Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 22:19
Verrassing vanmorgen, had de voorverwarming geactiveerd en dat startte inderdaad voor ongeveer 1 minuut waarna het uitschakelde. Display geeft nu melding ‘Elektrisch systeem controleren’ en midden display blijft zwart (reset reageert niet). Auto start nog wel en wil nog wel rijden maar weet niet of dat verstandig is. Zal nog half uurtje wachten en het opnieuw proberen (begreep dat sommige meldingen vanzelf weer verdwijnen). Iemand soortgelijke ervaring gehad en tips? Heb de auto eigenlijk vandaag wel nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trEBwej6IjbFiHt_JmpRDVZdjxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwdr7xGk12tCm5DzNgX8lhBO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26Hew1sKrvJ1O7KNXopUwMVlYrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcOqW6V0PwZqnhuFMg6rvaTd.jpg?f=fotoalbum_large

• maho99
Foutmelding is vanzelf weer verdwenen en display werkt weer, krijg nu alleen onderstaande melding in de App als ik het voorverwarmen wil starten. Heb de faq al bekeken maar geen oplossing gevonden, iemand een tip waar ik het zoeken moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEWhrvwnyaMn7CA6_Lr81eyRpFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9utRgZ4DpSandqXILeKtI96.jpg?f=fotoalbum_large
maho99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:45:
Verrassing vanmorgen, had de voorverwarming geactiveerd en dat startte inderdaad voor ongeveer 1 minuut waarna het uitschakelde. Display geeft nu melding ‘Elektrisch systeem controleren’ en midden display blijft zwart (reset reageert niet). Auto start nog wel en wil nog wel rijden maar weet niet of dat verstandig is. Zal nog half uurtje wachten en het opnieuw proberen (begreep dat sommige meldingen vanzelf weer verdwijnen). Iemand soortgelijke ervaring gehad en tips? Heb de auto eigenlijk vandaag wel nodig..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Heb je de kelec app geprobeerd? Vind ik fijner werken en reageert sneller mi

• maho99
Die heb ik, fijne app inderdaad maar niet ook daar werkt het voorverwarmen niet. Geeft geen foutmelding maar start niet.
Gipia schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:03:
Heb je de kelec app geprobeerd? Vind ik fijner werken en reageert sneller mi

• maho99
Ook dit is vanzelf opgelost, geen foutmelding meer en voorverwarmen werkt weer. Zal voortaan wat
meer geduld hebben en het de tijd geven om het vanzelf te laten oplossen 😉
maho99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:01:
Foutmelding is vanzelf weer verdwenen en display werkt weer, krijg nu alleen onderstaande melding in de App als ik het voorverwarmen wil starten. Heb de faq al bekeken maar geen oplossing gevonden, iemand een tip waar ik het zoeken moet?

[Afbeelding]

[...]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:50
maho99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:45:
Iemand soortgelijke ervaring gehad en tips?
In de Megane E Tech had ik deze melding ook wel eens, soms voor een paar seconden, soms ietsjes langer.
Niks aan de hand, tip, je schouders er bij op halen en denken 'het zal wel'.

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-12 07:32
drvt175 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:27:
Vraagje, kan ik ergens zien welke ritten afgelopen periode met de auto gemaakt zijn?
Misschien dat je Tronity eens kunt proberen. In de tijd dat ik een Enyaq had werkte dat prima.
Zover ik kan zien wordt de E Tech Scenic ook supported.

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Hallo allemaal,

Sinds 1,5 week ook in het bezit van een Renault Scenic e-Tech, met de auto ben ik zeer tevreden. Echter lukt het mij niet om 2 telefoons tegelijk te koppelen met de auto. Ik heb privé een IPhone en zakelijk een Samsung met Android. Ik wil via mijn IPhone CarPlay gebruiken (en dus ook bellen via CarPlay) en enkel mijn Android via bluetooth connecten om gebeld te kunnen worden. Is het mogelijk om 2 telefoon tegelijk te connecten met de auto? Of zijn er trucjes om dat wel mogelijk te maken?

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:09
StefanG85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:06:
Hallo allemaal,

Sinds 1,5 week ook in het bezit van een Renault Scenic e-Tech, met de auto ben ik zeer tevreden. Echter lukt het mij niet om 2 telefoons tegelijk te koppelen met de auto. Ik heb privé een IPhone en zakelijk een Samsung met Android. Ik wil via mijn IPhone CarPlay gebruiken (en dus ook bellen via CarPlay) en enkel mijn Android via bluetooth connecten om gebeld te kunnen worden. Is het mogelijk om 2 telefoon tegelijk te connecten met de auto? Of zijn er trucjes om dat wel mogelijk te maken?
Dat is mij ook niet gelukt.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:23
Hallo allemaal,

Het is helaas of/of.
Ik heb ook een werk en privé telefoon, je kan wel meerdere telefoons aan de auto koppelen, maar niet gelijktijdig.

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-12 21:40
Hallo allemaal,

Wmb het grootste issue waar ik tegenaan ben gelopen bij mijn Scenic (die ik sinds begin november heb). Mijn vorige auto (VW) deed dit moeiteloos.

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Bedankt voor de reacties.
Ja dit is inderdaad wel echt een minpunt. Ik hoopte dat er wel een handige workaround zou zijn. Maar mogelijk is het enkel mogelijk met een dual sim/e-sim?

[ Voor 8% gewijzigd door StefanG85 op 24-11-2025 20:14 ]

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12 10:03
StefanG85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:14:
Ja dit is inderdaad wel echt een minpunt. Ik hoopte dat er wel een handige workaround zou zijn. Maar mogelijk is het enkel mogelijk met een dual sim/e-sim?
Ja, dat is mogelijk. Ik heb een iPhone met 2 e-sims: zakelijk en privé nummer. Dat werkt prima.

• Technics SA-DA8
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12 22:04
maho99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:01:

[Afbeelding]

[...]
Heb sinds afgelopen vrijdag de Scenic met de 60 kwh accu.Nou zie ik dat met 91% er nog een bereik van 363km over is bij jou.Heb je ooit de beloofde 430km in beeld zien staan bij een volle accu?
Weet dat het in de praktijk nooit haalbaar gaat zijn maar wat bij mij afgebeeld wordt bij volle accu wijkt nogal behoorlijk af.Ook het snelladen ging laatst traag met 30kw terwijl de accu op 56% zat.

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:39
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:43:
[...]

Heb sinds afgelopen vrijdag de Scenic met de 60 kwh accu.Nou zie ik dat met 91% er nog een bereik van 363km over is bij jou.Heb je ooit de beloofde 430km in beeld zien staan bij een volle accu?
Weet dat het in de praktijk nooit haalbaar gaat zijn maar wat bij mij afgebeeld wordt bij volle accu wijkt nogal behoorlijk af.Ook het snelladen ging laatst traag met 30kw terwijl de accu op 56% zat.
In de winter is je bereik nu eenmaal een stuk minder. Je hebt energie nodig voor de verwarming, bij een ICE is die warmte gratis.

Heb je voor het snelladen gebruik gemaakt van google maps? Het adres van de snellader invoeren of de auto zelf de beslissing laten maken of snelladen nodig is, dan plant hij die in. Dat geeft de auto de tijd om de accu voor te verwarmen.

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:00
StefanG85 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:14:
Je kunt prima 2 apparaten verbonden hebben tegelijkertijd, maar de bel modus kan maar bij 1 actief zijn. Via apparaatbeheerder, die je als widget in kunt stellen rechtsonderin je hoofscherm, kun je snel switchen tussen beide mobiels.

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-12 07:32
Dendrowen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:04:
[...]

In de winter is je bereik nu eenmaal een stuk minder. Je hebt energie nodig voor de verwarming, bij een ICE is die warmte gratis.

Heb je voor het snelladen gebruik gemaakt van google maps? Het adres van de snellader invoeren of de auto zelf de beslissing laten maken of snelladen nodig is, dan plant hij die in. Dat geeft de auto de tijd om de accu voor te verwarmen.
En bij een SOC als deze zal snelladen sowieso niet al te snel (meer) gaan.
Kijk maar eens naar het laadcurve plaatje op Fastned van de Scenic.
https://www.fastnedchargi...el=Scenic%20E-Tech%20EV60

• MaJansen1967
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11 09:26
Ik heb mijn Scenic(alpine long range) sinds 20 November. Wat mij opvalt is dat het moeite kost om een iPhone (iPhone 15 met iOS 26.1) via Bluetooth te koppelen. als het "gelukt" is dan lijkt hij te zijn verbonden, maar zowel op de telefoon geeft de auto aan niet verbonden en in de auto staat ook niet verbonden (in de auto wereld en dan instellingen/bluetooth) . klikken op verbinden doet niets. Car Play werkt wel. Ik kan ook geen hotspot vinden van mijn telefoon in de auto omdat er blijkbaar geen bluetooth verbinding is of zo. Heel vreemde situatie iemand anders dezelfde ervaring en mogelijk een oplossing?

Het verbinden van de google pixel van mijn vrouw werkt probleemloos. De auto lijkt een voorkeur te hebben voor android toestellen LOL.Maar zelfs als ik die niet gekoppeld, en zelfs verwijderd, dan wil de bluetooth naar mijn iPhone niet in de status verbinden komen.

• Technics SA-DA8
Dendrowen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:04:
[...]

Heb al eerder elektrisch gereden en snap dat zaken als verwarming energie kosten en van je range af gaat.Het is alleen dat er een behoorlijk groot verschil zit bij een volle accu.Vrijdag met volle accu zat ik ergens op de 360km en nu zit ik met volle accu op 287 wat eigenlijk meer richting de 430km hoort te zijn.Ik lees op dit moment de renault app uit en die geeft 65% en 164km aan.
Ik kijk dit nog even 2 weken aan hoe het verloop is.

Denk dat je gelijk hebt wat betreft het snelladen en dat de accu niet voorverwarmd was.We waren op doorreis en was niet de bedoeling om te snelladen maar maakten even een tussenstop en die stond nog niet ingesteld in google maps 😉

• Nemean
  • Laatst online: 12:49

Nemean

3:16

Ik begin steeds meer ghost braking te ervaren met de Renault Scenic E-Tech. Ik ben er nauwkeuriger op gaan letten maar het is echt niet aan een bepaalde situaties te koppelen. Soms gebeurd het bij klaar lichte dag op een hele rustige snelweg. Andere momenten remt hij, waarbij het lijkt alsof ik een brake check uitvoer op mijn achterligger die ook gelijk in de ankers gaat.

Paar dagen geleden had ik het op een rit van hooguit 30km, drie keer in een tijd van 10 minuten. Ik hoor een signaaltje en hij gaat gelijk op de rem (en ook soms echt ingrijpend, niet zomaar een klein tikje).

Ik was ook nog even benieuwd of er mensen zijn die toevallig ook merken dat er aan de bovenzijde van het stuur geen verwarming zit? Is dat bewust of hebben anderen daar geen last van?

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:27
Daar zit geen verwarming.

• B R M
MaJansen1967 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:25:
Ik heb mijn Scenic(alpine long range) sinds 20 November. Wat mij opvalt is dat het moeite kost om een iPhone (iPhone 15 met iOS 26.1) via Bluetooth te koppelen. als het "gelukt" is dan lijkt hij te zijn verbonden, maar zowel op de telefoon geeft de auto aan niet verbonden en in de auto staat ook niet verbonden (in de auto wereld en dan instellingen/bluetooth) . klikken op verbinden doet niets. Car Play werkt wel. Ik kan ook geen hotspot vinden van mijn telefoon in de auto omdat er blijkbaar geen bluetooth verbinding is of zo. Heel vreemde situatie iemand anders dezelfde ervaring en mogelijk een oplossing?

Het verbinden van de google pixel van mijn vrouw werkt probleemloos. De auto lijkt een voorkeur te hebben voor android toestellen LOL.Maar zelfs als ik die niet gekoppeld, en zelfs verwijderd, dan wil de bluetooth naar mijn iPhone niet in de status verbinden komen.
Heb je je iPhone al eens een reboot gegeven ?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nemean schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:11:
Ik begin steeds meer ghost braking te ervaren met de Renault Scenic E-Tech. Ik ben er nauwkeuriger op gaan letten maar het is echt niet aan een bepaalde situaties te koppelen. Soms gebeurd het bij klaar lichte dag op een hele rustige snelweg. Andere momenten remt hij, waarbij het lijkt alsof ik een brake check uitvoer op mijn achterligger die ook gelijk in de ankers gaat.

Paar dagen geleden had ik het op een rit van hooguit 30km, drie keer in een tijd van 10 minuten. Ik hoor een signaaltje en hij gaat gelijk op de rem (en ook soms echt ingrijpend, niet zomaar een klein tikje).
[...]
Ik ben helemaal klaar met de ghost braking. In goede omstandigheden werkt het 'ok' maar onder bepaalde omstandigheden (tegenlicht, bij dilatievoegen (bruggen bijv) en dergelijke) compleet waardeloos. Het gebeurt meestal met cruise control maar ook zonder.

Via experimenteren/saboteren (ik laat even in het midden hoe je dat doet) ben ik erachter gekomen dat het systeem slechter werkt dan ik dacht. De camera in de voorruit en de radar (onder het Renault logo aan de voorkant) werken samen. De radar lijkt bijzonder beperkt en de camera compenseert daarvoor. Als de camera het goed doet dan kan de radar de afstand bepalen naar de voorligger en werkt het systeem prima. Als de camera denkt(!) dat hij het doet maar hij ziet niets (ja dat blijkt eenvoudig voor elkaar te krijgen, je ziet dan in het display ook geen lijnen op de weg of andere autos), dan ziet de radar ook niets meer! Eigenlijk precies zoals ik het wil (standaard cruise control, geen adaptive, geen ghost braking).
Als de auto doorheeft dat de camera niet werkt dan gaat de radar over naar stand-alone. De cruise control gaat dan terug naar adaptive. Je ziet echter op het display dat hij moeite heeft met de voorligger te identificeren (stuitert behoorlijk rond op het scherm) en in een beetje bocht raakt hij de kluts kwijt. Als de auto vervolgens weer denkt dat de camera werkt (maar niet echt) dan wordt het ineens gevaarlijk. Omdat de camera niet ziet wordt de radar ook direct blind. Als je op dat moment achter iemand rijdt met adaptive cruise control accelereert de auto alsof er niets rijdt. Geen enkel veiligheidsmechanisme grijpt dan in...

Ik ben nog wat verder aan het experimenteren hoe ik de camera consequent kan laten geloven dat hij werkt. Dan komt de bovenstaande situatie niet voor en gedraagt de auto zich rustig en voorspelbaar.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• ralphbaas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-12 14:17
Elke auto dat ik heb gereden heeft ghost breaking.
Vind ik dat erg... nee

Ik heb liever dat die een paar keer remt zonder dat het nodig is.
Dan 1 keer niet remt terwijl het wel nodig is.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Op zich ben ik het daar mee eens en het is niet Scenic-specifiek (bij Elroq en model 3 ook veel last van gehad) maar bij sommige omstandigheden gebeurt het iedere km of minder... Ik rij ~1000km per week en het onrustige gedrag maakt dat veel vermoeiender dan nodig.

Wat betreft je 2e punt; de auto remt zeker niet altijd wanneer je het wel wil. 2 maanden terug (bij goed zicht) reed ik een stilstaande file in (op cruise control) en moest zelf een noodstop maken met minder dan een halve meter tot mijn voorganger over...

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 25-11-2025 16:37 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:19
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:50:
[...]
Vrijdag met volle accu zat ik ergens op de 360km en nu zit ik met volle accu op 287 wat eigenlijk meer richting de 430km hoort te zijn.
Ik heb ook de 60kWh en ben ook blij als ik met temperaturen rond het vriespunt tegen de 300km haal. Dus dit is waar je het mee moet doen denk ik. Renault en kou gaan niet zo goed samen.

• Dendrowen
Tja, met de 87kwh haal ik in de zomer zo'n 550km, en in de winter 400. Dat is inclusief het voorverwarmen wat veel stroom kan pakken. Ik gebruik nu zo'n 4kwh meer per 100km voor het klimaat (1.6 tegenover 5.5). Volgens mij is 70-75% geen raar getal. Als ik andere fora en nieuwsberichten lees, wordt er gesproken over 1/3 verlies bij de meeste ev's.

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
lemming_nl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:17:
[...]
Ik ben helemaal klaar met de ghost braking. In goede omstandigheden werkt het 'ok' maar onder bepaalde omstandigheden (tegenlicht, bij dilatievoegen (bruggen bijv) en dergelijke) compleet waardeloos. Het gebeurt meestal met cruise control maar ook zonder.

[...]
Ik ervaar nauwelijks ghost breaks. Misschien 10x op 30.000km.
Blijkbaar werkt het niet overal even goed. Ben je er al mee terug geweest?

• Dendrowen
Iemand anders problemen met de my renault app/kelec sinds vanmiddag? De gegevens worden sinds 15.27 niet meer bijgewerkt en de benodigde toestemmingen staan aan.

• Zjanzjak
lemming_nl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:36:
Wat betreft je 2e punt; de auto remt zeker niet altijd wanneer je het wel wil. 2 maanden terug (bij goed zicht) reed ik een stilstaande file in (op cruise control) en moest zelf een noodstop maken met minder dan een halve meter tot mijn voorganger over...
Hoe hard reed je dan?
Ergens houdt het natuurlijk op. Kijk als ik met 486 km per seconde (ik overdrijf but you get the point) op een file inrijd, sja, dat gaat de acc niet redden. Ik vind de acc een zegen, de ghostbreaks af en toe neem ik voor lief.
Ik ga er alleen nooit van uit dat de auto zelf kan rijden dus mijn voet zweeft altijd boven de pedalen zodat ik kan ingrijpen, accelereren bij ghostbreak, en remmen als ik voor mij zie dat in de verte iedereen op zijn rem gaat staan. Bij file rijden gaat de acc weer aan, die korte stopjes en weer gaan kan de acc makkelijk aan.

• RogerSch
Dendrowen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:19:
Iemand anders problemen met de my renault app/kelec sinds vanmiddag? De gegevens worden sinds 15.27 niet meer bijgewerkt en de benodigde toestemmingen staan aan.
Bij is dat 24-11 7:17...... zowel in Renault alsook Kelec app

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-12 21:55
De google maps integratie van de auto werkt niet altijd even goed merk ik, met name met laadstations die hij soms wel en soms niet kent, vorige week stond ik bij een fastned te laden en dacht vandaag ik ga daar weer laden, alleen vind de navigatie hem nu niet meer terug, zoek ik een andere op de route dan vind hij ze ook maar zeer beperkt, wel erg hinderlijk omdat je de warmtepomp niet handmatig kan inschakelen, mensen die hier een oplossing voor hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTmZWHhUdMess_IqP-74oj7aRjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXGZi5DIvnR1cHLQVk3zcSNr.jpg?f=fotoalbum_large

• maho99
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:43:
[...]

Ik heb de 87 kWh versie dus 430 km heb ik zeker in beeld zien staan 😉. Maar de 625 km die in mijn geval theoretisch gehaald zou kunnen worden nog nooit. Dat is gemeten onder ideale omstandigheden, die ik in ieder geval niet zal bereiken. Volgens mij heb ik ooit een keer 580 km zien staan na een laadsessie. Laadsnelheid is wisselend maar daar is al veel over geschreven in dit forum. Ik ben in ieder geval nog steeds erg tevreden over de auto.

• Technics SA-DA8
addictive_rhymz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:00:
[...]

Ik heb ook de 60kWh en ben ook blij als ik met temperaturen rond het vriespunt tegen de 300km haal. Dus dit is waar je het mee moet doen denk ik. Renault en kou gaan niet zo goed samen.
Hiervoor reed ik een electrische opel vivaro waarvan de opgaaf 330km was.Na volledig opladen zat ik meestal op 328km wat als range in het scherm kwam.Dat ik dan in de winter net geen 200 echte km's haal snap ik maar het staat wel in m'n scherm.Dit is bij de scenic met 430km wat opgegeven wordt en max 370km in beeld komt weer behoorlijk afwijkend (nu zelfs minder)
Collega's die een ford explorer rijden wordt 380km opgegeven en dat is na een volle accu ook wat in beeld verschijnt.Vindt het daarom ook vreemd dat de scenic hiervan afwijkt met wat opgegeven wordt en wat in beeld verschijnt.

• Dendrowen
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:52:
[...]

Hiervoor reed ik een electrische opel vivaro waarvan de opgaaf 330km was.Na volledig opladen zat ik meestal op 328km wat als range in het scherm kwam.Dat ik dan in de winter net geen 200 echte km's haal snap ik maar het staat wel in m'n scherm.Dit is bij de scenic met 430km wat opgegeven wordt en max 370km in beeld komt weer behoorlijk afwijkend (nu zelfs minder)
Collega's die een ford explorer rijden wordt 380km opgegeven en dat is na een volle accu ook wat in beeld verschijnt.Vindt het daarom ook vreemd dat de scenic hiervan afwijkt met wat opgegeven wordt en wat in beeld verschijnt.
Ik weet niet hoe het met andere merken zit, maar de scenic neemt je rijgedrag en omgevingsfactoren van de afgelopen x km mee, ook na het opladen of resetten van de odo meter.

• Technics SA-DA8
Inmiddels al wat gevonden.
In het actieradius menu "ok" langere tijd ingedrukt houden en je ziet de km's oplopen.
Geen idee waarom maar vanaf dag 1 merkte ik op dat de actieradius niet klopte (week gewoon zwaar af)

• Arosa
  • Laatst online: 07:46
Mijn vorige auto was een Skoda Enyaq 60, die kwam hartje winter niet veel verder dan 240 kilometer op een volle accu, in de zomer kwam ik op zo'n 360 kilometer, terwijl het ongeveer 430 volgens het boekje had kunnen zijn.

Nu zo'n 3000 kilometer onderweg met de Renault Scenic 87 kWh-versie. Stiekem had ik verwacht wat meer kilometers uit de veel grotere accu te kunnen halen. Afhankelijk van weers- en verkeeromstandigheden en rijgedrag zit ik nu tussen de 400 en 480 uit een volle accu in praktijk. Na iedere laadbeurt reset ik de dagteller op nul en geeft de Scenic hele mooie waardes voor het bereik van de volle accu, meestal zo'n 560 kilometer, maar de praktijk is altijd een stuk minder. Ik ben heel benieuwd hoe het bereik in het voorjaar is, met betere weersomstandigheden.

Ik heb de indruk dat je met resetten van de dagteller ook het geheugen van de Scenic kan wissen over het recente rijgedrag en de omstandigheden (door langer dan 3s op 'OK" te drukken), waardoor er geen realistische actieradius wordt opgegeven. Dit doet Skoda in mijn optiek beter, die geeft meer statistieken, die heeft 3 dagtellers (sinds laden, huidige rit, sinds langere tijd), waarbij de eerste twee automatisch op nul springen en de laatste handmatig. De opgegeven actieradius op het scherm bij een volle accu was ook meestal haalbaar. Maar goed de Skoda heb ik niet meer en de Renault Scenic is ook een hele fijne auto met een hoop plus-punten.

• bleufred1
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:24:
Inmiddels al wat gevonden.
In het actieradius menu "ok" langere tijd ingedrukt houden en je ziet de km's oplopen.
Geen idee waarom maar vanaf dag 1 merkte ik op dat de actieradius niet klopte (week gewoon zwaar af)
Je theoretische Actieradius is 430km. Op basis van JOUW rijstijl past je auto de geschatte actieradius aan. Je actieradius zal dus ahdv van jouw verbruik ook je maximale actieradius aanpassen en dus ook realistischer voor jouw rijstijl zijn.
Mijne (60Kw Techno) zit momenteel op 320 km en afgelopen zomer meer rond de 360km bij 100% vol.
Mijn verbruik zit met ruim een jaar rijden op 17.4 kw/100km dat is dan ook ~344km bereik.
in dat gemiddelde zit ook al een hele winter en een zomervakantie met vouwwagen/dakkoffer in.

Met het resetten heb je juist een voor jouw minder realistisch beeld.

• addictive_rhymz
  • Laatst online: 08:19
Wat blauwe Fred zegt. Met het resetten hou je eigenlijk jezelf voor gek en dit is eigenlijk ook wat stellantis auto’s (opel) doen.

• ArHoes
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:34
Sinds een aantal weken ben ik de eigenaar van een Renault Scenic e-Tech. Gisteravond de auto aan de thuisoplader (Alfen Eve Single S-line) gehangen. Gedurende de nacht was het opladen (80%) klaar en vanochtend bij het afkoppelen stonden alle ramen maximaal open. Heeft iemand dat ook wel eens meegemaakt? En hoe kan ik dit voorkomen?
Dit geeft niet echt vertrouwen om de auto 'onbeheerd' aan de oplader te hangen.

• Zjanzjak
ArHoes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:04:
Heeft iemand dat ook wel eens meegemaakt?
In het Renault Megane E Tech zijn een aantal voorbeelden hiervan te vinden.
Volgens mij lag het uiteindelijk aan de eigenaar, of de eigenaar zijn kat (serieus).
In alle gevallen bleek toch uiteindelijk dat het via de keyfob geactiveerd werd.
Als het bovenstaande betreft dan is de oplossing vrij makkelijk. ;)

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:48
Zjanzjak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:35:
[...]

Volgens mij lag het uiteindelijk aan de eigenaar, of de eigenaar zijn kat (serieus).
In alle gevallen bleek toch uiteindelijk dat het via de keyfob geactiveerd werd.

[...]

kat weg doen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• bleufred1
Zjanzjak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:35:
[...]

[...]

Nou weet ik dat met lang indrukken van slotje, je ook de ramen kan sluiten. Kan jij met de Keyfob ook ramen openen?

• Zjanzjak
bleufred1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:38:
Kan jij met de Keyfob ook ramen openen?
Ja, was bij de Megane E Tech al zo, en nu heb ik het ook met de Alpine A290.
Knopje ontgrendelen op de keyfob 3 seconden ingedrukt houden.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
ArHoes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:04:
Heeft iemand dat ook wel eens meegemaakt? En hoe kan ik dit voorkomen?
Heb het ook al 2x gehad inclusief een zeiknatte nacht :( Maar ik denk dat het aan mezelf ligt. Sleutel in mn zak gehouden en per ongeluk knopje langer ingedrukt. Ik leg nu standaard de sleutel weg als ik thuis kom en sindsdien nooit meer gehad.

• ArHoes
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:34
Ik heb het even gecontroleerd. Ik kan met de keyfob zowel de ramen openen als sluiten door middel van het indrukken van de betreffende knop. Dit heb ik zeker niet bewust gedaan en volgens mij ook niet onbewust (keyfob ligt binnen op een eigen plek). En ik heb ook geen kat :)
Maar iedereen bedankt voor de reacties. Ik houd het in de gaten.

• Technics SA-DA8
bleufred1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:52:
[...]

Je theoretische Actieradius is 430km. Op basis van JOUW rijstijl past je auto de geschatte actieradius aan. Je actieradius zal dus ahdv van jouw verbruik ook je maximale actieradius aanpassen en dus ook realistischer voor jouw rijstijl zijn.
Mijne (60Kw Techno) zit momenteel op 320 km en afgelopen zomer meer rond de 360km bij 100% vol.
Mijn verbruik zit met ruim een jaar rijden op 17.4 kw/100km dat is dan ook ~344km bereik.
in dat gemiddelde zit ook al een hele winter en een zomervakantie met vouwwagen/dakkoffer in.

Met het resetten heb je juist een voor jouw minder realistisch beeld.
Ik rij al bijna 3 jaar electrisch en dit is m'n 2e ev en ben me ervan bewust over de range.
Maar een auto die af fabriek nieuw geleverd wordt op de trailer zou toch eerder dichter bij de opgegeven range moeten zitten met volle accu want er is nog geen "rijstijl" waar rekening mee gehouden moet worden (behalve de testroutine van de fabriek)

• Dendrowen
Ik snap deze opmerkingen allemaal niet zo. Als je een brandstof auto koopt haal je ook nooit het opgegeven verbruik.
Ik heb overigens wel eens mijn best gedaan en kwam toen omgerekend op 610km rijbereik, dus volgens mij prima. Je rijdt dan wel een beetje als een...

• AJO2024
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:19:
[...]

Ik rij al bijna 3 jaar electrisch en dit is m'n 2e ev en ben me ervan bewust over de range.
Maar een auto die af fabriek nieuw geleverd wordt op de trailer zou toch eerder dichter bij de opgegeven range moeten zitten met volle accu want er is nog geen "rijstijl" waar rekening mee gehouden moet worden (behalve de testroutine van de fabriek)
Zeker niet. Je verbruik is, net zoals met een benzine auto overigens, afhankelijk van omgevingsfactoren (temperatuur, wind, bandenspanning, belading, andere stroomverbruikers) en je rechtervoet. Op basis hiervan voorspelt hij je range. Maar wat doet dat ertoe? Er zijn mensen die zelfs meer dan de WLTP range hebben zien staan door hun best te doen, maar waar gaat het om? Dat je je eigen verbruik weet en dan kun je prima zelf je range inschatten. En via de Google navigatie kom ik altijd binnen een paar procent nauwkeurig op bestemming aan.

• Technics SA-DA8
AJO2024 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:55:
[...]

Zeker niet. Je verbruik is, net zoals met een benzine auto overigens, afhankelijk van omgevingsfactoren (temperatuur, wind, bandenspanning, belading, andere stroomverbruikers) en je rechtervoet. Op basis hiervan voorspelt hij je range. Maar wat doet dat ertoe? Er zijn mensen die zelfs meer dan de WLTP range hebben zien staan door hun best te doen, maar waar gaat het om? Dat je je eigen verbruik weet en dan kun je prima zelf je range inschatten. En via de Google navigatie kom ik altijd binnen een paar procent nauwkeurig op bestemming aan.
Wellicht nog een keer mijn 2e zin nalezen dan wordt het wat duidelijker want je herhaalt juist ook de dingen die ik aanhaal en waarvan ik al op de hoogte ben 😉

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:24
Dendrowen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:38:
Ik snap deze opmerkingen allemaal niet zo. Als je een brandstof auto koopt haal je ook nooit het opgegeven verbruik.
Dit was eigenlijk ook precies mijn gedachte bij het lezen van bovenstaande berichten over de getoonde actieradius ;).

Ik heb een Volvo V40 gehad, die hield rekening met mijn rijgedrag bij het berekenen van de actieradius. Vond ik erg prettig want daarmee werd de actieradius door de tijd steeds betrouwbaarder. Ik heb een Toyota Corolla gehad die na iedere tankbeurt weer op +/- 780km stond maar waar ik misschien maar 500km mee haalde. Op een gegeven moment wen je er aan maar eigenlijk is dat helemaal niet bruikbaar. Ik heb nu een Skoda Karoq die ook redelijk betrouwbaar is. Staat na iedere tankbeurt op 530km en 500km haal ik zeker wel. Ik moest er zelfs aan wennen, komende uit de Toyota. Ik wist bij de Toyota dat als de actieradius 200km aangaf, ik de 160km naar huis niet kon halen. Bij de Skoda kan ik daar gewoon op vertrouwen maar in het begin houd je toch nog rekening met een extra tankbeurt. Ook kon je bij de Toyota nog wel bijna 100km doorrijden als de range al lang op 0km stond en het display alleen nog maar "Tanken" aangaf (driving on fumes? :9~).

Ik realiseer me wel dat ik met de Scenic straks misschien wel iets aan m'n zware rechtervoet moet doen :X.

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 27-11-2025 09:33 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-12 21:52
Dendrowen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:38:
Ik heb overigens wel eens mijn best gedaan en kwam toen omgerekend op 610km rijbereik, dus volgens mij prima. Je rijdt dan wel een beetje als een...
Bij een ICE is het geen issue omdat die "batterij" daarin zo groot is. Mijn Focus gaat ook van onder de 5l naar 5.2 ofzo. Dat is een bereik van 810 ipv 1000km. Dat is geen merkbaar verschil en daarom is het nooit een ding geweest.

Als je bereik van 450 naar 300 gaat dan merk je dat ineens. Nou vindt ik het bij onze megane echt geen probleem. Je staat gewoon wat vaker aan de laadpaal. We laden niet thuis, wel op het werk. Dus in de praktijk is dit soms even 10 minuten aan de snellader.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

Japie.G

Colour Classic

[...]

Door die testroutine staat ie laag. Het is jezelf voor de gek houden, maar ik geloof dat het was:

Voeten op rempedaal en gaspedaal tegelijk drukken en dan de tripteller resetten, dan gaat ie terug naar wltp range. Zoiets, anders in megane topic te vinden. Had de dealer ff moeten doen, maar verandert niets aan je daadwerkelijke range 🤣

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• B R M
Gisteren mijn Scenic bij de dealer neergezet voor de wissel van het bestuurdersportier onder garantie. Heb gelijk even gevraagd naar de OPD update aangezien hij er toch 3 dagen moest logeren.
Het boeit me niet heel erg, maar als het er is mag hij het van mij erop zetten. Is voor mijn model (half 2024) nog niet beschikbaar. Ze kunnen dat in de computer checken aan de hand van je kenteken of de update beschikbaar is.

• bleufred1
Technics SA-DA8 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:34:
[...]

Wellicht nog een keer mijn 2e zin nalezen dan wordt het wat duidelijker want je herhaalt juist ook de dingen die ik aanhaal en waarvan ik al op de hoogte ben 😉
[...]

Je auto haalt op een trailer de kilometers ook :+
Het opgegeven verbruik af fabriek is toch juist goed. Dat is wat je kan verwachten als je onder ideale temperatuur, snelheid wind etc zou rijden haalbaar is.
Echter rij jij dus niet 100% met ideale snelheid, temperatuur etc en past hij je werkelijke bereik op basis van 100% aan.
Als ik mijne resette gaf hij 430 aan, dat is meen ik ook wat toen als WLTP opgegeven is.
Bij mij geeft hij nu bij 100% 350km aan en dat komt ook overeen met mijn gemiddelde verbruik.
gemiddeld verbruik: 17.4kW/100km
bereik 60kW= (100/17.4*60) 344km

Daarnaast geeft hij ook je range aan afhankelijk van stad/snelweg (foto van interweb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYrxjDOZofTVbQhjHV5qefCnRSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yesHMZCuQZF5mdb9FQRsrqoQ.webp?f=fotoalbum_large

Het is mij onduidelijk wat jij nou verwacht te zien qua range in jouw auto?

• Technics SA-DA8
bleufred1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:44:
[...]

[...]

Je auto haalt op een trailer de kilometers ook :+
Het opgegeven verbruik af fabriek is toch juist goed. Dat is wat je kan verwachten als je onder ideale temperatuur, snelheid wind etc zou rijden haalbaar is.
Echter rij jij dus niet 100% met ideale snelheid, temperatuur etc en past hij je werkelijke bereik op basis van 100% aan.
Als ik mijne resette gaf hij 430 aan, dat is meen ik ook wat toen als WLTP opgegeven is.
Bij mij geeft hij nu bij 100% 350km aan en dat komt ook overeen met mijn gemiddelde verbruik.
gemiddeld verbruik: 17.4kW/100km
bereik 60kW= (100/17.4*60) 344km

Daarnaast geeft hij ook je range aan afhankelijk van stad/snelweg (foto van interweb):
[Afbeelding]

Het is mij onduidelijk wat jij nou verwacht te zien qua range in jouw auto?
Trailer voor transport naar de dealer toe natuurlijk.
Maar anyway het lijkt mij handiger om de wltp range te tonen en daarna aan de hand van je rijgedrag dit aan te passen tijdens de rit (doen meer merken o.a. ford en opel)

Kijk als je iets gewend bent wat bij andere merken anders gaat en nu bij deze renault weer anders is dan oogt dat wat raar.

[ Voor 4% gewijzigd door Technics SA-DA8 op 27-11-2025 12:32 ]

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 17:17
In de Model 3 kon je kiezen, WLTP km of batterij percentage resterend. Die stond bij mij nooit op WLTP, want dat klopte alleen in het voorjaar/begin zomer.
Momenteel geeft mijn Kia ook niet volledige range aan omdat het koud is, maar hij schat wel aardig accuraat hoever hij kan komen.

WLTP vasthouden betekent elke dag de consument confronteren met sterk schommelende cijfers, wat steeds opnieuw teleurstelt. Daarom kiezen meer merken voor een realistisch nummer, lijkt me.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:18
Ik heb android auto voor spotify en iedere keer als ik instap schakelt het scherm ongewenst naar android auto en zet google maps voor. Ik moet iedere keer op het huisje linksboven drukken om de google maps van de scenic te gebruiken. Ik heb me wezenloos gezocht maar geen instelling gevonden om te verhinderen dat hij schakelt naar google maps van android auto... Iemand een suggestie?

• flipflap123
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-12 16:06
aard01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:59:
Ik heb android auto voor spotify en iedere keer als ik instap schakelt het scherm ongewenst naar android auto en zet google maps voor. Ik moet iedere keer op het huisje linksboven drukken om de google maps van de scenic te gebruiken. Ik heb me wezenloos gezocht maar geen instelling gevonden om te verhinderen dat hij schakelt naar google maps van android auto... Iemand een suggestie?
Herkenbaar. Heb regelmatig de verkeerde navigatie zitten instellen. Voor mij is de "oplossing" om flitsmeister als navigatie op android auto te zetten. Dan zie je het meteen. Maar verder helaas geen setting die het voorkomt.

• kakaa
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-12 16:21
Check android auto app instellingen op je telefoon of desnoods de app uitschakelen. Sindsdien heb ik geen last meer.

• Nemean
  • Laatst online: 12:49

Nemean

3:16

ralphbaas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
Elke auto dat ik heb gereden heeft ghost breaking.
Vind ik dat erg... nee

Ik heb liever dat die een paar keer remt zonder dat het nodig is.
Dan 1 keer niet remt terwijl het wel nodig is.
Ik heb hiervoor een Kia Proceed gehad (handgeschakeld en zonder ACC) en die heeft gelukkig nooit dit soort fratsen uitgehaald. Heel eerlijk: ik begin die auto steeds meer te missen door deze ghost braking.

Ik heb inmiddels al een paar keer gehad dat een achterligger begon te seinen omdat mijn auto plotseling remde. Vandaag nog terwijl ik net iemand had ingehaald en er verder niemand voor me reed. Ik ben vooral bang dat er een keer een onoplettende bestuurder in mijn achterkant zit en met twee kleine kindjes en een zwangere vrouw vind ik dit geen prettig idee.

Daarnaast voelt het soms alsof het een kwestie van tijd is voordat ik op een dashcam-video beland met deze auto.
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:32:
[...]
Hoe hard reed je dan?
Ergens houdt het natuurlijk op. Kijk als ik met 486 km per seconde (ik overdrijf but you get the point) op een file inrijd, sja, dat gaat de acc niet redden. Ik vind de acc een zegen, de ghostbreaks af en toe neem ik voor lief.
Ik ga er alleen nooit van uit dat de auto zelf kan rijden dus mijn voet zweeft altijd boven de pedalen zodat ik kan ingrijpen, accelereren bij ghostbreak, en remmen als ik voor mij zie dat in de verte iedereen op zijn rem gaat staan. Bij file rijden gaat de acc weer aan, die korte stopjes en weer gaan kan de acc makkelijk aan.
Het gebeurt bij verschillende snelheden. Ik heb al van alles geprobeerd, maar er is tot op heden geen punt waar ik kan zeggen hier komt het door.

Het gebeurt wanneer ik iemand inhaal (zoals hierboven beschreven), maar ook wanneer ik gewoon 100 km/h rij op de A29 met bijna geen verkeer om me heen, niemand voor me en niemand achter me. Geen schaduwen op de weg, geen vogels, geen rare objecten of een viaduct. Niets..

Ook bij 130 km/h komt het voor overigens (uiteraard wanneer deze snelheden toegestaan zijn en ik wou het toch uitsluiten), en het varieert van een klein remmetje tot echt stevig hard remmen. Het is dus niet één specifieke situatie waarin het gebeurd.

Iedereen ervaart het natuurlijk anders, voor mij is het in ieder geval geen fijne ervaring.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 17:17
Vervelend. Het grote verschil is dat de kia proceed radar gebaseerde acc heeft en vrijwel al deze nieuwe auto's camera's erbij gebruiken. Dat is een stuk foutgevoeliger.

Probeer regelmatig even alle camera's voorzichtig met een enorm zacht doekje schoon te houden, dat kan helpen. Vanwege mogelijke coating alleen met water ipv schoonmaakmiddelen.

Gelukkig kan het wel verbeteren met updates.

• Zjanzjak
Nemean schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:10:
Het gebeurt wanneer ik iemand inhaal (zoals hierboven beschreven), maar ook wanneer ik gewoon 100 km/h rij op de A29 met bijna geen verkeer om me heen, niemand voor me en niemand achter me. Geen schaduwen op de weg, geen vogels, geen rare objecten of een viaduct.
Grappige is dat ik het op de A29 (Bergen op Zoom richting Rotterdam) ook wel eens had met mijn vorige wagen, de Renault Megane E Tech, er waren een aantal punten op die weg waar hij soms steevast even inhield, niet bruusk, maar toch even. 1 punt kan ik mij nog heugen, een km of 4 a 5 na de Haringvlietbrug, dus na afslag Numansdorp en een een kleine kilometer ofzo voor de bocht waar de parkeerplaats is.
Dat is dus niet verklaarbaar, maar soms is het wel verklaarbaar.
Wat mij overigens totaal niet boeit, het gebeurt, bij veelal elke nieuwe wagen met acc uitgerust. Bij het ene merk wat vaker dan het andere met een paar uitzonderingen dat het bijna niet gebeurt.

Ik blijf er wel bij dat het ophoudt op een gegeven moment, met 100 per uur aankomen op een stilstaande file die niet goed opgemerkt wordt door de bestuurder is er zo 1.

En dit;
Nemean schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:10:
Iedereen ervaart het natuurlijk anders, voor mij is het in ieder geval geen fijne ervaring.
De ervaring, beleving, is het ook vaak. In sommige topics hier op Tweakers (maar ook op diverse facebook-groepen (ik lees nogal veel aangaande ev's)) wordt het bijna beschreven alsof ze met rokende banden tot stilstand komen, terwijl de maximale vertraging gewoon Europees gereguleerd is.

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:59
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem op de linkerbaan.

Kon gelukkig overrulen door meteen gas in te stampen aangezien er geen auto voor me reed.

Wel een boze motorrijder achter me.

• Zjanzjak
Jelloz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:58:
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem op de linkerbaan.

Kon gelukkig overrulen door meteen gas in te stampen aangezien er geen auto voor me reed.

Zie de post van mij boven je.
Dus ik verbeter je even;
Schrikmomentje gister: de assisted driving fantaseerde een naar links schuivende auto (dashboard weergave zag een niet bestaande auto) dus vol op de rem de auto remde volgens de maximale toegestane vertraging wat Europees gereguleerd is
En dit;
Ik haal hier zo mijn schouders op, dan zat hij simpelweg te dicht achter je.
Het is niet voor niets dat je meters en meters tussenafstand hebt bij normaal rijdend verkeer met de acc aan.
Als ik de acc eens niet aan heb, of in een andere auto rijd die geen acc heeft, dan tracht ik ook die afstand in acht te nemen. Ik ga er namelijk vanuit dat de auto voor mij de acc aan heeft en naast dat ik voldoende afstand hou word ik ook niet boos als plots, om niets, de remlichten voor mij aan gaan. ;)

• B R M
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:23:
[...]

Grappige is dat ik het op de A29 (Bergen op Zoom richting Rotterdam) ook wel eens had met mijn vorige wagen, de Renault Megane E Tech, er waren een aantal punten op die weg waar hij soms steevast even inhield, niet bruusk, maar toch even. 1 punt kan ik mij nog heugen, een km of 4 a 5 na de Haringvlietbrug, dus na afslag Numansdorp en een een kleine kilometer ofzo voor de bocht waar de parkeerplaats is.
Dat is dus niet verklaarbaar, maar soms is het wel verklaarbaar.
Wat mij overigens totaal niet boeit, het gebeurt, bij veelal elke nieuwe wagen met acc uitgerust. Bij het ene merk wat vaker dan het andere met een paar uitzonderingen dat het bijna niet gebeurt.

Ik blijf er wel bij dat het ophoudt op een gegeven moment, met 100 per uur aankomen op een stilstaande file die niet goed opgemerkt wordt door de bestuurder is er zo 1.

En dit;

[...]

De ervaring, beleving, is het ook vaak. In sommige topics hier op Tweakers (maar ook op diverse facebook-groepen (ik lees nogal veel aangaande ev's)) wordt het bijna beschreven alsof ze met rokende banden tot stilstand komen, terwijl de maximale vertraging gewoon Europees gereguleerd is.
Zoals laatst al gepost, dit is hoe mijn ghost brake verloopt. Even een geluid en je voelt hem even remmen. Met minimale snelheidsafname. Het valt allemaal wel mee imo

[ Voor 5% gewijzigd door B R M op 28-11-2025 13:46 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-12 21:52
Brake

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

Japie.G

Colour Classic

B R M schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:43:
[...]

Zoals laatst al gepost, dit is hoe mijn ghost brake verloopt. Even een geluid en je voelt hem even remmen. Met minimale snelheidsafname. Het valt allemaal wel mee imo
[YouTube: Renault Scenic E-tech goast break / phantom break]
Heb je een foto hoe je deze dashcam hebt zitten?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• B R M
Japie.G schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:53:
[...]

Heb je een foto hoe je deze dashcam hebt zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oO77fc66aRHaOfGlDOO61a1j-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDXrT0QMCpT0Zuiv4uJa5svC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQJQ_0P6G3Fd2FymcUGce61H-VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I35uerEBslDgj5zgEA1fy3Np.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05845EXMR8_02PBdHrTD6d1aHiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB8NphlPRlbeAnxjgiuvP71W.jpg?f=fotoalbum_large
Niet zichtbaar vanaf mijn zitpositie
Ik wil alleen nog een keer een andere transparante sticker op het raam plakken zonder bubbels. Maar dat blijft er telkens bij.

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-12 22:45
B R M schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet zichtbaar vanaf mijn zitpositie
Ik wil alleen nog een keer een andere transparante sticker op het raam plakken zonder bubbels. Maar dat blijft er telkens bij.
Hoe heb je dit verder aangesloten? Waar lopen die kabels heen?

• Dendrowen
nazdrovje schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:02:
[...]

Hoe heb je dit verder aangesloten? Waar lopen die kabels heen?
Ik heb hem ook daar. De kabels lopen via de camera-behuizing op het voorraam, door het plafond naar de bijrijderskant, en dan naar beneden langs de stijl achter de afwerk kappen langs. Daarna ver naar voren net onder het dashboardkastje.

• B R M
Yes hier ook. En heb ook een achter camera. Die kabel loopt van de voorcamera via de bovenkant deurstijlen en via kabel rubber in de kofferbak.

• Technics SA-DA8
Sinds 1,5 week de scenic in gebruik en al zeker iets van 7-8x het volgende meegemaakt.
Tijdens het rijden is het volume van de radio/muziek ineens een heel stuk zachter en bijna niet meer te horen.Schakelen tussen verschillende bronnen en het wijzigen van snelheidsafhankelijke volume haalt niks uit.
Het volume wat je normaal gesproken op stand 8 hoort is dan vergelijkbaar met stand 35 ongeveer.
Net alsof iets anders ervoor zorgt dat het geluid zwaar gedempt wordt maar niet meer terug naar het normale volume komt.
Iemand dit al meegemaakt of een oplossing ervoor?
En anders binnenkort naar de dealer.

• Dendrowen
Technics SA-DA8 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:05:
Sinds 1,5 week de scenic in gebruik en al zeker iets van 7-8x het volgende meegemaakt.
Tijdens het rijden is het volume van de radio/muziek ineens een heel stuk zachter en bijna niet meer te horen.Schakelen tussen verschillende bronnen en het wijzigen van snelheidsafhankelijke volume haalt niks uit.
Het volume wat je normaal gesproken op stand 8 hoort is dan vergelijkbaar met stand 35 ongeveer.
Net alsof iets anders ervoor zorgt dat het geluid zwaar gedempt wordt maar niet meer terug naar het normale volume komt.
Geen last van gehad, maar 99% van deze problemen kunnen worden opgelost met een reset van het mediasysteem.

Druk de aan/uit knop rechts van het scherm in tot hij opnieuw start.

• Technics SA-DA8
Dendrowen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:06:
[...]

Geen last van gehad, maar 99% van deze problemen kunnen worden opgelost met een reset van het mediasysteem.

Druk de aan/uit knop rechts van het scherm in tot hij opnieuw start.
Goeie tip ik zal dat de volgende keer eens proberen.
Had het mediasysteem al eens naar fabrieksherstel gedaan.

• RogerSch
Ontkoppel je telefoon eens volledig en ga dan eens rijden en kijk of het probleem dan ook optreedt.

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb dit ook af en toe met de volgende combinatie:

- Ik nader een vaste flitspaal.
- Google maps in de auto geeft een deuntje (het systeem verzacht het volume van de muziek die ik dan aan het afspelen ben)
- ik heb ook Flitsmeister draaien via CarPlay
- Flitsmeister is vaak iets later met dezelfde melding maar verlaagt ook de volume
- als beide vlak op elkaar zitten blijft de muziek op de zachte stand staan en pas als Google maps weer een melding geeft wordt het volume verhoogd

• robinL6
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-12 15:58
Herkenbaar. Bij mij op te lossen door één keer op de knop van voice command te drukken, dan hersteld het gek genoeg weer. Dus alleen dat je Android auto gaat luisteren, en dan weer op de knop drukken voordat je iets gezegd hebt. Heel vreemd, maar hierdoor wel minimaal nog last van tegenwoordig, al zou ik ook liever de oorzaak geheel zien verdwijnen.

[ Voor 12% gewijzigd door robinL6 op 03-12-2025 12:55 ]

• thenabster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 14:39
Ik ga begin volgend jaar naar oostenrijk met de scenic en ik was benieuwd of, en hoe, je kan selecteren welke snelladers je wel en niet wilt? ik zie wel instellingen voor een betaalmethode maar dat lijkt me toch wat anders. Zo zou ik in Nederland graag instellen dat Tesla niet meegenomen wordt (kan daar niet met de pas van de zaak betalen) en in het buitenland bij voorkeur via Ionity vanwege de lage kosten daar per kw/h met de Mobilize charge pass

• AJO2024
thenabster schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
Ik ga begin volgend jaar naar oostenrijk met de scenic en ik was benieuwd of, en hoe, je kan selecteren welke snelladers je wel en niet wilt? ik zie wel instellingen voor een betaalmethode maar dat lijkt me toch wat anders. Zo zou ik in Nederland graag instellen dat Tesla niet meegenomen wordt (kan daar niet met de pas van de zaak betalen) en in het buitenland bij voorkeur via Ionity vanwege de lage kosten daar per kw/h met de Mobilize charge pass
Ja, dat kun je gewoon instellen in google maps. Je kunt aanvinken welke aanbieders wel of niet meegenomen worden in de routeberekening.

• thenabster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 14:39
Waar in google maps stel je dat in? In het voertuig in de google maps navigatie bij instellingen is alleen een instelling "EV-Betalingsfilters". Hier krijg je een hele lijst met laadpas aanbieders. Daar staat Tesla bijvoorbeeld niet tussen maar iets als een MoveMove wel. Bij zoeken kan je wel laapalen selecteren maar de filters daar zijn alleen 3 opties voor de snelheid van je lader en en stekkertype. Beide doen dus niet wat ik lijk te zoeken

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:55
thenabster schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:31:
Waar in google maps stel je dat in? In het voertuig in de google maps navigatie bij instellingen is alleen een instelling "EV-Betalingsfilters". Hier krijg je een hele lijst met laadpas aanbieders. Daar staat Tesla bijvoorbeeld niet tussen maar iets als een MoveMove wel. Bij zoeken kan je wel laapalen selecteren maar de filters daar zijn alleen 3 opties voor de snelheid van je lader en en stekkertype. Beide doen dus niet wat ik lijk te zoeken
Eerst een bestemming in de navigatie laden. Op de eerste geplande snellader drukken en dan bovenin op het icoontje met pasje/bliksemtekentje. Hier krijg je een enorme lijst met merken, o.a. ook Tesla supercharger.
Daar even selecteren wat je wilt. Weet niet of hij gelijk de laadstops aanpast, zo niet even afsluiten en opnieuw invoeren. Filter behoudt hij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OnGriaOGdftKYQzrVhBKr2T_5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZ6OwDrkpNjd76hhZZDIIy3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: kan ook direct via instellingen, stuk naar beneden scrollen en dan zie je ook Tesla Supercharger staan.

[ Voor 4% gewijzigd door TopOne01 op 03-12-2025 14:37 ]

• Zjanzjak
FaBioTh schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:53:
- Google maps in de auto geeft een deuntje (het systeem verzacht het volume van de muziek die ik dan aan het afspelen ben)
Vind niet snel iets irritant.... maar dat... staat nu mooi uit dus.

• maho99
Zjanzjak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:15:
[...]

Vind niet snel iets irritant.... maar dat... staat nu mooi uit dus.
Hoe heb je dat uitgezet?

• Technics SA-DA8
robinL6 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:53:
[...]

Herkenbaar. Bij mij op te lossen door één keer op de knop van voice command te drukken, dan hersteld het gek genoeg weer. Dus alleen dat je Android auto gaat luisteren, en dan weer op de knop drukken voordat je iets gezegd hebt. Heel vreemd, maar hierdoor wel minimaal nog last van tegenwoordig, al zou ik ook liever de oorzaak geheel zien verdwijnen.
Thanks ik ga dat de volgende keer gelijk uitproberen want het is best vervelend als de radio/muziek op staat.

• Zjanzjak
Rijondersteuning - Comfort - en dan 'Geef risicovolle gebieden weer' (of zoiets) uitzetten.

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:49
Hier een E-tech Techno van begin september '24, bij onderhoud in september dit jaar was de update voor OPD nog niet beschikbaar, maar gisteren is de update geïnstalleerd. Pas 10km mee gereden, maar ik vind het prima werken.

Breng je auto wel met volle batterij naar de dealer, anders moeten ze de auto eerst opladen voor ze de update doen. Mijn dealer heeft geen snellader dus het paste uiteindelijk maar net in de beschikbare tijd.

• Wouter!
sugarcube schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:23:
[...]

Als je winterbanden oplegt type 3pmsf, heb je in frankrijk alvast geen sneeuwkettingen nodig. (Voor zwitserland/oostenrijk geen idee). Michelin heeft sneeuwkettingen in composiet, lijken me gemakkelijker, maar ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.
Dit klopt volgens mij niet. Ongeacht welke winterbanden en keurmerken is er, ook in Frankrijk, nog altijd wel de plicht om ze op bepaalde plekken (aangegeven met borden) op z'n minst in je kofferbak te hebben. Zou ook wat zijn, want ook met de beste winterbanden kom je op een wat steilere weg echt niet omhoog zonder sneeuwkettingen. Zeker niet uit stilstand.

(Oude reactie, zie ik. Ik zat niet op de laatste pagina van het topic te lezen 8)7 .)

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 04-12-2025 12:51 ]

• KnarfRedav
  • Laatst online: 15-12 13:18
Goedemiddag,

Afgelopen dinsdag de 2e onderhouds beurt laten uitvoeren (60.000 km). Meteen gevraagd bij de dealer of OPD voor mijn auto beschikbaar was. En dat was het!
Betreft een Alpine van juli 2024.

• B R M
De USB-c poort aan de voorzijde, bestuurderskant lijkt er ineens mee opgehouden. Passagierskant werkt nog prima. Meer mensen dat al tegengekomen?

• KnarfRedav
  • Laatst online: 15-12 13:18
rdebruijn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:48:
[...]

Mijn Scenic is van augustus 2024 en die is vandaag bij de garage geweest voor onderhoud. Een update voor OPD wisten ze niets van en zou er voorlopig ook nog niet aankomen… (de vergelijking werd al gemaakt met de ooit beloofde OPD voor de Megane e-tech)
Hoi, zie mijn melding verderop in het forum. OPD kan geinstalleerd worden.

• RogerSch
Klopt mijn Scenic is van juni 2024 (1e ten naam stelling december 2024) en bij mijn eerste beurt in december word OPD update uitgevoerd.

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik word toch een beetje strontziek van de connectiviteit in de Scenic. Sinds de laatste update verbreekt de WiFi-verbinding met mijn iPhone steeds. Dit weer werkend krijgen tijdens het rijden is een pain in the ass.

De status van de verbinding gaat steeds van “Opgeslagen” naar “IP-adres zoeken”..en weer terug. Hotspot op de iPhone uit- en aanzetten helpt heel soms.

Ervaren meer mensen dit?

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12 10:03
Safaci schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:08:
Ik word toch een beetje strontziek van de connectiviteit in de Scenic. Sinds de laatste update verbreekt de WiFi-verbinding met mijn iPhone steeds. Dit weer werkend krijgen tijdens het rijden is een pain in the ass.

De status van de verbinding gaat steeds van “Opgeslagen” naar “IP-adres zoeken”..en weer terug. Hotspot op de iPhone uit- en aanzetten helpt heel soms.

Ervaren meer mensen dit?
Zelfde hier met iPhone. Ook nog geen goede oplossing gevonden.

• AJO2024
RogerSch schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:48:
Klopt mijn Scenic is van juni 2024 (1e ten naam stelling december 2024) en bij mijn eerste beurt in december word OPD update uitgevoerd.
Welke dealer is dit?

• AJO2024
KnarfRedav schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:52:
[...]

Hoi, zie mijn melding verderop in het forum. OPD kan geinstalleerd worden.
Welke dealer is dit?

• AJO2024
Fasthook schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:30:
Hier een E-tech Techno van begin september '24, bij onderhoud in september dit jaar was de update voor OPD nog niet beschikbaar, maar gisteren is de update geïnstalleerd. Pas 10km mee gereden, maar ik vind het prima werken.

Breng je auto wel met volle batterij naar de dealer, anders moeten ze de auto eerst opladen voor ze de update doen. Mijn dealer heeft geen snellader dus het paste uiteindelijk maar net in de beschikbare tijd.
Welke dealer is dit?

Ben even benieuwd, want mijn dealer Terwolde geeft aan dat ze slechte ervaring met de update hebben en deze dus niet uitvoeren.

• B R M
Safaci schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:08:

Ervaren meer mensen dit?
Heb je beide devices al eens een reboot gegeven ?

• RogerSch
Hedin Sittard

• Wouter!
Mijn Scenic is in Nederland aangekomen en staat op kenteken! *O* De bijtelling is dus veiliggesteld :Y)
Hij komt komende week bij de dealer en dan nemen ze contact op om de aflevering te plannen.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste