offtopic:
Ik heeft toch een voorbeeld dat het dus wel te detecteren is.
Zelf kom ik uit de techniek, ik ben engineer, en heb al zoveel dingen gezien met sensoren dat ik 100% zeker weet dat dit te detecteren valt.
[...]
Ja, laten we de privacy van alle burgers in het geding brengen, om een spookrijder tegen te houden wat verder uiterst weinig gebeurd.
offtopic:
Privacy?
Zo'n sensor is om het te versimpelen vergelijkbaar met een parkeersensor.
je detecteert of iets naar je toe komt of van je af gaat.
Er is geen beeldmateriaal voor nodig.
Bij de smileyborden (die we bij mijn vorige werkgever maakten) zit ook een sensor in, die detecteert je snelheid.
Bij een + snelheid komt iemand naar het bord toe, en is afhankelijk van de snelheid het bord groen of rood.
Bij een - snelheid gaat iemand van het bord af, en blijft het bord uit.
Die sensor zou je prima kunnen toepassen.
- snelheid is verkeer in de juiste richting (want je detecteert een voertuig pas na de sensor)
+ snelheid is verkeer wat de verkeerde richting op rijd (ivm range)
[...]
Moet al het andere verkeer dan maar wijken voor die ene spookrijder?

Sorry, maar ik denk niet dat de punten die je aandraagt realistisch zijn. RWS zal heus wel (al dan niet internationaal gezien) doen wat het beste is om het verkeer zo veilig mogelijk te houden.
offtopic:
Denk dat door 1 of 2 of desnoods alle rijbanen af te kruizen minder tijd en geld verloren gaat dan wanneer er een groot ongeval plaatsvind.
Dan worden alsnog alle rijstroken afgesloten.
Moet politie, sleepdiensten, weginspecteurs en ambulance aanrukken.
Alles moet opgeruimd worden.
Politie moet onderzoek doen.
Dat kost veel meer, en dat kost ook veel meer tijd (uren).
Na de spookrijder kunnen de kruizen gewoon weer weg, je creëert vrij baan zodat er geen ongevallen gebeuren.
Natuurlijk kunnen er diverse redenen zijn waarom of waardoor iemand gaat spookrijden, maar ik vind het aan de andere kant ook een beetje overdreven om er alles aan te doen om die ene verkeersdeelnemer ten koste van de rest van het verkeer dat zich wel netjes aan de regels houdt te beschermen en te behoeden voor gevaar.
offtopic:
Je behoed juist alle andere verkeersdeelnemers voor gevaar.
Natuurlijk doet een ieder altijd zijn of haar best om het verkeer zo veilig mogelijk te houden, maar het moet wel een beetje binnen proporties blijven tot hoe ver je gaat om verkeerssituaties te voorkomen. Je kunt niet alles op alles zetten om die ene spookrijder tegen te houden, voor die ene keer dat het voorkomt.
offtopic:
Vermoedelijk 375x per jaar aldus google, en dat zijn de gevallen waar politie bij betrokken is.
We kunnen ook overal 30 gaan rijden (zal Timmermans wel heen hele harde plasser krijgen) maar dat lijkt me ook geen oplossing.
Door matrixborden te gebruiken kan je al grotendeels de bestaande infrastructuur gebruiken.
Het gaat voornamelijk om signalering.
Zoals je op de filmpjes ziet, kun je in sommige gevallen de spookrijder nauwelijks zien.
Die spike dingen zijn natuurlijk een beetje overdreven, had het oorspronkelijk ook een beetje als grap gepost.
Sowieso ging dit topic over veiligheid op de achterbank, en niet spookrijders of het voorkomen daarvan.
Ik vroeg mij af waarom er minder aandacht is voor veiligheid op de achterbank.
En ik had dus blijkbaar niet dat spookrijder ongeval als reden moeten nemen.