nieuws: KPN verhoogt ook prijzen XS4ALL-abonnementen met maximaal 2,50 euro
Prijshoging (Tabelkop laatste kolom): --> Prijsverhoging.
Prijshoging (Tabelkop laatste kolom): --> Prijsverhoging.
Even voor de zekerheid - is dit wenselijk voor alle correcties, of alleen als het om punten met inhoudelijke impact gaat? Ik zie het namelijk niet in @Moonsugar's topicstart genoemd, en ging er van uit dat foutjes opgepakt worden door de redacteur die 'typo-dienst' heeft. Het alternatief is dat iemand in zijn/haar vrije tijd getagged wordt, of dat correcties tot zijn/haar volgende shift blijven liggen. Beiden leken me suboptimaal._Dune_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:47:
Heren hier boven, de volgende keer even de redacteur taggen. 😉
[ Voor 0% gewijzigd door multiplexer op 17-06-2024 08:49 . Reden: z'n => zijn/haar ]
Dit betreft alleen punten met inhoudelijke impact.multiplexer schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:48:
[...]
Even voor de zekerheid - is dit wenselijk voor alle correcties, of alleen als het om punten met inhoudelijke impact gaat? Ik zie het namelijk niet in @Moonsugar's topicstart genoemd, en ging er van uit dat foutjes opgepakt worden door de redacteur die 'typo-dienst' heeft. Het alternatief is dat iemand in zijn/haar vrije tijd getagged wordt, of dat correcties tot zijn/haar volgende shift blijven liggen. Beiden leken me suboptimaal.
Oei, is rechtgezet.DjoeC schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:33:
nieuws: Amerikaans Huis van Afgevaardigden stemt voor wet die DJI-drones verb...
Elise Stafnik -> Elise Stefanik
2x 'van' (Die heb je gemist @richy3908!)Medewerkers van NASA waren ervan overtuigd dat de ruimtesonde nog operationeel was en ontdekten in maart van van dit jaar dat er een probleem was ontstaan in een van de drie boordcomputers van het ruimtetuig: het flight data subsystem.
nauwkeuring -> nauwkeurigVolgens Chris Kempczinski, de ceo van McDonald's, was de spraakherkenningssoftware voor zo'n 85 procent nauwkeuring.
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Dark → Alone in the DarkKort na de release van de game Dark verschenen er al berichten dat een deel van het personeel van Pieces Interactive werd ontslagen.
Poep gebeurt, hè.Bux666 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:00:
nieuws: NASA: Voyager 1 levert opnieuw data van wetenschappelijke instrumenten
[...]
2x 'van' (Die heb je gemist @richy3908!)
moeten stellen → moeten doen (of anders kunnen stellen, @JayStout; zie ook lemma stellen in de Dikke Van Dale)Gurman schrijft in zijn nieuwsbrief dat de eerste bètaversies van iOS 18, iPadOS 18 en macOS Sequoia later deze zomer beschikbaar zullen zijn en dat ze het met een beperkt aantal AI-functies moeten stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Muyz op 17-06-2024 22:01 ]
i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20
Volgens mij moet het 'een kort geding' zijn?Dat stelt de Rechtbank Amsterdam nadat een anonieme Nederlandse gebruiker LinkedIn en moederbedrijf Microsoft in kort geding had gedaagd.
Met een beetje begrijpend lezen kom je er wel uit, maar ik zou voor de leesbaarheid aanbevelen om 'zijn computer' te vervangen door 'de computer van zijn cliënt', zodat helder is waar het aanwijzend voornaamwoord naar wijst.De advocaat van de gebruiker huurde het Engelse bedrijf Collective Shift in om aan te tonen dat zich zonder toestemming trackingcookies op zijn computer bevonden.
[ Voor 92% gewijzigd door Yariva op 18-06-2024 10:57 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Uit de ankeiler. Volgens mij is "densiteit" een anglicisme en gebruiken wij "energiedichtheid", maar ik kan het mis hebben. Googlen op deze term lijkt te suggereren dat "densiteit" in Vlaanderen wel eens gebruikt wordt.... met een energiedensiteit van 1000Wh/l.
[ Voor 12% gewijzigd door multiplexer op 18-06-2024 11:38 . Reden: Info over vlaanderen toegeveoegd. ]
onafhankelijk → onafhankelijkheidDaarnaast wil het kabinet factchecking stimuleren, terwijl de onafhankelijk van factcheckers gewaarborgd blijft.
mediawijs → mediawijsheidOok wordt er geïnvesteerd in initiatieven die mediawijs bevorderen, zoals isdatechtzo.nl en Dichterbij Nieuws.
op te halen → ophalenDaardoor kunnen ontwikkelaars tools bouwen om geautomatiseerd te posten, en statistieken over onder meer likes en reposts op te halen uit het platform.
op te halen → op kunnen halenDe api maakt het mogelijk om tools te bouwen waardoor bedrijven en organisaties hun posts voor andere sociale media kunnen doorzetten op Threads en daarnaast de statistieken op te halen over hoe goed die posts het doen.
Dit is een vertaling van onderstaande Engelstalige verbatim quote die al niet echt helder is."Apple is erg belangrijk omdat veel goede zaken gebeuren via de App Store, gebeurt via betalingsmechanismen, dus natuurlijk, ook al weet je dat ik kan zeggen dit is niet wat werd verwacht van een dergelijk bedrijf, natuurlijk zullen we precies handhaven met dezelfde topprioriteit als met elk ander bedrijf."
Maar ik zou het wel proberen te verhelderen in de vertaling (die vrijheid heb je dan wel, denk ik) →″[Apple] are very important because a lot of good business happens through the App Store, happens through payment mechanisms, so of course, even though you know I can say this is not what was expected of such a company, of course we will enforce exactly with the same top priority as with any other business.”
zou de schikking zou → zou de schikkingDe Europese Commissie zou de schikking zou ergens in de komende weken bekend maken, zo zegt de krant.
ontmoedigt → ontmoedigen (want annuleringskosten is onderwerp en meervoud, @sabineschults)De hoge annuleringskosten ontmoedigt klanten bovendien om te annuleren, stelt de DOJ, het Amerikaanse ministerie van Justitie.
Misschien ligt het aan mij, maar het gerechtelijke bevel eisen klinkt mij in de oren als een vreemde combinatie van woorden.Het Amerikaanse ministerie van Justitie eist onder meer het gerechtelijke bevel dat Adobe stopt met zijn 'misleidende praktijken' en wil dat de softwaregigant gedwongen wordt om consumenten te compenseren voor 'onterecht geïnde kosten'.
te eindigen → te laten eindigenBovendien wist het team hun kart als enige in het parkeervak te eindigen.
peer-to-peer leerconcept → peer-to-peerleerconcept (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=peer-to-peer*, @YannickSpinner)De school is 24 uur per dag open en hanteert een peer-to-peer leerconcept waarbij studenten elkaar onderling onderwijzen en controleren
peer-to-peer model → peer-to-peermodelTweakers sprak tijdens het evenement met meerdere studenten en alumni, die allemaal de flexibiliteit in het onderwijstraject en het peer-to-peer model als positief ervaren.
op haar eigen tempo → in haar eigen tempo (zie ook lemma tempo in de Dikke Van Dale)De 38-jarige studente Viktoriia uit Oekraïne geeft bijvoorbeeld aan hoe zij, met twee kleine kinderen en zonder financiële middelen, op haar eigen tempo de opleiding kan volgen.
op eigen tempo → in mijn eigen tempoOp Codam kan ik op eigen tempo projecten volgen die mij goed afgaan en kan ik langer de tijd nemen wanneer het lastiger is.
open staat → openstaat (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/index.html?q=openstaan)Ze geeft aan dat ze open staat om de opleiding enigszins aan te passen om aan de vereisten te kunnen voldoen, maar het blijft in het midden op welke punten dit dan zou zijn.
Dit mist 'ING' in de zin.De Nederlandse bank werkt aan een oplossing.
Menig is zo'n interessant edge-case woord, omdat het over een groep gaat, doch de samenstelling 'menig <groepsaanduiding>' altijd als enkelvoud gezien wordt. Mijns inziens zou het dus moeten zijn 'de baan van menig programmeur'. Tenzij we er van uit gaan dat elk van die programmeurs ook weer meerdere banen heeft.Op de vraag of AI binnenkort de banen van menig programmeur in gaat nemen, antwoordt ze...
[ Voor 0% gewijzigd door multiplexer op 19-06-2024 13:30 . Reden: Maak ik zelf een omissiefoutje 8)7 ]
"en of het de"en of het de informatie dan 'significant' zou zijn,
Extra puntje aan het eind van het artikel.Ook viel de groep een platform van Europol aan..
[ Voor 12% gewijzigd door multiplexer op 19-06-2024 13:07 . Reden: 2e typo toegevoegd. ]
"... dat Google gebruikers met de knop muziek laten laat toevoegen"De audio-knop staat naast de microfoon die steminput aanduidt, waardoor het voor de hand ligt dat Google gebruikers met de knop muziek laten toevoegen aan een zoekopdracht, meldt Android Police.
Ik ben dol op thee. Maar niet op een overbodige t.Voor dagelijks gebruikt wordt het product afgeraden.
Verkleinwoord "nachtlampje" is onzijdig. Dus geen die maar dat.Aan de voorkant zit een regulier nachtlampje diedat naar links en rechts gedraaid kan worden.
vsQualcomm schikt rechtszaak over misleiden aandeelhouders voor 45 miljoen dollar
Ergens tussen de titel en de tweede paragraaf zijn we 30 miljoen dollar kwijtgeraakt, of er zit een verschil tussen het bedrag waarvoor je schikt en hoeveel je overeenkomt te betalen... maar dan zou een kleine uitleg waar die 30.000 Benjamins gebleven zijn toch wel handig zijn?Qualcomm is op dinsdag in de VS overeengekomen om 75 miljoen dollar te betalen om de rechtszaak te schikken, schrijft persbureau Reuters.
[ Voor 6% gewijzigd door multiplexer op 19-06-2024 16:14 . Reden: Tagje voor Daan, want inhoudelijk ]
maar de release maar → maar de releaseDe dienst kwam oorspronkelijk in 2022 uit, maar de release maar bleef tot op heden beperkt tot een klein aantal andere landen.
vendor lock-in → vendorlock-in (zie ook https://woordenlijst.org/zoeken/?leidraad=12-1, regel 12.A, @arnoudwokke; ik denk dat we op een site als Tweakers een samenstelling als vendorlock-in wel als 'gebruikelijk' mogen beschouwen, dus vandaar dat mijns inziens regel 12.A opgaat en niet regel 12.C artikel b van toepassing is [en dan is het gebruikelijk op Tweakers om de samenstelling cursief af te drukken])Dit om vendor lock-in te voorkomen.
motorola razr+ → Motorola Razr+Een nieuw uitgelekte video toont de komende motorola razr+ 2024
Lupin deelt op X ook twee foto's van de standaard razr 50 2024.
razr → RazrMotorola kondigt op 25 juni de nieuwe razr-serie officieel aan.
https://www.motorola.com/nl/Bux666 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:52:
nieuws: Uitgelekte video toont opvouwbare motorola razr+ 2024
[...]
motorola razr+ → Motorola Razr+
[...]
[...]
razr → Razr
Mijn taalgevoel zegt me dat "uitstaan" aan elkaar geschreven wordt als het gaat om "ik kan taalfouten niet uitstaan", maar niet in de zin van "deze machines staan uit". Maar ik kan het mis hebben - in dat geval excuses.Er zijn al wel semi-passieve 850W-voedingen beschikbaar. Die beschikken dan wél over een ventilator, hoewel die uitstaat bij lage loads.
-> Terabytes. Of ze hebben echt een grote stap gemaakt.Deze ssd, die volgens de fabrikant bedoeld is voor workstations die AI-modellen trainen, gaat volgens de fabrikant tot 219 geschreven petabytes mee.
Sloeg ik ook op aan, maar volgens mij klopt 'ie wel, en is het dus inderdaad echt een gigantische sprong vooruit. Op de bron-site staat "219,000TBW"... En dus gedeeld door duizend, kom je op 219 petabytes. En ja, dat is echt belachelijk veel. Maar daar kan Tweakers niks aan doenKoploperMau schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:08:
nieuws: Gigabyte claimt dat AI TOP 100E-ssd tot 219.000 geschreven terabytes ...
[...]
-> Terabytes. Of ze hebben echt een grote stap gemaakt.
Deze is leuk. Je slaat aan op "library's", maar dat klopt gewoon. (Engelse leenwoorden vervoegen we volgens de Engelse regels, behalve specifiek voor -y, waar we -y's van maken). Maar vervolgens... die "neerkomen". Volgens mij slaat neerkomen niet op het meervoud van die libraries, maar op het enkele concept van groepjes transistors die je als bundel kunt gebruiken.Intel introduceert met de nieuwe 3nm-node verder twee verschillende 'library's', wat neerkomen op groepjes transistors.
sinds metSamsung gebruikt dergelijke transistors al sinds met zijn 3nm-node uit 2022, zij het met vermeende lage yields.
[ Voor 21% gewijzigd door multiplexer op 20-06-2024 13:19 . Reden: Linkje naar artikel vergeten ]
Dit is de eerste keer dat Sam Altman wordt genoemd in dit artikel. Ik zou dus adviseren om specifiek hier volledige naam en titel te noemen, bijvoorbeeld "om CEO Sam Altman te ontslaan".Ilya Sutskever was tot eind vorig jaar bestuurslid bij OpenAI en werkte mee aan het plan om Altman te ontslaan, merkt Reuters op.
Mee eens! Ik heb het toegevoegd, thanksmultiplexer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:26:
nieuws: OpenAI's medeoprichter en voormalige 'chief scientist' begint nieuw A...
[...]
Dit is de eerste keer dat Sam Altman wordt genoemd in dit artikel. Ik zou dus adviseren om specifiek hier volledige naam en titel te noemen, bijvoorbeeld "om CEO Sam Altman te ontslaan".
Je hebt gelijk, het staat overal als 219.000 TB maar boven als 219 PB. Geheel correct dus. Excuus!multiplexer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Sloeg ik ook op aan, maar volgens mij klopt 'ie wel, en is het dus inderdaad echt een gigantische sprong vooruit. Op de bron-site staat "219,000TBW"... En dus gedeeld door duizend, kom je op 219 petabytes. En ja, dat is echt belachelijk veel. Maar daar kan Tweakers niks aan doen
Frankurt => FrankfurtDat geld is bedoeld om de cloudinfrastructuur in de Frankurt-regio te bouwen, onderhouden en laten draaien.
Boven op => BovenopDe investering van 10 miljard euro komt boven op de investering van
[ Voor 13% gewijzigd door multiplexer op 20-06-2024 16:13 ]
'Boven op' is correct. Zie https://taaladvies.net/bo...ief-of-bovenaan-de-brief/.multiplexer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:12:
nieuws: Amazon investeert 10 miljard euro in logistiek en cloud in Duitsland
[...]
Frankurt => Frankfurt
[...]
Boven op => Bovenop
Ik denk dat dit een anglicisme is. Het woord balance (in de context van 'account balance' - An account balance represents the current value of a financial account, such as a checking, savings, or investment account. ) zou bij ons het 'saldo' zijn.hun balans konden verhogen.
@YannickSpinner Omdat "Robb Knight" in de eerste zin specifiek genoemd wordt voelt die "een beveiligingsonderzoeker" een beetje vreemd. In het artikel wordt verder ook geen andere onderzoeker genoemd, dus ik ga er van uit dat dit ook Knight betreft. Suggestie: "Knight en medewerkers van het medium concluderen" ?Het bedrijf achter de AI-zoekmachine Perplexity negeert volgens Wired en onderzoeker Robb Knight verzoeken van websites om niet gescrapet te worden. De start-up beweert dit niet te doen, maar een beveiligingsonderzoeker en het medium concluderen dat dit wel het geval is.
De juiste term is user-agent string. (namelijk: de string die in de User-Agent header wordt meegestuurd). Koppelstreepje weet ik niet zeker.geen agent string werd verzonden
in dit => ditPerplexity.ai is een AI-tool die naar eigen zeggen informatie van het internet verzamelt en in dit via een chatbotinterface aan een gebruiker presenteert.
[ Voor 17% gewijzigd door multiplexer op 20-06-2024 16:46 . Reden: user-agent toegevoegd; in-dit toegevoegd. ]
(titel van 2e sectie van de review, en derhalve ook de slug in de URL. Ouch!)Zandwormen en omnithopters
Verderop in het artikel ook nog een keer, maar tussendoor ook een keertje wel correct.waarin een factie je een omnithopter uitleent
En een dubbele "voor".te verkrijgen voor voor wat het ook is dat je probeert te maken
een van de grote facties in het spel.een van grote facties in het spel.
[ Voor 32% gewijzigd door multiplexer op 20-06-2024 18:57 ]
(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)
Planetologist. Zoals Liet Kynes.kun je jezelf verbeteren als bijvoorbeeld Sword Master, Planeteologist, Mentat of Trooper.
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
in aanmerkingen → in aanmerkingHoeveel klanten in aanmerkingen komen voor de vergoeding, is niet bekend.
Die zin is wat raar opgebouwd.Wanneer de klanten waren bestolen, kregen eerder ze niets terug van bunq.
Ik heb de link vervangen. Bedankt voor het doorgeven. Je mag de volgende keer er gewoon een topic voor aanmaken hoor. Is geen probleemmultiplexer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:23:
nieuws: Bunq gaat alsnog schadevergoeding betalen aan phishingslachtoffers
Linkje naar de Telegraaf als bron is een 404.
Link is: https://www.telegraaf.nl/...fraude-alsnog-compenseren
Mogelijk dat Tweakers wil verwijzen naar: https://www.telegraaf.nl/...fers-via-coulanceregeling
Ik twijfel even of dit onder dit topic valt - voelt beetje te klein om een eigen topic voor te openen. Voor de zekerheid wel even @LFranxWind als tagje
Hyperlink loopt slechts tot de eerste 'p' van app door.de Samsung Members-app
Ofwel geen 'een', ofwel geen '-s'.Het terrein voorziet in een eigen tankstation en een 400kW-snelladers.
29.316 titels → 29.337 titelsDe database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 29.316 titels, wat er 21 meer zijn dan twee weken geleden.
Alone in The Dark → Alone in the DarkDe recentste sluiting was die van Pieces Interactive, dat aan de onlangs verschenen survivalhorrorgame Alone in The Dark heeft gewerkt.
We scheiden (merk)namen met een koppelteken van andere woorden.laptopleon schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:43:
Ik wil graag begrijpen welke logica gehanteerd wordt qua koppelteken, waardoor in nieuws: Storing bij bankierapp Volksbank-banken, klanten kunnen niet inloggen... bankierapps zonder, maar Volksbank-banken met streepje wordt geschreven. Is dat ergens terug te vinden?
Overbodige 'te'.Na het scannen kan de gebruiker in de webbrowser van zijn mobiele apparaat de laatste stappen te voltooien.
T'tje te veel.Om optimaal gebruikt te kunnen maken
van tevoren. Zie: https://taaladvies.net/va...-te-voren-of-van-tevoren/De accu was van te voren
[ Voor 17% gewijzigd door multiplexer op 21-06-2024 15:51 . Reden: Van tevoren toegevoegd. ]
aapassen -> aanpassenNaast Live Multicam bevat de Final Cut Camera-app extra camerafuncties, waaronder het aapassen van de ISO-waarde en sluitertijd.
Ik denk dat Jeroen hier Phoenix Connect bedoelde?Deelnemers zijn onder andere Audi, BMW, Daimler, Mennekes, Opel, Phoenix Contact, Porsche, TÜV SÜD en Volkswagen
voorstel —> het voorstel, lijkt me?heeft de Tweede Kamer besloten om voorstel van de lijst met controversiële onderwerpen te halen
verkondiging → aankondiging (zie ook lemma verkondigen in de Dikke Van Dale en vergelijk met lemma aankondigen, @YannickSpinner)De verbanning van Kaspersky-software gaat vanaf het moment van verkondiging na 100 dagen in en bedrijven en gebruikers hebben gedurende die periode de tijd om een alternatief te vinden.
wijdt → wijt (het is maar één letter verschil bij opschrijven, maar het betekenisverschil van wijden en wijten is enorm, @YannickSpinner)Het bedrijf wijdt deze ontwikkeling aan 'digitalisering van de videogamesindustrie en het sterk competitieve retaillandschap'.
verlegde zijn focus steeds meer op → legde de focus steeds meer op (zie ook lemma focus in de Dikke Van Dale)Het bedrijf verlegde zijn focus steeds meer op de webwinkel.
400kW lader → 400kW-lader400kW lader op het testterrein
Door navraag van Tweakers → Bij navraag door TweakersDoor navraag van Tweakers bleek het in het geval van de Lotus Emeya overigens niet om een dergelijke accu te gaan.
Charin → CharIN (om het consistent te houden, @Yero)Charin is bezig met de ontwikkeling van een zogenaamde boostmodus die de stroomsterkte zou kunnen opvoeren tot 800A.
6C accu's → 6C-accu'sZij zijn bezig met de ontwikkeling van 6C accu's.
600A boostmodus → 600A-boostmodusDe laders die Fastned gebruikt, zoals de Alpitronic HYC400, bieden standaard 500A, maar hebben ook een 600A boostmodus.
over zijn daglimiet heengaat → over zijn daglimiet heen gaat (zie ook lemma heengaan in de Dikke Van Dale, @LFranxWind)Dat kwam mede doordat de bank geen beveiligingsmaatregelen had die andere banken wel hebben, zoals een afkoelingsperiode wanneer een klant over zijn daglimiet heengaat.
exif-informatie → Exif-informatie (want het is een standaard en wordt als Exif geschreven door JEITA, @Drobanir)Verder kan het exif-informatie tonen, indien aanwezig, en kan het de afbeeldingen ook als een diavoorstelling weergeven.
rar-bestanden → RAR-bestanden (want het is de naam van een bestandsformaat en wordt als RAR geschreven door de maker, bovendien geldt hier geen uitzondering zoals zip dat in het GB staat vermeld met kleine letters)In deze uitgave is een beveiligingsprobleem met het openen van rar-bestanden verholpen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq