Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Helaas heeft mijn toetsenbord er afgelopen maand de brui aan gegeven. Dit toetsenbord (Logitech G Pro) kostte volgens de factuur twee jaar en nog een beetje 129 euro.

Bij de webwinkel heb ik een retour/reparatie ingediend. Het toetsenbord vertoont namelijk sticky keys of keyboard chattering gedrag. Een toetsaanslag wordt dan dubbel geregisteerd, wat fatsoenlijk typen eigenlijk onmogelijk maakt zonder de nodige frustratie.

De webwinkel heeft hiervoor netjes een retourlabel aangemaakt, maar vermeldt hierbij gelijk dat het betreffende product geen geldige garantie meer heeft, en dat ik dus een prijsopgave krijg voor reparatie.
Het lijkt mij dat webwinkel hiermee enigzins op de zaken vooruitloopt. Ze hebben het defecte product nog niets eens ontvangen/kunnen onderzoeken, maar geven wel alvast aan dat ze buiten de fabrieksgarantie niets gaan betekenen.

Het lijkt mij als consument dat ik van een "gaming" toetsenbord van een fatsoenlijke fabrikant met een prijs van meer dan 100 euro toch meer mag verwachten dan twee jaar probleemloze werking?

Het steekt me vooral dat ze nu eigenlijk aan de voorkant al aangeven niks te doen met de wettelijke garantietermijn.

Wat is nu mijn vervolgstap? Product opsturen, en wachten op de prijsopgave, en dan aangeven dat ik wens te ontbinden? Of is het verstandiger om nu proactief al aan te geven dat ik niet akkoord ga met iets anders dan kosteloze reparatie?

Op https://sites.google.com/view/zelf-procederen/home lees ik beide mogelijkheden, alleen ben ik benieuwd of nu alvast communiceren dat ik wil ontbinden tenzij kosteloze reparatie niet wordt gezien als vooruitlopen of niet meewerken (wat bij een eventuele dagvaarding vervelend uit zou kunnen pakken).

Het gaat om een grote professionele webshop, die dus in het proces al hebben dichtgetimmerd dat je volgens de reguliere retourprocedure te zien krijg dat je sowieso een prijsopgave gaat ontvangen bij defecten na de fabrieksgarantie. Dat vind ik als consument zeer ergerlijk, het is dus meer een principekwestie. Reacties in de trant van "zet de rechtsbijstand erop, koop gewoon een nieuw toetsenbord" mogen achterwege blijven ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:18
Je geeft aan dat de webshop voor op de feiten loopt, maar ik zie jou het ook doen. Nu al kijken naar procederen, ontbinden en dagvaarden?

Stuur je keyboard op, kijk waar ze mee komen en acteer verder. Misschien kunnen ze wel aantonen dat je het verkeerd gebruikt hebt. Misschien kunnen ze aantonen dat het ding gebrekken vertoond en je een nieuwe krijgt. Misschien misschien misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Zonder verder enige juridische achtergrond: de vraag lijkt me in beginsel of het wel een garantiekwestie is, ook als de garantie verstreken is. Daarna de vraag wat een acceptabele levensduur is voor een (intensief?) gebruiksvoorwerp als een toetsenbord. In principe moet jij na twee jaar (na zes maanden al) zien aan te tonen dat het een productie- of ander defect is wat buiten jouw schuld is ontstaan. Als je ziet wat die dingen allemaal te verduren kunnen hebben vraag ik me af of het daadwerkelijk garantie is. Na twee jaar kan een toetsenbord vol zitten met stof, etensresten, vloeistofresten, haren en allerlei ander vuil op de een of andere manier afkomstig van je lichaam. Als daar wat van op de verkeerde plek komt kan daar elektrisch of mechanisch een contact gemaakt worden. Aangezien toetsenborden doorgaans behoorlijk te reinigen zijn lijkt me de vraag dus tot hoever de verantwoordelijkheid van de consument reikt. Maar dat leunt dus op de aanname dat het geen (garantie)defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Orangelights23 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:43:
Je geeft aan dat de webshop voor op de feiten loopt, maar ik zie jou het ook doen. Nu al kijken naar procederen, ontbinden en dagvaarden?

Stuur je keyboard op, kijk waar ze mee komen en acteer verder. Misschien kunnen ze wel aantonen dat je het verkeerd gebruikt hebt. Misschien kunnen ze aantonen dat het ding gebrekken vertoond en je een nieuwe krijgt. Misschien misschien misschien ;)
Vandaar dus ook mijn vraag of ikzelf op de feiten vooroploop. De webshop communiceert zelf actief dat er altijd een prijsopgave volgt bij reparatie na de garantietermijn.

Wellicht is dat inderdaad meer een bangmakertje, en zijn ze in de praktijk realistischer.
DataGhost schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:45:
Zonder verder enige juridische achtergrond: de vraag lijkt me in beginsel of het wel een garantiekwestie is, ook als de garantie verstreken is. Daarna de vraag wat een acceptabele levensduur is voor een (intensief?) gebruiksvoorwerp als een toetsenbord. In principe moet jij na twee jaar (na zes maanden al) zien aan te tonen dat het een productie- of ander defect is wat buiten jouw schuld is ontstaan. Als je ziet wat die dingen allemaal te verduren kunnen hebben vraag ik me af of het daadwerkelijk garantie is. Na twee jaar kan een toetsenbord vol zitten met stof, etensresten, vloeistofresten, haren en allerlei ander vuil op de een of andere manier afkomstig van je lichaam. Als daar wat van op de verkeerde plek komt kan daar elektrisch of mechanisch een contact gemaakt worden. Aangezien toetsenborden doorgaans behoorlijk te reinigen zijn lijkt me de vraag dus tot hoever de verantwoordelijkheid van de consument reikt. Maar dat leunt dus op de aanname dat het geen (garantie)defect is.
Hier heb ik over getwijfeld, maar het toetsenbord is netjes gebruikt, en ik heb met mijn vorige bordje ongeveer 12 jaar kunnen doen. En dat was geen "gaming" toetsenbord van 100+ euro, maar gewoon een Compaq ramplankje. Een toetsenbord van 100 euro wat binnen drie jaar kuren vertoont vind ik persoonlijk niet iets wat ik als consument zou kunnen verwachten.

Bewijzen dat het een productdefect betreft wordt inderdaad lastig.

[ Voor 49% gewijzigd door Jeroenneman op 28-11-2021 13:49 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Jeroenneman schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:46:
[...]

Vandaar dus ook mijn vraag of ikzelf op de feiten vooroploop. De webshop communiceert zelf actief dat er altijd een prijsopgave volgt bij reparatie na de garantietermijn.

Wellicht is dat inderdaad meer een bangmakertje, en zijn ze in de praktijk realistischer.
Misschien helpt het om dan bij voorbaat aan te geven dat je weet (jouw bewijslast namelijk) dat het iets is wat onder garantie hoort te vallen en dat de redelijke levensduur van het toetsenbord nog niet is verstreken. Anders kan het zijn dat ze je RMA gewoon zien als een reparatieaanvraag, wat je natuurlijk ook altijd via de winkel kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Jeroenneman schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:46:
Enn toetsenbord van 100 euro wat binnen drie jaar kuren vertoont vind ik persoonlijk niet iets wat ik als consument zou kunnen verwachten.
Mja, als ik regelmatig mensen zie eten en drinken terwijl ze op de computer aan het werk zijn... Dan verbaast het mij niet. Los dat er zat mensen zijn die het toetsenbord niet regelmatig reinigen of met perslucht even uitruimen (al levert het toetsenbord ondersteboven houden vaak al de nodige zooi op)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:06

OMD

In dit geval, wie eist, bewijst.

Succes met bewijzen dat het artikel al niet conform was bij aankoop. Het is een product dat aan slijtage onderhevig is. Als jij 10x per dag een rage quit hebt bij Call of Duty en lekker op de toetsen ramt dan is het toetsenbord natuurlijk snel gestorven. Misschien werk je wel 14 uur per dag achter dat ding.

Dat je zegt dat er netjes mee om gegaan is zegt natuurlijk niets. Je kan zoveel zeggen.

Mag ik zeggen dat ik het tegenwoordig een beetje ver gaat qua conformiteitseisen? We hebben het over een toetsenbord van 129 euro, geen tv van 1800 euro. Gelijk over procederen, juridische zaken... man, man, man. Alhoewel 129 euro een hoop geld is denk ik toch dat je beter in een nieuw toetsenbord kan investeren en dan een ander merk.

Zie trouwens nu dat een nieuwe 96 euro kost. Denk dat je dat beter kan doen dan al die moeite. Je opmerking van:
"zet de rechtsbijstand erop, koop gewoon een nieuw toetsenbord" mogen achterwege blijven"
Is natuurlijk lekker makkelijk. Je wilt dan dus alleen argumenten horen waarom je gelijk hebt.

Dat allemaal gezegd hebbende. Wat hieronder wordt gezegd is natuurlijk geen gek idee. Alhoewel je niets met de fabrikant te maken hebt zijn ze vaak wel bereid te helpen. Zeker het proberen waard!

[ Voor 25% gewijzigd door OMD op 28-11-2021 15:12 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn tip: bel (!!!!) Logitech zelf even. Die zijn, in mijn ervaring, iets coulanter en trots op hun produkt.

Allicht dat ik een uitzondering ben maar op 2 momenten ook netjes twee keer een nieuwe muis gekregen die ruimschoots ouder was qua leeftijd dan jouw toetsenbord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik zou hem gewoon zelf proberen te repareren. Misschien is het wat kleins (vuil of stof). Mocht dat niet werken een nieuwe halen en je de moeite besparen om je gelijk te halen.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:09:
Mijn tip: bel (!!!!) Logitech zelf even. Die zijn, in mijn ervaring, iets coulanter en trots op hun produkt.

Allicht dat ik een uitzondering ben maar op 2 momenten ook netjes twee keer een nieuwe muis gekregen die ruimschoots ouder was qua leeftijd dan jouw toetsenbord.
+1
Zelf ook eens toetsenbord defect gehad, winkel ter ziele gegaan. Direct bij Logitech aangekaart, vroegen om aankoop factuur en stuurde direct een nieuw toetsenbord.
Was ook al 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
OMD schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:04:

Succes met bewijzen dat het artikel al niet conform was bij aankoop. Het is een product dat aan slijtage onderhevig is. Als jij 10x per dag een rage quit hebt bij Call of Duty en lekker op de toetsen ramt dan is het toetsenbord natuurlijk snel gestorven. Misschien werk je wel 14 uur per dag achter dat ding.

Dat je zegt dat er netjes mee om gegaan is zegt natuurlijk niets. Je kan zoveel zeggen.

Mag ik zeggen dat ik het tegenwoordig een beetje ver gaat qua conformiteitseisen? We hebben het over een toetsenbord van 129 euro, geen tv van 1800 euro. Gelijk over procederen, juridische zaken... man, man, man. Alhoewel 129 euro een hoop geld is denk ik toch dat je beter in een nieuw toetsenbord kan investeren en dan een ander merk.

Zie trouwens nu dat een nieuwe 96 euro kost. Denk dat je dat beter kan doen dan al die moeite. Je opmerking van:

[...]

Is natuurlijk lekker makkelijk. Je wilt dan dus alleen argumenten horen waarom je gelijk hebt.

Dat allemaal gezegd hebbende. Wat hieronder wordt gezegd is natuurlijk geen gek idee. Alhoewel je niets met de fabrikant te maken hebt zijn ze vaak wel bereid te helpen. Zeker het proberen waard!
Aan de andere kant vind ik het juist zeer triest dat een toetsenbord in het hogere segment na twee jaar uitval begint te tonen. Keyboard chattering is ook zeker geen vreemd fenomeen, maar iets wat vaker voorkomt.

"Een product aan slijtage onderhevig". Ja, een toetsenbord wordt inderdaad gebruikt. Ik mag hopen dat de fabrikant hier rekening mee houdt.

Ik vind je opmerking overigens wel een goede aanvulling hoor. Is voor mij ook een goede check of ik niet teveel eisen stel aan apparatuur. Begin te twijfelen of het misschien nu normaal is dat dure apparatuur binnen enkele jaren de geest geeft. Ik ben gewend dat ding soort dingen jaren meegaan (MX518/Compaq ramplankje), maar wellicht is de nieuwe generatie RGB borden gewoon heel kwetsbaar.

Een nieuwe van 96 euro wordt het sowieso niet. Ik help liever niet mee aan de wegwerp cultuur.

Eens kijken hoe sterk Logitech zelf achter hun producten staat.
Technomania schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:11:
Ik zou hem gewoon zelf proberen te repareren. Misschien is het wat kleins (vuil of stof). Mocht dat niet werken een nieuwe halen en je de moeite besparen om je gelijk te halen.
Been there, done that. Toetsenbord is niet vies, keycaps twee keer gereinigd met niets anders dan lauw water. Het zijn ook echt de typische toetsen die ik ook teruglees in threads op andere fora of Reddit bij veel mechanische toetsenborden. Ctrl, Alt, de spatiebalk etc. Mooi spul dat mechanisch, maar mij blijkbaar toch te kwetsbaar als chattering een redelijk normaal fenomeen blijkt te zijn waar je als gebruiker weinig anders meer aan kunt doen dan de hele switch te vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 28-11-2021 15:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OMD

OMD

Jeroenneman schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:31:
[...]

Een nieuwe van 96 euro wordt het sowieso niet. Ik help liever niet mee aan de wegwerp cultuur.

[...]
Maar wel aan heen en weer sturen, co2 uitstoot etc etc. Dat is dus je eigen principe die de overhand neemt. Een artikel kan ook gewoon wel eens kapot, gewoon kapot... het is een apparaat en dat kan sneuvelen. Na 2 jaar of na 10 jaar. Shit happens.

Ik kan mij voorstellen dat een tv van 2000 euro of een ander duur apparaat een andere verwachting met zich meebrengt.

Mijn Razor keyboard was ook weinig van over na 3 jaar maar wordt ook wel redelijk intensief gebruikt, zowel voor werk doeleinden als voor gaming. Heb gewoon een nieuwe gekocht (en die was echt een klap duurder maar nu geen Razor meer :+ )

Grote kans dat als dezelfde koopt deze veel langer mee gaat bij gelijk gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 28-11-2021 16:47 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

DataGhost schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:45:
Als je ziet wat die dingen allemaal te verduren kunnen hebben vraag ik me af of het daadwerkelijk garantie is. Na twee jaar kan een toetsenbord vol zitten met stof, etensresten, vloeistofresten, haren en allerlei ander vuil op de een of andere manier afkomstig van je lichaam. Als daar wat van op de verkeerde plek komt kan daar elektrisch of mechanisch een contact gemaakt worden.
Een toetsenbord moet tegen kruimels, haren en huidschilfers kunnen omdat die bij normaal gebruik in een toetsenbord terecht komen en het toetsenbord geschikt moet zijn voor normaal gebruik.
OMD schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:04:

Je kunt niet bewijzen dat je nooit op het toetsenbord hebt geramd voor een rage quit bij Call of Duty, maar dat hoeft ook niet. Een snelle zoektocht op internet leert dat key chatter een veelvoorkomend probleem is bij dit toetsenbord, en dan ook nog eens specifiek bij dezelfde toetsen als bij TS. Met dat gegeven en het feit dat het toetsenbord het al na twee jaar heeft begeven, heeft TS een sterke zaak. Dit toetsenbord moet door de winkel kosteloos worden gerepareerd.

Als de winkel stelt dat TS te hard op het toetsenbord heeft geramd, ligt het op haar weg om dat aan te tonen, bijvoorbeeld via losgekomen soldeerverbindingen of scheurtjes in een printplaat.
Jeroenneman schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:26:
Wat is nu mijn vervolgstap? Product opsturen, en wachten op de prijsopgave, en dan aangeven dat ik wens te ontbinden? Of is het verstandiger om nu proactief al aan te geven dat ik niet akkoord ga met iets anders dan kosteloze reparatie?
Juridisch maakt het niet zoveel uit maar heeft wel wat praktische consequenties. Als je het toetsenbord opstuurt en ze willen hem niet alsnog gratis repareren, moet je dat geld voorschieten of zit je zonder toetsenbord. Als je hem niet opstuurt, kun je het toetsenbord nog even blijven gebruiken.
Het is je eigen keuze of je aanstuurt op reparatie of ontbinding. Wel moet je oppassen dat je niet ergens al instemt met betaalde reparatie, dus als ergens staat dat je een betaald traject ingaat, kun je even een mailtje sturen dat je verwacht dat het onder de garantie valt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD

OMD

fopjurist schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:36:
[...]

Een toetsenbord moet tegen kruimels, haren en huidschilfers kunnen omdat die bij normaal gebruik in een toetsenbord terecht komen en het toetsenbord geschikt moet zijn voor normaal gebruik.

[...]

Je kunt niet bewijzen dat je nooit op het toetsenbord hebt geramd voor een rage quit bij Call of Duty, maar dat hoeft ook niet. Een snelle zoektocht op internet leert dat key chatter een veelvoorkomend probleem is bij dit toetsenbord, en dan ook nog eens specifiek bij dezelfde toetsen als bij TS. Met dat gegeven en het feit dat het toetsenbord het al na twee jaar heeft begeven, heeft TS een sterke zaak. Dit toetsenbord moet door de winkel kosteloos worden gerepareerd.

Als de winkel stelt dat TS te hard op het toetsenbord heeft geramd, ligt het op haar weg om dat aan te tonen, bijvoorbeeld via losgekomen soldeerverbindingen of scheurtjes in een printplaat.

[...]

Juridisch maakt het niet zoveel uit maar heeft wel wat praktische consequenties. Als je het toetsenbord opstuurt en ze willen hem niet alsnog gratis repareren, moet je dat geld voorschieten of zit je zonder toetsenbord. Als je hem niet opstuurt, kun je het toetsenbord nog even blijven gebruiken.
Het is je eigen keuze of je aanstuurt op reparatie of ontbinding. Wel moet je oppassen dat je niet ergens al instemt met betaalde reparatie, dus als ergens staat dat je een betaald traject ingaat, kun je even een mailtje sturen dat je verwacht dat het onder de garantie valt.
Ja hoor, en we draaien het om. Je hebt gelijk hoor. Super sterke zaak voor een toetsenbord van 96 euro. Ik zou een bataljon aan advocaten nemen en de winkel compleet door het sleik halen. Pff...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
OMD schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:44:
[...]

Ja hoor, en we draaien het om. Je hebt gelijk hoor. Super sterke zaak voor een toetsenbord van 96 euro. Ik zou een bataljon aan advocaten nemen en de winkel compleet door het sleik halen. Pff...
Maar door deze instelling komen winkels er dus wel mee weg.

Ik snap ook niet waarom je een onderscheid maakt tussen een TV van 2000 euro of een toetsenbord van 100+ euro. Een toetsenbord van 100 euro is niet goedkoop.

Maar hey, jij hoeft het niet te doen, ik doe het wel voor je, en voor de andere consumenten met mij.

*Overigens verwacht ik weinig advocaten nodig te hebben, via andere topics komt er opeens meer vaart in de zaak na een nette aankondiging van de dagvaarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
OMD schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:44:
[...]

Tja er is anders ook iemand die een tablet van ik dacht 69? Euro niet mocht terug brengen omdat het een showmodel was. Kan je ook zeggen maak je niet druk zet het dingen voor 50 tientjes op MP en neem je verlies. Maar puntje bij paaltje heeft hij wel gewonnen en was een er geen bataljon aan advocaten nodig.

En winkel compleet door het sleik halen? De winkel is nog niet eens genoemd overdrijven is ook een vak pff.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

Die tijd is wel geweest. Ik had dit issue met een g910 en ik kon een bon van 25% korting krijgen voor hun shop. Ook na iets meer dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

loki504 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:28:
[...]

Tja er is anders ook iemand die een tablet van ik dacht 69? Euro niet mocht terug brengen omdat het een showmodel was. Kan je ook zeggen maak je niet druk zet het dingen voor 50 tientjes op MP en neem je verlies. Maar puntje bij paaltje heeft hij wel gewonnen en was een er geen bataljon aan advocaten nodig.

En winkel compleet door het sleik halen? De winkel is nog niet eens genoemd overdrijven is ook een vak pff.....
Wat heeft WKOA hier nou weer mee te maken? Die winkel wilde moedwillig de wet niet naleven. Das wat anders dan de huidige mindset van mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
OMD schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:39:
[...]

Wat heeft WKOA hier nou weer mee te maken? Die winkel wilde moedwillig de wet niet naleven. Das wat anders dan de huidige mindset van mensen ;)
Al direct roepen dat hij buiten garantie valt en dus een prijsopgave betreft is ook een bepaalde mindset van de winkel. De zelfde als die niets terug wou nemen. En ja soms is alvast juridisch advies inwinnen een prima strategie zodat je direct goed tewerk gaat en niet laat afschepen. Want jou mindset was anders ook behoorlijk negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
418O2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:30:
[...]

Die tijd is wel geweest. Ik had dit issue met een g910 en ik kon een bon van 25% korting krijgen voor hun shop. Ook na iets meer dan 2 jaar.
Dan is de tijd wel erg veranderd ja. Ik had cola over mijn 2 weken... Oude 50 euro toetsenbord gegooid.. die had ook ineens last van sticky Keys. Kreeg met 1 mailtje een 50% kortingscode in de mail. Mooi toetsenbord met 75 euro korting gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
En de te verwachten reactie is binnen:
Hoi Jeroen,

Allereerst vind ik het super vervelend om te horen dat je problemen hebt met je toetsenbord. Ik begrijp dat je gewoon je games wilt spelen zonder problemen, vooral met zo'n mooi toetsenbord.

Je geeft aan dat wij ons aan de wet moeten houden van de gebruiksduurverwachting van dit product. Voor dit toetsenbord is er een gebruiksduurverwachting van 2 jaar. Daarmee heeft hij dus nog langer mee gedaan dan de officiele gebruiksduurverwachting. We kunnen het toetsenbord voor je repareren, de kosten zijn dan echter wel voor eigen rekening.

Ik hoop dat je snel weer kunt gamen met een goed werkend toetsenbord. Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag van je.
Mijn reactie hierop:

Hoi Tim,

Zou je mij kunnen aangeven waar de te verwachten gebruiksduur vandaan wordt getoverd?

De uneto-vni tabel van Techniek Nederland is al meerdere malen in een rechtszaak onderuit gehaald, dus als de getallen daarvandaan komen, zou ik ze nog even heroverwegen.

Overigens vind ik een verwachtte gebruiksduur van 2 jaar voor een toetsenbord van 100+ euro erg karig.
Dat past ook niet bij de uitingen bij het product zoals "tournament tested" "engineered for performance, responsiveness and durability".

Standaard kantoor toetsenborden kennen misschien een te verwachten gebruiksduur van 2 jaar. Een toetsenbord gericht op gamers, met "durable" switches lijkt mij daar niet onder te vallen.

Ik hoor graag wanneer jullie dit productdefect kosteloos gaan oplossen. Jammer dat jullie de service uit jullie uitingen deze keer niet waar lijken te maken.

Na wat verder onderzoek ben ik er ook achter gekomen dat Logitech over de Romer-G switches schrijft dat deze 70 miljoen key presses zouden moeten meegaan. Tweakers heeft hier een mooie berekening op losgelaten:
Een van de aspecten waarin mechanische toetsenborden naar verluidt uitblinken, is de levensduur van de switches. De meeste schakelaars worden gegarandeerd voor vijftig miljoen keer indrukken. Een membraantoets zou tussen de vijf en tien miljoen keer indrukken meekunnen. Om dat in perspectief te plaatsen: dan moet je bijna drie jaar lang elke dag veertien uur lang de toetsen elke seconde indrukken.

Je gebruikt natuurlijk niet elke toets even vaak; sommige letters gebruik je vaker dan andere. Tik je fulltime, met een gemiddeld aantal aanslagen van 250 per minuut, dan tik je zo'n 50 keer per minuut de letter e: de frequentie van de e in een Nederlandse tekst is namelijk ongeveer 15 tot 20 procent. Doe je dat 8 uur per dag en 300 dagen per jaar, dan zit je op zo'n zeven miljoen keer de letter e. Je toetsenbord zou dan een jaar of zeven meegaan.
Bron: reviews: Mechanische toetsenborden: top voor tweakers, nachtmerrie voor colle...

[ Voor 29% gewijzigd door Jeroenneman op 29-11-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
fopjurist schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:36:
[...]

Is dit wel zo? Een toetsenbord moet tegen kruimels kunnen want dat is normaal gebruik?
Ben geen verkoper maar voor deze had je me mogen dagvaarden als ik het wel was. Had ik tenminste ook weer een leuke dag gehad.

Ik heb nog nooit gehoord dat het normaal is om boven je toetsenbord te eten. Voor iedereen die dir wel denkt, google eens op 'boterhambord'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:15:
Overigens vind ik een verwachtte gebruiksduur van 2 jaar voor een toetsenbord van 100+ euro erg karig.
Dat past ook niet bij de uitingen bij het product zoals "tournament tested" "engineered for performance, responsiveness and durability".

Standaard kantoor toetsenborden kennen misschien een te verwachten gebruiksduur van 2 jaar. Een toetsenbord gericht op gamers, met "durable" switches lijkt mij daar niet onder te vallen.
Dat kan je ook omdraaien,

Ik las eerder al je vergelijking met je compaq ramplank, hierbij moet je niet vergeten dat de eerste is gemaakt voor 'standaard' gebruikt waar performance een mindere rol speelt dan degelijkheid. Ook het veranderen van aanslag door membranen die in de loop der tijd minder stug worden en/of veren die anders gaan reageren spelen niet echt een rol.

Een Gaming keyboard heeft performance voorop staan, dat wordt behaald door lichte/duurdere materialen die gedurende de gebruiksduur gelijk blijven presteren. Daardoor kunnen en concessies gedaan worden op levensduur.

Net als met een F1 motor, die gaat 6/7 races mee, grofweg tot 2.000 km met maximale performance en een flinke prijs. Terwijl een motor voor een normale auto met gelijke motor inhoud minder presteert maar gemakkelijk meer dan 200.000 km meegaat.

Overigens wil ik hiermee niet aangeven dat je ongelijk hebt maar soms kan een andere kijk op iets je minder gefrustreerd maken.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 29-11-2021 09:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 07:54
Zucht.., als ik dit soort topics zie, denk ik altijd terug aan de "dell met 1TB SSDs" van bijna 10 jaar terug. (En ja, ik was ook 1 van de gelukkigen met een 1TB ssd 10 jaar terug =) )

Ikzelf heb een Logitech G110, denk ook al wel 12 jaar ouder denk ik. En hier 1x een klein probleempje mee gehad dat mijn spacebar het niet deed. Welk ena even schoonmaken weer prima werkte.

Heb toen ook de MX518 gekocht, welke na 2.5 overleden is. De winkel gaf aan dat er geen garantie meer op zat en dat ik hem niet terug kon brengen. Even met Logitech gechat, en binnen een paar dagen een nieuwe MX518 gekregen (als reparatie zonder iets te betalen) deze is een jaar geleden ook overleden.. en heb toen maar weer een MX518 gekocht (de nieuwe :P )

Hetzelfde met een Logitech G430, welke na 3 jaar een probleem had. Winkel gaf aan niks te kunnen doen, Logitech gecontacteerd welke aangaven dat de G430 er niet meer is en dat ik een 50% coupon kreeg uit coulance.

Ik zelf ben ook alergisch voor mensen die meteen met een rechtzaak, etc beginnen. Ik heb hier ook helaas redelijk veel ervaring mee gehad, en doe meer voor de klanten welke gewoon "fair" zijn. (Ik zeg niet dat jij niet fair bent) Een toetsenbord is een gebruiksvoorwerp. Als ik zie hoe vies toetsenborden zijn, dan geef ik de winkel ook geen ongelijk..., Dat jij zegt dat het schoongemaakt is, kan ook aanduiden dat het enorm vies was, en dat het door het schoonmaken gebeurt is. (KAN, betekent niet dat het zo is)

Hetzelfde met een auto, je hebt 5 jaar garantie op een nieuwe auto (of langer).., maar ook daar zijn dingen uitgesloten. De standard gebruiksvoorwerpen; banden, lichten, etc)

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd om niet boven het toetsenbord te eten..., want kruimels/vocht, kunnen het toetenbord breken... Ik denk dat als je tegen mij zegt dat een toetsenbord tegen kruimels/haren/etc kunt, dan heb ik toch wel een lach op mijn gezicht... Toen ik nog in een computer winkel werkte +/- 18 jaar geleden, ook regelmatig dit soort gesprekken gehad.

Ik heb ook nog een oud ramplankje liggen van compaq..., maar die is heeft verder geen eisen dan gewoon kunnen typen vergeleken met jou toetsenbord *er is gewoon slijtage.. als ik zie hoe mijn jongere broetjes op zijn toetenbord ramt...., dan denk ik ook wel regelmatig... Dat toetsenbord gaat nog een keer door 2...

Ik geef hier niet aan dat je gelijk/ongelijk hebt.., maar gewoon mijn mening 8)

[ Voor 19% gewijzigd door da_PSI op 29-11-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
da_PSI schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:34:
Zucht.., als ik dit soort topics zie, denk ik altijd terug aan de "dell met 1TB SSDs" van bijna 10 jaar terug. (En ja, ik was ook 1 van de gelukkigen met een 1TB ssd 10 jaar terug =) )

Ikzelf heb een Logitech G110, denk ook al wel 12 jaar ouder denk ik. En hier 1x een klein probleempje mee gehad dat mijn spacebar het niet deed. Welk ena even schoonmaken weer prima werkte.

Heb toen ook de MX518 gekocht, welke na 2.5 overleden is. De winkel gaf aan dat er geen garantie meer op zat en dat ik hem niet terug kon brengen. Even met Logitech gechat, en binnen een paar dagen een nieuwe MX518 gekregen (als reparatie zonder iets te betalen) deze is een jaar geleden ook overleden.. en heb toen maar weer een MX518 gekocht (de nieuwe :P )

Hetzelfde met een Logitech G430, welke na 3 jaar een probleem had. Winkel gaf aan niks te kunnen doen, Logitech gecontacteerd welke aangaven dat de G430 er niet meer is en dat ik een 50% coupon kreeg uit coulance.

Ik zelf ben ook alergisch voor mensen die meteen met een rechtzaak, etc beginnen. Ik heb hier ook helaas redelijk veel ervaring mee gehad, en doe meer voor de klanten welke gewoon "fair" zijn. (Ik zeg niet dat jij niet fair bent) Een toetsenbord is een gebruiksvoorwerp. Als ik zie hoe vies toetsenborden zijn, dan geef ik de winkel ook geen ongelijk..., Dat jij zegt dat het schoongemaakt is, kan ook aanduiden dat het enorm vies was, en dat het door het schoonmaken gebeurt is. (KAN, betekent niet dat het zo is)

Hetzelfde met een auto, je hebt 5 jaar garantie op een nieuwe auto (of langer).., maar ook daar zijn dingen uitgesloten. De standard gebruiksvoorwerpen; banden, lichten, etc)

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd om niet boven het toetsenbord te eten..., want kruimels/vocht, kunnen het toetenbord breken... Ik denk dat als je tegen mij zegt dat een toetsenbord tegen kruimels/haren/etc kunt, dan heb ik toch wel een lach op mijn gezicht... Toen ik nog in een computer winkel werkte +/- 18 jaar geleden, ook regelmatig dit soort gesprekken gehad.

Ik heb ook nog een oud ramplankje liggen van compaq..., maar die is heeft verder geen eisen dan gewoon kunnen typen vergeleken met jou toetsenbord *er is gewoon slijtage.. als ik zie hoe mijn jongere broetjes op zijn toetenbord ramt...., dan denk ik ook wel regelmatig... Dat toetsenbord gaat nog een keer door 2...

Ik geef hier niet aan dat je gelijk/ongelijk hebt.., maar gewoon mijn mening 8)
Maar hier staan nogal wat aannames in. Het toetsenbord zal wel vies zijn geweest, zal wel misbruikt zijn, zal wel nat zijn geworden etc.

Alleen is keyboard chatter gewoon een defect van de switches. Iets wat vaker voorkomt.

Ik snap best dat een toetsenbord een gebruiksvoorwerp is, maar in dat geval moet Logitech niet marketen met 70 miljoen key presses en "engineered for performance and durability".

Overigens wil ik best "fair" zijn, maar niet als webwinkel al begint met de houding: "fabrieksgarantie verlopen? Dan sowieso dokken".

Als ze waren begonnen met "joh vervelend, we snappen dat je van een toetsenbord gemaakt voor gaming iets meer verwacht, je mag een nieuwe uitzoeken met 50% korting", dan had ik me er verder niet echt druk om gemaakt. Maar als zij aan hun kant het systeem vantevoren al dichtgetimmerd hebben en alleen wijzen naar de fabrieksgarantie, dan moet je geen webshop in Nederland willen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:05:
[...]

Maar hier staan nogal wat aannames in. Het toetsenbord zal wel vies zijn geweest, zal wel misbruikt zijn, zal wel nat zijn geworden etc.

Dit is wat er in mijn reply staat.....
Dat jij zegt dat het schoongemaakt is, kan ook aanduiden dat het enorm vies was, en dat het door het schoonmaken gebeurt is. (KAN, betekent niet dat het zo is)

Alleen is keyboard chatter gewoon een defect van de switches. Iets wat vaker voorkomt.

Ik snap best dat een toetsenbord een gebruiksvoorwerp is, maar in dat geval moet Logitech niet marketen met 70 miljoen key presses en "engineered for performance and durability".

Overigens wil ik best "fair" zijn, maar niet als webwinkel al begint met de houding: "fabrieksgarantie verlopen? Dan sowieso dokken".
Hoe lullig het ook klinkt, dit is toch de beste manier. Toen ik nog in een PC winkel werkte, hadden we ook RMA/reparaties. Voordat we hetzelfde antwoord gaven, namen we het product in, valt buiten de garantie, informeer klant dat het buiten garantie is en dat reparatie 50 euro kost. 99% van de tijd kregen we zoveel ziektes naar ons hoofd gesmeten dat waarom we niet eerder hebben gezegt dat het buiten garantie viel, etc. etc. Na vele keren hebben we toen besloten op alle garantie gevallen die (mogelijk) buiten garantie vielen, meteen te informeren dat het product buiten de garantie valt, en dat we ernaar gaan kijken. Mocht het toch nog binnen de garantie vallen, dan zullen we het repareren. Mocht het buiten de garantie vallen, dan geven we een prijsopgave.

Als ze waren begonnen met "joh vervelend, we snappen dat je van een toetsenbord gemaakt voor gaming iets meer verwacht, je mag een nieuwe uitzoeken met 50% korting", dan had ik me er verder niet echt druk om gemaakt. Maar als zij aan hun kant het systeem vantevoren al dichtgetimmerd hebben en alleen wijzen naar de fabrieksgarantie, dan moet je geen webshop in Nederland willen openen.
Heb je direct Logitech gecontacteerd? Ik neem altijd zelf contact op met Logitech, ze willen hun producten blijven verkopen en hun naam niet te grabbel gooien.

Als je het bij een winkel gekocht hebt, dan zou ik zelf geen 50% korting verwachten. Er zit al weinig winst op bijna alle producten. Ze hebben 20 euro winst gemaakt op jou toetsenbord (Ik denk zelfs minder) en dan geven ze 50% op een nieuw product waar ook ~20 euro op zit. Dit houdt in dat ze verlies maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 16:52
Dit issue is volgens mij redelijk simpel op te lossen, bij mijn mechanische keyboard ook last van gehad. beetje 99% alcohol in de switch gedruppeld en sindsdien doet die het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 23:05
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:15:

[...]

Mijn reactie hierop:

Hoi Tim,

Zou je mij kunnen aangeven waar de te verwachten gebruiksduur vandaan wordt getoverd?

De uneto-vni tabel van Techniek Nederland is al meerdere malen in een rechtszaak onderuit gehaald, dus als de getallen daarvandaan komen, zou ik ze nog even heroverwegen.

Ik hoor graag wanneer jullie dit productdefect kosteloos gaan oplossen. Jammer dat jullie de service uit jullie uitingen deze keer niet waar lijken te maken.
Ik kan me inhoudelijk best vinden in je standpunt dat je toetsenbord best snel stuk lijkt te zjin gegaan. Maar ik heb niet het idee dat deze wijze van communiceren je verder gaat brengen. Je bent in dit stadium best afhankelijk van de 'goede wil' en coulance van de onderneming, ze kunnen zich nu eenmaal op het standpunt stellen dat het aan jou is aan te tonen dat je het toetsenbord altijd goed hebt gebruikt (dat kun je niet) en dat er sprake is van een productiefout (dat kun je bijna niet).

Zo'n pedante, arrogante en passief-agressieve mail zou bij mij totaal in het verkeerde keelgat schieten en alle coulance doen verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Mr. Stom schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:28:
[...]

Ik kan me inhoudelijk best vinden in je standpunt dat je toetsenbord best snel stuk lijkt te zjin gegaan. Maar ik heb niet het idee dat deze wijze van communiceren je verder gaat brengen. Je bent in dit stadium best afhankelijk van de 'goede wil' en coulance van de onderneming, ze kunnen zich nu eenmaal op het standpunt stellen dat het aan jou is aan te tonen dat je het toetsenbord altijd goed hebt gebruikt (dat kun je niet) en dat er sprake is van een productiefout (dat kun je bijna niet).

Zo'n pedante, arrogante en passief-agressieve mail zou bij mij totaal in het verkeerde keelgat schieten en alle coulance doen verdwijnen.
Als je dit al pedant, arrogant en passief-agressief vind, dan moet je m'n andere mails eens lezen ;)

Nee, zonder grap: dit vind ik gewoon een duidelijke mail. Ik lees weinig arrogantie of agressie terug.

Dat er sprake is van een productiefout is redelijk makkelijk aan te tonen: het internet staat vol met soortgelijke problemen bij Logitech bordjes. Als er voor een probleem een term wordt verzonnen (chattering), dan is het niet een N=1 issue door gebruikersfouten.

Volgens mij ben ik ook helemaal niet afhankelijk van "coulance". Dat zou fijn zijn, maar het zou nog fijner zijn als de winkel zich gewoon aan het consumentenrecht houdt. Dan hoeven we niet in termen van coulance of gunnen te praten, maar in termen van nakomen van wettelijke verplichtingen bij een overeenkomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• da_PSI
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:57:
[...]

Als je dit al pedant, arrogant en passief-agressief vind, dan moet je m'n andere mails eens lezen ;)

Nee, zonder grap: dit vind ik gewoon een duidelijke mail. Ik lees weinig arrogantie of agressie terug.

Dat er sprake is van een productiefout is redelijk makkelijk aan te tonen: het internet staat vol met soortgelijke problemen bij Logitech bordjes. Als er voor een probleem een term wordt verzonnen (chattering), dan is het niet een N=1 issue door gebruikersfouten.

Volgens mij ben ik ook helemaal niet afhankelijk van "coulance". Dat zou fijn zijn, maar het zou nog fijner zijn als de winkel zich gewoon aan het consumentenrecht houdt. Dan hoeven we niet in termen van coulance of gunnen te praten, maar in termen van nakomen van wettelijke verplichtingen bij een overeenkomst.
En heb je Logitech al gebeld, zoals meerdere keren verteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:57:
[...]

Dat er sprake is van een productiefout is redelijk makkelijk aan te tonen: het internet staat vol met soortgelijke problemen bij Logitech bordjes.
Nogal een aanname. Dus als jij 100 klachten vindt en 0 "goede reviews" is het dus 100% waar dat het een productiefout is. Of, aanname ook weer, weet jij het aantal verkochte aantallen en kan je op basis daarvan je N=1 / percentage / verwachting bijstellen.

Analogie: lees op Tweakers eens over inbranden van OLED. Ja, iedereen waarschuwt ertegen. Ja, minstens 9 mensen hebben het wel eens gehad. En? Hoeveel Tweakers hebben een OLED? En hoeveel melden het "vermeende" probleem niet? En pas na een jaar of 4 besteed Tweakers er een Frontpage-artikel aan en dan lees je ook daar dat de kans heeeeuuul klein is.
De winkel verkoopt wat Logitech opdraagt. 2 jaar. Punt. Wil je dat niet, bel Logitech. Nee heb je, ja kan je krijgen.

/edit: ah, de aap & de mouw: productreview: Logitech G Pro (Clicky, Qwerty US) review door Jeroenneman dus het "gesprek" met de webshop loopt al minstens 2 maanden (niet)...

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 29-11-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 08:56
[...]

De winkel verkoopt wat Logitech opdraagt. 2 jaar. Punt. Wil je dat niet, bel Logitech. Nee heb je, ja kan je krijgen.

/edit: ah, de aap & de mouw: productreview: Logitech G Pro (Clicky, Qwerty US) review door Jeroenneman dus het "gesprek" met de webshop loopt al minstens 2 maanden (niet)...
[/quote]

Wat een onzin. Een winkel hoort zich aan de wet te houden net als iedereen. Dat het zo'n beetje common practice is dat dat niet gebeurt en winkels er in de meeste gevallen mee wegkomt, wil niet zeggen dat dat ok is. Heeft niks met Logitech te maken, enkel met de winkel.
Kan deze aanpak alleen maar aanmoedigen. Veel winkels laten je helaas geen andere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Svinken schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:50:
[...]

Wat een onzin. Een winkel hoort zich aan de wet te houden net als iedereen...
Dat is constant het argument. De wet. En dan typt @Jeroenneman ook nog een mailtje (met wat spelfouten, maar oke) en verwijst dan naar een Uneto-VNI tabel. En afwijzingen. En verwachtingen.

Maar, draai het eens om. Jij als consument. Je "verwacht" een acceptabele levensduur van produkt X. En "de wet" zou daarin voorzien. Goed, waar heeft de wetgever dit vastgelegd? Keyboard van "ongeveer" 130 Euro. Doe eens een wets-artikel voor me. Of uitspraken in vergelijkbare zaken met dit type key-switches met "ongeveer" dezelfde reclame / uitingen omtrent het publiek voor een dergelijk keyboard.

Of je zal net een starre winkel vinden. Die al 2 maanden achter elkaar nee zegt. Waarom dan een mailtje eraan wagen? Huur dan lekker direct een advocaat in. Want "de wet" staat toch achter je? En dus kan je ook je vorderingen & kosten meenemen daarin? Net Amerika; niet meer "coulance of verwachtingen" managen maar gewoon 2 knieeen vooruit dikke advocaat erop zetten. Je heb "de wet" toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:51
Ik zie hier al meerdere malen de vraag dat TS maar direct contact op moet zoeken met Logitech. Het probleem hierbij is dat TS het product heeft gekocht bij een winkel, en niet bij Logitech. De zaak moet dus via de winkel geregeld worden. Daarbij kan de winkel ook niet schermen met "2 jaar fabrieksgarantie". Die vlieger gaat in NL niet op, daar de wet spreekt van wettelijke garantie in de zin van verwachte gebruiksduur. Deze duur is afhankelijk van meerdere aspecten, maar ook bijv. door de prijs.

Er is simpelweg geen vastomstaand termijn voor wat de garantieperiode is, buiten een -minimum- van 2 jaar dat Europees is vastgesteld met uitzondering van zeer specifieke producten.

De winkel moet zich aan de wet voldoen. Voor een toetsenbord van deze prijs, met dergelijke uitspraken zou ik op z'n minst verwachten dat deze minimaal 5 jaar probleemloos moet werken. Dit in combinatie met dat het defect al een vrij bekend een breder probleem betreft, lijkt mij het eerder dat dit product van meet af aan niet eens conform is. Dan gaat de vlieger van garantie al helemaal niet op. De winkelier heeft in eerste instantie niet voldaan aan het leveren van een deugdelijk product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:27:
[...]

Nogal een aanname. Dus als jij 100 klachten vindt en 0 "goede reviews" is het dus 100% waar dat het een productiefout is. Of, aanname ook weer, weet jij het aantal verkochte aantallen en kan je op basis daarvan je N=1 / percentage / verwachting bijstellen.

Analogie: lees op Tweakers eens over inbranden van OLED. Ja, iedereen waarschuwt ertegen. Ja, minstens 9 mensen hebben het wel eens gehad. En? Hoeveel Tweakers hebben een OLED? En hoeveel melden het "vermeende" probleem niet? En pas na een jaar of 4 besteed Tweakers er een Frontpage-artikel aan en dan lees je ook daar dat de kans heeeeuuul klein is.

[...]

Ik snap niet helemaal wat je probeert te insinueren met de productreview? Dat ik niet na constatering van het defect instant aan de lijn hing met de webwinkel?

In september merkte ik al dat verschillende toetsen niet lekker werkten. Door verschillende andere zaken in en om het huis heb ik toen niet gelijk tijd gehad om dit te melden aan de webwinkel. Dat doet toch niets af aan het feit dat het toetsenbord defect is, en dat hier iets mee moet gebeuren? Ik geef in de review ook al aan dat ik weinig vertrouwen heb in de afhandeling (terecht, zo blijkt).

Nu kan ik:
1. verlies nemen, en wéér een duur toetsenbord aanschaffen, wat ook weer na x aantal jaar zal falen
2. een keertje doorzetten, en hopelijk webwinkel hun beleid laten herzien. Er zijn meer topics waar het even moeite kost om de webwinkel op het juiste spoor te zetten. Gesterk door die topics, en de opmerkingen van @fopjurist lijkt het me de moeite waard dat meer consumenten hun recht pakken (wat ze van de webwinkel eigenlijk zouden moeten krijgen).
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:00:
[...]

Dat is constant het argument. De wet. En dan typt @Jeroenneman ook nog een mailtje (met wat spelfouten, maar oke) en verwijst dan naar een Uneto-VNI tabel. En afwijzingen. En verwachtingen.

Maar, draai het eens om. Jij als consument. Je "verwacht" een acceptabele levensduur van produkt X. En "de wet" zou daarin voorzien. Goed, waar heeft de wetgever dit vastgelegd? Keyboard van "ongeveer" 130 Euro. Doe eens een wets-artikel voor me. Of uitspraken in vergelijkbare zaken met dit type key-switches met "ongeveer" dezelfde reclame / uitingen omtrent het publiek voor een dergelijk keyboard.

Of je zal net een starre winkel vinden. Die al 2 maanden achter elkaar nee zegt. Waarom dan een mailtje eraan wagen? Huur dan lekker direct een advocaat in. Want "de wet" staat toch achter je? En dus kan je ook je vorderingen & kosten meenemen daarin? Net Amerika; niet meer "coulance of verwachtingen" managen maar gewoon 2 knieeen vooruit dikke advocaat erop zetten. Je heb "de wet" toch?
De spelfouten corrigeer ik graag voor je als je ze even aanwijst.

Een starre winkel verwacht ik sowieso aan te treffen als ik de topics op het forum doorneem. Een advocaat is overigens nog lang geen sprake van. Eerst rustig een termijn waarop ik na ontbinding van de koopovereenkomst het bedrag retour verwacht, daarna misschien een dagvaarding.

Zie ook: https://sites.google.com/view/zelf-procederen/home
(volgens mij geschreven door een Tweaker met flink wat ervaring in soortgelijke zaken)

Ik ben het helemaal met je eens dat de wet nogal een groot grijs gebied is. Helaas betekent dit voor de consument dat er onevenredig veel tijd gaat zitten in de afhandeling, en dat weten de webshops natuurlijk ook. Veel consumenten zullen het na de eerste afwijzing braaf opgeven en gewoon een nieuw toetsenbord bestellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroenneman op 29-11-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:27:
[...]

2 maanden, dan heeft dit ook geen prioriteit bij koper/verkoper lijkt me.

Je kan toch gewoon de verkoper even bellen en het probleem en jouw verwachten afstemmen?
Mocht je niet het antwoord krijgen waar je op hoopte dan simpelweg je verlies nemen aangezien dit bedrag niet de tijd, moeite en onrust waard is.

Op basis van de posts hier zou ik wel ff contact opnemen met logitech, die lijken een beter idee van klantenservice te hebben dan je verkoper.

Klinkt alsof je binnen 15-30 minuten een conclusie zou kunnen hebben :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jeroenneman je beroepen op Wettelijke Garantie, oftewel Conformiteit.
Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) Boek 7 Artikel 18 (7:18 BW)

Van een toetsenbord mag je verwachten dat ie langer dan 2 jaren mee gaat, bij normaal gebruik.
Ik heb en toetsenbord van wel 10j oud in gebruik. En helemaal voor een toetsenbord van deze prijsklasse.
Het gaat er namelijk om dat je een premium merk koopt, waar de prijs hier ook premium voor is.
(alle zaken om tot een overeenkomst te komen, dat is niet alleen prijs en acceptatie..)

edit: neem even aan dat dit een Nederlandse consumentenkoop betreft

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 29-11-2021 13:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je probeert te insinueren met de productreview? Dat ik niet na constatering van het defect instant aan de lijn hing met de webwinkel?
Geen idee wat je jezelf aanpraat nu; jij post op 28 november in dit topic dat "vorige maand" je keyboard kapot ging. Echter 2 maanden geleden maak je er al een review over; en ik neem aan dat het issue toen niet pas 1 dag speelde maar ook al weken / maanden?. Ik weet niet eens of dat hetzelfde keyboard is of dat je er meerdere in huis hebt. Ook weet ik niet hoe groot / erg de ergernis is sinds die review want heel veel posts de afgelopen dagen / weken / maanden lijken best goed op beeld te komen.

Maar, corrigeer me vooral hoor want aannames enzo...
een keertje doorzetten
...
de moeite waard dat meer consumenten hun recht pakken
Zet je advocaat erop dan. Scheelt je bakken met ergernis. Had je ook in september misschien al kunnen delegeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
[...]

Dat is constant het argument. De wet. ... Goed, waar heeft de wetgever dit vastgelegd? Keyboard van "ongeveer" 130 Euro. Doe eens een wets-artikel voor me. Of uitspraken in vergelijkbare zaken met dit type key-switches met "ongeveer" dezelfde reclame / uitingen omtrent het publiek voor een dergelijk keyboard.
Hier heb je de wettelijke bepalingen:
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel6a

In 6a.1 staat dat de consument de koop sluit op basis van de eigenschappen die door verkoper of producent zijn toegezegd. Bij het ontbreken van deze eigenschappen kan de koper dus stappen gaan ondernemen om dit te rectificeren.

In 6a.4 staat tevens dat mocht het goed niet voldoen, dat de koper alsnog aanspraak op zijn rechten.

Dan een stapje verder: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel17
In 17.1 staat dat de zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Wat overeenkomst is duidelijke gemaakt in 6a.1
Verder is dus 17.2 wat duidelijk maakt in hoeverre de garantie geldt. Dat gaat dus ook voor de verwachte levensduur van het product.

Sowieso lijkt het me handig als je dit hele stuk doorleest: https://maxius.nl/burgerl...-7/boek7/titel1/afdeling2 Vooral artikel 18 kan nuttig voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Hackus schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:09:
@Jeroenneman je beroepen op Wettelijke Garantie, oftewel Conformiteit.
Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) Boek 7 Artikel 18 (7:18 BW)

Van een toetsenbord mag je verwachten dat ie langer dan 2 jaren mee gaat, bij normaal gebruik.
Ik heb en toetsenbord van wel 10j oud in gebruik. En helemaal voor een toetsenbord van deze prijsklasse.
Het gaat er namelijk om dat je een premium merk koopt, waar de prijs hier ook premium voor is.
(alle zaken om tot een overeenkomst te komen, dat is niet alleen prijs en acceptatie..)

edit: neem even aan dat dit een Nederlandse consumentenkoop betreft
Verhip :P Net ook gepost x'D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:11:
[...]

Geen idee wat je jezelf aanpraat nu; jij post op 28 november in dit topic dat "vorige maand" je keyboard kapot ging. Echter 2 maanden geleden maak je er al een review over; en ik neem aan dat het issue toen niet pas 1 dag speelde maar ook al weken / maanden?. Ik weet niet eens of dat hetzelfde keyboard is of dat je er meerdere in huis hebt. Ook weet ik niet hoe groot / erg de ergernis is sinds die review want heel veel posts de afgelopen dagen / weken / maanden lijken best goed op beeld te komen.

Maar, corrigeer me vooral hoor want aannames enzo...

[...]

Zet je advocaat erop dan. Scheelt je bakken met ergernis. Had je ook in september misschien al kunnen delegeren?
Je post is behoorlijk aanvallend, nergens voor nodig.

Goed, het probleem speelt al langer. Ik had de termijn moeten checken. Is dit relevant voor de discussie hier of het toetsenbord twee maanden of één maand defect is?

"Zet je advocaat erop". Ik heb geen huisadvocaat. Normaal ben ik niet betrokken bij rechtszaken. Overigens is een advocaat nog steeds overkill voor deze situatie.

Ik wil dit als consument gewoon netjes oplossen conform de handleiding die ik eerder heb gepost. Als je alleen maar aanvallend wil reageren, dan stel ik voor dat we beiden onze tijd nuttiger kunnen besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kan het aanvallend reageren stoppen hier? Dat is ongewenst en helpt TS niet verder met zijn probleem.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Overigens, misschien dat je hier ook verdere aanknopingspunten kunt vinden:
https://blog.iusmentis.co...brikant-voor-de-garantie/

https://blog.iusmentis.co...ut-van-garantie-bijkopen/

Die persoon van die blog struint hier ook wel eens rond ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Als er over deze switches gezegd wordt dat ze getest worden met 70 miljoen aanslagen en dat ze 40% 'more durable' zijn dan mag je echt wel verwachten dat ze het langer dan 2 jaar volhouden. En natuurlijk gaat de wetgever geen lijst aanleggen met hoe lang een product mee moet gaan en dus moet je elk geval apart afwegen.

Maar wat zou jij een redelijke levensduur vinden van een product waarmee geadverteerd wordt dat het getest wordt op 70 miljoen aanslagen en 40% duurzamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

emnich schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:35:
[...]

Als er over deze switches gezegd wordt dat ze getest worden met 70 miljoen aanslagen en dat ze 40% 'more durable' zijn dan mag je echt wel verwachten dat ze het langer dan 2 jaar volhouden. En natuurlijk gaat de wetgever geen lijst aanleggen met hoe lang een product mee moet gaan en dus moet je elk geval apart afwegen.

Maar wat zou jij een redelijke levensduur vinden van een product waarmee geadverteerd wordt dat het getest wordt op 70 miljoen aanslagen en 40% duurzamer?
Alleen is aan TS nog steeds dat hij moet aantonen dat het (dus) een productiefout of iets anders waarvan de schuld bij de fabrikant ligt betreft, omdat die bewijslast nou eenmaal bij hem ligt op dit moment. Dat kan dus bijvoorbeeld door aannemelijk te maken uit uitspraken over het product of vergelijkbare zaken dat dit nog onder garantie zou moeten vallen en dat de huidige leeftijd bovendien binnen de verwachte levensduur van het toetsenbord valt. Als TS dat heeft gedaan, prima. Kan het toetsenbord opgestuurd worden. Alleen als de winkel voet bij stuk houdt en zegt dat ze het niet kosteloos onder garantie gaan oplossen, rest volgens mij niks anders dan een gang naar de rechter. TS moet dan wel zeker zijn van z'n zaak natuurlijk, anders is dat zonde van het geld en de tijd. Geen enkele hoeveelheid discussie op GoT gaat iets veranderen aan het standpunt van de winkel, of dat nou correct is of niet. Het is jammer dat het zo moet gaan alleen helaas bij veel winkels wel de realiteit van vandaag.

Daarom dus, wat ik zou doen, eerst het toetsenbord op een normale manier reinigen. Als dat het probleem niet oplost, aanmelden voor garantie en alvast aan de winkel duidelijk maken wat de standpunten van beide partijen zijn. Ook kan je dan alvast gaan dreigen met "stappen" of zelfs concreter dat je van plan bent je recht te halen. Dat zou de winkel kunnen doen overwegen om het toch onder garantie te doen, ook al zijn ze niet van mening dat dat hun plicht is. Lukt dat allemaal niet, blijft dus het meningsverschil over en moet een rechter zich daar over gaan buigen.

Ik zit er zelf tussen in, ik kan van beide partijen de standpunten begrijpen en ik geef beide kanten een redelijke kans dat hun standpunt zal zegevieren. Daarom weet ik niet of ik zelf in die situatie zou dagvaarden of niet, mocht het zo ver moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:

In september merkte ik al dat verschillende toetsen niet lekker werkten. Door verschillende andere zaken in en om het huis heb ik toen niet gelijk tijd gehad om dit te melden aan de webwinkel. Dat doet toch niets af aan het feit dat het toetsenbord defect is, en dat hier iets mee moet gebeuren? Ik geef in de review ook al aan dat ik weinig vertrouwen heb in de afhandeling (terecht, zo blijkt).
Dit kan wel van invloed zijn, wettelijk gezien moet je een defect 'tijdig' melden bij de verkoper na constatering, waarbij binnen 2 maand na ontdekking als 'tijdig' wordt gezien: https://wetboekplus.nl/bu...l-23-melden-van-gebreken/

Jouw review is van 17 september, mogelijk dat je het defect al eerder hebt vastgesteld (immers direct op dag 1 een review plaatsen, zie ik niet veel mensen doen), het defect dan nu pas melden bij de winkel is vrij laat, ook al had je verschillende zaken 'in en om het huis' te doen. Mogelijk wel iets om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:24:
+1
Zelf ook eens toetsenbord defect gehad, winkel ter ziele gegaan. Direct bij Logitech aangekaart, vroegen om aankoop factuur en stuurde direct een nieuw toetsenbord.
Was ook al 3 jaar oud.
da_PSI schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:58:
[...]

En heb je Logitech al gebeld, zoals meerdere keren verteld is?
Bossie schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:
[...]
Op basis van de posts hier zou ik wel ff contact opnemen met logitech, die lijken een beter idee van klantenservice te hebben dan je verkoper.

Klinkt alsof je binnen 15-30 minuten een conclusie zou kunnen hebben :?
418O2 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:30:
[...]

loki504 schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:43:
[...]

Dan is de tijd wel erg veranderd ja. Ik had cola over mijn 2 weken... Oude 50 euro toetsenbord gegooid.. die had ook ineens last van sticky Keys. Kreeg met 1 mailtje een 50% kortingscode in de mail. Mooi toetsenbord met 75 euro korting gekocht.
Bedankt voor al jullie suggesties!

Gesprek met Logitech verliep ongeveer zo:

Me: Heb last van dubbel registrerende keys op m'n toetsenbord die uit de garantie is, wat kan ik doen?
Support: have you tried turning it on and off again?
Me: Yeah, doesn't work
Support: firmware/software al up to date?
Me: Yep
Support: Cleaned it, keycaps eraf gehaald, schoongemaakt?
Me: Yep, yep, yep
Support: Let me check the serial number for limited "coulance" (weet even het Engelse woord niet meer)
Me: S/N
Support: Oh, wat jammer, out of warranty én geen coulance vanuit Logitech
Me: dus jullie gaming toetsenborden zijn na twee jaar simpelweg afgeschreven?
Support: vaag verhaal over dat Logitech over serial numbers random coulanceregeling verdeelt, en dat als er aan een S/N geen label hangt met coulance dat hij dan niets kon doen qua reparatie of korting op een nieuw product.

Helaas, Logitech support is dus niet meer wat het was (sowieso al vervelend dat je een Indisch callcenter aan de lijn krijgt.) Ik zal er ook nog eens een mail aan wagen, maar vermoed dat er als er in systeem "no" staat, dat ik dan via de mail hetzelfde antwoord krijg. Helaas zijn er ook weinig andere fabrikanten die het wél aandurven om meer dan twee jaar garantie te geven op hun spulletjes.

Ter contrast: Noctua en Arctic geven véél langer dan 2 jaar op hun producten. Er zijn dus nog wel bedrijven die achter hun producten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 29-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:50:

Ter contrast: Noctua en Arctic geven véél langer dan 2 jaar op hun producten. Er zijn dus nog wel bedrijven die achter hun producten staan.
Dat zijn imho wel vreemde vergelijkingen, om te kijken wat een marktconforme garantie termijn c.q. voorwaarden zouden zijn zou ik eerder kijken naar producten in dezelfde productgroep en prijsklasse. Wat geeft bijvoorbeeld een Razer of Corsair aan garantie op hun (RBG) gaming toetsenborden in dezelfde prijsklasse?

Op bijvoorbeeld een Noctua koeler kan je heel makkelijk heel lang garantie geven, dat ding gaat immers normaliter nooit kapot, en is hier imho dus ook niet direct een goede vergelijking. Al ben ik het wel met je eens, Noctua is een heel klantvriendelijk bedrijf. Al zijn mijn ervaringen met Logitech op dat gebied ook vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:50:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor al jullie suggesties!

Gesprek met Logitech verliep ongeveer zo:

Me: Heb last van dubbel registrerende keys op m'n toetsenbord die uit de garantie is, wat kan ik doen?
Support: have you tried turning it on and off again?
Me: Yeah, doesn't work
Support: firmware/software al up to date?
Me: Yep
Support: Cleaned it, keycaps eraf gehaald, schoongemaakt?
Me: Yep, yep, yep
Support: Let me check the serial number for limited "coulance" (weet even het Engelse woord niet meer)
Me: S/N
Support: Oh, wat jammer, out of warranty én geen coulance vanuit Logitech
Me: dus jullie gaming toetsenborden zijn na twee jaar simpelweg afgeschreven?
Support: vaag verhaal over dat Logitech over serial numbers random coulanceregeling verdeelt, en dat als er aan een S/N geen label hangt met coulance dat hij dan niets kon doen qua reparatie of korting op een nieuw product.

Helaas, Logitech support is dus niet meer wat het was (sowieso al vervelend dat je een Indisch callcenter aan de lijn krijgt.) Ik zal er ook nog eens een mail aan wagen, maar vermoed dat er als er in systeem "no" staat, dat ik dan via de mail hetzelfde antwoord krijg. Helaas zijn er ook weinig andere fabrikanten die het wél aandurven om meer dan twee jaar garantie te geven op hun spulletjes.

Exact mijn ervaring. Zou bijna zeggen dat Logitech er niet meer in komt, buiten de Mx master is dat ook zo. Heb zelfs mijn muis uit ergernis vervangen destijds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Update: het wordt steeds beter/triester:
Hi Jeroen,

Ik kan me goed voorstellen dat je niet blij bent als je toetsenbord die nog niet zo oud is er nu al mee ophoudt. Daarbij begrijp ik ook dat je van Webwinkel een goede oplossing verwacht.

De verwachte levensduur van het toetsenbord zou langer kunnen zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je bij Webwinkel 2 jaar garantie hebt op dit toetsenbord. Hier zit je helaas al overheen. Daarom zijn de kosten van de prijsopgave voor eigen rekening, mocht je het via Webwinkel willen laten repareren. Ik zie dat je dit antwoord ook al eerder hebt gehad. Hier kan geen verandering in gebracht worden. Het staat namelijk op zwart en wit dat er 2 jaar garantie is en dat je hierna zelf voor de reparaties moet betalen. Hiermee ben je akkoord gegaan door het product bij ons aan te schaffen.

Ik had graag gewild meer voor je te kunnen doen, maar dit is waar het op aankomt. Ik hoop wel dat je zo snel mogelijk op een goed werkend toetsenbord weer kunt gamen.
Eigenlijk geeft de klantenservice medewerker in het kort aan dat wat op hun site staat (2 jaar fabrieksgarantie) de waarheid is. Consumentenrecht kennen ze blijkbaar niet.

Helemaal mooi dat de medewerker zelf aangeeft dat te te verwachte levensduur van het toetsenbord langer zou kunnen zijn. _/-\o_ En bedankt, die nemen we mee in de mail naar het klachtenloket! Als zelfs de eigen medewerkers het daarover eens zijn, dan sta ik weer een stukje sterker.

Ik zal morgen maar eens beginnen aan een mail omtrent ontbinding van de overeenkomst omdat tot tweemaal toe wordt geweigerd het product kosteloos te repareren, of een andere oplossing wordt aangedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Even een aanvulling op mijn eerdere bericht; Dit moet je bij de verkoper claimen, daar heb je een overeenkomst mee. een fabrikant heb je niets mee te maken, zeker niet na 2j waar men denk dat je aanspraak wilt maken op fabrieksgarantie !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Yep vanaf nu duidelijk en strikt communiceren.(eventueel hier je brief/mail plaatsen). En geen extra worden aan vuil maken. Dat zorgt alleen voor meer ruis en geeft hun weer aanleiding om op nutteloze dingen te reageren.

Ze zullen wel anders piepen als concept dagvaarding op de mat valt.(wat was de aankoops datum?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:21:

[...]

Eigenlijk geeft de klantenservice medewerker in het kort aan dat wat op hun site staat (2 jaar fabrieksgarantie) de waarheid is. Consumentenrecht kennen ze blijkbaar niet.

Helemaal mooi dat de medewerker zelf aangeeft dat te te verwachte levensduur van het toetsenbord langer zou kunnen zijn. _/-\o_ En bedankt, die nemen we mee in de mail naar het klachtenloket! Als zelfs de eigen medewerkers het daarover eens zijn, dan sta ik weer een stukje sterker.

Ik zal morgen maar eens beginnen aan een mail omtrent ontbinding van de overeenkomst omdat tot tweemaal toe wordt geweigerd het product kosteloos te repareren, of een andere oplossing wordt aangedragen.
Wet gaat nochtans boven de voorwaarden die ze zelf denken te stellen. Ze mogen de wet niet omzeilen door een dergelijke zogenaamde clausule in op te nemen.

Even snel wat jurisprudentie opgezocht. Dit kan jou helpen, maar dit is slechts een snelle cursory look.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2013:5539
4.3 Over garantie is in artikel 7:17, tweede lid en artikel 7:21 van het BW – kortweg gezegd – geregeld dat een zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten (non-conformiteit) en dat in dat geval onder meer recht bestaat op kosteloos herstel of vervanging. Hoewel in andere gevallen dan non-conformiteit wel kosten in rekening mogen worden gebracht en het in bepaalde gevallen niet is uitgesloten om een bijdrage in de reparatiekosten te vragen (bij gebruiksduurverlenging), is het uitgangspunt van verweerder dat in geval van non-conformiteit recht bestaat op kosteloos herstel of vervanging, juist (zie ook Kamerstukken II 2000/01, 27809, nr. 3, p. 7).
4.4 [...] Het weglaten van deze informatie of het wekken van de indruk dat, als fabrieks- of bijkoopgarantie niet (meer) aan de orde is, er in geen enkel geval sprake kan zijn van kosteloos herstel of vervanging, merkt de rechtbank aan als een oneerlijke handelspraktijk.
Daarnaast wil ik je ook wijzen op het bekende Quelle Arrest.
https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:21
Sir_Lion schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:21:
[...]
Wet gaat nochtans boven de voorwaarden die ze zelf denken te stellen. Ze mogen de wet niet omzeilen door een dergelijke zogenaamde clausule in op te nemen.
TS heeft het in het door jou aangehaalde stukje over Logitech, en die hebben met TS niets van doen.
In je gequote uitspraak gaat het ook niet over de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
vassago schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:25:
[...]

TS heeft het in het door jou aangehaalde stukje over Logitech, en die hebben met TS niets van doen.
In je gequote uitspraak gaat het ook niet over de fabrikant.
Lijkt mij dat die mail van webwinkel komt, daar ze zeggen "Hiermee ben je akkoord gegaan door het product bij ons aan te schaffen."

Het stuk wat ik aanhaalde gaat over een winkelier die schermt met fabrieksgarantie als de enige garantie. Wat dus niet klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Jeroenneman schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:21:

Het staat namelijk op zwart en wit dat er 2 jaar garantie is en dat je hierna zelf voor de reparaties moet betalen. Hiermee ben je akkoord gegaan door het product bij ons aan te schaffen.
Bij een consumentenkoop is zo'n afspraak vernietigbaar omdat art. 7:6 BW de regeling omtrent conformiteitsgebreken aanmerkt als dwingend recht:
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
De artikelen over conformiteit en kosteloze reparatie (zoals het eerdergenoemde artikel 7:17 BW) staan in afdelingen 2 en 3 en vallen dus onder de geciteerde bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
@loki504 @fopjurist @Hackus @Sir_Lion

Hierbij de conceptbrief van de Consumentenbond (volgens mij) enigzins aangepast.
Ben ik hiermee te volledig als ik hierin al noem dat de klantenservice medewerker reeds heeft toegegeven dat men een langere levensduur mag verwachten? Dingen die ik beter kan schrappen omdat ze niet ter zake doen? Relevant om überhaupt te beginnen over hun vorige mail waarin de medewerker benoemt dat ik een overeenkomst zou hebben gesloten die niet rechtsgeldig is?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Ik sluit me aan bij de verbeteringen die @fopjurist heeft aangekaart. Het is belangrijk om heel precies te zijn in je verwoordingen, zodat deze niet uit verband of op een andere manier geinterpreteerd kan worden.

Een voorbeeld daarvan is het gebruik "dergelijke". Dat is een vaag woord, en geeft niet de lading die je wilt overbrengen. Je wilt namelijk aankaarten dat het product duur is geweest, en daarmee dus hogere verwachtigen van hebt.

Wel zou ik misschien een vermelding maken dat de wetgeving die hierover gaat dwingend recht is, en daarme dus als minimum standaard geldt. De voorwaarden voldoen dus niet aan dat minimum vereiste, waardoor het vernietigbaar is. Maar ik snap ook dat fopjurist dit er niet zo bij heeft gezet, omdat het ook ruis kan creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Oh, dit leest inderdaad nog een stuk zakelijker en overtuigender. Inderdaad goed om te benoemen dat ik ten tijde van de koop niet op de hoogte was van het fenomeen keyboard chattering (anders koop je dit bord natuurlijk ook niet ;) )

Bedankt allebei! Ik ga maar eens mailen, en zien wat er deze keer voor excuus uitkomt (of natuurlijk een goede afloop, als we een beetje positief blijven!)

@Hackus @Sir_Lion @loki504 @fopjurist
De soap gaat verder: winkel blijft vasthouden dat zij buiten de 2 jaar fabrieksgarantie helemaal nergens meer verantwoordelijk voor zijn:

Members only:

Nog afwachten op een andere reactie binnen de gestelde termijn van 14 dagen, of nu gewoon de concept dagvaarding op gaan stellen?

Vind het overigens wel frappant dat deze medewerker me ook richting Logitech meent te moeten sturen. Als het product in jouw webshop ligt, dan moet jij het netjes afhandelen met de klant.

*Overigens is dit geen kleine speler. Omzet van net iets meer dan 2 miljard per jaar... En dan gewoon een klantenservice die mensen voorliegt. :X

[ Voor 73% gewijzigd door Jeroenneman op 07-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Jeroenneman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:40:
Nog afwachten op een andere reactie binnen de gestelde termijn van 14 dagen, of nu gewoon de concept dagvaarding op gaan stellen?
Dat laatste. Juridisch hoef je de termijn nu niet eerst uit te zitten, en vanuit praktisch oogpunt is de kans dat er nu nog een andere reactie komt niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jeroenneman Dat is bekend bij de grote spelers. Helaas zit er niets anders op dan dagvaarding, waarin het duidelijk moet zijn dat je je beroept op Conformiteitsvereiste oftewel Wettelijk Garantie voor consumentenkoop.
Verkoper moet de conformiteit nakomen(Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) Bij verlopen van de termijn van fabrieks- of verkopersgarantie is niet de plicht van de verkoper ook verlopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 07-12-2021 20:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Ik heb tevens ook even gekeken of er een mooie jurisprudentie is omtrent conformiteit.

Ik denk dat deze wel een mooie is om ook naar te verwijzen in een dergelijke dagvaardig:
https://deeplink.rechtspr...ECLI:NL:RBROT:2011:BT6744

Misschien dat @fopjurist en @Hackus daar ook een second opinion op willen doen?

De reden waarom ik deze gekozen heb is vrij simpel:
* Het betreft consumentenelektronica (hoewel dat niet noodzakelijk is, maakt het wel makkelijker om het argument te maken)
* Daarnaast staat er ook expliciet in dat bedrijf in overtreding is van 7:17 door te stellen dat consument in beginsel geen wettelijke rechten heeft ten aanzien van kosteloos herstel of vervanging van een non-conform product.
* Bedrijf maakt kosteloos herstel of vervanging afhankelijk van de houding van fabrikant en kent derhalve geen wettelijke rechten toe buiten de fabrieksgarantie om. Dit wordt door bedrijf "coulance" genoemd, waardoor de indruk gewekt wordt dat er ook geen rechten toekomen.
* Bedrijf informeerde consument niet op de wettelijke rechten bij non-conformiteit ookal is de fabrieksgarantietermijn verstreken.
* Verder laat het ook zien dat consumenten gewoonweg recht hebben op kosteloze herstel en/of vervanging van non-conform product.

Hoewel er in staat dat er niet altijd de volledige kosten hoeven te worden vergoed, wat ik overigens vreemd vind vanwege het volgende, kun je daar beroepen op het Quelle-arrest: https://eur-lex.europa.eu...rue&uri=CELEX:62006CJ0404

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Sir_Lion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:01:
Ik heb tevens ook even gekeken of er een mooie jurisprudentie is omtrent conformiteit.

Ik denk dat deze wel een mooie is om ook naar te verwijzen in een dergelijke dagvaardig:
https://deeplink.rechtspr...ECLI:NL:RBROT:2011:BT6744

Misschien dat @fopjurist en @Hackus daar ook een second opinion op willen doen?

De reden waarom ik deze gekozen heb is vrij simpel:
* Het betreft consumentenelektronica (hoewel dat niet noodzakelijk is, maakt het wel makkelijker om het argument te maken)
* Daarnaast staat er ook expliciet in dat bedrijf in overtreding is van 7:17 door te stellen dat consument in beginsel geen wettelijke rechten heeft ten aanzien van kosteloos herstel of vervanging van een non-conform product.
* Bedrijf maakt kosteloos herstel of vervanging afhankelijk van de houding van fabrikant en kent derhalve geen wettelijke rechten toe buiten de fabrieksgarantie om. Dit wordt door bedrijf "coulance" genoemd, waardoor de indruk gewekt wordt dat er ook geen rechten toekomen.
* Bedrijf informeerde consument niet op de wettelijke rechten bij non-conformiteit ookal is de fabrieksgarantietermijn verstreken.
* Verder laat het ook zien dat consumenten gewoonweg recht hebben op kosteloze herstel en/of vervanging van non-conform product.

Hoewel er in staat dat er niet altijd de volledige kosten hoeven te worden vergoed, wat ik overigens vreemd vind vanwege het volgende, kun je daar beroepen op het Quelle-arrest: https://eur-lex.europa.eu...rue&uri=CELEX:62006CJ0404
Kijk, dit is een hele mooie! _/-\o_
En volgens mij precies wat webshop hier ook lijkt te flikken.
Zelfs al delf ik het onderspit omdat de rechter ook oordeelt dat een toetsenbord ongeacht de prijs slechts 2 jaar mee hoef te gaan, dan heeft de webwinkel alsnog foutief geïnformeerd, door te schermen met uitspraken als "buiten de fabrieksgarantie hoef je bij ons niet meer aan te kloppen", of "buiten de fabrieksgarantie is reparatie sowieso voor kosten klant".

Ik ga de voorbeeld dagvaarding aanvullen met dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Jeroenneman schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:41:
[...]

Kijk, dit is een hele mooie! _/-\o_
En volgens mij precies wat webshop hier ook lijkt te flikken.
Zelfs al delf ik het onderspit omdat de rechter ook oordeelt dat een toetsenbord ongeacht de prijs slechts 2 jaar mee hoef te gaan, dan heeft de webwinkel alsnog foutief geïnformeerd, door te schermen met uitspraken als "buiten de fabrieksgarantie hoef je bij ons niet meer aan te kloppen", of "buiten de fabrieksgarantie is reparatie sowieso voor kosten klant".

Ik ga de voorbeeld dagvaarding aanvullen met dit voorbeeld.
Post de brief hier in members only tags zodat het even gereviewed kan worden
Pagina: 1