Waarschijnlijk dan dus toch "afgeschreven"? Ik kan natuurlijk wel pogen (zoveel mogelijk) andere componenten los te peuteren zodat de transistoren alsnog los staan?Frank__B schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
Ik verwacht niet dat de weerstand defect is. Deze zullen eerder doorbranden dan kortsluiting geven. Ik ben toch echt bang dat (één van) je transistoren kapot is/zijn. De collector van de ene transistor zit aan de "+" en de emitter van de andere transistor zit aan de "-" als ik naar de printplaat kijk. Beide transistoren zitten aan elkaar met respectievelijk de emitter en de collector. Lijkt mij een vrij standaard "push/pull" schema.
Maar zoals eerder aangegeven, eruit halen valt niet mee gezien de koelribben...

In ieder geval net de elcos er af gehaald, met hetzelfde resultaat: + en - maken kortsluiting / 0 ohm.
Wel nog ren kleine verrassing gevonden:
:strip_exif()/f/image/W6DGec6hTquEiII8gM3UxjIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Die diode zat onder de lijm verstopt tussen de koelribben en elcos. Met een poot los dacht ik dat die stuk was, met twee poten los... lijkt die toch correct te werken (~630 op diode stand in ene richting, oneindig / ongeldig in de andere richting).
En ook zonder deze diode meet ik dus nog steeds 0 ohm tussen de + en -.