Yes. Die dingetjes had ik intussen ook gelezen. Meten met een multimeter, < 10V prima, 50V even een (geisoleerde) schroevendraaier ertussen, > 100V een weerstand ertussen (tussen ene site sprak over 50V is (te) hoog om veilig met schroevendraaier te werken, ander over 100V). Morgen dus even "veilig" het PCB van de backplate schroeven (pinnen elco's zijn nu niet bereikbaar) en meten. Maar dan zullen ze wel ontladen zijn. IIRC zitten er ook wat condensatoren aan de 230V kant, dus daarvoor sowieso better safe than sorry.kzin schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:51:
[...]
Elco's waarvan je vermoed dat er nog spanning op staat kun je even kortsluiten met een schroevendraaier. Of je meet even met je voltmeter. Maar meestal ontladen ze vrij snel, en is het geen punt.
Jup. Dat de zekering nu helemaal uit elkaar sprong schrok ik ook wel van (naderhand dan, toen ik de zekering zag. "Live" was het meer "oeps, een flits, en knalletje? Dat kan niet goed zijn"). Zal dan idd fors wat doorheen zijn gegaan.Gezien de kracht waarmee de zekering is gesprongen heb je ergens een vrijwel complete kortsluiting in het 230V gedeelte. Meet maar eens op de AC pennen op de printkaart, en kijk of er componenten zijn die tussen de beide 230V banen zitten. Dat zouden mijn eerste verdachten zijn. Het kan een condensator zijn om hoogfrequent storing te onderdrukken (dat gele blokje?).
Mogelijk dat die kortsluiting ook kan komen door een kapotte spoel "vooraan" of de 4 diodes (gelijkrichter was het IIRC?). En dan idd het gele blokje dat over beide polen / poten heen staat (meen dat dat ook een condensator of iets dergelijks was).
Uhm, care to elaborate? Een lamp en fitting heb ik denk ik wel nog. Neem aan dan de fitting met draad "ergens" aan solderen? Maar waar?Verder, zoals @RedPas al zei: bij een volgende poging een gloeilamp in serie opnemen (aan de 220V kant), als je nog een hebt. 60W of zo is prima. Als de lamp volop gaat branden heb je nog een sluiting. De subwoofer is geloof ik 200W, dus de lamp zal altijd wel iets gaan branden.
Kan ik die dan bv solderen i.p.v. de zekering? (Dus i.p.v. beide pootjes van de zekering de draden van fitting daar op?) En voorkomt de "60W gloeilamp" dan ook dat er meer dan 60W doorheen gaat? [small]En ik mij daarmee een knallende zekering uitspaar en "lamp brand volop" betekent dat "de subwoofer" volle bak 60W trekt (wat lijkt mij dan ook nogal hoog zou zijn voor "staat alleen aan" en dus een teken voor "defect"?)