Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:03
GoodOld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:36:
Ik heb vandaag ervaren wat de impact van tegenwind is... Vanochtend vertrokken vanuit Béziers Zuid-Frankrijk met matige temperatuur en harde wind tegen, maar de actieradius kakte in tot ongeveer 275km. (Techno Comfort range). Op de heenweg, zo'n 2 weken geleden, kon ik ruim 350km rijden per stint.
Ik had precies hetzelfde vanuit Beziers! Schijnt wel eens vaker voor te komen in die contreien, dat het flink kan waaien daar. Uiteraard weten we dat het weer van invloed kan zijn, maar die wind daar... de tandjes. :*)
madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.
Dat weten we toch allemaal wel.
En, hij constateert toch alleen wat? Ik vind jouw post dan weer opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfRedav
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-08 14:59
H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
heeft er iemand al ervaring met een scenic LR en een caravan?
ben wel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn
Neen, nog niet, maar wij overwegen wel het kopen van een (kleine, lichtgewicht) caravan ala Toktok Kompact (met hefdak).
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig.
Echter, de uitkomst is denk ik wel duidelijk, zie ook de post hierboven (tegenwind, rolweerstand etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-08 13:07
madhondt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel mensen pas tot deze inzichten komen nu ze elektrisch rijden, terwijl deze aspecten net zo goed bestaan op een ICE wagen.
Zjanzjak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Dat weten we toch allemaal wel.
En, hij constateert toch alleen wat? Ik vind jouw post dan weer opmerkelijk.
Mijn antwoord was niet bedoeld 'tegen' @GoodOld de auteur van de post over het hogere verbruik bij tegenwind; die post was inderdaad informatief. Ook mijn post was informatief bedoeld, maar dat is dan blijkbaar niet helemaal zo overgekomen ;-)

Op dit forum en ook op andere elektrische fora (ik kom van een Volvo P8) is er dikwijls verbazing over het ene of het andere verbruik, waarbij de ene meer geluk lijkt te hebben met de auto die hij heeft geloot. Maar met dezelfde randvoorwaarden, hebben we allemaal hetzelfde verbruik. Een gemiddeld verbruik melden zonder daarnaast een gemiddeld snelheid te zetten, heeft weinig waarde. Helaas houdt de Scenic geen gemiddelde snelheid bij, wat onze onderlinge vergelijking nog moeilijker maakt. En als we ook nog een gemiddelde temperatuur erbij zouden hebben, hebben we alle belangrijkste parameters m.b.t. verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door madhondt op 29-07-2025 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35
H143 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
heeft er iemand al ervaring met een scenic LR en een caravan?
ben wel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn
Met een Kip shelter gaat het super, de range halveert ongeveer. Met een snelheid van 80 km/hr en strategisch achter vrachtwagens plakken tot 90 km/hr haal ik een bereik van 320 km met nog 10-20% in de 'tank'. Dit was in het voorjaar in Duitsland Oostenrijk en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hier ervaring met een (relatief hoge) vouwwagen, verbruik is dan ongeveer 25kwh/100. Maar dan wel netjes 90kmh rijden, 120kmh rijden is geen optie tenzij je echt veel laadstops wilt.

[ Voor 46% gewijzigd door Chaoss op 29-07-2025 22:00 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:13
djrednas schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:59:
Van midden Nederland naar Tsjechie, 820Km totaal, zo'n beetje alles met 100 a 110 op de cruise.
Moest in totaal 2 keer laden, 1x als vroege middagpauze en 1x met een bak koffie.
Scenic techno, 87kWh, dakkoffer en en de auto tot de voorstoelen strak vol met bagage, hij ligt echt laag op de weg.
In totaal 80 minuten aan de lader gehangen, maar geen enkel moment ervaren als "wachten tot ik verder kan".
Lading 1: 14% -> 92%
Lading 2: 12% -> 60%

Gemiddelde kwam uit op 17.9kW/100
Vanwegen het slechte weer maar terug naar huis gegaan.
11:15 vertrokken vanuit Tsjechië, Cesky Krumlov.
Zelfde auto en belading, maar nu wel 10 graden kouder bij vertrek, 60% batterij, wind tegen en regen.
Totale rit: 917km

Desondanks....
Lading 1: 12% - > 83% in 38 minuten
Lading 2: 7% - > 19% in 5 minuten (we hadden een restaurant in de planning staan, en geen zin om af te wijken... Maar - 4% volgens de auto... Dan maar even snel wat bijladen)
Lading 3: 9% naar 86% in 43 minuten.

En toen thuis om 23:40 met 6%. Nog wel een Mc flurry gescoord onderweg :9~, 15 Minuten extra....
Gemiddeld 20.1kWh met gemiddeld 89km/h (aldus renault).

Al met al weer een relaxte rit, nu wel echt netjes 100 omdat ik anders 3 keer moest laden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euphrosina
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-08 17:46
Weet iemand hoe de Solar Bay met "Hi Google" in het Nederlands te bedienen is? Open/sluit zonnedak, panorama dak, verduister, solar b (ja, bay herkent ie niet), activeer, maak donker, etc, etc.. het lukt me maar niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxken
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:44
Solar bay kan je enkel via schakelaar bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhiver
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-08 18:32
euphrosina schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:20:
Weet iemand hoe de Solar Bay met "Hi Google" in het Nederlands te bedienen is? Open/sluit zonnedak, panorama dak, verduister, solar b (ja, bay herkent ie niet), activeer, maak donker, etc, etc.. het lukt me maar niet 😅
In de My Renault-app staat bij E-guides Tips & tricks (onder het kopje Autogegevens op het 1e tabblad) onderaan een gedeelte over de spraakbesturing van Solarbay:

Vraag Google Assistent om je Solarbay te openen of te sluiten.

Dit zijn spraakopdrachten voor Google Assistant om de Solarbay te verstellen: "solarbay lichter maken" "solarbay donkerder maken", "solarbay openen" en "solarbay sluiten". Je kunt ook zeggen: "Maak het glazen dak lichter/donkerder" of "Maak het dak lichter/ donkerder". Al deze commando's moeten worden voorafgegaan door "Hey Google."

Maar het is mij ook nog niet gelukt, hoor, heb al 6 keer een routebeschrijving naar een zonnepaneelfabrikant gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:14
Volgens werkt de bediening van de Solar bay alleen in de Engelse taal. .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruubert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ36l-N-EuIBWBoFTj5CaOayGpM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZEMzFANEZV9qJu5IAyRtGxl4.png?f=user_large

Nieuw olympisch record :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
Vraagje van een nieuwkomer op dit forum.
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Er is een oplossing nl. een los te verkrijgen dubbele kofferbodem.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-08 07:38
Petzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Ik overweeg mijn XC40 EV in ruilen voor een Scenic E-Tech Alpine. Heb een keurige offerte van de dealer gekregen, maar heb op onderstaande vraag nog geen overtuigend antwoord gekregen.
Wij hebben een grotere hond die nu in en uit de bagageruimte van de auto kan springen. Door de hoge tildrempel van de Scenic zal dat niet lukken.
Heeft iemand ervaring met deze losse accessoire? Wordt hiermee de kofferbodem ongeveer gelijk aan de kofferbakdrempel?
Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
apple-shack schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Ik heb deze dubbele kofferbodem. Er is nog een kleine lip maar is minder als 5 CM. Ik ben nu op verlof met de Scenic dus kan het niet meteen nameten. Ik kan later wel een foto proberen te maken?
Heel graag, alvast bedankt en geniet van de vakantie.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey-nl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 15:51
Kennis van mij heeft zo’n opvouwbare loopplank voor de hond. Zeker als ze ouder worden of gevoelig zijn in de heupen (sommige rassen) zou ik dat ook overwegen. Is misschien even duur als die dubbele bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpvessen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:09
Vandaag van de leasemaatschappij de bevestiging ontvangen dat de bestelling van mijn nieuwe Scenic (Iconic uitvoering met 22kw lader, trekhaak, V2L adapter, alternatieve velgen en allerhande accessoires waaronder de stoelbeschermers voor de achterbank) definitief is. Vervolgens via de dealer de voorlopige leverdatum ontvangen: 22 oktober. Nog even wachten dus en een maandje langer doorrijden in de huidige leasebak, een VW Golf 8 Variant R-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Petzun schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodem :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkonin02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-08 14:49
MaSw85 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Ja, die heb ik. Maakt de tildrempel aan de binnenkant kleiner tot zo'n 10 cm denk ik. Kan het nu ook niet checken want op vakantie zonder de dubbele bodem :)
Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-08 08:37
Als ik scherp stuur bij achteruit rijden hoor ik een schrapend geluid. Nu ook bij vooruit bv bij rotondes. Bij mijn 1 jarig onderhoudsbeurt is dealer een uur mee bezig geweest. De onderplaat kwam tegen de buitenkant van de remschijven aan. Het geluid was even weg nu weer terug. Binnenkort gaat de auto een dag naar de dealer. Gelukkig garantie.

Zijn er meer forumleden die dit ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
jeffrey-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:40:
Kennis van mij heeft zo’n opvouwbare loopplank voor de hond. Zeker als ze ouder worden of gevoelig zijn in de heupen (sommige rassen) zou ik dat ook overwegen. Is misschien even duur als die dubbele bodem.
Die hebben we hier ook nog liggen en zal ik weer afstoffen en proberen. Helemaal niet aan gedacht. Hebben we bij onze vorige auto met een hogere vloer van de bagageruimte proberen te gebruiken, maar onze hond was eigenwijs en was niet van plan deze te gebruiken. Bedankt voor de tip!

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
hkonin02 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ik heb het even gemeten en het is inderdaad 10 cm!
Blijft met 10 cm dus nog wel een behoorlijke drempel, maar de bak van de Scenic is ook wel erg diep. Bedankt voor het nameten!

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdebruijn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:54
Rogerio schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:25:
Heeft iemand van jullie ervaring met twee autostoelen op de isofix? Zit daar dan nog genoeg ruimte tussen om een kind ertussen te zetten zonder stoeltje? Foto's ter illustratie zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
Hier heb ik er een in een Maxi Cosi Kore Pro I-size (4 jaar) en een op een zittingverhoger (7 jaar). Dat pas prima samen, maar iemand er tussenin is wel krap. Dat gaat met kleine kinderen nog wel ok voor een niet al te lange rit. De ruimte tussen de stoel en verhoging is in de breedte zo'n 30 cm.
(Eerste foto geeft een wat vertekend beeld, maar om het passend te krijgen is die met groothoek genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_39REmi2Y1Pn1PfqFlDSjaqeCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqCLQLYXvJdhRLlJ6E000O4q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQcov7Td1d5WCuFU-c5p9sK7QI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV3HSlFTkg6eqFgspHeMZyS9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 22:28
Fredericm schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:50:
Als ik scherp stuur bij achteruit rijden hoor ik een schrapend geluid. Nu ook bij vooruit bv bij rotondes. Bij mijn 1 jarig onderhoudsbeurt is dealer een uur mee bezig geweest. De onderplaat kwam tegen de buitenkant van de remschijven aan. Het geluid was even weg nu weer terug. Binnenkort gaat de auto een dag naar de dealer. Gelukkig garantie.

Zijn er meer forumleden die dit ook hebben?
Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Ze hebben nu iets vervangen en lijkt nu weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-08 08:37
pollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Yup vanaf het begin eigenlijk al, paar keer mee naar de garage geweest en bleek een probleem waar Frankrijk vanaf weet.
Heb je wat meer info wat er vervangen is? Wie is jouw dealer? Bedankt voor info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:55
pollekeb schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Hier heb ik ook last van (vooral wanneer ik naar rechts stuur) en komende woensdag gaat mijn dealer hiermee aan de slag. Ik laat je wel weten wat daaruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:25
Kun je de Renault ongestoord door een wasstraat halen? Ik bedoel er zo een waarbij je de auto op een rollende band zetten die de auto meetrekt. Of krijg je dan allerlei waarschuwingen en piepjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Laatst online: 14:19
aard01 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:50:
Kun je de Renault ongestoord door een wasstraat halen? Ik bedoel er zo een waarbij je de auto op een rollende band zetten die de auto meetrekt. Of krijg je dan allerlei waarschuwingen en piepjes?
Gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Geen probleem.

Tja daar heeft Tesla een handige feature voor. De wasstraat modus. Geweldig is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Maar was het niet zo dat je 'em in N zet en de gordel aan moet houden?
Want bij gordel af ging de boel toch in P? Dus handrem erop met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gaat prima, echter vergat ik de eerste keer de auto hold, whoops..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:09
Ik kom dit net tegen op Reddit. :P

https://www.reddit.com/r/ScenicETech/s/DNqSd9isKK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIomlRhZlUXTlLHC-vl8Qefy_io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuJ5PSeBYlMWVgY3m1aBqv9A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_1988
  • Laatst online: 18:12
Bij mij werkt de app niet. Ik krijg een foutmelding dat mijn apparaat niet geschikt is. Ik vermoed omdat ik niet die optie heb voor de camera's rondom de auto (heb wel de voorruit- en standaard achteruitrij camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Cool, straks maar even downloaden. En op zoek naar een USB-C stick voor opslag, iemand tips?

Benieuwd hoeveel ruimte de 4 video's van 120 seconden per keer innemen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 13:02
Appie_1988 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Bij mij werkt de app niet. Ik krijg een foutmelding dat mijn apparaat niet geschikt is. Ik vermoed omdat ik niet die optie heb voor de camera's rondom de auto (heb wel de voorruit- en standaard achteruitrij camera).
Interessante tip, ik sta op het punt een nieuwe e-auto aan te schaffen, en de scenic is 1 van de opties. Vooraleer effectief te bestellen zou ik eigenlijk wel willen weten of de 360 camera optie nodig is voor de dashcam. De 360 optie boeit me nauwelijks, maar dashcam is wel interessant.

Maandag proefrit, ik zal eens navragen bij de dealer of die daar iets over weet.

Een dashcam optie is wel vooral nuttig als die automatisch opneemt bij een ongeval, en de vraag is maar of die dashcam optie van renault dat ook zou doen. Misschien dat ik beter zelf dashcam er in plaats.

[ Voor 29% gewijzigd door sugarcube op 02-08-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
sugarcube schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

[...]

Interessante tip, ik sta op het punt een nieuwe e-auto aan te schaffen, en de scenic is 1 van de opties. Vooraleer effectief te bestellen zou ik eigenlijk wel willen weten of de 360 camera optie nodig is voor de dashcam. De 360 optie boeit me nauwelijks, maar dashcam is wel interessant.

Maandag proefrit, ik zal eens navragen bij de dealer of die daar iets over weet.

Een dashcam optie is wel vooral nuttig als die automatisch opneemt bij een ongeval, en de vraag is maar of die dashcam optie van renault dat ook zou doen. Misschien dat ik beter zelf dashcam er in plaats.
Bij de uitleg in de app in de auto staat dat je de laatste X seconden (wat je zelf instelt, tussen 30-120 sec) kan opslaan door zelf een handeling uit te voeren: scherm naar beneden swipen en opslaan kiezen. Dus nee, doet ie niet automatisch.

Daarnaast zit er ook een 'subscription' tabblad in de app, dus ik denk dat het in de toekomst een betaald iets gaat worden.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:52
sugarcube schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

[...]

Bespaar je de moeite. Dealers weten niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07

Japie.G

Colour Classic

Hej die dashcam functie werkt als een trein. Uiteraard geen volwaardige dashcam, maar een zeer welkome feature!!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petsce
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-08 10:29
Mooi, alleen ik krijg de app niet te zien in google play store. Is natuurlijk ideaal als het kan. Wilde net een dashcam kopen voor vertrek op vakantie.

Niet te zien/vinden dus maar komt waarschijnlijk omdat ik niet de laatste update heb vd open r link.
Deze blijft hangen in de status 'update wordt gedownload'. Nu toch al een paar weken het geval.

Actie; ik blijf maar geduldig wachten op de OPD update en dan neemt de dealer bovenstaande update maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Japie.G schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:06:
Hej die dashcam functie werkt als een trein. Uiteraard geen volwaardige dashcam, maar een zeer welkome feature!!
En heb jij het 360 pakket op je auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07

Japie.G

Colour Classic

addictive_rhymz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

En heb jij het 360 pakket op je auto?
Ja, heb ik.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 21:56
Ik zie op Facebook diverse meldingen voorbij komen over een dashcam app? Heeft iemand hier die app al geprobeerd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
borkhuis schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:43:
Ik zie op Facebook diverse meldingen voorbij komen over een dashcam app? Heeft iemand hier die app al geprobeerd?
Ik zou zeggen lees de laatste 10 berichten eens terug.

[ Voor 4% gewijzigd door ebis op 03-08-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
ebis schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:33:
[...]

Ik zou zeggen lees de laatste 10 berichten eens terug.
Sorry, ik zie nu dat ik een beetje laat ben met het bericht :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:04
De naam van de app is ‘Dashcam’? Ik zie hem niet staan in de play store. En is het bevestigd dat dit alleen werkt als je Snenic is uitgerust met de 360° camera’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
Ik heb hem inderdaad wel (heb de 360 pack) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3C3XGQiMq86r-oot697wqnPRfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj5z3RLHTbZrdGGoIW54bvAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
Hier ook de dashcam (met de 360 pack) en geen werkende spraakherkenning voor het dak haha.

Over apps gesproken, zijn er nog apps die ik moet installeren in de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-08 13:07
Ik krijg regelmatig (of steevast?) bij de meldingen na het stoppen van de 'motor': "USB-drive, Je moet het apparaat misschien opnieuw formatteren. Tik om het uit te werpen."

Het betreft een Philips mini-usb stickje van 32GB (of 64?) dat exFAT is geformateerd.
De stick geeft geen problemen in het gebruik in de auto. Herformateren helpt niet. Mijn PC ziet geen problemen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:09
@madhondt ik heb hetzelfde bericht maar er lijkt niks mis te zijn. Ik kan nog steeds de vorige opnames terugkijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralphbaas
  • Laatst online: 11:23
ralphbaas schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:26:
Mijn bestelling is gedaan in mei.
In de Ayvens app staat nu verwachte leverdatum 29 dec - 4 Jan.

Als het in 2026 leverd wordt dan zit ik voor 22% over het volledige bedrag.
Dat is wel weer kl*te geregeld.
Wat een geruststelling.
Werd vandaag gebeld door de dealer om de aflevering te plannan. :9~
Was even bang dat ik pas 2026 mijn auto zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfRedav
madhondt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
Ik krijg regelmatig (of steevast?) bij de meldingen na het stoppen van de 'motor': "USB-drive, Je moet het apparaat misschien opnieuw formatteren. Tik om het uit te werpen."

Het betreft een Philips mini-usb stickje van 32GB (of 64?) dat exFAT is geformateerd.
De stick geeft geen problemen in het gebruik in de auto. Herformateren helpt niet. Mijn PC ziet geen problemen.

Iemand een idee?
deze melding zie ik elke keer ook, en inderdaad stickie in de laptop geeft geen error.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ralphbaas schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Wat een geruststelling.
Werd vandaag gebeld door de dealer om de aflevering te plannan. :9~
Was even bang dat ik pas 2026 mijn auto zou krijgen.
Juli besteld. Geplande leverdatum eind oktober.
Alpine versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
KnarfRedav schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

deze melding zie ik elke keer ook, en inderdaad stickie in de laptop geeft geen error.
Dat had ik ook, ff geduld hebben want de Scenic gaat zelf de USB stick 'inrichten. Na een paar dagen ziet de directory er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xkgg-tjr8fL66r0AbuIntgXZR-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aGD5YJGiVsruYulLoK9qOBOR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eccage
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-08 11:57
madhondt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:

Iemand een idee?
Dat heeft volgens mij te maken hoe het Android-systeem omgaat met externe opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
ruubert schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Dat had ik ook, ff geduld hebben want de Scenic gaat zelf de USB stick 'inrichten. Na een paar dagen ziet de directory er zo uit:

[Afbeelding]
Interessante ontwikkeling, blijkbaar een map per rit? Dit roept de volgende vragen op:

Wanneer beginnen de camera's met opnemen en voor hoe lang? Hoe lang worden de beelden bewaard? Ik neem aan dat op een gegeven moment de USB stick volgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.B.
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:15
Gisteren is mijn Scenic geleverd. Erg mooie auto in het grijs met zwart dak (Esprit Alpine uitvoering). One pedal Driving werkt goed, maar is wel even wennen.

Helaas lukt het inloggen met het My Renault account niet. Renault geeft aan dat dit door een storing komt, maar na een tijdje dit topic gevolgd te hebben weet ik inmiddels dat dit vaker voorkomt.

Ik ben erg te spreken over het interieur, dit is echt een upgrade tov de VW ID.3 die ik hiervoor had. Heeft iemand een goede tip voor een (goedkope) extra bekerhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-08 15:04
aard01 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Interessante ontwikkeling, blijkbaar een map per rit? Dit roept de volgende vragen op:

Wanneer beginnen de camera's met opnemen en voor hoe lang? Hoe lang worden de beelden bewaard? Ik neem aan dat op een gegeven moment de USB stick volgelopen is.
De camera buffert realtime. Opnames moet je handmatig starten. De VERSTREKEN tijd wordt dan vastgelegd op USB, met een max. van 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Ik heb de auto nu al een jaar, maar geen enkele update heeft het volgende probleem verholpen. Als ik het opladen programmeer voor elke dag tussen, zeg, 09:00 en 17:00 en hij is om 17:00 nog niet vol, dan start hij de volgende dag niet automatisch op om 09:00. Ik moet eerst de connector verwijderen en dan weer terug doen voordat hij weer verder gaat. Zijn er meer met dit probleem? Oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
  • Laatst online: 18:48
nazdrovje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:32:
Ik heb de auto nu al een jaar, maar geen enkele update heeft het volgende probleem verholpen. Als ik het opladen programmeer voor elke dag tussen, zeg, 09:00 en 17:00 en hij is om 17:00 nog niet vol, dan start hij de volgende dag niet automatisch op om 09:00. Ik moet eerst de connector verwijderen en dan weer terug doen voordat hij weer verder gaat. Zijn er meer met dit probleem? Oplossingen?
Ja heb ik ook last van maar dan met slim laden met dynamische prijzen. Als de auto eenmaal in slaapstand staat na pauzeren/stopen laden, gaat hij niet meer laden nadat de laadpaal weer geactiveerd wordt. Auto open en dicht doen met de sleutel werkt wel, of laden starten via de app (werkt vaker niet dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
TopOne01 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Ja heb ik ook last van maar dan met slim laden met dynamische prijzen. Als de auto eenmaal in slaapstand staat na pauzeren/stopen laden, gaat hij niet meer laden nadat de laadpaal weer geactiveerd wordt. Auto open en dicht doen met de sleutel werkt wel, of laden starten via de app (werkt vaker niet dan wel).
Voor de duidelijkheid: met programmeren bedoelde ik in mijn geval programmeren van de auto zelf (via de app of het infotainment display), maar ik geloof dat inderdaad hetzelfde gebeurt als ik het via de laadpaal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
nazdrovje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:32:
Bij mij werkt dit gewoon. Ligt misschien aan de paal? Heb hier een alfen paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Mijn Samsung S22 verbindt niet meer automatisch met de Renault. Dit heeft wel gewerkt. Ik moet nu of in de auto of telefoon in het bluetooth menu de telefoon (of auto) selecteren dan pas komt de bluetooth verbinding tot stand.
Ik heb de bluetooth connectie ook als eens helemaal verwijderd maar dat heeft ook niet geholpen.
Iemand suggesties?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:26
Mijn EV87 Iconic is gisteren geleverd! Wat een toffe auto en alles lijkt het goed te doen, met uitzondering van het aanmelden bij de app dat bij alle nieuwe auto’s een tijdje lijkt te duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uhCu0vbRVOYwE_naELLirr-lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1jskyFgJRiOTmBdaqtxnN2b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
zjeeraar84 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:14:
Mijn EV87 Iconic is gisteren geleverd! Wat een toffe auto en alles lijkt het goed te doen, met uitzondering van het aanmelden bij de app dat bij alle nieuwe auto’s een tijdje lijkt te duren.

[Afbeelding]
Dat was de kleur die ik het liefst had gehad maar 8000 euro korting is het toch een blauwe geworden.

Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.B.

[Afbeelding]
Dit is een storing, Renault zei vrijdag dat het in de loop van deze week opgelost zou moeten zijn. Ik heb vanaf donderdag geprobeerd in te loggen, zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
met uitzondering van het aanmelden bij de app dat bij alle nieuwe auto’s een tijdje lijkt te duren.
F.B. schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:53:
Dit is een storing, Renault zei vrijdag dat het in de loop van deze week opgelost zou moeten zijn. Ik heb vanaf donderdag geprobeerd in te loggen, zonder succes.
Er is geen storing. :)
Dit is het vaste riedeltje wat je te horen krijg als je hierover begint.
Bij de 1 werkt de app meteen (bij mijn Megane direct, bij mijn Alpine na 2 uur), bij de ander kan het tot wel 72 uur duren. Dan zijn er nog de mensen die pech hebben, en het gewoonweg niet werkt, die paar uitzonderingen kunnen bellen. Telefoonnummer weet ik helaas niet maar is of in dit topic genoemd of in het Het grote Renault Megane E-Tech electric topic genoemd, en anders is er vast wel iemand dit het in 1 van de topics weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
[...]

Beetje wat Zjanzjak inderdaad zegt, ik heb namelijk ook geen storing. Maar als het een nieuwe auto betreft zie ook mijn posts in dit topic. Wat van belang is dat de contracten goed staan en daarna duurt het iets tussen de 2 en de 72 uur voordat je auto data doorgeeft aan Renault. Vanaf dat moment werkt de app prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
De kwaliteit van de dashcams is wel ehm…. Erg 1990…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
Dirickteur schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:50:
Ja heb het idee dat de camera's zelf wel iets beter zijn (ik gok 720p) maar die opnames zijn amper bruikbaar. Dit is wat mij betreft nog wel een minpunt van de Renault. Verder nog erg tevreden met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat S
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-08 12:32
Het blijft een beetje hetzelfde met Renault als 12 jaar terug met de lancering van de Zoe, ze ontwikkelen een auto en laten zodra hij gelanceerd is alles maar op zijn beloop. Apps worden niet meer of slecht geüpdatet, de beloofde retrofits komen maar niet, over one pedal hoorde ik van Renault Brussel dat ze dat niet gaan doen op de modellen 2024 omdat dan de moter ook geüpdatet moet worden en dat is te arbeidsintensief. Je koopt een toekomstgerichte wagen met de goede hardware erin maar toch krijgen ze het weer voor mekaar om er niets mee te doen. Ik krijg echt weer dat deja vu gevoel bij Renault ,zoveel mogelijkheden en goede wagen maar geen visie. Triestig vind ik het. Alleen het wat kinderachtige dashcam appje als zoethouder terwijl er nog werk genoeg is aan de gewone app. De dealers morren ook naar Renault toe maar worden ook maar sloom behandeld. Voor de rest prima wagen maar hij kan nog beter worden met betere ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Laatst online: 15:28
Pat S schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:33:
Het blijft een beetje hetzelfde met Renault als 12 jaar terug met de lancering van de Zoe, ze ontwikkelen een auto en laten zodra hij gelanceerd is alles maar op zijn beloop. Apps worden niet meer of slecht geüpdatet, de beloofde retrofits komen maar niet, over one pedal hoorde ik van Renault Brussel dat ze dat niet gaan doen op de modellen 2024 omdat dan de moter ook geüpdatet moet worden en dat is te arbeidsintensief. Je koopt een toekomstgerichte wagen met de goede hardware erin maar toch krijgen ze het weer voor mekaar om er niets mee te doen. Ik krijg echt weer dat deja vu gevoel bij Renault ,zoveel mogelijkheden en goede wagen maar geen visie. Triestig vind ik het. Alleen het wat kinderachtige dashcam appje als zoethouder terwijl er nog werk genoeg is aan de gewone app. De dealers morren ook naar Renault toe maar worden ook maar sloom behandeld. Voor de rest prima wagen maar hij kan nog beter worden met betere ondersteuning.
Maak je maar niet te druk. Bij Volvo (vorige auto) doen ze precies hetzelfde. In 2020 verkregen P8 Recharge vele beloftes op allerlei zaken (apps, features etc). Sommige kwamen naar 2 of 3 jaar, sommige helemaal niet, zelf features/functies die weer plots verdwenen. Vele gebruikers klaagden over bugs, tekortkomingen, etc.
Toen kwam er plots in de app de mogelijkheid om de luchtkwaliteit in de auto te zien (alleen op nieuwere modellen). Dus in plaats zaken op te lossen of beloofde features van jaren terug, iets waar bijna niemand op zat te wachten.
OTA's die uitgerold worden, dan na een paar weken weer teruggetrokken worden, omdat er toch weer andere fouten in zitten.
Dus lang verhaal kort, is zeker niet alleen bij Renault. Het zit gewoon in de "te kleine software club" die het niet snel genoeg voor elkaar krijgt. 8)7

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 15:30
never mind

[ Voor 101% gewijzigd door scorpio op 11-08-2025 17:59 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik vind het al heel wat dat ik zojuist zonder problemen van 50% tot 80% kon snelladen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Dirickteur schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:50:
De achteruitrij camera van de Scenics met alleen een achteruit rij camera zijn nog slechter! Ik kan maar net een kliko onderscheiden van de Picanto van de buurvrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
RogerSch schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:29:
Mijn Samsung S22 verbindt niet meer automatisch met de Renault. Dit heeft wel gewerkt. Ik moet nu of in de auto of telefoon in het bluetooth menu de telefoon (of auto) selecteren dan pas komt de bluetooth verbinding tot stand.
Ik heb de bluetooth connectie ook als eens helemaal verwijderd maar dat heeft ook niet geholpen.
Iemand suggesties?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Chaoss schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

De achteruitrij camera van de Scenics met alleen een achteruit rij camera zijn nog slechter! Ik kan maar net een kliko onderscheiden van de Picanto van de buurvrouw :+
Als ik kijk naar de picanto van mijn vrouw dan is dat ook net een kliko dus kan ook daaraan liggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Toevallig nog een andere telefoon in de connectie lijst staan? Wij hebben dit ook soms sinds er meer dan 1 telefoon verbonden is geweest. Alsof ie dan de andere gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
Morkie69 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

Maak je maar niet te druk. Bij Volvo (vorige auto) doen ze precies hetzelfde. In 2020 verkregen P8 Recharge vele beloftes op allerlei zaken (apps, features etc). Sommige kwamen naar 2 of 3 jaar, sommige helemaal niet, zelf features/functies die weer plots verdwenen. Vele gebruikers klaagden over bugs, tekortkomingen, etc.
Toen kwam er plots in de app de mogelijkheid om de luchtkwaliteit in de auto te zien (alleen op nieuwere modellen). Dus in plaats zaken op te lossen of beloofde features van jaren terug, iets waar bijna niemand op zat te wachten.
OTA's die uitgerold worden, dan na een paar weken weer teruggetrokken worden, omdat er toch weer andere fouten in zitten.
Dus lang verhaal kort, is zeker niet alleen bij Renault. Het zit gewoon in de "te kleine software club" die het niet snel genoeg voor elkaar krijgt. 8)7
Dit is standard industry practice. Net alleen bij Automotive, naar kijk bijvoorbeeld ook naar een leverancier als NXP. Initieel is er ondersteuning, maar als ze een nieuwe processor gaan lanceren dan verdwijnt dat. Vaak wordt er bij de launch een Linux versie geleverd, daarna misschien nog een update, maar daarna is het meestal afgelopen. Daarna moet je geluk hebben dat je de juiste persoon treft bij support dan lukt er nog wel eens iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
addictive_rhymz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Toevallig nog een andere telefoon in de connectie lijst staan? Wij hebben dit ook soms sinds er meer dan 1 telefoon verbonden is geweest. Alsof ie dan de andere gaat zoeken.
Yep nog 3 andere van het gezin.

Ik heb de andere 3 telefoon verwijderd en ook Android Auto uitgezet (mijn dochter gebruikte dat). Eens kijken of het probleem hiermee verholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door RogerSch op 11-08-2025 20:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 13:02
Vandaag een Scenic (grijze Techno 87 met wat opties uit stock) besteld. Levering voor ergens in september.

Nu op naar de jacht op laadpalen, kabels, laadkaarten, kelec en andere apps, maar dat is meer voor de andere topics in dit forum vermoed ik.

Dank 🙏 aan iedereen hier op dit topic voor de uitgebreide commentaren, reviews, tips etc...

• zjeeraar84
[...]

Ik kon vandaag ineens in de auto inloggen! Dus de app werkt nu

• ralphbaas
Jammer dat de V2L stekker niet aan de binnenkant te gebruiken is.
Om bijv. de laptop op te laten (via 230V).
Of misschien heb ik het mis en zit die er wel.
Bij de Ionic 5 zat die bij de achterbank.

Een electrische fiets opladen aan de buitenkant is natuurlijk geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door ralphbaas op 14-08-2025 15:07 ]

• addictive_rhymz
ralphbaas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:15:
Jammer dat de V2L stekker niet aan de binnenkant te gebruiken is.
Om bijv. de laptop op te laten (via 230V).
Of misschien heb ik het mis en zit die er wel.
Bij de Ionic 5 zat die bij de achterbank.

Een electrische fiets opladen aan de buitenkant is natuurlijk geen probleem.
Mag ik vragen waarom je van een ioniq 5 naar een scenic bent overgestapt? Ik heb zelf getwijfeld tussen de 2 vandaar.

• KnarfRedav
Goedemiddag,

Mijn Scenic (Alpine / 87kw / alle opties behalve solarpanel) heeft van het volgende last.
De binnenspiegel kan op de camerastand gezet worden, na even wennen vind ik dit een prettig feature, maar ik merkte afgelopen dagen dat de spiegel enorm heet wordt. (en nee, niet van de zon of warmte in de auto).
Op "gewone"stand is er niets aan de hand.
Het lijkt wel of de electronica in de spiegel dit veroorzaakt?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr,

Frank

• F.B.
zjeeraar84 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Ik kon vandaag ineens in de auto inloggen! Dus de app werkt nu
Dat is bij mij vandaag ook gelukt, maar de functies in de app werken nog niet (airco aanzetten etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:52
KnarfRedav schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:17:
Goedemiddag,

Mijn Scenic (Alpine / 87kw / alle opties behalve solarpanel) heeft van het volgende last.
De binnenspiegel kan op de camerastand gezet worden, na even wennen vind ik dit een prettig feature, maar ik merkte afgelopen dagen dat de spiegel enorm heet wordt. (en nee, niet van de zon of warmte in de auto).
Op "gewone"stand is er niets aan de hand.
Het lijkt wel of de electronica in de spiegel dit veroorzaakt?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr,

Frank
Is bekend en is normaal.

• zjeeraar84
F.B. schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is bij mij vandaag ook gelukt, maar de functies in de app werken nog niet (airco aanzetten etc.)
Dat werkt bij mij wel, misschien even opnieuw inloggen in de app op je telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphbaas
addictive_rhymz schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

Mag ik vragen waarom je van een ioniq 5 naar een scenic bent overgestapt? Ik heb zelf getwijfeld tussen de 2 vandaar.
De Ionic5 was eerst mijn eerste keus in de top 3.
Als je de Ionic5 style, Connect, Connect+ nam dan had je nog steeds NIET de opties als 360 camera, augmented vision, electrisch verstelbare stoelen etc.
Daarvoor moest je de Lounge selecteren, of de individuele opties los aanvinden. Bij beide methodes kwam ik altijd uit op een veel hogere bedrag.

Met de Scenic Iconic had ik al deze opties en meer.
Alleen jammer dat de Renault geen 800V systeem heeft (en daarom niet zo snel laadt).

Ook belangerijk, mijn vrouw vind de Renault veel mooier van binnen en van buiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aard01
ralphbaas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Ook belangerijk, mijn vrouw vind de Renault veel mooier van binnen en van buiten.
...en dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden geweest :D :D
Same here

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 12:46
Na zo'n 5000 kilometer met een Scenic Esprit Alpine 87Kw MY 2025 gereden te hebben, lijkt het me tijd om mijn ervaringen te delen. Ondertussen zijn we ook al met het hele gezin op vakantie naar Oostenrijk / Italie mee geweest.

Laten we beginnen met de positieve punten:
  • Hij rijd heerlijk en stuurt lekker, zeker in de sport modus.
  • Het is een stille auto
  • We hebben nu 2 keer een lange rit gemaakt (950 km respectievelijk 1100 km op een dag). De laadstops worden prima ingepland door Google en het kost amper extra tijd om op die manier te reizen als je het slim combineert met eten / plaspauze etc.
  • Het verbruik valt me niet tegen! Op de rit van 950 km naar Oostenrijk hebben we gewoon doorgereden in Duitsland (130 / 140 km/h en soms zelf harder waar toegestaan). Toch eindigden we met een keurige 20Kw/100km. Daarbij haalden we makkelijk de vooraf aangegeven laadstops. Dus de navigatie gaat er al vanuit dat je gewoon de snelheden rijd die toegestaan zijn.
  • De (been)ruimte achterin is riant. We hebben 2 kinderen (17 en 20) en die hebben weinig te klagen.
  • De ruimte in de kofferbak. We komen van een Ford Focus Station waarvan we dachten dat dit qua laadruimte een achteruitgang zou zijn, maar we kregen alles prima mee op vakantie. De laadruimte heft gewoon en ander format (vooral erg hoog i.p.v. diep), maar de inhoud scheelt weinig. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn met de wintersport.
  • Het is ideaal dat met de gezichtsherkenningscamera de stoel en spiegels gelijk goed ingesteld worden.
  • De adaptive cruise control en de lane centering werken zeer goed. Ja ik heb een paar keer last gehad van ghost braking, maar hij reageert zeer rustig als er bijvoorbeeld iemand voor je invoegt i.p.v. direct vol op de rem te gaan. Dat geldt ook voor de lane centering.
  • En ook niet onbelangrijk; ik vind het een mooie auto, zowel vanbinnen als van buitren om te zien en ik kom hem ook maar weinig tegen.
Maar ja, helaas zijn er ook wat frustraties en storingen die we ervaren hebben:
  • Massagestand houd er soms gewoon me op. Het aan/uitzetten ervan helpt niet, maar hij kan opeens weer opnieuw beginnen.
  • Het display van de bestuurder bevriest compleet. Met als grootste gebrek dat de navigatie het daar niet meer doet, je geen informatie meer krijgt van de driver assist (verkeersborden, lijndetectie, adaptive cruise control) en je maar moet hopen dat het werkt. En ik dacht dat ik niet meer kon wisselen van profile (eco / comfort / sport / perso), maar daarvoor moet je initieel dus 2 keer drukken. Zelfs een complete reset van het systeem (terugzetten naar fabrieksinstellingen) hielp niet. Ik heb hier 2 dagen achter elkaar last van gehad. Het leek na een stop opgelost, maar een half uur later begon het weer. Sindsdien is het uitgebleven.
    drukkken op de knop vereist voordat hij wisselt. De eerste keer dat je er op drukt highlight hij normaliter de huidige instelling, maar dat zie je dan dus niet :(
  • Het geluid doet het soms niet. (Radio, Navigatie etc.). De enige manier om dat op te lossen lijkt het opnieuw starten van de auto te zijn. Puur het systeem herstarten door de aan/uit knop langer ingedrukt te houden tijdens het rijden werkte niet. Ik heb dit nog niet eerder hier gelezen. Zijn er meer mensen die dit ervaren?
  • Mijn stuur staat scheef naar links. Niet heel veel, maar ik heb het idee dat ik daardoor ook niet rechtdoor kan rijden als ik het stuur loslaat. Hij trekt dan gelijk naar rechts (waarbij het stuur dan dus recht staat). En ik heb het idee dat hij daardoor ook vaak wat meer rechts van het midden in de rijbaan zit als ik op assisted driving mode rij.
  • Ik heb de auto met gezichtsherkenning. Werkt prima, behalve als ik sneller uitstap dan mijn dochter (die ook een profiel heeft). Als zij op de achterbank zit dan ziet de camera haar en zet de stoel op haar stand. Als je alleen even uitstapt om iets te pakken (typisch iets wat je doet op vakantie) en daarna verder wil rijden staat alles weer anders ingesteld en aangezien ze een stuk kleiner is dan ik.. Nadeel - je kan geen profiel wisselen tijdens het rijden. Ik snap wel waarom, maar wel vervelend.
  • Het iedere keer weer opnieuw moeten activeren van one-pedal drive. Ik zou het fijn vinden als dat onthouden wordt op profiel niveau.
  • Mijn kinderen (1m55 en 1m85) klagen beiden dat de achtergordel in hun nek snijdt als ze op de achterbank zitten.
  • Ik heb het idee dat de gekozen geluidsmodus (Club / Concert / Immersion) soms pas correct inschakelt als je eerst actief naar dat instellingen scherm gaat. Dus zodra je dat scherm opent, hoor je opeens het geluid veranderen. Ben ik de enige die dat ervaart?
  • De app is eigenlijk amper bruikbaar zoals hier wel meer al geschreven is. Meestal doet hij het, maar regelmatig ook niet. En dat zijn net de momenten dat ik bijvoorbeeld wil zien wat mijn lading is of de koeling wil starten.
Voor een aantal van deze punten, waaronder het scheve stuur, ga ik binnenkort naar de dealer. Die andere punten lijken bekende problemen en ik hoop dat een firmware update komt die dit gaat verhelpen.

En dan nog een aantal zaken welke ik mis op de auto:
  • Een automatisch blinderende achteruitkijkspiegel (of zit dat er wel op)? Ik heb de achteruitkijk spiegel met beeldscherm.
  • Het kunnen kantelen van de bestuurdersstoel
  • Een weergave van het exacte verbruik, anders dan via de verbruiksmeter.
  • De mogelijkheid om Google Maps / het systeem fixed op de nacht modus te zetten. De helderheid / stand van de schermen reageren nu op de lichtsensor, alleen bij het in en uitrijden van tunnels in Zwitserland en Italie leek het soms wel een disco :-)
Nou, ik schrik zelf van de waslijst aan punten 7(8)7. Onderaan de streep gelukkig nog steeds een erg tevreden rijder! En dat hoop ik ook te blijven, want ik zit er toch 5 jaar aan vast (leasauto) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Muta schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Juli besteld. Geplande leverdatum eind oktober.
Alpine versie.
Kreeg bericht dat de levering staat op 19 september nu. Neat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
• Mijn kinderen (1m55 en 1m85) klagen beiden dat de achtergordel in hun nek snijdt als ze op de achterbank zitten.
Van de hele lijst herken ik eigenlijk alleen maar dit punt, maar ik heb de auto ook pas een week en heb er net 1000km mee gereden. Maar mijn zoon van 6 (1m22) klaagde er over en mijn schoonmoeder (1m65). Je hebt van die kussentjes die je om de gordel kan plaatsen zoals deze:https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
a3konijn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:45:
• Mijn stuur staat scheef naar links. Niet heel veel, maar ik heb het idee dat ik daardoor ook niet rechtdoor kan rijden als ik het stuur loslaat. Hij trekt dan gelijk naar rechts (waarbij het stuur dan dus recht staat). En ik heb het idee dat hij daardoor ook vaak wat meer rechts van het midden in de rijbaan zit als ik op assisted driving mode rij.
Ik herken alleen dit punt. Vooral het naar rechts trekken en op de rijstrook rijden. Maar vind ook dat tijdens assisted driving, zelfs met flauwe bochten, dat hij gemakkelijk het midden kwijtraakt en te dicht of over de lijn gaat en vervolgens wel het stuur laat trillen. Ben wel benieuwd wat de dealer daar mee gaat doen.

Verder heb ik recentelijk op vakantie, met hogere temperaturen, gemerkt dat de portierdeur linksachter tegen de linkervoordeur aan komt bij het opendraaien en lakschade maakt. Heb ik al meerdere mensen ook horen noemen, alleen nog niet op dit forum. Ben benieuwd of er hier ook meerdere mensen dit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 12:46
zjeeraar84 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:28:
[...]

Van de hele lijst herken ik eigenlijk alleen maar dit punt, maar ik heb de auto ook pas een week en heb er net 1000km mee gereden. Maar mijn zoon van 6 (1m22) klaagde er over en mijn schoonmoeder (1m65). Je hebt van die kussentjes die je om de gordel kan plaatsen zoals deze:https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Die heb ik inderdaad al besteld om het op te lossen. Ik hoop dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
RogerSch schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Yep nog 3 andere van het gezin.

Ik heb de andere 3 telefoon verwijderd en ook Android Auto uitgezet (mijn dochter gebruikte dat). Eens kijken of het probleem hiermee verholpen.
Tot nu geen problemen meer gehad met automatisch verbinden van bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
a3konijn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:45:
  • En ik dacht dat ik niet meer kon wisselen van profile (eco / comfort / sport / perso), maar daarvoor moet je initieel dus 2 keer drukken.
  • Het geluid doet het soms niet. (Radio, Navigatie etc.). De enige manier om dat op te lossen lijkt het opnieuw starten van de auto te zijn. Puur het systeem herstarten door de aan/uit knop langer ingedrukt te houden tijdens het rijden werkte niet. Ik heb dit nog niet eerder hier gelezen. Zijn er meer mensen die dit ervaren?
  • De app is eigenlijk amper bruikbaar zoals hier wel meer al geschreven is. Meestal doet hij het, maar regelmatig ook niet.
Ik rijd weliswaar geen Scenic maar had een Megane E Tech en nu rijd ik een Alpine A290, de naam mag dan anders zijn maar tis gewoon op basis van Renault. Bepaalde zaken zijn ook gewoon precies hetzelfde, zowel in de Megane, de Alpine en de Scenic.

Heb er, zoals je bovenstaand ziet in de quote, 3 punten uitgehaald;

Dat wisselen van modus was volgens mij altijd al zo op die manier, ben alleen niet zo zeker van mijn zaak bij de Megane maar daar wisselde ik amper van modus, reed altijd in Comfort, in het begin in de Eco-stand.
Maar ook bij de Alpine, waar ik wat vaker wissel van modus ;) , is het zo dat ik eerst de knop voor wijzigen van rij-modus moet indrukken om te 'activeren' en vervolgens moet indrukken om te switchen van modussen. Ik weet eerlijk gezegd niet beter.

Dat geluid het soms niet doet had ik wel eens bij de Megane, en zo ook in de Alpine. Dan ga ik naar muziek modus (de muziek nootjes), ga naar favorieten, klik 1 van mijn favoriete zenders aan.... et voila, we hebben weer geluid. Een quirk waar ik mijn schouders verder bij ophaal.

Bij mij is het andersom met de app, werkt altijd wel op een enkele uitzondering na, echt zelden dat er wat aan de hand is. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik de app niet zo vaak gebruik, het is om de laadstatus te checken, of de laadgeschiedenis even na te gaan. Maar als ik de app 'nodig' heb werkt het in 99,99% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Zjanzjak schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Ik rijd weliswaar geen Scenic maar had een Megane E Tech en nu rijd ik een Alpine A290, de naam mag dan anders zijn maar tis gewoon op basis van Renault. Bepaalde zaken zijn ook gewoon precies hetzelfde, zowel in de Megane, de Alpine en de Scenic.

Heb er, zoals je bovenstaand ziet in de quote, 3 punten uitgehaald;

Dat wisselen van modus was volgens mij altijd al zo op die manier, ben alleen niet zo zeker van mijn zaak bij de Megane maar daar wisselde ik amper van modus, reed altijd in Comfort, in het begin in de Eco-stand.
Maar ook bij de Alpine, waar ik wat vaker wissel van modus ;) , is het zo dat ik eerst de knop voor wijzigen van rij-modus moet indrukken om te 'activeren' en vervolgens moet indrukken om te switchen van modussen. Ik weet eerlijk gezegd niet beter.
Ik.denk dat dat by design is zodat je niet per ongeluk van modus wisselt.
Bij mij is het andersom met de app, werkt altijd wel op een enkele uitzondering na, echt zelden dat er wat aan de hand is. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik de app niet zo vaak gebruik, het is om de laadstatus te checken, of de laadgeschiedenis even na te gaan. Maar als ik de app 'nodig' heb werkt het in 99,99% van de gevallen.
En anders is er nog de Kelec app. Ik gebruik beide eigenlijk alleen om dingen met laden te checken of op afstand de airco te starten. Waarom Renault het niet mogelijk maakt om de auto.te kunnen openen of sluiten met de app is mij een raadsel, dat mis ik wel. Vond dat wel handig op de vorige auto (Focus station). Je kan er zonder sleutel sowieso niet mee weg rijden natuurlijk. Maar het is soms gewoon handig om even (snel) iets te doen zonder dat je eerst de sleutel moet pakken.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
Ik zie bij zowel de linker- als de rechtervoordeur dat het uiterste puntje onderaan bij de scharnier niet goed is afgewerkt. Het lijkt wel alsof de metalen plaat niet goed om het profiel is geleid. Hoort dit zo, of is dat alleen bij mij zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihVRHUnjFq-EYh6hP8CTLll-ZXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4zTsj8QQW0VG1byOnodsW0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MaSw85 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:16:
Ik.denk dat dat by design is zodat je niet per ongeluk van modus wisselt.
Ah ok, ja, zou kunnen, maar zoals gezegd, ik weet inmiddels niet beter dus ik handel er naar.
MaSw85 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:16:
En anders is er nog de Kelec app. Ik gebruik beide eigenlijk alleen om dingen met laden te checken of op afstand de airco te starten. Waarom Renault het niet mogelijk maakt om de auto.te kunnen openen of sluiten met de app is mij een raadsel, dat mis ik wel. Vond dat wel handig op de vorige auto (Focus station). Je kan er zonder sleutel sowieso niet mee weg rijden natuurlijk. Maar het is soms gewoon handig om even (snel) iets te doen zonder dat je eerst de sleutel moet pakken.
Heb de Kelec app ook, maar verder nog niets mee gedaan, want (nog) niet nodig gehad.
Renault app voldoet, voorlopig, voor mij meer dan genoeg.

Er is al sprake van de auto openen met de app sinds 2022, en al vele malen beloofd dat het er aan zit te komen. We weten inmiddels wel beter. Ik begrijp je stelling dat je het handig vindt maar persoonlijk boeit het mij niet, 'nice to have' maar zeker geen 'need to have'. Aan de andere kant, wat je niet hebt/had kan je ook niet missen, dat is bij mij het geval en bij jou niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 22:29
Tackleberry schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:26:
Helaas, de dealer heeft een fout gemaakt en de auto op voorraad bleek toch niet de juiste te zijn... Alsnog moeten bestellen, verwachte levering nu midden/eind augustus. :(
Denk je alle problemen wel gehad te hebben, weten ze je toch weer te verrassen. Ze hebben afgelopen week pas de bestelling geplaatst, verwachte levering nu oktober. Maar "misschien eerder"...

Korte versie: ik wil de V2L adapter, dus ze probeerden deze als accessoire (ipv als optie) te regelen in combinatie met een voorraadmodel. Dat was blijkbaar niet mogelijk volgens Renault Frankrijk. In plaats van mij vervolgens de keuze met/zonder V2L adapter te geven, laten ze dit tijdens de vakantieperiode allemaal versloffen en hoor ik nu pas wat er aan de hand is.

Dus eind juni is de bestelling doorgezet naar de dealer, met een eerste verwachte levering begin/half juli. Nu bijna twee maanden later zijn ze "al" tot een daadwerkelijke bestelling gekomen. Nou, knap hoor...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ralphbaas
Deze ochtend de Scenic iconic op mogen halen.

Flink wat uitleg gehad, maar het meeste leer je toch pas als je er mee aan de gang gaat.
Ook op het forum al diverse tips etc meegekregen.

Inloggen op MyRenault lukte niet (bij de dealer), maar een uur later (thuis) deed ik een poging en kon ik erin,
Op mijn telefoon kan ik nu ook de settings zien en al de connected services.

One pedal driving zat er ook al op.
Wat een heerlijk gevoel om zo naar het werk te zoeven.

De Scenic staat niet in de dropdown list bij Renault in de Shell Recharge App. Raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYqVfl8ht1ylVumqStz85FmYoZM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ULt0SqCQaFrOjhJoBBIcRWy2.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door ralphbaas op 18-08-2025 16:38 ]

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste