Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-06 10:16
Iemand enig idee wat te doen als de laadkabel lock naar beneden zit zonder kabel erin? Ik krijg de laadkabel er niet meer in.

Gaat om dat pennetje bovenaan in de laadpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 19:34
B R M schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:47:
Iemand enig idee wat te doen als de laadkabel lock naar beneden zit zonder kabel erin? Ik krijg de laadkabel er niet meer in.

Auto ontgrendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-06 13:20
B R M schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:47:

Ook een keer gehad. Ik heb toen in een wanhopige actie de laadpas nog een keer gescanned, en toen kreeg ik hem wel los.

Ik vermoed dat het komt omdat de communicatie pins wel verbinding maakte en dat gelinkt was aan de laadpas/laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:19

Japie.G

Colour Classic

Dit, en anders auto geheel afsluiten, weglopen zodat sleutel buiten bereik is, 30min wachten, daarna auto openen en eventueel als het nog nodig is op het kabel ontgrendelknopje drukken.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:39
Dendrowen schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Ook een keer gehad. Ik heb toen in een wanhopige actie de laadpas nog een keer gescanned, en toen kreeg ik hem wel los.

Ik vermoed dat het komt omdat de communicatie pins wel verbinding maakte en dat gelinkt was aan de laadpas/laadpaal.
Helaas ook gehad. Dealer geeft toen helaas het electromotortje moeten vervangen dat het pinnetje bediend. Die was alleen niet direct leverbaar, ruim 2 weken een vervangende auto gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
basmeijer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Helaas ook gehad. Dealer geeft toen helaas het electromotortje moeten vervangen dat het pinnetje bediend. Die was alleen niet direct leverbaar, ruim 2 weken een vervangende auto gehad.
Bij mij doet alles het 'gewoon' weer. Ik hoefde ook niets te forceren en het motortje doet het prima. Volgens mij was het echt een software ding. Het was ook voor het eerst dat mijn vrouw de auto ging opladen, dus wie weet dat ze te voorzichtig was met de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06 14:23
Ik heb nog steeds geen idee wat deze tijd betekent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXkGPO-9cX9mR7N8cLQWrdI0hbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlrIQyTVOeQ6BnZ9GnMeu6sh.jpg?f=fotoalbum_large.

Voor laden werkt alleen deze tijden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CBI1qAHn5RnC-dPirR5DjLuf9Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3MuysJ05pktlYsvvoSQxf33t.jpg?f=user_large

Wat betekent het als de auto ‘gereed’ is? Het laden stopt dan in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
nazdrovje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:55:
[Afbeelding].

[Afbeelding]

Wat betekent het als de auto ‘gereed’ is? Het laden stopt dan in ieder geval niet.
Volgens mij werkt dat alleen voor het voorverwarmen/ koelen op programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Japie.G schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Dit, en anders auto geheel afsluiten, weglopen zodat sleutel buiten bereik is, 30min wachten, daarna auto openen en eventueel als het nog nodig is op het kabel ontgrendelknopje drukken.
auto was gewoon open.
Bovenstaande heeft het uiteindelijk opgelost. Na een uurtje kwam ik terug en kon de kabel er weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
Dendrowen schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Bij mij doet alles het 'gewoon' weer. Ik hoefde ook niets te forceren en het motortje doet het prima. Volgens mij was het echt een software ding. Het was ook voor het eerst dat mijn vrouw de auto ging opladen, dus wie weet dat ze te voorzichtig was met de stekker.
Verdomd. Het was ook vandaag voor het eerst voor mijn vrouw toen dit gebeurde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-06 11:43
A2b schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Mijn parkeersensoren achter werken ook niet, terwijl bijv kruisend verkeer detectie wel werkt. Heb jij al een oplossing gevonden?
Heb juist vanmorgen dealer gebeld voor hetzelfde probleem. Is het zelf op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:37
asritmeester82 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Heb juist vanmorgen dealer gebeld voor hetzelfde probleem. Is het zelf op te lossen?
Denk het niet bij mij software opnieuw geïnstalleerd door dealer daarna werkte ze weer.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:22

A2b

asritmeester82 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Heb jij ook het probleem gekregen na de terugroep actie voor de batterij? Afspraak bij dealer kan pas over een maand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:42
nazdrovje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:55:
[Afbeelding].

[Afbeelding]

Ik denk dat het met drie dingen te maken heeft: de twee opties die je noemt en het percentage wat je instelt tot waar je moet laden. Je zou verwachten dat:

1: Bovenste screenshot: instellen wanneer de auto volledig geladen moet zijn tot het ingestelde percentage
2: Onderste screenshot: los van de instelling hierboven kan je ook aangeven tijdens welk tijdswindow hij wel mag laden (en daarbuiten dus niet)

Als de auto nog niet op het max ingestelde percentage op de gereed tijd is (omdat ie langer moet laden dan dat ie de tijd heeft om op dat percentage te komen) dan laadt ie inderdaad gewoon door.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Arosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:49:
Gisteren een proefrit gedaan met de Scenic en dat beviel zeer goed. Veel beter dan de Opel Grandland en Ford Capri. En een mooie verbetering op de meeste punten ten opzichte van mijn huidige Enyaq.

Nu bestellen. Zag dat in de configurator van Renault twee optiepakketten ('pack advanced driving assist & augmented vision' en 'pack light & sound') voor € 750,- per stuk staan, terwijl ik in de prijslijst andere prijzen zie staan. Ook op de bestelsite van mijn werkgever staan de prijzen uit de brochure. Dus ik wil eerst duidelijkheid over de prijzen, voordat ik alles aankruis.

Het wordt een Esprit Alpine Longe Range.
De 750 euro per pakket klopt. Toevallig had ik hier al een bericht over gestuurd naar mijn leasemaatschappij. Deze heeft de 750 euro bevestigt. Dus 1500 ipv 3500 voor de twee pakketen is een erg mooie korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Nu online
Ik had ondertussen ook de bevestiging gekregen dat de pakketten tijdelijk in prijs zijn verlaagd. Ik weet alleen niet voor hoelang. Ik heb in ieder geval zelf mijn bestelling doorgegeven aan autobeheer, dus afwachten tot de administratieve rompslomp geweest is en ik een leverdatum te horen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

En daar istie weer, voor de 4'de keer is mijn snelladen kaduuk :( laatste keer is de laadmodule vervangen, heeft dus niet geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB2NcsW7ka1XxVFWu4USr_kRibM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVNE6uhNRYZMfmVnnXW70RaM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y3SCOTrI2eZuoTLXOv5jSbBZKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQAK2yj0rhMikThpdw38oBef.jpg?f=fotoalbum_large

Ben deze auto wel zat nu... vanaf het begin heeft het snelladen, simpelweg niet gewerkt. Nog nooit zoveel ellende met een auto gehad.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:57:
En daar istie weer, voor de 4'de keer is mijn snelladen kaduuk :( laatste keer is de laadmodule vervangen, heeft dus niet geholpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben deze auto wel zat nu... vanaf het begin heeft het snelladen, simpelweg niet gewerkt. Nog nooit zoveel ellende met een auto gehad.
Dat is wel echt balen.... Maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe auto? Als het al 4 keer is, dan is het wel onomstotelijk iets met andere onderdelen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dendrowen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Dat is wel echt balen.... Maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe auto? Als het al 4 keer is, dan is het wel onomstotelijk iets met andere onderdelen in de auto.
Tjah, denk niet dat ze dat zo snel doen. De eerste 2x was qua reparatie ook een beetje een wassen neus. Eerste keer is er een reset/herprogrammering van de laadmodule gedaan, 2de keer is er een software update van de laadmodule gedaan en de laatste keer is de laadmodule vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Tjah, denk niet dat ze dat zo snel doen. De eerste 2x was qua reparatie ook een beetje een wassen neus. Eerste keer is er een reset/herprogrammering van de laadmodule gedaan, 2de keer is er een software update van de laadmodule gedaan en de laatste keer is de laadmodule vervangen.
Wat zij wel of niet 'willen' doen is niet zo relevant. Als ze de laadmodule 'slechts' 1 keer vervangen hebben, dan kunnen ze natuurlijk nog verder kijken wat er nog meer mis kan zijn. Uiteindelijk heb je gelukkig wel rechten als consument en kun je vervanging of geld terug eisen...

Ik zou in ieder geval even zwart op wit laten zetten dat dit probleem langdurig kosteloos opgelost dient te worden, ook buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dendrowen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Wat zij wel of niet 'willen' doen is niet zo relevant. Als ze de laadmodule 'slechts' 1 keer vervangen hebben, dan kunnen ze natuurlijk nog verder kijken wat er nog meer mis kan zijn. Uiteindelijk heb je gelukkig wel rechten als consument en kun je vervanging of geld terug eisen...

Ik zou in ieder geval even zwart op wit laten zetten dat dit probleem langdurig kosteloos opgelost dient te worden, ook buiten de garantie.
Het is een Lease van de zaak, dus indirect het probleem van de leasemij. Mijn manager gaat morgen bellen met de dealer, heb ik geen tijd voor kzit praktisch altijd bij klanten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
Chaoss schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Het is een Lease van de zaak, dus indirect het probleem van de leasemij. Mijn manager gaat morgen bellen met de dealer, heb ik geen tijd voor kzit praktisch altijd bij klanten :P
Ideaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ben wel benieuwd waar ze mee komen, ik zou bijna zeggen dat de accu het snelle laden niet aankan. Thuisladen werkt altijd terwijl er dan juist een omvormeming van AC naar DC moet plaatsvinden. Snelladen is juist recht toe recht aan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbaas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 14:07
Mijn bestelling is gedaan in mei.
In de Ayvens app staat nu verwachte leverdatum 29 dec - 4 Jan.

Als het in 2026 leverd wordt dan zit ik voor 22% over het volledige bedrag.
Dat is wel weer kl*te geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:56
Bij mij werd de bestelling begin mei gedaan en ik hoor net dat de aflevering eind deze maand zou plaatsvinden. Lijkt me dan weer erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Tommi4444 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:05:
Bij mij werd de bestelling begin mei gedaan en ik hoor net dat de aflevering eind deze maand zou plaatsvinden. Lijkt me dan weer erg snel.
Ligt natuurlijk volledig aan de configuratie en wat er evt. op voorraad staat of nog niet geclaimd is maar wel al ingepland staat voor fabricage.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddaan9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-06 12:25
Tommi4444 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:05:
Kijk dat zou normaal moeten zijn! ;-) Hier duurt t 4 maandjes.. Beetje te lang, ik weet niet hoe dat gaat met mijn contracten maar dat is ook nog te overzien vergeleken met de half jaar leveringen die je hier hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.B.
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-06 12:32
ddaan9 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Kijk dat zou normaal moeten zijn! ;-) Hier duurt t 4 maandjes.. Beetje te lang, ik weet niet hoe dat gaat met mijn contracten maar dat is ook nog te overzien vergeleken met de half jaar leveringen die je hier hoort!
Ik heb begin juni besteld via Ayvens. Levering wordt nu geschat op half augustus. Gaat om Esprit Alpine met pack light en sound en het pakket met rijhulpsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaddyPils
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:54
Half mei besteld VIN nummer ontvangen, volgens de dealer productie eind juni levering tweede helft juli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aarsie
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-06 07:51
A2b schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Heb jij ook het probleem gekregen na de terugroep actie voor de batterij? Afspraak bij dealer kan pas over een maand…
Yep, meteen na de terugroepactie kwam ik er achter dat die nog maar voor de helft aan KM kon rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
MaSw85 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Fijn! Ik heb 3 juni een afspraak bij de dealer voor het eerste periodieke onderhoud en had al gevraagd of ze de OPD update ook direct willen doen. Ben benieuwd of het dan kan.
Dit ging dus allemaal goed, echter zag ik gisteren opeens dat ze de kentekenplaathouder hebben vervangen. Leaseauto was geleverd door Hedin (Eindhoven), maar onderhoud is bij Terwolde in Groningen.

Het is uiteraard geen ramp, maar wel een vreemde gang van zaken en niet heel netjes dat ze dat niet even gemeld hebben toen ik de auto weer ophaalde... 8)7

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag de Scenic naar de dealer gebracht, ik heb nu een Austral hybride als leenauto. Prima ding, redelijk dezelfde opties en 200pk, wel een stapje hoger qua afwerking.

Ben benieuwd wat ze gaan doen, 4x is scheepsrecht hoop ik 8)7 over minder dan een maand ga ik met vakantie, dan moet het snelladen toch echt betrouwbaar voor de volle 100% werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Vandaag ook onderhoudsbeurt nr1 en wederom is gekeken naar het niet verkrijgen van updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PQew01HmSqiXSZTvu3K2fGu8KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGxYeQs0ZgsNgqtf5cUgjdfq.jpg?f=fotoalbum_large

En zowaar, ze hebben er een paar opgezet. Duimen dat nu de reguliere fota updates ook een keer gaan komen. Dat wordt weer de boel in de gaten houden aankomende maanden.

Overigens is de OPD update niet geïnstalleerd, had ik wel gevraagd. Achja, ik houd het weer een poos in de gaten. Ben blij dat er nu wat gedaan is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MaSw85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Dit ging dus allemaal goed, echter zag ik gisteren opeens dat ze de kentekenplaathouder hebben vervangen. Leaseauto was geleverd door Hedin (Eindhoven), maar onderhoud is bij Terwolde in Groningen.

Het is uiteraard geen ramp, maar wel een vreemde gang van zaken en niet heel netjes dat ze dat niet even gemeld hebben toen ik de auto weer ophaalde... 8)7
Heb je de OPD update er op gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:54
[...]

OPD ook geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Japie.G schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Heb je de OPD update er op gekregen?
Nee, de OPD update is een 'terugroepactie' voor mijn auto want van voor november 2024 geproduceerd. Staat ergens kort geleden wel wat info in het topic hier. De dealer(s) hebben nog geen/niet alle info gekregen.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B R M
[...]

Dat doen alle garages waar ik altijd geweest ben de afgelopen jaren, wanneer de auto geleverd is door een andere partij. Ik vind dat ook vervelend. Haal van mijn auto's altijd direct de dealerhouders eraf en vervang deze voor houders zonder tekstrand, want ik vind het spuuglelijk. Bij het eerste onderhoud met een nieuwe auto geef ik het altijd gewoon aan nu dat ze eraf moeten blijven. Want ook mijn houders zonder tekstrand zijn er al eens afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
Renault loopt samen met KIA voorop in het uitrusten van hun autos met V2L of V2G functionaliteit. V2L is al beschikbaar maar weet iemand hoe het met het uitrollen van V2G zit (Vehicle to Grid). De auto kan zo als een mooie thuisaccu fungeren.
In de prijslijst staat dat het op korte termijn (eind 2025?) wordt geïmplementeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Arosa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:49:
[..]
Nu bestellen. Zag dat in de configurator van Renault twee optiepakketten ('pack advanced driving assist & augmented vision' en 'pack light & sound') voor € 750,- per stuk staan, terwijl ik in de prijslijst andere prijzen zie staan. Ook op de bestelsite van mijn werkgever staan de prijzen uit de brochure. Dus ik wil eerst duidelijkheid over de prijzen, voordat ik alles aankruis.
[..]
Nog dank voor deze tip. Mijn contract stond klaar om getekend te worden toen ik dit las. Gelukkig kon het nog aangepast worden. Nu nog even wachten op de bevestiging van de dealer dat hij daadwerkelijk besteld is.

Scenic E-Tech Long Range Techno
Rouge Flamme
Pack advanced driving assist &  augmented vision
Pack Light & sound
V2L adapter voor gebruik van externe elektrische aparaten
Dubbele bodemplaat voor kabelopslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
aard01 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:22:
Renault loopt samen met KIA voorop in het uitrusten van hun autos met V2L of V2G functionaliteit. V2L is al beschikbaar maar weet iemand hoe het met het uitrollen van V2G zit (Vehicle to Grid). De auto kan zo als een mooie thuisaccu fungeren.
In de prijslijst staat dat het op korte termijn (eind 2025?) wordt geïmplementeerd...
Stond hier laatst een mooi artikel op tweakers over renault 5 modellen die op het grid in Utrecht gaan terugleveren. Uit het artikel haalde ik dat het voor particulieren nog wel even gaat duren omdat je naast een speciale laadpaal ook een contract met in dit geval renault nodig hebt om het te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Mijn auto staat sinds maandag bij de dealer, Renault belt net dus ik hoopvol. Maar nee de boodschap was of ik de leen Austral, vanmiddag kan omruilen voor een Dacia duster hybride want ze hebben de Austral ergens anders voor nodig... De Scenic hadden ze nog weinig mee gedaan en ze wisten het ook niet hoe lang het nog gaat duren. Ik heb eerst nog toegegeven ook... achteraf zoiets van waarom. Ik moet elke keer eerder bij de klant vandaan om langs de dealer te gaan. Mijn manager gaat maar weer eens bellen met de dealer...

Volgens mij snappen ze bij Renault niet echt wat service is, 1 ding weet ik wel, dit was mijn eerste Renault maar ook mijn laatste. :w

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 19-06-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:39:
Mijn auto staat sinds maandag bij de dealer, Renault belt net dus ik hoopvol. Maar nee de boodschap was of ik de leen Austral, vanmiddag kan omruilen voor een Dacia duster hybride want ze hebben de Austral ergens anders voor nodig... De Scenic hadden ze nog weinig mee gedaan en ze wisten het ook niet hoe lang het nog gaat duren. Ik heb eerst nog toegegeven ook... achteraf zoiets van waarom. Ik moet elke keer eerder bij de klant vandaag om langs de dealer te gaan. Mijn manager gaat maar weer eens bellen met de dealer...

Volgens mij snappen ze bij Renault niet echt wat service is, 1 ding weet ik wel, dit was mijn eerste Renault maar ook mijn laatste. :w
balen man, jammer dat het zo moet lopen. Wat ik wel weet is dat er nogal veel variabelen zijn, ook deze specifieke dealer kan onderdeel van dit probleem zijn terwijl een andere renault dealer mogelijk wel schappelijker is.. Jij hebt er geen zak aan helaas, wat wordt de volgende denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 15:29
Mijn auto staat sinds maandag bij de dealer, Renault belt net dus ik hoopvol. Maar nee de boodschap was of ik de leen Austral, vanmiddag kan omruilen voor een Dacia duster hybride want ze hebben de Austral ergens anders voor nodig... De Scenic hadden ze nog weinig mee gedaan en ze wisten het ook niet hoe lang het nog gaat duren. Ik heb eerst nog toegegeven ook... achteraf zoiets van waarom. Ik moet elke keer eerder bij de klant vandaag om langs de dealer te gaan. Mijn manager gaat maar weer eens bellen met de dealer...

Ik zou een weekendje ardennen boeken en lekker met die duster het terrein in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

FaBioTh schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:03:
[...]

balen man, jammer dat het zo moet lopen. Wat ik wel weet is dat er nogal veel variabelen zijn, ook deze specifieke dealer kan onderdeel van dit probleem zijn terwijl een andere renault dealer mogelijk wel schappelijker is.. Jij hebt er geen zak aan helaas, wat wordt de volgende denk je?
Oh vast, maar een dealer in een andere plaats is ook geen optie, Ik zocht juist een merk waarvan de dealer in mijn woonplaats (en kantoor) zit. Ik had hiervoor een Hyundai en die dealer zat niet in de buurt, dat was ook irritant maar die dealer had wel goede service.

Ik zit nog 3,5 jaar aan de Scenic vast. Wat het dan wordt zien we dan wel weer, maar net wat voor modellen er t.z.t interessant zijn en of EV rijden überhaupt nog die moeite is.

Maar het is eigenlijk raar dat je een klant met een Scenic van 53,5K gaat vragen om voor onbepaalde tijd in ene Duster van 30K te gaan rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

twowheeler schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zou een weekendje ardennen boeken en lekker met die duster het terrein in trekken.
vermoed dat het niet de 4x4 gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 15:29
Waarom ga je er niet gewoon tegenin? Brutalen hebben helaas de halve wereld, soms is er dan van alles mogelijk inneens. Laat de accountmanager maar lekker in die duster rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixlameijer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-06 19:09
Hoi.
Ik heb net een nieuwe Scenic maar ik heb wat issues met de app. Ik heb een My Renault account en de auto daarin geregistreerd. Ik heb de auto en profiel verbonden met mijn account. Ten eerste startte de app vaak niet goed op of had server issues. Maar nu de app wel opent zie ik geen directe info over de auto, zoals range etc. Er staat: 'Het rijbereik kan momenteel niet worden weergegeven. Neem contact op met de klantenservice.'

Ik heb contact gezocht met Renault en deze melden:
“the Connected Services have not yet been activated by the dealer”

Dus de dealer gemaild en die komt met een verhaal, ja dat kun je zelf instellen. Maar naar mijn idee heb ik alles al ingesteld wat ik kan instellen.

Wie heeft er gelijk? Moet de dealer idd de Connected Services activeren? Moet ik dat doen? Werkt de app gewoon niet? :?

Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 16:05
Tackleberry schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Nog dank voor deze tip. Mijn contract stond klaar om getekend te worden toen ik dit las. Gelukkig kon het nog aangepast worden. Nu nog even wachten op de bevestiging van de dealer dat hij daadwerkelijk besteld is.

Scenic E-Tech Long Range Techno
Rouge Flamme
Pack advanced driving assist &  augmented vision
Pack Light & sound
V2L adapter voor gebruik van externe elektrische aparaten
Dubbele bodemplaat voor kabelopslag
ik heb zojuist ook de dealer gebeld de auto was al besteld en vin nummer ook al bekend maar volgens de dealer was de bestelling nog wel aan te passen :P moet nu alleen wel weer eerst via de leasemaatschapij en werkgever goedgekeurd worden, ik had toch een leverrestrictie van oktober dus dat maakt niet zo veel uit voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:53
Ik had echt keihard NEE gezegd mocht ik die vraag krijgen.
Maak eerst dat hok maar en dan zien we wel verder was mijn antwoord geweest.
Ja, en met mij vele anderen. Maar dit zijn zo'n beetje de opties;

- de app an sich is soms een beetje brak en kan niet naar behoren werken (ik zeg kan want bij mij werkt de app al maandenlangs als een zonnetje).
- dat sommigen 72 uur tot zelfs een week moeten wachten eer de app goed werkt.

Volgende keer iets beter zoeken ok. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 00:54
Gister is de Scenic afgeleverd bij mij! (eind mei besteld, dus blijkbaar staat mijn configuratie al ergens klaar voor productie denk ik...)

Instellen is wel een klus... veel schermen waarbij het soms erg zoeken is "waar had ik dat ook alweer gezien" en soms pas na even aan en uit zetten van de auto weer terugkomen (zoals de mogelijkheid voor gezichtsherkenning).

Mijn telefoon lijkt niet automatisch te verbinden via Bluetooth.

Ook de My Renault app geeft een foutmelding bij het ophalen van de gegevens. Dit weekend ben ik een weekendje weg, maandag maar weer verder spelen.

Wel een prachtige auto overigens, erg blij mee.

PS: ik heb geen V2L adapter gekregen. Kan ik een universele kopen, of moet ik per se die van Renault zelf hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
Dirickteur schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:23:
Gister is de Scenic afgeleverd bij mij! (eind mei besteld, dus blijkbaar staat mijn configuratie al ergens klaar voor productie denk ik...)

Instellen is wel een klus... veel schermen waarbij het soms erg zoeken is "waar had ik dat ook alweer gezien" en soms pas na even aan en uit zetten van de auto weer terugkomen (zoals de mogelijkheid voor gezichtsherkenning).

Mijn telefoon lijkt niet automatisch te verbinden via Bluetooth.

Ook de My Renault app geeft een foutmelding bij het ophalen van de gegevens. Dit weekend ben ik een weekendje weg, maandag maar weer verder spelen.

Wel een prachtige auto overigens, erg blij mee.

PS: ik heb geen V2L adapter gekregen. Kan ik een universele kopen, of moet ik per se die van Renault zelf hebben?
Meende dat het een losse accessoire was, maar ik zie hem nog niet in de lijst staan ook niet in de shop. Komt mogelijk nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnixlameijer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-06 19:09
Volgende keer iets beter zoeken ok. ;)
Zal beter mijn best doen :)

Wat ik ook heb ervaren is dat het wireless charging station mijn telefoon niet oplaadt. Soms zie ik heel even een soort laad-icoontje in beeld maar dat verandert vaak snel naar iets wat aangeeft dat het niet werkt. Ook andere hebben hier last van. Mensen kopen dan maar een kabeltje. Maar dit is toch van de zotte dat dit niet werkt? Iemand met ervaring van wireless charging en waarom dit niet zou werken? Pixel 8a zou Qi hebben en dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJO2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:41
marnixlameijer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Wat ik ook heb ervaren is dat het wireless charging station mijn telefoon niet oplaadt. Soms zie ik heel even een soort laad-icoontje in beeld maar dat verandert vaak snel naar iets wat aangeeft dat het niet werkt. Ook andere hebben hier last van. Mensen kopen dan maar een kabeltje. Maar dit is toch van de zotte dat dit niet werkt? Iemand met ervaring van wireless charging en waarom dit niet zou werken? Pixel 8a zou Qi hebben en dus moeten werken.
Ik heb hier ook last van sinds ik een nieuwe telefoon heb (Galaxy ultra). Aangezien de telefoon eigenlijk te groot is, moet hij half op het voorste randje liggen. Blijkbaar hebben ze geen rekening gehouden met grotere telefoons. Je moet even de sweet spot vinden. Wat ook logisch is, want het zal per telefoon weer anders zijn waar precies de charging module in je toestel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJO2024
marnixlameijer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:44:
Hoi.
Ik heb net een nieuwe Scenic maar ik heb wat issues met de app. Ik heb een My Renault account en de auto daarin geregistreerd. Ik heb de auto en profiel verbonden met mijn account. Ten eerste startte de app vaak niet goed op of had server issues. Maar nu de app wel opent zie ik geen directe info over de auto, zoals range etc. Er staat: 'Het rijbereik kan momenteel niet worden weergegeven. Neem contact op met de klantenservice.'

Ik heb contact gezocht met Renault en deze melden:
“the Connected Services have not yet been activated by the dealer”

Dus de dealer gemaild en die komt met een verhaal, ja dat kun je zelf instellen. Maar naar mijn idee heb ik alles al ingesteld wat ik kan instellen.

Wie heeft er gelijk? Moet de dealer idd de Connected Services activeren? Moet ik dat doen? Werkt de app gewoon niet? :?

Iemand die hier meer van weet?
Voor de app moet je inderdaad even een paar dagen geduld hebben. En er is al veel over de app gezegd en ook over geklaagd. Als het na een paar dagen nog niet werkt, gewoon even bij je dealer langsgaan.

Op mijn vorige telefoon (Pixel) had ik ook regelmatig issues met de app dat hij niks kon updaten. Sinds ik mijn nieuwe Samsung telefoon heb, werkt de app altijd. Statussen worden altijd goed weergegeven en ook alles is op afstand te bedienen. Misschien dat er gemiddeld één keer per maand, vaak in het weekend, je niet kunt inloggen en waarschijnlijk de server er even uitligt. Buiten dat om, nooit problemen meer. Kortom, het lijkt mij echt dat het uitmaakt welk toestel je de app gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
marnixlameijer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Ik heb een iPhone 15 Pro en die ligt gewoon in het midden tegen die opstaande rand aan. Het opladen pakt ie vaker niet dan wel. Als ik langere ritten heb, sluit ik gewoon weer een USB kabel aan omdat de telefoon sneller leeg loopt door CarPlay op de achtergrond. Mogelijk dat hoesjes ook niet heel goed meewerken en dat er gewoon een matige lader in de auto zit... Als ie wel eens werkt, dan laadt ie zo traag op dat ik er niks bij en niks af krijg. :+

En over de app, ja.. Die is erg traag. Er is een andere app die een stuk beter werkt voor de meeste dingen (Kelec) maar daar kan je niet alles mee.

Wacht maar tot je opeens niks meer kan op afstand, dan heeft Renault weer eens op de een of andere manier ervoor gezorgd dat je alle privacy instellingen weer moet accepteren (in je auto). Topic staat daar ook vol mee, lees maar eens na :)

[ Voor 16% gewijzigd door MaSw85 op 20-06-2025 09:50 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
Is V2L nou alleen iets voor 2025 modellen of bepaalde uitvoeringen of zou iedere scenic dit moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 14:21
FaBioTh schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Meende dat het een losse accessoire was, maar ik zie hem nog niet in de lijst staan ook niet in de shop. Komt mogelijk nog?
Voor de R4 is hij wel verkrijgbaar in de Renault accessoireshop en die is tevens een stuk goedkoper (€ 98,50 ip.v. € 200). Wel even naar de NL versie van de site switchen om de goede varianten te zien.

En als je hier kijkt zie je dat ze specifiek lijken voor het merk. Die van MG zijn namelijk goedkoper. Dus een echte standaard lijkt het ook nog niet te zijn :-(

[ Voor 24% gewijzigd door a3konijn op 20-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-06 13:55
Kreeg gisteren een belletje van mijn dealer dat ze de bestelde Iconic deze week binnen verwachten.
We hadden alvast een afspraak gemaakt voor 30 juni, in het ergste geval wordt de auto op die dag op kenteken gezet en enkele dagen later uitgeleverd. Qua levertijd viel het mee. Ik had de auto op 2 mei besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Is er uberhaupt al iemand hier die OPD werkende heeft gekregen op de nieuwe 2024+ scenic's met flippers?
Deze maand zou de uitrol moeten plaatsvinden, maar heb er nog totaal niks van gezien/gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 16:45
Ik gebruik android auto in de Scenic als ik bv een spraakopdracht heb gegeven via het microfoon logo (he Google)dan gaat de volumeregeling alleen nog maar voor dat deel aanpassen via de plus en min knoppen voor audio. Ik moet dan steeds specifiek aangeven dat het om het geluid van Spotify gaat dat ik wil aanpassen. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:10

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben aan het rondkijken voor een jong gebruikte Scenic E-tech 87KWH Long Range, in de Techno-uitvoering. Op dit moment rijd ik een Hyundai Kona N-Line Sky in de hybride-uitvoering, en gezien we nu in een huis wonen met veel zonnepanelen en een oprit, is een elektrische auto geen slecht idee. Jammer zal natuurlijk de afschrijving zijn, maar goed, dat is dan maar zo.

Omdat hier de echte kenners zitten van de Scenic, wil ik wat vragen voorleggen;

- Ik weet dat het verbruik van ontzettend veel afwijkt. Ik zie op internet berichten over 16,5 kWh, maar ook over 20 of meer. Wat is jullie gemiddelde verbruik; in winter, en in zomer? Ik heb twee soorten ritten die ik doorgaans rij; een rit van 20 kilometer naar mijn werk, paar stukken 80km/h, en een deel 50 kilometer stukken tussendoor; en snelwegritten van Drenthe naar Zeeland; waar ik doorgaans 105km/u zal rijden.

- Hoe bevalt de adaptive cruise control bij jullie? Ik heb nu een Kona die dit uitstekend doet, geen gekke dingen en ook bergafwaarts houdt hij zijn snelheid goed vast. Hoe doet de Scenic dit bergafwaarts? Ik heb weleens huurauto's gehad die dan helemaal doordraaiden en dus harder gingen dan je had ingesteld.

- Ik begreep dat Google Maps met laadstops en dergelijke gratis is voor een periode van 5 jaar. Is bekend wat dit erna ongeveer zal kosten?

- Ik heb rondgezocht op de verschillen tussen de 24 en 2025-versies. Ik zie bijvoorbeeld 11kW ipv 22kW, en een bredere uitrusting voor de Techno, wat bij het 24 model met pakketten opgevangen kan worden. Zijn er verder verschillen? Een occassion die ik op het oog heb, heeft flippers aan het stuur, krijgt die dan ook automatisch one-pedal driving?

- Laatste vraag: hoe ervaren jullie het zitcomfort op de lange afstanden. Ik ben 1,88 ongeveer, de Kona is erg prettig; is de Scenic dat ook voor jullie?

- Solarboy, dat glazen dak, zorgt dat voor veel warmte in de auto?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan antwoorden! :-) alvast bedankt!

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
16,5 kWh is ongeveer het laagste wat ik haal a 100 km/u onder gunstige omstandigheden. Gemiddeld zit ik zo rond de 18. Gisteren 20kWh met redelijk wat stukken 130 km/u.

Ik vind de cruise control erg goed met uitzondering van af en toe wat lichte ghost braking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06 14:23
Steeffoon schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:22:
Ik ben aan het rondkijken voor een jong gebruikte Scenic E-tech 87KWH Long Range, in de Techno-uitvoering. Op dit moment rijd ik een Hyundai Kona N-Line Sky in de hybride-uitvoering, en gezien we nu in een huis wonen met veel zonnepanelen en een oprit, is een elektrische auto geen slecht idee. Jammer zal natuurlijk de afschrijving zijn, maar goed, dat is dan maar zo.

Omdat hier de echte kenners zitten van de Scenic, wil ik wat vragen voorleggen;

- Ik weet dat het verbruik van ontzettend veel afwijkt. Ik zie op internet berichten over 16,5 kWh, maar ook over 20 of meer. Wat is jullie gemiddelde verbruik; in winter, en in zomer? Ik heb twee soorten ritten die ik doorgaans rij; een rit van 20 kilometer naar mijn werk, paar stukken 80km/h, en een deel 50 kilometer stukken tussendoor; en snelwegritten van Drenthe naar Zeeland; waar ik doorgaans 105km/u zal rijden.

- Hoe bevalt de adaptive cruise control bij jullie? Ik heb nu een Kona die dit uitstekend doet, geen gekke dingen en ook bergafwaarts houdt hij zijn snelheid goed vast. Hoe doet de Scenic dit bergafwaarts? Ik heb weleens huurauto's gehad die dan helemaal doordraaiden en dus harder gingen dan je had ingesteld.

- Ik begreep dat Google Maps met laadstops en dergelijke gratis is voor een periode van 5 jaar. Is bekend wat dit erna ongeveer zal kosten?

- Ik heb rondgezocht op de verschillen tussen de 24 en 2025-versies. Ik zie bijvoorbeeld 11kW ipv 22kW, en een bredere uitrusting voor de Techno, wat bij het 24 model met pakketten opgevangen kan worden. Zijn er verder verschillen? Een occassion die ik op het oog heb, heeft flippers aan het stuur, krijgt die dan ook automatisch one-pedal driving?

- Laatste vraag: hoe ervaren jullie het zitcomfort op de lange afstanden. Ik ben 1,88 ongeveer, de Kona is erg prettig; is de Scenic dat ook voor jullie?

- Solarboy, dat glazen dak, zorgt dat voor veel warmte in de auto?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan antwoorden! :-) alvast bedankt!
Ik haal momenteel 15.1 kWh/100 km over een mix van 100/80/50 wegen, met ECO modus en altijd de max snelheid op de cruise control. In het ritrapport zie ik dat airco 1.7 kWh/100 km doet. Ik weet niet of dat al in die 15.1 inbegrepen zit.

Adaptive cruise control is prima. Heb hem bijna altijd aanstaan. Heel af en toe (zeg maar eens in de 5 ritten) een ghostbrake. Geen ervaring met bergen nog.

Ik ben 1.90 m. Zit prima, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Oei, nog iets irritants gevonden aan de auto: het lijkt erop dat je one pedal driving voor iedere rit opnieuw aan moet zetten. En in z'n achterkant heb je ook geen one pedal driving. Ach., zijn maar kleine dingen, maar dat mag in een volgende update best aangepast worden ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 16:41

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Chaoss schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:14:
[...]
Maar het is eigenlijk raar dat je een klant met een Scenic van 53,5K gaat vragen om voor onbepaalde tijd in ene Duster van 30K te gaan rijden :+
Geen idee of je de auto via lease hebt of niet, maar het is de moeite waard om je leasecontract of -reglement eens te bekijken. Vaak staat daarin dat je recht hebt op vervangend vervoer in een vergelijkbare klasse / prijs-categorie — iets waar je werkgever (indirect jijzelf) meestal ook voor betaalt. Anders kun je dit zeker aankaarten bij de leasemaatschappij.

Als je voor langere tijd in deze auto zou moeten rijden, zou ik daar ook niet blij mee zijn. Ik heb ooit iets vergelijkbaars meegemaakt: iemand reed tegen mijn Kia ProCeed aan en tijdens de reparatie kreeg ik vervangend vervoer voor een dag of vier, vijf.

Ik kreeg een Fiat-sleutel mee en de instructie om de auto volgetankt terug te brengen. Buiten bleek het een lichtblauwe Fiat 500 te zijn... :| Met twee kinderstoelen en een kinderwagen was dat natuurlijk geen optie. Ik ben direct terug naar binnen gegaan, maar ze hadden niets anders beschikbaar.

Uiteindelijk heb ik een bericht gestuurd naar de leasemaatschappij, en zij hebben de auto omgeruild voor een Skoda Karoq. Dus zeker de moeite waard om even aan de bel te trekken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:37
(jarig!)
ik rij op de snelweg tussen de 20 en 22kwh en op de andere wegen tussen de 16 en 20 , dit in de zomer.
heb er nu 10500km op staan en 2110kwh geladen , dat is gemiddeld over de 20kwh/100km,ben daar van 2x naar Spanje geweest .
zuinig is hij niet , mijn Mustang Mach-e van hiervoor was nog erger.
de metertjes in de auto kan je niet vanuit gaan die zijn nogal positief.
ik vind het niet erg want ik had niet beter verwacht.

wat betreft de stoelen ik heb een alpine esperit die worden na lange ritten wel wat pijnlijk ze zijn tamelijk hard, ook dat wist ik maar had graag sportieve stoelen.
ik kom uit de Mustang wat rijden betreft is het stapje terug maar electronica en google systeem is vele malen beter ben er zekers blij mee
het is een privé gekochte auto, en ja de Mustang schreef hard af in 3 jaar, ik verwacht dat het met deze niet beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
Ik zit sinds ik hem heb (11 april) op gemiddeld 16.7kwh/100km over 3750km. Op basis van de informatie uit de kelec app. Motor eigenlijk altijd in eco stand tenzij ik 130km/h rijdt. Bij elkaar zal dat hooguit 250km van de 3750km geweest zijn. Verder vooral 100km/h, maar naar mijn werk is voornamelijk 50km/h. Ik rij altijd in de zwaarste regeneratiestand.

Uitvoering: Iconic 220pk/87kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Hier de Esprit Alpine een jaar in gebruik en ongeveer 23.800 km op de teller. De Kelec app zegt in totaal zo'n 3840 geladen, dus dat is gemiddeld 16,14 kWh op 100 km. En dat met de 20 inch velgen en ook nog winterbanden van november tot eind april. Ik rijd standaard op de comfort stand, en rijd voor m'n gevoel niet heel zuinig met een sportieve rijstijl. Op 80/100 km/u wegen vaak 5 tot 20 km te hard, bij 130 zelden harder dan 130. Op wegen tot en met 60 km/u eigenlijk 98% van de tijd de maximaal toegestane snelheid op de ACC. Regeneratie staat altijd op maximaal, dat scheelt ook wel iets. De boordcomputer zegt volgens mij iets van 19,7 kWh/100 km trouwens, die heb ik nog niet gereset sinds ik hem kreeg.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Dank voor jullie reacties.
Voor nu stellen we de aankoop toch nog even uit. Is financieel interessant. Ik ben geschrokken van de restwaarde van de Kona, die het nog perfect doet.
Wel vanaf nu de dingen nog beter in de gaten houden, en de Scenic blijft zeker op het wensenlijstje staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
Sinds november 30k op de teller met 6875 kWh maakt 23kWh/100km :+ (volgens de Kelec stats)

[ Voor 16% gewijzigd door B R M op 23-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 12:21
Sinds november 13.444 op de teller, totaal 2644kwh geladen, maakt 19,66kwh/100. Gemiddelde rit deze week kwam rond de 17 uit, waarbij grotendeels snelweg met 104km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 17:38
Wat een verschillen allemaal. Ik kom op 21,74kwh/100. Ik rij ook redelijk rustig met 107km/h op de snelweg. Dik 17k op de teller. Zit nu in Engeland en op de binnenwegen lukt het om 18,5kwh/100 te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:49
Ik heb gemerkt dat er af en toe laad-sessies missen in Kelec (en ook in de Renault app).
Als ik bij mijn laadpas kijk heb ik 2998 kWh geladen en ik heb 13713 km gereden, een gemiddelde van 21,8 kWh/100km.
Als ik kijk naar het verschil tussen mijn laadpas en wat de auto meldt (voor de laadsessies die wel vastgelegd zijn) is dat ongeveer 5%, dus dat zou betekenen dat ik op ongeveer 20,8 kWh/100km uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJO2024
borkhuis schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:17:
Ik heb gemerkt dat er af en toe laad-sessies missen in Kelec (en ook in de Renault app).
Als ik bij mijn laadpas kijk heb ik 2998 kWh geladen en ik heb 13713 km gereden, een gemiddelde van 21,8 kWh/100km.
Als ik kijk naar het verschil tussen mijn laadpas en wat de auto meldt (voor de laadsessies die wel vastgelegd zijn) is dat ongeveer 5%, dus dat zou betekenen dat ik op ongeveer 20,8 kWh/100km uitkom.
Het verschil wat je laadpas aangeeft en wat je auto aangeeft is het laadverlies. Dat kan prima rond de 5% liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:22

A2b

A2b schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Mijn parkeersensoren achter werken ook niet, terwijl bijv kruisend verkeer detectie wel werkt. Heb jij al een oplossing gevonden?
Andere vestiging had eerder tijd, sensoren werken weer. Overigens had de dealer ook geen idee waar de fout nu uiteindelijk aan lag, leek alsof de trekhaak een storing veroorzaakte… maar goed.

[ Voor 22% gewijzigd door A2b op 24-06-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ik heb mijn Scenic Electric sinds een paar dagen en ik probeer uit te vissen hoe je via de My Renault app een melding zou krijgen als de batterij is opgeladen tot het gewenste niveau in de app.

Ik zie nergens in mijn app waar ik meldingen kan activeren. Heeft iemand dit al meegemaakt en ergens beantwoord hier? If so, sorry voor de herhaling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
apple-shack schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:36:
Ik heb mijn Scenic Electric sinds een paar dagen en ik probeer uit te vissen hoe je via de My Renault app een melding zou krijgen als de batterij is opgeladen tot het gewenste niveau in de app.

Ik zie nergens in mijn app waar ik meldingen kan activeren. Heeft iemand dit al meegemaakt en ergens beantwoord hier? If so, sorry voor de herhaling :)
Het is mij niet gelukt. Ik krijg een melding via mijn home assistant, maar dan moet je dat wel hebben en zelf een automatisering maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marty210578
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-06 13:02
Dendrowen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Het is mij niet gelukt. Ik krijg een melding via mijn home assistant, maar dan moet je dat wel hebben en zelf een automatisering maken.
Home assistant for life 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 12:21
A2b schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Andere vestiging had eerder tijd, sensoren werken weer. Overigens had de dealer ook geen idee waar de fout nu uiteindelijk aan lag, leek alsof de trekhaak een storing veroorzaakte… maar goed.
Ik heb hetzelfde probleem. Alle sensoren werken, behalve achter. Je kan ze in het menu ook niet aan/uit zetten, terwijl dit voor zij en voor wel kan.
Zal van de week eens kijken wat er gebeurt als ik de fietsendrager koppel, en weer ontkoppel.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Nu online
Dendrowen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Maar dit is via een eigen laadpaal thuis dan? Ik heb wel HA maar heb (nog) geen eigen laad infrastructuur thuis en laad alles via publieke laadpalen. Ik wil gewoon voorkomen dat ik niet te lang die parkeerplaatsen geblokkeerd hou en extra betaal via mijn laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
apple-shack schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Maar dit is via een eigen laadpaal thuis dan? Ik heb wel HA maar heb (nog) geen eigen laad infrastructuur thuis en laad alles via publieke laadpalen. Ik wil gewoon voorkomen dat ik niet te lang die parkeerplaatsen geblokkeerd hou en extra betaal via mijn laadpas.
Nee, dit is via de Renault integratie. Niet alle entiteiten werken, maar de meeste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Nu online
Dendrowen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Nee, dit is via de Renault integratie. Niet alle entiteiten werken, maar de meeste wel.
Interessant. Heb je ergens informatie over deze integratie zodat ik er is mee kan spelen? _/-\o_

Note: ben ook maar een noob in HA :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
apple-shack schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Interessant. Heb je ergens informatie over deze integratie zodat ik er is mee kan spelen? _/-\o_

Je kan hem hier vinden: https://www.home-assistant.io/integrations/renault/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marty210578
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-06 13:02
[...]

bij integraties, zoeken op Renaul. dan wijst de rest zich vanzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/renault/

Je hebt volgens mij de inloggegevens van je My Renault account nodig. Je krijgt entiteiten voor de km stand, resterende km op accu, locatie, laad status, en meer.

Edit: ik stuur een notificatie wanneer de status veranderd naar 'charge_ended'. Notificaties kun je relatief eenvoudig configureren via de companion app.

[ Voor 13% gewijzigd door Dendrowen op 25-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egijsen1989
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-06 16:48
apple-shack schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:36:

Heb je een android telefoon? Ik kwam er na een tijd achter dat meldingen uit stonden voor de app. Nadat ik alles aangezet had kreeg ik netjes meldingen van het laden en wanneer deze vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb gisteren toch een proefrit gedaan in een Renault Scenic.
Helaas is de auto niet wat ik ervan had verwacht. De auto rijdt wat zweverig op sommige momenten; sturen doet 'ie ontzettend direct. Allemaal aan te wennen, maar ondanks dat ik niet de langste ben (1.88) merkte ik onvoldoende steun in mijn bovenbeen. M'n been stond veel meer in een knik dan in mijn huidige Kona. Helaas.

Maar bedankt voor de informatie de afgelopen week! Ben weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
Steeffoon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:41:
Heb gisteren toch een proefrit gedaan in een Renault Scenic.
Helaas is de auto niet wat ik ervan had verwacht. De auto rijdt wat zweverig op sommige momenten; sturen doet 'ie ontzettend direct. Allemaal aan te wennen, maar ondanks dat ik niet de langste ben (1.88) merkte ik onvoldoende steun in mijn bovenbeen. M'n been stond veel meer in een knik dan in mijn huidige Kona. Helaas.

Maar bedankt voor de informatie de afgelopen week! Ben weer wat wijzer :)
Dat van die steun bij lange mensen wordt vaker benoemd, toch zijn er mensen die tegen de 2m zijn en na wat pielen uiteindelijk een comfortabele positie weten te vinden.

Ik ben 'slechts' 1m82 en zit prima, maar kan dus niet echt meepraten over de houding voor lange mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple-shack
  • Nu online
egijsen1989 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Heb je een android telefoon? Ik kwam er na een tijd achter dat meldingen uit stonden voor de app. Nadat ik alles aangezet had kreeg ik netjes meldingen van het laden en wanneer deze vol is.
Ja ik heb een Android phone. Ik zag dat de meldingen afstonden vandenmorgen in de settings van Android en heb ze aangezet via de settings in Android. Ik heb wel nog niet kunnen laden in de tussentijd dus ik ben benieuwd of dit werkt. Anders is de HA integratie ook wel handig voor de toekomst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Dendrowen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Dat van die steun bij lange mensen wordt vaker benoemd, toch zijn er mensen die tegen de 2m zijn en na wat pielen uiteindelijk een comfortabele positie weten te vinden.

Ik ben 'slechts' 1m82 en zit prima, maar kan dus niet echt meepraten over de houding voor lange mensen.
Ik kwam het zelf af en toe ook tegen inderdaad. Ik vroeg me vooral af; ik kan toch niet de enige zijn... Fijn dat hij jouw wel bevalt! Ik durfde de gok niet te wagen als ik na een uur al niet helemaal lekker zat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:00
Mijn radio van de scenic e-tech doet het al de heledag niet, geen signaal lijkt het - iemand ook dit probleem vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
Ik heb zojuist bericht gekregen dat ik over twee weekjes de scenic krijg! Hartstikke mooi maar nu ben ik benieuwd of er mensen hier een telefoonhouder als aanrader hebben? Het liefst 1 met magsafe gezien ik een iPhone heb. Of ik moet mezelf laten wennen aan carplay dat kan ook.. maar daar heb ik nog weinig ervaring mee en merkte al dat de iPhone niet echt makkelijk laad op dat plateautje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
FaBioTh schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:05:
Ik heb zojuist bericht gekregen dat ik over twee weekjes de scenic krijg! Hartstikke mooi maar nu ben ik benieuwd of er mensen hier een telefoonhouder als aanrader hebben? Het liefst 1 met magsafe gezien ik een iPhone heb. Of ik moet mezelf laten wennen aan carplay dat kan ook.. maar daar heb ik nog weinig ervaring mee en merkte al dat de iPhone niet echt makkelijk laad op dat plateautje
Lekker aan carplay wennen. Je telefoon in je porem zorgt alleen maar voor nog meer afleiding. Of allebei niet en alleen gebruik maken van de bel functie. Meer heb je onderweg toch niet nodig, want de rest zit in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEd79
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 17:38
Thacacia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:52:
Mijn radio van de scenic e-tech doet het al de heledag niet, geen signaal lijkt het - iemand ook dit probleem vandaag?
Een tijdje geleden ook gehad. De radio gaf wel aan te spelen inclusief titel en artiest, maar geen geluid. Bluetooth deed het wel. Auto uit en aan geen oplossing.
De radio app geforceerd herstart (app icoon ingedrukt houden), maar ook dat leek in eerste instantie geen oplossing te bieden. Toen de auto nogmaals uit en aan en voila, er was weer geluid. Misschien helpt dat bij jou ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 16:41

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Heb vandaag mijn Renault Scenic mogen ontvangen en eerste KMs even lekker rond gereden en lekker geoefend want van benzine naar elektrisch is toch een wereld van verschil. De auto reageert lekker direct en stuurt ondanks zijn gewicht en ook wel omvang toch vrij sportief. Regeneren heb ik op de zwaarste stand gezet, dit voelt ook aardig goed om zo af te remmen bij het rijden en is makkelijk aan te passen.

Paar pluspunten (naar mijn mening):
- Blijft een prachtige auto om te zien. De vormgeving klopt van voor tot achter. En is echt goed gelukt, Renault maakt hier echt sprongen.
- Het interieur is strak maar ook modern, ben ik heel blij mee.
- Het is geen slome auto, de auto reageert snel als je even wat 'gas' bij wilt geven. Ook in de Eco-stand gaat dit goed.
- Het uitschakelen van de hulp functies zit niet onnodig verstopt en is makkelijk uit te voeren.
- Stoelen zitten erg lekker, het zijn niet de kuipstoeltjes bij de Proceed die je wat steviger vasthouden maar dat maakt niet heel erg uit.
- De ruimte is echt perfect. Mijn dochter zit niet langer met haar schoenen in mijn rug te duwen (ze is twee dus luisteren is soms nog moeilijk ;-)).
- Deuren die goed ruim open gaan is echt een plus punt voor de kinderstoeltjes achterin.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Paar persoonlijke min punt meningen:
- Ik heb de USB-poorten nog niet kunnen vinden aan de voorzijde, ik merk dat Apple CarPlay via Bluetooth al paar keer vast liep of de audio ging stotteren.
- Massage functie vind ik niet heel bijzonder, op de site stond dat een keer prominent aangegeven. Maar ach, ook maar hebbedingetje.
- Persoonlijk ben ik nog niet helemaal te spreken over de chrome onderdelen op de Techno uitvoering. Maar dat is een kwestie van smaak. De Alpine een paar keer tegen gekomen en die vind ik dan toch net nog iets mooier ogen.

Des al niet te min, weinig te klagen en zeer tevreden mee. En voor de liefhebber nog even een fotootje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XTJcf8Af_H3PMgqQeTOMyt-EOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pIC8v0xETwBUArQ39rbln1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
Nemean schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:49:
Heb vandaag mijn Renault Scenic mogen ontvangen en eerste KMs even lekker rond gereden en lekker geoefend want van benzine naar elektrisch is toch een wereld van verschil. De auto reageert lekker direct en stuurt ondanks zijn gewicht en ook wel omvang toch vrij sportief. Regeneren heb ik op de zwaarste stand gezet, dit voelt ook aardig goed om zo af te remmen bij het rijden en is makkelijk aan te passen.

Paar pluspunten (naar mijn mening):
- Blijft een prachtige auto om te zien. De vormgeving klopt van voor tot achter. En is echt goed gelukt, Renault maakt hier echt sprongen.
- Het interieur is strak maar ook modern, ben ik heel blij mee.
- Het is geen slome auto, de auto reageert snel als je even wat 'gas' bij wilt geven. Ook in de Eco-stand gaat dit goed.
- Het uitschakelen van de hulp functies zit niet onnodig verstopt en is makkelijk uit te voeren.
- Stoelen zitten erg lekker, het zijn niet de kuipstoeltjes bij de Proceed die je wat steviger vasthouden maar dat maakt niet heel erg uit.
- De ruimte is echt perfect. Mijn dochter zit niet langer met haar schoenen in mijn rug te duwen (ze is twee dus luisteren is soms nog moeilijk ;-)).
- Deuren die goed ruim open gaan is echt een plus punt voor de kinderstoeltjes achterin.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Paar persoonlijke min punt meningen:
- Ik heb de USB-poorten nog niet kunnen vinden aan de voorzijde, ik merk dat Apple CarPlay via Bluetooth al paar keer vast liep of de audio ging stotteren.
- Massage functie vind ik niet heel bijzonder, op de site stond dat een keer prominent aangegeven. Maar ach, ook maar hebbedingetje.
- Persoonlijk ben ik nog niet helemaal te spreken over de chrome onderdelen op de Techno uitvoering. Maar dat is een kwestie van smaak. De Alpine een paar keer tegen gekomen en die vind ik dan toch net nog iets mooier ogen.

Des al niet te min, weinig te klagen en zeer tevreden mee. En voor de liefhebber nog even een fotootje.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Dat rijden heb je heel snel door. Ik heb na een week even een leen 'auto' (kleinste Peugeotje uit 2003 ofzo) gereden en vond het doodeng dat hij niet uit zichzelf vaart minderde.

De USB poorten zitten verstopt onder het beweegbare deel van je armsteun, waar je de pasjes kwijt kunt.

Massagefunctie vind ik ook behoorlijk overbodig

Als je die strips niks vind, kun je ze dan naar mij opsturen? Bij mij zit er in de strip rechts achter al diepe krassen omdat iemand bij de AH niet normaal uit een parkeervak kan rijden.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:49
FaBioTh schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:05:
Ik heb een Brodit houder, op de ventilatie tussen de beide schermen. Ik gebruik hem voor Flitsmeister, dat is een app die niet op het grote systeem kan. Met een kabel naar de cigarettenaansteker voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Ik moest er even goed naar zoeken, maar hier zijn de linkjes naar de handleidingen in plaats van die rare E-guides. Waarschuwing: verschrikkelijk slecht vertaald/geschreven en echt niet doorheen te komen. Totaal onbegrijpelijk.

Handleiding Scenic
Handleiding Multimediasysteem

Paar zaken vielen me op, maar dat blijkt ook daadwerkelijk het design te zijn:
  • Iedere keer bij inschakelen moet je one pedal driving zelf opnieuw inschakelen (met de flippers). Bij achteruit rijden of de parkeerhulp werkt one pedal driving niet. Het is daarom een beetje een mix van systemen geworden.
  • Persoonlijke instellingen van veiligheidssystemen: deze kan je inderdaad personaliseren, maar bij iedere start gaat alles weer naar "aan". Eventueel kan je daar het knopje links van het stuur de gepersonaliseerde settings weer oproepen (2x indrukken)
  • Bij flink accelereren lijkt de voorkant wat zoekend te worden
  • De My Renault app werkt nog steeds niet, ligt nu even bij de dealer.
  • Ik mis eigenlijk een klein vakje voor parkeerkaartjes, laadpassen, etc
Zo genoeg azijn gedronken, straks weer een lekker stukje rijden; het is immers wel een prima auto verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dirickteur schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:21:
Ik moest er even goed naar zoeken, maar hier zijn de linkjes naar de handleidingen in plaats van die rare E-guides. Waarschuwing: verschrikkelijk slecht vertaald/geschreven en echt niet doorheen te komen. Totaal onbegrijpelijk.

Handleiding Scenic
Handleiding Multimediasysteem

Paar zaken vielen me op, maar dat blijkt ook daadwerkelijk het design te zijn:
  • Iedere keer bij inschakelen moet je one pedal driving zelf opnieuw inschakelen (met de flippers). Bij achteruit rijden of de parkeerhulp werkt one pedal driving niet. Het is daarom een beetje een mix van systemen geworden.
  • Persoonlijke instellingen van veiligheidssystemen: deze kan je inderdaad personaliseren, maar bij iedere start gaat alles weer naar "aan". Eventueel kan je daar het knopje links van het stuur de gepersonaliseerde settings weer oproepen (3s indrukken)
  • Bij flink accelereren lijkt de voorkant wat zoekend te worden
  • De My Renault app werkt nog steeds niet, ligt nu even bij de dealer.
  • Ik mis eigenlijk een klein vakje voor parkeerkaartjes, laadpassen, etc
Zo genoeg azijn gedronken, straks weer een lekker stukje rijden; het is immers wel een prima auto verder!
MyPersonal setting activeren: 2x indrukken van de knop gebruik ik (wist niet dat 3s ingedrukt houden ook werkt ;-), helaas door EU regulering

App: Als je diensten wel geactiveerd zijn helpt het ook van de app een geheel van telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Inmiddels al maandenlang geen problemen meer met de app. Fingers crossed!

Vakje voor kaartjes: Zie deze, of voor veel minder bij ome Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Japie.G schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:04:
[...]

MyPersonal setting activeren: 2x indrukken van de knop gebruik ik (wist niet dat 3s ingedrukt houden ook werkt ;-), helaas door EU regulering

App: Als je diensten wel geactiveerd zijn helpt het ook van de app een geheel van telefoon te verwijderen en opnieuw te installeren. Inmiddels al maandenlang geen problemen meer met de app. Fingers crossed!

Vakje voor kaartjes: Zie deze, of voor veel minder bij ome Ali
Thanks, ik bedoelde 2x drukken inderdaad, heb het even aangepast :)_
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste