, hoe ga ik mijn geld dan krijgen? Want dat laatste is het punt, ik wil een oplossing omdat ik een verwachting heb bij dit product, maar ik wil niet dat er iemand voor gaat betalen anders dan de webwinkel of fabrikant (dus ik niet en ook geen rechtsbijstandsverzekering).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-07 08:27
Herstel via een derde vind ik prima, maar waar vind ik een bedrijf die 'm wil herstellen
Die ga je niet vinden, ga je 'm wel vinden dan gaat de uren meter lopen met bijbehorende kosten, en zit je ver boven de initiële aanschaf van €50,00
én als de webwinkel nu al moeilijk doet, hoe ga ik mijn geld dan krijgen?
Niet, of via een juridische procedure met bijbehorende kosten

*knip* Offtopic.

[ Voor 25% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik had (wellicht iets te kort door de bocht) nog weer een reactie gestuurd (voornamelijk gebaseerd op wat ik hier las: Jeroenneman in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" en https://sites.google.com/view/zelf-procederen/home), ik ben benieuwd naar advies wat ik nu kan terugsturen of dat ik nu een dagvaarding mag gaan opstellen.

Nog even de volledige communicatie die ook in de OP staat:

Na het telefonisch contact eind november kwam ik afgelopen week toe aan contact per mail. Ik heb de webwinkel het volgende gemaild:
Members only:

Het antwoord van de webwinkel:
Members only:

Hierop heb ik vandaag deze gestuurd:
Members only:

En kreeg ik weer deze terug:
Members only:

Ik merk dat ik de manier van reageren van ze echt wel teleurstellend vind: "ruim na twee jaar". En daar ga ik met mijn goede gedrag als het even kan lokaal bij deze winkel kopen. O-)

Ik kan nog een poging doen om ze te wijzen op de marketing statements van Steelseries maar betwijfel of dit überhaupt bij ze aankomt.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 13-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
Je vindt zelf dat je wel normaal reageert? Ik niet namelijk, tamelijk onbeschoft zelfs.

[ Voor 34% gewijzigd door P-Rock op 13-12-2023 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:13:
[...]

Ik wil een werkende muis en dat klinkt lekker vaag. Maar herstel of vervanging zijn uitstekende opties voor mij. Ik ga namelijk proberen gewoon weer dezelfde muis te vinden. Ontbinding is in die zin ook een optie gezien ik dan zelf kan gaan zoeken.
Je hebt inmiddels niets meer te kiezen omdat de overeenkomst is ontbonden. Wat je hebt gestuurd is geen verzoek waar Azerty al dan niet in kan meegaan, maar een ontbindingsverklaring. Zo'n verklaring (mits rechtsgeldig gedaan) heeft directe werking. Je kunt nu direct dagvaarden. Ik kijk de dagvaarding graag (kosteloos) voor je na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
P-Rock schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:09:
Je vindt zelf dat je wel normaal reageert? Ik niet namelijk, tamelijk onbeschoft zelfs.
Zo kan je nog gevoeliger zijn? Als je zijn manier onbeschoft vind kan je 90% van de Nederlanders wel als onbeschoft neer zetten. Misschien kan je de moeite nemen om te vertellen wat je niet normaal vind dan heb ik misschien een beter beeld.

@True ik vind het voornamelijk belachelijk dat ze 3 maanden als ruim 2 jaar zien.... Ik zou ruim 2 jaar niet omschrijven als 2 jaar en 2/3 maanden. Dan als het elke maandag aan het eind van de dag ook als bijna weekend😀

[ Voor 20% gewijzigd door loki504 op 13-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-07 23:15
En dat alles voor vijf tientjes…

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
fopjurist schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:19:
[...]
Je kunt nu direct dagvaarden. Ik kijk de dagvaarding graag (kosteloos) voor je na.
Ja, onze rechterlijke macht heeft gelukkig nog niks te doen. Laten we ze voor vijf tientjes nog wat meer te doen geven. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

iamerwin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:37:
[...]

Ja, onze rechterlijke macht heeft gelukkig nog niks te doen. Laten we ze voor vijf tientjes nog wat meer te doen geven. 👍🏻
Het is toch de winkel die hiervoor de aanleiding geeft. Overigens schikken de meeste winkels zodra ze een dagvaarding krijgen dus is de kans klein dat de rechterlijke macht hiermee wordt belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-07 23:20
iamerwin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:35:
En dat alles voor vijf tientjes…
Inderdaad ongelooflijk wat mensen in hun hoofd halen... :(
Nog een paar van zulk soort acties en alle prijzen worden weer een paar euro verhoogd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
*knip* Offtopic. Algemene feedback mag in het feedbacktopic (of middels een TR), hier is het offtopic.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
pfff dagvaarden voor een muis die je meer dan twee jaar in bezit hebt gehad en alles bij elkaar €49,95 heeft gekost. Whats next? de belastingdienst dagvaarden voor een afronding van €0,02 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Bushie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:07:
pfff dagvaarden voor een muis die je meer dan twee jaar in bezit hebt gehad en alles bij elkaar €49,95 heeft gekost. Whats next? de belastingdienst dagvaarden voor een afronding van €0,02 ?
Nee Infomedics heeft als eens gedagvaard voor 5 cent.
Vond de rechtbank niet zo leuk. Maar ik durf met vrijwel 100% zekerheid te vertellen dat dit niet voor een rechter komt omdat de webwinkel zal gaan schikken dit zitten helemaal niet te wachten op een rechtzaak. En geeft de consument een grotere stok om in de toekomst te slaan.

Ik vind 25 euro p/j best veel voor een muis. Er zijn weinig onderdelen in mijn pc die dat per jaar kosten met de verwachte levensduur in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
loki504 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:18:
[...]

Nee Infomedics heeft als eens gedagvaard voor 5 cent.
Vond de rechtbank niet zo leuk. Maar ik durf met vrijwel 100% zekerheid te vertellen dat dit niet voor een rechter komt omdat de webwinkel zal gaan schikken dit zitten helemaal niet te wachten op een rechtzaak. En geeft de consument een grotere stok om in de toekomst te slaan.

Ik vind 25 euro p/j best veel voor een muis. Er zijn weinig onderdelen in mijn pc die dat per jaar kosten met de verwachte levensduur in gedachten.
Ik durf met vrijwel 100% te stellen dat er helmaal niets gaat gebeuren, er geen dagvaarding komt en dit topic als een nachtkaars uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
*knip* Laat dit soort reacties maar achterwege.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 13-12-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:19:
[...]

Je hebt inmiddels niets meer te kiezen omdat de overeenkomst is ontbonden. Wat je hebt gestuurd is geen verzoek waar Azerty al dan niet in kan meegaan, maar een ontbindingsverklaring. Zo'n verklaring (mits rechtsgeldig gedaan) heeft directe werking. Je kunt nu direct dagvaarden. Ik kijk de dagvaarding graag (kosteloos) voor je na.
Zou je wellicht nog een oordeel kunnen vellen of wat ik tot nu toe gecommuniceerd heb ook rechtsgeldig gedaan is? Zo ja, ga ik graag in op je aanbod en stel ik van de week een concept dagvaarding op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
Dit soort acties zorgen er alleen maar voor dat de prijzen gaan stijgen.

Al dat gemiep met dagvaardingen om iets dat al meer dan 2 jaar geleden gekocht is...

Besteed je tijd beter en koop gewoon een nieuwe muis.

Dit kost zoveel tijd en geld voor een muis van een paar euro. Niemand wint.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wodkabuikje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:52:
Retorisch: Als het 'van een paar euro' is, geef jij @True dan een nieuwe muis? :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
CH4OS schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:59:
[...]
Retorisch: Als het 'van een paar euro' is, geef jij @True dan een nieuwe muis? :) ;)
aanbod heb ik m gedaan paar topics terug, laat ie een nieuwe muis halen mag hij mij een tikkie sturen, iedereen blij. ennnnnnnn verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat de kosten sowieso niet echt een issue zijn, maar het (intussen) meer een principe kwestie is geworden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit nog echt niet zon uitgemaakte zaak is. Een muis kun je wel degelijk zien als een slijtage gevoelig onderdeel zeker het scrollwiel. Als ts de zaak verliest dan had die tientallen muizen kunnen kopen van dat geld.

Wat ik mis in dit verhaal is waarom ga je niet naar de fabrikant? Die zit vaak helemaal niet te wachten op dit soort slechte reclame en grote kans dat die hem gewoon voor je omruilt.

De webshop zal zijn poot stijf houden om te voorkomen dat er een precedentwerking ontstaat in deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:03:
Wat ik mis in dit verhaal is waarom ga je niet naar de fabrikant? Die zit vaak helemaal niet te wachten op dit soort slechte reclame en grote kans dat die hem gewoon voor je omruilt.
Ik heb wel eens zelfs binnen de garantie te maken gehad met Steelseries. Zij roepen al vrij gauw: je krijgt een nieuwe. Dat had ik althans wel met een koptelefoon. Die ging binnen garantie dus stuk, winkel wilde niet helpen: neem maar zelf direct contact op met Steelseries. Ik dat dus gedaan. Kreeg paar dagen later de reactie, of ik het product helemaal kapot kon maken en daarvan foto's kon opsturen. Zij zouden daarna pas de vervanging opsturen. Reparaties doet Steelseries dus niet echt aan in mijn ervaring; producten worden al vrij snel niet meer gemaakt na introductie bij Steelseries heb ik het idee. Als dat al het geval is bij koptelefoons, kan ik mij voorstellen dat men bij muizen dit helemaal niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 21:54

ViezeVis

Sample Text

fopjurist schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:47:
[...]

Het is toch de winkel die hiervoor de aanleiding geeft. Overigens schikken de meeste winkels zodra ze een dagvaarding krijgen dus is de kans klein dat de rechterlijke macht hiermee wordt belast.
Bovenal vind ik ook dat webshops zich snel 'schuilen' achter deze 2-jarige garantie, waardoor consumenten ook min of meer gedwongen worden een nieuw product aan te schaffen. En juist dat vind ik nu een verkeerd signaal. Vaak zijn die apparaten helemaal nog niet economisch op hun einde. Of dat nu om €50,- gaat of €500,-. Fabrikant geeft niet voor niets een 'guaranteed 50-million click mechanical switch' garantie.

Al dat gemiep met dagvaardingen om iets dat al meer dan 2 jaar geleden gekocht is...

Besteed je tijd beter en koop gewoon een nieuwe muis.

Nee, dit soort acties moeten er maar eens voor zorgen dat webshops gaan staan achter de wettelijke garantie en gaan staan achter kwaliteitsproducten die zij verkopen. Immers, ik ga er vanuit dat een degelijke muis zelden kapot gaat. Als een muis van 2 tientjes van de Action dat kan, dan kan een muis van Steelseries dat al helemaal. Geen enkel risico.
Bushie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:00:
[...]

aanbod heb ik m gedaan paar topics terug, laat ie een nieuwe muis halen mag hij mij een tikkie sturen, iedereen blij. ennnnnnnn verder
Mogen we jou voortaan taggen als er te schikken valt in een 5-tientjes zaak? Je gebaar zal gewaardeerd worden wellicht, maar daarmee los je het niet op. (/edit; ik zie dit als een groter probleem. Zal niet de 1e topic zijn die zich afspeelt in zulke situaties)

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 13-12-2023 21:15 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Wauw!.... echt serieus wauw!.....

Laten we met z'n alle stoppen met reageren, iedere byte die we hier nog insteken is er een teveel. Wat zullen ze gelachen hebben tijdens de lunch bij deze webshop.

Het is gewoon triest dat er mensen zijn die zich op deze manier onderscheiden.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
Mogen we jou voortaan taggen als er te schikken valt in een 5-tientjes zaak? Je gebaar zal gewaardeerd worden wellicht, maar daarmee los je het niet op.
Zeker, zolang je me maar niet dagvaart voor 5 tientjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-07 16:21
Marchel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
Wauw!.... echt serieus wauw!.....

Laten we met z'n alle stoppen met reageren, iedere byte die we hier nog insteken is er een teveel. Wat zullen ze gelachen hebben tijdens de lunch bij deze webshop.

Het is gewoon triest dat er mensen zijn die zich op deze manier onderscheiden.
Tsja ik vind het triest dat we het schijnbaar normaal zijn gaan vinden om een muis van 50euro elke 2 jaar in de kliko te gooien. Ik heb nog nooit 50euro voor een muis betaald en allemaal doen ze het nog of zijn ze door eigen toedoen stuk gegaan. Als ik dan wel een muis van 50 euro zou kopen zou ik ook verwachten dat die minimaal net zo lang mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Bushie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:15:
[...]

Zeker, zolang je me maar niet dagvaart voor 5 tientjes
Wat is dan het bedrag dat jij zegt hey daarvoor stap je naar een rechter? Weten winkels dat ook weer dat ze je onder dat bedrag kunnen naaien en je het oke vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Mania-92 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:18:
[...]

Tsja ik vind het triest dat we het schijnbaar normaal zijn gaan vinden om een muis van 50euro elke 2 jaar in de kliko te gooien. Ik heb nog nooit 50euro voor een muis betaald en allemaal doen ze het nog of zijn ze door eigen toedoen stuk gegaan. Als ik dan wel een muis van 50 euro zou kopen zou ik ook verwachten dat die minimaal net zo lang mee gaat.
Dat is het ook, maar dat probleem ligt in mijn beleving niet bij de webshop. Die discussie moet op een ander niveau worden gevoerd. Maar het blijft een gebruiksartikel, peg gehad het al is dat zuur. Voor dit bedrag ga je toch geen moeite doen. Je mag best principieel zijn maar dit gaat wel erg ver.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
loki504 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:20:
[...]

Wat is dan het bedrag dat jij zegt hey daarvoor stap je naar een rechter? Weten winkels dat ook weer dat ze je onder dat bedrag kunnen naaien en je het oke vind...
als ik ergens een uur aan moet besteden ben ik al veel meer kwijt dan die €50,00, een dagje rechtbank bezoeken omdat we zo nodig moet dagvaarden gaat ver over de €1000,00 kosten, dus laten we het afronden op een minimale derving van €1000,00 voordat ik uberhaupt over dagvaarden ga nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-07 16:21
Marchel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:22:
[...]

Dat is het ook, maar dat probleem ligt in mijn beleving niet bij de webshop. Die discussie moet op een ander niveau worden gevoerd. Maar het blijft een gebruiksartikel, peg gehad het al is dat zuur. Voor dit bedrag ga je toch geen moeite doen. Je mag best principieel zijn maar dit gaat wel erg ver.
Prima, maar dan moet de wetgever de wettelijke garantie schrappen. Het kan toch niet zo zijn dat een webwinkel onder een bepaalde prijs de wet aan zijn laars kan lappen omdat er toch niemand gaat procederen. Dan ga ik ook gewoon een webshop beginnen in led spotjes en geef ik gewoon überhaupt geen garantie, er is toch niemand die gaat procederen voor een led spotje.

Moeite is overigens ook een relatief begrip. Uit ervaring kan ik melden dat dit soort trajecten best vermakelijk kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Bushie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:24:
[...]

als ik ergens een uur aan moet besteden ben ik al veel meer kwijt dan die €50,00, een dagje rechtbank bezoeken omdat we zo nodig moet dagvaarden gaat ver over de €1000,00 kosten, dus laten we het afronden op een minimale derving van €1000,00 voordat ik uberhaupt over dagvaarden ga nadenken.
Dat zegt dan eerder iets over jou en jou blijkbaar extreem goede financiële situatie. Maar zoals je weet is niet zo rijk. Als ik ergens 50 euro op kan besparen wil ik daar best een paar uur aan besteden. Als ik dan nog eens te horen krijg dat de eigenwijze winkel voor bijna alle kosten kan opdragen ben ik blij hoor. En vraag ik met liefde een dagje vrij voor aan. En je leert er ook nog een hoop van😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
loki504 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:35:
[...]

Dat zegt dan eerder iets over jou en jou blijkbaar extreem goede financiële situatie. Maar zoals je weet is niet zo rijk. Als ik ergens 50 euro op kan besparen wil ik daar best een paar uur aan besteden. Als ik dan nog eens te horen krijg dat de eigenwijze winkel voor bijna alle kosten kan opdragen ben ik blij hoor. En vraag ik met liefde een dagje vrij voor aan. En je leert er ook nog een hoop van😀
ja dat je beter 5 tientjes van iemand had kunnen aanpakken waar je alleen een tikkie voor had hoeven te sturen, dan dat je zinloze tijd en energie gaat steken in dagvaardingen waar je de kans loopt dat de rechter je vierkant uitlacht en je vordering afwijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:46:
[...]

Zou je wellicht nog een oordeel kunnen vellen of wat ik tot nu toe gecommuniceerd heb ook rechtsgeldig gedaan is? Zo ja, ga ik graag in op je aanbod en stel ik van de week een concept dagvaarding op.
Alles is goed zo.
Maar ook dat winkeliers beter letten op de kwaliteit van hun inkoop en klanten niet zomaar afpoederen.
Ik denk dat dit nog echt niet zon uitgemaakte zaak is. Een muis kun je wel degelijk zien als een slijtage gevoelig onderdeel zeker het scrollwiel. Als ts de zaak verliest dan had die tientallen muizen kunnen kopen van dat geld.
Een scrollwiel werkt optisch. Er slijten geen tandwieltjes ofzo. Het defect is ook niet eenvoudig zelf te repareren. Als de fabrikant ermee adverteert dat allerlei onderdelen zijn ontworpen om zeer lang mee te gaan, mag je er als consument op vertrouwen dat de muis als geheel lang meegaat zonder dure reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Bushie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:39:
[...]
ja dat je beter 5 tientjes van iemand had kunnen aanpakken waar je alleen een tikkie voor had hoeven te sturen, dan dat je zinloze tijd en energie gaat steken in dagvaardingen waar je de kans loopt dat de rechter je vierkant uitlacht en je vordering afwijst.
Die kans bestaat maar de kans bestaat ook dat de rechter je in het gelijk stelt en er voor zorgt dat de winkel misschien aan de wet gaat houden zoals elke Nederlander dat moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kunnen we hier met z'n allen op de discussie en inhoud reageren in plaats van op de persoon? Dat voegt niets toe aan het topic, is vervelend voor anderen en niet de bedoeling op Tweakers.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

De webshop zal zijn poot stijf houden om te voorkomen dat er een precedentwerking ontstaat in deze
Er is natuurlijk geen precedent als ze schikken vóór een zaak. Ik ben het met je eens dat het niet een volledig uitgemaakte zaak is, maar de productsite van Steelseries helpt de webwinkel hierin zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18
ik vind het wat ongepast om voor deze zaken bij een winkel of rechtbijstand aan te kloppen.
Als iedereen dit zou doen dan vliegen de premies omhoog of stoppen winkels met reageren op echte problemen.

Open dan liever een crowdfunding, ik doneer wel :) kun je mooie nieuwe muis kopen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:47:
ik vind het wat onhandig om voor deze zaken bij een winkel of rechtbijstand aan te kloppen.
Als iedereen dit zou doen dan vliegen de premies omhoog of stoppen winkels met reageren op echte problemen.

Open dan liever een crowdfunding, ik doneer wel :) kun je mooie nieuwe muis kopen
Dat is al twee keer aangeboden, maar het gaat volgens mij om het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
iamerwin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:51:
[...]

Dat is al twee keer aangeboden, maar het gaat volgens mij om het principe.
Ah overheen gelezen.
Principe? Ja dat zeggen mensen vaker als het om geld gaat.

Edit:
Maar vooruit, ontopic:
We zitten op tweakers, openmaken dat ding en schoonmaken! En mod er direct een rgb led in net zoals vroegah 8)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:42
[...]

Dat mag ik niet:

***members only***

Het is ook gewoon een slechte muis. De eerste ging na 2,5 jaar kapot. De tweede na 2 jaar. Ik zou zeggen laat het zitten, of om jouw eigen woorden te herhalen: "je moet niet zeuren" ;) .. Onderbouwing: in het béste geval zou je 50 euro kunnen terugkrijgen, en kost dat je waarschijnlijk een hele reeks mails en/of brieven en/of telefoontjes, frustraties, et cetera. De kans op succes acht ik zeer klein (zelfs als je het recht hébt, probeer het maar eens te kríjgen). Mocht je iemand zijn die smult van dit soort principe-werk dan natuurlijk prima en ga vooral door, wellicht kan een van de juristen hier nog wat bronnen, artikelen en jurisprudentie geven en kan je helemaal los. Maar persoonlijk had ik het snel achter mij gelaten en een betere muis gekocht die wél langer mee gaat dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:56:
[...]

Ah overheen gelezen.
Principe? Ja dat zeggen mensen vaker als het om geld gaat.

Edit:
Maar vooruit, ontopic:
We zitten op tweakers, openmaken dat ding en schoonmaken! En mod er direct een rgb led in net zoals vroegah 8)
In reactie op je edit, daar heb je ook overheen gelezen zie: True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?"

En in reactie op je vorige post, verzekeringen hebben daar een ander beeld bij die weten het wel beter, die geven netjes aan dat ze een afschrijving op computer accessories hanteren van 5 jaar zie: True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" . En zoals ik ook al had aangegeven heb ik helemaal geen behoefte om een RBV aan te spreken, die compenseren mij enkel en doen niets uit tegen de webshop die zeer bewust tegen het billijke aan schuurt.

Maar ik hoef jullie geld helemaal niet dat van jou niet en dat van Bushie ook niet.
Ik heb veel liever dat jullie filantropische edoch sarcastische gebaar (zeker als ik tussen de regels doorlees) gaat naar een leuk GoT potje voor Tweakers die de eventuele proceskosten niet kunnen of durven te dragen.

edit: @laurens0619 ik verwees naar de verkeerde post nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hoe kun je je recht op garantie verspillen als de garantie is verlopen?

Anyway, lees anders ook eens de amazon.nl 1 ster reacties van deze muis. Opvallend veel mensen die de muis voor de 2e keer hebbem gekocht en bij veel mensen stopt vooral het klikken ermee na 2 jaar. Als je dat probleem nog niet hebt ga je die waarsch ook krijgen. Ik zou de moeite van schoonmaken ook besparen en zo te lezen niet meer dit merk terugkopen
True schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:44:
[...]

En in reactie op je vorige post, verzekeringen hebben daar een ander beeld bij die weten het wel beter, die geven netjes aan dat ze een afschrijving op computer accessories hanteren van 5 jaar zie: True in "Hoe webshop aanzetten tot garantieafhandeling?" .
sorry maar ik zie niet het verband tussen een afschrijvingtabel of wettelijke garantie. Of mis ik iets?

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:48:
[...]

Hoe kun je je recht op garantie verspillen als de garantie is verlopen?
Maakt niet uit, ik stelde al dat de vorige muis die ik nog heb en die hetzelfde euvel heeft ook niet te repareren is door schoonmaken van de binnenkant.
Anyway, lees anders ook eens de amazon.nl 1 ster reacties van deze muis. Opvallend veel mensen die de muis voor de 2e keer hebbem gekocht en bij veel mensen stopt vooral het klikken ermee na 2 jaar. Als je dat probleem nog niet hebt ga je die waarsch ook krijgen. Ik zou de moeite van schoonmaken ook besparen en zo te lezen niet meer dit merk terugkopen
Dit versterkt toch enkel het punt? Een blijkbaar kwalitatief slechte muis zou toch moeten resulteren in een oplossing hierin door de verkoper en/of fabrikant? En niet enkel de overweging juist een ander merk aan te schaffen. Stemmen met de voeten is niet iets wat binnen consumentenrecht nodig is om een product te krijgen wat degelijk is conform verwachtingen.

(PS heb de verwijzing in mijn bovenstaande post aangepast).

[ Voor 8% gewijzigd door True op 13-12-2023 23:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste