Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Frank__B schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
Ik verwacht niet dat de weerstand defect is. Deze zullen eerder doorbranden dan kortsluiting geven. Ik ben toch echt bang dat (één van) je transistoren kapot is/zijn. De collector van de ene transistor zit aan de "+" en de emitter van de andere transistor zit aan de "-" als ik naar de printplaat kijk. Beide transistoren zitten aan elkaar met respectievelijk de emitter en de collector. Lijkt mij een vrij standaard "push/pull" schema.

Maar zoals eerder aangegeven, eruit halen valt niet mee gezien de koelribben...
Waarschijnlijk dan dus toch "afgeschreven"? Ik kan natuurlijk wel pogen (zoveel mogelijk) andere componenten los te peuteren zodat de transistoren alsnog los staan? :X

In ieder geval net de elcos er af gehaald, met hetzelfde resultaat: + en - maken kortsluiting / 0 ohm.

Wel nog ren kleine verrassing gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3JYzmvZTVupjTNAP0ta9t3zIyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6DGec6hTquEiII8gM3UxjIN.jpg?f=fotoalbum_large
Die diode zat onder de lijm verstopt tussen de koelribben en elcos. Met een poot los dacht ik dat die stuk was, met twee poten los... lijkt die toch correct te werken (~630 op diode stand in ene richting, oneindig / ongeldig in de andere richting).
En ook zonder deze diode meet ik dus nog steeds 0 ohm tussen de + en -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABw2EMt-070qks-ehLZ4JYZg028=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2yYLFKrGMsMHvBVhouOVgGr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is ook een condensator? (C16 markering)
Die meet in ieder geval heel snel oneindig / ongeldig (op weerstand). Dus ook die is nog in orde?
Voor het resultaat van de meting tussen + en - maakt die ook niet uit. Blijft 0 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Deze print lijkt veel op een print van een H/K sub welke ik voor mijn schoonvader vorig jaar heb gerepareerd.
Daar waren een paar diodes rot, maar niet die in de gelijkrichter.

Debug methode was de diodes even vervangen door 1N4007 exemplaren (algemene diodes die behoorlijk multi purpose zijn), toen bleek dat er weer leven was de correcte diodes besteld.

Zolang je niet muziek gaat spelen op hoge volumes kun je prima testen met vervangende diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
BernardV schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:51:
Deze print lijkt veel op een print van een H/K sub welke ik voor mijn schoonvader vorig jaar heb gerepareerd.
Daar waren een paar diodes rot, maar niet die in de gelijkrichter.

Debug methode was de diodes even vervangen door 1N4007 exemplaren (algemene diodes die behoorlijk multi purpose zijn), toen bleek dat er weer leven was de correcte diodes besteld.

Zolang je niet muziek gaat spelen op hoge volumes kun je prima testen met vervangende diodes.
Als die er veel op lijkt: "aan welke kant"? Voor of na de transformatoren? Want aan de onderkant van de print zit er echt een onderbreking in de circuits die dus door de transformatoren(?) overbrugt worden. En tussen de koelribben / transistors en transformatoren zitten ook nog een aantal kleine diodes, elcos, weerstanden, ....
Tot nu toe heb ik mij nog alleen bezig gehouden met dan eigenlijk de kant van AC input en dan ~tot aan de transistors zoiets. Dus niet aan de "overkant".
En aan de overkant steken dan ook nog o.a. die hele dhoge diodes overal bovenuit :p

V.w.b. vervangen / testen: heb ik geluk, tijdje terug verkeerde diodes besteld (/juiste diodes, maar zonder draad :X), en vervolgens deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/32633071171.html daar zit dus die 1N4007 in Kan ook best dat ik die 1N4007 moest hebben voor "projectje" dat ik nooit meer gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Het waren geen kleine diodes, maar meer in de richting van de HF kant. Die transformatoren worden waarschijnlijk gebruikt om een frequentie op te wekken, zoals ook in computer voedingen. (Ik ben geen expert, dus kan het mis hebben). In die buurt waren de diodes kapot.

Tussen - en + 0 ohm meten is natuurlijk wel verdacht en kan ook ook rotte elco ergens zijn.
Uiteindelijk heb ik ook de elco's uit voorzorg vervangen, maar de sub deed het weer met alleen diodes.

//EDIT:
Als je dat setje diodes hebt zou ik de gelijkrichtdiodes ook vervangen door die 1N5408 dat zijn waarschijnlijk ook dezelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door BernardV op 10-01-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
BernardV schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:52:
Als je dat setje diodes hebt zou ik de gelijkrichtdiodes ook vervangen door die 1N5408 dat zijn waarschijnlijk ook dezelfde.
De gelijkrichter was 1N5399 en daarvan heb ik er intussen 100 (of 96 :p) nog liggen :D Daarvan waren er sowieso 2 stuk en dus meteen alle 4 vervangen. De grote elcos bij de gelijkrichter zijn ook vervangen maar bieden dus ook geen soelaas.

V.w.b. "de rest":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7Bz6nZ4vtN94W5_dHms3P3hEjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv4iNlADJ7s2y27OXGRqSIDp.jpg?f=fotoalbum_large
De onderste diode (D4, maar niet te lezen) onder de kleine elco, meet in het bord prima (? 613 op diode test, andersom uiteraard niet). Hetzelfde voor D20, naast de onderste transformator (634 vs dan wederom niks). In de onderste koelrib zit ook nog D15. Die heb ik er uit gepeuterd en meet 625. Ook prima dus lijkt mij. Of in ieder geval geen die stuk / kortgesloten is. Deze drie, + die van tussen de elcos en koelrip zijn " FR107" diodes (als ik het goed ontcijfer).

Verder zitten er dan nog 2 super kleine diodes bij de bovenste transformator. De twee kleine elcos tussen de bovenste koelrib en transformator. Bij beide transistors een weerstand. Een grotere opstaandd weerstand tussen de onderste transistor/koelrib en grote transformator. En onderlangs nog een elco. Ik gok kleine condensator (component nummer/aanduiding niet zichtbaar)? Een microchip (4x 2 pootjes, aanduiding iets met 547540?), nog een weerstand. En nog een aantal kleine rode bolletjes die als ik het goed zie ook condensatoren zijn (C nummers).

Edit:
En aan de overkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CSPI16gmvvLiowSUWAaBpOEBeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrK4HNWIfT1ADR64ZW7tpJQz.jpg?f=fotoalbum_large
Die 4 grote diodes heb ik zo in het bord getest, en allemaal ~360. De rest heb ik mij niet aan begeven. Maar ik weet ook niet of hier iets te zoeken valt? :p Grootste probleem is dan waarschijnlijk dat de transistoren niet te testen zijn en daardoor ook een beetje onbekend is of het probleem daar in zit of, mogelijk "aan de overkant"? (Als het niet een transformator zelf is).

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTB7musvzMA3dvsFEfgG6q09uCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8QC6pfkmX3j9pmC5bZuX32B.jpg?f=fotoalbum_large

* oeps *

Deze twee lijken ook in orde. Geen kortsluiting. Weerstand loopt super snel op (doordat het maar 4.7uF en 50V is neem ik aan). Dit zijn dan C13 & C14 van tussen de bovenste (/buitenste) koelrib en transformator).

Zo blijft er weinig over dadelijk :) (Op de transistors na)

De transformatoren heb ik eens de multimeter aan beide kanten gehouden (dus de ene pen aan hoogspanning en ander aan laagspanning?), en dan alle pootjes / combinaties na gegaan, maar allemaal oneindig / geen waarde. Dus die lijken mij prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
BernardV schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:52:
Het waren geen kleine diodes, maar meer in de richting van de HF kant. Die transformatoren worden waarschijnlijk gebruikt om een frequentie op te wekken, zoals ook in computer voedingen. (Ik ben geen expert, dus kan het mis hebben). In die buurt waren de diodes kapot.
De transformatoren zetten een hogere spanning om in een lagere spanning. Ze wekken geen frequentie op. De aansturing gebeurt allemaal via een IC en feedback circuit.
//EDIT:
Er is een reden waarom er verschillende soorten diodes zijn. Je kan niet zomaar klakkeloos de ene voor de andere vervangen. Als de primaire diodes inderdaad 1,5A zijn, is dat veel te weinig voor de secundaire kant. En dan ben je het probleem alleen maar aan het verplaatsen.

Maar het lijkt mij prioriteit om de kortsluiting primair op te lossen, secundair komt daarna wel als dat aan de orde is.

Als je een haakse schroevendraaier hebt kan je een poging wagen om de schroeven van de transistors los te maken. Een paar slagen is al voldoende, de rest kan je mogelijk met je vingers los draaien. Soms gebruik ik zelfs een kniptang om de schroef een paar slagen los te draaien als bijvoorbeeld de kop dol is. Als de transistor los is, is het vrij eenvoudig om hem er uit te krijgen, die drie pinnetjes krijg je ook nog wel los. Koelribben los solderen hoeft dan niet en dat zou schelen.

Kan je toevallig zien wat voor type aanduiding op de transistors staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:01:

De transformatoren heb ik eens de multimeter aan beide kanten gehouden (dus de ene pen aan hoogspanning en ander aan laagspanning?), en dan alle pootjes / combinaties na gegaan, maar allemaal oneindig / geen waarde. Dus die lijken mij prima?
Dat is gunstig want anders zou de 230V aan de secundaire kant hangen en dat is levensgevaarlijk… Voor de rest heeft het niet veel zin om de transformator door te meten. Omdat deze op een hoge frequentie werkt, zijn er minder windingen nodig, zowel primair als secundair. Soms gaat het secundair zelfs om enkele windingen. Bij een hoge frequentie hebben zelfs enkele windingen al een hogere impedantie. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de impedantie van een spoel. Je kan de impedantie wel stellen als de weerstand onder een bepaalde frequentie. Doormeten met een multimeter waar gelijkspanning uit komt, zal dan vrijwel altijd 0 ohm weergeven. Je hebt dan een LC meter nodig hebben om de hoeveelheid impedantie te meten. Al vraag ik me af of dit zin heeft bij zo’n transformator.

Verder moet ik je wel complimenteren dat je toch door weet te zetten en zover gekomen bent. De meeste mensen gooien hem zo de bak in. Maar jij bent best ver gekomen en ik heb het idee dat je er wel bijna bent. Allen wat praktische zaken houden je tegen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Frank__B op 10-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
@Frank__B, jij zegt dus "probeer de transtors er uit te frotten"? Met wat ik nu nog er uit heb gehaald aan de diode en twee elcos etc blijft er sowieso ook niet veel over.

Ik heb niet geprobeerd of ik met ratel aan de schroef kom, maar gok van niet. Anders inderdaad proberen of ik met een punttang genoeg grip krijg om hem los te krijgen zodat ik hem met de hand los kan draaien.
Alternatief is de transformaters er af halen? Dan moet ik sowieso met een schroevendraaier er aan kunnen.

En mijn idee is dat het al semi "hopeloos" is? Dus gewoon lekker verder prutsen en als iets stuk gaat, dan "was die dat toch al" :p

Edit:
Frank__B schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:51:
Verder moet ik je wel complimenteren dat je toch door weet te zetten en zover gekomen bent. De meeste mensen gooien hem zo de bak in. Maar jij bent best ver gekomen en ik heb het idee dat je er wel bijna bent. Allen wat praktische zaken houden je tegen :P
Deze had ik gemist :)
Thanks. En tsjah, of ik kloot er een beetje mee en zie wat er gebeurt en heb misschien voor ~€25 een gefixte sub (en 96 diodes, 8 elcos, ... over) of ik gooi na ~6 jaar weer €200 over de balk om semi dezelfde te kopen. Dan pruts ik wel wat en leer nog wat ervan (heb ik sowieso wel al gedaan).

[ Voor 35% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Frank__B schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
Ik verwacht niet dat de weerstand defect is. Deze zullen eerder doorbranden dan kortsluiting geven. Ik ben toch echt bang dat (één van) je transistoren kapot is/zijn. De collector van de ene transistor zit aan de "+" en de emitter van de andere transistor zit aan de "-" als ik naar de printplaat kijk. Beide transistoren zitten aan elkaar met respectievelijk de emitter en de collector. Lijkt mij een vrij standaard "push/pull" schema.

Maar zoals eerder aangegeven, eruit halen valt niet mee gezien de koelribben...
En toch raad ik je aan om het daar te zoeken, kans is heel groot dat die ook kapot zijn en daar de oorzaak ligt. Als je het schroefje van de koelrip los schroeft en even de transistor van de koelrib buigt kan je hem zo eruit wippen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
memphis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:18:
[...]

En toch raad ik je aan om het daar te zoeken, kans is heel groot dat die ook kapot zijn en daar de oorzaak ligt. Als je het schroefje van de koelrip los schroeft en even de transistor van de koelrib buigt kan je hem zo eruit wippen.
Als ik er aan kwam was het al gebeurt :) Heb ~2 weken terug al geprobeerd om de pootjes bloot te leggen, maar dat lukt niet (kleine gaatjes en blijft wat soldeer aan zitten natuurlijk).
En met de transformators op ~2cm van de schroeven wip je er ook niet even een schroevendraaier op :(

Ik ga morgen / in het weekend dus nog een (verwoede) poging doen om ze door te kunnen meten. Zij het pootjes goed blootleggen, zij het (met brute force) de schroeven er uit halen.

Edit:
Vorige poging van doormeten transistors viel ook samen met "2 van de 4 diodes van gelijkrichter zijn sowieso stuk". Dus transistors was nog een beetje Schrödingers cat. Poging tot meten leek misschien op stuk? Maar in het circuit lastig te bepalen. Dus eerst de diodes vervangen (en maar meteen elcos, omdat in ieder geval een soms flaky leek).
Nu die het nog steeds niet doet / kortsluiting geeft is transistor dus wel een beetje prime suspect. Maar dus lastig te testen (doordat schroef niet makkelijk te bereiken is).

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ik weet wat me morgen te doen staat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5g8uWxfgRAkDIxqnBjtbIZtbio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WS2Fy58GidD6rPttI3F07hLB.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal met punttang kunnen losdraaien, ik heb best kleine vingers, maar kom al niet goed tussen de koelrib en transformator, laat staan dat ik de schroef krijg vastgepakt tussen de zijkanten van de koelrib.

Overigens niet met dit tangetje los gedraaid. Leuk om kleine componten vast te pakken / los te trekken, maar niet "grippie" om een schroef mee los te krijgen. Maar wel dun genoeg om weer er achter te komen, wat met kleine schroevendraaier niet lukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
Kleine tip: eerst middelste en één van de buitenste pinnetjes tegelijk verwarmen, transistor kantelen, dan middelste en andere buitenste pin tegelijk verwarmen en dan weer de transistor de andere kant op kantelen. Zo kan je hem heen en weer kantelen totdat je hem eruit hebt ;)

Of alle 3 de pinnen tegelijk als je soldeerbout groot genoeg is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frank__B schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:05:
Kleine tip: eerst middelste en één van de buitenste pinnetjes tegelijk verwarmen, transistor kantelen, dan middelste en andere buitenste pin tegelijk verwarmen en dan weer de transistor de andere kant op kantelen. Zo kan je hem heen en weer kantelen totdat je hem eruit hebt ;)

Of alle 3 de pinnen tegelijk als je soldeerbout groot genoeg is…
Jup, heb intussen al wat ervaring met los wrikken (maar dan niet met drie pootjes "tegelijk"). Maar inderdaad, om en om verwarmen en kantelen.

Ben er allenog niet over uit of ik eerst even met soldeerpomp er bij moet. Dan blijft ook nog wel eens zo weinig soldeer over dat ik met de bout het laatste niet meer verwarmd krijg (en dus toch weer extra tin aan de bout moet doen).

Edit:
Of misschien inderdaad proberen met de grote platte (/mesje) punt. Heb de TS100 bout incl set aan punten.

Edit2:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1nGUedmBYBeNjy0Feq6znmFXay/2019-Quicko-TS100-Soldering-Iron-tips-Lead-Free-Replacement-Various-models-of-Tip-Electric-Soldering-Iron.jpg
De rechtse dan. Alhoewel ik denk dat die nog te kort / small is om ze alle drie in een keer te raken.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nieuwe dag nieuwe ronde nieuwe kansen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_xAwRdlqOpZ5WoiHRJx7F_K6Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLqQL8W8skJUIZ2LHh172Muu.jpg?f=fotoalbum_large

Typeaanduiding: J13007-2
Gevonden pin volgorde: base, collector, emitter (links - rechts)
Getest op basis van dit artikel: https://www.wikihow.com/Test-a-Transistor

Dus multimeter op diode stand en vervolgens getest met zwarte probe op de linkse pin, en de rode probe op midden en rechts. En daarna met de rode probe op de linkse pin en de zwarte op midden en rechts.
Alle metingen zijn daarbij hetzelfde: 001. (Ter vergelijking: met diodes kom ik dus op 630 of iets dergelijks uit. Volgens mij is de meting afhankelijk van de multimeter?).

Dat wordt dus de transistors zoeken. En daarnaast iets m.b.t. de koelpasta (waarmee intussen mijn vingers en telefoon onder zitten :X).

Op de print meet ik nu op de 2000k weerstand stand tussen de + en de - 13xx of 16xx afhankelijk van de probe "richting". Dat lijkt mij dus beter, alhoewel ik niet snap waarom de meting anders is als ik de probes omdraai?

En uhm... het PCB is beschadigd geraakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kke4AEJTGW1heHsLm6JG9dZZ-AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eg9YCln4oUTr9V1DAvQ26g8p.jpg?f=fotoalbum_large
Blijkbaar is de trace meer een "sticker"?! Die aan het linkse gaatje (midden van de foto) heeft losgelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank__B
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:36:

Dus multimeter op diode stand en vervolgens getest met zwarte probe op de linkse pin, en de rode probe op midden en rechts. En daarna met de rode probe op de linkse pin en de zwarte op midden en rechts.
Alle metingen zijn daarbij hetzelfde: 001. (Ter vergelijking: met diodes kom ik dus op 630 of iets dergelijks uit. Volgens mij is de meting afhankelijk van de multimeter?).
Dat hoort niet inderdaad. Deze zijn wel overleden. Als je er een aantal bestelt, doe voor de zekerheid wat extra. Je weet immers niet of je aan de secundaire kant nog problemen hebt…
Dat wordt dus de transistors zoeken. En daarnaast iets m.b.t. de koelpasta (waarmee intussen mijn vingers en telefoon onder zitten :X).
Oeps, dat was ik nog vergeten te vertellen… :P Ja, koelpasta is vrij essentieel. Zorg ook goed dat de behuizing niet contact maakt met de koelribben. Ik neem aan dat er ook iets van rubber of mica tussen de transistor en de koelribben zat, voor warmte geleiding maar ook elektrische isolatie.
Op de print meet ik nu op de 2000k weerstand stand tussen de + en de - 13xx of 16xx afhankelijk van de probe "richting". Dat lijkt mij dus beter, alhoewel ik niet snap waarom de meting anders is als ik de probes omdraai?
Je meet van alles en nog wat op de print. Er zullen diodes, condensatoren, noem maar op zitten die aan de + en de - zitten. Deze transistoren zitten ook direct aan de 300VDC maar er zit hoogstwaarschijnlijk ook een stand-by circuit op de 300VDC (vandaar ook de extra transformatoren). Deze worden vaak weer via een IC aangestuurd dus daar zie je niet altijd transistoren. Ik zou er niet al te veel naar kijken, zolang de keiharde kortsluiting maar weg is.
En uhm... het PCB is beschadigd geraakt:

Blijkbaar is de trace meer een "sticker"?! Die aan het linkse gaatje (midden van de foto) heeft losgelaten.
Ja, dat gebeurt wel eens. Waarschijnlijk is het allemaal wat te heet geworden in combinatie met iets meer geweld dan gebruikelijk. Niet direct een ramp want de transistor zit stevig vast op de koelribben.

Nieuwe transistoren hebben vaak langere pootjes, je moet zelf de lengte afknippen na solderen. Wat je kan doen is ze niet afknippen maar ombuigen naar een ander padje waar de printspoor heen loopt en daar (ook) aan vast solderen. Je kan vrij eenvoudig zien waar de printsporen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik had laatst ook een defecte voeding met deze torren, ik had ze per 5 of 10 bij ali besteld terwijl ik er maar 2 nodig had,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frank__B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Dat hoort niet inderdaad. Deze zijn wel overleden. Als je er een aantal bestelt, doe voor de zekerheid wat extra. Je weet immers niet of je aan de secundaire kant nog problemen hebt…
AliExpress zal vast een leuk setje hebben van 10/50/100 of zo :+. De diodes heb ik er nu ook genoeg (100 stuks).
[...]

Oeps, dat was ik nog vergeten te vertellen… :P
Of jij het vergeten bent weet ik niet. Maar het was gemeld (denk overigens ook door jou, of @kzin).
Ja, koelpasta is vrij essentieel. Zorg ook goed dat de behuizing niet contact maakt met de koelribben. Ik neem aan dat er ook iets van rubber of mica tussen de transistor en de koelribben zat, voor warmte geleiding maar ook elektrische isolatie.
Ik heb voor de rest niks aangetroffen. Alleen de transistor zo met wat pasta tegen de koelribben aan. Geen rubber of wat dan ook.
V.w.b. koelpasta, volgens mij heb ik nog een "spuit" liggen voor, bv, een CPU (koeler) kan dat er gewoon op? Of is dat alleen in naam hetzelfde? :p
[...]

Ja, dat gebeurt wel eens. Waarschijnlijk is het allemaal wat te heet geworden in combinatie met iets meer geweld dan gebruikelijk. Niet direct een ramp want de transistor zit stevig vast op de koelribben.

Nieuwe transistoren hebben vaak langere pootjes, je moet zelf de lengte afknippen na solderen. Wat je kan doen is ze niet afknippen maar ombuigen naar een ander padje waar de printspoor heen loopt en daar (ook) aan vast solderen. Je kan vrij eenvoudig zien waar de printsporen lopen.
Dat is wel een goed idee. Als... het lukt, want het trace loopt diagonaal weg en beslaat maar 2 millimeter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_kuScqohT968-EHV6O3fbOVXiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwL7xGrWSiAGJfJx262RrbD6.jpg?f=fotoalbum_large
Gaat hierbij dus om het onderste gaatje, dat uitkomt bij het soldeerpunt(en) boven/naast R26.

Edit:
Foto van de koelribben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR00YIbAmgYSDMHWYgpuTDYibQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzCDZUQBxlBlT4xo3uUD9XS0.jpg?f=fotoalbum_large
En de transistor zat er zo plop tegenaan. Koelpasta resten op de koelrib & transistor. Is verder ook niks uit/afgevallen dat ik niet gezien heb. En de "streep" is een stukje rib waar de transistor tegenaan zat (geleiding voor de warmte vanaf zijkant of geleiding zodat die recht op het bord staat? :+).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 11-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
memphis schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:01:
Ik had laatst ook een defecte voeding met deze torren, ik had ze per 5 of 10 bij ali besteld terwijl ik er maar 2 nodig had,
Als je er vanaf wilt houd ik mij aanbevolen. Waarbij versturen via post waarschijnlijk duurder is dan helemaal uit China laten invliegen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Moet ik even zoeken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Doe geen moeite. Zo te zien heb ik ze voor €3 van Ali in huis. Daarvoor sturen we waarschijnlijk nog geen lege envelop naar elkaar :p Laat dus staan gevuld met een aantal transistors.

Ik doe vandaag of morgen dus wel even een setje op Ali bestellen. En dan heb jij nog wat reserves voor een volgense keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:13:

Ik heb voor de rest niks aangetroffen. Alleen de transistor zo met wat pasta tegen de koelribben aan. Geen rubber of wat dan ook.
V.w.b. koelpasta, volgens mij heb ik nog een "spuit" liggen voor, bv, een CPU (koeler) kan dat er gewoon op? Of is dat alleen in naam hetzelfde? :p
Vroeger waren ze bijna altijd geïsoleerd, maar dan zaten er ook meerdere op één blok. Nu hebben ze elk een apart koelblok, dus dan zal isoleren ook niet nodig zijn.
Dat is wel een goed idee. Als... het lukt, want het trace loopt diagonaal weg en beslaat maar 2 millimeter.

Gaat hierbij dus om het onderste gaatje, dat uitkomt bij het soldeerpunt(en) boven/naast R26.
Dat gaat wel lukken hoor, alles wat diagonaal onder het draadje terecht zou komen is van de zelfde printbaan. Als het pootje te kort is, kan je altijd nog een stukje draad gebruiken of een stukje afknippen van een diode en dat gebruiken als draad. En alles wat te lang is, knip je gewoon af, na solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frank__B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Vroeger waren ze bijna altijd geïsoleerd, maar dan zaten er ook meerdere op één blok. Nu hebben ze elk een apart koelblok, dus dan zal isoleren ook niet nodig zijn.

[...]

Dat gaat wel lukken hoor, alles wat diagonaal onder het draadje terecht zou komen is van de zelfde printbaan. Als het pootje te kort is, kan je altijd nog een stukje draad gebruiken of een stukje afknippen van een diode en dat gebruiken als draad. En alles wat te lang is, knip je gewoon af, na solderen.
Thanks. Dan zal het wel goed komen.

En v.w.b. pasta? Werkt gewone koelpasta voor bv een CPU koeler? Weet ook niet of die nog "goed" is, als ik die al vind :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
Jahoor, gewone koelpasta is meer dan goed genoeg voor dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Voordat ik dadelijk heel AliExpress leeg koop om elke keer maar aan de 10 euro voor 12 daagse levering te komen :+. Zijn er verder nog dingen die ik kan testen? Aan de laagspanning kant heb ik eerder dan al, in het bord, de enorme diodes gemeten, en die werken in ieder geval (/kwam op alle diodes netjes een resultaat uit, incl. "niks als ik de probes omdraaide). En even snel naar de foto's kijkende zit er verder ook niet heel veel aan die kant. Die grote spoel, 2 grotere elcos en zo te zien wat (heel) klein spul. Maarja, dat kan nog steeds stuk zijn natuurlijk. En de transformatoren zelf kunnen natuurlijk ook stuk zijn.

Is het dus evt. nog handig om wat "usual suspects" (er af te halen en) door te meten? En/of zaken die gewoon makkelijk te verwijderen zijn en ik net zo goed dus even kan doormeten.
En dan is er ook nog het bordje waarop de aansluiting(en), draaiknoppen voor instellingen, en nog wat dingetjes zitten (aansluiting power LED, daadwerkelijk de output naar de speaker, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Als er andere elko's bol staan of opgen gescheurd aan de bovenzijde, zijn die wel verdacht. Maar dan was je dat inmiddels al wel opgevallen denk ik. Verder kan je naast die diodes die je ook al doorgemeten hebt, niet heel veel meer doen. Het moet ook geen heksenjacht worden natuurlijk. Ik denk dat je met je nieuwe transistors eerst weer eens de "lamp truc" moet uitvoeren en kijken of in ieder geval er geen keiharde kortsluiting meer in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Kleine update. De transistors zijn besteld zonder "snelle levering" dingetje, en dat (b)lijkt het dus ook te worden. Had wel nog iets anders bestelt dat niet voor de snelle levering telde en zelfstandig snel geleverd werd, en dat is vandaag geleverd. De transistors zijn echter nog in China. Verwachte leverdatum eind februari, begin maart. Dus t.z.t. meld ik mij wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Als het goed is vallen de transistors vandaag in de brievenbus :)

Even voor de zekerheid: deze pasta is dus prima om te gebruiken voor tussen de transistor en het koelblok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK-e1juUYU_-bNanSwX7iWBgUzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ch2ZrpWHtXeA5fbIxu9F3GxI.jpg?f=fotoalbum_large
(Uiteraard dan een extreem klein druppeltje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Iedere koelpasta kan je gewoon gebruiken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobertMe
Snelle update: transistors zijn gearriveerd, gesoldeerd (incl. hackish een pootje buigen en solderen omdat trace om gat weg was), en na een test "met peertje in serie" en een zwak brandend peertje en brandende LED op de sub heb ik hem echt getest, en hij produceerde geluid *O*. Vervolgens zoals, ik meen @Frank__B, eerder aangaf even met het lijmpistool wat zaken langs gegaan (waar ik uberhaupt bij kon) om deze vast te zetten en alles weer netjes dicht gemaakt.

Totale reparatie kosten een euro of €25 denk ik. En dat is incl. €8 verzendkosten bij Conrad voor 10 zekeringen van €1 :X Had ik een nieuwe moeten kopen was het vrijwel zeker 10x zo duur geweest. En nu heb ik nog een hele stapel reserve onderdelen (o.a. 96 diodes) :p

* RobertMe zal komende dagen kijken om het hele topic nog eens na te lezen en te plussen, pinnen en "Beste antwoord" en waar nodig. Uit mijn hoofd: @Frank__B, @kzin en @memphis in ieder geval bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:39
Geweldig, ik moet zeggen dat ik er een hard hoofd in had toen de zekering compleet explodeerde. Mooi dat het toch gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Topper, Robert! De aanhouder wint, blijkt maar weer. En je hebt genoeg onderdelen om er nog een aantal te repareren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
hiervoor mag je een eigen topic openen, topic kaping is niet de bedoeling

[ Voor 96% gewijzigd door Intergalactic op 12-03-2025 15:57 ]

Pagina: 1 2 Laatste