Ik heb hiervoor een Kia Proceed gehad (handgeschakeld en zonder ACC) en die heeft gelukkig nooit dit soort fratsen uitgehaald. Heel eerlijk: ik begin die auto steeds meer te missen door deze ghost braking.
Ik heb inmiddels al een paar keer gehad dat een achterligger begon te seinen omdat mijn auto plotseling remde. Vandaag nog terwijl ik net iemand had ingehaald en er verder niemand voor me reed. Ik ben vooral bang dat er een keer een onoplettende bestuurder in mijn achterkant zit en met twee kleine kindjes en een zwangere vrouw vind ik dit geen prettig idee.
Daarnaast voelt het soms alsof het een kwestie van tijd is voordat ik op een dashcam-video beland met deze auto.
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:32:
[...]
Hoe hard reed je dan?
Ergens houdt het natuurlijk op. Kijk als ik met 486 km per seconde (ik overdrijf but you get the point) op een file inrijd, sja, dat gaat de acc niet redden. Ik vind de acc een zegen, de ghostbreaks af en toe neem ik voor lief.
Ik ga er alleen nooit van uit dat de auto zelf kan rijden dus mijn voet zweeft altijd boven de pedalen zodat ik kan ingrijpen, accelereren bij ghostbreak, en remmen als ik voor mij zie dat in de verte iedereen op zijn rem gaat staan. Bij file rijden gaat de acc weer aan, die korte stopjes en weer gaan kan de acc makkelijk aan.
Het gebeurt bij verschillende snelheden. Ik heb al van alles geprobeerd, maar er is tot op heden geen punt waar ik kan zeggen hier komt het door.
Het gebeurt wanneer ik iemand inhaal (zoals hierboven beschreven), maar ook wanneer ik gewoon 100 km/h rij op de A29 met bijna geen verkeer om me heen, niemand voor me en niemand achter me. Geen schaduwen op de weg, geen vogels, geen rare objecten of een viaduct. Niets..
Ook bij 130 km/h komt het voor overigens (uiteraard wanneer deze snelheden toegestaan zijn en ik wou het toch uitsluiten), en het varieert van een klein remmetje tot echt stevig hard remmen. Het is dus niet één specifieke situatie waarin het gebeurd.
Iedereen ervaart het natuurlijk anders, voor mij is het in ieder geval geen fijne ervaring.