Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:32
Afgelopen weekend helaas mijn Pixel 4a op de grond laten stuiteren met als resultaat een zwart scherm. De rest van de telefoon leek het nog wel te doen, maar gezien de leeftijd (net onder de 3 jaar) is het scherm vernieuwen niet echt een optie meer. Een aantal maanden geleden al eens gekeken naar wat anders wegens de batterij die steeds minder werd, maar uiteindelijk toch gekozen de telefoon "op" te gebruiken. En dat moment is nu dus (helaas) gekomen. Waarom helaas. De keuze wordt me echter niet makkelijk gemaakt.

Ik ben heel erg tevreden over de pixel 4 geweest, ook omdat de telefoon tot op het einde vlot zat bleef. Al kan dat ook komen doordat we nu een beetje op een punt gekomen zijn dat telefoons niet echt supertraag meer worden (?). Het enige echte nadeel wat die had was de matige accu en dat begon op een gegeven moment zo erg te worden dat een hele dag halen zonder bij te laden niet haalbaar was.

Wat zoek ik?
Een compacte smartphone (max 150mm lang), met een goede accuduur, een knappe camera en 3 a 4 jaar software updates. Plus punten voor een goede repareerbaarheid. Waterdichtheid niet super belangrijk, maar is leuk meegenomen. Ik ben geen poweruser en speel geen games.

Wat is je budget?
Ik vind het eigenlijk belachelijk om 1000 euro aan een telefoon uit te geven en had in eerste instantie iets van 500,- als budget in gedachten. Maar met de eisen die ik heb gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Dus laten we zeggen 700,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Appen, mails lezen, internet browsen, foto's maken (voornamelijk op vakantie)

Wat heb je zelf al gevonden?
De volgende telefoons zijn op m'n lijstje voorbij gekomen.
1. Samsung S23
+ Compact, Camera's (tele), Accuduur, Updates
- Samsung skin
2. Iphone 13/14/15
+ compact, camera, accuduur, updates, faceID
+/- Weet nog niet of ik echt kan wennen aan Apple. Heb voor mn werk sinds kort een Iphone 13, maar ben daar dus niet helemaal over uit, prijs
- geen mobiel betalen zonder applepay
3. Asus zenfone 9 of 10
+ Compact, accuduur, kale android
- updates
4. Pixel 8
+ stock android, camera,
- formaat (net ff wat groter als de rest), accuduur?, geen tele camera

Welke vragen heb je hier nog over?
Kloppen de dingen die ik hierboven neer heb gezet? Is de accuduur van de pixel8a echt zo slecht? Het is natuurlijk leuk dat je 4 jaar lang updates krijgt, maar als je accu het na twee jaar niet meer een dag volhoud, dan gaat het ook lastig worden de 4 jaar vol te maken.

Is het mogelijk een stock andoid ervaring op een samsung te hebben zonder te rooten met bv een andere laucher? En hoe zit het met het traag worden van de samsung na verloop van tijd? Dat is echt naar mijn idee een van de grote voordelen van de Pixel, maar dat kan natuurlijk ook komen door de hardwareontwikkelingen en was dat sloom worden iets meer van het verleden?

Heb ik nog andere opties gemist? Ik hoor het graag :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 17:32
Je punten kloppen wel zo'n beetje.
Voor Samsung zijn er veel mensen die de Nova launcher installeren als de Samsung skin ze niet aanstaat. Een voordeel van die launcher is dat die op elke telefoon werkt.

Voor de werkelijkheid rondom de Pixel accu, kijk hier op het forum in het Pixel 8 ervaring topic:
[Google Pixel 8 (Pro)] Ervaringen & Discussie
Of voor het oude model het Pixel 7 ervaring topic:
[Google Pixel 7 / 7 Pro / 7a] Ervaringen & discussie

Nog ter overweging je prive sim (al dan niet als eSIM) in de iPhone van het werk als dat mag?
Je kunt WhatsApp Business installeren om een 2de WhatsApp te hebben. Scheelt een extra toestel slepen en de aanschaf van een nieuwe telefoon.

Wil je toch 2 telefoons houden zou ik prive op Android blijven. Het is op lange termijn flexibeler voor je hersenen om meerdere besturingssystemen aan te kunnen. Los van kosten en veel meer keuze aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:32
Voor nu inderdaad dualsim in mn werktelefoon. Opzich werkt dat wel, alleen vind het wel prettig om werk en prive gescheiden te houden. Ben nu wel een beetje aan het experimenteren met de focus functie.

Heb t topic van de pixel 7(a), 8 even doorgenomen en je hoort toch wat wisselende verhalen qua accu.

Lastig lastig

Ga ook nog wel even kijken hoe de s23 het met de nova launcher doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 17:32
Appelpie3000 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
Ga ook nog wel even kijken hoe de s23 het met de nova launcher doet.
Daar is ook een ervaringen topic voor:
[Samsung Galaxy S23-serie] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:14:
Is het mogelijk een stock andoid ervaring op een samsung te hebben zonder te rooten met bv een andere laucher? En hoe zit het met het traag worden van de samsung na verloop van tijd? Dat is echt naar mijn idee een van de grote voordelen van de Pixel, maar dat kan natuurlijk ook komen door de hardwareontwikkelingen en was dat sloom worden iets meer van het verleden?
Nee. Een Android skin is meer dan alleen de launcher. Samsung's OneUI blijft een van de zwaarste skins, en de kans je toestel langzamer wordt is aanwezig. Al merk je dat vooral bij goedkopere A-serie toestellen. De S23 is een stuk sneller en zou in principe de 5 jaar zonder merkbare vertraging moeten kunnen halen.

De Zenfone 9 krijgt nog maar een goed half jaar aan updates, maar de Zenfone 10 krijgt nog 3.5 jaar aan beveiligingsupdates. Die past dus ook goed bij je wensen.