Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 81 Laatste
Acties:

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dit betreft een drieledige samenstelling en is dus correct geschreven.

De andere punten zijn aangepast, waarvoor dank.

• Bux666
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 17:16
Marger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:46:
[...]

Dit betreft een drieledige samenstelling en is dus correct geschreven.

De andere punten zijn aangepast, waarvoor dank.
Oké...maar ook al is het correct, het is gewoon totaal onleesbaar. Zet er dan een streepje tussen.
Ik neem aan dat leesbaarheid boven correctheid staat bij Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Die zijn inderdaad allebei erg belangrijk. Je hebt een punt dat het met deze schrijfwijze niet optimaal leesbaar is, dus heb ik een koppelteken toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:56
Marger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:57:
Die zijn inderdaad allebei erg belangrijk. Je hebt een punt dat het met deze schrijfwijze niet optimaal leesbaar is, dus heb ik een koppelteken toegevoegd.
Is dat zo, dat het 'totaal onleesbaar' is? Of nou ja, in ieder geval 'niet optimaal leesbaar'. Het woord is twee letters langer dan een woord als langetermijnplanning; wordt dat woord nu ook gezien als 'totaal onleesbaar'/'niet optimaal leesbaar' en gaat het voortaan geschreven worden als lange-termijnplanning, langetermijn-planning of, God verhoede, lange-termijn-planning?

Ik had juist van @Delpozo begrepen dat Tweakers veel en veel terughoudender is met het gebruik van koppeltekens om de leesbaarheid te bevorderen (i.t.t. de gemiddelde krant waar er te pas en te onpas, maar mijns inziens vooral te onpas, met 'de leesbaarheid bevorderende' koppeltekens wordt gestrooid) en het eigenlijk alleen doet bij écht lange samenstellingen. Nu hij met pensioen is, betekent dit dan ook meteen een verandering in beleid? Want ik heb nl. heel wat suggesties gedaan waarbij ik als argumentatie 'onnodig koppelteken' gebruik en zo'n beetje 99 van de 100 keer wordt mijn suggestie gewoon overgenomen, dus ik ben benieuwd of ik daarmee moet stoppen omdat het toch nutteloos is en zo nee, onder welke voorwaarden het geen zin heeft om onnodig koppeltekengebruik aan te geven in posts.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Deze is blijkbaar onder de radar doorgevlogen.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
nieuws: RCS-berichten tussen iOS en Android krijgen end-to-end-encryptie

Hier wordt de naam van de GSMA-topman geschreven zoals we in Nederland gewend zijn, waarbij de achternaam nu als “van Pelt” is geschreven met het woord “van” zonder hoofdletter. Gezien het om een Belg gaat, zou dit met hoofdletter geschreven moeten worden (in het gelinkte artikel op de GSMA site staat het correct), oftewel Tom Van Pelt.

• richy3908
nieuws: Apple maakt slaapapneudetectie beschikbaar in watchOS 11
Het horloge verzamelt gedurende 30 dagen data en analyseert deze om te bepalen er sprake is van matige of ernstige slaapapneu.
bepalen er → bepalen of er

• oja
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-03 14:54

oja

nieuws: Inlichtingendiensten VS: 2700 Nederlandse apparaten zitten in Chinees...
Het gaat om een variant van het de al jaren bekende Mirai-malware.
van het de → van de

• richy3908
nieuws: Meta beperkt Instagram-accounts van minderjarigen
Meta legt uit welke instellingen nu automatisch aanstaan bij Teen Accounts.
aanstaan → aan staan (aanstaan en uitstaan in de betekenis van ingeschakeld/uitgeschakeld zijn zijn incorrect, @LFranxWind; zie ook https://zoeken.vandale.nl...2gwn%22%7D&query=aanstaan en vergelijk met https://zoeken.vandale.nl...uery=wasmachine+aan+staan)
Ook kunnen ze alleen getagd worden door gebruikers die volgen.
die volgen → die hen volgen/die zij volgen (welke is het?)
In het account van het kind kan via de Toezichtinstellingen een account ouder worden toegevoegd, die de wijzigingen kan accepteren of afwijzen.
een account ouder → een account van een ouder (?)
Om te voorkomen dat tieners een volwassen account kunnen aanmaken, moeten ze hun leeftijd verifiëren, bijvoorbeeld via een videoselfie.
volwassen account → volwassenenaccount (want anders is het een beetje zoals het verschil tussen een gehandicapte parkeerplaats, wat best wel zielig is voor de parkeerplaats, en een gehandicaptenparkeerplaats)

• richy3908
download: FRITZ!Box 7590 AX 8.00
Firmware-update: FRITZ!Box 7590 AX 8.00
FRITZ!Box → FritzBox (de Tweakers-redactie heeft ervoor gekozen om een maximum van vier opeenvolgende hoofdletters aan te houden en niet mee te doen met rare fratsen in namen, zoals uitroeptekens, @Drobanir)
De AVM Fritz!Box 7590 AX is een vdsl2/adsl2+-modem, gigabitrouter, Wi-Fi 6 accesspoint en dect-basestation voor maximaal zes handsets in één.
Fritz!Box → FritzBox
De AVM Fritz!Box 7590 AX is een vdsl2/adsl2+-modem, gigabitrouter, Wi-Fi 6 accesspoint en dect-basestation voor maximaal zes handsets in één.
dect-basestation → DECT-basestation (want het is de naam van een standaard; zie ook de Tweakers-schrijfwijzer)
Verder beschikt het apparaat over twee usb 3.0-aansluitingen, waarmee een printer of externe opslagcapaciteit op het netwerk kan worden gedeeld.
usb 3.0-aansluitingen → USB 3.0-aansluitingen (idem dito)
AVM heeft de firmware een update gegeven met Fritz!OS 8.00.
Fritz!OS → FritzOS

• richy3908
review: Ring Videodeurbel op batterij - Kleur in de duisternis
Is de goedkoopste instapdeurbel van Ring op alle fronten een verbetering ten opzichte van een wat duurder vorige-generatieproduct?
vorige-generatieproduct → vorigegeneratieproduct (onnodig koppelteken; zie ook richy3908 in "Meld hier spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes". Bovendien is verderop vierdegeneratiedeurbel geschreven en ik zou werkelijk waar niet weten waarom je daar geen koppelteken zou schrijven als je dat hier wel doet)
Dat is overigens alleen een punt als de deurbel niet aansluit op permanente energievoorziening via de oude deurbelkabels.
als de deurbel niet aansluit → als je de deurbel niet aansluit
Mocht de bel gestolen worden dan meldt Ring dat je eenmalig een nieuw exemplaar kunt ontvangen, na een kopie van de politieaangifte te overleggen.
te overleggen → overlegd te hebben
Nadat de deurbel is opgeladen, kun je deze ontwaken met de gele drukknop aan de achterzijde.
ontwaken → laten ontwaken

• richy3908
nieuws: AP vindt nieuw budget 'niet genoeg om zelfs aan meest basale eisen te...
AP vindt nieuw budget 'niet genoeg om zelfs aan meest basale eisen te voldoen'
meest basale → basaalste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=basaal en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @TijsZonderH)
Het AP-budget stijgt van 40 naar 49 miljoen euro, maar de toezichthouder zegt dat dat 'niet genoeg is om zelfs aan de meest basale eisen te voldoen'.
meest basale → basaalste
"De parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening heeft aanbevolen het budget van de AP vast te stellen op 100 miljoen", schrijft de AP.
parlementaire enquêtecommissie → parlementaire-enquêtecommissie (want anders is de commissie parlementair en niet de enquête)
Dat is niet genoeg om zelfs aan de meest basale eisen van goed toezicht te kunnen voldoen.
meest basale → basaalste
De Autoriteit Persoonsgegevens verwijst naar een conclusie die de parlementaire enquêtecommissie trok na het toeslagenschandaal.
parlementaire enquêtecommissie → parlementaire-enquêtecommissie
De AP zegt dat het zeker honderd miljoen euro per jaar nodig heeft om zijn werk te verrichten.
het → zij (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=autoriteit)
De AP zegt dat het zeker honderd miljoen euro per jaar nodig heeft om zijn werk te verrichten.
zijn → haar
De parlementaire enquêtecommissie naar het fraudebeleid nam die aanbevelingen over.

• richy3908
nieuws: Apple pauzeert iPadOS 18-update voor iPad Pro M4 vanwege kans op brick
Apple pauzeert iPadOS 18-update voor iPad Pro M4 vanwege kans op brick
brick → bricken (want volgens mij is bricken als werkwoord redelijk ingeburgerd bij wat technischer onderlegd publiek, maar brick als zelfstandig naamwoord niet of veel minder, @IdrizV)
ia de functie Smart Script kan hij handgeschreven notities omzetten in een meer leesbare variant, terwijl Math Notes geschreven sommen omzet in sommen die het kan uitrekenen.
meer leesbare → leesbaardere (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=leesbaar en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)

• richy3908
nieuws: Discord brengt biometrisch inloggen en versleutelde audio- en videoge...
Discord brengt biometrisch inloggen en versleutelde audio- en videogesprekken
videogesprekken → videogesprekken uit (want het gaat om het werkwoord uitbrengen, niet het werkwoord brengen, @YannickSpinner)

• richy3908
nieuws: Mozilla sluit eind dit jaar eigen Mastodon-server
Dat is een eigen sociale netwerk gebaseerd op Mastodon.
een eigen sociale netwerk → een eigen sociaal netwerk (want netwerk is een het-woord, @IdrizV)

• richy3908
nieuws: Privacyexperts uiten bezorgdheid over online leeftijdsverificatie in ...
Ook waarschuwen de organisaties dat gevoelige gegevens, zoals de internetgeschiedenis of biometrische informatie, kunnen worden blootgesteld.
blootgesteld → blootgegeven (zie ook lemma blootstellen in de Dikke Van Dale en vergelijk met lemma blootgeven, @Andrei Stiru)
In plaats van leeftijdsverificatie als oplossing, pleiten de organisaties voor een ‘meer holistische aanpak’.
meer holistische → holistischere (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=holistisch en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)

• richy3908
nieuws: Snapchat kondigt nieuwe AR-bril aan maar brengt hem niet uit
Die versies daarvoor waren wel voor consumenten te koop.
Die versies daarvoor → De versies daarvoor

• richy3908
nieuws: RCS-berichten tussen iOS en Android krijgen end-to-end-encryptie
RCS-berichten tussen iOS en Android krijgen end-to-end-encryptie
end-to-end-encryptie → end-to-endencryptie (onnodig koppelteken, @arnoudwokke; zie ook https://woordenlijst.org/...l?q=end-to-endbeveiliging en https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-6)
RCS-berichten tussen iOS en Android krijgen op termijn end-to-end-encryptie.
end-to-end-encryptie → end-to-endencryptie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvdberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 11:34
nieuws: Oracle brengt Java 23 uit met twaalf JDK Enhancement-voorstellen

Eerste zin van de intro:
Oracle heeft Java 23 uitgebracht, dat prestaties en runtime verbeterd.
Dat moet zijn '[...] runtime verbetert', met een 't' dus, want het is 3e persoon enkelvoud in de tegenwoordige tijd. (of alternatief '[...] runtime heeft verbeterd', dan is het een voltooid deelwoord en dus wel met een 'd')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:04

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
richy3908 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:36:
[...]

Is dat zo, dat het 'totaal onleesbaar' is? Of nou ja, in ieder geval 'niet optimaal leesbaar'. Het woord is twee letters langer dan een woord als langetermijnplanning; wordt dat woord nu ook gezien als 'totaal onleesbaar'/'niet optimaal leesbaar' en gaat het voortaan geschreven worden als lange-termijnplanning, langetermijn-planning of, God verhoede, lange-termijn-planning?

Ik had juist van @Delpozo begrepen dat Tweakers veel en veel terughoudender is met het gebruik van koppeltekens om de leesbaarheid te bevorderen (i.t.t. de gemiddelde krant waar er te pas en te onpas, maar mijns inziens vooral te onpas, met 'de leesbaarheid bevorderende' koppeltekens wordt gestrooid) en het eigenlijk alleen doet bij écht lange samenstellingen. Nu hij met pensioen is, betekent dit dan ook meteen een verandering in beleid? Want ik heb nl. heel wat suggesties gedaan waarbij ik als argumentatie 'onnodig koppelteken' gebruik en zo'n beetje 99 van de 100 keer wordt mijn suggestie gewoon overgenomen, dus ik ben benieuwd of ik daarmee moet stoppen omdat het toch nutteloos is en zo nee, onder welke voorwaarden het geen zin heeft om onnodig koppeltekengebruik aan te geven in posts.
Het beleid blijft hetzelfde, maar ook onveranderd is dat dit topic alleen voor echte fouten is. Hier mogen we wel wat strenger op zijn om eindeloze discussies te voorkomen. @Bux666 wil graag een koppelteken voor de leesbaarheid, terwijl jij het liever niet wilt. De betreffende eindredacteur neemt de beslissing. Ik heb het daarom nu aangepast zoals ik het er origineel heb neergezet (vorigegeneratieproduct). We proberen bij de eindredactie een zo goed mogelijke inschatting te maken over de leesbaarheid, maar soms zal de ene lezer vinden dat er beter een koppelteken gebruikt kan worden, terwijl de andere lezer vindt dat een koppelteken overbodig is. Als er in een tekst zowel 'vorigegeneratieproduct' als 'vorige-generatieproduct' wordt gebruikt, is dat natuurlijk slordig. Als jullie dat hier melden, passen we het wel aan.

• richy3908
MoniqueVdB schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:28:
[...]

Het beleid blijft hetzelfde, maar ook onveranderd is dat dit topic alleen voor echte fouten is. Hier mogen we wel wat strenger op zijn om eindeloze discussies te voorkomen. @Bux666 wil graag een koppelteken voor de leesbaarheid, terwijl jij het liever niet wilt. De betreffende eindredacteur maakt de beslissing. Ik heb het daarom nu aangepast zoals ik het er origineel heb neergezet (vorigegeneratieproduct). We proberen bij de eindredactie een zo goed mogelijke inschatting te maken over de leesbaarheid, maar soms zal de ene lezer vinden dat er beter een koppelteken gebruikt kan worden, terwijl de andere lezer vindt dat een koppelteken overbodig is. Als er in een tekst zowel 'vorigegeneratieproduct' als 'vorige-generatieproduct' wordt gebruikt, is dat natuurlijk slordig. Als jullie dat hier melden, passen we het wel aan.
Oké, duidelijk, bedankt voor je antwoord.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er zit een taalfoutje in je antwoord … Het is nl. 'een beslissing nemen', niet 'een beslissing maken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Oeps, snel aangepast!

• richy3908
O ja, en overigens was het ene woord vorige-generatieproduct en het andere woord vierdegeneratieproduct, dus ze waren niet 100% gelijk aan elkaar. Ik zou het zelf inconsequent vinden, maar ook daar kan een eindredacteur natuurlijk anders over beslissen, nl. dat een koppelteken de leesbaarheid bevordert bij vorige-generatieproduct, maar dat een koppelteken voor de leesbaarheid bij vierdegeneratieproduct niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
richy3908 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:45:
[...]

O ja, en overigens was het ene woord vorige-generatieproduct en het andere woord vierdegeneratieproduct, dus ze waren niet 100% gelijk aan elkaar. Ik zou het zelf inconsequent vinden, maar ook daar kan een eindredacteur natuurlijk anders over beslissen, nl. dat een koppelteken de leesbaarheid bevordert bij vorige-generatieproduct, maar dat een koppelteken voor de leesbaarheid bij vierdegeneratieproduct niet nodig is.
Klopt, het voorbeeld was hypothetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
richy3908 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:14:
nieuws: AP vindt nieuw budget 'niet genoeg om zelfs aan meest basale eisen te...

[...]

meest basale → basaalste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=basaal en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @TijsZonderH)

[...]

meest basale → basaalste

[...]

parlementaire enquêtecommissie → parlementaire-enquêtecommissie (want anders is de commissie parlementair en niet de enquête)

[...]

meest basale → basaalste

[...]

[...]

het → zij (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=autoriteit)

[...]

zijn → haar

[...]

Ik heb 'meest basale' laten staan omdat het een quote is (overgenomen uit een tekst van de AP).

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:29

joeri1

Cloud Engineer

https://tweakers.net/nieu...n-met-inc-ransomware.html
De INC-ransomware is gemaakt door INC Ransom, een raas die al sinds juli 2023 wordt gebruikt bij aanvallen op publieke en private organisaties, zegt .
raas -> RaaS, dit maakt het duidelijker dat het om `Ransomware as a Service` gaat.

• richy3908
nieuws: Accu iPhone 16 is los te maken met stroom uit 9V-batterij
Met een lage spanning op de lijm moet de accu automatisch los komen uit de behuizing.
los komen → loskomen (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=loskomen, @arnoudwokke)

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 22:32
nieuws: Nintendo en The Pokémon Company klagen maker Palworld aan
Nintendo en The Pokémon Company zijn de rechtszaak op 18 september in Tokyo gestart
In het Nederlands heet die stad Tokio.

• Sleip
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nieuws: Inlichtingendiensten VS: 2700 Nederlandse apparaten zitten in Chinees...

Laatate zin: "...en zegt dat een deel van de gebruikers van de apparaten een melding krijgen." => krijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
"waardoor de radiotelescopen als het ware verblindt kunnen raken"

*verblind

nieuws: Onderzoek: nieuwe Starlink-satellieten verstoren radiotelescopen veel...

• Bux666
nieuws: TransIP voegt nieuwe performancenodes voor Kubernetes toe
De P2-nodes zijn de goedkoopste optie en komen met twee vcpu's en 4GB aan ramgeheugen. Hiervoor wordt 0,0372 euro per uur gerekend. De P4-nodes krijgen vier vcpu's en 8GB ramgeheugen. De P8-nodes zijn de duurste optie, met een prijs van 0,1488 euro per uur. Deze nodes hebben acht vcpu's en 16GB aan ramgeheugen.
De uurprijs ontbreekt in de tekst voor de P4-nodes.

Suggestie: De P4-nodes krijgen vier vcpu's en 8GB ramgeheugen en heeft een prijs van 0,0744 euro per uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Bux666 op 19-09-2024 15:44 ]

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
joeri1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:12:
https://tweakers.net/nieu...n-met-inc-ransomware.html

[...]

raas -> RaaS, dit maakt het duidelijker dat het om `Ransomware as a Service` gaat.
We schrijven dit soort afkortingen met kleine letters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oja

oja

nieuws: Imec presenteert solidstateaccu met energiedichtheid van 1070Wh/l
Vooralsnog vermeld het onderzoeksinstituut alleen de energiedichtheid van de solidstateaccu.
vermeld → vermeldt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-08 18:48

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArremeR
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-09 14:33
Alibaba brengt meer dan honderd opensourece-taalmodellen uit

nieuws: Alibaba brengt meer dan honderd opensourece-taalmodellen uit

Open sourece moet open source zijn.

• oja

oja

nieuws: Xiaomi gaat klaptelefoon Mix Flip buiten China uitbrengen
Waar de telefoon uit komt en wat de prijs gaat zijn, heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.
uit komt → uitkomt
De Mix Flip is de eerste telefoon van Xiaomi die over de lengte kan worden dubbelgevouwen.
over → in (volgens mij is het hier namelijk over de breedte, maar in de lengte)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
nieuws: EU-hof: Booking hoeft lagere prijs voor hotels op eigen site niet te ...
De uitspraak heeft voooralsnog geen concrete gevolgen.
o teveel

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 21:35
https://tweakers.net/nieu...ece-taalmodellen-uit.html

In de titel (en slug): opensourece -> opensource

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

nieuws: EU-hof: Booking hoeft lagere prijs voor hotels op eigen site niet te ...

Artikel is slecht leesbaar. Mist ook de daadwerkelijke conclusie van eu hof

Hier staat een imho duidelijkere samenvatting van de uitspraak. ( dit is het ministerie van buitenlandse zaken )
https://ecer.minbuza.nl/-...n-aangemerkt?redirect=%2F

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
LuCarD schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:54:

Artikel is slecht leesbaar. Mist ook de daadwerkelijke conclusie van eu hof

Hier staat een imho duidelijkere samenvatting van de uitspraak. ( dit is het ministerie van buitenlandse zaken )
https://ecer.minbuza.nl/-...n-aangemerkt?redirect=%2F
Als je feedback hebt op de inhoud van een artikel, kun je daar beter een nieuw topic voor aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spleasure
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 08:13

Spleasure

Ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Bedankt, de m-en zijn verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berdie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 14:23
download: Bitwarden 2024.9.1

Software-update: Bitwarden 2024.9.1

artikel staat:

In versie 2024.8.2 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Is gecorrigeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

nieuws: Samsung begint massaproductie van PM9E1-PCIe 5.0-ssd's voor consumenten
Volgens Samsung heeft de nieuwe PM9E1 meer dan twee keer zo'n hoge snelheid dan eerdere modellen.
dan → als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:34

jdh009

FP ProMod
Het algoritmeregister bevat inmiddels 502 algoritmes.
Slechts 13 van de 509 algoritmes zijn afkomstig van een ministerie
509 of 502? Eén van de twee kan correct zijn, maar in ieder geval niet allebei.

nieuws: Algoritmeregister bevat meer dan 500 algoritmes, weinig van Rijksover...
@TijsZonderH
Bij de start van het register had de Belastingdienst nog een algoritme online staan.
geen of één?

[ Voor 9% gewijzigd door jdh009 op 20-09-2024 19:00 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

.geek: Microsoft wil notoire Three Mile Island-kerncentrale herstarten voor d...
De reacties kon in zijn hoogtijdagen genoeg energie opwekken om 800.000 huishoudens van stroom te voorzien.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oja

oja

nieuws: Tor-ontwikkelaars zeggen dat netwerk veilig is na verhaal over deanon...
The Tor Project verklaart dat nadat een Duits schreef over meerdere opsporingszaken waarbij iemand via Tor zou zijn achterhaald.
een Duits schreef → een Duits tv-programma schreef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

The Tor Project zegt zeker te weten dat het netwerk over het algemeen nog veilig is, aangezien de gebruikte methode niet langer relevant zijn voor huidige gebruikers.
relevant zijn → relevant zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

Desondanks vragen de maker aan gebruikers om meer informatie van wie dat mogelijk heeft.
de maker → de makers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

Desondanks vragen de maker aan gebruikers om meer informatie van wie dat mogelijk heeft.
Het gedeelte 'van wie dat mogelijk heeft' kan wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

De makers benadrukken dat de aanval niets te maken heeft met exit-nodes, die vaak worden aangehaald in discussie over de anonimiteit van het netwerk.
in discussie → in de discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-09 19:03
@TijsZonderH

Woordje gemist in: nieuws: Tor-ontwikkelaars zeggen dat netwerk veilig is na verhaal over deanon...

dat nadat een Duits schreef over meerdere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:46

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Inmiddels weer bij, dank allen!
jdh009 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:59:
[...]

[...]

509 of 502? Eén van de twee kan correct zijn, maar in ieder geval niet allebei.

nieuws: Algoritmeregister bevat meer dan 500 algoritmes, weinig van Rijksover...
@TijsZonderH

[...]

geen of één?
Eentje, onze Schrijfwijzer zegt dat we dan 'een' moeten gebruiken maar ik heb er 'één' van gemaakt voor de duidelijkheid.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude Reine
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 12:30
De beste thuisserver - Desktop Best Buy Guide

Eerste alinea:
"bewarkingscamera's" = bewakingscamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsiebert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 14:36
Software-update: WinNc 10.8.0.0

Een licentie kost normaal drie tientjes, maar erg geldt een tijdelijke herfstkorting waar 35% korting wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
De FBI, NSA en Cyber National Mission Force uit de VS waarschuwen dat 2700 Nederlandse apparaten onderdeel uitmaken van een Chinees botnet.
onderdeel uitmaken → onderdeel zijn (of anders deel uitmaken; zie ook lemma onderdeel in de Dikke Van Dale, @arnoudwokke)

Update: zie ook https://taaladvies.net/on...an-of-onderdeel-zijn-van/, dus volgens de NTU is onderdeel uitmaken tegenwoordig wel in orde.
Op de centrale server draait het programma Sparrow die een ip-adres van China Unicom Beijing Province Network gewhitelist heeft voor controle over het botnet.
ip-adres → IP-adres (zie ook de Tweakers-schrijfwijzer)
Op de centrale server draait het programma Sparrow die een ip-adres van China Unicom Beijing Province Network gewhitelist heeft voor controle over het botnet.
gewhitelist → geallowlist (als je politiek correct wilt zijn als redactie, dan kunnen woorden als blacklist en whitelist echt niet meer)

[ Voor 6% gewijzigd door richy3908 op 20-09-2024 22:07 . Reden: De NTU over onderdeel uitmaken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: YouTube kondigt functie aan voor sociaal netwerk binnen eigen dienst
De bedoeling is dat videomaker en hun fans via YouTube gaan communiceren in plaats van uit te wijken naar andere platforms.
videomaker en hun fans → videomakers en hun fans (eerst wilde ik nog een videomaker en hun fans suggereren, tot ik me realiseerde dat vanwege hun er nog maar één mogelijkheid overbleef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Oracle brengt Java 23 uit met twaalf JDK Enhancement-voorstellen
Ook zijn er een aantal verbeteringen toegevoegd, waaronder twaalf zogenaamde JDK Enhancement Proposals, of jep's.
jep's → jeps (of anders JEP's; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=17-3, regel 17.C, artikel b2, @EvelineM. Ik zou jep in ieder geval uitspreken als jep en niet als j-e-p en als de redactie dat ook doet en de afkorting met kleine letters wil schrijven, is de apostrof incorrect)
Concreet moet deze verbetering ervoor zorgen dat beginners hun eerste Java-programma's kunnen schrijven, zonder dat ze eerst features moeten leren kennen die bedoeld zijn voor grotere en meer complexe programma's.
meer complexe → complexere (zie ook https://woordenlijst.org/...dex.html?q=complex&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

nieuws: Tor-ontwikkelaars zeggen dat netwerk veilig is na verhaal over deanon...

Volgens de makers zou die gebruikers verouderde software hebben.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Onderzoek: nieuwe Starlink-satellieten verstoren radiotelescopen veel...
Veel objecten in de ruimte zenden licht uit op het elektromagnetische spectrum.
op het elektromagnetische spectrum → in het elektromagnetische spectrum (zie ook lemma spectrum in de Dikke Van Dale, @EvelineM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Anker roept meer powerbanks terug wegens brandgevaar
Een aantal lithium-ionbatterijen in de powerbanks kunnen oververhit raken, met brandgevaar als gevolg.
lithium-ionbatterijen → lithiumionbatterijen (zie ook https://woordenlijst.org/...html?q=lithiumionbatterij, @EvelineM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Best Buy Guide: De beste thuisserver
Deze twee WD Red Plus-hdd's met een opslagcapaciteit van 12TB per stuk zijn een mooie middle-of-the-road-optie, maar je kunt ze tegenwoordig ook dubbel zo groot kopen.
middle-of-the-road-optie → middle-of-the-roadoptie (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-6, @willemdemoor en @Tomas Hochstenbach)

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 10:54
Nieuws: Tor-ontwikkelaars zeggen dat netwerk veilig is na verhaal over deanonimisering:
Volgens de makers zou die gebruikers verouderde software hebben.
*zouden

vrede in rust

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 11:44
nieuws: Samsung begint massaproductie van PM9E1-PCIe 5.0-ssd's voor consumenten
Het lijkt er daarom op dat de PM9E1 de basis kan worden van de toekomstige generatie van ssd'd, een opvolger van de 980.
ssd's

π MW finishers

• richy3908
nieuws: ACM houdt ondanks bezwaar LG-boete om tv-prijsafspraken in stand
ACM houdt de boete die was opgelegd tegen LG om het maken van verboden prijsafspraken in stand.
opgelegd tegen → opgelegd aan (want LG is meewerkend voorwerp en dus is aan het enige correcte voorzetsel, @Hayte; zie ook lemma opleggen, betekenis 8 in de Dikke Van Dale)
Een leverancier mag hierbij ook niet ingaan op klachten van winkels als concurrenten producten met een lagere prijs aanbieden.
met een lagere prijs → tegen een lagere prijs (zie ook lemma aanbieden in de Dikke Van Dale, betekenis 3)

• richy3908
nieuws: Bankhelpdeskfraudeur die 200.000 euro stal krijgt veertig maanden cel...
Tijdens de gesprekken hield hij de slachtoffers aan de praat en liet hij hen enkele remoteaccesstools zoals Anydesk installeren.
Anydesk → AnyDesk (zie ook https://anydesk.com/, @TijsZonderH)

• richy3908
download: Zorin OS 17.2
In versie 17.2 treffen we onder meer verbeterde personalisatieopties aan, zijn veel applicaties bijgewerkt, waaronder LibreOffice, en is de beveiliging en compatibiliteit verbeterd.
is → zijn (want de beveiliging en compatibiliteit is onderwerp en meervoud, @Drobanir)

• richy3908
nieuws: NextEnergy gaat gratis P1-dongel van Chargee aanbieden aan klanten
Dat gebeurt in samenwerking met Chargee, dat de app levert waarmee gebruikers hun energieverbruik in real time kunnen bekijken.
energieverbruik → energiebruik (zie ook de Wet van behoud van energie en deze forumpost van Delpozo, @TijsZonderH; verderop in het artikel wel correct geschreven)

• oja

oja

nieuws: Belgische Innoptus Solar Team wint voor het eerst Zuid-Afrikaanse zon...
Op dag vijf lukte het de Leuvense studenten om de voorsprong de rest van de race te behouden en alsmaar te vergroten.
Op → Vanaf

• oja

oja

Elke dag was er een wisselend parcours, maar steeds een aanwezig optioneel stuk in de route dat teams zo vaak als mogelijk konden afleggen; men moest alleen elke dag om 17:00 uur bij de verplichte dagelijkse stopplek arriveren.
maar steeds → maar met steeds

• richy3908
Die vallen overigens onder de categorie 'organisatie-onderdeel', waar in totaal veertien algoritmes onder vallen.
organisatie-onderdeel → organisatieonderdeel (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, @TijsZonderH; zie ook https://woordenlijst.org/...ml?q=organisatieonderdeel)
Ook opvallend is dat de Nationale Politie slechts een algoritme in het register heeft opgenomen.
een algoritme → één algoritme (om het consistent te houden, want er is in de vorige zin ook voor gekozen om één i.p.v. een te schrijven)
Het register komt vanuit een wens van de politiek in de nasleep van de toeslagenaffaire, maar het is ook in voorbereiding van de AI-verordening.
in voorbereiding van → ter voorbereiding op (zie ook lemma voorbereiding in de Dikke Van Dale, betekenis 1, voorbeeldzin ter, als voor­be­rei­ding (dienen) op of voor …)
Eind vorig jaar was het nog niet mogelijk om hoog-risico-algoritmes in te zien.
hoog-risico-algoritmes → hoogrisicoalgoritmes (onnodige koppeltekens, ook het tweede, want oa levert geen klinkerbotsing op; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=hoogrisico*)
Inmiddels kunnen gebruikers wel 'hoog-risico-AI-systemen' inzien.
hoog-risico-AI-systemen → hoogrisico-AI-systemen (van hetzelfde laken een pak)

• richy3908
Dat publiceerde eerder deze week een verhaal over hoe opsporingsdiensten Tor-gebruikers wisten te achterhalen via een zogenaamde 'timing-analyse'.
timing-analyse → timinganalyse (onnodig koppelteken, @TijsZonderH)
Panorama vroeg wel feedback aan de Duitse Chaos Computer Club, die wel meer informatie kregen.
kregen → kreeg (want club is enkelvoud)
Die zou Ricochet hebben gebruikt, een inmiddels niet meer ondersteunde instant-messaging-app die bovenop het Tor-netwerk draait.
instant-messaging-app → instantmessagingapp (onnodige koppeltekens)
Die zou Ricochet hebben gebruikt, een inmiddels niet meer ondersteunde instant-messaging-app die bovenop het Tor-netwerk draait.
bovenop het Tor-netwerk → boven op het Tor-netwerk (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/)
De makers benadrukken dat de aanval niets te maken heeft met exit-nodes, die vaak worden aangehaald in discussies over de anonimiteit van het netwerk.
exit-nodes → exitnodes (onnodig koppelteken)

• richy3908
nieuws: Amazon Web Services begint voor het eerst eigen bugbountyprogramma
Verder krijgen hackers geen beloning wanneer het onwaarschijnlijk is dat gebruikersinteractie plaatsvindt, maar ook wanneer er 'geen security-impact in de echte wereld' is, bijvoorbeeld met CSV-injections.
security-impact → securityimpact (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing, @TijsZonderH)
Voorheen was het alleen mogelijk om bugs bij Amazon aan te dragen, maar die kwamen dat terecht tussen alle meldingen over problemen bij Amazons webshop.
dat → dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

nieuws: Xiaomi gaat klaptelefoon Mix Flip buiten China uitbrengen

Waar de telefoon uitkomt en wat de prijs gaat zijn, heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.

De Mix Flip is vanaf 760 euro verkrijgbaar.

Lijkt me een tegenstrijdigheid :?

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:28

Kevinkrikhaar

Redacteur
Tot hier aangepast, dank weer voor het melden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Belgische Innoptus Solar Team wint voor het eerst Zuid-Afrikaanse zon...
Die race verliep nek-aan-nek tussen het Leuvense team en het team van de TU Delft, maar door een probleem met de accu en schade aan het zonnepaneel wisten de Belgen de Nederlanders op de laatste dag niet meer in te halen.
nek-aan-nek → nek aan nek (alleen bij gebruik in een samenstelling worden de spaties vervangen door koppeltekens, @Kevinkrikhaar; zie ook lemma nek-aan-nekrace in de Dikke Van Dale, betekenis 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Bloomberg: EU wil dat Google concurrentie prominenter weergeeft in zo...
De EC vindt naar verluidt dat de manier waarop concurrenten worden getoond op zoekdiensten zoals Google Vluchten en Google Hotels, de Digital Markets Act overschrijdt.
op zoekdiensten → in zoekdiensten (in de titel is al in als voorzetsel gebruikt en dat lijkt me een logischer voorzetsel dan op, tevens is het wel zo consistent, @Kevinkrikhaar)
De Commissie vindt dat Google onder de DMA concurrerende producten op zijn zoekdiensten prominenter moet weergeven, schrijft Bloomberg.
op zijn zoekdiensten → in zijn zoekdiensten
Een woordvoerder van de techreus laat tegen Bloomberg weten dat het bedrijf heeft geprobeerd om 'de behoeften van verschillende soorten websites' te balanceren en tegelijkertijd 'de keuze van de gebruiker te respecteren'.
tegen Bloomberg → aan Bloomberg (zie ook lemma weten betekenis 16 in de Dikke Van Dale, waarbij duidelijk wordt dat iemand in de voorbeeldzin iem. iets laten weten meewerkend voorwerp is, dus is aan het enig juiste voorzetsel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

nieuws: Ex-Apple-ontwerper Johny Ive werkt samen met OpenAI aan AI-hardware

In de titel:
Ex-Apple-ontwerper Johny Ive werkt samen met OpenAI aan AI-hardware
Johny → Jony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

nieuws: Boeing ontslaat hoofd van zijn ruimtevaart- en defensieafdeling
Operationeel directeur Steve Parker zal de taken en verantwoordelijkheden van de man tijdelijk overnemen.
Technisch gezien geen fout, maar 'de man' klinkt nogal abstract. Kan hier niet beter "Colbert" (de naam van de man) gemeldt worden?

Idem voor "ruimtetuig", dat klinkt nogal negatief, 'ruimtevaartuig' dekt de lading net zo goed, en komt minder negatief over?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandmanneke
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
review: Samsung Galaxy Book4 Edge - Voorzien van Qualcomms snelste Elite X-soc
De laptop is van twee ventilators voorzien, die bij webbrowsen uitstaan.
uitstaan → uit staan (uitstaan en aanstaan in de betekenis van ingeschakeld/uitgeschakeld zijn zijn incorrect; zie ook https://zoeken.vandale.nl...2gwn%22%7D&query=uitstaan, @PiweD)
Een verwisselbare ssd is er ook niet, omdat de Book4 Edge opvallend genoeg van UFS 4.0 gebruik maakt, met sequentiële leessnelheden van 2800MB/s en schrijfsnelheden van nog geen 600MB/s.
gebruik maakt → gebruikmaakt (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=gebruikmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Oekraïne bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritische infr...
Volgens Kyrylo Budanov, het hoofd van de Oekraïense defensieve inlichtingendienst kunnen de Russische geheime diensten ook berichten van Telegram-gebruikers inkijken, zelfs als die verwijderd zijn.
Budanov, het hoofd van de Oekraïense defensieve inlichtingendienst kunnen → Budanov, het hoofd van de Oekraïense defensieve inlichtingendienst, kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Ex-Apple-ontwerper Jony Ive werkt samen met OpenAI aan AI-hardware
De technologie zou volgens de heren meer kunnen doen voor een gebruiker dan traditionele software, omdat het bijvoorbeeld meer complexe verzoeken kan verwerken.
meer complexe → complexere (zie ook https://woordenlijst.org/...dex.html?q=complex&pos=AA en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, @JayStout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompidompi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 18:31
https://tweakers.net/geek...ten-voor-datacenters.html
Experts zijn sceptisch of dat lukt, maar het bedrijf zegt dat het na een jaar 50MW aan energie aan Microsoft wil kunnen leveren.
De eenheid: Watt en de grootheid: energie zijn niet verenigbaar. Voor energie gebruikt men bijvoorbeeld Joule en bij het gebruik van Watt heeft men het over vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otandreto
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Paula Januszkiewicz (Cqure): ‘Kunstmatige intelligentie in cybersecurity’

Missende T?
He bedrijf biedt naast technische oplossingen diverse cybersecuritytrainingen aan, waaronder technische trainingen voor IT-personeel en cybersecurity-bewustmakingstrainingen voor werknemers, leidinggevenden en bestuursleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja

oja

review: Oura vs Ultrahuman, RingConn en Samsung - Review van slimme ringen
De smartring lijk een goede optie voor wie gezondheidsfuncties zoals slaap, herstel, activiteit en stappen wil meten, maar geen smartwatch wil dragen.
lijk → lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Is ook verbeterd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bux666
nieuws: Amazon Web Services begint voor het eerst eigen bugbountyprogramma
Daarvan zegt Amazon dat de melding wel doorzet naar klanten.
dat de melding wel doorzet → dat ze de melding wel doorzet -of- dat de melding wel doorgezet wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thonz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
nieuws: Gebruikers melden problemen met touchscreen iPhone 16 Pro - update
quote: Tweakers
Het probleem treedt niet consistent op en lijkt voornamelijk in de Instellingen van toepassing te zijn. `
Ik denk dat jullie het woord consequent bedoelen. Consistent is een anglicisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
nieuws: Bètaversie WhatsApp bevat functie om ongewenste berichtenstroom te bl...
Uit de omschrijving blijkt dat WhatsApp enkel berichten van onbekende accounts blokkeert als er sprake is van een hoog aantal verstuurde berichten.
hoog aantal → groot aantal (naar mijn beste weten heb je het over grote/kleine aantallen, niet hoge/lage aantallen, @JayStout; ik kan het niet hard maken, alleen dat als ik zoek op hoog aantal in de Dikke Van Dale, ik niks vind, maar zoekend op groot aantal, vind ik een voorbeeldzin waarin die woordcombinatie wordt gebruikt)
Hoe hoog dat aantal moet zijn, is niet duidelijk.
hoog → groot
Thonz schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:27:
nieuws: Gebruikers melden problemen met touchscreen iPhone 16 Pro - update

[...]

Ik denk dat jullie het woord consequent bedoelen. Consistent is een anglicisme.
Incorrect, zie ook lemma consistent in de Dikke Van Dale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB

MoniqueVdB

Eindredacteur
Topicstarter
Tot hier aangepast. Consistent is inderdaad correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bux666
download: FreeBSD 13.4
Licentietype Adware
Adware → Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bux666
download: Double Commander 1.1.18
Versie 1.1.17 is uitgekomen en de changelog voor die uitgave ziet er als volgt uit:
Versie 1.1.17 → Versie 1.1.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Sack
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35
nieuws: Keuring toont onbekend Nintendo-apparaat met vermoedelijk radarfunctie

wirelss device -> Wireless device

Ik dacht dat het een spelfout was in FCC documenten en dat die exact overgenomen was, maar daar staat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
nieuws: Google moet in Argentinië gesideloade app verwijderen van Android-tel...

e verwijderen. Versie 6.2.5 is volgens de site de

6.2.5-->6.5.2
Zoals ook eerder in het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M[C]
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:12
nieuws: VS verbiedt auto's met Chinese hardware per 2029

in de titel gaat het over hardware
in het artikel gaat het over software

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
review: Smartrings: Oura versus Ultrahuman, RingConn en Samsung
Na activity trackers en smartwatches is een derde categorie apparaten in opkomst die data over gezondheid en activiteit bijhoudt: de slimme ring, ook wel smartring genoemd.
activity trackers → activitytrackers (of nog beter, activiteitstrackers, @Eric van Ballegoie; zie ook lemma tracker in de Dikke Van Dale)
De buitenkant is doorgaans gemaakt van titanium, maar aan de binnenkant bevindt zich onder een laag doorzichtig epoxy een accu, een bluetooth-radio, geheugen, een microprocessor, en sensoren die acceleratie, beweging, temperatuur, hartslag en bloedzuurstofsaturatie meten.
bluetooth-radio → bluetoothradio (onnodig koppelteken)
Slimme ringen zijn niet voorzien van een schermpje of speaker, maar gebruiken een smartphone-app om data en inzichten met de gebruiker te delen.
smartphone-app → smartphoneapp (onnodig koppelteken, want geen klinkerbotsing)
De korte versie is dat een smartring een geminiaturiseerde opvolger is van de oude activity tracker, zo’n polsbandje zonder beeldscherm zoals de eerste generaties Fitbit-apparaten.
activity tracker → activiteitstracker
De kwaliteit van die tips verschilt, en ook het aantal onderwerpen waarover de ring-apps je van dienst willen zijn, varieert.
ring-apps → ringapps (onnodig koppelteken)
Het geeft via smartphone-notificaties tips over het gebruik of vermijden van cafeïne, en het opzoeken van zonlicht.
smartphone-notificaties → smartphonenotificaties (onnodig koppelteken)
In dat laatste geval mis je geen functionaliteit, maar heb je uiteraard geen back-up van je data.
In dat laatste geval → In dat eerste geval (want eerst wordt in de zin ervoor lokaal opslaan genoemd en dan pas synchroniseren met de cloud)
De privacy policies van Oura, Ultrahuman, Ringconn, Colmi en Samsung zijn via voorgaande links te vinden.
privacy policies → privacypolicy's (dus ten eerste aan elkaar en ten tweede is het meervoud van policy in het Nederlands policy's; vergelijk met party's, baby's etc.)
De privacy policy van QRing is weinig specifiek en laat veel ruimte over met betrekking tot welke data wordt verwerkt en waar hij wordt opgeslagen.
privacy policy → privacypolicy
Bij de mat afgewerkte zilver/titaniumkleurige ringen vallen krasjes het minst op en zijn ze ook het minst storend.
zilver/titaniumkleurige → zilver-/titaniumkleurige
Dat gebeurt op dezelfde manier zoals horloges dat bovenop de pols doen, maar dan om de vinger.
bovenop de pols → boven op de pols (zie ook https://taaladvies.net/vlakbij-of-vlak-bij-de-school/)
De ringen van Oura, Ultrahuman en Samsung herkennen - in ieder geval in theorie - automatisch wanneer een sportactiviteit wordt gestart en proberen hem vervolgens vast te leggen.
hem → haar (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=activiteit)
Bovendien moet je - behalve bij Oura, die dit (meestal) automatisch doet - handmatig de registratie van een activiteit starten met de smartphone-app.
smartphone-app → smartphoneapp
Een handmatig geregistreerde workout met de Oura Ring en app
workout → work-out (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=work-out en https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=12-1, regel 12.B, artikel d)
Oura Ring slaapdata
Ring slaapdata → Ring-slaapdata
De Sleap-score van Oura kijkt uiteraard naar slaapduur, maar neemt ook slaapfasen, de timing van je slaap en de momenten dat je ’s nachts wakker wordt of veel beweegt mee in de berekening.
Sleap-score → Sleep-score
Op basis van die tags krijg je vervolgens meer specifieke tips en suggesties, bijvoorbeeld over de invloed van cafeïne op je slaapkwaliteit.
meer specifieke → specifiekere (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=specifiek en https://taaladvies.net/om...an-vergelijking-algemeen/, tenzij er daadwerkelijk meer tips en suggesties die specifiek zijn wordt bedoeld, maar ik betwijfel het)
vlnr: de Oura Ring app in de ochtend, middag en avond
Ring app → Ring-app

En ik zeg het nog maar een keertje, maar afkortingen zoals v.l.n.r. waarvan je de woorden uitspreekt waarvoor de letters staan, horen toch echt met punten geschreven te worden. Zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=vlnr en lemma v.l.n.r. in de Dikke Van Dale.
Later op de dag verandert de volgorde van het hoofdscherm en komt jouw ‘activity goal’ bovenin beeld te staan.
bovenin beeld → boven in beeld
Richting de avond verandert de app wederom en krijg je bovenin beeld een suggestie voor het tijdsbestek waarin je naar bed zou moeten gaan om optimaal uitgerust aan de volgende dag te beginnen.
bovenin beeld → boven in beeld
Oura Ring app
Ring app → Ring-app
Deze lijken niet volgens simpele if-this-then-that-regels te worden gegenereerd, maar echt op basis van patroonanalyse tot stand te komen.
if-this-then-that-regels → if-this-then-thatregels (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=6-6)
De Oura-ring herkent vrij nauwkeurig wanneer je wandelt, hardloopt of fietst en doet ook een gok naar wat je precies doet als het andere activiteiten denkt te herkennen.
het → hij (zie ook https://woordenlijst.org/...ndex.html?q=ring&pos=NOUI)
Helaas worden activiteiten niet altijd herkend, en als je even stilstaat, stopt Oura de activiteit vrijwel meteen, om vervolgens een nieuwe te starten als je verder gaat.
verder gaat → verdergaat (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=verdergaan)
Maar Ultrahuman toont daarnaast direct op het hoofdscherm nog veel meer data, zoals calorieën, stappen, rusthartslag, temperatuur, hrv (heart rate variability), slaaptekort of slaapoverzicht, je cardioleeftijd, VO2 max, en het aantal ‘slimme doelen’ dat je vandaag al hebt behaald.
VO2 max → VO2max (zie ook Wikipedia: VO2max)
vlnr: de Ultrahuman app in de ochtend, middag en avond
Ultrahuman app → Ultrahuman-app
Er is ook power plugs voor cafeïnegebruik, waarbij heel specifiek wordt aangegeven wanneer je wel en geen cafeïne mag nuttigen, en er is een vergelijkbare plug voor schermgebruik van je mobiele telefoon.
power plugs → een power plug
De meest nerdy power plug is ongetwijfeld die voor je ‘circadian alignment’, oftewel het bijstellen van je biologische klok.
meest nerdy → nerdyste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=nerdy)
De meeste power plugs zijn gratis, maar sommige door 'partners' ontwikkelde plugins zoals zijn betaald.
plugins → plug-ins (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=plug-in)
De meeste power plugs zijn gratis, maar sommige door 'partners' ontwikkelde plugins zoals zijn betaald.
zoals zijn → zoals ? zijn
AFib-herkenning, kost bijvoorbeeld $4,90 per maand
maand → maand.
De Ultrtahuman app stuurt heel veel notificaties
Ultrtahuman app → Ultrahuman-app (dus zowel Ultra i.p.v. Ultrta, als een koppelteken omdat het een samenstelling betreft)
Sterker nog, veel grafieken zijn zo onintuïtief dat je echt de uitleg moet lezen om te snappen wat er wordt bedoeld.
onintuïtief → contra-intuïtief (zie ook https://woordenlijst.org/...l?q=contra-intu%C3%AFtief en lemma contra-intu%C3%AFtief in de Dikke Van Dale)
Ultrahuman app
Ultrahuman app → Ultrahuman-app
Net als Oura heeft Ultrahuman een vrij uitgebreide (audio)catalogus met meditatie- en slaapoefeningen ingebouwd, maar het biedt ook ingebouwde podcasts, korte uitlegvideo's over gezondheid, en meerdere collecties met workoutvideo’s aan.
workoutvideo’s → work-outvideo’s
Ultrahuman Ring AIR slaapdata
AIR slaapdata → AIR-slaapdata
Het hoofdscherm toont als eerste een ‘wellness balance’ die gedurende de gehele testperiode als betafunctie aangemerkt bleef.
betafunctie → bètafunctie (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=b%C3%A8ta*)
Ringconn app
Ringconn app → Ringconn-app
RingConn Gen 1 slaapdata
1 slaapdata → 1-slaapdata
Er is wel een optie om handmatig binnen- en buiten hardlopen, buiten fietsen en buiten wandelen vast te leggen.
binnen- en buiten hardlopen → binnen en buiten hardlopen (want je laat niet een deel van een woord weg, maar een heel woord, dus een weglatingsstreepje is incorrect)
De Samsung Health-app is namelijk ontworpen als een companion-app voor horloges die zelf een scherm hebben en waarmee je als gebruiker dus op een heel andere manier interacteert.
companion-app → companionapp (onnodig koppelteken)
Samsung Health app
Health app → Health-app
Je krijgt de energiescore aan het begin van elke de dag, wat je kan helpen om te bepalen of je een zware workout moet dus, of juist beter rust kunt nemen.
workout → work-out
Samsung Galaxy Ring slaapdata
Ring slaapdata → Ring-slaapdata
In de periode dat ik twee Samsung ringen tegelijk testte had ik deze beiden aan een andere telefoon en andere Samsung accounts gekoppeld, de ringen wisten dus niet van elkaars bestaan.
Samsung ringen → Samsung-ringen
In de periode dat ik twee Samsung ringen tegelijk testte had ik deze beiden aan een andere telefoon en andere Samsung accounts gekoppeld, de ringen wisten dus niet van elkaars bestaan.
beiden → beide (want ringen zijn geen personen)
gekoppeld, de → gekoppeld; de (een komma is hier incorrect, omdat wat erop volgt een opzichzelfstaande zin is; zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/puntkomma)
Opvallend wat dat de meetwaarden vrijwel overeenkwamen en beide ringen op wat kleine afwijkingen na ook dezelfde energiescores gaven, maar dat de tips daarbij compleet verschilden.
wat → was (? Of laat het woord helemaal weg, ook een mogelijkheid)
Het lijkt er soms op alsof dat adviezen willekeurig uit een goede goed getrokken worden.
een goede goed → ?
Ook algemene tips en inzichten die soms bovenin de app worden getoond, grossieren vaak in algemeenheden.
bovenin de app → boven in de app
Prima tips tijdens voor nieuwe gebruikers, maar ik kreeg dit soort algemeenheden ook na ruim een maand nog voorgeschoteld.
tijdens voor → voor
Samsungs Health-app bevat onder het kopje ‘fitness’ ook een bibliotheek met videoworkouts en meditatie- en slaapoefeningen, maar hier wordt geen actieve koppeling naar gelegd vanuit de adviezen die de app je geeft op basis van de ringdata.
videoworkouts → videowork-outs
Dezelfde Ring lijkt onder meerdere merkt- en typenamen verkocht te worden.
merkt- → merk-
Achterop het doosje staat een QR-code die in eerste instantie linkte naar een download via een Chinese website, maar die op het moment dat ik dit artikel schrijf doorlinkt naar de Qring-app in de Google Play Store.
Achterop het doosje → Achter op het doosje
Persoonlijk heb ik de meeste ervaring met de Body Battery van Garmin.
Persoonlijk heb ik → Ik heb (niet per se een taalfout, maar zo voorkom je het niets toevoegende gebruik van het in deze context totaal nutteloze woord persoonlijk)
Drie van de geteste ringen geven ook een dagelijkse stress-score, waarbij een lagere score bij RingConn en Samsung beter is, terwijl dat bij Ultrahuman precies tegenovergesteld is.
stress-score → stressscore (onnodig koppelteken; zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=stresss*)
Stappentellen is op zich vrij eenvoudig voor apparaten met een ingebouwde accelerometer en gyroscoop, en de tabel hierboven laat dan ook een grote mate van overeenstemming zien tussen alle geteste apparaten.
Stappentellen → Stappen tellen
De smartring als product is nog volop in ontwikkeling, wat onder andere duidelijk werd doordat zowel Oura als Ultrahuman en RingConn tijdens mijn testperiode van bijna drie maanden allemaal meerdere - soms grote - app-updates hebben doorgevoerd die functionaliteit toevoegden of delen van de app veranderden.
app-updates → appupdates (onnodig koppelteken)
Van de vier geteste ringen ben ik zelf het meest te spreken over de Oura Ring Gen 3.
Oura Ring Gen 3 → Oura Ring Gen 3
De app geeft op elk moment van de dag de op dat moment meest relevante informatie, en doet dit op een duidelijke en begrijpelijke manier.
meest relevante → relevantste (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=relevant)
Ultrahuman heeft zich op veel punten laten inspireren door Oura, maar doet alles net wat nerdier, met méér data, méér kleurtjes, méér notificaties en - helaas - een wat minder overzichtelijke app die op sommige punten wat taai en lastig is te doorgronden.
nerdier → nerdyer (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=nerdy; staat gewoon in het GB, dus geen noodzaak om het woord cursief en op zijn Engels te schrijven)
En dan is er nog de Samsungs Galaxy Ring, die met 450 euro de duurste van het stel is.
de Samsungs Galaxy Ring → de Samsung Galaxy Ring (of anders Samsungs Galaxy Ring)
En dan is er nog de Samsungs Galaxy Ring, die met 450 euro de duurste van het stel is.
Samsungs Galaxy Ring → Samsungs Galaxy Ring
De Samsung Health smartphone-app die wordt gebruikt om data inzichtelijk te maken, is dezelfde die Samsung voor zijn smartwatches gebruikt en overduidelijk niet primair voor de Ring ontwikkeld.
Health smartphone-app → Health-smartphoneapp (ontbrekend noodzakelijk koppelteken en onnodig koppelteken)

In de tabel helemaal onderaan nog een paar taalfouten:
SpO2
SpO2 → SpO2 (zie ook Wikipedia: Zuurstofsaturatie)
Energie / herstelscore
Energie / herstelscore → Energie- / herstelscore
Calorieen
Calorieen → Calorieën
VO2 Max
VO2 Max → VO2max
Data export
Data export → Data-export
Strava (workouts)
workouts → work-outs
Pagina: 1 ... 43 ... 81 Laatste